Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik weet zeker dat jij met wat beter licht nog vele mooie platen hier mag komen posten hoor.
Hier staat tekst
Dank je. En terecht dat die de bijnaam heeft “ the great white sharp”Sjaak_Afhaak schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:23:
oh wow, wat een aanwinst; the great white sharp
Ik weet zeker dat jij met wat beter licht nog vele mooie platen hier mag komen posten hoor.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Gave foto's met ook weer een mooie rendering vooral die 2e!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Eerste indruk van de RF100-500:
Positief:
- Goede scherpte
- Licht (gewicht)
Nog aan wennen:
- Formaat, de lens schuift uit en op 500mm wordt ie best groot
- Ligt anders in de hand dan de 70-200 die ik gewend ben
- ISO gaat al snel richting de 4000 bij sluitertijden van 1/500-1/800, maar geen probleem op de R6 Mk1
- Niet teveel willen inzoomen, maar ook wat ruimte overhouden naast het onderwerp.
Bij deze wat plaatjes:
:strip_exif()/f/image/osQoVuqUk0U5YOWPLqFSyH8C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aNDBhFxnKsGLPErgAPKMdi2o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OLhmgmYuAhteBpPm7r8oZdw6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DGkorDZLmqb3fEBYEwfTMoo3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OL35ahRLOmx9Wql9IdJj7nHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jsrurR6cf2ZYxlYAZPegfwEt.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste foto omgezet naar zw-w ivm irritante reflecties op het raam.
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
Mooie foto's alweer. Focus op de ogen kan alleen wel erg lastig zijn bij Schotse Hooglanders, zoals te zien in de eerste foto.
@Ivorijn
Toffe foto's! Vooral die laatste van de ringstaartmaki is echt heel sfeervol. Bij die gans had ik iets minder ver ingezoomd zodat de hele vleugels nog in beeld waren.
Laatste paar dagen mooie zonsondergang gezien toen ik naar huis reed en ik zag de konijnen in de weilanden dus dat wilde ik vastleggen.

De konijnen zaten erg ver weg, behalve bovenstaande. Maar nog wel mooie plaatjes van zwanen.

[ Voor 3% gewijzigd door RaptorK op 16-02-2023 18:34 ]
Mooie foto's, lekker lichtRaptorK schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:33:
@Montana
Mooie foto's alweer. Focus op de ogen kan alleen wel erg lastig zijn bij Schotse Hooglanders, zoals te zien in de eerste foto.
@Ivorijn
Toffe foto's! Vooral die laatste van de ringstaartmaki is echt heel sfeervol. Bij die gans had ik iets minder ver ingezoomd zodat de hele vleugels nog in beeld waren.
Laatste paar dagen mooie zonsondergang gezien toen ik naar huis reed en ik zag de konijnen in de weilanden dus dat wilde ik vastleggen.
[Afbeelding]
De konijnen zaten erg ver weg, behalve bovenstaande. Maar nog wel mooie plaatjes van zwanen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
@RaptorK idem en mooie zachte kleuren
Ik heb zelf wel de tijd gehad, maar qua weer zat het niet mee op de vrije dagen. Dus nog maar weinig kunnen
spelen met de nieuwe aanwinsten.
1

2

3

4

5

@Montana Als vanouds, hoenportret naar links springt eruit
@RaptorK Haas is leuk, zwanen #2 vind ik heel mooi
Even een tjakka-momentje toen ik mijn net binnengekomen Samyang 75mm 1.8 probeerde en poes Pipistrello zowaar genegen was om niet weg te duiken.
:strip_exif()/f/image/PTe3ZoEhAJ2hUNGm37ypMtnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Mooie foto's. Vooral de 3e vind ik een mooi portret. Wat voor vogel is dat?
@bobcom
Leuke foto. Iets meer scherptediepte had wel gemogen denk ik. Al heeft het ook wel wat op deze manier.
Van mij ook een foto van een kat. Gemaakt met de Olympus 60mm f/2.8 macro lens. Werkt naar mijn mening ook erg goed voor portretfoto's!

[ Voor 13% gewijzigd door RaptorK op 16-03-2023 20:02 ]
De ene kat is de andere niet, zelfs op de foto. Wat mij juist aantrekt in die smalle scherptediepte is het dromerige: jouw kat is alerter, actiever, terwijl het smalle scherptevlak Pipistrello voor mij juist iets dromerigs geeft. Net als bij poes Donna hieronder: je kijkt bijna meer in der koppie dan ernaar.RaptorK schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:01:
.......
@bobcom
Leuke foto. Iets meer scherptediepte had wel gemogen denk ik. Al heeft het ook wel wat op deze manier.
Van mij ook een foto van een kat. Gemaakt met de Olympus 60mm f/2.8 macro lens. Werkt naar mijn mening ook erg goed voor portretfoto's!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/px9jF1ZbKTRX7ZPAlZICMtRt.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, we zien misschien wel altijd meer in onze katten(foto's) dan erin zit.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Bruine HokkoRaptorK schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:01:
@Montana
Mooie foto's. Vooral de 3e vind ik een mooi portret. Wat voor vogel is dat?
Neemt niet weg dat het mooie foto's zijn @RaptorK, @bobcom.
Ook @Montana heeft weer een mooie set, waarbij de bruine plukvink Hokko er voor mij uitspringt
Zelf nog maar eens een portretje van de hond gedaan. Stevig wat nabewerking op gedaan overigens: de bomen zien groen van het mos en dat vond ik niet bij het plaatje passen. En och, het was een leuke uitdaging om eens mee aan de slag te gaan

Skye posing
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik vind het een fijne compositie. Alleen met die beide ogen aardig goed in beeld mis ik toch ook iets meer scherpte op het rechter oog.
@Montana
Thanks voor de info. Fotogenieke vogel wel.
@RvL
Mooie foto. Geen idee hoe het er voor de nabewerking uit zag, maar de foto kijkt fijn weg in de bruintinten. Groen mos had het denk ik inderdaad wat onrustiger gemaakt.
Ik heb weer eens een poging gedaan om de hazen in het weiland te fotograferen. Erg veel wind vandaag dus dat was soms best een uitdaging.

Het origineel zag er zo uit:
:strip_exif()/f/image/hwWikZnEZQidArQf4xUfiIe3.jpg?f=fotoalbum_large)
Konijntjes in het veld, altijd lastig vind ik. Lastig in de zin dat het lastig is om ze spannend in beeld te brengen. Zo ook in dit geval, vind ik persoonlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 27-03-2023 20:05 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik kan me helemaal vinden in je bewerking. Het groene leidt wat af.
En ik snap je punt wel hoor. Het zijn niet de meest spannende foto's. Toch vind ik het wel leuk om zo nu en dan terug te gaan voor een nieuwe poging.

ISO 400 - F8 - sluitertijd 1/125
Foto bewerking heb ik nog niet veel gedaan en had liever wat meer licht gehad op het dier, dat heb ik nu opgelost met een mask op het hertje om lokaal de highlights wat op te hogen, maar omdat het origineel niet lekker geexposed is kan dat ook maar marginaal natuurlijk. Graag hoor ik wat feedback!
Wat wil je laten zien? Dit ziet er meer uit als bewijsmateriaal. Van compositie is in mijn ogen niet echt sprake.bcome schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:21:
Eerste dagje met m'n nieuwe Sony IV + Sony FE 24-105mm F4 op pad gelijk een hertje gevonden bij de Lage Vuursche. Autofocus deed het mooi maar ik merk wel dat 105mm voor diertjes nog niet helemaal toereikend is.
[Afbeelding]
ISO 400 - F8 - sluitertijd 1/125
Foto bewerking heb ik nog niet veel gedaan en had liever wat meer licht gehad op het dier, dat heb ik nu opgelost met een mask op het hertje om lokaal de highlights wat op te hogen, maar omdat het origineel niet lekker geexposed is kan dat ook maar marginaal natuurlijk. Graag hoor ik wat feedback!
Je lens is hiervoor inderdaad te kort en te klein diafragma. Op dergelijke afstanden is het dan heel moeilijk om enige achtergrondseparatie te krijgen.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Met mijn X-H2 samen met de XF200 f2 en Xf150-600 even naar Blijdorp geweest. Ik was er al vroeg en gelukkig weinig zonlicht. Maar wel helder.
1

2

3

4

5

6

Wel weer liefde voor fotografie herontdekt. Zoals de foto's van dieren hierboven. Toch wel erg gaaf!
:strip_exif()/f/image/JUJfamCbNwgym7PxpMlOWiWn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door [Roland] op 16-05-2023 18:14 ]
Imposante foto! Mooi licht.
Je was wel erg dichtbij zo denk ik? Kan nog best gevaarlijk zijn als jij daar in een bootje zit of niet?
Ik ben even langs de Schotse Hooglanders geweest:

