Mooie schutting. Ik zou de hond weglaten, of een foto van de hond maken tegen een neutralere achtergrond en hem iets minder centraal uitsnijden (meer ruimte in de kijkrichting dan erachter).Snake_Eye schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:00:
Van mijn hond een Beagle, heb deze als bureaublad wallpaper.
Bedankt voor je tip. Ik was hem aan het uitlaten en ging daar zitten, had camera bij dacht even een leuke foto maken.Toff schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:51:
[...]
Mooie schutting. Ik zou de hond weglaten, of een foto van de hond maken tegen een neutralere achtergrond en hem iets minder centraal uitsnijden (meer ruimte in de kijkrichting dan erachter).
[Voor 12% gewijzigd door Snake_Eye op 18-01-2022 23:58]
Ik snap niet wat je met je eerste zin bedoelt?Snake_Eye schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
Hoe bepalen jullie nu de kleuren, verzadiging, donker of lichter als je vanuit RAW moet werken?
Soms is het saai als je aan de originele kleuren moet houden.
Je 2e zin snap ik ook niet; je hebt toch met een fotoediting-programma de totale vrijheid om zelf wat met de kleurtjes te doen? Meer/minder verzadiging, de kleurtoon zelf veranderen, de belichting van die kleur donkerder/lichter te maken....
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
Ja dat klopt dat doe ik ook, maar houden jullie aan de hand van een bepaalde waardes meting, schema of nuances aan(voor de Meer/minder verzadiging, de kleurtoon zelf veranderen, de belichting van die kleur donkerder/lichter te maken....) in Adobe Lightroom of Adobe Photoshop?Deathchant schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:20:
[...]
Ik snap niet wat je met je eerste zin bedoelt?
Je 2e zin snap ik ook niet; je hebt toch met een fotoediting-programma de totale vrijheid om zelf wat met de kleurtjes te doen? Meer/minder verzadiging, de kleurtoon zelf veranderen, de belichting van die kleur donkerder/lichter te maken....
Zelf ben ik nogal onzeker met RAW bewerking. Als je lang bezig bent, staar je eigen blind. Enige tijd nadat de foto klaar is met bewerken, denk je misschien hee dat was toch niet wat het moest zijn, zoals kleur, contrast enz. Het dier dat je had gefotografeerd was misschien heel anders in kleur. RAW is meestal vlak, en moet gepimpt worden. Heb je in het achterhoofd, dat het natuurgetrouw zijn, of wil je het iets meer uit laten blinken door het wat te overdrijven.
[Voor 38% gewijzigd door Snake_Eye op 19-01-2022 15:49]
knip deze toch nog even aanpassen
[Voor 255% gewijzigd door Snake_Eye op 19-01-2022 19:59]
Weet niet of jouw camera het ondersteunt, maar je zou kunnen fotograferen in RAW + Jpeg. Dan kan je na je bewerking ook nog eens vergelijken met de Out-of-camera jpeg. Uiteindelijk is aanpassen van de RAW foto een persoonlijke afweging. Als ik kijk hoe ik bepaalde foto's 3-4 jaar geleden bewerkte en nu, zit daar ook verschil in.Snake_Eye schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:25:
[...]
Ja dat klopt dat doe ik ook, maar houden jullie aan de hand van een bepaalde waardes meting, schema of nuances aan(voor de Meer/minder verzadiging, de kleurtoon zelf veranderen, de belichting van die kleur donkerder/lichter te maken....) in Adobe Lightroom of Adobe Photoshop?
Zelf ben ik nogal onzeker met RAW bewerking. Als je lang bezig bent, staar je eigen blind. Enige tijd nadat de foto klaar is met bewerken, denk je misschien hee dat was toch niet wat het moest zijn, zoals kleur, contrast enz. Het dier dat je had gefotografeerd was misschien heel anders in kleur. RAW is meestal vlak, en moet gepimpt worden. Heb je in het achterhoofd, dat het natuurgetrouw zijn, of wil je het iets meer uit laten blinken door het wat te overdrijven.
Sommige mensen hebben een eigen stijl ontwikkeld, die in elke foto naar voren komt. Het zal niet helemaal de daadwerkelijke omstandigheid van de foto zijn, maar wel duidelijk herkenbaar als hun foto's. Dat kan ook zijn charmes hebben. Het hoeft niet altijd ultra-realistisch te zijn.

Ik heb ook wel eens de ogen van een tijger net ff iets meer kleur gegeven om nog iets meer pop in de foto te krijgen. Realistisch nee, mooi ja. (Vind ik dan)
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Ja precies, net wat meer kleur zodat het ook mooier is kan soms beter zijn. Als ik foto's maak dan is het meestal in RAW + JPG.thunder8 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:34:
[...]
Weet niet of jouw camera het ondersteunt, maar je zou kunnen fotograferen in RAW + Jpeg. Dan kan je na je bewerking ook nog eens vergelijken met de Out-of-camera jpeg. Uiteindelijk is aanpassen van de RAW foto een persoonlijke afweging. Als ik kijk hoe ik bepaalde foto's 3-4 jaar geleden bewerkte en nu, zit daar ook verschil in.
Sommige mensen hebben een eigen stijl ontwikkeld, die in elke foto naar voren komt. Het zal niet helemaal de daadwerkelijke omstandigheid van de foto zijn, maar wel duidelijk herkenbaar als hun foto's. Dat kan ook zijn charmes hebben. Het hoeft niet altijd ultra-realistisch te zijn.![]()
Ik heb ook wel eens de ogen van een tijger net ff iets meer kleur gegeven om nog iets meer pop in de foto te krijgen. Realistisch nee, mooi ja. (Vind ik dan)
Maar meestal zijn ze dan niet meteen goed, of ze zijn net te donker of te licht, of een verkeerde kleur, of de zon geeft een te veel contrast met licht / donker. Dan moet je de RAW bestand bewerken.
Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4
@Snake_Eye Fraaie foto van je hond. Jammer dat je de eerdere pogingen weggegooid hebt, want die zijn ook leerzaam en interessant (ook al kregen ze misschien niet de feedback die jij wenste).
@StevenzeN Leuke serie. Alleen ze hadden wel tikkeltje lichter gemogen van mij.
@bakkie1985 Mooi beest, alleen zoals hierboven al wordt genoemd, is het wel echt aflopende zaak. Let goed op je horizon. En ook de kadering is wat krap waardoor hij voor mij onaangenaam dicht tegen de rand van de foto aan ligt. Iets meer ruimte rondom zou lekker geweest zijn.
@StevenzeN Leuke serie. Alleen ze hadden wel tikkeltje lichter gemogen van mij.
@bakkie1985 Mooi beest, alleen zoals hierboven al wordt genoemd, is het wel echt aflopende zaak. Let goed op je horizon. En ook de kadering is wat krap waardoor hij voor mij onaangenaam dicht tegen de rand van de foto aan ligt. Iets meer ruimte rondom zou lekker geweest zijn.
@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Op een bult heide inderdaad. Nu je het zegt is de horizon niet heel netjes zo.
Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4
Maar hoe had dat verholpen kunnen worden? Foto kantelen?bakkie1985 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:58:
[...]
Op een bult heide inderdaad. Nu je het zegt is de horizon niet heel netjes zo.
[Voor 15% gewijzigd door Snake_Eye op 14-02-2022 11:45]
Hier nog zo'n foto met de schutting maar iets rustiger en meer ruimte waar de hond naar kijkt. Is dit beter, of zouden jullie toch een andere achtergrond kiezen? Het ging om de hond, alleen schutting is ook niet mooi.Toff schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:51:
[...]
Mooie schutting. Ik zou de hond weglaten, of een foto van de hond maken tegen een neutralere achtergrond en hem iets minder centraal uitsnijden (meer ruimte in de kijkrichting dan erachter).
Ik ben beperkt met achtergrond, ik kan de hond niet overal loslaten, en dan moet hij ook nog eens rustig gaan zitten zoals bij deze schutting. Zo heb ik wel veel foto's, maar moet het andere achtergrond zijn dan zou ik een custom achtergrond in moeten gaan verwerken. Anders moet ik hem aangelijnd moeten fotograferen. Met haak en lijn is ook niet mooi.
[Voor 255% gewijzigd door Snake_Eye op 22-02-2022 21:14]
Ik denk dat er in de nabewerking een correctie had kunnen worden toegepast. Ik ga vanavond eens kijken of dat iets uithaalt.Snake_Eye schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Maar hoe had dat verholpen kunnen worden? Foto kantelen?
Ja precies dat bedoel ik.bakkie1985 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Ik denk dat er in de nabewerking een correctie had kunnen worden toegepast. Ik ga vanavond eens kijken of dat iets uithaalt.
Houden we er rekening mee dat het de bedoeling is dat er commentaar gegeven wordt op de voorgangers? Zelfs als je je eigen werk nog niet zo goed vindt, kan een frisse blik/mening op een foto waardevol zijn 

