MatMich schreef op woensdag 07 september 2011 @ 02:06:
Ik ben het spel nog steeds aan het spelen omdat ik er niet mee wil stoppen totdat ik zeker weet hoe het werkt.
Ik heb al diverse keren de handleiding gelezen en vele youtube filmpjes (walktroughs) bekeken.
Maar het dubbeltje valt nog steeds niet.
Ik verdwaal ,snap niets van de maps en nog minder van het hackingsysteem.
Sterker nog dat hacken komt bij mij echt niet binnen wat nu precies de bedoeling is en hoe het nu precies moet en daar scchijn ik dus niet de enige in te zijn.
Ik vind de bediening verre van gemakkelijk je moet hele onhandige toetscombinaties gebruiken voor diverse handelingen.
Mijn vingers lijken niet gebouwd voor een snelle toetsenboard layout in dit spel.
Je zal dat ongetwijfeld kunnen veranderen maar eerlijk gezegd heb ik dat bij de tientallen misschien wel tegen de 100 andere spellen die ik ooit gespeeld heb nog nooit noodzakelijk gevonden.
Het meest frustrerende is wellicht nog wel dat iedereen laaiend enthousiast schijnt te zijn over dit spel terwijl ik het tot nu toe bijzonder saai en onoverzichtelijk vind.
Ben benieuwd tot hoelang ik het volhoud of wanneer ik erachter kom dat ik het misschien toch wel leuk vind.
Maar zoals gezegd tot nu toe vind ik het een "boring" en frustrerend spel waar ik geen enkele vat op kan krijgen.
Je hebt ondertussen al heel wat tips gekregen, maar alsnog zal ik mijn speelmanier aangeven, omdat ik merk dat ik het spel ook anders zie dan de meeste mensen hier. Dit bericht is ook voor Bram1984.
1 Dit spel is niet bedoeld om snel te spelen. Het kan wel, maar het hoeft niet. Haast je dus niet en denk rustig na over de dingen die je wilt doen.
2 In dit spel moet je niet alles tegelijk willen doen, of alles willen zien. In principe begin je met plannen door op 'u' te drukken. Je krijgt dan je doelstellingen te zien. Lees dit rustig door, kies uit welke opdracht je wil gaan doen en lees dan aan de rechterkant de opdrachten (nogmaals) goed door. Rechts staat namenlijk in detail wat de bedoeling is.
3 Druk vervolgens op 'p' en je krijgt de plattegrond. De plattegrond bestaat uit verschillende hoogtes. Rechtsonder kan je kijken op welke hoogte een kruisje staat. Elk kruisje hoort bij één van de missies die je kan gaan doen. Zoek in de plattegrond eerst op welk kruisje bij jouw missie hoort. Als je de muis boven een kruisje plaatst komt er naast te staan bij welke missie dat kruisje hoort. Zoek daarna op waar je zelf bent op de kaart. Met die gegevens moet je een route kunnen bedenken die je vervolgens probeert af te leggen. Op kruisingen of rare plekken gewoon de kaart er weer bijpakken door middel van 'p'.
4 Het hacken is hier al meerdere keren uitgelegt, maar ik merk dat het probleem is dat het te snel gaat. Hier wat tips:
- Hacken doe je met de muis. Je kan eventueel op spatie drukken om de timer te stoppen door middel van een 'STOP worm'.
- Voor je begint met klikken op de nodes, kan je de eerste node in alle rust inspecteren. Zolang je niks doet, zal de timer ook nooit beginnen te lopen. Bekijk alle vier de keuzemogelijheden van een node. Die is voor elke node namenlijk hetzelfde.
- Lees ook even de 'help' door. Deze vind je onderin het scherm waarin je zit te hacken.
- Klik op een node. Je ziet nu aan de zijkant van het kleine menu een percentage staan. Dit is de kans dat je gepakt wordt als jij de node gaat proberen te pakken. Door middel van augmentations kan je die kans ook verkleinen, waardoor het hacken rustiger verloopt.
- Als de timer begint te lopen, is het enige wat je kan doen snel verder gaan. Op dat moment maken wij allemaal wel eens fouten, daar is het ook voor bedoeld. Probeer gewoon zo snel mogelijk de groene node te bereiken. Je snapt neem ik aan dat je alleen nodes kan pakken waarmee je verbonden bent.
- Het hacken is zo gemaakt dat het niet altijd lukt. Aan de andere kant heb je meerdere pogingen om te hacken. Als het de eerste keer niet lukt, kan je gewoon 30 seconden wachten en daarna kan je dezelfde hack opnieuw doen.
5 Veel mensen hier zeggen dat alle hulpmiddelen aan zetten, zoals highlight en markers, helpt om te navigeren in de wereld. Ik speel nooit met hulpmiddelen, zelfs niet met een crosshair. Op die manier zie je dus alleen maar de wereld om je heen en dan MOET je wel de plattegrond gebruiken. Op die manier leer je sneller en beter navigeren dan met de hulpmiddelen.
Je moet dit spel gewoon de tijd geven. Fouten moet je accepteren, net als in het echte leven. Na een paar uur heb je alles onder controle. Graag even laten horen hoe het straks gaat.