Canon EOS R | Olympus OM-1
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ja, had mijn vrouw maar één zo'n oog, om Godfried Bomans te parafraseren...
Daaromheen valt er @Chiron nog wel wat te verbeteren, c.q. croppen, nmm.
De derde foto had van mij iets feller gemogen. Iets meer pop op het lichtste deel van z'n/haar gezicht. Maar waarschijnlijk was dit de stijl waar je voor ging
Canon EOS R | Olympus OM-1
Alleen dat zwarte (rouw)randje hoeft voor mij niet.
Nog even, en dit kleine grut loopt ook weer rond in het lokale Natuurpark:

NatuurparkLLS13 by Erik Haak, on Flickr
Deze is van afgelopen jaar. De komende maanden zullen er vast weer nieuwe zwijntjes geboren worden.
(niet in Ouwehands gemaakt!)
1

2

3

4

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Voor mij was dit de eerste keer in de dierentuin dus advies is gewaardeerd.

Sony a6400/sony 200-600mm
[ Voor 7% gewijzigd door Fassive op 24-02-2020 10:47 ]
@ehtweak De zwijntjes liggen of staan er netjes op.
@Montana Mooie foto's weer.
Ik ga niet naar de dierentuinmeeting, maar kom hier ook wat dieren tegen. Hier een aapje in het Costa Ricaanse Tamarindo. Er is helaas geen bordje bij welke soort het is.

Edit: Inderdaad een brulaap, een mantelbrulaap als ik goed op wikipedia heb gekeken.
[ Voor 6% gewijzigd door arnold_m op 13-04-2020 15:03 ]
Dit is volgens mij een brulaap! Afgelopen november en december ook in Costa Rica geweest. En heb ze ook op de foto gekregen. Jammer genoeg zijn alle camera spullen gestolen[b]arnold_m in "[Verzamel] Dieren - Deel 3"
Ik ga niet naar de dierentuinmeeting, maar kom hier ook wat dieren tegen. Hier een aapje in het Costa Ricaanse Tamarindo. Er is helaas geen bordje bij welke soort het is.
[Afbeelding]Mono en Tamarindo door Arnold Metselaar, op Flickr

Hier een paar foto's die ik onlangs nog heb kunnen maken voordat Burgers Zoo gesloten werd voor publiek. De eerste ga ik nog verder mee bezig in Lightroom om de kleuren wat beter te maken.
Gebruikte apparatuur: Nikon D500 met Nikon 70-200 f2.8 FL. Ben nu een goede anderhalf jaar bezig met fotografie.
![]() | ![]() | ![]() |
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
De foto van de vis is ook wel grappig. Mooie achtergrond, maar ook hier is de vis iets onderbelicht wat em flets maakt. Ik zou kijken of je die kleuren ook wat lichter kunt maken en kunt laten poppen.
@Montana Foto's van de Kroonbasilisk zijn erg mooi. Petje af hoeveel scherpte je altijd in je foto's weet te brengen/behouden. Je composities zijn ook altijd nagenoeg perfect. Na die foto van de vlinder een tijd terug, herken ik je truukje met de "lensflare" wat ik ook terugzie in foto 2
[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 13-04-2020 09:37 ]
Het regende op dat moment en de tussenruit en mogelijk mijn CPL hadden wat waterspots. Heb ze deels proberen weg te clonen in Lightroom, heb echter geen photoshop. Vind 5€ per maand voor Lightroom meer dan genoeg. (Ipad only version). (werk volledige en alleen maar op de iPad) De kleuren moeten ik inderdaad nog een keer mee aan de slag, het is iets te oranje qua vacht, waar het beter kan.LA-384 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:32:
@thunder8 Hoewel het vooral komt door het onderwerp, vind ik de foto's van de tijger zeer geslaagd. De eerste is een beetje standaard (maar ik ben wel jaloers dat je hem/haar er zo mooi op hebt gekregen), de tweede tijgerfoto is een leuk portret. Ik vind de kleuren van die laatste wel wat flets, daar mag misschien de schaduw wat opgekrikt worden in mijn ogen. De eerste foto heeft wat "vlekken", het is me onduidelijk of die op de lens, de sensor of wellicht een tussenruit zaten, maar je kunt ze wel wat wegpoetsen in photoshop (als je dat hebt).
De foto van de vis is ook wel grappig. Mooie achtergrond, maar ook hier is de vis iets onderbelicht wat em flets maakt. Ik zou kijken of je die kleuren ook wat lichter kunt maken en kunt laten poppen.
Het portret is genomen in een soort "grot" waar ze verwarmd kunnen liggen. Zeer weinig licht, waarbij je nauwelijks kan spelen met licht en flitsen met dieren ben ik geen fan van.
In het aquarium wilde ik eens wat anders doen en ben ik met mijn 70-200 blijven schieten. Had kunnen switchen naar mijn 16-80mm. Meeste foto's waren niet best qua kwaliteit, maar deze sprong er toch wel redelijk uit. In het aquarium is het ook redelijk donker en wilde de iso niet teveel laten oplopen, om ruis te voorkomen. De scherpte is al niet erg hoog, door de dikke plexiglazen wanden en als je dan teveel ruisonderdrukking moet gebruiken, wordt het nog softer. Maar neem je tips mee, want daar leer je alleen maar van. Als ik kijk naar wat ik 1-2 jaar geleden maakte en nu, zie ik al duidelijk verschil in het fotograferen zelf, maar ook heel erg in de nabewerking. Wordt er ook steeds handiger in.
@Montana Prachtig wat een mooie foto's van de Kroonbaselisk. Ook de tijger staat er prachtig op in die herkenbare stijl van je.
Ik heb in deze quarantainetijd mijn oude foto's bekeken en wat bijgepunt en over deze ben ik zelf zeer tevreden.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YKZS7rDoFvyCJqa86Q4QPzl6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B7UeYEXG6Kr3lelV2BQ6d1PC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOXI9gv7UvExKF75xMuikoLG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xCaboyJVuOGazFXGBMSoHRhx.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7swYfmhV2dLuIPQTkoongPrq.jpg?f=user_large)
Prachtige foto's. Prachtige reis ook gok ik zo. Sowieso, pinguïnsBuzz_NL schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:22:
Afgelopen februari naar Antarctica geweest en oa onderstaande geschoten met Panasonic G9+100-300mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goeie foto's maken wordt je daar ook wel erg gemakkelijk gemaakt, de dieren zijn totaal niet schuw en zo in een kajak kan je super dicht bij komen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iM25ZiG6CE5EL52BiAqt8X5V.jpg?f=user_large)
Default blanke hetero
@Buzz_NL mooie serie
Iedereen weer bedankt. Bij mij slaat de verveling een beetje toe. Dus maar een beetje met ouder werk aan de slag.

