Ik zit zelf te kijken naar een nieuwe
voeding voor mijn server en of ik daar winst mee zal halen.
De specs van mijn server:
| Voeding: | Tagan 480W U22 |
| Moederbord: | Asus M4A785D-M PRO |
| Processor: | AMD Phenom II X3 705e (65W) |
| Geheugen: | 4GB OCZ DDR2 High Performance Memory 800 Platinum (4-4-3-15) |
| Hard Disks: | 9x Samsung Spinpoint F1 1TB + 4x F3 1TB |
| Raid controller: | Highpoint RocketRaid 3560 24 poort Sata controller |
| Netwerkkaart: | Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x) |
Hiernaast zitten er 6 stille 120mm fans in en wil ik er wellicht een aantal CCFL's in bouwen.
De
voeding trekt het op dit moment nog wel maar ik zou het liefst een
voeding hebben die nog stiller is als de schijven idle (dan staan ze uit) zijn. Bovendien blijf ik uitbreiden met de schijven en wil ik dat een nieuwe
voeding er geen problemen mee heeft als ik 25 schijven gebruik, ik gebruik uiteraard staggered spinup. En daarnaast wil ik de optie open houden om de cpu vervangen door een zwaarder model. Voor een toekomstige
voeding is dus onder andere van belang dat de 12v rail(s) geen probleem heeft met een dergelijk aantal harde schijven, een flink aantal Sata aansluitingen is uiteraard ook wel een pre. Misschien is het lastig om het vermogen goed te verdelen over de verschillende 12v rails bij een
voeding met meerdere rails. Zelf prefereer ik dus een
voeding met 1 enkele dikke rail. Daarnaast is voldoende vermogen op de 5v rail ook nodig voor een dergelijke hoeveelheid schijven. Verder moet de
voeding modulair zijn.
Zelf heb ik sinds kort een
pricewatch: Seasonic X-750 voeding in mijn desktop systeem zitten en die bevalt vooralsnog erg goed. Mijn systeem is stukken stiller. Eerst had ik er een Chieftec Turbo 650-14c oid in zitten.
Ik zit dus zelf te denken aan:
pricewatch: Enermax Modu87+ EMG600AWT x8 sata x8 molex
pricewatch: Seasonic X-660 8x sata 5x molex
pricewatch: Seasonic X-760 8x sata 8x molex
pricewatch: Corsair AX750 12x sata 8x molex
pricewatch: Corsair AX850 12x sata 8x molex
Ik heb het aantal sata en molex aansluitingen er maar even bij gezet. Ik ontkom er volgens mij niet aan dat een deel van de schijven toch met molex -> sata converters moeten worden aangesloten.
Het is mij bekend dat de Corsair AX serie van binnen gebaseerd is op de Seasonic X serie. Dus tussen de laatste zit vooral een verschil in prijs en hoe de kabels zijn afgewerkt. De Enermax schijnt ook een erg goede
voeding te zijn, daarom heb ik hem er tussen gezet. Echter vind ik hem wel erg duur voor het vermogen dat hij levert en bovendien heeft hij 3 12v rails in plaats van 1. Als ik naar mijn eigen lijstje kijk lijkt mij de Corsair AX750 het meest interresant.
Het is wellicht duidelijk dat ik me enigszins gebaseerd heb op
de lijst met recommened PSU's van SPCR.
Nu zou ik er met mijn lijstje wel uit kunnen komen, maar zijn er wellicht nog andere ideeën of tips?