Toon posts:

[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:05
ehtweak schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:28:
[...]

Ja, dus?
Oh... wacht, het gaat allemaal maar om de kwantiteit, niet om de kwaliteit? ;)

Dan nog; m.a.w. als je maar in tig groepen plaatst, dan zijn er genoeg wansmaak likers? :+
... ja, dat is heel zijn punt.

Als je iets aan 10 mensen laat zien, dan heb je hooguit 10 likes/favorites/whatever. Als je iets aan 10.000 mensen laat zien, dan heb je waarschijnlijk veel meer dan 10 likes/favorites/whatever, zelfs al vind jij het niet heel mooi (of zelfs lelijk) ;)

En over het algemeen zie je dat felle kleuren gezien worden als 'mooi', ook al vinden jij en ik dat in dit geval misschien té.

Neem maar eens een foto van een park of een bos ofzo, en laat zowel de fletse RAW-file, als een over-the-top gekleurde versie zien aan bijvoorbeeld je moeder of oma, en je hebt een hele dikke kans dat ze dat over-the-top versie een stuk mooier zullen vinden :+

The devil is in the details.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hahn Moeder/oma; met of zonder leesbril en/of kleurendoof? ;)

Maarre, er zit nog wat tussen, tussen het originele (fletse) RAW bestand en een overgesatureerde en getonemapte pijn-aan-je-ogen plaat. :Y

Mooie Plaatjes   

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

HereIsTom schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:23:
Jullie hebben gelijk het is misschien iets to much, het is de hdr functie in Lightroom, zal het eens anders proberen.
Maar ik krijg veel positief commentaar, misschien willen ze gewoon aardig zijn, maar veel van mijn foto’s worden ook gebruikt door (commerciële) bedrijven voor websites, folders, brochures en zelfs ansichtkaarten😉
Tja, de vraag is: wat wil je? Overdreven positieve reacties van mensen die weinig van fotografie snappen maar alleen maar uit zijn op jouw likes en aandacht ("Great work my friend. Come and watch my profile")? Of oprechte kritiek waar je iets van kunt leren en die je fotografie de goede kant op stuurt?

Als je dat eerste wil moet je inderdaad vooral op Facebook en Flickr posten. Voor die laatste (en veel leukere categorie imho), ben je hier aan het goede adres. Niemand zal je hier proberen af te fikken (doorgaans) maar als het beter kan, krijg je tips en hints om de volgende keer op te letten en zo je foto's naar een hoger niveau te brengen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:55
Ja hier zijn de commentaren wel anders dan ik gewend ben ;)
Maar goed ik kan er wel wat mee, zal die hdr er maar eens uit laten.
Die horizon snap ik niet, heb de digitale waterpas aanstaan in de camera en let daar ook op.
En Indian Summer is: “De nazomer, oudewijvenzomer of sint-michielszomer (soms ook wel als Été Indien of Indian Summer aangeduid).”
Veel reacties bij Flickr zijn natuurlijk van volgers die aardig willen zijn, maar er zitten er ook bij die echt professioneel foto’s maken en dan snap ik ook niet dat ze niet kritisch zijn.
En die groepen zijn heel veel uitnodigingen, ik kan de foto’s ook gewoon op een schijf laten staan dan ziet niemand ze :+

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:04
HereIsTom schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:23:
............. maar er zitten er ook bij die echt professioneel foto’s maken en dan snap ik ook niet dat ze niet kritisch zijn.
Met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn. Ook professionals willen graag zo vaak mogelijk in hun opvatting bevestigd worden dat ze goed zijn :) Voor de inkomsten hoeven die het niet echt te doen. Het is vaak hard werken voor een niet al te royaal belegde boterham.

Wijs maar blij met die kritiek hier. Kritiek is het beste gereedschap dat een fotograaf in zijn tas kan vinden. Tenminste, indien je je fotografie echt op een hoger plan wil tillen.

Verder ben ik blij met je geplaatste foto. Vooral met de reacties die daar op volgen. Het lijkt wel even op de goede oude tijden van nl.foto. Ook daar was veel oprechte kritiek. Ook van echte professionals. Dat viel niet altijd even goed. Er werd bij die critici ook echt op de man gespeeld. I.p.v. de foto. Met als triest dieptepunt een "huisbezoek" aan één van die professionals. Met een onversneden dreigement tot fysiek geweld indien het niet afgelopen zou zijn met zijn zure opmerkingen. Helaas is die ongereguleerde usenetgroep met al haar trollen ten onder onder gegaan. Jammer. Ik heb er veel geleerd. Tenminste, dat denk ik dan.....

- De kritiek op je titel vind ik wat dun. Zoek een een titel waar je je het beste bij voelt. En als dat voor jou de Indian summer is vind ik dat prima.
- Die horizon. Tja, ik vind de "waterpas" van mijn camera maar onbetrouwbaar. Bij scheefheid gaat het om de indruk van scheefheid. Of het onderwerp nu scheef stond of niet, doet eigenlijk niet ter zake. In jouw foto zie ik diverse elementen naar rechts neigen. De achterste(!) draad in het weiland het meest storend.

• FordFiasco
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 06-09 12:20
Ondanks de (imo terechte) feedback op eerdere foto stel ik voor om foto's te blijven posten :)

Hier een tegenlichtopname. Langer belichten zou de schaduwen goed doen, maar de zon nog meer laten uitbijten. Scherpstelling had beter gekund, maar dat zag ik achteraf pas. Klikken of in nieuw venster openen voor scherper beeld.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@FordFiasco Je had natuurlijk ook een bracketed opnameserie kunnen maken en kijken of het samenvoegen achteraf een betere DR had opgeleverd.

BTW: die regenboog objectief reflectie vind ik niet echt fraai. Die mag imho wel weggepoetst worden.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FordFiasco Vooral blijven posten. Het commentaar is volgens mij best constructief en helpt je foto's inderdaad te verbeteren.

Het verbeterpunt van deze foto is het gebrek aan een echt onderwerp. Wat wil je laten zien. Die boom voor de zon is te uitgebeten om een interessant onderwerp te vormen. En er is ook te veel afleiding in de foto terug te vinden. Dat gebouw rechts is bv waar mijn oog vrij snel heen ging. Less is more. En je onderwerp groter (en minder weggeblazen) in beeld, zou ik aan willen raden.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:20

Deathchant

Don't intend. Do!

@FordFiasco
Op zich is het moment van de dag, de lichtinval en bijbehorende schaduwpartijen wel een mooi moment om de foto te nemen, maar ik ben het wel ook eens met de voorgangers. Flare hier en daar en een klein beetje overbelichting hier en daar zouden niet mijn eerste punten zijn waar ik aandacht aan zou besteden. Die kun je in postprocessing nog wel wat fijner maken (of verwijderen, wat je wilt). In feite kijken we naar een vrij saai landschap waar niks in gebeurt; het hoge gras op de voorgrond is te dominant, de lucht is wat "leeg" (lees: weinig actie, maar ook te leeg om aan de sfeer bij te dragen), en daartussenin is een andere grasstrook met een strook water en dan rechts een deel van een toren die er niet echt bij hoort.

De zonnestralen die achter de boom uitkomen zijn wat mij betreft hét belangrijkste van de foto. Wellicht helpt het als je volgende keer dan juist dáárop inzoomt en alleen die boom met die zonnestralen laat zien, dat het een stuk interessanter wordt.
Er zijn uiteraard wat guidelines die je kunnen helpen om je landschapsfoto's interessanter te maken, maar die gelden lang niet altijd voor iedereen, omdat foto's nou eenmaal smaakafhankelijk zijn, maar je kunt er wel wat aan hebben:
- gebruik leading lines: een weggetje, een waterstroompje, whatever, die vanaf de voorgrond naar de diepte in lopen zodat je de foto ingeleid wordt.
- rule of thirds: foto in 9 vlakken verdelen en datgene wat interessant is op de kruispunten plaatsen
- 2/3e - 1/3e verhouding van lucht en landschap
- niet teveel in een foto willen zetten; drukte door bijvoorbeeld heel veel struikgewas met blaadjes te prominent op de foto te zetten, dan gaat het domineren en is de foto te druk
- kleuren die elkaar aanvullen of versterken: een blauwe lucht met bijvoorbeeld veel oranje herfstblaadjes op de voorgrond. Zie hier voor een basic plaatje wat je daarbij kan helpen om tegenovergestelde kleuren op te zoeken in je landschap: complementerende kleurencirkel
- tegenstellingen in kleur/contrast: een wat grauwige, donkerdere of juist eentoning-gekleurde achtergrond met op de voorgrond een boom met (geel/oranje) gekleurde blaadjes. Of bijvoorbeeld een berk die aan het verkleuren is: de berk is wit/grijzig, en de kleurrijke blaadjes zorgen dan voor het mooie contrast tussen grijzig en kleurrijk.

Wat mij enorm geholpen heeft: de groothoek aan de kant leggen en met telelenzen/tele primes aan de gang gaan. Dit zorgt er juist voor dat je inzoomt op een specifiek stukje en daardoor ga je zorgvuldiger kiezen wat je mooi gekaderd vindt. Vaak vullen je hersenen wel in wat "eromheen" allemaal loos is, maar zou dat juíst afleiden wanneer je het allemaal op de foto wilt zetten. Ik geef toe dat dit wel een overgangsproces geweest is. Eerst wilde ik alles met UWA om de wijdsheid allemaal op de foto te krijgen, maar hét grote nadeel aan UWA voor mij was dat alles te ver weg is en hierdoor gaan ook details en dan ook wijdsheid juist verloren. Ik fotografeer landschappen nu eigenlijk hoofdzakelijk met telelenzen. De UWA pak ik er eigenlijk alleen maar bij als ik iets leuks ermee kan doen om de aandacht op te vestigen, maar niet meer om wijdsheid vast te leggen. Wanneer ik erop uit ga met mijn 100mm, dan kom ik uiteraard in situaties terecht waarbij ik wat wijder wilde. Idemdito als ik de 70-200 meeneem of alleen de 50mm, maar ik kom eigenlijk nooit thuis met een slecht gevoel of slechte herinnering van "ik heb een belangrijk shot gemist", omdat ik altijd wel goed materiaal geschoten heb met de lens die ik bij me heb die trouw zijn aan mijn herinneringen.

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:33
@FordFiasco Ik ben het ook met mijn voorgangers eens. Het tijdstip om de foto te maken is goed, maar ik mis het onderwerp. Van belang is wat mij betreft dat je echt de tijd neemt om de foto te maken. Dan had je bijvoorbeeld het gebouw aan de rechterkant gezien en deze buiten de compositie kunnen laten. Wees zelf de grootste criticus. Als ik naar mijzelf kijk dan neem ik gemiddeld genomen al vrij weinig foto's (ik moet er ook niet aan denken om na een vakantie > 1000 foto's door te moeten nemen) en de foto's die ik heb gemaakt worden vervolgens ook kritisch bekeken. Uiteindelijk blijft er maar een klein deel over. En uit dat kleine deel is een nog veel kleiner deel geschikt om te "publiceren".

Belangrijk is wat mij betreft dan ook dat je open staat voor feedback. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar zorgt er wel voor dat je beter weet wat mensen wel of niet aanspreekt. Maar nogmaals, daar hoef je niks mee te doen. Het kan ook een stijlkeuze zijn die maar een beperkte groep aanspreekt, maar die jou wel definieert als fotograaf.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 20:29
@FordFiasco Een goede poging wat mij betreft, maar zoals andere al aangaven het ontbreekt wat aan iets waar je aandacht trekt. Ook is de zon iets te uitgebeten waardoor je enige iets wat aantrekkingspunt storend wordt. Gewoon doorgaan met wat je doet en volgende keer bijvoorbeeld een scene als deze te bracketen, krijg je al een heel ander resultaat :)
Ook had je bijvoorbeeld wat kunnen wachten tot de zon nog verder is gezakt, dat helpt je ook met de hooglichten.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 22:03
Mooie foto. Qua commentaar sluit ik me aan bij rudyman85, de foto voelt een beetje "dof" omdat de zon nog erg flets is. Een wat hogere en fellere zon had de plaat wat levendiger gemaakt, maar zoals je terecht opmerkt, die zon is tegelijkertijd killing voor de mist. :)
Op zich geen slechte foto, maar ik sluit mij aan bij mijn voorgangers; de kleuren zijn wat oververzadigd, vooral boven het water. Het is nu meer hoogzomer dan indian summer. En ik zou inderdaad net als JoStad suggereert gewacht hebben tot het bootje wat verder was, tot iets voor waar die watervogel nu zwemt. Dan was de rechterkant van de foto wat minder leeg geweest.
Eigenlijk wat mijn bovenburen al zeggen. :) De zon is overbelicht en de foto mist een echt onderwerp. Bij zonsondergangen schiet ik tegenwoordig eigenlijk altijd een bracket van vijf belichtingen; twee stops onderbelicht, een onder, volgens de meter, een over en twee over. Dan kun je later kiezen welke je het beste bevalt of ze samenvoegen in Photoshop als je daar een beetje handig in bent.

Qua onderwerp kun je bijvoorbeeld eens proberen om een dominant element zoals een boom of een gebouw op 1/3 van de rand van de foto te zetten en de ondergaande zon op 1/3 van de andere rand, zoals bijvoorbeeld bij deze oudere foto van mij. Niet de meest briljante foto ooit, maar het illustreert wat ik bedoel.

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

een verloren sd kaartje gevonden, stonden nog wat oude vakantie plaatjes op. vond deze wel redelijk, maar shaduws komen er wel 'hard' uit [..]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• OttiglioM
himlims_ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:43:
een verloren sd kaartje gevonden, stonden nog wat oude vakantie plaatjes op. vond deze wel redelijk, maar shaduws komen er wel 'hard' uit [..]
Niet alleen de schaduwen zijn "hard". De hoge lichten zijn zo mogelijk nog harder. Uitgebeten. Is de foto ergens in de Franse kalkmassieven gemaakt? Wat me het meest boeit in deze opname is je opname standpunt. Vanaf een brug? Een drone? Of van een speciaal voor toeristen gecreëerd uitzicht platform?

Wat je is gelukt is middels de rechterwand toch wel een beleving van een flinke diepte mee te geven in deze foto. Dat is vaak lastiger dan het lijkt. Ik denkt dat de compositie interessanter zou worden indien je de rivier in een hoek laat beginnen en eindigen. Maar dat moet natuurlijk wel kunnen, vanuit je opname standpunt :)

• MattiB
@himlims_ De scene is zoals je zelf aangeeft erg hard, verder ontrbeekt het aan scherpte. Ik vind het bootje wel een leuke toevoeging en geeft goed de schaal van het geheel weer.

Een beetje een cliche foto, maar wel lekker :)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@himlims_ De linker kant vind ik wel mooi maar rechts wordt ie te druk. Ik hou van dit soort foto's maar dan moet je wel (soort van) strakke overgangen hebben tussen de delen. En de verticale stroken moeten dan uniform zijn. Rechts is dat nu niet zo met die verschillen.

@MattiB Ik had em liever zonder dat bootje erbij gezien. Die berg in de nevel is heel mooi en leent zich prima als onderwerp. Als je in het bootje was gaan staan (of recht ernaast) had je die rotsen in het water als voorgrond kunnen nemen. De reflectie was dan ook prominenter in beeld gekomen en dan de berg rechts in beeld en die bomen aan de oever links, Less is more (ga ik weer ;-)).

• MattiB
sys64738 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:45:
@MattiB Ik had em liever zonder dat bootje erbij gezien. Die berg in de nevel is heel mooi en leent zich prima als onderwerp. Als je in het bootje was gaan staan (of recht ernaast) had je die rotsen in het water als voorgrond kunnen nemen. De reflectie was dan ook prominenter in beeld gekomen en dan de berg rechts in beeld en die bomen aan de oever links, Less is more (ga ik weer ;-)).
U zegt, wij draaien >:) (alhoewel niet exact vanaf dezelfde plek geschoten)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:27

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@MattiB wat woon je toch in een mooi land. Laten we wel zijn ;)

Maar bij beide foto's mis ik lekkere kijklijnen. Het bootje als de berg vechten om de titel "onderwerp" maar omdat ze beide links in het beeld hangen wrijft dit. Ik had zelf heel wat stappen naar rechts gemaakt denk ik.

Bij de andere foto is er weer een gevecht om de titel "onderwerp" maar dan door de compositie tussen de rotsen in het water en de berg. Ik had die rotsen in het water niet zo centraal gezet (aangenomen dat je de berg als onderwerp wilde).

[Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 23-10-2020 16:19]

• MattiB
Barrycade schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:18:
@MattiB wat woon je toch in een mooi land. Laten we wel zijn ;)

Maar bij beide foto's mis ik lekkere kijklijnen. Het bootje als de berg vechten om de titel "onderwerp" maar omdat ze beide links in het beeld hangen wrijft dit. Ik had zelf heel wat stappen naar rechts gemaakt denk ik.

Bij de andere foto is er weer een gevecht om de titel "onderwerp" maar dan door de compositie tussen de rotsen in het water en de berg. Ik had die rotsen in het water niet zo centraal gezet (aangenomen dat je de berg als onderwerp wilde).
Het is een prachtig land idd en heel groot, deze plek is dan ook 1200 km rijden :)

Wat betreft de eerste foto ben ik het wel met je eens, het liefste had ik de boot gespiegeld zodat ie als het ware een lijn maakt juist richting de berg.

Bij de 2e vind het minder omdat zowel de berg en de rotsen in het water in dezelfde kijkrichting liggen. Heb genoeg foto's nog van dezelfde plek, maar voor nu is het even genoeg :D

• MattiB
Ik zie dat ik zelf de laatste ben die heeft gepost, dus ik houd het commentaar voor mezelf ;)

Vond zelf nog wat leuke plaatjes van afgelopen zomer:

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:54
@MattiB je tweede is mooi vanwege eensoort simpelheid. Minimaal en anders.
3 is gewoon zeer stemmig en daarmee top. Alleen de tweede sprint er voor mij echt wat uit.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Alle drie top platen. Mooie landschappen, lekkere rust en goeie vleug mist. Bij de derde vind ik alleen de plankjes wat teveel schreeuwen om aandacht. Misschien stuk donkerder maken of desnoods helemaal wegclonen. Photoshoping is not a crime. :Y)

• RJL86
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 20:35
@MattiB Prachtige foto's met de mist. 2e foto had misschien iets meer kleur mogen hebben.

Zonsopkomst :)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RJL86 Zonsopkomst. Maar op welke planeet, is dan mijn vraag?

Ik ben bang dat je een beetje te ver bent doorgeslagen met nabewerken (of je monitor moet heel nodig gecalibreerd worden ;-) ). Ook heb je door die nabewerking halo's rond je bomen wat er ook niet heel fraai uitziet. En das best jammer want aan het landschap ligt het zeker niet. Mooie stek heb je gevonden.

• RJL86
Thanks voor de tip, dat ik op 3200 iso heb geschoten hielp ook niet mee.

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-09 06:38
MattiB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:50:
Ik zie dat ik zelf de laatste ben die heeft gepost, dus ik houd het commentaar voor mezelf ;)

Vond zelf nog wat leuke plaatjes van afgelopen zomer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige afbeeldingen. Maar de eerste zou nog net wat beter worden als de visuele balans perfect in evenwicht is. Hij lijkt nu net wat scheef te staan wat komt door de begroeiing. Ik weet dus niet of dit in de nabewerking op te lossen is maar dit zou hem perfect maken.

De tweede is zoals iemand eerder ook al aangaf erg mooi. Hij is simpel qua beeld maar als je hem iets meer tijd geeft springt hij er echt uit.

De derde voelt wat meer standaard. Wel goed uitgevoerd en onder de juiste omstandigheden.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:42
RJL86 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:57:
@MattiB Prachtige foto's met de mist. 2e foto had misschien iets meer kleur mogen hebben.

[Afbeelding]

Zonsopkomst :)
De ruis in de kleur is nogal storend op sommige plekken. Deze ruis kan je toch gemakkelijk wat verminderen in een goed foto-edit-programma? Ik denk overigens dat de halo's meer veroorzaakt zijn door het tegenlicht en niet zozeer daar de bewerking.

• RaptorK
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:40
Ik zie hier echt mooie foto's voorbij komen en aangezien ik het fotograferen vaker wil doen leek het me wel leuk om eens wat opbouwende kritiek op mijn foto's te krijgen. Dan kan ik er alleen maar beter van worden lijkt me. Meestal maak ik onwijs veel foto's in de vakantie en houdt het buiten de vakantie op, maar wil mezelf voornemen om toch ook eens mooie plekken in Nederland te bezoeken om foto's te maken.

Ik zou mezelf geen beginner noemen, maar ik kan nog heel veel leren en zal mezelf ook echt eens meer moeten verdiepen in fotografie. Ik maak toch wel voornamelijk landschapsfoto's, dus vandaar dit topic. Tips zijn welkom. Zit er ook over na te denken om m'n gear eens te upgraden. Zag in de eerste post al iets over filters staan dus vroeg me af of jullie tips hebben welke filters mooi zijn voor landschapsfotografie.

Onderstaande foto is gemaakt in Oostenrijk afgelopen zomer met mijn Panasonic DMC-G6:

@RJL86
Mooi landschap, ben benieuwd waar het is! Naast de ruis die al eerder is genoemd, storen die twee lichtpuntjes helemaal, rechts op de foto, mij een beetje. Het is natuurlijk onderdeel van het landschap, net als die andere lichtpuntjes. Maar op het eerste gezicht komen die twee lichtpuntjes op mij over als kleine vlekjes.

[Voor 11% gewijzigd door RaptorK op 28-12-2020 15:00]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:55
Foto van de Soester duinen, gemaakt met de iPhone 8 plus.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• RJL86
RaptorK schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:54:
Ik zie hier echt mooie foto's voorbij komen en aangezien ik het fotograferen vaker wil doen leek het me wel leuk om eens wat opbouwende kritiek op mijn foto's te krijgen. Dan kan ik er alleen maar beter van worden lijkt me. Meestal maak ik onwijs veel foto's in de vakantie en houdt het buiten de vakantie op, maar wil mezelf voornemen om toch ook eens mooie plekken in Nederland te bezoeken om foto's te maken.

Ik zou mezelf geen beginner noemen, maar ik kan nog heel veel leren en zal mezelf ook echt eens meer moeten verdiepen in fotografie. Ik maak toch wel voornamelijk landschapsfoto's, dus vandaar dit topic. Tips zijn welkom. Zit er ook over na te denken om m'n gear eens te upgraden. Zag in de eerste post al iets over filters staan dus vroeg me af of jullie tips hebben welke filters mooi zijn voor landschapsfotografie.

Onderstaande foto is gemaakt in Oostenrijk afgelopen zomer met mijn Panasonic DMC-G6:
[Afbeelding]

@RJL86
Mooi landschap, ben benieuwd waar het is! Naast de ruis die al eerder is genoemd, storen die twee lichtpuntjes helemaal, rechts op de foto, mij een beetje. Het is natuurlijk onderdeel van het landschap, net als die andere lichtpuntjes. Maar op het eerste gezicht komen die twee lichtpuntjes op mij over als kleine vlekjes.
Indonesië, Java :) Vulkaan Merapi is op de achtergrond te zien. Misschien kan ik ze weg editen die lichtpuntjes, thanks voor de tip.

• LA-384
  • Nu online
@RJL86 de kwaliteit van de foto laat wat te wensen over met alle artefacten, de nabewerking is wellicht wat over de top, maar ik heb een zwak voor zonsopkomsten en weet dat het soms met onnatuurlijk lijkende kleuren gepaard kan gaan. De volgende keer kun je denk ik beter een statief gebruiken of de camera ergens op zetten, zodat de sluitertijd langer kan en de ISO lager. Zet de witbalans evt op "bewolkt" voor een extra warme sfeer.

@RaptorK mooi, voor ons niet alledaags uitzicht. Dat is eigenlijk ook het enige wat deze foto in zich heeft. Mooi als vakantiefoto/registratie foto, maar minder mooi an sich. Het is niet makkelijk, maar een dergelijke foto profiteert aanzienlijk van een goede compositie, dat ontbreekt hier een beetje. De wolken vind ik zelf meer afleiden, maar ik snap dat je niet kon wachten op een volledig heldere lucht.

