Toon posts:

[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:44
@wisselwerking Architectuur kan natuurlijk ook landschap zijn. Ik vind hem hier best op z'n plaats; je kan ook niet echt zeggen dat het ontwerp van de brug een hoofdrol speelt. En een landschap hoeft niet persé natuur te zijn.

Qua compositie is de eerste foto prima. Alle verhoudingen zijn netjes in balans, alles wat recht moet staan staat recht.

Bij de tweede foto vind ik het pad niet zo geslaagd. De meeste mensen hebben van nature al de neiging om een foto van links naar rechts te lezen. Bij jou loopt het pad meteen rechts het beeld uit, en de lijnen van het hek lopen naar rechts, waardoor het moeite kost om de linkerkant aandacht te geven.

De bewerking van de kleuren en het contrast, het dikke witte kader eromheen, een sterk vignet, de lichte oververscherping en het kleine formaat van de foto's, en de zelfs op dit formaat zichtbare chromatische abberatie doen mij allemaal sterk denken aan digitale fotografie van zo'n 20 jaar geleden. Ik heb nog aardig wat plaatjes van fora en nieuwsgroepen uit die tijd opgeslagen, en die van jou zouden er prima tussen passen. Misschien is het een bewuste keuze, het is ook niet eens echt lelijk of slecht, maar ik werd door de presentatie en bewerking wel even teruggegooid in de tijd. :)

Van mij een foto van vorig jaar, en buiten de dierentuin-meeting is het ook de eerste foto sinds een jaar die ik post. Ik heb het afgelopen jaar wel gefotografeerd, maar had op de een of andere manier geen zin in de nabewerking. Dus er is wat in te halen. Onderstaande foto is van dezelfde ochtend als de zonsopkomst in de gelinkte foto. :+

Polder View 1 by Robert Spanjaard, on Flickr

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
@RSpanjaard bedankt voor de feedback. Wat betreft teruggeworpen worden in de tijd. Dat zou kunnen horen. Heb fotografie sinds een tijdje weer een beetje opgepakt. Dus ik werk nog met de presets van een jaar of 10/11/12 geleden. :P

Als ik deze foto vergelijk met de foto waar je naar linkt, dan kan deze mij veel minder bekoren (die andere is top). De lijnen die je op zich mooi kan gebruiken, werken hier juist tegen je doordat er 2 onderwerpen (2 boerderijen) zijn. Als je alleen de linker boerderij had gepakt, dan wordt de foto wat rustiger om naar te kijken.,

Vorige week op vakantie geweest. Dichtbij dit jaar. Maar op een half uur rijden heb je dit.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wisselwerking schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:23:

Vorige week op vakantie geweest. Dichtbij dit jaar. Maar op een half uur rijden heb je dit.

[Afbeelding]
Idd; soms hoef je helemaal niet ver te rijden voor een fraai landschap met indrukwekkende luchten! :Y

Zonsopgang, hedenochtend, een explosie van kleur op de Veluwe! De heide begint net te bloeien! 8)

Veluwe-Renderklippen-Mist15 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-09 21:59

Deathchant

Don't intend. Do!

@RSpanjaard Dat is wel een simpel (maar daardoor mooi!) lijnenspel. De foto oogt op mijn monitor wel heel flets/plat. Dehaze +20, whites op +20 en dan de blue luminance op -10 zal em waarschijnlijk wel goed doen!

@wisselwerking Zonder meer mooie kleurtjes, compositie-wise zit er voor mijn gevoel teveel loze lucht, ookal zitten daar wolken. Daar waar het allemaal gebeurt zit onder de helft zeg maar. Ik zou ze wat meer croppen.

@ehtweak Warme en tegelijk frisse kleurtjes. Mooie nevel + zonnestralen! Niks mis mee :) Ik word overigens de hele tijd naar dat boompje rechts in de achtergrond getrokken. Mooi onderwerp om met een telelens op in te zoomen en dan de zonnestralen achter dat boompje te hebben.

1: ENCI groeve, Maastricht (Zeiss 135 APO)

2: Random boompje in mijn dorpje (Zeiss 135 APO)

3: Koeien (Zeiss 100MP)

4: Bosfoto in de sneew (Zeiss 100MP)

Overigens, alle foto's zijn gemaakt op f/2, behalve de sneeuwfoto, die is op f/8 gemaakt.

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RSpanjaard Mooi kijkje op onze Hollandse polder. Het slootje links leidt een klein beetje af maar die lijnen zijn fraai.

@wisselwerking Mooi stukje natuur. En die reflecties van de wolken zijn ook prima (hoewel ik het idee heb dat ze op sommige plekken lichter zijn dan de stukken die ze weerspiegelen).

@ehtweak Hele mooie plaat. Die mist met die zon erdoor is erg fraai. Ik zou zelf klein stukje van de onderkant afknippen (t/m de groene heiplantje in midden) dan komt de nadruk nog meer te liggen op dat licht en die losse boompjes.

@Deathchant Das ooi stukje Nederland daar rond de ENCI centrale. Voor mij helaas iets te ver rijden anders was ik daar wel vaker te vinden. En ook een leuke foto van de centrale. Maar ik vind je boom toch de mooiste. Fijne warme plaat. En alles lekker groen. Top.

Wegens alom bekende omstandigheden hier ook vakantie in NL. Helemaal geen straf als het weer een beetje mee wil werken. En dat deed het afgelopen week een paar keer. Dus snel dagje naar Texel. Over mooie stukjes Nederland gesproken! Verplicht weer even naar de vuurtoren. Wat blijft dat toch een fotogeniek ding.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20:11
@Deathchant Leuk ook die vogel op de eerste foto. Die Zeiss lensjes maken wel scherpe foto's!

@sys64738 Nog nooit geweest helaas, maar die foto had zo in de folder kunnen staan wat mij betreft. (alleen jammer van het hekje)

Zelf paar weken terug van Italië, Helaas niet veel kunnen fotograferen maar deze vond ik wel geslaagd:

don't mind me

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Dank! Ja het is een mooie omgeving, je kunt genoeg industrieels fotograferen, maar ook natuur/bos/weidelandschap, en je kunt er nog koffie drinken ook. Best divers. Misschien moeten we toch eens een fotomeet doen in Zuid-Limburg, als je je bedenkt dat Emmen en Ameland e.d. ook gewoon gedaan zijn ;)

Over jouw foto: die straalt die typische zomersfeer-aan-strand-uitwaai uit met een lekker verkoelend windje. Kep alleen het idee dat de foto nog ietsje meer naar links geroteerd moet worden; de rechterlijn van de vuurtoren is steiler dan de linkerlijn.

@Pindakaas Dank! En inderdaad, dat kunnen die lensjes wel :)
Over jouw foto: dat is ook een sfeervolle! Ik zou alleen de bovenkant veel meer croppen en die 2 palen op de voorgrond weghalen. Kan heel gemakkelijk in photoshop met de spot healing brush, zeker omdat eromheen dezelfde kleuren en texturen zijn. Dat leidt dan iets minder af. Ik meen een witte gloed/halo te zien links om de struiken naar het huis toe. Komt dat door een iets te heftige brush/radial/gradient?

• Karel V
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:15

Karel V

Een simpele ziel

Deathchant schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:53:

4: Bosfoto in de sneew (Zeiss 100MP)
[Afbeelding]

Overigens, alle foto's zijn gemaakt op f/2, behalve de sneeuwfoto, die is op f/8 gemaakt.
Bij foto 4 vind ik die donkere contouren in de boomstammen erg mooi en die dwarsliggende stammen in het midden trekt je oog als het ware de foto in en geeft een mooi rustpunt. Mijn favoriet.
Betrapt, dubbel post :+

Die groeve ziet er indrukwekkend uit om in te fotograferen.

[Voor 4% gewijzigd door Karel V op 20-08-2021 21:57]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• mc_maarten
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16:29
@Pindakaas mooie foto, ook gaaf dat die in portrait is ipv landscape.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Karel V schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Bij foto 4 vind ik die donkere contouren in de boomstammen erg mooi en die dwarsliggende stammen in het midden trekt je oog als het ware de foto in en geeft een mooi rustpunt. Mijn favoriet.
Betrapt, dubbel post :+
Dankje! En idd betrapt. To be honest: ik check altijd eerst effe op mijn naam om te kijken of ik em niet al eens gepost had...dit keer niet goed gekeken... |:(

• _jero_813
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:19
@ehtweak Mooie zonsopgang :)
@sys64738 Mooie foto van Texel, moet er zeker zelf eens heen want ben er nog nooit geweest :$
@Deathchant Mooie foto van de ENCI groeve en ook #4

Hier de overtreffende trap van de ENCI groeve en een voorbeeld hoe mooi/fascinerend en triest tegelijkertijd in een foto kunnen voorkomen. De Bingham Mine nabij Salt Lake City, foto is gemaakt in 2019. De grootste en diepste open pit mijn van de wereld. Is een panorama dus had ook in dat topic gekund maar vond hem hier zelf beter passen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bingham_Canyon_Mine

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:32
@Deathchant #2 springt eruit voor mij, mooie compositie en belichting.
@sys64738 prettige belichting, lekkere heldere kleuren. Een rustgevende plaat.
@Pindakaas Vind de sobere kleuren prettig. Verder zoals Deatchant aangaf, die twee paaltjes in de voorgrond zijn niet ideaal.
@_jero_813 Mooi plaat, goed vastgelegd. De belichting is wel een tikkeltje flets, aan de schaduwen te zien is deze foto midden op de dag genomen.

1. Een mistig meertje bij zonsondergang (nou ja, meertje, het is Lake Superior, één van de grootste ter wereld).

2. Een van m'n eerste pogingen op wat long-exposure fotografie. ~3 seconden. Had er ook één van 13 seconden waarbij het water er mooier uitzag, maar teveel beweging in de bomen. Vond de belichting en compositie zelf verder wel geslaagd.

• _jero_813
@Sakete Klopt, het licht was inderdaad erg fel, het was half juli en 14:45 in de middag.

De 1e foto is mooi qua kleur en de silhouetten. Kun je de 2 foto's van foto 2 niet combineren? Dus water van de 13 seconden en rest van deze? Het water op deze foto is naar mijn inziens te kort belicht.

• Sakete
_jero_813 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:50:
@Sakete Klopt, het licht was inderdaad erg fel, het was half juli en 14:45 in de middag.

De 1e foto is mooi qua kleur en de silhouetten. Kun je de 2 foto's van foto 2 niet combineren? Dus water van de 13 seconden en rest van deze? Het water op deze foto is naar mijn inziens te kort belicht.
Ik been meestal niet zo'n fan van het vergaand manipuleren van een foto, waartoe jou suggestie hoort. En bovendien ben ik er ook niet zo goed in :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sakete schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 03:21:
[...]

Ik been meestal niet zo'n fan van het vergaand manipuleren van een foto, waartoe jou suggestie hoort. En bovendien ben ik er ook niet zo goed in :)
Je loopt gewoon in deze omstandigheden tegen de technische beperkingen aan van hoe camera's werken. Als je 2 dezelfde foto's maakt met het doel om ze over elkaar te leggen en beide goeie eigenschappen combineren, dan heb je toch ook echt het werk erin gestoken? Ik vond het niet zo'n gekke suggestie, en voor mij persoonlijk valt het onder dezelfde noemer als bijvoorbeeld een multi-exposure (voor HDR of focus stacking). Het is niet zo dat je een volledig andere achtergrond, overgrote maan, of regenboog erin soept of van een flink persoon een fotomodel maakt met de Liquify-tool.
Maar I guess dat het dan ligt aan je eigen definitie van wat "vergaand manipuleren".

offtopic:
Oh overigens, bedankt voor je comments op mijn foto ;) Lang niet meer gezien overigens, ben je weer "terug" in de fotografie? Ik kan me nog iets herinneren van dat je een pauze hield door omstandigheden? Vlak na je nickname-change meen ik me te herinneren...

[Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 25-08-2021 10:53]

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Ik zal ook nog maar eens een duit in het zakje doen:

Bussumerheide, purple heather by Alan Parker, on Flickr

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

zzzzz schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:10:

[Afbeelding]Bussumerheide, purple heather by Alan Parker, on Flickr
Daar had ik toch gezorgd dat het pad (de belangrijkste leading line) tot aan de onderkant van de foto zou komen en niet links al de foto uit zou gaan. Other than that is het licht natuurlijk erg fel, maar daar kun je niks aan doen.

1:

2:

Bij deze foto was het licht (rond 14:00) ook erg fel. Ik zou niet weten hoe ik dat met editen "beter" zou moeten krijgen. Ik worstel al een tijd ermee hoe ik toch foto's in fel licht kan maken zonder dat het zo hard overkomt, maar ja, dat kan eigenlijk alleen maar met closeup shots; wijdse landschappen hebben goeie schaduwpartijen nodig, en ook een beetje "warmte", maar dat kun je helaas niet echt natuurlijk-ogend creeeren post-proces. Althans, mij is het nog niet gelukt. Hard licht is gewoon "moeilijk" om mee te werken.

[Voor 43% gewijzigd door Deathchant op 25-08-2021 13:53]

• zzzzz
  • Nu online
Deathchant schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Daar had ik toch gezorgd dat het pad (de belangrijkste leading line) tot aan de onderkant van de foto zou komen en niet links al de foto uit zou gaan. Other than that is het licht natuurlijk erg fel, maar daar kun je niks aan doen.
Hard licht is soms weinig aan te doen, zeker op een zonovergoten dag. Ik had de plaat liever met 100-400 gemaakt, maar die lag toen thuis :)
Ik probeer steeds vaker iets van speelse compositie te maken, in plaats van de standaard 'regels' voor landschapsfotografie.

Je maakt zelf ook twee mooie platen hoor, zeker de tweede met de verschillende kleuren blad aan de bomen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

zzzzz schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Hard licht is soms weinig aan te doen, zeker op een zonovergoten dag. Ik had de plaat liever met 100-400 gemaakt, maar die lag toen thuis :)
Ik probeer steeds vaker iets van speelse compositie te maken, in plaats van de standaard 'regels' voor landschapsfotografie.

Je maakt zelf ook twee mooie platen hoor, zeker de tweede met de verschillende kleuren blad aan de bomen.
Dank! Die 2e had ik gepost in een edit, om te laten zien dat ik zelf ook kamp met zomer-fel-daglicht-foto's; het is wel allemaal scherp, en mooi landschap, maar ik vind zelf dus ook dat er wat ontbreekt, en ik vind de foto dus niet goed genoeg. De enige remedie die ik tot nu toe heb gevonden is niet fotograferen tijdens dit harde licht ;)

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 11:38
Deathchant schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:06:
[...]

Dank! Die 2e had ik gepost in een edit, om te laten zien dat ik zelf ook kamp met zomer-fel-daglicht-foto's; het is wel allemaal scherp, en mooi landschap, maar ik vind zelf dus ook dat er wat ontbreekt, en ik vind de foto dus niet goed genoeg. De enige remedie die ik tot nu toe heb gevonden is niet fotograferen tijdens dit harde licht ;)
Nee idd, zeker dit. Harde licht is niet echt fijn voor een plaat als dit. Slaat alles plat. Kun je losgaan in Lightroom maar dit is het maximale.

• yorimsmits
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:41
Bij deze mijn eerste bijdrage. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zal ook even reageren op enkele andere heide foto's op deze pagina.

zzzzz schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:10:

[Afbeelding]Bussumerheide, purple heather by Alan Parker, on Flickr
Ik denk dat een groot deel van de lucht en de onderkant van de foto niet super veel toevoegen. Wellicht kun je een beetje croppen. Verder heb je met de leading line wel een leuke compositie en is het misschien een idee om met beter licht, dus later op de avond, of in de vroege ochtend een keer terug te komen op deze locatie.
ehtweak schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Idd; soms hoef je helemaal niet ver te rijden voor een fraai landschap met indrukwekkende luchten! :Y

Zonsopgang, hedenochtend, een explosie van kleur op de Veluwe! De heide begint net te bloeien! 8)

[Afbeelding]
Veluwe-Renderklippen-Mist15 by Erik Haak, on Flickr
Erg mooie sfeervolle foto, met het licht en de mist.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

yorimsmits schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:36:
Bij deze mijn eerste bijdrage. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zal ook even reageren op enkele andere heide foto's op deze pagina.

[Afbeelding]
Welkom :)
Paar dingen die mij opvallen:
- verzadiging van het paars/magenta van de heide is té
- de verzadiging van de zon(nestralen) is té
- iets teveel middle-ground zeg maar. Dit komt door het vrij hoge standpunt waardoor de voorgrond iets minder een leading line is naar de zon toe: ik zou iets meer door je knieen gaan om met een groothoeklens die voorgrond wat dichterbij te hebben en dan iets minder middle-ground-heide te hebben, zodat de focus op de voorgrond (werkend naar de zon toe) ligt.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
Foto's van de Westerheide bij Laren. Purple fringing staat uit vanwege de paarse heide :).

[Voor 26% gewijzigd door JoStad op 25-08-2021 20:01. Reden: update]

• Sakete
Deathchant schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Je loopt gewoon in deze omstandigheden tegen de technische beperkingen aan van hoe camera's werken. Als je 2 dezelfde foto's maakt met het doel om ze over elkaar te leggen en beide goeie eigenschappen combineren, dan heb je toch ook echt het werk erin gestoken? Ik vond het niet zo'n gekke suggestie, en voor mij persoonlijk valt het onder dezelfde noemer als bijvoorbeeld een multi-exposure (voor HDR of focus stacking). Het is niet zo dat je een volledig andere achtergrond, overgrote maan, of regenboog erin soept of van een flink persoon een fotomodel maakt met de Liquify-tool.
Maar I guess dat het dan ligt aan je eigen definitie van wat "vergaand manipuleren".

offtopic:
Oh overigens, bedankt voor je comments op mijn foto ;) Lang niet meer gezien overigens, ben je weer "terug" in de fotografie? Ik kan me nog iets herinneren van dat je een pauze hield door omstandigheden? Vlak na je nickname-change meen ik me te herinneren...
Ok, toch maar even uitgeprobeerd, met een layer mask in Photoshop (minder ingewikkeld dan ik dacht na wat Google werk):

offtopic:
Ik ben nooit echt weggeweest uit de fotografie (zie m'n site "photost.net"), alleen wat minder actief, vooral de afgelopen 2-3 jaar wegens gezinsuitbreiding :) Verder aantal jaar geleden geëmigreerd naar de VS. M'n nickname heb ik nooit veranderd, die is al sinds ik op Tweakers zit hetzelfde.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sakete schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Ok, toch maar even uitgeprobeerd, met een layer mask in Photoshop (minder ingewikkeld dan ik dacht na wat Google werk):

[Afbeelding]

offtopic:
Ik ben nooit echt weggeweest uit de fotografie (zie m'n site "photost.net"), alleen wat minder actief, vooral de afgelopen 2-3 jaar wegens gezinsuitbreiding :) Verder aantal jaar geleden geëmigreerd naar de VS. M'n nickname heb ik nooit veranderd, die is al sinds ik op Tweakers zit hetzelfde.
Hmmm, ik zie eigenlijk vrij weinig verschil tussen die eerste foto en deze als ik naar het water kijk...
offtopic:
Dan zit het verkeerd in mijn hoofd dat "sakete" een nieuwere nick was....Er zit wel meer verkeerd in mijn hoofd, don't mind me :P Op je website zitten interessante foto's!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Pindakaas Als Hollander moet je verplicht een keer op Texel geweest zijn. Ik ga zelf minimaal 1 keer per jaar maar liefst meer. Mooi uitzicht heb je gefotografeerd. Ik zou alleen wel de onderkant er wat vanaf knippen voor iets mooiere verhouding. Of die boomstammen wegpoetsen, dat zou ook al wat lekkerder kijken.

@_jero_813 Ook jij moet zeker snel eens naar Texel dan ;-) Ondanks het middaguur is jouw plaat lang niet verkeerd. Groots uitzicht. Her en der een auto of truck zou leuk geweest zijn om de grootte van de groeve nog extra te benadrukken maar zo is ie ook al heel mooi.

@Sakete Mooie platen waarbij de 2e toch mijn favoriet is. En dan inderdaad die laatste bewerking. Natuurlijk is dat geen vals spelen. Het is de werkelijkheid gecombineerd. En soort time-stacking. Pas als je luchten gaat vervangen of veel dingen toe gaat voegen/verwijderen zonder hier open over te zijn, dan haak ik af.

@zzzzz Fraai stukje hei heb je vastgelegd. Het licht werkt niet echt mee maar het is nog steeds een mooie plaat.

@Deathchant Foto vanaf een bekend plekje (of had je deze al eens eerder gepost?). Hoe dan ook: het blijft een mooi uitzicht (volgende meet toch maar in Limburg?!?). Felle daglicht helpt niet echt mee maar soms moet je dat inderdaad maar gewoon accepteren.

@yorimsmits Leuke foto. Ik vind die ietwat dik aangezette verzadiging juist wel leuk bij deze plaat. Ook je voorgrond en horizon zijn dik in orde. Spelbreker is een beetje dat weiland. Is niet echt mooi en brengt de foto uit balans. Dus volgende keer een andere middle-ground want aan het licht en het landschap licht het absoluut niet.

@JoStad Mooie serie. Heb dan ook geen favoriet want ik vind ze allemaal wel netjes gelukt. Wordt wel beetje jaloers van al die heide foto's. Dichts bij is voor mij Schoorl en daar moet je weer flink stuk lopen voor mooie velden.

• _jero_813
sys64738 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:33:
...

@_jero_813 Ook jij moet zeker snel eens naar Texel dan ;-) Ondanks het middaguur is jouw plaat lang niet verkeerd. Groots uitzicht. Her en der een auto of truck zou leuk geweest zijn om de grootte van de groeve nog extra te benadrukken maar zo is ie ook al heel mooi.

...
Volgens mij zijn er genoeg trucks en andere voertuigen in die mijn te zien. Of haal je mijn foto en de ENCI groeve van Deathchant door elkaar? Die trucks zijn ook de grootste die er zijn, iets van 15 meter lang en 7.5 meter hoog. 1 band weegt al 4800kg :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

sys64738 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:33:

@Deathchant Foto vanaf een bekend plekje (of had je deze al eens eerder gepost?). Hoe dan ook: het blijft een mooi uitzicht (volgende meet toch maar in Limburg?!?). Felle daglicht helpt niet echt mee maar soms moet je dat inderdaad maar gewoon accepteren.
Ik heb die foto (alleen andere omstandigheden) idd eens eerder gepost ;)
Maar ik had deze foto nu gepost als voorbeeld dat het mij ook niet lukt om van een fel-licht-foto een interessante foto te maken.

Ik ben overigens vroeger vaker Limburg aangegeven, zeker als je bedenkt dat Emmen, Ameland, Groningen e.d. ook nooit een punt zijn geweest, maar for some reason stond men daar vroeger niet open voor. Uiteraard hoor ik het graag wanneer er toch voor besloten wordt, ik ben iig vóór ;) Alleen al hier in mijn dorp en omstreken ken ik genoeg wandelroutes waar zoveel te fotograferen is.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:06
Vandaag even op pad geweest met mijn nieuwe camera, voornamelijk om 'em beter te leren kennen. Maar als bewijs dat ook in Drenthe de heide in bloei staat:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

_jero_813 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Volgens mij zijn er genoeg trucks en andere voertuigen in die mijn te zien. Of haal je mijn foto en de ENCI groeve van Deathchant door elkaar? Die trucks zijn ook de grootste die er zijn, iets van 15 meter lang en 7.5 meter hoog. 1 band weegt al 4800kg :)
Ik zat inderdaad niet goed te kijken. Behoorlijk veel. En erg klein...

• RobbieHifi
@renegrunn je onderwerp is wat lastig. Wil je heide of het monument.

Ook even op de heide geweest, Iets meer dan een uur na zonsopkomst. Eigenlijk te laat voor deze spot.

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Mooie foto @RobbieHifi ! We hebben niet ver uit elkaar gestaan gisteren denk ik.

Hier mijn favorieten:

Canon EOS R | Olympus OM-1

• RobbieHifi
FeareX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:54:
Mooie foto @RobbieHifi ! We hebben niet ver uit elkaar gestaan gisteren denk ik.
Behalve dat ik eerst naar de andere spot ben gegaan.....waar ik eigenlijk niet echt iets moois mee naar huis heb genomen.

Jouw tweede is mijn favo. Lekker geworden.

• zzzzz
  • Nu online
Ziet er uit als Posbank, toch? Is en blijft gewoon een prachtig stukje Nederland waar je ook echt leuke foto's kan maken :)

• RobbieHifi
zzzzz schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

Ziet er uit als Posbank, toch? Is en blijft gewoon een prachtig stukje Nederland waar je ook echt leuke foto's kan maken :)
Ja dit is de Posbank.

• zzzzz
  • Nu online
Ik wou al zeggen. Ik ben hier vorig jaar ook geweest en toen zeer genoten van alle het moois.

Posbank National Park by Alan Parker, on Flickr

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:41
En ik maar denken dat ik als enige het idee had om eens naar de Posbank/Veluwezoom te gaan :+

Helaas vakantie voorbij en dit weekend zeer kleine kans op zon.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• FeareX
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:53:
En ik maar denken dat ik als enige het idee had om eens naar de Posbank/Veluwezoom te gaan :+

Haha, hier een "behind the scenes" foto dan. Ik was zéker niet de enige. Nu het nog zomervakantie is zullen er sowieso meer mensen komen kijken. Dan weet je dat alvast :P

Ik vind het wel knap hoe de foto uit m'n telefoon eruit komt qua kleuren als je nagaat dat er 0 moeite in is gestoken. HDR gaat automatisch aan en hoplakee. Dit was met een Galaxy S10+ trouwens.

• FeareX
  • Niet online
zzzzz schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Ik wou al zeggen. Ik ben hier vorig jaar ook geweest en toen zeer genoten van alle het moois.

[Afbeelding]Posbank National Park by Alan Parker, on Flickr
Mooie foto!

Schijnbaar staat 'ie extra mooi in bloei dit jaar omdat we zo'n natte zomer hebben. Wellicht nog de moeite om een keer te gaan kijken :) Je kan daar lekker wandelen.

• RobbieHifi
LA-384 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:53:

Ik vond het gister al druk......dus kun je in het weekend over de mensen struikelen.

• LA-384
FeareX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

Haha, hier een "behind the scenes" foto dan. Ik was zéker niet de enige. Nu het nog zomervakantie is zullen er sowieso meer mensen komen kijken. Dan weet je dat alvast :P
Ik ben er twee jaar geleden ook geweest en je moest echt je best doen er geen andere personen op te krijgen (met groothoek). Dat was op een zaterdag en ik denk dat er wel 30 man in een straal van 20 meter stonden.

Met welke gear zijn jouw foto's gemaakt? Zijn erg goed gelukt en leuk effect met die voorgrondblur.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• FeareX
  • Niet online
@LA-384 : ik ben (een beetje asociaal) vrij ver vooraan gaan staan. Scheelde ook dat ik er als eerste was. Had een hele planning gemaakt zodat ik 's nachts niet teveel na hoefde te denken:
4:20u de wekker
4:50u vertrekken
6:00u daar (half uurtje voor de zonsopgang)

Was 1u10m rijden voor mij, maar het was het waard!

Omdat het zo'n eind was heb ik ook voldoende lenzen meegenomen.

Foto 1 is met m'n RF 15-35mm f2.8 lens gemaakt. De instellingen zijn 15mm op f16. Ik heb wel een HDR merge gedaan, maar geen focus stacking. De scherpte vind ik nét niet naar m'n zin, de volgende keer toch maar gaan focusstacken en op f8 schieten. Máár, deze foto is wel m'n persoonlijke favoriet.

Foto 2 is met m'n RF 50mm f1.2 lens gemaakt. De foto is ook geschoten op f1.2. Ik vind de scherpte diepte van die lens echt: :9~

Foto 3 is met m'n RF 70-200mm f2.8 gemaakt. De foto is geschoten op 70mm f2.8.

• yorimsmits
RobbieHifi schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:34:
@renegrunn je onderwerp is wat lastig. Wil je heide of het monument.

Ook even op de heide geweest, Iets meer dan een uur na zonsopkomst. Eigenlijk te laat voor deze spot.

[Afbeelding]

Hier mijn favorieten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie foto's Robbie en FeareX. Mooi hoe jullie de glooiende omgeving in beeld hebben gebracht. Zeker je tweede is erg mooi FeareX. Bij de foto van Robbie lijkt de gloed over de hele foto iets te paars en ik zou proberen om de horizon iets rechter te zetten. De diagonale lijnen zijn wel erg mooi in beeld gebracht.

Zelf ook nog een meer minimalistische foto gemaakt tijdens een mistbank op de heide. Ik wilde hier de zachte sfeer tijdens deze avond benadrukken.

• FeareX
  • Niet online
Heerlijk rustige foto @yorimsmits !

Wellicht dat als je de lucht iets donkerder maakt met een graduated filter en de foto iets meer verzadigd dat 'ie net iets meer "pop" heeft.

• RobbieHifi
yorimsmits schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:04:
[.

Mooie foto's Robbie en FeareX. Mooi hoe jullie de glooiende omgeving in beeld hebben gebracht. Zeker je tweede is erg mooi FeareX. Bij de foto van Robbie lijkt de gloed over de hele foto iets te paars en ik zou proberen om de horizon iets rechter te zetten. De diagonale lijnen zijn wel erg mooi in beeld gebracht.
De horizon was recht, althans waterpas. Alleen de achtergrond was wat schuin. Misschien is het wel iets TE paars.

Jouw plaats is mooi met de mist. Alleen jammer dat de boom niet loskomt van de achtergrond. Die loopt net kwa kleur en donkerte teveel over in de achterste bomenrij.

• RobbieHifi
FeareX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:50:
@LA-384 : ik ben (een beetje asociaal) vrij ver vooraan gaan staan. Scheelde ook dat ik er als eerste was. Had een hele planning gemaakt zodat ik 's nachts niet teveel na hoefde te denken:
4:20u de wekker
4:50u vertrekken
6:00u daar (half uurtje voor de zonsopgang)

Was 1u10m rijden voor mij, maar het was het waard!
Kwamen we gelijk aan. Ik zat om 5 uur in de auto en was er om 6 uur, alleen op de andere spot.

• LA-384
FeareX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:50:
Foto 1 is met m'n RF 15-35mm f2.8 lens gemaakt. De instellingen zijn 15mm op f16. Ik heb wel een HDR merge gedaan, maar geen focus stacking. De scherpte vind ik nét niet naar m'n zin, de volgende keer toch maar gaan focusstacken en op f8 schieten. Máár, deze foto is wel m'n persoonlijke favoriet.

Foto 2 is met m'n RF 50mm f1.2 lens gemaakt. De foto is ook geschoten op f1.2. Ik vind de scherpte diepte van die lens echt: :9~

Foto 3 is met m'n RF 70-200mm f2.8 gemaakt. De foto is geschoten op 70mm f2.8.
hm FullFrame, dus dat zou voor mij dan 10mm, 35mm en 45mm zijn. Dichtstbijzijnde wat ik heb is de 12mm F2, 35mm F2 en 50-140 F2.8. Moet te doen zijn dacht ik, alleen goede locatie uitzoeken.

Ik kreeg twee jaar geleden de tip Zijpenberg, helaas heb ik dat punt toen niet gehaald vanwege een aantal tegenslagen. De bekende tegenzin en 20 minuten redenen verzinnen om niet te gaan bij het opstaan om 4.00, daardoor later van huis dan de bedoeling was. Op locatie geconfronteerd worden met een wielertour en daardoor het park ontoegankelijk voor fietsers en auto's. Net die ene zwaarlijvige persoon mèt hartproblemen treffen die bij je aanhaakt op weg naar de juiste locatie, waardoor je ook niet op volle snelheid kan lopen, of EHBO mag verlenen :+ en dan net op het punt dat de zon boven de heuvels uit komt op een acceptabele locatie aankomen, maar wel 20 andere fotografen die telkens door je beeld zwermen :D

Ach, toen iig een paar foto's kunnen maken, zodat de drang er af was. Daarna lekker ontbijten in de heuvels in het zonnetje (was al vroeg warm toen) en een heerlijke wandeling gemaakt. Het verhaal er bij is ook wat waard :)

Voor volgend jaar heb ik iig alvast mijn agenda afgeblokt voor 2 dagen. Zul je zien dat het dan té droog is geweest, of net die twee dagen hoosbuien zijn ;(

@RobbieHifi Ik zie nu je foto pas, ook erg mooi en perfecte compositie zo met die heuvels. Waar de meeste andere foto's juist aan de warme/rood-oranje kant zijn, lijkt jouw foto wat aan de koude/blauw-paarse kant. Het geeft een uniek plaatje, maar mijn voorkeur gaat uit naar het iets warmere (zeg maar tussen de jouwe en de andere in).

@zzzzz Het is geen verkeerde foto, maar zo midden op de dag doet naar mijn mening afbreuk aan de mooie omgeving. Niemand vind het leuk, maar komop, volgende keer ook jij vroeg uit de veren d:)b :p

@yorimsmits Leuk zo, hele andere sfeer geeft die foto. Er lijkt alleen wel veel detail verloren gegaan te zijn. Alsof je achter plexiglas hebt gestaan of zo. Zit er veel bewerking op, is het een kleine sensor of komt het gewoon door de mist?

• zzzzz
  • Nu online
LA-384 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:12:

@zzzzzNiemand vind het leuk, maar komop, volgende keer ook jij vroeg uit de veren d:)b :p
Dat is met OV allemaal net wat lastiger. Posbank leent zich daar niet direct voor.

[Voor 3% gewijzigd door zzzzz op 26-08-2021 21:20]

• LA-384
zzzzz schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:19:
[...]

Dat is met OV allemaal net wat lastiger. Posbank leent zich daar niet direct voor.
Nee dat is dan lastig ja. Het OV brengt je altijd van daar waar je niet bent, naar daar waar je niet moet zijn.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:50
Tipje voor de heidefotografen die het bij de Posbank te druk vinden: even naar het noorden kun je op de Loenermark ook mooie foto's van de heide maken. De 'laagjes' zoals je die bij de Posbank hebt kun je daar vergeten, maar het is er zeker niet vlak dus voldoende uitdaging. Je kunt er alleen niet makkelijk met de auto van punt A naar B, dus een fiets mee is erg handig.

Ik roep ook maar wat

• JoStad
  • Nu online
Vanavond op een redelijk vlak heideveld:

Deze liep er ook nog rond:

[Voor 33% gewijzigd door JoStad op 26-08-2021 23:25]

• klaaas
Het lastige van het fotograferen van dit soort kleurrijke taferelen is m.i. toch dat het verrekte lastig is om een nette balans te vinden tussen impact en geloofwaardigheid. De platen van @zzzzz en @renegrunn zijn meer midden op de dag genomen en daar ligt de verleiding om te overdrijven minder op de loer, maar in de foto's van @RobbieHifi (overtreffende trap), @FeareX en @JoStad zie je dat goed terug. Enerzijds het benadrukken van het paarse van de hei en dan ook nog het (zon)licht dat we moeten temmen. Het gaat zo makkelijk veel te ver... Eigenlijk doet de telefoon van @FeareX het m.i. beter dan de bewerkte RAW's...

Ik roep ook maar wat

• JoStad
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:22:
Het lastige van het fotograferen van dit soort kleurrijke taferelen is m.i. toch dat het verrekte lastig is om een nette balans te vinden tussen impact en geloofwaardigheid. De platen van @zzzzz en @renegrunn zijn meer midden op de dag genomen en daar ligt de verleiding om te overdrijven minder op de loer, maar in de foto's van @RobbieHifi (overtreffende trap), @FeareX en @JoStad zie je dat goed terug. Enerzijds het benadrukken van het paarse van de hei en dan ook nog het (zon)licht dat we moeten temmen. Het gaat zo makkelijk veel te ver... Eigenlijk doet de telefoon van @FeareX het m.i. beter dan de bewerkte RAW's...
Ik ben het wat betreft mijn avond-foto van de heide hierboven niet geheel met je eens. Het is voor de avond-foto echt het licht wat de foto zo maakt. De bewerking is echt niet veel anders dan de eerdere heide-foto's van overdag. zie:
JoStad in "[Verzamel] Landschappen deel 2"

• klaaas
Kom op @JoStad : bij die overdag foto's heb je licht dat bijna recht van boven komt en bij de avondfoto schiet je pal tegen de zon in. Iedereen die wel eens foto's schiet en bewerkt weet dat dat heel verschillende resultaten oplevert. En dat is precies wat je ziet als je de foto's vergelijkt. Je ziet toch ook wel dat je bij de overdagfoto's op een veel neutraler beeld uitkomt? Bij de zonsondergang heb je opgetrokken schaduwen, apocalyptische wolken en heel verzadigde kleuren. Dat soort beelden ontstaan niet vanzelf hè...

Ik roep ook maar wat

• JoStad
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:04:
Kom op @JoStad : bij die overdag foto's heb je licht dat bijna recht van boven komt en bij de avondfoto schiet je pal tegen de zon in. Iedereen die wel eens foto's schiet en bewerkt weet dat dat heel verschillende resultaten oplevert. En dat is precies wat je ziet als je de foto's vergelijkt. Je ziet toch ook wel dat je bij de overdagfoto's op een veel neutraler beeld uitkomt? Bij de zonsondergang heb je opgetrokken schaduwen, apocalyptische wolken en heel verzadigde kleuren. Dat soort beelden ontstaan niet vanzelf hè...
Dat is inderdaad wat ik ook wil zeggen. Ik begreep dat je het had over kunstmatig gekunstelde foto's?
Je zegt "Dat soort beelden ontstaan niet vanzelf hè...". Misschien bedoel je dat dat soort beelden ontstaan door op het "juiste moment" een foto te maken. Dit is natuurlijk smaak afhankelijk.

[Voor 11% gewijzigd door JoStad op 27-08-2021 00:14]

• klaaas
JoStad schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:07:
[...]

Dat is inderdaad wat ik ook wil zeggen. Ik begreep dat je het had over kunstmatig gekunstelde foto's?
Nee, ik bedoel dat we bij zonsondergangen en -opkomsten sowieso aan de bak moeten om het 'licht te temmen'. Meer dan bij een simpele overdagfoto. En dan ligt de verleiding om het net allemaal wat dramatischer te maken op de loer. Ik merk dat bij mezelf ook. We moeten eerst terug van het digitale beeld naar iets wat in de buurt komt van wat onze ogen hebben waargenomen (veel groter dynamisch bereik) en als we dan toch bezig zijn dan leggen we er ook graag wat gevoel in. Misschien komen we dan niet op dat wat we daadwerkelijk gezien hebben, maar op dat wat we wilden zien. Of willen laten zien. En daar is op zich niets mis mee. Maar het is verrekte lastig om dat een beetje geloofwaardig over te brengen. De overdrijving ligt op de loer en dat is wat ik hier bij verschillende mensen zie.

Ik roep ook maar wat

• JoStad
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:14:
[...]

Nee, ik bedoel dat we bij zonsondergangen en -opkomsten sowieso aan de bak moeten om het 'licht te temmen'. Meer dan bij een simpele overdagfoto. En dan ligt de verleiding om het net allemaal wat dramatischer te maken op de loer. Ik merk dat bij mezelf ook. We moeten eerst terug van het digitale beeld naar iets wat in de buurt komt van wat onze ogen hebben waargenomen (veel groter dynamisch bereik) en als we dan toch bezig zijn dan leggen we er ook graag wat gevoel in. Misschien komen we dan niet op dat wat we daadwerkelijk gezien hebben, maar op dat wat we wilden zien. Of willen laten zien. En daar is op zich niets mis mee. Maar het is verrekte lastig om dat een beetje geloofwaardig over te brengen. De overdrijving ligt op de loer en dat is wat ik hier bij verschillende mensen zie.
Ja ok...Maar fotograferen is toch niet alleen met een camera een kopie van een willekeurig moment maken?

• yorimsmits
Bedankt voor jullie reacties!
RobbieHifi schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

Jouw plaats is mooi met de mist. Alleen jammer dat de boom niet loskomt van de achtergrond. Die loopt net kwa kleur en donkerte teveel over in de achterste bomenrij.
Ja, dat vond ik zelf ook jammer. Heb al een groot diafragma gebruikt, f2.2, en gefocust om de losstaande boom in de hoop dat de scherptediepte er voor zorgt dat de boom los kwam van de achtergrond. Een kleur, of lichtverschil had hem nog meer los laten komen.
LA-384 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:12:
[...]

@yorimsmits Leuk zo, hele andere sfeer geeft die foto. Er lijkt alleen wel veel detail verloren gegaan te zijn. Alsof je achter plexiglas hebt gestaan of zo. Zit er veel bewerking op, is het een kleine sensor of komt het gewoon door de mist?
De foto is gemaakt met een fullframe camera, mijn Sony A7r II. Ik heb echter wel flink gecropped in de foto, omdat ik mijn telelens niet bij had en gebruik heb gemaakt van mijn 55mm prime. Met mijn 42 megapixel camera hoort dit echter geen al te groot probleem te zijn en behoud ik een behoorlijke resolutie. Wanneer je in zoomt om de losstaande boom zie je ook dat er nog voldoende scherpte is. Het feit dat de foto niet op alle plekken evenveel detail heeft, komt dus door het grote diafragma dat ik heb gebruikt en inderdaad de mist. Tevens wilde ik dit effect in de nabewerking ook behouden, omdat dit mijn inziens een rustige sfeer geeft.

• FeareX
  • Niet online
klaaas schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:14:
[...]

Sja, de een noemt het overdrijven, de ander een stijl denk ik :)

Ik hoor in je feedback niet hoe het dan wel zou moeten zijn. Als het er precies zo uit moet zien zoals het er daar buiten uit zag: dat gaat je niet lukken. Een scherm geeft niet hetzelfde weer als wat je ogen zien. Daar is het dynamisch bereik veel te klein voor. Uberhaupt: wat "klopt"? In Lightroom kan ik tientallen import profielen kiezen: adobe kleur, camera matching, etc..

Bij de foto van @RobbieHifi dacht ik juist: oh vet zo kan je 'm ook nabewerken. Juist clean en nadruk op het paarse. Twee totaal verschillende stijlen van (vrijwel) hetzelfde onderwerp, en beide lekker om naar te kijken. Zo leer ik ook weer wat over editting :)

[Voor 8% gewijzigd door FeareX op 27-08-2021 15:59]

• JoStad
  • Nu online
@klaaas
Om dan maar niet te overdrijven een foto met wat minder uitbundige zonnestralen.

• klaaas
FeareX schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Sja, de een noemt het overdrijven, de ander een stijl denk ik :)

Ik hoor in je feedback niet hoe het dan wel zou moeten zijn. Als het er precies zo uit moet zien zoals het er daar buiten uit zag: dat gaat je niet lukken. Een scherm geeft niet hetzelfde weer als wat je ogen zien. Daar is het dynamisch bereik veel te klein voor. Uberhaupt: wat "klopt"? In Lightroom kan ik tientallen import profielen kiezen: adobe kleur, camera matching, etc..

Bij de foto van @RobbieHifi dacht ik juist: oh vet zo kan je 'm ook nabewerken. Juist clean en nadruk op het paarse. Twee totaal verschillende stijlen van (vrijwel) hetzelfde onderwerp, en beide lekker om naar te kijken. Zo leer ik ook weer wat over editting :)
Als het een bewuste keuze is dan kun je het idd stijl noemen. En het is een stijl die redelijk populair schijnt te zijn, dus als je bewust je platen (veel) mooier maakt dan de werkelijkheid dan ben je niet de enige. En je hebt gelijk dat elke bewerking een interpretatie is, al was het maar om technische redenen. Mijn punt was meer dat het bij deze stijl overduidelijk is dat het een digitale bewerking is die de foto mooier maakt dan de werkelijkheid. Ik bedoel daarmee niet dat je een zo natuurgetrouwe weergave zou moeten nastreven, maar ik heb persoonlijk een voorkeur voor een minder obvious bewerkte weergave. Ik ben wat dat betreft meer fan van de stijl van b.v. een Charlie Waite of (om dichter bij huis te blijven) Ruben Smit.

Veel concreter dan 'minder overdreven' kan ik het dan ook niet maken. Voor mij is geloofwaardig wel een soort van criterium: zie ik een beeld waarvan ik me voor kan stellen dat het er in werkelijkheid ook ongeveer zo uitzag, of zie ik vooral een bewerkte versie van de werkelijkheid. Ik heb zelf deze gisteren geschoten:

Ik ben daar nog niet tevreden over omdat hij voor mij nog te bewerkt aanvoelt. Ik kan me echter voorstellen dat er ook mensen zien van wie de handen jeuken om het beeld extra op te pompen ;)

Ik roep ook maar wat

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:44
klaaas schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:09:
[...]

Als het een bewuste keuze is dan kun je het idd stijl noemen. En het is een stijl die redelijk populair schijnt te zijn, dus als je bewust je platen (veel) mooier maakt dan de werkelijkheid dan ben je niet de enige. En je hebt gelijk dat elke bewerking een interpretatie is, al was het maar om technische redenen. Mijn punt was meer dat het bij deze stijl overduidelijk is dat het een digitale bewerking is die de foto mooier maakt dan de werkelijkheid. Ik bedoel daarmee niet dat je een zo natuurgetrouwe weergave zou moeten nastreven, maar ik heb persoonlijk een voorkeur voor een minder obvious bewerkte weergave. Ik ben wat dat betreft meer fan van de stijl van b.v. een Charlie Waite of (om dichter bij huis te blijven) Ruben Smit.

Veel concreter dan 'minder overdreven' kan ik het dan ook niet maken. Voor mij is geloofwaardig wel een soort van criterium: zie ik een beeld waarvan ik me voor kan stellen dat het er in werkelijkheid ook ongeveer zo uitzag, of zie ik vooral een bewerkte versie van de werkelijkheid. Ik heb zelf deze gisteren geschoten:
[Afbeelding]

Ik ben daar nog niet tevreden over omdat hij voor mij nog te bewerkt aanvoelt. Ik kan me echter voorstellen dat er ook mensen zien van wie de handen jeuken om het beeld extra op te pompen ;)
Nabewerking van deze foto vind ik wel aardig, alhoewel ik dit zeker niet 'te bewerkt' aan vind voelen. Met een ondergaande zon kan ik me heel goed voorstellen dat het er echt zo uitzag.

Wat ik echter een stuk belangrijker vind, is de compositie. Jouw foto vind ik, om het even oneerbiedig te zeggen, het niveau van snapshot niet ontstijgen. Doordat het van vrij hoog genomen is, en het uitgesleten looppad duidelijk in beeld is, komt het bij mij over alsof je tijdens het wandelen dacht "Oh, dit is een mooi beeld", je stil bent gaan staan, je telefoon/camera even te voorschijn haalde, en snel een foto hebt gemaakt.

Uiteindelijk trekken m'n ogen de hele tijd naar het looppad, terwijl dat juist het minst boeiende, en minst natuurlijke is van de hele foto :P

The devil is in the details.

• FeareX
  • Niet online
@klaaas die nabewerking vind ik juist mooi! Natuurlijk en levendig, maar zeker niet overdone inderdaad.

Bij mij ligt het vaak aan m'n stemming wat voor nabewerking m'n foto's krijgen. Ik vind het gewoon leuk om mee te spelen :) Als je niks probeert wordt je ook niet beter (denk ik dan).

• klaaas
@FeareX : gelukkig maar ;) Ik ben ook een ongelofelijke zeikerd op mezelf als het om dat soort dingen gaat.
@Hahn als ik over 1 ding niet twijfel dan is het wel de compositie. Dat pad ligt precies waar ik het wil hebben. (ik zou alleen graag die kleine boompjes omzagen).

Ik roep ook maar wat

• JoStad
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:09:
[...]
Ik heb zelf deze gisteren geschoten:
[Afbeelding]
Dat is grappig :)
Ik heb een paar dagen eerder op de dag op dezelfde plek ook deze foto gemaakt met een 16 mm lens.
Mijn doel was om het berkenboompje mooi in beeld te brengen :)

zie:
https://yadi.sk/d/KdPb7Mf1t_MT3w

[Voor 5% gewijzigd door JoStad op 27-08-2021 21:17]

• klaaas
JoStad schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Dat is grappig :)
Ik heb een paar dagen eerder op de dag op dezelfde plek ook deze foto gemaakt met een 16 mm lens.

zie:
https://yadi.sk/d/KdPb7Mf1t_MT3w
Haha, dat is idd wel heel toevallig. Goed gezien!

Ik roep ook maar wat

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

edit: nvm ;)

[Voor 97% gewijzigd door Deathchant op 28-08-2021 21:35]

• klaaas
Waarom nvm? Was een leerzame opmerking toch?

Ik roep ook maar wat

• klaaas
Nog maar eens een heideplaatje dan.

Ik roep ook maar wat

• RobbieHifi
@klaaas zelf staan de berken wel heel dichtbij.Te dichtbij naar mijn smaak, het zonnetje is wel heel erg lekker.

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Ik vind het juist gaaf dat de berken het beeld vullen. Anders heb je een standaard(groothoek)plaat. Ik mis iets van kleur, wellicht dat de heide feller was geweest als de zon een kwartiertje hoger had gestaan.

• JoStad
  • Nu online
@klaaas De berkenbomen in jouw foto geven een mooie dieptewerking.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

JoStad schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:03:
@klaaas De berkenbomen in jouw foto geven een mooie dieptewerking.

[Afbeelding]
Vraagje: Met wat voor gear is de foto geschoten? Op klein formaat lijkt de foto best ok, maar ik vind de image quality vrij matig en dat vind ik eigenlijk ook van je andere foto's (behalve die met de highland cow) ook.
Wat betreft deze foto:
- veel dichtgelopen stukken zwart; het contrast is te diep
- veel dubbele randjes langs de blaadjes van de boom
- nergens is het scherp, de heide ook niet. Weinig detail-rendering
- HDR-achtige artefacten in de blaadjes rondom de zon heen

Pluspunten overigens voor compositie en sfeer/warmte.
Mijn bescheiden mening: ik zou meer balans brengen in contrast en saturatie (ook als ik naar de voorgaande 2 foto's kijk). Het is vaak verleidelijk om lekkere kleurtjes te maken; contrast zorgt nog eens voor extra diepe kleurtjes, zeker wanneer je zo'n kleurrijk landschap met heide in het gouden uurtje schiet ;) I've also been there ;)
Een tip wanneer je global adjustments aan de kleuren wilt doen: gebruik eerder de vibrance dan de saturation slider, die is namelijk wat minder agressief en laat bovendien huidtinten (mocht je die in je foto hebben) langer intact.

[Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 01-09-2021 22:00]

• JoStad
  • Nu online
@Deathchant Bedankt voor je adviezen/commentaar. Dezelfde foto maar nu zonder HDR van 3 raw-foto's omdat de uitlijning hiervan blijkbaar niet 100% is. Omdat ik vanwege de heide liever geen witte randjes om de heide wil had ik de verscherping minimaal staan, deze staat nu iets hoger. De foto is gemaakt met een canon M50 met de EF-M11-22mm f/4-5.6 IS STM lens.
Ik heb deze foto op A4-formaat afgedrukt. De heide ziet er goed scherp uit. Ik zal deze foto later ook eens op A3 afdrukken. Nu ook geprint op A3-formaat. Ook op deze print-out is de scherpte uitermate goed.

Eerdere versie:
https://tweakers.net/i/4Z...zgZicWrt.jpg?f=user_large

[Voor 191% gewijzigd door JoStad op 06-09-2021 14:59. Reden: update]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad Ondanks dat het dankbare fotografieobjecten zijn, die heidelandschappen, zie ik toch hetzelfde als @Deathchant . Dichtgelopen, 'mushy' gedeeltes.
Geen idee of dat door compressie en/of specifiek stappen in je nabewerking plaatsvindt.
Maar lijkt me wel jammer, zeker als je je foto wat groter afdrukt.

Hier dan ook het obligate de-heide-staat-in-bloei plaatje:

Veluwe-ErmeloscheHeide13 by Erik Haak, on Flickr
kleine aanpassing

en hier is de 8K versie:
https://live.staticflickr...22008624_07d707086f_o.jpg
kan iedereen gelijk checken of hier nog wat op aan te merken valt. ;)

en ja, ik zie wat compressie artefacten. en nee, die lichte plek rechts komt niet door pp, maar dat is hedenochtend zo vastgelegd door mijn camera. en ja, de lucht was in het midden blauwer dan aan de randen, en nee dat komt niet door een CPL. :+

Mooie Plaatjes   

• JoStad
  • Nu online
@Deathchant @ehtweak Ik heb de laatste foto bijgewerkt met jullie aanbevelingen. Ik moest de blacks wel veel omhoog doen om de details in de mulch ook te kunnen zien. Ik ben bij de eerdere versies uitgegaan van het histogram en daar de blacks op "0" ingesteld.
zie:
JoStad in "[Verzamel] Landschappen deel 2"

[Voor 6% gewijzigd door JoStad op 03-09-2021 22:14]

• JoStad
  • Nu online
Nog maar een plaatje van de mooie heide.

• klaaas
ehtweak schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:57:
en ja, ik zie wat compressie artefacten. en nee, die lichte plek rechts komt niet door pp, maar dat is hedenochtend zo vastgelegd door mijn camera. en ja, de lucht was in het midden blauwer dan aan de randen, en nee dat komt niet door een CPL. :+
Dat kan allemaal zo zijn, maar die witte randen zijn toch echt storend. Vind je niet?

Ik roep ook maar wat

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

klaaas schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:57:
[...]

maar die witte randen zijn toch echt storend. Vind je niet?
Nou, niet echt.

Want andere zaken (zoals wat kleine artefacten door het mergen en stitchen) vind ik zelf storender.

Als ik b.v. een gradient over de lucht plaats, om dat blauw wat minder gecentreerd doen lijken, zie ik weer andere effecten optreden. Er zat nou eenmaal een blauw/wit verloop in de lucht, zeker als je zo'n breed bereik van een luchtpartij, 's-ochtends vroeg, vastlegt.
Wat me wel opvalt is dat dit soort dingen eerder opvallen bij de kleine miniplaatjes dan de volledige resolutie beelden. :?

Of heeft iemand een betere/slimmere pp tip hoe je dat dan egaal (voor zover dat nog natuurlijk oogt) kunt krijgen? Zonder dat dat al te veel als 'fake' opvalt?

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 04-09-2021 08:41]

Mooie Plaatjes   

• JoStad
  • Nu online
@ehtweak Ik vraag me af wat die witte vlekken in de heide zijn. Spinnenwebben oid?
Ja, het valt wel op dat de lucht midden-boven blauwer is. Als je er een wolk in plaatst dan valt dat minder op.

[Voor 124% gewijzigd door JoStad op 04-09-2021 10:19]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JoStad schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:57:
@ehtweak Ik vraag me af wat die witte vlekken in de heide zijn. Spinnenwebben oid?
Correct. :Y
Spiderweb city: :)

Veluwe-ErmeloscheHeide14 by Erik Haak, on Flickr
Ja, het valt wel op dat de lucht midden-boven blauwer is. Als je er een wolk in plaatst dan valt dat minder op.
Hmmm, sky replacement eens proberen?

Mooie Plaatjes   

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19:09
JoStad schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:57:
...............................
Wat vind je daar storend aan? Dit ziet er uit als de zon die zojuist een gat "gebrand' heeft in een latente mistdeken. Naar boven toe is het kleurverloop van de lucht ook blauwer dan naar de horizon toe. Het komt op mij heel natuurlijk over.
ehtweak schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:30:

Hmmm, sky replacement eens proberen?
Gebruik je die techniek vaak? En geeft het dan ook bevredigende resultaten in die situaties waarin een heel discrete licht-intensiteit overgang bestaat tussen landschapselementen en de sky?

• renegrunn
Zwitserland - deel 1

Deze week ben ik in Zwitserland, wat een heel mooi moment is om mijn nieuwe camera te leren kennen: Sony A6600 + SEL18135. Ik ben redelijk nieuw in de wereld van fotografie, maar probeer al doende te leren. De nadruk lag vooral op het leren kennen van de camera, nog niet zozeer de juiste compositie e.d. te vinden. Foto's zijn tevens door Lightroom gehaald, waar ik ook nieuw mee ben.

Genoeg disclaimers, hieronder een paar foto's waar ik zelf wel blij van kan worden:

Tips en feedback zijn welkom!

Edit: doe ik iets fout qua uploaden? Het viel me net op dat na upload vooral de eerste en de laatste foto wat fletser lijken te zijn. Eerst dacht ik dat het de viewer van Tweakers was, maar ook na downloaden van die foto zie het verschil:

Links zoals ik het op mijn mac zie, rechts na uploaden naar Tweakers.

[Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 04-09-2021 20:38]

• zzzzz
  • Nu online
renegrunn schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:44:
Zwitserland - deel 1

Deze week ben ik in Zwitserland, wat een heel mooi moment is om mijn nieuwe camera te leren kennen: Sony A6600 + SEL18135.
Leuk om te zien, ik herinner me je topic nog en ik durf met een gerust hart te zeggen dat dit echt prima foto's zijn geworden! Zeker als je er pas net mee werkt.

• LA-384
@renegrunn Erg mooie foto's, zouden naar mijn mening zo in een brochure kunnen. Fijne kleuren, mooie dieptewerking, zo op het eerste gezicht goed scherp allemaal en bovenal heel gevarieerd, mooie serie zo.

Je verwacht het niet, maar ik heb ook heide foto's, helaas kwam de zon maar niet door vanochtend, maar ben toch content met deze foto's.

Deze heeft een verkeerd scherpstelpunt (stomme fout), in het klein niet opvallend, in het groot wel.

[Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 04-09-2021 20:23]

• OttiglioM
Zwitserland - deel 1

Edit: doe ik iets fout qua uploaden? Het viel me net op dat na upload vooral de eerste en de laatste foto wat fletser lijken te zijn. Eerst dacht ik dat het de viewer van Tweakers was, maar ook na downloaden van die foto zie het verschil:

Daar kan ik je helaas niets over vertellen. De linker versie heeft iets meer contrast en verzadiging, vooral op de voorgrond. Maar het is in mijn beleving geen baanbrekend verschil. Verder vind ik allemaal het technisch goed gelukte foto's.

De geologie van de berg op de achtergrond boeit me zeer. Is het soms de Doldenhorn? (in de buurt van Kandersteg).

• renegrunn
OttiglioM schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:37:
[...]

De geologie van de berg op de achtergrond boeit me zeer. Is het soms de Doldenhorn? (in de buurt van Kandersteg).
Dat meen je niet.. ik vind het knap: want het is inderdaad de Doldenhorn. Wij zitten deze week in Kandersteg, kom hier ook vaker, maar ik herken de bergen nog niet zoals jij :o

We hadden vanochtend de Sunnbüel genomen, vanwaar ik de foto heb genomen.

• LA-384

[Afbeelding]

Bekijk je de gedownloade foto's dan in Photoshop, of in dat 'voorvertoning' -sprogramma van Mac OS zelf? Onlangs verscheen er een topic met een soortgelijk verschil en dat had te maken met het kleurprofiel. Als het origineel adobe-rgb is en het programma waarmee je het bekijkt kan daar niet mee overweg (of het profiel is niet ingesloten), dan wordt het weergegeven als sRGB en zijn de kleuren net wat minder gesatureerd/anders.

Ik heb het zelf niet meer getest met opnieuw downloaden, omdat ik er niet van uit ging dat de Tweakers foto-omgeving een aanpassing zou/kon maken. Ik twijfel nog steeds wel of dat überhaupt kan, maar het zou eenzelfde uitwerking hebben. Ik zou dan denken dat er geen profiel is ingesloten en dat tweakers er sRGB van maakt. Heb je de eerste en laatste foto mogelijk volgens andere stappen bewerkt dan de rest?

Overigens zou er met die uitleg volgens mij geen verschil mogen zijn wanneer je ze in Photoshop bekijkt. Dat andere topic is deze:
LA-384 in "Kleurverschil in onbewerkte foto?"

• renegrunn
LA-384 schreef op zondag 5 september 2021 @ 04:18:
[...]

Bekijk je de gedownloade foto's dan in Photoshop, of in dat 'voorvertoning' -sprogramma van Mac OS zelf? Onlangs verscheen er een topic met een soortgelijk verschil en dat had te maken met het kleurprofiel. Als het origineel adobe-rgb is en het programma waarmee je het bekijkt kan daar niet mee overweg (of het profiel is niet ingesloten), dan wordt het weergegeven als sRGB en zijn de kleuren net wat minder gesatureerd/anders.

Ik heb het zelf niet meer getest met opnieuw downloaden, omdat ik er niet van uit ging dat de Tweakers foto-omgeving een aanpassing zou/kon maken. Ik twijfel nog steeds wel of dat überhaupt kan, maar het zou eenzelfde uitwerking hebben. Ik zou dan denken dat er geen profiel is ingesloten en dat tweakers er sRGB van maakt. Heb je de eerste en laatste foto mogelijk volgens andere stappen bewerkt dan de rest?

Overigens zou er met die uitleg volgens mij geen verschil mogen zijn wanneer je ze in Photoshop bekijkt. Dat andere topic is deze:
LA-384 in "Kleurverschil in onbewerkte foto?"
Het vergelijkings-screenshot zijn gewoon Preview van macOS zelf. Maar ook na import in Photos van macOS zie ik de foto's zoals in Lightroom. Al mijn foto's zijn vanuit Lightroom geëxporteerd met sRGB, op dezelfde wijze nabewerkt. Wat wel zo is, ik heb mijn camera gecontroleerd, en die staat op AdobeRGB dus zal deze vandaag eens in sRGB zetten en het later vandaag nog eens proberen.

• OttiglioM
renegrunn schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:46:
Dat meen je niet.. ik vind het knap: want het is inderdaad de Doldenhorn..........
Om het nog knapper te maken: Ik ben nog nooit in Kandersteg geweest.... We zijn ooit eens vanuit Thun het Kandertal in gefietst. Zonder trapondersteuning. Dus toen het echt steil begon te worden zijn we omgedraaid. Deze plek staat wel op mijn verlanglijstje, maar een mens heeft maar één leven en er is nog veel meer te zien.

De Doldenhorn is één van die bergen die een zeer goede inkijk geeft in haar deformatiegeschiedenis. Dat geldt eigenlijk voor het hele Gasterntal. Misschien zijn de spectaculaire plooiingen van de naakte aardlagen je wel opgevallen.

Nu nog weer even on-topic over je foto's. Landschap fotografie vind ik maar moeilijk. Om er iets "eigens" van te maken. Ik vraag me steeds af: "Is het nu zo'n goede landschapsfoto of is het maar een registratie van een intrinsiek mooi landschap." Je foto's doen het erg goed op mijn 55" OLED scherm. Imposante landschappen worden pas echt imposant op een imposant scherm. Nadeel is dat sindsdien alles op mijn 32" 4k LCD scherm (ook geen kleintje) maar onbeduidend, flets, flauw en vaag lijkt....

Het valt me op dat je relatief vaak voor het staand formaat kiest. Het liggend formaat heet niet voor niets "landschap formaat". Persoonlijk kies ik alleen voor staand indien dat duidelijke voordelen heeft om je onderwerp beter te laten passen en/of de compositie te versterken. Zoals bij die twee berken. Prachtige foto! Ook door gebruik van het tegenlicht. Foto 6 vind ik dan de minste uit de serie. Een groot leeg groen veld op de voorgrond. Als je daar iets van een rots op plaatst, zorg dan voor iets spectaculairs en frommel het niet in een hoekje. Dan een rijtje saaie naaldbomen die me het zicht ontnemen op iets wat ik heel graag zou willen zien: Mooie bergen! Verder naar boven toe weer te veel (lege) blauwe lucht. Dat voegt niet echt wat toe. Behalve dat het thuisfront kan zien dat je mooi weer hebt gehad. Die wolk achter de berg voegt wel weer wat toe. Ik zou hem relatief hoog tegen het kader plaatsen. Verder neigt de wolk naar uitbijten. Indien een wolk een belangrijke rol in mijn foto krijgt stel ik altijd 1/3 stop onderbelichting in. Of 2/3 indien nodig. Komt de door tekening ook ten goede.

Benieuwd naar deel 2.

• GSX-MAN
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:18

GSX-MAN

Vegan-unfriendly

Na drie weken Oostenrijk, waar ik supermooie plaatjes in de bergen zag, maar met een 17-50 niet echt kon schieten ben ik op zoek gegaan naar een groothoeklens.

Zaterdag kwam die met de post binnen, ik ben nu wat aan het experimenteren. Ik heb nu wel alle spullen, maar onvoldoende kennis van zaken.

Gisteravond bij het lokale recreatiegebied:

@LA-384 mooie kleuren! Zondag wel even op de hei geweest, maar geen statief meegenomen en eigenlijk alleen maar lelijke foto's geschoten.

Life has no meaning and money is king

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

GSX-MAN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:55:
Na drie weken Oostenrijk, waar ik supermooie plaatjes in de bergen zag, maar met een 17-50 niet echt kon schieten ben ik op zoek gegaan naar een groothoeklens.
Die snap ik ff niet; 17mm is toch groothoek? :?

En dan nog, dan maak je 2 of 3 opnames (van LnR, van BnB o.i.d.) en je stitched de boel aan elkaar. Dan heb je ook minder last van vertekening als je een wat 'gewonere' brandpuntafstand gebruikt. :Y

Mooie Plaatjes   

• GSX-MAN

GSX-MAN

Vegan-unfriendly

ehtweak schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:00:
[...]

Die snap ik ff niet; 17mm is toch groothoek? :?

En dan nog, dan maak je 2 of 3 opnames (van LnR, van BnB o.i.d.) en je stitched de boel aan elkaar. Dan heb je ook minder last van vertekening als je een wat 'gewonere' brandpuntafstand gebruikt. :Y
17 was voor mij onvoldoende, ik kreeg niet op de foto wat ik wilde. En aan elkaar kan, maar dan moet je idealiter wel een statief bij je hebben. En die had ik A: thuisgelaten en B: tijdens het beklimmen van een berg wil ik die helemaal niet aan mijn bepakking hebben hangen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

GSX-MAN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:02:
[...]

17 was voor mij onvoldoende, ik kreeg niet op de foto wat ik wilde. En aan elkaar kan, maar dan moet je idealiter wel een statief bij je hebben
Ik gebruik nooit een groothoekobjectief om weidse landschappen vast te leggen. :+

ff wat Oostenrijk voorbeelden. 8)
Dit is b.v. toch echt wel een wijde opname:

Gemaakt @ 26mm (en samengesteld).

En deze bijvoorbeeld:

is zelfs gemaakt met een 135mm objectief. :Y
. En die had ik A: thuisgelaten en B: tijdens het beklimmen van een berg wil ik die helemaal niet aan mijn bepakking hebben hangen.
Ik hang ook geen statief aan m'n rugzak hoor. Gewoon stabiel gaan staan, ronddraaien en klikken maar. 8)

Mooie Plaatjes   

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Na verloop van tijd word je inderdaad steeds handiger in het schieten van panorama's uit de losse pols. Ik gebruik Hugin voor het stitchen en daar is het vrij eenvoudig mee om een goede panorama te krijgen met weinig stitch problemen.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Vegan-unfriendly

@ehtweak Knap. Ook dat moet ik nog leren.

• zzzzz
  • Nu online
ehtweak schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:17:
Ik gebruik nooit een groothoekobjectief om weidse landschappen vast te leggen
Dat hoort een beetje bij het mantra "big landscape, big lens". Echter is dit niet altijd praktisch natuurlijk en soms is met een kleiner objectief op pad gaan en dat croppen om een panorama-plaat te maken beter.
Ieder wat wils. Ik neem zelf althans voor mijn vakantie naar Oostenrijk ook de 100-400 mee om plaatjes te maken in de bergen.

• LA-384
GSX-MAN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:55:
@LA-384 mooie kleuren! Zondag wel even op de hei geweest, maar geen statief meegenomen en eigenlijk alleen maar lelijke foto's geschoten.
Op zondag lelijke foto's? Hoe dan? De omstandigheden waren eigenlijk perfect. Zo gauw de zon boven de horizon is, heb je niet echt meer een statief nodig, tenzij je echt aan de tele kant zit. Vaak is er dan ruim voldoende licht, desnoods verhoog je de ISO nog met 1 of 2 stops.

Die foto's van mij hierboven zijn met sluitertijd van 1/50e en uit de hand geschoten.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Vegan-unfriendly

LA-384 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:30:
[...]

Op zondag lelijke foto's? Hoe dan?
Wel de spullen, niet de vaardigheden zei ik toch al?

Onbewerkt, dit is wat ik er ongeveer van kon maken. F/22 1/125 seconde, ISO 1.000 op 11 mm.

Nou heb je in de Kaapse Bossen niet veel vergezicht, maar dit vind ik gewoon slecht. Niet eens echt scherp en erg saai.

[Voor 8% gewijzigd door GSX-MAN op 07-09-2021 14:17]

• zzzzz
  • Nu online
GSX-MAN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:16:
Onbewerkt, dit is wat ik er ongeveer van kon maken. F/22 1/125 seconde, ISO 1.000 op 11 mm.
Ja daar gaat dan toch iets niet helemaal goed. Nu weet ik dat Sigma lenzen in het verleden niet altijd de beste reputatie hadden, maar zo veel waas is nu ook weer niet de bedoeling.
Het zou kunnen dat deze lens al eerder als F/22 in de diffractie schiet en je bijvoorbeeld beter F/11 of F/16 kunt proberen. Dat is wat ik me zo snel kan bedenken. 1/125 hoeft qua sluitertijd in dit scenario ook niet, ik denk dat je camera hier misschien de verkeerde setting pakt. Als je uit aperture priority in F/11 of F/16 schiet moet je toch zeker op ISO 100 uitkomen.

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee