@rudyman85 Kijk, dat is nog eens een bijzonder sfeervolle plaat. Hij is wel druk, en ook het houten hek links onder komt door de dominantie van de rest niet helemaal goed tot zijn recht, maar sfeer is top.
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
@GSX-MAN Lange sluitertijden en wegverkeer zijn idd altijd een leuke combinatie. Ik weet alleen niet goed wat het met landschappen te maken heeft ^_^ Bij mij op de cursus destijds was iemand op het idee gekomen om zo'n shot op een klein treinstation te doen, dat gaf ook een hele bijzondere plaat.
@Da_maniaC Nederlandse luchten zijn idd wel mooi als de zon er aan te pas komt. De wolken partijen kunnen dan soms nog extra drama geven aan het geheel, maar ik ben het met je eens dat ze bij deze foto niet in je voordeel werken. Daarbij denk ik ook dat je niet het beste onderwerp en kijkhoek hebt gekozen. De palen komen niet los van de achtergrond waardoor het elkaar wat lijkt te storen. Met lager, of juist hoger standpunt lukt dat wel beter denk ik. Dan loopt de horizon namelijk niet of iig minder duidelijk dwars door je onderwerp.
Zelf heb ik vandaag nog eens mijn foto's van het afgelopen half jaar doorgelopen en de mooiste naar de drukker gestuurd. Ik kwam ook deze foto tegen, die ik aanvankelijk had afgeschreven, maar toch mijn aandacht bleef trekken. Mogelijk valt er nog meer uit te halen, maar met mijn beperkte kennis heb ik aan wat schuifjes gezeten en een paar radiaalfilters toegevoegd, waarna ik dit resultaat kreeg. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar op de een of andere manier is de potentie van de foto gewoon voelbaar.
En een long exposure shot:
[Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 26-12-2021 19:52]
Dit beekje ben ik toevallig tegen gekomen. In plaats van dat het navigatiesysteem me naar de piste op de Koralpe stuurde, probeerde hij me na de top te sturen over met sneeuw bedekte weggetjes. Toch even gestopt om deze te maken
@RvL , vooral de laatste foto lijkt meer uitgezoomed dan de bovenste drie. Hierdoor komt de omgeving beter tot zijn recht, fijne plaat om naar te kijken en het kerkje valt direct op. prachtige omgeving.
Zelfde ochtend vlakbij Oudemirdum (Friesland) iets wat ik normaal niet snel op de landschapsfoto zou zetten (menselijke materialen zoals deze geasfalteerde weg). Wat ik tegen kom, en mooi vind, fotografeer ik. Ben nu bezig om iets meer wijdere foto's te maken, dat komt wellicht later aan bod. Voor nu een plaatje wat op dat moment indrukwekkend was:
Ook weer erg fraai qua sfeer/zachtheid. Compositie is an sich ook niks op aan te merken. Dus ook qua lijnenwerk niks mis mee. Maar ik word toch wat afgeleid door die boomstammen daar. Dat is gewoon niet het onderwerp Ik word echt meer naar rechts getrokken en daar is wat te weinig van zeg maar
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
@zzzzz mooie platen. Bergen en sneeuw blijven toch mooi. Over paar weken ga ik ook en natuurlijk gaat de camera mee
@Deathchant Mooie stemmige serie. Bos en mist is inderdaad prima combi. Hoewel mist het goed doet met heel veel landschappen. Ik vind vooral 1 en 2 mooi door het licht en al die verticale lijnen.
@zzzzz oh. Je zat gewoon in Hallstat. Verdient het echt titel "mooiste dorp van Europa"? En werd je niet aangestaard als toerist? Begreep dat de inwoners de drukte beetje zat waren.
sys64738 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:23:
@zzzzz oh. Je zat gewoon in Hallstat. Verdient het echt titel "mooiste dorp van Europa"? En werd je niet aangestaard als toerist? Begreep dat de inwoners de drukte beetje zat waren.
Het is een heel mooi sprookjesdorp, maar ik zou er tijdens het normale seizoen niet dood gevonden willen worden. Het is leuk voor de plaatjes en een bak koffie, maar dan heb je het ook wel gezien.
Afgelopen week was het vrijwel verlaten. Ik eigenlijk ook geen locals gezien. Die zaten allemaal binnen met de kachel aan.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Ook fraaie platen!
Bij die eerste kun je wat cheaten: de uitgebeten lucht bovenin kun je met een brush overheen, dan een gaussian blur erover, dan laat je dat nét over dat randje van de bomen heen gaan, en dan lijkt het alsof je daarbovenin wat mist maakt
@zzzzz je 2e heb je denk ik niet bewerkt? Ook lees ik op Flickr dat je die uit het handje hebt genomen, geen hekje beschikbaar? In het groot is de beweging wel te zien.
@Deathchant mooie sfeer in het bos gevangen (wel een beetje rouwkaartgevoel krijg ik er van) staat er nu op #2 een hertje ofzo op het pad? .
Sfeervolle plaatjes hier, met die van @jd1987 als absoluut hoogtepunt. Sinds eind vorig jaar aan het hannessen met een statief en dus ook lange sluitertijden. Heb een voorkeur voor stedelijke gebieden, Rotterdam en Den Haag heb ik inmiddels 'gedaan' maar zijn beide mooi genoeg om terug te komen.
ChrisLNFF schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:36:
Sfeervolle plaatjes hier, met die van @jd1987 als absoluut hoogtepunt. Sinds eind vorig jaar aan het hannessen met een statief en dus ook lange sluitertijden. Heb een voorkeur voor stedelijke gebieden, Rotterdam en Den Haag heb ik inmiddels 'gedaan' maar zijn beide mooi genoeg om terug te komen.
@Deathchant mooie sfeer in het bos gevangen (wel een beetje rouwkaartgevoel krijg ik er van) staat er nu op #2 een hertje ofzo op het pad? .
Dankjewel
Je kunt op de foto's klikken en inzoomen hè, dan kun je zien dat het een hondje is (niet aangelijnd ). Dus die was op z'n baasje aant wachten. Ik kan em altijd eruit clonen natuurlijk maar ik vond het niet storend.
Dankjewel
Je kunt op de foto's klikken en inzoomen hè, dan kun je zien dat het een hondje is (niet aangelijnd ). Dus die was op z'n baasje aant wachten. Ik kan em altijd eruit clonen natuurlijk maar ik vond het niet storend.
Ah niet zo scherp de laatste tijd (corona gaat hier door het gezin, en ondanks ik niet positief test wel watten in het hoofd).
GerGio schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Super mooi, ik zat van de zomer aan de overkant van het wat in Schotland.
Overigens ik moet zeggen dat ik als beginnende hobby fotograaf nog wel wat te leren heb.
Wij zijn voornemens om in oktober ook die kant op te gaan. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd.
Ik blijf als hobbyman ook nog altijd leren hoor. Zeker het nabewerken is en blijft iets waar ik gewoon moeite mee heb. Een plaatje schieten kan ik inmiddels wel, maar zorgen dat het er ook natuurgetrouw op staat met de juiste belichting en kleurstelling is en blijft een gedoe
[Voor 39% gewijzigd door zzzzz op 17-02-2022 11:40]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Wij zijn voornemens om in oktober ook die kant op te gaan. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd.
Ik blijf als hobbyman ook nog altijd leren hoor. Zeker het nabewerken is en blijft iets waar ik gewoon moeite mee heb. Een plaatje schieten kan ik inmiddels wel, maar zorgen dat het er ook natuurgetrouw op staat met de juiste belichting en kleurstelling is en blijft een gedoe
Ja, ik heb me een partij lopen tobben met deze foto, Ik kreeg hem gewoon niet zoals ik hem wilde hebben. Gelukkig had ik tijdens het maken van de tweede foto al door dat ik beter een geel jasje aan kon trekken.
Want met zwarte vest wat ik eerst aanhad viel ik helemaal weg.
Uiteindelijk heb ik alle kleuren redelijk teruggeschroefd op het geel na. Ja, je moet er van houden dat geef ik toe, maar het geeft de foto wel een toffe sfeer. Nu ik terugkijk had ik misschien hem beter op een statief kunnen maken (heb ik niet dus die komt er nog wel) en misschien iets meer naar de compositie kunnen kijken, maar goed blijven leren.
Dit is Loch Coruisk op Sky, ga je naartoe op met een bootje. Superleuk om te doen.
Overigens hebben wij deze autoreis aangepast op de iets meer tijd die we hadden; https://www.reisroutes.nl...rondreis-route-schotland/
In elk geval wil ik deze delen. Het is een van mijn favoriete foto's uit Schotland. [Afbeelding]
Gaaf shot, enige wat mij wat zou storen is dat het hoofd precies voor een druk stukje achtergrond zit. Net iets andere hoek en de hele persoon was tegen een rustige achtergrond van water geweest.
Gaaf shot, enige wat mij wat zou storen is dat het hoofd precies voor een druk stukje achtergrond zit. Net iets andere hoek en de hele persoon was tegen een rustige achtergrond van water geweest.
Daar heb je gelijk in dat is iets waar ik nu naar kijk voordat ik de foto maak.
@ChrisLNFF Vooral die eerst is super fraai. Mooi doorkijkje naar de toren en prima timing qua licht (randje blue hour) waardoor de lampjes mooi uitkomen. Maar ehm, daar past toch nooit een superjacht onderdoor?!?
@zzzzz Mooie platen maar er valt behoorlijk wat winst te halen met je licht. Die kerkhofje bv. In potentie prima plaat maar die uitgebeten lucht verpest het feest behoorlijk. Zelfde geldt voor die vuurtoren. Leuke plaat zo maar er valt volgens mij meer uit te halen. Nou weet ik de omstandigheden natuurlijk niet. Misschien was er geen tijd om rustig te wachten op beter licht. Of om een keer terug te gaan. Want dit zijn van die super locaties waar ik best een paar keer heen zou willen, op zoek naar het beste licht.
@GerGio Goeie plaat. Mooi contrast van het grijs en je gele jack. Ook dit is zo'n locatie die ik graag een keer zou bezoeken maar liefst met mooie zonsopkomst/ondergang.
sys64738 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:33:
@zzzzzMisschien was er geen tijd om rustig te wachten op beter licht. Of om een keer terug te gaan. Want dit zijn van die super locaties waar ik best een paar keer heen zou willen, op zoek naar het beste licht.
We nemen daar eigenlijk zelden tot nooit de tijd voor
Maar je hebt inderdaad gelijk. Met world-class locaties moet je eigenlijk net even iets meer tijd nemen. Gelukkig heb ik nu een camera waar ik gewoon goed op kan vertrouwen en ook al lopende gewoon goede plaatjes mee kan maken. Voor de helft van de foto's ben ik namelijk gewoon half-lopende
In elk geval wil ik deze delen. Het is een van mijn favoriete foto's uit Schotland. [Afbeelding]
Dan was je al ietsje hoger geklommen zie ik. Ben je de Sgur na Strí helemaal opgeklommen? Ik heb dat toen niet gered, maar ik had met mijn oude camera + lens nog deze gemaakt in 2014. Wanneer corona weer eens goed en wel voorbij is, ga ik mijn 2x/jaar Schotlandreisjes weer voortzetten. Ik ben er pas 16x geweest ofzo, maar het blijft iedere keer weer mooi.
Van mij toch weer eentje uit het buitenland. Oberndorf in Tirol om precies te zijn. Niet heel veel specifiek op pad geweest met mijn camera maar tijdens een ochtendwandeling toch wat leuke plaatjes van het dorp kunnen schieten.
Van mij toch weer eentje uit het buitenland. Oberndorf in Tirol om precies te zijn. Niet heel veel specifiek op pad geweest met mijn camera maar tijdens een ochtendwandeling toch wat leuke plaatjes van het dorp kunnen schieten.
Fraaie ochtendfoto met mooi uitgelichte bergen. Het is alleen een beetje jammer dat de voorgrond vrij "doods" is; als er bijvoorbeeld lichten aan waren geweest in het dorp en wat mensen actief waren geweest in de sneeuw op de voorgrond had dat het plaatje wat verlevendigd.
Zeker niet slecht voor een beginner. Op de eerste foto is het jammer dat je het weer tegen hebt; door de laaghangende wolken zijn de bergen "onthoofd". Ook zorgt direct zonlicht dat het landschap wat frisser oogt en meer leeft. Maar goed, het weer heb je niet voor het kiezen.
Mooie omstandigheden zo met die laaghangende ochtendmist, dat geeft altijd een bijzonder effect. Bij de eerste foto zou ik denk ik een paar passen naar links zijn gegaan (indien mogelijk) zodat de zon tussen de molen en de boom had gestaan in plaats van half achter de molen. Bij de tweede foto zou ik persoonlijk de hoogspanningsleidingen weggepoetst hebben, die doen wat afbreuk aan de omgeving met de bomen en de molens.
Volgens mij heb je trouwens ook stof op je sensor; in de tweede foto zijn in de lucht een aantal ronde vlekjes te zien, onder andere rechtsboven de zon.
@NMH bedankt voor je opbouwende kritiek, inderdaad een stofje op de sensor zag ik na het posten hier op tweakers.
We stonden "helaas" met een man of 8 tegelijk foto's te maken, achteraf had ik ook nog wat foto's net wat meer naar links moeten maken bij die enkele molen. Was inderdaad helemaal mooi geweest, dat plekje was toen net even rustig.
Photoshop ben ik totaal niet goed in, verder als wat knippen en plakken kom ik daar nog niet mee, dus hoe kun je de hoogspannings masten makkelijk weg poetsen in zo'n foto? Landschappen ben ik echt een beginner in, heb een 24-70 voor algemeen werk, normaliter ben ik meer een vogel foto maker
aadje93 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:32:
Photoshop ben ik totaal niet goed in, verder als wat knippen en plakken kom ik daar nog niet mee, dus hoe kun je de hoogspannings masten makkelijk weg poetsen in zo'n foto? Landschappen ben ik echt een beginner in, heb een 24-70 voor algemeen werk, normaliter ben ik meer een vogel foto maker
Clone stamp tool. Dat is een stukje gereedschap waarmee je pixels van de ene plaats in de afbeelding naar de andere kunt kopieren, onder andere dus om dingen te verbergen die je liever niet ziet. In dit geval zou je dus een stukje "schone" lucht over de hoogspanningsleidingen heen schilderen om ze aan het oog te onttrekken. Het vereist een beetje oefening, maar heel moeilijk is het niet. Zelfs een amateur als ik die het maar af en toe doet kan het. Als je het wilt leren, zou ik even online een (video)tutorial opzoeken die het uitlegt.
Overigens, nog een tip als je achteraf die sensorvlekjes weg wil werken: spot healing brush.
Clone stamp tool. Dat is een stukje gereedschap waarmee je pixels van de ene plaats in de afbeelding naar de andere kunt kopieren, onder andere dus om dingen te verbergen die je liever niet ziet. In dit geval zou je dus een stukje "schone" lucht over de hoogspanningsleidingen heen schilderen om ze aan het oog te onttrekken. Het vereist een beetje oefening, maar heel moeilijk is het niet. Zelfs een amateur als ik die het maar af en toe doet kan het. Als je het wilt leren, zou ik even online een (video)tutorial opzoeken die het uitlegt.
Overigens, nog een tip als je achteraf die sensorvlekjes weg wil werken: spot healing brush.
Bedankt, ik ga me er in verdiepen in photoshop om met clone stamp die hoogspanning weg te poetsen. Het stoorde mij ook al, misschien de volgende stap ook in mijn vogel foto's wat minder gewenste groene plekjes wegpoetsen om de aandacht op de juiste plek te focussen
Nou het topic maar weer even nieuw leven in blazen
Ik ben momenteel op vakantie in Sardinië en dus ben ik weer op pad gegaan om de Melkweg vast te leggen.
Mijn vrouw stond erop om onze koffer in te pakken en vanwege ruimte gebrek had ze mijn Leofoto statief niet ingepakt, maar alleen een klein lichtstatiefje... Deze plaat was daarom nogal een uitdaging, zeker omdat ik op de locatie geen line of sight had met Polaris voor mijn star tracker en mijn trigger het niet deed. Daarom ervoor gekozen de tracker grof te alignen en 12 opnames van 30s te stacken in Sequator. Daarnaast 6 opnames van 30s op ISO12800 voor de voorgrond genomen en deze Median stacked in Photoshop voor ruisreductie. Al met al goed gekomen dus
jd1987 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:06:
Nou het topic maar weer even nieuw leven in blazen
Ik ben momenteel op vakantie in Sardinië en dus ben ik weer op pad gegaan om de Melkweg vast te leggen.
Getverderrie, wil je dit niet meer doen, van dit soort betoverende beelden plaatsen?
Akelig fraai!
Een heel simpel landschapje; koolzaadveld met een Jagdstand/Hochsitz. Vorige week in de Eifel: Manderscheid01 by Erik Haak, on Flickr
't Was één van de weinige momenten dat de grijze wolkenmassa een beetje opentrok.
Ik denk niet dat ik hier ooit wat zal posten, want tegen het visuele geweld van de stamgasten hier kan ik niet op als leek.
Dat gezegd hebbende, de eerste foto spreekt mij het meeste aan @JoStad, doordat de foto vanuit een lagere hoek is (lijkt te zijn?) genomen. Hierdoor komt het water het mooiste uit van de drie.
Maar ik geniet van veel platen (als ik dit zo oneerbiedig mag zeggen) die hier langs komen.
Mooie plaatjes zien we voorbij komen hier boven.
-@zzzzz prachtig plaatje, groot zien en mooie hoek gepakt.
- @ehtweak mooi dat verse koolzaad, kan wel moeilijk zien wat het onderwerp is rechts in de hoek.
- @JoStad prachtig plaatje en de voorgrond goed benut. Ik denk meestal bij zulke foto's; hoe had de foto eruit gezien wanneer de molen naar jou wijst, of naar de zonsopkomst.
- @perspectivebass prachtige serie, super. afdruk waardig zowieso.
Afgelopen vrijdagochtend, Stad Ijlst, Friesland in de vroege morgen: Morning Ijlst by Rudy's kiekjes, on Flickr
[Voor 7% gewijzigd door rudyman85 op 23-05-2022 11:25]
De kleuren van 1 zijn mooi maar 2 kijkt het rustigst. Enige opmerking die ik heb is dat het eigenlijk 3 "dezelfde" foto's zijn. Hetzelfde voor de koolzaad foto's. Ik zou zeggen, kies er gewoon 1, anders wordt het meer van hetzelfde
[Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 29-05-2022 13:02]
Bedankt voor je feedback, snap wat je bedoeld. Neem ik mee voor de volgende foto ronde.
Ik denk dat het uiteindelijk ook persoonlijk is. Deze foto vraagt erom om groter gezien te worden. De lucht was geweldig, het wolkenveld begint zich uit te breiden na de zon. De voorgrond wijst deels naar het boompje (wat links in de hoek begint). Als afdruk ziet het er dan ook weer anders uit:
@JoStad, mooie rustige plaatjes, goed de reflectie meegenomen.
[Voor 22% gewijzigd door rudyman85 op 30-05-2022 11:26]
Kwaliteit in dit topic blijft hoog, mijn complimenten voor de foto's hierboven! Deze week een hoya nd filter aangeschaft, en ondanks het matige weer van vandaag moet ik dan toch naar buiten he? Scheveningen is niet ver van hier, en de pier leent zich makkelijk voor dit soort plaatjes. Volgende keer hopelijk met wat beter weer.
@JoStad Je simpele molenlandschapje is zo simpel nog niet. Horizon in het midden is imo hier discutabel: evenveel gras als lucht, en geen van tweeen houden de aandacht vast. De bosschage net over de horizon stoort wat: ietsje lager standpunt en hij was weg geweest. En de scherpte van het gras over de hele linie vind ik ook storend: ik zie meteen al gras, kom amper aan molentje kijken toe.
Andere molens beide prima, maar waarom zoveel van hetzelfde? Als @Deathchant: fotograferen is kiezen, anders kan je beter gaan filmen. Wat mij betreft had je gekozen voor Cabauwse molen 1 en Boezemmolen 3 (maar met een horizontale horizon)
@zzzzz ,@perspectivebass Jammer dat bergen mij niet zo kunnen bekoren: misschien omdat de foto's nooit de sensatie van het erzijn kunnen overbrengen. Ook het traditionele poppetje doet het voor mij niet. De laatste van @perspectivebass vind ik dan wel weer heel leuk. Alleen jammer dat hij onder iets te veel en boven iets te weinig heeft, waardoor hij niet mooi in balans is.
@rudyman85 Hele mooie foto, alhoewel ik de andere op je Flickr
nog een stuk mooier vind. Zon en boom centraal, witte bloemen voor, dan grijsgroen en geel - heerlijk. Hooguit een strookje groen onderin wegkroppen, dan krijg hij nog wat extra langsformaat toe.
@ChrisLNFF Hier of in een ander topic, aardige prent. Alleen dat stuk strand linksonder stoort wat. Scherp zonder ND en zonder dat er wat te zien is. Mag weg van mij - de foto kan best 16 x 9 hebben. Hoe was de kleurversie?
Eindelijk weer eens een beetje op pad geweest en de ("meh" ) EF 17-40 F/4.0 wat laten doen.
Lago Trasimeno, Passignano
SAI (former airplane construction co), Passignano
Lago di Montepulciano
Lago di Montepulciano, "wet feet willow"
Lago Trasimeno, Castiglione del Lago
De laatste geschoten met de Tamron 28-75 2.8, als illustratie bij https://www.bobcomverhalen.nl/fimbulzomer/
Tja... In hoeverre zou ik, als fotograaf zijnde, die helling met koolzaad, recht moeten trekken?
Want de Hochsitz stond keurig rechtop, maar het veld met koolzaad niet.
En die Hochstand/Jägersitz 'expert' is hilarisch! Alsof ze het bij de Amish beter weten...
@bobcom Ik vind vooral je 'Lago di Montepulciano, "wet feet willow" ' potentie hebben! Die had imho wel wat aangedikt mogen worden in de pp.
Somberder of juist extremer qua contrasten/kleuren. Whatever; het is nu al een interessant 'kijkje', maar het mag nog wel wat interessanter!
[Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2022 17:03]
Mooie serie @perspectivebass ! Ik vind vooral het laatste doorkijkje heel fijn
Deze week werd met mijn Instagram feed overspoeld met prachtige foto's van een bloeiend lupine veld!
Wilde lupine staat al een tijd op mijn lijstje, ik heb al vaker prachtige platen van deze bloemen gezien vanuit Amerika en Canada. Maar ze blijken dus ook gewoon voor te komen in ons koude kikkerlandje!
De locatie bleek zeer moeilijk te achterhalen, maar na een paar dagen zoeken kwam ik achter coördinaten nabij Heeze. Het bleek niet het beroemde veld, maar toch vond ik wat wilde lupine.
Het avontuur er naar toe vind ik net zo leuk als het maken van de foto. Dagen onderzoek, Google Maps afpluizen, vol anticipatie naar de locatie rijden... Erachter komen dat het toch niet juist was... Maar dan wel weer thuiskomen met een vette plaat!
Veluwe en Drenthse bossen staan er zat lupines. Kunt bijv ook in de speulderbossen (die met de dansende beuken) lupines tegenkomen (aan de randen), mooie combo.
Zelf al weer twee jaar niet meer op pad geweest dedicated voor foto’s. Heeft te maken met een andere bezigheid: tweeling. Maar inspiratie genoeg tijdens fietstochtjes, dus af en toe leuke foto maken. Deze foto heeft al prijs in een lokale fotowedstrijd. Tussen alle geweld met grote professionele camera’s bleek ik me toch het best aan opdracht gehouden te hebben met mijn iPhone foto: recreëren in recreatiegebied groenzoom.
@jd1987 Altijd leuk als je zoektocht zo beloond wordt. De magie van landschpsfotografie. En het is ook een prima plaat geworden. De nabewerking is alleen tikje te veel voor mij. De bloemen lijken wel licht te geven. Dat geeft wel mooi dromerig beeld maar het contrast met de donkere boom stoort mij. Zonder boom was de plaat misschien mooier geweest maar ja, dan stond de zon er weer niet op. Het leven van een landschapsfotograaf gaat niet over rozen.
@Get!em In het kader van de opdracht is de foto prima geslaagd maar als landschapsfoto vind ik hem niet zo boeiend. Het is nu een fiets met leuke achtergrond. De wolken en het uitzicht zijn best goed dus zonder fiets(pad) en stukje boom erop zou het beste leuke landschapsplaat kunnen worden.
@JoStad Mooi stukje hei en leuke plaat. Toch zie ik paar punten die beter kunnen. De nabewerking vind ik wel erg "ansichtkaart" modus. Tikje teveel clarity waardoor de wolken en hei echt op je af springen. De bomen zijn prima onderwerp maar de stuik links lijdt meer af dan het toevoegt. Als laatste heb je gekozen voor een 50/50% verdeling tussen lucht en landschap. Soms werkt dat heel goed maar meestal is het veiliger om 30/70 te kiezen. Dat had hier ook beter uitgepakt denk ik.
Zelf helaas niks te posten (I know, de beste stuurlui). Het weer was veel te mooi voor landschapsfotografie. We willen wolken en mooie luchten! Hopelijk binnenkort weer mee tijd en meewerkend weer.
@JoStad Ja, deze is echt veel fijner om naar te kijken vind ik. Mooiere kleuren en een veel rustigere compositie. Nice. Misschien zou de hei nog iets meer verzadiging kunnen gebruiken maar ik bekijk de foto nu op mijn laptop dat die heeft een behoorlijk slechte kleurweergave. Dus lekker zo later. Mooi.
Veel beter @JoStad ! Bewerking is natuurlijk en de compositie fijner om naar te kijke
[
Eigenlijk is het zo zonde dat Mallorca vooral bekend staat om het bruisende nachtleven in Palma. Het eiland heeft zoveel meer te bieden, zeker op het gebied van natuur.
De afgelopen dagen zijn we met het gezin in de camper op avontuur geweest en natuurlijk moest ik weer een Melkweg foto maken!
Vorige keer kwam ik er niet aan toe om langs Es Pontas te gaan, maar deze prachtige zeeboog verdiend zeker een bezoek.
@JoStad Nummer twee heeft ook mijn voorkeur.MIsschien ook eens een wat lager standpunt proberen (buikperspectief) Krijgt je hei meer nadruk, een daar ging het tenslotte om.
De langverwachte regen is hier langs gekomen, en als je dan bij het kerkhofje van Riccio op de helling staat zie je het mooi plenzen in de Valdichiana.
Pioggia Chianina 1
Pioggia Chianina 2
@bobcom Beide mooi! Vind de belichting van de tweede iets fijner. Gras is wat minder in de schaduw dan bij de eerste ook vind het ik het 'doorkijkje' spannender.
Deze zomer naar de Azoren geweest. Wat een prachtige eilanden zijn dat! Mooie kust, mooi landschap, maar niet zo zinderend heet als eilanden in de Middelandsezee
@perspectivebass Prachtige foto's van een prachtig landschap. Ik mis alleen een beetje de menselijke maat: landschapselementen als rotsen, bomen, struiken, bouwsels die samen een beeld geven van een plek waar je kunt kijken, lopen, zijn. Nu blijft het bij mooie luchtfoto's, een paar niet-luchtfoto's zouden mij nog meer het idee gegeven hebben van "tjee, wat is het daar mooi".
En ik heb het idee dat #1 en #2 een tikje scheef staan.
@perspectivebass Heerlijke foto's vooral nummer 1! Fijne toon overal
Azoren staat ook echt nog op mijn bucketlist.
Met de camper op stap was voor mij echt ideaal qua fotografie. Mooie spot zoeken en alle tijd van de wereld voor je foto en compositie Deze keer de Melkweg over de boten die voor anker lagen bij de baai van Cala Pi, Mallorca.
bobcom schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:13:
@perspectivebass Prachtige foto's van een prachtig landschap. Ik mis alleen een beetje de menselijke maat: landschapselementen als rotsen, bomen, struiken, bouwsels die samen een beeld geven van een plek waar je kunt kijken, lopen, zijn. Nu blijft het bij mooie luchtfoto's, een paar niet-luchtfoto's zouden mij nog meer het idee gegeven hebben van "tjee, wat is het daar mooi".
En ik heb het idee dat #1 en #2 een tikje scheef staan.
Ik heb ook nog deze dat past denk wel in je opmerking
Met de camper op stap was voor mij echt ideaal qua fotografie. Mooie spot zoeken en alle tijd van de wereld voor je foto en compositie Deze keer de Melkweg over de boten die voor anker lagen bij de baai van Cala Pi, Mallorca.
@jd1987 Prachtige melkwegen. Die met de boogrots vind ik de mooiste, maar de bootjes mogen er ook zijn.
Overigens dankt de melkweg zijn ontstaan aan superheld Hercules die als zuigeling al van wanten wist. Oppergod Zeus had hem verwekt bij de sterfelijke Alcmene, en Zeus' echtgenote Hera (ondermeer beschermgodin van het huwelijk) was daar niet blij mee. Hercules' halfzuster Athene had ervoor gezorgd dat Hera het kind de borst gaf maar de kleine Hercules zoog zo hard dat Hera hem van haar borst wegtrok. De melk spatte letterlijk de hemel in en ziedaar: de melkweg. Het bijbehorende schilderij van Rubens staat leuk in elke huiskamer
@perspectivebass Is niet precies wat ik bedoel, en vind ik ook minder dan de eerdere drie. Bij landschapjes naar menselijke maat denk ik meer aan iets als dit
1. Landweggetje
2. Doorkijkden
(Misschien niet erg spectaculair, but I only got a tiny bucket)
jd1987 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:07:
Het avontuur er naar toe vind ik net zo leuk als het maken van de foto. Dagen onderzoek, Google Maps afpluizen, vol anticipatie naar de locatie rijden... Erachter komen dat het toch niet juist was... Maar dan wel weer thuiskomen met een vette plaat!
Ik wilde niet te ver teruggaan met comments, maar toen ik deze foto zag, bleef ik toch even hangen. Waarschijnlijk heb je invulflits gebruikt, waardoor je toch een mooie kleurenpracht houdt, ondanks dat de zon van achter de bloem komt. Heel mooi.
Mooi om te zien dat de heide al in bloei staat. Ik vind deze foto mooier dan de eerste. Ik zou zweren dat je bij deze iets meer groothoek bent gegaan, maar de exif data zegt anders. Hoe dan ook ziet deze foto er wat meer uitgestrekt uit en dat is wel fijn voor een landschapsfoto.
Eigenlijk is het zo zonde dat Mallorca vooral bekend staat om het bruisende nachtleven in Palma. Het eiland heeft zoveel meer te bieden, zeker op het gebied van natuur.
Wow, zeer mooi weer. Mooie locatie ook voor een melkwegfoto zo met die rotspartij uit het water. Hoeveel werk gaat hier nou in zitten?
Je doet je naam wel eer aan, want perspectief is allesbepalend in deze foto's. Neemt niet weg dat de nabewerking ook netjes gedaan is met sterke kleuren en sterk contrast zonder dat het volledig dichtloopt.
Zelf was ik vanochtend ook heel even op pad geweest. Ik had een foto gezien van iemand anders, ik herkende de locatie en ik wilde het als leermoment reproduceren. Helaas was dat niet gelukt ivm verkeerd moment in het jaar en daardoor verkeerde lichtinval, maar toen ik me omdraaide zag ik onderstaand tafereeltje en dat maakte de ochtend toch nog goed.
@jd1987 Die foto met de boog en sterren is echt schitterend. Enige wat ik misschien nog geprobeerd zou hebben is de uitlijning die iets minder boven elkaar (cq. in het midden). Nu ligt de focus erg op het midden en gebeurt er links en (vooral) rechts vrij weinig. Wat ook heel goed zou werken, is een portrait crop. Dan voelt de uitlijning heel natuurlijk. Maar van deze puntjes een schitterende, jaloersmakende foto.
@bobcom Je eerste twee foto's zijn mooi maar ik zit wel de hele tijd te twijfelen waar ik naar moet kijken. De olijfbomen of toch die mooie lucht waar de regen uit stroomt. Je landweggetje vind ik een hele fijne plaat. Mede door de leidende lijnen wordt je echt uitgenodigd de foto in te lopen. Bij je laatste plaat raakt je kader (de boom) net het randje en dat kijkt wat minder fijn. Of wat meer ruimte geven of bewust half eraf knippen geeft rustiger beeld.
@perspectivebass Mooie serie hoor. Vooral de 2e spreekt met erg aan.
@LA-384 Kijk. Das het mooie van landschapsfotografie. Roeien met de riemen die je hebt en snel aanpassen aan de omstandigheden. Vind het een prima gelukte plaat. Mooie sfeer en lekker gekaderd. Een onderwerp zou niet misstaan hebben maar nu is de leegte en rust het onderwerp.
Ik ben benieuwd of je het verlaten hotel ook van binnen hebt bezocht, toevallig zijn wij hier recent ook geweest en vonden we een mogelijkheid om het gebouw in te gaan. Best interessant
Ik ben benieuwd of je het verlaten hotel ook van binnen hebt bezocht, toevallig zijn wij hier recent ook geweest en vonden we een mogelijkheid om het gebouw in te gaan. Best interessant
We zijn er niet in geweest, want was ook met mijn dochter van 3 dat leek mij toch niet echt hee verantwoord
@JoStad Je 'Doorkijkje op de Veluwezoom' vind ik op zich een vrolijk beeld om naar te kijken.
Klein minpuntje zijn al die voetstappen op de voorgrond (maar daar kan jij ook niks aan doen)
De luchtpartij is naar mijn idee net ietsje teveel aangedikt. Maar da's een kwestie van smaak.
@perspectivebass Dat verlaten pand vind ik wel gaaf. Volgens mij is dat een keertje in een reisprogramma voorbij gekomen (3-op-reis?)
Hier een bijna paradijselijk beeld van twee weken geleden:
Op zich ben ik een fan van doorkijkjes, maar in dit geval heb ik het gevoel dat de bomen "in de weg" staan en het uitzicht belemmeren. Ik zou denk ik een paar passen naar rechts zijn gegaan zodat die brede boom links niet meer voor de heuvels in de verte staat. Ook zou ik persoonlijk een paar passen naar voren hebben gedaan of de camera iets omhoog gekanteld zodat er minder van de zanderige voorgrond in beeld is.
Nice. Enigste is dat voor mijn gevoel de waterval vrij klein is en een beetje wordt "opgeslokt" door de omgeving. Je zou kunnen kiezen voor een krappere uitsnede, maar dan zie je de "kom" waar de waterval in ligt niet meer. Dilemma's.
Mooi uitzicht en eigenlijk een beetje hetzelfde gevoel als bij de vorige: het voelt behoorlijk uitgezoomed. En eigenlijk ook hetzelfde dilemma: je kan het oplossen door krapper te kaderen, maar dan verlies je weer een deel van de omgeving en in dit geval ook het bomenkader.
Dit is eigenlijk een beetje een experiment. Dit is namelijk geen nachtfoto; dit is half twee in de middag. De originele foto is vrij meh, met een zwaarbewolkte lucht en geen direct zonlicht. Ik had uit voorzorg belichtingstrapjes geschoten en kwam er thuis achter dat de -2 belichting met een beetje duw- en trekwerk een stuk interessantere lucht opleverde. Op basis daarvan is het uiteindelijk bovenstaande "nepnacht" geworden; een combinatie van de -2, -1 en 0 belichtingen en een vrij stevige nabewerking, onder andere blauwfilters om het Purkinje-effect te simuleren. Ben niet helemaal tevreden, maar ik ben benieuwd wat anderen ervan denken.
@ehtweakPartschins03: Mooie plaat, weinig negatiefs op aan te merken. Ook de juiste sluitertijd gebruik voor de waterval gebruikt (IMO). Partschins09: Misschien niet de meeste spannende foto qua compositie maar wel een fraai landschap. De combi tussen zon en toch wat schaduw van wolken maakt het nog wat beter.
@NMH Ik zou zeggen dat dit experiment wel geslaagd is. Zou zo door kunnen gaan voor een avondfoto. Het contrast tussen het lichte water en het donker er omheen zorg voor een interessante compositie. De wolken komen ook mooi uit zo.
@Tohamo:
Eerste foto: Goed gebruikt gemaakt van focus. Ik heb het idee dat de compositie nog wat prettiger zou zijn met een perspectief iets naar links, waarbij er wat meer ruimte zit tussen de hooibaal en het onscherpe gras (?) in de rechter onderhoek - waardoor het landschap in de achtergrond ook nog wat meer ruimte krijgt.
Tweede foto: De omschrijving was nuttig, en toen kostte me het nog wat moeite om door te hebben hoe het zat Ik dacht eerst al: wat een bleke lucht...
Maar een fraaie plaat. Het lijnenspel is mooi, en het feit dat het niet direct is wat het lijkt is alleen maar mooi.
@Tohamo Die foto "naar beneden getrokken" betekent neem ik aan dat jij, de fotograaf, naar beneden keek en toen deze opname gemaakt hebt?
Maar dan nog, hoe kan die boom dan ogenschijnlijk rechtop staan? Die vertekening does-not-compute in mijn brein.
Ook een Alpenlandschap: ValMartello50 by Erik Haak, on Flickr
Afgelopen zomer in Süd-Tirol.
Alle details, inclusief de exacte locatie, bij het orgineel @ flickr.
@ehtweak @Rednas81 Hier is nog een plaatje om wat meer te verduidelijken hoe het zit: de foto is vanop het pad in de blauwe cirkel getrokken, langs de rivier naar beneden het meer in. De boom die je ziet is de onderstreepte boom.
@ehtweak Aardige foto! De rechterbovenhoek zou iets meer ruimte mogen krijgen naar mijn mening: de waterval en de afgesneden wolk zitten nogal samen gepropt in een klein stukje, wat eigenlijk afbreuk doet aan de kracht van de rivier. Maar ik ben fan van het water dat zo uit de foto lijkt te stromen.
[Voor 22% gewijzigd door Tohamo op 16-10-2022 14:10]
Heel veel mooie landschappen hierboven, de foto van @LA-384 springt er voor mij wel uit. Fijne zachte kleuren, mooie diepte in de foto, en een mysterieuze gloed door het beeld.
Zelf naar Schiermonnikoog geweest met de familie afgelopen maandag.
Op het strand een leuke "slinger" aan zand gespot, vond ik zelf wel een leuk effect geven. Ook een "zwaar" bewerkte versie in zwart-wit wat meer dynamiek geeft, maar twijfel of het hem beter maakt.
Afgelopen weekend was het ook erg mistig bij ons in Appelscha. Wat wel bijzondere effecten oplevert qua mystiek. Bankje op Aekingerzand heeft alleen wel een treurig effect haha.
Bankje op Aekingerzand heeft alleen wel een treurig effect haha.
Het is niet zozeer haha, maar wel 'lekker' treurig en mistroostig. Qua stemmings-foto vind ik 'm goed gelukt!
Ook in deze foto veel wolken, maar dan op grote(re) hoogte: StMartin01 by Erik Haak, on Flickr
En ja, het landschap op de voorgrond loopt idd zo steil en gekromd naar beneden; het is niet de vertekening van het gebruikte objectief.
het zijn 8 opnames @ 30mm, gestitched met PTGui Pro
Het duidelijk gecultiveerde landschap op de dalbodem met de talloze perceeltjes van diverse soorten fruit en groentes.
En ja, het landschap op de voorgrond loopt idd zo steil en gekromd naar beneden; het is niet de vertekening van het gebruikte objectief.
Ik geloof je graag. De bomen en palen in de relatieve voorgrond staan dan ook keurig rechtop. Maar het is, in mijn beleving, een onwerkelijke foto. De vermeende kromming in de voorgrond wordt versterkt door de meelopende kromming van de dalbodem. Ook de gesuggereerde hellingshoek van de dalbodem (aflopend naar de Etsch/Adige op de voorgrond) lijkt veel sterker dan zij in werkelijk kan zijn.
Het is overigens wel een hele mooie, scherpe en gedetailleerde foto. Daar niet van.
Het gekromde heeft wel wat wat de aandacht in ieder geval trekt Alleen ziet het vreemd uit bij de bergen. Misschien kun je met warpen in Photoshop de onderkant "bevriezen" en dan de bergen gewoon in de juiste verhoudingen trekken.
Het "draaierig" gevoel dat ik krijg van hoe stijl het is daar vooraan bij die kromming heeft wel echt wat Kep zelf ook al eens een foto gemaakt waar ik zelf draaierig van wordt...het houdt mijn aandacht in ieder geval .
Ik zou zelf wel echt die stroomdraden wegwerken, dat is zo gedaan in photoshop.
Van mij ook nog eens wat sinds lange tijd (klik voor groter):
1: Geysir
2: Geysir
3: Þingvellir national park
4: Þingvellir national park
Ik geloof je graag. De bomen en palen in de relatieve voorgrond staan dan ook keurig rechtop. Maar het is, in mijn beleving, een onwerkelijke foto.
Idd. Het kwam ook heel onwerkelijk over toen ik daar stond.
Leunend over een hekje, de diepte in kijkend, met een steile afgrond voor me, en de bergketens aan de overzijde met die wolkenband er overheen 'gelegd'.
De vermeende kromming in de voorgrond wordt versterkt door de meelopende kromming van de dalbodem. Ook de gesuggereerde hellingshoek van de dalbodem (aflopend naar de Etsch/Adige op de voorgrond) lijkt veel sterker dan zij in werkelijk kan zijn.
Nu begon ik ook te twijfelen. Dus heb ik 't ff gecontroleerd m.b.v. Google Earth Pro.
Het dorp, beneden in het dal, is Latsch en ligt op 640m hoogte.
Schuin linksboven zie je Tarsch, tegen de oplopende bergketen aan, dat ligt al op 840m hoogte. M.a.w. al 200 meter hoger. Dus die lappendeken aan gecultiveerde landbouwperceeltjes is idd behoorlijk schuin.
De rivier de Etsch (net niet zichtbaar) ligt in dalbodem op ca. 625m.
Bedenk ook, de fotograaf staat >1km hoger dan de dalbodem die je ziet...
Het is overigens wel een hele mooie, scherpe en gedetailleerde foto. Daar niet van.
Maar vooral op foto 4 zie je wat het 'probleem' aldaar is. De hoeveelheid toeristen... Al die bussen op de achtergrond; jakkes.
Foto 3 geeft voor mij het meest aantrekkelijke beeld. Geen mens te zien en wel woeste natuur.
geen idee of er vlak naast jou bijvoorbeeld hordes fotografen bezig zijn...
Het gekromde heeft wel wat wat de aandacht in ieder geval trekt Alleen ziet het vreemd uit bij de bergen. Misschien kun je met warpen in Photoshop de onderkant "bevriezen" en dan de bergen gewoon in de juiste verhoudingen trekken.
Het "draaierig" gevoel dat ik krijg van hoe stijl het is daar vooraan bij die kromming heeft wel echt wat Kep zelf ook al eens een foto gemaakt waar ik zelf draaierig van wordt...het houdt mijn aandacht in ieder geval .
Ik zou zelf wel echt die stroomdraden wegwerken, dat is zo gedaan in photoshop.
Van mij ook nog eens wat sinds lange tijd (klik voor groter):
Mooie set! De 3e is veruit mijn favoriet. Bij nr 4, stoor ik mij aan de bussen op de achtergrond. Meer een persoonlijk ding hoor, aantal jaren geleden heb ik daar ook rondgetreden: en dan denk je bij een rustige plek te komen, staan er weer tig touringcars.
Die bussen....ik ben ermee bezig geweest om die bussen weg te sjoppen, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan; de enige tijd dat er geen bussen staan zou 's avonds zijn. En ik wil niet teveel de waarheid verdraaien zeg maar.
Maar ja, het is natuurlijk niet voor niks toeristisch, want het is echt prachtig. Dus dan zou je kunnen zeggen "dan horen toeristen erbij". Ik zou het liefste ook altijd mensloze plaatjes schieten, maar dat is gewoon de werkelijkheid niet.
Want, wat is dan het volgende; als ik de bussen wegsjop, moet ik dan ook de mensen op het pad links allemaal weghalen?
Maar ik snap het comment wel; ik zal hier altijd mee blijven worstelen om iets wel of niet weg te clonen....
Bij foto #3 heb ik idd de mensen naast me op afstand moeten houden Gelukkig had ik de 100mm bij me
Nu begon ik ook te twijfelen. Dus heb ik 't ff gecontroleerd m.b.v. Google Earth Pro.
Het dorp, beneden in het dal, is Latsch en ligt op 640m hoogte.
Schuin linksboven zie je Tarsch, tegen de oplopende bergketen aan, dat ligt al op 840m hoogte. M.a.w. al 200 meter hoger. Dus die lappendeken aan gecultiveerde landbouwperceeltjes is idd behoorlijk schuin.
De rivier de Etsch (net niet zichtbaar) ligt in dalbodem op ca. 625m.
Bedenk ook, de fotograaf staat >1km hoger dan de dalbodem die je ziet...
Klopt. Een verval van 200 meter over 1400 meter is behoorlijk wat. Bij "normale" landbouw moet je eigenlijk al terrassen gaan maken om te voorkomen dat de vruchtbare bodem er op termijn af spoelt. Maar het zijn fruitboomgaarden. Het is bijna allemaal appels daar. Het is al meer dan 30 jaar geleden dat ik in het Vinschgau was. Hoe ben je daar eigenlijk zo hoog gekomen? Op mijn leeftijd (en ietwat overgewicht) zijn 1000 hoogtemeters geen klimbare realiteit meer. Jammer. Het lijkt me een leuk uitzichtplekje daar.
Klopt. Een verval van 200 meter over 1400 meter is behoorlijk wat. Bij "normale" landbouw moet je eigenlijk al terrassen gaan maken om te voorkomen dat de vruchtbare bodem er op termijn af spoelt. Maar het zijn fruitboomgaarden. Het is bijna allemaal appels daar. Het is al meer dan 30 jaar geleden dat ik in het Vinschgau was.
Idd, heel veel appels. Maar ook peren, abrikozen en ander steenfruit.
Ik was er ook al 10 jaar niet meer geweest. En de allereerste keer is zeker zo'n 30 jaar geleden. Toen de Vinschger Bahn nog niet reed (in 1990 gesloten en weer heropend in 2005). Sinds de laatste bomaanslag in 1988 is er veel veranderd, heel veel.
Hoe ben je daar eigenlijk zo hoog gekomen? Op mijn leeftijd (en ietwat overgewicht) zijn 1000 hoogtemeters geen klimbare realiteit meer. Jammer. Het lijkt me een leuk uitzichtplekje daar.
@ehtweak Ik vind de foto met gondel een stuk leuker dan die je oorspronkelijk plaatste. Lekker kleurcontrast en duidelijk onderwerp op de goede plek.
@Deathchant Toen ik je Ijsland foto's zag vroeg ik me af of je ze documentair bedoeld had. Blijkbaar niet, maar op die manier werken ze m.i. beter dan als landschapsplaten. Mooie plekken worden meer en meer attracties waar busladingen toeristen op af komen. Dat was wat jouw beelden wel goed weergeven. Als 'traditionele' landschapsplaat werkt de 3e wel prima. Van de Limburg foto's vind ik de paddo duidelijk de betere. Mooi onderwerp en fijne kleuren / contrast.
We hadden hier gisteren de 1e dag met winterse omstandigheden. Lekker de tijd genomen om wat platen te schieten dus. Het zijn losse foto's die elk uit een eigen serie(tje) komen. De nabewerking (en het formaat) is binnen de serie uiteraard afgestemd, maar onderling niet. Hopelijk maakt dat het niet te onrustig
@klaaas Mooi, zoals die kleuren zich vermengen met de mist. Prachtige serie van 4, als ik ze op Flickr in het groot bekijk spreken nr.1 en nr.3 me het meest aan.
@klaaas #1 en #3 zijn bijzonder prettig om naar te kijken (die andere ook, maar deze twee zijn echt de betere). Mooie framing, goed gebruik gemaakt van de mist
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details