iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount

Ik weet zeker dat jij met wat beter licht nog vele mooie platen hier mag komen posten hoor.
Hier staat tekst
Dank je. En terecht dat die de bijnaam heeft “ the great white sharp”Sjaak_Afhaak schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:23:
oh wow, wat een aanwinst; the great white sharp
Ik weet zeker dat jij met wat beter licht nog vele mooie platen hier mag komen posten hoor.
iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount
Gave foto's met ook weer een mooie rendering vooral die 2e!
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
Eerste indruk van de RF100-500:
Positief:
- Goede scherpte
- Licht (gewicht)
Nog aan wennen:
- Formaat, de lens schuift uit en op 500mm wordt ie best groot
- Ligt anders in de hand dan de 70-200 die ik gewend ben
- ISO gaat al snel richting de 4000 bij sluitertijden van 1/500-1/800, maar geen probleem op de R6 Mk1
- Niet teveel willen inzoomen, maar ook wat ruimte overhouden naast het onderwerp.
Bij deze wat plaatjes:
Laatste foto omgezet naar zw-w ivm irritante reflecties op het raam.
Canon R6/16-35/24-70/70-200/35/85/100/135
Mooie foto's alweer. Focus op de ogen kan alleen wel erg lastig zijn bij Schotse Hooglanders, zoals te zien in de eerste foto.
@Ivorijn
Toffe foto's! Vooral die laatste van de ringstaartmaki is echt heel sfeervol. Bij die gans had ik iets minder ver ingezoomd zodat de hele vleugels nog in beeld waren.
Laatste paar dagen mooie zonsondergang gezien toen ik naar huis reed en ik zag de konijnen in de weilanden dus dat wilde ik vastleggen.
De konijnen zaten erg ver weg, behalve bovenstaande. Maar nog wel mooie plaatjes van zwanen.
[Voor 3% gewijzigd door RaptorK op 16-02-2023 18:34]
Mooie foto's, lekker lichtRaptorK schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:33:
@Montana
Mooie foto's alweer. Focus op de ogen kan alleen wel erg lastig zijn bij Schotse Hooglanders, zoals te zien in de eerste foto.
@Ivorijn
Toffe foto's! Vooral die laatste van de ringstaartmaki is echt heel sfeervol. Bij die gans had ik iets minder ver ingezoomd zodat de hele vleugels nog in beeld waren.
Laatste paar dagen mooie zonsondergang gezien toen ik naar huis reed en ik zag de konijnen in de weilanden dus dat wilde ik vastleggen.
[Afbeelding]
De konijnen zaten erg ver weg, behalve bovenstaande. Maar nog wel mooie plaatjes van zwanen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
@RaptorK idem en mooie zachte kleuren
Ik heb zelf wel de tijd gehad, maar qua weer zat het niet mee op de vrije dagen. Dus nog maar weinig kunnen
spelen met de nieuwe aanwinsten.
1
2
3
4
5
@Montana Als vanouds, hoenportret naar links springt eruit
@RaptorK Haas is leuk, zwanen #2 vind ik heel mooi
Even een tjakka-momentje toen ik mijn net binnengekomen Samyang 75mm 1.8 probeerde en poes Pipistrello zowaar genegen was om niet weg te duiken.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Mooie foto's. Vooral de 3e vind ik een mooi portret. Wat voor vogel is dat?
@bobcom
Leuke foto. Iets meer scherptediepte had wel gemogen denk ik. Al heeft het ook wel wat op deze manier.
Van mij ook een foto van een kat. Gemaakt met de Olympus 60mm f/2.8 macro lens. Werkt naar mijn mening ook erg goed voor portretfoto's!
[Voor 13% gewijzigd door RaptorK op 16-03-2023 20:02]
De ene kat is de andere niet, zelfs op de foto. Wat mij juist aantrekt in die smalle scherptediepte is het dromerige: jouw kat is alerter, actiever, terwijl het smalle scherptevlak Pipistrello voor mij juist iets dromerigs geeft. Net als bij poes Donna hieronder: je kijkt bijna meer in der koppie dan ernaar.RaptorK schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:01:
.......
@bobcom
Leuke foto. Iets meer scherptediepte had wel gemogen denk ik. Al heeft het ook wel wat op deze manier.
Van mij ook een foto van een kat. Gemaakt met de Olympus 60mm f/2.8 macro lens. Werkt naar mijn mening ook erg goed voor portretfoto's!
[Afbeelding]
Maar goed, we zien misschien wel altijd meer in onze katten(foto's) dan erin zit.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Bruine HokkoRaptorK schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:01:
@Montana
Mooie foto's. Vooral de 3e vind ik een mooi portret. Wat voor vogel is dat?

Neemt niet weg dat het mooie foto's zijn @RaptorK, @bobcom.
Ook @Montana heeft weer een mooie set, waarbij de bruine plukvink Hokko er voor mij uitspringt
Zelf nog maar eens een portretje van de hond gedaan. Stevig wat nabewerking op gedaan overigens: de bomen zien groen van het mos en dat vond ik niet bij het plaatje passen. En och, het was een leuke uitdaging om eens mee aan de slag te gaan

Skye posing
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik vind het een fijne compositie. Alleen met die beide ogen aardig goed in beeld mis ik toch ook iets meer scherpte op het rechter oog.
@Montana
Thanks voor de info. Fotogenieke vogel wel.
@RvL
Mooie foto. Geen idee hoe het er voor de nabewerking uit zag, maar de foto kijkt fijn weg in de bruintinten. Groen mos had het denk ik inderdaad wat onrustiger gemaakt.
Ik heb weer eens een poging gedaan om de hazen in het weiland te fotograferen. Erg veel wind vandaag dus dat was soms best een uitdaging.
P1002989 by K vR, on Flickr
P1003013 by K vR, on Flickr
P1003020 by K vR, on Flickr
Ik kan me helemaal vinden in je bewerking. Het groene leidt wat af.
En ik snap je punt wel hoor. Het zijn niet de meest spannende foto's. Toch vind ik het wel leuk om zo nu en dan terug te gaan voor een nieuwe poging.
P1003927Ha by K vR, on Flickr
ISO 400 - F8 - sluitertijd 1/125
Foto bewerking heb ik nog niet veel gedaan en had liever wat meer licht gehad op het dier, dat heb ik nu opgelost met een mask op het hertje om lokaal de highlights wat op te hogen, maar omdat het origineel niet lekker geexposed is kan dat ook maar marginaal natuurlijk. Graag hoor ik wat feedback!
Wat wil je laten zien? Dit ziet er meer uit als bewijsmateriaal. Van compositie is in mijn ogen niet echt sprake.bcome schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:21:
Eerste dagje met m'n nieuwe Sony IV + Sony FE 24-105mm F4 op pad gelijk een hertje gevonden bij de Lage Vuursche. Autofocus deed het mooi maar ik merk wel dat 105mm voor diertjes nog niet helemaal toereikend is.
[Afbeelding]
ISO 400 - F8 - sluitertijd 1/125
Foto bewerking heb ik nog niet veel gedaan en had liever wat meer licht gehad op het dier, dat heb ik nu opgelost met een mask op het hertje om lokaal de highlights wat op te hogen, maar omdat het origineel niet lekker geexposed is kan dat ook maar marginaal natuurlijk. Graag hoor ik wat feedback!
Je lens is hiervoor inderdaad te kort en te klein diafragma. Op dergelijke afstanden is het dan heel moeilijk om enige achtergrondseparatie te krijgen.
Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Met mijn X-H2 samen met de XF200 f2 en Xf150-600 even naar Blijdorp geweest. Ik was er al vroeg en gelukkig weinig zonlicht. Maar wel helder.
1
2
3
4
5
6
Wel weer liefde voor fotografie herontdekt. Zoals de foto's van dieren hierboven. Toch wel erg gaaf!
[Voor 8% gewijzigd door [Roland] op 16-05-2023 18:14]
Imposante foto! Mooi licht.
Je was wel erg dichtbij zo denk ik? Kan nog best gevaarlijk zijn als jij daar in een bootje zit of niet?
Ik ben even langs de Schotse Hooglanders geweest:

Is dat chobe NP toevallig?[Roland] schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:11:
Al jaren niet meer op het fotografie forum geweest. Nu ik al een poosje op reis ben wel weer veel foto's aan het maken. Niet meer met een Pentax maar met een simpele Sony A6400 en de meegeleverde 55-200 lens. Niet heel bijzonder dus en daarom ook er blij met onderstaande foto (een lichtsterkere lens had gemogen i.v.m. bokeh). Echt wel een gelukje geweest. Ik zat in een wiebelende boot en er was al best wat minder licht (zon ging onder) dus erg blij met de schepte van deze foto.
Wel weer liefde voor fotografie herontdekt. Zoals de foto's van dieren hierboven. Toch wel erg gaaf!
[Afbeelding]
Edit: Ik ben zelf in het najaar in Chobe geweest. Ik herkende de weides en de heuvens op de achtergrond. Enorm mooi park met inderdaad heel mooi contrastrijk avondlicht. Ik heb wel een aantal mooie foto's van leeuwen(welpjes) uit Chobe. Ik moet ze nog bewerken, maar zal ze hier wel een keer plaatsen.
[Voor 13% gewijzigd door aicaramba op 25-05-2023 07:50]

Ticking away, the moments that make up a dull day
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!