OCCT PSU tester bijvoorbeeld.
Of LinX / Prime95 en Furmark tegelijk laten draaien.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
De keren dat bij mij m'n frames omlaag gingen tijdens 't raiden kwam toch echt door m'n addons (en zoals MrVegeta ook al aangaf, recount uitzetten, is meer voor e-peen dan dat het noodzakelijk is). Doe gewoon 'ns een attempt zonder addons, zodat je dat in ieder geval kan uitsluiten.
Hoe staan je grafische settings in WoW? Alles al eens 'n paar standjes lager geprobeerd?
Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69
Als dat ding niet genoeg sap krijgt kapt 'ie ermee. Van een voltdrop beneden peil zal een normale atacontroller niet meer herstellen. ide ata en sata zijn beiden behoorlijk tolerant. Een videokaart is dan de eerste die artefacten gaat vertonen of freezes gaat geven. Ik vermoed dan dus ook dat de voeding ok is. Heb je een andere HD? Test die eens?
Geen idee of dat onder win7 nog speelt: Heel erg vroeger (win98 tijdperk) heb ik veel last gehad met een moederbord/cdromspeler combo. Die zorgde ervoor dat mijn harde schijf bijzonder traag werd. Zou de harde schijf misschien niet op udma staan? Of zoiets?
Andere videokaart testen die minder verbruikt even proberen? ( 5770 mocht je daar toevallig aan kunnen komenVerwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:56:
Is er geen test oid waarin ik kan zien of bepaalde delen van mijn computer te weinig stroom doorkrijgen?
Die vraag kan je beste hier stellen; [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26En mocht ik mijn voeding vervangen zou elk merk dan werken (misschien een advies welke voeding te nemen?).
Maar ik denk dat het inderdaad je voeding is die het net niet meer trekt, ook niet toevallig een zwaardere voeding die je van iemand mag lenen om te testen?
Een vriend van me had nog een 600W voeding liggen, die heb ik geinstalleerd en ga ik vanavond testen.
Ik raid momenteel met settings op 'fair' en zoveel addons heb ik ook niet. Zoals ik al zei, een andere vriend van me (eerder genoemd, bij wie het dus wel soepel loopt), heeft net zoveel addons zo niet meer, met een veel mindere pc. Ik zal het alsnog vanavond proberen (een tijdje zonder addons) om te zien of dit helpt (alhoewel ik mijn addons up to date houd en dus alleen het broodnodige gebruik). Ik betwijfel dat dit het verschil maakt maar ik laat het weten.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Eens. Een brakke voeding zal niet voor een tragere pc zorgen, maar voor een onstabiele/niet werkende pc, dit zelfde geld voor je geheugen dus 8 uur lang memtesten lijkt me ook weinig nut hebben.wheez50 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 19:05:
Zomaar een puntje: Harde Schijf!
Als dat ding niet genoeg sap krijgt kapt 'ie ermee. Van een voltdrop beneden peil zal een normale atacontroller niet meer herstellen. ide ata en sata zijn beiden behoorlijk tolerant. Een videokaart is dan de eerste die artefacten gaat vertonen of freezes gaat geven. Ik vermoed dan dus ook dat de voeding ok is. Heb je een andere HD? Test die eens?
Je HD test ziet er niet goed uit, dit kan aan de HD maar ook aan je moederbord liggen.
Zijn je chipset drivers ook up to date?
Probeer ook eens alle andere sata devices los te koppelen om te kijken of deze de boel niet verstoren.
HD/moederbord is next. Drivers zijn up to date. Een nieuwe HDTune scan met de nieuwe voeding is hetzelfde als voorheen. Op gebied van SATA: ik heb maar twee dingen eraan verbonden (dvd drive en de harde schijf). Kan het zo zijn dat de dvd drive problemen veroorzaakt?
JA JA, een 5850 heeft 2x 6pins aansluiting waar 75wat max doorgaat plus de PCI-e slot ook 75wat via mobo.Imprezzion schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:10:
Ik weet niet hoe jij rekend, maar die voeding heeft op de (twee) 12v lijnen respectievelijk 14A en 15A terwijl een HD5850 op max load 151/12 = 12.58A trekt. Dit belast 1 rail dus al heel hard, wat de andere rail met de CPU, HDD's Fans en alle randapparatuur belast.
Het is dus kortom gewoon erg krap.
PS. Raar dat een HD5850 151W TDP heeft en een minder snelle HD5830 175W.
Is dus 225wat wat de videokaart van de voeding kan nemen.
Nee je hebt nog steeds 1 rail, maar deze is opgesplitst door OCP's.
Ik heb bij een van mijn schijven hetzelfde plaatje. Gaat ook om een Samsung. Het rare is dat als je de test een paar keer draait er wel normale resultaten komen. Een andere identieke schijf, wel iets andere firmware doet het niet. Denk dat het met hdtune te maken heeft dus en dus niet zn probleem moet zijn je hardeschijf als andere programmas goed draaien.Joep schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 05:31:
Je harde schijf doet wel heel erg raar. Daar zit je probleem. Of er is een compatibility issue, of je kabel is kaduk of je hebt rare dingen in je bios ingesteld. Of iets anders
En had je de compabiliteitsopties al uitgeprobeerd?
Trouwens: Laat taakbeheer eens openstaan inderdaad als je wow speelt. Ik vermoed dat niet je geheugen of cpu de limiet zijn... Dat is een goed idee van Haarbal.
offtopic: Haarbal, heb je onder die naam wow gespeeld?
[ Voor 23% gewijzigd door wheez50 op 28-01-2011 01:04 ]
http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe
kijk of je een mooi vlak grafiekje krijgt zonder pieken... als je wel pieken krijgt is er iets aan de hand...
edit:
plaatje van dpc-latency hier:
[ Voor 19% gewijzigd door Dark op 28-01-2011 11:31 ]
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=N9gfnjYUinlROPLf
ga naar tab download, kies windows 7 64bit en installeer alle drivers(chipset, LAN, SATA).
vervolgens pak je de laatste versie videokaart driver van www.ati.com.
Als dit geen enkele verbetering/verandering brengt, dan kan je altijd nog je bios gaan updaten.
En dan praten we wel weer eens verder
[ Voor 3% gewijzigd door Tripp op 28-01-2011 14:03 ]
okee dan is er iig geen service of programma op de achtergrond de boel aan het vertragen...Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:29:
Geen pieken, ziet er hetzelfde uit als op het plaatje.
dat zou heel goed kunnen.ik had een 450 watt coolermaster,en een 9800gx2 kaart.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:06:
Power supply 400W max staat er. Kan dit, dit veroorzaken? N
Alvast bedankt voor de hulp
voeding trok het gewoon niet.
edit /volgens alle gegevens was mijn psu voldoende,echter met een 700 watt voeding erop waren alle problemen opgelost.
[ Voor 15% gewijzigd door erikdeperik op 28-01-2011 18:12 ]
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Verwijderd
Zie dat als iets positiefs ,je weet nu dat het niet de voeding is ,maar een nieuwe stabiel voeding is zowiezo geen verkeerde upgrade. En je hebt de oude voeding als reserve ,wat handig is in geval van uitvallende nieuwe voedingVerwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 18:32:
Heb inmiddels een 600W voeding erin zitten en heeft het probleem niet verholpen
Lijkt me dat je nu de hd is onder handen moet nemen ,die F3 is snel genoeg als die presteerd zoals die hoort . Bij de eerste review zie je getallen die bij deze schijf horen productreview: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB review door Kid Jansen
Miss is het beste om die schijf in een ander pc te testen om te kijken of die schijf bottlenecked ,of je pc
Beste upgrade had een ssd geweest ,maar een f3 is snel zat
Het grote SSD topic ~ Deel 6

Zoek het verschil
edit: de eerste is uit de link hierboven. De laatste is de HD van de OP...
[ Voor 17% gewijzigd door wheez50 op 29-01-2011 00:18 ]
Iets zit heel hard de HDD te belasten/Verkeerde UDMA mode/Kapot/Verkeerde SATA drivers
[ Voor 10% gewijzigd door Polster op 29-01-2011 00:30 ]
http://img690.imageshack.us/i/naamloosyrj.jpg/
dit is een plaatje van de scan na een reboot (stond 2 posts later
Ook omdat ik WOW Speel en wow een spel is van 6 jaar geleden is dit geschreven op de kracht van de CPU
En dus vrij weinig op het renderen van de GPU. Ik had voorheen een AMD Dual core 6000+ Ook nog clocked en ik haal een 14k score max met 2x 250gts SLI en dit liep bar slecht met WOW. Ik zag net ook dat je een HDmark had uitgevoerd dus de bottleneck is dus al gevonden
[ Voor 22% gewijzigd door Darkbullet op 29-01-2011 13:47 ]
troll 2 the boner hiero. Ik speel ook op een AMD (1055T)Diaseti schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 13:45:
Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.. Maar ik ben zelf niet een heel groot fan van AMD.
Ook omdat ik WOW Speel en wow een spel is van 6 jaar geleden is dit geschreven op de kracht van de CPU
En dus vrij weinig op het renderen van de GPU. Ik had voorheen een AMD Dual core 6000+ Ook nog clocked en ik haal een 14k score max met 2x 250gts SLI en dit liep bar slecht met WOW. Ik zag net ook dat je een HDmark had uitgevoerd dus de bottleneck is dus al gevondenOverstappen op Intel tjah
Amd
Speel met dit systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 17,- | € 17,- |
| 1 | Cooler Master Elite 334 | € 34,51 | € 34,51 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 530W | € 54,99 | € 54,99 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 36,08 | € 36,08 |
| 1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 153,90 | € 153,90 |
| 1 | Asrock 880GMH/USB3 R2.0 | € 64,08 | € 64,08 |
| 1 | Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E | € 159,10 | € 159,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 519,66 | |
Ik zit met dit systeem makkelijk op 70 FPS in random area met alles op max op 1650*1050. Een hogere resolutie + hogere instellingen. Raid haalt (grof gezegd) 20 fps weg, dus dan zit ik nog op 50. Als we er vanuit gaan dat WoW CPU intensief in, dan zou het idd miss de bottleneck kunnen zijn, maar dat zou zo zijn als alles op Ultra staat. Dat is hier niet het geval.
BTW dit is mijn HDTune

Al met al, weet ik dus niet wat de bottleneck hier is
Als je dat topic nou even had doorgelezen... ipv met je eigen specs rondstrooien en dan zeggen dat het bij jou allemaal prachtig loopt, daar heeft de TS natuurlijk niks aan.Gropah schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:08:
[...]
Al met al, weet ik dus niet wat de bottleneck hier is
OT: Zoals meerdere malen al gezegd is in dit topic, grafiek van de hdd ziet er brak uit, dus check de kabels van dat ding (of laat het doen door iemand die er wel verstand van heeft). Als alles goed zit, knal je dr gewoon een neiuwe hdd in. Desnoods ssd als bootschijf + 1 tb voor de rest. Installeer je WoW ook op de ssd en dan is dat in ieder geval opgelost. Al denk ik zelf dat die ssd niet eens nodig is. Ten tweede trekt die voeding het inderdaad net, kzou gewoon een corsair VX550W erin knallen, weet je zeker dat alles genoeg prik krijgt, en zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Dat geldt meer voor jou dan voor hem imo. Hij reageert op de troll post boven hem en laat zien dat het uiteraard niet uitmaakt of je op AMD of Intel speelt.13lack Mamba schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:40:
[...]
Als je dat topic nou even had doorgelezen...
Grafiek van z'n HD ziet er goed uit (als je naar z'n 2e link kijkt).Vervolgens heb je 't over z'n voeding, die hij al vervangen heeft, wat je had kunnen weten als je het had doorgelezen...
[ Voor 6% gewijzigd door VERINGTENTJE op 29-01-2011 15:41 ]
Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69
Als dit het probleem niet is, blijft dan alleen mijn moederbord over?
Dat verhaaltje van Intel of AMD zeg ik zelf van mwah nee dat is het hem niet ondanks dat ik zelf altijd Intel gebruik, maar er zijn er genoeg die prima met diezelfde AMD cpu werken en gamen. Dus naar mijn mening blijft als laatste toch de bottleneck Nividia chipset waarbij de Northbridge nogal heet kan lopen en ook de s-ata controllers niet het je van het blijken te zijn.

Die extreme dips kunnen wijzen op, in volgorde van waarschijnlijkheid, een proces dat constant read/writes doet op de HDD, driver probleem of een defect.
