Sakete schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:02:
[...]
Ja oké, maar dan is het meer photoshop en minder fotografie

En ik probeer de realiteit toch wel enigszins in stand te houden (al vind ik het niet erg om bepaalde elementen ietsje aan te dikken, zoals bijv een dramatische lucht).
Ok dat is idd een persoonlijke afweging. Niet dat ik je wil overtuigen van het tegenovergestelde, wil ik dan toch mijn eigen verhaaltje met je delen

Ikzelf was "vroeger" ook zo: alles moest zo realistisch mogelijk de werkelijkheid weergeven en ik was daar vrij star in (buiten de experimentele HDR/tonemapping frutsels om). Nu neem ik me de artistieke vrijheid om storende elementen gewoon weg te halen (elektriciteitsdraden, irritante prullenbakken, vlekjes op muren e.d.). Als een vogeltje of schaapje of eender welk onderwerp net effe te krap bij de rand staat, dan verplaats ik het gewoon naar een betere plek, want ik vind zelf dat het niet de authenticiteit en het gevoel/sfeer van de foto schaadt.
Ik leerde gaandeweg kennen wat er allemaal mogelijk is met Lightroom en Photoshop en van het een komt het ander en dan ging toch eens wat experimenteren, omdat ik altijd de neiging heb om iets ook te willen kunnen als het me echt cool lijkt om te kunnen
Zonnestralen die wat lafjes zijn wat aanzetten en langer maken schroom ik me nu niet meer voor. Overbelichting met een Orton effectje behandelen (mits de sfeer daarom vraagt) schroom ik me ook niet meer voor. Gezichten wat retouchen doe ik ook gewoon (waarbij ik uiteraard uitkijk dat het geen gladgestreken barbie-gezicht wordt o.i.d.).
Gelukkig heb ik geleerd om mezelf die vrijheid te geven zodat de wijzers even te ver doorslaan naar de andere kant, om verderop in het "leerproces" zelf tot inzicht te komen dat de gulden middenweg vaak veel natuurlijker oogt
Een compleet bewolkte dag volledig zonnig maken alsof het het beste weer ooit was, nee, dat gaat me dus wél te ver.
Met de komst van Generative Fill, waarbij ook weer een plethora aan creatieve mogelijkheden openbaren, wordt het waarschijnlijk wederom sneller en makkelijker gemaakt om verder te gaan en die wijzers weer wat te laten uitschieten. Ook hier heb ik mee zitten spelen, maar gelukkig zijn de resultaten niet altijd zo goed als dat de filmpjes doen overkomen en dan heb ik gewoon geen zin om daar nog veel tijd in te steken om het te perfectioneren, dus dan laat ik het maar helemaal.
Elke keer je kompas bijstellen naar hoe het voor jou werkbaar is lijkt me een goed iets.
Dingen toevoegen/verwijderen aan een foto kan mijns inziens gewoon, mits het inderdaad niet teveel een poster wordt of het complete gevoel/sfeer van een foto verandert die er nooit is geweest. Maar dit is zo'n vreselijk subjectief iets met een enorm groot grijsgebied om in te werken.
Dus mijn mening over jouw foto waarbij je het paard zou verplaatsen: is het volledig authentiek/orgineel? Nee. Is er iemand die kan twijfelen aan het wel/niet authentiek-zijn van de foto? Nee. Moet je überhaupt bezig zijn met of er iemand iets van zou kunnen vinden? Twijfelachtig, maar discutabel

Vernaggelt het de intentie van je foto of de sfeer/gevoel wat je wilde overbrengen? Nee.
Kortom: je kunt jezelf afvragen of het een principieel ding is, of dat het eigenlijk toch niet zo heel belangrijk is.
Dit was eigenlijk een heel lange redenatie om aan te geven waarom ik voor jouw foto het absoluut "gerechtvaardigd" zou vinden om dat paard te verplaatsen (vanuit mijn eigen bril he).
Maar ik snap uiteraard dat iedereen in deze vreselijk subjectieve materie zijn eigen morele kompas heeft.