Acties:
  • +4Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-05 19:23
Bedankt allebei!

Het aapjes zat inderdaad goed stil, dus de focus lag denk ik inderdaad meer ergens anders dan het oog.

Hieronder nog 2 foto's:

Rode Ibis by K vR, on Flickr
Hier vind ik de achtergrond niet heel fijn ogen. Qua kleuren oogt het niet heel lekker ofzo. Ben ook vooral benieuwd wat jullie van de compositie vinden. Hij is gecropt. Foto was genomen in portretstand en bovenin was dus veel loze ruimte.

Gorilla by K vR, on Flickr
Hier had ik meerdere foto's van, maar dit was de enige die scherp was. Maar wel een leuke blik :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02

Montana

X-H2 ..what else !

@RaptorK leuke foto's vooral het prairiehondje

@RaptorK 2e setje, de eerste knalt eruit, maar oogt wat onrustig, de gorilla een mooi moment gepakt

1

2

3

4

5

iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 02:16
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:17:
[...]

Focuspunt en/of Scherptediepte heet zoiets B)

[...]

Het origineel @ 100% vertelt mij wat anders! ;)
Ja klopt, focuspunt bedoelde ik. Met 100% mocht het oog inderdaad wel wat scherper, maar het is niet echt storend.
Maar het is toch wel een mooie foto.

[Voor 166% gewijzigd door Snake_Eye op 09-05-2022 23:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
RaptorK schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:18:
Bedankt allebei!

Het aapjes zat inderdaad goed stil, dus de focus lag denk ik inderdaad meer ergens anders dan het oog.

Hieronder nog 2 foto's:

[Afbeelding]Rode Ibis by K vR, on Flickr
Hier vind ik de achtergrond niet heel fijn ogen. Qua kleuren oogt het niet heel lekker ofzo. Ben ook vooral benieuwd wat jullie van de compositie vinden. Hij is gecropt. Foto was genomen in portretstand en bovenin was dus veel loze ruimte.

[Afbeelding]Gorilla by K vR, on Flickr
Hier had ik meerdere foto's van, maar dit was de enige die scherp was. Maar wel een leuke blik :)
Mooi hoor (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snake_Eye
Montana schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:39:
@RaptorK leuke foto's vooral het prairiehondje

@RaptorK 2e setje, de eerste knalt eruit, maar oogt wat onrustig, de gorilla een mooi moment gepakt

1
[Afbeelding]

2
[Afbeelding]

3
[Afbeelding]

4
[Afbeelding]

5
[Afbeelding]
Heel mooi d:)b Zeker wel moeilijk zo'n vis duidelijk op de foto te krijgen, door dat glas en water?

[Voor 6% gewijzigd door Snake_Eye op 10-05-2022 00:01]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
Als je op de Veluwezoom loopt, weet je een ding haast zeker: eens kom je midden op het pad een Schotse Hooglander tegen
Thou shall not pass!

Na een korte fotoshoot was hij bereid me toch door te laten.

@RaptorK
Ik vind de kleuren in de eerste nog wel meevallen. Die Rode Ibis mag er van mij wel uitspringen. De achtergrond is wat onrustig inderdaad.

En Gorilla's zijn gewoon leuk om op de foto te zetten. Ze kunnen kijken alsof ze hele diepe denkers zijn, en misschien zijn ze dat ook wel ;)

@Montana
Mooie set! De vis had misschien iets meer scherptediepte kunnen gebruiken, maar misschien dat dat niet handig was i.v.m. de hoeveelheid licht

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
Bedankt allebei!

Hieronder nog 2 foto's:

[Afbeelding]Rode Ibis by K vR, on Flickr

@RaptorK compositie is zit wel goed hoor met de vogel, achtergrond is ook mooi daarvan. Het oranje is inderdaad een tikkeltje te overheersend voor mij. Nu ligt er ook een oranje waas over de hele foto. Je zou in Adobe Photoshop> auto tone, en auto kleur kunnen toepassen.

Dan bij Ajustments > hue / saturation: de saturation (Master) -23 toepassen, en Hue -2.
Dan nog een keer een nieuwe filter hue / saturation maar dan verander je master naar de kleur geel> schuif je de hue naar -25 . Het oranje is nu rustgevender, en toch een realistische kleur. En heb je toch nog een sprankelendere foto. Als je al deze instelling zou toepassen (die ik aanraad) zal deze oranje waas over de hele foto ook weg zijn. Dan krijg je nu meer details en meer variatie in kleur. De achtergrond is dan ook mooier.

Met die aap heb je daar op de raw nog meer ruimte onder (meer lichaam)? Ik denk dat er onder meer bij zou mogen en boven wat meer af. Maar zoals het nu is, gaat ook heel goed. Inderdaad de achtergrond is een beetje afleidend. Maar niet dat je zegt erg storend. Het is een mooie foto. En zeker een leuke blik :)

[Voor 35% gewijzigd door Snake_Eye op 10-05-2022 15:59]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RaptorK
Bedankt allemaal. De achtergrond vind ik inderdaad wat onrustig bij de ibis.

@Snake_Eye

Heb even zitten knutselen met je advies:

Rode ibis R by K vR, on Flickr

Moet zeggen dat ik er nog niet helemaal over uit vind of ik hem nu beter vind dan eerder :P Hij oogt wel wat natuurlijker, maar ik vind hem iets flets. De kleur van de ibis springt er nu iets minder goed uit.

@Montana
Mooie foto's! Vooral de ringstaartmaki en de stokstaartjes. Vooral bij die laatste leuk dat ze allemaal ergens anders naartoe kijken. Ik blijf toch wel lichtelijk jaloers op jouw camera waarbij je met relatief hoge ISO-waarden nog weinig ruis hebt. In welk dierenpark maak je de foto's? Ik merk dat Diergaarde Blijdorp (voor mij redelijk in de buurt) tegenwoordig veel gaas heeft voor de verblijven helaas.

@RvL
Ben dol op Schotse Hooglanders. Laten zich altijd goed fotograferen. Ik dacht eerst wat zijn dat voor stipjes, maar dat zijn gewoon vliegen.

Eventjes een algemene vraag. Bij goede focus op de ogen. Gebruiken jullie dan single-point AF?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
RaptorK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:10:
Bedankt allemaal. De achtergrond vind ik inderdaad wat onrustig bij de ibis.

@Snake_Eye

Heb even zitten knutselen met je advies:

[Afbeelding]Rode ibis R by K vR, on Flickr

Moet zeggen dat ik er nog niet helemaal over uit vind of ik hem nu beter vind dan eerder :P Hij oogt wel wat natuurlijker, maar ik vind hem iets flets. De kleur van de ibis springt er nu iets minder goed uit.

@Montana
Mooie foto's! Vooral de ringstaartmaki en de stokstaartjes. Vooral bij die laatste leuk dat ze allemaal ergens anders naartoe kijken. Ik blijf toch wel lichtelijk jaloers op jouw camera waarbij je met relatief hoge ISO-waarden nog weinig ruis hebt. In welk dierenpark maak je de foto's? Ik merk dat Diergaarde Blijdorp (voor mij redelijk in de buurt) tegenwoordig veel gaas heeft voor de verblijven helaas.

@RvL
Ben dol op Schotse Hooglanders. Laten zich altijd goed fotograferen. Ik dacht eerst wat zijn dat voor stipjes, maar dat zijn gewoon vliegen.

Eventjes een algemene vraag. Bij goede focus op de ogen. Gebruiken jullie dan single-point AF?
Jep dat is het helemaal wat ik bedoelde, top d:)b De achtergrond is mooi.

[Voor 13% gewijzigd door Snake_Eye op 10-05-2022 20:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaptorK
@Snake_Eye

Ik bekijk hem nu even vanaf de telefoon en het went al iets meer. Bedankt voor je advies. Het is iets wat ik niet vaak in de nabewerking toepas. Al heb ik wat nabewerking betreft sowieso nog niet super veel kennis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
RaptorK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:28:
@Snake_Eye

Ik bekijk hem nu even vanaf de telefoon en het went al iets meer. Bedankt voor je advies. Het is iets wat ik niet vaak in de nabewerking toepas. Al heb ik wat nabewerking betreft sowieso nog niet super veel kennis.
via de telefoon ziet het inderdaad anders uit, je zou het altijd via monitor moeten bekijken. Wat je nog wel kan doen nog een na deze bewerking , nog eens de foto in adobe inladen en auto tone op toepassen, dan is het minder flets doordat het meer schaduw krijgt, misschien dat het je beter bevalt. Dan geeft het inderdaad meer pop. Het is ook net welke omgeving de foto wordt weergeven, is de omgeving wit, dan is het minder flets, is de omgeving zwart, dan lijkt het fletser. Maar zonder bewerking was het oranje te hard van kleur, nogal onrustig voor mijn ogen.

EDIT: Even wat erbij gezet. Namelijk, als ik de bewerking toepas ziet het wel iets anders uit, ik heb dan een andere kleur schaduw. Bij jou versie zie ik wel een vreemdere overgang van kleuren tussen het blauw en de kop van de vogel. Heb je nog een andere bewerking toegepast? Ik kan niet zeggen dat jou bewerking flets is. Misschien gewoon even wennen. Als je lang naar jou onbewerkte versie kijkt, en dan naar deze bewerkte, dan lijkt het flets ja. Maar de bewerkte versie is natuurlijker en veel prettiger om naar te kijken.

Maar het beste is om alles in Camera RAW Filter mode aan te passen. Ik heb er ook de settings voor als je die wil hebben. deze zijn beter dan mijn vorige settings.

[Voor 53% gewijzigd door Snake_Eye op 10-05-2022 20:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

Snake_Eye schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:39:
[...]

Heel mooi d:)b Zeker wel moeilijk zo'n vis duidelijk op de foto te krijgen, door dat glas en water?
Dank je, en ja best wel. Het was een probeersel met mijn nieuwe 56mm 1.4 lens maar het is er zo donker en de vissen zo snel, dat viel me wel een beetje tegen

iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
Montana schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Dank je, en ja best wel. Het was een probeersel met mijn nieuwe 56mm 1.4 lens maar het is er zo donker en de vissen zo snel, dat viel me wel een beetje tegen
Zijn zeker snelle jongens, ik heb ook een zeeaquarium gehad, met keizer en doktersvissen. En in zo'n dierentuin is het inderdaad donker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

@Montana
Dank je wel, ik heb geen moeite met de hoge ISO , ik beperk het wel tot max 3200. Met de juiste bewerking kan je veel doen!

Ik heb 2 abonnementen op de Apenheul ( moet ook wel als Apeldoorner ) en Burger's Zoo. Nu alles weer een beetje naar het oude normaal gaat. Ga ik wel weer de andere parken bezoeken. 70% van mijn foto's zijn dierentuin foto's. Ik probeer altijd de foto's zo te maken dat je geen kunstmatige zaken op de foto ziet. Dingen als gaas/ beton of planken. Dat beperkt mij natuurlijk wel. En vaak worden het dan ook portret achtige foto's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
@RaptorK Ik zag dat Motana heeft ook dezelfde vogel heeft gefotografeerd.
Zie link
Er staan heel veel foto's van deze vogel op flickr op de account van Montana, kijk maar eens.

[Voor 35% gewijzigd door Snake_Eye op 10-05-2022 20:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
Montana schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:50:
[...]

Dank je wel, ik heb geen moeite met de hoge ISO , ik beperk het wel tot max 3200. Met de juiste bewerking kan je veel doen!

Ik heb 2 abonnementen op de Apenheul ( moet ook wel als Apeldoorner ) en Burger's Zoo. Nu alles weer een beetje naar het oude normaal gaat. Ga ik wel weer de andere parken bezoeken. 70% van mijn foto's zijn dierentuin foto's. Ik probeer altijd de foto's zo te maken dat je geen kunstmatige zaken op de foto ziet. Dingen als gaas/ beton of planken. Dat beperkt mij natuurlijk wel. En vaak worden het dan ook portret achtige foto's.
Dat is het mooiste ja portret achtige foto's zoals je die maakt. d:)b Zonder beton enz.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RaptorK
@Montana
Leuk als je zo dicht in de buurt woont van die parken! Lijkt me heerlijk om als abonnementhouder gewoon naar de dierentuin te gaan om even foto's te maken. En daarnaast zit je ook nog eens in de buurt van de Veluwe. Niet verkeerd.
En ik begrijp je. Ik ben ook geen fan van kunstmatige dingen zoals hekken of gebouwen op de foto. Het is het mooiste als het puur natuur lijkt.

Gebruik jij voor de nabewerking qua ruisreductie speciale programma's? Of doe je dit in Photoshop? Wellicht dat ik je deze vraag al eens eerder heb gesteld overigens bedenk ik me nu net...

@Snake_Eye
In principe heb ik de RAW-foto bewerkt met enkel alleen jouw advies. En daarna gewoon de crop gedaan. Wellicht dat jij mijn foto van flickr hebt bewerkt? Ben benieuwd naar jouw knutselwerk met mijn foto hoor!
En settings zijn natuurlijk altijd welkom! Als je die wilt delen dan heel graag. Lijkt me leuk.

En ja ik heb de foto's op het account van Montana bekeken inderdaad. Erg mooi.

Hieronder nog eentje van een baardaap. Deze was toch eigenlijk ook best goed gelukt wel.

Baardaap 2 by K vR, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
RaptorK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:30:
@Montana
Leuk als je zo dicht in de buurt woont van die parken! Lijkt me heerlijk om als abonnementhouder gewoon naar de dierentuin te gaan om even foto's te maken. En daarnaast zit je ook nog eens in de buurt van de Veluwe. Niet verkeerd.
En ik begrijp je. Ik ben ook geen fan van kunstmatige dingen zoals hekken of gebouwen op de foto. Het is het mooiste als het puur natuur lijkt.

Gebruik jij voor de nabewerking qua ruisreductie speciale programma's? Of doe je dit in Photoshop? Wellicht dat ik je deze vraag al eens eerder heb gesteld overigens bedenk ik me nu net...

@Snake_Eye
In principe heb ik de RAW-foto bewerkt met enkel alleen jouw advies. En daarna gewoon de crop gedaan. Wellicht dat jij mijn foto van flickr hebt bewerkt? Ben benieuwd naar jouw knutselwerk met mijn foto hoor!
En settings zijn natuurlijk altijd welkom! Als je die wilt delen dan heel graag. Lijkt me leuk.

Hieronder nog eentje van een baardaap. Deze was toch eigenlijk ook best goed gelukt wel.

[Afbeelding]Baardaap 2 by K vR, on Flickr
Wow een heel mooie foto d:)b De ogen zijn ook mooi scherp :Y

[Voor 132% gewijzigd door Snake_Eye op 12-05-2022 00:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

@Montana

@Snake_Eye

Dank je wel, en volgens mij had je die vraag al gesteld. Maar RAW > Capture One 22 > TIF > PS > ON1 NO NOIS of NIK Dfine > JPG

Ik heb ook even gekeken naar je foto van de Baardaap, ook als je b.v. in alleen JPG schiet kan je bv. nog heel veel meer uit de foto halen via Camera Raw. Ik heb het even gedaan met je foto, en er zit zoveel meer detail in. Daar valt veel winst te halen.

• RaptorK
@Montana
Bedoel je meer detail als in de Blacks/Whites en Shadows/Highlights?

Vind dat altijd een lastige. Niet als in dat het lastig is in de nabewerking, maar in kiezen hoeveel ik bijv. de schaduw laat zoals ie is of juist meer detail laat zien. In mijn optiek ziet een foto er dan niet altijd beter uit. Maar wellicht doe ik het ook niet volledig goed en is het een kwestie van meer dan alleen de sliders.

Als je iets anders bedoelt, hoor ik uiteraard graag wat en hoe ik dat kan leren!

[Voor 10% gewijzigd door RaptorK op 12-05-2022 19:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

RaptorK schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:03:
@Montana
Bedoel je meer detail als in de Blacks/Whites en Shadows/Highlights?

Vind dat altijd een lastige. Niet als in dat het lastig is in de nabewerking, maar in kiezen hoeveel ik bijv. de schaduw laat zoals ie is of juist meer detail laat zien. In mijn optiek ziet een foto er dan niet altijd beter uit. Maar wellicht doe ik het ook niet volledig goed en is het een kwestie van meer dan alleen de sliders.

Als je iets anders bedoelt, hoor ik uiteraard graag wat en hoe ik dat kan leren!
Dat bedoelde ik, meestal haal ik het iets meer op met Camera Raw en later bepaal ik wat ik wel of niet
iets donkerder wil hebben met NIK

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hier had ik meerdere foto's van, maar dit was de enige die scherp was.
NOFI, maar dat is een bewogen foto! ;)

Die samen met de vogel is echt vele malen scherper! d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 23:21

Toff

FP ProMod
nero355 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:37:
[...]
NOFI, maar dat is een bewogen foto! ;)
Op 1/15 @ 400mm vind ik hem eigenlijk nog wonderbaarlijk scherp.
Alleen zie ik die "leuke blik" niet zo. De laatste keer dat ik Bokito zag sprongen de tranen in mijn ogen, zo wezenloos en afgestompt (mogelijk gedrogeerd) staarde het arme dier voor zich uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RaptorK
@Montana
Mooie foto's! Bij die tweede vind ik die bladeren op de achtergrond bovenin nog wel wat fel. Benieuwd hoe het eruit zou zien als die iets donkerder waren.

Ik heb overigens even een eerdere foto van mij in PS bewerkt. Op jouw advies ook iets meer met de shadows/highlights gewerkt en nu is er meer detail zichtbaar.

Wellicht ben ik qua kleurtinten iets over-the-top gegaan. Iets minder natuurlijk zo misschien.

P1000764PS by K vR, on Flickr

En inderdaad, die foto van de gorilla was bewogen. Maar wat dat betreft qua scherpte viel het me nog mee. Al heb ik nu wel dat hoe vaker ik er naar kijk, hoe onscherper hij wordt :P

[Voor 12% gewijzigd door RaptorK op 20-05-2022 20:38]

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

RaptorK schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:24:
@Montana
Mooie foto's! Bij die tweede vind ik die bladeren op de achtergrond bovenin nog wel wat fel. Benieuwd hoe het eruit zou zien als die iets donkerder waren.

Ik heb overigens even een eerdere foto van mij in PS bewerkt. Op jouw advies ook iets meer met de shadows/highlights gewerkt en nu is er meer detail zichtbaar.

Wellicht ben ik qua kleurtinten iets over-the-top gegaan. Iets minder natuurlijk zo misschien.
Bedankt voor je reactie, wat betreft dat mijn foto iets te fel is bij de bladeren, ik zal er eens na kijken. Maar ik heb de foto's ook van beneden naar boven gemaakt, en in de bush met volle zon. Dus ja..

Jou foto, ik kan hem wel hebben. Er zit wel meer detail en frisheid in. Ik zou zelf voor deze gaan. Misschien bij jou de zelfde opmerking als bij mij de achtergrond zou dan iets vlakker kunnen. Maar ach ...het alleen zo omdat je nu de verschillen ziet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 27-05 23:12
Geen standalone dier dit keer. En paard met mijn jongste aapje erop. Haar eerste wedstrijd. Mooie vijfde plaats behaald.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RaptorK
@Montana
Mooie plaatjes zoals altijd! Die krab heeft echt een geweldige pose. Mooi geschoten.

@Spasm
Leuke foto's. Hier en daar wel onscherp. Ik vind de eerste het leukst als actie foto. Zijn ze met een camera of smartphone gemaakt?

Hieronder weer een van mij:

P1000891PS by K vR, on Flickr

De achtergrond is helaas niet zo geweldig. Je ziet namelijk het patroon van het gaas. En het jonge aapje had ook wel iets beter in focus gemogen.
Ik deed ook een poging om hier een dark portrait van te maken. Maar daar ben ik dus bar slecht in :P

[Voor 7% gewijzigd door RaptorK op 23-05-2022 21:36]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RaptorK
Gister naar de Amsterdamse Waterleidingduinen geweest. Ook nog een vos gezien, maar de foto's daarvan zijn waardeloos helaas.

P1000984REFR by K vR, on Flickr

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

@RaptorK Ziet er net uit alsof die aap een wond in de hals heeft... Overigens die eerste aap-foto is wel mooi zeg. Mooie blik, mooie bokeh (+ bokeh highlights)

Ik ben zelf niet echt thuis in dierenfotografie, maar kep toch wat diertjes geschoten deze week. Klik voor groter, want groter is beter :D

1:

2:

3:

4:

Allemaal met R6 + 100-400 II geschoten (dank voor het lenen van je 100-400 II @Wormaap :) )

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
Een eerste rondje dierentuin gedaan met de nieuwe Sigma 70-200 f/2.8. Ik heb nog meer foto's, maar zoals gewoonlijk weer eens veel teveel foto's gemaakt om snel een keuze te kunnen maken ;)

Griffon Vulture

@RaptorK
Mooie foto van dat damhert zo door de bebossing (y)
En die aap zit er wel heel statig bij! Alsof je een statieportret van een Koningin hebt gemaakt :D

@Deathchant
Mooie serie! Bij mij waren de stokstaartjes allemaal uitstekend op hun gemak, ze lagen bijna allemaal op hun rug van de zon te genieten

[Voor 30% gewijzigd door RvL op 27-05-2022 23:27]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snake_Eye
Deathchant schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:51:
@RaptorK Ziet er net uit alsof die aap een wond in de hals heeft... Overigens die eerste aap-foto is wel mooi zeg. Mooie blik, mooie bokeh (+ bokeh highlights)

Ik ben zelf niet echt thuis in dierenfotografie, maar kep toch wat diertjes geschoten deze week. Klik voor groter, want groter is beter :D

1:
[Afbeelding]

2:
[Afbeelding]

3:
[Afbeelding]

4:
[Afbeelding]

Allemaal met R6 + 100-400 II geschoten (dank voor het lenen van je 100-400 II @Wormaap :) )
schitterd :Y

• RaptorK
@Deathchant
Mooie foto's! Je zegt dat je niet zo thuis bent in dierenfotografie, maar daar merk je niets van. Ben dan overigens wel benieuwd waar je wel thuis in bent.

En bedankt. Die foto van de baardaap is denk ik eel het beste gelukt van dat bezoek aan de dierentuin.
En dat rode bij die gelada is normaal voor die dieren. Maar ja je zou zo denken dat het een wond is.

@RvL
Mooi plaatje. Lijkt me een fijne lens. Benieuwd naar je andere foto's!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dank! d:)b
RaptorK schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:47:
@Deathchant
Mooie foto's! Je zegt dat je niet zo thuis bent in dierenfotografie, maar daar merk je niets van. Ben dan overigens wel benieuwd waar je wel thuis in bent.

En bedankt. Die foto van de baardaap is denk ik eel het beste gelukt van dat bezoek aan de dierentuin.
En dat rode bij die gelada is normaal voor die dieren. Maar ja je zou zo denken dat het een wond is.
Mijn focus is primair landschap. Ik heb sinds vorig jaar een R6 en ik wilde de eye-AF eens goed testen, omdat ik doorgaans meer manual focus schiet (niet omdat ik tegen AF ben maar simpelweg omdat Zeiss geen AF heeft :( Het wordt dringend tijd dat ze AF lenzen gaan maken voor Canon mounts!).

Ik heb sinds ik de R6 heb veel missers met de eye-AF en tracking, waar YouTube vol staat met filmpjes dat het allemaal koek en ei gaat.
Dit keer met de 100-400 gaan testen omdat ik dacht dat het aan mijn 70-200 lag.
Maar ik denk dat eye-AF zijn limieten heeft:
- stokstaartjes hebben zwarte ogen én het gebied om de ogen heen is zwart. Logisch dat dat lastig is.
- apen hebben dikke wenkbrauwen en de camera focust op de wenkbrauwen. Daarnaast zijn veel apen human-like, dus dan zal animal eye-AF niet werken.

Dus de foto's die je hier ziet is ook zo'n beetje alles wat echt goed gegaan is...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RvL
RaptorK schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:47:
[...]

@RvL
Mooi plaatje. Lijkt me een fijne lens. Benieuwd naar je andere foto's!
U vraagt, wij draaien :)

1.
Green Iguana

2.
Grey crowned crane

3.
Greater Rhea

4.
Ring-tailed lemur

5.
Meerkat on guard

Ik heb er nog meer op Flickr staan, maar om het hele topic nu in 1 bericht vol te spammen is ook zoiets :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaptorK
@Deathchant
Ik ben niet bekend met de R6, maar is de eye-AF niet in eerste instantie ingericht op de ogen van mensen? Kan me voorstellen dat het daarom niet altijd even goed lukt.
Mijn Panasonic G90 heeft ook face/eye AF, maar heb dat nog niet eerder geprobeerd bij dieren. En ik vind 4 goede foto's toch wel netjes hoor haha. Ik ben absoluut geen dieren fotografie expert, maar de meeste foto's bij mij waren ook 3x niks :P

@RvL
Mooie foto's alweer! Mooie portretten van die leguaan en nandoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

RaptorK schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:42:
@Deathchant
Ik ben niet bekend met de R6, maar is de eye-AF niet in eerste instantie ingericht op de ogen van mensen? Kan me voorstellen dat het daarom niet altijd even goed lukt.
Mijn Panasonic G90 heeft ook face/eye AF, maar heb dat nog niet eerder geprobeerd bij dieren. En ik vind 4 goede foto's toch wel netjes hoor haha. Ik ben absoluut geen dieren fotografie expert, maar de meeste foto's bij mij waren ook 3x niks :P
Je kunt de eye-AF instellen op people of animals ;) Ik had em de hele tijd op animals gezet, en vergeten te switchen naar people toen ik de apen ging fotograferen. Maar dan nog, op de camera kwam vaker toch de lock-on op het oog en dan waren enkel de wenkbrauwen onscherp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

RvL schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:02:
[...]

U vraagt, wij draaien :)

1.
[Afbeelding]Green Iguana

2.
[Afbeelding]Grey crowned crane

3.
[Afbeelding]Greater Rhea

4.
[Afbeelding]Ring-tailed lemur

5.
[Afbeelding]Meerkat on guard

Ik heb er nog meer op Flickr staan, maar om het hele topic nu in 1 bericht vol te spammen is ook zoiets :)
Bij de eerste lijkt het toch een wat verkeerde crop: boven is zo leeg, en de kin van de leguaan zit toch al krap aan de onderkant.

Bij nummer 3 zou ik onder de kin van die struisvogelkop toch die out-of-focus spriet/stengel wegclonen (en overige "storende" elementen, zoals het groene rechts van het hoofd/nek).

Bij nummer 4 heb je juist wat veel weggesneden aan de onderkant van die lemur en is linksboven de lemur die groene out-of-focus grasspriet wel best aanwezig...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
@Deathchant Mijn dank voor je feedback, zeer gewaardeerd.

Nummer 1 is echter geen crop, maar ik ben absoluut met je eens dat de framing niet goed is. Ik had de keuze in m'n foto's: een met betere framing maar net niet scherp of deze met mindere framing maar wel scherp.

Nummer 3 is een goede, daar ga ik nog eens mee aan de slag.

Ook nummer 4 is ook geen crop maar had iets meer ruimte kunnen gebruiken aan de onderkant. Maar schijn bedriegt in deze foto: het zijn 2 Ringstaartmaki's die in op elkaar liggen.

Edit:
Een aangepaste versie van foto 3, zonder de storende factoren

[Voor 39% gewijzigd door RvL op 29-05-2022 23:05]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Is beter, maar hij "voelt" niet helemaal lekker...rechts en boven is wat veel lege ruimte (maar ik ben ook een zeikerd en ik haat lege ruimte ;) )
Wellicht is het het feit dat we kijken naar een "afgehakt" hoofd zonder enige context of habitat. Qua scherpte is ie echt wel gelukt :)

Omdat aapjes zo leuk zijn en vooral baby aapjes schattig, moet ik deze toch even plaatsen (klik voor groter uiteraard ;) ):

Wat ik erg vervelend vind aan dit soort scenes is net dat beetje overbelichting op het witte haar. Dit krijg je eigenlijk bijna nooit goed tenzij je HDR maakt (maar probeer dat maar eens met een bewegend onderwerp) of onderbelichting. Dat doet een beetje afbraak aan de foto vind ik, en zo heb ik meer van dit soort foto's met lokale stukjes overbelichting grrrrr :(

• RvL
@Deathchant Kan je de highlights in post niet een beetje terugschroeven? Evt. zelfs lokaal?

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb afgelopen zondag veel foto's gemaakt van de reunie van het nestje waar onze labrador uit komt. Chocoladebruine Labradors in het water met een grijs wolkendek op de achtergrond. Het recept voor veel te sterke highlights en te donkere honden....

Nu de dekens nog...

• nero355

nero355

Deathchant schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:47:
Omdat aapjes zo leuk zijn en vooral baby aapjes schattig, moet ik deze toch even plaatsen (klik voor groter uiteraard ;) ):

[Afbeelding]

Wat ik erg vervelend vind aan dit soort scenes is net dat beetje overbelichting op het witte haar. Dit krijg je eigenlijk bijna nooit goed tenzij je HDR maakt (maar probeer dat maar eens met een bewegend onderwerp) of onderbelichting. Dat doet een beetje afbraak aan de foto vind ik, en zo heb ik meer van dit soort foto's met lokale stukjes overbelichting grrrrr :(
Niet te fixen met wat "Layers Magic" op basis van de RAW file :?

Verder vind ik het over het algemeen veel realistischere foto's opleveren dan "alles maar in die Dynamic Range van de sensor proppen" zeg maar :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snake_Eye
Ja dat heb je met zon, als mijn beagle buiten loopt, en de zon schijnt, is het wit van zijn vacht ook vaak overbelicht in het echt, dan verbaast het me niet dat dit zo ook op de foto is.

• Snake_Eye
RvL schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:22:
@Deathchant Mijn dank voor je feedback, zeer gewaardeerd.

Nummer 1 is echter geen crop, maar ik ben absoluut met je eens dat de framing niet goed is. Ik had de keuze in m'n foto's: een met betere framing maar net niet scherp of deze met mindere framing maar wel scherp.

Nummer 3 is een goede, daar ga ik nog eens mee aan de slag.

Ook nummer 4 is ook geen crop maar had iets meer ruimte kunnen gebruiken aan de onderkant. Maar schijn bedriegt in deze foto: het zijn 2 Ringstaartmaki's die in op elkaar liggen.

Edit:
Een aangepaste versie van foto 3, zonder de storende factoren
[Afbeelding]
stuk beter

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05 10:40
Dit is iets wat je denk ik niet vaak tegenkomt, bij mij in de achtertuin komen regelmatig 2 eekhoorns langs. Midden in de stad 🤔 van de week even wat voer gehaald om mooie foto's te krijgen zoals hieronder 👍

https://flic.kr/p/2nu7XC3

Edit: link plaatsen werkt niet of ik doe het verkeerd... https://flic.kr/p/2nu7XC3

[Voor 14% gewijzigd door Wesloxx op 25-06-2022 11:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

@Wesloxx
Dit is de UBB Code waar je naar op zoek bent :
code:
1
[url=https://flic.kr/p/2nu7XC3][img=800,450]https://live.staticflickr.com/65535/52170404342_6e4c6299d8_c.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/2nu7XC3]Squirrel enjoying breakfast[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/194255030@N03/]Wesley Bok[/url], on Flickr

Dat ziet er dan zo uit :
Squirrel enjoying breakfast by Wesley Bok, on Flickr

:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Wesloxx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:26:
Dit is iets wat je denk ik niet vaak tegenkomt, bij mij in de achtertuin komen regelmatig 2 eekhoorns langs. Midden in de stad 🤔 van de week even wat voer gehaald om mooie foto's te krijgen zoals hieronder 👍

[Afbeelding]

Edit: link plaatsen werkt niet of ik doe het verkeerd... https://flic.kr/p/2nu7XC3
Het zijn inderdaad leuke beestjes, maar met je kitlens ben je wel in het nadeel, als je "mooie foto's" wil maken. Misschien een telelens ergens lenen? En als je dan toch opnieuw mooie foto's gaat maken, dan is het misschien een idee om het voer op een iets leukere plek aan te bieden, ipv zo op de grond. Verder is het vaak een goed idee (en zeker wanneer de lijnen zo overduidelijk aanwezig zijn) om de camera horizontaal te houden, of om de foto in de nabewerking recht te zetten. Maar Knabbel en Babbel zijn wel fotogeniek!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

@Spasm Leuke serie met het paard. De laatste vind ik het leukste
@RaptorK Prima foto, en soms heb je het niet in de hand qua achtergrond. Je foto van het hertje is niets mis mee. Maar ook niet meer.
@Deathchant Een mooie serie, kan ik mij helemaal in vinden. Vooral de groene vogel. Mooi gedaan
@RvL Een mooie gier, ik had zelf geprobeerd het oog er iets meer uit te laten springen. Maar dat is een keuze
en je 2e serie mooie foto's

Hierbij gewoonte getrouw wat foto's van mij, en ja foto's die wel vaker voor komen. Maar ik heb deze keer veel gedaan met mijn nieuwe XF70-300 ipv de XF100-400

1

2 Met de XF80 macro lens 50 cm afstand

3 Met de XF80 macro lens heel dichtbij > geen crop

4

Acties:
  • +4Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:38

Acties:
  • +4Henk 'm!

• andre208

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 11:08

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andre208
Rubencs schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:43:
[...]

@andre208 Waar heb je deze mogen maken?
De foto`s zijn gemaaktbij de africat foundation in Okonjima in Namibie.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 21:17

Het hielp dat deze libelle vaste baantjes aan het draaien was in een havenkom.
(OM-1 met PL100-400 objectief)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:17
@ijdod netjes hoor, valt zeker niet mee om een Libelle vliegend vast te leggen. Hoeveel foto's heb je er voor nodig gehad? ;)

• ijdod
@LA-384 viel gelukkig mee. De AF ‘bird’ stand bleek ook goed te werken op deze libelle. Op de rode die daar ook rondvlogen een stuk minder; ook omdat die veel onregelmatiger vloog. Deze was voorspelbaar.

[Voor 3% gewijzigd door ijdod op 12-07-2022 09:29]

• Rubencs
  • Laatst online: 19-05 11:08
andre208 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 06:16:
[...]
De foto`s zijn gemaaktbij de africat foundation in Okonjima in Namibie.
Had al zo'n vermoede dat ze niet direct uit nederland kwamen, iets met licht en blik.
Leuke tijd gehad, en dit nog maar deel 1 van de foto's?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andre208
Rubencs schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Had al zo'n vermoede dat ze niet direct uit nederland kwamen, iets met licht en blik.
Leuke tijd gehad, en dit nog maar deel 1 van de foto's?
Ja een prachtig land we zijn er 24 dagen geweest en dit is 1 van de ongeveer 5000 foto`s

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001

thunder8

Het gedonder begint weer.

ijdod schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:38:
[Afbeelding]

Het hielp dat deze libelle vaste baantjes aan het draaien was in een havenkom.
(OM-1 met PL100-400 objectief)
Erg netjes. Ooit 1 x geprobeerd, maar zelfs met mijn D500 kon ik hem niet volgen/op de gevoelige plaat krijgen. _/-\o_

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:14

bobcom

Dedicated dabbler

Stil hier, dezer dagen. Benieuwd wanneer @Wesloxx zijn extra mm's heeft en een ontbijtende eekhoorn vol in beeld plaatst en wanneer @ijdod zijn camera zover heeft afgericht dat'ie ook rode libellen doet. Dieren in het wild zijn natuurlijk niet zomaar te vinden als je natuur niet groter is dan een krant. Dan maar naar de dierentuin of naar Verweggistan? Levert trouwens mooie portretten op, @RvL , @Montana , @andre208 Of kiekjes met een hoog babyfotogehalte, @Deathchant

De laatste tijd trouwens ook hier meer dieren gezien dan gefotografeerd: als ik een camera bij me heb zijn de reeen er niet, als de reeen er zijn heb ik geen camera bij me.

Nou ja, dan maar een portret van het hondje dat we bijna drie maanden geleden een gang naar het asiel bespaard hebben. Of dat zo'n goed idee was lees je in dit verhaal...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
@bobcom
Een mooi en typisch verhaal. Het klinkt als een echte herplaatser die nooit enige opvoeding of liefde heeft mogen genieten. En dat vergt heel veel geduld, vaak nog meer dan een pup opvoeden. Daar wens ik je veel wijsheid, sterkte en succes mee!

