Ok, ik heb je 1v1 bekeken en er vielen mij een aantal dingen erg op:
1. Je gebruikt geen hotkeys. Deze zijn essentieel in SC2. Zonder kan wel, maar het helpt enorm om ze wel te gebruiken. Hiermee kun je dingen sneller achter elkaar doen, en bijvoorbeeld probes maken terwijl je aan het scouten bent, of je army laat oprukken
2. Je produceert te weinig probes. Je moet zeker in het begin veel probes maken. Bij 30 probes is je basis pas vol (voor probes). Totdat je de 30 haalt altijd maken. Als je op die 30 zit hoor je eigenlijk je volgende basis te pakken.
3. Je scout niet. Je weet wel waar hij zit doordat je de andere 2 hebt uitgesloten, maar scouten draait om meer dan weten waar hij zit. Het gaat er ook om om te kijken welke kant hij opgaat met zijn tech. Zie je een Dark Shrine, dan weet je dat je detectors ala cannons of observers moet hebben. Zie collosus, dan weet je dat je bijv phoenixes moet maken. Elke unit heeft zijn counter. Als jij van te voren al weet welke units gaan komen, kun je je er op voorbereiden en dus makkelijker winnen.
4. Je maakt een forge maar je doet er niks mee. Het kost minerals, maar die kunnen well-spend zijn als je bijv. cannons neerzet of upgrades gaat onderzoeken. Het duurt echter een tijd voor je dit doet. Zet geen gebouwen neer die je niet kunt of gaat gebruiken.
Hetzelfde geld voor de 4e t/m 7e gateway. Die kun je gewoon niet ondersteunen kwa minerals en gas op 1 basis. De vuistregel is: 4 gateways of 3 gateways+1robo per basis waar van gemined wordt. Meer kun je gewoon niet ondersteunen met je inkomsten.
5.Je zet veel pylons bij elkaar en maar 1 of 2 bij je cruciale gebouwen. Probeer een zo groot mogelijk powergrid te krijgen, dan kun je namelijk flexibeler inwarpen. Wat je ook moet proberen is om je belangrijkste gebouwen, in het begin 2, maar later zeker 3 pylons op zich te hebben. Dit om te voorkomen dat als je enemy je basis binnenkomt, je meteen je hele productie kwijt bent als je 1 pylon verliest. Ik zelf knal altijd de pylons kapot die de voorste gebouwen van stroom voorzien, hier staan namelijk vaak ook de productie gebouwen. Zie ik dat er maar 2 zijn, dan zijn die zo foetsie, net zoals zijn productie.
6. Raak niet supplyblocked. Dit gebeurd je meerdere keren. Dit is niet handig. Dit voorkomt dat je probes kan maken en je kan ook geen army maken. Slechte business dus. Probeer het te voorzien. Als je weet dat je straks een zealot gaat maken en je wilt nog 2 probes, dan weet je dus dat je je pylon ongeveer 4 food van te voren moet neerzetten.
7. Zoek eens een buildorder op. Het is dat je tegenstander er ook niet echt 1 aanhoud, maar anders was je er eerder aangegaan. Ze zijn niet alleen handig om je een opstapje te geven naar wat goed is, je leert immers hoe een buildorder inelkaar zit door hem te doen, maar het is ook nog eens efficient voor het maken van army, omdat ze daar meestal op zijn gemaakt. Ze moeten efficient zijn voor zowel je economie als je army (uitzonderingen zoals allins en rushes daargelaten).
8. Je hebt 4 probes op 1 gas. Dat is niet handig. Het maakt niet uit of het minerals of gas is, 3 is het maximale per patch. Meer is inefficient te weinig en je haalt weer te weinig inkomsten.
Zoals hierboven al werd genoem zijn de onderstaande 2 video's voor jouw de best mogelijkheid om te leren:
http://day9tv.blip.tv/file/4152891/
http://day9tv.blip.tv/file/4712303/
Hopelijk kun je hier voor nu wat mee, ik denk in ieder geval van wel.
Als je nog meer hulp wil kun je altijd wat rondvragen in het got kanaal in SC2. Mensen vinden om vriendschappelijk tegen te spelen natuurlijk ook!
edit:
ik ben het gisteravond vergeten, was al laat, maar je queued ook nogal veel. Dit is niet echt efficient. Het geld wordt al gebruikt maar het doet nog niks. Op een gegeven moment heb je 3 gatesways (ofzo) en heb je 3 probes in queue staan. Die 3 probes hadden je 4e gateway kunnen zijn. Je had 3 sentries in de queue. Dat is 450 gas. Daar had je net zo goed een robobay en robo van kunnen maken (oid). Probeer queuen dus te voorkomen
[
Voor 5% gewijzigd door
Gropah op 10-05-2011 10:47
]