Ticking away, the moments that make up a dull day
knip
[Voor 118% gewijzigd door Snake_Eye op 26-03-2022 11:29]
Heb het terug gezet:sys64738 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:53:
@Snake_Eye Fraaie foto van je hond. Jammer dat je de eerdere pogingen weggegooid hebt, want die zijn ook leerzaam en interessant (ook al kregen ze misschien niet de feedback die jij wenste).
Snake_Eye in "[Verzamel] Dieren - Deel 3"
[Voor 11% gewijzigd door Snake_Eye op 20-02-2022 16:54]
Gelukt?bakkie1985 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Ik denk dat er in de nabewerking een correctie had kunnen worden toegepast. Ik ga vanavond eens kijken of dat iets uithaalt.
Al een stuk beter inderdaad, al had de schutting nog wat vager gekund (bijvoorbeeld door de hond iets verder er vanaf te zetten).Snake_Eye schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
[...]
Hier nog zo'n foto met de schutting maar iets rustiger en meer ruimte waar de hond naar kijkt. Is dit beter, of zouden jullie toch een andere achtergrond kiezen? Het ging om de hond, alleen schutting is ook niet mooi.
Ik ben beperkt met achtergrond, ik kan de hond niet overal loslaten, en dan moet hij ook nog eens rustig gaan zitten zoals bij deze schutting. Zo heb ik wel veel foto's, maar moet het andere achtergrond zijn dan zou ik een custom achtergrond in moeten gaan verwerken. Anders moet ik hem aangelijnd moeten fotograferen. Met haak en lijn is ook niet mooi.
[Afbeelding]
Al die tekst over waar je wel of niet een hond kan uitlaten kan je weglaten, wat mij betreft. Heeft niets met fotografie te maken.
Ja de horizon krijg ik recht alleen komt het dier dan wat schuiner te liggen, weet niet of dat echt gewenst is.
Het gaat erom wat JIJ wenst natuurlijk, maar ongezien denk ik dat het "schuiner liggen" minder onnatuurlijk over zal komen dan een scheve horizon met bomen uit het lood.bakkie1985 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Ja de horizon krijg ik recht alleen komt het dier dan wat schuiner te liggen, weet niet of dat echt gewenst is.
Kun je het laten zien?bakkie1985 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Als je wat handig bent met Photoshop zou je het beestje kunnen laten liggen, en de horizon alleen aanpassen.
[Voor 17% gewijzigd door Snake_Eye op 21-02-2022 11:14]
Ik denk dat de hond verder van de schutting afzetten niet veel uit zal halen, eerder het diafragma lagere F getal aanpassen zou de achtergrond waziger maken.Toff schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:17:
[...]
Al een stuk beter inderdaad, al had de schutting nog wat vager gekund (bijvoorbeeld door de hond iets verder er vanaf te zetten).
Al die tekst over waar je wel of niet een hond kan uitlaten kan je weglaten, wat mij betreft. Heeft niets met fotografie te maken.
laag f-getal (bijv. f 5.6) = grote lensopening = weinig scherptediepte
hoog f-getal(bijv. f22) = kleine lensopening = veel scherptediepte
Omgeving/ compositie / achtergrond heeft naar mijn mening zeker wel iets met fotografie te maken. Ik wil de hond fotograferen in een mooie omgeving achtergrond om het het te volbrengen tot een mooiere foto.
[Voor 11% gewijzigd door Snake_Eye op 22-02-2022 11:17]
Naast je diafragma bepaalt ook de verhouding tussen de afstand tussen de camera en voorgrond/achtergrond de hoeveelheid blur van de achtergrond. Dus jij dichter bij de hond en/of de hond verder van de achtergrond maakt zeker een verschilSnake_Eye schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:13:
[...]
Ik denk dat de hond verder van de schutting afzetten niet veel uit zal halen, eerder het F getal aanpassen zou de achtergrond waziger maken.
Omgeving/ compositie / achtergrond heeft naar mijn mening zeker wel iets met fotografie te maken. Ik wil de hond fotograferen in een mooie omgeving achtergrond om het het te volbrengen tot een mooiere foto.

Ticking away, the moments that make up a dull day
Ja oke zal wel iets schelen. En ik kan niet te dicht op de hond zitten, want dan wordt zijn kopje te groot in verhouding met zijn lijfje. Maar als je F getal erg hoog is zal de achtergrond nog te scherp zijn, wil je een heel wazige achtergrond krijgen. Het zal een combinatie moeten zijn tussen die 2. Ik had dat namelijk al uitgeprobeerd. Ik heb niet zo'n dure camera. (Sony A5100, met stock lens)Wormaap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Naast je diafragma bepaalt ook de verhouding tussen de afstand tussen de camera en voorgrond/achtergrond de hoeveelheid blur van de achtergrond. Dus jij dichter bij de hond en/of de hond verder van de achtergrond maakt zeker een verschil
[Voor 31% gewijzigd door Snake_Eye op 22-02-2022 11:58]
Verhoudingsgewijs heeft een APS-C lens ook nog negatieve invloed op de maximaal te behalen background blur. Niet dat je er geen mooie platen mee kan maken, maar het gaat wel in je calculatie mee.
Een lens met een groot diafragma en verhoudingsgewijs hoge brandpuntsafstand geeft zo de meeste blur. Denk aan lenzen als een 105/1.4, 135/1.8, 200/1.8, 300/2.8, 400/2.8, 500/4 of 600/4. Allemaal lenzen in het hoge segment natuurlijk, maar gebouw op maximale blur en 'subject separation'.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Ja precies, voor mij is er een beperking helaas. Dit zijn de specificaties en deze lens zit erop.zzzzz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Verhoudingsgewijs heeft een APS-C lens ook nog negatieve invloed op de maximaal te behalen background blur. Niet dat je er geen mooie platen mee kan maken, maar het gaat wel in je calculatie mee.
Een lens met een groot diafragma en verhoudingsgewijs hoge brandpuntsafstand geeft zo de meeste blur. Denk aan lenzen als een 105/1.4, 135/1.8, 200/1.8, 300/2.8, 400/2.8, 500/4 of 600/4. Allemaal lenzen in het hoge segment natuurlijk, maar gebouw op maximale blur en 'subject separation'.
[Voor 23% gewijzigd door Snake_Eye op 22-02-2022 12:06]
IMG_1117-2 by Bart Koper, on FlickrSnake_Eye schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:15:
[...]
Kun je het laten zien?
Als je wat handig bent met Photoshop zou je het beestje kunnen laten liggen, en de horizon alleen aanpassen.
Een heel stuk beter, het had zelfs iets minder naar links gekanteld hoeven te worden.
Hoe ver stond je van het dier eigenlijk vandaan omdat hij zo lekker bleef liggen.
Hoe ver stond je van het dier eigenlijk vandaan omdat hij zo lekker bleef liggen.
[Voor 40% gewijzigd door Snake_Eye op 22-02-2022 18:31]
Afstand onderwerp tot achtergrond is inmiddels voldoende door medetweakers aan je uitgelegd.Snake_Eye schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:13:
[...]
Ik denk dat de hond verder van de schutting afzetten niet veel uit zal halen, eerder het diafragma lagere F getal aanpassen zou de achtergrond waziger maken.
laag f-getal (bijv. f 5.6) = grote lensopening = weinig scherptediepte
hoog f-getal(bijv. f22) = kleine lensopening = veel scherptediepte
Je opmerking over omgeving etc. slaat naar ik aanneem op mijn opmerking (sorry voor het quoten van mezelf):
Ik doelde daarbij op jou onderstaande teksten (door mij vetgedrukt):Al die tekst over waar je wel of niet een hond kan uitlaten kan je weglaten, wat mij betreft. Heeft niets met fotografie te maken.
Je hebt de hond dus blijkbaar niet onder apel. Commando's zoals "zit" en "blijf" hoort iedere hond te kennen. Maar dat heeft dus niets met fotografie te maken en dat jouw hond niet luistert, kan nooit een excuus zijn voor de kwaliteit van je foto's.Ik ben beperkt met achtergrond, ik kan de hond niet overal loslaten, en dan moet hij ook nog eens rustig gaan zitten zoals bij deze schutting. Zo heb ik wel veel foto's, maar moet het andere achtergrond zijn dan zou ik een custom achtergrond in moeten gaan verwerken. Anders moet ik hem aangelijnd moeten fotograferen. Met haak en lijn is ook niet mooi.
Hetzelfde geldt voor omgevingsverhalen als (ik verzin even wat) "ik kon niet verder naar achteren, want er loopt een sloot". Dan heeft de fotograaf - bij een beïnvloedbaar onderwerp - de verkeerde omgeving gekozen.
@bakkie1985 Komt een stuk natuurlijker over zo, maar is wel (naar mijn smaak) iets te krap geworden.
Ik schiet vaak iets ruimer dan strikt nodig, om wat ruimte voor nacorrectie te houden.
@Toff A zo oke snap hem. Inderdaad ik kan mijn hond niet overal loslaten, Beagles zijn nogal eigenwijs, en als ze iets leuks zien waar ze op af willen zijn ze weg vooral als ze nog pup zijn. Zitten en liggen op commando kan hij wel. Maar een hond loslaten in bossen of in een park mag niet. Maar dat houd ook in dat ik dus niet overal los kan laten voor een mooie achtergrond.
Maar het is dus niet alleen een kwestie van de hond onder apel houden.
Daarom heeft het wel naar mijn mening met fotografie te maken. Wat dan nog overblijft is aangelijnd fotograferen, en dan achteraf de lijn wegwerken in Photoshop. Want lijn op foto is denk ik niet wenselijk. Maar dieren fotografie is best moeilijk, omdat een beest niet begrijpt even stil te zitten met zijn kop of wat dan ook, en dan moet er een mooie omgeving zijn. Fotograven worstelen daarmee ook. Tenminste vroeger liet ik van mijn pups door een fotograaf een serie foto's maken.
Als je zag wat een fotograaf daarmee worstelt. Om de pup in de juiste positie te krijgen, en stil te laten zitten. Zo'n hond moet daar geforceerd zitten, dat brengt voor een pup spanningen voor zich mee.
Een fotograaf had dan ook zo'n rol voor achtergronden.
Voor apen, die zitten in een habitat, en relax, als ze dan ergens rustig hangen is het makkelijker foto's van te maken, dan een pup geforceerd ergens op een plaats moeten gaan liggen of zitten in een vreemd gebied.
Maar het is dus niet alleen een kwestie van de hond onder apel houden.
Daarom heeft het wel naar mijn mening met fotografie te maken. Wat dan nog overblijft is aangelijnd fotograferen, en dan achteraf de lijn wegwerken in Photoshop. Want lijn op foto is denk ik niet wenselijk. Maar dieren fotografie is best moeilijk, omdat een beest niet begrijpt even stil te zitten met zijn kop of wat dan ook, en dan moet er een mooie omgeving zijn. Fotograven worstelen daarmee ook. Tenminste vroeger liet ik van mijn pups door een fotograaf een serie foto's maken.
Als je zag wat een fotograaf daarmee worstelt. Om de pup in de juiste positie te krijgen, en stil te laten zitten. Zo'n hond moet daar geforceerd zitten, dat brengt voor een pup spanningen voor zich mee.
Een fotograaf had dan ook zo'n rol voor achtergronden.
Voor apen, die zitten in een habitat, en relax, als ze dan ergens rustig hangen is het makkelijker foto's van te maken, dan een pup geforceerd ergens op een plaats moeten gaan liggen of zitten in een vreemd gebied.
[Voor 71% gewijzigd door Snake_Eye op 23-02-2022 12:44]
@Snake_Eye We gaan hier niet uitkomen, dus ik wil het maar hierbij laten.
Eén dingetje nog: Misschien is die lijn minder storend dan je denkt? Probeer het eens.
Eén dingetje nog: Misschien is die lijn minder storend dan je denkt? Probeer het eens.
knip zelf bericht en foto verwijderd.
[Voor 255% gewijzigd door Snake_Eye op 26-02-2022 12:40]
Hij mag ook nog wel wat vrolijker kijken zeg...

Ik vind het oprecht een fraaie hond, maar hij mag wel lachen.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
zzzzz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:08:
[...]
Hij mag ook nog wel wat vrolijker kijken zeg...![]()
Ik vind het oprecht een fraaie hond, maar hij mag wel lachen.

[Voor 108% gewijzigd door Snake_Eye op 23-02-2022 18:27]
Gezien er al een groot aantal berichten niets meer aan foto's is gepost.
Sla ik het commentaar geven even over.
1
2
3
4
5
Sla ik het commentaar geven even over.
1
2
3
4
5
iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount
Je eerste is de beste, en nummer 4 past er qua serie eigenlijk niet bij.
Anyway, ik riep het al eerder, je stijl is heel herkenbaar. En fijn kleurgebruik 👍🏻
Anyway, ik riep het al eerder, je stijl is heel herkenbaar. En fijn kleurgebruik 👍🏻
Hier staat tekst
Mooie kleuren, erg tof gedaan.
Vandaag een dagje Amersfoort geweest. Nu terugkijkend op een beeldscherm niet zo tevreden met het resultaat.
Vandaag een dagje Amersfoort geweest. Nu terugkijkend op een beeldscherm niet zo tevreden met het resultaat.
[Voor 57% gewijzigd door GSX-MAN op 07-03-2022 20:13]
Slecht idee... Hoe laat?
@Montana Mooi. #4 inderdaad een beetje buitenbeentje.
@GSX-MAN Foto's van het type "mooie kleuren, erg tof gedaan" hebben meestal de nodige tijd in de computer doorgebracht. Je schildpadden zijn vrij rommelig, lastig daar een hoofdbeestje uit te selecteren.
Maar het hagedisje met die camoeflagecollega op de achtergrond heeft best wel potentie. Kijk of er wat te croppen valt (misschien zelfs die vage staart voorin?), of kleuren en contrasten opgehaald kunnen worden - een tegenvallende foto kan soms best meevallen.
Geldt zeker voor de knaagdiertjes: Door die wat los te maken van hun omgeving en wat extra accenten te geven valt er nog heel wat te winnen. Ook vroeger kwamen de mooiste foto's niet uit de camera, maar uit de doka.
Hier levert de lokale zoo soms ook aardige prentjes op. Maar niet zonder poetswerk: het origineel uit de Eos M5 (54mm, f/5.6, 1/20s, 6400 ISO) zag er redelijik droefgeestig uit. Of de digitale doka daar wat aan veranderd heeft mag de beschouwer bepalen.
@GSX-MAN Foto's van het type "mooie kleuren, erg tof gedaan" hebben meestal de nodige tijd in de computer doorgebracht. Je schildpadden zijn vrij rommelig, lastig daar een hoofdbeestje uit te selecteren.
Maar het hagedisje met die camoeflagecollega op de achtergrond heeft best wel potentie. Kijk of er wat te croppen valt (misschien zelfs die vage staart voorin?), of kleuren en contrasten opgehaald kunnen worden - een tegenvallende foto kan soms best meevallen.
Geldt zeker voor de knaagdiertjes: Door die wat los te maken van hun omgeving en wat extra accenten te geven valt er nog heel wat te winnen. Ook vroeger kwamen de mooiste foto's niet uit de camera, maar uit de doka.
Hier levert de lokale zoo soms ook aardige prentjes op. Maar niet zonder poetswerk: het origineel uit de Eos M5 (54mm, f/5.6, 1/20s, 6400 ISO) zag er redelijik droefgeestig uit. Of de digitale doka daar wat aan veranderd heeft mag de beschouwer bepalen.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
@Snake_Eye Wow, en dat zonder halsband.
Ik vind de bovenste de leukste.
Klein puntje: Je foto's lijken iets flets. Een beetje oppeppen zou ze geen kwaad doen, denk ik.

Klein puntje: Je foto's lijken iets flets. Een beetje oppeppen zou ze geen kwaad doen, denk ik.
Toff schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:00:
@Snake_Eye Wow, en dat zonder halsband.Ik vind de bovenste de leukste.

Ik heb ze met opzet wat flets gemaakt, zodat het zwart niet te donker is. Zelf vind ik te zwart niet mooi. Bedoel je dat? Een waas over de foto vond ik in dit geval wel mooi, geeft een dromerig effect. Met de onderste heb ik die misschien te kort gecropt?
Vreemd als ik de foto op de pc bekijk zie ik die korrels niet in de donkere gedeelte maar als ik ze via de site bekijk weer wel. Ik zit hier altijd mee te vechten.
[Voor 27% gewijzigd door Snake_Eye op 31-03-2022 17:08]
Ja, maar nu komen de kleuren van je hond niet echt goed uit de verf. Andere bank kopen?Snake_Eye schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:03:
[...]
![]()
Ik heb ze met opzet wat flets gemaakt, zodat het zwart niet te donker is. Zelf vind ik te zwart niet mooi. Bedoel je dat?

edit 1: Je wijzigt sneller dan dat ik kan antwoorden... Nee, ik vind de hele houding op de onderste foto niet geweldig (maar het is natuurlijk niet mijn hond) en de waas die jij noemt associeer ik niet met "dromerig".
edit 2: Laten we er geen slowchat van maken ajb. Ja, iets meer kleur zou, denk ik, beter overkomen.
[Voor 32% gewijzigd door Toff op 31-03-2022 17:14]
De kleur is zoals de hond daadwerkelijk is. Misschien dan beste om het iets meer kleur te geven dan?Toff schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:07:
[...]
Ja, maar nu komen de kleuren van je hond niet echt goed uit de verf. Andere bank kopen?
Of bedoel je dat de highlights van de zonlicht te fel is, waardoor er kleur verdwijnt?
EDIT: de hond begint ook wel steeds valer te worden meer witte haartjes op zijn snoetje. De eerste foto's was hij nog een pup, nu is hij bij a 5 jaar. Beagles krijgen rond die tijd meer witte haartjes en worden daardoor valer helaas.
Ik zal het het zwart minder flets maken.
Hieronder een waarvan ik het gelaten heb zoals het is.:
EDIT:
Nu ik terug kijk zou het inderdaad mooier zijn de kleuren wat meer op te pompen. (alhoewel met het huidige licht zonder zon in de kamer niet anders uitziet dan op de foto)
[Voor 148% gewijzigd door Snake_Eye op 07-04-2022 15:10]
Thanks. Vind je dit werken?bobcom schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:16:
@Montana Mooi. #4 inderdaad een beetje buitenbeentje.
Slecht idee... Hoe laat?
Jammer dat de andere hagedis er niet helemaal meer op staat. Dan vind ik de vorige beter. Heb je hem niet breder gefotografeerd? Anders zou ik de crop van de eerste minder links genomen hebben, en dan meer rechts ruimte.
Ik zou de laatste hagedis foto minder breed gemaakt hebben dus een stukje rechts eraf. Dan krijg je een 3.2 verhouding.
[Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 31-03-2022 21:31]
Die eerste foto was de originele, op basis daarvan moet ik het doen. Ik heb voor de crop het oog als de 1/3-lijn gebruikt, maar inderdaad gekozen de andere hagedis als decor/opvulling te gebruiken.Snake_Eye schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:29:
[...]
Jammer dat de andere hagedis er niet helemaal meer op staat. Dan vind ik de vorige beter. Heb je hem niet breder gefotografeerd? Anders zou ik de crop van de eerste minder links genomen hebben, en dan meer rechts ruimte.
Ik zou de laatste hagedis foto minder breed gemaakt hebben dus een stukje rechts eraf. Dan krijg je een 3.2 verhouding.
Slecht idee... Hoe laat?
2e en 3e foto is toch goed gelukt vind ik. 1e is het oog onscherp, dat is jammer, dat zou je kunnen verscherpen, copy layer, linear light, met highpass, mask en dan invert, dan alleen het oog met wit penseel verscherpen. zoals in de video link.GSX-MAN schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:18:
Mooie kleuren, erg tof gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier verschillende manieren hoe je dat kan doen.
[Voor 4% gewijzigd door Snake_Eye op 01-04-2022 01:19]
Dacht eerder aan het wegcroppen van een stuk staart en de camouflagehagedis intact houden. Daarna de hoofdhagedis isoleren en met wat sliderwerk er meer uit laten springen. Maar ik ben een doka-ganger van het type "ik rotzooi maar wat an", dus veel garantie op een daverend resultaat is er niet. Misschien het schaars bezochte "Bewerk mijn foto's"-topic eens bumpen?
@Snake_Eye Ik vind de Beagle-foto's leuk, hoeft voor mij niet zo geposeerd te zijn. Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt met "waas" en "dromerig effect" alleen bij mij komt het eerder over als iets (te) soft. Mogelijk omdat ik bij alle twee de borstpartij scherper vind ogen dan de kop (waarom toch heeft een paard een hoofd en een hond een kop?). Miscchien dat een lokaal verscherpingsborsteltje op het hoofd van je Beagle ze iets meer "presence" kan geven?
[Voor 24% gewijzigd door bobcom op 01-04-2022 10:44]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Bedankt voor je feedback. Ik denk dat het kopje inderdaad wat scherper zou moeten zijn. Helaas verscherpen gaat in dit geval alleen een korrelige zooi geven door gebrek aan data informatie.bobcom schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:36:
[...]
Dacht eerder aan het wegcroppen van een stuk staart en de camouflagehagedis intact houden. Daarna de hoofdhagedis isoleren en met wat sliderwerk er meer uit laten springen. Maar ik ben een doka-ganger van het type "ik rotzooi maar wat an", dus veel garantie op een daverend resultaat is er niet. Misschien het schaars bezochte "Bewerk mijn foto's"-topic eens bumpen?
@Snake_Eye Ik vind de Beagle-foto's leuk, hoeft voor mij niet zo geposeerd te zijn. Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt met "waas" en "dromerig effect" alleen bij mij komt het eerder over als iets (te) soft. Mogelijk omdat ik bij alle twee de borstpartij scherper vind ogen dan de kop (waarom toch heeft een paard een hoofd en een hond een kop?). Miscchien dat een lokaal verscherpingsborsteltje op het hoofd van je Beagle ze iets meer "presence" kan geven?
De foto was royaler genomen, en dus veel vanaf geknipt. De scherpte neemt dan natuurlijk ook daardoor erg af. De schaduwen van het kopje heb ik wat lichter gemaakt dus daardoor verlies je ook daarmee meer details.
Daarbij moet ik daarbij wel zeggen dat de structuur van haren op het kopje veel fijner en korter zijn dan de haren op de borst, daarom lijkt de borst al eerder scherpte te zijn door de meer structuur.
Vergelijk een wat egale RVS stalenplaat, met daarnaast een RVS plaat met structuur, dat laatste zou veel scherper lijken.
Ik zou wel de structuur van de borst kunnen verminderen zodat het kopje gelijke scherpte heeft, en daardoor kopje scherper lijkt. Als de omgeving scherper is dan het doel dan lijkt het doel in het niet te vallen. Maar als je de rest van de texture gaat blurren lijk het doel scherper te zijn. Als ik de hond aankijk zou je zeggen dat de haren op het kopje vlak is, er is amper haar structuur te zien.
omdat het hele fijne haartjes zijn, dat je haast niet kan zien. Als er meer licht op de schaduw kant zou staan zou je misschien wel wat meer haarstructuur kunnen zien.
Ik heb alleen het donkere (zwarte) afgezwakt, waardoor zwart niet te hard wordt.
De bank heeft ook nogal een behoorlijk structuur, als deze wat waziger zou zijn komt het kopje ook wat scherper over denk ik.
Het is jammer dat met fotograferen, ik niet krijg wat ik wil. Zo geef ik handmatig aan dat de focus op de ogen moet zijn, meer kan ik niet doen. En op zo'n klein schermpje van de camera kan je niet zien of het wel goed is. Achteraf kom je erachter op de monitor dat het anders is uitgevallen. Ook jammer dat ik geen betere telelens heb, dus niet zo ver kan inzoomen. Met mijn lens krijg ik ook moeilijk een bokeh effect.
Maar goed we gaan verder oefenen. bedankt voor je Feedback.

[Voor 11% gewijzigd door Snake_Eye op 01-04-2022 15:28]
@Montana het is inmiddels een paar keer voorbij gekomen, maar de scherpte van je platen is toch wel opmerkelijk te noemen!
Nu is die XF100-400 ook wel een dijk van een lens. Toch ben ik benieuwd hoe deze files out-of-camera zijn, voor de nabewerking.
Nu is die XF100-400 ook wel een dijk van een lens. Toch ben ik benieuwd hoe deze files out-of-camera zijn, voor de nabewerking.
Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G
Zeker anders, toch doe ik niet heel veel bijzonders. ( behalve als ik ze echt goed onderhanden neem)Steef schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:01:
@Montana het is inmiddels een paar keer voorbij gekomen, maar de scherpte van je platen is toch wel opmerkelijk te noemen!
Maar in de basis is het:
RAW > In Capture One 22 een kleine aanpassing dan export naar Tiff > PS > camera raw > ON1 nonoise > NIK Plugin afhankelijk wat ik nodig vind > frame en opslaan als JPG.
Alles 2 min per foto
iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount
Zo'n beest van een camera en lens van jou is al het halve werk. het is dat ik amper het huis uit kom, maar dan had ik ook een veel betere camera en lens gekocht.Montana schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:09:
[...]
Zeker anders, toch doe ik niet heel veel bijzonders. ( behalve als ik ze echt goed onderhanden neem)
Maar in de basis is het:
RAW > In Capture One 22 een kleine aanpassing dan export naar Tiff > PS > camera raw > ON1 nonoise > NIK Plugin afhankelijk wat ik nodig vind > frame en opslaan als JPG.
Alles 2 min per foto
Bedankt voor de tip van de ON1 Photo RAW 2022 – NoNoise
Dat klopt zeker, de X-T4 mag er zeker zijn, en mijn XF100-400 ook. Super lens. Maar wat ik vergeet te vermelden is, dat ik niet bang ben om ook hoog in de iso foto's te maken 1600 > 3200, er zit bijna geen ruis in.Snake_Eye schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:26:
[...]
Zo'n beest van een camera en lens van jou is al het halve werk. het is dat ik amper het huis uit kom, maar dan had ik ook een veel betere camera en lens gekocht.
Bedankt voor de tip van de ON1 Photo RAW 2022 – NoNoise
Natuurlijk is een foto in iso 80 > 160 beter maar het moet geen streven zijn om dat te doen.
En zeker niet in mijn manier van foto's maken. ik heb een grote hekel aan direct zonlicht op mijn onderwerp en dat zijn meestal gezien de opdrachten dieren foto's. Het geeft zulke vervelende schaduwen. Dan beter bij minder zon, en hoger in de iso waarde.
Klopt ja dan krijg je te hoge lichten, en te donkere schaduwen.Montana schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:32:
[...]
Dat klopt zeker, de X-T4 mag er zeker zijn, en mijn XF100-400 ook. Super lens. Maar wat ik vergeet te vermelden is, dat ik niet bang ben om ook hoog in de iso foto's te maken 1600 > 3200, er zit bijna geen ruis in.
Natuurlijk is een foto in iso 80 > 160 beter maar het moet geen streven zijn om dat te doen.
En zeker niet in mijn manier van foto's maken. ik heb een grote hekel aan direct zonlicht op mijn onderwerp en dat zijn meestal gezien de opdrachten dieren foto's. Het geeft zulke vervelende schaduwen. Dan beter bij minder zon, en hoger in de iso waarde.
Met mijn camera zit al snel ruis in, daarom zet ik het vast op 100 ISO waarde. Maar dan heb ik sneller beweging blur, omdat de sluiterstijd langer is. daarom moet ik zeker redelijk licht hebben.
Maar gebruik je nonoise in ON1 Photo RAW, of een soort plugin ON1 nonoise?
Welke NIK Plugin heb jij?
[Voor 3% gewijzigd door Snake_Eye op 01-04-2022 22:49]
ON1 Photo RAW, of een soort plugin ON1 nonoise?Snake_Eye schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:48:
[...]
Klopt ja dan krijg je te hoge lichten, en te donkere schaduwen.
Met mijn camera zit al snel ruis in, daarom zet ik het vast op 100 ISO waarde. Maar dan heb ik snel beweging blur, omdat de sluiterstijd langer is.
Maar gebruik je nonoise in ON1 Photo RAW, of een soort plugin ON1 nonoise?
Ik heb ze beide ( ook als plugin) , maar om ruis weg te hale en iets te verscherpen vind ik op dit moment ON1Nonoise het beste. Alle plugins qua verwijderen van ruis zitten dicht bij elkaar. Maar in het verscherpen zitten de verschillen. Ruis verwijderen hoeft eigenlijk niet altijd, maar het maakt soms net de foto iets toegankelijker.
Ik had hier bijvoorbeeld de iso vergeten naar 100 te zetten, waardoor de iso naar 3200 ging.
Ik heb dan nog wel wat noisreduction kunnen uitvoeren, tot een bepaald punt, want anders gaan er te veel details verloren. Maar je blijft dan toch zeker wat ruis zien.
Ik heb dan nog wel wat noisreduction kunnen uitvoeren, tot een bepaald punt, want anders gaan er te veel details verloren. Maar je blijft dan toch zeker wat ruis zien.
[Voor 94% gewijzigd door Snake_Eye op 02-04-2022 15:45]
bobcom schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:36:
[...]
En zo? Daarnaast de tips van @Snake_Eye geprobeerd mee te pakken voor de kleur.
Slecht idee... Hoe laat?
@GSX-MAN Op zich best wel een leuke serie, zou misschien zelf iets meer met de compositie hebben gedaan.
@bobcom Leuk
@Snake_Eye Het is prima, en de opmerkingen zijn gemaakt. Toch kan je er wel meer uithalen denk ik.
Wederom een serie uit Burger's Zoo.
Daar kom ik meestal 1x per week, omdat het lekker dichtbij is (25 min) en dan kan je ook gewoon even 2 uurtjes gaan met een abonnement. Het is naast mijn werk ook een stukje ontspanning. FF loslaten...
Een mengelmoes van foto's
X-T4 | XF80 en XF100-400
1
2
3
4
5
@bobcom Leuk
@Snake_Eye Het is prima, en de opmerkingen zijn gemaakt. Toch kan je er wel meer uithalen denk ik.
Daar kom ik meestal 1x per week, omdat het lekker dichtbij is (25 min) en dan kan je ook gewoon even 2 uurtjes gaan met een abonnement. Het is naast mijn werk ook een stukje ontspanning. FF loslaten...
X-T4 | XF80 en XF100-400
1
2
3
4
5
Ik vind de compositie die ik je liet zien met de kleur beter als deze. Het zand is nog steeds erg oranje, dan was je eerste compositie en het rodere zand nog beter als dit, maar dat is mijn smaak. het lijkt alsof de hagedis op mars rondwandelt. De kleur van de hagedis kan eruit knallen, zoals ik je liet zien per pm. De staart eraf is ook jammer.GSX-MAN schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:50:
[...]
[Afbeelding]
Mag ik de compositie met de kleur hier laten zien zoals ik het had gemaakt? Om te kijken wat andere ervan vinden?
[Voor 18% gewijzigd door Snake_Eye op 03-04-2022 00:55]
Heel mooi, alleen vind ik de foto van de tijger in het geheel wel wat donker uitvallen naar mijn smaak.Montana schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:09:
@GSX-MAN Op zich best wel een leuke serie, zou misschien zelf iets meer met de compositie hebben gedaan.
@bobcom Leuk
X-T4 | XF80 en XF100-400
1
[Afbeelding]
2
[Afbeelding]
3
[Afbeelding]
4
[Afbeelding]
5
[Afbeelding]
Ja hoor, ga je gang.Snake_Eye schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:41:
[...]
Ik vind de compositie die ik je liet zien met de kleur beter als deze. Het zand is nog steeds erg oranje, dan was je eerste compositie en het rodere zand nog beter als dit, maar dat is mijn smaak. het lijkt alsof de hagedis op mars rondwandelt. De kleur van de hagedis kan eruit knallen, zoals ik je liet zien per pm. De staart eraf is ook jammer.
Mag ik de compositie met de kleur hier laten zien zoals ik het had gemaakt? Om te kijken wat andere ervan vinden?

