Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
- Pantagruel
- Registratie: Februari 2000
- Laatst online: 04-05 14:53
Mijn 80486 was snel,....was!
:strip_icc():strip_exif()/u/3454/i486.jpg?f=community)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Heb nu de cpu-fan gewoon op een molex aangesloten, met een weerstand kabeltje er tussen van Noctua. Fan is niet meer hoorbaar en de heatsink wordt niet eens lauw :-)
Verbruik ligt op 25W met de volgende componenten, OS is Fedora 15.
1
2
3
4
5
6
7
| Intel DH67CF Intel Core i3-2100 Scythe Samurai ZZ | Noctua 92mm WD20EARX Toshiba MK2552GSX 2.5inch OS disk be quiet! Pure Power L7 300W Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G |
- Pantagruel
Yup,Sando schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:11:
Oooh dus instellingen van hdparm moet je elke boot opnieuw doen! Nooit geweten.
Een beetje afhankelijk van je distro kwak de regel in /etc/rc.d/rc.local of maak je in /etc/init.d/ een script aan met de gewenste hdparm regels er in (niet vergeten t bestandje executable te maken dmv chmod +x 'bestandje'). In t geval van t laatste moet je update-rc runnen zodat t bestandje voortaan meegenomen wordt. Ook daar geldt, afhankelijk van je distro kun/moet je opties zetten mbt opstarten en stoppen van t scriptje.
in een notendop dus
. maak script bstand in /etc/init.d/[bestand]
. Voeg hdparm regel(s) toe a la : hdparm -B 255 /dev/xxx
. Zet execute permissie
. Zet links: update-rc.d [file] defaults
. Herstart om werking te testen
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Zit die er niet gewoon al bij? In Debian wordt /etc/init.d/hdparm gewoon bij het hdparm package geleverd namelijk.Pantagruel schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:35:
[...] maak je in /etc/init.d/ een script aan met de gewenste hdparm regels er in
Dat is alleen actief als je ingelogd bent vziw.Sando schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 02:56:
In Gnome heb je van die mooie powersettings, harde schijven uit na x, slaapstand na y (als je dat al wilt gebruiken), maar gaan die instellingen voor spindown van je harde schijven ook door als je Gnome een tijdje niet start? Of is dat allemaal Gnome-only?
Ik ken XMBC niet, maar als er verder niks beweegt als hij idle is kan het goed zijn dat de GPU ook niks hoeft te doen.Het liefst heb ik (zoals ik het nu heb) dat XBMC automatisch start en gewoon altijd aan is, maar als ik naar een 24/7 low energy oplossing ga kan het niet handig zijn dat die hardware accelerated XBMC gui constant de gpu loopt te gijzelen.
Zelfde als boven. Gaat het verbruik wel omlaag als je XMBC helemaal afsluit?ook merk ik bij mijn huidige (oldskool onzuinige desktop) media center dat het kwa energieverbruik geen halve Watt scheelt of ik nu in XBMC of in TTY zit.
Waarom niet? Start twee X servers, eentje op tty5 en eentje op tty6.Is dat zonder hoofdpijn nog mogelijk trouwens? GDM onder F5 en XBMC-only onder F6 (oid)?
Nou, al eens in inittab gekeken?Ik ben benieuwd hoe je /etc/inittab moet aanpassen voor iets wat lijkt op dit:
code:
1 2 gdm -- :0 startx /usr/bin/xbmc -- :1
Ik denk niet dat ik dat via inittab zou doen trouwens, maar een extra lightweight display manager zou installeren voor XMBC.
- Pantagruel
Klopt, Debian doet t van huis uit en hoef je enkel de hdparm.conf aan te passen. Maar zoals ik aanhaalde, iedere distro heeft zo zijn eigen wensen/eigenaardigheden. Voor OpenSuse maak ik zelf een init script en laat met rc-update in de gewenste run-level starten (B dus)deadinspace schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:32:
[...]
Zit die er niet gewoon al bij? In Debian wordt /etc/init.d/hdparm gewoon bij het hdparm package geleverd namelijk.
Volgens mij niet, maar de meter is ook niet heel precies denk ik. Zal later nog eens opnieuw meten, de wattmeter zit nu tussen de voeding van een andere computer.deadinspace schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:42:
Zelfde als boven. Gaat het verbruik wel omlaag als je XMBC helemaal afsluit?
Ja, ik snap niet zoveel van wat daar staat. Dat lijkt de place to be voor dergelijke truukjes. Daarom snap ik niet waarom veel blogs spreken van 'startx' ipv inittab enzo. Ik heb wel eens in inittab lopen klooien zoals het hoort wanneer je wat wilt proberen, maar voor mijn gevoel klopte het niet met hoe ik dacht dat het zou gaan. X sessies steeds op een andere plek enzo. Of perfect ingevult en toch alleen dat default grijze X. Het heeft wel degelijk invloed maar zit er (in Ubuntu) iets zit wat het overruled ofzo?Nou, al eens in inittab gekeken?
Goede reden daarvoor? Direct XBMC (media center) op het scherm lijkt me efficiënter. Je Philips/Samsung televisie start ook niet eerst een DM waarin vervolgens het tv-programma wordt geladen. Voor DM taken switch je dan naar een andere TTY (DM onder andere functietoets dan, ik weet niet hoe je zo'n virtueel scherm noemt)Ik denk niet dat ik dat via inittab zou doen trouwens, maar een extra lightweight display manager zou installeren voor XMBC.
-edit-
En al zou je het wel via een DM doen, dan moet je die toch alsnog via inittab starten?
[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 23-08-2011 04:53 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
En in Debian is /etc/default/hdparm ook aanwezig na het installeren van hdparm om bepaalde settings in te plaatsen zodat ze bv ook een upgrade van hdparm overleven.deadinspace schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:32:
[...]
Zit die er niet gewoon al bij? In Debian wordt /etc/init.d/hdparm gewoon bij het hdparm package geleverd namelijk.
"I don't have hard drives. I just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers." — ikkenai
Helaas is XBMC opgebouwd rond een zgn. "game loop". Ook als er niets te doen is, blijft XBMC vrolijk CPU cycles verorberen met het steeds opnieuw opbouwen van het scherm, pollen van inputdevices e.d.deadinspace schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:42:
Ik ken XMBC niet, maar als er verder niks beweegt als hij idle is kan het goed zijn dat de GPU ook niks hoeft te doen.
Dat deze gameloop er in zit, is een overblijfsel van de originele XBMC die alleen op de XBOX werkte, waar dit de standaard manier is om software te schrijven (want het is immers een gameconsole)
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Anoniem: 197658
Lian Li PC-Q11B
I3-2100
Be Quiet Pure Power 300W
8Gb geheuegn (2x 4)
DH67CF (B3)
2TB harde schijf
Onder WIN7 lag het verbruik op 23 watt maar onder Ubuntu 11.1 Server 64bit lag het verbruik op 32. Dat verschil vind ik wel erg groot. Las op internet dat Ubuntu 11.1 slecht met Power Management omgaat. Heb de volgende vragen:
- Zit er qua verbruik verschil in 64b of 32bits
- Zit er qua verbruik verschil in 11.x en 10.x (server)
- Zit er qua verbruik verschil in tussen server en desktop
- Zijn er tips om het verbruik omlaag te krijgen voor een server
Je kan het beste booten in tty of een lichte gui als LXDE, en als je hardware ermee om kan gaan een kernel van vòòr 2.6.34, zoals lubuntu of xubuntu 10.04.2.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Je draait Ubuntu server - geen GUI, enkel text-based werken?
Goede kans dat het komt door de geintegreerde grafische processor die, als er geen driver geinstalleerd is, full-time energie slurpt. Dat zou je kunnen oplossen door de juiste driver te modproben, of nog simpeler, 'sudo apt-get install xorg' doen en X starten. Zo is het mij ooit wel eens gelukt.
Nou zeg ik 'ooit wel eens gelukt', want toen ik dat laatst weer probeerde maakte het ineens geen verschil meer.
Wat je zou kunnen doen als je toch die server alleen remote gaat beheren (of, als je wil uittesten of het door de grafische processor komt): in de BIOS de video eens op 'off' zetten. Goede kans dat je een watt of 9 gaat winnen. Ik heb dat in elk geval zo gedaan, ging bij mij van ~21W naar iets van 13W, en de enige keer dat ik de videooutput nodig heb is bij een BIOS-upgrade (of als ik weer eens een firewall verprutst heb...)
Niet doen, ging bij mij niet goed. Nou ja, het is misschien aan de praat te krijgen, maar ik geloof dat je voor je netwerkdriver alleen al een vrij recente kernel (min. 2.6.38 geloof ik) nodig hebt.Sando schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:53:Je kan het beste booten in tty of een lichte gui als LXDE, en als je hardware ermee om kan gaan een kernel van vòòr 2.6.34, zoals lubuntu of xubuntu 10.04.2.
[ Voor 19% gewijzigd door vanaalten op 30-10-2011 02:09 ]
Ik draai Ubuntu server alleen in text modes. Als ik deze qua stroomverbruik zo gefintenuded heb dan gaat die zonder toetsenbord, muis en montitor de meterkast in.vanaalten schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 02:08:
Dat moederbordje ken ik vrij goed![]()
Wat je zou kunnen doen als je toch die server alleen remote gaat beheren (of, als je wil uittesten of het door de grafische processor komt): in de BIOS de video eens op 'off' zetten. Goede kans dat je een watt of 9 gaat winnen. Ik heb dat in elk geval zo gedaan, ging bij mij van ~21W naar iets van 13W, en de enige keer dat ik de videooutput nodig heb is bij een BIOS-upgrade (of als ik weer eens een firewall verprutst heb...)
[...]
Bedoel je IGP want dat heb ik wel eens gelezen dat dat flink kon schelen maar ook dat je dat dmv een dipswitch ofzo kan herstellen en dus niet via bios ofzo. Weet jij zo wat je daarvoor moet (qua dipswitch enzo)
doen want dan ga ik dat ws eens uitproberen.
Verder heb ik nog wel wat vage dingen met opstarten aangezien ik een 2GB harde schijf heb moet EFI-BIOS ook aan staan en dan heeft die moeite met opstarten van de harde schijf. Weet nog niet goed waar dat aan ligt.
Je kan het in de BIOS uitzetten, dan heb je het wel wat lastig als je ooit weer de BIOS in moet (immers, video is uit...). Je kan dan een jumper omzetten op het moederbord, bij het opstarten kom je dan geforceerd in de BIOS en kan je herstelwerkzaamheden uitzetten (video weer aan, bijvoorbeeld). Opslaan, uitzetten en jumper weer terugzetten en je hebt weer een normaal werkend systeem *met* video.
(best stom eigenlijk dat ze, als je 'video uit' selecteerd, dat ze dat niet pas *na* de BIOS opstart inschakelen)
Maar goed, je zou eens kunnen proberen:
> sudo apt-get install xorg
(even de lijst met te installeren pakketten overnemen zodat je makkelijk weer de boel kan de-installeren)
> X
... gewoon om te kijken of je verbruik dan inderdaad omlaag gaat. Wellicht dat het voldoende is om alleen de videodriver te modproben (modprobe i915 geloof ik) in plaats van X op te starten.
Maar goed - als je de boel toch remote gaat beheren, dan zou ik gewoon voor de BIOS oplossing gaan.
Sorry met dipswitch cd schakelaar bedoel ik jumper (mijn schuld)vanaalten schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:46:
Er is bij mijn weten geen schakelaar voor om de IGP uit te schakelen.

Ik wil graag gaan voor de bios-oplossing gaan maar ben nog een beetje huiverig voor wanneer ik toch weer een scherm nodig heb. Weet jij zo welk jumpertje of naam van de jumper dat is want bij is alles behoorlijk ingebouwd dus hopelijk kan ik er zo bij?
Zie dit document, bladzijde 11, aan de rechterkant, item 'D' (net boven de SATA aansluitingen).Anoniem: 197658 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:12:
Weet jij zo welk jumpertje of naam van de jumper dat is want bij is alles behoorlijk ingebouwd dus hopelijk kan ik er zo bij?
Die staat normaal gesproken op pinnen 1-2; weghalen en overzetten naar 2-3 is dus die restore-mogelijkheid en kan je gebruiken om video weer aan te zetten. De jumper helemaal weghalen is een BIOS recovery setting waarbij je met een bootable CD of flashdrive je bios weer kan redden (nooit nodig gehad).
Ik heb dit al een paar keer gedaan (dus video uitschakelen en met die jumper-methode weer inschakelen). Geen enkel probleem mee, maar kan mij voorstellen als je zowel die SATA als USB header rechtsboven gebruikt dat het wat lastig ingebouwd is.
Overigens, kijk bij dit bordje wel uit met bios updates - Intel heeft al twee keer achter elkaar een nieuwe BIOS uitgebracht en na enkele dagen weer van het web gehaald wegens 'instabiliteit'. Ofwel, na een nieuwe release, wacht even een weekje. Of nog beter - als je geen reden hebt om te upgraden, gewoon blijven bij wat voor jou werkt.
Ik heb problemen met booten en hopelijk kan je me verder helpen. Wat ik ook doe, bij het booten geeft pc aan dat er geen bootable disk aanwezig is. Als ik echter tijdens een herstart op F10 druk dan krijg je bootmenu en ik geef daar aan dat deze moet starten vanaf harde schijf (ook enige optie) wordt er wel goed opgestart. Dus schijf is bootable maar wordt niet als zodanig herkend.vanaalten schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:00:
[...]
Overigens, kijk bij dit bordje wel uit met bios updates - Intel heeft al twee keer achter elkaar een nieuwe BIOS uitgebracht en na enkele dagen weer van het web gehaald wegens 'instabiliteit'. Ofwel, na een nieuwe release, wacht even een weekje. Of nog beter - als je geen reden hebt om te upgraden, gewoon blijven bij wat voor jou werkt.
Dit herken ik bij mij totaal niet, het systeem start altijd probleemloos. Wellicht bij jou niet omdat je EFI-BIOS aan hebt gezet (bij mij met een 500GB diskje niet nodig).Anoniem: 197658 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:05:
Ik heb problemen met booten en hopelijk kan je me verder helpen. Wat ik ook doe, bij het booten geeft pc aan dat er geen bootable disk aanwezig is. Als ik echter tijdens een herstart op F10 druk dan krijg je bootmenu en ik geef daar aan dat deze moet starten vanaf harde schijf (ook enige optie) wordt er wel goed opgestart. Dus schijf is bootable maar wordt niet als zodanig herkend.
Tegen mijn voorgaande advies in: Intel is net vandaag met de v1.32 BIOS uitgekomen, wellicht dat het daarin opgelost is. En anders even een apart topic maken in het PMG subforum, daar zit misschien meer kennis dan in een operating-system forum.
Dat is hier (Processors, Moederborden & Geheugen)Anoniem: 197658 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:54:
Oke maar wat en waar is het PMG subforum?
Na de "problemen" rond ASPM en het hogere stroomgebruik lijkt er nu een hele aardige fix voor deze regressie te zijn. Dit kon je zelf in veel gevallen al oplossen middels "pcie_aspm=force" in je bootline mee te geven.
Nu heeft een Red Hat engineer een andere methode bedacht om te controleren of ASPM mogelijk is, waardoor het nu in de meeste gevallen wel ingeschakeld wordt. Dus met Linux 3.2+patch of waarschijnlijk 3.3 zou dit opgelost kunnen zijn.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Waar kan ik nog meer op letten om het verbruik lager te krijgen?
Linux Mint 12#!/bin/bashtoon volledige bericht
#
#Power OFF nvidia card
cd /home/jochem/acpi_call
insmod acpi_call.ko
echo '\_SB.PCI0.PEG0.PEGP._OFF' > /proc/acpi/call &
#set wwan0 down
ifconfig wwan0 down &
#Enable Audio HD powersave
echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save &
#Disable WOL
ethtool -s eth0 wol d &
#Enable multi core power savings
echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_smt_power_savings &
#Enable laptop mode
echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode &
#Set vm writeback to 10 secs (lose 10 secs on crash)
echo 1500 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs &
#maak bluetooth dood
rfkill block bluetooth
#kill nouveau
rmmod nouveau
#set scheduler
echo noop > /sys/block/sdb/queue/scheduler &
#set aspm
echo powersave > /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy sleep 60 &
#set wireless power
iwconfig wlan0 power on
iwconfig wlan0 power timeout 500ms
#runtime PM
for i in $(ls /sys/bus/{pci,i2c}/devices/*/power/control);do echo auto > $i;done
#powersaving /dev/sda
hdparm -B 1 -S 12 /dev/sda
#reduce screen brightness
#xbacklight -set 70
#set scaling_governor
#echo powersave > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
#set SATA link power managment
echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy
echo 0
Gestart met een sleep 180 vanuit rc.local
dell xps 15
powertop vindt het heel leuk
Het enige waar ik nog naar wil kijken is dat mijn HDA audio met deze instelling juist flink bezig is. Wat ook wel her en der wordt bevstigd...
Mijn governor mag misschien wel op powersave > ondemand geeft bursts van mijn processor-fan maar da's een bekend issue op de xps 15 ( ook onder win7 )
En ik moet nog eens kijken naar bluetooth..
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dan moet je inderdaad ondemand (of conservative) hebben. Handig is het om dan ook "ignore_nice_load" op 1 te zetten, in /sys/device/system/cpu/cpufreq/*/ignore_nice_load Als dit op 1 staat, wordt er namelijk niet meteen naar de hoogst mogelijke snelheid geschakeld voor kleine taken met een lagere prioriteit.Sando schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:23:
Scaled je CPU niet standaard naar de optimale frequentie dan? Als je iets doet wat clockcycles nodig heeft heb je liever dat ie dat gewoon rap doet en daarna weer rustig is.
De "ondemand" governor moet je trouwens zien als "selecteer de hoogst mogelijke snelheid, tenzij er niets te doen is, neem dan de laagste snelheid" en "conservative" als "pas de snelheid proportioneel aan aan de load". "powersave" draait altijd op de laagste snelheid en "performance" altijd op de hoogste.
Ik denk dat jij ondemand wilt hebben...
@Borromini, wat jij zegt klopt niet, met powersave zal je juist wel altijd het laagste energieverbruik hebben, maar zit je altijd op de laagste CPU snelheid waardoor taken veel langer duren. Als je genoeg geduld hebt, zou dan geen probleem moeten zijn, maar over het algemeen wil je wel performance waar nodig...
[ Voor 14% gewijzigd door Elijan9 op 09-12-2011 09:57 . Reden: Reactie op Borromini toegevoegd ]
War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic
Dat is dus niet perse waar, als je powersave gebruikt, is je CPU langer bezig met alles, en kan dus minder snel terug naar een van de powersave-modes (C1-C4).Elijan9 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 09:50:
[...]
@Borromini, wat jij zegt klopt niet, met powersave zal je juist wel altijd het laagste energieverbruik hebben,
[...]
Over het algemeen is "ondemand" het zuinigste, omdat bij deze governor de tijd in powersave het langste is.
Zie ook het commentaar van (Intel software engineer) Arjen van de Ven:
http://www.bughost.org/pipermail/power/2007-May/000073.html
http://www.bughost.org/pipermail/power/2007-May/000166.html
http://www.bughost.org/pipermail/power/2007-May/000071.html
[ Voor 20% gewijzigd door Wirf op 09-12-2011 10:26 ]
(Linkjes werken niet...)Wirf schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:21:
[...]
Dat is dus niet perse waar, als je powersave gebruikt, is je CPU langer bezig met alles, en kan dus minder snel terug naar een van de powersave-modes (C1-C4).
Over het algemeen is "ondemand" het zuinigste, omdat bij deze governor de tijd in powersave het langste is.
Zie ook het commentaar van (Intel software engineer) Arjen van de Ven:
http://www.bughost.org/pipermail/power/2007-May/000073.html
http://www.bughost.org/pipermail/power/2007-May/000166.html
http://www.bughost.org/pipermail/power/2007-May/000071.html
Dat mag dan eventueel gelden voor de meest ideale situatie op de laptop van Arjan van de Ven, maar van mij mag hij dat weel eens na gaan meten met consumenten hardware.
In praktijk is het gebruik in idle state mode namelijk bij lange na niet laag genoeg ten opzichte van de laagste snelheid voor deze redenatie. Probeer het zelf maar eens... Ik heb nog geen enkele Intel/AMD processor gezien die op een 4 keer hogere snelheid nota bene minder dan 4 keer zoveel energie verbruikt. En dat is de minimale voorwaarde als er in idle geen enkele stroom wordt gebruikt, hetgeen alleen theoretisch mogelijk is.
Voor elke laptop die ik tot nog toe heb kunnen testen gaat de redenatie van Arjan van de Ven niet op.
Hier concludeert IBM trouwens het tegenovergestelde als Arjan van de Ven, namelijk dat "conservative" wel degelijk de beste performance-per-watt geeft. Dit is ook te zien als het verbruik uitgezet wordt ten opzichte van een gemiddelde load. Conservative scoort dan over bijna de hele linie lager of hetzelfde als ondemand:
https://www.ibm.com/devel...inux/library/l-cpufreq-3/
[ Voor 19% gewijzigd door Elijan9 op 09-12-2011 14:03 ]
War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic
Ik dacht dat de optimale instellingen anno 2011 redelijk standaard aanstonden, maar ik lees nu dat ik de powernow-k8 zelf moet installeren voor mijn AMD Fusion, en de truukjes zijn op google vermoeiend dun gezaaid en soms ook nog tegenstrijdig.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Scaled je CPU niet standaard naar de optimale frequentie dan? Als je iets doet wat clockcycles nodig heeft heb je liever dat ie dat gewoon rap doet en daarna weer rustig is.
Zien jullie de comment niet ? Ik draai ondemand ....
Da's een goeie , die ga ik ook nog ff proberen. Het gaat mij erom mijn fan onder controle te krijgen. Prestaties zijn minder belangrijk.Dan moet je inderdaad ondemand (of conservative) hebben. Handig is het om dan ook "ignore_nice_load" op 1 te zetten, in /sys/device/system/cpu/cpufreq/*/ignore_nice_load Als dit op 1 staat, wordt er namelijk niet meteen naar de hoogst mogelijke snelheid geschakeld voor kleine taken met een lagere prioriteit.
Nog vermeldenswaard is het dat Mint 12 ( en ws. ubuntu dus ook ) pm-utils draaien en dat laptop-mode-tools nogal getweakt moet worden om vrolijk mee te draaien met pm-utils ( dat eig. niet te verwijderen valt, doordat ie veel meetrekt met een uninstall onder gnome3 ).
Vandaar mijn handmatige aanpassingen...
Anyway, opties instellen gaat lastig bij mij:quote: PowertopGood Using 'ondemand' cpufreq governor
$ lspci | grep -i audio
00:01.1 Audio device: ATI Technologies Inc Wrestler HDMI Audio [Radeon HD 6250/6310]
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) (rev 40)
$ sudo echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save
bash: /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save: Permission denied
[ Voor 61% gewijzigd door Sando op 09-12-2011 16:37 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Doe es:Sando schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:24:
Anyway, opties instellen gaat lastig bij mij:
1
2
| sudo bash echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save |
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dat komt omdat alleen het "echo" gedeelte als superuser wordt uitgevoerd, het pipen naar /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save wordt dan alsnog gedaan door de shell waar je op dat moment in zit (die dus geen root-rechten heeft)Sando schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:13:
lolwut thx Wirf, gewoon su werkt ook zie ik, sudo echo niet. Apart, maar zal wel ergens wat mee te maken hebben.
Als je er haakjes om zou zetten, wordt het misschien duidelijker:
(sudo echo 1) > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save
sudo werkt prima op echo, maar het gedeelte erna "> /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save" wordt uitgevoerd als gewone gebruiker. Ik doe in zulke gevallen:Sando schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:13:
lolwut thx Wirf, gewoon su werkt ook zie ik, sudo echo niet. Apart, maar zal wel ergens wat mee te maken hebben.
1
| echo 1|sudo tee /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save |
Anyway, dat echo'en is niet altijd nodig. Voor vm spul en laptop mode, is het niet beter om het eenmalig aan te passen in sysctl.conf? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen:
1
2
3
4
5
6
| echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode # en /sbin/sysctl -w vm.laptop_mode="5" # en echo 500 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs /sbin/sysctl -w vm.dirty_writeback_centisecs="500" |
Speaking of laptop_mode, die doet toch niets anders dan die writeback vertragen? Wat is dan het verschil tussen:
1
2
3
| /sbin/sysctl -w vm.laptop_mode="5" # en /sbin/sysctl -w vm.dirty_writeback_centisecs="500" |
Ik snap ook niet waarom die vm.swappiness standaard nog altijd op 60 staat, dat is niet conform de mantra: ongebruikt geheugen is verspild geheugen.
Leuk om te nerden of om hoofdpijn te krijgen:
1
| # sysctl -a | grep -e vm. -e fs. -e kernel. |
Is er ook een manier om via een commando te detecteren waar je muis zit, om deze uit te sluiten van de autosuspend? Het zou mooi zijn om usb autosuspend op 1 (oid) te zetten behalve de optische muis want dat is loei-irritant, dat ding moet op 300 ofzo.
1
| for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 300 > $i; done |
Powertop weet precies wat ik bedoel, want als ik autosuspend van de muis uitzet door deze even uit- en in te pluggen, staat er meteen: "Bad Autosuspend for USB device USB-PS/2 Optical Mouse (Logitech)"
Ik heb trouwens ondanks dat de rest op 1 staat in powertop ~twintig keer deze melding waar ik niet vanaf kom:
Bad Runtime PM for PCI Device [blah blah]
Die HD optimalisaties die ik hier las werken voor mij niet. Als ik doe:
1
| hdparm -B 1 -S 120 /dev/sdb ## SAMSUNG HD204UI met AdvancedPM=yes |
dan spint de schijf constant down en up met pakweg 15 seconden interval, terwijl dat niet hoort:
-update-/dev/sdb:
setting Advanced Power Management level to 0x01 (1)
setting standby to 120 (10 minutes)
APM_level = 1
De Samsung 2TB spint constant down bij elke APM level -> 1, 127, 128, en 192 getest. Ergens een fout met iets. Bugreport in.
[ Voor 94% gewijzigd door Sando op 09-12-2011 22:01 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
De ondemand governor is trouwens standaard in ubuntu-based distro's met upstart.
Je kan spul dan ook volgens mij eenmalig op deze manier uitschakelen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| # Disable daemons and services # RED 2011-12-09 # Windows type 'at' scheduler chmod -x /etc/init.d/atd # Bluetooth chmod -x /etc/init.d/bluetooth # Braille server - blind people chmod -x /etc/init.d/brltty # Dial-up only chmod -x /etc/init.d/dns-clean # Kernel error reporting deamon chmod -x /etc/init.d/kerneloops # Use gmail instead chmod -x /etc/init.d/postfix |
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Lijkt me een vrij nare manier om je services niet meer op te laten starten, door ze niet meer executable te maken. Kun je dat niet beter doen met rcconf of update-rc.d? Uiteraard even opnieuw opstarten voordat de boel daadwerkelijk is uitgeschakeld, net als bij de code hierbovenSando schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 20:13:toon volledige bericht
[...]
De ondemand governor is trouwens standaard in ubuntu-based distro's met upstart.
Je kan spul dan ook volgens mij eenmalig op deze manier uitschakelen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 # Disable daemons and services # RED 2011-12-09 # Windows type 'at' scheduler chmod -x /etc/init.d/atd # Bluetooth chmod -x /etc/init.d/bluetooth # Braille server - blind people chmod -x /etc/init.d/brltty # Dial-up only chmod -x /etc/init.d/dns-clean # Kernel error reporting deamon chmod -x /etc/init.d/kerneloops # Use gmail instead chmod -x /etc/init.d/postfix
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Da's uit mijn post iets hoger..#set scaling_governor
#echo powersave > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
Da's nu:
Klein verschil#set scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu1/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu2/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu3/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu4/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu5/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu6/cpufreq/scaling_governor
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu7/cpufreq/scaling_governor
echo 1 > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/conservative/ignore_nice_load
echo -n 40 > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/conservative/down_threshold
echo -n 90 > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/conservative/up_threshold
Ik ben dus nog steeds op zoek naar de balans tussen redelijke prestaties en een energie zuinige scaling..
Punt is dat die stomme fan van mijn xps15 steeds volledig blaast bij al minimale i/o en wake-ups. Onder win7 is er de truuk om powersave in te stellen bij geavanceerde energy-settings.. dat helpt. Hmmmm..ik moet eig nog ff uitzoeken wat die instelling precies doet om 'm hopenlijk te kopieren naar mint..
Anders gaat het ding open, maar liever niet..

1
| echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu{0..7}/cpufreq/scaling_governor |
Ook werken?
Those penguins, they sure ain't normal
ubuntu:~/test$ echo conservative > test{a..z}
bash: test{a..z}: omleiding is niet eenduidig
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
| #!/usr/bin/env bash # RED power script AMD FUSION # 2011-12-09 # Media/HW # # Enable Audio HD powersave echo Y > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save_controller & echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save & # Disable channels that keep HDA ATI SB (Realtek ALC892) awake (-c 1) for CHAN in 'Line' 'Front Mic' 'Rear Mic'; do amixer -c 1 set "$CHAN" mute nocap; done & # Suspend USB after 60 seconds for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 60 > $i; done & # Suspend ALL (auto=suspend,on=always_on) for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/level; do echo auto > $i; done & #for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/level; do echo auto > $i; done ## same as above # CPU # # Enable multi core power savings # Not avaialbe: # echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_smt_power_savings & #set scaling_governor (powersave,ondemand) echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu{0,1}/cpufreq/scaling_governor # I/O # # SATA Aggressive Link Power Management # max_performance, min_power for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-3]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done & # Enable laptop mode echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode & # /sbin/sysctl -w vm.laptop_mode="5" & # Keep dirty writes in memory echo 90 > /proc/sys/vm/dirty_ratio & # Keep dirty writes out of cache echo 1 > /proc/sys/vm/dirty_background_ratio & # Writeback 60 secs echo 6000 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs & # Swappiness echo 9 > /proc/sys/vm/swappiness & #/sbin/sysctl -w vm.swappiness="9" & # No access times (warning) (relatime,noatime,nodiratime) # Delay ext4 journal commit 1 minute mount -o remount,noatime,commit=60 / & # Agressive power savings only when supported disk is plugged in during boot ## -B Werkt niet voor Samsung die ik heb! Alleen -S dan maar for d in /dev/sd?; do if [ "`hdparm -i $d | grep -i AdvancedPM=yes`" ]; then hdparm -B 255 -S 144 $d; fi; done & ## Output, allowed? # Disable daemons and services # RED 2011-12-09 # #SERVICES=( \ #"/etc/init.d/atd" \ #"/etc/init.d/bluetooth" \ #"/etc/init.d/brltty" \ #"/etc/init.d/dns-clean" \ #"/etc/init.d/kerneloops" \ #"/etc/init.d/postfix" \ #) #for S in "${SERVICES[@]}"; do chmod -x $S; done # echo 0 |
Ik activeer 'm nog niet, net mijn Voltcraft aangesloten, benieuwd of ik dan een verschil zie.
Nog opmerkingen of aanvullingen over mijn bij elkaar geraapte tweaks?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Als je genoeg geheugen hebt kun je de swapiness zelfs op 1 zetten, heb ik ook op mijn hypervisor.
En je hebt het als comment neer gezet, maar zou je bv bluetooth niet hardware matig uitschakelen ipv een daemon geen execute rechten geven? (wat ik zo ie zo al een mindere oplossing vind, maar goed)
[ Voor 21% gewijzigd door B2 op 13-12-2011 19:14 ]
Iets met veiligheid. noatime wordt afgeraden en misschien leveren andere zaken als de bewuste latency problemen op. Ik vind het handig als ik met één knip in mijn vingers (lees: commenttag voor de uitvoer van het shellscript) alle tweaks ongedaan kan maken.B2 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:12:
Waarom doe je een remount in dit script? Zou je niet gewoon zoals het hoort dit in /etc/fstab zetten?
Ja het bestaat inderdaad. Ik zie echter overal de echo-methode toegepast worden. Maar toen ik vroeg waarom eigenlijk kreeg ik geen antwoord.Verder zou ik niet met echo 1 naar /proc.... werken maar het ook weer netjes in /etc/sysctl.conf doen. (ik weet niet of dit onder Ubuntu bestaat, lijkt me wel?)
Daarom heb ik voor het gemak als reden bedacht dat tweede methode ook permanent is, met dus de zelfde reden als de mount - makkelijk recoveren van een desastreuze tweak, en makkelijk tweaks 'togglen'.
Dat werkt gewoon lekker, ook als je bij wijze van uitzondering eens veel resources nodig hebt? Ik ben met extreme waarden altijd bang dat er een vervelende situatie kan ontstaan, dat er bijvoorbeeld echt geen geheugen meer vrij is en dat sommige apps daar onbedoeld slecht op reageren met veel IO op mijn SSD van dien. Zo herinner ik mij de niet zeldzaam genoege ervaring dat Windows een staat kon bereiken dat alles zo HD intensief werd dat ie letterlijk 100+ keer zo traag ging. Netjes afsluiten om maar 'clean te unmounten' was heel tricky en duurde makkelijk een half uur. Toegegeven XP tijdperk, maar ik vergeet die near-deadlock achtige situaties nooit weer.Als je genoeg geheugen hebt kun je de swapiness zelfs op 1 zetten, heb ik ook op mijn hypervisor.
Het staat in comment voor het overzicht (dan weet ik wat ik ookalweer heb gedaan) maar ook omdat het wel zo'n eenmalige setting is. Hoeft niet steeds weer uitgevoerd te worden.En je hebt het als comment neer gezet, maar zou je bv bluetooth niet hardware matig uitschakelen ipv een daemon geen execute rechten geven? (wat ik zo ie zo al een mindere oplossing vind, maar goed)
Maar ik kom onmogelijk in het BIOS van dit Zotac moederbord. Ik zou haast denken dat dit ding geen tweakable BIOS heeft. Er staat ook niets in het moederbord-boekje. WLAN moet ik ook uitschakelen als ik een nieuwe UTP-kabel heb, maar onderdelen los solderen zie ik nu ook weer niet zitten.
Het was ook een ondoordacht idee om gewoon wat ik niet heb of niet wil uit upstart te verwijderen omdat ik niet wil dat er clockcycles aan verspild worden, zodat het starten wellicht iets sneller gaat.
Los daarvan vind ik dat je met die laatste opmerking een goed punt hebt, als het hardwarematig kan is dat ziezo beter.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Op zich is er niet zoveel verschil, alleen zou je de echo methode kunnen vergelijken met een grote hamer, en een grote knal geven op het systeem. Systemctl zou het e.e.a. wat netter af te kunnen handelen, ook met eventuele logging. Maar ik zeg "zou kunnen"Sando schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:59:
Ja het bestaat inderdaad. Ik zie echter overal de echo-methode toegepast worden. Maar toen ik vroeg waarom eigenlijk kreeg ik geen antwoord.
Ik zal even mezelf quoten uit bovenstaande veel te lange post:
Standaard staat power-save van muizen uit. Als je hem aanzet en de muis vervolgens uit-en-inplugt staat de instelling automatisch weer uit.Sando schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:30:
Is er ook een manier om via een commando te detecteren waar je muis zit, om deze uit te sluiten van de autosuspend? Het zou mooi zijn om usb autosuspend op 1 (oid) te zetten behalve de optische muis want dat is loei-irritant, dat ding moet op 300 ofzo.
code:
1 for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 300 > $i; done
Powertop weet precies wat ik bedoel, want als ik autosuspend van de muis uitzet door deze even uit- en in te pluggen, staat er meteen: "Bad Autosuspend for USB device USB-PS/2 Optical Mouse (Logitech)"
Al die IO tweaks bij elkaar daarentegen lijken bij mij amper verschil te geven:
1
2
3
4
5
6
| echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode & echo 90 > /proc/sys/vm/dirty_ratio & echo 1 > /proc/sys/vm/dirty_background_ratio & echo 6000 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs & echo 9 > /proc/sys/vm/swappiness & mount -o remount,noatime,commit=60 / & |
Het gemiddelde over een uur is 0,1 watt lager en dat zou net zo goed toeval kunnen zijn.
Ik weet niet of het data-loss risico van de standaard ~5 seconden naar 60 seconden de 0,1 watt 'bezuiniging' waard is.
Oneenschh. Ik heb inmiddels een mening.B2 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:50:
[...]
Op zich is er niet zoveel verschil, alleen zou je de echo methode kunnen vergelijken met een grote hamer, en een grote knal geven op het systeem. Systemctl zou het e.e.a. wat netter af te kunnen handelen, ook met eventuele logging.
echo staat tot het ophangen van een bordje met verwijderbare 3M plakstrips als
sysctl staat tot het ophangen van een bordje door gaten te boren en schroeven te plaatsen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik denk dat je dan mijn gedachte er achter niet volgtSando schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:47:
[...]
Oneenschh. Ik heb inmiddels een mening.En de volgende vergelijking is eerlijker:
echo staat tot het ophangen van een bordje met verwijderbare 3M plakstrips als
sysctl staat tot het ophangen van een bordje door gaten te boren en schroeven te plaatsen.
Met jouw vergelijking zou ik altijd nog voor sysctl kiezen
1
| echo blah > ... & |
Heeft totaal geen nut voor iets als echo en je hebt de kans de buggy sysctl's bij concurrent access de boel doen ontploffen. Gooi die dingen in sysctl.conf of een aparte sysctl file met "sysctl -p <file>".
Trouwens dit:
kan nooit werken omdat stdout maar 1 file descriptor is die je naar alle files wil redirecten.onlinegangster schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:14:
Hmm, gewoon gokje he, zou:
Bash:
1 echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu{0..7}/cpufreq/scaling_governor
Ook werken?
Wat wel kan is dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #! /bin/bash function allfiles() { if [ "$#" -eq 2 ] then tee $1 > $2 else local THISFILE=$1 shift tee $THISFILE | allfiles $@ fi } echo blah | allfiles 1 2 3 4 |
Ik laat het over om de functie aan te passen voor 0 of 1 parameter (hint: /dev/null).
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Vervang gerust "allfiles" door gewoonweg "tee", die kun je namelijk al meerdere files meegeven. Bijvoorbeeld:H!GHGuY schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:58:
kan nooit werken omdat stdout maar 1 file descriptor is die je naar alle files wil redirecten.
Wat wel kan is dit:
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 #! /bin/bash function allfiles() { ... } echo blah | allfiles 1 2 3 4
1
| echo conservative |tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor |
Dat scheelt je weer een aantal extra processen...
Ik moet dringend de man page van tee nog eens onder handen nemen...Elijan9 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:47:
[...]
Vervang gerust "allfiles" door gewoonweg "tee", die kun je namelijk al meerdere files meegeven. Bijvoorbeeld:
code:
1 echo conservative |tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
& is net zo goed "in de achtergrond duwen" als niet-& in de voorgrond 'duwen' is. Ik heb het nageaapt van iemand hier en enkele scripts op internet. Toegegeven vrij nutteloos voor echo-statements, maar het geven van problemen is denk ik puur berust op je eigen ononderbouwde fantasie. Het gebruik van sysctl is zoals eerder opgemerkt ook ongewenst.H!GHGuY schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:58:
Waarom telkens alles in de background duwen?
Bash:
1 echo blah > ... &
Heeft totaal geen nut voor iets als echo en je hebt de kans de buggy sysctl's bij concurrent access de boel doen ontploffen. Gooi die dingen in sysctl.conf of een aparte sysctl file met "sysctl -p <file>".
Mogen rc.local commando's output anders dan 0 geven?Elijan9 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:47:
Vervang gerust "allfiles" door gewoonweg "tee", die kun je namelijk al meerdere files meegeven. Bijvoorbeeld:
code:
1 echo conservative |tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
Bijvoorbeeld.
1
| echo min_power | tee /sys/class/scsi_host/host[0-3]/link_power_management_policy |
1
| for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-3]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done |
[ Voor 84% gewijzigd door Sando op 21-12-2011 18:56 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Untested maar het idee is goed of niet?Sando schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:47:
en daarom lijkt het me voor iedereen handig als we geautomatiseerd kunnen uitvinden in welke onlogisch genaamde en van poort wisselende /sys/bus/usb/devices/ de muis zit, zodat we die een timeout van bijvoorbeeld 30 minuten ipv 1 seconde kunnen geven.
-edit-
Works.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| for dev in /sys/bus/usb/devices/*; do suspend="$dev/power/autosuspend" level="$dev/power/level" if [ -e $suspend ]; then if [ -e $dev/product ] && [ "`cat $dev/product | grep -i -e mouse -e keyboard`" ] then echo 1800 > $suspend else echo 2 > $suspend fi echo auto > $level fi done |
Niet alle devices hebben power-options, en niet alle devices met power-options hebben een product-naam.
Nu moet ik er nog achter komen hoe ik mijn USB-remote-control-keyboard/mouse kan detecteren zodat deze nooit uitgaat, ook niet na een half uur.
-edit-
Yes, idProduct kunnen achterhalen van product-loze usb controller. Naar wens aanpassable, hier is het hele script, zonder shebang omdat het onderdeel is van mijn rc.local:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| # Suspend USB for dev in /sys/bus/usb/devices/*; do suspend="$dev/power/autosuspend" level="$dev/power/level" if [ -e $suspend ]; then # Suspend mouse after 30 minutes, otherwise annoying if [ -e $dev/product ] && [ "`cat $dev/product | grep -i -e mouse -e keyboard`" ] then echo 1800 > $suspend else echo 2 > $suspend fi # Never suspend IR receiver if [ -e $dev/idProduct ] && [ "`cat $dev/idProduct | grep 2230`" ] then echo on > $level else echo auto > $level fi fi done |
[ Voor 44% gewijzigd door Sando op 21-12-2011 20:14 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ononderbouwde fantasie... Ik zit genoeg in de kernel code om te weten dat er redelijk wat /sys-files zijn die niet reentrant zijn.Sando schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:37:
[...]
& is net zo goed "in de achtergrond duwen" als niet-& in de voorgrond 'duwen' is. Ik heb het nageaapt van iemand hier en enkele scripts op internet. Toegegeven vrij nutteloos voor echo-statements, maar het geven van problemen is denk ik puur berust op je eigen ononderbouwde fantasie.
Je gaf aan sysctl niet te willen gebruiken zodat je eenvoudig zou kunnen aan-/uitschakelen. Met een aparte sysctl file en "sysctl -p <file>"kun je net dat bereiken.Het gebruik van sysctl is zoals eerder opgemerkt ook ongewenst.
Meh, wijzen op kennis van code als argument is meer arrogant dan relevant. Sysctl is niets meer dan een wrapper voor /proc. Sommige distro's hebben dit commando niet eens en dan is de echo-methode net zo gangbaar voor deze zaken. Als ik alle tweaks bij elkaar heb staan vind ik dat handiger dan een apart bestandje met echo's naar /proc/... al dan niet via een wrapper. Als we gaan nitpicken is het zelfs omslachtig om 15K aan code aan te roepen voor iets wat met een simpel language construct ook kan.H!GHGuY schreef op donderdag 22 december 2011 @ 12:36:
Ononderbouwde fantasie... Ik zit genoeg in de kernel code om te weten dat er redelijk wat /sys-files zijn die niet reentrant zijn.
Je bent vrij om te werken zoals je wilt, en het is mooi dat je meedenkt. Maar je triviale adviezen zijn naar mijn mening niet echt interessant voor 'linux en zuinigheid'. Ik denk toch dat het vooral voor jou een gevoel van correctheid of veiligheid geeft om dingen met wrappers en aparte bestandjes te doen. En dat gevoel noemde ik op een wat lelijke manier ononderbouwde fantasie. Excuses.
Ik denk dat als we allebei onze eigen auto hebben gehotwired, dat jij de drie draden per se weer wilt isoleren met isolatietape terwijl voor mij ducttape ook goed is.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik heb namelijk een USB-switch om mijn keyboard en mouse op twee verschillende computers te gebruiken, en na een switch is het alsof ze opnieuw ingeplugt worden. De default reactie van *buntu is om ze dan weer altijd aan te laten staan.
Ideaal is om bij opnieuw inpluggen opnieuw een conditionele waarde te geven aan autosuspend en deze aan te zetten. Is er ook een plaats voor een script of hook om dit te implementeren, of zit dat dieper geworteld?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 60,90 | € 121,80 |
1 | Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB | € 29,20 | € 29,20 |
1 | Cooler Master Elite 343 | € 31,14 | € 31,14 |
1 | Intel Core i3 2100 | € 92,80 | € 92,80 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,50 | € 34,50 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 31,02 | € 31,02 |
1 | MSI H67MA-E35 (B3) | € 71,22 | € 71,22 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 411,68 |
Hierop staat Debian Squeeze geinstalleerd. Met kernel 2.6.38.8 had ik een idle verbruik van om en bij 25.5W. Ik heb nu echter kernel 3.3.1 gecompileerd, en hiermee is mijn verbruik nu gestegen naar bijna 30W.
Als ik powertop draai, zijn de enige 2 tips die ik krijg CONFIG_INOTIFY te selecteren in de kernel (wat reeds zo is, ttz met huidige kernel is dit CONFIG_INOTIFY_USER), en het commando
1
| echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy |
Ik heb volgende commando's uitgevoerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode echo 0 > /proc/sys/kernel/nmi_watchdog echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_mc_power_savings echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_smt_power_savings echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor echo 1500 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 1 > $i; done for i in /sys/bus/pci/devices/*/power/control; do echo auto > $i; done echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy echo min_power > /sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy modprobe i915 |
Hierbij falen echter volgende 2 commando's met de melding 'No such file or directory' (dit was overigens ook het geval bij de 2.6.38 kernel):
1
2
| echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_mc_power_savings echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor |
Voor het eerste commando vind ik alleen terug dat CONFIG_SCHED_MC aan moet staan in mijn kernel config, maar dit is het geval.
Mijn volledige config waarmee ik de kernel gecompileerd heb kan je vinden op http://pastebin.com/fVbJ63Pe
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om het verbruik zo laag mogelijk te houden?
Weet je zeker dat je onder dezelfde omstandigheden meet; allebei de harddisks active of idle (sleeping)? Ik neem aan dat je daarvoor ook timeouts hebt gezet met hdparm?schoene schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:31:
[...]
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om het verbruik zo laag mogelijk te houden?
Zolang de module "acpi_cpufreq" is geladen hoef je je over de twee falende commando's geen zorgen te maken, ik neem aan dat je CPU gewoon terugklokt? (te zien via "cat /proc/cpuinfo", snelheid moet iig onder de 3.1Ghz liggen
Ik heb zelf vergelijkbare hardware draaien ook met Debian Squeeze en een zelf gebakken 3.2.1 kernel met ASPM patch, met 16W idle is dat best zuinig
de i915 module is volgens mij goed geladen:jeroen__online schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:27:
Weet je zeker dat je onder dezelfde omstandigheden meet; allebei de harddisks active of idle (sleeping)? Ik neem aan dat je daarvoor ook timeouts hebt gezet met hdparm?
Zolang de module "acpi_cpufreq" is geladen hoef je je over de twee falende commando's geen zorgen te maken, ik neem aan dat je CPU gewoon terugklokt? (te zien via "cat /proc/cpuinfo", snelheid moet iig onder de 3.1Ghz liggen) Weet je ook zeker dat de i915 module goed is geladen?
1
2
3
4
5
6
7
8
| koen@server:~$ lsmod | grep i915 i915 360532 0 drm_kms_helper 21820 1 i915 drm 176109 2 i915,drm_kms_helper i2c_algo_bit 4306 1 i915 video 10657 1 i915 i2c_core 16670 5 i915,drm_kms_helper,drm,i2c_algo_bit,i2c_i801 button 4207 1 i915 |
acpi_cpufreq was echter niet geladen, en na het laden van deze module werden de 2 cores onmiddelijk van 3.1 naar 1.6GHz teruggeklokt, ik zal eens controleren welke invloed dit heeft. Ik zal me ook eens verdiepen in hdparm, bedankt! Ik heb niet veel ervaring met linux, en al zeker niet met powermanagement en zo, dus zo'n tips zijn voor mij zeer interessant.
Wel, ik heb bewust gewacht tot kernel 3.3 omdat dit de eerste kernel was waarin de patch standaard aanwezig zit: ASPM Kernel Power Fix Won't Land Until Linux 3.3jeroen__online schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:27:
Ik heb zelf vergelijkbare hardware draaien ook met Debian Squeeze en een zelf gebakken 3.2.1 kernel met ASPM patch, met 16W idle is dat best zuinigIk gebruik wel een (Intel) SSD als bootdisk, dat scheelt al zo'n 4W, en een PicoPSU. Ik weet niet zeker of de ASPM patch al in kernel 3.3.1 zit, misschien maakt dat het verschil en moet je die dus nog even toepassen op je kernel sources en recompilen.
Mooi, de i915 module lijkt inderdaad goed geladen. Als je nog verder wilt gaan in het verlagen van je energieverbruik kun je ook nog de "rc6" setting enablen, hierover kun je hier en hier meer lezen. Kan instabiel zijn, maar ik heb er geen problemen mee op m'n server. Scheelt een enkele tot een paar watt meen ik.schoene schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:26:
[...]
Wel, ik heb bewust gewacht tot kernel 3.3 omdat dit de eerste kernel was waarin de patch standaard aanwezig zit: ASPM Kernel Power Fix Won't Land Until Linux 3.3
Ik gebruik zelf voor Debian Squeeze een startup script in init.d om wat regels toe te passen, dit is de inhoud van dat script (/etc/init.d/powersave-custom):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| #! /bin/sh ### BEGIN INIT INFO # Provides: powersave-custom # Required-Start: # Required-Stop: # Default-Start: 2 3 4 5 # Default-Stop: 0 1 6 # Short-Description: Starts powersaving # Description: Starts powersaving ### END INIT INFO case "$1" in start) echo "Applying powersaving scripts..." #for i in /sys/bus/pci/devices/*/power/control; do echo auto > $i; done #for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 1 > $i; done if [ -f /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save ]; then echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save fi if [ -f /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs ]; then echo 1500 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs fi if [ -f /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy ]; then echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy fi if [ -f /sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy ]; then echo min_power > /sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy fi if [ -f /sys/class/scsi_host/host2/link_power_management_policy ]; then echo min_power > /sys/class/scsi_host/host2/link_power_management_policy fi if [ -f /sys/class/scsi_host/host3/link_power_management_policy ]; then echo min_power > /sys/class/scsi_host/host3/link_power_management_policy fi if [ -f /sys/class/scsi_host/host4/link_power_management_policy ]; then echo min_power > /sys/class/scsi_host/host4/link_power_management_policy fi if [ -f /proc/sys/vm/laptop_mode ]; then echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode fi if [ -f /sys/devices/system/cpu/sched_smt_power_savings ]; then echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_smt_power_savings fi if [ -f /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy ]; then echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy fi if [ -f /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy ]; then echo powersave > /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy fi if [ -f /proc/sys/kernel/nmi_watchdog ]; then echo 0 > /proc/sys/kernel/nmi_watchdog fi echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/conf/default/log_martians #put discs in standby when idle for 15m (180), 20m (240), 30m (241) [ -e /dev/sda ] && hdparm -S 180 /dev/sda > /dev/null #[ -e /dev/sdb ] && hdparm -S 180 /dev/sdb > /dev/null #set acoustic management to quiet #[ -e /dev/sdb ] && hdparm -M 128 /dev/sdb > /dev/null #[ -e /dev/sdc ] && hdparm -M 128 /dev/sdc > /dev/null ;; stop) [ -e /dev/sda ] && hdparm -S 0 /dev/sda > /dev/null #[ -e /dev/sdb ] && hdparm -S 0 /dev/sdb > /dev/null ;; esac exit 0 |
Dit kun je automatisch laten starten door "update-rc.d powersave-custom defaults" uit te voeren (wel eerst even het script executable maken met "chmod +x /etc/init.d/powersave-custom"). Bij de regel "#put discs in standby when idle" moet je even je harddisks toevoegen, bijv. /dev/sdb en /dev/sdc. Of een disk in active/idle of in standby is kun je zien door "hdparm -C /dev/sdX" uit te voeren
Als de optie niet bestaat dan gebeurt er niets, maar je tweaksel wordt er wel overzichtelijker van.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
1
| [ test blabla ] && commando |
doen, spaart je een paar regels, maakt de code wel een beetje moeiljker leesbaar voor leken.
Edit: best bizar dat je dat niet gebruikt in het grootste deel van het script maar op het einde dan weer wel. Ik neem aan dat daar het nodige gecopypaste aan te pas gekomen is
[ Voor 31% gewijzigd door Borromini op 18-04-2012 17:39 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
1
2
3
4
| $ ls -lh `which [` -rwxr-xr-x 1 root root 35K Apr 1 05:09 /usr/bin/[ $ ls -lh `which test` -rwxr-xr-x 1 root root 31K Apr 1 05:09 /usr/bin/test |
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dat is idd door een hoop knip- en plakwerk, dat het er iets overzichtelijker van wordt vind ik geen nadeelBorromini schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:38:
[ is trouwens al een test op zich op Linux, je kan dus evengoed
code:
1 [ test blabla ] && commando
doen, spaart je een paar regels, maakt de code wel een beetje moeiljker leesbaar voor leken.