The devil is in the details.
Little bit of Madagascar in the Netherlands!
(of wel de apenheul in mijn eigen woonplaats)

Ik wil graag deze delen, omdat ze er zo leuk bij lagen te zonnen:
:strip_exif()/f/image/olX7qfRMN4NhVLYXLbmV06VL.jpg?f=fotoalbum_large)
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Was redelijk bewolkt dus de iso's moesten flink hoog om de 600mm nog met een beetje fatsoenlijke sluitertijd te kunnen hanteren.(iso's van 1000-12800)
De eerste keer met de sigma 150-600 en de lens bevalt goed. Moet er uiteraard nog flink wat tijd mee doorbrengen om her maximale eruit te halen maar voor nu best tevreden
1.
:strip_exif()/f/image/r0Sue20LLuNCBF0sdEh8CEGs.jpg?f=fotoalbum_large)
2.
:strip_exif()/f/image/p1hacWCdxl09hPvh75ABW3Zq.jpg?f=fotoalbum_large)
3.
:strip_exif()/f/image/o3uPDFsttqSdzxYCyKnzLKiL.jpg?f=fotoalbum_large)
4.
:strip_exif()/f/image/VRA5tMlbiSb689rYDT2P0lfW.jpg?f=fotoalbum_large)
5.
:strip_exif()/f/image/1klA20teVIbdbJ0LL5F6ABUp.jpg?f=fotoalbum_large)
6.
:strip_exif()/f/image/wyQc7K7MWswMZFx2IYmL0OEB.jpg?f=fotoalbum_large)
7.
:strip_exif()/f/image/cMi8ZQReWVJgBYhAgbIeHXox.jpg?f=fotoalbum_large)
8.
:strip_exif()/f/image/rcILsaP65SlgIZgzBgKMB4Lg.jpg?f=fotoalbum_large)
9.
:strip_exif()/f/image/IsYijRwgV8KhZguCDKjDB5pv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 18-06-2020 16:41 ]
MuziekLiefhebbert
Zou je ze op z'n minst even kunnen nummeren zodat feedback geven makkelijker wordt?
Mijn algemene feedback is dat de lens prima presteert, het zijn scherpe foto's. Maar het valt ook op dat je met een nieuwe tele aan het spelen was want qua kadrering is het onderwerp best wel opgesloten. Ik vind het vaak mooier/prettiger als het onderwerp wat lucht krijgt qua compositie.
Bij #3 en #4 zit er wel wat onrust in, vanwege tralies en tak. De meesten zijn ook wel wat donker, vooral #7 sprint er daardoor juist weer goed uit, daar kan je de ogen goed zien.
Best kritisch nu ik het zo terug lees, zo bedoel ik dat ook weer niet. Maar dat zijn puntjes die me opvallen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kritiek vindt ik helemaal niet erg, zeker met onderbouwing !
Kan ik alleen maar beter van worden
MuziekLiefhebbert
Mooie foto's.oldsmelly schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:24:
Afgelopen weekeinde voor het eerst de nieuwe lens uitgeprobeerd in Blijdorp;
Was redelijk bewolkt dus de iso's moesten flink hoog om de 600mm nog met een beetje fatsoenlijke sluitertijd te kunnen hanteren.(iso's van 1000-12800)
De eerste keer met de sigma 150-600 en de lens bevalt goed. Moet er uiteraard nog flink wat tijd mee doorbrengen om her maximale eruit te halen maar voor nu best tevreden
3.
[Afbeelding]
Alleen weet ik niet wat je met foto 3 hebt gedaan qua achtergrond. Het lijkt erop dat je bezig bent geweest om de tralies weg te werken. Hierdoor oogt de foto heel erg onrustig, omdat dat niet echt gelukt is en de onscherpte nu alle kanten op gaat. Soms is het helaas niet mogelijk om je onderwerp dusdanig te separeren van de achtergrond, zodat je foto al nagenoeg geen tralies laat zien. Laat de tralies dan voor wat ze zijn. Of gebruik een programma die het wel netjes doet.
Tnx... Nee ik ben niet bezig geweest om de tralies weg te werken. het zijn inderdaad wel de tralies maar zo is het uit de camera gekomen ....thunder8 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:29:
[...]
Mooie foto's.Persoonlijk zou ik in de nabewerking nog iets meer verzadiging qua kleuren toepassen, sommige ogen aan de fletse kant. Maar dat is mijn smaak.
Alleen weet ik niet wat je met foto 3 hebt gedaan qua achtergrond. Het lijkt erop dat je bezig bent geweest om de tralies weg te werken. Hierdoor oogt de foto heel erg onrustig, omdat dat niet echt gelukt is en de onscherpte nu alle kanten op gaat. Soms is het helaas niet mogelijk om je onderwerp dusdanig te separeren van de achtergrond, zodat je foto al nagenoeg geen tralies laat zien. Laat de tralies dan voor wat ze zijn. Of gebruik een programma die het wel netjes doet.Mocht mijn vermoeden kloppen, wil ik best wel eens kijken of ik wat voor je kan betekenen om die tralies weg te werken. Als het lukt, laat je natuurlijk weten hoe ik het gedaan heb.
Ik zal eens kijken naar de verzadiging......
MuziekLiefhebbert
Wat vind je van de foto's van je voorgangers?
@oldsmelly mooie serie sommige zijn wat onrustig op de achtergrond, en ik denk dat je er meer uit kan halen met goede / lees juiste bewerking. Vooral in de diepte van de foto's kan je veel winst halen.
@bennieeee Grappige foto, iets te krap normaal gesproken maar kan best zo
@wolly_a Mooie momenten, wel als je ze gecropt heb dan is je bewerking niet helemaal optimaal. Voor mij zit er iets te veel ruis in en qua kleuren net iets ..tja net niet. En niet allemaal lekker scherp, dat heeft ook met het bovenstaande te maken. (sorry)
X-T3 | XF100-400

