¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Goed, had eerst E3 demo moeten bekijken...
[ Voor 9% gewijzigd door Bansheeben op 09-06-2011 15:42 ]
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Staat me zelfs iets van bij dat zo hebben geprobeerd om ze ook echt een beetje verschillend te maken (maar weet ik niet zeker).
Het zou ook nogal vreemd zijn als je opeens alleen maar met 1 ras kan spelen, dat gaat rechtstreeks tegen de RPG-doctrine van TES in, lijkt me.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
En omdat ik nog nergens een screenshot/filmpje heb gezien met een niet-menselijke hoofdrolspeler, vroeg ik het me af (en pas een paar posts hierboven een vrouwelijke hoofdrolspeelster).
Maar Todd lijkt het hier dus te bevestigen. Goed nieuws.
Bij het Gamespot-filmpje kon ik al precies raden wat-ie ging zeggen
Al sinds de 1e TeS zijn er geen rassen uitgehaald. Lijkt mij ook zeer sterk als ze dat nu wel gaan doenHerko_ter_Horst schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:21:
Klopt, maar het zou niet de eerste RPG maker zijn die het aantal mogelijkheden qua rassen terugbrengt *kuch*Dragon Age 2*kuch*...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Weer een pc game die in feite niet meer dan een console upgrade is...
Ga 'm desalniettemin zeker spelen
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Bansheeben schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:55:
Dit vind ik toch wel jammer: http://www.computerandvideogames.com/306184/news/behind-the-elder-scrolls-skyrim-v-video-interview/
Weer een pc game die in feite niet meer dan een console upgrade is...
Ga 'm desalniettemin zeker spelenViel ook wel een beetje te verwachten natuurlijk, games baseren op de consoles is wel een beetje de trend de laatste tijd. Ik denk dat er toch minder piraterij en en een grotere afzet mogelijk is op de consoles.
Het voordeel is dat je je computer niet hoeft te upgraden
Persoonlijk heb ik dan eigenlijk liever dat ze voor dezelfde hardware blijven programmeren en gewoon strakker programmeren om er meer uit te persen, dan dat ze gewoon leunen op de brute kracht die een supergeüpgrade PC met zich meebrengt.
Daarbij zal een PC altijd een enorme meerwaarde zijn voor dit soort spellen, vanwege mods en dergelijke, welke de speelduur met jaren verlengt.
Het wordt pas erg als het niet meer voor de PC uitkomt, ook al zou het makkelijk kunnen (Alan Wake, Red Dead Redemption en weetikveel wat allemaal).
En inderdaad, het zou veel erger (alhoewel erg niet echt een woord is dat hierbij past, ik bedoel, tornado's, tsunami's en atoombommen zijn erg, maar goed) zijn als Skyrim überhaupt niet naar de pc kwam, maar voor 50 euro en een nieuwe pc verwacht ik toch meer dan slechts een console upgrade...
Als ik zie hoe Two Worlds II en The Witcher II bijvoorbeeld draaide en die zagen er prachtig uit dan denk ik niet dat veel mensen serieus moeten gaan upgraden voor Skyrim.maar voor 50 euro en een nieuwe pc verwacht ik toch meer dan slechts een console upgrade...
Ik bedoel ik heb een ouwe E8400 met 4GB ram, dat is al redelijk standaard en ik denk dat nog steeds veel mensen dat hebben omdat die processor toen zegmaar bang for fuck veel had.
Als videokaart heb ik sinds kort een ATi 6870 1GB. Die kostte toen 170 euro. Dat is het geld ook niet echt.
Ik verwacht met deze setup hem gewoon deftig te kunnen spelen op 1920x1200.
Maargoed, we wachten het gewoon rustig af
Waar ik wel klaar mee ben is games eik net niet spelen hoe ze bedoeld zijn zegmaar. Dus dat net even wat opties omlaag moeten en dat het dan net aan loopt. Dat doe ik niet meer. Die laat ik dan gewoon liggen en haal ik wel een keer uit de grabbelbak als mn systeem sneller is geworden door een upgrade.
User interface
User interface
User interface
User interface
User interface
User interface
User interface
User interface
Daarvoor kan je op de pc natuurlijk zelf de settings instellen.anandus schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:34:
[...]
[ot]Het voordeel is dat je je computer niet hoeft te upgraden
Ik vind het altijd wel een beetje lame als de textures te low-res zijn etc, stop d'r nou maar gewoon high-res textures in want als iemand zijn pc het niet aan kan zet hij het wel op low. Het lijkt me wel eens mooi om een RPG met graphics à la crysis te spelen (ja, crysis is ook op mindere pc's te spelen op medium/low en daar is ook nog prima naar te kijken).
Overigens staat de spelbeleving voor mij toch zeker centraal (dwarf fortress FTW!
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Die RPG is er en heet The Witcher 2bwerg schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:11:
[...]
Daarvoor kan je op de pc natuurlijk zelf de settings instellen.
Ik vind het altijd wel een beetje lame als de textures te low-res zijn etc, stop d'r nou maar gewoon high-res textures in want als iemand zijn pc het niet aan kan zet hij het wel op low. Het lijkt me wel eens mooi om een RPG met graphics à la crysis te spelen (ja, crysis is ook op mindere pc's te spelen op medium/low en daar is ook nog prima naar te kijken).
of die op uber kan draaien is dan wel de vraag maar goed hij heeft wel uber grafX
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Wat ik heel sterk vind aan The Witcher, m.n. in deel II, is dat de omgeving en de dorpjes er heel organisch uit zien. In Oblivion waren m.n. de steden te "clean" in mijn optiek. Wat dat betreft is Skyrim al weer een stuk beter, van wat ik gezien heb.
In elk geval: gameplay >>> graphics.
Anoniem: 172410
Als de stap van Oblivion naar Fallout 3 nogmaals gemaakt wordt of zelfs groter is, dan zit het wel goed. Alleen aan die animaties, 3rd person en combat moest echt wat gebeuren en daar lijken ze allemaal flink aan gewerkt te hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 09-06-2011 23:41 ]
Fallout3 vond ik alleen een beetje te kil, de graphics hadden iets te weinig sfeer en een beetje dated graphics, echter heb ik aan die game véél meer plezier beleefd dan een aantal high end engine games dus ook om Skyrim maak ik me weinig zorgen of het wel leuk wordtAnoniem: 172410 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:40:
Overigens vond ik Fallout 3 wel oogverblindend mooi, zelfs toen hij al even uit was. Een heuvel over komen terwijl de zon net ondergaat in de verte met diverse ingestorte gebouwen ervoor, zoiets had ik daarvoor nog nooit gezien. Inmiddels ben ik me iets bewuster van de afzonderlijke polygonen en models, maar echt lelijk vind ik het nog steeds niet.
Als de stap van Oblivion naar Fallout 3 nogmaals gemaakt wordt of zelfs groter is, dan zit het wel goed. Alleen aan die animaties, 3rd person en combat moest echt wat gebeuren en daar lijken ze allemaal flink aan gewerkt te hebben.
Het belangrijkste aan graphics vind ik vaak toch eerder de manier van presenteren en de kleine dingetjes, zo is WoW's engine echt al ancient en ziet het er op 2011 niveau niet meer uit maar de sfeer die het uitstraalt
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Het is lekker meegenomen, natuurlijk, als het extra pretty is, maar zeer ondergeschikt aan andere aspecten.
Vond het eerlijk gezegd niet heel speciaal, sowieso jammer dat ze weer een Xbox 360 gebruiken i.p.v. een PC.
Qua sfeer vond ik het wel prima maar soms vond ik de graphics tegenvallen.
Trouwens, het gedeelte met die draak vond ik prachtig, mooi dat die beesten erin zitten en ze zijn ook mooi gedaan maar soms zijn die animaties ronduit slecht. Af en toe zie je een draak een veel te scherpe bocht nemen midden in de lucht, of bij dat stuk waar die reus? opgepakt word gaat de draak eenmaal in de lucht ff idlen wat totaal niet past.
Maarja ze hebben dan ook nog tot de herfst om eraan te werken, ik kan niet wachten
Anoniem: 363533
Dat hoort gewoon bij het werk. Heb ook wel eens een presentatie die IT gerelateerd was moeten houden. Elke keer opnieuw hetzelfde verhaal vertellen als er weer andere mensen langs je stand komen. Erg vermoeiend. Todd heeft na de E3 wel een vakantie verdiend.anandus schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:24:
Ik heb wel met Todd te doen, elke keer hetzelfde verhaaltje afspelen.
Bij het Gamespot-filmpje kon ik al precies raden wat-ie ging zeggen"And this is a frost dragon, a more powerful dragon, yakayakayaka....
Je kunt The Witcher 2 absoluut niet vergelijken met Skyrim. De eerste heeft levels van 2x2 km. Skyrim heeft een grote wereld van ongeveer 25km.
Todd verdiend het om een dikke villa te kunnen kopen en een paar sportwagens op de stoep te kunnen zetten.Elke keer opnieuw hetzelfde verhaal vertellen als er weer andere mensen langs je stand komen. Erg vermoeiend. Todd heeft na de E3 wel een vakantie verdiend.
Heck, voor mijn part koopt hij er nog een dikke boot bij ook!
Van die site, het interview met Skyrim's lead producer Craig Lafferty, in Oblivion hadden ze 14 voice-actors.
In Skyrim +/- 70.
Ik had alleen nog gelezen dat het er veel meer waren in Skyrim, maar nog niet hoeveel en ook niet hoeveel Oblivion er nou precies had.
Van 14 naar 70. Keigoed dacht ik zo. Tuurlijk ga je dan nog wel eens dezelfde stem tegenkomen in zo een grote wereld, maar met 70 verschillende voices denk ik dat het een heel stuk minder op gaat vallen, als het uberhaupt al opp valt.
Toch stoorde ik me er bij Oblivion ook niet echt aan. Misschien na 200 uur dat het weleens saai werd. Maar dat mag geen naam hebben.vosss schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:42:
[...]
Van die site, het interview met Skyrim's lead producer Craig Lafferty, in Oblivion hadden ze 14 voice-actors.
In Skyrim +/- 70.
Ik had alleen nog gelezen dat het er veel meer waren in Skyrim, maar nog niet hoeveel en ook niet hoeveel Oblivion er nou precies had.
Van 14 naar 70. Keigoed dacht ik zo. Tuurlijk ga je dan nog wel eens dezelfde stem tegenkomen in zo een grote wereld, maar met 70 verschillende voices denk ik dat het een heel stuk minder op gaat vallen, als het uberhaupt al opp valt.
70 voice actors is echt netjes.
Ik kijk al zo uit naar de systeemeisen van het spel, want dit is toch echt de game waarvoor er een nieuwe game bak gaat komen.
Oblivion had ook een grote wereld. Jammer dat alle grotten hetzelfde waren, dat alle ruïnes grotendeels gelijk waren en dat ook die hellports erg veel op elkaar leken. Dat gekoppeld aan het fast-travelsysteem in Oblivion maakte de wereld zéér eentonig en klein.Anoniem: 363533 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:16:
[...]
Je kunt The Witcher 2 absoluut niet vergelijken met Skyrim. De eerste heeft levels van 2x2 km. Skyrim heeft een grote wereld van ongeveer 25km.

Ofwel, leuk dat de wereld zo groot lijkt, maar als er niets te exploren is omdat alles op elkaar lijkt schiet je er niets mee op. Even afwachten dus of ze zich er weer zo makkelijk vanaf maken bij TES5 of dat er nu wel een waardig opvolger van Morrowind komt.
