Ik zit met een probleem en wellicht weet iemand van jullie een oplossing.
Ik heb een NV+ (RND4000) met 4x 1TB in x-raid.
Deze heeft stroomuitval gehad en bleef daarna op "Checking FS" hangen, voor zeer lange tijd op 0%.
Helaas wist ik niet dat je die check kan skippen en heb ik uit wanhoop schijf nummer 4 eruit gehaald, toen de NAS uitstond, en daarna geboot. Toen kreeg ik weer die checking FS waar die op bleef hangen.
Toen schijf 4 teruggestopt en sindsdien ERR: Bad Firmware.
Na uitgebreid zoeken op internet heb ik dit allemaal gedaan:
-Firmware reinstall via de reset knop
-Firmware USB Restore via de powerknop en een usb stick (dit lijkt niet te werken)
-1 losse andere schijf erin, en de NAS werkte weer, er lijkt dus niks stuk.
-Harddisks stuk voor stuk eruit gehaald en telkens geboot.
Toen kwam ik erachter dat er een probleem lijkt met disk 1, zonder die disk boot ie wel maar heb ik mijn array niet terug en zie ik dat schijf 4 uit de array ligt en geheel vrij is.
Schijf 1 aan mijn pc gehangen en die werkt gewoon, ik zie ook de partities maar ik kan er niks mee.
Schijf 4 aan mijn pc gehangen, werkt ook goed maar is geheel leeg, geen partities.
Als ik nu boot zonder schijf 1 dan start ie door en kan ik er dus bij, stop er erna schijf 1 erin dan ziet hij de schijf maar gaat hij niks doen, het array blijft offline.
Schijf 1 in poort 4 gestopt en nog steeds Bad Firmware.
Ik weet het nu echt niet meer, alleen een factory reset zal helpen maar ik wil de data behouden of op zijn minst mijn laatste foto albums terugkrijgen.
Iemand nog een idee?
Ik zat aan TFTP boot te denken, wellicht dat dat nog iets uithaalt maar op het
readynas forum te zien gaat dat niks uithalen.
Ik ga nu kijken of ik de partities van schijf 4 kan terughalen.
Update
Op Disk 1 heb ik een Ext 2 (of 3) File system check kunnen doen via Ultimate Boot CD > TestDisk, hij start dat "Parted Magic" op, een windowed linux omgeving die er daadwerkelijk iets mee kan.
Toen via de Partition manager die FS Check kunnen starten en die heeft het een en ander recht gezet.
Nu boot de NAS wel door met de eerste 3 disks en probeer ik de boel te restoren op de 4e schijf via de NAS zelf.
Update 2
Na het hotpluggen van de 4e disk wilde deze niet syncen, ook niet na +5 minuten en dat is toch wat Netgear zegt na het vervangen van een schijf.
Hij zag de schijf wel maar bleef 'm als "dead" aangeven.
Uiteindelijk maar "Perform volume scan on next boot" aangevinkt onder shutdown en een reboot gedaan.
Nu is die de 4e schijf aan het syncen.
Ik zie de oude shares niet, wel de default shares
[
Voor 26% gewijzigd door
Gman op 23-01-2013 16:29
]