Groot bekijken op Flickr is natuurlijk mooier!
Je lens flares van de laatste tijd zijn wat hit-and-miss, in dit geval persoonlijk een miss. Wel een gaaf beest!
De flamingo vind ik een iets te scherpe overgang hebben door de nabewerking in de nek direct achter de kop.
En nu vlucht ik gauw weg
Default blanke hetero
Dank je wel, soms doe plaats ik expres wat extreem wat anders dan mijn voorgangers.Ebayzo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:21:
@Montana Ik durf een keer iets kritisch te zijn bij je foto's
Je lens flares van de laatste tijd zijn wat hit-and-miss, in dit geval persoonlijk een miss. Wel een gaaf beest!
De flamingo vind ik een iets te scherpe overgang hebben door de nabewerking in de nek direct achter de kop.
En nu vlucht ik gauw weg
Los van dat, mijn foto's worden ook verkocht en bij die sites is het gebruikelijk het iets meer te doen met een foto. Dat is puur verkooptechnisch.
Thnx voor je feedback en fraaie foto's heb je daar... Even over je feedback. De ruis die je noemt is bijna niet te voorkomen. De foto's zijn allemaal vrij laat in de avond, voorbij de zonsondergang gemaakt. De foto van de moeder met het jong was zelfs ruim voorbij zonsondergang. Dat is helaas niet anders met dit soort dieren in het wild. Dat is het moment waarop je de mooiste ontmoetingen kunt hebben met reeën. De foto's zijn iets gecropt, maar niet eens heel veel. Zou jij ze heel anders croppen? Ik leer graag bij.Montana schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:16:
@zomertje leuke foto, maar dan echt om het moment
@oldsmelly mooie serie sommige zijn wat onrustig op de achtergrond, en ik denk dat je er meer uit kan halen met goede / lees juiste bewerking. Vooral in de diepte van de foto's kan je veel winst halen.
@bennieeee Grappige foto, iets te krap normaal gesproken maar kan best zo
@wolly_a Mooie momenten, wel als je ze gecropt heb dan is je bewerking niet helemaal optimaal. Voor mij zit er iets te veel ruis in en qua kleuren net iets ..tja net niet. En niet allemaal lekker scherp, dat heeft ook met het bovenstaande te maken. (sorry)
X-T3 | XF100-400
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groot bekijken op Flickr is natuurlijk mooier!
Misschien ben ik verwend met mijn X-T3 en schieten in hoge iso en ruis. Maar ook ruis kan je redelijk goed wegwerken. Denk hieraan NIK Dfine ! zeer goed, zeker als pluginwolly_a schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:18:
[...]
Thnx voor je feedback en fraaie foto's heb je daar... Even over je feedback. De ruis die je noemt is bijna niet te voorkomen. De foto's zijn allemaal vrij laat in de avond, voorbij de zonsondergang gemaakt. De foto van de moeder met het jong was zelfs ruim voorbij zonsondergang. Dat is helaas niet anders met dit soort dieren in het wild. Dat is het moment waarop je de mooiste ontmoetingen kunt hebben met reeën. De foto's zijn iets gecropt, maar niet eens heel veel. Zou jij ze heel anders croppen? Ik leer graag bij.
Croppen doe ik ook wel maar zo min mogelijk, als ik wel crop gebruik ik een tool waarbij je cropt en het gelijk als je dat wilt het weer in het oorspronkelijke formaat terug brengt. Dus de software denkt er zelf de juiste pixels bij. En dat werk met wat ik gebruik (in mijn ogen de beste) ON1 Photo Raw als plugin in PS. Dit heb ik alleen voor het croppen.
Dat heeft een aantal voordelen, je vergroot eigenlijk wel maar je ruis wordt niet echt mee vergroot! Dus je kan het ook fijner bewerken.
@wolly_a Er valt denk ik nog winst te behalen, net als Montana zegt. Soms is er helaas door omstandigheden niets beters van te maken, maar er komt vast weer een nieuwe kans.
Eentje van mij van daarnet, een eerste poging met de 60mm macro lens:
:strip_exif()/f/image/acTYQ8VToWWasyYrhatceKzC.jpg?f=fotoalbum_large)
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Beide ook lekker fotogenieke diersoorten ook natuurlijk

* Orion84 heeft gisterenmiddag even een rondje door de Amsterdamse Waterleidingduinen gewandeld. Dat gebied stond al veel te lang op de lijst om eens te bezoeken en aangezien ik toch in de buurt moest zijn de middag maar vrij genomen om even lekker uit te waaien.

Even doorklikken naar flickr voor nog een aantal foto's meer
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wat een mooie foto's! Vooral nummer 3 vind ik tof.Orion84 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:47:
@Montana fijne platen hoor
Beide ook lekker fotogenieke diersoorten ook natuurlijk
* Orion84 heeft gisterenmiddag even een rondje door de Amsterdamse Waterleidingduinen gewandeld. Dat gebied stond al veel te lang op de lijst om eens te bezoeken en aangezien ik toch in de buurt moest zijn de middag maar vrij genomen om even lekker uit te waaien.
[Afbeelding]Damhert - Fallow Deer @ Amsterdamse Waterleidingduinen by Frank Vlamings, on Flickr
[Afbeelding]Damhert - Fallow Deer @ Amsterdamse Waterleidingduinen by Frank Vlamings, on Flickr
Even doorklikken naar flickr voor nog een aantal foto's meer
Bloed kruipt waar het niet gaan kan. En ik kan het toch niet laten, nog een paar van mij.

