Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dan eindelijk mijn review van mijn BTO laptop. Ik zou deze eigenlijk als product review schrijven maar ik kon het product niet vinden in de tweakers.net Pricewatch en zelf een artikel toevoegen blijkt voor mij toch echt niet te zijn weggelegd.

Het is een lange review, maar hopelijk hebben mensen er wat aan.

Introductie

Deze review betreft mijn ervaring met het laptop model 15P35-GT555 van het merk BTO. Ik zag op 21 April, 2012, dat deze laptop is "Uitverkocht". Desondanks hoop ik dat mensen die overwegen een BTO laptop te kopen middels deze review een goed beeld kunnen krijgen van dit mijns inziens kwalitatief hoogstaande merk.

Deze review bestaat uit drie onderdelen:
  1. Ervaring met de BTO 15P35-GT555 laptop.
  2. Ervaring met het bedrijf BTO.
  3. Ervaring met Notebooktotaal.
Noot: Dit is mijn eerste review/testimonial op tweakers.net. Ik ben mij niet bewust van bepaalde richtlijnen cq templates/sjablonen voor de opmaak van dit soort artikelen. Dus heb ik mijn eigen stijl gebruikt; ik houd zelf niet van uitvoerige teksten, maar van overzichtelijke 'lijsten'. In deze review gebruik ik ook lijsten met daarin de positieve en negatieve ervaringen. De review van de diverse onderdelen zijn dan ook vrij recht toe recht aan met waar nodig een nadere uitleg.

Ervaring met de BTO 15P35-GT555 laptop

In een notendop kan ik zeggen dat mijn nu ruim 6 maanden ervaring met de 15P35-GT555 laptop vrij goed is. In het begin was ik razend enthousiast maar ik heb na verloop van tijd toch wat dingen gezien die niet helemaal goed gingen. In de volgende onderdelen zet ik mijn ervaring uiteen middels 'Positief' en 'Negatief' punten lijsten. Daar waar geen positieve danwel negatieve punten zijn op te merken heb ik de koptekst ook niet inbegrepen.

Ik heb zowel Windows 7 als Ubuntu (10.04 LTS en 11.10) gebruikt op de 15P35-GT555 (de onlangs verschenen Ubuntu 12.04 heb ik niet getest).

Drivers

Windows 7

Positief:
  • Driver DVD inclusief alle hardware drivers wordt meegeleverd en is erg handig, met name om het feit dat alle hardware automatisch en in één keer wordt geïnstalleerd, zonder dat bij de installatie van elke driver de computer opnieuw moet worden opgestart. Hoewel er vrijwel altijd gekozen kan worden om niet opnieuw op te starten, zorgt het bij sommige configuraties wel eens voor problemen (vooral in de tijd voorafgaand aan Windows 7). Bij deze DVD werkt het makkelijker; de driver DVD wordt in de DVD-Rom speler gestopt en middels autostart kan het installatieprogramma vervolgens worden geladen. Daarna is een klik op de 'Start' knop voldoende om alle drivers te installeren. Als alles klaar is kan de computer opnieuw worden opgestart en voila – de hardware is volledig geïnstalleerd! Het is ook mogelijk om bepaalde driver installaties uit te zetten als je zelf via internet nieuwe drivers van bepaalde hardware hebt gedownload die je dan apart installeert. Noot: Up to date drivers dienen te worden gedownload via internet.
  • Erg fraaie OSD (On Screen Display) Fn functie interface.
Negatief:
  • Het vinden van up to date drivers vind ik erg lastig. Op de bto.eu website kan ik geen recente updates vinden. Ook kan ik geen goed overzicht van de hardware onderdeel namen vinden. Via 3rd party software is deze informatie mogelijk wel te achterhalen.
Ubuntu 10.04 LTS

Positief:
  • Drivers zijn voor de meeste hardware niet nodig en werken out of the box (dus zonder apart drivers te installeren).
Negatief:
  • Native display driver ondersteunt niet de native resolutie (1920 x 1080). Bumblebee (een community-based oplossing om nVidia Optimus werkende te krijgen onder Linux, zie onder) wordt naar mijn weten ook niet ondersteund.
  • Niet alle hardware werkt naar behoren (hoewel ik niet meer precies weet wat allemaal).
Ubuntu 11.10

Positief:

Idem dito 10.04 LTS, echter is de native resolutie hierin wel 1920 x 1080.

Negatief:
  • Optimus (nVidia > Intel switch) werkt niet (ten tijde van dit schrijven wordt deze niet ondersteund door nVidia alsmede niet door Intel). – Fix verkrijgbaar met Bumblebee: http://bumblebee-project.org/
  • Suspend en Hibernate werken niet. – Fix verkrijgbaar met script: http://thecodecentral.com...hibernate-not-working-bug (bij mij werkte deze fix overigens meteen zonder dat een herstart van Ubuntu nodig was).
  • Sommige Fn keys werken niet (hoewel ik niet meer precies weet welke allemaal).
  • Zelfs met Bumblebee (welke in versie 3 Power Management ondersteunt) was de batterij bij mij na ca. 70 minuten al leeg. Onder Windows 7 is dat zeker twee maal zo lang, al naar gelang de belasting (hoogstwaarschijnlijk omdat de Power Management in dat besturingssysteem wel goed werkt via de Intel en nVidia drivers, danwel omdat de nVidia chip niet continu wordt belast).
Verpakking

Positief:
  • Verpakking is erg netjes, met veel bescherming op de diverse onderdelen van de laptop; naar mijn ervaring beter dan van andere laptop fabrikanten.
BIOS

Negatief:
  • Sumier; bijvoorbeeld geen CPU overclock functies. Volgens BTO is dit gedaan om support-verzoeken zoveel mogelijk te minimaliseren. Voor computer 'leken' is dit wellicht een goede zaak, maar voor de tweaker valt dit denk ik toch te betreuren.
  • Geen duidelijke / snelle USB boot optie. Dit moet via een omslachtige omweg gedaan worden waarin eerst een 'legacy' functie moet worden uitgezet, dan moet de boot volgorde worden aangepast middels een voor mij tevens omslachtige wijze en daarna moet de BIOS uitgegaan worden en dan weer ingegaan om die setting te kunnen veranderen. Erg onhandig!
Bouw

Positief:
  • Ergonomisch gezien zit de power input een beetje scheef in de behuizing, maar dat is wellicht gedaan om de stroomkabel beter vast te houden. (In mijn vorige laptop zat de power input precies goed in de behuizing, maar daar viel de power kabel er juist nogal eens uit!)
  • Makkelijke toegang tot harde schijf bracket via het paneel onder de laptop.
  • De bouw van deze laptop is zeer goed te noemen!
  • De blauw gekleurde lampjes aan de voorkant zijn erg sjiek en geven een apart effect in het donker.
Negatief:
  • Verlichting BTO logo kan niet worden uitgezet. Geeft vrij veel licht en is niet prettig bij het werken in minder goed verlichte ruimtes. Bij het kijken naar films is het vrij storend.
  • Multimedia tiptoetsen zijn niet duidelijk zichtbaar – temeer omdat in de locatie waar deze zich bevinden de laptop naar beneden is afgerond waardoor lichtspiegelingen soms (afhankelijk van de verticale kijkhoek) de knopaanduidingen onduidelijk maken. Ze zijn tevens te makkelijk om per ongeluk te activeren. Dat gebeurt nogal eens als ik de laptop dicht doe, en de volume 'Up' toets daardoor automatisch wordt geactiveerd.
  • Het gebied achter de tiptoetsen (dus tegen het scharnier van het display aan) kan wat naar beneden worden gedrukt. Dit is niet helemaal mooi afgewerkt.
Keyboard

Positief:
  • Fn toets hoeft niet te worden ingehouden maar mag/kan wel d.m.v. de PHotkey software (geldt niet voor Ubuntu).
  • Ctrl (Control) toets zit links van de Fn toets, in de hoek waar die thuishoort. Dit is bij andere laptops niet altijd het geval!
Negatief:
  • Tekst verspringt tijdens het typen (volgens sommige bronnen door het aanraken van de touchpad). Dat is erg vervelend bij het typen van lange teksten. Gelukkig gebruik ik als ik niet onderweg ben vrijwel altijd een extern keyboard waardoor ik op die momenten geen last heb van dit probleem. De tekst cursor verspringt echt vaak wat het accuraat typen van lange teksten bijzonder moeizaam maakt. Gelukkig maak ik als ik de laptop niet op mijn schoot heb altijd gebruik van een extern toetsenbord, dus is dit niet zo'n probleem. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de laptop zelf een beter toetsenbord zou moeten hebben, danwel een minder gevoelige touchpad. Ik heb op diverse Engelstalige forums gelezen dat dit probleem vaker voorkomt en dat een workaround is om de touchpad uit te zetten. Feit is alleen dat mijn handen deze touchpad helemaal niet aanraken als ik aan het typen ben. Wat ook de oorzaak mag zijn, het werkt niet naar behoren.
Touchpad

Negatief:

Opmerking: Dit is verreweg het enige grote en meest negatieve punt van deze laptop! Deze touchpad is echt een minpuntje voor de anders zo'n goede kwaliteit van de (rest van de) laptop.
  • Soms als ik het scherm inklap en later weer open doe, stopt de touchpad ermee. De pointer kan ik dan niet meer via de touchpad bedienen. De oorzaak hiervan weet ik niet maar het komt in ieder geval niet door het handmatig uitschakelen van het touchpad middels de Fn+F9 toets. De enige remedie is de laptop uit - en dan weer aan te zetten, aangezien herstarten geen remedie is (in dat geval kan de pointer dus nog steeds niet bediend worden met de touchpad).
  • Soms lijkt de pointer een eigen wil te hebben en beweegt deze uit zichzelf. Alleen als ik de touchpad aanraak stopt deze met bewegen. Dit gebeurt alleen als ik het scherm open doe na het een tijdje dicht te hebben gehad terwijl de laptop wel gewoon aan staat (dus niet op Standby heeft gestaan).
  • De precisie van de touchpad is op zijn zachts gezegd "slecht" te noemen (in zowel Windows 7 als Ubuntu (in die laatste is het helemaal huilen met de pet op!)). Het bewegen van de vinger over de touchpad in horizontale richting, zelfs als die helemaal recht is, doet de cursor vaak wobbelen over het scherm, waardoor het heel lastig is om elementen te selecteren. Het is zo ook vaak lastig om objecten op bv. mijn Desktop te selecteren omdat de pointer er steeds naast zit Het gebeurt niet de hele tijd, maar soms is het heel merkbaar, vooral als de computer al wat langer aan staat; misschien ligt het dus aan de warmteproductie. Ik weet niet of het te verhelpen is in het stuurprogramma (driver), maar het is echt heel storend en maakt dit onderdeel van de laptop praktisch onbruikbaar voor mij. Gelukkig gebruik ik bijna altijd een muis, dus is het niet zo'n heel groot probleem voor mij.
Workaround: In Firefox heb ik een tijdje de extensie 'Mouseless Browsing' gebruikt zodat ik mijn nummerieke toetsen kon gebruiken om links e.d. te kunnen activeren. Ideaal is dat natuurlijk niet, maar zoals bovenstaande aangeeft is probleemloos gebruik van deze touchpad helaas niet mogelijk, althans voor mij niet. Mijn oplossing voor dit probleem is dan ook om de touchpad maar zoveel mogelijk te vermijden.

Webcam (ingebouwd)

Positief:
  • De kwaliteit van de webcam is beter dan ik verwacht had. De meeste webcams in de prijsklasse van deze laptops die ik heb gebruikt hebben wel een 1.3 Megapixel resolutie, maar zodra de zon onder gaat danwel het licht in de omgeving drastisch minder wordt is het gedaan met het beeld en moet ik allerlei trucs gaan uithalen om een beter beeld te krijgen. Niet bij de webcam van deze laptop, die presteert te allen tijde optimaal!
Microfoon (ingebouwd)

Negatief:
  • Op zich is het geen slechte microfoon, maar je moet toch met je hoofd boven het toetsenbord hangen om voor de andere partij goed hoorbaar te zijn, zelfs als de Db (decibel) levels hoog staan.
DVD-Rom

Negatief:
  • DVD-Rom pakt sommige schijfjes niet.
Audio

Positief:
  • Het geluid van deze laptop is beter dan ik verwachtte van een laptop van deze prijsklasse. Het volume kan niet alleen vrij hoog komen, maar het geluid vervormde ook niet in mijn tests. Het laag bereik van de speakers is wat minder, maar zeker ook niet te zwak. Er is wel plaats in dit model voor een subwoofer, maar bij navraag bij BTO is deze niet leverbaar.
  • Vooral in Ubuntu kan het geluid nog wat extra worden opgeschroefd middels de > 100% functie in de audio instellingen. Het geluid kan dan wel vervormen (en ik raad het ook niet aan omdat het wellicht schade aan de luidsprekers kan veroorzaken). In mijn tests en afhankelijk van de muziek gaat het geluid rond ca. 115% vervormen. Die 15% extra is wel een mooie winst t.o.v. Windows 7.
Beeldscherm

Positief:
  • Erg scherp en helderder dan ik verwacht had. Ongeveer gelijk aan een DELL Truelife scherm (eerste generaties).
  • Vrij goede kijkhoeken.
Negatief:
  • Mijn scherm was na enkele weken stuk doordat er meer dan honderd rode pixels verschenen op het scherm. BTO heeft het scherm vervangen.
  • Mijn nieuwe scherm heeft nu (ca. 4 maanden later) een dof with plekje boven-midden. Het is niet storend en ik zie het bijna nooit, maar het is ook niet goed denk ik. Opmerking: Hoewel het scherm zelf een mooi beeld heeft, vind ik het jammer dat de duurzaamheid wat achter blijft. Als een scherm stuk gaat is dat meestal bij wijze van uitzondering, maar als het twee keer achter elkaar gebeurd dan vind ik dat geen toeval meer.
HDD

Opmerking: De harde schijf heb ik vervangen met mijn eigen Corsair Force 3 SSD.

Positief:
  • Hoewel elke schijf natuurlijk anders presteert, zat deze SSD eerst in mijn oude laptop met een SATA1 aansluiting. Toen ik deze probeerde in de 15P35 ervoer ik echt fenomenale snelheden in het laden van Ubuntu, Windows 7, en het opstarten van programma's in beide besturingssystemen! Dat komt uiteraard vanwege het verschil van SATA1 naar SATA3 adapter.
Videokaart (nVidia)

Positief:
  • Erg snel. Vooral voor 3D renderen met CUDA of OpenCL versnelling. Een heel verschil met mijn oude laptop die een 'tragere' GeForce 8800M GTS had. Het renderen van een gemiddelde scene van een beeld op een resolutie van 1920 x 1080 op die laptop duurde vaak één uur tot twee uren, waar de 15P35-GT555 laptop er een kwartier tot een half uur over doet voor dezelfde scene (afhankelijk van de complexiteit uiteraard).
Negatief:
  • Als de nVidia kaart geactiveerd is dan kan ik praktisch niets doen met mijn externe USB webcam (Logitech HD Pro Webcam C910). Als ik de nVidia uitzet en de Intel HD daarvoor in de plaats gebruik is het probleem weg. Ik vind deze workaround niet erg omdat het een kleine moeite is om te wisselen tussen deze twee video chips. Bovendien kan dit automatisch worden geregeld in de driver software. Maar ideaal is het natuurlijk niet.
WiFi

Negatief:
  • Ik heb de OSD software PHotkey gisteren verwijderd omdat de CapsLock OSD functie niet uit te zetten is en echt hinderlijk is. Maar nu kom ik er achter dat als je dit doet je dan je in iedere nieuwe sessie (ofwel als de computer (opnieuw) is opgestart) de wireless hardware switch aan moet zetten met de Fn toets. In Ubuntu is dit ook het geval. Dit is echt vervelend en andere wireless adapters hebben dit probleem niet, die gaan gewoon automatisch aan bij elke nieuwe Windows of Ubuntu sessie.
  • In Ubuntu (geldt niet voor Windows 7) kan de wireless adapter niet worden aangezet middels de tiptoets bovenin de laptop (nabij het scherm).
Voeding

Positief:
  • Mijn ervaring bij Desktop PC's (anders dan laptops dus) is dat snellere modellen vaak ook een sterkere voeding nodig hebben. Wat mij meteen opviel bij de 15P35-GT555 is dat hoewel deze laptop enkele malen sneller is dan mijn vorige laptop die een 130 Watt voeding had, de 15P35-GT555 betere prestaties levert met een voeding van maar 90 Watt!
  • Het eindstuk van de snoer (laptop plug naar voeding) is lekker lang (ca. 180 cm).
Negatief:
  • Het beginstuk van de snoer (voeding naar stekker) is daarentegen veel te kort (ca. 75 cm). Beter zou zijn geweest als er wat lengte van het eindstuk aan het beginstuk was 'geplakt'. Helemaal goed zou zijn geweest als zowel het begin- als het eindstuk lang zouden zijn.
USB poorten

Positief:
  • Geen drie maar vier USB poorten (waaronder twee USB 3.0)! Net die ene meer heeft mij al veel omwisselingen gescheeld, daar waar ik bij mijn vorige laptop genoodzaakt was om er een apparaat uit te halen. Standaard heb ik alleen een muis en extern toetsenbord aangesloten, maar soms ook een Flash drive. Als je dan ook nog een printer of een webcam tegelijkertijd wilt aansluiten, dan kan dat gewoon zonder er iets anders uit te halen. Erg makkelijk is dat. Bij veel laptops zitten er namelijk maar 3 USB poorten in, vooral bij de oudere modellen.
Negatief:
  • USB poorten zitten net iets te dicht bij elkaar om twee USB sticks naast elkaar te plaatsen (hoewel afhankelijk van het model). Iets verder van elkaar zou wenselijk zijn geweest. Daar is denk ik wel ruimte voor, want het gaat maar om luttele millimeters.
  • De poorten zelf zijn ietwat stroef. Dit heeft wel weer als voordeel dat apparaten er niet snel uitgetrokken kunnen worden.
Fan/ventilator

Negatief:
  • Ventilator warmte kan ik af en toe voelen bij zware applicaties als ik er met mijn muis dichtbij zit (ca. 10 tot 15 cm). Hoewel er niet echt hete lucht uit komt, is het ook niet bepaald prettig. Om dit te voorkomen had de uitlaat van de fan/ventilator denk ik beter aan de achterkant verwerkt kunnen worden, zoals bij mijn oude Gateway laptop het geval was.
Geluidsproductie

Positief:
  • Erg stil, behalve als zware applicaties (zoals 3D render software) gebruikt worden. De fan/ventilator stopt over het algemeen binnen 5 seconden nadat een zware toepassing gestopt is, tenzij voor langere tijd één of meerdere zware applicatie(s) gebruikt wordt of worden, dan duurt het wat langer, ik denk omdat de onderdelen zoals de processor en grafische kaart dan aardig warmte hebben opgebouwd.
Warmteproductie

Positief:
  • Wordt niet heet, zelfs niet erg warm, ook niet bij zware applicaties.
Accessoires

Er worden diverse accessoires meegeleverd:
  • Laptop tas: Fraaie tas met gekruisde straps die daardoor voorkomen dat de tas openvalt (uniek denk ik!).
  • Oordopjes: Leuk, maar niet echt goed geluid en na een paar weken vallen ze uit elkaar door de te zwakke lijm die gebruikt is om de componenten aan elkaar te lijmen. Ik heb een nieuw setje gehad van BTO toen ik mijn laptop ter reparatie aangeboden had maar ook die waren na enkele weken alweer stuk door dezelfde oorzaak.
  • Muismat: Nette muismat met het BTO logo erop.
  • Doekje: Mooie doek met wederom het BTO logo erop van een fijne stof ter bescherming van het toetsenbord of om het scherm mee schoon te maken; de preciese functie is mij niet bekend maar wellicht is het voor beide bedoeld, danwel dat het voor beide doeleinden gebruikt kan worden.
Handleiding

Positief:
  • Over de handleiding kan ik kort zijn, deze is netjes verzorgd met veel plaatjes en duidelijke teksten!
Opmerking voor BTO: Het is vrij duidelijk dat het hier gaat om een standaard handleiding die bedrijven zoals BTO kunnen gebruiken bij de verkoop, maar wellicht is het een goed idee om die een wat persoonlijker tintje te geven. Nergens in de handleiding staat een referentie naar BTO! Dit doet een beetje vreemd aan. Ik weet ook wel dat BTO dit systeem niet gefabriceerd heeft maar dat het een reseller functie heeft, maar dat wil niet zeggen dat e.e.a. niet wat beter gepresenteerd kan worden. Het geeft nu een beetje een 'lege' indruk zo. En dat is jammer want de accessoires bijvoorbeeld hebben wel het BTO logo.

Ervaring met BTO

BTO is een bedrijf dat de definitie van het woord 'Service' uitstekend begrijpt! Ik heb nog nooit in mijn leven zo'n goede service gehad van een bedrijf als van BTO. En dat is een statement die zwaar weegt, want ik sta nou niet echt bekend als iemand die snel tevreden is. Hier onder een paar voorbeelden van die uitstekende service.

Rode pixels op het scherm

Na een paar weken verschenen er op mijn scherm allemaal rode pixels, eerst een paar, maar al snel werden dat er meer dan 100. Slechts één mailtje naar BTO was genoeg. Mij werd de optie geboden om de laptop gratis op te sturen en deze zou dan binnen 48 uur gerepareerd zijn. Ik koos er voor om de laptop niet op te sturen maar om deze langs te brengen. Op Woensdag bracht ik de laptop weg. Omstreeks 16:00 uur ging deze in reparatie. Op de Vrijdag erop (twee dagen later dus) had ik de laptop om 15:30 uur weer thuis via de pakket post met een splinternieuw scherm. Geen geneuzel, geen gezeur, gewoon meteen gemaakt, kostenloos.

Missend scherm dopje

Na de reparatie van het scherm miste er een scherm dopje. Deze werd mij vrij snel toegstuurd na een email naar BTO. Wederom kostenloos.

Bijlage 1 – Ubuntu ervaring

In het kort wil ik aandacht besteden aan Ubuntu. Dit besturingssysteem is gebaseerd op Linux en hoewel het niet officieel ondersteund wordt door BTO, zit het met de hardware ondersteuning in versie 11.10 wel goed!

De 15P35-GT555 draait goed onder Ubuntu. Ik heb zowel 11.10 Oneric Ocelot als 10.04 Lucid Lynx geprobeerd en bij beide laptops kan de wireless adapter meteen in gebruik worden genomen zonder dat er eerst drivers moeten worden geïnstalleerd. Dit is een veelvoorkomend probleem en dan zit er niets anders op dan via een LAN kabel internetverbinding te krijgen, als dat al lukt. Het enige dat je wel moet doen is de Fn hardware switch aanzetten. Zoals ik in de review al meldde, moet dat met de Fn+F2 toetscombinatie, want de tiptoets functie hiervoor werkt niet in Ubuntu.

Wat betreft de VGA ondersteuning, in 10.04 LTS is er geen standaard ondersteuning voor composiet effecten, maar in 11.10 is dat wel het geval. Ook is de native 1920 x 1080 resolutie in 10.04 LTS niet ondersteund voor zover ik kon zien.

De Optimus technologie wordt (ten tijde van het schrijven van deze review) onder Linux niet ondersteund door nVidia (en evenmin door Intel). Er is echter wel een open source initiatief onder de naam 'Bumblebee' (de naam is net als 'Optimus' (Prime) afgeleid van de Transformers serie). Dit community project biedt ondersteuning van verschillende Optimus kaarten onder bepaalde distributies van Linux (voor zover ik mij kan herinneren zijn alleen Ubuntu en Arch Linux (goed) ondersteund).

Ervaring met Notebooktotaal

Roberto van Notebooktotaal heeft mij gevraagd om tevens mijn ervaringen met Notebooktotaal in deze review te plaatsen, dus bij deze heb ik dat ook gedaan. Over het algemeen is mijn ervaring met Notebooktotaal goed te noemen, maar ik heb wel een kleine kanttekening.

Op Maandag 10 Oktober – precies een week na mijn bestelling – kwam Roberto de laptop langs brengen hier in Rotterdam. Hij wilde de afspraak eigenlijk verzetten naar Woensdag vanwege auto pech, maar omdat ik de laptop echt nodig had is hij toch nog even naar Rotterdam gereden, wat ik erg op prijs stelde!

Na wat gepraat te hebben over de laptop en BTO en mijn handtekening voor ontvangst te hebben gezet, ging ik naar binnen en heb ik de laptop uitgepakt.

Hier de kanttekening:

Ik heb Roberto een aantal keren gevraagd om een leverdatum. Via email kreeg ik als antwoord iets in de trant van "Als hij klaar is." en "...een aantal werkdagen". Dit vond ik een beetje kortaf. Pas toen ik Roberto aan de telefoon had wist hij te melden dat de minimale levertijd vijf dagen betrof. Als je een computer bestelt die je – om wat voor reden dan ook – snel nodig hebt, is het fijn om te weten wanneer je die kan verwachten.

Tot zover het minpuntje. Het weegt zeker niet op tegen de positieve punten!

En tot zover ook deze review van de BTO 15P35 laptop.

Hartelijk dank voor het lezen van deze review! Als er vragen zijn dan hoor ik die graag. Op- of aanmerkingen zijn uiteraard ook welkom. :)

Coen Naninck,
12 Mei 2012

[ Voor 231% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2013 14:11 . Reden: Update 26 Maart 2013 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invmat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07-2024
Mooie review! Ik ben van plan om binnenkort ook een BTO notebook te kopen, dus ik heb hier zeker wel wat aan, ik heb wel een vraag:
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 20:35:

BIOS

Negatief:
  • Geen duidelijke / snelle USB boot optie. Dit moet via een omslachtige omweg gedaan worden waarin eerst een 'legacy' functie moet worden uitgezet, dan moet de boot volgorde worden aangepast middels een voor mij tevens omslachtige wijze en daarna moet de BIOS uitgegaan worden en dan weer ingegaan om die setting te kunnen veranderen. Erg onhandig!
Aangezien de BTO-notebook die ik op het oog heb geen disc-drive heeft en ik ook geen externe heb (en ik geen OS vooraf geinstalleerd wil bestellen), moet ik wel via USB booten om een OS te installeren. Je zou me een groot plezier kunnen doen door te beschrijven wat je precies in BIOS gedaan hebt. Met name die 'legacy' functie trekt mijn aandacht. Is dat zoiets geks als de boot-boost van Asus? M.a.w., welke functie was het precies?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk model heb je interesse in dan? :)
Want de meeste modellen kun je gewoon via F12 snel een bootdevice kiezen en/of natuurlijk in het bios USB als primary boot-device selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 14:58

MikeVM

- Baloo -

is er ergens een 3rd party review te vinden van de onkyo speakers in de notebooks?
aangezien ik van belgie ben, kan ik niet 123 ergens gaan luisteren, maar ik ben wel erg benieuwd of dit eindelijk audio is wat een notebook produceert.

tot op heden vind ik ALLE notebooks bagger geluid produceren, zelfs die merken die samenwerken met audioproducenten..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

invmat schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 23:34:
Je zou me een groot plezier kunnen doen door te beschrijven wat je precies in BIOS gedaan hebt. Met name die 'legacy' functie trekt mijn aandacht. Is dat zoiets geks als de boot-boost van Asus? M.a.w., welke functie was het precies?
Dat wil ik wel doen, maar wie weet is de BIOS van het model dat jij gaat kopen wel anders dan die van mij.

De Legacy functie zorgt er voor dat je USB sticks kunt selecteren in de boot order. Als die functie niet aan staat dan lukt dat ook niet.

Als je geen CD/DVD drive hebt, geen nood, want je kan je besturingssysteem ook via USB stick installeren. Er zijn voor zowel Windows en Linux gratis programma's beschikbaar die een DVD en respectievelijk CD voor je op USB stick kunnen zetten. Hier de links:

Windows: http://www.wintoflash.com/
Linux: http://unetbootin.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:23
Ontzettend fijne review, ik ben ook al een aantal weken aan het oriënteren op een nieuwe notebook.
BTO is daarbij vaak voorbij gekomen, vooral omdat iedereen zo te spreken is over de service.

Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen een aantal laptops, waarbij BTO de meeste bang for bucks geeft. Echter moet ik hierbij wel zeggen dat ik het zowel een positief als een negatief punt zie dat er een apart besturingssysteem bij moet worden gekocht.

- Positief in de zin van je kunt alles zelf installeren en configureren.
- Negatief in de zin van dat je toch weer snel 115 euro extra kwijt bent voor een windows licentie.

Het model waar ik interesse in heb van BTO.

- 15CL45 GT650 met Ivy bridge. Met een configuratie die ik graag wil kom ik uit op rond de 1050 euro.

Dit is echter wel zonder windows licentie, dus daar komt sowieso weer 115 euro bij op. Wel heeft de laptop dan weer de nieuwste snufjes.

Waar ga ik de laptop voor gebruiken, een replacement voor een desktop, dus het is voor mij wel belangrijk dat de barebone van zodanige kwaliteit is dat hij wel 3 jaar non stop gebruikt kan worden zonder hevige slijtage. Heeft iemand enige ervaring met de barebone van deze laptop? Zo ja slijt het snel? Hoe zit het met de schanieren zijn ze goed en stevig of niet? Hoe zit het met de koeling van de laptop, ik kan me voorstellen dat een Ivy bridge iets warmer word dan de Sandy bridge.

En als laatst, als ik deze laptop zou bestellen hoelang duurt het dan voordat die uberhaupt geleverd word? Ik zie soms tegenstrijdige berichten van 3 werkdagen, 5 werkdagen soms zelfs langer. Of wanneer die klaar is?

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Koop een licentie los voor 85,00 ofzo... via de PW.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeVM schreef op zondag 13 mei 2012 @ 02:20:
is er ergens een 3rd party review te vinden van de onkyo speakers in de notebooks?
aangezien ik van belgie ben, kan ik niet 123 ergens gaan luisteren, maar ik ben wel erg benieuwd of dit eindelijk audio is wat een notebook produceert.

tot op heden vind ik ALLE notebooks bagger geluid produceren, zelfs die merken die samenwerken met audioproducenten..
http://www.notebookcheck....0EM-Notebook.73442.0.html
Speakers

The integrated 2.1 speaker system is an Onkyo model. The system delivers acceptable performance. Although the two speakers (above the keyboard) do not perform as well as an external speaker system, they provide good sound output for films, games and music. The maximum volume is good and thanks to the subwoofer (placed on the bottom) the laptop has decent bass.

As is typical for notebooks, the sound output seems slightly dull. The right speaker emits slightly distorted sound when pushed to its limits (maybe not a serious problem). The best sound output can be found in the Dell XPS 17. The Toshiba Qosmio X770 and the Asus N75SF are also better in this department.
beste geluid = XPS, alienware, of msi dynaudio. De asus N55/N75 tel ik niet mee omdat er een externe sub wordt meegeleverd. De HP envy (de nieuwste lijn) schijnt ook redelijk geluid te produceren met een array van in totaal 5 speakers. Review staat ook ergens op notebookcheck.

Op anandtech word dezelfde conclusie getrokken, maar die hebben de nieuwe lijn nog niet gereviewd. De kans is ook aanwezig dat de 15" slechter geluid produceert dan de 17" waar ik nu naar link. Sowieso link ik nu naar de high-end versie. Ik weet niet welke jij wilt.
Dark Master schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:55:
Waar ga ik de laptop voor gebruiken, een replacement voor een desktop, dus het is voor mij wel belangrijk dat de barebone van zodanige kwaliteit is dat hij wel 3 jaar non stop gebruikt kan worden zonder hevige slijtage. Heeft iemand enige ervaring met de barebone van deze laptop? Zo ja slijt het snel? Hoe zit het met de schanieren zijn ze goed en stevig of niet? Hoe zit het met de koeling van de laptop, ik kan me voorstellen dat een Ivy bridge iets warmer word dan de Sandy bridge.
Hij slijt snel ja: aron225 in "[NBBG Aanschaf] GameNotebook - December 2011"...
Voor de rest heb je gewoon reviews. http://www.anandtech.com/...1400-clevos-w150hr-tested en google zoekwoord W150HR of W150ER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:51
@Coen Naninck: dat witte plekje heb ik ook gehad. Heb ik voorzichtig met een Bic pen op getikt. Ging het weer weg en nooit geen last meer van gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark Master schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:55:
Ontzettend fijne review, ik ben ook al een aantal weken aan het oriënteren op een nieuwe notebook.
BTO is daarbij vaak voorbij gekomen, vooral omdat iedereen zo te spreken is over de service.

Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen een aantal laptops, waarbij BTO de meeste bang for bucks geeft. Echter moet ik hierbij wel zeggen dat ik het zowel een positief als een negatief punt zie dat er een apart besturingssysteem bij moet worden gekocht.

- Positief in de zin van je kunt alles zelf installeren en configureren.
- Negatief in de zin van dat je toch weer snel 115 euro extra kwijt bent voor een windows licentie.

Het model waar ik interesse in heb van BTO.

- 15CL45 GT650 met Ivy bridge. Met een configuratie die ik graag wil kom ik uit op rond de 1050 euro.

Dit is echter wel zonder windows licentie, dus daar komt sowieso weer 115 euro bij op. Wel heeft de laptop dan weer de nieuwste snufjes.

En als laatst, als ik deze laptop zou bestellen hoelang duurt het dan voordat die uberhaupt geleverd word? Ik zie soms tegenstrijdige berichten van 3 werkdagen, 5 werkdagen soms zelfs langer. Of wanneer die klaar is?
In reactie tot de vragen:

1: Tja, de reden dat er geen Windows bij zit is eigenlijk heel simpel, veel van de kopers van BTO systemen zijn ofwel tweakers of studenten. En laten tweakers nou vaak handig aan Windows kunnen komen en studenten lekker goedkoop via surfspot of een MSDA licentie.

Het is dan jammer als het OS sowieso al in de prijs zit verwerkt. Vandaar de keuze het los aan te bieden. Sowieso wordt iedere BTO (dus ook wanneer u zonder Windows besteld) wel geleverd met een Windows installatie er op dus mocht u nog een key hebben van een licentie die u had liggen hoeft u het systeem niet opnieuw te installeren. (standaard zetten we er Windows 7 Home Premium 64Bits NL op maar andere opties zijn er natuurlijk ook)

3: Slijtage, als iemand die jaren ervaring heeft met deze systemen, zoals als verkoper maar ook vooral als gebruiker (heb hier nog steeds mijn oude trouwe XXODD) kan ik zeggen dat ze in de praktijk zeer degelijk zijn gebleken. De XNI760wk series (en dan praten we echt over meer dan 3 jaar terug) welke aan de basis van dit design hebben gestaan werken haast nog allemaal en de mijne welke iedere dag staat te draaien is ook nogsteeds springlevend.

De scharnieren zijn nog net zo stroef (hoewel hij bij mij vooral veel open staat) en het toetsenbord reageert ook nogsteeds even goed als op dag 1. Nu ben ik er wel netjes op en eet ik er niet boven maar dit geeft wel aan dat je er opzich goed mee kunt doorgaan :)

De koeling is uiteraard ruim voldoende, het zou totale waanzin zijn om notebooks te verkopen die na 15 minuten uitvallen omdat ze te warm zijn. Met Artic Silver wordt de notebook meestal nog net een stapje stiller dus dat is wel een aangeraden upgraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:15:
[...]

In reactie tot de vragen:

1: Tja, de reden dat er geen Windows bij zit is eigenlijk heel simpel, veel van de kopers van BTO systemen zijn ofwel tweakers of studenten. En laten tweakers nou vaak handig aan Windows kunnen komen en studenten lekker goedkoop via surfspot of een MSDA licentie.

Het is dan jammer als het OS sowieso al in de prijs zit verwerkt. Vandaar de keuze het los aan te bieden. Sowieso wordt iedere BTO (dus ook wanneer u zonder Windows besteld) wel geleverd met een Windows installatie er op dus mocht u nog een key hebben van een licentie die u had liggen hoeft u het systeem niet opnieuw te installeren. (standaard zetten we er Windows 7 Home Premium 64Bits NL op maar andere opties zijn er natuurlijk ook)

2: Wat ga je precies allemaal doen met de notebook? Replacement van een desktop zeg in zoverre wat dat je hem veel gaat gebruiken maar gaat het vooral gamen worden of meer richting tekstverwerking? Want dan kun je eventueel zelfs nog af met het goedkopere model.

3: Slijtage, als iemand die jaren ervaring heeft met deze systemen, zoals als verkoper maar ook vooral als gebruiker (heb hier nog steeds mijn oude trouwe XXODD) kan ik zeggen dat ze in de praktijk zeer degelijk zijn gebleken. De XNI760wk series (en dan praten we echt over meer dan 3 jaar terug) welke aan de basis van dit design hebben gestaan werken haast nog allemaal en de mijne welke iedere dag staat te draaien is ook nogsteeds springlevend.

De scharnieren zijn nog net zo stroef (hoewel hij bij mij vooral veel open staat) en het toetsenbord reageert ook nogsteeds even goed als op dag 1. Nu ben ik er wel netjes op en eet ik er niet boven maar dit geeft wel aan dat je er opzich goed mee kunt doorgaan :)

De koeling is uiteraard ruim voldoende, het zou totale waanzin zijn om notebooks te verkopen die na 15 minuten uitvallen omdat ze te warm zijn. Met Artic Silver wordt de notebook meestal nog net een stapje stiller dus dat is wel een aangeraden upgraden.

4: Ik kan natuurlijk niet voor andere dealers spreken maar op dit moment realiseren wij ong. 3 tot 4 werkdagen. Iemand die maandag bestelt heeft meestal z’n laptop donderdag tenzij er gekke opties zijn meebesteld die we dan toevallig net niet op voorraad hebben (of BTO).

Als er nog vragen zijn stel ze gerust, daar is dit ervaringentopic voor :)
Ontzettend bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

In hoeverre ik het terug kan beantwoorden.

1: Duidelijk, het is niet dat ik het erg vind om Windows zelf te installeren. Ik prefereer een clean install zelfs, echter vind ik de licenties voor Windows wel flink aan de prijs. Wel zie ik in de hardware specificaties dat er meer mogelijk is voor dezelfde prijs als bij een notebook die met een licentie te koop aangeboden word. Ik denk dat ik mijzelf maar over mijn gierigheid heen moet zetten en een licentie via de pricewatch moet kopen als ik tot de koop zou overgaan.

2: Op dit moment gebruik ik de laptop die in mijn signature staat. Dit is voor mij op dit moment voldoende. Echter komt het spel Diablo 3 uit. Dit wil ik zoals ik mezelf ken dan wel op de hoogst haalbare setting draaien wat mogelijk is. Ook zit de resolutie en de grote van mijn huidige laptop mij in de weg, dit heeft een deel met mijn werk te maken, maar ook deels met dat ik graag meerdere dingen naast elkaar zet. De keuze voor de Ivy bridge is niks anders dan dat het prijsverschil marginaal is ten opzichte van de Sandy bridge.

Kortom: Graag speel ik Diablo op full settings, dit zou ook de enigste game zijn die ik speel met uitzondering van een potje COD op zijn tijd. Ik heb graag een hoge resolutie maar niet een erg grote laptop, 15,6 inch is wel mijn max. Dit zijn wel mijn voornaamste eisen.

3: Dat is goed om te horen, ik ben verder erg voorzichtig op mijn apparatuur, dus dit zou geen problemen moeten opleveren in dat opzicht als ik dat goed begrijp.

4: Dat is ook goed om te horen, 3 tot 4 werkdagen vind ik een nette indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel een ervaringentopic, conform regels mag ik geen aankoopadvies geven.
Daarvoor is o.a. het NBBG topic :)

Wat Ivy / Sandy bridge betreft, tja tik tok van Intel he. De volgende generatie gaat wel weer een hele stap vooruit zijn. Ik weet nog wel hoeveel het scheelde tussen de 720QM naar de 2720QM.

Wat de resolutie betreft, ik kan natuurlijk alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken maar ik wil nooit meer minder dan 1920x1080. Zelfs op een 13" mag dat van mij nog. Meer pixels is meer scherpte en met W7 kun je tegenwoordig alles mooi dynamisch groter maken mocht het te klein worden. Snap ook niet dat 1366 nog wordt verkocht gezien het prijsverschil intern (dus wat de fabrikant betaald) echt paar tientjes is. 1366 is net voldoende voor één A4 in word.

Hoogst haalbare is altijd haalbaar trouwens ;) Maar speculeren of een computer een nieuw spel goed gaat spelen is altijd wat tricky. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de minium specs echt net het spel konden starten en pas als je ver boven de recommended specs zat je het spel goed kon spelen of juist andersom.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan jammer als het OS sowieso al in de prijs zit verwerkt.
Daarom kan je o.a. bij asus het OS weigeren, zodat je het geld daarvan terugkrijgt. Bij dell kreeg ik destijds €120,xx terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:47:
[...]

Daarom kan je o.a. bij asus het OS weigeren, zodat je het geld daarvan terugkrijgt. Bij dell kreeg ik destijds €120,xx terug.
Ja, alleen niet iedere leverancier of fabrikant is hier even makkelijk mee.
En lets face it, het kost je weer tijd en etc. Dan liever gewoon van te voren de klant de keuze geven :)
Daar is nog niemand slechter van geworden.

Wel een goede ontwikkeling natuurlijk dat je het tegenwoordig mag weigeren maar, zoals je zelf ook in de topics hebt kunnen lezen, gaat het niet altijd even goed. Overigens is 120 euro vrij veel dus ga er dan vanuit dat dit een prof. licentie betrof?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon vista home premium op een consumentenlaptop. Maar tegenwoordig doet dell er een stuk moeilijker over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Laatst online: 03-05-2021
[...]

even in grijpen.... want dit staat lijn recht tegenover mijn ervaring met clevo notebooks (gt555 17' i7-2630)

slijtage is gewoon ZEER duidelijk aanwezig.. touchpad is finaal versleten na een half jaar !!

scharnieren moeten betrouwbaar zijn, stroef of niet, dat boeit niet.. sommige scharnieren kan je stellen dmv en schroefje.

koeling in mijn exemplaar is waardeloos, mede door het prutswerk met de koelpasta,
gewoon een hele dot erop.. heatsink erop gekit, het is schandalig!!!

arctic silver als upgrade? komop zeg! als ik een notebook koop van 1000+ euro, verwacht ik dat de koeling gewoon optimaal is, en dan vind ik neit dat iemand in de winkel mijn notebook hoeft open te maken, vervolgens half de-monteren, omdat de standaard koelpasta gewoon schandalige rotzooi is...

ja, ik zou het ook nemen, maar eigenlijk is het van de gekke dat het nu al moet..

daarbij, is een klant gevraagd een review te maken ?
dat is vrij on objectief!

mijn keyboard is gewoon 3x ruk, dat iemand anders hem wel goed vind, moeten zei weten, en wat jullie met dit bericht doen, maar voor mij nooit meer een clevo..

touchpad tot het bot versleten na een half jaar.
een gaar toetsenbord, waar letterlijk ALLE toetsen een andere aanslag en feedback geven.
een chi-mei panel in een laptop in deze klasse vind ik ook niet kunnen.
een idle temperatuur van 65+ graden.
een load temperatuur van 97 graden (daarna uitgezet)

nogmaals, doe wat je hart je ingeeft.. voor mij nooit meer deze ellende

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
@aron225: Je hebt het over Clevo notebooks, maar ook specifiek over BTO? Want BTO is geen Clevo ;)
Er zijn namelijk meerdere bedrijven die Clevo barebones vullen en afleveren naar klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en ik meen mijn te herinneren dat BTO zelfs nog heeft aangeboden naar je problemen te kijken alsmede dat ik je ook heb geprobeerd te helpen. Ik meen het oprecht dat ik het heel vervelend dat je problemen ondervindt maar vlak nu niet meteen ons en BTO weg omdat je klachten hebt die ik, hoe vervelend je het ook zult vinden, niet of bijna niet terugvindt bij onze klanten.

En zoals je zelf al aangaf: het merendeel heeft aan je leverancier gelegen (keuzes) en deze diende dit op te lossen maar deed dit niet.

• Een verkeerd toetsenbord moet worden vervangen
• Het paneel is een keuze geweest van je levernacier
• Idle tempratuur door verkeerd aanbrengen koelpasta (zo lees ik dat)
• Touchpad versleten, ja daar heb ik geen antwoord op want daar ben je echt een van de weinigen mee. Mogelijk dat je vaak zweethanden hebt of hard drukt? Dan slijten touchpads wel wat sneller maar dan zouden ze nogsteeds moeten reageren.
• Hoge load? Een notebook mag warm worden maar mogelijk veroorzaakt door stof of huisdieren? Overigens slaat de notebook uit of gaat hij de clockspeeds terugdraaien als hij echt te warm wordt.

Overigens vreemd dat de halve notebook uit elkaar moet voor de koelpasta want als je de backplate aan de onderkant verwijdert kun je direct bij het koelsysteem. Praten we hier over de zelfde systemen?

Hoe dan ook, vervelend maar wat wil je dat ik zeg? Op zoveel woede kan ik moeilijk een reactie geven zeker niet als we het niet kunnen oplossen omdat het geen BTO is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark Master schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:55:Negatief in de zin van dat je toch weer snel 115 euro extra kwijt bent voor een windows licentie.
Ik was voor mijn Windows 7 Home Premium licensie 89 Euro kwijt bij Alternate in Ridderkerk (kwartiertje fietsen voor mij).
CLB schreef op zondag 13 mei 2012 @ 11:03:
Koop een licentie los voor 85,00 ofzo... via de PW.
Dat bedoel ik dus. 8)
desalniettemin schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:26:
@Coen Naninck: dat witte plekje heb ik ook gehad. Heb ik voorzichtig met een Bic pen op getikt. Ging het weer weg en nooit geen last meer van gehad ;)
Oh dat lijkt me nou niet echt gezond voor het ding. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John767 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:11:
@aron225: Je hebt het over Clevo notebooks, maar ook specifiek over BTO? Want BTO is geen Clevo ;)
Er zijn namelijk meerdere bedrijven die Clevo barebones vullen en afleveren naar klanten.
Op het moment verkoopt BTO haast alleen clevo's. Daar staat die CL in de naam voor. De review gaat over een pegatron-asus, namelijk http://www.notebookcheck....815-Notebook.59992.0.html. Of voor een korte samenvarring: raadpleeg Verwijderd in "[NBBG Aanschaf] Basisnotebook Juni 2011". Imho een van de slechtste notebooks die notebookcheck ooit heeft bekeken.
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:21:
• Een verkeerd toetsenbord moet worden vervangen
Ontevredenheid hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat het stuk is.
• Het paneel is een keuze geweest van je levernacier
Dat klopt. Alleen leveren jullie exact hetzelfde paneel. Een hele tijd terug was je zo aardig om het typenummer te vermelden. Precies dezelfde waar in de XPS 17 zoveel klachten over waren: http://forum.notebookrevi...rience-8.html#post7479087
• Ddle tempratuur door verkeerd aanbrengen koelpasta (zo lees ik dat)
Dat kan best. Maar als hij weet dat de koelpasta gebrekkig is aangebracht, dan heeft hij dat zelf natuurlijk al opgelost. 'even kijken' naar hoe slecht de koelpasta wel niet is aangebracht, en vervolgens de heatsink er weer opdrukken is namelijk geen slim idee.
• Touchpad versleten, ja daar heb ik geen antwoord op want daar ben je echt een van de weinigen mee. Mogelijk dat je vaak zweethanden hebt of hard drukt? Dan slijten touchpads wel wat sneller maar dan zouden ze nogsteeds moeten reageren.
Ik wil ook even melden dat alle clevo's die ik ooit heb gezien last hadden van een versleten touchpad..
• Hoge load? Een notebook mag warm worden maar mogelijk stof?
Dat heb ik hem gevraagd, dat heeft hij al gedaan.
Hoe dan ook, vervelend maar wat wil je dat ik zeg? Op zoveel woede kan ik moeilijk een reactie geven zeker niet als we het niet kunnen oplossen omdat het geen BTO is.
Behoorlijk ongenuanceerd. Maar als jij als belanghebbende niet telkens overpositief zou reageren op aankoopadvies, dan zouden dit soort berichten ook niet ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Ik heb het gevoel dat er veel woede is ontstaan na mijn post over een BTO notebook.

Echter neem ik alle meningen wel in acht, ik zie hier nu 2 totaal uiteenlopende meningen over een dezelfde soort laptop?

@ Aron225. Ik had gezien dat jij nu een Alienware laptop hebt? Ik ben wel erg positief over de bouwkwaliteit van mijn huidige Alienware, (Dit is afgezien van het scharnier probleem, dit word daarintegen wel zonder garantie door Dell opgelost) dit zie ik ook graag terug in een volgende laptop die ik aankoop. Zit er daadwerkelijk zoveel verschil in Clevo / BTO en een Alienware. Ik snap dat je de laptop nog niet zo lang hebt, maar op het eerste gezicht?

@ Notebooktotaal, ik zie hier nu ook veel verschillende reacties over het scherm, aangezien ik hier wel 90% van de tijd naar kijk is een goed scherm voor mij ook erg belangrijk. Nu weet ik dat de Alienware m11x een niet super geweldig scherm heeft. Hoe is het gesteld met het scherm van de BTO notebook, is dit een kwaliteitsscherm of is dit een vrij standaard paneel?

Als laatst is het ook mogelijk een BTO notebook in het echt te zien / voelen. Zoals ik net al heb vermeld ik vind dat de reacties wel erg uiteenlopen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Master op 13-05-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over welke notebook heb je het nu? Ik weet van 99% van de notebooks wel te vinden wat voor kwaliteit scherm er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:57:
Over welke notebook heb je het nu? Ik weet van 99% van de notebooks wel te vinden wat voor kwaliteit scherm er in zit.
Sorry als het iets te onduidelijk was, het ging over dit specifiek model: 15CL45 GT650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier: http://www.notebookcheck....0ER-Notebook.74449.0.html een mat scherm van LG. Veel beter dan die in je M11x. Daar zit ook maar een prutschermpje in. De kans is erg groot dat BTO hetzelfde scherm levert.

Ik weet overigens wel bijna zeker dat het qua bouwkwaliteit een vrij grote downgrade is ten opzichte van de M11x. Anandtech is een stuk positiever over de M11x dan over de clevo's. De review heb ik volgens mij al een paar keer gelinkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Laatst online: 01-09 23:03

Joh, dit is gewoon samen te vatten in de bekende categorie ' Wij van WC eend adviseren.......'
Als ik een VW dealer binnen stap en vraag of die wagens van hem degelijk zijn.........precies.

Dit soort antwoorden lekker aan gebruikers/tweakers over laten, dit schept IMHO gewoon een raar beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spam

[ Voor 98% gewijzigd door zeef op 13-05-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
niet reageren op spam

[ Voor 97% gewijzigd door zeef op 13-05-2012 20:05 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Maar problemen als koeling die tekort schiet, heb je zeker ook nooit bij HP of Acer e.d. Lees je ook genoeg verhalen over. De één trekt zich er niets van aan, en de ander post meteen alle fora vol.

Zelf bij BTO kan het een keer voorkomen dat iets niet helemaal goed geassembleerd is. Kwestie van mailen naar BTO/dealer, en dan zal het opgelost worden lijkt me. Daarnaast is het ook logisch als ze er weinig zin in hebben als je bij een "concurrent" de laptop laat opknappen/repareren.

IEDER merk heeft wel is wat!

En ben het ook wel eens met Notebook Totaal mbt het touchpad. Slijtage is ook afhankelijk van hoe vaak deze gebruikt wordt, natte of vette vingers enzo. Misschien is het geen slijtage, maar een vettige laag die het ruwe oppervlak heeft opgevuld.

@ Dark Master: Als je een laptop gaat gebruiken als desktop replacement, dan zal je voor 99% van de tijd een losse muis gebruiken. Het "probleem" met het touchpad heb je dan niet. En daarnaast regelmatig, zoals bij iedere notebook, de koeling stofvrij houden. Dat zal de levensduur flink verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het delen van jullie ervaringen (en tips).
Alhoewel de laptop de perfecte specs heeft voor mij maak ik mij toch druk over de bouwkwaliteit. Ik gebruik mijn laptop regelmatig en wat ik van mijn huidige laptop het meest waardeer is de solide bouw.

Ik ben mij er van bewust dat het uiteindelijk een gevoel is en niet meer als een mening maar ik durf de gok (nog) niet te nemen. Ik ben op dit moment van plan te wachten op de ASUS N56, is alleen even aan zien of ik het uit houd. Maar dat is allemaal stof voor het NBBG topic, ik wou jullie echter nog even mijn besluit mede delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

als ik het dus goed heb, is bto niet een notebookfabrikant,maar koopt barebones aan, vult deze op vraag van de klant, en klaar is kees (even simpel uitgedrukt)

maw er zijn veel concurenten die hetzelfde kunnen leveren als BTO, ( ik doel op de clevo barebones )

ik lees overal verschillende berichten over de bouwkwaliteit, en de bedrijfaccount die hier om de haverklap in de verdediging gaat, en meningen neerplaatst die ik hier niet vind thuishoren, helpt ook niet vertrouwen in te boezemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Reactie op de wijziging kan je doen door degene (in dit geval zeef) een DM te sturen.

[ Voor 80% gewijzigd door Bolletje op 14-05-2012 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
MikeVM schreef op zondag 13 mei 2012 @ 21:40:
maw er zijn veel concurenten die hetzelfde kunnen leveren als BTO, ( ik doel op de clevo barebones )
Klopt, maar veel zijn er niet, in Nederland eigenlijk alleen Xnotebooks :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 14:11

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

Het probleem voor ons is vooral, dat je de fabrikant niet de kans geeft om jou problemen te verhelpen.
Je hebt een punt gemaakt, bedankt, maar zolang jij Alternate (waar je notebook vandaan komt) niet de kans geeft jou te helpen is het ook afgerond naar mijn mening.

Misschien heb je wel een defect keyboard, dan is een garantie aanvraag jou volgende stap.
Wij zien op onze RMA afdeling niet veel defecte keyboarden, dat jij vind dat ze niet lekker typen of je niet aan de layout kan wennen, is toch echt iets wat persoonlijk is en echt niet de moeite waard is om de notebooks de grond in te boren.

Ook jij hebt 2 weken bedenk tijd gehad toen je de notebook bij Alternate kocht, toen was alles in orde blijkbaar (incl. bouwkwal.).

Geloof mij, onze meeste klanten zijn erg kieskeuring, hebben meestal weken zitten zoeken naar een nieuwe notebook en willen het dan ook goed hebben, daar zijn wij goed in, dat is hier prima terug te lezen, zelfs je eigen woorden.

Ik hoop binnenkort echt te lezen dat je notebook bij Alternate is geweest en je probleem verholpen is ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 14-05-2012 01:29 ]

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Zijn er ergens foto's beschikbaar van de P•BOOK 15CL45-GT650 van de binnen- en buitenkant? En heeft iemand al ervaring met de bouw kwaliteit van dit model? Ik zou dit graag nog even zien voordat ik deze ga bestellen komend weekeinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

De nieuwe BTO noteboos reviewed door Tweakers: reviews: De GeForce 670M en 675M in twee BTO-laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja alleen zijn dat de 15CL46's en marijnvonk vraagt om de 15CL45.
Zoals ik echter al eerder poste in dit topic is die qua uiterlijk zo goed als gelijk gebleven aan de 15CL35 waarvan hier foto's te vinden zijn :)

Uiteraard zal ik z.s.m. (lees deze week) foto's maken van het nieuwe model want ik zie er wel veel vragen over komen.

Nieuw is o.a. de finish (backcover heeft nu een andere look) en paar kleine optische zaken maar qua model (En dus ook bouwkwaliteit) is het het zelfde gebleven :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
@notebooktotaal

De link lijkt niet te werken, maar dan weet ik al wel wat meer. Wat is overigens ongeveer het gewicht van de 15CL-45 en ligt de accuduur een stuk hoger dan bijv. de 15CL-46-GTX670?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Link werkt hier goed... Gewicht rond de 3.1KG
(zelf heb ik een CL46 variant met GTX675 en haal 3 uur en 15 minuten met Office / www)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:23:
Nieuw is o.a. de finish (backcover heeft nu een andere look) en paar kleine optische zaken maar qua model (En dus ook bouwkwaliteit) is het het zelfde gebleven :)
Goed dat je dat even bevestigd. Dat betekent dat http://www.anandtech.com/...1400-clevos-w150hr-tested nog steeds relevant is.
Voor het accuduur en gewicht kan je http://www.notebookcheck....0ER-Notebook.74449.0.html raadplegen.

Daarnaast horen dit soort vragen in de NBBG topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Ik merk dat alle links op het moment niet laden, dus dat is het merkwaardige probleem. 3.1kg is wat zwaar, maar ja, die accuduur is dan wel weer aardig goed. Fijn om te weten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 uur is helemaal niet zo aardig. Er zijn zat laptops die met gemak 4 uur halen. samsung weet zelfs 6 uur uit zijn notebooks te persen. Nu valt de rest van die [samsung] notebook tegen, 3 uur is tegenwoordig echt geen indrukwekkende accuduur. Mijn studio 15 haalt dat nog met een inmiddels 2 en een half jaar oude accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Ohjah, nog 1 vraag.
De prijs van de 256GB SSD Samsung 830 series is ongeveer hetzelfde als die van de Crucial M4, maar de lees en schrijfsnelheden van de Samsung lijken hoger te liggen. Toch zie ik mensen nog steeds de keuze maken voor de Crucial M4. Waarom is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Hij vraagt toch niet hoe het in vergelijking met andere notebooks is? Altijd dat ge-ou-we-zeik |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
3.5 uur is idd niet echt geweldig (met slechts Office/www) voor de gemiddelde laptop, maar ja, bij BTO heb ik dan ook nog niet echt beter gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Laat ik trouwens maar even "to the point" komen betreft mijn laatste vraag. Welke 256 GB SSD geleverd door BTO is het meest aan te bevelen m.b.t. prestaties en duurbaarheid (prijs doet er niet toe)?

[ Voor 7% gewijzigd door marijnvonk op 14-05-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ik denk de intel 330?
intel 330, intel 5xx of de crucial m4, allemaal goede keuzes lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Daarvoor zijn genoeg SSD/NBBG-topics te vinden, via Google maar ook hier op Tweakers :)
We kunnen, willen en gaan natuurlijk niet alles voorkauwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Nouja. Ik noem het niet echt voorkauwen, maar meer advies geven of ervaringen delen, maar ik zal even kijken :P De intel 330 bestaat trouwens niet als 256GB variant denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door marijnvonk op 14-05-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
330 scoort eigenlijk vrij slecht in vergelijking met andere, ik zou persoonlijk gaan voor Vertex 4 met Indilinx 2 controller (wel zien dat je de laatste FW update hebt vanaf 1.4) maar weet niet of BTO deze levert of gaat leveren in de toekomst.

Heb zelf een Crucial M4 128GB, maar de Samsung zou iets beter zijn.

Tweakers heeft over alle hierboven besproken SSD's een uitgebreide review behalve voor de Vertex, daar had, als ik me goed herinner Anand, Tom's of Techbit een review over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vertex 1 = zeer onbetrouwbaar
vertex 2 = zeer onbetrouwbaar
vertex 3 = zeer onbetrouwbaar
vertex plus = zeer onbetrouwbaar
petrol/octaine = zeer onbetrouwbaar
vertex 4 = onbekend, te kort op de markt.

Juist, uitstekende keuze die vertex 4. Koop alsjeblieft iets van een merk dat niet met de pet naar stabiliteit gooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Geen vertex dus... De Samsung 8300 ziet er het best uit en is zo te zien kwalitatief vergelijkbaar met de Corsair Performance Pro. Ook ligt de prijs op slechts 0.82eu/mb dus daar zit ik er later wellicht nog 1 van bij. Bedankt voor de info, de keuze qua SSD is nu iig ook weer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook even melden dat de support van corsair achterlijk is. Vroeger had je de M4, die had last van een BSOD bug als je uit sleep kwam met een laptop. De corsair -ik weet niet meer welk model- had dezelfde problemen.

Na een tijdje kwam crucial met een firmware update die de problemen oploste en bovendien een snelheidsboost gaf. Wat deed corsair? Plots was het oude model EOL, en kwam er een nieuw model op de markt, op de firmware na identiek, de performance pro 3. De klanten die het originele model hebben gekocht zitten nu nog steeds met een jaar oude, buggy firmware... Exit corsair.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
OCZ scoorde vooral slecht door de controller van Sandforce (met hun eigen aangepaste FW), de Vertex 4 heeft de nieuwe Indilinx Everest 2 versie (bedrijf is overgenomen door OCZ zelf).

Zelfs je favoriete Anand geeft deze aan als niet slecht (toendertijd nog voor de 1.4 FW).

Voordeel is dat OCZ de broncode van Indilinx kan aanpassen, dus snellere bugfix mochten er issues zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Graviton12 op 14-05-2012 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vertex 4 heeft GEEN indilinx controller!

De OCZ petrol heeft een marvel controller. Dezelfde als in de M4. En zelfs daarvan krijgt OCZ het voor elkaar de firmware zodanig -pardon my french- te verkloten dat hij de meeste benchmarks niet eens kan afdraaien.
Femme in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

De vertex 4 heeft volgens de geruchten een 'M5' controller, de controller die in de opvolger van de M4 komt, van de fabrikant marvel.

Waarom al dat indilinx ge-"rookgordijn"? Ik zou het niet weten. Maar het is wel erg shady allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
En huppa een BTO P-Book 15CL45-GT650 besteld.
Ik ben erg benieuwd naar de notebook en zal dan ook een eerste impressie geven als hij eenmaal binnen is.

Roberto bedankt voor het eerlijke advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bewijst mijn punt toch? Het is een marvel controller, alleen is de marvel naam weg, en staat er indilinx op. Dat hebben we trouwens eerder zien gebeuren. Een tijd terug was de reputatie van jmicron zo erg dat de jmicron labels op de chip werden weggelaserd. Ik denk dat marvel zijn reputatie niet in gevaar wou brengen door zijn naam aan OCZ te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marijnvonk schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:39:
@notebooktotaal

De link lijkt niet te werken, maar dan weet ik al wel wat meer. Wat is overigens ongeveer het gewicht van de 15CL-45 en ligt de accuduur een stuk hoger dan bijv. de 15CL-46-GTX670?
3.1 kilo zoals CLB opmerkte.
Links werken hier wel?
marijnvonk schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:47:
Ik merk dat alle links op het moment niet laden, dus dat is het merkwaardige probleem. 3.1kg is wat zwaar, maar ja, die accuduur is dan wel weer aardig goed. Fijn om te weten. Bedankt!
Ja klopt, komt ook door de wat grotere accu, die weegt iets meer.
marijnvonk schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:51:
Ohjah, nog 1 vraag.
De prijs van de 256GB SSD Samsung 830 series is ongeveer hetzelfde als die van de Crucial M4, maar de lees en schrijfsnelheden van de Samsung lijken hoger te liggen. Toch zie ik mensen nog steeds de keuze maken voor de Crucial M4. Waarom is dit?
M4 is wat meer op stabiliteit gericht, de Samsung op pure leessnelheid.
De grap is echter dat dat in het dagelijkse gebruik maar weinig uitmaakt.

Ik zelf heb een Intel X25M SSD en laad de meeste applicaties sneller dan mensen met een op papier in Mbps snellere SSD. De hoeveelheid IOPS zegt namelijk ook veel, hoeveel bewerkingen kan een SSD per seconden aan. 500+Mbps is alleen interessant als jet met hele grote bestanden werkt. Typisch zijn de bestanden waar je mee werkt maar paar Mb en dan heb ik liever dat ik veel kleine bestanden snel kan lezen :)
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:09:

Juist, uitstekende keuze die vertex 4. Koop alsjeblieft iets van een merk dat niet met de pet naar stabiliteit gooit...
OCZ lever ik in iedergeval niet meer, inderdaad veel problemen mee gehad.
Als een klant er echt om vraagt kan hij of zij hem krijgen maar uit mijzelf nooit.

En dat hoeft ook niet, je hebt inderdaad de Intel 330 (lekker goedkoop) de Intel 520, M4, Corsair Performance Pro en de Samsung 830. Allemaal hele goede SSD’s.
Graviton12 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:25:
OCZ scoorde vooral slecht door de controller van Sandforce (met hun eigen aangepaste FW), de Vertex 4 heeft de nieuwe Indilinx Everest 2 versie (bedrijf is overgenomen door OCZ zelf).

Zelfs je favoriete Anand geeft deze aan als niet slecht (toendertijd nog voor de 1.4 FW).

Voordeel is dat OCZ de broncode van Indilinx kan aanpassen, dus snellere bugfix mochten er issues zijn.
Dat klopt, Sandforce wil je van wegblijven, en OCZ zal het wel leren … maar waarom nog OCZ kiezen als je zoveel andere mooie opties hebt? Ja ze zijn wel goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Dark Master schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:37:
En huppa een BTO P-Book 15CL45-GT650 besteld.
Ik ben erg benieuwd naar de notebook en zal dan ook een eerste impressie geven als hij eenmaal binnen is.

Roberto bedankt voor het eerlijke advies!
Ik ben zéér benieuwd naar je review. Als je er deze week al iets over kan vertellen (als je hem dan al binnen hebt) dan hoor ik er al graag iets over, omdat ik zelf komend weekend hetzelfde model ga bestellen :D

Overigens thanks voor de reactie @notebooktotaal.

[ Voor 4% gewijzigd door marijnvonk op 14-05-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
marijnvonk schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:51:
[...]

Ik ben zéér benieuwd naar je review. Als je er deze week al iets over kan vertellen (als je hem dan al binnen hebt) dan hoor ik er al graag iets over, omdat ik zelf komend weekend hetzelfde model ga bestellen :D
Komt helemaal goed. Als de indicatie van de levertijd een beetje klopt zal hij rond vrijdag hier staan. Maar dat is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Ik zal er dan direct een aantal foto's van maken. Hoewel het design bijna exact hetzelfde is als de 15cl35. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:09:

Wij hebben als 1 van de eerste een Vertex 4 mogen ontvangen toen deze beschikbaar kwam. Deze werkte af-fabriek niet goed. Enkele weken geleden hebben we een nieuw exemplaar ontvangen, hiervoor moesten we eerst de firmwaree flashen alvorens we deze uberhaubt werkend kregen. Gaat hem niet worden dus deze Vertex 4. Een product moet werken uit de doos. Ook al is ie pas net op de markt, wij hebben al genoeg ervaring om deze op dit moment niet te gaan aanbieden.

De OCZ waar wij wel goede ervaringen mee hebben is de relatief goedkope Vertex+. Wij hebben er veel verkocht maar kunnen niet spreken over hoge uitvalsparcentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Vertex 2 die ik gekocht heb bij Alternate was na een paar weken stuk. Die zat in een SATA1 Windows XP installatie die ik op Hibernate zette. Het ding startte niet meer op en ik was een maand data kwijt.

Alternate gaf een nieuwe Vertex 2 die volgens de verkoper van een andere serie was die dat probleem niet meer had door een firmware upgrade. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik Hibernate toch maar niet meer gebruikt en alleen maar gebruik te maken van Sleep/Standby modus. Na 6 weken was die schijf ook weer stuk. Prutsers. Ditmaal één week data kwijt, een echte voorruitgang dus.

Weer terug bij Alternate geweest. Deze keer had ik te maken met een verkoper die (beter) verstand van zaken had en mij een Corsair Force 3 aanbeveelde. Deze schijf heb ik nu ca. een half jaar en draait zonder problemen.

Helaas werkt mijn nieuwe laptop met SATA3 niet met XP64 (althans ik krijg het niet aan de praat).

Enfin, OCZ raad ik zeker af. De berichten op hun forum liegen er ook niet om. Ik snap niet dat die mannen nog schijven verkopen; je kan net zo goed een stroopwafel in je laptop stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wist je dat... De corsair force 3 een rebranded vertex 3 is? De force 3 was enige tijd terug de nummer #1 drive op newegg gemeten qua percentage 1-egg reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie je wel, is mijn vermoeden toch juist dat het aan het logo cq stickertje ligt dat de problemen weg zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:14:
Zie je wel, is mijn vermoeden toch juist dat het aan het logo ligt dat de problemen weg zijn...
Er zijn verschillende batches geweest. En inderdaad Corsairs waren vergelijkbaar met de OCZ's. Het kon zomaar zijn dat een Corsair goed ging en een OCZ niet ( en vice versa ). Wat wij met name vreemd vonden was dat een OCZ of Corsair na een firmware flash ineens 90GB werden ipv 80GB. Het verschilde ook nog eens per batch van OCZ/Corsair.

Velen geven Sandforce de schuld. In onze ogen was Sandforce de "schuldige" als een SSD niet gevonden werd tijdens de cold boot maar wel vaak alleen bij een warm boot. Dit hebben we bij tientallen Sandforce SSD gezien van zeg maar 5+ verschillende merken.
Waar we Sandforce niet de schuld van kunnen geven is falende SSD's vanwege de kwaliteit van NAND flash die gebruikt wordt. Volgens ingewijden zat hier het grote probleem en als dat zo zou zijn is dat met firmware alleen niet op te lossen.

Verschrikkelijk balen maar de mensen met deze problemen zijn geholpen door goede vervangers en de OCZ/Corsair schijven worden in de meeste gevallen gewoon gecrediteerd door beide partijen.

De ervaringen met de huidige SSD's zijn een stuk beter. Zo ook met Sandforce, deze zit immers in de Intel 330 en 520 serie. Volgens Intel met eigen Firmware een eigen productie NAND flash.

Over een jaar of 2 a 3 moeten we dit nog maar eens teruglezen, dan weten we het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Sinds een paar maanden in bezit van een:X•BOOK 17CL37-ATI6990 QUAD

16 extra ramgeheugen erin, bigfootwireless card, 240 ssd schijf en 640 HHD voor data opslag.

Eerste ervaring was niet om over naar huis te schrijven. Geen netwerkverbinding, wat ik ook probeerde. Beeld was ook blury, alsof ik dronken naar een beeldscherm zat te kijken. Om gek van te worden. Helaas ben ik niet zo techisch als de meeste van jullie en kun je mij bestempelen als een normale gebruiker zonder extra veel IT kennis. Reden voor deze laptop was omdat "de directrice"geen computer in de woonkamer wilde en ik wel lekker wilde gamen en een beetje met fotobewerking aan de slag wilde.

Dus gebeld naar BTO, laptop opghaald door hun pakketdienst. Bleek dat de een van de RAM geheugens beschadigd was en alles redelijk verstoorde. Daarbij bleek de Bigfoot wirelesscard niet de gewenste prestatie te leveren. Alles keurig vervangen door BTO. Nieuwe installatie gedaan etc, ik laptop weer naar huis ontvangen, Nog geen dag later, weer blury beeld. Ik ontplofte bijna.... WTF gebeurd mij nu weer :( ?

BTO weer gebeld. "we komen hem weer ophalen, want dit is een apart probleem" Maar ik wilde graag zelf erbij zijn om nu echt eens te onderzoeken wat er nu aan de hand is. Gezien mijn werkzaamheden had ik het redelijk druk maar een week of twee later richting BTO. Eigenaar der bij, technical manager der bij... BTO had als voorbereiding een nagenoeg gelijkwaardig apparaat in elkaar gezet zodat wij één op één konden gaan kijken waar nu het probleem zat....

Bleek uiteindelijk dat mijn videokaart problemen had met een moforlogisch bestand (goed geschreven??) vinkje uit en probleem verholpen. Nog een paar goede tips and tricks mee gekregen van de heren.

Nu erg tevreden met mijn aanwinst, heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.... Wel is het non-glare scherm even wennen, maar goed beeld heb je ten alle tijden. Zon of geen zon, dicht bij een raam of in een donkere kamer het beeld is goed. Een nadeel is wel dat de laptop erg zwaar is maar dat wist ik van te voren en is veel op reis met dit apparaat geen aanrader. Ook niet omdat de voeding zo mogelijk nog zwaarder is.

Gamen op dit apparaat is een helemaal super, lopen als een TGV, beeld superstrak, alles in hoogste resolutie en stand. De opstartsnelheid van de spellen (en de laptop op zich) is echt top. De tas die ik er bij heb gekregen is ook goed en lekker stevig en zit er ook nog eens mooi uit. Prijs is niet echt goedkoop maar is het helemaal waard. Ook over het voortraject geen klagen, paar keer gebeld met vragen en daar werd rustig de tijd voor genomen, is denk ik voor mensen met mijn gemiddelde kennis van zaken ook niet onbelangrijk.

Waarom zo'n highend laptop zul je zeggen.... nou ja ga maar eens gamen op dit apparaat en je hebt het antwoord :) :) .

Greetz,

Info007

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 16:24

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik vraag me af of BTO ook komt met een ULtrabook, dit zou ik heel graag zien (met een superbatterijtijd)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Ivy Bridge Ultrabooks komen in juni/juli pas goed beschikbaar (als in barebones), nu instappen in Ultrabooks zou betekenen straks weer overstappen. Het is tegen de regels van het forum in om precies te gaan vertellen wat we gaan doen en wanneer dus de site rond die periode in de gaten houden is het enige dat ik kan adviseren ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BTO_USER op 15-05-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is tegen de regels van het forum in om precies te gaan vertellen wat we gaan doen en wanneer dus de site rond die periode in de gaten houden is het enige dat ik kan adviseren ;)
Of je stuurt ff een mailtje richting BTO zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loed21
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 09:13
Ik had vandaag een vreemd probleem, ik had de klep van mijn laptop dichtgedaan en was in de veronderstelling dat deze in de hybernate status stond Ik woonde daarna een presentatie bij en begon na zo'n +/- 2 uur vreemd te piepen. Deze piep was 1 lange toon en steeds na 3 / 4 sec. (Net als een geheugen defect.) De laptop zat in de bijgeleverde laptoptas (dicht) en was enorm warm. Was dit dan een warmte foutmelding? Nadat ik deze uit de tas gehaald had ging de piep ook weer weg na een minuut.

Is zo'n oververhitting slecht voor de laptop? Behalve een heel licht verbrand luchtje uit de ventilator werkt de laptop verder prima. Wel viel het mij op dat de batterij ook volledig leeg was (Nog nooit voorgekomen).

Zal dit verder nog enige problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het verder nog problemen gaat opleveren kan niemand, ook bto zelf, niet zeggen.
Je weet namelijk niet wat voor schade er heeft kunnen ontstaan.

Echter hebben laptops wel goede termische beveiliingen en zoals je zelf hebt kunnen constateren gaat hij wel piepen als het echt gek begint te worden. Doordat je hem meteen er uit hebt gehaald heb je vermoedelijk erger voorkomen.

Dat de accu leeg was is niet zo gek, waar denk je dat hij al die warmte van heeft gekregen? ;)
Plus accu's vinden hele warme ruimtes niet zo tof.

Daarom let ik zelf er altijd op dat de notebook ook echt uit gaat, heb vroeger toen ik op een project zat wel eens meegemaakt dat 3 eindgebruikers de laptop in hun tas lieten aanstaan en vervolgens dus ook tegen dit aanliepen. (de notebook sloot toen niet af door een error van Windows, gebruiker dacht dicht is uit ... dus 1+1=2)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loed21
Dat is inderdaad dezelfde situatie, ik zal hem voortaan ook afsluiten. Heeft zo'n oververhitting ook consequenties voor de koelpasta? Ik heb de artic silver koelpasta, kan deze dit nog aan of zal dit binnenkort vervangen moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koelpasta kan verharden, alleen is AS 5 wat beter bestand tegen hoge temps.
Ik zou me nog niet direct zorgen maken maar als je het echt zeker wilt weten kun je je dealer het opnieuw laten aanbrengen. M.i. echter niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loed21
Bedankt voor de snelle service, zal er even op letten, maar de temp. van cpu ziet er nog goed uit. Dus ga ervan uit dat het goed zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
En de laptop is verzonden! Verwachte leverdatum vrijdag! Heerlijk Ik kan niet wachten om hem in mijn handen te hebben.

Gelukkig heb ik morgen een drukke werkdag, dus genoeg afleiding zullen we maar zeggen! ;)
Als de laptop binnen is gaat er direct een SSD in.

Niet geheel onbelangrijk, i.v.m. een korte vakantie volgende week ben ik niet aanwezig op de maandag. Dus voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar Notebooktotaal, binnen een uur antwoord! Alhoewel het antwoord uiteraard niet geheel compleet met zekerheid kon worden gegeven, stond ik wel versteld van de snelle reactie!

Hier mogen meer bedrijven voorbeeld aan geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Ik ben benieuwd naar je ervaring met de notebook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Hij is binnen! Zoooo zeg wat een notebook! Hij is iets dikker dan ik had verwacht.
Maar wat betreft looks valt hij niet tegen.

Het scherm is ook een flinke vooruitgang vanaf de Alienware! Zo zeg wat een verschil.
Enigste minpunt wat ik tot nu toe heb gevonden, het toetsenbord heeft een beetje flex aan de rechterkant.
Hij typt verder wel gewoon goed, dus de doemverhalen die ik eerder op het forum heb gehoord zijn wel een beetje opgeblazen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
De consumenten met klachten laten vaak de boel wat erger lijken dan het is. En wat ik al eerder zei, sommige dingen zijn persoonlijke keuzes/ervaringen.

@ Dark Master: Hoop dat je veel plezier van je laptop gaat hebben. Ben ook wel benieuwd naar een (korte) review van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en mocht de flex nou echt gaan storen laat het dan gewoon even weten per e-mail of tel.
Wil er uiteraard altijd even naar kijken mocht het erger worden (waar ik niet van uit ga maar het blijft mensenwerk dus mogelijk dat er net één nokje niet goed zit / zat)

Scherm is inderdaad een pluspunt van deze notebooks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Absoluut heerlijk scherp en kleurrijk! Mijn vriendin haar Sony ernaast is er niks bij. En dat terwijl ik Sony notebooks toch meestal wel een vrij goed scherm vond hebben.

Verder valt de flex erg mee hoor, het is meer omdat daar de optische drive zit. Flex op een notebookkeyboard zal toch nooit helemaal weg zijn, mijn Alienware had er ook wel een beetje last van.

De korte review zal ik of vandaag of morgen even posten. Eerst even spelen natuurlijk!

Edit: Niet geheel onbelangrijk, dit is mijn eerste scherm ook zonder dode pixels of oplichtende subpixels!

[ Voor 10% gewijzigd door Dark Master op 18-05-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Laatst online: 23:05

psyy138

blackbulls.nl

even een hele domme vraag maar wat was dat knopje zodat je sound beter word ??
fn+2 tog? ik merk daarmee geen verschil 15cl35.
mijn bass vind ik niet zo goed klinken op mijn laptop. op mijn gewone pc klinkt dat vele male beter en nee daar zit geen geluidkaart in.

ik kan binnen realtek ook veel minder instellen klopt dat ook?

[ Voor 11% gewijzigd door psyy138 op 18-05-2012 12:01 ]

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
fn+5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

ik merk geen verschil 8)7 :?

de realtek drivers + thx trustudio moet toch genoeg zijn?

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
THX wel geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

hoe bedoel je geregistreerd?

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Dient online geregistreerd te worden. (dacht dat dit automatisch tijdens installeren van driver ging als ik me goed herinner).

Rechtermuis op THX icoon in taakbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Simpel THX icoontje aanklikken, en dan gaat het dacht ik automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

Graviton12 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:26:
Dient online geregistreerd te worden. (dacht dat dit automatisch tijdens installeren van driver ging als ik me goed herinner).

Rechtermuis op THX icoon in taakbalk.
ik kan alleen open en afsluiten en wat instelliingen veranderen met THX maar niks van registereren,, maar ik zal is zoeken
John767 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:27:
Simpel THX icoontje aanklikken, en dan gaat het dacht ik automatisch.
dat thx staat aan .. maar met dat fn+5 merk ik geen verschil.. maar ik denk dat het gewoon goed staat alleen kan ik niet zo heel meer instellen maar ik merk wel duidelijk veel verschil als dat thx uit staat.

[ Voor 32% gewijzigd door psyy138 op 18-05-2012 12:35 ]

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Laatst online: 21:51
THX merk ik niet veel van. Je kunt kiezen voor verschillende instellingen, maar dan wordt de bas iets versterkt. Is een soort van loudness, wat je vroeger ook op een versterker had. Koop een paar losse speakers of hang er, zoals ik ook gedaan heb, de Logitech Z 305 aan. Haalt het natuurlijk niet bij losse speakers of qua bas bij mijn transmissielijnen, maar vind ik voor mijn laptop voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Dark Master schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:50:
Absoluut heerlijk scherp en kleurrijk! Mijn vriendin haar Sony ernaast is er niks bij. En dat terwijl ik Sony notebooks toch meestal wel een vrij goed scherm vond hebben.

Verder valt de flex erg mee hoor, het is meer omdat daar de optische drive zit. Flex op een notebookkeyboard zal toch nooit helemaal weg zijn, mijn Alienware had er ook wel een beetje last van.

De korte review zal ik of vandaag of morgen even posten. Eerst even spelen natuurlijk!

Edit: Niet geheel onbelangrijk, dit is mijn eerste scherm ook zonder dode pixels of oplichtende subpixels!
Klinkt al vrij goed! Ik ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
die thx is alleen een EQ, gaat het daardoor beter klinken?
voor de leek mischien wel, maar net als wat desalniettemin zegt, een setje speakers ofzo doet wonderren...
hier staat een clevo aangesloten op een cambridge blok met 2 monitor audio silver reference 8i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghizmo
  • Laatst online: 05-12-2023
Recent heb ik een 15CL46 GTX675 aangeschaft. Na een telefoontje van Joep van Doorn van BTO wist ik dat deze laptop geschikt voor mij zou zijn, en beter zou zijn dan een 17" laptop waar ik origineel naar op zoek was.

De afgelopen week heb ik de laptop grondig getest. En ik ben zéér tevreden.

Het beeld op het scherm is scherp en duidelijk te zien;
Het geluid is top kwaliteit, en eerlijk gezegd: Iemand die vindt dat het geluid niet top kwaliteit is moet het maar eens gaan vergelijken met laptops uit 'lagere klasses', want veel beter dan dit ga je echt niet gauw vinden op laptops;
Het licht onder het toetsenbord is een leuke hebbedingetje, alhoewel voor mij niet echt nodig. :P (Wel handig voor wanneer het donker is);
Jammer vond ik dat ik de laptop niet meteen kon booten vanaf USB om direct Windows opnieuw te installeren (ook al was het niet meteen nodig, het is een gewoonte waar ik mij graag aan houd). Maar de support heeft mij doorgestuurd naar de instructies om dat voor elkaar te krijgen.

All in all, I'm a satisfied customer. :)

edit:
fyi, het draaien van skyrim, diablo 3, sherlock holmes 2, ventrilo, skype, VMWare Server ESX (W98 en XP SP3) ging allemaal soepel. Natuurlijk kon ik niet gelijkertijd in beide games spelen, dus liet ik Skyrim gewoon stilletjes draaien. Beide games windowed zodat ik toch een overzicht had op alles. Alles op 2 monitoren. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ghizmo op 19-05-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Zo ik had nog een review beloofd!

Bij dezen dan maar een leuke en ik hoop vooral een informatieve review!

Afgelopen maandag heb ik besteld:

BTO P-Book 15CL45-GT650. Full-HD.

Specs:

- Wireless card: Intel Centrino Advanced-N 6230 D
- Processor: Core i7-3610QM (2,3Ghz / 6Mb cac
- Windows: Windows 7 Home Premium 32 of 64B
- Koelpasta: Artic silver koelpasta (6 graden
- Microsoft Office: Geen office licentie
- Pixelgarantie: 30 Dagen pixelgarantie (BTO)
- Keyboard: QWERTY
- SSD: Crucial M4 128Gb (Zelf later ingebouwd.)
- Harddisk: 500Gb 7200rpm 16Mb cache
- Harddisk (2e): Geen 2e harddisk -- Kies hierond
- Geheugenslot (2): 4Gb BTO selected High Speed 1600
- Geheugenslot (1): 4Gb BTO selected High Speed 1600
- Garantie: 2 Jaar Carry-in garantie
- Dvd -+ brander

Bestelling proces en het assembleren van het systeem zijn zo gepiept. Ik heb vantevoren nog met Roberto gebeld om te kijken of er nog waardevolle opties zijn om te overwegen. Het belangrijkste hierbij is dat je gewoon normaal eerlijk advies krijgt. Dus niet het standaard verhaaltje, als je 1 processor variant hoger kiest dan gaat het toch net dat stukje sneller. Nee gewoon afgestemd op de wensen van de klant dus.

Zoals gezegd maandag besteld, direct in productie en woensdag al verzonden! Als Hemelvaart er niet tussen had gezeten dan was de notebook hier al donderdag geweest! Ontzettend snel dus. Ook over GLS kan ik niks slechts zeggen ze stonden rond 10 uur in de ochtend al voor mijn deur!

Het pakketje opzich, niet veel speciaals. Het komt wel in een extreem grote doos, waar veel papiersnippertjes en schuimbescherming inzit, heet het schuimbescherming? :+ In ieder geval goed verpakt.
In de grote doos zit wederom een doos en in die doos zit daarna weer een doos. Dus een doos in een doos en een doos. Volg je het nog? ;)

Verder zit er een standaard BTO tas bij, oordopjes, muismat en een kleine BTO muis. Een leuke extra.

Maar even verder over hetgeen waar het allemaal om gaat. De notebook! na het aansluiten opgestart en ik kreeg gelijk een mooie goede clean windows install. Omdat ik zelf nog een SSD had heb ik die erna erin gezet en windows opnieuw geinstalleerd. Een leuk puntje was dat ik het met Roberto over een 2de schijf had, hierna heeft Roberto volgens mij de 500gig schijf op de sata1 poort gezet! Service met een knipoog.

Maar hoe bevalt de laptop nou eigenlijk na een dag flink stresstesten. Ontzettend goed! er zijn veel punten waar de notebook ontzettend sterk in is. Uiteraard zijn er ook wel mindere dingen. Ik ga het zo objectief mogelijk neer proberen te zetten.

Bouwkwaliteit:

Over het algemeen was ik aangenaam verrast! Ik hoorde veel mensen op het forum zeggen dat de bouwkwaliteit toch wel zodanig erg was dat de laptop na een half jaar uit elkaar zou vallen. Laat ik dat gerucht dan maar uit de wereld helpen. Dit is niet het geval. Tuurlijk het is geen laptop die bekleed is met aluminium platen, maar het is gewoon goed sterk plastic! Een nadeel is dan wel weer dat als je de laptop aan de linkerkant oppakt de kap onderop de laptop dan af en toe naar voren kan schieten. Dit heeft deels te maken met het feit dat de onderkap met 2 schroefjes vast zit. Een schroefje of 2 extra aan de voorkant had dit probleem al kunnen verhelpen.

Verder is het vrij simpele notebook wat betreft uiterlijk, een leuke textuur over het plastic, de schanieren zijn ontzettend stevig. Ik weet niet wat de mensen met de laptop doen als die na een half jaar uit elkaar valt? Ik heb menig laptop gezien die het veel slechter voor elkaar had.

Voeding

Het is natuurlijk een vrij krachtige laptop, ik snap dat er een vrij krachtige voeding bij moet zitten dan. Maar dit is wel overdreven groot! Dit mocht van mij best iets kleiner, ik kom natuurlijk wel af van een 11.6 inch laptop maar dit is tot nu toe de grootste voeding die ik voor een 15,6 inch laptop heb gezien.

Keyboard

Tja, wederom een horrorverhaal, of toch niet? Ik heb geen enkel probleem met het toetsenbord, het typt fijn, alle toetsen worden perfect gepakt bij het aanslaan, gewoon een goed standaard keyboard. Wederom, ik heb veel erger gezien dan dit. Tuurlijk is er altijd beter. Maar het voldoet gewoon, ik ga er dan ook vanuit dat 90% van de consumenten daarbij exact hetzelfde erover denkt. Het keyboard heeft wel iets flex aan de rechterkant, maar dit is ook omdat hier een optical drive zit. Verder niet erg storend.

Scherm

De laptop word geleverd met een full hd non-glare scherm. Laat ik zeggen wat een ontzettend scherp scherm! Nu heb ik als referentie een Alienware m11x scherm. Wat al niet zo best was. :+
Daarnaast een Sony Vaio van mijn vriendin, nou dit scherm is op zijn minst 2 keer zo helder en ook 2 keer zo scherp. De kleuren zijn ook veel warmer op dit scherm. Echt een ontzettend fijn scherm waar ik nog een aantal jaar met veel plezier naar ga kijken!

Prestaties

Aangezien dit een nieuwe chipset is en ik afkom van een Core2duo is de prestatiewinst erg groot, de laptop vliegt eigenlijk overal doorheen. Nu komt dit natuurlijk ook deels door de SSD. Wat betreft gaming prestaties kan ik tot nu toe alleen iets zeggen over Diablo 3, de laptop speelt dit met alle settings op hoog op full hd perfect af. Ik heb het spel zo'n 6 uur gespeeld nu non stop en dit gaat meer dan prima. Meer kan ik er jammergenoeg niet van zeggen omdat ik de laptop nog maar net heb. Toch

Koeling

Omdat er toch wel vrij krachtige hardware in de laptop zit, moet dit natuurlijk ook zijn warmte kwijt. De temperaturen zijn ontzettend goed voor een notebook van dit kaliber. De GPU zit tussen de 60 / 70 graden en de CPU komt net tot de 50 graden! Dit na 6 uur non stop spelen. Als je netjes in windows zit dan gaat de fan bijna niet aan. Heel af en toe hoor je hem een keer oploeien.
Echter is er waarschijnlijk wel iets met mijn ventilatortje aan de hand. Als die heel maar dan ook echt heel zachtjes draait, hoor je een heel zacht geratel. Ik had het gevoel dat hij ergens tegenaan liep. Maar na dit gecheckt te hebben was dit niet het geval. Het lijkt mij een lagertje? Als hij dan wel harder begint te draaien dan heb ik er geen last meer van. Het geratel is niet erg storend maar hoort volgens mij niet. Laat ik het nog maar een keer benadrukken in mierenneukmodus* Je hoort het echt bijna niet alleen als je er op let.

BTO algemeen

Laat ik zeggen ik heb nog geen ervaringen met de aftersale gehad. Ik hoop het natuurlijk ook nooit nodig te moeten hebben. ;)

Maar de indruk die ik van Notebooktotaal heb is erg goed, dus als het dan toch nodig blijkt te zijn. Wie weet ooit voor het ventilatortje dan kan ik nu al met 100% zekerheid garanderen dat het helemaal goed komt!

Ik heb nog een paar Foto's gemaakt, ook van de binnenkant aangezien ik de SSD toch moest plaatsen dus here goes!

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/34qn5uw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/28tfe6o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1tvwo2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/15j6v9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/9v9i6b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34zzqps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Clevo B170EM is met Radeon 7970M leverbaar.

Weet iemand met welk type BTO notebook dit overeenkomt en heeft iemand een indicatie wanneer BTO deze (of andere notebooks) met 7970M kan leveren?

De 7970M is bijna net zo duur als de GTX 675M maar dan wel 20-30% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 17:41:
De Clevo B170EM is met Radeon 7970M leverbaar.

Weet iemand met welk type BTO notebook dit overeenkomt en heeft iemand een indicatie wanneer BTO deze (of andere notebooks) met 7970M kan leveren?

De 7970M is bijna net zo duur als de GTX 675M maar dan wel 20-30% sneller.
Het gaat om de Clevo P170EM, oftewel de X-BOOK 17CL46 maar dan met AMD GPU ipv NVIDIA. Op dit moment is er nog geen exacte datum bekend. Stuur even een email dan word je op de hoogte gehouden, anders de site in de gaten houden. Contactgegevens hier

We hebben wel begrepen dat de 7970 meer stroom zou verbruiken, wachten is op de precieze verglijkingen met de NVIDIA. We hebben al wat benchmarks gedraait, wil je info mail dan ook even naar info-mailadres.

De AMD 7990 draait momenteel ook in test, ook een bizarre kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien mijn interesse in een 15"of 17"laptop met 7970M grafische kaart, en het feit dat deze er aan zit te komen bij BTO, heb ik een aantal vragen over BTO/CLEVO.

Ik heb op diverse fora en reviews info gezocht over de sterke en zwakke punten van BTO/CLevo laptops.

Hier een korte lijst :

-Buildquallity, maar hoe degelijk zijn de BTO laptops nou eigenlijk in vergelijking met Macbooks, Alienware, HP top of the line, Asus en MSI gamelaptops. Bij het artikel op tweakers waren ze trouwens wat enhousiaster over de 17" met alu palmrest dan de geheel plasick 15"
(zelf ben ik wel van het neutrale laptop design, zolas BTO/CLEVO gebruikt)

-Keyboard quallity, is below average volgens sommige gebruikers, maar wat is below average, en hoe voelt het nieuwe toetsenbord met die backlight verlichting aan. De nieuwe ivy bridge based serie moet echter een nieuw toetsenbord hebben dat als gemiddeld beoordeeld wordt.

-Touchpads zijn niet multi touch, volgens enkele reviews, nog niet vast kunnen stellen of dit een driver issue is of gewoon een hardware issue. (ben zelf wel een fan van multitough als het op normaal non gaming use van laptops aankomt) De nieuwe serie ivy bridge systemen heeft wel een multi touch pad

-Schermkwaliteit is all over the place, hoe zijn de nieuwe matte HD schermen in de topmodellen in vergelijking met top modellen van Apple, Asus, alienware en MSI? De kwaliteit van het matte HD scherm is volgens tweakers ruim boven gemiddeld en wordt als goed beoordeeld.

-SUpport op Clevo produkten in europa heeft over het algemeen en slechtte naam. Maar van BTO krijg ik net het tegenovergestelde gevoel. Hoe zit dat nou?

-Warmte afvoer. schijnt een probleem te kunnen zijn, touchpad en omgeving kunnen heet worden, ook de onderkant (alhoewel voor lekker op de bank browsen een ipad natuurlijk de oplossing is).schijnt veel heter dan andere modellen laptops te worden. Ik neem aan dat de afblaas van warme lucht naar achteren is?

-> dit is eigenlijk mijn enige overgebleven zorgpunt, kan de laptop een 7970M aan, die een TDP van tegen de 100 wat heeft, wat overeen komt met het maximum van de P170Em serie. Bij andere Clevo brands als sager en Eurocom waar deze reeds geleverd worden met 7970M is op forums als notebookreview te lezen dat er al enkele kaarten overleden zijn, echter vooral kaarten die zelf ingebouwd zijn in al bestaande sytemen.

Mijn grootste probleem echter met het online kopen van laptops en schermen is dat schermkwaliteit iets heel subjectiefs is, daarnaast zit er gewoon kwaliteitsverschil tussen schermen uit dezelfde serie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 21:52 . Reden: toevoegen opmerkingen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTO_USER schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 18:42:
[...]

Het gaat om de Clevo P170EM, oftewel de X-BOOK 17CL46 maar dan met AMD GPU ipv NVIDIA. Op dit moment is er nog geen exacte datum bekend. Stuur even een email dan word je op de hoogte gehouden, anders de site in de gaten houden. Contactgegevens hier

We hebben wel begrepen dat de 7970 meer stroom zou verbruiken, wachten is op de precieze verglijkingen met de NVIDIA. We hebben al wat benchmarks gedraait, wil je info mail dan ook even naar info-mailadres.

De AMD 7990 draait momenteel ook in test, ook een bizarre kaart.
Ik kan mij niet voorstellen dat meer vermogen een probleem mag zijn met de 180 wat voeding die standaard in de P170EM zit. Ook de bijbehorende warmte afvoer mag geen probleem zijn aangezien andere builders als Sager het model al in hun setup hebben zitten.

Ik hoop in ieder geval dat het niet meer al te lang gaat duren, de centjes branden in m'n zak zoals dat heet.

En als ik het monsterlijke design van de alienware niet zo afgrijselijk had gevonden was mijn keuze al gemaakt geweest. Maar op mijn leeftijd kun je dat toch niet meer zo waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Er zijn inderdaad partijen die zelf een eigen MXM kaart plaatsen, deze partijen kopen dus barebones in zonder videokaart. Bij BTO komt een product pas online als dat uitvoerig getest is als combinatie. De videobios moet goed zijn en de EC firmware (voor algehele koeling) om maar een paar voorbeelden te noemen.

We gebruiken alleen kaarten die de fabriek aanlevert om zeker te zijn dat de frequenties, opgenomen vermogen en warmteontwikkeling ondersteund worden door de desbetreffende laptop. Ze kunnen er ook een 300W adapter bij leveren, maar ons gaat het erom of de totaaloplossing vele jaren mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 14:41
Dark Master schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:05:

Voeding

Het is natuurlijk een vrij krachtige laptop, ik snap dat er een vrij krachtige voeding bij moet zitten dan. Maar dit is wel overdreven groot! Dit mocht van mij best iets kleiner, ik kom natuurlijk wel af van een 11.6 inch laptop maar dit is tot nu toe de grootste voeding die ik voor een 15,6 inch laptop heb gezien.
Ik heb een BTO 15,6 inch laptop met een GTX570M en vind zelf ook dat de adapter nogal aan de grote kant is. Uiteraard is dat wel nodig als je volop gaat gamen met het apparaat. Echter ik gebruik de laptop vooral zakelijk en moet deze ook regelmatig meenemen naar mijn werkplek buitenshuis. Ik vroeg me af of het mogelijk is om een lichtere/kleinere adapter los aan te schaffen welke voldoende stroom kan leveren om de laptop in leven te houden zonder gebruik van de 3D kaart en lichte CPU belasting.

Misschien dat BTO hier een antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Volgens mij heb ik het antwoord al eens eerder in dit topic gezien, het is mogelijk om een kleinere variant te gebruiken, echter geeft dit geen garantie dat de notebook op full power kan opladen bijvoorbeeld.

Pagina: 1 ... 43 ... 71 Laatste

Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.