Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:07
Geen matches
henr1 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 20:41:
40Watt gemeten met een EnergyLogger 4000. OS is debian Debian 3.2.54-2 x86_64 GNU/Linux Schijven staan in raid 1 met daarop lvm.
Hoewel de schijven niet in spin down gaan lijkt me dit toch vrij hoog verbruik. Ik heb al powertop gedraaid.
Dat zou volgens mij wel bijna gehalveerd moeten kunnen worden. Je zou een nieuwere kernel kunnen proberen die beter omgaat met idle states. Verder zou je in het BIOS nog kunnen kijken of C6 aan staat en of ALPM actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Matched: mux
Ik heb ook alle ongebruikte USB-poorten uitgeschakeld in het BIOS en de iGPU uitgeschakeld.
Het BIOS is inderdaad je startpunt.

Upgraden naar een nieuwere kernel helpt niet, dat heb ik zelf ook al geprobeerd om mijn verbruik verder omlaag te krijgen. Draai nu Jessie en het verbruik is identiek aan dat van Wheezy. Je zou voor de lol wel es een recente Ubuntu vanop bv. een USB-stick kunnen draaien en zien welke meetresultaten je dan krijgt. Als mijn beide 3,5" schijven intensief bezig zijn verbruiken die elk zo'n 8W extra tegenover idle.

De laatste blogpost van Mux maakt duidelijk dat energie-efficiëntie op Linux zich niet beperkt tot de kernel en drivers die hij levert.

Gaf powertop aan dat er nog instellingen op 'bad' stonden? Dat schaaft er ook weer een paar Watt af.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 05-03-2014 22:08 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henr1
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-04-2022
Geen matches
Heb nu windows 8.1 even op een samsung green disk geinstalleerd en drivers geupdate. 29/30 Watt
C states staan aan. ALPM kon ik niet vinden in de bios.
Powertop had ik gedraaid in linux en aangepast naar good. Scheelt idd 2/3 watt

Edit: Ubuntu 13.10 op usb stick gezet. Heb dan 24/25Watt

[ Voor 11% gewijzigd door henr1 op 06-03-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen matches
Het feit dat je RAID draait doet je cijfers sowieso geen goed. Geen enkele schijf kan zo in rust gaan.

De opmerkingen van powertop dien je permanent te maken, powertop zal waarden wijzigen maar je dient die te scripten (rc.local, opstartscript) zodat die bij het opstarten geladen worden.

Mijn rc.local ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

## Powersaving
# S-ATA link power management
# Do not do this on port 5 (eS-ATA)
for i in 0 1 2 3 4; do echo "min_power" > /sys/class/scsi_host/host$i/link_power_management_policy ; done

# Disk spindown is now handled by hdparm and its config file
#for i in a b c ; do hdparm -S 120 /dev/sd$i ; done

ALPM is Agressive Link Power Management en dat is wat je met het eerste commando hier herconfigureert.

En aan sysctl.conf heb ik het volgende toegevoegd:
## Additional power saving options
# Disable the NMI watchdog
kernel.nmi_watchdog = 0

# Increase VM dirty writeback time
vm.dirty_writeback_centisecs = 1500

# Laptop mode
vm.laptop_mode = 5

Voor ext4 gebruik ik volgende opties in fstab:
noatime,relatime,commit=14

Dat in combinatie met de sysctl-instellingen zou schijftoegang moeten beperken.

En tenslotte
# cat /etc/modprobe.d/powersaving.conf 
options usbcore autosuspend=1

Daarmee heb je de meeste tweaks die powertop doet ook. Schakel WoL (in het BIOS) uit als je dat niet nodig hebt. De onboard audio heb ik ook uitgeschakeld.

Ik heb ook nog het runtime PCI-E energiebeheer aangepast, maar dat geeft hier problemen met rebooten, dus ik heb een initscript geschreven dat de aangepaste waarden wegschrijft bij het opstarten en reset naar standaard bij het afsluiten.

Scriptje kan je hier vinden: http://sprunge.us/cIMU

Als Ubuntu 24W draait dan is dat je streefdoel. Maar daar kom je niet met twee draaiende 3,5" schijven.

Ik weet niet waar je de RAID voor gebruikt, als het om veiligheid gaat kan je beter de tweede schijf als backupschijf gebruiken en regelmatig synchroniseren.

Succes.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 06-03-2014 22:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 12:24
Geen matches
Hoewel dit topic niet heel levendig is toch maar een post hier
(indien geen reactie post is wel een x-ref in "Het grote zuinige server topic")

Een waarschuwing en een vraag.

Voor het zuiniger maken van mijn Ubuntu 14.04 Desktop gebruikt als server heb ik de Powertop adviezen sinds begin dit jaar aanstaan.
Onder andere in mijn script:
'echo "min_power" > /sys/class/scsi_host/hostX/link_power_management_policy';
Waarbij hostX 1 t/m 5 gebruikt is
en
'echo "auto" > /sys/bus/pci/devices/0000:00:XX.3/power/control';
Waarbij de XX weer voor de diverse devices anders is.

Dit leverde een aantal Watt besparing op.

Echter: Sinds ergens in september merkte ik dat ik op vanaf de LAN clients niet meer kon schrijven op de server.
De data disk was read-only geworden. Reboot en alles was weer normaal voor een aantal dagen.
Tijdje gedacht dat het een incident was maar het kwam weer terug steeds.
Uit de logging:
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.206990] Add. Sense: Unrecovered read error - auto reallocate failed
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.206992] sd 2:0:0:0: [sda] CDB:
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.206994] Read(16): 88 00 00 00 00 01 8d 01 09 60 00 00 00 08 00 00
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.207007] end_request: I/O error, dev sda, sector 6660622688
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.207021] ata3: EH complete
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.207032] EXT4-fs error (device sda1): ext4_find_entry:1309: inode #208142515: comm smbd: reading directory lblock 0
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.207298] Aborting journal on device sda1-8.
Sep 28 15:41:38 server kernel: [117934.207552] EXT4-fs (sda1): Remounting filesystem read-only

Ik kwam bij deze link terecht na onderzoek:
https://lists.ubuntu.com/...gs/2014-March/109624.html

Daarna de powertop adviezen die bovenaan staan ongedaan gemaakt en is alles weer normaal. Geen read-only mount gehad na weken draaien terwijl het eerst steevast na een paar dagen weer zover was.
De betreffende schijf heb ik met disk tests gecontroleerd. Geen fouten (schijf is een 4TB Seagate ST4000VN000-1H4168, gekocht begin dit jaar).
De andere schijf in mijn server is een WD RED van 4TB die nooit read-only is gegaan maar ook maar 1x per dag een spin-up doet om de backup te maken. Dus niet een vergelijkbaar gebruik als de Seagate.
Moederbord: Intel DH77EB

Ik kan helaas in de logging niet meer zien wanneer dit voor het eerst fout ging, ongeveer begin september. Helaas kan ik niet een bepaalde Ubuntu update aanwijzen.

Helaas gebruikt mijn server nu een paar Watt meer :-(

Heeft iemand hier ervaringen mee? of nog mooier een oplossing?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Geen matches
oeps schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:06:
[...]

Helaas gebruikt mijn server nu een paar Watt meer :-(

Heeft iemand hier ervaringen mee? of nog mooier een oplossing?

Dank!
Ervaring wel, oplossing helaas niet. Ik draai zelf een paar servers met Debian (Squeeze/Wheezy/Jessie) en heb met sommige PowerTop settings ook wat problemen: vooral de powercontrol "auto" voor PCI devices zorgt nog wel eens voor problemen.

Op m'n Asrock H87M-Pro4 zorgt het toepassen van deze setting voor de audio en graphics controller voor vastlopers/niet willen wakker worden van de graphics controller. Toepassen van de ALPM settings geeft echter geen problemen, hoewel ik een enkele keer een "hard resetting link" melding in m'n dmesg tegenkom, maar daar verder geen hinder van ondervind en niet heb getest of het gerelateerd is aan ALPM. Die meldingen zag ik ook al voorbij komen toen de boel nog op een Intel DH67BLB3 moederbord draaide en zijn ook niet vreemd op een Asrock B75 Pro3-M.

Heb je al eens getest of alleen ALPM toepassen ook voor fouten zorgt? Die lijkt me minder ingrijpend dan de powermode van je PCI devices veranderen. Jammer dat dit blijkbaar erg kan verschillen per fabrikant/moederbord, zelfde verhaal met ASPM (zie ook zuinige server topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 12:24
Geen matches
jeroen__online schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:23:
[...]

Heb je al eens getest of alleen ALPM toepassen ook voor fouten zorgt? Die lijkt me minder ingrijpend dan de powermode van je PCI devices veranderen.
Dank voor je reactie.

Alleen de volgende weer teruggezet
'echo "min_power" > /sys/class/scsi_host/hostX/link_power_management_policy';
Waarbij hostX 1 t/m 5 gebruikt is.
Fingers crossed! Zal het een weekje aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geen matches
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:45

B2

wa' seggie?

Geen matches
Lees je eens in in KVM. Doet VT-d. Ik weet niet of de pfsense vm zo rustig zal blijven (als in wake-up's door de nic's) dat de hypervisor in C6 of C7 zal komen.

Je kunt ook nog kijken naar ipfire, vergelijkbaar maar dan gebaseerd op een recente Linux kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Geen matches
Ik gebruik ook KVM en ben daar erg tevreden over.

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat HyperV geen VTd doet, maar daar weet ik verder niks van, 't is hier niet voor niks NOS :)

Wat betreft VMWare klopt het dat je voor de nieuwste virtuele hardware vcenter nodig hebt omdat je die VM's alleen via de webinterface kan bedienen. Ik heb gehoord dat ze daar in ESX 6 van terugkomen, maar joost mag weten wanneer dat uit komt. Het is echter geen probleem om een iets oudere hardwareversie te blijven gebruiken. Ik zou niet weten op welk gebied hw10 (iirc) beter is dan z'n voorganger voor normale gebruikers.

Hoe dan ook, als ik mag kiezen dan gebruik ik KVM met Debian als host-os.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste