LA-384 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:26:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Lightroom en healing brush doe ik zelf ook idd, dat vind ik nog niet zo'n ramp, maar je ziet wel eens dat men hele foto's gaat fine-tunen waarbij met lichtinval accentueert door dodge en burn. Dat lijkt mij erg intensief en lastig.
Op zich valt het wel mee. 2 methodes:
- je kunt op het oog wel zien wat lichter-dan-midtones delen zijn (of de plekken waar de zon op schijnt natuurlijk) en wat donkere delen zijn. Je kunt gewoon radial filters gebruiken, dan de whites op +40 ofzo, inverted aanvinken zodat je effect ín de radial gebeurt en niet erbuiten, en dan gewoon over de lichtste delen heen. Als je clipping krijgt doordat het té licht is, moet je de range masking aanzetten en dan weghalen van de highlights (dus de slider rechts van de 100 wegsliden naar 90 ofzo). Bij de donkere delen die je wilt accentueren doe je hetzelfde alleen doe je dan de blacks/shadows op -10 of -20 en als je dan clipping krijgt, doe je met rangemasking het effect weghalen bij de linkerkant van de slider door die van 0 naar 10 of 20 te schuiven.
Overigens kun je dit hele proces natuurlijk ook met de brush zelf doen ipv radials.
- curves in Photoshop: je gaat naar je channels-tabblad, klikt daar op het RGB-thumbnail terwijl je CTRL ingedrukt houdt en dan maakt ie een selectie van de highlights. Ga terug naar je layer, maak een curves layer, haal daar het layermask van weg en druk dan (met de selectie nog steeds actief) op de layermask. Dan beperk je de curves adjustments tot enkel de highlights.
Wil je de shadows op punchen, dan doe je je layermask op de curves inverten zodat de shadows affected zijn en dan moet je in de curves adjustment de curve natuurlijk naar beneden trekken.
Volgens mij kun je ook met brushes nog werken in bepaalde blending modes die dan alleen de lichte delen affecteert. Hoe dat werkt weet ik dan even niet, want zoals ik al zei, ik ben geen held.
Ik kan je, als je geinteresseerd bent in goeie photoshop tutorials, het kanaal van
Piximperfect en die van
Aaron Nace aanbevelen.
Als voorbeeld deze foto:
4: Boom
[Afbeelding]
Hardstikke mooi zoals die belicht is, maar was dat op het origineel ook zo? Of heb je dat bewerkstelligd in Photoshop. Dat laatste bedoel ik dan met lastig inschatten. Als de situatie en de gemaakte foto zoveel afwijkt van het eindresultaat, waar let je dan op bij het maken van de foto?
Bij deze foto was het "van nature" ook aanwezig, omdat de lens op f/2 wat vignetting produceert. Ik ben normaliter niet van de vignetting, maar ik vind het wel vaak artistiek uitpakken zonder dat je een duidelijk lelijke vignetting-rand of -feather ziet. Dus daar heb ik dan in deze foto gewoon gebruik van gemaakt. Ik heb verder een hele smalle radial filter (niet inverted) gebruikt met de exposure op -0,5eV zodat de boomstam als lichtste erdoor kwam. Dus in feite een heel heftig vignet, maar omdat de foto exposure sowieso wat aan de donkere kant was pakte dat goed uit. Als ik vignetting gebruik dan wil ik het ook zo gebruiken dat het zo min mogelijk opvalt dat het een vignet is. Toen heb ik de hele foto op -1.5eV gezet zodat ik beter zag welke delen lichter waren, en in dit geval was dat vooral onderaan de stam en het cluster blaadjes in het midden rechts van de stam. En dat heb ik dan weer wat aangezet met nieuwe radials volgens de methode die ik hierboven in punt 1 omschreef. Als je goed kijkt zijn de blaadjes van die boom ook anders (lichter en geler groen) dan de eikenblaadjes van de omringende bomen (die zijn meer blauwer-groen zeg maar). Dus dat kun je dan ook in je voordeel gebruiken om die separatie kracht bij te zetten. Hoe zorg ik dat ik niet andere delen extra mee belicht rondom die blaadjes? -> Rangemasking op color en dan de kleur van het blad selecteren, en voila, en dat zonder Photoshop
Wat ik soms wél in Photoshop doe is de extreem lichte delen wat "zachter" maken (om stiekem de uitgebeten delen te verbloemen

Ik moet dringend naar een R6 toe merk ik

) door deze via de channels te selecteren en in een layermask te zetten, de layer naar smart object converteren en dan een gaussian blur eroverheen gooien, zodat het minder uitgebeten uitziet. Dan nog een highpass filter erover zodat het verlies aan scherpte weer terug gehaald wordt. Dat wordt volgens mij ook vaak bij high-key fotografie zoals bruiloften enzo gedaan. Ook dát heb ik moeten uitzoeken door in eerste instantie te googlen naar "high key dreamy soft look without losing sharpness". En van het ene filmpje rol je in het ander en zo kom je dan eindelijk tot het filmpje wat het meeste aanspreekt en dat ga je dan proberen.
Lang verhaal kort: het verschil in belichting moet er wel zijn in je originele foto. Als het één vlakke belichting overal is en je gaat dan "kunstmatig" selectief extra belichten, dan oogt het vaak wat meer onnatuurlijk.
Waar ik op let bij het maken van de foto? Eigenlijk wordt mijn oog al meteen getrokken naar lichtverschillen en "naar voren komende" onderwerpen. Het is daarbij echt niet zo dat ik 8 uur in een bos lig te wandelen/kamperen, wachtend op die ene lichtstraal ofzo. Vaak zijn het ook toevalligheden waar ik dan meteen een foto van maak.
Maar hey, smaken verschillen, ik doe het puur op wat ik mooi vind.
[
Voor 11% gewijzigd door
Deathchant op 21-09-2021 22:01
]