Tevens kom je er anno 2011 ook simpelweg niet meer mee weg om een aantal standaard stukken dungeon te maken en die wilekeurig te koppelen aan elkaar om zo tot "verschillende" dungeons te komen.
Dus eigenlijk moeten ze wel gewoon en ik verwacht dat ze dat nu dus ook gewoon waar maken.
Maargoed, meer dan afwachten kunnen we niet en 11-11-11 duurt nog zo lang
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Anoniem: 146875
Ik denk dat dit ook een beetje het idee achter dit soort spellen is: je hebt heel veel te doen, veel dingen lijken op elkaar maar je hoeft het niet allemaal te doen. En als je het wel doet, dan kun je het zo spelen dat je binnen een paar minuten weer uit een standaardgrotje of cave bent.
Anoniem: 381846
Een bestaande dungeon in spiegelbeeld zetten is zogezegd ook unique...
Dat klopt, maar ik begreep dat ze deze keer allemaal echt uniek waren en handgetekend allemaal.Een bestaande dungeon in spiegelbeeld zetten is zogezegd ook unique...
Tenminste dat heb ik Todd ergens horen zeggen
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Todd had gezegd dat er wel meegescaled wordt.Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:13:
Och ik heb in Diablo 2 wel duizend keer dezelfde caves gezienZolang monsters niet mee scalen en je unique loot kan vinden komt het voor mij wel goed met Skyrim.
Niet zo erg als in Oblivion, eerder zoals in Fallout 3.
http://www.gameinformer.c...one-on-one-interview.aspx
Leuk trouwens @ 8:15. Yeah theres a (bug)... We'll call it a feature

At the office for every game we have a speedrun championship and the winner gets a pie of their choice.D4NG3R schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:19:
Misschien vinden mensen dit nog leuk om te bekijken (Werd in het Minecraft topic geplaatst)
http://www.gameinformer.c...one-on-one-interview.aspx
Leuk trouwens @ 8:15. Yeah theres a (bug)... We'll call it a feature.
It's suprisingly competitive.
vosss schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:16:
[...]
At the office for every game we have a speedrun championship and the winner gets a pie of their choice.
It's suprisingly competitive.
Hij is inderdaad leuk, keertje wat anders als die strakke interviews met 100% identieke (video) contentHerko_ter_Horst schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 19:04:
Erg leuk filmpje om te zien. Eindelijk eens iets anders dan de obligate E3 interviews, gewoon twee game-makers die even met elkaar babbelen.
Daarnaast zijn Bethesda en Mojang AB respectievelijk mijn favoriete, en 3e favoriete gamestudio.
(Bethesda -> Valve -> Mojang AB)
[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2011 16:47 ]
Sowieso realiseerde ik me nu opeens dat er een parallel is tussen hoe deze heren spellen ontwerpen en hoe ik mijn productontwerp benader. No wonder dat ik die spellen helemaal grijs gespeeld heb, want het is inderdaad iets dat ik zelf had kunnen (of beter, willen) ontwerpen. In plaats van mensen bij het handje te nemen probeer je ze vooral vrijheid te geven.
Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar zowel bij oblivion als F3 was ik na 50 uur spelen wel uitgekeken op het geheel terwijl er wel content in beide games zit van 200 a 300 uur, wat ik toch wel jammer vind. De games die mij het langst bij blijven zijn toch de games die mij emotioneel weten te raken door er een goed verhaal in te stoppen met geloofwaardige karakters en een wereld die geloofwaardig overkomt met een eigen background en geschiedenis (Lore).
Ik wil niet trollen of bashen maar ik snap gewoon niet dat er zoveel mensen zijn die Oblivion of F3 tot hun beste games rekenen aller tijden, dan vraag ik mij echt af of deze wel eens een game hebben gespeeld als Baldur's Gate en er dan nog zo over denken...
Misschien ben ik wel gewoon te hardcore nerd en zijn deze games te mainstream for my taste.
In het forum is ook de box-art opgedoken:
Hij heeft wel wat weg van de box-art van Oblivion, maar dan een stuk donkerder. Ook de rand in "drakenschrift" is een mooie touch.
[ Voor 27% gewijzigd door CoolGamer op 21-06-2011 17:50 ]
¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
Inderdaad. De lore zit in boeken/computers/etc.TheCoolGamer schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:35:
De lore is in de Elder Scrolls naar mijn mening wel redelijk uitgebreid. In de missies wordt vaak maar subtiel verwezen naar de lore. Voor de uitgebreidere verhalen moet je de boeken lezen die je in de spelwereld kan vinden. De boeken lezen is wel iets wat niet iedereen zal doen. Dit houdt het spel wel erg toegankelijk, maar verminderd wel het gevoel dat je in een compleet andere wereld bent.
Het zit er wel, maar je moet het er echt actief uithalen, het wordt niet zoals de wat mainstreamgames op een dienblaadje aangereikt.
Of dat een goed of slecht punt is, is natuurlijk een onderwerp van discussie.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel fijn dat je voldoening krijgt voor het actief uitpluizen en opzoeken van de dingen die je tegenkomt en dat je niet voor niets alles ondersteboven gooit
Al valt er wel wat voor te zeggen om iets meer lore in de 'easily accessible'-spellaag te gooien.
Ik hoop ook dat Skyrim wat dat betreft weer propvol lore zit zoals Oblivion, er is in ieder geval genoeg ruimte voor lijkt me
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 21-06-2011 18:09 ]
Overigens, the lore is een stuk volwassener dan de meeste mensen denken. Lees maar eens de Daggerfall versie van 'The Real Barenziah' op UESP. Tegenwoordig zie je dat soort teksten niet meer in videogames.
Ik wil geen welles-nietes discussie uitlokken, aangezien dit volgens mij voor een zeer groot deel afhangt van persoonlijke voorkeur, maar ik heb echt zonder dollen precies het tegenovergestelde gevoel: ik vind juist de Bioware games, zoals Mass Effect 1 & 2, Dragon Age I & 2, dunner dan the Elder Scrolls serie qua verhaal, wereld en lore (Baldur's Gate heb ik helaas nooit gespeeld, Knights of the Old Republic wel, maar dat kon mij toch niet zo bekoren). Je merkt m.i. heel duidelijk dat er heel veel naar het verhaal van de main quest is toegeschreven, maar zodra je daarbuiten stapt sta je op een lege vlakte.in2duhCore schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:25:
Hoewel ik Oblivion en Fallout 3 zeker goed vond en me hier mee vermaakt heb, krijg ik toch altijd het gevoel dat deze spellen diepgang missen ivm bijvoorbeeld games als die van Bioware en dan denkende aan Dragon Age of Baldur's Gate.
In de Elder Scrolls games heb ik veel meer het idee dat er een levende wereld is gecreëerd. Ook als je het verhaal laat voor wat het is, is er genoeg te ontdekken. NPCs leven hun "leven" ook als jij als hoofdpersoon niet in de buurt bent. Op allerlei onverwachte momenten kom je stukjes "lore" tegen. Ik krijg veel meer een "sense of wonder" in de Elder Scrolls: het idee dat er achter elke struik wel iets te ontdekken valt.
Mede door de niet-open spelwereld van de Bioware games, heb ik dat daar veel minder. De "levels" zijn simpelweg kleiner en eigenlijk iedereen die er rondloopt heeft een doel in het verhaal van de hoofdpersoon.
Ik vind TES veel meer een RPG, waar ik zelf een rol kan oppakken en mijn virtuele leven zo kan indelen als ik zelf wil, zonder vast te zitten aan de main quest. Bioware games vind ik meer RPG, waar de nadruk meer ligt op het behalen van de door het verhaal gestelde doelen.
Maar zoals gezegd: dit is een kwestie van smaak. Ik beleef heel veel plezier aan de Bioware games (ben bijvoorbeeld net begonnen aan een volledig nieuwe play-through met de juiste saves van deel 1 en 2, ter voorbereiding op deel 3), dus ik ben echt geen Elder Scrolls fanboy.
Ik vind de Elder Scrolls wereld wel "echter" aanvoelen dan de Bioware werelden. Ik verblijf daarom liever op Nirn dan in de Citadel of in Thedas
Eerlijk gezegd vind ik Oblivion en Fallout 3, hoezeer ze ook op elkaar leken, qua lore ontzettend verschillende spellen. Waar ik in Fallout al snel het gevoel had de bodem op dat vlak min of meer bereikt te hebben, heb ik dat bij Oblivion nog steeds niet. Er is zoveel detail en er zijn zoveel verhalen te ontdekken; als ik alle boeken daadwerkelijk zou willen lezen en begrijpen kwam ik nooit verder dan de boekwinkel.in2duhCore schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:25:
Hoewel ik Oblivion en Fallout 3 zeker goed [...]
Ik snap dat mensen zeggen dat Mass Effect een diepere lore heeft dan bijvoorbeeld Fallout, maar jammer genoeg mis ik diezelfde diepgang en vrijheid een klein beetje in de gameplay. Desondanks is het een zeer vermakelijk spel en een van de betere spellen die ik gespeeld heb.
Heb Mass Effect 2 nu bijna uitgespeeld en heb in het verleden Oblivion gespeeld. Ben het eigenlijk helemaal met je eens.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:39:
[...]
Ik wil geen welles-nietes discussie uitlokken, aangezien dit volgens mij voor een zeer groot deel afhangt van persoonlijke voorkeur, maar ik heb echt zonder dollen precies het tegenovergestelde gevoel: ik vind juist de Bioware games, zoals Mass Effect 1 & 2, Dragon Age I & 2, dunner dan the Elder Scrolls serie qua verhaal, wereld en lore (Baldur's Gate heb ik helaas nooit gespeeld, Knights of the Old Republic wel, maar dat kon mij toch niet zo bekoren). Je merkt m.i. heel duidelijk dat er heel veel naar het verhaal van de main quest is toegeschreven, maar zodra je daarbuiten stapt sta je op een lege vlakte.
In de Elder Scrolls games heb ik veel meer het idee dat er een levende wereld is gecreëerd. Ook als je het verhaal laat voor wat het is, is er genoeg te ontdekken. NPCs leven hun "leven" ook als jij als hoofdpersoon niet in de buurt bent. Op allerlei onverwachte momenten kom je stukjes "lore" tegen. Ik krijg veel meer een "sense of wonder" in de Elder Scrolls: het idee dat er achter elke struik wel iets te ontdekken valt.
Mede door de niet-open spelwereld van de Bioware games, heb ik dat daar veel minder. De "levels" zijn simpelweg kleiner en eigenlijk iedereen die er rondloopt heeft een doel in het verhaal van de hoofdpersoon.
Ik vind TES veel meer een RPG, waar ik zelf een rol kan oppakken en mijn virtuele leven zo kan indelen als ik zelf wil, zonder vast te zitten aan de main quest. Bioware games vind ik meer RPG, waar de nadruk meer ligt op het behalen van de door het verhaal gestelde doelen.
Maar zoals gezegd: dit is een kwestie van smaak. Ik beleef heel veel plezier aan de Bioware games (ben bijvoorbeeld net begonnen aan een volledig nieuwe play-through met de juiste saves van deel 1 en 2, ter voorbereiding op deel 3), dus ik ben echt geen Elder Scrolls fanboy.
Ik vind de Elder Scrolls wereld wel "echter" aanvoelen dan de Bioware werelden. Ik verblijf daarom liever op Nirn dan in de Citadel of in Thedas
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
M.i. maakt Bethesda een wereld waarin je losgelaten wordt. Bioware maakt een kick-ass verhaallijn waar je doorheen geleid wordt. Ik weet nog in Morrowind: je vult je achtergrond in, je loopt dat eerste gebouwtje uit. En dan... Erm... deze kant maar op? En een half uur sightseeing later kom je in Balmora aan.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:39:
[...]
In de RPG's van Bioware die ik gespeeld heb waren de werelden altijd afgebakend. De planeten in SW:KotOR zijn vrij klein, eigenlijk is het meer een pad waardoor je heen moet en aan het einde van dat pad zit je doel voor die planeet. Hou je van vrijheid zal TES meer wat voor je zijn en ga je voor de vooraf vastgestelde coole verhaallijn kom je bij Bioware uit.
Rondhangen op The Citadel in Mass Effect kan wel. Maar what's the point? Daar is die game niet voor gemaakt.
Wat is er nou mooier dan een dungeon binnenstappen met een eigen achtergrond verhaal en in het hart van de dungeon een zwaard of armor die ook in die achtergrond van die dungeon past. Bijvoorbeeld een crypt van een lang geleden overleden Keizer die daar zijn Sword of thousend deaths heeft liggen die je dan krijgt na alle traps en monsters te hebben doorstaan. Dat zou voor mij al veel meer motivatie geven om die dungeon in te stappen, laten we hopen dat Skyrim die kant een beetje opgaat. Anyway, kopen doe ik Skyrim sowieso on day one no matter what!
Ik vergelijk helemaal niets, ik geef alleen aan dat een combinatie van de 2 de ultieme rpg zou zijn (in mijn geval dan) Ik zeg ook niet dat de een beter is dan de ander, maar alleen dat ik hoop dat Skyrim wat meer de kant op gaat van de diepgang van BG2 DA ME en de open wereld van Oblivion...Tripp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:25:
Ik snap niet waarom een appel met een peer vergeleken wordt.
spoiler:een theme RPG vs een sandbox RPG
p.s. waar is die spoiler voor
[ Voor 3% gewijzigd door in2duhCore op 22-06-2011 23:50 ]
Anyway, ik denk dat het bijna onmogelijk is om een spel met de omvang van Oblivion en de diepgang van Bioware te maken. Er is een grens aan de hoeveelheid manuren die je in een spel kunt steken en op een gegeven moment zul je met "standaard" bouwblokken aan de gang moeten om toch aan de vereiste hoeveelheid content te komen.
Hou ook in je achterhoofd dat in een Bioware-game vrijwel alles ook daadwerkelijk door een gamer "gebruikt" wordt omdat je van begin tot eind overal naartoe gestuurd wordt. In een spel als Oblivion staat het je vrij om daar te gaan waar je wil. Hoeveel tijd moet je steken in zaken die misschien door het gros van de spelers wel helemaal nooit bekeken worden.
Neem bijv. de boeken in Oblivion, die beslaan meestal een paar pagina's, maar dat had ook 100 pagina's per boek kunnen zijn, maar zoiets moet wel bestaansrecht hebben. Ik vind Oblivion leuker dan de Bioware games juist door de vrijheid en ik heb dan ook nooit één van die ingame boeken gelezen. Vind ik niet interessant en gelukkig dwingt Bethesda je er ook niet toe.
Hoe meer diepgang hoe kleiner de markt als je het mij vraagt (want dan wordt het per definitie specialistischer en dan wordt ook je doelgroep kleiner)
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 23-06-2011 16:29 ]

Kaart van Skyrim bij pre-order
Er staan geen winkels of landen bij, dus ik neem aan dat dit voor alle winkels geldt. Helaas nog niks over een collectors edition. Ik twijfel dus nog of ik gelijk ga bestellen.
[ Voor 10% gewijzigd door CoolGamer op 23-06-2011 16:38 ]
Die kreeg je ook gewoon bij Oblivion (Normale versies).TheCoolGamer schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:37:
[afbeelding]
Kaart van Skyrim bij pre-order
Er staan geen winkels of landen bij, dus ik neem aan dat dit voor alle winkels geldt. Helaas nog niks over een collectors edition. Ik twijfel dus nog of ik gelijk ga bestellen.
Ze geven hierbij dus een hogere kwaliteit kaart dan ze hebben gedaan bij Oblivion.Early copies of the game will feature the premium map -- it's a burlap paper and a much nicer quality than the map included with Oblivion. If you don't pre-order, there's a chance your copy of the game will include a map that's more akin to what was included with Oblivion.
Dat was nou ook mijn puntRelief2009 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:02:
Ik snap niet waarom er perse weer vergelijkingen moeten komen tussen games en ontwikkelaars. Elk spel heeft zijn charme, elk spel heeft goede en slechte dingen etc etc. Games zijn altijd puur smaak gebleven en laten we het daar ook bij houden.
Ik weet niet hoe die van Oblivion was, maar die van Skyrim komt op een soort jute.TheCoolGamer schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:46:
[...]
Ze geven hierbij dus een hogere kwaliteit kaart dan ze hebben gedaan bij Oblivion.
Ik wil toch liever een CE hebben van Skyrim, dus ik wacht nog even met de pre-order.
Al verwacht ik niet dat een eventuele CE die van The Witcher 2 van de troon stoot, want dat is in mijn optiek toch wel de beste CE
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Toch zou ik weleens een open wereld zoals Oblivion/Skyrim, maar dan in een Mass Effect setting willen zien. Telkens weer die behoorlijk uitgekauwde fantasy setting. Begin langzamerhand wel te verlangen naar een totaal nieuwe insteek. Niettemin: Skyrim, kom maar op!Relief2009 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:02:
Ik snap niet waarom er perse weer vergelijkingen moeten komen tussen games en ontwikkelaars. Elk spel heeft zijn charme, elk spel heeft goede en slechte dingen etc etc. Games zijn altijd puur smaak gebleven en laten we het daar ook bij houden.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Je bedoelt Fallout 3?Weakling schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:16:
[...]
Toch zou ik weleens een open wereld zoals Oblivion/Skyrim, maar dan in een Mass Effect setting willen zien. Telkens weer die behoorlijk uitgekauwde fantasy setting. Begin langzamerhand wel te verlangen naar een totaal nieuwe insteek. Niettemin: Skyrim, kom maar op!
Neen, juist niet Fallout 3. Dat is weliswaar SF, maar niet van het ME SF soort. Fallout 3 is meer een dystopische zeer nabije toekomst of alternatieve werkelijkheid, maar ME is echt outer space verre toekomst, aliens en vreemde wezens ontdekken.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Jammer dat het nieuws rond Skyrim nu weer even stilvalt. Hopelijk komt dat rond augustus/september weer op gang.
Nu maar alvast sparen voor een nieuwe gamebak!
Oh, op zich is er ook niks mis met fantasy, maar ik vind de gamestudios zo weinig innovatief. Daar is het vrijwel altijd RPG = fantasy. Nooit eens echt een stevige RPG met sf, wilde westen, victoriaans, steam punk, cyberspace, huidige tijd, superhelden, toons of wat dan ook voor andere setting. Nee, telkens weer dezelfde min of middeleeuwse fantasy wereld. Vind ik jammer.Bartaz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:26:
Ik vind die fantasy setting anders meer dan prima.
bron: The Elder Scrolls V: Skyrim DLC to be “more substantial” with “an expansion pack feel”
Wat mij betreft goed nieuws. Veel leuker om een DLC te spelen met een omvangrijk verhaal, dan is het ook meer iets om naar uit te kijken.
Yippie kayak, other buckets!
De Fallout-DLC á 10 euro per stuk vind ik al aardig aan de prijs eigenlijk.
Maar da's koffiedik kijken. Als het daadwerkelijk grotere DLC's zijn dan zal ik dat alleen maar toejuichen!
[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 01-07-2011 10:27 ]
Waren de Fallout expansions net als die van Oblivion, of anders?jmk schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:20:
Bethesda is van plan om wat minder DLC's voor Skyrim uit te brengen dan ze voor FallOut 3 hebben gedaan, maar worden ze wel groter, met een "expansion pack feel"
bron: The Elder Scrolls V: Skyrim DLC to be “more substantial” with “an expansion pack feel”
Wat mij betreft goed nieuws. Veel leuker om een DLC te spelen met een omvangrijk verhaal, dan is het ook meer iets om naar uit te kijken.
DLC's als Battlehorn Castle waren echt heel tof om te doen. De expansions als Knights of the Nine en Shivering Isles waren erg leuk om te doen omdat ze uitgebreider waren.
Mods en DLC's zijn de dingen die een Elder Scrolls game langer speelbaar maken ^^
Zijn ze daar niet mee bezig? meen eens een preview gelezen te hebben.Weakling schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:43:
[...]
Neen, juist niet Fallout 3. Dat is weliswaar SF, maar niet van het ME SF soort. Fallout 3 is meer een dystopische zeer nabije toekomst of alternatieve werkelijkheid, maar ME is echt outer space verre toekomst, aliens en vreemde wezens ontdekken.
Prey 2 als ik me niet vergis.
Beschrijft inderdaad hetgeen je zoekt
Paar opvallende dingen:
- De quests branchen amper. Keuzes hebben amper gevolgen voor komende quests. Er staat één verhaallijn vast.
- Levelscaling is van invloed op welke items je vind. Gebieden zullen, zoals vergelijkbaar in Fallout 3, een bepaald level hebben waar de meeste items zich aan zullen passen. Echter zijn er bijzondere items die altijd random kunnen verschijnen.
- Je kan relaties opbouwen met NPC's. Zelfs trouwen met een NPC zit erin!
- PC krijgt dezelfde interface. Er zijn wel een paar tweaks om het beter met de pc te laten werken. Ook komt er meer op het scherm te staan, waardoor de grote fonts zoals in Oblivion verleden tijd zijn.
Anoniem: 146875
Jammer van de levelscaling, heb toch liever vast gedefineerde levels.TheCoolGamer schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 21:28:
Er zijn wat vragen beantwoord in een interview: Skyrim Fan Interview. De vragen zijn direct gesteld door de fans.
Paar opvallende dingen:
- De quests branchen amper. Keuzes hebben amper gevolgen voor komende quests. Er staat één verhaallijn vast.
- Levelscaling is van invloed op welke items je vind. Gebieden zullen, zoals vergelijkbaar in Fallout 3, een bepaald level hebben waar de meeste items zich aan zullen passen. Echter zijn er bijzondere items die altijd random kunnen verschijnen.
- Je kan relaties opbouwen met NPC's. Zelfs trouwen met een NPC zit erin!
- PC krijgt dezelfde interface. Er zijn wel een paar tweaks om het beter met de pc te laten werken. Ook komt er meer op het scherm te staan, waardoor de grote fonts zoals in Oblivion verleden tijd zijn.
Vind het altijd zo raar staan dat je met level 1? een gigantische spin voor je krijgt die 5x zo groot als jou is waarvan je vervolgens ook nog makkelijk wint...*
Hoop trouwens niet dat het trouwsysteem net zo zinloos is als in Fable.
*Dit is een voorbeeld
Wat is er 'duidelijker' aan dan? Je ziet zelfs minder informatie dan in de consolish UI van TES4, en je moet heen-en-weer scrollen wil je uberhaupt de status van al je skills controlleren.Anoniem: 146875 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:22:
Ik snap het probleem van de interface niet zo. Het is voor beginners waarschijnlijker duidelijker dan 50 skills in een lijstje. En als je dat wel wilt komen er vast wel mods voor uit.
Pentaxiaan
Ondertussen wacht ik in spanning af en oordeel ik wel over het spel als ik het in mijn handen heb.
Persoonlijk maak ik mij weinig zorgen om de UI. We zullen het wel zien hoe het allemaal uitpakt. Na een uurtje schelden zet je jezelf meestal over dit soort problemen heen.
Dat is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
Ik wil allerlei duistere en evil dingen doen.
Inbreken, en iemand vrouw vermoorden terwijl ze slapen. Alle juwelen jatten, en dan de volgende dag aan haar man terug verkopen.
(Ze moeten dan samen een winkel runnen inderdaad)
Ook die draken/monster/zombie stuff hoeft van mij niet zo
Ik wil gewoon in de middeleeuwen rondlopen, en beetje quests enzo doen.
Maargoed ik zal wel weer niet om de dragonshouts and magic heenkunnen, toch jammer.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Enerzijds wil je het realistischer (geen draken en magic), anderzijds wil je het juist minder realistisch (niet trouwen).DutchManticore schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 17:47:
Waarom stoppen ze dingen als trouwen en 'seks' in dit soort games.
[...]
Maargoed ik zal wel weer niet om de dragonshouts and magic heenkunnen, toch jammer.
Het is kiezen of delen, hoor
Overigens was dat bij Oblivion ook heel erg populair, romantiek
Als je bijvoorbeeld kijkt hoe populair bijv The Romancing of Eyja was/is
[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 06-07-2011 18:02 ]
Skyrim is The Elder Scrolls en geen Anno 1300 middeleeuwen simulatie, daar moet je wel even rekening mee houden!
Het speelt zich af in een fantasy world dat is heel iets anders dan een spel dat zich op aarde in het verleden afspeelt.
5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris
Bron: http://bethblog.com/index...m-map-with-your-preorder/
Heb hem zelf een tijdje terug ge pre-ordered, voordat die kaart überhaupt was aangekondigt.
Vind het wel leuk zo'n extratje.
Deze keer niet de fout gemaakt om eerst de 360 versie te kopen maar gewoon meteen de PC versie. Mede door mods word dit gewoon de beste versie, hopen dat ze alleen een beetje opschieten met die system requirements.
Hmm, gezellig je vers geteelde groenten naar de markt brengen, nog even die kapotte kaproen reparenen, je beenling stoppen. Lijkt me leuk. Mensen hebben soms echt een te romantisch beeld bij de middeleeuwen (voor zover je één beeld kan hebben bij een tijdsbestek van +/- 1000 jaar), doe mij maar een fantasiewereld.Ik wil gewoon in de middeleeuwen rondlopen, en beetje quests enzo doen.
InteressantTheCoolGamer schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 21:28:
Er zijn wat vragen beantwoord in een interview: Skyrim Fan Interview.
Vooral dit vind ik goed nieuws:Paar opvallende dingen:
Het feit dat textures bij veel spellen vaak heel van mindere kwaliteit zijn omdat het ook op oudere machines moet draaien, zoals de Xbox360 en de PS3 (no flame intended, overigens, maar die dingen zijn al vijf jaar oud met de (geheugen-)beperkingen van dien), is me al tijden een doorn in het oog en ik vind het fijn dat het probleem onderkend wordt en er ook wat fatsoenlijkere textures meekomen met het spel.The PC version also gets higher res textures, larger render modes, and a bunch of other effects you can scale up if your machine is a beast
En waarschijnlijk hoeven ze daar niets extra's voor te doen, zou me niets verbazen als textures al op een redelijk hoge resolutie gemaakt worden en daarna 'geresized' worden.
Anoniem: 246060
Inbreken, man vastbinden, vrouw verkrachten terwijl man toekijkt dan man kop afhakken terwijl vrouw toekijktDutchManticore schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 17:47:
Waarom stoppen ze dingen als trouwen en 'seks' in dit soort games.
Ik wil allerlei duistere en evil dingen doen.
Inbreken, en iemand vrouw vermoorden terwijl ze slapen. Alle juwelen jatten, en dan de volgende dag aan haar man terug verkopen.
(Ze moeten dan samen een winkel runnen inderdaad)
Ook die draken/monster/zombie stuff hoeft van mij niet zo

Helaas zal je dingen als verkrachten/echt goede seksscenes in dit soort games nooit of niet snel zien.( zeker niet door de ontwikkelaar zelf, misschien wel door een mod )
Waarom niet? Maatschappelijk kan het niet door de beugel en gaan mensen snel de game na-apen( en dan kinderachtig de schuld aan een game geven, zoals al met GTA is gebeurd )
waardoor de hele politiek moord en brand gaat schreeuwen en iedereen zogenaam een vrijbrief krijgt om de ontwikkelaar kapot te procederen.( zeker in de USA )
Die E3 demo's... Was dat dan op de console?anandus schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:52:
[...]
Het feit dat textures bij veel spellen vaak heel van mindere kwaliteit zijn omdat het ook op oudere machines moet draaien, zoals de Xbox360 en de PS3 (no flame intended, overigens, maar die dingen zijn al vijf jaar oud met de (geheugen-)beperkingen van dien), is me al tijden een doorn in het oog en ik vind het fijn dat het probleem onderkend wordt en er ook wat fatsoenlijkere textures meekomen met het spel.
En waarschijnlijk hoeven ze daar niets extra's voor te doen, zou me niets verbazen als textures al op een redelijk hoge resolutie gemaakt worden en daarna 'geresized' worden.
E3 demo was allemaal op de 360. De reden hiervoor was dat Bethesda de console mensen niet wil teleurstellen door de PC versie te laten zien.
[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 07-07-2011 11:15 ]
Ja en toch als er een keer een game komt als Oblivion waar je idd dingen kunt doen als verkrachten ( en dan zeker bv de grafin van een stad of de beauty die elke man te lelijk vind ) en waar goede seksscenes ( waar je penis,tieten en kut gewoon duidelijk ziet ) inzitten zal ik een van de eerste zijn die deze gaat kopenAnoniem: 363533 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:11:
[...]
Inderdaad. Kan me nog voor de geest halen dat Jack Thompson uit zijn dak ging over Oblivion. De game werd namelijk geleverd met barbie borsten in de gamefiles. Je had er wel een mod voor nodig maar de files stonden wel op de dvd. De rating is toen zelfs nog aangepast naar 18+. Bedankt Jack. Misschien zit ik over 20 jaar bij Kunst&Kitsch met mijn 15+ Oblivion CE
Klopt. Bij Oblivion destijds ging Jack Thompson uit zijn dak toen duidelijk werd dat Bethesda een foutje had gemaakt met de meshes en textures. Er zaten namelijk barbie borsten in de game. Je moest wel een mod installeren maar de files zaten al in de game. De rating is toen
Niet omdat ik iets mis in mijn eigen leven of een zieke geest heb maar omdat DAT de hele reden van gamen is voor mij. Dingen kunnen doen die je in het echte leven niet kan ( bv teruggaan in de tijd ) of niet mag. ( verkrachten , vermoorden, inbreken, stelen, veel te hard rijden )
Dus mensen ken je dergelijk games ( waar bovengenoemde dingen inzitten ) of mods post ze even
Overigens het ironische is dat de zwaarst tellende voor het NL en Amerikaanse strafrecht ( namelijk vermoorden ) wel in 90% van de games zit( denk aan shooters,GTA, RPG's etc ) maar verkrachten nee dat kan echt niet terwijl dat juist een is die toch wel heel erg prikkelend kan werken voor zeker het mannelijke publiek( gezien de populariteit van de seks mods die vaak worden gemaakt voor dergelijke games )
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 246060 op 07-07-2011 11:25 ]

Sky-lucht, rim-grens, prima naam voor een berggebied!
Ja, op de 360Avalaxy schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:11:
[...]
Die E3 demo's... Was dat dan op de console?
Dus het is niet lelijk ofzo
Sowieso kunnen consoles nog steeds mooi uitziende spellen produceren (zoals Skyrim of Mass Effect-series, bijv.).
Het kan alleen nog mooier en vooral qua textures scherper
Maar ben nu mijn pc al aan het voorbereiden, twijfel alleen nog of ik een 68xx kaart kopen zal of een 69xx kaart van ati om alles op full te spelen, of te wachten tot maybe er nieuwe kaarten uitkomen. Recommended was een 5850 zag ik, maarja wat is recommended... heb al gezien met mods dat vooral die nog wel een zwaar willen zijn.
Tot nu toe van die geposte lijst zijn er veel dingen die ik veranderd had willen zien ook daadwerkelijk veranderd. Er is slechts 1 ding wat ik jammer vind, maar dat is dit soort games eigen, en is al eerder genoemd: ze spelen altijd af in een soort middeleeuwse fantasie wereld... daarom was kotor zo'n leuke afwisseling (en baal ervan dat het nu een rpg is), hoewel veel te klein en je moest perse de verhaal lijn volgen.
Waarom brengen ze met deze engine niet ook andere games uit, zou best wel een aantal hits op kunnen leveren. Vind de game nog altijd redelijk uniek als ik eerlijk mag zijn, juist vanwege die hoge vrijheid. Dat heb je bij mmorpg's ook wel... maar je betaald wel ook als je niet kan spelen, en ik speel vaak af en toe een weekendje omdat ook vaak geen tijd heb, en daarom vind ik jammer dat alles zo nodig een mmorpg moet worden. Zowel oblivion als morrowind zijn de enige rpg's die ik nog met regelmaat speel en nog niet alles van ontdekt heb.
Wie zegt dat ze dat niet doen? Hebben ze met de Oblivion-engine ook gedaanDonderstraaltje schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:37:
Waarom brengen ze met deze engine niet ook andere games uit, zou best wel een aantal hits op kunnen leveren.
Sterker nog, grote kans dat Fallout 4 op die engine gaat draaien denk ik zo.
Kwam op mij over als een bij elkaar geraapt zooitje van elementen, ook een fantasie wereld maar compleet anders. Gelukkig komen er ook net genoeg games uit om mij bezig te houden, hoewel oblivion heb ik nu wel uitgespeeld samen met de expansions
Dus geen mini game die uber simpel is. ( druk op momentje x op de linkermuisknop in een bepaald ritme )
Maar bv voor blacksmithing echt dat je met de hamer slagen echt het metaal ziet vervormen en dat je het van tijd tot tijd weer in de hete kolen moet steken, je bij bv een bijl echt deze goed langs een slijpsteen moet houden om hem scherp te maken etc
Kortom je echt het gevoel krijgt een blacksmith te zijn inplaats van je hebt ingredient X , Y en special ingredient Z ( alla World of Warcraft ) en je drukt op: CREATE ITEM doet het niet voor mij.
Natuurlijk mogen er best special ingredients zijn ( zoals bv bepaalde juwelen of dingen als mithril of zo ) die je in bepaalde regio's ( beroep: geologist, miner ) kan vinden etc.
Kortom de diversiteit qua beroepen alla World of Warcraft maar dan wel met fatsoenlijk mini games die niet uber simplistisch zijn. ( alhoewel ik naaien als beroep niet echt spannend ga vinden als die goed is uitgewerkt )
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 246060 op 07-07-2011 12:39 ]
Dit topic is gesloten.
Voor eerdere delen van The Elder Scrolls:
• [PC/X360/PS3] The Elder Scrolls IV: Oblivion deel 13
• Het Grote Elder Scrolls III Morrowind topic deel 8