Ik heb gemerkt dat er veel mensen zijn die moeite hebben tegen zerg, ze weten vaak niet wat ze moeten doen tegen de grote masses roaches, lings, mutas.. noem maar op. Ik heb zelf een tijd zerg gespeeld, en speel nu protoss. Mijn beste matchup is nu PvZ, omdat ik weet hoe je een zerg op een solide manier kan verslaan. Voor degenen die echt geen idee hebben wat ze moeten doen tegen zerg, hier een aantal tips + replays:
Ik zal in mijn voorbeelden voor het gemak PvZ nemen.
Zerg maakt gebruik van larvae. Veel mensen zien het als de sterkte van zerg, ik zie het als de zwakte. Een zerg speler moet altijd een keuze maken tussen units en drones. De zerg speler zal zijn army goed moeten doseren, anders zijn er te weinig drones om later in de game er goed voor te staan. Dit kan je op een vrij simpele manier beinvloeden als zerg tegenstander.
De meeste mensen weten dat ze zerg spelers vaak moeten aanvallen. Wat die mensen vaak dan niet doorhebben, is dat je totaal geen damage hoeft te doen als je een aanval maakt. Je kan gerust gewoon de crep van de zerg oplopen, wat de zerg de neiging geeft om veel units te maken, vaak zerglings die veel larvae innemen. Als je een observer bij de hand hebt, kan je ook creep tumors slopen. Als je merkt dat de zerg een redelijk leger heeft, wat serieuze damage kan doen, kan je gerust even terug naar de xel'naga tower om je leger weer wat groter te maken, en expanden.
De zerg speler zal zich onder druk voelen, en op weinig bases blijven. Waarschijnlijk zal hij geen mutalisks maken, en proberen map control te krijgen, wat hem niet tot weinig lukt.
Expanden is erg belangrijk tegen zerg. Je doel is om evenveel bases te houden als de zerg speler. Dit kan je doen door constant over de zerg zijn creep te lopen en af en toe een unit hier of daar te snipen. Ook kan je een of twee void rays maken, wat defenses, en vooral een defensieve houding van de zerg forceerd. Als je een expansion veilig hebt, kan je weer verder gaan met druk zetten op de zerg. Ook nu hoeft het geen damage te dealen, alleen als je denkt dat je veel meer units kan uitroeien dan zelf te verliezen.
Een leuk extraatje om te hebben is 2 forges die constant met chrono boost upgrades eruit poept. 3-3 upgrades is vrij snel te halen, en zal je echt enorm helpen in de late game.
Als je de game zo doorgaat, en blijft expanden, zal je uiteindelijk 200 food bereiken rond dezelfde tijd als zerg. Dit is een perfecte positie om in te zitten. Een zerg wil eigenlijk rond de 30 (of meer) food voorlopen. Uiteindelijk heb je genoeg units om langzaam de expansions van de zerg te slopen, en zijn main army neer te halen.
GG.
Welke unit combo je gebruikt maakt niet heel veel uit, als het maar voor angst zorgt bij de zerg speler. Een paar void rays is een goed voorbeeld, maar ik ga zelf vaak puur stalker zealot sentry, zelfs tot de late game. Colossus is ook geen gek idee, maar dan is het echt zaak dat je er geen een verliest. Een zerg speler zonder map control is een zerg zonder toekomst. Je zal vaak een all-in push zien. Hier moet je wel erg voor uitkijken, je moet kosten wat kost je leger zo groot mogelijk houden. Als een zerg merkt dat je weinig units overhebt kan hij of counteren, of expanden. Allebei de scenario's wil je niet hebben.
Replays:
Steppes of War
De zerg speler expansion, wat mij kans geeft om mijn speelstijl goed te laten werken. Ik maak 4 gateways, en nadat de drone dood is cancel ik een gateway. Door de '4 gate' zal de zerg aardige verdediging opgooien, en heb ik de kans om bij zijn base te campen. Op 7:30 heeft de zerg speler een vrij groot leger, groot genoeg om een 4 gate tegen te houden, maar te klein om te counteren. Ik doe geen 4 gate, dus hij heeft een groot deel van zijn economie opgegeven voor een push die nooit zal komen. Daarom expand ik ook. Door deze manier van spelen heeft de zerg van 5:00 tot 7:44 geen drones gemaakt. Daar maakte ik een fout door mijn minerals en gas niet goed uit te geven, en ook nog supply blocks, en de zerg speler kreeg ruimte om veel drones te maken. Op 15:00 heeft de zerg nog steeds geen 3e base. Ik ben er al wel mee bezig. Ook heb ik meer probes. Hier is de game dan in feite ook gewoon over.
Xel'naga Caverns
Hier paste ik hetzelfde principe toe. Ik wilde eerst stargate gaan, maar ben uiteindelijk toch voor 3 gate gegaan. Ik kon de zerg redelijk containen, maar de zerg kreeg meer map control dan ik eigenlijk wilde, waardoor de mid game eruitziet alsof de zerg een goede kans heeft. Als je naar het food verschil, vooral de worker count kijkt zie je alleen dat het anders is. Protoss kan makkelijk units en probes maken, zerg niet. Door deze gelijk opgaande gevechten kom ik dus uiteindelijk voorop, met een behoorlijk food verschil. Gelijke base count is sterk in het voordeel van Protoss.
Metalopolis
Deze beschrijving zal ik kort houden: De zerg kon aardig voor blijven in food, maar uiteindelijk had hij niet genoeg map control om met income gelijk te blijven.
Scrap Station
Degene die mij heeft geinspireerd om zo te gaan spelen: Dlovan, onze nederlandse superheld. Hij kon me containen op 2 bases, en mijn expansion lang uitstellen (ik expandde niet direct omdat hij een forge had, ik wil geen cannons naast mn hatch) en door aan veel kanten aan te vallen. Ook verloor hij door de game heen bijna geen units.
Let niet op de vele kleine foutje in mijn en mijn tegenstanders gameplay, het gaat hier om de stijl en de strategie, niet om de directe uitvoering ervan. Laatste game zat ik wat pro zerg praat eruit te gooien, dit was enigzins overdreven, ik denk een stuk milder over de balance
Samenvatting:
- Constant druk zetten
- Expanden
- Upgaden
- Niet teveel units kwijtraken
Dat is alles, de unit combo en build orders laat ik aan jezelf over.
ps: deze gast moet
kaal