Voor wat betreft mijn eigen radiostilte: druk. Na het laten plaatsen van de nieuwe schutting kwamen we op het idee om ook opnieuw te tegelen. Daar dus erg druk mee en schiet fotograferen er regelmatig bij in.

Recent wel gefotografeerd bij de Taptoe 's-Hertogenbosch, maar dat zijn geen dieren en kon ik ook niet zo goed kwijt in een van de andere topics.

Anyway, this topic is worthless without pics dus hier dan toch maar wat foto's van de hond. Met excuses naar een ieder die dit topic liever gevuld ziet met de wat wildere varianten van dieren.
25/52 I must go!

24/52 Enjoying the cool grass

Nu de dekens nog...

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

bobcom schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:59:
Of kiekjes met een hoog babyfotogehalte, @Deathchant
Uhm...die snap ik even niet?

Overigens, ik heb blijkbaar echt mijn grootste low-time in fotografie ooit :'( Ik heb echt 0,0 insipratie, ik heb de seizoenen dit jaar niet eens vastgelegd, niks. Ik voel ook totaal geen drang meer nu om iets vast te leggen, maar het wel zelf in me op te nemen. Mijn bezoekje aan de dierentuin (waar ik dus ook wat foto's van gepost heb) zou een kickstarter moeten zijn, maar dat was het dus niet...
Ik hoop wel dat de inspiratie nog gaat komen, maar ik ervaar dus nu een stevige "writers-block" zeg maar....No fun :N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:14

bobcom

Dedicated dabbler

Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Uhm...die snap ik even niet?

Overigens, ik heb blijkbaar echt mijn grootste low-time in fotografie ooit :'( Ik heb echt 0,0 insipratie, ik heb de seizoenen dit jaar niet eens vastgelegd, niks. Ik voel ook totaal geen drang meer nu om iets vast te leggen, maar het wel zelf in me op te nemen. Mijn bezoekje aan de dierentuin (waar ik dus ook wat foto's van gepost heb) zou een kickstarter moeten zijn, maar dat was het dus niet...
Ik hoop wel dat de inspiratie nog gaat komen, maar ik ervaar dus nu een stevige "writers-block" zeg maar....No fun :N
Je schrijft anders precies wat ik bedoelde. Gewoonlijk maak je foto's waar je een poos doorheen blijft dwalen, bij deze stop je even en zeg je "o, wat een schattig aapje".
Overigens: een block gaat juist over door niet te willen. Zodra iets niet meer moet maar allen maar lekker mag komt het plezier terug. Dus succes met het vergeten van het moeten ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Toff

Toff

FP ProMod
@bobcom Als ik je verhaal (geweldig en met veel gevoel geschreven trouwens) zo lees, had je beter op de tanden scherp kunnen stellen. ;)
Wat mij verbaast is, dat de blik van je hond zo omhoog is gericht, ipv in de lens. Had je de camera op buikhoogte, of hield je een stok of speeltje omhoog?
Ik hoop dat het goedkomt met het beestje.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@andre208 Mooi moment en ook lekker scherp vastgelegd. Nice.

@ijdod Jaloers. Nog nooit knap een vliegende libelle weten te vangen.

@bobcom Leuk beest (verhaal niet gelezen). Maar technisch valt er nog wel wat winst te halen, voornamelijk in de scherpte.

@RvL Ook een leuk beest. Mooie actie op foto 1 en op foto 2 lekker afgepeigerd (of lijkt dat maar zo).

Kwam deze nog tegen in mijn archief. Vond hem eerst niet zo maar met compleet andere crop is het eigenlijk wel leuke plaat (eerst was ie portrait uitgeknipt).

Piggy Back by Gijs Peijs, on Flickr

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
Inderdaad al even niet meer bezig kunnen zijn met fotografie met uitzondering van een weekje vakantiepark, thuis druk met klussen in de vakantie na de verhuizing... Laatste grote klussen zijn gedaan, vakantie zit er ook weer bijna op..

@bobcom die zoom gaat er voorlopig helaas niet komen, de eekhoorn komt nog wel langs 👍

Voor nu gaat de focus meer naar macro (trekt toch meer dan vogels/overige dieren)
Tijdens de vakantie met de 18-55 kit lens van canon toch wel wat moois kunnen schieten, hoop dit snel te kunnen bewerken en plaatsen in macro topic 👍 op het verlanglijstje staat nu dan de Raynox-250 macro opzet lens, kijken of dat wat is.

Wederom weer mooie foto's in dit topic overigens _/-\o_

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

Wat foto's van mij met mijn nieuwste aanwinst, de XF 150-600 en samen met de X-T4.
(mijn XF100-400 heb ik verkocht)

1

2

3

4

5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Wesloxx Het zwakke punt blijft die kitlens. Die is gewoon op z'n best heel matig te noemen en met of zonder voorzetlens blijft het resultaat altijd tegenvallen, als je "iets meer" wilt. Niet voor niets gaan die dingen voor drie tientjes van de hand op Marktplaats. Ik kan natuurlijk niet op je bankrekening kijken, maar voor 200 - 300 euro kan je op Marktplaats veel betere objectieven kopen, waar je jarenlang echt plezier van kan hebben. Als je in hetzelfde bereik wilt blijven is zoiets misschien wat, al zou ik zelf wat meer naar tele kijken.

@Montana Zo mogelijk nog mooier dan dat we al van je gewend zijn. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

[Voor 6% gewijzigd door Toff op 29-07-2022 01:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Montana Weer erg mooi platen en gefeliciteerd met je nieuwe "speeltje". Man, wat is dat ding kneiter scherp joh. Mooi hoor.

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:55
@Montana Zien er goed uit qua setting en overal balans vind ik nr 1 van je serie van 28 juli echt super goed.
Nr5 is ook wel echt mooi. Bij de kleine kangoeroe mis ik een ja leukere hoek. Als dat überhaupt logisch klinkt.

In vergelijking vind ik de kleuren van de serie van 28 juni in zijn geheel flets.

@andre208 Mooi geklikt. De tak rechts heeft wat afsnijding die me heel licht stoort op het topje.
De 2e is wel ook en mooi moment.

@ijdod Zeer mooi. Ook hoe de bokeh juist lijnen naar de libelle maakt.

@RvL Mooie scherpte hoor goed gedaan in de 1e met de scherpte en textuur.
De 2e is een mooie portretplaat hoor.

@sys64738 Toch wel een mooi moment hoor.

Nou daar gaan wij dan ook maar.

Nu een aantal maanden ten schieten met de MFT de E-M10 begin ik de camera steeds beter door te krijgen.
Hier een paar van mijn favoriete dieren die ik er mee geklikt heb. Hopen dat ik ooit eens een leuke niet kittlens kan kopen. Maar eerst maar even regenachtige dag geld sparen nu dat na jaren weer kan.

1:Pigeon in a tree by Chris Fotos, on Flickr
2:Bee and some moss by Chris Fotos, on Flickr
3:Bird waiting for a train? by Chris Fotos, on Flickr
4: A fly and flower by Chris Fotos, on Flickr

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

iichel

Gazoooo

Een van onze kittens lag er mooi bij, alleen de witbalans iets geler gezet.
Bewust een beetje wezen spelen met de scherptediepte op ongeveer 60mm met F2.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• RvL
Toe, geef me toch een kusje.....

Gimme a kiss

@Chrisuu01
Mooi serie. De eerste wesp vind ik echter een beetje een zoekplaatje.

De kraai is leuk gevonden maar het zou zo ook een kraai kunnen zijn op een willekeurige stoep terwijl ik uit de titel opmaak dat ie op het perron staat?

@iichel
Dieren kunnen soms zulke leuke houding aannemen. Mooi vastgelegd!

[Voor 45% gewijzigd door RvL op 18-08-2022 18:19]

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@iichel mooie pose een hele fijne warme toning en sfeer.

@RvL leuk moment een goed gevangen. Bovenkant voegt echter niet zo heel veel toe. Dus er mag wel stukje van de binnenkant af wat mij betreft.

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:55
@iichel
Altijd leuk dat soort momenten weten te vinden. Mooie warme kleuren. Iets meer scherpte was ook wel goed geweest maar al met al een mooie plaat.

@RvL

Mooi geschoten. Mooie heldere kleuren. EN ook mooie rustige bokeh.

Nou mn 1e succesvolle spin geschoten( sorry als dit meer macro is)
Itty bitty spider 2

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

@Chrisuu01 Een leuke serie. En je spin is wel aanwezig. Misschien ook iets naar de omgeving van je foto kijken zodat het iets rustiger over komt. Probeer dingen te vermijden die niets toevoegen aan de foto of je object! Takjes etc. mogelijk iets meer inzoomen of dichterbij gaan staan.
@iichel Heel mooi moment, een aandoenlijke foto.
@RvL Leuk en op tijd gezien

Niet veel gedaan, te druk geweest met een deel van mijn werk, een stukje uitbreiding gekregen. Dus alleen even in mijn plaatselijk park geweest de Apenheul.

1

2

3

4

5

6

• Snake_Eye
@Montana Ze zijn prachtig.

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-05 06:10
@Montana Prachtige foto's!

• ijdod

Deze schoonheid zat bij de sloot achter onze tuin. Was een snapshot, dus geen gelegenheid gehad om naar instellingen te kijken. 1/500, iso12800, 400mm f8. OM1/panaleica 100-400.

@Chrisuu01 mooie spin. Kom ze momenteel dagelijks tegen op weg naar de fietsenschuur :/
@RvL mooie plaat; de linker heeft echt een ‘moet dit nu?’ expressie

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Montana Het vaak wat donkere, alsof het avondfoto's zijn, is onderdeel van jouw stijl wat doorgaans goed uitpakt. Ik vind je dierenfoto's echt super! Toch vind ik de eerste net effe wat te donker op het oog wat in de schaduw valt. Ook bij de 2e foto is de "donkergrijze filter" mijns inziens ook ietsje té donker. Het is verder een erg rustige, ragscherpe foto met een mooie blik in de ogen.
Beetje offtopic: hoe bevalt je die 150-600 t.o.v. de 100-400? Aan je foto's is in ieder geval geen kwaliteitsverlies te zien (y) . Gebruik je Topaz denoise?
Ik vind het in ieder geval mooi hoe je zo'n mooie ruisvrije beelden krijgt en zo'n mooie achtergrondblur met zulke ISO en diafragma settings. Zou mij niet lukken, dus complimenten!

[Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 21-09-2022 11:37]

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

Deathchant schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:35:
@Montana Het vaak wat donkere, alsof het avondfoto's zijn, is onderdeel van jouw stijl wat doorgaans goed uitpakt. Ik vind je dierenfoto's echt super! Toch vind ik de eerste net effe wat te donker op het oog wat in de schaduw valt. Ook bij de 2e foto is de "donkergrijze filter" mijns inziens ook ietsje té donker. Het is verder een erg rustige, ragscherpe foto met een mooie blik in de ogen.
Beetje offtopic: hoe bevalt je die 150-600 t.o.v. de 100-400? Aan je foto's is in ieder geval geen kwaliteitsverlies te zien (y) . Gebruik je Topaz denoise?
Ik vind het in ieder geval mooi hoe je zo'n mooie ruisvrije beelden krijgt en zo'n mooie achtergrondblur met zulke ISO en diafragma settings. Zou mij niet lukken, dus complimenten!
Dank je wel, ze zijn donkerder dat klopt. Het zijn bewerkte foto's van lichtere versies. Ik zie ze zelf niet als te donker. Maar dat kan ook aan mijn 5k scherm liggen. Maar ik snap je wel.

De XF150-600 bevalt mij eigenlijk super goed, ligt bijzonder goed in de hand, is zeer snel op mijn X-T4 en van 150mm naar 600mm is maar een kwart slag, dus dat werkt bijzonder snel. Wat ook fijn is dat het een interne zoom is. Dat geeft je meer ruimte om te bewegen zonder dat de lens dat doet.

Heb je geen problemen met wat hoger is de ISO te zitten en je bent niet bang voor de F8 dan is er denk ik geen betere zoom lens.

Bij al mijn foto's heb ik een lichte nabewerking, om ze net iets beter te maken. Daar schaam ik mij niet voor dat maakt de foto in mijn ogen iets beter.

Daar hoort ook bij ruis verwijderen, ik heb ze allemaal geprobeerd en heb ze ook allemaal. Maar Topaz valt voor mij af. Ik gebruik het meeste ON1 NoNoise die is voor mijn gevoel beter dan Topaz en zeker sneller. Heeft de foto maar iets nodig dan gebruik ik NIK Dfine.

Ze kunnen allemaal de ruis goed weghalen, maar het gaat erom hoe ziet het er dan uit. Dat is mede afhankelijk van de structuur waar de ruis in zit. Bij gladde delen kan het som heel erg geforceerd er uit zien een beetje Wax-achtig. En dat doet ON1 net iets mooier. En daarbij kan je ook niet iets meer verscherping regelen zodat het er natuurlijk uitziet.

• DirtyBird
  • Laatst online: 11:25

DirtyBird

Praktiserend denker

@Chrisuu01 ziet er goed uit! Ik heb die camera ook en beide kitlenzen gehad, maar volgens mij haal jij er meer uit! :)

@ijdod ik hoop ook nog eens een ijsvogel te treffen. Ziet er on-Nederlands mooi uit.

Ik heb het dit weekend moeten stellen met een teruggekeerde soort :D

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

X-H2 | XF150-600

De eerste foto's met m'n nieuwe X-H2

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Montana Ook uit de X-H2 komen fantastische platen rollen. Merkt je groot verschil met je X-T4? Ik vind de X-H2 zeer interessant.

Maar je moet wel even je sig aanpassen natuurlijk :+

• Montana

Montana

X-H2 ..what else !

sys64738 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:36:
@Montana Ook uit de X-H2 komen fantastische platen rollen. Merkt je groot verschil met je X-T4? Ik vind de X-H2 zeer interessant.

Maar je moet wel even je sig aanpassen natuurlijk :+
Op je vraag kom ik terug, verschil is best wel groot. En even wennen. (uurtje). Maar heeft ook wel een leercurve. Maar alles valt nu positief uit. Ik ben super enthousiast.

• RaptorK
@DirtyBird
Wauw. Echt geweldig dat je een wolf hebt gezien. Ik vind de compositie mooi. Door de wolf zo rechts te plaatsen versterk je het effect van het achterom kijken.

@Montana
Mooie foto's. Ik blijf jaloers op de scherpte. Ik vind vooral de foto van de maki fijn doordat de staart ook mooi in beeld is.

Ik wilde al een tijdje herten fotograferen op de Veluwe. Dat is gelukt:

En als extra een vos:

De meeste zijn (enigszins) gecropt. Niet de meest sterke foto's al zeg ik het zelf, maar het was schitterend om te zien :) En ik hoor graag of jullie verbeterpunten hebben.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@RaptorK dank voor je compliment!
Jij hebt ook groot wild gevonden zie ik. Zeker met die grote geweien zijn natuurlijk goed materiaal.
Het lijkt erop dat je de neiging hebt om de dieren in het midden van je frame te zetten. Met name bij foto 4 en 6 is dat zichtbaar.

In foto 6 zou ik denk ik voor een uitsnede gaan met meer bovenkant, waardoor het hert lager in de foto komt.

Verder hebben deze dieren een prima schutkleur. Leuk voor hen, maar minder voor je foto. Met nabewerking kun je ze wellicht meer isoleren door iets hardere randen en hogere saturatie te geven (aan alleen het onderwerp/dier). Ze 'poppen' daardoor beter.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• RaptorK
@DirtyBird
Bedankt voor je feedback. Misschien dat ik morgen even met jouw tips aan de slag ga.

De schutkleur is een nadeel ja. De plek waar ik stond te fotograferen geeft ook niet echt de mogelijkheid om jezelf goed te positioneren. Dus daardoor ook niet altijd goed mogelijk om ze te fotograferen tegen de groene bomen als achtergrond. En lucht als achtergrond is eigenlijk helemaal niet mogelijk.

Volgens mij worden er wel eens wild fotografie excursies gehouden op de Veluwe waarbij je op plekken komt waar je normaal gesproken niet mag komen. Misschien dat dat meer mogelijkheden biedt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaptorK
Ik was mijn oudere foto's eens aan het doorspitten. Eerder nooit echt goed naar deze gekeken. Vond hem te donker. Maar eigenlijk is ie toch wel erg gaaf.

[Voor 4% gewijzigd door RaptorK op 09-10-2022 20:47]

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Montana schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:55:
[...]
Dank je wel, ze zijn donkerder dat klopt. Het zijn bewerkte foto's van lichtere versies. Ik zie ze zelf niet als te donker. Maar dat kan ook aan mijn 5k scherm liggen. Maar ik snap je wel.
Ehm... er zijn toch voldoende methodes om objectief de helderheid vast te stellen. Begin eens met een histogram. Dan hoef je ook niet met je dure apparatuur te pochen... ;)

Wat ik storender vind, is dat je het onderwerp telkens in het centrum van je foto's zet. Dat maakt ze erg voorspelbaar en blijkbaar is de omgeving van een dier niet interessant? Kijk eens naar een aantal andere foto's in de laatste bijdragen, hoe het ook anders kan.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Dagje AWD vandaag, voor de ingewijden ;) beetje aangepast met oa een beetje vignettering. Al met al ietwat kazig, maar dat mag wel in NL denk ik.

• Toff

Toff

FP ProMod
@DirtyBird Mooi, dat je niet vies bent van wat ruimte.

• LA-384
Afgelopen zomer nog eens naar de dierentuin geweest, net voordat de camera het begaf nog deze foto weten te maken. Zo jammer dat die rechter niet scherp is :-(

En deze daar net voor, die gelukkig wél scherp is waar het hoort :)

[Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 18-12-2022 16:26]

• Toff

Toff

FP ProMod
@LA-384 De scherptediepte ligt in het algemeen ruwweg 1/3 voor en 2/3 achter het scherpstelpunt, maar mogelijk heb je de camera het werk laten doen?
Zonde dat je camera stuk is/was. Is het reparabel of heb je nu een goed argument voor een nieuwe?

• LA-384
Toff schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:35:
@LA-384 De scherptediepte ligt in het algemeen ruwweg 1/3 voor en 2/3 achter het scherpstelpunt, maar mogelijk heb je de camera het werk laten doen?
Nooit! Ik kies altijd zelf het scherpstelpunt, in dit geval heb ik volgens mij het middelste stokstaartje gekozen, maar die rechter stond een stuk verder naar voren (dichterbij mij). Probleem is dat het op de camera prima scherp leek, maar ondanks dat het F8 is, was dat op 350mm toch niet voldoende om binnen het scherptediepte gebied te zitten. Ik zag thuis pas dat die rechtse echt niet scherp was.

Ik had nog een aantal minuten gewacht bij die stokstaartjes, maar de situatie waarin er 3 zo mooi naast elkaar stonden, kwam niet meer voor en bij de volgende foto ging de camera dus stuk.
Zonde dat je camera stuk is/was. Is het reparabel of heb je nu een goed argument voor een nieuwe?
Het probleem is het geheugenkaartslot. Bijna geen enkel kaartje wordt meer herkend. Ik had thuis nog een micro sd met een adapter die wél herkend wordt, maar dat vond ik zo'n fragiele oplossing, dat ik een nieuwe camera gekocht heb (en inmiddels alweer een maand of 4 in gebruik). De xt-20 heb ik nu als reservecamera, hoewel ik nog geen scenario heb gehad waarin ik die nodig had. :+

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 18-12-2022 20:48]

• RaptorK
@DirtyBird
Mooi silhouette. Ik vind de vignettering misschien een beetje té. Ik vraag me wel af of de foto beter zou zijn als er meer ruimte onderin de foto zou zijn. Volgens mij stond jij zelf wel iets lager gepositioneerd dan het hert, maar door zoveel lucht boven het hert in de foto te laten zien, komt het iets minder imposant over denk ik.

@LA-384
Jammer inderdaad dat het meest rechter stokstaartje niet scherp in beeld is. Het is namelijk wel een leuke foto. Fijne zachte achtergrond.

2e foto zou denk ik leuker zijn als de aap iets meer naar rechts stond zodat je meer ruimte schept in het gebied waar de aap naar kijkt. En ik had de achtergrond misschien iets minder saturatie gegeven.

Ik ben laatst mijn foto's weer eens goed wezen bekijken en kwam deze nog tegen. Toch wel goed om je foto's af en toe door te nemen, want je komt toch nog wel eens leuke foto's tegen die je eerder misschien achterwege liet.

P1000996DH by K vR, on Flickr

P1001069DH by K vR, on Flickr

• LA-384
@RaptorK Die eerste word je spontaan vrolijk van :D mooi scherp ook. Met welke camera en lens is die gemaakt? De tweede vind ik wat minder, vooral door de rare houding van de ree.

• RaptorK
@LA-384
Dankje! Beide foto's zijn gemaakt met de Panasonic G90 en de Panasonic Leica 100-400mm. Bewerkt in Lightroom.

Overigens is het geen ree op die 2e foto, maar ook een damhert :)
Al snap ik de verwarring vanwege de donkere vacht waardoor je het vlekkenpatroon niet goed ziet.

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 09:49
@RaptorK mooie spontane fotos

Ik ben zelf bij burgers zoo geweest gisteren
En heb daar met de Canon 600d wat plaatjes geschoten.

Er was bijna niemand en dat merk je aan de dieren vooral, ze zijn veel rustiger en worden graag gezien.

[Voor 8% gewijzigd door Casejunky op 25-12-2022 13:27]

• m0j0NL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 09:48
Nooit aan gedacht dat Tweakers een fotografie forum zou hebben :)

Hier wat shots van 2022:

Falcon Crest, Eindhoven by Sebastiaan T, on Flickr

Castlefest, Lisse - 2022 by Sebastiaan T, on Flickr

_MG_2212 by Sebastiaan T, on Flickr

_MG_1933 by Sebastiaan T, on Flickr

Dam, Amsterdam by Sebastiaan T, on Flickr
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Let op:
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee