@
FordFiasco
Op zich is het moment van de dag, de lichtinval en bijbehorende schaduwpartijen wel een mooi moment om de foto te nemen, maar ik ben het wel ook eens met de voorgangers. Flare hier en daar en een klein beetje overbelichting hier en daar zouden niet mijn eerste punten zijn waar ik aandacht aan zou besteden. Die kun je in postprocessing nog wel wat fijner maken (of verwijderen, wat je wilt). In feite kijken we naar een vrij saai landschap waar niks in gebeurt; het hoge gras op de voorgrond is te dominant, de lucht is wat "leeg" (lees: weinig actie, maar ook te leeg om aan de sfeer bij te dragen), en daartussenin is een andere grasstrook met een strook water en dan rechts een deel van een toren die er niet echt bij hoort.
De zonnestralen die achter de boom uitkomen zijn wat mij betreft hét belangrijkste van de foto. Wellicht helpt het als je volgende keer dan juist dáárop inzoomt en alleen die boom met die zonnestralen laat zien, dat het een stuk interessanter wordt.
Er zijn uiteraard wat guidelines die je kunnen helpen om je landschapsfoto's interessanter te maken, maar die gelden lang niet altijd voor iedereen, omdat foto's nou eenmaal smaakafhankelijk zijn, maar je kunt er wel wat aan hebben:
- gebruik leading lines: een weggetje, een waterstroompje, whatever, die vanaf de voorgrond naar de diepte in lopen zodat je de foto ingeleid wordt.
- rule of thirds: foto in 9 vlakken verdelen en datgene wat interessant is op de kruispunten plaatsen
- 2/3e - 1/3e verhouding van lucht en landschap
- niet teveel in een foto willen zetten; drukte door bijvoorbeeld heel veel struikgewas met blaadjes te prominent op de foto te zetten, dan gaat het domineren en is de foto te druk
- kleuren die elkaar aanvullen of versterken: een blauwe lucht met bijvoorbeeld veel oranje herfstblaadjes op de voorgrond. Zie hier voor een basic plaatje wat je daarbij kan helpen om tegenovergestelde kleuren op te zoeken in je landschap:
complementerende kleurencirkel
- tegenstellingen in kleur/contrast: een wat grauwige, donkerdere of juist eentoning-gekleurde achtergrond met op de voorgrond een boom met (geel/oranje) gekleurde blaadjes. Of bijvoorbeeld een berk die aan het verkleuren is: de berk is wit/grijzig, en de kleurrijke blaadjes zorgen dan voor het mooie contrast tussen grijzig en kleurrijk.
Wat mij enorm geholpen heeft: de groothoek aan de kant leggen en met telelenzen/tele primes aan de gang gaan. Dit zorgt er juist voor dat je inzoomt op een specifiek stukje en daardoor ga je zorgvuldiger kiezen wat je mooi gekaderd vindt. Vaak vullen je hersenen wel in wat "eromheen" allemaal loos is, maar zou dat juíst afleiden wanneer je het allemaal op de foto wilt zetten. Ik geef toe dat dit wel een overgangsproces geweest is. Eerst wilde ik alles met UWA om de wijdsheid allemaal op de foto te krijgen, maar hét grote nadeel aan UWA voor mij was dat alles te ver weg is en hierdoor gaan ook details en dan ook wijdsheid juist verloren. Ik fotografeer landschappen nu eigenlijk hoofdzakelijk met telelenzen. De UWA pak ik er eigenlijk alleen maar bij als ik iets leuks ermee kan doen om de aandacht op te vestigen, maar niet meer om wijdsheid vast te leggen. Wanneer ik erop uit ga met mijn 100mm, dan kom ik uiteraard in situaties terecht waarbij ik wat wijder wilde. Idemdito als ik de 70-200 meeneem of alleen de 50mm, maar ik kom eigenlijk nooit thuis met een slecht gevoel of slechte herinnering van "ik heb een belangrijk shot gemist", omdat ik altijd wel goed materiaal geschoten heb met de lens die ik bij me heb die trouw zijn aan mijn herinneringen.