Is dat chobe NP toevallig?[Roland] schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:11:
Al jaren niet meer op het fotografie forum geweest. Nu ik al een poosje op reis ben wel weer veel foto's aan het maken. Niet meer met een Pentax maar met een simpele Sony A6400 en de meegeleverde 55-200 lens. Niet heel bijzonder dus en daarom ook er blij met onderstaande foto (een lichtsterkere lens had gemogen i.v.m. bokeh). Echt wel een gelukje geweest. Ik zat in een wiebelende boot en er was al best wat minder licht (zon ging onder) dus erg blij met de schepte van deze foto.
Wel weer liefde voor fotografie herontdekt. Zoals de foto's van dieren hierboven. Toch wel erg gaaf!
[Afbeelding]
Edit: Ik ben zelf in het najaar in Chobe geweest. Ik herkende de weides en de heuvens op de achtergrond. Enorm mooi park met inderdaad heel mooi contrastrijk avondlicht. Ik heb wel een aantal mooie foto's van leeuwen(welpjes) uit Chobe. Ik moet ze nog bewerken, maar zal ze hier wel een keer plaatsen.
[ Voor 13% gewijzigd door aicaramba op 25-05-2023 07:50 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day
Denk met iets meer ruimte dat het iets lekkerder kijkt.
#5 is prachtig met die silhouetten door de bladeren en die kopjes om de hoek
The devil is in the details.
Ik weet niet of en hoe je je flickr pagina kan linken, maar hopelijk werkt het zo ook
Mooie plaatjes. Bij nummer 1 ligt de scherpte helaas wel meer op de nek dan de kop. Nummer 5 en 6 vind ik het mooist. Beiden een geweldige compositie. Echt leuk hoe je de lichamen van die hagedisjes door het blad heen ziet. En bij nummer 6 allebei mooi scherp. Erg goed gelukt.
@Eggthud
Leuke foto's. Nummer 1 en 2 vind ik het mooist. Vooral 3 is echt geweldig met dat vogeltje op z'n kop.
Tijdje terug op de Veluwe geweest:

@Montana Werkelijk prachtige foto's!! Mooie kleuren, sfeer, compositie, scherpte... Echt alles klopt gewoon!
@RaptorK De foto's van die eend zwaan vind ik een hele mooie kleur & sfeer hebben!
@Bobcom die laatste foto van de kat vind ik iets minder, maar die daarvoor is echt heel gaaf! Mooie expressie...
1:
:strip_exif()/f/image/n9T2tne5W7GsFhDaYRN7ORZP.jpg?f=fotoalbum_large)
2: Dracaris! Aquaris!
:strip_exif()/f/image/ti2X8eRftRlgcOn85e05uI8m.jpg?f=fotoalbum_large)
3: Deze vind ik zelf eigenlijk iets minder.
:strip_exif()/f/image/CNFAaKyVRWlsXa6CslyGI3hW.jpg?f=fotoalbum_large)
@RaptorK Herkenbare foto's als Apeldoorner, leuke serie
@Eggthud Leuke foto, vooral dat vogeltje op de giraffe
1

2

3

We zijn afgelopen 10 dagen in de Italiaanse Dolomieten geweest, daar was waanzinnig veel moois te zien op grote hoogte - wat allemaal slecht op foto te vangen is zonder er zelf te zijn.
Dit, echter, kan prima. Lief lui beest lag nabij een afgrond de warmte van de dag er af te slapen.
Het is een beetje worstelen met de kleuren, helaas in afwijkende WB geschoten - dus wat op gevoel moeten doen.
:strip_exif()/f/image/ybDk2ou96NCnKagy3MSqR2Ct.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Steef op 21-08-2023 19:11 ]
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Leuk geframed met de koe aan de linkerkant!Steef schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:09:
Lui koebeest
We zijn afgelopen 10 dagen in de Italiaanse Dolomieten geweest, daar was waanzinnig veel moois te zien op grote hoogte - wat allemaal slecht op foto te vangen is zonder er zelf te zijn.
Dit, echter, kan prima. Lief lui beest lag nabij een afgrond de warmte van de dag er af te slapen.
Het is een beetje worstelen met de kleuren, helaas in afwijkende WB geschoten - dus wat op gevoel moeten doen.
[Afbeelding]
@Montana Schitterend. Vooral de laaste is echt geweldig. Tipje van de sluier hoe je zo'n foto maakt?
Afgelopen weekend onderstaande foto gemaakt in de bos hier in de buurt van een eekhoorn.
:strip_exif()/f/image/DHgLfm6K50FxDgovqVskmEUs.jpg?f=fotoalbum_large)
Merci voor de tips, zal er de volgende keer op lettenBrammel schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:59:
@Pherox006 Een lager standpunt voor de eerste twee foto's zodat het onderwerp wat meer los komt van de achtergrond maakt denk ik bij beide foto's een enorm verschil. Hierdoor krijg je diepte in de foto.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Niet alleen in de buurt van de eekhoorn zo te zien. Hij staat er zelfs op (en hoe)!Brammel schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:59:
Afgelopen weekend onderstaande foto gemaakt in de bos hier in de buurt van een eekhoorn.
[Afbeelding]
Croppen zou ik itt @Deathchant niet willen aanbevelen. Aangezien de rest mooi vaag is, krijgt de eekhoorn meteen al de aandacht en croppen zou ten koste van het formaat of van de fraaie reflectie gaan, imho.
Wat betreft je vraag, het is een door mij zelf ontwikkeld Photoshop bewerking. Voorwaarde is altijd geen foto met schaduw (zonlicht!)
1

2

3

4

5

De omgeving geeft context, anders wordt het vooral een foto van een eekhoorn, en daarvan staan er genoeg op internet
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Nou. Ik heb eindelijk de foto’s bewerkt. Hoeveel foto’s zijn zo’n beetje toegestaan? Allen genomen met Nikon D5300 met 70-300mm lens.aicaramba schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Is dat chobe NP toevallig?
Edit: Ik ben zelf in het najaar in Chobe geweest. Ik herkende de weides en de heuvens op de achtergrond. Enorm mooi park met inderdaad heel mooi contrastrijk avondlicht. Ik heb wel een aantal mooie foto's van leeuwen(welpjes) uit Chobe. Ik moet ze nog bewerken, maar zal ze hier wel een keer plaatsen.
1.
:strip_exif()/f/image/oh38u039v79VwlsswrwVrMyL.jpg?f=fotoalbum_large)
2.
:strip_exif()/f/image/4FgFtEZ4zpeAAG7g5LnL5WHK.jpg?f=fotoalbum_large)
3.
:strip_exif()/f/image/pbErnFbve23SMp9Te91dC3Ax.jpg?f=fotoalbum_large)
4.
:strip_exif()/f/image/AlurZBLdJw4IuJSqJxs487Pq.jpg?f=fotoalbum_large)
5.
:strip_exif()/f/image/2zLEECwDqrNLxDdFpCWoPlTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
6.
:strip_exif()/f/image/N64V6TYyF4mWvNHOTqQq0VtP.jpg?f=fotoalbum_large)
7.
:strip_exif()/f/image/DuZzgQnXLECHROghDyHMHLg2.jpg?f=fotoalbum_large)
8.
:strip_exif()/f/image/3Y213PhtcK0pJSNiL0wb9phZ.jpg?f=fotoalbum_large)
10. Leeuw is gazelles aan het opwachten.
:strip_exif()/f/image/5SBxnhNYaQGjRc3Gt1UELH57.jpg?f=fotoalbum_large)
11. Helaas gebeurde de kill net achter de struiken.
:strip_exif()/f/image/Ovflpj4tWeesBr73E8cQIxv9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er nog meer, maar dit zijn mijn favorieten. Vooral van de spelende welpjes heb ik een kleine reeks.
Zal dan ook twee foto's delen van vorig jaar tijdens de bronstijd in het Weerterbos. Foto's waar ik toch wel erg blij mee ben, ondanks het matige weer (mistig), waardoor ik (hopelijk niet té) in de nabewerking aan de slag moest om wat te compenseren

Geschoten met de Sony A7III + Sony FE 200-600 f/5.6-6.3 @ 600mm, f6.3, ISO4000.
1.
:strip_exif()/f/image/yz3qodGms0j2o02WGirjQ0lU.jpg?f=fotoalbum_large)
2.
:strip_exif()/f/image/UMnGxcezoWllrLVV47hHIXp8.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
Van de anderen vind ik veelal de framing wat krap. Met name foto 11 had denk ik veel veel beter kunnen zijn met meer omgeving waardoor het meer een foto over een leeuw die een kill heeft gemaakt in zijn/haar domein zou kunnen zijn dan een foto van een leeuw met een kill.
Maar daar moet de omgeving zich net voor lenen uiteraard.
Foto 4 is ook leuk, maar ook iets te krap naar mijn smaak. Ook hier zou met meer omgeving meer een verhaal of een situatie kunnen worden geschetst denk ik.
Je bent natuurlijk beperkt in de hoek die je kunt kiezen omdat je vanuit een auto schiet, maar bij kop van de struisvogel komt bijna precies tot aan de horizon. Er net overheen zou denk ik mooier zijn om de grootsheid van het dier (t.o.v. de kleine kuikens) te benadrukken.
Maar nogmaals, mooie foto's

1. Krabbetje op het strand, ik vind de scherpte diepte hier heel tof en super veel detail waar je ieder zandkorreltje kan zien op het krabbetje zelf. Twijfel over de uitsnede, maar nu heb je nog mooi kleurverloop van strand naar lucht
:strip_exif()/f/image/totTd9rSo85jB9mLakAwzGaq.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Vers gevangen vis door een Zwarte wouw (?, Black-eared kite). Op een grote slaapboot deze foto genomen vanuit de hand, niet heel makkelijk met een 200-600mm lens en niet echt gelet op de sluitertijd maar toch erg blij met deze actiefoto met de druppels nog zichtbaar!
:strip_exif()/f/image/EfFvrfthkOePMOkJwFbiU4Lh.jpg?f=fotoalbum_large)
3 en 4. De Indische Gaper (Asian Openbill klinkt toch wat mooier) hebben we gezien in het vogelpark in de buurt van Tam Coc waar we speciaal naartoe gingen om nog wat wildlife te zien. Lijkt op de ooievaar en is daar ook familie van. Hoewel wikipedia zegt dat ze niet te zien zijn in het noorden van Vietnam, bewijst dit park het tegendeel, er zaten er genoeg! Bijzondere vogel
:strip_exif()/f/image/Ub5Os7Yuvb7Lr1XgspV5nLbj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YJfyHHuxGSIgm8SmRjqpoLXP.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
@ThePhoto deel 1 mooie sfeer foto's, de 2e foto is supper, deel 2 idem mooie foto's
1 Not in the mood!

2 Sfeer in de mangrove

3 Good night

@Montana Bij jou springt de 2e plaat er echt uit. Mooie glow en fijn onderwerp met fraaie reflectie.
Zelf weer eens rondje duinen gedaan. Nog weinig bloemen en insecten maar genoeg eenden. Dus die maar geschoten. Kwam wel weer tot de conclusie dat mijn lenzen te kort zijn en dat ik andere AF mode had moeten kiezen. Dit is 1 van de scherpe platen en was best blij met de compositiet.

Little Cover by Gijs Peijs, on Flickr
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@sys64738 ondanks de te korte lens toch een leuke plaat! De reflectie en daardoor het doorlopen van de stengels/sprieten in het water vind ik wel mooi! En een vrouw aan beide zijden van het mannetje
Omdat ze in het bos liepen is de achtergrond iets drukker dan ik gewild had maar het is wat het is. En heft geeft ook wel weer een stukje context.

My Forest by Gijs Peijs, on Flickr
De foto met de eenden is wel nice. Qua kleur heel fijn en de achtergrond mooi onscherp, doorlopend tot wat mooie scherpere rietstengels. Fijne compositie wel. Het mannetje helaas niet zo scherp, maar dat stoort niet zo.
Die Schotse Hooglander is stoer. De vacht is wel heel fel. Ik ben er nog niet echt over uit of ik het té vind of niet
@Montana
Mooie platen weer. Ik vind de ibis het mooist. Oog mooi scherp en doordat het gedeelte met de vleugel onscherp is gaat je aandacht daar ook sneller naartoe. En het stukje gras in de mond van die aap geeft de foto wel een leuk aspect.

@RaptorK Mooie platen. Maki's zijn altijd goed natuurlijk maar die laatste is erg fraai.
Zelf afgelopen weekend lekker in Limburg geweest. Mooi rondje door de natuurgebieden gedaan en aar kwam ik deze vriendelijke vrienden tegen. Vond de chaos van de bomen boven de koeien wel mooi en die komt in zwart-wit nog beter tot zijn recht.

Grazing Chaos by Gijs Peijs, on Flickr

Curly by Gijs Peijs, on Flickr
Erg toffe zwart-wit foto's. Vooral het portret van de Schotse Hooglander. Kijkt lekker woest en dat past erg goed bij zwart-wit. Schiet je ze meteen in zwart-wit of is dit nabewerking? Ik las dat de G9II een Leica Monochrome profiel heeft. Heeft de G9 ook zoiets?
Tijdje terug weer Veluwe geweest. Helaas geen wolf gespot, maar wel reeën:

Voor mij is oude zooi echt wel prima, dat is de lol van de hobby!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
@renegrunn Prima foto, mooi gezien
@RaptorK Eerste serie heel mooi, 2 serie 2e foto is je beste, de eerste is minder voor mij
@sys64738 Mooi hoor vooral in deze kleur, heel goed en sprekend
1

2

3

4

5

6

Maki > jaDirtyBird schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:35:
@Montana is die laatste een maki? In welk land was je waar zowel orang oetans als die laatste voorkomen?
Foto's beide in de Apenheul
@renegrunn Fraai. Waar had je dit mooie beestje gevonden?
@Spotmatic Mooi laag standpunt en prima scherp. Jammer dat ie beetje van de camera weg kijkt.
@Montana Wederom uitstekende serie. Ik vind vooral die leguaan (?) erg mooi vastgelegd. En tjonge wat is die lens scherp, zelfs met een TC er tussen.
Zelf rondje duinen gedaan net. Heerlijk weer en genoeg beesten om te fotograferen. Met al jet vocht van de afgelopen maanden is de kikkerpopulatie vrij vors. Dus joe hoeft niet lang te zoeken naar een mooi exemplaar zoals deze.

