Hier dan eindelijk mijn review van mijn BTO laptop. Ik zou deze eigenlijk als product review schrijven maar ik kon het product niet vinden in de tweakers.net Pricewatch en zelf een artikel toevoegen blijkt voor mij toch echt niet te zijn weggelegd.
Het is een lange review, maar hopelijk hebben mensen er wat aan.
Introductie
Deze review betreft mijn ervaring met het laptop model 15P35-GT555 van het merk BTO. Ik zag op 21 April, 2012, dat deze laptop is "Uitverkocht". Desondanks hoop ik dat mensen die overwegen een BTO laptop te kopen middels deze review een goed beeld kunnen krijgen van dit mijns inziens kwalitatief hoogstaande merk.
Deze review bestaat uit drie onderdelen:
Ervaring met de BTO 15P35-GT555 laptop
In een notendop kan ik zeggen dat mijn nu ruim 6 maanden ervaring met de 15P35-GT555 laptop vrij goed is. In het begin was ik razend enthousiast maar ik heb na verloop van tijd toch wat dingen gezien die niet helemaal goed gingen. In de volgende onderdelen zet ik mijn ervaring uiteen middels 'Positief' en 'Negatief' punten lijsten. Daar waar geen positieve danwel negatieve punten zijn op te merken heb ik de koptekst ook niet inbegrepen.
Ik heb zowel Windows 7 als Ubuntu (10.04 LTS en 11.10) gebruikt op de 15P35-GT555 (de onlangs verschenen Ubuntu 12.04 heb ik niet getest).
Drivers
Windows 7
Positief:
Positief:
Positief:
Idem dito 10.04 LTS, echter is de native resolutie hierin wel 1920 x 1080.
Negatief:
Positief:
Negatief:
Positief:
Positief:
Negatief:
Opmerking: Dit is verreweg het enige grote en meest negatieve punt van deze laptop! Deze touchpad is echt een minpuntje voor de anders zo'n goede kwaliteit van de (rest van de) laptop.
Webcam (ingebouwd)
Positief:
Negatief:
Negatief:
Positief:
Positief:
Opmerking: De harde schijf heb ik vervangen met mijn eigen Corsair Force 3 SSD.
Positief:
Positief:
Negatief:
Positief:
Positief:
Negatief:
Positief:
Positief:
Er worden diverse accessoires meegeleverd:
Positief:
Ervaring met BTO
BTO is een bedrijf dat de definitie van het woord 'Service' uitstekend begrijpt! Ik heb nog nooit in mijn leven zo'n goede service gehad van een bedrijf als van BTO. En dat is een statement die zwaar weegt, want ik sta nou niet echt bekend als iemand die snel tevreden is. Hier onder een paar voorbeelden van die uitstekende service.
Rode pixels op het scherm
Na een paar weken verschenen er op mijn scherm allemaal rode pixels, eerst een paar, maar al snel werden dat er meer dan 100. Slechts één mailtje naar BTO was genoeg. Mij werd de optie geboden om de laptop gratis op te sturen en deze zou dan binnen 48 uur gerepareerd zijn. Ik koos er voor om de laptop niet op te sturen maar om deze langs te brengen. Op Woensdag bracht ik de laptop weg. Omstreeks 16:00 uur ging deze in reparatie. Op de Vrijdag erop (twee dagen later dus) had ik de laptop om 15:30 uur weer thuis via de pakket post met een splinternieuw scherm. Geen geneuzel, geen gezeur, gewoon meteen gemaakt, kostenloos.
Missend scherm dopje
Na de reparatie van het scherm miste er een scherm dopje. Deze werd mij vrij snel toegstuurd na een email naar BTO. Wederom kostenloos.
Bijlage 1 – Ubuntu ervaring
In het kort wil ik aandacht besteden aan Ubuntu. Dit besturingssysteem is gebaseerd op Linux en hoewel het niet officieel ondersteund wordt door BTO, zit het met de hardware ondersteuning in versie 11.10 wel goed!
De 15P35-GT555 draait goed onder Ubuntu. Ik heb zowel 11.10 Oneric Ocelot als 10.04 Lucid Lynx geprobeerd en bij beide laptops kan de wireless adapter meteen in gebruik worden genomen zonder dat er eerst drivers moeten worden geïnstalleerd. Dit is een veelvoorkomend probleem en dan zit er niets anders op dan via een LAN kabel internetverbinding te krijgen, als dat al lukt. Het enige dat je wel moet doen is de Fn hardware switch aanzetten. Zoals ik in de review al meldde, moet dat met de Fn+F2 toetscombinatie, want de tiptoets functie hiervoor werkt niet in Ubuntu.
Wat betreft de VGA ondersteuning, in 10.04 LTS is er geen standaard ondersteuning voor composiet effecten, maar in 11.10 is dat wel het geval. Ook is de native 1920 x 1080 resolutie in 10.04 LTS niet ondersteund voor zover ik kon zien.
De Optimus technologie wordt (ten tijde van het schrijven van deze review) onder Linux niet ondersteund door nVidia (en evenmin door Intel). Er is echter wel een open source initiatief onder de naam 'Bumblebee' (de naam is net als 'Optimus' (Prime) afgeleid van de Transformers serie). Dit community project biedt ondersteuning van verschillende Optimus kaarten onder bepaalde distributies van Linux (voor zover ik mij kan herinneren zijn alleen Ubuntu en Arch Linux (goed) ondersteund).
Ervaring met Notebooktotaal
Roberto van Notebooktotaal heeft mij gevraagd om tevens mijn ervaringen met Notebooktotaal in deze review te plaatsen, dus bij deze heb ik dat ook gedaan. Over het algemeen is mijn ervaring met Notebooktotaal goed te noemen, maar ik heb wel een kleine kanttekening.
Op Maandag 10 Oktober – precies een week na mijn bestelling – kwam Roberto de laptop langs brengen hier in Rotterdam. Hij wilde de afspraak eigenlijk verzetten naar Woensdag vanwege auto pech, maar omdat ik de laptop echt nodig had is hij toch nog even naar Rotterdam gereden, wat ik erg op prijs stelde!
Na wat gepraat te hebben over de laptop en BTO en mijn handtekening voor ontvangst te hebben gezet, ging ik naar binnen en heb ik de laptop uitgepakt.
Hier de kanttekening:
Ik heb Roberto een aantal keren gevraagd om een leverdatum. Via email kreeg ik als antwoord iets in de trant van "Als hij klaar is." en "...een aantal werkdagen". Dit vond ik een beetje kortaf. Pas toen ik Roberto aan de telefoon had wist hij te melden dat de minimale levertijd vijf dagen betrof. Als je een computer bestelt die je – om wat voor reden dan ook – snel nodig hebt, is het fijn om te weten wanneer je die kan verwachten.
Tot zover het minpuntje. Het weegt zeker niet op tegen de positieve punten!
En tot zover ook deze review van de BTO 15P35 laptop.
Hartelijk dank voor het lezen van deze review! Als er vragen zijn dan hoor ik die graag. Op- of aanmerkingen zijn uiteraard ook welkom.
Coen Naninck,
12 Mei 2012
Het is een lange review, maar hopelijk hebben mensen er wat aan.
Introductie
Deze review betreft mijn ervaring met het laptop model 15P35-GT555 van het merk BTO. Ik zag op 21 April, 2012, dat deze laptop is "Uitverkocht". Desondanks hoop ik dat mensen die overwegen een BTO laptop te kopen middels deze review een goed beeld kunnen krijgen van dit mijns inziens kwalitatief hoogstaande merk.
Deze review bestaat uit drie onderdelen:
- Ervaring met de BTO 15P35-GT555 laptop.
- Ervaring met het bedrijf BTO.
- Ervaring met Notebooktotaal.
Ervaring met de BTO 15P35-GT555 laptop
In een notendop kan ik zeggen dat mijn nu ruim 6 maanden ervaring met de 15P35-GT555 laptop vrij goed is. In het begin was ik razend enthousiast maar ik heb na verloop van tijd toch wat dingen gezien die niet helemaal goed gingen. In de volgende onderdelen zet ik mijn ervaring uiteen middels 'Positief' en 'Negatief' punten lijsten. Daar waar geen positieve danwel negatieve punten zijn op te merken heb ik de koptekst ook niet inbegrepen.
Ik heb zowel Windows 7 als Ubuntu (10.04 LTS en 11.10) gebruikt op de 15P35-GT555 (de onlangs verschenen Ubuntu 12.04 heb ik niet getest).
Drivers
Windows 7
Positief:
- Driver DVD inclusief alle hardware drivers wordt meegeleverd en is erg handig, met name om het feit dat alle hardware automatisch en in één keer wordt geïnstalleerd, zonder dat bij de installatie van elke driver de computer opnieuw moet worden opgestart. Hoewel er vrijwel altijd gekozen kan worden om niet opnieuw op te starten, zorgt het bij sommige configuraties wel eens voor problemen (vooral in de tijd voorafgaand aan Windows 7). Bij deze DVD werkt het makkelijker; de driver DVD wordt in de DVD-Rom speler gestopt en middels autostart kan het installatieprogramma vervolgens worden geladen. Daarna is een klik op de 'Start' knop voldoende om alle drivers te installeren. Als alles klaar is kan de computer opnieuw worden opgestart en voila – de hardware is volledig geïnstalleerd! Het is ook mogelijk om bepaalde driver installaties uit te zetten als je zelf via internet nieuwe drivers van bepaalde hardware hebt gedownload die je dan apart installeert. Noot: Up to date drivers dienen te worden gedownload via internet.
- Erg fraaie OSD (On Screen Display) Fn functie interface.
- Het vinden van up to date drivers vind ik erg lastig. Op de bto.eu website kan ik geen recente updates vinden. Ook kan ik geen goed overzicht van de hardware onderdeel namen vinden. Via 3rd party software is deze informatie mogelijk wel te achterhalen.
Positief:
- Drivers zijn voor de meeste hardware niet nodig en werken out of the box (dus zonder apart drivers te installeren).
- Native display driver ondersteunt niet de native resolutie (1920 x 1080). Bumblebee (een community-based oplossing om nVidia Optimus werkende te krijgen onder Linux, zie onder) wordt naar mijn weten ook niet ondersteund.
- Niet alle hardware werkt naar behoren (hoewel ik niet meer precies weet wat allemaal).
Positief:
Idem dito 10.04 LTS, echter is de native resolutie hierin wel 1920 x 1080.
Negatief:
- Optimus (nVidia > Intel switch) werkt niet (ten tijde van dit schrijven wordt deze niet ondersteund door nVidia alsmede niet door Intel). – Fix verkrijgbaar met Bumblebee: http://bumblebee-project.org/
- Suspend en Hibernate werken niet. – Fix verkrijgbaar met script: http://thecodecentral.com...hibernate-not-working-bug (bij mij werkte deze fix overigens meteen zonder dat een herstart van Ubuntu nodig was).
- Sommige Fn keys werken niet (hoewel ik niet meer precies weet welke allemaal).
- Zelfs met Bumblebee (welke in versie 3 Power Management ondersteunt) was de batterij bij mij na ca. 70 minuten al leeg. Onder Windows 7 is dat zeker twee maal zo lang, al naar gelang de belasting (hoogstwaarschijnlijk omdat de Power Management in dat besturingssysteem wel goed werkt via de Intel en nVidia drivers, danwel omdat de nVidia chip niet continu wordt belast).
Positief:
- Verpakking is erg netjes, met veel bescherming op de diverse onderdelen van de laptop; naar mijn ervaring beter dan van andere laptop fabrikanten.
Negatief:
- Sumier; bijvoorbeeld geen CPU overclock functies. Volgens BTO is dit gedaan om support-verzoeken zoveel mogelijk te minimaliseren. Voor computer 'leken' is dit wellicht een goede zaak, maar voor de tweaker valt dit denk ik toch te betreuren.
- Geen duidelijke / snelle USB boot optie. Dit moet via een omslachtige omweg gedaan worden waarin eerst een 'legacy' functie moet worden uitgezet, dan moet de boot volgorde worden aangepast middels een voor mij tevens omslachtige wijze en daarna moet de BIOS uitgegaan worden en dan weer ingegaan om die setting te kunnen veranderen. Erg onhandig!
Positief:
- Ergonomisch gezien zit de power input een beetje scheef in de behuizing, maar dat is wellicht gedaan om de stroomkabel beter vast te houden. (In mijn vorige laptop zat de power input precies goed in de behuizing, maar daar viel de power kabel er juist nogal eens uit!)
- Makkelijke toegang tot harde schijf bracket via het paneel onder de laptop.
- De bouw van deze laptop is zeer goed te noemen!
- De blauw gekleurde lampjes aan de voorkant zijn erg sjiek en geven een apart effect in het donker.
- Verlichting BTO logo kan niet worden uitgezet. Geeft vrij veel licht en is niet prettig bij het werken in minder goed verlichte ruimtes. Bij het kijken naar films is het vrij storend.
- Multimedia tiptoetsen zijn niet duidelijk zichtbaar – temeer omdat in de locatie waar deze zich bevinden de laptop naar beneden is afgerond waardoor lichtspiegelingen soms (afhankelijk van de verticale kijkhoek) de knopaanduidingen onduidelijk maken. Ze zijn tevens te makkelijk om per ongeluk te activeren. Dat gebeurt nogal eens als ik de laptop dicht doe, en de volume 'Up' toets daardoor automatisch wordt geactiveerd.
- Het gebied achter de tiptoetsen (dus tegen het scharnier van het display aan) kan wat naar beneden worden gedrukt. Dit is niet helemaal mooi afgewerkt.
Positief:
- Fn toets hoeft niet te worden ingehouden maar mag/kan wel d.m.v. de PHotkey software (geldt niet voor Ubuntu).
- Ctrl (Control) toets zit links van de Fn toets, in de hoek waar die thuishoort. Dit is bij andere laptops niet altijd het geval!
- Tekst verspringt tijdens het typen (volgens sommige bronnen door het aanraken van de touchpad). Dat is erg vervelend bij het typen van lange teksten. Gelukkig gebruik ik als ik niet onderweg ben vrijwel altijd een extern keyboard waardoor ik op die momenten geen last heb van dit probleem. De tekst cursor verspringt echt vaak wat het accuraat typen van lange teksten bijzonder moeizaam maakt. Gelukkig maak ik als ik de laptop niet op mijn schoot heb altijd gebruik van een extern toetsenbord, dus is dit niet zo'n probleem. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de laptop zelf een beter toetsenbord zou moeten hebben, danwel een minder gevoelige touchpad. Ik heb op diverse Engelstalige forums gelezen dat dit probleem vaker voorkomt en dat een workaround is om de touchpad uit te zetten. Feit is alleen dat mijn handen deze touchpad helemaal niet aanraken als ik aan het typen ben. Wat ook de oorzaak mag zijn, het werkt niet naar behoren.
Negatief:
Opmerking: Dit is verreweg het enige grote en meest negatieve punt van deze laptop! Deze touchpad is echt een minpuntje voor de anders zo'n goede kwaliteit van de (rest van de) laptop.
- Soms als ik het scherm inklap en later weer open doe, stopt de touchpad ermee. De pointer kan ik dan niet meer via de touchpad bedienen. De oorzaak hiervan weet ik niet maar het komt in ieder geval niet door het handmatig uitschakelen van het touchpad middels de Fn+F9 toets. De enige remedie is de laptop uit - en dan weer aan te zetten, aangezien herstarten geen remedie is (in dat geval kan de pointer dus nog steeds niet bediend worden met de touchpad).
- Soms lijkt de pointer een eigen wil te hebben en beweegt deze uit zichzelf. Alleen als ik de touchpad aanraak stopt deze met bewegen. Dit gebeurt alleen als ik het scherm open doe na het een tijdje dicht te hebben gehad terwijl de laptop wel gewoon aan staat (dus niet op Standby heeft gestaan).
- De precisie van de touchpad is op zijn zachts gezegd "slecht" te noemen (in zowel Windows 7 als Ubuntu (in die laatste is het helemaal huilen met de pet op!)). Het bewegen van de vinger over de touchpad in horizontale richting, zelfs als die helemaal recht is, doet de cursor vaak wobbelen over het scherm, waardoor het heel lastig is om elementen te selecteren. Het is zo ook vaak lastig om objecten op bv. mijn Desktop te selecteren omdat de pointer er steeds naast zit Het gebeurt niet de hele tijd, maar soms is het heel merkbaar, vooral als de computer al wat langer aan staat; misschien ligt het dus aan de warmteproductie. Ik weet niet of het te verhelpen is in het stuurprogramma (driver), maar het is echt heel storend en maakt dit onderdeel van de laptop praktisch onbruikbaar voor mij. Gelukkig gebruik ik bijna altijd een muis, dus is het niet zo'n heel groot probleem voor mij.
Webcam (ingebouwd)
Positief:
- De kwaliteit van de webcam is beter dan ik verwacht had. De meeste webcams in de prijsklasse van deze laptops die ik heb gebruikt hebben wel een 1.3 Megapixel resolutie, maar zodra de zon onder gaat danwel het licht in de omgeving drastisch minder wordt is het gedaan met het beeld en moet ik allerlei trucs gaan uithalen om een beter beeld te krijgen. Niet bij de webcam van deze laptop, die presteert te allen tijde optimaal!
Negatief:
- Op zich is het geen slechte microfoon, maar je moet toch met je hoofd boven het toetsenbord hangen om voor de andere partij goed hoorbaar te zijn, zelfs als de Db (decibel) levels hoog staan.
Negatief:
- DVD-Rom pakt sommige schijfjes niet.
Positief:
- Het geluid van deze laptop is beter dan ik verwachtte van een laptop van deze prijsklasse. Het volume kan niet alleen vrij hoog komen, maar het geluid vervormde ook niet in mijn tests. Het laag bereik van de speakers is wat minder, maar zeker ook niet te zwak. Er is wel plaats in dit model voor een subwoofer, maar bij navraag bij BTO is deze niet leverbaar.
- Vooral in Ubuntu kan het geluid nog wat extra worden opgeschroefd middels de > 100% functie in de audio instellingen. Het geluid kan dan wel vervormen (en ik raad het ook niet aan omdat het wellicht schade aan de luidsprekers kan veroorzaken). In mijn tests en afhankelijk van de muziek gaat het geluid rond ca. 115% vervormen. Die 15% extra is wel een mooie winst t.o.v. Windows 7.
Positief:
- Erg scherp en helderder dan ik verwacht had. Ongeveer gelijk aan een DELL Truelife scherm (eerste generaties).
- Vrij goede kijkhoeken.
- Mijn scherm was na enkele weken stuk doordat er meer dan honderd rode pixels verschenen op het scherm. BTO heeft het scherm vervangen.
- Mijn nieuwe scherm heeft nu (ca. 4 maanden later) een dof with plekje boven-midden. Het is niet storend en ik zie het bijna nooit, maar het is ook niet goed denk ik. Opmerking: Hoewel het scherm zelf een mooi beeld heeft, vind ik het jammer dat de duurzaamheid wat achter blijft. Als een scherm stuk gaat is dat meestal bij wijze van uitzondering, maar als het twee keer achter elkaar gebeurd dan vind ik dat geen toeval meer.
Opmerking: De harde schijf heb ik vervangen met mijn eigen Corsair Force 3 SSD.
Positief:
- Hoewel elke schijf natuurlijk anders presteert, zat deze SSD eerst in mijn oude laptop met een SATA1 aansluiting. Toen ik deze probeerde in de 15P35 ervoer ik echt fenomenale snelheden in het laden van Ubuntu, Windows 7, en het opstarten van programma's in beide besturingssystemen! Dat komt uiteraard vanwege het verschil van SATA1 naar SATA3 adapter.
Positief:
- Erg snel. Vooral voor 3D renderen met CUDA of OpenCL versnelling. Een heel verschil met mijn oude laptop die een 'tragere' GeForce 8800M GTS had. Het renderen van een gemiddelde scene van een beeld op een resolutie van 1920 x 1080 op die laptop duurde vaak één uur tot twee uren, waar de 15P35-GT555 laptop er een kwartier tot een half uur over doet voor dezelfde scene (afhankelijk van de complexiteit uiteraard).
- Als de nVidia kaart geactiveerd is dan kan ik praktisch niets doen met mijn externe USB webcam (Logitech HD Pro Webcam C910). Als ik de nVidia uitzet en de Intel HD daarvoor in de plaats gebruik is het probleem weg. Ik vind deze workaround niet erg omdat het een kleine moeite is om te wisselen tussen deze twee video chips. Bovendien kan dit automatisch worden geregeld in de driver software. Maar ideaal is het natuurlijk niet.
Negatief:
- Ik heb de OSD software PHotkey gisteren verwijderd omdat de CapsLock OSD functie niet uit te zetten is en echt hinderlijk is. Maar nu kom ik er achter dat als je dit doet je dan je in iedere nieuwe sessie (ofwel als de computer (opnieuw) is opgestart) de wireless hardware switch aan moet zetten met de Fn toets. In Ubuntu is dit ook het geval. Dit is echt vervelend en andere wireless adapters hebben dit probleem niet, die gaan gewoon automatisch aan bij elke nieuwe Windows of Ubuntu sessie.
- In Ubuntu (geldt niet voor Windows 7) kan de wireless adapter niet worden aangezet middels de tiptoets bovenin de laptop (nabij het scherm).
Positief:
- Mijn ervaring bij Desktop PC's (anders dan laptops dus) is dat snellere modellen vaak ook een sterkere voeding nodig hebben. Wat mij meteen opviel bij de 15P35-GT555 is dat hoewel deze laptop enkele malen sneller is dan mijn vorige laptop die een 130 Watt voeding had, de 15P35-GT555 betere prestaties levert met een voeding van maar 90 Watt!
- Het eindstuk van de snoer (laptop plug naar voeding) is lekker lang (ca. 180 cm).
- Het beginstuk van de snoer (voeding naar stekker) is daarentegen veel te kort (ca. 75 cm). Beter zou zijn geweest als er wat lengte van het eindstuk aan het beginstuk was 'geplakt'. Helemaal goed zou zijn geweest als zowel het begin- als het eindstuk lang zouden zijn.
Positief:
- Geen drie maar vier USB poorten (waaronder twee USB 3.0)! Net die ene meer heeft mij al veel omwisselingen gescheeld, daar waar ik bij mijn vorige laptop genoodzaakt was om er een apparaat uit te halen. Standaard heb ik alleen een muis en extern toetsenbord aangesloten, maar soms ook een Flash drive. Als je dan ook nog een printer of een webcam tegelijkertijd wilt aansluiten, dan kan dat gewoon zonder er iets anders uit te halen. Erg makkelijk is dat. Bij veel laptops zitten er namelijk maar 3 USB poorten in, vooral bij de oudere modellen.
- USB poorten zitten net iets te dicht bij elkaar om twee USB sticks naast elkaar te plaatsen (hoewel afhankelijk van het model). Iets verder van elkaar zou wenselijk zijn geweest. Daar is denk ik wel ruimte voor, want het gaat maar om luttele millimeters.
- De poorten zelf zijn ietwat stroef. Dit heeft wel weer als voordeel dat apparaten er niet snel uitgetrokken kunnen worden.
Negatief:
- Ventilator warmte kan ik af en toe voelen bij zware applicaties als ik er met mijn muis dichtbij zit (ca. 10 tot 15 cm). Hoewel er niet echt hete lucht uit komt, is het ook niet bepaald prettig. Om dit te voorkomen had de uitlaat van de fan/ventilator denk ik beter aan de achterkant verwerkt kunnen worden, zoals bij mijn oude Gateway laptop het geval was.
Positief:
- Erg stil, behalve als zware applicaties (zoals 3D render software) gebruikt worden. De fan/ventilator stopt over het algemeen binnen 5 seconden nadat een zware toepassing gestopt is, tenzij voor langere tijd één of meerdere zware applicatie(s) gebruikt wordt of worden, dan duurt het wat langer, ik denk omdat de onderdelen zoals de processor en grafische kaart dan aardig warmte hebben opgebouwd.
Positief:
- Wordt niet heet, zelfs niet erg warm, ook niet bij zware applicaties.
Er worden diverse accessoires meegeleverd:
- Laptop tas: Fraaie tas met gekruisde straps die daardoor voorkomen dat de tas openvalt (uniek denk ik!).
- Oordopjes: Leuk, maar niet echt goed geluid en na een paar weken vallen ze uit elkaar door de te zwakke lijm die gebruikt is om de componenten aan elkaar te lijmen. Ik heb een nieuw setje gehad van BTO toen ik mijn laptop ter reparatie aangeboden had maar ook die waren na enkele weken alweer stuk door dezelfde oorzaak.
- Muismat: Nette muismat met het BTO logo erop.
- Doekje: Mooie doek met wederom het BTO logo erop van een fijne stof ter bescherming van het toetsenbord of om het scherm mee schoon te maken; de preciese functie is mij niet bekend maar wellicht is het voor beide bedoeld, danwel dat het voor beide doeleinden gebruikt kan worden.
Positief:
- Over de handleiding kan ik kort zijn, deze is netjes verzorgd met veel plaatjes en duidelijke teksten!
Ervaring met BTO
BTO is een bedrijf dat de definitie van het woord 'Service' uitstekend begrijpt! Ik heb nog nooit in mijn leven zo'n goede service gehad van een bedrijf als van BTO. En dat is een statement die zwaar weegt, want ik sta nou niet echt bekend als iemand die snel tevreden is. Hier onder een paar voorbeelden van die uitstekende service.
Rode pixels op het scherm
Na een paar weken verschenen er op mijn scherm allemaal rode pixels, eerst een paar, maar al snel werden dat er meer dan 100. Slechts één mailtje naar BTO was genoeg. Mij werd de optie geboden om de laptop gratis op te sturen en deze zou dan binnen 48 uur gerepareerd zijn. Ik koos er voor om de laptop niet op te sturen maar om deze langs te brengen. Op Woensdag bracht ik de laptop weg. Omstreeks 16:00 uur ging deze in reparatie. Op de Vrijdag erop (twee dagen later dus) had ik de laptop om 15:30 uur weer thuis via de pakket post met een splinternieuw scherm. Geen geneuzel, geen gezeur, gewoon meteen gemaakt, kostenloos.
Missend scherm dopje
Na de reparatie van het scherm miste er een scherm dopje. Deze werd mij vrij snel toegstuurd na een email naar BTO. Wederom kostenloos.
Bijlage 1 – Ubuntu ervaring
In het kort wil ik aandacht besteden aan Ubuntu. Dit besturingssysteem is gebaseerd op Linux en hoewel het niet officieel ondersteund wordt door BTO, zit het met de hardware ondersteuning in versie 11.10 wel goed!
De 15P35-GT555 draait goed onder Ubuntu. Ik heb zowel 11.10 Oneric Ocelot als 10.04 Lucid Lynx geprobeerd en bij beide laptops kan de wireless adapter meteen in gebruik worden genomen zonder dat er eerst drivers moeten worden geïnstalleerd. Dit is een veelvoorkomend probleem en dan zit er niets anders op dan via een LAN kabel internetverbinding te krijgen, als dat al lukt. Het enige dat je wel moet doen is de Fn hardware switch aanzetten. Zoals ik in de review al meldde, moet dat met de Fn+F2 toetscombinatie, want de tiptoets functie hiervoor werkt niet in Ubuntu.
Wat betreft de VGA ondersteuning, in 10.04 LTS is er geen standaard ondersteuning voor composiet effecten, maar in 11.10 is dat wel het geval. Ook is de native 1920 x 1080 resolutie in 10.04 LTS niet ondersteund voor zover ik kon zien.
De Optimus technologie wordt (ten tijde van het schrijven van deze review) onder Linux niet ondersteund door nVidia (en evenmin door Intel). Er is echter wel een open source initiatief onder de naam 'Bumblebee' (de naam is net als 'Optimus' (Prime) afgeleid van de Transformers serie). Dit community project biedt ondersteuning van verschillende Optimus kaarten onder bepaalde distributies van Linux (voor zover ik mij kan herinneren zijn alleen Ubuntu en Arch Linux (goed) ondersteund).
Ervaring met Notebooktotaal
Roberto van Notebooktotaal heeft mij gevraagd om tevens mijn ervaringen met Notebooktotaal in deze review te plaatsen, dus bij deze heb ik dat ook gedaan. Over het algemeen is mijn ervaring met Notebooktotaal goed te noemen, maar ik heb wel een kleine kanttekening.
Op Maandag 10 Oktober – precies een week na mijn bestelling – kwam Roberto de laptop langs brengen hier in Rotterdam. Hij wilde de afspraak eigenlijk verzetten naar Woensdag vanwege auto pech, maar omdat ik de laptop echt nodig had is hij toch nog even naar Rotterdam gereden, wat ik erg op prijs stelde!
Na wat gepraat te hebben over de laptop en BTO en mijn handtekening voor ontvangst te hebben gezet, ging ik naar binnen en heb ik de laptop uitgepakt.
Hier de kanttekening:
Ik heb Roberto een aantal keren gevraagd om een leverdatum. Via email kreeg ik als antwoord iets in de trant van "Als hij klaar is." en "...een aantal werkdagen". Dit vond ik een beetje kortaf. Pas toen ik Roberto aan de telefoon had wist hij te melden dat de minimale levertijd vijf dagen betrof. Als je een computer bestelt die je – om wat voor reden dan ook – snel nodig hebt, is het fijn om te weten wanneer je die kan verwachten.
Tot zover het minpuntje. Het weegt zeker niet op tegen de positieve punten!
En tot zover ook deze review van de BTO 15P35 laptop.
Hartelijk dank voor het lezen van deze review! Als er vragen zijn dan hoor ik die graag. Op- of aanmerkingen zijn uiteraard ook welkom.
Coen Naninck,
12 Mei 2012
[ Voor 231% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2013 14:11 . Reden: Update 26 Maart 2013 ]