Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Is er hier iemand die nabij de Veluwe(zoom) woont? Paarse heide bij zonsopkomst staat nog op mijn wenslijstje, maar het is te ver rijden om er op de gok heen te gaan. Ik heb gelezen dat de heide doorgaans halverwege augustus tot september kan bloeien, maar afhankelijk van het weer, kan dat anders zijn.
Mijn vraag is dan ook, staat de heide al in bloei? Er is zover ik heb gezien, geen website waar die vraag beantwoord wordt.
[ Voor 42% gewijzigd door LA-384 op 05-08-2019 19:25 ]
Is er niet ergens een webcam die gericht is op een stuk bos/heide op de Veluwe? Dan kun je het zelf checken!LA-384 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:22:
Mijn vraag is dan ook, staat de heide al in bloei? Er is zover ik heb gezien, geen website waar die vraag beantwoord wordt.
ff zoeken op b.v. 'webcam veluwe heide' o.i.d.
Groei van heide is op dit moment lokaal erg verschillend. Meerder factoren spelen mee: droogte en de vraat door rupsjes (meest van vorig jaar).LA-384 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:22:
Waarschijnlijk wil je naar de Posbank. Daar is lokaal wel veel water gevallen afgelopen week
https://www.omroepgelderl...teeds-lastig-door-droogte
https://www.omroepgelderl...e-Posbank-hoeven-te-komen
@StefanF1983 ik vind dat je een mooie foto hebt geplaatst. Maar hij voelt niet in balans. Het voelt alsof de voorgrond in de weg staat van het uitzicht in de verte. Maar toch... vind in het een mooie foto. De mist en het zachte licht dragen daar flink aan bij. Beter kan ik het denk ik niet uitleggen
@tweakertjee mooie foto! De mist, het licht en de nabewerking geven de foto een moody uitstraling.
En dan hier een paar landschappen van een recente trip naar Oostenrijk. Wat een fantastisch land is dat toch om even je verstand op 0 te zetten en tot rust te komen. Veel wandelen, camera mee en genieten
De zugspitze, gefotografeerd vanaf een nabij gelegen meer. Op de top zie je twee kabelbanen, de linker gaat naar Duitsland en de rechter naar Oostenrijk.

Uiteraard wilde ik het uitzicht op bijna 3km hoogte ook zien!

Mag deze compositie gezien worden als de gulden snede? Ik vind deze foto persoonlijk echt prachtig.

En tot slot een uitzicht over het meer dichtbij de kampeerplaats waar ik verbleef.

Ik hoor graag jullie meningen en ideeën!
Canon EOS R | Olympus OM-1
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Net aangeplante rijstvelden in Noord-Vietnam. Vond de elektriciteitsdraden wel aardig in dit geval, omdat het wat toevoegt aan de ruimtelijkheid van de foto.
@FeareX Mooie platen. Mooi contrast ook in de 1e foto van die ene watervogel tegenover het weidse landschap.
[ Voor 21% gewijzigd door Atomsk op 06-08-2019 15:21 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

[ Voor 84% gewijzigd door Get!em op 07-08-2019 11:52 ]
@Koelman87 Mooie plaat. Lekker weids en ruimtelijk. Jammer dat de wolken links niet doorlopen.... maar daar doe je niet zo veel aan.
@tweakertjee Mooie stemmige foto. Ik vind bossen altijd moeilijk als onderwerp en vind het altijd knap als mensen mooie platen in het bos weten te schieten.
@FeareX Mooie foto's. Vind de eerste plaat mooi qua compositie maar te veel zweem/waas. 2 is heel mooi vanwege het vergezicht en al die pieken. Denk dat een crop van rechter onderhoek (zonder klimmers) ook heel mooi zou zijn. 3 is mijn minst favoriete. Te veel kadering door die rots rechts of zo? Ik weet het niet. 4 is weer heel mooi alleen had ie wel iets wijder gemogen van me. Meer voorgrond.
@Atomsk Landschap is zeer mooi maar het licht helpt niet echt. Ook hadden die masten en draden van mij juist wel weg gemogen en dan meer nadruk op de landarbeiders en het mooie landschap.
@ex1500 Erg mooi. Goede kleuren en mooie compositie. De rotsen en die brug zijn mooi maar ook de achtergrond met die huisjes in de verte voegt echt iets toe. Prima plaat zo.
Zelf helaas nog niet zo ver op vakantie geweest dus ik moet het doen met de Hollandse landschappen. Maar weer eens naar de Zaanse Schans geweest. Altijd leuk, 400 foto's op 1 dag maken waarvan 50 met je eigen camera... OK. Valt mee en ik vind het wel leuk om af en toe toerist op de foto te zetten. Was eindelijk een keer matig weer wat perfect is voor de platen die ik in gedachte had. Redelijk wat aanspraak. Zeker als je je statief opruimt op het moment dat eindelijk de zon eens doorbreekt.

Ps. zullen we er weer gewoonte van maken om allemaal even op de voorgangers te reageren als we iets posten (zoals het rode balkje ook aangeeft)? Maakt het stuk interessanter hier, als je het mij vraagt.
[ Voor 9% gewijzigd door sys64738 op 07-08-2019 14:21 ]
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@Koelman87 Prachtige omgeving en goed uitgevoerde foto. Hij oogt misschien voor mijn gevoel iets te veel getonemapped, de schaduwen zijn wat flets.
@tweakertjee Lekker sfeerfol, wel is de lucht wat te groenig voor mijn gevoel. Zoals eerder aangegeven zou je het pad wat op kunnen trekken zodat het meer opvalt en je meer in de foto trekt.
@sys64738 Mooie klassieke foto, long exposure goed uitgevoerd. Al had de sluitertijd wat mij betreft nog langer gemogen

Had mijn plaat liever ook iets langer geschoten maar zat al op F11 / ISO 50 met 10 stops ND. Het was gewoon nog iets te mooi weer...;
Net terug uit Schotland, ruim 1.800 foto's. Met deze ben ik zelf best blij:

Slecht idee... Hoe laat?
Vanaf dit weekend is het al paars op de heide velden. Gloed ligt er nu al overheen.LA-384 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:46:
@Get!em hmm, posbank is idd de locatie waar ik heen wil. Maar als ik dat artikel zo lees, lijkt het nog wat vroeg. Bedankt voor het vinden!
Foto’s gezien ban Solleveld, Den Haag, Hatertse en overasseltse vennen, en bij Postbank ook licht
@sys64738 verkeerde in je tag
@MattiB Goed om weer werk van je te zien. Mooie zachte platen met prima sfeer.
@sys64738 Mooie LE, plaat doet het ook goed in zwart-wit.
@ex1500 toffe plek! ook een goede plaat. kleuren komen ook wel lekker uit
@tweakertjee gaaf! mooie spooky sfeer.
Gisteren maar weer eens de wekker vroeg gezet om naar de Posbank te gaan.

Posbank sunrise by Mario Visser, on Flickr
www.mariovisser.com
Onbewerkt:

Nog advies hoe ik deze interessanter kan maken?
Slecht idee... Hoe laat?
Even quick and dirty via Snapseed op mijn telefoon.
Je foto mist contrast, wat met een polarisatie filter al beter was geweest. Ook zijn de contrasten vrij groot, dus met licht HDR effect wat meer licht donker er in gebracht.

De huidige compositie zo is ook wat mij betreft wat wringend; links heb je dat stelletje en in het midden dat kasteel, de lijnen lopen dus van links naar rechts, maar rechts is ook een mooi meer. Hierdoor botsen wat kijk lijnen wat mij betreft. Ik zou paar stappen links en rechts hebben gestaan om betere kijklijnen te zoeken.
[ Voor 27% gewijzigd door Barrycade op 16-08-2019 03:22 ]
Bedankt voor deze tips!Barrycade schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 03:19:
Zo te zien zonder polarisatiefilter genomen.
Even quick and dirty via Snapseed op mijn telefoon.
Je foto mist contrast, wat met een polarisatie filter al beter was geweest. Ook zijn de contrasten vrij groot, dus met licht HDR effect wat meer licht donker er in gebracht.
[Afbeelding]
De huidige compositie zo is ook wat mij betreft wat wringend; links heb je dat stelletje en in het midden dat kasteel, de lijnen lopen dus van links naar rechts, maar rechts is ook een mooi meer. Hierdoor botsen wat kijk lijnen wat mij betreft. Ik zou paar stappen links en rechts hebben gestaan om betere kijklijnen te zoeken.
Ik fotografeer graag, maar ben niet zo goed met compositie. Ik moet meer van anderen proberen te leren.
Slecht idee... Hoe laat?
Je hoofdonderwerp staat in het midden, waardoor de hele compositie niet meer spannend is. Ik zou het kasteel zelf aan de linkerkant geplaatst hebben zodat er meer ruimte is voor het meer.GSX-MAN schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:20:
@Mavi86 Wow. Heel gaaf qua kleur en compositie.
Onbewerkt:
[Afbeelding]
Nog advies hoe ik deze interessanter kan maken?
Met betrekking tot bewerking zou ik de foto inderdaad meer contrast en punch geven, maar ook het onderwerp accentueren zodat het direct de aandacht heeft.
Wel mooie lokatie/onderwerp maar hier midden op de dag mooie plaat van schieten is nog best lastig.
Dat is ook wel het lastige van vakantie. We waren na de lunch bij dat kasteel en moesten nog door. Voor de echt mooie foto's moet je op de speciale momenten ter plaatse zijn, dus inplannen.sys64738 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:52:
@GSX-MAN Inderdaad een iets groter deel van het meer erop zou de plaat wat mooier maken. En mooier licht (lees vroeg of laat op de dag) zou ook al stukken helpen. En houdt rekening met storende elementen in je foto. Die mensen links leiden erg af terwijl als je 3 seconden had gewacht, ze waarschijnlijk het beeld al weer uit waren geweest.
Wel mooie lokatie/onderwerp maar hier midden op de dag mooie plaat van schieten is nog best lastig.
Wel een goede tip voor de toekomst.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik denk wel dat dit de grootste reden is dat je foto net niet is wat je had gehoopt. Je had simpel weg geen mooi licht, dan wordt het al wel heel moeilijk. De vorige hebben al goede tips gegeven mbt de compositie. Daar sluit ik me hij aan.
Het is wel een erg mooie plek zo te zien, daar is wel wat moois te maken.
www.mariovisser.com
Nog een foto op dezelfde locatie, Urquhart Castle aan Loch Ness:

Ik heb in Lightroom geprobeerd wat met de tips qua contrast te doen. Dat polarisatiefilter moet er denk ik maar komen.
[ Voor 27% gewijzigd door GSX-MAN op 17-08-2019 15:00 ]
Slecht idee... Hoe laat?
kwa compo is het vaak goed om wat bij de voorgrond te betrekken. Probeer er wel op te letten dat de voorgrond geen afbreuk doet aan de foto. In jouw geval vind ik de voorgrond niet veel toevoegen. Ik zou hier of meer voorgrond in je plaat betrekken, of juist niet en focussen op de reflectie in het water. ( dan moet je wel de schaduwen wat omhoog krikken. Nu is het net wat te donker)
Wat verwacht je van de polarisatiefilter ?
www.mariovisser.com
Een betere balans tussen lucht en rest van de foto. Ik moet nu vaak kiezen tussen een snellere sluitertijd om wolken mooi op de foto te krijgen, met daardoor de rest van de plaat te donker, of andersom met de lucht daardoor te licht.Mavi86 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:24:
@GSX-MAN Wat verwacht je van de polarisatiefilter ?
Slecht idee... Hoe laat?
Hier komt het fameuze zinnetje: "expose for the highlights develop for the shadows" van pas. Als je op locatie ervoor zorgt dat alles binnen de histogram zit (vooral de highlights), dan is het met RAW-files vaak mogelijk een situatie met veel licht en veel donkere stukken alsnog recht te trekken.GSX-MAN schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:29:
[...]
Een betere balans tussen lucht en rest van de foto. Ik moet nu vaak kiezen tussen een snellere sluitertijd om wolken mooi op de foto te krijgen, met daardoor de rest van de plaat te donker, of andersom met de lucht daardoor te licht.
[ Voor 10% gewijzigd door Mavi86 op 19-08-2019 09:54 ]
www.mariovisser.com
Yep, of ETTR ( expose to the right)Hogader schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:48:
[...]
Hier komt het fameuze zinnetje: "expose for the highlights develop for the shadows" van pas. Als je op locatie ervoor zorgt dat alles binnen de histogram zit (vooral de highlights), dan is het met RAW-files vaak mogelijk een situatie met veel licht en veel donkere stukken alsnog recht te trekken.
Al blijft dat in landschapsfotografie toch lastig vind ik zelf.
www.mariovisser.com
@Mavi86 : Prachtig! Al helemaal gezien de lastige belichting.
@GSX-MAN : Hier een voorbeeld van het door Mavi86 genoemde samenvoegen van meerdere belichtingen. Van meerdere opnames heb ik er uiteindelijk maar 2 geselecteerd en samengevoegd. Uitgangspunt was het (in werkelijkheid ook erg mooie moment) zo goed mogelijk weer te geven, en dus niet om een overdreven HDR te maken. Dit zijn overigens de luchten die je krijgt na "slecht" weer :-)

In navolging van Mavi86, ben ik vanochtend ook naar de veluwezoom geweest. Helaas leek mijn aanvankelijke plan redelijk in duigen te vallen. Er was vandaag een wielertour, waardoor de hele veluwezoom afgesloten was voor zowel auto's als fietsers
Na 5 tellen twijfel, toch maar besloten te voet naar de gewenste locatie te gaan. Ik was niet de enige... op locatie denk ik wel een stuk of 30 medefotografen gezien, allen druk met diverse camera's in de weer, op zoek naar de perfecte plek. Aan de overkant zag ik ook grote getalen krioelend volk, dus daar zal het net zo druk geweest zijn. Volgend jaar toch maar een vrije dag opnemen, zodat ik doordeweeks kan gaan, in de hoop dat het wat rustiger is.
Ik ben zelf het meest content met deze foto, zeker niet perfect en minder doordacht dan de perfecte plaat van Mavi86, maar een toevalstreffer die met nabewerking nog zeer aangenaam oogt. Het is een HDR opname.

Hier in het noorden geen fraaie heide die in bloei staan, maar ik haal mn hart op in de vele moerassen die het land ook rijk is. Nu de herfst eraan komt hoef ik ook niet zo vroeg meer op te staan

Het is geen slechte HDR in de zin van zo'n getonemapte brei, maar het is wel heel duidelijk dat dit HDR is of dat je iig flink hebt lopen trekken aan de belichting. Dat zit hem met name in gras / riet op de voorgrond. Je kijkt tegen de ondergaande zon in en de groene bladeren zijn zo licht dat ze van achteren aangelicht lijken. Dat amaakt het geheel nogal onnatuurlijk. En dat terwijl je het detail in de bladeren helemaal niet nodig hebt. Ze zijn enkel omlijsting en waren zelfs in silhouet nog prima geweest.ex1500 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:20:
Hier een voorbeeld van het door Mavi86 genoemde samenvoegen van meerdere belichtingen. Van meerdere opnames heb ik er uiteindelijk maar 2 geselecteerd en samengevoegd. Uitgangspunt was het (in werkelijkheid ook erg mooie moment) zo goed mogelijk weer te geven, en dus niet om een overdreven HDR te maken. Dit zijn overigens de luchten die je krijgt na "slecht" weer :-)
[Afbeelding]Bay of Silence, golden hour, on Flickr
Voor wat betreft die omlijsting: ik vind het zelf ook leuk om daarvoor groen te gebruiken. In dit geval werkt het m.i. minder goed doordat de bladeren de boten op de voorgrond doorsnijden. Dat wil je eigenlijk vermijden.
Hij wil.
Mogelijk is het de lens zelf? of, dat moet ik nog eens proberen, mogelijk dat de 3 foto's (HDR) niet goed over elkaar liggen. Heb geen statief gebruikt.
Edit: het is idd dat de foto's elkaar niet goed overlappen. Photoshop doet dat beter, maar daar krijg ik weer een onnatuurlijke HDR. Ik ga er nog even mee stoeien.
[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 26-08-2019 19:12 ]
Het valt nog wel mee met dat flink trekken aan de belichting. De begroeing lijkt niet alleen aangelicht, dat is in werkelijkheid ook zo..Ter verduidelijking: De foto is gemaakt vanaf een uitkijkpunt met een flinke lantaarn ernaast. Zoals je op de foto ook kunt zien was de openbare verlichting hier en daar net aangesprongen, en dus ook die lantaarn. Het statief stond daarbij met kunst en vliegwerk bovenop op een bankje om zover mogelijk over de hoge beplanting heen te kunnen kijken. Verder in de beplanting gaan staan was gezien de best steile rand niet echt een optie.klaaas schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 23:27:
[...]
Het is geen slechte HDR in de zin van zo'n getonemapte brei, maar het is wel heel duidelijk dat dit HDR is of dat je iig flink hebt lopen trekken aan de belichting. Dat zit hem met name in gras / riet op de voorgrond. Je kijkt tegen de ondergaande zon in en de groene bladeren zijn zo licht dat ze van achteren aangelicht lijken. Dat amaakt het geheel nogal onnatuurlijk. En dat terwijl je het detail in de bladeren helemaal niet nodig hebt. Ze zijn enkel omlijsting en waren zelfs in silhouet nog prima geweest.
Voor wat betreft die omlijsting: ik vind het zelf ook leuk om daarvoor groen te gebruiken. In dit geval werkt het m.i. minder goed doordat de bladeren de boten op de voorgrond doorsnijden. Dat wil je eigenlijk vermijden.
Ben het er overigens niet mee oneens dat het groen wat minder gemogen had, maar de foto deed/doet het zo goed op Flickr dat ik het maar zo laat :-)
....'doet het goed', eh...ja...dat kun je wel zeggenex1500 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:02:
[...]Ben het er overigens niet mee oneens dat het groen wat minder gemogen had, maar de foto deed/doet het zo goed op Flickr dat ik het maar zo laat :-)
De foto op zichzelf vind ik een echte eyecatcher, prachtig, met dat bijzondere licht, ik kijk er graag naar maar mij viel dat groen ook op, de ene keer vond ik het juist wel mooi vanwege de tegenstelling, de andere keer weer niet zo passend bij het geheel. Kortom: nice pic with a twist.
Afgaande op de foto's van @MattiB en @LA-384 krijgt heide in het late (of misschien juist wel heel vroege) zonlicht toch allerlei bijzonder mooie tinten, met die gloed die er overheen hangt. Overdag kan het er juist heel uniform uitzien. Fraaie platen.
@MattiB sfeervol beeld, doet me verlangen naar de herfst, zeker met weer zo'n hittegolfje hier. Subtiele schakeringen in die wat donkere kleuren.
Gisteravond laat kwam ik voorbij dit water, geen rimpeltje te zien, vond ik wel bijzonder:

Hele fraaie foto! Mooi onderwerp, prachtige lucht en goed belicht. Zoals @LA-384 al opmerkt contrasteert het frisse groen op de voorgrond een beetje met de kleuren in de rest van de foto; het wat donkerder maken zou het denk ik inderdaad beter doen inpassen. Qua compositie was het misschien nog mooier geweest als de zon links van het stadje was ondergegaan ipv er achter, maar dat heb je niet voor het kiezen, of je moet een paar maand wachten.
Ook hier een hele fraaie foto van een klassiek onderwerp dat ik zelf ook nog graag eens een keer wil doen. Naast de paarse heide op de voorgrond vind ik de nevelige rollende heuvels onder de zon ook heel fraai, ik hou daar wel van. Ik had wellicht zelfs iets meer ingezoomd om die wat meer "screen estate" te geven ten koste van de heide op de voorgrond en de lucht, maar misschien dat dat de compositie juist veel minder gemaakt zou hebben. Moeilijk in te schatten
Weer een klassieke MattiB sfeerplaat en zoals gebruikelijk weer prachtig. Verder weinig op aan te merken.
Ik zie toch een paar rimpeltjes.
[ Voor 99% gewijzigd door Luxicon op 29-09-2019 11:02 ]
...
@ex1500 Heerlijke avondplaat. Mooie lucht en mooi uitzicht. Voor mijn gevoel leunt hij wat naar rechts maar dat komt door het onderwerp want de horizon links staat toch echt kaarsrecht. Ook vraag ik me af of je ook versie hebt kunnen maken zonder die voorgrond begroeiing? Lijkt me nog net iets mooier zonder namelijk.
@LA-384 Heerlijk landschap. Mooi die hei zo en de eenzame boom. Die takken links boven in leiden wat mij betreft wel meer af dan dat ze iets toevoegen. Maar goed, dat kun je keer proberen in PS (Laso tool en content aware fill en 5 seconde van je tijd).
@MattiB Wat zal jij uitgerust zijn met al dat uitslapen ;-) . Mooie plaat weer. De mist, het warme ochtendlicht en het gras en boompje op de voorgrond. Erg mooi zo samen.
@Walker78 Mooi he, zulke avonden. Helemaal windstil, mooie lucht en perfecte reflecties. En de kalmte is mooi vastgelegd in deze foto. Die paaltjes lijken er wel ingetekend. Enige klein verbeterpuntje zou zijn dat er in het silhouette geen duidelijk onderwerp/eye-catcher zit. En molen, kerkje of iets anders opvallends er tussen zou hem helemaal af gemaakt hebben.
Zelf eentje uit eigen dorp. Altijd lekker even een keer dichtbij huis fotograferen. Scheelt hoop tijd. We hebben gelukkig redelijk wat molen in de buurt dus een typisch Hollands tafereeltje schieten is prima te doen als het weer mee zit. Niet zo windstil als bij Walker maar nog steeds prima reflecties. Iets meer wolken zou wel leuk geweest zijn. En meer reflectie van de molen had ik ook mooier gevonden maar dat was niet echt te doen icm de zonsondergang (soms zou ik als fotograaf de aarde wel een kwart willen kunnen draaien of zo

Nette foto van een oerhollands tafereel met mooie reflecties, verder weinig op aan te merken. Misschien dat het gras aan de overkant van het water iets donkerder had gekund, voor mijn gevoel is het vrij licht ten opzichte van de rest van het beeld, maar dat is een nit-pick.
Oh, en als je de volgende keer meer reflectie van de molen wil, gewoon even het weiland afgraven. Makkelijker dan de aarde draaien.
Over jouw eigen foto; Erg mooi die lucht zo, dat maakt de foto in mijn ogen (samen met de nagenoeg perfecte reflectie). Compositie is ook geslaagd.
Heerlijk mysterieuze plaat op de vroege morgen.
@Walker78
De reflecties zijn mooi gelukt, echter vind ik de foto daarbuiten veel te donker. Hierdoor is het reflectiepunt ook niet meer zichtbaar.
De condensstrepen zou ik idd lekker laten staan. Dat geeft wat mij betreft charme.
@sys64738
Mooie compositie, maar toch heb ik het gevoel dat deze locatie beter tot zijn recht zou komen in 2 verschillende foto's. Enerzijds een foto van de zonsondergang en zijn kleuren in volle glorie en anderzijds een foto van de molen en de reflectie daarvan.
Nu vind ik het een compromis die vooral de molen wat teniet doet, aangezien hij nu redelijk onnatuurlijk licht is en anders te donker zou zijn.
Zelf uiteraard ook een bijdrage aan het topic. Begin september in Arctisch Zweden geweest voor een goede wandeltocht, waarvan een groot deel over het fameuze Kungsleden. Het weer was soms onstuimig, maar we hadden ook momenten dat het nagenoeg windstil was.
Dit leverde in combinatie met de vele meertjes de mogelijkheid om reflecties mee te pakken. Zo ook onderstaande foto gemaakt met een Sony A6300 en Samyang 12mm terwijl ik een rugzak van +- 15kg op mijn rug had.

Volgens mij zie ik aan de linkerkant iets van groenzweem in de sneeuw en in de wolken, kan dat kloppen?
Bedankt. Goede tip, zal eens kijken in hoeverre het gras nog goed weg te clonen is.MattiB schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:06:
@Hogader Fantastische kleuren, mooie compositie. Eventueel het gras on de voorgrond weghalen, verder niets op aan te merken
Ja in Landscape werkt hij ook, maar vond zelf de verticale uitsnede wel mooi in deze.sys64738 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:18:
@Hogader Mooie plaat. Hoewel ik hem in landscape met alleen de heuvels en spiegeling erop ook wel erg mooi zou vinden. En het blauw mag van mij wel iets minder verzadigd.
Dan zou ik hier nog even met de 1:1 originele versie moeten bekijken, aangezien ik het zelf zo niet zie. Maarja ik ben dan ook niet de beste persoon hiervoor vanwege kleurenblindheid.NMH schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:16:
[...]
Volgens mij zie ik aan de linkerkant iets van groenzweem in de sneeuw en in de wolken, kan dat kloppen?
Ik moet trouwens zeggen dat het me eigenlijk amper opvalt nu ik thuis op mijn eigen monitor kijk. (Ik zat op mijn werk toen ik de vorige reactie schreef.) Misschien moet ik gewoon niet meer foto's kijken op het werk want het is niet de eerste keer dat een foto er behoorlijk anders uitziet op mijn werkmonitor.Hogader schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:53:
Dan zou ik hier nog even met de 1:1 originele versie moeten bekijken, aangezien ik het zelf zo niet zie. Maarja ik ben dan ook niet de beste persoon hiervoor vanwege kleurenblindheid.
Hieronder mijn bijdrage.
Smith Rock State Park Oregon. Echt een mooie stukje high desert waar je verwacht dat de Malboroman om iedere hoek kan staan

Mooie foto en dito locatie, maar ik zou het contrast en de verzadiging iets boosten. Niet naar Tsjernobyl waardes, maar de kleuren zijn nu wat flets naar mijn smaak. Dat komt de dieptewerking ook wat ten goede voor mijn gevoel omdat de tak op de voorgrond dan wat meer los komt van het gras in het dal.Barrycade schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:15:
@Hogader mooie plaat, lekker sereen. Naar mijn smaak iets te gesatureerd. Daardoor wordt de sneeuw wel erg blauw.
Hieronder mijn bijdrage.
Smith Rock State Park Oregon. Echt een mooie stukje high desert waar je verwacht dat de Malboroman om iedere hoek kan staan
[Afbeelding]Smith Rock State Park by Barry B., on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 12-10-2019 11:14 ]
Tijdens mijn fototrip op de Faroer eilanden heb ik ook het kleine plaatsje Gjógv aangedaan. Volgens de weersvoorspelling ging het een zonnige dag worden, dus met Photopills de locatie en tijd van zonsopgang op gezocht en in alle vroegte begonnen aan de klim die bij het beroemde haventje van Gjógv begint. Was een stevige klim, maar het zeker waard!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
@Barrycade Mooie locatie maar het tijdstip zit je niet mee, daarom is het licht wel erg hard en word alles wat flets. Ik zou lekker het contrast opschroeven.
Van mij 2 heel verschillende foto's. De eerste geschoten op een van mn favoriete locaties met eindelijk hele lekkere omstandigheden. De kleuren in de lucht waren echt fantastisch. De 2e is meer een lekkere sfeerplaat waar ik altijd van kan genieten

@jd1987 Wat een super compositie. Die zon die net tussen de wolken en de rotsen door sneakt. Super. Had het gras alleen iets grauwer verwacht maar ik ben er nooit geweest dus waarschijnlijk is het echt zo...
@MattiB Ja, had die bovenste al gespot op Flickr. Super mooie plaat. Lucht is goed. Verdeling helemaal in orde en sfeer zo mooi. Die 2e ademt ook heerlijke sfeer maar is qua evenwicht links/rechts net iets minder mooi. Er had links ook nog iets moeten staan voor het evenwicht.
@jd1987 Eens met de vorige reacties, verzadiging had wat minder gemogen. Eigenlijk hetzelfde als de foto boven jou: hier passen geen felle kleurtjes. Bovendien staat de foto erg scheef (maar niet scheef genoeg om een bewuste keuze te lijken) en het dorpje ligt iets te veel tegen de horizontale middellijn aan, of anders gezegd: ik vind er teveel lege voorgrond in zitten.
@MattiB Toevallig. In de tijd dat ik bij DPZ stopte omdat dat forum een beetje doodbloedde, werd je zowat doodgegooid met steigerfoto's. Nu wordt ik wat actiever op Tweakers, en wat zie ik? Een steiger. Maar toch is 'ie best geslaagd.
De tweede foto is weer zo'n voorbeeld van "schitterend uitzicht, maar hoe maak je er een mooie foto van?" Ik kan me voorstellen dat het er in het echt fantastisch uitziet, maar uiteindelijk levert het een leeg beeld op. Zelf ben ik ooit (bij een wat andere sfeer, maar een even leeg beeld) heel simpel door de knieën gegaan om wat gras op de voorgrond te gooien. Dat had bij jouw foto volgens mij ook wel geholpen.
Voor mijn eigen foto heb ik nog even getwijfeld tussen de verzameltopics landschappen, architectuur en zonsondergangen. Eigenlijk past hij in alledrie even goed, of even slecht.

@MattiB Prachtige foto's. De eerste foto is echt een topper. De kleuren en compositie zijn super en de nevel bij het bootje geeft de foto nog een beetje extra. De tweede foto heeft prachtige kleuren en ziet er door de nevel ook best wel mystiek uit maar net als wat mijn voorgangers zeggen mis ook ik nog een punt die mijn blik echt vangt. Misschien een lager standpunt zodat er iets op de voorgrond komt.
@Arumes Mooie foto, het doet je verlangen naar de zomer. Prettig licht en kleuren in de foto. Er valt best wel veel te zien in de foto en er lopen een paar mooie lijnen door het beeld. Het enige wat ik misschien zou veranderen is dat ik die paal rechts onder in het beeld weg zou croppen.
Volgende foto is in de zomer van 2018 gemaakt. Terschelling als een luchtspiegeling aan de horizon. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Het idee van de luchtspiegeling is heel mooi, maar het water is veruit het scherpste en contrastrijkste deel van de foto. Misschien was een onscherpe voorgrond beter geweest, zoals je ook bij de foto in het zonsondergangstopic gedaan hebt. In nabewerking is dit ook nog wel te doen. En/of misschien het contrast wat verlagen, dat van de lucht en spiegeling juist iets verhogen. Bij zwart/wit zijn zulke zaken veel makkelijker te corrigeren dan met kleurenfoto's; je kan heel veel tegenhouden/doordrukken zonder dat het opvalt.
Je kan er wellicht ook voor kiezen om de foto van een hoger standpunt te nemen, zover dat dat mogelijk is. Op deze manier komt de paal niet in beeld, kun je het strand meer in beeld brengen en komt er ook nog net een breder stukje water boven het paviljoen uit zonder dat je de lucht meer in beeld hoeft te brengen.
Ja daar heb je gelijk in. Misschien wat scherpte en contrast uit de zee halen doodmiddel van radiaal filter in Lightroom. Thx!Het idee van de luchtspiegeling is heel mooi, maar het water is veruit het scherpste en contrastrijkste deel van de foto. Misschien was een onscherpe voorgrond beter geweest, zoals je ook bij de foto in het zonsondergangstopic gedaan hebt. In nabewerking is dit ook nog wel te doen. En/of misschien het contrast wat verlagen, dat van de lucht en spiegeling juist iets verhogen. Bij zwart/wit zijn zulke zaken veel makkelijker te corrigeren dan met kleurenfoto's; je kan heel veel tegenhouden/doordrukken zonder dat het opvalt.
@RoQue. Het idee is mooi maar ben het eens met RSpanjaard: het water eist teveel aandacht op. Een long exposure zou hier denk ik heel mooi geweest zijn. Water mooi geblurd en zacht en het eiland als onderwerp.
@RoQue. Zwart wit landschappen vind ik zelf erg moeilijk, ook hier weet ik niet wat ik er van moet vinden. Erg staat erg veel water op en dit trekt veel de aandacht weg van wat je eigenlijk wil laten zien.
Omdat het hier zo stil is en omdat we ook hier in Helsinki een dramatische non-winter hebben (= 4 graden, wind en regen) van mij een paar sfeerplaatjes van afgelopen october alweer.

Bij foto 1 is het heel mooi dat er links een gele boom op staat, dat breekt net de symmetrie wat de foto net wat spannender maakt. Ik zou hem alleen wel net helemaal symmetrisch croppen. Rechts is er iets meer ruimte naast het eiland dan links en denk ik dat deze kleine aanpassing hem net nog wat beter maakt. Voor de rest, lekker!
Inderdaad, lekkere foto's! Ik was laatst in Helsinki, je had me een photo tour kunnen geven danMattiB schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:04:
Omdat het hier zo stil is en omdat we ook hier in Helsinki een dramatische non-winter hebben (= 4 graden, wind en regen) van mij een paar sfeerplaatjes van afgelopen october alweer.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Een fraaie zonsondergang, maar ik krijg een beetje een "uitgezoomed" gevoel. Ik denk dat ik persoonlijk gekozen zou hebben om de camera een paal verder naar voren te zetten zodat je wat minder voorgrond en een wat rustiger beeld krijgt.
Grappig effect.RoQue. schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:28:
Volgende foto is in de zomer van 2018 gemaakt. Terschelling als een luchtspiegeling aan de horizon. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
[Afbeelding]IMG_7764 by Jan Douwe de Jong, on Flickr
Overigens, los van de compositie en de rest van de foto vind ik het water prachtig vastgelegd. Ik weet niet waarom, maar iets spreekt me heel erg aan daarin.
Wat moet ik zeggen, prachtige foto's zoals we van je gewend zijn. Bij de eerste krijg ik een beetje een "Bob Ross schilderij" idee.
Misschien een kwestie van smaak, maar als je het mij vraagt heeft @MattiB met zulke loftuitingen geen kritiek meer nodigNMH schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:52:
Wat moet ik zeggen, prachtige foto's zoals we van je gewend zijn. Bij de eerste krijg ik een beetje een "Bob Ross schilderij" idee.
@Royz Het is maar drama hier de laatste 2 maanden, donker en nat, daardoor ook maar weinig met de camera op pad geweest. Was je alleen in Helsinki of richting Lapland geweest?
@sys64738 Rond de tijdstippen dat ik door het bos dwaal is er weinig ander volk aanwezig, laat staan dat ik iemand meekrijg om als model te staan
@bobcom @NMH De lat ligt hoog voor de volgende foto's
Dit topic was verder weggezakt dan ik dacht, tijd voor een schopje omhoog.
Gisterochtend even op de Posbank wezen kijken naar de bloeiende hei. Ik had gehoopt op wat mistbanken maar die waren er niet. Toch nog wat nevel kunnen vinden uiteindelijk.

Ik zie een hoop fantastische locaties voorbij komen !
Ik hou me ook al een tijdje bezig met fotografie (de laatste tijd helaas te weinig) dus ik zal ook een bijdrage plaatsen. Dit is een oudere foto uit 2018, maar nog steeds één van mijn favoriete landschapsfoto's.
Genomen met de 18-55 kitlens (ik had toen nog niks anders) maar ben er best tevreden mee.
:strip_exif()/f/image/TmO72DWBbwB63axCfXp4pUpY.jpg?f=fotoalbum_large)
- crop het gebladerte aan de rechterzijde er vanaf.
- heb je aan de kleuren/witbalans van de wolken gezeten? Kan er m'n vinger niet goed op leggen, maar de centraal gekaderde bewolking heeft een gelige kleur, terwijl het in de verte niet is. Vind ik niet zo mooi.
- Je horizon in wel heel centraal geplaatst. Probeer eens wat lager bij het water te komen (geen idee of dat hier mogelijk is/was), en leg je horizon op 1 of 2/3 van de plaat.
Hier staat tekst
Ik heb inderdaad wat aan de wolken gedaan om het wat zonniger te laten lijken, knap gespot 😀.
De horizon heb ik bewust zo gedaan om zo veel mogelijk wolken te kunnen vastleggen. Zowel in de lucht als ik het water.
Ik vind het ook wel eens leuk om van de 'regel' van horizon op 1/3, 2/3 af te wijken.
Maar dat is het mooie van fotografie iedereen kan zijn eigen ideeën erin kwijt.
Net terug van Terschelling, zelfde boompje maar dan op andere momenten.

Heldere nacht op Terschelling by Rudy's kiekjes, on Flickr
[ Voor 55% gewijzigd door rudyman85 op 23-09-2020 19:33 ]
Hier staat tekst
[ Voor 2% gewijzigd door Barrycade op 23-09-2020 23:52 . Reden: Zonder smiley komt het wat hard over en niet zo bedoelt ]
Snap je wel, heb ook een foto dat de melkweg naast het boompje staat. Dit lijkt wel op de 'staart' van de melkweg en niet het midden. Had ook niks geplant met Photopills o.i.dBarrycade schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:21:
Bij de eerste foto is het boompje echt top, bij de 2e staat dat kreng gewoon voor de melkweg dus prut imho.
Hartelijk bedankt ! De eerste gaat ook naar de drukker.
[ Voor 18% gewijzigd door rudyman85 op 24-09-2020 08:43 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day
Hmmm. Hij heeft inderdaad wel vrij veel fignet. Heb hem in LR even wat opgelicht en ziet er inderdaad beter uit. Zo zie je maar, een vers paar ogen ziet dingen waar je zelf overheen kijkt.Wormaap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:51:
Lekkere plaat @sys64738Eigenlijk weinig op aan te merken. Hooguit dat ik het vignet aan de bovenkant net wat sterk vind. Als ik naar de molen kijk voelt de bovenkant van de foto daardoor een beetje uit balans. Maar da's een beetje gezanik in de marge hoor
De mist loste behoorlijk snel op. Dus nog even langer wachten tot het zonnetje wat beter door kwam, zat er niet in. Het weer doet wat het wil hè.rudyman85 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:39:
@sys64738 mooie rustige plaat om naar te kijken, ik mis persoonlijk toch wat meer licht van de zon zodat licht op het land valt, maar dat is persoonlijk.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Deze kleuren zijn zeer onnatuurlijk. Veel te verzadigd.HereIsTom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:45:
Waarschijnlijk één van de laatste zomerdagen.
[Afbeelding]Indian Summer, Kromme Rijn, Odijk, Netherlands - 3749
Persoonlijk zou ik wat wachten tot het bootje wat dichterbij is.
[ Voor 11% gewijzigd door JoStad op 27-09-2020 10:40 . Reden: aanvullingen ]
En zeker op een groter scherm, zijn het net fluoriserende koeien; dat lijkt me niet de bedoeling.
Enige leuke detail vind ik de voorbijkomende vogel. Maar rechtsboven zijn er ook wat 'rare' strepen in de blauwe lucht te zien.
BTW @ Flickr:
8,995 views 448 faves 74 comments
Vind ik dan wel weer opvallend (?) Hebben al die mensen een heel andere smaak of zo?
Verder kijkende @ jouw Flickr account, zie ik nog veel meer pijn-aan-je-ogen-doende foto's.
Doet me denken aan van die ouderwetse ansichtkaarten die vroeger in ieder dorpje te koop waren. Met teksten als "Groeten uit Nergenshuizen" o.i.d. Volgens mij waren die zo fel van kleur, omdat je anders, met je zonnebril op, niet kon zien, hoe zonnig het was.
[ Voor 64% gewijzigd door ehtweak op 27-09-2020 13:31 ]
De foto is in 84 groepen geplaatst.BTW @ Flickr:
8,995 views 448 faves 74 comments
Vind ik dan wel weer opvallend (?) Hebben al die mensen een heel andere smaak of zo?
Maar ik krijg veel positief commentaar, misschien willen ze gewoon aardig zijn, maar veel van mijn foto’s worden ook gebruikt door (commerciële) bedrijven voor websites, folders, brochures en zelfs ansichtkaarten😉
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ja, dus?
Oh... wacht, het gaat allemaal maar om de kwantiteit, niet om de kwaliteit?
Dan nog; m.a.w. als je maar in tig groepen plaatst, dan zijn er genoeg wansmaak likers?
Too much indeed... Maarre, als het echt HDR was, dan zouden er geen uitgebeten plekken te zien moeten zijn...HereIsTom schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:23:
Jullie hebben gelijk het is misschien iets to much, het is de hdr functie in Lightroom, zal het eens anders proberen.

@HereIsTom BTW: bij de term 'Indian Summer' verwacht ik eerder dit soort kleurschakeringen in de bomen:

[ Voor 46% gewijzigd door ehtweak op 27-09-2020 21:03 ]
Even op je profiel gekeken bij Flickr, maar ál je foto's knallen zo. Dus je hebt gewoon een groepje volgers verzameld die waarschijnlijk ook met een zonnebril met ND filter glazenHereIsTom schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:23:
Jullie hebben gelijk het is misschien iets to much, het is de hdr functie in Lightroom, zal het eens anders proberen.
Maar ik krijg veel positief commentaar, misschien willen ze gewoon aardig zijn, maar veel van mijn foto’s worden ook gebruikt door (commerciële) bedrijven voor websites, folders, brochures en zelfs ansichtkaarten😉
En zoals bij Flickr (en Insta en Facebook) alleen maar great and wonderful als commentaar. Want dat is leuk, dus dan ga je ze volgen. En da's het spelletje.
Ik heb vroeger nog wel eens commentaar gegeven, echt commentaar. Nou daar maak je geen vrienden mee op Flickr
Maar om het hier toch maar wel te doen; los van de kleuren, je compositie (s) missen ruimte. Ook voorbeeld hier, je kijklijnen wringen, half afgekapte boom, en je had met dat water wel een fijne lijn kunnen maken, maar nu is het een streep door de kijklijn waar door het niet echt duidelijk is wat het onderwerp is. (Edit zie trouwens dat er een bootje aankomt in de verte, die had ik even afgewacht en rechts op het water gepakt, dan wordt het al een interessanter wellicht)
En je foto lijkt schuin te staan, door de compositie wellicht maar kan ook komen door de schuine bosrand in de verte. (Edit even gecheckt ongeveer -2,75 graden schuin om precies te zijn).
Je foto's op Flickr hebben dat vaak ook, punten van gebouwen tikken de bovenkant aan van de foto. En een aantal lijken niet waterpas.
Dat kijkt (los van de te hoge verzadiging) niet lekker.
[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 27-09-2020 21:02 ]
Ook hier mag je reageren op je voorganger