Frog Eye Perspective by Gijs Peijs, on Flickr
Thanks, dat was dit voorjaar in de Dolomieten (https://www.google.nl/map...2F05zyy57?hl=nl&entry=ttu)sys64738 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:26:
@renegrunn Fraai. Waar had je dit mooie beestje gevonden?
Wat gaaf dat je een bergmarmot tegenkwam. Leuke foto, mooie compositie.
@Spotmatic
Goede foto met "oude zooi". Eens met hierboven dat het jammer is dat hij niet de camera inkijkt. En persoonlijk houd ik wel van iets meer ruimte aan de kant waar het dier naartoe kijkt.
@Montana
Erg mooie foto's weer. Die orang-oetan kijkt je recht aan en je kan bijna zijn gedachtes lezen. Mooie serie weer. Altijd jaloers op jouw scherpte.
@sys64738
Prachtig. Mooi dat lage standpunt. Ik zoek soms ook, maar zie ze nooit.
Hieronder wat foto's die ik in Zweden heb gemaakt.

Ik heb er meer, maar anders worden het er wel erg veel.
Volgens mij is dat een Jesus Christ Lizard. Die komen uit midden Amerika. Ze hebben die naam gekregen omdat ze over het water kunnen rennensys64738 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:26:
@Montana Wederom uitstekende serie. Ik vind vooral die leguaan (?) erg mooi vastgelegd. En tjonge wat is die lens scherp, zelfs met een TC er tussen.
is de kikkerpopulatie vrij vors. Dus joe hoeft niet lang te zoeken naar een mooi exemplaar zoals deze.
Zelf even met mijn jongens door de Apenheul gelopen afgelopen week. Uiteraard hebben die vrij weinig geduld dus het is beetje improviseren en wat sneller schieten dan je zou willen maar toch wel wat leuke platen kunnen maken. En mijn 100-400 was erg fijn om in de tas te hebben.
1.

P1054695.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
2.

P1054528.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
3.

P1054563.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
4.

P1054577.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
5.

P1054661.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
6.

P1054700.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
7.

P1054624.jpg by Gijs Peijs, on Flickr

Grazy Afternoon by Gijs Peijs, on Flickr
Ik wilde ook wel iets meer van die boom wegknippen, maar als ik dan dezelfde WxH ratio gebruik zou de staart deels verdwijnen en dat vond ik net iets minder.
Mooie foto's van de Apenheul. Bij nummer 2 en 6 vind ik het wit wel iets té. Dat had ik iets minder fel gemaakt denk ik.
De foto van de Schotse Hooglander is echt een plaatje. Qua kleuren helemaal top. En net dat blad in z'n bek. Geweldig.
Hieronder nog 2 foto's van Zweden. De rest is Diergaarde Blijdorp.

Schitterende plaatjes! Met name die van de tijger is erg dromerig. Waar heb je die mee gemaakt?RaptorK schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:22:
@sys64738
Ik wilde ook wel iets meer van die boom wegknippen, maar als ik dan dezelfde WxH ratio gebruik zou de staart deels verdwijnen en dat vond ik net iets minder.
Mooie foto's van de Apenheul. Bij nummer 2 en 6 vind ik het wit wel iets té. Dat had ik iets minder fel gemaakt denk ik.
De foto van de Schotse Hooglander is echt een plaatje. Qua kleuren helemaal top. En net dat blad in z'n bek. Geweldig.
Hieronder nog 2 foto's van Zweden. De rest is Diergaarde Blijdorp.
[Afbeelding]P21001122Ree by K vR, on Flickr
[Afbeelding]P21001187Ree by K vR, on Flickr
[Afbeelding]P21001259Fla by K vR, on Flickr
[Afbeelding]P21001287Ap by K vR, on Flickr
[Afbeelding]P21001327Tij by K vR, on Flickr
Zelf weer wat kikkers gevonden in de duinen. Blijven mooie beestjes en als je beetje rustig aan doet, zijn niet niet eens extreem schuw. Laag standpunt, wachten tot er nog eentje bij kwam zitten en klik.

BFFs by Gijs Peijs, on Flickr
@sys64738 Super foto's van de 100-400 lens zeg, nu had ik die misschien moeten halen ipv de 50-200. Hij is alleen wel erg groot
@ThePhoto Die foto van de krab op het strand vind ik erg goed gelukt, mooi perspectief ook zo.
Zelf kwam ik nog dit mooie beestje tegen in het wild op vakantie, helaas zat hij niet stil maar is toch mooi gelukt.