Verwijderd
Gisteren een dagje wezen varen in de Biesbosch.
De 5D MK IV, 100-400v2 en 1.4 extender mee.
Wat een feest daar om zwanen e.a. dieren te fotograferen.
Een (te) kleine selectie hieronder.
Meer op mijn site: https://arnoud.raeven.nl/portfolio/biesbosch/

1

2

3

4

5

Dieren fotografie is niet echt mijn ding, maar deze stond er zo fraai bij

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Haha, nou ja meer in de trant dat ik nooit actief op zoek ga naar dieren om te fotograferen.bobcom schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:54:
@MattiB Als dierenfotografie "niet zo je ding" is ben ik wel benieuwd naar de foto's die wel "je ding zijn". Wat vooral leuk is, is die blik als je inzoomt: "ik heb je wel in de kieren, makker." Prachtig!
Maar deze en zn vriendjes liepen ineens om me heen. Ben normaal meer van het rustig aan fotograferen van landschappen die nergens naartoe gaan
Die achtergrond, de voorgrond, het hert zelf; het klopt allemaal. Gewoon een zeer goed gelukte vastlegging.
Heel wat kleiner, wat weker, maar wel op en top een herfst amfibie:
Ik was bezig met paddenstoelen fotograferen, hoorde wat ritselen achter me, tussen de blaadjes en op de grond, en daar zat 'ie:

WaterloopbosFrog by Erik Haak, on Flickr
Overigens gemaakt een el-cheapo MF objectief, een Helios-44-M-4.

Zo vlakbij als 'ie kwam, zo was 'ie ook weer vertrokken...
Hier staat tekst
Wel een trucage nu ik er beter naar kijk
[ Voor 49% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 06-06-2021 23:05 ]
Hier staat tekst
Naast een eend ook maar eens wat apen gefotografeerd.

Wel veel PP moeten doen. Een nadeel van de Orestor is dat CA toeneemt naar mate je verder weg focust. In deze foto kwam de zon van links en de gorilla zat lekker van de zon en van z'n takje te genieten. Z'n neus en een deel van het gras had echter flink last van purple fringe.
@Spasmde eerste, in monochroom, spreekt mij persoonlijk het meeste aan. In de kleurenversie springt het kussen er qua kleur teveel uit, wat afleidt van je dochter en de kat
[ Voor 15% gewijzigd door RvL op 30-07-2021 14:08 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
@RvL heel netjes
Om dit topic maar een beetje te promoten..
1) Deze staat elke morgen op ons raam te tikken ( vakantieadres)

2) Alarmfase rood, kijk voor je kijk achter je...

3) Mam is de beste

4) Dit is het mooie aan de Apenheul, je kan er mooie natuurlijke foto's maken. Met ook een mooie diepte in de foto.

5) Anolis

Ik doe vrolijk met je meeMontana schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:59:
@Spasm voor mij ook de eerste.
@RvL heel netjes
Om dit topic maar een beetje te promoten..
Mooie foto's! Zelf heb ik er ook nog een paar genomen.1) Deze staat elke morgen op ons raam te tikken ( vakantieadres)
[Afbeelding]
2) Alarmfase rood, kijk voor je kijk achter je...
[Afbeelding]
3) Mam is de beste
[Afbeelding]
4) Dit is het mooie aan de Apenheul, je kan er mooie natuurlijke foto's maken. Met ook een mooie diepte in de foto.
[Afbeelding]
5) Anolis
[Afbeelding]

En als laatste, de luie aap

Allen weer geschoten met de Orestor. Bij de laatste kan je de glow weer vrij duidelijk zien.
Nu de dekens nog...
Ben in mijn vakantie naar Beekse Bergen geweest waar ik heel veel foto's heb gemaakt. Vooral bij de vogelshow. Hieronder een klein deel van de foto's. De rest moet ik nog nabewerken.
:strip_exif()/f/image/YOY0OsX4lTiWjQjfvk3FjpIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTnNP5mrfsk3xVjGXVLKEsdk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BB3W2uTUKFZJO5Wz9n1Qizta.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bMbovI9nBroJPSEqrREvqAIn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tj5oejhCXgQfYw6Xx6XspPBp.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Nu ik er naar kijk zie ik dat ik de riempjes wel even weg had kunnen editten.
Afgelopen weken in Oostenrijk geweest, ook nog even in een klein dierenparkje. Stelde allemaal weinig voor en de omstandigheden leken twijfelachtig, maar wel een paar foto's kunnen maken waar ik zelf wel blij mee ben.
:strip_exif()/f/image/cApflob3W1qd5ME9i6vW3tsd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ckDKbzj5HDvjLSgZYN6K1Et.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mlLSrbJ5tUMbE0Gm1vXBWVI8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lsLxkIPy0rr4CkE5w10DOG94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jVlNyJbGXZrAst1KdhExNfUb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1J8dsBfwzgg7r5BWsk9e5rAB.jpg?f=fotoalbum_large)
Slecht idee... Hoe laat?

