Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tosemime
Mooie foto's al had ik zelf de tweede vanuit een iets lager standpunt genomen en iets minder van bovenaf.

@Who Am I?
Mooie foto's en foto 3 inderdaad erg mooi. Alleen wel een paar kleine puntje die mij opvallen en in het geval van de eerste foto anders had gedaan. Foto 1 had ik denk ik in portrait genomen.

Bij foto 2 is het jammer dat je net een klein stukje van de nagel van zijn poot hebt afgesneden. Had hier iets ruimer gemogen. Zelfde geld eigenlijk ook wel bij foto 3. Daar gaat het volgens mij net goed maar een beetje meer ruimte had misschien wel gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
Dankjewel voor je commentaar!
Daar heb je een goed punt bij foto 1, totaal niet aan gedacht om dat te doen.
Bij foto 2 heb ik de keus moeten maken tussen het nageltje en een rechte horizon. Ik was zo bezig het beest op de foto te zetten, dat ik niet door had dat de horizon scheef stond, dat heb ik achteraf 'recht' moeten zetten, ten koste van het nageltje.
Bij foto 3 staat de lange teen er inderdaan nog net op, ietsje ruimte had mooi geweest, maar ik denk dat de rest van de foto dit wel compenseert.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij zo'n foto stoor ik me denk ik meer aan een afgesneden nagel (onderdeel van je onderwerp), dan een horizon die niet 100% horizontaal staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik sluit me volledig aan bij de rest. Mooie platen, vooral de laatste 2, en die nagel moet er gewoon op

Tosemime: prachtig contrast en kleuren in die eerste plaat.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Duikdelijk verhaal! Hierom wilde ik graag eens hier foto's laten beoordelen! Hieronder staat de versie mét nagel:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7402/13535275413_f7368129d3_z_d.jpg
Groot

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ok, net iets minder scheef zodat de nagel er nog goed opstaat, en dan de horizon eraf croppen :P . Eventueel zou je 'm ook in Photoshop kunnen openen en de horizon recht kunnen shoppen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
inquestos schreef op maandag 31 maart 2014 @ 14:24:
Ok, net iets minder scheef zodat de nagel er nog goed opstaat, en dan de horizon eraf croppen :P . Eventueel zou je 'm ook in Photoshop kunnen openen en de horizon recht kunnen shoppen.
De horizon eraf croppen kan volgens mij net en is denk ik dan ook de beste optie. Het zou dan zo worden:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3709/13536824414_299eae09b3_z_d.jpg
Groot

Normaals dank voor de reacties!

[ Voor 30% gewijzigd door Who Am I? op 31-03-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:31

Shunt

Boe

@ who am I,
Heel mooie foto's vooral de crop van de leguaan komt er heel sterk uit.
Wat ik me wel af vraag is de steen direct achter de hagedis is dat een effect van de lens / filter dat het lijkt alsof hij wat korrelig is geworden of is het gewoon een vreemde steen?

Wat van me zelf:
http://oi57.tinypic.com/2n22r68.jpg
Full size:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12682306/IMG_5589.JPG

Ik heb veel moeite gehad met de scherpte diepte en om die verdomde bijen een beetje stil te krijgen :D wat een zenuwachtige beesten. Ik ga volgende week nog een poging wagen met mijn 15-85 maar dan wat meer up close als ik durf >< kijken of ik daar wat meer detail mee op de plaat krijg.

[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 01-04-2014 17:22 . Reden: Getoonde foto graag verkleinen naar 800pixels breedte ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
@ Shunt,
Dankjewel voor de complimenten! Fijn dat het croppen echt iets oplevert!
De 'steen' achter de leguaan (die bedoelde je toch of echt de hagedis van de 3e foto?) is een stuk fossiel koraal. Het is dus een vreemde steen, want dat is het eigenlijk helemaal niet. Koraal zit vol gaatjes en rare vormen, dus misschien dat het daardoor komt.

Jouw foto vind ik erg gaaf! Echt een soort vliegdekschip. Of eerder hoe de nieuwe drone bezorgdienst van Amazon er uit zou moeten zien. Pakketje ophalen, wegvliegen en weer terugkomen, erg leuk! Wat betreft de scherpte, gewoon heel vaak proberen of misschien handmatig scherpstellen. Ik zou wel in Lightroom de chromatic aberrations weghalen, nu zitten overal paarse lijnen rondom de bijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Woutoud: De foto oogt inderdaad wat krap.
@mrc4nl: Kwaliteit valt me alles mee voor dat je flink gecropt hebt. Bij de eerste is het jammer dat de mus achter een tak zit en oogt de foto druk door alle andere takken. De tweede is wat dat betreft stukken beter. nr 3 zitten de eenden(?) wat te ver weg, bovendien doordat ze beiden weg duiken is niet goed te zien naar wat voor dieren je kijkt.
@Tosemime: Nette foto's! Niet echt wat op aan te merken. Na het zien van deze foto's krijg ik ook wel zin eens een dierentuin van binnen te bekijken. :)
@Who Am I?: Je hebt er nu een beetje vreemd formaat foto van gemaakt. Hij was ook prima als 2:3 te croppen. Is naar mijn mening mooier. Verder staat het beest er mooi op!
@Shunt: Ik vind het een leuke foto. Op het orrigineel is te zien dat de scherpte niet heel geweldig is, maar ben benieuwd naar je volgende poging ;)

Ons konijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/konijn800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mooi laag standpunt :)

Wel wat jammer van de achtergrond die wat onrustig is en de onscherpe randen links en onder (die zou je er nog af kunnen snijden).

Verder ligt de focus zo te zien net niet op zijn kopje, maar meer op zijn lijf. En de witbalans zou ik persoonlijk een stukje warmer zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt. Ben het eens met je punten ;) Witbalans loop ik laatste tijd wel meer mee te prutsen. Zoals hier te zien is,zijn op mijn externe scherm foto's vaak te groen en warm en op mijn laptop scherm te blauw, waardoor ikzelf niet zo goed weet wat nu klopt. Op het externe scherm lijkt hij in dit geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met lightroom (wat je aan de exif te zien gebruikt) is het een fluitje van een cent om gewoon een neutraal gekleurd stuk in de foto aan te klikken, zodat LR daar de witbalans op kan bijstellen.

En aangezien het konijn zo te zien lekker in het zonnetje zat, zou je kunnen beginnen met simpelweg de "daylight" preset te proberen.

Maar nu ik hem zelf ook nog eens op een ander scherm bekijk bedenk ik me dat het inderdaad ook best eens aan het scherm kon liggen dat ik hem wat blauwig vond ogen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de foto met de witbalans op daylight
Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/konijndaylight.jpg

Tijd voor een goed scherm O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Persoonlijk vind ik er dat stukken beter uit zien. Zo zie je tenminste ook aan de kleur dat ie lekker in een warm zonnetje zat, in plaats van dat dat alleen opvalt door het licht op zijn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Veel beter, aangename kleuren nu. Ik vind de out-of-focus aan de onderkant/zijkant goed werken, maar het had wat rafeliger gemogen, nu is het teveel een rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:26
Ik was vandaag in Artis :)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7243/13585031234_ae890ba054_c.jpg

Commentaren meer dan welkom Klik = groot.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lekker scherp, maar verder een beetje een saaie en vreemd gekaderde foto zo met alleen de kop en een klein stukje lijf recht in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Wat Orion zegt. Ik begrijp dat je 'm focust met het middenste AF om 'm zeker lekker scherp te krijgen, maar dat mag natuurlijk niet ten kostte gaan van de compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Duidelijk, ik ga zeker wat werken aan mijn compositie. Dump ik er nog eentje ;)
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5514/13584656905_200393aba6_z.jpg

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knap dat je met die instellingen nog zo'n foto hebt geschoten, mijn handen zijn niet zo vast. Ook is deze qua compositie leuker.
Echter had ik liever een grotere DoF gezien, de snavel valt al uit focus, en iets meer scherpte op het oog.
Ik zou gegaan zijn voor minimaal f/8 en 1/320 (liever sneller), dan zou je ISO400 (of hoger, bij snelle sluiter) nodig hebben voor dezelfde belichting.

Als mijn wiskunde klopt ten minste... :P Owja, en enige vorm van IS heb ik daar niet in meegenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die is qua compositie al stukken beter, maar jammer dat de vogel net wegkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:52:
Knap dat je met die instellingen nog zo'n foto hebt geschoten, mijn handen zijn niet zo vast.
Vaste handen heb ik niet, IS wel :p
Ook is deze qua compositie leuker.
Echter had ik liever een grotere DoF gezien, de snavel valt al uit focus, en iets meer scherpte op het oog.
Ik zou gegaan zijn voor minimaal f/8 en 1/320 (liever sneller), dan zou je ISO400 (of hoger, bij snelle sluiter) nodig hebben voor dezelfde belichting.
Ik heb me gewoon de hele dag niet eens bedacht om eventjes mijn ISO op te schroeven van ISO100. Geen idee waarom, lekker knullig maar wel ervaring voor de volgende keer :p

Dank voor jullie prima commentaren, hier kan ik wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:56:
Dit is de foto met de witbalans op daylight
[afbeelding]

Tijd voor een goed scherm O-)
Zeker weten, want nu lijkt "Nijntje" op een soort "Konijn van Oranje" door de warme witbalans 8)7

Origineel was misschien ietsje te koud, maar de kleuren zijn wel natuurlijker dan op de 2de versie die echt TE warm is wat mij betreft.

Wat een super schattig konijn trouwens O+ _O_ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Who Am I?
Die laatste crop is inderdaad een stuk mooier niet zoveel last meer van de horizon en de leguaan staat er nu helemaal op zonder afgeknipte dingen :)

@HMJ
Mooie plaat, de eerste lijkt inderdaad een beetje te koud maar de tweede vind ik dan wel weer wat aan de te warme kant.

@BeefHazard
De eerste is moet ik zeggen wel de mooiste. Door deze gewoon wat te croppen en een stuk van de rechterkant en de bovenkant te halen en misschien een klein beetje van de linkerkant word het al een veel mooiere foto met een betere compositie. Dan is het gewoon een mooie keeper.

De tweede vind ik dan weer een stuk minder die is qua compo beter maar zoals al gezegd kijkt ie de verkeerde kant op en dan vind ik minder en dat is helaas niet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Beefhazard ik sluit me bij de compositie opmerkingen aan. Het is overigens wel leuk om bij je foto's te zetten om welke vogels het gaat. De eerste lijkt me een vale gier en vind ik ook de mooiste foto omdat een vogel niet weg mag kijken van mij. Bij het croppen zou ik wat rechts weghalen en wat van de bovenkant zodat de vogel het plaatje "in kijkt", wat pasquald eigenlijk al zei dus.
De tweede vogel is gok ik een vrouwtje struisvogel? (of misschien toch één van de andere grote loopvogels?)
Het is wel goed dat je de foto's hebt genomen zodat het niet meteen duidelijk ziet dat het een dierentuin setting is. De achtergronden zijn prima wat dat betreft!

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij is het de nandoe (deze zit bij de guanaco's, tussen de gorillas en pinguins).

@hieronder. De struisvogels heeft Artis ook, deze zitten bij de giraffes. De emoe loopt ook in Artis, net als de helmkasuaris. Echter zijn deze makkelijker te onderscheiden.

[ Voor 49% gewijzigd door ajhaverkamp op 04-04-2014 15:51 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zou best kunnen, het is toch al weer een jaartje of 10 geleden dat ik voor het laatst in Artis was dus geen idee wat er momenteel allemaal wel en niet in de collectie zit. Maar nu je het zegt, de zwarte streep op het achterhoofd past bij de nandoe (deze heeft de struis niet).

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 08:28:
@BeefHazard
De eerste is moet ik zeggen wel de mooiste. Door deze gewoon wat te croppen en een stuk van de rechterkant en de bovenkant te halen en misschien een klein beetje van de linkerkant word het al een veel mooiere foto met een betere compositie. Dan is het gewoon een mooie keeper.
Dit is nog een ongecropte versie ja, dat kan al een flinke winst opleveren kwa compositie. Was blij verrast met de scherpte bij deze instellingen.
De tweede vind ik dan weer een stuk minder die is qua compo beter maar zoals al gezegd kijkt ie de verkeerde kant op en dan vind ik minder en dat is helaas niet te wijzigen.
Ja, jammer. Had 'm eruit gepikt vanwege de scherpte - erg jammer dat hij wegkeek. Heb nog wel een andere plaat waar deze nandoe (thanks ajhaverkamp ;)) wel de lens inkijkt. Ben zelf alleen niet tevreden met de DOF op deze.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3779/13631347673_eb9e1f7092_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lijkt meer op een verkeerd gefocuste foto dan een DoF foutje :)
Een te lange sluitertijd zou eventueel ook kunnen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Beetje kort de laatste Beef :) wel lekker scherp. De gier daar mag de achtergrond wat lichter van.

Onze oude hond :)
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2827/13607728093_a0a9deae73_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7034/13649593974_fb5478bf6b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7354/13649270125_392baed154_c.jpg

Deze heb ik vanmiddag gemaakt. Ik vind ze wel leuk gelukt, maar als ik zelf wat mag opmerken heb ik de volgende punten:

- De scherpte is niet optimaal, want het linkeroog is in beide foto's niet scherp.
- Doordat de foto's onbelicht waren is er snel last van ruis.

Ik had geen statief bij me en ik was vergeten de stabilisator van het objectief in te schakelen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Commentaar op andermans foto's is zeer gewenst....
En ruis is juist niet het probleem (iso100 zie ik staan). Je had juist hogere iso moeten pakken, zodat je kortere sluiter kon pakken (minimaal 1/80sec op 55mm zonder stabilisatie). Daarnaast lijkt die 2de ook een misfocus te hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Bedankt voor het commentaar en de tip. Ik wil ook graag commentaar geven, maar ik ben totaal geen expert. Mag ik dan wel commentaar geven? :) Dat ik minimaal 1/80 sluitertijd nodig heb zonder stabilisatie en een hogere iso waarde zou niet direct in me opkomen. Worden dit soort foto's vaak gemaakt zonder statief of is het wenselijk een statief te gebruiken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wie is er wel een expert? Je hebt gewoon een mening als mens zijnde en waarschijnlijk ben je ook liefhebber van fotografie en daar zijn we allemaal naar benieuwd.
Wat betreft technische aspecten aan fotografie raad ik zeker aan om een boek te huren hierover in de bieb of online te kijken naar uitleg over basisprincipes (diafragma, sluitertijd, iso, enz.).
Bij een kat die zit kun je nog wel redelijk een statief gebruiken, aangezien die best goed stil kunnen zitten, maar bij veel andere portretten wordt de bewegingsonscherpte eerder door je onderwerp veroorzaakt dan door jezelf. Hogere iso is dan een uitkomst, iets waar je zeker niet bang voor moet zijn (je hebt niet voor niets een camera met grote sensor). Flitser kan ook, maar vergt ook wat meer oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Super, bedankt voor de tips. Ik zal eens op zoek gaan naar een boek over basisprincipes. Ik heb wel veel info gevonden op internet en dat probeer ik in de praktijk te brengen, maar 'regels' met 'stops' van de belichting vind ik redelijk lastig te begrijpen. Voor meer licht stel ik nu de sluitertijd langer in. Wanneer ik een statief gebruik lijkt dit goed te voldoen. Iso kom ik eigenlijk nooit aan, maar dat is dus niet perse kwaliteit verlagend begrijp ik. Wat me trouwens een leuke uitdaging lijkt om mee aan de slag te gaan is om bewegende voorwerpen (misschien wel een poes) te fotograferen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BeefHazard: Kop komt er wel mooi uit, alleen jammer dat de focus niet op de ogen ligt.
@Lasteraar: Die staat er mooi op! de ZW omzetting is ook erg geslaagd, al denk ik dat hij het in kleur ook gewoon goed zou doen en zou zelf dan gekozen hebben voor kleur.

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/reiger800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Luxicon schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:08:
Super, bedankt voor de tips. Ik zal eens op zoek gaan naar een boek over basisprincipes. Ik heb wel veel info gevonden op internet en dat probeer ik in de praktijk te brengen, maar 'regels' met 'stops' van de belichting vind ik redelijk lastig te begrijpen. Voor meer licht stel ik nu de sluitertijd langer in. Wanneer ik een statief gebruik lijkt dit goed te voldoen. Iso kom ik eigenlijk nooit aan, maar dat is dus niet perse kwaliteit verlagend begrijp ik. Wat me trouwens een leuke uitdaging lijkt om mee aan de slag te gaan is om bewegende voorwerpen (misschien wel een poes) te fotograferen.
@Luxicon We moeten allemaal ergens beginnen. Bij een foto zorg je dat je genoeg 'licht' vangt. Meestal zet je juist je diafragma vast op één stand voor de juiste scherpte diepte die jij wilt. Je hebt dan nog 2 instellingen die je daarna kan veranderen om genoeg licht te vangen, de sluitertijd (die dus niet altijd te reguleren valt in de zin van dat deze ook effect heeft op hoe de foto eruit gaat zien (een waterval 1/1000e seconde of 2 seconden geeft een geheel andere foto) en dus je ISO. Als je de ISO niet meeneemt doe je echt je eigen foto's te kort. Het is natuurlijk wel goed om hem zo laag mogelijk te houden, maar zelfs op hoge iso valt er achteraf softwarematig nog heel wat ruis weg te poetsen.
Wat betreft je foto's, ze zijn wel aardig maar voor mijn gevoel vrij standaard kiekjes van kat die je net wel/niet aankijkt. Het raakt me niet echt, je zou het wat spannender kunnen maken door ook wat met de achtergrond/compositie te kunnen gaan doen. Jij vind het ongetwijfeld een leukere foto omdat je natuurlijk een band hebt met je eigen kat maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen. Maar dat geeft verder niet, ik denk dat we allemaal beginnen met onze eigen huisdieren of de eendjes in het park.

@Lasteraar leuke foto met een aparte horizon. Waarom ben je hier voor zw/w gegaan? Volgens mij had deze best in kleur gemogen.

@HMJ Lekkere scherpe plaat. Ook een leuke compositie met de diverse lijnen. Van mij had de reiger er nog wat meer op gemogen, mis nu toch een beetje het lijf en de poten, maar daar kon je waarschijnlijk weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lasteraar
Mooie foto, al ben ik ook wel benieuwd naar deze foto in kleur.

@HMJ
Scherpte zit goed maar de reiger is maar een heel klein deel van de foto. De achtergrond geeft hier een heel raar effect en trekt de aandacht. Lijkt wel of er veel ruis inzit maar is niet echt zo, je hebt volgens mij al proberen weg te halen, misschien nog een beetje meespelen om de achtergrond wat rustiger te krijgen.

Hier nog een plaatje van mij van vorige week tijdens een wandeling in de Amsterdamse Waterleiding duinen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7258/13586997594_1a06d72fd3_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet iets specifiek met de achtergrond gedaan. Er is wel redelijk veel gecropt rechts en van de bovenkant. De reiger stond in het midden van de foto. Ben er wel achter dat meer mm geen overbodige luxe is voor dit soort foto's. :P

Bij jou foto zou ik van boven en links wat weghalen. In ieder geval het onscherpe deel links uit beeld laten. Verder een prima foto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
@Pasquald ik zou 'm heel anders gecropt hebben. Aan de linkerkant hangt nog een tak uit focus en dat leidt af. Bovenaan is nog erg veel ruimte, daar kan nog wel wat af.

Edit: Eigenlijk heb ik hierboven dus gewoon nagepraat. Ach ja.

[ Voor 16% gewijzigd door BeefHazard op 06-04-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3785/13643577214_b467b82372_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7271/13604797523_c3cc09cd89_c.jpg

De rode vari in artis. Commentaar is gewenst :)

Edit: sluit me aan bij de commentaren op bovenstaande foto's, valt weinig meer aan toe te voegen. Zal volgende keer meer commentaar leveren

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jouw commentaar is ook gewenst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties.

Ik had eigenlijk als doel om beetje te laten zien dat dit hert verscholen zat tussen de hoge takken. Heb geprobeerd om meer te croppen maar dan valt het effect weg en wordt het allemaal ook wel erg krap. Al zou een klein beetje misschien nog wel kunnen. Zal er eens naar kijken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, om het verscholen te laten lijken had ik misschien eerder voor landscape gekozen. Door de verticale lijnen in portrait creeer je misschien juist ruimte die er eigenlijk niet is.

just my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
rockhopper schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:34:
[...]

@Luxicon We moeten allemaal ergens beginnen. Bij een foto zorg je dat je genoeg 'licht' vangt. Meestal zet je juist je diafragma vast op één stand voor de juiste scherpte diepte die jij wilt. Je hebt dan nog 2 instellingen die je daarna kan veranderen om genoeg licht te vangen, de sluitertijd (die dus niet altijd te reguleren valt in de zin van dat deze ook effect heeft op hoe de foto eruit gaat zien (een waterval 1/1000e seconde of 2 seconden geeft een geheel andere foto) en dus je ISO. Als je de ISO niet meeneemt doe je echt je eigen foto's te kort. Het is natuurlijk wel goed om hem zo laag mogelijk te houden, maar zelfs op hoge iso valt er achteraf softwarematig nog heel wat ruis weg te poetsen.
Wat betreft je foto's, ze zijn wel aardig maar voor mijn gevoel vrij standaard kiekjes van kat die je net wel/niet aankijkt. Het raakt me niet echt, je zou het wat spannender kunnen maken door ook wat met de achtergrond/compositie te kunnen gaan doen. Jij vind het ongetwijfeld een leukere foto omdat je natuurlijk een band hebt met je eigen kat maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen. Maar dat geeft verder niet, ik denk dat we allemaal beginnen met onze eigen huisdieren of de eendjes in het park...
Bedankt voor je reactie. Ik zal de ISO er ook meer bij gaan betrekken. Kan het een 'regel' zijn om de iso pas aan te passen als de sluitertijd te groot moet worden ingesteld om de foto voldoende belicht te krijgen? Dat de foto wat standaard overkomt kan ik goed snappen. Voor mij was het wel de bedoeling om deze soort van compositie neer te zetten, omdat ik de poes nog niet eerder gefotografeerd heb. Maarja, ik maakte tot nu toe eigenlijk alleen foto's met het statief. Ik ga nu meer oefenen om scherpe foto's te maken zonder statief, en ook van bewegende voorwerpen lijkt me leuk.

@Pasquald: ik vind het een hele mooie foto qua belichting, kleuren en scherpte, maar datgene boven het hert vind ik teveel en de foto uit verhouding halen. 't hert staat er mooi op zo.

@MXRTXN; mooie foto's, al vind ik het voor deze setting geschikt als dat dier de lens in kijkt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 12:10
Na een flinke poos meelezen toch zelf ook maar eens wat meer posten, beginnend met een sloot (amateur) feedback:

@ HMJ:
Leuk konijn! Laten jullie hem los in de tuin, zie je hem dan nog weer terug? ;)
Leuke foto ook, ik zou qua witbalans persoonlijk tussen beide foto's in gaan zitten, de 2e is me net weer iets te warm..

@ Beef Hazard:
Mooi scherp die eerste! Had qua kadering de kop wellicht niet precies in het midden genomen, verder erg mooi!
De 1e nandoe vind ik persoonlijk iets minder qua de scherpte, kadering is hier dan weer erg leuk :)
De 2e nandoe lijk je inderdaad te hebben gefocust op het puntje van de snavel, jammer want verder een leuke plaat!

@ Lasteraar:
Mooie labrador! Ik zou alleen qua hoogte nog iets meer pakken, verder qua kadering en DoF erg goed, heb je hem eventueel ook in kleur?

@ Luxicon:
Goed gekaderd, erg mooie platen! Vind ze alleen wel een tikkeltje donker omdat de kat zelf ook een donkere vacht heeft. Heerlijk luie blik op die 2e foto :*)

@ HMJ:
De reiger doet me helaas niet zoveel, qua scherpte heb je hem helaas niet kunnen pakken en qua kadering vind ik hem ook niet erg spannend.. Je konijn was beter :)

@ Pasquald:
Mooi dier, lang moeten zoeken voor je er 1 zag?
Jammer dat de linkerkant van de foto niet helemaal scherp is, ik zou hem iets kleiner croppen, dus een stuk links en onder weghalen. Wellicht nog iets verder open de volgende keer voor een kleiner DoF?

@ MXRTXN:
De eerste is erg mooi, goeie kadering en scherpte :) Lekkere Bokeh ook!
De tweede vind ik persoonlijk iets minder, zou hem wellicht mooier hebben gevonden als je de volledige rug er nog op had.

Dan nog een eigen bijdrage:
De kat van m'n schoonouders was aan het genieten van de zon, totdat hij iets hoorde in de struiken:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3830/13722811145_8879f58381_c.jpg

Commentaar welkom :)

@ Woutoud: Hehe, ik moest even zoeken hoe dat ook alweer gaat :+

[ Voor 12% gewijzigd door matk89 op 08-04-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTML in UBB gaat niet lekker werken, hieronder staat je foto. ;)
[Fixed]

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:10
@HMJ: Er zitten wat oranje vlekjes op de foto. Die zou je makkelijk weg kunnen poetsen met Photoshop. Voor de rest wel geslaagd.
@Pasquald: Mooie foto. Vooral dat het hert in de lens kijkt trekt op de een of andere manier. De compositie is imo juist goed, bij verticale foto's ligt het zwaartepunt normaal gezien wat op de onderste helft.
@MXRTXN: De eerste foto is mooi scherp, de tweede is naar mijn mening wat te krap, ik had een randje eromheen wel mooi gevonden...
@matk89: Leuke foto, rule of thirds is goed toegepast. De kat kijkt ergens heen en dat deel is dan ook 'open'. Misschien had de foto nog een tikje donkerder gekund.

Laat ik ook maar eens een foto posten. De reiger is nogal populair zie ik...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1334564/EOS_2956_1.jpg

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Luxicon schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:54:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik zal de ISO er ook meer bij gaan betrekken. Kan het een 'regel' zijn om de iso pas aan te passen als de sluitertijd te groot moet worden ingesteld om de foto voldoende belicht te krijgen? Dat de foto wat standaard overkomt kan ik goed snappen. Voor mij was het wel de bedoeling om deze soort van compositie neer te zetten, omdat ik de poes nog niet eerder gefotografeerd heb. Maarja, ik maakte tot nu toe eigenlijk alleen foto's met het statief. Ik ga nu meer oefenen om scherpe foto's te maken zonder statief, en ook van bewegende voorwerpen lijkt me leuk.
Het hangt ook een beetje af van hoe 'strak' je jezelf aan een specifiek diafragma of sluitertijd wil houden. Ik gebruik zelf meestal een gefixeerd diafragma (bijvoorbeeld 8.0 of 5.6) en laat de camera de sluitertijd kiezen. Als deze aan de lange kant wordt gaat bij mij de iso omhoog. Maar er zijn genoeg fotografen die bij iedere foto zowel sluitertijd als diafragma veranderen. Eén en ander hangt uiteindelijk ook samen of je juist beweging wilt laten zien (hier gebruik je langere sluitingstijden voor waar je eventueel de foto meetrekt/meebeweegt met je onderwerp) of juist iets wilt bevriezen (een jan-van-gent die in het water zijn stootduik doet) waarbij je een zo kort mogelijke sluitertijd wilt hebben. Wat uiteraard ook meespeelt is hoe licht het is (qua zonnestand / avond / ochtend middag) binnen of buiten. Binnen schiet ik zonder flitser standaard meestal op een hoger iso dan buiten. Maar dat is het leuke aan fotografie, zelf uitproberen wat voor jou fijn werkt.

@Pasquald Leuke foto, in eerste instantie lijkt het net alsof de bomen enorme geweien van het hertje zijn. Het beoogde 'verscholen' effect zie ik niet zo goed terug, daarvoor zou ik 'm zelf ook in landschap uitgesneden hebben denk ik. Je ziet wel mooi hoe de camouflage zijn best aan het doen is.

@MXRTXN Ik heb niks toe te voegen aan het eerder commentaar.

@matk89 Ben geen groot fan van huisdieren fotografie maar dit is wat mij betreft een geslaagd portret. De eigenwijsheid straalt er vanaf en de blik doet me afvragen waar de kat naar aan het kijken is.

@elhopo Beetje een verborgen reiger, het lijkt erop dat de camera scherp heeft gesteld op het riet voor de reiger (frontfocus) en dat komt de foto niet ten goede. Verder is het niet een hele spannende foto voor mij, maar hij sluit wel leuk aan bij de eerdere reigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
HMJ , de reiger is wat overbelicht. Wellicht de highlights wat lager zetten in Lightroom ?

edit : yes master.......

[ Voor 38% gewijzigd door Lasteraar op 09-04-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vind je dat hier in dit topic passen? Dit is een foto topic en niet echt bedoeld voor pure photoshops (wat dit is). Daarnaast heb je het plaatje min of meer hier ook al geplaatst (waar het imho ook niet echt thuishoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

@elhopo, ik vind het wel jammer dat de reiger zo verstopt is tussen het gras. Hij lijkt ook niet erg scherp.
@matk89: mooie kat, scherp, maar ik vind de compositie niet zo goed. Het is niet alleen de kop en ook niet echt met een stukje romp erbij, maar iets ertussenin, en dat zo links in het hoekje. Zou ik volgende keer toch iets beter op letten dat je of het kopje of iets meer van de romp erbij neemt.
@Pasquald: ik zou links toch echt die stam weghalen. Daarnaast oogt ie een beetje teveel magenta. Timing is wel goed zo te zien ;)

Van mij ook een bijdrage toen ik op f/2 aant spelen was met mijn nieuwe zeiss lensje:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2809/13565794003_32b72b86f4_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7237/13566076474_0b577be3ed_c.jpg

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matk89 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:53:
@ Pasquald:
Mooi dier, lang moeten zoeken voor je er 1 zag?
Nee, in de Amsterdamse Waterleiding duinen kom je er best veel tegen. Heb daar een rondje van 10km gedaan en heb er behoorlijk wat groepjes gezien. Had nog gehoopt een vosje tegen te komen maar die helaas niet gezien. Wel nog een hagedis.

@matk89
Ik zou hem zelf nog wat krapper croppen om iets minder lege ruimte te krijgen boven en aan de rechterkant.

@elhopo
Zoals gezegd al, helaas de reiger niet scherp en lijken de rietstengels scherp te zijn. De compositie zou misschien ook nog wel anders kunnen de reiger staat nu wel erg in het midden.

@Deathchant
Die eerste is leuk had hem zelf alleen niet met f/2 geschoten maar met een iets kleiner diafragma. Nu heb je 1 oog scherp en de andere is nu niet scherp.

Hier nog een vlindertje van mij van afgelopen zaterdag nog even een rondje Blijdorp gedaan voor het weer omsloeg naar wat minder weer. Normaal zou ik deze in portrait nemen maar eens een keer in landscape genomen. Is de boomstronk nu te veel aanwezig?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7268/13669233024_3fec557675_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is dat met flitser? Ik heb er laatst ook een paar gemaakt in Blijdorp, zal binnenkort posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat is zonder flitser. Ik gebruik eigenlijk nooit een flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ah ok. Ik heb zelf een paar macro foto's gemaakt van de vlinders, dus wel flitser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:10
@Deathchant: De eerste foto vind ik niet echt wat. De ogen scherp en de neus niet geeft geen mooi effect vind ik. De tweede foto wel, de kat is haarscherp, en de achtergrond is dat niet. Dat maakt het onderwerp mooi los van de achtergrond. Jammer dat er nog een stukje muur op staat en een halve staart, dat leid imo wat af.

@Pasquald: Ik denk dat de foto net wat mooier was geweest als het stukje groen rechts van de boomstam er niet op had gestaan (croppen). Voor de rest wel een mooie foto. Er is voldoende ruimte om het onderwerp, en de groene sprietjes op de boomstam staan wel leuk.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
@Deathchant: mooie kleuren bij beide foto's. Is het niet lastig om handmatig te focussen bij dieren? Of bleef hij/zij mooi zitten?
@Pasquald: ben het eens met elhopo, al was het me eerst niet opgevallen dat er een stukje groen was.

Zelf heb dezelfde vlindersoort gefotografeerd, al lijkt mijne wat ouder/verlepter te zijn dan de jouwe... Ook had ik waarschijnlijk niet moeten flitsen. Daarnaast heb ik nog een macro gemaakt van een van de vlinders en wat foto's van de geliefde prairiehondjes.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2886/13764691953_5d4c9a15fd_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7417/13764696063_b77e86b535_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7094/13765014234_37f1ef207c_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3725/13765049944_81ff11e646_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2de foto is een mooie close-up al zou die een stuk lichter mogen. Foto 1 is wat ongelukkige plaats van de vlinder daarom vind ik hem wat minder mooi. Foto 3 en 4 wat minder maar dat komt meer door de omgeving.

Hier nog twee fotootjes van vandaag in Blijdorp.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7177/13804140984_1db47816d0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7023/13803803203_392a61402e_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Sj44k13: inflitsen van 'macro/close-ups' is redelijk jaren 80. Geeft een onnatuurlijk beeld. Qua compositie zijn ze wel voldoende. Dat kan ik van de prairiehonden niet zeggen. Eerste daarvan is vreemd in portretstand genomen
Pasquald: blik van gorilla is wel leuk, wellicht ogen nog oplichten. Prairiehond had wat beter afgesneden mogen worden (iets meer ruimte rechts). Je vorige post van de vlinder vind ik erg aangenaam. Prima compositie hoor. Misschien zou je kunnen proberen of die nog beter is wanneer je het stukje groen rechts er nog net afsnijdt, en de foto dus eindigt bij de bast.

Van het weekend een wandeling gemaakt met Laika, inmiddels bijna 10 jaar. Vorig jaar gingen lange wandelingen (tot 20km) haar nog goed af. Maar 11km was toch wat veel van het goede.
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7389/13891881122_a5a820f48d_c.jpg
Laika by Ferdinand van Oostrom

[ Voor 12% gewijzigd door inquestos op 17-04-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:01
Laika, inclusief rood embleem aan de halsketting. d:)b

10 jaar is wel een respectabele leeftijd voor zo'n beestje.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
@inquestos; een statief meezeulen is ook niet altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

@Lasteraar leuke foto, en goede zwartwit omzettng en vignetting, ik vind het wel wat toevoegen :)

@Luxicon
ik vind de eerste het leukst omdat de kat een beetje wegkijkt, het lijkt wat uit te beelden.wel vind ik de foto's aan de donkere kant.
@HMJ technisch goede foto, kadering ook prima wat mij betreft, ik heb niet zoveel op te merken

@Pasquald
Deze foto doet mij niet zoveel, maar de andere in je fotostream vind ik veel beter!, zoals deze: https://flic.kr/p/mGBfiT

@MXRTXN de eerste vind ik een beetje boos kijken, en de 2e is wel erg krapjes. ik denk hat het dier met iets meer omgeving leuker is.

@elhopo Iets teveel riet op de voorgrond.

@Deathchant beide zijn leuke foto's, al stoor ik mij aan de onscherpe neus bij de eerste.

Tussen al die huisdieren in dit topic plaats ik eens aan ander "huisdier" Het beest zat snachts rond 1:30 stilletjes bij de ingang van mn slaapkamer. telelensje gepakt en vastgelegd. Ik had ook nog een closeup gemaakt maar die is niet zo spannend, deze compositie vond ik leuker. (misschien wel iets ruim aan de bovenkant)
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3767/13910110991_ca29628634_c.jpgSpider! by mrc4nl, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
inquestos schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:47:
Sj44k13: inflitsen van 'macro/close-ups' is redelijk jaren 80. Geeft een onnatuurlijk beeld. Qua compositie zijn ze wel voldoende. Dat kan ik van de prairiehonden niet zeggen. Eerste daarvan is vreemd in portretstand genomen
Pasquald: blik van gorilla is wel leuk, wellicht ogen nog oplichten. Prairiehond had wat beter afgesneden mogen worden (iets meer ruimte rechts). Je vorige post van de vlinder vind ik erg aangenaam. Prima compositie hoor. Misschien zou je kunnen proberen of die nog beter is wanneer je het stukje groen rechts er nog net afsnijdt, en de foto dus eindigt bij de bast.

Van het weekend een wandeling gemaakt met Laika, inmiddels bijna 10 jaar. Vorig jaar gingen lange wandelingen (tot 20km) haar nog goed af. Maar 11km was toch wat veel van het goede.
[afbeelding]
Laika by Ferdinand van Oostrom
Haha.. leuk.
Die van ons is ook 10 :-) precies dezelfde hond.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8093/8562318255_0c0fbd1eef_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ziet er nog mooi en vitaal uit lasteraar, goed in beeld gebracht :)

mcr4nl: leuke macro-snapshot. Zou wel mooier zijn geweest wanneer je echt die deur op een kier had kunnen vastleggen. En dan met een spleetje licht met daarin je nachtelijke achtpotige indringer.
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 00:37:
Laika, inclusief rood embleem aan de halsketting. d:)b
Ze draagt 'm goed :) . En ik hoop dat ze nog een tijdje bij ons blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ inquestos: Leuke hond en mooi verhaal! Fototechnisch had je hier denk ik meer mee kunnen doen. ;)

@ mrc4nl: Ik vind de ruimte in de foto wel leuk hoor, geeft context aan de foto.

@ Lasteraar: Stoer beest, kan mooi poseren. :)

De hond van mijn ouders is een echte waterrat, waar water is kun je hem vinden. Laat ze nou een vijver in de tuin hebben...

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5030/13972579004_403a184e8c_c.jpgWater lover by Woutoud, on Flickr

Hij heeft ook een klein vriendje op z'n neus trouwens. :P

EDIT: 16:9 -> 3:2

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Goede blik en compositie, maar wel net iets te krap gekaderd. Had wat mij betreft boven en onder wel wat bijgemogen.

Over mijn foto, heb je suggesties? Ik houd van centrale composities waarbij je de omgeving meeneemt. Misschien een lager standpunt (een hoger wel geprobeerd, maar dat was het niet). En het licht vond ik ook aangenaam zacht op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kadering heb je gelijk in! Ik had 'm naar 16:9 gezet, maar inmiddels weer terug naar 3:2.

De belichting e.d. zijn spot on, maar de kadering doet me hier toch te weinig. Ik zou 'm toch liever minder centraal zien, maar dat is mijn smaak. Of anders misschien wat meer close-up zodat ze wat meer aandacht krijgt, of in portrait misschien... Het zijn maar ideeën. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:01
Laika kijkt naar rechts (voor ons) dus wellicht had je aan de rechterkant wat meer ruimte kunnen creëren.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Thx, daar kan ik beiden inkomen. Ik heb ze wel hoor (close-up met meer ruimte in kijkrichting, en een portretformaat), maar die vond ik om andere redenen (focus, blik) wat minder. Misschien dat ik ze nog post. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Blik is goed. Alleen de highlights iets te hard enzo. Kleuren komen niet helemaal uit naar mijn idee. Veel geel in de foto ( kijk ook maar naar z'n tanden.. Zo geel zijn die toch niet echt ? ;-) )

edit:
fototjes :-)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7313/14044419516_af8f24a961_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7197/14087571253_93fd737573_c.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Lasteraar op 29-04-2014 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lasteraar schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:44:
Blik is goed. Alleen de highlights iets te hard enzo. Kleuren komen niet helemaal uit naar mijn idee. Veel geel in de foto ( kijk ook maar naar z'n tanden.. Zo geel zijn die toch niet echt ? ;-) )
Ik zie geen gele tanden. Ik zie wel een groenige reflectie van het gras in de tanden, maar dat is nou eenmaal zo. Ik kan wel lokaal de witbalans aan gaan passen, maar zo belangrijk vind ik dat niet voor deze foto. ;)
edit:

[afbeelding]

[afbeelding]
Cute!
Alleen jammer dat er een paar eendjes buiten de DoF vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die eerste is echt supercute! De bokeh is niet bepaald rustig, maar ik vind het wel vrolijk zo, dus past goed in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ deathchant: Ik vind de kleuren en de scherpte van je eerste foto van de kat echt geweldig. Je foto spreekt me heel erg aan. Wat ik zelf alleen jammer vind is dat z'n neusje al zo onscherp is.
@ Lasteraar: Ik vind de tweede foto van de eendjes echt geweldig! Wat een mooie kleuren!

Ik heb zelf in Zuid-Afrika geprobeerd wat dierenplaatjes te schieten (als beginner) en wil ze graag even met jullie delen :) Tips & adviezen zijn erg welkom!

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7454/14107174883_18dcf98981_c.jpg4-Zuid-Afrika39-2 by Lelle_02, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7331/13900493959_237a5a3a69_c.jpg3-Zuid-Afrika268-2 by Lelle_02, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5449/14087588394_8323368899_c.jpg1-Zuid-Afrika420 by Lelle_02, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7058/13900514530_8a60c67ffe_c.jpg1-Zuid-Afrika868-2 by Lelle_02, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lasteraar schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:44:

edit:

[afbeelding]

[afbeelding]
Die eerste is qua pose veel mooier, omdat ze zo op je af komen zwemmen. De tweede is qua kleur en contrast een stuk fraaier. Ik zou eens kijken of je die eerste met een iets warmere witbalans en iets dieper zwart niet op datzelfde niveau kan krijgen :)

@Lelle_: Een volgende keer misschien proberen om de dieren niet van hun schaduwkant te fotograferen (voor zover je dat in de hand hebt). Bij die struisvogelachtige is het tegenlicht dat door de veertjes valt nog wel aardig, maar de kop spreekt niet echt doordat die zo donker is. Het aapje en de leeuw zijn wat flets (op zich wel een fraaie pose van die leeuw zo deels achter die boom) en de laatste foto is gewoon een stop onderbelicht.

Composities zijn verder op zich wel goed :)

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 02-05-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:13
@Lasteraar: Leuke foto's.. Bij de tweede zou ik die schittering/druppel rechtsonder wegpoetsen. Die leid een beetje af. Voorts lijken de kleuren ook een beetje teveel opgepimpt. (maar kan ook aan m'n scherm liggen).

@Lelle: Leuke foto's. Ik sluit me echter aan bij Orion. Ook kun je bij de struisvogels misschien iig dat vliegje/insect midden in de foto even wegpoetsen.

Mag ik vragen waar je precies geweest ben? Kruger of een ander park? Ga zelf ook in July een week richting St. Lucia/Wetlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
@ Lelle; Grandioos gewoon. Geweldige ervaring lijkt me het om deze beesten voor je lens te hebben! Ik sluit me aan bij de rest over het vliegje/vuiltje dat bij de struisvogel en antilope te zien is, die moet je even wegpoetsen. Eventueel zou je bij de antilope de schaduwen wat kunnen oplichten.

Zelf kwam ik onlangs nog wat foto's tegen die ik vorig jaar in Blijdorp heb gemaakt:

Deze heb ik door het gaas heen gemaakt. Dit is ook nog wel een beetje te zien, maar het oog is goed scherp en ik vind het gaas stiekem ook wel een leuk effect geven.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2906/14085333871_f970b98aa0_z_d.jpg
Big

Deze vloog over het publiek heen en weer tijdens een vogelshow, de doordringende ogen en de houding vind ik zelf erg mooi.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2902/13901944020_66f296092b_z_d.jpg
Big

Wat ik mooi vind aan deze is dat het midden met kop scherp is, terwijl er een duidelijke DOF is naar beide vleugels toe, zonder dat dit door beweginsonscherpte veroorzaakt is.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5541/14089003264_28ef9c095a_z_d.jpg
Big

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Brombeer: Ik ben in Balule Private Game Reserve, Krugerpark en Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve geweest (laatste is dicht bij St. Lucia).

@ Brombeer, Who Am I?, Orion84: bedankt voor jullie tips over nabewerking. Ik ben een beginneling en ben dus ook pas net begonnen met bewerken. Ik merk dat ik daar voorzichtig in ben (ook qua licht en kleuren) maar heb het fletse wat weg proberen te werken en heb de vliegjes weggepoetst. Beter zo, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
Who Am I? schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 14:58:
Wat ik mooi vind aan deze is dat het midden met kop scherp is, terwijl er een duidelijke DOF is naar beide vleugels toe, zonder dat dit door beweginsonscherpte veroorzaakt is.
[afbeelding]
Big
Ik probeer ook dat soort foto's te maken met mijn D3100 maar tot op heden lukt het nog niet echt. Beessies vliegen mij nog wat te snel :)
Dus knap gedaan.
Maar wat ik niet begrijp aan deze foto is dat je een diafragma hebt van 10 en dat de DOF toch niet zo groot is dat de hele vogel er scherp op staat..? Of komt dat omdat ie net met zijn vleugels wapperde?
Dat laatste is dan best moeilijk scherp te krijgen lijkt me want je hebt nu al een 1/800 sluitertijd.
Kom ik denk ik in de problemen met mijn lichsterkte (55-200mm lens 3.5-5.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De DoF hangt af van meer dan alleen f-waarde. Het hangt af van de afstand tot je onderwerp en de diafragma-grootte (210mm : 10 = 21mm in dit geval).
Aangezien jij ook gewoon 200mm f/10 kunt instellen, krijg je nagenoeg dezelfde DoF en komt je op dezelfde sluitertijd uit. Dit is ongeacht of je een f/2.8 lens of een f/5.6 lens hebt, want hij is ingesteld op f/10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:53:
De DoF hangt af van meer dan alleen f-waarde. Het hangt af van de afstand tot je onderwerp en de diafragma-grootte (210mm : 10 = 21mm in dit geval).
Beetje newbie vraag mss dan maar is die 21mm dan je DoF? Praten we dan slechts over een paar centimeter?

[ Voor 22% gewijzigd door Harribo op 03-05-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is de grootte van de iris pupil van je objectief.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het diafragma geef je aan met "f/getal". Die "f" is de brandpuntsafstand. Dus de grootte van de opening in het diafragma (bij een oog is het diafragma de iris en het gat de pupil) vind je heel makkelijk door de brandpuntsafstand te delen door het f-getal.
De grootte van de DoF kun je of heel lastig uitrekenen, of heel simpel met een DoF calculator laten uitrekenen: http://dofmaster.com/dofjs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 17:33:
Het diafragma geef je aan met "f/getal". Die "f" is de brandpuntsafstand. Dus de grootte van de opening in het diafragma (bij een oog is het diafragma de iris en het gat de pupil) vind je heel makkelijk door de brandpuntsafstand te delen door het f-getal.
De grootte van de DoF kun je of heel lastig uitrekenen, of heel simpel met een DoF calculator laten uitrekenen: http://dofmaster.com/dofjs.html
Ok, sorry voor deze vraag hier. Je hebt inderdaad dus dan nog een DoF calculator nodig. Laat ik die toevallig voor de lol laatst net geinstalleerd hebben op mijn smartphone :)
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom zeker niet aan jullie niveau, maar wat onderbouwde kritiek zou ik wel kunnen gebruiken.
Ben eens met een vriend meegegaan die overal vlinders gaat fotograferen. Volgende vlinders werden in het Moesel Gebied te Duitsland gefotografeerd.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2dtorgy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2uihlyg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/6sq89t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/e5qzj6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Op zich niet onaardig, maar sommige zijn wel heel erg "centraal" gekaderd.
vooral bij de eerste vind ik dat jammer, hij is ook nog eens helemaal vanaf bovenaf.(en op de kop :P)
Wat je ook zou kunnen doen is de foto's wat lichter maken, ze zijn vrij donker, wat extra contrast maakt het denk ik wat vrolijker.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Allen bedankt voor de opmerkingen! Hoe die DOF zo gekomen is weet ik niet zeker, het is een vrij grote vogel, dus de afstand van het midden tot de vleugelpunten is best groot en hij was best dichtbij. Allemaal factoren die voor de DOF kunnen zorgen. Hij klapperde niet met zijn vleugels, hij was aan het zweven, dus daar komt de onscherpte niet van.

@bazookie_
Ik zou ze wat 'aggresiever' uitsnijden en ze niet in het midden uitsnijden. Denk daarbij aan de regel van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mrc4nl, @who Am I

Bedankt voor jullie commentaar zal ik in het vervolg op letten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ring light in elkaar geflanst en mijn hond er even voor gezet voor een test:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5476/14074036680_105d000d79_c.jpgDIY Ring Light Test 1 by Woutoud, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Them eye's :-)
Best vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 02:13

ötzi

eclecticus

Zo, je laat er geen gras over groeien, ziet er geslaagd uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, het is weekend en je wil wat hè. :P
Ik ben nog niet klaar hoor, zoals je ziet mist er bijvoorbeeld nog een lamp... 1x DOA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Geschoten met een Carl Zeis Jena Sonnar 135/3.5 (zebra versie) in de dierentuin. Het is geen macro lens, maar op een Sony Nex best als zodanig te gebruiken (MFD is 1 meter).
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/33mwx3o.jpg
[iso 400 - f/3.5 - 1/250s - geen crop - irfanview resize + standaard verscherping]

Bij deze plaat had ik niet aan de compositie gedacht, maar is gelukkig goed uitgevallen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er uit als een ragscherpe plaat ToFast. Compositie is niet slecht, maar ook niet heel spannend verder, kijkt wel rustig. :)

Nog één ring light plaat van mij, nu ga ik op zoek naar menselijk doelen om te schieten. :P
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5502/14269617076_83731569ab_c.jpgBinne by Woutoud, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
@Woutoud Ook een mooie plaat. Ik vind persoonlijk het ringflitsen meestal niet zo mooi (in een ander topic met je selfie vond ik het dan wel weer geslaagd). De bokeh voorop de snuit oogt wat onrustig. De hond valt verder mooi weg in de achtergrond qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sow wat een ogen :) Ik ben niet zo kapot van die ringflits in de ogen, of wat het ook is. Ik ben geen flitser :)

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5574/14295541731_127eb0faf1_c.jpg

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
@woutoud, kan je geen difusser voor je ring flash zetten dan valt het niet zo op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan wel hoor, zo ver ben ik echter nog niet, het ding zelf is net af!
Ow... en het is geen flash. ;)
Bij deze honden is het effect sowieso nogal heftig, om ze los te krijgen van de zwarte achtergrond is best een bak licht nodig.
Cute! De foto is aan de donkere kant, maar bij jou ga ik ervan uit dat dit een representatieve weergave is van de daadwerkelijke lichtsituatie. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2014 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 00:31:
Cute! De foto is aan de donkere kant, maar bij jou ga ik ervan uit dat dit een representatieve weergave is van de daadwerkelijke lichtsituatie. :P
Juist :) Deze foto is om 22:15 genomen op Isle of Skye in Schotland. Was flink aant schemeren :) Ik hou idd niet van foto's lichter maken terwijl ik ze in het donker schiet ;)
Overigens zijn de schaapjes wel goed belicht. Ik zie maar weinig echt zwart dichtgelopen stukjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 30-05-2014 16:03 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste

Let op:
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!