Ik ben aan het kijken naar een notebook voor algemeen gebruik thuis. Mij leek dat deze Basisnotebook NBBG het beste erbij past, hoewel budget eerder rond de € 400 ligt i.p.v. € 600. Daarbij heb ik echter, minder hoge wensen dan de NBBG. Hij wordt namelijk gebruikt voor de basic dingen op een computer, zoals office, mailen, internetten, video streams, beetje muziek en eventueel films op extern beeldscherm / tv. Ik zal de wensen even op een rijtje zetten:
- Liefst < € 400
- 15.x" (16.x" zou ook kunnen)
- Resolutie van 1366 x 768 of vergelijkbaar
- ≥ 2GB Ram
- Dual core
- Windows 7
- Niet al te slechte speakers
- GPU die 720p, liefst 1080p kan weergeven (op extern beeldscherm / tv)
- HDMI
Dit lijstje is min of meer op volgorde van belangrijkheid. De prijs is enigszins flexibel, maar het liefst houd ik het hierbij. Punt 2 t/m 6 lijkt me niet zo'n probleem. Punt 7, de speakers, is al lastiger snap ik, maar heb het er toch bijgezet voor de volledigheid. Het zou op prijs gesteld worden als de speakers niet al te slecht zijn. De GPU en HDMI zijn de laatste in het lijstje en waarschijnlijk ook de wensen die mogelijk het moeilijkste te verwezenlijken zijn in het beperkte budget. Ik heb gevonden dat vanaf de Ati HD3200 en 4500MHD (en niet de 4500M) 1080p vloeiend kan afspelen. Mocht je afvragen waar momenteel op wordt gewerkt is dat een notebook met Pentium 4-M 1,7 GHz, 256 MB, Ati Radeon 7500.

.
Wat heb ik gevonden
Notebook die niet helemaal voldoen aan de wensen
Compaq CQ56: geen HDMI.
HP 625: mono-speaker
pricewatch: MSI CR620-P4625FD € 390 (1 prijs van een matig beoordeelde Duitse webshop), OS = FreeDos
Notebooks die wel voldoen aan de wensen (prijzen naar boven afgerond op 5 euro inc. verzendkosten)
pricewatch: Lenovo Thinkpad SL510 v.a. € 370
pricewatch: MSI CR610-232NL € 400
pricewatch: Lenovo Thinkpad SL510 (NSLBUMH) € 410,
mindere cpu dan de goedkopere SL510 variant
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 15 (NVLGSMH) € 405
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 15 (NVN2PMH) € 410
pricewatch: MSI CR610-247NL 415
De SL510 is momenteel de goedkoopste. Het lijkt me een best aardige deal, hoewel een paar maanden geleden een
Makro deal was waar je betere specs kreeg, hoewel HDMI wel ontbrak, voor minder geld.

Stiekem hoop ik eigenlijk op een dergelijk aanbieding met HDMI. Gezien het budget moet ik het eigenlijk ook meer hebben van een goede aanbieding, maar die zijn dus al een tijdje niet gekomen.
Mocht ik iets verkeerd hebben beoordeeld hebben dan hoor ik het graag. Of als er een beter model beschikbaar is dan hoor ik het ook graag.
[
Voor 15% gewijzigd door
Regeneration op 10-02-2011 23:40
]