@RaptorK Ook bedank voor je mooie reactie. En die serie van jou mag er zijn. Ook voor mij geld de eekhoorn springt er wel uit.
@sys64738 je Apenheul serie , mooi hoor. Is voor mij bijna een 2e huis. Woon ook 7 min afstand van het park. Morgens vroeg als de zon goed opkomt dan hoor je al de brulapen bij mij thuis. En de foto van de Hooglander is mooi plaatje. Mooie rust straalt die uit. En de twee kikkers zijn mooi scherp en fijn om naar te kijken.
@RaptorK je foto's uit Zweden en Blijdorp mooi hoor.
@_jero_813 Mooie foto, en bedankt voor je reactie.
1

2

3

4

5

6

7

8

@_jero_813 Fraai. De achtergrond had misschien iets beter gekund maar als ie zo bewegelijk was, is dit al een uitstekend resultaat. Soms heb je het niet voor het zeggen.
De 50-200mm en de 100-400mm zijn allebei erg leuk met elk hun sterke en zwakke punten. Zwaar zijn ze allebei (zeker voor MFT begrippen) maar ik neem graag een paar honderd gram aan extra ballast mee voor dit soort resultaten.
Deze hieronder is ook geschoten op 400mm maar met iets meer geduld (en lef

Frontal by Gijs Peijs, on Flickr
Bedanktnr.004 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:48:
[...]
Schitterende plaatjes! Met name die van de tijger is erg dromerig. Waar heb je die mee gemaakt?
@sys64738
Erg leuk die kikker foto met dat lage standpunt. En die Schotse Hooglander ook erg mooi. Heerlijk die kleuren. De foto spreekt me heel erg aan.
@_jero_813
Leuke foto. Ik vind persoonlijk het wit van de achtergrond alleen iets fel.
@Montana
Mooie foto's alweer. Ik ben altijd fan van jouw orang-oetan foto's. Die hebben altijd zo'n leuke gelaatsuitdrukking. Ik kan me ook wel vinden in wat sys64738 zegt m.b.t. de maki foto. Of een hoger f-getal zodat de voorste maki scherper zou zijn.

Ik weet dat er een vogels topic is, maar ik doe hem stiekem toch hier.

Wat ik gebruik werkt alleen onder Photoshop en dat is een script met de naam frameshop!BrianHD schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:21:
@Montana Meer een praktische vraag, maar heb je ergens een tutorial gevolgd hoe je de camera specs uit de RAW file daar beneden in het frame krijgt? Ik ben nu zelf aan het fotosoepen voor de border maar ik heb het idee dat jij daar een makkelijke workflow voor hebt
https://www.joecolsonphot...1-1-0-adding-a-watermark/
Je moet natuurlijk even testen wat je wel het mooiste vind etc. maar het werkt super handig.
Foto 3 en 6 zijn voor mij het mooiste, zit er bij foto 6 nog nabewerking aan de achtergrond op? Die ziet er super uit namelijk, erg dromerige lucht wat goed past bij de orang-oetan.
@sys64738 @RaptorK Bedankt voor de feedback, ik had inderdaad geen keus dan alleen snel klikken aangezien hij aan het lopen was. De witte achtergrond snap ik maar vind het bij deze foto zelf niet zo heel erg storend. Maar als hij stil had gezeten had het misschien wel beter gekund.
Montana schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:56:
[...]
Wat ik gebruik werkt alleen onder Photoshop en dat is een script met de naam frameshop!
https://www.joecolsonphot...1-1-0-adding-a-watermark/
Je moet natuurlijk even testen wat je wel het mooiste vind etc. maar het werkt super handig.
/f/image/QOwapwg7H0nbk5np73gEwxld.png?f=fotoalbum_large)
Werkt goed, thanks voor de link!
Prachtige platen, mag ik vragen waar je ze hebt gemaakt?RaptorK schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:33:
[...]
BedanktZe zijn gemaakt met de Panasonic G9II + Panasonic Leica 100-400mm f/4.0-6.3.
@sys64738
Erg leuk die kikker foto met dat lage standpunt. En die Schotse Hooglander ook erg mooi. Heerlijk die kleuren. De foto spreekt me heel erg aan.
@_jero_813
Leuke foto. Ik vind persoonlijk het wit van de achtergrond alleen iets fel.
@Montana
Mooie foto's alweer. Ik ben altijd fan van jouw orang-oetan foto's. Die hebben altijd zo'n leuke gelaatsuitdrukking. Ik kan me ook wel vinden in wat sys64738 zegt m.b.t. de maki foto. Of een hoger f-getal zodat de voorste maki scherper zou zijn.
[Afbeelding]P21001559Rb by K vR, on Flickr
Ik weet dat er een vogels topic is, maar ik doe hem stiekem toch hier.
[Afbeelding]P21001653Ree by K vR, on Flickr
[Afbeelding]P21001657Ree by K vR, on Flickr
Het roodborstje is gemaakt in gebied Planken Wambuis op de Veluwe. De foto's van de ree zijn gemaakt op Den Treek-Henschoten.
Niets op aan te merken.
Hierbij wat van mijn laatste foto's. Feedback is zeker welkom, dierenfotografie is iets wat ik niet vaak doe, en hoop ik nog veel in te kunnen leren.
Allen genomen met de canon EF70-200 F4L IS, op een Fullframe Canon Mirrorless btw.
:strip_exif()/f/image/h5pj6URe1rsuTguUhikEArF9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DP6OCzrapv5OXyEjE70PFXH3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dm05Wvg6C6GbdNhebBG3U9W6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4lPAkeR2MUmtcggIXfgfTmT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B7WdJ4jsWCdcbJnGpSPOPbNy.jpg?f=fotoalbum_large)
@dennisdennis12 hele fijne lens, mooie foto's ook. Die tijger vind ik vooral leuk. Bij die laatste lijken die twee stokstaartjes (op mijn laptopscherm althans) een beetje met elkaar te versmelten.
Deze gisteren geschoten met de 70-200mm f/4L USM:
:strip_exif()/f/image/7GeL7qlfWk105ARTiHBnovJG.jpg?f=fotoalbum_large)
Slecht idee... Hoe laat?
Dit vind ik een heerlijke foto, vooral vanwege het mooie oranje zonnetje dat mooi door komt rechts boven in de foto.
Soort van rustgevend om naar te kijken.
To do or not to do...
Ik had een foto-idee in mijn hoofd en heb vanmorgen zo'n 1,5 uur langs het water lopen ijsberen in de hoop dit te kunnen realiseren, maar dat was niet gelukt. Wel deze (in mijn ogen leuke) plaat weten te maken. Er zat een rare kleurzweem overheen waar ik niet vanaf kon komen, dus heb het zwart-wit gemaakt. Ik wil em nog een keer iets opschonen, met name het vlekkerige aan de zijkanten, maar voor nu vind ik em al prima.
Het is niet echt een dierenportret, maar ik heb zo ook geen idee waar ik het anders zou kunnen plaatsen

Ik hou het bij 1. Een jonge zwaan die ik tegenkwam vlak bij de parkeerplaats bij mijn lokale duinen. Hij was zich lekker aan het wassen en liet zich prima fotograferen (vanaf een respectabele afstand uiteraard).

S by Gijs Peijs, on Flickr
De tips heb ik meegenomen maar post de foto's niet opnieuw en soms is het ook wat is!
@BrianHD graag gedaan
@renegrunn de leeuwen lekker relaxt, een mooie foto
@dennisdennis12 een leuke maar wel in basis een leuke foto serie, qua belichting loopt het nog niet helemaal goed. En misschien de onderwerpen iets meer isoleren. Dan wordt het iets rustiger
@GSX-MAN niks mis mee, maar ook niet meer
@iew prima verder die maki's
@LA-384 Het heeft wel wat, ik mis wel wat in scherpte of zo maar dat nu moeilijk te beoordelen
@sys64738 de zwaan prima
1

2

3

4

5

6

Ik had deze week ook een beetje geluk. ( op klikken en groot bekijken! )iew schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:32:
@Montana
Grappig, ik maakte bijna dezelfde foto een aantal jaren geleden met met mijn X-T1 en de MeyerOptik Gorlitz Orestogor Preset 135mm F2.8 (zebra versie)
[Afbeelding]

Het is weer een hele sprankelende, heldere en opvallende foto!Montana schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:21:
[...]
Ik had deze week ook een beetje geluk. ( op klikken en groot bekijken! )
Ik neem aan dat je deze dieren niet in het wild tegenkwam, maar ergens in een dierenpark ofzo?
Deze Zwitserse koeien liepen wel vrij rond in de bergen:

Uina10 by Erik Haak, on Flickr
Klik op de foto @ flickr voor details en de exacte locatie!
Klopt in Burger's Zooehtweak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:22:
[...]
Het is weer een hele sprankelende, heldere en opvallende foto!![]()
Ik neem aan dat je deze dieren niet in het wild tegenkwam, maar ergens in een dierenpark ofzo?
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!