@HereIsTom je telefoon heeft de belichting goed gekozen en de automatische nabewerking heeft de kleuren fijn aangedikt, zonder te overdrijven. Blauw en groen vind ik altijd al een fijne combinatie, blauw en oranje wordt vaak in films gebuikt, dus dat gaat ook bijzonder goed samen. Inzoomen moet je alleen niet doen, want dan merk je al heel snel dat details ontbreken. Door de kleuren een fijne foto om te zien, maar verder doet het voor mij niet zoveel.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RaptorK Heel mooi landschap maar ik mis een beetje compositie in evenwicht. Het kijkt niet heel lekker en er mist een eye-catcher.

@HereIsTom Mooi landschap en technisch goed in orde. Maar als foto vind ik hem niet heel sterk. De bomen aan de buitenkant kaderen de foto heel mooi af maar daarna gebeurt er in het midden vrij weinig.

Zelf afgelopen weekend de storm getrotseerd. Zaterdag was de Noordpier nog open en de Zuidpier blijkbaar ook, getuige de wandelaars die in Zandvoort een mooie achtergrond hadden.

• JoStad
sys64738 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:51:
...
Zelf afgelopen weekend de storm getrotseerd. Zaterdag was de Noordpier nog open en de Zuidpier blijkbaar ook, getuige de wandelaars die in Zandvoort een mooie achtergrond hadden.
[Afbeelding]
De foto geeft een mooie sfeer.
Jammer van de storende halo's bij de vogels en de mensen.
Deze foto heeft echt niet zoveel verscherping nodig.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

JoStad schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:43:
[...]

De foto geeft een mooie sfeer.
Jammer van de storende halo's bij de vogels en de mensen.
Deze foto heeft echt niet zoveel verscherping nodig.
Hoe goed ik ook kijk: die halo's waar jij je aan stoort, zie ik helemaal niet. En er is naast de sharpening van het standaard LR profiel ook helemaal geen extra verscherping toegepast. Ik zal hem nog eens in LR bekijken maar denk niet dat dat de situatie veel verandert tov (ingezoomd) op Flickr.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad en @sys64738 Ik zie de genoemde halo's ook niet... :?
En ja, ook als de ingezoomde versie @ flickr bekijk.

Mooie Plaatjes   

• RaptorK
@LA-384 en @sys64738
Bedankt allebei. Kan me vinden in de kritiek. Het is een mooie overzichtsfoto als het ware, maar heeft geen specifieke uitspringer inderdaad. Ik vind zelf de wolken echter wel juist iets toevoegen. Geeft mij in ieder geval het gevoel alsof je op gelijke hoogte staat.

@sys64738
Toffe foto! Ik begon zelf al te twijfelen of ik wel goed wist wat halo's waren, want ik zag ze niet op de foto :) .
Ik vind voornamelijk de verschillende lagen leuk. Je ziet echt een goede begrenzing tussen het water, de pier, de gebouwen op de achtergrond en de lucht. Ten opzichte van de rest vind ik het water wel heel scherp overkomen, maar dat is denk ik wat je nu eenmaal krijgt met al die reflecties. Het stoort mij in ieder geval niet.

Hieronder weer een andere foto van mij. Hoor graag wat jullie ervan vinden. Wederom in Oostenrijk:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RaptorK Oh. Deze is heel leuk. Prima compositie zo met die schuine lijn er door. Ik denk dat ik hem van rechts/rechtsboven iets in zou croppen zodat je wat minder lucht er op hebt. En de wolken hadden helemaal door mogen lopen naar links maar sowieso fijne plaat. Goed gezien.

• JoStad
sys64738 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:00:
[...]
Hoe goed ik ook kijk: die halo's waar jij je aan stoort, zie ik helemaal niet. En er is naast de sharpening van het standaard LR profiel ook helemaal geen extra verscherping toegepast. Ik zal hem nog eens in LR bekijken maar denk niet dat dat de situatie veel verandert tov (ingezoomd) op Flickr.
Bij nader inzien denk ik dat ik me vergis heb omdat ik de indruk van de halo's meer gebaseerd heb op wat ik in eerste instantie zag op de verkleinde en gecomprimeerde foto van het "origineel" in de internet viewer. De verscherpte (witte) randen zijn inderdaad nauwelijks of niet zichtbaar op de flickr.com versie.

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 26-07 11:50
@sys64738 mooi, ook qua kleur: de sfeer van zo'n wandeling komt helemaal over, met die meeuwen als 'finishing touch'

@RaptorK Je beide foto's uit Oostenrijk doen me in ieder geval uitkijken naar weer eens een vakantie :)
De eerste is op zich mooi maar de moeilijkheid met dit soort foto's is dat ze al gauw een hoog 'kiekjes-gehalte' hebben. Maar evenzogoed kijk ik er graag naar.
De tweede kijkt lekker weg, vrolijke foto, nodigt a.h.w. uit om even mee te wandelen, over dat oplopende pad, de wolkenlucht past er prima bij.

Gisteren kwam ik langs de molens van de Zaansche Schans, met een lekkere Hollandse wolkenlucht:
windmills at 'de Zaansche Schans' by Henk48, on Flickr

• RaptorK
@Walker78
Gave foto. Vind vooral de compositie erg mooi. De voorste molen mooi rechts op de voorgrond en dan de andere twee molens op goede afstand van elkaar steeds kleiner in beeld. De lucht is erg prominent in beeld, als in: het neemt een groot deel van de foto in beslag. Maar ik denk wel dat dat de compositie ten goede komt. Minder lucht op de foto zou betekenen: meer water op de voorgrond en de molen hoger op de foto in beeld en dat zou hem minder mooi maken.

Wat de lucht zelf betreft vind ik het ietwat "lelijk" grijs. Maar goed, je hebt als fotograaf nu eenmaal geen invloed op het weer. Rondom de middelste molen vind ik de lucht, met dat contrast tussen wit en grijs mooier. Was misschien mooier geweest als de gehele lucht zo'n effect had. Al zou zo'n lucht misschien juist ook weer afleiden van de molen op de voorgrond. Ik praat teveel over het weer denk ik :X

Hieronder weer een foto van mij. Deze keer in Schotland (al van aantal jaar terug):

• JoStad
@Walker78 Mooie foto van de Zaanse schans.

[Voor 32% gewijzigd door JoStad op 02-01-2021 00:30]

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07-09 22:16
@Walker78 Mooie plaat. Ik vind de lucht wel mooi zo, komt op mij over als een typisch Nederlandse lucht. Ik ben benieuwd of je er nog een versie van hebt met wat minder lucht en wat meer weerspiegeling in het water van de voorste molen. Kan me voorstellen dat de foto daarvan nog wat spannender wordt.

@RaptorK Ik vind de locatie mooi. De weg trekt je door de afbeelding heen. Het witte busje geeft een goed gevoel van de verhoudingen. Het licht is mooi afwisselend en de lucht is gelukkig niet egaal grijs. Ik mis wel wat contrast en scherpte en het groen van de bomen mag wat mij betreft wel wat feller.

@JoStad De foto is scherp en de kleuren vind ik goed. Maar ik vind de compositie niet spannend. Ik zie niet echt een landschap, maar vooral twee wandelaars. Wat wil je laten zien? Misschien mis ik het.

Foto van mij:

Houtvesterij, Wenum Wiesel - 2020/12/30 by Arjan Breuker, on Flickr

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 26-07 11:50
Dank @RaptorK en @Kwintessens Nog even terugkomend op de lucht: dat was voor mij eigenlijk de reden om de foto te nemen (op zich zijn die molens wel zo'n beetje doodgefotografeerd), het totaalbeeld deed me denken aan de schilderijen van de Haagsche School. Meer water zit er niet in :) maar ik heb nog wel een crop van 16:9 gemaakt.

• JoStad
@Kwintessens Mooie evenwichtige foto met het pad mooi in het midden.

Hier dan dezelfde wandelaars in het molen-landschap van Baambrugge.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Walker78 Bekend plekje (15 minuten bij mijn huis vandaan) en ook een bekende (en mooie) compositie. Alleen de belichting vind ik niet zo goed werken. Ik snap het "molens in de zon, donkere wolken er achter" idee maar toch vind ik het niet zo goed werken hier.

@RaptorK Ook deze vind ik wel fijn. Hij lijkt op het eerste oog scheef te staan maar dat komt door die heuvels rechts. Als je naar het meer kijkt, staat de foto kaarsrecht. Het is alleen jammer dat de zon op dat stukje groen schijnt. Ik had liever die auto en de weg in het zonnetje gezien. Maar denk dat je met een radial filter heel eind moet komen ;-). Ook denk ik dat ie het heel goed zou doen in portrait. Gewoon de zijkanten eraf knippen en die mooie weg naar het meer op de plaat. Uiteraard verlies je daarmee wel hem mooie weidse landschap, dus deze sowieso niet weggooien :-)

@JoStad Bij je eerst foto zie ik twee mensen verstopt in wat takken. Rommelig en zeker geen landschap. Bij je 2e plaat gaat het al stukken beter. Molen staat mooi in het frame en die wandelaars als bij-onderwerp. Maar die takken links vind ik niet veel toevoegen. En dan bedekken die takken zo te zien ook nog een mooi bruggetje op de achtergrond. Die had ik liever gezien.

@Kwintessens Mooie S-curve ingepakt met fijne verticale lijnen. Nice. De slagroom op de taart zou een wandelaar geweest zijn. Net na de eerste knik, mooie gele jas aan. Maar ja, die kun je niet uit de hoge hoed toveren. En ook zo is ie al helemaal OK.

Mijn modellen hoefde ik niet uit de hoge hoed te toveren. Die stonden er al, rustig te grazen. Alleen moet je even geduld hebben voor ze op de juiste plek staan.

• RaptorK
@sys64738
Erg mooie foto. Fijne compositie. Boom en paarden op precies de goede plek. Naast het paard rechts dacht ik wel eerst een vlek te zien, maar dat is dus een boom iets verhuld in mist :9
Helemaal rechts op de foto zie je nog wat takken van een andere boom. Wellicht iets "cleaner" als die eraf waren geknipt? Maar al met al echt een mooie foto. Lekker donker sfeertje.

@Kwintessens en @sys64738
Thanks alweer. Heb de foto ook iets aangepast en er een portretfoto van gemaakt:

Wellicht iets te veel lucht nu? En ik heb het geprobeerd met een radial filter, maar durf niet te zeggen of ik dat nou goed heb toegepast. Ik heb het stukje weg bij die groene bomen wat feller geprobeerd te belichten, als "middelpunt" van de foto. Dus de auto zelf staat niet zo in het licht. Ik kon dat niet zo goed krijgen als dat ik op oog had.

Volgens mij mag je maar één foto per keer posten, maar hoop dat ik wel even een nieuwe mag showen. Hieronder dus weer een nieuwe foto. Wederom in Schotland:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoStad
@sys64738 Dit is echt zo'n foto voor een kalender :)

Hier dan de foto met het bruggetje:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RaptorK Tja, in portret zou ie wwel gewerkt hebben als je inderdaad meer voorgrond erop had geschoten. Voor de volgende keer. Die waterval is heel mooi maar hij had wel wat prominenter in beeld gemogen. Nu is het echt zo van: kijk dit landschap, en oh ja, er was ook nog een waterval. Ik kan niet zien of er mogelijkheden waren voor een ander standpunt of composiite maar ik had graag iets meer waterval gezien.

Over mijn foto: ja, als ik een kettingzaag bij met had gehad, waren al die bomen rechts van die grote boom al lang weg geweest :-) Het doet beetje afbreuk maar ik kon er niet zo veel aan doen helaas.

@JoStad Kijk. Deze is toch veel fijner om naar te kijken dan die eerdere foto's. Nice. Mooi hollands plaatje. Achtergrond is alleen niet super maar das makkelijk op te lossen: ga een keer terug als het mistig is.

Over mist gesproken. Was door het "archief" aan het spitten en kwam nog mooie serie van 2020 tegen. Had er al eentje gepost hier maar deze heeft andere vogels en andere compositie. Maar wel dezelfde sfeer. Is het een landschap? Ik denk dat ie net kan ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaptorK
@sys64738
Als ik de waterval meer op beeld had gezet dan stond er een onwijs grote groep mensen die selfies aan het maken waren op de foto. En dat doet naar mijn mening een beetje afbreuk aan het mooie landschap. Daarnaast was het ook niet echt mogelijk om de waterval beter in beeld te krijgen van voren zeg maar, want dan had ik in de lucht moeten zweven daar :'). Maar ik snap je punt.

Wat jouw foto betreft. Erg mooi. Lekker rustgevend. Mist kan altijd zulke mooie effecten teweeg brengen. Dat eendje dat nog net even naar links zwemt maakt het mooi af. Voor mijn gevoel had de zon nog wel iets naar rechts gemogen. Dan staat ie iets meer in het midden.

Hieronder een foto van mij. Gemaakt in Ommen dit jaar:

Wat simpel wellicht, maar hij kijkt wel lekker weg al zeg ik het zelf. Alleen is ie volgens mij niet zo scherp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoStad
RaptorK schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:23:
@sys64738
Hieronder een foto van mij. Gemaakt in Ommen dit jaar:
[Afbeelding]
Wat simpel wellicht, maar hij kijkt wel lekker weg al zeg ik het zelf. Alleen is ie volgens mij niet zo scherp.
Mooi hoor die kleurschakeringen van de bomen...
Dat motiveert mij om ook iets met die kleuren te doen:

Wachten op de regen:

[Voor 48% gewijzigd door JoStad op 10-01-2021 23:34. Reden: aanvullingen]

• Djurbus
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-09 08:39
Sinds een paar weken ben ik ook bezig met fotografie, en dan (uiteraard ;)) in het bijzonder met landschapsfotografie. Onderstaande foto heb ik vanmorgen in de bittere kou gemaakt. Commentaar, tips en trucs worden zeer gewaardeerd!

Morning tree by Djurbus, on Flickr

• MattiB
@Djurbus ik vind je compositie wel aardig, de centrale boom en het water ernaar toe werkt aardig.

Je bewerking daarentegen vraagt nog veel aandacht, je bent hierin teveel doorgeschoten. Zo is er een enorm halo om de boom. Ook zijn de kleuren wel erg verzadigd.
Begin eens met alles wat minder :)

• MattiB
En wat is 'bittere kou' >:)

[Voor 84% gewijzigd door MattiB op 03-02-2021 06:27. Reden: Dubbel post]

• Djurbus
@MattiB Bedankt voor de feedback! Terecht punt qua bewerking hoor, ik denk dat ik in m'n al m'n enthousiasme wat teveel aan de sliders heb gezeten. Ik zal binnenkort nog even een nieuwe poging op dezelfde foto wagen. Bittere kou als in "bitterkoud", in dit geval was dat bij -6 de fiets op en dat is naar moderne Nederlandse maatstaven toch redelijk fris... ;)

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:44
Verlaten landschap:

• Sméagol
  • Laatst online: 19:17

Sméagol

Master of Mayhem

Leuke compositie met de drie banden van wit, blauw en geel/bruin, met als laatste detail het eenzame groepje bomen.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2019

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sakete Dit is zeker niet in Nederland? ;)
Lekker eenzaam beeld.
Opmerking: je foto is nogal 'smoezelig' als je 'm aanklikt en wat groter bekijkt.(?) Komt dit door de compressie artefacten of is je bronbeeld niet helemaal scherp?

Crispy landschapje hier op de Veluwe:

Veluwe-Haelberg1 by Erik Haak, on Flickr
De sneeuw is net weg en de heide wacht met ontwaken tot de lente...

Mooie Plaatjes   

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:44
ehtweak schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:27:
@Sakete Dit is zeker niet in Nederland? ;)
Lekker eenzaam beeld.
Opmerking: je foto is nogal 'smoezelig' als je 'm aanklikt en wat groter bekijkt.(?) Komt dit door de compressie artefacten of is je bronbeeld niet helemaal scherp?

Crispy landschapje hier op de Veluwe:
[Afbeelding]
Veluwe-Haelberg1 by Erik Haak, on Flickr
De sneeuw is net weg en de heide wacht met ontwaken tot de lente...
Dit is idd niet in Nederland :) Dit is Colorado (VS).

Wat bedoel je precies met smoezelig? Onscherp ofzo? Het is ook op 100mm genomen met f/14 diafragma (full frame camera), dus wellicht wat diffractie. Misschien ook wat van die lucht trillingen die 't beeld wat doffer maken op bepaalde plekken, wat meestal iets zichtbaarder wordt bij langere focal lengths.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Djurbus WAs hiervoor ook al gezegd maar hou je in met nabewerken. De compositie is prima en heeft helemaal niet zo'n extreme nabewerking nodig.

@Sakete Erg fijne plaat. Die kleuren en de leegte zijn fraai. Misschien het alleronderste randje eraf knippen zodat je die struikjes kwijt bent?

@ehtweak Over het mooi landschap heb ik niks te klagen. En ook technisch is de plaat dik in orde. Heerlijk die scherpte. Het enige dat ik beetje mis is een aandachtstrekker. Iets waar je oog naar toe getrokken wordt.

• Djurbus
@Sakete: Mooi in eenvoud, de wolken doen in letterlijke zin erg schilderachtig aan.
@ehtweak: Ik mis ook inderdaad een beetje een onderwerp, maar crispy is het zeker!

De onderstaande foto heb ik iets meer dan twee weken geleden gemaakt, aan de rand van een grotendeels bevroren IJsselmeer ter hoogte van Makkum.

Frozen IJsselmeer by Djurbus, on Flickr

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20-09 21:53

Woutoud

Advocatus ineptias

Ik post maar weinig, laat staan een landschapsfoto, maar ik heb even uitgewaaid bij het Lauwersmeer dit weekend:

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
@Woutoud wat een mooie omgeving, met de gouden contouren! Mijn oog mist wel een echte voorgrond, en dan met name de hoek rechtsonder. De lijnen lopen daarheen, maar ik zie vooral lucht.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:38

jd1987

cliquefotografie.nl

@Woutoud Mooie dreigende lucht! Ik zou hem uit een wat lager standpunt genomen om wat meer diepte te geven aan de voorgrond. Die is voor mij nu wat plat, zo vanaf ooghoogte.

Ik was op zoek naar een typische Hollands landschap met de mooie zonsondergang afgelopen zondag. Meestal vind je die in het noorden van het land, maar na wat speurwerk vond ik deze op een kwartiertje rijden!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• MattiB
@jd1987 mooie plek gevonden! Over het algemeen een prima plaat en een mooi moment. Ik vind de linker hoek wel erg rommelig overkomen. Lijkt of er ook echt rommel ligt?

• jd1987
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:38

jd1987

cliquefotografie.nl

@MattiB Thanks! Klopt ligt van alles, is van de mensen van het huis ernaast, daarom maar niet aan gezeten ;)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Spasm
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:56
@jd1987 : Schitterende foto ! Welk diafragma heb je gebruikt om die mooie 'ster' van de zon te krijgen ?

Oudje uit 2018, genomen met de 18-55 kitlens:

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
@Spasm Huh? die heb je hier al gepost hoor.. Spasm in "[Verzamel] Landschappen deel 2"

Hier staat tekst

• Spasm
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:56
Pff. Ja je hebt helemaal gelijk. Corona heeft waarschijnlijk mijn hersenen aangetast :) .

Bij deze een meer recente foto, genomen op de Hondsrug:

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Spasm Het onderwerp vind ik heel cool. Mooie eenzame boom in fraai landschap. Maar de nabewerking vind ik wat te heftig (of je camera wist zich niet in te houden, als dit een JPG is). Tikje te veel clarity/sharpening saus er over naar mijn smaak.

Ik weet niet of deze locatie bij jou in de buurt is maar anders zou ik hem vaker bezoeken. De zon gaat zo te zien onder achter die rij bomen dus perfect voor zonsondergang (even goede moment van het jaar kiezen). En ook met mist zal dit er schitterend uit zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Ik had zelf ook een beetje van; hee, wat is hier aan de hand? Er klopt iets niet, of tenminste zo lijkt het wel:

(dit is ff een 100% crop van het getoonde plaatje)

Het valt me op dat de boom en het bankje ogenschijnlijk scherp ogen, maar de begroeiing daar om heen, juist een beetje blurry oogt. Geeft een bijzondere look & feel.

@Spasm Het is overigens wel een fraaie locatie!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +9Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Vanochtend weer een rondje door het dorp gemaakt, het was de moeite waard, al zeg ik het zelf :>

Origineel

Origineel

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMH
Fraaie locatie, maar eens met @sys64738, die boom in het midden oogt een beetje oversharpened. De kleur van de bomenrij op de achtergrond lijkt ook een beetje "off"; bijna blauwgroen. Wellicht dat daar een dehaze filter oid overheen is gegaan? Maar zeker een locatie om nog eens terug te komen. :)
LA-384 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:52:
Vanochtend weer een rondje door het dorp gemaakt, het was de moeite waard, al zeg ik het zelf :>

[Afbeelding]
Origineel

[Afbeelding]
Origineel
Absoluut de moeite waard, vooral die tweede! Heeft verbazingwekkend weinig views op Flickr moet ik zeggen. Je zou eventueel nog wat extra warmte in de foto kunnen brengen, want hij oogt nu vrij koel. Hier is een vijf minuten poging van mij op een low-res versie om te laten zien wat ik bedoel. (Mocht je er geen prijs op stellen, dan haal ik hem uiteraard weg. :))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
NMH schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:06:
Absoluut de moeite waard, vooral die tweede! Heeft verbazingwekkend weinig views op Flickr moet ik zeggen. Je zou eventueel nog wat extra warmte in de foto kunnen brengen, want hij oogt nu vrij koel. Hier is een vijf minuten poging van mij op een low-res versie om te laten zien wat ik bedoel. (Mocht je er geen prijs op stellen, dan haal ik hem uiteraard weg. :))
Thanks! Misschien moet ik ze eens aan wat groepen toevoegen voor views :P
Ik zie wat je bedoeld en dat is idd ook wel mooi. Ik ben er nog niet helemaal over uit welke ik dan prefereer. Jouw versie oogt vanzelfsprekend wat warmer/vriendelijker/uitnodigender, maar daardoor komt het groen ook minder fris uit de verf en dat is wat ik zelf ook erg mooi aan die foto vindt. Tijd om beide versies eens naast elkaar te leggen en me er compleet blind op te staren :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
LA-384 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Thanks! Misschien moet ik ze eens aan wat groepen toevoegen voor views :P
Ik zie wat je bedoeld en dat is idd ook wel mooi. Ik ben er nog niet helemaal over uit welke ik dan prefereer. Jouw versie oogt vanzelfsprekend wat warmer/vriendelijker/uitnodigender, maar daardoor komt het groen ook minder fris uit de verf en dat is wat ik zelf ook erg mooi aan die foto vindt. Tijd om beide versies eens naast elkaar te leggen en me er compleet blind op te staren :+
Heh, voel je vooral niet verplicht om wat aan te passen, het is jouw foto en dit soort dingen zijn altijd een kwestie van smaak. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
NMH schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:49:
[...]

Heh, voel je vooral niet verplicht om wat aan te passen, het is jouw foto en dit soort dingen zijn altijd een kwestie van smaak. :)
Ik heb het nog eens goed bekeken en ik moet je inderdaad gelijk geven dat een iets warmere tint de foto zeker ten goede komt. Ik heb gekozen voor de middenweg tussen jouw bewerking en mijn origineel, plus heb de uitsnede nog wat aangepast. Zo zie je maar dat je soms toch iets te snel tevreden bent met een resultaat :)

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 16-05-2021 20:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik vind het een erg fijn sfeertje om naar te kijken hoor. Ik heb bij beide platen wel het gevoel dat de horizon niet recht staat. Zoiets valt mij meteen op.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Sjaak_Afhaak schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:41:
Ik vind het een erg fijn sfeertje om naar te kijken hoor. Ik heb bij beide platen wel het gevoel dat de horizon niet recht staat. Zoiets valt mij meteen op.
Potverdorie dat heb jij goed gezien. Ik let er altijd op dat de horizonlijn in de viewfinder goed staat en de afwijking is zo subtiel dat het me niet is opgevallen. Maar je hebt idd gelijk, de horizon stond niet recht, de foto was iets naar links (tegen de klok in) gekanteld.

Ik zie nu ook dat ik bij 1 foto vergeten ben om ruisreductie toe te passen :F Ik ben echt wat te snel geweest met showen (komt omdat de foto's veel beter zijn geworden dan ik ooit had gedacht). Ik ga komende tijd maar eens alle ontwikkel-stappen opnieuw doorlopen, want ik zit nu met een jpg te werken die al meermalen is gecorrigeerd en opgeslagen. Ik hoop dat ik hieruit de les zal trekken dat ik ook altijd het psd-bestand moet opslaan als ik bewerkingen in PS uitvoer :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Die rondjes door jouw dorp, leveren mooie droomplaatjes op! d:)b

Hedenochtend, nadat de mist was opgetrokken:
https://live.staticflickr.com/65535/51192100146_df8934dafc_c.jpg
HulshorsterzandPano04 by Erik Haak, on Flickr
er zitten wat halo-effecten rond sommige bomen, maar dat vind ik zelf niet echt storend en voor de rest weinig afdoen aan het tafereel op zich.

Ja, ja; ook dit is gewoon midden in Nederland. Vlak langs de snelweg; check de GPS EXIF metadata maar @ flickr. :)

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 21-05-2021 17:10]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Arthur23
  • Laatst online: 21:51
Nu ik sinds kort een Canon m50 heb, heb ik ook eens het fotografie gedeelte van het forum bekeken. En ik moet zeggen dat hier behoorlijk wat mooie platen langs komen. En bij de eerste post hoort ook een foto. Deze is nog wel gemaakt met een Nikon compact camera, gemaakt in Zwitserland. Hopelijk komen er de komende tijd wat momenten dat ik m'n nieuwe camera op de proef kan stellen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Arthur23 Altijd interessant; foto's uit de Alpen. :)
Alleen op de voorgrond, dekt dat stuk rots, die, wat interessantere gletsjer resten op de achtergrond teveel af. Misschien bij je volgende klim wat hoger gaan staan o.i.d?

Wat meer context zou ook wel prettig & informatief zijn. Dus b.v. waar/wanneer heb je deze opname gemaakt?
En met welke Nikon compact?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@ehtweak Fraaie, kleurrijke panorama. Ik denk dat de wolken in deze foto een toevoeging zijn (tov strak blauwe lucht).

@Arthur23 Mooie locatie die zich leent voor mooie foto's. Hoewel deze foto ook wel aanspreekt, is dat vooral vanwege de ongebruikelijke omgeving denk ik. Mocht je er weer eens komen, loont het wel om eens goed de tijd te nemen om op zoek te gaan naar lijnen of iets dergelijks. Ook een telelens kan hier zeer mooie plaatjes opleveren, itt een groothoeklens.

• Arthur23
  • Laatst online: 21:51
Bedankt voor de reacties @ehtweak en @LA-384! Dit is op de top van de Torrenthorn, dus een hoger punt zoeken was niet mogelijk :P De camera is een nikon s3500 compactcamera, de brandpuntafstand is 26 mm equivalent, f3.4, iso 80, 1/1000 (op iso na, niet handmatig instelbaar).
Wellicht als ik meer naar rechts was gaan staan dat ik dan de gletscher meer in beeld had. Telefoto heb ik toen niet aan gedacht(de camera had een lens tot 180 mm), maar goede tip om een keer te proberen.
Met lijnen bedoel je rotsen/paden enz die je vanaf de voorgrond naar het midden/achtergrond lopen? Die je de foto 'intrekken'?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Arthur23 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:36:
Met lijnen bedoel je rotsen/paden enz die je vanaf de voorgrond naar het midden/achtergrond lopen? Die je de foto 'intrekken'?
Dat is idd een voorbeeld van lijnen. Ik geloof dat, dat effect vooral tot zijn recht komt bij groothoek. Bij tele kun je op zoek gaan naar gradiënten tussen de diverse bergtoppen bijvoorbeeld (daar is nu ook al sprake van, maar het gebeurt op de achtergrond zeg maar). Soms kun je ook een mooie donker/licht verdeling krijgen wanneer door bewolking de ene bergtop wel en de andere niet is belicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:55:
[...]

...Soms kun je ook een mooie donker/licht verdeling krijgen wanneer door bewolking de ene bergtop wel en de andere niet is belicht.
En zelfs dat natuurlijke effect kun je in de nabewerking een tandje serieuzer maken.
Door bepaalde delen van het landschap te selecteren en daar meer/minder licht/contrast/detaillering op los te laten. Dan 'help' je als het ware die separatie van de landschapsonderdelen.
been there, done that...
Uiteraard wel subtiel toepassen, zodat het eigenlijk niet opvalt. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +9Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hedenochtend vroeg in het Speulderbos op de Veluwe.
Een prachtige zonsopgang tussen de dansende bomen:

Veluwe-Speulderbos01 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:11
@ehtweak Wat een mooie lichtharp!
@Arthur23 Indrukwekkend landschap, alleen wat pech met de lichtomstandigheden die niet echt meewerken.
@LA-384 Lekker sfeervol, ik vind het 2 erg mooie beelden, maar de 2e springer er net nog boven uit.

Afgelopen woensdag een avondwandeling gemaakt in de omgeving van de Sint-Pietersberg, met als primair doel de omgeving wat te verkennen en orchideeën te zoeken, maar ik heb me toch laten verleiden tot het maken van enkele landschapsfoto's:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Arthur23 Mooi uitzicht en prima vast gelegd. Valt genoeg te zien op die plaat.

@ehtweak Super mooi licht waardoor die donkere dansende boomstammen er heel mooi uitspringen.

@FLuKee Niet eens geschoten met je 200? Tsss. :+ Mooi landschap daar maar ik denk dat er qua compositie nog wel iets meer uit te halen valt. Ik mis het onderwerp of de eye-catcher op de meeste platen. Die eerste plaat begint heel goed met dat mooie spoor maar daar mist een mooie boom aan de horizon. Ik zie heel veel losse bomen staan op je andere foto's dus dat zou een prima onderwerp zijn. Die foto met dat pad tussen de bomen door vind ik er trouwens ook bovenuit springen.

• FLuKee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:11
@sys64738 Dank voor de feedback, het zijn inderdaad "eenvoudige" beelden - misschien net iets té eenvoudig voor de neutrale kijker :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@FLuKee
je foto's hebben geen naam of nummer; beetje lastig om er aan te refereren.

Je landschappen zijn op zich wel interessant, maar de atmosferische omstandigheden waarin ze vastgelegd zijn, niet. ;)
Vooral zo'n spoor door een graanveld, of het glooiende landschap kunnen een stuk 'spannender' bij bijvoorbeeld heel slecht weer (donder en bliksem; boze donkere wolken o.i.d.). Of in het avond/ochtendlicht. Zoiets dus.

Zo oogt de heide, midden op de dag, gewoon als... heide... Op zich een fraai landschap, maar, zeker nu de boel niet bloeit, niet meer dan dat.
Terwijl 's-ochtends vroeg, het al een heel ander schouwspel is, dan zorgt de opkomende zon voor een fraaie gloed:

Veluwe-ErmeloscheHeide01 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Nu online
@ehtweak Hoewel de zon hier het onderwerp is (en dat is prima, mooie plaat zo, vooral ook vanwege de beeldverhouding), denk ik dat de voorgrond een fractie lichter mag zijn. Net genoeg om iets meer structuur te herkennen, maar ook weer niet zoveel dat het de aandacht trekt. Ik merk dat ik tegenwoordig bij landschappen steeds vaker HDR opnamen maak (bracketing, camera schiet 3 foto's 1 à 2 stops uit elkaar). Het kost geen extra moeite en het geeft je in de nabewerking net wat meer mogelijkheden. Ik vind Lightroom in dat opzicht een zeer natuurlijke samenvoeging maken, niet die typische hdr-look.

Ik ben het eens met je opmerking over de foto's van @FLuKee, hoewel de 1-na-laatste foto volgens mij al in de vroege ochtend/avond is geschoten, gezien de lange schaduw van dat gras links. Het gouden uur is één, maar dan moet je ook nog geluk hebben met waar de zon op/onder komt/gaat. Verder vind ik het detail in oa het gras opmerkelijk. Dat krijg ik met m'n x-t20 niet voor elkaar. Is dat dan toch het grote verschil tussen die twee series?

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 12-06-2021 18:18]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:16:
@ehtweak Hoewel de zon hier het onderwerp is (en dat is prima, mooie plaat zo, vooral ook vanwege de beeldverhouding), denk ik dat de voorgrond een fractie lichter mag zijn. Net genoeg om iets meer structuur te herkennen, maar ook weer niet zoveel dat het de aandacht trekt. Ik merk dat ik tegenwoordig bij landschappen steeds vaker HDR opnamen maak (bracketing, camera schiet 3 foto's 1 à 2 stops uit elkaar). Het kost geen extra moeite en het geeft je in de nabewerking net wat meer mogelijkheden. Ik vind Lightroom in dat opzicht een zeer natuurlijke samenvoeging maken, niet die typische hdr-look.
Het is zelfs een HDR stitched pano! :Y
Maar uiteraard zeer bescheiden qua exposure fusing en tone mapping instellingen. Ook de saturatie vind ik standaardmatig veels te enthousiast.
(-1/0/+1EV bracketing); m.a.w. 3 opnames per individueel beeld. Want onder dit soort omstandigheden heeft de Nikon D800E toch nog zelfs moeite met de DR.

Nog een ander fenomeen: de alhier getoonde postzegelformaat plaatjes doen blijkbaar ook iets. Want als je 'm aanklikt en via flickr bekijkt, en dan de hogere resolutie pakt, dan zie je al veel meer van de voorgrond.

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Nu online
@ehtweak Ik moet eens leren om foto's niet meer op m'n tablet/telefoon te beoordelen |:(
Nu op de pc ziet het er idd prima uit die voorgrond.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De langste beek van de Veluwe (zeggen de deskundigen).
https://www.natuurmonumen...angste-beek-van-de-veluwe

En hier een klein stukje er van. Zelfs midden op de dag oogt het als een sprookjesachtig landschap:

Veluwe-LeuvenumseBeek01 by Erik Haak, on Flickr

Nu nog een keertje een moment vinden om nevel/mist te treffen in deze omgeving. 8)

Het ene moment schijnt dit stroompje de Hierdense beek te heten, dan weer de Leuvenumse beek, dan wel de Staverdense beek. ;)

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 23-06-2021 11:12]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OttiglioM
ehtweak schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:09:
Zelfs midden op de dag oogt het als een sprookjesachtig landschap:
Met zo'n mooi bladerdek van relatief jong beukenblad genereer je dan ook prachtig geschakeerd licht. De schaarse plekken met overbelichting vallen dan ook niet op :)

Je heide panorama heb ik ook even op mijn 55"oled bekeken. Geweldig! De doortekening van de voorgrond is perfect. Oled kent nog zoveel gradaties tussen zwart en bijna zwart. Ook de silhouetten in het nevelveld doen ruim beter dan op mijn "gewone" schermen. (alle drie 32"; 1x4K en 2x2560x1440). Een nadeel: op het oled scherm zie ik een soort HD stitching artefact in het bladerdek van enige struiken op de voorgrond. Het lijkt een beetje op de "halo" die je vaak kon zien bij bewerkers die wat te fanatiek aan de schuifjes van hun HDR programma hadden getrokken. Ik heb er een screenshot van gemaakt maar je ziet het alleen op het oled scherm. Dus het heeft niet veel zin deze er aan vast te plakken.

Oled als monitor zal nog wel een schaars gegeven blijven. Voor mij ging er een nieuwe wereld open. Nadeel: alle andere monitoren, waar ik best wel tevreden over was, ogen nu wat flets en vaag....

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@OttiglioM Dank voor je opmerkingen!
Dit is wat ik noem nou inhoudelijk commentaar. Dank daarvoor. d:)b

En ja, ik besteed de nodige aandacht aan het stitchen en de nabewerking. Maar ook bij de opnames probeer ik zoveel mogelijk beeldinfo vast te leggen om uiteindelijk een zo groot mogelijk DR te kunnen reproduceren.

Nu ben ik wel benieuwd naar het uiteindelijk 'manco' wat je hebt gevonden!
Misschien het gevolg van de nabewerking, of dat het in het oorspronkelijke beeldmateriaal zou kunnen zitten. Dat weet ik nu (nog) niet. M.a.w. ik wil het wel graag weten. :Y

dit is de link naar het 8K origineel op flickr:
https://live.staticflickr...39166907_6c86625262_o.jpg
Maar uiteraard is het echte origineel geen gecomprimeerde JPEG, maar een TIFF van 16428x4793 pixels groot.
Heb gezocht wat je mogelijk hebt gezien; zijn het misschien de niet-in-focus bladergroepjes op de linkervoorgrond?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

OttiglioM schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Met zo'n mooi bladerdek van relatief jong beukenblad genereer je dan ook prachtig geschakeerd licht. De schaarse plekken met overbelichting vallen dan ook niet op :)
Oeps; ;) op die boomstammen aan de rechterzijde bedoel je?
Ja, sorry, dat zijn idd HDR stitch probleemgebieden; die heb ik niet voldoende gemaskeerd.
Wel goed dat er dus iemand is die de foto's in ieder in het groot bekijkt; daar zijn ze ook voor bedoeld! 8)

Mooie Plaatjes   

• OttiglioM
ehtweak schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:09:

Nu ben ik wel benieuwd naar het uiteindelijk 'manco' wat je hebt gevonden!
Misschien het gevolg van de nabewerking, of dat het in het oorspronkelijke beeldmateriaal zou kunnen zitten. Dat weet ik nu (nog) niet. M.a.w. ik wil het wel graag weten.
Om te beginnen krijg ik je 8k niet 1 op 1 op mijn scherm. Flickr past scaling toe of ik doe ik iets fout....

Ik zie het ook in het origineel...... Wat ook mogelijk is dat de "beeldverbeteraars" van mijn LG te enthousiast bezig zijn. Het scherm is tenslotte als TV op de markt gebracht. Nu heb ik alle instellingen waar ik grip op heb al uitgezet of op "laag' gezet. Maar hierbij moet je ook weer niet het paard achter de wagen gaan spannen. Gelikte beelden willen zien:) Geen fletse of flauwe.....

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar die verzuipt in de moire :) Vervolgens een screenshot bewerking op mijn andere schermen met extreem hoog contrast toegepast: niet reproduceerbaar. Dus ik denk dat het een specifiek Oled beeldverbeteraar probleem is. Hoewel ik het in mijn eigen foto's nog niet ben tegengekomen. Maar misschien moet ik beter zoeken/kijken :) Hieronder een struik waar ik het zie. Maar dus alleen op mijn oled.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

OttiglioM schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:16:
[...]
Hieronder een struik waar ik het zie. Maar dus alleen op mijn oled.
't Is een flinke boom, een stuk verderop in die vallei. ;)
Maar idd, ik zie het niet... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:11

Get!em

Oh die ja!

ehtweak schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:09:

Het ene moment schijnt dit stroompje de Hierdense beek te heten, dan weer de Leuvenumse beek, dan wel de Staverdense beek. ;)
Nice one !

Ik sprak de eerdere projectleider op deze beek, afgelopen jaren was hij op dat punt dus droog in juni/juli.

Waar je deze foto hebt genomen heet ie de Hierdensebeek (naast de Hierder weg, kruisend met de Poolse weg).
De zijtakken hebben soms ook nog de naam “Molenbeek” :> , koloniebeek.

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:33
Vanavond tijdens de hond uitlaten even snel mijn nieuwe (2e hands) groothoek getest. Een Canon 10-18 ter vervanging van mijn overleden Tokina 12-24. Aangezien ik eigenlijk niet heel veel meer fotografeer, maar toch wel een groothoek wilde hebben was dit wel een logische keuze.

Eigenlijk te weinig licht om uit de hand te schieten, maar zo kon ik wel gelijk de IS testen.

Alleen niet echt een landschap 8)7 Was misschien beter geweest om hem bij architectuur te plaatsen

Deze er dan nog even bij dan.

[Voor 19% gewijzigd door wisselwerking op 08-07-2021 00:07]

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee