Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:51
Heeft iemand 4.2.18, 4.2.17 of 4.2.16 als losse firmware update file op z'n PC staan toevallig?

Ik heb vandaag de Ultra 6 gekocht met 3TB (Hitachi) schijven maar ik kan er niet zoveel mee zonder een firmware update en de readynas.com download server lijkt al heel de middag offline.

Als iemand een recente versie heeft en deze even op rapidshare of dergelijke site zou willen zetten zou ik dat erg op prijs stellen, dan kan ik hopelijk dit weekend nog verder met inrichten :P

Edit: de ReadyNAS website is inmiddels weer online.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterPan op 23-07-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 15:38
Het lukt mij niet om WebDAV vanaf mijn iPhone naar mijn ReadyNAS Ultra 2 goed te krijgen. Ik blijf met een "The operation couldn't be completed. Connection reset by peer." zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.woelders.eu/images/IMG_0190.PNG

Ik heb op de ReadyNAS WebDAV aangevinkt voor een share en WebDAV van Sean Ashton geïnstalleerd en ingesteld op mijn door KPN verkregen IP-adres. De ReadyNAS is met een ZTE H220N verbonden met het internet.

Moet ik specifiek een port forwarding instellen op de H220N? Of met de WebDAV app specifiek een port invullen? Eigenlijk, geen idee wat er verkeerd gaat...

Opgelost. Het benaderen van je externe IP-adres vanuit je interne netwerk werkt niet. De ZTE H220N vertaalt dit niet. De WebDAV map vanuit een extern netwerk benaderen loopt als een tierelier.

Hetzelfde probleem dient zich voor als je de webserver intern op het externe netwerkadres wilt benaderen.

[ Voor 32% gewijzigd door Preatorium op 26-07-2011 09:28 . Reden: Opgelost ]

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:45
Voor wie dit aangaat: RAIDiator 4.2.18 (x86) is being pulled due to a security hole with AFP shares -- please see http://www.readynas.com/?p=5718
kwam net voorbij op twitter. Alleen een issue binnen je eigen netwerk gelukkig, maar toch handig om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel tussen een RNDU6000 die hier al voorbij gekomen is voor 429 euro of de RNDU4000 voor 330 euro. Is toch weer 100 euro verschil. En dan moet je nog de harde schijven aanschaffen.

Momenteel ondersteunen ze tot 3 Gb schijven maar kunnen we er zeker van zijn dat dit later uitgebreid gaat worden?

Ook iemand ervaring met de plus serie? Stuk duurder maar zou dual core hebben merk je in praktijk dat verschil?

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Hoeveel ruime heb je nodig. Wat wil je er mee gaan doen?
Zo kan niemand je echt advies geven natuurlijk.

Als je een 6 disk NAS nodig hebt voor basis taken dan lijkt de Ultra 6 momenteel de beste optie op basis van prijs/disk.

De performance van de Ultra 6 is voor bestands overdracht vrij aardig. Ik haal bij het kopiëren van grote bestanden zo'n 80MByte/sec write en vreemd genoeg 60MByte/sec read (je zou anders om verwachten).
Dit is zowel bij twee disken in RAID0 als 6 disken in RAID5 dus het zal het limiet van de processor zijn.
Bij het schrijven naar de NAS merk je ook dat de web interface wat slomer aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarvoor ik de nas vooral wil gebruiken? Als centraal opslagpunt voor foto's ; muziek; software en backups van Blu-ray's. Deze nas zou ik dan vanaf de pc ; mac mini en later een mediaspeler willen bereiken. Ook wens ik een backup te hebben van bepaalde mappen op de pc.De mediaspeler zou ik gebruiken om mijn blu-ray's en zelf gemaakt HD filmpjes af te spelen. Voorlopig denk ik dat ik met een 4 bay wel voldoende zal hebben. Maar wat vooral belangrijk is is dat mijn HD films moeiteloos en zonder haperen afgespeeld kan worden via het netwerk.

Is de performance van de Ultra 6 beter dan de Ultra 4 ?

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een rndu6000 nu dual core of niet. Op de negear site's spreken ze elkaar tegen:

http://www.netgear.com/ho...rk-and-play/RNDU6000.aspx
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=RNDU6000

edit zal wel dual core zijn.
Ander hekelpunt is het stroomverbruik, 75 Watt voor de ultra 6 is toch niet weinig.

Sunnybeam

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Netgear heeft de:
Ultra4 --> Single Atom
Ultra 4 plus --> Multi Atom
Ultra 4 pro -->Multi Atom

Ultra 6 -->Multi (Atom)
Ultra 6 plus -->Multi (Pentium)
Ultra 6 pro -->Multi (Pentium)

Zie http://www.readynas.com/w...S_Comparison_Business.pdf
en http://www.readynas.com/w...dyNAS_Comparison_Home.pdf

Nu blijkt de doorvoer voor basis taken nauwelijks te verschillen tussen multi/single. Het verschil ga je pas merken als je veel bijtaken gaat draaien op het ding,
PS De pentium modellen zijn eigenlijk de opvolgers van de NVX en niet zuinig maar wel zeer snel bij allemaal extra taken. De kracht van een simpele pentium D is natuurlijk veel meer dan van een Atom

De pro en plus zijn in principe gelijk in de hardware maar schelen in de standaard software mogelijkheden de pro's zijn meer op het bedrijfsleven gericht.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 28-07-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de duidelijk uitleg en links.
Weet nog altijd niet of ik nu de ultra 4 of ultra 6 zou aanschaffen.
Even afwachten misschien komt er nog wel eens een aanbieding hier of daar.

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Na een week van experimenteren en testen ben ik gisterenavond eindelijk zover om mijn Ultra 6 in gebruik te nemen.
Ik heb een Robocopy scriptje dat een complete backup moet maken van mijn Windows fileserver naar de ReadyNAS. Nu lijkt het dat de ReadyNAS na een uur of 6 op volle kracht kopiëren is gecrasht / gereboot en is momenteel bezig met een re-sync.
In het log op Frontview zie ik alleen "System UP" met de tijd van de re-boot (klopt met wat ik zie in het Robocopy log) en dat er een re-sync bezig is. De SMART waarden van de disks lijken allemaal in orde.

Kan ik ergens zien in de logs die je kunt downloaden wat er gebeurd is?

Is het normaal dat na een crash de array een re-sync doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

PeterPan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 06:55:
Na een week van experimenteren en testen ben ik gisterenavond eindelijk zover om mijn Ultra 6 in gebruik te nemen.
Ik heb een Robocopy scriptje dat een complete backup moet maken van mijn Windows fileserver naar de ReadyNAS. Nu lijkt het dat de ReadyNAS na een uur of 6 op volle kracht kopiëren is gecrasht / gereboot en is momenteel bezig met een re-sync.
In het log op Frontview zie ik alleen "System UP" met de tijd van de re-boot (klopt met wat ik zie in het Robocopy log) en dat er een re-sync bezig is. De SMART waarden van de disks lijken allemaal in orde.

Kan ik ergens zien in de logs die je kunt downloaden wat er gebeurd is?

Is het normaal dat na een crash de array een re-sync doet?
Ja want hij is aan het controleren of je RAID volume nog in orde is. Dat kan trouwens wel even duren.. hier met een NV+ (weliswaar geen x86, maar toch) met 4 keer 2TB een goede dag bezig geweest :P

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Okay, het is dus normaal dat de ReadyNAS bij een crash of harde power-down/reset altijd en re-sync van het array doet?

Vraag ik me toch af waarom er een crash/reboot geweest is. Ik heb geen extra apps erop staan, hij was alleen maar heel druk bezig met het opslaan van files (~80MB/sec en dat al een uur of zes lang no stop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skumke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:45
Vandaag ontdekte ik dat ReadyNAS Remote voor iOS sinds 12 juli gratis is (deze kostte voorheen € 2,39).

Omschrijving
ReadyNAS® Remote is designed for users who own a ReadyNAS network attached storage. This application lets you access any file you have stored on your ReadyNAS storage devices while you’re on the go. Now, you can store, share and protect your data from your mobile devices (iPod Touch, iPhone or iPad) using Wi-Fi or 3G service.

Available on the App Store

ReadyNAS Remote for iPhone Setup Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand of je op de readynas ook een ipcamera kan aansluiten zodat je pc niet hoeft aan te staan om beveiligingsbeelden op te slaan?

Het kan blijkbaar met KMotion zie hier: http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=52968

Sunnybeam

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Hier een groentje op NAS gebied, dus doe voorzichtig met me aub.

Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een NV+ RND4000. Mijn bedoeling is om mijn bestaande schijven (2x 1TB Samsung HD103UJ, 1x 1,5TB Samsung HD154UJ) ervoor te gebruiken in eerste instantie zonder RAID. en dan rustig aan te upgraden nar 2 of 3 TB schijven en uiteindelijk een RAID 5 set te maken. Nu heb ik mijn schijven erin gedaan en op het display staat wel te lezen dat er op C: 923Gb van 924Gb vrij is (terwijl er data op zou moeten staan, maar de andere schijven worden niet herkend. RAIDar geeft wel aan dat er 3 schijven inzitten en ze staan oook allemaal op groen. Nu heb ik ook gemerkt dat de MFT van die schijf corrupt is geraakt sinds dat hij in de NAS gezet is. Ik heb de schijf via USB aan een PC gehangen, zo kwam ik erachter. Niet het einde van de wereld, maar ik ben nu wel huiverig om mijn andere schijven erin te doen, aangezien de data die daar opstaat NIET weg mag. Ik heb de handleiding (http://www.readynas.com/d...M/ReadyNAS_UM_19Nov07.pdf) al dorgespit, maar dar kom ik ook niet tegen hoe ik de schijven erin zet zonder RAID. Is dat uberhaupt wel mogelijk en zo ja, kan iemand me een beetje op weg helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door its_Muppet op 31-07-2011 20:29 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Wat is je huidige situatie in 1 zin?
Wat wil je gaan doen in 1 zin?
Wat wil je uiteindelijk in 1 zin?

Niet om lastig te doen maar ik wil even zeker weten dat ik je goed begrijp. Wanneer je van JBOD naar X-RAID wilt zul je moeten factory defaulten, dat kan NIET met behoud van data. Je data zul je dus op andere media moeten zetten en dan terugzetten wanneer je X-RAID array klaar is.
Ook kan je met JBOD niet upgraden naar grotere schijven met behoud van data. Logisch want JBOD kent geen parity.
Daarnaast hamer ik maar weer eens op de HCL; niet elke schijf kan zonder problemen in een Netgear.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

its_Muppet schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:23:
Hier een groentje op NAS gebied, dus doe voorzichtig met me aub.

Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een NV+ RND4000. Mijn bedoeling is om mijn bestaande schijven (2x 1TB Samsung HD103UJ, 1x 1,5TB Samsung HD154UJ) ervoor te gebruiken in eerste instantie zonder RAID. en dan rustig aan te upgraden nar 2 of 3 TB schijven en uiteindelijk een RAID 5 set te maken. Nu heb ik mijn schijven erin gedaan en op het display staat wel te lezen dat er op C: 923Gb van 924Gb vrij is (terwijl er data op zou moeten staan, maar de andere schijven worden niet herkend. RAIDar geeft wel aan dat er 3 schijven inzitten en ze staan oook allemaal op groen. Nu heb ik ook gemerkt dat de MFT van die schijf corrupt is geraakt sinds dat hij in de NAS gezet is. Ik heb de schijf via USB aan een PC gehangen, zo kwam ik erachter. Niet het einde van de wereld, maar ik ben nu wel huiverig om mijn andere schijven erin te doen, aangezien de data die daar opstaat NIET weg mag. Ik heb de handleiding (http://www.readynas.com/d...M/ReadyNAS_UM_19Nov07.pdf) al dorgespit, maar dar kom ik ook niet tegen hoe ik de schijven erin zet zonder RAID. Is dat uberhaupt wel mogelijk en zo ja, kan iemand me een beetje op weg helpen?
Hoi,

Het is niet mogelijk om de data die op de schijven staat te behouden. Als ze ze in de NAS plaatst, moet je een volume aanmaken, dat is per definitie een RAID array in de ReadyNAS.

Sorry, ik was JBOD even vergeten.. maargoed, zoals Grin al aangeeft; dat wil je eigenlijk niet.

Je hebt keuze uit verschillende RAID levels, en welke je kiest is een beetje afhankelijk van wat je wilt; standaard wil de NV+ een x-raid volume maken geloof ik, dat is eigenlijk RAID 5, maar dan met een Netgear sausje erover ;)

X-raid zorgt ervoor dat, als je nu (bijvoorbeeld) 4 schijven van 1TB plaatst, je later kunt upgraden naar 2TB schijven. Je kunt de schijven er dan 1 voor 1 uittrekken en vervangen met een 2TB exemplaar. Als je dat doet gaat de NAS je data opnieuw verdelen over de schijven. Nadat dit gebeurt is kun je de volgende schijf vervangen door een grotere.

In jou geval, omdat je schijven van verschillende formaten hebt, moet je even kijken welke RAID setting het beste is; ga je voor redundancy dan zou ik voor RAID 5 gaan, wil je maximale opslag, moet je voor RAID 0 gaan.

Tot slot; de reden dat al je data van de schijven moet is heel simpel; de NAS werkt op basis van een linux filesystem, ext2 of ext3. Je schijven zijn dat waarschijnlijk niet, maar zelfs als ze dat wel waren; de NAS formatteerd ze.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Helaas en duidelijk. Ik moet dan dus eerst 4 schijven halen die iig in de HCL staan. Ik had gehoopt hem in eerste instantie als extended externe harddisk te kunnen gebruiken. Dat hij een linux FAT hanteert had ik nog nergens gelezen. Ik heb in de handleiding gelezen of op een forum dat netgear geen JBOD ondersteunt. Dat je hooguit alle disks apart met RAID0 kan configureren.
Nu doet zich een andere uitdaging voor: Ik heb de harddisk die leeg gemaakt is door de NAS nu geformatteerd als NTFS (dat was voordat ik de replies las) en in de NAS gedaan. In het display staat nu ERR: BAD FIRMWARE. De laatste keer dat in in de webconsole was, heb ik wel gekeken of de firmware geupgrade moest worden, maar aangezien deze de laatste versie was, was dat niet nodig. Nu heb ik dus de melding in eht display en kan ook niet meer in de webconsole komen. Hoe kan ik een hardreset uitvoeren? Ik heb hem al opgestart met een tandenstoker 30 sec in het gaatje achterop, maar dat lijkt geen invloed te hebben.

Klopt het dat de harddisks die compatible zijn alleen het duurdere segment is? Ik wil dan 4x 2TB halen, maar de compatible schijven zijn allemaal schijven die beginnen bij €85,- terwijl ik op schijven van zo'n €60,- had gehoopt.

[ Voor 10% gewijzigd door its_Muppet op 31-07-2011 21:18 . Reden: schijven uit de HCL duur :( ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
its_Muppet schreef op zondag 31 juli 2011 @ 21:02:
Helaas en duidelijk. Ik moet dan dus eerst 4 schijven halen die iig in de HCL staan. Ik had gehoopt hem in eerste instantie als extended externe harddisk te kunnen gebruiken. Dat hij een linux FAT hanteert had ik nog nergens gelezen. Ik heb in de handleiding gelezen of op een forum dat netgear geen JBOD ondersteunt. Dat je hooguit alle disks apart met RAID0 kan configureren.
Nu doet zich een andere uitdaging voor: Ik heb de harddisk die leeg gemaakt is door de NAS nu geformatteerd als NTFS (dat was voordat ik de replies las) en in de NAS gedaan. In het display staat nu ERR: BAD FIRMWARE. De laatste keer dat in in de webconsole was, heb ik wel gekeken of de firmware geupgrade moest worden, maar aangezien deze de laatste versie was, was dat niet nodig. Nu heb ik dus de melding in eht display en kan ook niet meer in de webconsole komen. Hoe kan ik een hardreset uitvoeren? Ik heb hem al opgestart met een tandenstoker 30 sec in het gaatje achterop, maar dat lijkt geen invloed te hebben.

Klopt het dat de harddisks die compatible zijn alleen het duurdere segment is? Ik wil dan 4x 2TB halen, maar de compatible schijven zijn allemaal schijven die beginnen bij €85,- terwijl ik op schijven van zo'n €60,- had gehoopt.
"Hoe kan ik een hardreset uitvoeren?"
Netgear noemt dat een factory default, Google dat even. Veelal verschilt dat per model maar vaak is het een aantal secondes op de reset knop drukken.

"Klopt het dat de harddisks die compatible zijn alleen het duurdere segment is?"
Nee dat klopt niet. :)
Wat je kan doen is alle 2TB schijven van de HCL in een Pricewatch Wenslijst zetten. Op die schijven zet je dan een alert wanneer ze beneden prijs X zitten. Zo heb ik vorige week 2 "Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB" gekocht voor 37 Euro per stuk (plus 6 Euro verzendkosten). Wat je ook kan doen is 2*3TB schijven kopen en deze langzaam uitbreiden naar een array van 4*3TB. Dat is het voordeel van X-RAID, zie mijn TS voor de uitleg.

EDIT
Ga ALTIJD voor X-RAID tenzij je heel zeker weet dat dit niet volstaat! RAID0/1 is voor bijna alle gebruikers geen goed idee omdat het je flexibiliteit beperkt bij uitbreiding van je array. Er is in dit topic al 1 user voorbij gekomen die (min of meer) onbewust de keus had gemaakt voor een RAID0/1 array en hier later spijt van kreeg. <$gewaarschuwd mens> ++ ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Grin op 01-08-2011 11:22 . Reden: X-RAID rant ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Maar in de HCL staan nog geen 3Tb schijven? Dit is de lijst waar ik naar kijk: http://www.readynas.com/?page_id=82.
Daarnaast, heb je die schijven nieuw? Op dit moment staan ze in de PW voor €50,- meer als wat jij ervoor betaald hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@ Its Muppet
Je kan geen schijven met behoud van data in de NAS stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
leonbong schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 08:02:
@ Its Muppet
Je kan geen schijven met behoud van data in de NAS stoppen.
Dat is me inmiddels duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
its_Muppet schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 07:04:
Maar in de HCL staan nog geen 3Tb schijven? Dit is de lijst waar ik naar kijk: http://www.readynas.com/?page_id=82.
Daarnaast, heb je die schijven nieuw? Op dit moment staan ze in de PW voor €50,- meer als wat jij ervoor betaald hebt!
Jij hebt de goede HCL.
My bad, jij hebt geen x86 NAS waardoor je nu nog geen 3TB schijven in je NAS kunt stoppen. Al mijn NAS'jes zijn x86 en kunnen daarom wel worden voorzien van 2TB+ schijven. Ter geruststelling, voor de Sparc NAS'en is (GPT) firmware in de maak die 2TB+ HDD's mogelijk moet maken. Hou de ReadyNAS site in de gaten voor de release.
Het zijn inderdaad nieuwe schijven, was waarschijnlijk een tijdelijke aanbieding, met 0,019 €/GB was het verreweg de goedkoopste schijf in de Pricewatch. Hou de PW dus goed in de gaten, wil nog wel eens lonen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag de Netgear RNDU6000 ReadyNas Ultra 6 besteld.
Kan nu beginnen uitkijken naar welk soort schijven ik er in zal stoppen.

Ofwel de WD20EARS 2Tb of de Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 13:25:
Ik heb vandaag de Netgear RNDU6000 ReadyNas Ultra 6 besteld.
Kan nu beginnen uitkijken naar welk soort schijven ik er in zal stoppen.

Ofwel de WD20EARS 2Tb of de Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB

Sunnybeam
Wanneer ik mijn Ultra 6 nu zou moeten inrichten met 2TB schijven, dan zou ik voor de 2TB WD20EARS gaan. Waarom? De goedkoopste 3TB schijf op de HCL is nu de Western Digital Caviar Green WD30EZRSDTL Wanneer je -misschien binnenkort- meer ruimte nodig bent blijf je bij 1 merk. De HCL Seagate is aanzienlijk duurder (~167 Euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HCL Seagate is aanzienlijk duurder (~167 Euro).
Ik had het over deze seagate: pricewatch: Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB
Ongeveer dezelfde prijs als de wd20ears : pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB

Sunnybeam

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Die 167 is voor de 3TB Seagate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok maar welke zou ik nu kiezen?
Toch nog steeds de wd20ears?

Sunnybeam

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 21:42:
Ok maar welke zou ik nu kiezen?
Toch nog steeds de wd20ears?

Sunnybeam
Ik had vorige week ook m'n Ultra 6 gekocht, en vandaag 2 disks binnengekregen (WD20EARS).
Geen problemen gehad, tijdens het installeren, dus deze disks werken zeker.

Voor de rest was het wel even schrikken trouwens toen ik de eerste maal de NAS aanlegde, wat een herrie!
Gelukkig nadat de 'FW Install' gebeurt is, worden de fans geruisloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Zowel de Seagate als de WD zijn uitstekende schijven, heb ze beide (gehad) en nooit problemen (gehad). Wat ik al eerder zei, neem de WD's wanneer je in de nabije toekomst denkt uit te breiden naar 3TB schijven. zodat je bij een mix van bv. 2*2TB en 2*3TB schijven (in een machine/array) i.i.g. hetzelfde merk schijven hebt. Niet dat dat heilig is maar het kan geen kwaad... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
PeterPan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 06:55:
Ik heb het nu een tweede keer gehad. Na een uur of 6 zware kopieer acties (drie parallelle sessies TotalCommander ipv Robocopy dit maal) een spontane reboot met weer een re-sync van ~16uur.

Hebben meer mensen last van reboots of instabiliteit bij zware belasting?

Ik hoop dat ik er geen last meer van heb als de backup van mij fileserver naar de NAS eenmaal compleet is en ik alleen nog maar eens per week ik een half uurtje of zo het Robocopy scriptje de verschillen laat synchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maffen schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 21:45:
[...]

Ik had vorige week ook m'n Ultra 6 gekocht, en vandaag 2 disks binnengekregen (WD20EARS).
Geen problemen gehad, tijdens het installeren, dus deze disks werken zeker.
Waar heb jij ze gekocht?

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:11:
[...]

Waar heb jij ze gekocht?

Sunnybeam
Als belg heb ik ze bij http://www.redcoon.be/ind...D20EARS_Caviar_Green_2TB/ gekocht.

Eerste maal dat ik daar HD's koop, dus geen idee hoe ze omgaan met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat ook te denken aan redcoon. maar hun prijs inclusief verzendkosten ( voor 1 schijf) is ongeveer evenveel als bij codima. En als er dan eens een defect is kan ik deze eenvoudig binnen steken in hun shop.

Als ik 3 schijven zou kopen komt het alles inbegrepen bij pixmania op 64 euro per schijf , bij redcoon op 63 euro per schijf en bij codima op 67 euro per schijf.

Dus voor 3 schijven zou codima in totaal 13 euro duurder zijn maar heb dan wel een shop hier niet ver van mijn deur. Tewijl bij redcoon ik de schijf moet opsturen.

oops er wordt hier gebeld... De nas is reeds aangekomen :) :) Snel de doos openmaken nieuw speelgoed voel me net een klein kind ;)

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:15:
Ik zat ook te denken aan redcoon. maar hun prijs inclusief verzendkosten ( voor 1 schijf) is ongeveer evenveel als bij codima. En als er dan eens een defect is kan ik deze eenvoudig binnen steken in hun shop.

Als ik 3 schijven zou kopen komt het alles inbegrepen bij pixmania op 64 euro per schijf , bij redcoon op 63 euro per schijf en bij codima op 67 euro per schijf.

Dus voor 3 schijven zou codima in totaal 13 euro duurder zijn maar heb dan wel een shop hier niet ver van mijn deur. Tewijl bij redcoon ik de schijf moet opsturen.

oops er wordt hier gebeld... De nas is reeds aangekomen :) :) Snel de doos openmaken nieuw speelgoed voel me net een klein kind ;)

Sunnybeam
Ik werk op 1 km van codima, en idd, als het over zo'n prijs verschil gaat, ga je best naar codima, super winkel!
Als ik het goed las, komt redcoon uw HD ophalen, maar dit ben ik niet zeker, maar wou het wel eens proberen, en heb dit samen besteld met wat ander zooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hier reeds 3 schijven geprobeerd die niet op de HCL helaas wil hij niet booten.

Ik heb getes een maxtor maxline plus 250 Gb ; een seagate barracuda 7200.11 van 500 Gb st350082AS en een Seagat barracuda 7200.11 van 750 Gb st3750630AS .

Geeft als melding op de display 'could not mount root RAID d' als ik in RAIDar kijk zie ik corrupt root als info staan.

edit: al een éérste WD20ears gaan halen en werkt perfect. Ik heb hier Phyton & kmotion aangeschaft, jammer genoeg krijg ik het nog niet werkende met mijn foscam ipcamera.

Morgen misschien om nog 3 andere schijven gaan, ga het voorlopig op 4 schijven in raid5 houden.

Sunnybeam

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand toevallig ervaringen met de ultra 2 plus, of zijn die plus modellen het extra geld niet echt waard ten opzichte van de gewone ultra modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 11:12
Nou... vandaag maar eens een NAS gekocht, dan wel de NV+ RND4000 met 4*2TB schijven van Samsung. Het enige doel is media opslag. M'n "server" met m'n 1TB schijfje zit toch echt vol en HD films blijven weggooien heb ik ook geen zin in.. Ik weet best dat er betere NAS oplossingen bestaan maar voor wat ik wil is dit meer dan prima.

De setup was redelijk eenvoudig nadat ik eenmaal het default wachtwoord had achterhaald uit de manual... btw zo jammer dat ze wel de default IP/URL op de getting started papiertjes zetten maar niet de login details. |:(

Anyway, nu heb ik de NAS even met een crosskabeltje aan m'n windoos hangen (XP 64bit) in plaats van over een 100Mbps dinkytoy switchje.. en ben ik nu m'n downloads/films bluray backups aan het overzetten. Ik doe dit met FTP wat over het algemeen 'betrouwbaar' en snel is. De snelheid is ehm.. nou ja...de traagheid is fan-tas-tisch. :O Ik heb 3 connecties die samen nog geen 8MBps zijn.

Ik heb even op smallnetbuilder gekeken maar dit moet toch echt iets (20%ish) sneller kunnen al vraag ik me af wat hier de praktijkervaring is. Ik zal vast niet de enige zijn die een bestaande collectie in 1x over wil zetten over ethernet.

Overigens is de ethernet connectie Gbps die een matige 6-8% utilized is en ook nergens anders voor wordt gebruikt.. gewoon een apart kaartje in m'n windoos. Ik heb al even wireshark mee laten kijken maar daar zie ik niks raars. geen fragmentatie of retransmits oid. Gewoon netjes 1514Bytes packets non-stop. Oh en m'n server staat ook uit z'n neus te eten.

Het is allemaal geen ramp en ik heb best geduld...vraag het me gewoon af.

Verder niks te zeuren over het apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier vandaag ganse dag zitten prutsen met die kmotion maar krijg mijn foscam camera er niet op werkende. Ik merk ook dat ik regematig niet kan inloggen op de nas en dat ik hem dus moet herstarten.

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 06:41

chf

Hallo iedereen,
Ik heb vorige week ook een ReadyNas Ultra 6 gekocht (met 4 Samsung 2TB disks), en er is een probleem mee in dat de "Temp CPU" altijd nul graden Celcius aangeeft.
De "Temp System" geeft iets van een 30-40 graden Celcius aan.
Ik heb het probleem al gemeld op het ReadyNas forum (http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=55502) en er is ook een support-case lopende bij NetGear.

Tech-support stelt enkel een RMA voor (die nog eens 25 euro kost als je je unit geen 7 werkdagen kwijt wil zijn!).
Ik zou echter eerst de BIOS update willen proberen om te zien of die geen soelaas brengt.
Er is namelijk een BIOS update die de WOL en scheduled power-on en -off fixed, en ik heb op het ReadyNas forum gelezen dat die BIOS update ook een oplossing was voor iemand die andere Temp CPU problemen had. Het verkrijgen van die updated BIOS is echter niet zo eenvoudig. Op het ReadyNas forum lees ik dat tech-support die moet leveren via een add-on die op de NAS geïnstalleerd moet worden, en tech-support verwijst me door naar de forum-moderator. Te gek voor woorden eigenlijk. Netgear komt op deze wijze vrij incompetent over!

Wat ik jullie zou willen vragen... zouden de mensen die dit forum lezen en in het bezit zijn van een Ultra 6 (de "gewone", niet de "plus") eens kunnen checken welke Temp CPU zij zien en welke BIOS versie ze hebben?
De BIOS versie kan je controleren door de logs te downloaden (Status -> Logs -> Download All Logs) en dan de "bios_ver.log" file in het zip-bestand te bekijken.
De "oude" BIOS noemt "05/26/2010 FLAME6-2 V1.1". De nieuwe noemt "06/10/2010 FLAME6-2 V1.1".

Alvast bedankt!
Charles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier versie 05/26/2010 FLAME6-2 V1.1
Temp 1 6 C / 42 F [Normaal 0-65 C / 32-149 F]
Temp 2 30 C / 86 F [Normaal 0-60 C / 32-140 F]

Dus ook zelfde probleem.

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
NV+ 4000 update... Journaling staat nu uit.. write performance met FTP upload is nu 8.8MB gemiddeld bij grote files. Misschien straks eens naar Jumbo frames kijken al zal dat ook weinig oplossen tenzij de hoeveelheid packets een performance hit oplevert in de NAS.

Sigh...we gaan weer kopieren... 99 bottles of beer on the wall...99.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
chf schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:04:
Wat ik jullie zou willen vragen... zouden de mensen die dit forum lezen en in het bezit zijn van een Ultra 6 (de "gewone", niet de "plus") eens kunnen checken welke Temp CPU zij zien en welke BIOS versie ze hebben?
De BIOS versie kan je controleren door de logs te downloaden (Status -> Logs -> Download All Logs) en dan de "bios_ver.log" file in het zip-bestand te bekijken.
De "oude" BIOS noemt "05/26/2010 FLAME6-2 V1.1". De nieuwe noemt "06/10/2010 FLAME6-2 V1.1".
Hier ook een Ultra 6, twee weken oud:
05/26/2010 FLAME6-2 V1.1
Temp CPU 0 C / 32 F [Normal 0-65 C / 32-149 F]
Temp SYS 35 C / 95 F [Normal 0-60 C / 32-140 F]

Laat even weten als je die update hebt want ik ben wel van plan de auto power on functie te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pipo de C schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:55:
NV+ 4000 update... Journaling staat nu uit.. write performance met FTP upload is nu 8.8MB gemiddeld bij grote files. Misschien straks eens naar Jumbo frames kijken al zal dat ook weinig oplossen tenzij de hoeveelheid packets een performance hit oplevert in de NAS.

Sigh...we gaan weer kopieren... 99 bottles of beer on the wall...99.......
23 á 25 MB/sec is normaal;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haal hier met mijn 100Mbit router slechts 11MBytes/sec. bij het kopiëren. Misschien toch maar eens kijken voor een nieuwe Gigabit router.

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Mijn performance komt redelijk overeen hiermee en ligt er nog iets onder zelfs.

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/30826-netgear-readynas-nvx-reviewed?showall=&start=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Mijn RNDU4000 zit rond de 40MB/sec met een Airport Extreme en CAT 6 bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Jumboframes uitgezet.. nu 16-17MB write speed met FTP. Idioot maar dit is al beter dan 8MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb een RND4000

2x 2TB Hitachi 7K3000
Jumbo frames aan
Gigabit-switch

Gewoon in windows kopieren dus geen FTP ofzo, misschien scheelt het dat mijn X-raid feitelijk nog maar RAID1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 06:41

chf

PeterPan schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:25:
[...]

Hier ook een Ultra 6, twee weken oud:
05/26/2010 FLAME6-2 V1.1
Temp CPU 0 C / 32 F [Normal 0-65 C / 32-149 F]
Temp SYS 35 C / 95 F [Normal 0-60 C / 32-140 F]

Laat even weten als je die update hebt want ik ben wel van plan de auto power on functie te gaan gebruiken.
Hi PeterPan,

Misschien best dat je ook even meldt op de thread die ik heb gestart op ReadyNas.com dat je hetzelfde probleem hebt.
Dan gaan ze er misschien aandacht aan schenken.
Tot nu toe is de enige respons die ik heb gekregen "bij mij zie ik geen nul graden, het werkt bij mij".
En ik wacht nog steeds op een antwoord van de forum admin op mijn vraag naar die BIOS update.

De Netgear support s*cks big time als je het mij vraagt...

/Charles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik zal eens kijken op dat topic ja.
Ik heb zelf goede ervaring met de support van Netgear/ReadyNAS. Volgens mij staat je PB/PM functie niet aan. Als je die aanzet dan geef ik je het directe email adres van de support engineer die mij een paar keer snel en goed geholpen heeft, misschien dat dat de zaak versneld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik memeo backup om al mijn foto's & muziek te backuppen naar de nas. Ik zou graag nog een extra backup hebben op een externe schijf die ik dan vooraan kan inpluggen op de nas. Deze backup wens ik te maken met een opdracht in frontview. Als ik echter een nieuwe taak wil aanmaken selecteer ik als bron de C schijf van de NAS, daarna wil ik bladeren om zo de juiste map selecteren waar ik een backup wil van nemen. Hier loopt de boel steeeds vast.

Is er iemand al in geslaagd om via frontview een nieuwe backuptaak aan te maken?

edit : het is me nu ook gelukt, ipv op browse te klikken heb ik het pad manueel ingegeven.

Christophe

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 23:29 ]

• prins406
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58
Ultra 6: Hier versie 06/10/2010 FLAME6-2 V1.1
Temp 1 14 C / 57.2 F [Normaal 0-65 C / 32-149 F]
Temp 2 32 C / 89.6 F [Normaal 0-60 C / 32-140 F]

CPU temp is dus te laag. Heb de unit net 4 weken en er niet op gelet tot ik de berichten las. Voor de rest niets dan lof.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
zijn er naast de dual core atom nog verschillen tussen de readynas ultra 4 en ultra 4 plus?

ik vind het prijsverschil van 150eu namelijk vrij fors.

is de cpu van de 'gewone' ultra 4 krachtig genoeg om nzb's uit te pakken en iets via DLNA te streamen tegelijkertijd?

• prins406
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58
Dat streamen en uitpakken doe ik ook met een NV+ zonder problemen. Dus een Ultra 4 (zonder plus) zal dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfine
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11-2022
@ lapino en evt andere die Sickbeard geinstalleerd hebben... hoe hebben jullie hem aan de praat gekregen?? ik zag dat lapino een zelfde melding / error kreeg als ik, maar er staat geen oplossing bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Weet er iemand nog een webshop waar de Readynas ultra 4 verkrijgbaar is voor een redelijk schappelijke prijs. Pixmania is hij voor 339 te koop, alleen kunnen zij hem momenteel niet leveren ivm technische ellende met de website.

hij staat niet (meer) in de pricewatch en een hoop andere winkels zijn zeker 70eu duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Fried schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:27:
Weet er iemand nog een webshop waar de Readynas ultra 4 verkrijgbaar is voor een redelijk schappelijke prijs. Pixmania is hij voor 339 te koop, alleen kunnen zij hem momenteel niet leveren ivm technische ellende met de website.

hij staat niet (meer) in de pricewatch en een hoop andere winkels zijn zeker 70eu duurder..
Hoebedoelje staat niet in de pricewatch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collin!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-08 15:19
pipo de C schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:55:
NV+ 4000 update... Journaling staat nu uit.. write performance met FTP upload is nu 8.8MB gemiddeld bij grote files.
Die snelheid haal ik bijna over draadloos met mijn readynas ultra 2..

over gigabit haal ik van pc - >direct nas 70-90mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een stomme vraag , ik heb een ReadyNAS Ultra 6 [X-RAID2] metRAIDiator 4.2.19-T4 maar waar vind ik de torrents toepassing in de menu van RAIDiator ? Volgens de beschrijving zou deze er standaard moeten opzitten maar vind ze niet terug?

Sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:28
Welke snelhelden halen andere mensen met usenet downloads via SABNZBD? Met de Ultra2 plus haalde ik het maximum, 4 MB/s, nu met een Ultra 6 zit ik gemiddeld rond de 2 MB/s. Dat moet toch ook hoger kunnen? Ik heb de laatste versie van SABNZBD erop draaien en de laatste stabiele raidiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dezeppo schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 09:01:
Welke snelhelden halen andere mensen met usenet downloads via SABNZBD? Met de Ultra2 plus haalde ik het maximum, 4 MB/s, nu met een Ultra 6 zit ik gemiddeld rond de 2 MB/s. Dat moet toch ook hoger kunnen? Ik heb de laatste versie van SABNZBD erop draaien en de laatste stabiele raidiator.
2,6 MB/s via SABNZBD gemiddeld, met UPC 25 internet. Op een Ultra 2

lijkt me keurig.

firmware 4.2.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
dezeppo schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 09:01:
Dat de Ultra 6 langzamer is dan de Ultra 2 is logisch. Hij heeft misschien een krachtigere processor maar moet een stuk meer (parity) berekeningen uitvoeren dan de Ultra 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
ik mag me ook trots melden met een readynas ultra 4!

couchpotato en sabnzb draaien al als een tiet, sickbeard werkt nog niet helemaal mee..

waar ik op het moment tegenaan loop is dat als ik de readynas open vanaf mijn pc via 'deze computer' dan zie ik 2 mappen.. backup en media.

een map die in media is gezet door sabnzb (muziek album) heb ik geen rechten toe om te openen. ook kan ik niets verwijderen..
hoe geef ik mijn pc admin rights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fried schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:29:
ik mag me ook trots melden met een readynas ultra 4!

couchpotato en sabnzb draaien al als een tiet, sickbeard werkt nog niet helemaal mee..

waar ik op het moment tegenaan loop is dat als ik de readynas open vanaf mijn pc via 'deze computer' dan zie ik 2 mappen.. backup en media.

een map die in media is gezet door sabnzb (muziek album) heb ik geen rechten toe om te openen. ook kan ik niets verwijderen..
hoe geef ik mijn pc admin rights?
Door te connecten naar de NAS als user, of in de NAS in te stellen dat iedereen alle toegang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
tweede optie lijkt me niet zo safe toch?

voor de eerste maak ik dan gewoon een user aan in de NAS met de zelfde inloggegevens als mijn account op de PC?

nog een andere vraag; ik heb de sabnzb/sickbeard/couchpotato poorten geforward naar mijn NAS. gisteravond werkte dit thuis goed toen de NAS nog bezig was.

nu inmiddels op het werk lijkt hij niet beschikbaar.. komt dit doordat ik voor de optie heb gekozen dat de harde schijven na een half uur down spinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Sterker nog, de Ultra6 heeft een zwakkere processor EN moet meer parity berekeningen maken. Toch kan ik dat niet opmaken uit de SYSLOAD cijfers, heb ook al gepriegeld met de store in cache maar dat mocht ook zo goed als niet baten. Zou meer RAM helpen?

[ Voor 52% gewijzigd door dezeppo op 22-08-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fried schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:39:

voor de eerste maak ik dan gewoon een user aan in de NAS met de zelfde inloggegevens als mijn account op de PC?

nog een andere vraag; ik heb de sabnzb/sickbeard/couchpotato poorten geforward naar mijn NAS. gisteravond werkte dit thuis goed toen de NAS nog bezig was.

nu inmiddels op het werk lijkt hij niet beschikbaar.. komt dit doordat ik voor de optie heb gekozen dat de harde schijven na een half uur down spinnen?
De tweede optie is inderdaad niet zo veilig. Je kunt in de NAS een user aanmaken, die elke willekeurige naam en wachtwoord kan hebben (wel onthouden dan). Vervolgens stel je je shares in dat standaardtoegang uitgeschakeld is, en kies je bij "write enabled user" jou username. de eerste letters van de username tikken en er komt een drop down lijstje van de users die aan die letters voldoen :)

Gasttoegang uitschakelen is ook aanbevolen. Als je na deze stappen de shares wilt benaderen vanuit verkenner wordt er gevraagd om een username en wachtwoord. dat zijn dan de gegevens die je in de NAS hebt aangemaakt.

Je tweede vraag; het downspinnen van de schijven heeft hier niets mee te maken. Die gaan namelijk gewoon weer aan als je de NAS benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Fried schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:39:

Zou kunnen dat je je nas niet kunt bereiken door

ander ip toekenning van je router?
of
ssl toegang dat geweigerd wordt vanuit je werk, of niet geforward is in je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

HyperTrophy schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:28:
[...]

Zou kunnen dat je je nas niet kunt bereiken door

ander ip toekenning van je router?
of
ssl toegang dat geweigerd wordt vanuit je werk, of niet geforward is in je router?
Ja zat ik ook al aan te denken;

1) heb je het externe IP adres van je modem? (www.whatismyip.com bezoeken vanaf thuis)
2) heb je de juiste poort geforward? Kijk dat na in je NAS
3) blokkeert je werkgever (net als hier) bepaalde sites of verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
suf... het was idd de werkgever.. want probeer het hier even op de ipad via 3g en dat werkt gewoon wel!

bij thuiskomst even met die gebruikers aan de slag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
dezeppo schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:59:
Sterker nog, de Ultra6 heeft een zwakkere processor EN moet meer parity berekeningen maken. Toch kan ik dat niet opmaken uit de SYSLOAD cijfers, heb ook al gepriegeld met de store in cache maar dat mocht ook zo goed als niet baten. Zou meer RAM helpen?
Kan de processors niet exact vergelijken maar ik denk dat een single core 1.8 Atom (Ultra 2) langzamer is dan een dual core 1.6 Atom (Ultra 6). Heb toch echt het vermoeden dat de bottleneck in de parity berekeningen zit, die leggen een grote last op het systeem. Misschien is het (ook?) de SATA bus die sneller volloopt bij 6 schijven i.p.v. 2. Het blijft echter een gokje, moet dat eigenlijk eens uitzoeken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Grin schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:30:
[...]

Kan de processors niet exact vergelijken maar ik denk dat een single core 1.8 Atom (Ultra 2) langzamer is dan een dual core 1.6 Atom (Ultra 6). Heb toch echt het vermoeden dat de bottleneck in de parity berekeningen zit, die leggen een grote last op het systeem. Misschien is het (ook?) de SATA bus die sneller volloopt bij 6 schijven i.p.v. 2. Het blijft echter een gokje, moet dat eigenlijk eens uitzoeken. :Y)
Dat klopt als je het over de Ultra2 hebt, ik heb het over de Ultra2 Plus. Maar goed, dat aan de kant, Meer RAM helpt dan natuurlijk ook niet. Misschien de Ultra2+ gebruiken als downloadcenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
is er niet een manier om mijn pc ook 'admin rights' te geven?

als ik nu connect zie ik enkel de mappen 'backup' en 'media'. ik kan ook niets verwijderen..

(blijkbaar hebben de mappen die sabnzb download ook andere rechten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor iedereen met snelheidsproblemen; Jumbo frames zijn vaak problematisch als er apparatuur niet helemaal lekker werkt. Ik heb alles van netwerkkaarten tot de switch vervangen, maar na ongeveer 5 a 10 minuten zakt de snelheid naar belachelijk lage waarden. Zonder Jumbo frames blijft hij netjes tussen de 20 en 35 MB/s lezen en 20 MB/s schrijven.

Post-Processing script
Ik heb voor NZBget ook nog een bestaand unrar script aangepast. Omdat Couchpotato en Sickbeard allebei de 'Black Hole' methode gebruiken om hun NZB's af te leveren, kan ik dus geen gebruik maken van categories.

Omdat ik echter enkel series onder de 3 GB download, en films alleen minimaal 720p (3+ GB) heb ik het script aangepast zodat hij op basis daarvan het bestand verplaatst. Het script hernoemt tevens het uitgepakte bestand naar wat de naam van de NZB was. Vaak zijn de uitgepakte bestandsnamen als <releasegroep>-<EersteLetterVanElkWoord>.mkv.

Samengevat:
  • Hernoemen naar NZB bestandsnaam
  • Verpaats bestanden kleiner dan 3 GB naar series (/c/video/Series). Sickbeard verplaatst deze naar de juiste folder.
  • Verplaats bestanden groten dan 3 GB naar films (/c/video/Films). XBMC index't deze.
Have fun ermee! Elk weekend controleer ik of alles goed is gegaan en maak desnoods wijzingen. Dus hou hem in de gaten :)

http://dl.dropbox.com/u/2966003/unrar.sh

[ Voor 59% gewijzigd door Elect op 24-08-2011 09:03 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Mijn snelheid is nu optimaal. Vanuit vorige installaties stond het 'Article Cache Limit' nog op 128M (om diskactiviteit te minimaliseren). Schijnbaar had de Ultra 6 hier (meer) last van dan de Ultra 2 Plus. Nu komt alles weer op snelheid binnen. Alles wordt bij mij wel op zn plek gezet door SABNZBD samen met Sickbeard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Elect schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:04:
Voor iedereen met snelheidsproblemen; Jumbo frames zijn vaak problematisch als er apparatuur niet helemaal lekker werkt. Ik heb alles van netwerkkaarten tot de switch vervangen, maar na ongeveer 5 a 10 minuten zakt de snelheid naar belachelijk lage waarden. Zonder Jumbo frames blijft hij netjes tussen de 20 en 35 MB/s lezen en 20 MB/s schrijven.
Hoe haal je überhaupt 20MB/s? Over wifi? Mijn NV+ komt niet verder dan 8,9 MB/s, een enkele keer op 10/11, maar dat is snel over. Jumbo frames uit, AFP en SMB share.. maakt niet uit. Windows of MAC computer, maakt ook niet uit..

• Elect
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:57:
[...]

Hoe haal je überhaupt 20MB/s? Over wifi? Mijn NV+ komt niet verder dan 8,9 MB/s, een enkele keer op 10/11, maar dat is snel over. Jumbo frames uit, AFP en SMB share.. maakt niet uit. Windows of MAC computer, maakt ook niet uit..
Die 30 MB/s is natuurlijk over gigabit lan.Je hebt ook journaling, etc. uitstaan?
Heb er in het begin ook veel problemen mee gehad, maar na wat onderzoek in de performance instellingen krijg je hem toch goed snel :)

Heb op mijn NV+ ook alle third party apps zoals NZBget, Python, Transmissen op een lagere prioriteit gezet (dmv Nice). Hierdoor heeft SMBD altijd hoogte prio..

Kun je anders eens een screenshot posten van je instellingen. Zet er ook ff bij welke apparatuur je gebruikt tussen je NAS en je computer?

• HyperTrophy
  • Niet online
Fried schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:14:
is er niet een manier om mijn pc ook 'admin rights' te geven?

als ik nu connect zie ik enkel de mappen 'backup' en 'media'. ik kan ook niets verwijderen..

(blijkbaar hebben de mappen die sabnzb download ook andere rechten..)
binnen sabnzbd kan je je maprechten aanpassen, die moeten op "777" staan
dan kan je daarin gewoon lezen en schrijven.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Elect schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 08:45:
[...]

Die 30 MB/s is natuurlijk over gigabit lan.Je hebt ook journaling, etc. uitstaan?
Heb er in het begin ook veel problemen mee gehad, maar na wat onderzoek in de performance instellingen krijg je hem toch goed snel :)

Heb op mijn NV+ ook alle third party apps zoals NZBget, Python, Transmissen op een lagere prioriteit gezet (dmv Nice). Hierdoor heeft SMBD altijd hoogte prio..

Kun je anders eens een screenshot posten van je instellingen. Zet er ook ff bij welke apparatuur je gebruikt tussen je NAS en je computer?
Hmm.. Journaling staat uit, Jumbo frames ook. "nice" is een addon die je op de NV+ kan installeren?

Kan nu even geen screenshot maken, maar uit mijn hoofd;

AFP, CIFS en FTP sharing staan aan, schijven spinnen niet down ivm belachelijk hoge startup- waardes (niet dat het lang duurt, maar er wordt vrij vaak geschreven naar de NAS, dus elke 5 min. gaan de schijven weer aan ;) )

Inloggen noodzakelijk (User) en geen gasttoegang. Apparatuur: Negear (WNDR ??) 3500 router, NAS hangt met kabeltje van 40 cm aan de router, die verder weinig te doen heeft ;).

Wordt niet gedownload op de NAS, alleen storage en streamen (firefly) van muziek. films soms streamen, maar hangt er een beetje vanaf. Met read speeds van tussen de 8 en 10 mb/s wil streamen niet altijd lekker op een of andere manier.

Edit:
desktop (windows) hangt aan gigabit LAN en schrijft ook maar met tussen 8 en 11 MB/s..

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 25-08-2011 10:12 ]

• Elect
  • Niet online
Nice (en ReNice voor reeds gestarte processen) is geen addon, maar een methode om prioriteit te geven aan processen in linux.(wiki). Hiervoor moet je met SSH inloggen op je router.

Ik zo trouwens toch met SSH inloggen op je router. Even het commando 'TOP' intikken en kijken wat de load is. Start daarna een file transfer en kijk wat er gebeurd met de load. Normaal hangt deze bij mij rond de 2 met in het lijstje van processen 'SMBD' bovenaan. Een screenshot is erg welkom wanneer je de tijd hebt :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Elect schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:46:
Nice (en ReNice voor reeds gestarte processen) is geen addon, maar een methode om prioriteit te geven aan processen in linux.(wiki). Hiervoor moet je met SSH inloggen op je router.

Ik zo trouwens toch met SSH inloggen op je router. Even het commando 'TOP' intikken en kijken wat de load is. Start daarna een file transfer en kijk wat er gebeurd met de load. Normaal hangt deze bij mij rond de 2 met in het lijstje van processen 'SMBD' bovenaan. Een screenshot is erg welkom wanneer je de tijd hebt :)
inloggen op de router of op de NAS? inloggen via terminal neem ik aan?

Ik zal eens kijken vanavond als ik thuis ben, als het zo makkelijk is dan ben ik meteen van USB sticks af.. dat was het idee ook, maar de doorvoersnelheid valt me tegen.

Zitten trouwens 4 2TB schijven in van seagate. Doen 5900 rondjes per minuut, maar dat mag niet de bottleneck zijn. (en staan op de QVL)

• Elect
  • Niet online
Met SSH inloggen op de NAS. De bottleneck bij de NV+ is namelijk altijd de CPU. Als je maar 1/3e haalt van de snelheid is 2/3e van de CPU in gebruikt voor iets anders. Ik vraag me daarom ook af aan wat. Via SSH kun je zien welke processen nog meer actief zijn.

Je schijven zijn prima. Die snelheid haal je toch nooit :) Ik zal kijken of ik vanavond even mijn instellingen van de NV+ kan posten.

[ Voor 0% gewijzigd door Elect op 25-08-2011 12:13 . Reden: Typo's ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks! Staat in mn agenda om effe te kijken of dat inloggen lukt, dus je hoort!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 12:22
Ik heb even gezocht, maar kan alleen maar omslachtige manieren vinden om data in een andere folder te plaatsen binnen de NAS...iemand een idee hoe dit simpel kan? Wil files van Bittorent map naar movies map verplaatsen.

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 12:22
Ow en ik heb een Readynas Ultra 2 met de 'nog' de standaard 2x 500gb erin. Heb via ibood gekocht en na 3 weken was (waarschijnlijk) de interne voeding stuk. Snel een replacement van de week gehad, dus heb een nieuwe behuizing ontvangen. Nu blijft de NAS echter aangeven dat ik een update kan doen, hoewel de laatste 4.2.17 firmware erop staat. Daarnaast bij het opnieuw opstarten blijft de NAS "Raidsync started on volume C aangeven" en gaat hij de 2de schijf opnieuw syncen...als hij klaar is werkt het allemaal volgens mij wel en kan ik gewoon films streamen en heb ik toegang tot de NAS, waarbij hij aangeeft dat alles in orde is (groene bollen).

Alleen dan blijven mijn add-ons raar doen; onvolledige weergave van de functie knoppen en het niet kunnen invullen van waardes...

Doe ik iets raars? Iemand hier ook last van (gehad)?

• Fried
HyperTrophy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 09:47:
[...]

binnen sabnzbd kan je je maprechten aanpassen, die moeten op "777" staan
dan kan je daarin gewoon lezen en schrijven.
thanks, had dat ondertussen ook gevonden. dan is dat alvast geregeld.

nu wil ik graag wel ALLE mappen op de nas zien, niet alleen media en backup. maar ook de temp files en mappen waar de addons staan etc..

• HyperTrophy
  • Niet online
Fried schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:11:
[...]

nu wil ik graag wel ALLE mappen op de nas zien, niet alleen media en backup. maar ook de temp files en mappen waar de addons staan etc..
dan moet je je nas vanuit NETWERK openen in explorer, dan krijg je wel toegang tot alle mappen,

en anders via Raidar

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Oke, top werkt niet, maar uptime wel..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fGOy57paWztfCRaQ88OtnULe/full.png

Tijdens het kopiëren van 4.5GB dvd. avergae speed readout van istatpro tussen 4 en 8 MB/s

Gek genoeg loopt de load naar verloop van tijd op, tot (nu) 1,94 terwijl de doorvoersnelheid omhoog gaat van tussen 4-8 MB/s naar een constante 6-7 MB/s

[ Voor 26% gewijzigd door Pixeltje op 25-08-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Fried schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:11:
[...]

De config folder van de addons is \<ipvanjeNAS>\addons-config\. Let erop dat deze normaal gezien hidden is en je dus handmatig in je URL balk moet intikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
HyperTrophy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 18:55:
[...]

dan moet je je nas vanuit NETWERK openen in explorer, dan krijg je wel toegang tot alle mappen,

en anders via Raidar
no luck, blijven dezelfde mappen.. media/backup (en nu **username** voor een user die ik in de NAS heb aangemaakt). het moet toch wel mogelijk zijn om door de NAS heen te browsen alsof het interne schijven zouden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb je wel t vinkte bij 'verborgen bestanden en mappen weergeven' aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Fried schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 10:58:
[...]

no luck, blijven dezelfde mappen.. media/backup (en nu **username** voor een user die ik in de NAS heb aangemaakt). het moet toch wel mogelijk zijn om door de NAS heen te browsen alsof het interne schijven zouden zijn?
Dat laatste kan je bereiken door op een gewilde map ( Media ) rechtermuisklik te doen, en kiezen voor "Netwerkverbinding maken". je kunt dan een schijfnaam kiezen, die dan in je explorer tevoorschijn komt als bereikbare schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Van 't weekeinde 't geheugen van mijn Duo uitgebreid van 256 naar 1024 MB en Juboframes uitgeschakeld; 't verschil is overduidelijk merkbaar; nu nog ooit eens een Gbit switch regelen en 't is helemaal prima. Jumbo frames had ik overigens nog aan staan van toen ik de duo rechtstreeks aan de pc had hangen en even alles er heen wilde pompen; 100 mbit is daar niet echt ideaal voor. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Pixeltje schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:04:
Heb je wel t vinkte bij 'verborgen bestanden en mappen weergeven' aanstaan?
yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:36

SaN

Flinke aanbieding op ibood vandaag. Een Netgear ReadyNAS Ultra 6, met 3 maal 2TB harde schijven voor €600.

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/big_pictures/11/netgearrn6_600nl.jpg

Voor mij helaas boven mijn budget.

[ Voor 25% gewijzigd door SaN op 29-08-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
  • Laatst online: 22-05 13:24
SaN schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 00:12:
Flinke aanbieding op ibood vandaag. Een Netgear ReadyNAS Ultra 6, met 3 maal 2TB harde schijven voor €600.

Voor mij helaas boven mijn budget.
Zojuist deze NAS aangeschaft...Was inderdaad iets boven mijn budget, echter bij elkaar opgeteld was ik slechts een paar tientjes meer kwijt ten opzichte van een Ultra 4 :)

Nu wachten tot deze binnen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wel echt superverleidelijk.. maar 600 euro.. kan mijn NV+ met 4 2TB schijven misschien kwijt voor 400, maar dan nog is het een flinke investering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij heeft DDR2 geheugen. Sommige Synology of Qnap modellen hebben DDR3. Maakt dit nog veel verschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 10:24
Ben wat noobish in de Nas wereld, maar kan een Netgear ReadyNAS Ultra 6 zonder problemen de air video server draaien? Is dit uberhaupt mogelijk? Ik zou graag gewoon zonder enige conversie mijn films willen afspelen op mijn toekomstige Ipad 2.
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste