Deathchant schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:35:
@
Montana Het vaak wat donkere, alsof het avondfoto's zijn, is onderdeel van jouw stijl wat doorgaans goed uitpakt. Ik vind je dierenfoto's echt super! Toch vind ik de eerste net effe wat te donker op het oog wat in de schaduw valt. Ook bij de 2e foto is de "donkergrijze filter" mijns inziens ook ietsje té donker. Het is verder een erg rustige, ragscherpe foto met een mooie blik in de ogen.
Beetje offtopic: hoe bevalt je die 150-600 t.o.v. de 100-400? Aan je foto's is in ieder geval geen kwaliteitsverlies te zien

. Gebruik je Topaz denoise?
Ik vind het in ieder geval mooi hoe je zo'n mooie ruisvrije beelden krijgt en zo'n mooie achtergrondblur met zulke ISO en diafragma settings. Zou mij niet lukken, dus complimenten!
Dank je wel, ze zijn donkerder dat klopt. Het zijn bewerkte foto's van lichtere versies. Ik zie ze zelf niet als te donker. Maar dat kan ook aan mijn 5k scherm liggen. Maar ik snap je wel.
De XF150-600 bevalt mij eigenlijk super goed, ligt bijzonder goed in de hand, is zeer snel op mijn X-T4 en van 150mm naar 600mm is maar een kwart slag, dus dat werkt bijzonder snel. Wat ook fijn is dat het een interne zoom is. Dat geeft je meer ruimte om te bewegen zonder dat de lens dat doet.
Heb je geen problemen met wat hoger is de ISO te zitten en je bent niet bang voor de F8 dan is er denk ik geen betere zoom lens.
Bij al mijn foto's heb ik een lichte nabewerking, om ze net iets beter te maken. Daar schaam ik mij niet voor dat maakt de foto in mijn ogen iets beter.
Daar hoort ook bij ruis verwijderen, ik heb ze allemaal geprobeerd en heb ze ook allemaal. Maar Topaz valt voor mij af. Ik gebruik het meeste ON1 NoNoise die is voor mijn gevoel beter dan Topaz en zeker sneller. Heeft de foto maar iets nodig dan gebruik ik NIK Dfine.
Ze kunnen allemaal de ruis goed weghalen, maar het gaat erom hoe ziet het er dan uit. Dat is mede afhankelijk van de structuur waar de ruis in zit. Bij gladde delen kan het som heel erg geforceerd er uit zien een beetje Wax-achtig. En dat doet ON1 net iets mooier. En daarbij kan je ook niet iets meer verscherping regelen zodat het er natuurlijk uitziet.
iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount