Zoals gevraagd: een korte bespreking over mijn 15CL37.
Een tweetal weken geleden besloot ik een BTO 15CL37 aan te schaffen om bij mijn vriendin thuis als game-oplossing te dienen. Hierbij heb ik gekozen voor volgende specs:
-Intel Core I7 Q2670QM
-8GB Corsair 1st Class Extreme
-128GB BTO-selected SSD (Team Combo)
-ATI 6990m
-Intel Wireless N1000
-DVD+/-RW
-Windows 7 Home Premium 64BIT Engels
-2 jaar Pickup & Return.
Levering:
Ik heb het toestel op dinsdag besteld bij BTO.eu, onmiddellijk het geld overgeschreven & het duurde tot donderdagmiddag voor het ontvangen was (België naar NL). Onmiddellijk kreeg ik bericht dat het toestel in productie ging en dat het waarschijnlijk maandag verstuurd ging worden. Door een probleem bij GLS bleef het toestel echter enkele dagen in Nederland staan, maar donderdagochtend werd het toestel geleverd. Wat dit betreft: hulde aan BTO!
Verpakking:
Alles kwam binnen op mijn werk, degelijk ingepakt in een grote kartonnen doos. Het pakket bevatte de PC in zijn eigen verpakking, een tas, een muis, installatieCD's & alle nodige papierwerk. Wederom: niets op aan te merken!
Buitenkant:
Het toestel ziet er mooi strak uit, ITT tot de meeste mass-produced laptops die ik de laatste 10 jaar verkocht (10+ jaar consumer/b2b retail gedaan, nu in ITS functie). Aan de linkerkant zit het toetsenbord (net) merkbaar losser dan aan de rechterkant, maar niets problematisch (gebruik maar eens een HP of Acer klavier, daar duw je door

).
De startknop gaat ietwat stroef maar dit is ook weer een persoonlijke kwestie. Het scherm is sterk spiegelend, net zoals praktisch elke consumer laptop, maar daar dit enkel binnen gebruikt word zal dit geen nadeel opleveren voor mijn gebruik. De stroomadapter is groot & zwaar, maar door het bovengemiddelde stroomverbruik van de laptop is dit een noodzakelijk kwaad.
Prestaties:
Bij de eerste opstart krijg je de taalkeuzes e.d. Na de keuze voor Engels en de gewoonlijke stappen start de windows zeer snel op. Hier merk je het verschil tussen een SSD en een gewone HDD. Alles start onmiddellijk op, geen delays, gewoon opzetten en werken (spelen idg).
Onmiddellijk viel het scherm me op. Zelden heb ik zulke goede kleuren/helderheid gezien. Enkel enkele IPS panelen (zoals de Apple schermen) komen in de buurt! Het is zelfs zo helder dat je niet meer merkt dat het een glansscherm bedraagt, nergens zie je weerspiegelingen! (toch niet waar ik hem gebruik). Een dikke + voor Clevo
Na wat settings aangepast te hebben heb ik het toestel dan even terug ingepakt (was op men werk

). Thuisgekomen heb ik direct Crysis 2+patch geinstalleerd. Dit ging vrij snel en dan spelen maar. Alles maxed out gezet (ULTRA/dx 9.0 natuurlijk, DX11 durf ik zelfs niet van dromen

) en het spel liep vrij degelijk voor een laptop: 35-45fps; op High alles 60+.
Daarna Crysis terug gedesinstalleerd (was maar een test

) en World Of Tanks geinstalleerd. Dit ging ook zeer vlot, maar toen ik het op very high settings probeerde te draaien was ik een beetje depri: tussen 25 & 55fps. Na wat proberen kwam ik tot 2 conclusies: de ATI driver is out of date (nieuwe drivers werken beter me WOT) & de Edge detect AA is te hoog gegrepen voor de 6990m. Zonder de AA heb ik gemiddeld 40-80fps afhankelijk de map, maar onder 50fps is niet genoeg om het spel vlot te spelen.
Daarop heb ik geprobeerd om de ATI driver te updaten maar dit weigerde hij. Later deze week neem ik men laptop mee naar mijn eigen stek om me wat dieper te verdiepen in dit probleem maar voorlopig heb ik nog geen tijd gehad om naar een oplossing te zoeken
Daarna Oblivion (5th year Edition) + 3QTP (texture mod) + Franscesco's levelled creature/item mod (full) gedraaid & deze werk naadloos maxed out (1920x1080, HDR (dus geen AA), alle sliders op hoogste, shadows,...) met een framerate van 50-65fps. Skyrim here i come

De wifi werkt ook perfect. ICM met een sitecom draadloze router (300mbps) en een Telenet abbo heb ik geen last van traag internet/trage ping itt mijn vorige laptop (een sony VPC reeks toestel die een 150mbps N-kaart had).
Het geluid is ok (ook weer beter dan mijn vorige laptop) alleen heb ik de THX mogelijkheden nog niet kunnen testen (ook iets voor dit weekend).
Voorlopige conclusie:
op enkele (minieme) zaken na is dit toestel elke euro waard! Ik heb meer dan genoeg ervaring met laptops om te mogen opmerken dat je voor het geld dat je voor een BTO betaald geen enkele "merkpc" met dezelfde kwaliteit gaat vinden in de consumentenreeksen voor de prijs die je hier gaat betalen! Het dichtstbijzijnde toestel dat overeenkomt met mijn toestel (die lokaal kan besteld worden) is een Dell Alienware die ongeveer 1000€ duurder is!
Mijn persoonlijke aanrader voor mensen die weten wat ze willen dus