Slecht idee... Hoe laat?
Dat was wat ik bedoelde, en (daarom?) vind ik dit een fikse verbetering. Er loopt nu een leuke kijkdiagonaal van linksonder naar rechtsboven, en daarop zie je hoe een kleurrijk hagedissenlijfje overgaat in een schimmig hagedissenschaduwtje. Tenminste, dat zou ik zeggen als ik een criticus was die wil bewijzen dat iets wat'ie mooi vindt ook mooi isGSX-MAN schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:50:
[...]
[Afbeelding]

En 1/30 op 300 mm, jij loopt met een statief rond in de dierentuin of heb jij zo'n vaste hand?Montana schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:09:
[...]
Zeker anders, toch doe ik niet heel veel bijzonders. ( behalve als ik ze echt goed onderhanden neem)
Maar in de basis is het:
Alles 2 min per foto
Ik sta echt te kijken van de scherpte, geweldige lens voor dat geld!
Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G
Alles los uit de hand.Steef schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:00:
[...]
En 1/30 op 300 mm, jij loopt met een statief rond in de dierentuin of heb jij zo'n vaste hand?
Ik sta echt te kijken van de scherpte, geweldige lens voor dat geld!
Ik heb 3opties, 1 meer gecropt waarbij de andere hagedis meer bijzaak wordt en meer focust naar het hoofdonderwerp.
Links heb ik wat meer weggecropt vergeleken met je eerste foto, waardoor de hoofdhagedis minder in het midden staat, minder stijf. Waar je de foto hebt gemaakt staat een verwarmingslamp op waardoor alles een onnatuurlijkere kleur krijgt. Als de hagedis buiten in natuurlijkere omgeving zit, zal de kleuren neigen wat ik nu heb gemaakt.
De staart eraf is eeuwig zonde, daarom zou ik de staart erin laten, omdat het de foto levendiger en minder stijf maakt. De hagedis wat losser maken van het zand, door de kleur eruit te laten komen, dwingt de focus van je ogen naar het hoofdonderwerp.
Het geeft meer diepte, het leeft meer, is minder saai naar mijn mening.
En wie van 16:9 formaat houd:
Een crop als je de andere hagedis wil behouden. Ook heb ik de foto's wat verscherpt.
[Voor 209% gewijzigd door Snake_Eye op 03-04-2022 14:05]
@Snake_Eye Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik vind zelf die met de afgecropte staart nog steeds het spannendst, maar a: ik ben ongetwijfeld bevooroordeeld en b: ik ben hagedissen zonder staart gewend - elk jaar weer tientallen in de tuin. Uit iedere matpartij komt wel één hagedis zonder staart te voorschijn, en volgend jaar offert'ie opnieuw een staart aan de liefde of aan een gretige vogel.
De nabewerking mag trouwens nog wel een stapje verder - meer richting Montana, zou ik zeggen. Al geeft die natuurlijk zichzelf en zijn lens de schuld
Ik vind het altijd wel leuk om te kijken hoe een computer van een mindere lens een betere kan maken. Is natuurlijk ook wel een budget-kwestie: ik sta op het punt mijn duurste lens ooit te kopen, als de verkoper €550 accepteert.
De nabewerking mag trouwens nog wel een stapje verder - meer richting Montana, zou ik zeggen. Al geeft die natuurlijk zichzelf en zijn lens de schuld

[Voor 32% gewijzigd door bobcom op 03-04-2022 16:45]
Ja smaken verschillen, zoals een mooie lange staart. Dat is wel grappig en leuk deze beestjes in je tuin te hebben. Maar "nabewerking stapje verder" wat bedoel je met "Al geeft die natuurlijk zichzelf en zijn lens de schuld"bobcom schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:35:
@Snake_Eye Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik vind zelf die met de afgecropte staart nog steeds het spannendst, maar a: ik ben ongetwijfeld bevooroordeeld en b: ik ben hagedissen zonder staart gewend - elk jaar weer tientallen in de tuin. Uit iedere matpartij komt wel één hagedis zonder staart te voorschijn, en volgend jaar offert'ie opnieuw een staart aan de liefde of aan een gretige vogel.
De nabewerking mag trouwens nog wel een stapje verder - meer richting Montana, zou ik zeggen. Al geeft die natuurlijk zichzelf en zijn lens de schuldIk vind het altijd wel leuk om te kijken hoe een computer van een mindere lens een betere kan maken. Is natuurlijk ook wel een budget-kwestie: ik sta op het punt mijn duurste lens ooit te kopen, als de verkoper €550 accepteert.
Dit is een voorbeeld hoe het ongeveer eruit zou zien als je het zou nabewerken naar smaak, maar woestijnzand heeft verschillende kleuren. Het is ook net welke tijd de zon het zand belicht. Eerst had ik ook lichter zand kleur laten zien, maar de fotograaf GSX-MAN vond wat rodere zand mooier, dus heb ik een tussenweg genomen. En ik moet zeggen te licht zand is wel saaier.
Ik nam deze en hier doorsnee woestijn zandkleur voorbeeld.
Tuurlijk kan er iets nog beter uitgewerkt worden maar ik had niet het raw bestand, alleen een lage resolutie webp bestand dat ik via tweakers heb gedownload, zo'n klein bestand van 400 kb heeft beperkingen. Dus heb ik een globaal voorbeeld gegeven hoe ik het ongeveer zou doen. Ik heb natuurlijk eerst toestemming gevraagd.
Als de fotograaf zou willen dat ik zijn foto helemaal na behoren zou nabewerken, heb ik het liefste de raw bestand. Dan zou ik dat best helemaal goed willen nabewerken.
Ik zou overigens ook best een andere lens willen, mijn standaard lens is te beperkt. Ik kan er geen goede bokeh effect mee krijgen, ook niet eens goed inzoomen, dan houd het al snel op. In mijn situatie zou het jammer zijn om veel geld uit te geven om alleen die ene keer een foto te maken van de hond. Veel meer zal er niet van komen helaas. Dus ik denk dat ik al zo'n beetje ben uit gefotografeerd. Ik ga niet op vakantie, ik woon in een stad met amper dieren om me heen, ik ben blij als ik een dakmus tegen kom.

" ik sta op het punt mijn duurste lens ooit te kopen, als de verkoper €550 accepteert."
Ik hoop voor je dat de verkoper €550 accepteert. Welke lens gaat het dan worden?
[Voor 8% gewijzigd door Snake_Eye op 03-04-2022 20:21]
@Snake_EyeHet hagedissengenietseizoen breekt hier weer aan, ja. "Met bewerking een stapje verder" bedoelde ik dat ik de kleuren van GSX-MAN's hagedis nog altijd wat fletsig vind. Valt mij ook op in je Beagle-foto's: in het echt vind ik Beagles toch vaak wat kleurrijker. Mijn opmerking "Al geeft die natuurlijk zichzelf en zijn lens de schuld" was om aan te geven dat ik me moeilijk kan voorstellen dat die kleur en scherpte helemaal zonder digitale assistentie tot stand komen. Maar ik heb op Flickr wat sample shots van Canon 100/400, Fuji 100/400 en Tamron 100/400 naast elkaar gezien, en die lens springt er wel uit.
Wat lenzen betreft: ik ben meer een verzamelaar dan een fotograaf, dus voor mij was de combinatie oude goedkope lenzen - Sony A7 ideaal. En omdat je met elke lens zo'n beetje overal foto's kunt maken verviel ik van kwaad tot erger. De A7 werd een A7iii, en de lenscollectie gaat langzaam maar zeker van kwantiteit naar kwaliteit. Vandaar nu de jacht op een Tamron 28-75 2.8, waarvoor dan wel weer het een en ander uit de verzameling moet wijken.
Wat lenzen betreft: ik ben meer een verzamelaar dan een fotograaf, dus voor mij was de combinatie oude goedkope lenzen - Sony A7 ideaal. En omdat je met elke lens zo'n beetje overal foto's kunt maken verviel ik van kwaad tot erger. De A7 werd een A7iii, en de lenscollectie gaat langzaam maar zeker van kwantiteit naar kwaliteit. Vandaar nu de jacht op een Tamron 28-75 2.8, waarvoor dan wel weer het een en ander uit de verzameling moet wijken.
Ik ben in elk geval blij met de tips, ideeën, nabewerkingen door @Snake_Eye en discussie.
Stap één is een scherpe foto waar al een beetje compositie in zit, de rest is dus met kleurbewerking en cropping nog mooier of interessanter te maken.
Gisteren even met de kinderen bij de kinderboerderij geweest, daar heb ik aan die 70-200 wel genoeg.
Stap één is een scherpe foto waar al een beetje compositie in zit, de rest is dus met kleurbewerking en cropping nog mooier of interessanter te maken.
Gisteren even met de kinderen bij de kinderboerderij geweest, daar heb ik aan die 70-200 wel genoeg.
Slecht idee... Hoe laat?
Mijn beagle ziet er nu toch wel een stuk fletsig uit, de kleur is bijna weg veel witte haren. Omdat hij wat ouder wordt. Hier zie je ook een oudere Beagle deze is ook fletserigbobcom schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:23:
@Snake_EyeHet hagedissengenietseizoen breekt hier weer aan, ja. "Met bewerking een stapje verder" bedoelde ik dat ik de kleuren van GSX-MAN's hagedis nog altijd wat fletsig vind. Valt mij ook op in je Beagle-foto's: in het echt vind ik Beagles toch vaak wat kleurrijker. Mijn opmerking "Al geeft die natuurlijk zichzelf en zijn lens de schuld" was om aan te geven dat ik me moeilijk kan voorstellen dat die kleur en scherpte helemaal zonder digitale assistentie tot stand komen. Maar ik heb op Flickr wat sample shots van Canon 100/400, Fuji 100/400 en Tamron 100/400 naast elkaar gezien, en die lens springt er wel uit.
Je kan vergelijken met mensen met rode haren die grijs worden. Dan worden hun haren ook Flets.
De hagedis kan wel wat groener/geler, dat is natuurlijk wel aan te passen. Maar of dat mooier is?
Dan krijg je zoiets:
:
De vorige is beter naar mijn smaak.
Ik weet niet hoe de hagedis in het echt uit ziet. Het ging er mij om om te laten zien als je de waas weg haalt van de hagedis dat hij er meer uitspringt. Wat voor monitor heb jij zelf? Staat mijn monitor dan niet goed gekalibreerd? Ik heb de gamma op 2.2 staan. Naar mijn weten is hij goed gekalibreerd. Ik zou natuurlijk mijn hond's kleur kunnen oppompen, maar dat is wel moeilijk met wittere haren weer naar licht bruin te brengen (moeilijke kleur bruin). Wel is het zo las er zon op staat dat de hond een warmere kleur krijgt,
in schaduw, of zonder zon is dat niet te zien. De foto's die zonder bewerking uit de camera rollen zijn sommige foto's te oranje of rood of te geel, ik moet het wel aanpassen, en afzwakken. Maar sommige op de Beagle binnen foto's waren zelfs nog fletser, heb ze zelfs nog wat warmer gemaakt en minder wit.
[Voor 65% gewijzigd door Snake_Eye op 08-04-2022 14:45]
Jij maakt mooie foto's, je kan een mooie blurrie achtergrond met je lens bereiken. Ik zou al blij zijn met jou lens.GSX-MAN schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:47:
Ik ben in elk geval blij met de tips, ideeën, nabewerkingen door @Snake_Eye en discussie.
Qua monitor doe ik het meeste op een Asus VP28:
pricewatch: ASUS VP28UQGL Zwart
Maar hier op de zaak kijk ik naar een HP. De laatste foto die ik deelde is inderdaad vrij rood/oranje, wat volgens mij wel overeenkomt met de situatie in dat terrarium. Maar je hebt wel een punt dat er over de hagedis ook een zweem ligt.
Maar hier op de zaak kijk ik naar een HP. De laatste foto die ik deelde is inderdaad vrij rood/oranje, wat volgens mij wel overeenkomt met de situatie in dat terrarium. Maar je hebt wel een punt dat er over de hagedis ook een zweem ligt.
Slecht idee... Hoe laat?
De zweem komt waarschijnlijk door de verwarmingslamp in dat terrarium.GSX-MAN schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:26:
Qua monitor doe ik het meeste op een Asus VP28:
EDIT vorige berichten verwijderd
[Voor 255% gewijzigd door Snake_Eye op 09-05-2022 12:59]
@Snake_Eye Regelmatig volg ik de verslagen van je speurtocht naar de Echte Kleuren van de Echte Beagle. Maar tussen jou en de Beagle zullen altijd middelaars zitten als licht, ogen, hersens, camera's, sensoren, software, monitors, printers en papieren. Bovendien spelen bij het beoordelen van je beelden licht, ogen, hersens enzovoorts ook nog eens een rol.
Zo'n tweeduizend jaar geleden vroeg Pilatus: "Wat is waarheid?" Nu is de vraag dus: "Wat is Beagle?". Is de Beagle er nog als je je ogen dicht doet? En wat voor kleuren heeft hij dan?
Een foto van een Beagle is nooit een Beagle, maar vaak wel een hele mooie foto - zie hierboven. Tot zover het paassermoen.
Ook onze poezen zien er de ene keer heel anders uit dan de andere. Dat is niet anders, en ook deze foto zal vast niet honderd procent kloppen. Maar hij laat wel zien hoe leuk ze kunnen zijn.
"Rijtje Rust" - Eos M5, Sigma 18-125mm F3.5-5.6 OS, ISO 6400, f/5.6, 1/20s.
Zo'n tweeduizend jaar geleden vroeg Pilatus: "Wat is waarheid?" Nu is de vraag dus: "Wat is Beagle?". Is de Beagle er nog als je je ogen dicht doet? En wat voor kleuren heeft hij dan?
Een foto van een Beagle is nooit een Beagle, maar vaak wel een hele mooie foto - zie hierboven. Tot zover het paassermoen.

Ook onze poezen zien er de ene keer heel anders uit dan de andere. Dat is niet anders, en ook deze foto zal vast niet honderd procent kloppen. Maar hij laat wel zien hoe leuk ze kunnen zijn.
Is zekers leuk hoe de poezen bij elkaar liggen, mooie foto ook. Maar dat klopt de ene Beagle is de andere niet, en de omgeving licht zorgt ook steeds voor andere kleuren. Helaas als ik te lang mee bezig ben dan ga ik me erop blind staren, en weet niet meer wat goed is. Ook wat je hier boven zegt. En dan is het ook nog zo, wil men de foto wat meer booster geven dan zou men de kleuren wat meer eruit moeten laten springen. Maar met zonlicht en 6500 kelvin krijgt de Beagle al wat meer booster. Alhoewel ik genoeg foto's voorbij zie komen die heel mooi zijn, en toch geen knallende kleuren in zitten. Volgens mij is het belangrijkste dat er hier en dar wat warme kleuren in zitten, en contrast, dat is met de poezen ook zo, dat is voldoende om de foto te doen leven. De positie van jou poezen is zo mooi, en ook de kleuren mooi zacht. Mooi achtergrond ook.bobcom schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:13:
@Snake_Eye Regelmatig volg ik de verslagen van je speurtocht naar de Echte Kleuren van de Echte Beagle. Maar tussen jou en de Beagle zullen altijd middelaars zitten als licht, ogen, hersens, camera's, sensoren, software, monitors, printers en papieren. Bovendien spelen bij het beoordelen van je beelden licht, ogen, hersens enzovoorts ook nog eens een rol.
Een foto van een Beagle is nooit een Beagle, maar vaak wel een hele mooie foto - zie hierboven. Tot zover het paassermoen.![]()
[Afbeelding]

[Voor 18% gewijzigd door Snake_Eye op 17-04-2022 15:21]
Het zijn weer hele mooie foto's

Ik ben ook snel geneigd de originele kleuren te laten voor de foto's hoor

Maar ik kan het verschil laten zien met je foto van de vogel, met een versie bewerkt naar mijn smaak, (zoals mijn beschrijving hierboven als dat van je mag)
[Voor 22% gewijzigd door Snake_Eye op 17-04-2022 18:49]
Bedankt voor je reactie, alleen ik zie het anders. Maar dat geeft niet. En toch bedankt voor je tips.Snake_Eye schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:16:
[...]
Het zijn weer hele mooie foto'smaar ze zijn voornamelijk in de schaduw gefotografeerd waardoor de kleuren minder uitspringen. Dat geeft niet maar voor mijn gevoel zou je er meer uit kunnen halen om het wat meer eruit te laten springen, door het wat minder donker te laten zijn, de temprature zou wat warmer mogen, en de kleuren zouden wat meer uit te kunnen springen. Bijvoorbeeld er hangt een blauwe/ grijze waas op de vogel (door de schaduw), waardoor de kleuren minder tot zijn recht komen. Ik denk, zou je bijvoorbeeld de foto van de vogel, alleen de foto (dus niet de witte rand er om heen) in adobe photoshop . >auto tone, >auto contrast en >auto color uitvoeren, en dan in camera raw even wat meer geel geven voor een warme tempratuur, dan zou door dit alles de foto meer indruk krijgen. Ik zit zelf ook zo hetzelfde mee, als ik mijn hond in de schaduw heb gefotografeerd, dat het dan minder oogstrelend is dan als er wat meer licht op staat. Dan moet ik het ook pimpen om het oogstrelend te krijgen.
Ik ben ook snel geneigd de originele kleuren te laten voor de foto's hoor
Maar ik kan het verschil laten zien met je foto van de vogel, met een versie bewerkt naar mijn smaak, (zoals mijn beschrijving hierboven als dat van je mag)
De vogel en de grijze waas, dat zit in zijn veren zo loopt dat patroon in zijn nek. De foto's zijn bewust vaak in een donkere omgeving gemaakt. Omdat ik heel vaak wat ik al eens heb aangegeven niet in volle zon foto's maak. En soms hoog in de iso. En ja natuurlijk kan ik ze vrij eenvoudig lichter maken. Ik bewerk al de foto's en maak daarin keuzes wat ik zelf prettig vind en vooral hoe het er uit ziet in het echt en op mijn iMac 5k.
Qua mijn foto's hierboven ben ik wel mee eens dat de laatste van de Maki's iets te donker is.
Hoi, ieder zijn smaak, het forum is ook om te laten weten wat je er van vind, vandaar dat ik mijn mening ook overuit spreek. Het zijn mooie foto's begrijp me niet verkeerd, maar ik bedoelde niet over het patroon over zijn nek maar over de gehele foto. Zou je niet willen zien hoe ik het zou doen en hoe de vogel foto er dan uit zou zien waarbij de kleuren er meer uitblinken en toch natuurlijk uitziet? het is niet zo zeer dat het donker is, maar de kleuren meer kunnen spreken. zoals deze. Misschien dat je zegt ow dat is toch ook wel mooi. Ik kan je het ook via pm laten zien als je wil? Ik begrijp je dat je het onderwerp niet in volle zon wil maken, omdat er dan vervelende harde schaduw om de hoek komen kijken. Ik maak ook geen foto's meer van me hond in volle zon. Maar nu ga ik ze wel zo bewerken dat ze natuurlijke kleuren krijgen alsof de hond toch wat zon opvangt , of goede belichting zonder harde schaduwen.Montana schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:56:
[...]
Bedankt voor je reactie, alleen ik zie het anders. Maar dat geeft niet. En toch bedankt voor je tips.
De vogel en de grijze waas, dat zit in zijn veren zo loopt dat patroon in zijn nek. De foto's zijn bewust vaak in een donkere omgeving gemaakt. Omdat ik heel vaak wat ik al eens heb aangegeven niet in volle zon foto's maak. En soms hoog in de iso. En ja natuurlijk kan ik ze vrij eenvoudig lichter maken. Ik bewerk al de foto's en maak daarin keuzes wat ik zelf prettig vind en vooral hoe het er uit ziet in het echt en op mijn iMac 5k.
Qua mijn foto's hierboven ben ik wel mee eens dat de laatste van de Maki's iets te donker is.
groetjes
Snake_Eye
[Voor 12% gewijzigd door Snake_Eye op 18-04-2022 00:38]
in me baljarige jaren nog wel eens paar mee gejat uit burgers zooMontana schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:09:
@bobcom Leuk
X-T4 | XF80 en XF100-400
1
[Afbeelding]
2
[Afbeelding]
3
[Afbeelding]
4
[Afbeelding]
5
[Afbeelding]

wat een prachtige foto chapeaubobcom schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:13:
Een foto van een Beagle is nooit een Beagle, maar vaak wel een hele mooie foto - zie hierboven. Tot zover het paassermoen.![]()
[Afbeelding]
Eerder deze week eens wat actiefoto's geprobeerd te maken van onze Labrador. Een goede training voor hond (blijf, terug, kom voor) en baas (focus, focus, kaderen, focus).
Deze is genomen met m'n Meyer-Optik Orestor 135mm f/2.8 @f/4
15/52 Jumping Skye
Een paar dagen deze genomen. Het is een stevige crop omdat ik eigenlijk op pad was met m'n 100mm macro, een SMC Pentax-M 100mm f/4. Maar de eekhoorn bleef zo strak naar me kijken dag ik toch de foto maar heb genomen. Desalniettemin zit er nog best wat detail in de foto, al zie je ook duidelijk dat het een crop is.
Red squirrel
@Snake_Eye
Mooie foto van je Beagle. Ik herken ook wat je zegt over te lang er mee bezig zijn en je er dan blind op staren. Dat heb ik regelmatig met nabewerking. Een tip: laat die foto dan even voor wat het is. Pak een andere, bij voorkeur van een heel ander onderwerp. Of ga wat anders doen. Als je later weer naar de foto kijkt, kom je vaak tot andere inzichten.
Wat bedoel je precies met het er uit laten springen van kleuren? Teveel verzadigd of gesatureerd vind ik persoonlijk juist niet mooi. Ik zie (elders) talloze foto's voorbij komen die gewoon te zijn, waarbij het lijkt alsof het groen met een markeerstift is nabewerkt.
Of waarbij de kleurtemperatuur zo hoog is gezet om het maar warmer te maken dat er een gele gloed over de foto hangt. Dan is gras en ander groen 'dor en droog'
@bobcom een mooi stapeltje katten zo!
@Montana wederom een mooie serie.
15/52 Jumping Skye
Een paar dagen deze genomen. Het is een stevige crop omdat ik eigenlijk op pad was met m'n 100mm macro, een SMC Pentax-M 100mm f/4. Maar de eekhoorn bleef zo strak naar me kijken dag ik toch de foto maar heb genomen. Desalniettemin zit er nog best wat detail in de foto, al zie je ook duidelijk dat het een crop is.
Red squirrel
@Snake_Eye
Mooie foto van je Beagle. Ik herken ook wat je zegt over te lang er mee bezig zijn en je er dan blind op staren. Dat heb ik regelmatig met nabewerking. Een tip: laat die foto dan even voor wat het is. Pak een andere, bij voorkeur van een heel ander onderwerp. Of ga wat anders doen. Als je later weer naar de foto kijkt, kom je vaak tot andere inzichten.
Wat bedoel je precies met het er uit laten springen van kleuren? Teveel verzadigd of gesatureerd vind ik persoonlijk juist niet mooi. Ik zie (elders) talloze foto's voorbij komen die gewoon te zijn, waarbij het lijkt alsof het groen met een markeerstift is nabewerkt.
Of waarbij de kleurtemperatuur zo hoog is gezet om het maar warmer te maken dat er een gele gloed over de foto hangt. Dan is gras en ander groen 'dor en droog'
[Voor 4% gewijzigd door RvL op 18-04-2022 08:35]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
@RvL Pas mal, je springende hond! Zeker als ik bedenk dat je daarvoor handmatig hebt moeten focussen in een klein zoekertje. Ik begin er meestal niet aan - ten onrechte, zoals blijkt. Focus peaking gebruikt? Zoekerbeeld uitvergroting? Serie shots of één en precies raak?
Eekhoorntje is enig, al ligt de scherpte dan ook op de staartpluim i.p.v. op de body. Bij zo'n foto ben ik blij dat ik mezelf het AI-setje van Topaz heb gegund.
Twee hele leuke prenten!
Eekhoorntje is enig, al ligt de scherpte dan ook op de staartpluim i.p.v. op de body. Bij zo'n foto ben ik blij dat ik mezelf het AI-setje van Topaz heb gegund.
Twee hele leuke prenten!
@bobcomIn dit geval zat ik klaar en heb ik vooraf op de boomstam gefocust. Vervolgens liet m'n vrouw de hond 'los' door haar naar mij toe te sturen. Op het moment dat ik dacht dat de hond zou verschijnen schoot ik een snelle burst.
Hier heb ik een aantal pogingen voor nodig gehad. Dus zeker niet in 1x raak, maar dat vond de hond niet erg. Zij rent wel heen en weer, met liefde en plezier
Achteraf, toen ik de foto's zat te bekijken, kwam ik tot de conclusie dat ik beter iets voor de boomstam had kunnen focussen. Je wil immers het moment van over de boomstam springen vastleggen, het liefst met ruimte tussen hond en boomstam. Maar dan is de kop van de hond al voorbij de stam. Je kan dat in mijn foto ook zien. De focus ligt net iets achter de kop.
De eekhoorn heeft in mijn geval ook een AI behandeling gehad maar dan van Dxo Photolab 5. Het is dan ook een flinke crop waarbij ik maar zo'n 4MP overhoud van de originele 24MP
Hier heb ik een aantal pogingen voor nodig gehad. Dus zeker niet in 1x raak, maar dat vond de hond niet erg. Zij rent wel heen en weer, met liefde en plezier

Achteraf, toen ik de foto's zat te bekijken, kwam ik tot de conclusie dat ik beter iets voor de boomstam had kunnen focussen. Je wil immers het moment van over de boomstam springen vastleggen, het liefst met ruimte tussen hond en boomstam. Maar dan is de kop van de hond al voorbij de stam. Je kan dat in mijn foto ook zien. De focus ligt net iets achter de kop.
De eekhoorn heeft in mijn geval ook een AI behandeling gehad maar dan van Dxo Photolab 5. Het is dan ook een flinke crop waarbij ik maar zo'n 4MP overhoud van de originele 24MP
Nu de dekens nog...
Dat doe ik ook even laten wat het is, en dan even iets anders doen, nadat ik even met iets anders bezig ben geweest en kijk terug dan zie ik wat er aan schort.RvL schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:33:
Eerder deze week eens wat actiefoto's geprobeerd te maken van onze Labrador. Een goede training voor hond (blijf, terug, kom voor) en baas (focus, focus, kaderen, focus).
[Afbeelding]15/52 Jumping Skye
[Afbeelding]Red squirrel
@Snake_Eye
Wat ik bedoel met dat de kleuren meer uitspringen. Helaas kan ik het je niet laten zien daar heb ik de toestemming van de fotograaf @Montana nodig, anders kon ik het je laten zien wat ik met de foto van de vogel bedoel.
Als de foto in de schaduw gemaakt is of anders gezegd minder belichting is, of wat later in de dag dat het licht wat blauwer / grijs is, vallen de kleuren wat weg onder de omstandigheden. Maar deze kleuren zijn terug te halen hoe ze echt zijn, zoals ze zouden zijn met wat betere lichtomstandigheden. Ik hou ook niet van een gele gloed, maar wil je het koelere / grijzere kleur weg hebben dan zou je er wel iets aan moeten doen.
Zo heb je dat het wit niet te blauw moet zijn, met de slider in camera raw kun je de kelvin kleur aanpassen met een tikkeltje warmer. (nutraal daglicht) De kleuren moeten niet onnatuurlijk worden, maar ze moeten niet verdwijnen onder een te koele grijze lichtsituatie gloed. Daarom heb je in de camera ook filters zoals als er bewolktweer is dan heb je optie bewolkt, dan wordt de kelvin bijgesteld dat het beeld wat warmer wordt.
Ik gebruik ook nooit photofilter in adjustments layer dat geeft ook altijd een waas. Maar wel regel ik het in camera raw filter witbalance >temprature color.
Met schaduw omstandig heden is alleen het witbalace aanpassen niet altijd voldoende. En moet er meer aangepast worden.
Maar als je in AP auto tone, auto contrast en auto color uitvoet dan zie je al vaak hoe het moet zijn. (niet altijd)
Op zoomacademie laten ze dat ook weten dat je de witbalance aan moet passen met invloed van niet de juiste licht situatie, zie maar eens hier
Zie vooral
foto waarbij je kan zien wanneer de kleuren verbleken.
Ook met bepaalde kustlichten, zie vinkacademy.nl hier de onderste tl-licht dat het beeld wat blauw grijs is, daar zie je dat de kleuren saaier flets worden, zoals ik het bedoel met de foto van de vogel. Op die ene site trek je het schuifje naar links dan wordt het wat geler, dat is daglicht de juiste witbalans zoals het moet zijn in de fotografie.
Op deze site wordt dan een filter weergeven om de tempraturen te kunnen corrigeren. Is er met tl licht gefotografeerd dan moet er een koelere filter over. Is het buiten bewolkt of is de foto gemaakt in de schaduw dan is het beeld te grijs/blauw (zoals de foto met de vogel) dan zou het gecorrigeerd moeten worden met een warmere filter om tot de juiste witbalans te komen. Heb je de witbalance niet in de camera afgesteld, dan kun je dat doen met camera raw> witbalance AP of AL
Mooie foto's van jou trouwens, heb je een crop toegepast? Mooier zou zijn met de foto van de hond als boven wat meer ruimte was, en onder minder. Mocht je niet meer ruimte over hebben op je raw, dan zou ik van de foto een 5.7 verhouding maken en onder wat wegcroppen. Mooi scherp ook zeker ondanks de hond springt. met mijn camera moet ik steeds Focus peaking gebruiken, om beter te focussen.
[Voor 21% gewijzigd door Snake_Eye op 18-04-2022 15:01]
@Snake_Eye de foto met de hond is full res. Ik heb wel gekeken naar croppen maar dan valt de stok nog verder buiten beeld. Persoonlijk vond ik dit mooier.
Ik heb hier ook focus peaking gebruikt, maar wel vooraf scherpgesteld op de stam.
Ik heb hier ook focus peaking gebruikt, maar wel vooraf scherpgesteld op de stam.
Nu de dekens nog...
Sorry ik moet mijn vorige bericht corrigeren, bedoelde een 5.7 verhouding in plaats van 3.2, dan valt er een stukje onder weg, ja inderdaad dat is wel jammer dat de stok onder buiten het beeld gaat vallen, dat is een afweging wat je belangrijkste vind. Het is zeker een mooie foto dat wel. Wel leuk dat je zo'n foto hebt kunnen maken van je hond springende met een tak in zijn bek.RvL schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:28:
@Snake_Eye de foto met de hond is full res. Ik heb wel gekeken naar croppen maar dan valt de stok nog verder buiten beeld. Persoonlijk vond ik dit mooier.

[Voor 23% gewijzigd door Snake_Eye op 18-04-2022 14:21]
@Snake_Eye
Vaak houd ik de 'standaard' verhouding van 3:2 aan i.v.m. printen. Om vervolgens nooit foto's af te (laten) drukken
Skye is overigens een Labrador Retriever
Vaak houd ik de 'standaard' verhouding van 3:2 aan i.v.m. printen. Om vervolgens nooit foto's af te (laten) drukken

Nu de dekens nog...
Als ik in de breedte een foto maak dan hou ik deze ook meestal 3.2 standaard aan. Maar een foto in de hoogte zoals jou foto houd ik 5.7 aan. Maar custom 2.3 kan natuurlijk ook goed.RvL schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:38:
@Snake_Eye
Vaak houd ik de 'standaard' verhouding van 3:2 aan i.v.m. printen. Om vervolgens nooit foto's af te (laten) drukken![]()
Ik had al het vermoede dat je hond een Labrador is, maar omdat zijn oren wegwapperen en zijn bek open is doordat hij de tak in zijn bek had was het moeilijker te bepalen. Ik heb ook een Chocolade kleur Labrador gehad. Fijne honden zijn het.
EDIT: ik heb andere foto's van je op Flickr bekeken. Daar kon ik wel meteen goed zien dat het een Labrador is.

Je hebt mooie foto's tussen staan op Flickr.

[Voor 27% gewijzigd door Snake_Eye op 19-04-2022 11:51]
laat maar dit topic is volgens mij dood.
[Voor 97% gewijzigd door Snake_Eye op 04-05-2022 19:31]
Hopelijk kan ik het dan wat leven inblazen.Snake_Eye schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:44:
laat maar dit topic is volgens mij dood.
Gister naar Diergaarde Blijdorp geweest met m'n telelens.
Prairiehondje by K vR, on Flickr
Baardaap by K vR, on Flickr
Bij de eerste ligt de focus denk ik best netjes op de ogen. Bij de 2e niet zo en ik heb het iets opgepoetst in Photoshop. Focus op de ogen is nog best lastig moet ik zeggen. Maar het was best leuk om m'n lens eens in de dierentuin te proberen.
Die foto is sowieso bewogen dus in principe niet meer scherp te krijgen achteraf!RaptorK schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:09:
[Afbeelding]Baardaap by K vR, on Flickr
Bij de 2e niet zo en ik heb het iets opgepoetst in Photoshop.

Leuk prairiehondje trouwens!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Leuke foto's, het brandpunt ligt meer op de arm en iets daarboven, dus het hoeft niet zo te zijn dat er bewogen is.
Het oog is voldoende scherp. Een mooie foto om naar te kijken. Ik vind hem wel geslaagd.
EDIT: brandpunt moet zijn focuspunt

Het oog is voldoende scherp. Een mooie foto om naar te kijken. Ik vind hem wel geslaagd.
EDIT: brandpunt moet zijn focuspunt

[Voor 18% gewijzigd door Snake_Eye op 09-05-2022 23:46]
Focuspunt en/of Scherptediepte heet zoietsSnake_Eye schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:00:
het brandpunt ligt meer op de arm en iets daarboven, dus het hoeft niet zo te zijn dat er bewogen is.

Het origineel @ 100% vertelt mij wat anders!Het oog is voldoende scherp.

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Let op:
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!