“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”
Anoniem: 242718
welk ras speel je en waar verlies je vooral tegen? (ras, unit compositie etc) misschien kun je een replay posten ter illustratie?Flix83 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:21:
Verder zit ik altijd met t probleem dat ik op 200/200 sup zit en nog verlies!!
Dus ik ben op zoek naar sparring partners....zn broer versla ik nog met 2 vingers in de neus dus daar heb ik op t moment niet zo veel aan..
Blackstar #146
Er zijn vele aardige tweakers die je graag tips geven. Zo was ik behoorlijk down van al het verliezen in SC2, poste enkele reviews, kreeg tips en motivatie en won zelfs weer een keer of twee.
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Ik speel meestal Terran in brons league. (beter was t om voor mensen zoals mij een koper league te maken)
in het kort:
het meestal MMM met vikings en bangees.
nog een paar Battlecruisers en een klein hoopje tanks.
Als je vaak 200/200 battles verliest als T gaat er iets fout. Je loopt dan of achter op upgrades, hebt een verkeerde army compositie of er gaat iets fout met je micro (army positionering, abilities zoals Stim, etc.).Flix83 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:16:
ik zal vanavond even zoeken en een replay posten.... of nog ff een spelletje doen..
Ik speel meestal Terran in brons league. (beter was t om voor mensen zoals mij een koper league te maken)
Das ook wel van alles een beetje.in het kort:
Sommige units winnen erg aan kracht als je ze in grote aantallen hebt, andere juist weer niet. Over het algemeen is het niet heel erg effectief om een beetje van alles te hebben en is keuzes maken (counter je tegenstander) en een wat gerichter Tech pad een goed idee.
Maar idd, een replay waarin je verliest werkt het beste als je advies zoekt.
Anoniem: 291856
Eh je hebt al een starport meestal met een techlab eraan voor banshees, dus dan is het alleen op het raven icoontje klikken.furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:43:
Het gaat er puur om dat het enige wat echt goed werkt tegen DTs mobiele detectie is, of je moet een hele hoop scans klaar hebben staan. En de mobiele detectie van terran is nou eenmaal de moeilijkste om te krijgen.
Protos moet er speciaal een gebouw voor maken en een observer maar bij terran is dat gebouw gewoon ongeveer standaard.
Over het algemeen heb je dus geen Tech Lab aan je Starport zitten, omdat je vaak Vikings moet spammen tegen Collosus en/of Medivacs voor je MM. Dat Terran altijd een Starport heeft is hetzelfde als dat je zegt dat Protoss altijd Templar Archives heeft, want ja... het is maar een kleine moeite om het neer te zetten en stel je voor dat hij mass MMM gaat, dan ben ik mooi voorbereid, wat wel klopt.. maar als de vijand dit dus niet doet, heb je een heleboel resources de goot ingegooid.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:52:
[...]
Eh je hebt al een starport meestal met een techlab eraan voor banshees, dus dan is het alleen op het raven icoontje klikken.
Protos moet er speciaal een gebouw voor maken en een observer maar bij terran is dat gebouw gewoon ongeveer standaard.
alsof elke terran speler voor banshees gaatShadowhawk00 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:52:
[...]
Eh je hebt al een starport meestal met een techlab eraan voor banshees, dus dan is het alleen op het raven icoontje klikken.
Ik gebruik banshees bijna nooit, meestal heb ik een reactor aan mijn starport zitten.
En dan nog, al zou ik een techlab hebben, het duurt echt eeuwen tot een raven gebouwd is. als ik die nog moet bouwen als de DT's al in mijn basis zitten.. dan is het echt al GG als ik geen andere detectie heb.
Als terran heb je de scan altijd nog tenzij je alleen mules maakt daarmee, en wat van die missile towers zijn ook niet erg duur en wel handig meestal heb je tegen die tijd wel een enginering bay.RonnieB82 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:02:
[...]
alsof elke terran speler voor banshees gaat![]()
Ik gebruik banshees bijna nooit, meestal heb ik een reactor aan mijn starport zitten.
En dan nog, al zou ik een techlab hebben, het duurt echt eeuwen tot een raven gebouwd is. als ik die nog moet bouwen als de DT's al in mijn basis zitten.. dan is het echt al GG als ik geen andere detectie heb.
En reactor techlab kan je vrij handig even wisselen van je starport.
En anders heb je tegen protos vaak ook wel ghosts want die zijn redelijk OP tegen protos met de EMP ( 500 damage in 1 shot is niet extreem )
Is dat dan Bronze ervaring? Want je spreekt toch maar weer dingen tegen die zo in een plan passen...furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:29:
enkel dat mijn ervaring is dat terrans veruit het zwakste ertegen zijn omdat die vaak op hun scans vertrouwen voor detection, en dat is gewoon erg weinig.
Om dan later 60 marines per minuut te kunnen pompen? Insignificant maar je wint het vrij snel terug?furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:29:
Maar ik heb die strategie nog nooit gezien in het wild, dus voorlopig valt het nog wel mee. En 400+150 minerals zijn 11 marines, dat noem ik net heel insignificant.
Maar dat scout je vijand dan want hij ziet dat je gas gaat en er geen Marauders te zien zijn,furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:29:
Ik ben niet bepaald een pro, maar als ik naar de BO van dat topic kijk dat jij had gelinked kan ik zo voor TvT een counter bedenken, reapers.
dus counter je zelf met Marauders waardoor die Reapers hun ding niet meer kunnen doen.
Later in het spel zijn die Reapers ook niets meer want dan lift je gewoon je OC.
Je begint dan ook met een BO waar je jezelf tegen wat je vijand doet beschermd en dan pas ga je voor 4OC.furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:29:
Die complete strategie is erop gebaseerd dat je wall off heel blijft, als je daar snel langs kan zit je met een stel unstimmed marines als je complete defense, schiet lekker op.
Verder kan je door je FE met je eerste of tweede OC extra gas nemen waardoor je zeker niet unstimmed bent.
Waarom blijf je denken dat het lang duurt voor een scan en dat hij totaal geen detectie in zijn base heeft?furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:29:
Huh? Als ik voorkom dat mijn tegenstander detection kan maken en ik heb DTs in zijn basis denk ik dat het zeer nuttig tijdverdrijf is om zijn tech lab te vernietigen. Dan kan ik lekker verder gaan met zijn spul vernietigen, en met een paar DTs in je basis zonder dat je detectie hebt is het heel snel game over.
En hij vernietigd je DTs voordat jij meer schade aanricht dan dat heel jouw Warp benodigdheden en DTs kosten.furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:29:
Als ik ga inwarpen in basis doe ik dat uiteraard niet in zijn mineral line, ben niet helemaal gek. Ik warp ze gewoon in in een rustig hoekje van zijn basis. En ja warp prism wordt door sensor towers gezien, maar dan nog zijn DTs ingewarped voordat zijn leger mijn prism kan vernietigen tenzij hij vikings heeft.
Dan heb ik het eigenlijk ook niet alleen over kost, vergelijk ook eens de tijd die je er voor nodig hebt...
En dan bestaat er nog de kans dat je vijand je DTs strategie op tijd scout.
Klopt, maar een goede speler heeft altijd minder dan 50 energy op zijn OC (vooral early game)Shadowhawk00 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:20:
[...]
Als terran heb je de scan altijd nog tenzij je alleen mules maakt daarmee, en wat van die missile towers zijn ook niet erg duur en wel handig meestal heb je tegen die tijd wel een enginering bay.
En reactor techlab kan je vrij handig even wisselen van je starport.
En anders heb je tegen protos vaak ook wel ghosts want die zijn redelijk OP tegen protos met de EMP ( 500 damage in 1 shot is niet extreem )
Een drop is dan het enige manier om binnen te komen, maar dat zie ik gelukkig niet echt vaak.
Ik heb net nog een ander potje gespeeld, maar ik had het idee dat ik veel beter kon. Ik ben de protoss van het linker team aan de onderkant (PDOWM). Zien jullie dingen die beter kunnen:
http://www.sc2replayed.com/replays/113573-4v4-terran-protoss-zerg-sand-canyon
[ Voor 10% gewijzigd door pientertje op 07-12-2010 21:21 ]
Tweede gedeelte: huh? Nederlands aub.TaraWij schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:28:
[...]
Is dat dan Bronze ervaring? Want je spreekt toch maar weer dingen tegen die zo in een plan passen...
Eerste gedeelte: schattig hoor, ook lekker niveautje. Is gewoon diamond. En welk niveau ben jij dan wel?
Daar heb je bijzonder weinig aan als je dood bent.Om dan later 60 marines per minuut te kunnen pompen? Insignificant maar je wint het vrij snel terug?
Wat niet kan omdat bij de BO die je linkede je pas heel laat gas pakt. Als je eerst moet scouten dat er reaper uit zijn, dan nog gas pakken, dan nog gas harvasten, dan nog tech lab maken, en dan nog marauders maken, is het een beetje laat.Maar dat scout je vijand dan want hij ziet dat je gas gaat en er geen Marauders te zien zijn,
dus counter je zelf met Marauders waardoor die Reapers hun ding niet meer kunnen doen.
Niet in de BO die je linkde.Je begint dan ook met een BO waar je jezelf tegen wat je vijand doet beschermd en dan pas ga je voor 4OC.
Omdat een raven nou niet zo vaak gemaakt wordt, net als willekeurig overal missile batteries. Doen ze dat wel, prima, dan kill ik die eerst. Die zijn probleemloos dood voordat zijn leger er is gezien dat ze niks terug kunnen doen.Waarom blijf je denken dat het lang duurt voor een scan en dat hij totaal geen detectie in zijn base heeft?
Wat je over houdt is de scan. Normaal gesproken heb je niet 4 OCs met 200 energie in je basis staan, en als dat het geval is ga ik uiteraard geen DTs inwarpen, ik kan ook scouten hoor. Normaler is 2 OCs, soms zelfs maar eentje, die als hij geluk heeft meer dan 50 energie heeft (wat ik zo kan zien). Daarmaa kan hij 1 DT killen, en dan moet hij wachten tot hij weer 50 energie heeft, dat duurt wel een tijdje.
Ja jongens, lekker gemaakt die updater (op deze computer moet SC2 nog upgedate worden en dit was melding die ik kreeg bij opstarten replay):
http://img228.imageshack.us/img228/1811/75968406.png
@pientertje, het handigste is een 1v1 en als je al iets aan replays hebt bekeken zelf hoe andere (goede) spelers het doen.
Er is redelijk wat wat beter kan. Je bent hele tijd aan begin supply blocked. Die photon cannons aan het begin zijn nogal nutteloos, dan vallen ze gewoon je ally aan, of ze halen ze zo neer. Als er 4 aanvallen moeten er 4 verdedigen, als ze bij jouw aanvallen zijn die cannons wel handig, als ze bij je ally aanvallen had je meer leger kunnen hebben om hem te verdedigen.
Je haalt geen upgrades erbij, met die enorme hoeveelheid minerals die je over had, had je of zealots kunnen maken of expanden (beide eigenlijk wel). Je vraagt aan je ally waar aan te vallen, die verteld het je twee keer, je valt heel ergens anders aan. Daar werd het uiteindelijk 3 tegen 1 ofzo, waardoor je uiteraard al je voids verloor (had je ook wat eerder kunnen terugtrekken, sowieso val je wel erg vaak aan als er ook missile turrets op je schieten). Maar had je gewoon met de andere protoss mee aangevallen dan had je bij die aanval waarschijnlijk gewoon al gewonnen.
Later heeft hij je ook nog een keer gered toen meerdere jouw aanvielen, toen ging hij daar aanvallen maar toen hield jij je voids weer achter toen zijne dood gingen, daar had je hem ook kunnen helpen.
[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 07-12-2010 22:10 ]
Je wijkt af...furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:42:
Tweede gedeelte: huh? Nederlands aub.
Eerste gedeelte: schattig hoor, ook lekker niveautje. Is gewoon diamond. En welk niveau ben jij dan wel?
Maar ik ben niet dood, je start namelijk van een BO die wat je scout countert...furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:42:
Daar heb je bijzonder weinig aan als je dood bent.
Sorry, maar je begint over een BO die TvZ is. Hier niet van toepassing...furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:42:
Wat niet kan omdat bij de BO die je linkede je pas heel laat gas pakt. Als je eerst moet scouten dat er reaper uit zijn, dan nog gas pakken, dan nog gas harvasten, dan nog tech lab maken, en dan nog marauders maken, is het een beetje laat.
[...]
Niet in de BO die je linkde.
Past niet echt in een plan als je al DTs aan het techen bent als harass...furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:42:
Omdat een raven nou niet zo vaak gemaakt wordt, net als willekeurig overal missile batteries. Doen ze dat wel, prima, dan kill ik die eerst. Die zijn probleemloos dood voordat zijn leger er is gezien dat ze niks terug kunnen doen.
Wat je over houdt is de scan. Normaal gesproken heb je niet 4 OCs met 200 energie in je basis staan, en als dat het geval is ga ik uiteraard geen DTs inwarpen, ik kan ook scouten hoor. Normaler is 2 OCs, soms zelfs maar eentje, die als hij geluk heeft meer dan 50 energie heeft (wat ik zo kan zien). Daarmaa kan hij 1 DT killen, en dan moet hij wachten tot hij weer 50 energie heeft, dat duurt wel een tijdje.
Stop gewoon met je gelijk proberen te halen, je pikt steeds op kleine delen van mijn antwoord zonder succes.
Je standpunt over DTs houdt gewoon niet, ik ga hier niet verder op in...
[ Voor 4% gewijzigd door TaraWij op 07-12-2010 23:18 ]
Waarom zou ik in hemelsnaam voor DTs techen als hij 4 OCs in zijn basis heeft staan? Ik ga ook niet DTs doen als hij zijn basis vol met missile batteries heeft of als hij rechtstreeks voor ravens gaat.
In tegenstelling tot cloaked banshees kan je DT tech gewoon op het laatste moment afbreken, enige wat je dan hebt is je Twilight council, maar die is niet bepaald nutteloos zonder DTs, HTs zijn sowieso leuk als tegenstander met hordes marines komt.
Feit blijft, ik heb de strategie van een hele zooi OCs nog nooit in het wild gezien, iemand hier die dat wel heeft gezien? En hoe vaak dan?
Over het algemeen heeft een terran gewoon maar 1 of 2 OCs als je met DTs komt, niet 4. Ja hij kan er soms 4 hebben, maar om het nog een keer te herhalen, ik ga niet techen voor DTs als hij hele zooi detectors heeft, of het nou ravens, turrets of OCs zijn. Zulk soort uitzonderings situaties zeggen niet veel, en sowieso zijn DTs niet echt mijn meest gebruikte strat. Alleen als ik ze gebruik is het in 90% van de gevallen tegen terran, want terrans zullen veel vaker dan andere een gebrek aan detectie hebben.
En je bent wel heel leuk begonnen met je trieste opmerkingen dat mijn niveau te laag zou zijn, maar de enige TomWij op SC2 is een bronze speler, dat gecombineerd met hoe profesioneel je mijn wedervraag hebt ontweken zou het me niet verbazen wanneer jij dat bent.
Sowieso hebben we twee hele discussies door elkaar lopen:
De ene is DTs, die in mijn ervaring gewoon het beste zijn tegen terran omdat die vaak op hun OC vertrouwen voor detectie voen die raakt gewoon door zijn energie heen.
De tweede is die strat om heel veel OCs neer te plempen. Dat heeft geen enkele invloed op de DTs, gezien dat je die niet maakt als er veel OCs staan. Daarnaast is jouw punt dat die strat OP zou zijn en generfed moet worden, en ik vind het daar veel te vroeg voor, gezien dat hij pas paar dagen geleden bedacht is en nog nauwlijks in het wild voorkomt. Volgens mij zou het ook niet bepaald de eerste strat zijn die als OP is binnen gehaald en toch niet zo heel goed bleek te zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door Sissors op 07-12-2010 23:40 ]
Uhmm, je ziet op het allerhoogste nivo DT rush / harass in PvT en idd scans gaan dan wel eens op en turrets worden gesloopt voordat de T kan counteren. Daarom zie je ook in TvT vaak cloaked banshee harass.TaraWij schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:17:
Stop gewoon met je gelijk proberen te halen, je pikt steeds op kleine delen van mijn antwoord zonder succes.
Je standpunt over DTs houdt gewoon niet, ik ga hier niet verder op in...
Heeft niet zozeer te maken met alle tools die T in theorie zou kunnen gebruiken. Heeft er meer mee te maken dat T zijn energie hard nodig heeft voor mules en scouting scans. Daarnaast is het gewoon een kwestie van timings. Je tegenstander kan maar zo veel hebben op moment X en veel energie of detectie is daar vaak geen onderdeel van.
Een exotische build als zo'n 4 OC is nou niet echt een goed voorbeeld waarom dit niet zou werken.
Neem het niet persoonlijk, ik ben hier veel te kritisch maar daar leer je ook het meeste uit.pientertje schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:21:
heb het even geprobeerd, maar het lukt niet heel goed. Maar dat zal wel aan mijn slechte macro liggen.
Ik heb net nog een ander potje gespeeld, maar ik had het idee dat ik veel beter kon. Ik ben de protoss van het linker team aan de onderkant (PDOWM). Zien jullie dingen die beter kunnen:
http://www.sc2replayed.com/replays/113573-4v4-terran-protoss-zerg-sand-canyon
Build Order
Een macro overzicht van wat je plant en waar dit mis gaat.
0:22 - Je vraagt voor een strategie, maar je enigste optie is eigenlijk om in het begin iets algemeen te maken.