Edit: Ik zie nu dat de TS de HDtune benchmark vlak na een verse install heeft gedraaid. Standaard gaat windows dan van alles indexen wat de eerste paar uur vrij veel HDD activiteit kan veroorzaken. Draai de test nog een keer nadat Windows klaar is met indexen.
[ Voor 19% gewijzigd door Polster op 29-01-2011 17:03 ]
Was meer bedoeld als van, ik heb ongeveer gelijke PC (op CPU na) en bij mij loopt WoW veel beter, heb je beetje benchmark waar je naar moet kijken.13lack Mamba schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:40:
[...]
Als je dat topic nou even had doorgelezen... ipv met je eigen specs rondstrooien en dan zeggen dat het bij jou allemaal prachtig loopt, daar heeft de TS natuurlijk niks aan.
OT: Zoals meerdere malen al gezegd is in dit topic, grafiek van de hdd ziet er brak uit, dus check de kabels van dat ding (of laat het doen door iemand die er wel verstand van heeft). Als alles goed zit, knal je dr gewoon een neiuwe hdd in. Desnoods ssd als bootschijf + 1 tb voor de rest. Installeer je WoW ook op de ssd en dan is dat in ieder geval opgelost. Al denk ik zelf dat die ssd niet eens nodig is. Ten tweede trekt die voeding het inderdaad net, kzou gewoon een corsair VX550W erin knallen, weet je zeker dat alles genoeg prik krijgt, en zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Ik bijna een gelijk systeem. een amd 940 en ook een 5850 met 4 gig op win 7 64.
In eerste instantie draaide ik op een 4850 maar daar was niet meer mee te werken. Dus ik ben naar een 5850 gegaan. nu was het ipv een slide show enigszins een filmpje in WoW.
Wat me opviel was dat de 300 gig velociraptor (10k schijf) als een idioot stond te ratelen in de drukke gebieden.
de virusscanner (kaspersky) uitgezet, een beetje zitten testen met add-ons en zo, maar dat had niet de impact die ik zocht. (dit was zelfs nog win xp op 1 stand onder advies instelling van WoW)
De enige wijziging die ik heb aangebracht is een vertex 2 (120gb in mijn geval) als OS en WoW disk. Nu draait het minimaal op 30 fps in drukke gebieden zoals voor de AH in SW (op de advies instelling van WoW).
Dus kijk/luister is naar je hardeschijf.
Edit:
als ik door de pricewatch scroll zie ik bij alle SSD's SATA2 staan. Ik neem aan dat SATA2 een nieuwe versie is van SATA? hoe weet ik of mijn pc dat trekt?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 23:30 ]
400W??? Is dat niet _veel_ te weinig? Ik heb een 850 watt voeding in een vergelijkbaar systeem (had vroeger GTX280 in SLi erin zitten; nu 1 HD5870)Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:06:
Drivers houd ik redelijk up to date. Internet zit ook goed (best van upc, valt nooit uit, altijd ~10 ping).
Systeem is niet overclockt omdat ik mijn koeling niet zo vertrouw (niet de beste koeling...)
Power supply 400W max staat er. Kan dit, dit veroorzaken? Niet tijdens het raiden en andere games (neem Mass Effect 2 als voorbeeld) is de fps steady 60+ (over de 100 zelfs af en toe).
Chipset / VGA drivers kan ik effe checken, maar ik bezit driver agent, zou die dit niet automatisch moeten updaten?
Edit:
Alvast bedankt voor de hulp
SSD hoeft nou ook weer niet, iedere moderne HDD is al aanzienlijk sneller dan die van jouVerwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 23:16:
Ik zal binnenkort eens gaan kijken voor een nieuwe harde schijf (ssd lijkt dus de beste optie?). moet ik nog ergens op letten of mijn systeem compatible is, of kan ie sowieso?
Western Digital Caviar Black ben ik wel over te spreken. Eventueel kan je een SSD'tje erbij doen natuurlijk, maar ik betwijfel of dat verschil gaat maken tijdens het gamen. Je huidige HDD, echter, is rampzalig traag als ik naar HDTune kijk. Zover ik weet zijn die prestaties bijzonder laag en hoort geen enkele HDD zo slecht te presteren tenzij-ie praktisch dood is.
@ HDTune screenshots: -1% CPU gebruik! pro-tip: installeer 100 HDD's, verlaag CPU gebruik met 100%
[ Voor 31% gewijzigd door Gamebuster op 29-01-2011 23:31 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Misschien een aanrader als hardeschijf? Kwantiteit is totaal niet belangrijk aangezien ik mijn huidige dan houd voor films/muziek etc.
in mijn vorige reactie: Western Digital Caviar Black ben ik wel over te spreken.Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 23:33:
Ja als ik zo kijk naar de SSD prijzen word ik inderdaad niet vrolijk![]()
Misschien een aanrader als hardeschijf? Kwantiteit is totaal niet belangrijk aangezien ik mijn huidige dan houd voor films/muziek etc.
Je hebt:
WD Caviar Green (energiezuinig, stil & goedkoop)
WD Caviar Blue (snel, stil, betrouwbaar, balans tussen Green en Black)
WD Caviar Black (sneller, iets duurder)
Mijn Caviar Black is stiller dan mijn vorige overleden Samsung 1TB schijf (exact dezelfde die jij hebt)
Daadwerkelijk snelheid verschil heb ik niet gemeten.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Ik krijg het gevoel dat mensen reageren op 400W? te weinig, dat moet het wel zijn! Het zou me niets verbazen dat fabrikanten een 400watt voeding die wat duurder is simpelweg niet produceren omdat een 650watt voeding die gewoon slechter presteert altijd beter verkoopt. De nummertjes zijn marketingtechnisch echt belangrijker dan de werkelijke prestaties...
Het eerste plaatje dat de OP ons liet zien was idd hopeloos. Maar ik heb mijn HD's ook even door hdtune gehaald. Mijn PC is dan wel niet zo goed als die van jullie, maar er komen toch wel leuke resultaten uit. Vooral dat zijn HD uiteindelijk sneller is dan mijn 10k buffered scsi opstartschijf. Behalve dan accestime, want die ligt bij mij rond de 6ms. Opmerkelijk is dat mijn seagate sataschijf vergelijkbare rare dalen geeft als de zijne, waar mijn samsung toch een mooier plaatje geeft. Beide schijven moeste wakker worden gemaakt voor de test: anders waren ze inactief...
Alhoewel ik nog steeds concludeer dat zijn schijf niet helemaal lekker is, is het ook niet zo'n grote ramp als het lijkt.
Samenvattend:
- Hij heeft zijn PC nu geheel opnieuw geinstalleerd en de meeste driverzut wel uitgeprobeerd. Al zou ik nog eens een WinXP x86 resultaat voor wow willen zien
- Voeding van 400W wordt gezien als weinig. 650W maakt geen enkel verschil: ergo 400W is blijkbaar toch genoeg.
- Harde schijf: De eerste HDTune shot bracht mij behoorlijk in verwarring, maar de tweede, hoewel ook niet *helemaal* fris, zou in principe genoeg moeten zijn om wow te kunnen spelen. Normale achtergrondprocessen maken niet genoeg gebruik van zijn HD om zo'n verschil te kunnen waarmaken. Desondanks is een *snelle* opstartschijf altijd een aanrader. Een SSD is werkelijk de performanceboost die ze beloven
- grafisch: een 5850 is behoorlijk niet slecht. Zeker op een resolutie van 1440*900 zou de kaart echt alles uit de kast moeten kunnen trekken. Volgens mij kan de kaart dit ook in andere spellen. Waar de framerates op hoog kwalitatief niceau toch 60+ blijven. Enige verbetering zou voor mij een groter scherm zijn, al wordt in zijn geval de fps behoorlijk niet beter.
- geheugen is getest en gaf geen problemen
- Blijven over moederbord, bios, processor en een samenloop van omstandigheden. Naast dat ene dingetje wat 'ie nog net niet heeft uitgetest natuurlijk. Voor zover ik weet maakt wow redelijk gebruik van meerdere cores. Dat dat bij hem niet het geval is vind ik raar. Het moederbord is er een met vraagtekens (chipset). Een biosreset/update zou geprobeerd kunnen worden. Daarbij is een reset en doorlopen van instellingen redelijk veilig.
Edit: om toch iets te kunnen proberen: geeft cpu-z goede waarden voor het geheugen? Loopt het op de goede mhzen en evt dual/triple chan enzovoorts? Loopt de processor misschien in droogloop/noodloop oid? Zijn de mhzen daar goed? Kan iemand anders met 4 cores (no ht) kijken wat wow doet? Ook single core usage? De snelheden die zijn HD halen zijn simpelweg niet mogelijk met UDMA 5 of lager, dus dat moet wel goed zitten
edit2: Als mijn pc (workstation jaar nul), mijn verlichting en mijn tv aanstaan, mijn telefoon aan de oplader en eens per uur een kop thee uit de waterkoker, kom ik qua totaalgebruik niet eens boven de 500W. Hoe marketinggevoelig ben je als je een 850w voeding vereist met één graka en één hd.
[ Voor 10% gewijzigd door wheez50 op 30-01-2011 00:51 . Reden: addenda ]
Kan je je huidige driver versie van je videokaart geven?
Misschien handig als je meerdere/nieuwste versies download om te testen?
Er zijn meerdere beschikbaar ..
[ Voor 17% gewijzigd door Humma Kavula op 30-01-2011 00:58 ]
Denkelijk haal je een en ander door elkaar want er word niet direct gezegd dat 400 watt te weinig zou zijn voor zijn systeem, maar die 400 watt een bottleneck kan zijn gezien de kwaliteit van zijn voeding hetgeen het verschil maakt. Een B-merk zal met pijn en moeite 400 watt maximaal in pieken kunnen halen maar continu kan je bij sommige voedingen blij zijn dat ze bv hooguit 250 a 300 wat kunnen leveren hetgeen ook bij zijn voeding kan zijn.wheez50 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 00:40:
Ik krijg het gevoel dat mensen reageren op 400W? te weinig, dat moet het wel zijn! Het zou me niets verbazen dat fabrikanten een 400watt voeding die wat duurder is simpelweg niet produceren omdat een 650watt voeding die gewoon slechter presteert altijd beter verkoopt. De nummertjes zijn marketingtechnisch echt belangrijker dan de werkelijke prestaties...
Het hele marketing technisch gebeuren heeft dus in zekere zin niet direct iets met de opmerkingen van andere tweakers te maken en zij veel meer naar de kwaliteit van zijn voeding kijken en van daaruit zich afvragen of 400 watt wel voldoende is. Zou het een A-merk voeding zijn dan is zeker voor zijn systeem 400 watt voldoende omdat deze voedingen continu veel meer leveren doordat er stabielere en betere componenten in gebruikt worden.
Maar wat mij opvalt wat betreft het moederboard zie ik nergens verder iemand erop reageren wat ik al eerder schreef namelijk dat een Nvidiachipset niet direct ideaal is en zeker niet bepaald stabiel te noemen valt. Vaak lees ik problemen met de warmte en daarbij blijken ook de chipsetdrivers niet direct ideaal te zijn en na alles wat de TS geprobeerd heeft lijkt mij dat laatste de meest voor de hand liggende bottleneck te zijn.
Net een paar posts boven de mijne. De meeste andere berichten over het lage wattage zijn evenmin genuanceerd400W??? Is dat niet _veel_ te weinig? Ik heb een 850 watt voeding in een vergelijkbaar systeem (had vroeger GTX280 in SLi erin zitten; nu 1 HD5870)
[ Voor 3% gewijzigd door wheez50 op 30-01-2011 01:52 ]
Wat betreft wheez zegt, samenvatting klopt alleen wat je schrijft in edit is voor mij echt erger dan chinees. Ik neem aan dat je aan me vraagt om cpu-z te runnen en dat zal ik zo even doen.
Wat betreft voeding; inmiddels zit er een 600W voeding in en dit heeft het niet verholpen. Dat boek lijkt me dus gesloten
Voor roel: wat ik begijp denk jij dat het dus aan me moederbord ligt? Is er een test om dit precies te weten te komen?
Edit:
Mainpage van cpu-z geeft dit:
http://img171.imageshack.us/i/naamloosvsb.jpg/
Mocht je een andere page nodig hebben dan maak ik daar ook nog even een screenie van.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 02:07 ]
Wil je deze nog even beantwoorden en proberen met verschillende drivers?Humma Kavula schreef op zondag 30 januari 2011 @ 00:55:
Ik zal er wel overheen lezen maar welke drivers gebruikt TS voor zijn videokaart nu?
Kan je je huidige driver versie van je videokaart geven?
Misschien handig als je meerdere/nieuwste versies download om te testen?
Er zijn meerdere beschikbaar ..
Het is al een keer eerder gemeld, maar misschien moet je een SSD kopen om daar de installatie van Windows en het spel op te plaatsen.Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 00:19:
De power supply heeft het niet verholpen. Er zit een lichte verbetering maar dat kan ook komen door de verse windows install / addon reset.
HD/moederbord is next. Drivers zijn up to date. Een nieuwe HDTune scan met de nieuwe voeding is hetzelfde als voorheen. Op gebied van SATA: ik heb maar twee dingen eraan verbonden (dvd drive en de harde schijf). Kan het zo zijn dat de dvd drive problemen veroorzaakt?
Na het lezen van de openingspost dacht ik ook direkt aan de HDD. Maar ook de voeding kan een deel van het probleem zijn.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Zit de videokaart in het eerste pci-e slot vanaf de cpu gezien, deze zijn meestal sneller dan de anderen.
Heb je de videokaart eens flink gestresst, dus heel heet laten worden, en gekeken of hij niet te heet word en daardoor langzamer wordt. En ook de cpu op 100% laten lopen, dus cpu en gpu flink belasten.
Verder kun je somige grafische instellingen versoepelen waardoor de videokaart sneller wordt, en grafisch minder wordt.
Moederbord:
The 630a chipset does not support PCI-Express 2.0, which is important if you want to use a high-end graphics card.
If you are looking for an (extreme) budget board with all the main functions and onboard graphics this board is a good choice, if you consider the value for money.
When you plan to upgrade your system in future with a better CPU and perhaps a PCI express graphics card we would certainly not recommend this board.
Overclocking didn't reach high values, even though this board has settings for vCore voltage and chipset voltage we couldn't even squeeze 10% extra speed out of it.
Of hierdoor je videokaart het niet haalt weet ik niet.
[ Voor 39% gewijzigd door jan99999 op 30-01-2011 10:31 ]
Je hebt een goed punt over de CPU die te heet zou kunnen worden. PCI-E 1.x zou moeten volstaan though. Raiden (met meerdere personen en bosses in beeld) is volgens mij erg CPU sensitive.jan99999 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:06:
Topic starter heeft last van langzame grafics in spellen, dus lijkt mij dat de harde schijf hier niks mee te maken heeft, misschien aan het begin van het spel, maar later in het spel zou dit niks mogen uitmaken.
Zit de videokaart in het eerste pci-e slot vanaf de cpu gezien, deze zijn meestal sneller dan de anderen.
Heb je de videokaart eens flink gestresst, dus heel heet laten worden, en gekeken of hij niet te heet word en daardoor langzamer wordt. En ook de cpu op 100% laten lopen, dus cpu en gpu flink belasten.
Verder kun je somige grafische instellingen versoepelen waardoor de videokaart sneller wordt, en grafisch minder wordt.
Moederbord:
The 630a chipset does not support PCI-Express 2.0, which is important if you want to use a high-end graphics card.
If you are looking for an (extreme) budget board with all the main functions and onboard graphics this board is a good choice, if you consider the value for money.
When you plan to upgrade your system in future with a better CPU and perhaps a PCI express graphics card we would certainly not recommend this board.
Overclocking didn't reach high values, even though this board has settings for vCore voltage and chipset voltage we couldn't even squeeze 10% extra speed out of it.
Of hierdoor je videokaart het niet haalt weet ik niet.
Aan MickZandstra:
Pak cpu-z en gpu-z er ook eens bij. Wat zijn de voltages, wat zijn de snelheden(denk ook aan het geheugen!).
Last but not least: een programma wat de temperaturen meet van je CPU en GPU. Hoe zien deze eruit na een tijdje WoW spelen, en dan juist met raiden. Wij willen daar graag wel screenshots van zien
O, en iemand vroeg om de driverversie van je videokaart. Heb je die catalyst geinstalleerd van ati.com? (even zeker weten).
Het blijft een geval van zaken elimineren.
Mij lijkt het inderdaad na alles wat je inmiddels al uitgetest hebt en na wat ik zelf zoal gelezen heb van de Nvidia chipset dat het wel voor een groot deel voor de hand ligt dat het je moederboard zelf is. Zoals je al zelf schreef lijkt mij de voeding ook wel sterk dat je toevallig 2 keer een slechtere voeding erin hebt zitten. Dan wat betreft de videokaart en cpu lijkt mij ook niet echt een probleem, en als ik die laatste grafiek van je hdd zag lijkt dit mij ook niet het probleem.Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 02:04:
Euh vooraf even een dankje voor iedereen die me probeerd te helpen
Wat betreft wheez zegt, samenvatting klopt alleen wat je schrijft in edit is voor mij echt erger dan chinees. Ik neem aan dat je aan me vraagt om cpu-z te runnen en dat zal ik zo even doen.
Wat betreft voeding; inmiddels zit er een 600W voeding in en dit heeft het niet verholpen. Dat boek lijkt me dus gesloten
Voor roel: wat ik begijp denk jij dat het dus aan me moederbord ligt? Is er een test om dit precies te weten te komen?
Edit:
Mainpage van cpu-z geeft dit:
http://img171.imageshack.us/i/naamloosvsb.jpg/
Mocht je een andere page nodig hebben dan maak ik daar ook nog even een screenie van.
Nividia chipsets zie je ook vaak zitten op low-budget boarden ook mede vanwege dat ze nu eenmaal op dat gebied niet echt mee zijn gekomen, en ik je persoonlijk zou aanraden van probeer eerst eens een board met een gewoon AMD chipset te lenen. Of tja, eerlijk gezegd, ik zou persoonlijk al direct het board vernieuwen en dan bv een van de laatste chipsets van AMD pakken, de 880 bv die tegenwoordig wel op de meeste nieuwe boarden zit. Je hebt nu ook al het 890 chipset echter die liggen qua prijs dan weer wat hoger en dat zou voor jou systeem dan weer tezeer overkill zijn.
En op geheugen indien 2 of meer repen alleen 800mhz (400)
Dan wordt er nog wat gezegd over PCI-E 2.0 dat nodig is voor high-end Vidcards , dus mobo is dus een 1.0 of 1.1 PCI-E en dan zou 5850 mss wat te weinig doorvoer hebben
Dus indien je nieuw mobo wilt hou rekening met nieuw geheugen indien AM3 ,anders kijk voor een AM2+ mobo
waar je dan het geheugen in mee neemt , de rest is gewoon plug en play
Ps asrock 870 extreme is een goede AM3 oplossing
[ Voor 5% gewijzigd door postbus51 op 30-01-2011 18:12 ]
http://img816.imageshack.us/i/naamloosog.jpg/
Wat je net schreef wat betreft de prijs van een nieuw moederboard voor jou systeem denk ik dat je hetzelfde kwijt bent voor een leuk en goed moederboard. Ik zal je hieronder een paar voorbeelden ervan neer zetten die voor jou systeem naar mijn mening dan prima geschikt zouden zijn, en tja ik weet niet waar je woont maar er zullen vast ook wel Tweakers zijn die bij je in de buurt wonen en bereid zijn het board voor je om te bouwen.
http://www.informatique.nl/468311/asus-m4a87td-evo.html
http://www.informatique.n...abyte-ga-890gpa-ud3h.html
Dit zijn bv 2 boarden die ik je wel zou kunnen aan raden en dan ben je ook meteen voor de toekomst alweer een beetje up to date wanneer je nog eens een andere cpu zou willen. Enigste wat wel is dat je dan ddr3 geheugen erbij zou moeten nemen maar de geheugenprijzen liggen tegenwoordig heel laag, dus ook wel gunstig om nu die uitbreiding te doen.
Draai je windows al van die schijf of is ie nog helemaal clean? Gebruik je ook een "vers" sata kabeltje of heb je de schijf gewoon verwisseld?Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 16:13:
Ik heb nu een SSD (vertex 2 64gb) gekocht, maar de HDTune resultaten zijn... bijzonder te noemen.
http://img816.imageshack.us/i/naamloosog.jpg/
Deze resultaten zijn natuurlijk niet "hoe het hoort" maar nog steeds razendsnel vergeleken bij een normale harde schijf. Al game testjes gedaan?
[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 31-01-2011 17:23 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 18:10 ]
http://www.mycom.nl/Produ...s-M4A87TD-EVO,sAM3/282212
Dit is dezelfde als die jij gelinkt had toch?
Ehm, ben je nu @random nieuwe onderdelen aan het kopen zonder dat het probleem boven water is gekomen?Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 22:40:
Probleem niet verholpen.
http://www.mycom.nl/Produ...s-M4A87TD-EVO,sAM3/282212
Dit is dezelfde als die jij gelinkt had toch?
Zoals ik (en andere ) al eerder aangeven heb, memtest gedraaid?, is je geheugen überhaupt wel compatibel met je oude/nieuwe MB...
Maar draai aub eerst even memtest...
Humma Kavula schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:57:
je geheugen even testen met memtest wil ook wel eens helpen.
Maar goed, aangezien dat dus niet mocht baten, zou ik het probleem in jouw moederbord gaan zoeken.
Heb je bijvoorbeeld de drivers van de chipset geïnstalleerd? Toen ik nog nForce 2 Ultra 400 had (jaja, dat is lang geleden!) scheelde dat bij mij in ieder geval heel veel.
Als bovenstaande niet gewerkt heeft, zou ik pas kijken naar flashen van het BIOS, dat wil nog wel eens wat onstabiel zijn (zo is ook mijn ervaring).
[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 01-02-2011 00:03 ]
Het flashen van de bios zou het probleem kunnen verhelpen?
p.s.
memtest heb ik een aantal maanden al gerund en probleemloos, toen ik had ik mijn huidige probleem ook al.
Te zien is in deze screenshot dat onder in de taakbalk world of warcraft aan het installeren, verwijderen, updaten oid is.
Dan is het normaal dat je harde schijf niet meer de normale snelheden haalt en de toegangstijd een stuk hoger is.
http://img196.imageshack.us/f/95577973.jpg/
Verder kan je de schijf nog testen met het programma van Samsung: http://www.samsung.com/nl...=HD103SJ&srchword=HD103SJ
[ Voor 24% gewijzigd door Headshot_NL op 01-02-2011 13:09 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Wat me wel opviel (voor de wow spelers): we deden gister een try op een boss zonder dps, gevolg is 60+ fps. Het is dus puur de animaties en data van alle spells en abilties die worden gebruikt.
Ik had gelezen dat de SSD geen invloed had, dus heb zitten kijken hoe ik verder kan helpen. Met onderstaande info hoop ik dat je iets kunt met het vergelijken op jouw systeem. (het is niet om te laten zien dat die van mij het goed doet). Mocht je specifieke dingen willen weten, lees ik het wel.
Wat ik overigens niet weet is, hoe de andere games die je in je start post aanhaalt langzamer of slechter performen. met andere woorden, onderstaande settings van WoW hoeven dus helemaal niks toe te voegen aan je performace als hardware inderdaad het probleem vormt.
Ik neem aan dat je je 3d mark score ook hebt vergeleken op internet met vergelijkbare systemen?
Bij deze mijn settings in WoW:
display mode: full screen
resolution: 1920x1200
refresh rate: 60 hz
monitor: primary
multisampling: 1x
vertical sync: enabled
graphischs: high
texture resolution: high
texture filtering:8x
projected textures: enabled
shadow quality: high
liquid detail: good
sushafts: high
particle density: high
view distance: high
environment detail: high
ground clutter: high
advanced:
triple buffering: disabled
reduce input lag: disabled
hardware cursur: enabled
max forground fps 100
max background fps: tussen A en X van max
gamma: niet aangevinkt
ui scale: 1.0
Sound and voice (2de in de options van WoW in game menu):
sound: enabled
sound effects: disabled
music: enabled
loop music: disabled
ambient sounds: enabled
sound in background: disabled
enable reverb: disabled
headphone mode: disabled
deathknight voices: enabled
sound quality: High
game sound output: system default
sound channel: high (64)
use hardware: disabled
master volume: 100%
sound: high
music: 50%
ambience: 55%
voice: volledige disabled
add ons:
atlas loot
bagnon
ct raid
decursive
healbot
omen 3
outfitter
recount
xperl
dbm
Het systeem waar ik op speel bevat:
systeem specs:
windows 7. 64 bits premium
amd phenom II 940
4 Gig intern geheugen
ati radeon 5850. driver versie 8.782.0.0 / 28-09-2010
geluidskaart creative soundblaster x-fi (PCI-e)
netwerk: realtek RTL8168 (onboard)
schijven: ocz-vertex 2 ssd en western digital wdc wd300glfs (velociraptor)
moederbord: asrock met 790gx chipset. (als je wilt kan ik het model wel opzoeken, maar ik zou voor een nieuwere chipset gaan als je wilt overstappen)
software op SSD:
kaspersky internet security
malwarebytes anti malware.
WoW
Win 7
Bios info (geen overclock en alleen info waarvan ik verwacht dat dit ook in jouw bios staat. let wel, ik verwacht niet dat onderstaande verschil uitmaakt in jouw performance):
geheugen: 2048x2 ddr2 800
spead spectrum: disabled
cool en quiet: enabled
multiplier settings: auto waar mogelijk
sata operation mode: IDE
pci latency time: 32 (=default)
Verder info qua video kaart (via ati catalyst driver info)
graphics bus: pci-e 2.0
max bus setting: 2.0 x 16
core clock: 765
memory clock: 1125
3d settings:
standard: balanced
aa: application settings
aamode: performance
af: use application settings
mipmap: quality
(all) disable catalyst AI: disabled / standard
<edit bevat aanvulling ati settings>
[ Voor 35% gewijzigd door 1Kb op 01-02-2011 20:44 ]
@OP - G'luck man. Ik hoop dat je het vindt.
* wheez50 blijft volgen...
4GB Usable Installed Memory van de 8GB vind ik erg weinig voor een 64bits besturingssysteem.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:53:
512 kilobyte primary memory cache
2048 kilobyte secondary memory cache
6144 kilobyte tertiary memory cache
64-bit ready
- 4096 Megabytes Usable Installed Memory
Had je het geheugen al getest en zo ja, wat waren de resultaten?
TS zegt;Ew0ut schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:15:
Steek voor de zekerheid eens het geheugen opnieuw in de banken.
[...]
4GB Usable Installed Memory van de 8GB vind ik erg weinig voor een 64bits besturingssysteem.
Had je het geheugen al getest en zo ja, wat waren de resultaten?
Alles leuk en aardig maar ik zie geen daadwerkelijke memtestrun van dit moment..Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 02:23:
p.s.
memtest heb ik een aantal maanden al gerund en probleemloos, toen ik had ik mijn huidige probleem ook al.
Tevens lees ik;
Al geprobeerd met andere( nieuwere/oudere) drivers?Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 02:23:
Drivers waren al geinstalleerd.
Wow instellingen staan op fair, behalve particle density op good. De rest is gewoon precies zoals hij het zelf al doe je fair.
graphics bus pci-e 2.0
max bus 2.0x16
core clock 735
memory clock 1050
3d settings
standard settings: optimal performance
aa: managed
af: managed
cata ai: advanced
mipmap: performance
aa mode: multisample
Geheugen was inderdaad al getest een tijd geleden. Ik zou nog een run kunnen doen maar ik ben geen groot voorstander van pc 8 uur aan laten staan
Niet geprobeerd met oudere drivers maar is het werkelijk mogelijk dat nieuwe drivers het probleem verergen?
Diezelfde vriend van me kwam met het idee om zijn moederbord in te bouwen en te kijken of dat mijn probleem verhelpt. Ik kan het niet met zekerheid zeggen tot vanavond, maar het lijkt mijn probleem te hebben verholpen. Helaas is er nu wel een ander probleem. Met dit moederbord (M4A87TD Evo) erin herkent hij mijn HDD niet meer. Alleen mijn SSD met windows pakt ie nog, maar de oude samsung spinpoint (mijn data schijf) vind ie gewoon niet. Niet in windows en niet in de bios.
^^ DatVerwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 15:54:
Ok iets anders.
Diezelfde vriend van me kwam met het idee om zijn moederbord in te bouwen en te kijken of dat mijn probleem verhelpt. Ik kan het niet met zekerheid zeggen tot vanavond, maar het lijkt mijn probleem te hebben verholpen. Helaas is er nu wel een ander probleem. Met dit moederbord (M4A87TD Evo) erin herkent hij mijn HDD niet meer. Alleen mijn SSD met windows pakt ie nog, maar de oude samsung spinpoint (mijn data schijf) vind ie gewoon niet. Niet in windows en niet in de bios.
Ik vind het echt heel jammer dat ik dit topic nu pas zie, maar lees dit even:
Wat voor een CPU heeft hij? Juist een quad-core AM3. Waarom werkt hij nog met een "antiek" moederbord welke enkel HT 2.0 ondersteunt? Je beperkt de bandbreedte tussen CPU en geheugen met een drievoud hier, en we hebben het over een quad-core! De oude HT2.0 bus is daar helemaal niet geschikt voor, zeker niet icm DDR3.HyperTransport 3.0 (AM3) - Up to 5200 MT/s
HyperTransport 2.0 (AM2) - 1600/2000 MT/s
Overigens goed dat hij z'n voeding heeft vervangen, maar een brakke HDD zorgt bij WoW echt alleen de eerst 2 minuten voor framedrops, maar daarna, ook in raids, echt niet meer. Vervang eerst dat moederbord maar eens door iets nieuwers met HT3.0.
[edit]
Vwb de HDD, de AHCI-implementatie van AMD is iets kieskeuriger dan die van bijvoorbeeld Intel. Schakel AHCI eens uit, en kijk of de schijf wel herkend wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 02-02-2011 16:07 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
- Zoals je nu gedaan hebt de controller in SATA300 mode zetten.
- Firmware van de Samsung schijf updaten
Aangezien je schijven (ook je SSD) niet eens SATA300 verzadigen kun je in principe de controller zonder performance verlies in SATA300 stand zetten.
Toch nog een ander probleem... Ik heb windows opnieuw geinstalleerd (vanaf cd rom, ook de SSD eerst geformatteerd) maar waar hiervoor windows ongeveer 10gb in nam (en er dus 40 gig overbleef) neemt het nu veel meer in, althans dat geeft deze computer aan. Als ik de windows map bekijk en alle andere mappen in op de SSD kom ik opgeteld op ongeveer 15 gig uit, maar deze computer geeft aan dat er al 25 gig word gebruikt en er dus nog maar 25 gig beschikbaar is (wat niet genoeg is voor wow). Ik heb de afgelopen week zowel WoW als Windows op de ssd gedraait met nog bijna 10gig aan ruimte over... Wel is er automatisch een partitie aangemaakt maar die is maar 100mb.
http://windows.microsoft....folder-views-and-behavior
Klik op het tabblad Weergave en schakel het selectievakje Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit.
[ Voor 59% gewijzigd door Tripp op 02-02-2011 19:48 ]
Inmiddels vervangen:
Moederbord --> asus m4a87td evo
HDD --> SSD 64gb vertex 2
Voeding --> ocz 600w
Ram --> 4x 2gb corsair 1333 (?) v ddr3
Nog steeds on board:
Videokaart --> HD 5850
CPU --> Phenom ii x2 945
Probleem nog steeds niet verholpen... Er is duidelijk een verbetering (van 15 naar 20-25fps) maar nog steeds ben ik overtuigd dat mijn systeem stukken stukken beter kan. Drivers van het moederbord komen rechtstreeks van bijgeleverde cdrom en LAN/Chipset drivers van de website van asus. Ik begin een beetje moedeloos te worden en ik ben benieuwd of jullie nog een idee hebben
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik neem aan dat je iedere keer WoW vanaf CD installeerd, dus "rommel" van vorige keren door 1 op 1 kopie is niet aan de orde.
Ook ga ik er vanuit dat de resolutie waarin je speelt een native resolutie is (1 die je monitor vanaf fabriek ondersteund)
Wat ook bijzonder is, is dat (als ik het goed herinner) je nu op dezelfde performance speelt als je vriend. Ik vraag me af of zijn 5850 het anders zou doen in jouw systeem. Puur uit nieuwsgierigheid vanwege technische problemen in evt de videokaart. (ook kun je is proberen of de FPS toenemen met een lagere resolutie)
Want in mijn beleving heb je ongeveer alles aangepakt wat er is in normaal onderhoud.
- De CPU bus heb je verbeterd door het nieuwe moederbord
- De voeding heb je verbeterd om ruis of te weinig wattage evt op te lossen
- De HDD om data snel toegankelijk te maken.
Daarmee heb je gezorgd dat de data van A naar B zo goed mogelijk loopt.
En aangezien WoW niet zo heel zwaar leunt op de processor (in de statistieken bij mij in ieder geval niet boven de 50% op de 4 cores en ook niet 100% op een enkele core) en de verschillen nauwelijks merkbaar zouden moeten zijn (indicatie in onderstaande links.):
http://www.cpubenchmark.n...?cpu=AMD+Phenom+II+X4+940
http://www.cpubenchmark.n...?cpu=AMD+Phenom+II+X4+945
Vraag ik me af of er mogelijk iets anders aan de hand zou kunnen zijn.
zie link qua indicatie videokaart;
http://www.videocardbench...up.php?cpu=Radeon+HD+5850
Vandaar ook mijn vraag hoe de videokaart zich houdt in andere games die je speelt. En aangezien het ontzettend zoeken is, zou je ook dit nog is kunnen proberen
http://www.passmark.com/download/pt_download.htm
Maar dan is dit slechts 1 product en kan het nog steeds van alles zijn. Ik denk daarom dat het eerder handig is om eerst uit te sluiten of WoW het probleem is. En daarvoor zul je moeten kijken wat de FPS/testen als resultaat geven uit andere producten.
(Overigens is zo'n performance test niet heilig. Het is gewoon 1 manier om naar je hardware te kijken. Er zijn dus nog legio andere test producten die ook gebruikt kunnen worden. Denk bijv. aand 3d mark die je eerder hebt gebruikt.)
Overigens, als je een SSD hebt, er zijn wat tips en tricks om de performance zo te houden als hij nu is. Indexing uitzetten is er zo 1 van.
In de WoW Cataclysm beta merkte ik ook een bottleneck op mijn systeem. Ik heb ook een HD5770 en een Core i3 570 met 4 GB RAM dat standaard op 1333 Mhz draait. De GPU tikte de 100% niet aan en het tweaken van de GPU frequentie leidde niet tot significante veranderingen in prestaties.Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 01:40:
graphics bus pci-e 2.0
max bus 2.0x16
core clock 735
memory clock 1050
Zoiets heet een uitdaging. Ik heb een grote koeler aangeschaft (stock dingetje maakte toch al veel te veel lawaai) en ben aan de test gegaan.
Wat bleek? Ik werd in de drukke gebieden (hoofdsteden) gebottleneckt door de snelheid van het geheugen. De framerate steeg ongeveer lineair met de overclock van 1333 naar ~1650, ook als ik de multiplier van mijn CPU terugschroefde om de frequentie van mijn CPU rond de 3 Ghz te houden.
Bottom line: speel eens met de RAM frequentie. Je zit nu op 1050; daar moet best wat bijkunnen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Mijn Mobo geeft de optie met stappen van 1Mhz de frequentie te verhogen. Dit is niet de thread om een masterclass overclocking te geven. Er is veel, heel veel geschreven op internet over overclocking - doe er je voordeel mee. Maar de volgende tips om toch op 1600Mhz te kunnen lopen, voor zover ze worden ondersteund door je Mobo:
- Zoek uit wat voor voltages je geheugen (in deze configuratie) aankunnen en zoek die grens op.
- Kies een hogere CAS snelheid (waarschijnlijk draai je nu CAS 9 of CAS 10, doe er eens 1 of 2 ms bij.)
- Verlaag de multiplier van je CPU met zo 25% om te voorkomen dat die de handdoek in de ring gooit.
Maar: geen garanties, overclocken blijft een spelletje van trial & error. En error KAN altijd de mystical blue smoke opleveren, die op magische wijze je apparatuur vernietigd
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik wou zeggen dat ik geen ervaring heb met dat plankje.
OC'ing zul je echt zelf moeten doen...
Sinds wanneer draait DDR3 geheugen op 1000Hz?Helixes schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:37:
- Kies een hogere CAS snelheid (waarschijnlijk draai je nu CAS 9 of CAS 10, doe er eens 1 of 2 ms bij.)
Geheugen zou best kunnen, zou wel de eerste keer zijn dat ik dat hoor/zie...
Is het niet dat je processor het niet verdragen kan? Clock voor de grap een 500MHz terug en kijk of de clocks nog verder inzakken. Clock eens 200MHz over en kijk of ze dan omhoog gaan... Als je geen verschil ziet zal dat het niet zijn.