Edit: best bizar dat je dat niet gebruikt in het grootste deel van het script maar op het einde dan weer wel. Ik neem aan dat daar het nodige gecopypaste aan te pas gekomen is.
Even wat anders, om wat meer ontopic te gaan; ik draai sinds een paar maanden ook Debian Squeeze vanaf een USB stick op m'n thuisserver/HTPC. Zolang de stick snel genoeg is en je /tmp en /var/log als tmpfs mount (in RAM) draait het eigenlijk best goed, met wat extra tweaks om schrijfacties te verminderen houdt de stick het als het goed is ook nog wel even uit. Waarschijnlijk niet zo zuinig als een SSD, omdat de USB-bus denk ik wat meer verbruikt, maar wel een goedkope oplossing als je bedenkt dat zelfs 4GB al voldoende zou moeten zijn. Server draait Samba, Apache & MySQL (Spotweb), SABnzbd en XBMC (incl. alle packages om die laatste vanaf de git sources te compilen) en neemt 2.8GB in beslag. Rest van de hardware:
1
2
3
4
5
6
7
| AMD 4850e 2x 2.5Ghz Gigabyte MA74GM-S2H 2x 1GB DDR2 PC6400 EVGA Geforce 210 1024MB 8GB Corsair Flash Voyager als bootdisk 2TB WD GreenPower (SATA2) BeQuiet! PurePower 300W |
Trekt idle (scherm op zwart, harddisk standby) zo'n 40W uit het stopcontact, filmpje afspelen (vanaf de 2TB schijf) is rond de 50W. Zodra ik het geld ervoor (over) heb wil ik eigenlijk upgraden naar een goedkope Sandy Bridge-setup (H61/H67 chipset met Celeron G530/Pentium G620), met alsnog de GF210 voor het afspelen van video in XBMC. Een simpele Llano opstelling is misschien ook wel interessant, maar dat bekijk ik ter zijner tijd. Gezien de ervaring met m'n andere (SB) server lijkt het me fijn het idle verbruik van m'n HTPC rond of onder de 20W te krijgen
Config :
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 23,15 | € 23,15 |
2 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 102,- | € 204,- |
1 | Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 91,40 | € 91,40 |
1 | Scythe Samurai ZZ | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Noctua NF-B9, 92mm | € 12,90 | € 12,90 |
1 | Intel Core i3 2100 | € 99,- | € 99,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 36,30 | € 36,30 |
1 | Intel 320 80GB | € 124,85 | € 124,85 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 39,- | € 39,- |
1 | Intel Desktop Board DH67CF (B3) | € 97,46 | € 97,46 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 748,01 |
Verbruik gemeten met een Cresta meter :
Idle met disken in standby : 18-19W.
Met alle disken actief : 38-39W.
Booten is max 60W.
De RC6 setting van de i915 driver scheelde trouwens enorm.
Ik heb dit systeem als server staan:
Voeding staat er niet bij, want die weet ik eerlijk gezegd niet (op dit moment). Daar moet ik de kast "even" voor open schroeven.
Dit systeem trekt ~85W (EnergyCheck 3000) uit het stopcontact en dat vind ik redelijk veel. Volgens mij moet dat minder kunnen, maar ik weet niet precies hoe.
Note to self: Router (WNDR3700) en switch voegen daar overigens een ~10W aan toe, die zitten op hetzelfde stopcontact, dus daar moet ik bij het meten rekening mee houden.
Het systeem draait op dit moment Fedora 16, maar ik vraag me af of dat het beste OS is om zuinig mee te werken. Ik zit dan ook te twijfelen om misschien naar CentOS over te schakelen. Ik voel me het "meest thuis" in de RedHat gebaseerde distro's, dus dat lijkt mij het handigste om mee te experimenteren.
De hoofdtaken van het systeem zijn:
- Virtualisatie dmv VirtualBox
- WebServer
- Backup
- Sparkleshare Server
Nu is er hier al heel veel voorbij gekomen over settings die evt aangepast kunnen worden, maar het blijft een soort "trial and error".
Vandaar ook de volgende vragen (om mee te beginnen):
[list]• Wat is de "beste" Linux Distro voor powersavings?
• Wat zijn de recommended settings? Is daar een lijst van te maken die we evt in de TS kunnen plaatsen?
• Hoe maak je de powertop Tunables permanent? (Ik neem aan aanpassing van de /etc/sysctl.conf)[/iist]
Ik ben mij er zeker van bewust dat sommige zaken redelijk "triviaal" zijn en op basis van persoonlijke voorkeur, maar het lijkt mij wel mooi als we (per verschillende distro/chipset) een lijst kunnen maken met tunables, zodat het ook makkelijk is terug te vinden.
Alvast merci
1
2
| echo profile > /sys/class/drm/card0/device/power_method echo low > /sys/class/drm/card0/device/power_profile |
Of dynamisch:
1
| echo dynpm > /sys/class/drm/card0/device/power_method |
Zie ook:
http://www.x.org/wiki/Rad..._Power_Management_Options
Het is echter een stuk zuiniger om (indien mogelijk) de binary driver te gebruiken met X actief en powerplay ingeschakeld...
kmod-catalyst-3.3.7-1.fc16.x86_64-12.4-3.fc16.x86_64
xorg-x11-drv-catalyst-libs-12.4-1.fc16.x86_64
xorg-x11-drv-catalyst-12.4-1.fc16.x86_64
Dat zijn dus de binary drivers, volgens mij.
Hoe kan ik daarin powerplay aanzetten?
EDIT:
Zo dus:
# aticonfig --px-list-active-gpu
PowerXpress: Discrete GPU is active (High-Performance mode).
# aticonfig --px-igpu
PowerXpress: Integrated GPU is selected (Power-Saving mode), please restart Xserver(s) for changes to take effect!
EDIT2: M'n powermeter geeft aan dat het niks heeft uitgemaakt, qua stroomverbruik. Nu denk ik dat ik 'm ws moet herstarten, omdat ik geen X draai (runlevel 3). Het enige X dat ik draai, is als ik naar m'n server VNC.
[ Voor 49% gewijzigd door Ben.Hahlen op 01-06-2012 09:04 . Reden: Power Saving Mode ]
Omdat de X driver voor je video kaart in staat is energy besparende opties in je videokaart aan te zetten.Ben.Hahlen schreef op maandag 04 juni 2012 @ 08:07:
Toch een vraag: waarom zou het zuiniger zijn als je X actief hebt, dan zonder X?
Hmz... Tis zo logisch dat het bijna te makkelijk is... Maar eens proberen.MacGrumpy schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:28:
[...]
Omdat de X driver voor je video kaart in staat is energy besparende opties in je videokaart aan te zetten.
Binnenkort eens kijken of ik e.e.a. anders ga inrichten en naar CentOS overstap ipv Fedora, kijken of dat scheelt.
Hij staat nu op ~87/89W (Dat is inclusief de ~10W van de Router/Switch).
Toch maar eens over een volledig nieuwe inrichting gaan denken... Gericht op zuinigheid en enige performance, zodat de HD's ook kunnen downspinnen...
http://blogs.amd.com/play...y-is-making-a-difference/
Ik heb nu een zeer zuinige NAS gebaseerd op H55+i-530. Met een 7xxx zou ik er dan een HTPC van kunnen maken, met slechts een paar watt extra idle verbruik.
Maar ja sta ook niet verbaast, powersaving is voor mij nog een hot issue, 300w terug brengen naar 25 watt is een droom, zeker omdat ik een 8 disk systeem heb met 850watt voeding. (i7 intel moederbord) .. Draait wel xen op.
Tja vanalles
- origineel maximaal 45W en in idle ongeveer 34W
- met extra boot options pcie_aspm=force en i915.i915_enable_rc6=1: 24W idle power
- met de door powertop gesuggereerde instellingen: 22W idle power
Tuned combineerd de meeste van deze parameters die hier besproken worden.
Er worden x aantal profilen meegeleverd met de rpm, maar je kan er ook zelf maken uiteraard.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [root@xx spindown-disk]# tuned-adm list profiles Available profiles: - laptop-ac-powersave - latency-performance - server-powersave - throughput-performance - spindown-disk - default - laptop-battery-powersave - desktop-powersave - virtual-host - virtual-guest - enterprise-storage Current active profile: server-powersave |
Dat is toch weer nets iets minder om zelf in te stellen
Ik draai zelf deze PC:
- Kubuntu 13.10
- Intel G620 (alles stock)
- Intel DB65AL moederbord
- 2GB DDR3 Corsair Value Select 1333
- Oude 80GB 7200RPM Hitachi schijf
- Be Quiet 300W
Het idle verbruik hangt rond de 20 a 21 Watt. Het type verbruiksmeter weet ik helaas niet uit m'n hoofd. Zal ik vanavond even bekijken.
Omdat deze bak zo zuinig is wil ik deze gaan gebruiken als pfSense firewall ter vervanging van mijn trouwe WRT54GL
EDIT: Verbruiksmeter is een ELRO M12.
[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentium op 13-01-2014 23:12 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Wel merkte ik met mijn systeem dat het uitschakelen van de geintegreerde videokaart in de BIOS nog iets opleverde, onder Linux bleef die anders toch iets verbruiken. Alleen doen als het een headless server is, uiteraard.
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 34,- | € 34,- |
1 | Intel Desktop Board DH67BL (B3) | € 0,- | € 0,- |
2 | Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB | € 149,39 | € 149,39 |
1 | Hitachi Travelstar 7K500 7K500, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Carbide 330R | € 73,10 | € 73,10 |
1 | Debian GNU/Linux | € 0,- | € 0,- |
1 | Scythe Big Shuriken 2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 64,99 | € 64,99 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 54,99 | € 54,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 376,47 |
Al eerder gepost in het algemene 'Zuinige server' topic, dit systeem draait 20W idle (het duikt eronder als ik de OS disk - de laptopschijf) laat downspinnen. Voor de rest aan het energiebeheer van PCI-E en S-ATA (ALPM) gesleuteld in Linux. ASPM heb ik aan en uit gehad, lijkt geen invloed te hebben op het verbruik. Dus maar uitgeschakeld.
Uitgeschakeld doet het ook netjes 1W (of minder), WoL ingeschakeld. Waarden gemeten met Voltcraft Energy Logger 4000.
Debian 7 x86_64
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 63,50 | € 63,50 |
1 | Intel DB75EN | € 72,48 | € 72,48 |
1 | Western Digital Green WD30EZRX, 3TB | € 94,95 | € 94,95 |
1 | Realtek RTL8139C (100Mbps, RJ-45, PCI) | € 0,- | € 0,- |
1 | U.S. Robotics USR997902 (1Gbps, RJ-45, PCI) | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1600C11 | € 66,58 | € 66,58 |
1 | be quiet! Straight Power E9 450W | € 72,- | € 72,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 369,51 |
Gisterenavond weer getest. Wel met een ander moederbord omdat het Intel moederbord stabiliteitsproblemen gaf.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:36:
20 watt is wel heel netjes voor 'normale' hardware.
Ik kom uit op 20,7 Watt stabiel volgens mijn ELRO M12.
Setup:
- Intel Pentium G620
- MSI H61M-P31/W8
- 1x 2GB Corsair Value Select 1333 MHz
- Be Quiet 300W
- Kubuntu 13.10 64-bit (live)
- Kingston 1GB USB2 USB stick
Ik vraag me af hoeveel verschil dit maakt in energie gebruik, maar ik heb hier zelf geen meetapparatuur voor. Als iemand meetapparatuur zou willen lenen, wil ik best een meten wat het verschil in energiegebruik is tussen kernel 3.2 en 3.12. Ben er zelf ook erg nieuwsgierig naar!
Het is overigens vrij makkelijk om met Debian Wheezy kernel 3.12 te installeren:
1) Voeg backports toe aan sources.list (als root) en update packages
#echo 'deb http://ftp.de.debian.org/debian wheezy-backports main' >> /etc/apt/sources.list
#apt-get update
2) Installeer de kernel (kies wel de juiste architectuur!)
$sudo apt-get -t wheezy-backports install linux-image-3.12-0.bpo.1-amd64 firmware-linux
Op mijn laptop (Intel i7 2670QM cpu) gaat mijn gemiddelde verbruik in "min of meer rust" drastisch omhoog! Normaalgesproken ca. 12W gemiddeld als de laptop nagenoeg niets doet (acpi_cpufreq + cpufreq_conservative), naar ruim 20W met de intel pstate driver (in powersave mode). Daar werd ik niet bepaald geluk van. Recent met 3.12 nog getest, helaas geen verbetering...Bliepo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:42:
Heeft iemand al de nieuwe intel p state driver geprobeerd? Sinds kernel 3.9 is er een nieuwe intel p state driver die de functies van schedulers overneemt met behulp van CONFIG_X86_INTEL_PSTATE=y. Bij mij lijkt dit een groot verschil te maken, de processor is nu veel langer idle.
Ik vraag me af hoeveel verschil dit maakt in energie gebruik, maar ik heb hier zelf geen meetapparatuur voor. Als iemand meetapparatuur zou willen lenen, wil ik best een meten wat het verschil in energiegebruik is tussen kernel 3.2 en 3.12. Ben er zelf ook erg nieuwsgierig naar!
(De driver neemt overigens ook de functie van cpufreq driver en cpufreq governor op zich.)
UPDATE:
Blijkbaar is er sinds kernel 3.10 ook de optie om een SSD als cache te gebruiken voor een harde schijf (zie ook http://arstechnica.com/in...ching-and-radeon-support/). Nog meer powersavings, nice! Dit is natuurlijk vooral handig voor mensen als mij die veel disk-activiteit hebben doordat ze bv torrenten.
[ Voor 52% gewijzigd door Bliepo op 17-01-2014 14:07 ]
Zonder enige optimalisatie kwam ik uit op 25 Watt.
Na wat tweaks heb ik het verbruik omlaag kunnen krijgen. Op dit moment draait het systeem op 21,5 Watt. Dat betekend nog geen Watt extra tov het eerdere verbruik onder Linux, terwijl er een extra dual NIC is geplaatst. Daar ben ik erg tevreden over.
Om dit te bereiken heb ik de volgende tweaks toegepast:
-CPU underclocked naar laagste throttle (1600 MHz)
-Passieve koeling (fan uit moederbord getrokken)
-PowerD ingeschakelt
Na een half uur idle worden beide cores niet warmer dan 30 graden. De chipset en NIC voelen wel vrij warm aan. Wellicht dat daar nog wat te tweaken is.
# Product Prijs Subtotaal
1 Intel Celeron G1820 Boxed
1 ASRock B85M Pro4
1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9
1 be quiet! System Power 7 300W
1 Kingston SSDNow V300 120GB
Hier draait nu Ubuntu 12.04 LTS op en ik heb de volgende tweaks (niet gehinderd door kennis) uitgevoerd:
In rc.local de volgende waardes uit advies van powertop opgenomen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| echo '0' > '/proc/sys/kernel/nmi_watchdog' echo '1500' > '/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs' echo '1' > '/sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save' echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:19.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:00.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:14.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:16.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1a.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1b.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1d.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.0/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.2/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.3/power/control' echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:02.0/power/control' |
Hier mist de Wake on Lan tweak trouwens uit, die heb ik bewust gelaten.
Daarnaast heb ik Spindown ingezet, met de volgende config (verzameld van de website van Spindown in combinatie met responses daar gevonden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| [General] cycle-time = 60 idle-time = 1800 syslog = 1 [Disk 0] # id = ata-KINGSTON_SV300S37A120G_50026B723C05A519 name = sda spindown = 0 [Disk 1] # id = ata-SAMSUNG_HD501LJ_S0MUJ1CP311198 name = sdb spindown = 1 # command = sg_start --stop /dev/sdb command = "if ! smartctl -n standby --log=selftest readlink -f /dev/sdb | grep -q -E 'Self-test routine in progress|STANDBY'; then hdparm -y /dev/sdb; fi #" repeat = 1 [Disk 2] # id = ata-SAMSUNG_HD501LJ_S0MUJDSP905066 name = sdc spindown = 1 # command = sg_start --stop /dev/sdc command = "if ! smartctl -n standby --log=selftest readlink -f /dev/sdc | grep -q -E 'Self-test routine in progress|STANDBY'; then hdparm -y /dev/sdc; fi #" repeat = 1 |
Spindown krijgt mijn schijven prima stil, het zijn nu nog tijdelijke schijven, die later vervangen worden door de schijven uit de huidige NAS (een QNAP).
Vraag is of ik de juiste tweaks in rc.local heb opgenomen, Tsjoender wees mij al op de volgende tweak voor ALPM aanzetten (naast activeren hiervan in het BIOS):
1
| for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-5]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done |
Ben benieuwd naar jullie input en hoop dat mijn code anderen kan helpen met tunen!
Thanks
Roelof
Tsjoender had die oneliner voor ALPM al eens uit dit topic geleend, dus ere wie ere toekomt!roelofz schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:27:
Vraag is of ik de juiste tweaks in rc.local heb opgenomen, Tsjoender wees mij al op de volgende tweak voor ALPM aanzetten (naast activeren hiervan in het BIOS):
code:
1 for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-5]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 114,50 | € 114,50 |
1 | Intel Desktop Board DH67BL (B3) | € 0,- | € 0,- |
2 | Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9 | € 141,35 | € 141,35 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,- | € 31,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 286,85 |
40Watt gemeten met een EnergyLogger 4000. OS is debian Debian 3.2.54-2 x86_64 GNU/Linux Schijven staan in raid 1 met daarop lvm.
Hoewel de schijven niet in spin down gaan lijkt me dit toch vrij hoog verbruik. Ik heb al powertop gedraaid.