In jouw geval een Pylon en een Gateway, en dan te scouten en dan een aangepaste strategie uit te werken. Zie jaan hun scout dat ze gaan rushen, expanden, techen? Reageer hier op, een cheese haal je toch niet. Ook plan je best pas na het scouten wie je aanvalt, kies hier voor een zwakke speler of voor een belangrijke expo...
0:45 - Door afgeleid doe je hiervoor even niets, en dan bouw je twee Probes tegelijkertijd van 100 Minerals. Deze had je beter aan een Pylon besteed aangezien je die nu alleen maar uitstelt en al de rest dat daar op volgt ook.
In plaats van een Probe 5 seconden uit te stellen, stel je de Pylon 20 seconden uit. Al bij al niets bijzonder tot je verder gaat kijken, je zit namelijk daarna in een supply block van 20 seconden.
1:30 - Je queued twee extra Probes die samen 100 Minerals kosten, maar die Minerals zijn wel handig voor de Gateway die je zo moet gaan bouwen. Als je dit constant gaat blijven doen dan zit er steeds 100 tot 200 minerals gequeued in je Nexus, deze sta je zo vroeg al achter op de vijand. Later in het spel meer queuen gaat, maar in het begin is het meer een achterstand. Leer hoe je hotkeys moet gebruiken om je gebouwen en units in groepen te steken, zo kan je eens je hoort dat je Probe klaar is de volgende maken en eens je jouw BO wat beter onder de knie hebt ga je dit vanzelf net voor dat geluid komt doen...
2:23 - Je bouwt laat een forge, niemand heeft een scout naar de vijand gestuurd.
Wat zou je nu doen als je vijand een rush doen met Zealots of Marines?
4:10 - Nu heb je pas iets om te verdedigen, op dit moment heeft Paars genoeg resources voor zijn Factory te starten en door te techen. Wie weet plant hij Banshees? Je plan was ook om air te gaan maar hier zie ik op dit moment nog niets van, je vrienden hebben hun Cybernetic Core al geplaatst. Dit terwijl jij je beperkt tot statische defensie en enkele Zealots, gemakkelijke prooi voor Marines (Stutter Step) en Banshees.
5:13 - Daar is de Cybernetic Core, je vriend heeft al half zijn Stargate. Er staat slechs een enkele Pylon bij je ramp, hier hangen drie Photon Cannons en één Forge aan die je vijand zo onbruikbaar zou kunnen maken.
5:46 - Supply Block, Nexus doet niets, er staan ook 2 Stalkers en daarna 4 Probes te veel in de queues.
7:00 - Nog steeds Supply Block, hierdoor hebt nog maar 2 Army units, je Star Gate kan niets doen omwille van de items die in de queues steken en omwille van een expo die te vroeg komt. Bijgevolg zit je met te weinig minerals en te veel gas, er is dus iets mis in je plan: Je maakt geen air terwijl dit in je plan zat, je maakt geen extra leger meer aan, je maakt geen extra Photon Cannons. Een expo moet je doen als alle gebouwen die je hebt iets nuttig aan het doen zijn. Als je geen workers aan het produceren bent omdat je Supply Blocked bent dan heeft een extra expo zeker geen zin...
Verder dan dit ga ik qua precisie van het plan niet, want dat is enkel maar herhaling.
Merk wel op dat wanneer je aanvalt op 13:30 je met te veel minerals zit en je Nexusen en Gateways niets aan het doen zijn, je had hier je economie kunnen boosten en Zealots kunnen maken in het geval dat ze een leger stuurden. Merk ook op dat er in spellen met een hoger niveau veer vroegere aanvallen gebeuren, daarom is het van belang te scouten en je BO te verbeteren als je competitief wil verbeteren...
Nog een laatste die ik later heb opgemerkt:
Je base is pas saturized (efficient benut) als je per mineral en gas hatch 3 Probes hebt.
Dit wil zeggen dat je per base minstens 24 Probes moet hebben, maar bij jou tel ik er 8 te weining...
In plaats van naar die gouden expo te gaan had je 16 Probes extra kunnen produceren,
dan had je vroeg twee efficiente bases in plaats van laat drie inefficiente.
Aanvallen
Je verliest al je Void Rays uiteindelijk aan zijn turrets dus in plaats van zijn SCVs aan te vallen moet je volgende keer zijn productie stoppen. Eerst die Reactor, dan zijn Supply Depots op de wall zodat eventueele ground units later binnen kunnen. Normaal gezien zou je dan nog je Void Rays moeten hebben waar je zijn Command Center gemakkelijk mee zou moeten kunnen aanvallen, want dan ben je nog net uit het bereik van zijn Turrets en zijn je beams opgeladen om daarna met gemak de Turrets een voor een snel te vernietigen en achter de SCVs te gaan.
Klinkt allemaal wel redelijk simpel, maar hou er rekening mee dat een van zijn vrienden elk moment naar je toe zou kunnen vliegen met Vikings. Zorg dus dat je blijft produceren en je versterking kan sturen. Maar natuurlijk even belangrijk, een kreet naar je vrienden om terwijl een andere vijand aan te vallen kan ook al wonderen doen...
Scouten
Wat als je vijand nu heel vroeg een Fast Expand deed naar een gouden expo? Hij heeft dan al heel vroeg een economisch voordeel en tegen de tijd dat jullie aanvallen ook een voordeel in zijn leger.
Zie mijn eerdere post over hoe je als Protoss kan scouten, en zorg ook dat je zicht op de map hebt (T1 Patrol).
Een hele boterham, maar vind het leuk af en toe eens een replay te analyseren ter recapitulatie.
Veel plezier ermee...
Moet je deze replay van me zien: sharebee (5 upload services) en SC2replayed
Het is wel een build die effectief werkt en het is een additioneel tegenvoorbeeld van zijn stelling.djengizz schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:37:
Een exotische build als zo'n 4 OC is nou niet echt een goed voorbeeld waarom dit niet zou werken.
Nee, heb op alles geantwoord.furby-killer schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:32:
Goed zo, je negeert de helft van mij terwijl ik wel op jouw complete antwoord.
Terran zijn reactie start bij het scouten, niet bij DTs die opeens in je basis rondlopen.
Hoe kan jouw stelling zich dan houden na al het geen wat ik eerder heb gezegd?
Waarom opeens zo persoonlijk trouwens? Dit zie je mij toch niet doen? Of je interpreteert iets mis?
Are you coming to bed? I can't. This is important. What? Someone is wrong on the internet.
The law of diminishing returns.
De rest van je hele post draait rond de pot, hier ga ik zoals ik zei niet verder op in...
Dit heeft geen verder nut meer zo.
[ Voor 111% gewijzigd door TaraWij op 08-12-2010 01:03 ]
Ik moet, voordat ik definitief de overstap maak naar random, eerst even oefenen met zerg en terran. Het valt me echt keihard tegen hoe slecht een 200/200 zerg army het doet tegen een 2base T army. Toegegeven, ik heb waarschijnlijk meer supply in drones zitten, maar zonder banelings (tegenstander is vrijwel altijd bio + thors) kom je er gewoon niet. Dan speel ik nog op laag niveau ook
Het is jammer dat het leren van inzicht in een ras zo lang duurt. Voor protoss ken ik vrijwel alle ins en outs en weet ik waar ik mee weg kan komen en wat ik moet verwachten. Met zerg en terran zijn m'n mechanics hetzelfde en dus ook gewoon goed, maar m'n unit keus en, vooral bij zerg, aantal zijn om te huilen. Ik weet ook niet wat ik kan verwachten, waardoor ik vaak genoeg een instant gg heb zodra ik de eerste banshee zie aankomen vliegen. Ik wéét wat ik er tegen moet doen, maar mis atm het inzicht en ervaring om dat goed in te schatten. Duurt het echt gewoon lang voordat ik al die onzin door heb of is er een manier waarmee ik sneller leer te winnen.
Spelen op een laag niveau motiveert ook niet echt
Dat is bij mij ook het probleem.Morphix schreef op woensdag 08 december 2010 @ 01:09:
Het is jammer dat het leren van inzicht in een ras zo lang duurt. Spelen op een laag niveau motiveert ook niet echt
Terran begin ik ook van binnen en van buiten te kennen, als ook hoe ik alles moet counteren. Nu ook met die 4OC, deftig te scouten en de mental checklist beter te volgen haal ik rond de 70 APM en gaan mijn spellen heel wat netter en vlotter. Waarschijnlijk gaan ze wel iets tegen die 4OC doen, maar hoe dan ook kan ik me nu eens meer concentreren op andere belangrijke dingen zoals scouten, map control, mental checklist, micro, enz...
Nieuwe dingen experimenteer ik vaak in team verband, heb de laatste tijd nieet meer zo veel 1v1 gespeeld. Misschien de komende dagen eens een pak meer doen zodat ik eindelijk niet meer in het hoge Bronze ben.
Een andere race spelen doe ik zo wel af en toe eens in team verband, maar al bij al speel ik daar alles behalve het niveau dat ik op Terran nu speel. Komt waarschijnlijk wel over tijd, maar voorlopig hou ik het bij Terran verder te perfectioneren. Speel graag competitief, hopelijk ben ik binnenkort van die bronzen medaille af...
[ Voor 9% gewijzigd door TaraWij op 08-12-2010 02:37 ]
Gisteren in de GSL 2 keer DT rush en ik zie het echt vaker, vooral in Koreaanse replays. Het idee is dan ook om je DT's in de main te warpen via een proxy pylon.Morphix schreef op woensdag 08 december 2010 @ 01:09:
Discussie gaat inderdaad nergens over. Op hoger niveau zijn DT's eigenlijk alleen handig verstopt in je leger om een eerste rush tegen te houden. Misschien dat je er eentje door de wall weet te krijgen, maar dat is lastig. Na de eerste heb je er niks meer aan, behalve misschien die archon die niet veel uithaalt.
Ja, over dronen is zeker een gevaar voor Zerg. Zoals je waarschijnlijk al weet is de manier om een T te verslaan op Macro gebied door sneller een nieuw leger neer te zetten. Probeer in de midgame zoveel mogelijk te harassen (ling run-by, muta's, etc.) Vervolgens zou je in een macro staat moeten komen waar je maxed bent en voldoende resources en larvae hebt om in één keer meer te kunnen re-enforcen dan de Terran speler. Een tech switch naar bv. Hive tech kan dan ook helpen.Ik moet, voordat ik definitief de overstap maak naar random, eerst even oefenen met zerg en terran. Het valt me echt keihard tegen hoe slecht een 200/200 zerg army het doet tegen een 2base T army. Toegegeven, ik heb waarschijnlijk meer supply in drones zitten, maar zonder banelings (tegenstander is vrijwel altijd bio + thors) kom je er gewoon niet. Dan speel ik nog op laag niveau ookHad vandaag 5 base en toch verloor ik keer op keer van een 2 base army tot ik uiteindelijk volledig werdt afgemaakt.
De Army trade die je doet is lastig en kan verkeerd uitpakken zoals al je banes op zijn Thors, slechte micro van je Muta's of slechte positionering en het is vaak gg.
Voor Zerg zijn het vooral de scouting timings zoals het suiciden van een Overlord (vs T rond de 30 supply, vs P rond de 5 en halve minuut) en checking the front.Ik weet ook niet wat ik kan verwachten, waardoor ik vaak genoeg een instant gg heb zodra ik de eerste banshee zie aankomen vliegen. Ik wéét wat ik er tegen moet doen, maar mis atm het inzicht en ervaring om dat goed in te schatten. Duurt het echt gewoon lang voordat ik al die onzin door heb of is er een manier waarmee ik sneller leer te winnen.
Maar wat wil je nu met je tegenvoorbeeld laten zien? Ik (of iemand anders) heb nooit gezegd dat terran het niet kan counteren. Zoals ik nu al 20x heb gezegd, het werkt niet altijd automatisch ofzo, als hij voor ravens snel teched werkt het niet. Als hij 20 missile turrets in zijn basis heeft staan werkt het niet. Als hij 4 OCs heeft werkt het inderdaad ook niet, maar waarom is die zo bijzonder tov van die andere? Ik heb nooit beweerd dat het altijd werkt, enkel dat het veel vaker op terran werkt dan op andere races.Het is wel een build die effectief werkt en het is een additioneel tegenvoorbeeld van zijn stelling.
Right, JIJ bent begonnen met trieste opmerking dat ik bronze zou zijn:Waarom opeens zo persoonlijk trouwens? Dit zie je mij toch niet doen? Of je interpreteert iets mis?
Dus jij bent begonnen met die opmerkingen, en nu weiger je zelf te vertellen welk niveau je bent, dat vertelt mij voldoende.Is dat dan Bronze ervaring?
Mahaar... Volgens onze thoughthammer Day[9] is verliezen doordat je teveel drones gemaakt hebt wel "the correct way to loose". Volgens hem is het gemakkelijker om te besluiten om minder drones te maken dan om te besluiten om minder leger units te maken. Ik ben geen super hoog niveau speler, maar dat klinkt mij best logisch in de oren.djengizz schreef op woensdag 08 december 2010 @ 07:42:
Ja, over dronen is zeker een gevaar voor Zerg.
[ Voor 3% gewijzigd door Dricus op 08-12-2010 08:19 ]
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...
Hierbij dan de replays *shame*Flix83 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:16:
ik zal vanavond even zoeken en een replay posten.... of nog ff een spelletje doen..
in het kort:
200/200 Fail1
Fail2
Lukte gister niet om ze te uploaden
*offtopic: wat een vette site is dat voor de replays. Tis compleet met BO en alles (had geen idee)
[ Voor 36% gewijzigd door Flix83 op 08-12-2010 14:12 ]
Ik ben slechts platinum, maar ik geloof niet echt in die Mule-build. Veel te veel zwaktes. Simpelweg niet solide. Is ook de consensus in dat topic op TL. Richting late game biedt het mogelijkheden om je scv's te sacken, maar eerder ben je toch wel heel kwetsbaar hoor.
@ Tomwij, wil je het dit weekend eens tegen mij proberen? Ik ben heel nieuwsgierig.
[ Voor 7% gewijzigd door EQJim op 08-12-2010 10:11 ]
Anoniem: 357023
Protoss zijn echter gedwongen om forge + cannons of robo tech te gaan. Het is niet van hee ik heb een backup als in een scan. Als je bijvoorbeeld banshees of DT's ziet en je hebt geen detection. Is het gewoon GG hoe dan ook, geen enkele mogelijkheid op terug te komen(enige wat nog kan is ramp oneindig forcefielden, maar dan moet je wel heel goed de DT's gespot hebben). In PVP is nu bijna allemaal war of the worlds dus je hebt er niet super veel last van. Echter bashees like wtf flying DT'S:( Je MOET daarom altijd voor robo gaan als je te weinig scouting info hebt tegen terran, wat opzich heel jammer is.
Dt's tegen terran werkt gewoon zoals het zou moeten, het is een groot risico en je kan er rekening meehouden als terran. Voor protoss is het gewoon, je MOET er rekening mee houden, maar ja opzich heb ik daar ook niet zoveel moeite mee moet ik zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 357023 op 08-12-2010 11:04 ]
daanteb schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:52:
De matches van Jinro tegen Choya (set2 & 5) zijn idd interessant voor protoss die dt's willen gebruiken. Ik heb zelf altijd het idee dat als ik dt's ga maken ze ook flink kills moeten maken om nuttig te zijn. Choya laat zien dat dt's ook goed zijn in scouten en denyen van scouten, en daardoor tot op zekere hoogte mapcontrol te houden.
Voordeel van DT's de transitie naar HT is dan wel makkelijk gemaakt.
Ik moet altijd wel lachen als er een paar minuten een command center wil landen boven op mijn DT en de speler er dan pas achter komt dat er wel eens een DT onder kan staan
en soms een paar lings achter mineral lines planten zodat je weet als ie er wil gaan minen
@hieronder, kan je dat niet reporten?
[ Voor 65% gewijzigd door Goldman op 08-12-2010 12:11 ]
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
Uiteindelijk heeft de vijand hem plat gelopen. Die gast heeft mij daarna nog een half uur lang lopen uit te schelden via de chat. Echt heel irritant. Ik hem proberen uit te leggen dat hij degene was die het slechts bezig was en dat hij de stats gewoon kon bekijken. Hij continu zeggen, ik had meeste geld eikel!
Laatste gast was ook erg gezellig. Begon in het duits te praten, dus ik zeg "english please". Begint mij daarna helemaal verrot te schelden.
Kortom, het was gezellig.
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
ja tis vaag dat er ook geen rode vlek komt als je em wil landen, dat was in sc1 wel zo dacht ik. nu heb je gewoon echt geen indicatieAnoniem: 357023 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:04:
[...]
spoiler:Ik vraag me af of Jinro in de laatste game niet beter voor de pylon kon gaan toen de robo inwarpte, dan kon hij gewoon oneindig door kon gaan met zijn banshees. maar ja dat hoort in de andere topic thuis eigenlijk
Voordeel van DT's de transitie naar HT is dan wel makkelijk gemaakt.
Ik moet altijd wel lachen als er een paar minuten een command center wil landen boven op mijn DT en de speler er dan pas achter komt dat er wel eens een DT onder kan staan
Ik weet niet op welk niveau je speelt maar ik heb wel interesses in 2v2s, en ik kan je beloven dat ik niet zal scheldenisomis schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:07:
Gisteren 8 potjes 2vs2 gespeeld en 7 verloren. De eerste gast begon gelijk allemaal commando's te geven wat ik moest doen. Na een tijdje had ik een dik leger, maar hij nog niks en hij bleef maar commando's geven.
Uiteindelijk heeft de vijand hem plat gelopen. Die gast heeft mij daarna nog een half uur lang lopen uit te schelden via de chat. Echt heel irritant. Ik hem proberen uit te leggen dat hij degene was die het slechts bezig was en dat hij de stats gewoon kon bekijken. Hij continu zeggen, ik had meeste geld eikel!
Laatste gast was ook erg gezellig. Begon in het duits te praten, dus ik zeg "english please". Begint mij daarna helemaal verrot te schelden.
Kortom, het was gezellig.
Gamen op een laptop is best ok .... echt
huh, echt? ik bedoel als je geen detection hebt. dacht dat ik dat ergens op youtube gezien had, zal het nog eens nakijken.EQJim schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:23:
Ik heb wel een rode vlek dan. Moet je Buildgrid aanzetten onder opties.
Het gebeurt ook niet zo heel erg vaak maar dacht het wel ja.
kan niet landen,bouwen etc.
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
Ja, en als het om cloaked units gaat: even in en uit zoomen en je zou ze moeten zien.Goldman schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:49:
je ziet geen rode vlek, alleen bij detection, maar 1+1=2 toch
kan niet landen,bouwen etc.
Ik doe regelmatig hetzelfde rondom mijn basis om de observer te vinden als ik geen detectie bij de hand heb.
Anders heb ik zelf ook interesse in leuke 2v2 partners !Airdack schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:45:
[...]
Ik weet niet op welk niveau je speelt maar ik heb wel interesses in 2v2s, en ik kan je beloven dat ik niet zal schelden
voor 1v1, 2v2, 3v3 zit ik 'nog' in bronze maar kom op een één of andere manier altijd uit op full platinum spelers uit..
voor 4v4 nu @ gold omdat ik dat nu meer speel.
canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200
Tips op basis van de eerste replay:Flix83 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 08:55:
Hierbij dan de replays *shame*
200/200 Fail1
Fail2
Lukte gister niet om ze te uploaden
*offtopic: wat een vette site is dat voor de replays. Tis compleet met BO en alles (had geen idee)
Werk aan een Build Order, die een balace heeft tussen early game en late game. Je maakt in in vergelijking met mezelf en je tegenstander, veel te weinig SCV's. Bij de 5 minuten heeft je tegenstander 22 SCV's in vergelijking met jou 18, terwijl je er nog 2 in de que hebt staan. Steeds denken:
Ik hoor "SCV Ready!", dus ik maak een SCV. Queuen reserveert minerals die je op dat moment kan gebruiken.
Scouting = good practice. Als je weet waar je tegenstander zit op de map, kun je voorpellingen maken. Zit hij dicht bij je base, kun je meer early game druk verwachten. Je kan dan ook zien wat hij aan het doen is. Stel je dan de volgende vragen:
1: Hoeveel Barracks tel ik?
Als je 1 barracks ziet, kun je er vanuit gaan dat hij meer gaat techen. Zie je er 3, kun je een marine push verwachten.
2: Hoeveel tech zie ik?
Weinig tech: Vroege actie in de game
Veel tech: Late actie in de game
Nu was dit een " novice " map, met destructable rocks die je " veilig houd ", maar een scan kan geen kwaad.
See. Think. React.
Bij de 11 minuten heb je net een korte aanval gemaakt met 3 a 4 reapers. Deze zag je tegenstander aankomen en had Siege tanks staan. Zie dit niet als een fout van jou, maar een goeie zet van de tegenstander. Hij zag reapers. Toen ging hij denken: Waar hebben reapers een hekel aan, en wat doen ze het liefst? Hij reageerde door Siege tanks te spreiden.
Jij ziet nu op 11 minuten Banshees aankomen. Je denkt: Waar hebben banshees een hekel aan. En je reageert door 11 (!) Vikings te maken. Dit iss een goede voorbeeld van over-reageren op de situatie. 3 Banshees counter je met gemak met 11 vikings. Maar ook met 4 vikings. Ook met 8 stimmed Marines. Ook met een paar missle turrets bij je mineral line.
Niet in paniek raken dus. Je gooit nu al je minerals in een que, je raakt supply blocked en je ontwikkeling loopt vast.
Supplies!
Probeer niet supply-blocked te raken. Dit zeg ik wel, maar het gebeurd me dagelijks. Het is niet zo zeer dat je supply-blocked word, maar wat je dan doet. Als ik zelf hoor: "Not enough supply depots" bouw ik eerst twee supply depots. Ik haal dan onnodige dingen uit productie-queues (geld vrijmaken) en investeer dit in upgrades voor de units die ik heb, expansions of defence (turrets enso).
Expansions kiezen
Je kiest bij de 17-18 minuten voor een expo die tussen jullie beide basisen in zit. Hier kun je moeilijkheden mee verwachten, en dat krijg je ook. Auto-turrets, siege tanks, missile turrets. Denk hierbij jezelf: Welke expansion is veilig en makkelijk te verdedigen. Deze is dat niet.
Macro
Ik ben nu bij minuut 19. Je hebt 3k minerals, en je probeert een expo te pakken en te houden. Als je veel minerals hebtn, moet je die snel (kunnen) omzetten in army-value. Simpelgezegd: Minerals gaan niet uit hunzelf schieten. Met 3k op de bank kun je veel. 2 Barracks erbij, een facroty erbij, starport erbij. 2e E-bay. Armory voor nog meer upgrades. Etc.... Geld op de bank is useless. Als ik dit vergelijk met je tegenstander: 100 + minerals op de bank, maar evenveel (zelf iets meer) aan inkomsten. Dit verteld mij dat deze persoon beter zijn minerals om kan zetten tot army value en dus op dit moment aan het winnen is.
Gebruik siege tegen turtles
Ik ben bij 21:20. Jij ziet: Hij zit lekker veilig achter turrets en tanks. Jij denkt: Ik heb iets met range nodig. Jij reageert: Siege tanks dus! En kijk eens hoe effectief dat is: 2 turrets weg, 3 Banshess neergehaald
Good job!
Weet de counter
De enige reden dat iemand voor zoveel banshees gaat, im omdat hij/zij overtuigd is dat zijn/haar tegenstander niet erop weet te reageren. Net na minuut 23 vallen 8 banshees jou marines aan. Je kan ze niet zien, dus er niets tegen doen. Dit is simpelweg iets wat je vaak moet tegenkomen en erop oefenen. Op een gegeven moment zal het zoiets zijn van: Banshees! -druk op hotkey voor OC, druk op C voor scan, plaats over banshess, seleveert Marines, stim en focus fire! Nee dat zal niet over een dag gaan. Dat gaat oefening kosten. Principe blijft: Zie, denk, reageer.
Kies de juiste battleground
En nu ove de laatste battle (31:50). Waarom verloor je?
Positie: Jou vikings vallen van bovenaf aan (prima), je ground army komt vanuit links langs zijn muur met turrets, thors en siege tanks. Turrets knallen je medivacs uti de lucht, siege tanks maken gehankt van je marines en thors knallen er ook op los.
Army value: Kijk een snaar de upgrades. De battlecruisers en banshees hebben +2 armor en +2 attack.
Unity: Hij heeft een stapel battlecruisers. Maar jij ook. Helaas zaten die tijdens dit gevecht ergens anders.
Samenvattend
- Werk aan je build order. Blijf SCV's bouwen!
- Scout eens wat! Scannetje hier.. Scannetje daar!
- See. Think. React. Plak deze drie woorden op de muur naast je scherm.
- Supply blocked? Time to upgrade!!!
- MacroMacroMacroMacroMacro
- Ken de antwoorden (veel spelen dus)
Good luck!
AllNight.831
Zie je online!
Zou iemand mij eens kunnen beoordelen
Anoniem: 303530
Gateway units niet zo (al helpt charge wel natuurlijk).
Sterker nog een mooi tech pad voor Protoss wat je vaker ziet is Stargate into Colossus precies omdat de Stargate de Hydra's forceert (Muta's zijn slecht vs Phoenix) en die vervolgens gecountered worden door Colossus.
Is het trouwens al een officieel feit dat Ultralisks de domste AI van alle units hebben? Ongelofelijk wat die kerels allemaal doen zonder ook maar in de buurt te komen van de units die ze moeten killen.
Tot dusver vind ik zerg niet echt een interessant race. Het enige wat je doet is zorgen dat je macro het doet en het hebben van net genoeg units om niet dood te gaan. Mutalisks kunnen soms nog een beetje harassen maar daar houdt het ook wel mee op. Verder is de strategie een beetje afwezig. Nu speel ik uiteraard op laag niveau, waardoor ik vrijwel altijd het voordeel heb, maar niet de juiste units. Toch komt het in principe altijd neer op roach + hydra/ultra/muta en de rest lings. 1a, units bijbouwen, expanden, klaar.
Mee eens idd, Ik heb een poosje mass chargelots uitgeprobeerd maar hydra's doen gewoon veel te veel damage als de groep echt te groot wordt. Daar ga je het echt niet mee redden. Beste is Collosie en HT's, paar goede force fields en je zit gebakken. Upgraded blink stalkers komen ook iets verder dan charged zealots alleen als de ball weer te groot wordt heb je toch eecht AOE nodig.Morphix schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:11:
Ook chargelots gaan het niet doen tegen hydra's. De helft is gevaporized voordat ze uberhaubt aankomen. Hydra's doen sick veel damage. Of waarschijnlijk ligt het meer aan het feit dat gateway units zo hard zuigen.
Is het trouwens al een officieel feit dat Ultralisks de domste AI van alle units hebben? Ongelofelijk wat die kerels allemaal doen zonder ook maar in de buurt te komen van de units die ze moeten killen.
Tot dusver vind ik zerg niet echt een interessant race. Het enige wat je doet is zorgen dat je macro het doet en het hebben van net genoeg units om niet dood te gaan. Mutalisks kunnen soms nog een beetje harassen maar daar houdt het ook wel mee op. Verder is de strategie een beetje afwezig. Nu speel ik uiteraard op laag niveau, waardoor ik vrijwel altijd het voordeel heb, maar niet de juiste units. Toch komt het in principe altijd neer op roach + hydra/ultra/muta en de rest lings. 1a, units bijbouwen, expanden, klaar.
Anoniem: 303530
Oeii dan mis je de echte power van protoss. Forcefield is 1 van de sterkste abilities wat een protoss heeft. Wat is er beter dan plots tegen de helft of minder van je tegenstanders te moeten vechten ipv zijn volle army. Dan heb je ook nog guardian shield die de dps enorm verminderd van je tegenstander. Of hallucination waarmee je b.v. een phoenix can maken om te scouten wat je tegenstander aan het doen is. Ik zou eerder zeggen sentry's zijn OPAwsom schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:27:
Ik snap echt niet wat je precies aan sentries hebt, die gebruik ik dus echt nooit
Ik gebruik het zelf ook nog te weinig eigenlijk en zoals darkstone al aangeeft kunnen ze late game best pittig zijn als je 1 control groep gebruikt
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 357023 op 08-12-2010 16:34 ]
Ik weet niet op welk niveau je speelt, maar ik vond je echt heel veel beter dan je vijand. Je vijand had nauwelijks drones (kijk de replay maar eens op het food verschil). Je expandde snel en maakte constant probes. Fantastisch, daar word ik blij van. Het leek alsof de hydras extreem sterk waren, en je er niet op voorbereid was. Het ligt niet aan de units die je maakte, het lag eraan dat de zerg bijna geen drones had. Hij deed in principe een all in hydra attack, die faalde omdat jij zoveel bases had (3). Het lag dus niet aan de unit combo, maar aan de timing. Als je vijand normaal had gespeeld, had hij de hydras veel later gehad, en had je waarschijnlijk al colossi of storm.
Paar kleine verbeterpuntjes:
- leer een build order uit je hoofd. Het begin was heel chaotisch, 2 gas, een potdichte wall waar je eigen units ook niet doorheen konden enz. Zorg ervoor dat 1 zealot de wall kan blocken. Dat is en makkelijker te verdedigen, en het is efficienter. Je hele begin build kan sowieso efficienter, 2 gas voor cyber core is onzin, nergens voor nodig.
- scout iets meer, hou de xel naga towers onder controle en scout af en toe met een probe
Voor de rest, ik vond dat je echt wel goed speelde, je moet alleen aan kleine dingen werken. Zet af en toe je replays op pauze en bekijk wat er allemaal gebeurd. Kijk bijvoorbeeld naar de aantal workers, hoe goed je hebt gescout, en kijk of het gevoel dat je in de game had correct is geweest.
Tegelijkertijd is het managen van je units wel het leukst met protoss omdat het zo belangrijk is wat je waar doet.
Wat beste werkte was:
1) deel doorlaten door je choke
2) forcefield ONDERAAN ramp plaatsen zodat geblokkeerde units niet direct vision hebben naar higher ground (is in begin wel zo, zolang er nog levende marines boven zijn bijv)
3) vervolgens weglopen uit range van units beneden, zodat die je niet raken en je met al je units kan focussen op dat wat is doorgelaten
zo kan je in hapklare brokken je units verwerken
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Los van bescherming van je ramp zorgen goede FF's ervoor dat marauders je lastiger kunnen kiten en mijn persoonlike favo is het gebruik van Guardian shield tegen marine heavy legers. Hun damage wordt dan zoveel minder, dat merk je direct. Vooral zealots profiteren hiervan.Morphix schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:44:
Tegen Terran heb je er sowieso niet heel veel aan.
Sentries zijn de beste unit van de protoss, mits goed gebruikt. Het zijn alleen lastige dingen. En dan heb ik het nog niet eens over Hallu.
Vooral nu de fungal growth prolly niet gechanged gaat worden: ik wil best vaak nog wel door gaan met muta's spammen, fungaltje op de phoenixen gooien, en een leuk killfest aanschouwen. Dan zijn muta's op zich best redelijk tegen phoenix's ;Pdjengizz schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:54:
Colossus raped mass Hydra.
Gateway units niet zo (al helpt charge wel natuurlijk).
Sterker nog een mooi tech pad voor Protoss wat je vaker ziet is Stargate into Colossus precies omdat de Stargate de Hydra's forceert (Muta's zijn slecht vs Phoenix) en die vervolgens gecountered worden door Colossus.
Daar vind ik grid-hotkeys dan weer heel handig voor. Je kijkt rechtsonderin en je toets de bijbehorende letter in( hoef je ook niks te onthoudenAnoniem: 303530 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:30:
sentries zijn handig, maar ik raak altijd in de knoei met hotkeys als ik blink of HT's neem
Ah zo word dat dus bedoeldAnoniem: 357023 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:33:
[...]
Oeii dan mis je de echte power van protoss. Forcefield is 1 van de sterkste abilities wat een protoss heeft. Wat is er beter dan plots tegen de helft of minder van je tegenstanders te moeten vechten ipv zijn volle army. Dan heb je ook nog guardian shield die de dps enorm verminderd van je tegenstander. Of hallucination waarmee je b.v. een phoenix can maken om te scouten wat je tegenstander aan het doen is. Ik zou eerder zeggen sentry's zijn OP
Ik gebruik het zelf ook nog te weinig eigenlijk en zoals darkstone al aangeeft kunnen ze late game best pittig zijn als je 1 control groep gebruikt
Ik speel bronze. Ik haat early game, ben in de placement matches 5 x gecheesedAnoniem: 291856 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:36:
Awsome:
Ik weet niet op welk niveau je speelt, maar ik vond je echt heel veel beter dan je vijand. Je vijand had nauwelijks drones (kijk de replay maar eens op het food verschil). Je expandde snel en maakte constant probes. Fantastisch, daar word ik blij van. Het leek alsof de hydras extreem sterk waren, en je er niet op voorbereid was. Het ligt niet aan de units die je maakte, het lag eraan dat de zerg bijna geen drones had. Hij deed in principe een all in hydra attack, die faalde omdat jij zoveel bases had (3). Het lag dus niet aan de unit combo, maar aan de timing. Als je vijand normaal had gespeeld, had hij de hydras veel later gehad, en had je waarschijnlijk al colossi of storm.
Ik ben op het moment inderdaad chaotisch. Dit komt vooral omdat ik nog maar een paar dagen SC2 speel en de builds nog niet echt uit mijn hoofd ken. Wat ik nu eigenlijk doe is zo snel mogelijk een cybernetics core + 1 gateway. Dan gateway erbij en uitbreiden. Robotfactory maken en daar een observer of 2 (verrekte handig zeg, die dingenPaar kleine verbeterpuntjes:
- leer een build order uit je hoofd. Het begin was heel chaotisch, 2 gas, een potdichte wall waar je eigen units ook niet doorheen konden enz. Zorg ervoor dat 1 zealot de wall kan blocken. Dat is en makkelijker te verdedigen, en het is efficienter. Je hele begin build kan sowieso efficienter, 2 gas voor cyber core is onzin, nergens voor nodig.
Scouten is voor mij ook nog een probleem ja. Ik heb een hele tijd terran gespeeld (maar was daar echt traag mee) dus ben geswitcht naar protoss. Wat ik op de een of andere manier altijd doe, is mezelf inbunkeren in mn eigen basis en nauwelijks scouten/aanvallen.- scout iets meer, hou de xel naga towers onder controle en scout af en toe met een probe
Jij enorm bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aanVoor de rest, ik vond dat je echt wel goed speelde, je moet alleen aan kleine dingen werken. Zet af en toe je replays op pauze en bekijk wat er allemaal gebeurd. Kijk bijvoorbeeld naar de aantal workers, hoe goed je hebt gescout, en kijk of het gevoel dat je in de game had correct is geweest.
Heb net een potje gespeeld (PvT) van 51m. Ik expande al vrij snel naar 3 basissen. Tegenstander had iets van 15 banshees. Dus toen maar veel turrets gemaakt in al mn basissen en erg veel stalkers. 5 Colossus erbij en toen heb ik (eigenlijk voor het eerst) een paar high templars gemaakt met storm. Dat was wel zo'n openbaring
Wat ik ook wel handig vind trouwens, is een (paar) turrets bij de tegenstander in de buurt.
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting...DeX schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:26:
[...]
Tips op basis van de eerste replay:
*Knip* ..men voor je leermomenten. Weer er juist trots op.
Good luck!
ik zal er nog maar eens goed naar kijken.... en oefenen.
Ja, klopt wel op zich. als ik het me goed herinner was er ook een Daily waarin Day9 dit zei. De counter tegen Phoenix wordt dan veel meer Muta's dan Phoenixen (just have more shitDouw3rd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:23:
Vooral nu de fungal growth prolly niet gechanged gaat worden: ik wil best vaak nog wel door gaan met muta's spammen, fungaltje op de phoenixen gooien, en een leuk killfest aanschouwen. Dan zijn muta's op zich best redelijk tegen phoenix's ;P
Deze aanpak kent alleen twee problemen:
-Als de Toss een bepaalde massa Phoenixen krijgt voordat jij de juiste kritieke massa Muta's hebt kan hij gewoon de aantallen laag houden en dan werkt dit niet zo goed.
-Corruptors mixen met Muta's betekend dat je map control voor een groot deel opgeeft, daarnaast zijn corruptors ook erg slecht vs Voidrays. Krijg je hierdoor vervolgens air dominance dan doen je Corruptors niks meer of je moet weer techen naar Greater Spire.
Maar idd, als jij air dominance kan krijgen en niet naar Hydra's teched gaat de strat van Stargate --> Colossus niet op.
Nog een tip: Zoek een sparring partner. Iemand waartegen je speelt zonder te "moeten" winnen. Iemand die je na afloop tips en truuks kan geven en wederzijds.Flix83 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:25:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting...
ik zal er nog maar eens goed naar kijken.... en oefenen.
Kijk hier voor SC2 spelende tweakers, gesorteerd op niveau en doe een oproep.
Blocken van je ramp: ja.EQJim schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:57:
[...]
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Los van bescherming van je ramp zorgen goede FF's ervoor dat marauders je lastiger kunnen kiten en mijn persoonlike favo is het gebruik van Guardian shield tegen marine heavy legers. Hun damage wordt dan zoveel minder, dat merk je direct. Vooral zealots profiteren hiervan.
Sentries zijn de beste unit van de protoss, mits goed gebruikt. Het zijn alleen lastige dingen. En dan heb ik het nog niet eens over Hallu.
Lategame is het helemaal niet zo handig om een army te splitsen. Je zal inderdaad de helft van z'n army makkelijk af kunnen maken met je zealots, maar de andere helft kan ongedeerd door blijven schieten terwijl jij je zealots terug moet trekken omdat je niet langs de forcefields kan. Uiteindelijk verlies je daar volgens mij vrij veel mee. Een heel army trappen in forcefields is vrijwel onmogelijk, de range van sentries is veel te klein. Tenzij de T erg slecht is, maar dan heb je forcefields in de eerste plaats waarschijnlijk niet nodig.
Daarnaast eenmaal je colossi/HT hebt hebben sentries een stuk minder nut. Voor HT's kunnen ze nog wel erg handig zijn maar dat kost je ontzettend veel micro. De colossi eisen van een T dat 'ie z'n army dichterbij haalt zodat 'ie de colossi kan snipen. Dat is mooi, want je zealots hebben zo vrij spel. Verdedigen tegen T is overigens een stuk makkelijker dan aanvallen, want dan zal T kiten ongeacht wat. En colossi zijn langzaam.
Voor colossi zijn ze ook geweldig, je kan ervoor zorgen dat de units van je vijand niet in range van je colossus kunnen komen door force fields voor je leger te casten.
Nog een manier om ze in late game te gebruiken is de zijkant van je leger (vooral tegen zerg) veilig te stellen tegen flanks. Je kan in late game makkelijk een hele flank afsluiten met force fields, waardoor je je nog maar op 1 punt hoeft te richten in plaats van 2 of 3.
Bio vs. gateway wint bio handsdown. Maar als sentries en micro om de bocht komen wordt pure bio geraped in een slechte positie
Ik sprak ook niet van army splitsen, en al helemaal niet late game.Morphix schreef op woensdag 08 december 2010 @ 18:53:
[...]
Lategame is het helemaal niet zo handig om een army te splitsen.
Anoniem: 291359
Mits goed gecast kan je met 2 sentrys echt wel een heel leger ''trappen''(het doel is ook niet echt om ze te trappen zoals jij het noemt, maar juist hun leger in tweeën te splitsen) in early gameMorphix schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:37:
Je gaat iig geen hele legers trappen in forcefields. (zeker niet met 2 sentries early game)
ook is het doel niet om het hele leger te trappen, maar ong de heflt, zodat je die makkelijk kan slachten met stalkers + zealots, en de rest moet wegrennen
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 291359 op 08-12-2010 20:56 ]
Je moet het wel in perspectief stellen natuurlijk: 1 collosus zal het niet redde tegen 50 marines natuurlijk, maar 3 roaches (evenveel supply) zal wel lukken.
Anoniem: 242718
daar komt inderdaad het perspectief om de hoekdtech schreef op donderdag 09 december 2010 @ 04:33:
Je moet het wel in perspectief stellen natuurlijk: 1 collosus zal het niet redde tegen 50 marines natuurlijk, maar 3 roaches (evenveel supply) zal wel lukken.
En waarschijnlijk bedoel je 5 marines?
Had zelf zoiets ingedachten:
Alles regelen via http://irc.tweakers.net/SC2 . Als de brackets up zijn moet je daar als je tegenstander kunnen vinden. Plus je kan dan ook nog vragen of er mensen zin hebben om te speccen, altijd leuk
voor 14:30 : inschrijven
14:30 - 15:00 : inschrijvingen mixen en invoeren in BinaryBeast
vanaf 15:00 : spelen!
Afhankelijk van het aantal spelers zal het dan wel tussen 17:00 en 18:00 klaar zijn.
Ik wil het inschrijven en invoeren in BinaryBeast wel op me nemen. Zal proberen op tijd in het irc kanaal te zijn
Als je kijkt naar ogsMC en tester etc die zie je early/mid game alleen maar sentries maken stuk of 5-6 wel. Vervolgens trappen ze complete legers hiermee. Het verschil is wel dat zij "iets" betere control hebben en de placements ook "iets" beter zijn. Zelf gebruik ik de sentry veel te weinig en heb ik nog niet de skills om het echt super te gebruiken ipv de occasional split van army's.
Ik blijf erbij dat forcefield zelfs in lategame cruciaal is voor het succes van protoss. In earlygame is terran bio in kleine getallen met medivacsupport veel te sterk voor protoss, zelfs sentries kunnen dat niet altijd oplossen. Ze maken meestal wel het verschil, en dat maakt de matchup redelijk interessant. Ook kan je een surround voorkomen op je stalkers oid. Nu ben ik geen protoss speler maar dat komt toch direct in me op.
Nadeel is dat sentries vrij gas heavy zijn en weinig damage doen, vooral tegen marauders.
Anoniem: 291359
Dat is teruggedraaidCoB schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:26:
Forcefield spammen gaat wel moeilijker worden met de volgende patch. Dan kan je niet meer je forcefield hotkey inhouden en dan blijven klikken. Voor 10 forcefields moet je 10 maal de hotkey indrukken en 10 maal klikken. Hetzelfde om 50 sets zergling te maken, je kan niet meer je hotkey inhouden tot alle larvae aan het morphen zijn, je moet 50 maal de zergling hotkey indrukken.
http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/1306100875
forcefields zijn in elk gedeelte van de game goed
Hotkey inhouden blijft makkelijk voor ghost snipe, al wordt dat niet zooo super veel gebruikt.
Jammer dat de PTR alleen nog maar vanuit de US toegankelijk is. En helemaal jammer dat ze wel valse hoop lopen te wekken door wel een PTR icoontje in je Starcraft II startmenu te zetten
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...
Dat vond ik wel de meest onbegrijpelijke change van allemaal, zeker gezien de nieuwe trend van 2 rax marine + scv rushes. Was ook al wel aangekondigd dat die change alleen tijdelijk zou zijn voor de PTR en niet in de patch zou komen.
Ik zou overigens als Terran de SCV attack prioriteit veel vervelender vinden.
Maar die fungal - phoenix, dat verandert een hele metagame!
Klopt maar alle andere changes daar kan ik wel een redenering voor bedenken, voor de bunker change niet echt. In mijn ogen buffed dat vooral Terran early game waar ze al sterk zijn. Terran heeft eerder late game buffs nodig.CoB schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:03:
Die bunkers zijn best ingrijpend ja. Maar vond de fungal verandering samen met de phoenix buff toch een grotere verandering. Met die scv's oké, dat is om thor rushes te stoppen lijkt me, of planetary fortress busts iets gemakkelijker te laten gaan.
Maar die fungal - phoenix, dat verandert een hele metagame!
Als je Shift indrukt kan/kon je nog steeds prima FF's spammen.CoB schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:26:
Forcefield spammen gaat wel moeilijker worden met de volgende patch. Dan kan je niet meer je forcefield hotkey inhouden en dan blijven klikken. Voor 10 forcefields moet je 10 maal de hotkey indrukken en 10 maal klikken. Hetzelfde om 50 sets zergling te maken, je kan niet meer je hotkey inhouden tot alle larvae aan het morphen zijn, je moet 50 maal de zergling hotkey indrukken.
Ik blijf erbij dat forcefield zelfs in lategame cruciaal is voor het succes van protoss. In earlygame is terran bio in kleine getallen met medivacsupport veel te sterk voor protoss, zelfs sentries kunnen dat niet altijd oplossen. Ze maken meestal wel het verschil, en dat maakt de matchup redelijk interessant. Ook kan je een surround voorkomen op je stalkers oid. Nu ben ik geen protoss speler maar dat komt toch direct in me op.
Nadeel is dat sentries vrij gas heavy zijn en weinig damage doen, vooral tegen marauders.
Niet echt hetzelfde.EQJim schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:55:
Als je Shift indrukt kan/kon je nog steeds prima FF's spammen.
Je queued je spells in tijd dus de kans dat er onverwachte dingen gebeuren in die tijd is groter. Je hebt gewoon iets minder controle. En aangezien spell casters over het algemeen dure units zijn...
stond iets van:CoB schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:30:
Had de patch notes toch vrij grondig gelezen. My bad. Ik ben trouwens tegenwoordig op sommige maps meer bezig met timing attacks als terran dan lange macro games. Op cross position metalopolis of xelnaga caverns wil het nog wel eens uit de hand lopen naar max armies uiteraard.
# Build time decreased from 35 to 30.
* This is only a temporary change for the patch 1.2.0 PTR.
Wel leuk ik ben precies het tegenovergestelde gaan doen. Minder vroege timing attacks en meer focus op lange macro games(fast expands etc). Ik ben van ergens mid diamond gezakt met 1 account naar high plat (durf mijn andere diamond account niet meer aan te raken
Ik denk gisteren ik ga eens een avondje een super snelle 4 gate proberen(1 gas) zag ik tester vs nextgenius doen. Dat werkte dus helemaal niet bij mij. Mijn MMR was alweer op mid diamond niveau maar dat is naar gisteren super laag geworden echt veel verloren, moest op geen gegeven moment gewoon tegen golds spelen, toen ben ik maar gestopt met die snelle 4 gate
Trouwens wel leuk om eens tegen gold spelers te vechten. Ik ging 1 base collosie, hij had een expansion, robo bay, robo fac, twilight, forge was bezig met +1 upgrade maar een handje vol units zo LOL. Na de game wel even wat tips gegeven -> build more units!!
werkte/werkt dat ook met EMP dan?EQJim schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:55:
[...]
Als je Shift indrukt kan/kon je nog steeds prima FF's spammen.
Ik deed altijd al gewoon -> E -> click -> E -> Click
Oh noes.. No more TreinTijden :(
Ik weet het niet heel zeker want ik speel zelden Protoss maar volgens mij hoeft dat (combinatie met Shift) ook niet. S ingedrukt houden en click away, werkt dat niet?apNia schreef op donderdag 09 december 2010 @ 13:11:
Shift key gebruik ik voornamelijk met warpgates, lijkt me bloed irritant om steeds S-klik-S-klik-S-klik-S-klik te moeten doen
Laondas, zullen we eens een game proberen? AllNight.831
4 gate is trouwens super sterk, vooral tegen FE en Terran MOET echt turtlen anders is 'ie er geweest.
Dan nog steeds ik zou denken dat als ik zelf geen warp tech aan het chrono boosten ben en de basis van mijn tegenstander aan het vol gooien ben met pylons (waarvan ik dan de helft op tijd vernietig, maar hij heeft er maar 1 nodig) ik als verdediger wel iets voordeel heb. Maar uiteindelijk was het resultaat elke keer dat ze veel sneller units in warpten en vanaf moment 1 de overhand hadden.
Het probleem ook is dat als ik zealots maak hij met stalkers de handel kan hit and runnen, als ik stalkers maak dan kan ik dat wel doen bij hem, maar stalkers hebben niet veel aanval en dan slacht hij gewoon mijn probes af. Volgende keer dat ik dat tegen me krijg toch maar proberen sneller te beginnen met chrono boosten van eigen zealots, hopelijk kan ik dan al eentje killen als ze nog aan inwarpen zijn.
Ik gebruik altijd shift click voor forcefields casten, wist nog geen eens dat je hotkey ingedrukt kan houden. Maar als ik daar een beetje aan wen zal ik dat wel gaan doen, met shift gebruiken is gewoon het hele probleem dat ze eerst hun huidige ding afmaken, en dat kan best lang duren.
Als hij warpgates heeft en jij niet dan heeft hij ook een bouwtijd voordeel van 10s per unit (warpgate cooldown is 10s korter dan bouwtijd uit een normale gateway). Hij krijgt gratis chronoboost op z'n unit productie zeg maar.furby-killer schreef op donderdag 09 december 2010 @ 13:58:
Dan nog steeds ik zou denken dat als ik zelf geen warp tech aan het chrono boosten ben en de basis van mijn tegenstander aan het vol gooien ben met pylons (waarvan ik dan de helft op tijd vernietig, maar hij heeft er maar 1 nodig) ik als verdediger wel iets voordeel heb. Maar uiteindelijk was het resultaat elke keer dat ze veel sneller units in warpten en vanaf moment 1 de overhand hadden.
Er zitten dus ook verschillende risico's aan. Bij de economy based als je die tegenhoudt ,kan je tegenstander redelijk expanden en lopen ze niet super ver achter. Stop je een echt snelle 4 gate, dan lopen ze zover achter dan ze beter gelijk kunnen GG'en.
Ligt eraan welk ras. Goed scouten is wel de key, vervolgens veel stalkers met een paar sentry's en eventueel een zealot om damage to soaken. Stalkers outrangen marines met een beetje micro kom je een eind. Als ze je ramp oplopen en je forcefield breekt de numbers in 2'en helemaal lol.Awsom schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:45:
Jezus wat word ik moe van al die spelers die alleen maar marines pompen![]()
Ze maken niet eens gas, maar wel 3 barracksen en dan maar marines maken... Daar kun je toch ook niet tegen spelen of wel?
Tipje, als je met zo'n rush zijn army in 2'en splitst op je ramp, dan kan je beter je zealots naar achteren trekken en puur ranged zijn army te lijf gaan. Anders worden je zealots ook van de onderkant van de ramp beschoten.
Let wel als je marineking aka foxer tegen je krijgt zou ik gewoon niet aan beginnen
Voor zerg is het volgens mij spine naar speedlings/ speedbanelings. Ik ben alleen geen zerg, maar ik las een goede post van ret over marine all ins op TL -> http://www.teamliquid.net...c_id=174898¤tpage=6
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 357023 op 09-12-2010 17:01 ]
En de twee meest gebruikte 1 en 2 gebruiken chrono boost op de warpgate tech... Je hoeft er niet perse naar te rushen, maar eens je het researcht zie ik niet in waarom je het niet zou willen boosten. Heeft verder niet veel te maken met welke specifieke 4 gate je maakt. 4 gate gaat altijd om pressure (niet perse all in als je economic gaat) maar als je niet vroeg wilt pushen kan je beter een andere build proberen.Anoniem: 357023 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:10:
Er zijn heel veel verschillende 4 gate builds. Van economy based(chrono op probes) double gas etc. Tot een snelle 4 gate -> 22 probes, 1 gas alleen stalkers en zealots(welke ik gisteren heb geprobeerd) of de 4 gate korean (alleen zealots). De ene 4 gate is dus niet de andere.
Er zitten dus ook verschillende risico's aan. Bij de economy based als je die tegenhoudt ,kan je tegenstander redelijk expanden en lopen ze niet super ver achter. Stop je een echt snelle 4 gate, dan lopen ze zover achter dan ze beter gelijk kunnen GG'en.
[ Voor 9% gewijzigd door EQJim op 09-12-2010 17:31 ]
Ik probeer niet teveel te spoilen maar net TSL Rain tegen HongUnPrime gekeken en daar zit ook een mooie 3 rax rine allin in =]Awsom schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:45:
Jezus wat word ik moe van al die spelers die alleen maar marines pompen![]()
Ze maken niet eens gas, maar wel 3 barracksen en dan maar marines maken... Daar kun je toch ook niet tegen spelen of wel?
Update: Ah, het ligt dus niet aan mij
[ Voor 50% gewijzigd door Koenradus op 09-12-2010 20:15 . Reden: Status update ]
2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507
Dit topic is gesloten.