Aangezien iedereen hier druk zit te typen over eea, leek het mij zinvol om mijn mening ook maar te delen, aangezien ik waarschijnlijk dezelfde overwegingen heb gemaakt die een heleboel andere tweakers maken bij het kiezen van een laptop. Hoewel ik nog geen echte beoordeling kan geven omdat de laptop na 1 dag uiteraard nog niet binnen is, doe ik toch maar een post gezien de drukte hier.
Op verzoek van een aantal mensen boven mij heb ik overigens de specs van mijn bestelling onderaan de post geplaatst..
Zonder persoonlijk enig persoon of bedrijf te willen aanvallen, valt het mij op dat ik regelmatig "schijn" argumenten zie waarvan mijn wenkbrauwen gaan fronzen om het zo maar te zeggen. Niet dat ik mij er echt aan stoor, maar voor mij persoonlijk komen alle berichten van een dergelijk iemand dan direct in een ander daglicht. Als ik vervolgens kijk naar de post historie op een slapeloze nacht dan worden vaak mijn vermoedens bevestigd. Het is zonder meer duidelijk dat NBT en BTO bepaalde belangen hebben, maar het is mij opgevallen dat ze naar mijn mening bijzonder correct de regels naleven. Echter, mede omdat ze zelf belangen hebben, kunnen ze ook niet altijd vrijuit spreken, omdat dat al gauw partijdig zou kunnen lijken. Vanuit dat oogpunt heb ik wel eens het idee dat de reacties over en weer niet helemaal evenwichtig zijn omdat "wij" tweakers volledig open kunnen spreken en deze bedrijven niet. Alles in acht nemende, vind ik dat zowel NBT als BTO zich consequent uitermate correct en redelijk gedragen en dat is/was dan ook voor mij de primaire reden om toch niet voor de mooie xps 17 te gaan maar voor een BTO.
Wat betreft de keuze van de laptop, zie ik dit in een iets bredere context dan de meesten denk ik. Ik koop niet alleen een product, maar ik ben ook voor x jaar afhankelijk van de service van een bedrijf. (Dit is ook de reden dat ik eigenlijk liever in een "echte" winkel koop dan een webwinkel, maar dat is weer een ander verhaal...). Absoluut is het mogelijk om bij Dell voor een gunstige prijs een hele mooie laptop te kopen. Maar als ik zie wat voor beleid zij er op nahouden.... geld vragen voor wettelijk verplichte garantie, soms belachelijke prijzen rekenen voor reparatie, meerprijs vragen voor onderdelen (geheugen, garantie) die totaal niet overeenkomen met de intrinsieke waarde van de upgrade, dan lijkt het er op dat dit bedrijf er wel heel erg op gericht is om de winst te maximaliseren, zelfs als dit ten koste gaat van de klant. Daar heb ik als klant simpelweg geen boodschap aan. Ik gun elke ondernemer zijn marche, maar dit is bij DELL naar mijn mening absoluut geen nette marge meer. Daarom vind ik het persoonlijk ook jammer dat dit nooit ter sprake komt in de best buy guides. Natuurlijk zijn het mooie laptops maar voor mijn gevoel zijn ze toch wat oververtegenwoordigd als ik de twee oranje sterretjes zie bij de shopremviews. (Zelf had ik het overigens leuk gevonden om ook eens een BTO te zien bij de bbg, of op zijn minst genoemd zien worden, omdat het zich overduidelijk op een aantal punten onderscheid van de concurrenten. Voor mij was het iig een goed alternatief voor de xps17).
BTO/ NBT gaf mij bijna een tegenovergestelde indruk... Consequent (voor zover ik kan zien) proberen ze een goed product te leveren met een nette service tegen een redelijke prijs (ook als je een iets andere config wil). Tot nu toe heb ik alleen NBT gesproken... en alles is in redelijkheid op te lossen. Tuurlijk keek ik ook even raar op toen ik de posts zag over het niet terugnemen van de laptops. Aan de anders kant verwacht ik niet dat bij producten waar de marges flinterdun zijn, dat ze zo maar even een "custom" product kunnen terugnemen omdat hij toch niet helemaal bevalt. Ik kwam toen met de suggestie om de pixelgarantie wat lager te doen (omdat tweakers de 7 dagen retour bij kopen op afstand wet gebruiken/misbruiken voor 1 stukke pixels) en daar is *direct* gehoor aan gegeven.
Al met al dacht ik, laat ik het eens proberen met een BTO en kijken hoe het verloopt. Mijn collega is tot nu toe prima tevreden met zijn 1 jaar oude BTO en hij kwam op dit merk door weer een advies van een collega van hem.
Overigens ben ik niet principieel voor of tegen dell/bto, alleen heb ik op basis voor *mij* belangrijke punten een bewuste keus gemaakt voor een product. En omdat ik geen enkele binding heb met enige webshop oid hoef ik ook geen blad voor de mond te nemen

.
specs:
- Accu: 9Cell 5600mA batterij (Hi-CAP)
- Anti-glans folie: Geen
- DVD of Blu-ray / extra harddisk: DVD-+RW brander
- Externe USB DVD drive: Geen
- Garantie: 2 Jaar pickup & return garantie
- Geheugenslot (1): 4Gb BTO Selected DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (2): 4Gb BTO Selected DDR3-1333Mhz
- Harddisk: Hybrid 500Gb 7200rpm + 4Gb SSD
- Keyboard: QWERTY
- Koelpasta: Artic silver koelpasta (6 graden)
- Microsoft Office: Geen office licentie
- Pixelgarantie: 30 Dagen pixelgarantie (BTO)
- Processor: Core i7-2630QM (2Ghz, 6Mb cache)
- Windows: Geen besturingssysteem
- Wireless card: Intel Centrino Advanced-N 6230 D