De Kleine Vos. Wat lastiger om te 'vangen' met een MF lens omdat hij nu eenmaal van bloem tot bloem fladdert.

Een Bruinrode Heidelibel, al heb ik geen idee welke
Ik vind dit altijd wel dankbare insecten om te fotograferen: ze blijven zo fijn poseren voor de lens
onder voorbehoud van zet, druk en typefouten
[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 24-08-2021 11:23 . Reden: Soort libel aangevuld, n.a.v. de opmerking van SnoeiKoei ]
Nu de dekens nog...
De libel is een vrouwtje Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum).RvL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:06:
Gewapend met m'n Orestor op zoek gegaan naar wat leuke insecten
[Afbeelding]Small Tortoiseshell (Aglais urticae)
De Kleine Vos. Wat lastiger om te 'vangen' met een MF lens omdat hij nu eenmaal van bloem tot bloem fladdert.
[Afbeelding]Dragon fly
Een libel, al heb ik geen idee welkeik vind dit altijd wel dankbare insecten om te fotograferen: ze blijven zo fijn poseren voor de lens
@RvL Bruinrode, niet Bruine.
En het klopt nog steeds niet helemaal
@Spasm Heel mooi, goed gelukt. Wel 2 opmerkingen, maar dat zal de lens zijn. Ik vind de achtergrond een beetje onrustig, en een beetje ruis. Zijn ze gecropt?
@Spasm je 2e serie is wel stukken beter en zeker gaaf!! top
@GSX-MAN Mooie foto's
@_jero_813 Mooi die kop, qua oog zou je met bewerking er nog net iets meer mee kunnen doen
@RvL Mooi
1

2

3

4

5

De toekan is naar mijn idee wat krap gekadert maar mogelijk kon het niet ruimer.
Zelf ben ik een paar weekenden terug met mn nichtje naar de AWD geweest. Geen boomkikkers of vossen gespot maar de herten maakten een hoop goed.

Mooie foto. Ik heb zelf nu 1,5 maand een fotocamera en ben nu drie keer in AWD geweest. Laatste keer na een middag struinen liet de vos zich zien.kalekat schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:54:
@Montana ik vind nr 2 echt heerlijk om naar te kijken.
De toekan is naar mijn idee wat krap gekadert maar mogelijk kon het niet ruimer.
Zelf ben ik een paar weekenden terug met mn nichtje naar de AWD geweest. Geen boomkikkers of vossen gespot maar de herten maakten een hoop goed.
[Afbeelding]Damhert / Dama Dama by Thijs de Jong, on Flickr
[Afbeelding]Damhert / Dama Dama (male) by Thijs de Jong, on Flickr

Dit shot, letterlijk genomen vanuit de keuken de woonkamer in, vind ik zelf niet heel speciaal. Ja, het is best een mooie foto maar niets uitzonderlijks vind ik. Meer voor persoonlijk 'gebruik' als trotse eigenaar van de afgebeelde hond.
Toch eens op Flickr gezet, vooral omdat ik het makkelijker vind om foto's te delen. Voor de lol in een paar groepen m.b.t. honden en vintage objectieven geplaatst en sinds vanmorgen regent het notificaties. Blijkt ie in Explore te staan

Nu de dekens nog...
@sander121 Mooi fris, verder netjes
@RvL Ja ...
Mijn maandelijkse bijdrage
1

2

3

4

5

Je maakt echt ontzettend mooie platen, dus ik heb daar geen enkel probleem mee! Ik heb het nadeel dat mijn vriendin dierentuin-moe is, anders had ik misschien ook wat meer foto's om te plaatsen.Montana schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:43:
Ik blijf stug volhouden in dit topic.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Geeft niet hoor. Is prima!Montana schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:43:
Ik blijf stug volhouden in dit topic.
Ben nog nu net een weekje bezig met fotografie eerst een Nikon D40 en nu een Canon 400D die ik heb weten te repareren. Deze shots allen op een Canon 400D met 5mm prime lens. Enige lens die ik heb

[ Voor 28% gewijzigd door Chrisuu01 op 16-11-2021 20:49 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 16-11-2021 21:03 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat hangt er heel erg vanaf wat je met zuinig bedoeld?Deathchant schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:02:
@Chrisuu01 Je kattenfoto's álle foto's zijn onscherp en niet zo zuinig. Zie je dat zelf niet? Zo nee: wat wilde je met deze foto's eigenlijk laten zien?
In de 2e foto is het minder storend, maar uiteraard zie je het nog steeds vrij duidelijk wat de foto nogal verstoord. De achtergronden bij beide foto's zijn naar mijn mening best druk. Zeker bij de tweede foto kijk ik ook al gauw naar linksboven om te bedenken wat daar nou precies staat. De focus bij de eerste foto lijkt wel aardig op de ogen gericht, maar bij de tweede foto voornamelijk op het kaartje aan z'n oor.
Ik zou sowieso eens kijken of je ze kan fotograferen zonder hek ervoor
-----
Heb sinds kort een telelens gekocht omdat ik graag dieren beter wil kunnen fotograferen. Vandaag voor het eerst op pad geweest met de lens en wat plaatjes geschoten. Moet zeggen dat het me niet meeviel. Ik ging in het gouden uur, maar aangezien het volledig bewolkt was, was er niets te zien van de zon

Heb het idee dat er daarom echt te weinig licht was om qua sluitertijd goed te zitten. Heb niet super veel foto's geschoten, maar het meeste was onscherp.
Hieronder wel eentje die ik redelijk gelukt vind.
:strip_exif()/f/image/4PeVhRtq6lPduJVwrh3Us03X.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic G90 + Panasonic 100-400mm
ISO 1600 - 100mm - f/4 - 1/250s
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Redelijk standaard compositie denk ik, maar ben vooral benieuwd of jullie tips hebben wat betreft focus en scherpte.
Het viel me op dat het vooral lastig was om een snelle sluitertijd te verkrijgen. Komt dat doordat er gewoon te weinig licht was (als in: de zon scheen niet) of zijn er andere dingen waar ik niet van weet? Ik realiseer me dat MFT voor low light ook een beperking is.
[ Voor 7% gewijzigd door RaptorK op 17-12-2021 12:41 ]
@RaptorK Een liggend rund op 100mm hoef je echt niet met 1/250s te schieten. Zelfs zonder beeldstabilisatie zou 1/100s prima moeten kunnen en je camera claimt NB zelfs 5 stops! Dan kan de ISO omlaag. De ruis van ISO1600 is imo niet acceptabel hier. Is dit normaal, of heb je enorm verscherpt?
De compositie is wel heel erg centraal. Het oog zit letterlijk in het kruispunt van de vier hoeken. Je hebt waarschijnlijk het middelste scherpstelpunt op het oog gericht? Oogt (pun intended) weinig dynamisch. Je hebt wel een mooi standpunt "op ooghoogte" ingenomen, maar dat redt imo de foto niet. Mogelijk zou je in nabewerking de kleuren iets op kunnen halen, want zo'n portret moet echt knallen.
Bedankt voor je reactie. De ruis is wat verhoogd door de nabewerking, maar ook het origineel heeft al best veel ruis. Ik had de ISO liever wat lager gezet, maar dan kreeg ik een vrij onderbelichte foto. Maar goed, ik dacht zelf dus dat je voor een goede scherpe foto je sluitertijd idealiter gelijk aan of hoger dan de brandpuntsafstand (inclusief crop-factor) moet hebben. Dus vandaar de 1/250s. Ik moet er maar eens meer mee gaan spelen.
Het klopt inderdaad dat ik het middelste scherpstelpunt op het oog heb gericht. Dat vind ik voor een "portret" wel mooi, maar hoor graag of je tips hebt dat dat beter kan.
Ik heb de kleuren overigens best wat opgehaald. Had misschien meer gekund, maar dat vind ik dan vaak een beetje té. Overigens merk ik dat mijn foto op Tweakers altijd doffer van kleur is dan dat ik op mijn PC zie.
Hieronder bijvoorbeeld de onbewerkte versie waarbij ik alleen de saturation en vibrance heb verhoogd (beide meer dan +60). Op tweakers hier is de foto toch echt een flink stuk doffer dan dat ik zie op mijn PC. Is dat een bekend fenomeen?
:strip_exif()/f/image/YrRm81zYt7qG6buRIMlwwo3m.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruis:
Het kan ook aan de interne verscherping van je camera liggen. Mogelijk is die bij jou (net als bij mij) instelbaar.
Onderbelicht:
Ja, je hebt hier behoorlijkwat tegenlicht. Als je geen spotmeting gebruikt, zal je minstens 1 stop langer moeten belichten, om een goed resultaat te krijgen.
Sluitertijd:
In principe heb je gelijk met je formule, met de cropfactor 2, maar dit is een vuistregel voor beginners. Bovendien heb je 5 stops speling op je G20. Gebruik ISO800 en gebruik er 2 en je zit op 1/60. Dan heb je nog wat over voor onderbelichting en 1 stop meer diafragma (f5.6) want de meeste objectieven zijn wat zacht, vol open.
Scherpstelpunt:
Wanneer je het middelste scherpstelpunt (vroeger vaak het best werkend) gebruikt, is het handig om iets ruimer te kaderen en je eindresultaat later bij te snijden.
Kleuren:
Tweakers-efffect is mij onbekend. Mijn IPS monitor is niet gekalibreerd en vrij conservatief ingesteld, dus het kan zijn dat jouw beleving anders is. Wat wel vreemd lijkt, is bijvoorbeeld het oormerk. Dat zou toch helder geel met zwart moeten zijn? Bij mij is het geel niet helder (vol zwarte puntjes) en de letters zijn niet diepzwart.
edit: Ik zie net dat je foto als ".webp" op de site staat, waar de meeste plaatjes hier als ".jpg" staan. Geen ervaring met ".webp", maar mogelijk verklaart dat iets.
[ Voor 6% gewijzigd door Toff op 17-12-2021 22:22 ]
Prachtige foto's! Echt een scherpte waar je u tegen zegt. Als beginner moet ik zeggen dat ik weinig (= geen) commentaar heb op je foto's.
Wel heb ik een vraagje. Ik heb wel vaker foto's van jou gezien in dit topic. En het valt me op dat sommige foto's met een betrekkelijk hoge ISO-waarde zijn gemaakt. Ruis is echter minimaal of nagenoeg niet aanwezig. Ligt dat aan jouw camera of is dat iets van nabewerking?
Hieronder dan een foto van mij, gisteren op de Veluwe gemaakt:

[ Voor 18% gewijzigd door RaptorK op 22-12-2021 23:16 ]
Dank je wel,RaptorK schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:40:
@Montana
Prachtige foto's! Echt een scherpte waar je u tegen zegt. Als beginner moet ik zeggen dat ik weinig (= geen) commentaar heb op je foto's.
Wel heb ik een vraagje. Ik heb wel vaker foto's van jou gezien in dit topic. En het valt me op dat sommige foto's met een betrekkelijk hoge ISO-waarde zijn gemaakt. Ruis is echter minimaal of nagenoeg niet aanwezig. Ligt dat aan jouw camera of is dat iets van nabewerking?
Hieronder dan een foto van mij, afgelopen weekend op de Veluwe gemaakt:
[Afbeelding]Schotse Hooglander by K vR, on Flickr
Hoge ISO en bijna geen ruis, dat is 80% camera en de rest via software. Tot ISO 1600 geen ruis die merkbaar is.
En tot ISO 3200 heel weinig maar goed te verbeteren.
Thanks voor je antwoord! Helaas geen XT-4 voor mij, maar dat zal me er niet van weerhouden om dieren te blijven fotograferen.Montana schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:19:
[...]
Dank je wel,
Hoge ISO en bijna geen ruis, dat is 80% camera en de rest via software. Tot ISO 1600 geen ruis die merkbaar is.
En tot ISO 3200 heel weinig maar goed te verbeteren.
Hieronder nog een foto van mij. Een roodborstje deze keer:

Volgens mij is er ook een speciaal topic voor vogels, maar aangezien ik nu toch al in dit topic al bezig was, dacht ik hem hier maar te posten. Het is immers ook een dier.
Soms is het saai als je aan de originele kleuren moet houden.
[ Voor 43% gewijzigd door Snake_Eye op 18-01-2022 21:58 ]
De zwart wit versie.Spasm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:56:
@montana, geweldig die giraffes! Hooglanders ook mooi, die heb ik haast in mijn achtertuin.
Hier een foto van één van mijn katten die meekijkt terwijl mijn dochter haar huiswerk maakt op de Chromebook.
Welke heeft jullie voorkeur?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/WjtTb8LMgoeE1yzLJEqxSjE1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 229% gewijzigd door Snake_Eye op 20-02-2022 18:17 ]
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!