Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:01

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MarkCantPark De stijl die bij je vliegtuigfoto's zo goed uitpakt (hoog contrast en sharpness) doet het hier wat minder. Vind de foto wel erg donker en mist een echt onderwerp. Die zon met zijn flares is wel mooi.

@MattiB Hele fijne plaat. Less is wat mij betreft ook heel veel more. Enige wat nog mooier zou kunnen, is volgens mij de plaatsing van het bootje. Iets inkroppen vanaf rechtsboven en hij staat mooi bovenin (rule of thirds uit het boekje).

@Mavi86 Ook hele mooie plaat. He tpad en de wolken kaderen de twee onderwerpen netjes in. En de kleuren en het licht zijn erg mooi. Prima foto.

Mezelf tijdje geleden getrakteerd op een A7Rii en daar ben ik nu druk mee aan het spelen. Soms is het nog wat zoeken maar als het lukt, is de kwaliteit die eruit komt echt geweldig. Deze plaat is geschoten in 1 van mijn lievelings fotospots; Elswout. Zo mooi in de herfst. Ook vrij druk maar ik vind de mensen op deze plaat wel iets toevoegen. Het landhuis (en rest van achtergrond) zijn niet helemaal scherp maar verder wel blij met het resultaat.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08-06 10:17
Karel V schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:39:
Cool effect, dit is een typische foto waarbij je de foto automatisch van rechts naar links bekijkt. De zonnestralen zijn heel sterk hier. Ik twijfel oprecht of dit naturel is of dat je de stralen enorm hebt aangedikt. Het voelt fake maar als het echt is, mijn complimenten
Dan dank ik je voor de complimenten :) De zonnestralen zijn absoluut niet aangedikt.

www.mariovisser.com

• Karel V
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:11

Karel V

Een simpele ziel

MattiB schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:11:
[...]

De zonnestralen is meer een kwestie van een klein diafragma? En daarnaast wat maakt het eigenlijk uit of het naturel is of niet?
Of de zonnestralen sterker worden door een kleiner diafragma zou ik best willen weten. Ik heb er zelf een op f10 waarvan de stralenbundels iets gematigder ogen. Kan dus ook een bijwerking zijn van je lens ipv nabewerking. Als het nabewerking is, dan zou ik het iets matigen.

Of je zo dicht mogelijk naar de sfeer van het werkelijke moment toe bewerkt is natuurlijk je vrije creatieve keuze. Bij een foto als deze heeft dat mijn persoonlijke voorkeur :)
Mavi86 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:09:
[...]

Dan dank ik je voor de complimenten :) De zonnestralen zijn absoluut niet aangedikt.
Duidelijk, thanks voor je antwoord. Goede keuze (y)

[Voor 15% gewijzigd door Karel V op 03-11-2018 21:47]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:15
@Karel V Het effect uit die foto wordt sunstars genoemd en werkt bij alle lichtbronnen. Het is een gevolg van een klein diafragma en afhankelijk van het aantal en ik dacht ook de vorm van de bladen. Een even aantal bladen geeft hetzelfde aantal "stralen", een oneven aantal bladen geeft een dubbele hoeveelheid "stralen". Niet elke lens doe het dus even sterk en mooi.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

LA-384 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:59:
@Karel V Het effect uit die foto wordt sunstars genoemd en werkt bij alle lichtbronnen. Het is een gevolg van een klein diafragma en afhankelijk van het aantal en ik dacht ook de vorm van de bladen. Een even aantal bladen geeft hetzelfde aantal "stralen", een oneven aantal bladen geeft een dubbele hoeveelheid "stralen". Niet elke lens doe het dus even sterk en mooi.
Dat verklaart een hoop, thanks, weer wat geleerd :) Dan is hier sprake van een dubbel aantal stralen waarbij het effect nog versterkt wordt door het kleinere diafragma. Ik vond het over de top omdat ik het vergeleek met een andere foto waar het diafragma groter en daarmee het effect wat zachter en het aantal stralen de helft was. Zoiets als bokeh, waarbij de ene lens andere rondingen vormt ten opzichte van een andere lens

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

Mavi86 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:04:
[...]

ik zag het voorbij komen. De vorige 3 delen vond ik echt geweldig! Jammer dat het allemaal zo duur is.
Ben nu halverwege de 4e serie en het is weer zeer leerzaam en inspirerend. Heb meegedaan met de eerste "les" van de nieuwe serie en alweer veel geleerd over masking, focus stacking en blending met dit resultaat (blend van 4 verschillende foto's):

onbewerkt origineel: klik

disclaimer: is dus NIET mijn eigen foto, alleen zelf bewerkt. Sorry voor het offtopic posten. :P

Wat wel tof is dat hij nu bijna geen gebruik meer maakt van 3rd party plugins maar voor alles alleen nog Lightroom en Photoshop gebruikt. In plaats van de plugins die hij voorheen nogal veel gebruikte zoals Color Efex Pro 4, creëert hij nu hetzelfde effect door gebruik van Luminosity Masks en de Adobe Camera Raw filter.

Zag trouwens dat ter promotie van de Fujifilm GFX 50S deze gratis tutorial op YT staat (locatie wordt ook gebruikt in de 4e serie voor een tutorial met star-trails):

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Bloodhoundje
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:22
Kom ik opeens dit topic tegen waar ik het bestaan nog niet vanaf wist O+ . Als amateurfotograaf van mijn kant een kleine bijdrage van mijn laatste wandeltocht in Duitsland (Eifelgebied):

Geschoten met mijn Sony A6000 (Samyang 12mm f/2.0).

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Waar bij mijn vorige foto de herfst nog op zich liet wachten, is hij nu in volle kracht losgebarsten. Heerlijke gele en rode kleuren overal. Deze is bij het "doorkijkje" in het Heilooër bos. Ochtendzonnetje en zo'n mooie omgeving. Wat wil je als fotograaf nog meer?

@Tourniquet Vind hem beetje off-topic zo. En daarnaast is het wel leuk om even op je voorgangers te reageren.

@Bloodhoundje Ook voor jou: reageren op je voorgangers mag gerust hoor (en wordt gewaardeerd).

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:14

Woutoud

Advocatus ineptias

@sys64738 Voor jou dan de tip om een TR te maken, dan hoef je zelf niet van die mod-achtige posts te plaatsen. :)

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Mavi86
@sys64738 , ik vind hem mooi! leuk plekje ook.

www.mariovisser.com

• MarkCantPark
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 29-11-2020

MarkCantPark

Stay awhile and listen...

@MattiB - Point taken! In deze lastige omstandigheden kan je de ruis wel goed zien.

@LA-384 - Klopt met een reflectie scherm

@Mavi86 - Wellicht wat aan de donkere kant inderdaad. Jammer dat bij jouw de zonneharp niet wat centraler op de foto staat, wellicht een afweging geweest tov het loop pad links?

@NMH - (y)

@sys64738 - Dank voor de feedback. Je doorkijk plaatje is erg gaaf, de passant in de verte maakt het af.

@Tourniquet - Kan je bewerking waarderen, had zelf de randen wat donkerder gemaakt.

@Bloodhoundje - Nice! Best wel een gave lens die 12mm 2.0?

Nog een bijdrage van mijn kant. Disclaimer heb de paarse & oranje tinten niet overdreven veel aangezet. Net na de zonsondergang op het strand kleurde de gehele wolken partij in het oranje met paars.

Sunset Beach by Mark de Bruin - www.markdebruin.net, on Flickr

MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MarkCantPark Kijk. Deze is "iets" beter dan de vorige! Mooi hoor. Volgende keer wel even het water in lopen zodat de reflectie ook helemaal doorloopt tot links. Anything for the shot :Y)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:07

Deathchant

Don't intend. Do!

Hoewel het echt een mooi plaatje is, vind ik em echt veel te magenta/paars. Naar mijn smaak mag dat behoorlijk wat natuurlijker, en de vignetting is té zichtbaar aanwezig.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21:24
@Bloodhoundje Zo te zien had je mooie omstandigheden; pas opgekomen zon, wat er uit ziet als grondmist of wolken in een dal en een strakblauwe contrasterende lucht. Dat dal had denk ik zelf ook een hele mooie foto op kunnen leveren met wat geluk. Voor wat betreft deze foto: je voorgrond is erg donker terwijl het gebouw rechts tegen overbelicht aan zit. Vooral die donkere voorgrond is jammer wat mij betreft.
Deze foto kan me niet zo bekoren, sorry. :)
@sys64738 Mooie herfstplaat en ditto kleuren! Jammer dat het gebouw een beetje hazy is. Als het bomen tot in het oneindige waren geweest had dat denk ik een heel mooi effect kunnen geven (wat je nu al een beetje in de bomen direct links van het gebouw laag bij de grond rechts boven de boomstronk kunt zien) maar voor het gebouw is het jammer denk ik. (En super-nitpick mode: voor mijn gevoel staat het gebouw een haartje off-center. :))
@MarkCantPark Fraaie lucht! Hij is inderdaad een tikje magenta, maar ik vind het op zich niet storend. Het is alleen jammer dat je geen mooie skyline aan de horizon hebt; de golven in het water vormen mooie leading lines, maar er is niets aan het einde :)

• Mavi86
@Tourniquet
Ik heb de tutorial nu ook :)

@MarkCantPark heerlijke kleuren, vignetting mag van mij een tikje minder.

The Golden road by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

• NMH
@Mavi86 Mooie foto, maar het licht voelt voor mij een beetje raar. Op de voorgrond komt het licht duidelijk van een laagstaande zon links van de foto (en heeft het licht een mooie warme toon), maar in de achtergrond lijkt het licht wit en indirect, alsof het midden op een bewolkte dag is. Net alsof de twee helften van de foto op een ander moment zijn genomen. :)

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

NMH schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:07:
[...]

@Mavi86 Mooie foto, maar het licht voelt voor mij een beetje raar. Op de voorgrond komt het licht duidelijk van een laagstaande zon links van de foto (en heeft het licht een mooie warme toon), maar in de achtergrond lijkt het licht wit en indirect, alsof het midden op een bewolkte dag is. Net alsof de twee helften van de foto op een ander moment zijn genomen. :)
Ik herken dat licht. Het is vaak dat, als je op een fel zonnige dag met een perfect blauwe lucht de donkere bomen in het bos of park netjes belicht, de veel lichtere achtergrond compleet wit dichtloopt. Je ziet hetzelfde effect bij de foto van @sys64738 en ik ben er zelf nog niet achter hoe ik dit probleem goed kan ondervangen. Het lijkt erop dat onze ogen in dit soort situaties toch beter in staat zijn het verschil in contrast te registreren dan de camera daar toe in staat is. Een goed voorbeeld aan een tekort aan dynamisch bereik van de camera zeg maar. Misschien dat HDR hier iets mee kan, maar met bewegende bladeren en wandelende onderwerpen in beeld wordt dat lastig lijkt me.

• LA-384
@Karel V Als je een histogram in je zoeker of op het scherm ziet, dan kun je de belichting beter daar op aanpassen ipv visueel. Vaak betekent dat voor het oog wat onderbelichten. Met Lightroom kun je de belichting dan corrigeren. Heb je geen histogram, dan kun je nog steeds op de gok wat onderbelichten, vaak haal je meer details uit donkere delen dan uit lichtere. Als je geluk hebt, kun je op die manier alle details tevoorschijn toveren. Zo is het mij iig gelukt met mijn foto op de vorige pagina.

Dat ogen en de sensor een ander dynamisch bereik hebben, is idd waar. Zo is volgens mij HDR ontstaan. Overigens hoeven bewegende blaadjes nog niet zo'n probleem te zijn bij HDR. Het zal ook afhangen van de snelheid van de camera. Meestal is er wel een aparte functie waarmee je 3 (of meer) foto's met andere belichting of focus automatisch kort na elkaar kunt schieten. Volgens mij noemen ze dat bracketing.

[Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 22-11-2018 22:24]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• NMH
Karel V schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:00:
Ik herken dat licht. Het is vaak dat, als je op een fel zonnige dag met een perfect blauwe lucht de donkere bomen in het bos of park netjes belicht, de veel lichtere achtergrond compleet wit dichtloopt.
Ik ken dat fenomeen, maar ik herkende dit niet als zodanig omdat de achtergrond niet echt overbelicht lijkt, maar alleen een andere kleurtemperatuur lijkt te hebben. Maar ik fotografeer zelden in bosgebied. :)
Je ziet hetzelfde effect bij de foto van @sys64738 en ik ben er zelf nog niet achter hoe ik dit probleem goed kan ondervangen. Het lijkt erop dat onze ogen in dit soort situaties toch beter in staat zijn het verschil in contrast te registreren dan de camera daar toe in staat is.
Klopt, cameras hebben een merkbaar beperktere dynamic range dan onze ogen. En ik geloof dat de meeste monitoren nog beroerder zijn, dus daar ligt een uitdaging. :) Zoals @LA-384 zegt kun je er een beetje om heen werken door te onderbelichten en dan de schaduwen op te halen in de nabewerking. Maar als het verschil echt groot is zul je een belichtingstrapje moeten maken en de foto's in Photoshop oid samenvoegen. Statief is wel aan te bevelen dan, ik heb het wel eens handheld geprobeerd, maar dat was geen succes. :P (Of je pakt de HDR functie op je camera als die er is, die doet ongeveer hetzelfde maar dan automatisch.)

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

@LA-384 Dat heet exposure to the left. Jouw camera lijkt daar best goed in.
@NMH Je kunt het bos vergelijken met van binnen naar buiten fotograferen, alleen iets minder extreem.
Je tip over een statief gaat lukken, alleen die HDR software, dat gaat pijn doen ;) Daarvoor moet ik upgraden van LR4 naar LR6 voor 120 Euro of naar een abbonement van 12 Euro/maand voor LR/Photoshop. In dat laatste geval heb je natuurlijk wel weer bijna alle wenselijke softwaremogelijkheden in huis.

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 24-06 13:19
NMH schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:57:
[...]
Ik ken dat fenomeen, maar ik herkende dit niet als zodanig omdat de achtergrond niet echt overbelicht lijkt, maar alleen een andere kleurtemperatuur lijkt te hebben. Maar ik fotografeer zelden in bosgebied. :)
De bewuste foto is gemaakt met 128mm lees ik. Met F10 en een goede lenskwaliteit zien we toch nog een aangenaam "diep" scherptediepteveld. Deze brandpuntsafstand leidt al tot een behoorlijke verdichting van het stammenwoud aan weerszijden van de weg. Het leidt ook tot een manifeste verdichting van de atmosfeer. Hoe verder het onderwerp van de lens af staat, hoe meer die atmosfeer van invloed wordt op de afbeelding. In dit geval een toename van de latent aanwezige heiigheid. Op afstand is het contrast altijd flauwer dan op de voorgrond. Een telelens versterkt dit effect. Afhankelijk van de overheersende "kleur van de atmosfeer" zou dit ook van invloed kunnen zijn op de kleurtemperatuur. Dat effect zie ik nog niet op deze foto. Wat ik bedoel: maak maar eens een telefoto in het landschap onder een strak blauwe lucht. Hoe verder weg, hoe blauwer je onderwerp.

Verder vind dit een mooie foto. Afgewogen compositie. Een kader met iets van een doorkijkje. Goed dat dat doorkijkje niet dezelfde gouden tonen heeft als het kader. Aangename kleuren. Zonder de overtreffende trap van de overdrijving. Dat siert de fotograaf. Een effect kan ik niet verklaren: De gouden zon komt duidelijk van links. De rechterkant van de stammen rechts zouden eigenlijk een schaduwkant moeten hebben. Dat hebben ze niet allemaal. Integendeel. Er valt duidelijk van rechts een neutraler licht op. Alsof daar ook een zon staat die nog geen gouden licht geeft.

• Mavi86
@OttiglioM Bedankt voor je reactie en je "uitleg" leuk om te lezen en het laat zelfs mij de foto nog eens uitgebreid bekijken :)

www.mariovisser.com

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Mooie kleuren en compositie. Alleen mist die rode klassieke sportauto. Een onderwerp in 1 van de lichte plekken op de weg zou de plaat echt helemaal afgemaakt hebben. Gevalletje Photoshop is your friend?!? :Y)

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 10:19

Get!em

Oh die ja!

@MarkCantPark Nice! leuke kleuren. Ook al eens aan longexposure gedacht?
@Mavi86 Dat is een zeer serene plaat. De sportauto of juist een kikker op de weg had hem net afgemaakt gok ik. Maar zo is hij ook afdruk waardig.

Even een kleine zijstap qua aandacht: hier in dit topic worden veel foto's gepost. Nu is dit op GoT niet heel gemakkelijk door de verouderde upload module, zeker op mobiel is dit niet echt werkbaar. Nu al zie je dat veel naar Flickr services gaan. Vind je dat dit op tweakers beter moet, stem dan even in dit topic met je duimpje op de openingspost: Kecin in "Request: fotoopslag beter beheerbaar maken (via o.a. mobiel)"

[Voor 5% gewijzigd door Get!em op 04-12-2018 14:38]

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 00:15
@sys64738 Top plaat, weinig op aan te merken. Het persoon maakt het mooi af. De lucht is iets uitgebeten maar dat heb je al gauw in zo'n situatie, vind het niet storend.

@Mavi86 Mooie sfeerplaat! Niets meer aan doen zou ik zeggen.

Hier is het veel grijs en donker, vandaar een plaat van begin van het jaar uit Lapland

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:25
@MattiB: Belichting en kleurtjes zijn heerlijk. Fix nog even wat kleine 'witte puntjes', en de (redelijk makkelijk) te verwijderen flares. Dat maakt deze plaat af.

[Voor 13% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 26-12-2018 11:34]

Hier staat tekst

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:31
Ik moest echt flink inzoomen om de door @Sjaak_Afhaak genoemde puntjes en flares te vinden, dus ik zou 'm lekker zo laten :P Mij stoort het in ieder geval niet.

The devil is in the details.

• Mavi86
hele mooie plaat! mooi gebruik gemaakt van het zonnetje ook

www.mariovisser.com

• Intruder
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:48
@MattiB
Wat een prachtige plaat, erg mooie zachte kleuren en top compositie!

@Mavi86
De plaat weet de sfeer van herfst goed te pakken vind ik! Mooie lijnen ook

Hierbij mijn contributie aan dit topic
Pancake Rocks by Dirk Scholten, on Flickr

Geschoten op onze vakantie in Nieuw Zeeland afgelopen maand

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Super plaat. Erg mooie sun burst en dat kleine wolkje rechts maakt hem helemaal af. Top!

@Intruder Ja, de pancake rocks. Mooi fotografie voer. Hij had wel iets wijder gemogen (als je lens dat toe liet) met meer van de rocks erop. En hij komt me een klein beetje te verzadigd over. Ietsjes minder zou hem mooie maken denk ik.

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
@MattiB Wat een schitterende plaat!!! Ik mag blij zijn als ik in maart (Fins Lapland) ook zo'n toekomstig schilderij mag maken ;) heb je hier nog split toning toegepast?

@Intruder Ik ben benieuwd hoe deze er iets bijgesneden uitziet. Het uitzicht is schitterend, maar ik weet niet zo goed waar ik als eerste naar moet kijken. De grote V in de lucht trekt aandacht, maar ook de pannenkoeken onderin. Juist omdat het er zoveel zijn ziet het er best onrustig uit. Persoonlijk houd ik van een iets natuurlijkere uitstraling, dus iets minder verzadigd, en iets minder helderheid toegepast (zo lijkt het). Maar begrijp me niet verkeerd, mooie foto :) En wat zal het een mooie vakantie zijn geweest!

• Intruder
@sys64738 @TKroon

Kijk, dat is feedback waar we wat mee kunnen! Die verzadiging is over het algemeen een dingetje bij mijn bewerkte foto's, ik heb geprobeerd om hem iets rustiger te maken en minder verzadigd. Helderheid heb ik niet aangezeten, dat vond ik zelfs een beetje too much :P

• MattiB
Thanks voor de feedback :)

@TKroon Deze foto was ook gemaakt in Maart, dus dat gaat wel goed komen. Waar precies ga je naar toe? Zelf ook wel weer zin om naar het noorden af te reizen.
Heb een klein beetje split toning (blauw/oranje) toegepast zodat de blauwe schaduwen wat meer contrasteren met de hooglichten.

@Sjaak_Afhaak De witte puntjes zijn ijs kristallen in de lucht, dus die heb ik laten zitten. De flares zou je idd kunnen verwijderen, maar vond ze er niet storend genoeg voor :)

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
@MattiB Prachtig, mooi subtiel, maar toch natuurlijke kleuren :) Ik vlieg op Ivalo, en rijd dan met een huurauto door naar Inari, en een paar dagen later nog naar een chaletje zonder enige plaatsnaam in de buurt ;) Wat waren de temperaturen toen jij er was? Ik vind het lastig met kleding namelijk. Tot -10 windstil heb ik het zelf wel, maar voor -20 met wind 's nachts heb ik nog niks...

• MattiB
Wij hadden snachts temperaturen van rond de -30, overdag -20 en zonnig. Het beste is om met laagjes te werken, en zolang je in beweging blijft is het prima te doen. Veel merino enzo gebruiken. Teveel kleren is ook niet goed want dan ga je zweten, dan krijg je het pas koud.

Sta je vaak stil zou is een goede dikke donsjas wel aan te raden. Je tenen zullen altijd bevriezen heb ik wel gemerkt :9 Vrienden uit Nederland die mee waren vonden het erg meevallen uiteindelijk met de kou.

Nu weer on topic :*)

• NMH
Fraaie foto weer met die starburst @MattiB, weinig op aan te merken. Niet je allerbeste foto, maar je legt de lat dan ook erg hoog. :)
@Intruder, ik denk dat je beter een wat andere compositie had kunnen kiezen als de pannekoekrotsen het onderwerp van je foto vormen. Mijn ogen worden nu vooral naar de kleurige tropische kustlijn in de bovenste helft van de foto getrokken waarbij de rotsen een beetje wegvallen als een "grijs muurtje", en dat is zonde. :) Ik ben er zelf nooit geweest, dus ik weet niet hoe de situatie ter plaatse precies is, maar ik heb wel eens eerder foto's gezien van dat gebied. Bij deze foto bijvoorbeeld zijn de rotsen wat meer de "center piece" van de compositie. (De kleuren op die foto zijn dan weer gruwelijk oversaturated overigens, dus in dat opzicht kijkt jouw foto een stuk prettiger.)

• MattiB
@Intruder Je foto doet het niet meer?

Zat nog eens door foto's van dit jaar door te bladeren op de laatste dag. Hierbij nog wat foto's uit het Speulderbos

• NMH
@MattiB, dat komt denk ik omdat hij de foto na het plaatsen nog aangepast heeft. Als je klikt kom je in ieder geval op een werkende foto uit. :)

Voor wat betreft je eigen foto's: mooie sfeervolle Matti-foto's weer. En niet eens Finse landschappen dit keer :).

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Ze zijn weer fijn. Bossen vind ik 1 van de moeilijkste onderwerpen. Zoek maar eens mooie compositie in die chaos van bomen en takken. Bij de eerste plaat vind ik dat het beste gelukt. Heerlijke verzameling verticale kronkelende lijnen.

Zelf gister weer even "toerist in eigen land" gespeeld. Zonsopkomst bij de Zaanse Schans meegepakt. Tijdens de heenrit leek het allemaal voor niets te zijn. Iets te veel bewolking voor spektakel. Gelukkig trok het iets open vlak voor zonsopkomst en kleurde de lucht fel oranje. Echt super mooi. Soms moet je dat beetje geluk hebben....

• Intruder
NMH schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:45:
[...]

@MattiB, dat komt denk ik omdat hij de foto na het plaatsen nog aangepast heeft. Als je klikt kom je in ieder geval op een werkende foto uit. :)

Voor wat betreft je eigen foto's: mooie sfeervolle Matti-foto's weer. En niet eens Finse landschappen dit keer :).
Snap er niks van, op mijn telefoon werkt hij inderdaad niet. Maar op de laptop wel gewoon, ik heb even een nieuwe URL aangemaakt en hij zou het nu gewoon moeten doen ;)

Edit:

Hij werkt inderdaad gewoon weer op de telefoon

[Voor 5% gewijzigd door Intruder op 31-12-2018 14:14]

• NMH
Fijne zonsopgangplaat @sys64738. Voordeel van deze tijd is dat je zonsopgangen vast kunt leggen zonder op een al te ongoddelijk moment je bed uit te hoeven :). Ik weet niet of het ter plekke mogelijk is, maar misschien had je een paar stappen naar rechts kunnen doen zodat het licht tussen de twee meest linker molens viel in plaats van deels achter de eerste?
Intruder schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:13:
Snap er niks van, op mijn telefoon werkt hij inderdaad niet. Maar op de laptop wel gewoon, ik heb even een nieuwe URL aangemaakt en hij zou het nu gewoon moeten doen ;)
Klinkt een beetje als een caching issue. Ah well.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@NMH Ja klopt. 7 uur eruit is nog wel te doen. In de zomer.... half 4 en dat soort werk. Dan is het pas echt balen als de omstandigheden niet mee werken.

En ja stapje naar rechts zou mooi geweest zijn. Maar zowel links als rechts was er meteen water dus dat gaat niet zonder een nat pak te halen.

• Koelman87
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 26-05 20:10
@MattiB Die in de sneeuw is cool (letterlijk en figuurlijk)! Zulke zie je vaker en deze is goed gelukt. Stoor me totaal niet aan de sunflare, voegt juist iets toe zo.

Die in het bos zijn ook lekker sfeervol, zelfs sprookjesachtig, waarbij de eerste er bovenuit steekt.

@Intruder Bijzonder landschap, maar de compositie en foto in het algemeen vind ik wat saai. Je hebt op vakantie de timing vaak niet voor het kiezen, maar deze is zo te zien midden op de dag gemaakt, waardoor de foto wat 'vlak' wordt.

@sys64738 Altijd leuk om mijn achtertuin vereeuwigd te zien worden en een beetje mazzel mag je wel eens hebben! Heb je er nog aan gedacht om een long exposure te maken? Ik vind het persoonlijk altijd wel wat toevoegen als het water mooi zacht wordt, helemaal nu met die mooie gekleurde reflectie er in!

Zelf laatst onderstaande gemaakt bij de Twiskemolen in Landsmeer, op jacht naar parelmoerwolken. Door vrij dichte bewolking aan de horizon leek het wat in het water te vallen, maar het geduld loonde en de lucht kleurde alsnog mooi oranje. Helaas wat storende elementen achter de molen, maar daar was geen ontkomen aan. Gelukkig wel de walmende pijp van de NUON-centrale buiten beeld kunnen houden...

Dutch windmill by Stefan Koelman, on Flickr

Canon EOS 80D | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Koelman87 Dus waarom is jouw plaat geen Long Exposure? :P

Ik had een 10 stops ND bij me maar ik vond in dit geval de spiegeling in het kalme water juist 1 van de mooiste punten van de foto. Dus gewoon lekker 1/25 ipv 25 seconden.

Jouw foto is ook mooi. Die parelmoer-wolken komen niet echt uit de verf maar verder evengoed fijne lucht.

• Koelman87
sys64738 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:17:
@Koelman87 Dus waarom is jouw plaat geen Long Exposure? :P

Ik had een 10 stops ND bij me maar ik vond in dit geval de spiegeling in het kalme water juist 1 van de mooiste punten van de foto. Dus gewoon lekker 1/25 ipv 25 seconden.

Jouw foto is ook mooi. Die parelmoer-wolken komen niet echt uit de verf maar verder evengoed fijne lucht.
Dat is het in feite wel, het is een HDR van 3 exposures, waarvan de langste 15 sec. was. In de EFIX wordt echter de middelste van 1 sec getoond.

Dat de parelmoerwolken niet uit de verf komen kan kloppen, die zie je hier ook niet. Waren maar een paar matige aanwezig/zichtbaar, maar niet aan de horizon. Geen foto van gemaakt omdat ik er echt totaal niets interessants van kon maken.

Canon EOS 80D | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

• NMH
Oer-hollands landschap @Koelman87 :). Enigste wat een beetje jammer is is dat het grootste deel van het licht van de zonsondergang aan het oog ontrokken wordt door de wolken rechtsonder. Voor wat betreft de storende elementen; there is always the clonestamp ;).

Dan nog eentje van mezelf. Wederom een Zwitserse berg, maar deze keer geen zonsopang:
Piz Beverin in the morning by Niels Hageman, on Flickr

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik vind de compositie prima hoor. Lekkere vlakverdeling, overal wel wat te bekijken :)

Ik vind 'm vooral flets. Kun je 'm niet wat meer punch meegeven? Meer highlights bijvoorbeeld? Heb hier geen software voorhanden om 't zelf te proberen.

Hier staat tekst

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Flets? Ik denk juist dat contrast te hoog is en overall wat onderbelicht, want op mijn niet gecalibreerde LG monitor kan ik juist de donkere delen niet zien. Overall wel de bekende blauwe schijn van een berglandschap, terwijl je wel een ochtendzon hebt op groene weiden.
Al met al zou ik eerst de onderbelichting eens proberen weg te werken en dan nog eens opnieuw kijken. Op groot heb ik het idee door een donkere zonnebril te kijken.

Compositie wel lekker, via de diagonaal en het licht worden je ogen naar rechts getrokken, totdat ze blijven landen op de top, of op de huisjes naast de weiden. Links is door het donkere vlak wat oninteressant.

Stel dat je eens een crop maakt vanaf het midden van de huidige foto (waar de groene weide begint) tot rechts. De diagonaal wordt sterker. Ben heel erg benieuwd, want de foto heeft veel in zich.

• NMH
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:02:
Ik vind 'm vooral flets. Kun je 'm niet wat meer punch meegeven? Meer highlights bijvoorbeeld? Heb hier geen software voorhanden om 't zelf te proberen.
Ik had op zich wel wat kritiekpuntjes in gedachten omdat ik niet helemaal tevreden ben met het eindresultaat, maar flets was niet een daarvan. :)
Get!em schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:21:
Flets? Ik denk juist dat contrast te hoog is en overall wat onderbelicht, want op mijn niet gecalibreerde LG monitor kan ik juist de donkere delen niet zien. Overall wel de bekende blauwe schijn van een berglandschap, terwijl je wel een ochtendzon hebt op groene weiden.
Al met al zou ik eerst de onderbelichting eens proberen weg te werken en dan nog eens opnieuw kijken. Op groot heb ik het idee door een donkere zonnebril te kijken.

Compositie wel lekker, via de diagonaal en het licht worden je ogen naar rechts getrokken, totdat ze blijven landen op de top, of op de huisjes naast de weiden. Links is door het donkere vlak wat oninteressant.
Dit komt wat dichter in de buurt van mij eigen "beoordeling". :) Je hebt gelijk, hij is onderbelicht, en dat heb ik tot op zekere hoogte bewust gedaan. Dit is een panorama van drie foto's en ik heb hem twee keer geschoten, een keer belicht voor de "sneeuwberg" en de lucht en een keer voor de "groene berg" met het idee om later in Photoshop een exposure stack te maken. Vervolgens uitgevonden dat a) je het kunt vergeten om twee pano's te stitchen en die dan uit te lijnen voor de exposure stack, in ieder geval met mijn PS skills (of gebrek daaraan) en b) dat de exposure voor lucht+sneeuwberg aan de donkere kant was voor de sneeuwberg. Even gegoogled en een van de artikelen die ik vond adviseerde om eerst te exposure blenden en daarna te stitchen, maar drie keer twee frames blenden is behoorlijk wat werk en het was niet echt een aanlokkelijke gedachte om daar tijd in te investeren en dan er achter te komen dat het niet wou stitchen omdat het niet uniform genoeg was. Uiteindelijk heb ik de hele exposure stack maar laten schieten en ben ik verder met het donkere pano met het idee dat je makkelijker dingen uit de schaduwen kunt recoveren dan uit de highlights. Ook daar zitten grenzen aan en ik heb de donkere partijen al redelijk gepushed, tot het punt dat de ruis een uitdaging begon te worden (dat valt wellicht niet zo op in de versie die op Flickr staat aangezien die gedownscaled is). Al met al niet ideaal en niet mijn beste berglandschap ooit, maar goed, al doende leert men. :)

Voor wat betreft het donkere linker deel; ook daar kan ik het mee eens zijn. Het weer was een beetje een uitdaging die dag. Ik heb overwogen om het er af te croppen, maar dan zou ik een stuk van de berg verliezen. En met deze crop heb ik de hele berg, en als bounus de spits netjes op 1/3 van rechts en boven.

In ieder geval beide bedankt voor het commentaar; much appreciated.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@NMH Oh. Zo eens met @Get!em . De exposure slider mag wel flink stukje naar rechts. En de schaduwen misschien ook wel. Zonde dat de voorgrond nu zo donker is. En hij mag rechts en links van mij wel stukje ingecropt worden. Die bergrug is prima onderwerp maar dat bergje links voegt niet zo veel toe. Verder mooie plaat hoor. Denk niet dat je HDR nodig hebt om hem iets evenwichtiger te krijgen. Even de schaduw slider duwtje geven doet al wonderen....

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Probeer het stitchen en HDR eens in lightroom op de automatische piloot. Kijken wat die doet. Tot nog toe goede ervaring mee. @NMH
Of blenden middels LR/enfuse als je nog een oude lightroom versie hebt.

• NMH
sys64738 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:02:
@NMH Oh. Zo eens met @Get!em . De exposure slider mag wel flink stukje naar rechts. En de schaduwen misschien ook wel. Zonde dat de voorgrond nu zo donker is. En hij mag rechts en links van mij wel stukje ingecropt worden. Die bergrug is prima onderwerp maar dat bergje links voegt niet zo veel toe. Verder mooie plaat hoor. Denk niet dat je HDR nodig hebt om hem iets evenwichtiger te krijgen. Even de schaduw slider duwtje geven doet al wonderen....
De gemeenschap lijkt het er aardig over eens dat hij te donker is. :) Zou deze stitch een betere basis zijn geweest? (Dit zijn de langer belichte frames, beperkte raw processing en geen Photoshop behalve de stitch, dus belist geen afgewerkt product.) Een van de redenen dat ik voor de andere gegaan ben is dat ik de rechterkant van de hoge berg hier wat flets vind.
Get!em schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:22:
Probeer het stitchen en HDR eens in lightroom op de automatische piloot. Kijken wat die doet. Tot nog toe goede ervaring mee. @NMH
Of blenden middels LR/enfuse als je nog een oude lightroom versie hebt.
Bedankt voor de tip, maar ik gebruik geen Lightroom. Ik heb een wat afwijkende workflow, aangezien ik primair Linux gebruik in plaats van Windows. Vroeger gebruikte ik Darktable in combinatie met Gimp, maar ik begon te veel tegen de beperkingen van Gimp aan te lopen, dus toen heb ik Gimp ingewisseld voor Photoshop in een Windows VM. Maar de eerste helft van mijn workflow is nog steeds Darktable. :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NMH Als Alpine panorama halve zool wil ik wel een poging doen met jouw RAW files hoor. ;)
hint, hint: stel de originele opnames beschikbaar en ik wil best 'mijn receptuur' daar eens op los laten... O-)

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 03-01-2019 23:14]

Mooie Plaatjes   

• NMH
ehtweak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:13:
@NMH Als Alpine panorama halve zool wil ik wel een poging doen met jouw RAW files hoor. ;)
hint, hint: stel de originele opnames beschikbaar en ik wil best 'mijn receptuur' daar eens op los laten... O-)
Bedankt voor het aanbod, maar ik houd de RAW files voorlopig liever even "binnenshuis". :)

(Mijn foto's op Flickr zijn overigens allemaal CC-BY, dus die mag eenieder vrij gebruiken zolang attributie gegeven wordt.)

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-01 23:26
@NMH die lichtere versie hou ik persoonlijk meer van.

• Mavi86
@NMH Gave pano met die wolken onderin. Belichting mag een stapje lichter maar vind hem opzich erg aardig.
@Koelman87 , mooi met die reflecties in het kalme water.

Na al die grijze dagen nog even mijn archief doorgespit voor een mooie herfstfoto. Het is een panorama van 5 verticale foto's.

Autumn forrest by Mario Visser, on Flickr

[Voor 4% gewijzigd door Mavi86 op 18-01-2019 10:50]

www.mariovisser.com

• NMH
Die mag er best zijn @Mavi86. :) Fijne kleuren, beekje wat naar de horizon kronkelt en een nagenoeg perfecte reflectie. Enige dingetje voor mij is dat de haze midden-boven afwijkend van de rest van de plaat voelt qua sfeer voor mij. Maar dat is een smaak dingetje. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Koelman87
Ook dit topic maar eens afstoffen, is een beetje rustig hier! Volgens mij maar een select groepje wat in dit subforum komt...

@Mavi86 Mooie herfstinten, mooi licht en mooie reflecties. Sfeervol!

Onderstaande gemaakt tijdens een korte trip naar Saarburg, een klein dorpje ten zuiden van Trier, dichtbij de Luxemburgse grens. Erg mooie omgeving, die vanwege de nog aan het overwinterende flora niet helemaal tot zijn recht kwam. Deze vind ik toch wel erg sfeervol!

Saarburg panorama by Stefan Koelman, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMH
Ah, activiteit in landschappenland. :)

Fraaie foto Koelman87! De "bergrug" links vormt een mooie leading line het dal in. Twee dingetjes; de gebouwen in het dal voelen vrij koel aan voor mij, waarschijnlijk omdat ze in de schaduw liggen omdat de zon al achter de heuvels is verdwenen. Tegelijkertijd zijn de lichten in de huizen ook nog niet aan omdat het nog niet donker is. Misschien dat het licht iets eerder beter was?

Tweede dingetje; de foto komt voor mijn gevoel aan de rechterkant wat abrupt ten einde. Was er een reden dat je he panorama niet iets verder hebt doorgetrokken?

• MattiB
@Koelman87 Mooie plaat, goed standpunt en kijkt lekker weg. De lucht vind ik wat te blauw en gelig, had wat meer rood/roze kunnen gebruiken maar daar kan je zelf weinig aan doen

Dit jaargetijde is voor landschappen verreweg het saaiste. Er is nergens nog kleur te bekennen, alles is grijs en grauw. Daarom zal het hier ook wel zo rustig zijn op het moment. Het is wachten tot de natuur weer tot leven komt

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-06 10:47

jd1987

cliquefotografie.nl

@Koelman87 Goed dat je het topic weer eens even afgestoft hebt! Fijne plaat, al had ik graag nog een stukje aan de rechterkant gezien. Ik vind het geel/oranje in de lucht net iets te gesatureerd persoonlijk.

In het kader van afstoffen deel ik er ook eentje :) Laatst nog een keer door mijn Zuid-Afrika foto's gegaan en kwam een alternatief tegen van mijn Tafelberg zonsondergang op een net iets later tijdstip. Toch maar even uitgewerkt:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• NMH
Aan de ene kant vind ik het best een mooie foto, het heeft wel iets van een "alien world vibe" voor mij. :) Aan de andere kant heb ik het gevoel dat het het net niet helemaal is, maar ik kan mijn vinger er niet precies op leggen wat dat gevoel bij mij triggered. Misschien dat het silhouet in het midden te "simpel" (bij gebrek aan een betere term) is om echt iets in te zien. (Vergelijk dit silhouet van Mont Saint Michel waar je torens, bomen en dergerlijke in kunt herkennen.)

• MattiB
Eens met @NMH, aan de ene kant erg gaaf, maar het onderwerp is wel erg ver weg. De rotsen aan de onderkant zijn voor mij teveel aanwezig. Ook is er erg veel wolk aan de bovenkant.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LA-384
In tegenstelling tot hierboven, vind ik de foto van @jd1987 wél erg mooi vanwege de kleuren. Wellicht dat dit beter tot zijn recht komt in panorama formaat, waarbij het donkere deel van de wolken en de rotsen weggesneden wordt. Ik zeg prima wallpaper materiaal. Ik heb de kleuren nog iets aangedikt in onderstaand voorbeeld, misschien iets te sterk.

@Koelman87 Ik vind dit een mooie vakantiefoto. Persoonlijk zou ik em niet snel aan de muur hangen oid, maar als kaft van een fotoboek komt ie volledig tot z'n recht. Ik denk wel dat je wat mag spelen met de kleurtemperatuur. Ik vind de foto nu redelijk kil overkomen, terwijl dat bij een zonsondergang niet zo hoort te zijn. Zelf zet ik de camera vaak op "bewolkt" om die warme tinten beter vast te kunnen leggen. Gelukkig kan dit ook prima in de nabewerking (bij RAW zeker). In onderstaand voorbeeld heb ik de witte gevel van het middelste huisje rechtsonder als ijkpunt genomen voor de witbalans.

• NMH
Ik denk dat @MattiB heeft weten te benoemen wat mij "dwars zat" aan de Tafelberg foto maar niet de vinger op kon leggen; naar verhouding te veel wolk en voorgrond ten opzichte van het onderwerp in het midden. :) Overigens heeft @LA-384 me in zijn reactie op de andere foto een idee gegeven waar de Tafelberg foto waarschijnlijk wel heel goed tot zijn recht zou kunnen komen, namelijk als cover van een fotoboek met de titel in de wolken en een eventuele ondertitel in de rotsen. Dan zijn de vlakken wat minder leeg.

• Koelman87
Thanks voor de reacties! Afgelopen tijd niet echt tijd gehad om te reageren, maar heb jullie feedback (proberen) te verwerken in de foto. Had aan de rechterzijde inderdaad iets afgesneden, dit heb ik nu weer terug gezet. Daarnaast iets minder verzadiging en iets meer warmte in de voorgrond proberen te krijgen. Onderstaand het resultaat.

Saarburg panorama by Stefan Koelman, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
Ik vind dit gewoon een mooie foto, qua kleuren en een grappige scherpte-diepte. Verder is het niet heel bijzonder en daar ben ik mij van bewust.

DSCF5613 by LA-384, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
De scherptediepte geeft het wel een lichte vorm van het Diorama effect vind ik. :) Verder is het onderwerp wellicht niet heel bijzonder, maar het geeft wel een lekkere sfeerimpressie van die ochtend. Dit is ook de Peel neem ik aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
NMH schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:01:
[...]

De scherptediepte geeft het wel een lichte vorm van het Diorama effect vind ik. :) Verder is het onderwerp wellicht niet heel bijzonder, maar het geeft wel een lekkere sfeerimpressie van die ochtend. Dit is ook de Peel neem ik aan?
Thanks en idd dit is ook in de peel (zelfde punt als die panorama, maar andere kant op), ik ga het steeds meer waarderen hier :D Ik heb dat effect nu vaker gehad met m'n telelenzen en macrolens, ik gebruik het vaker om paadjes vast te leggen. Met m'n 50-140 f2.8 is het best eenvoudig te doen.

[Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 12-05-2019 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Mooi. Prima ochtendlicht bij deze plaat. En die waas erbij geeft hem echt zo'n rustig gevoel. Pad werkt hier ook best goed maar een dier op het pad zou hem helemaal afgemaakt hebben. Maar ja, die kun je niet tevoorschijn toveren natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StefanF1983
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 24-06 06:31
@LA-384 Mooie rustige plaat met mooie kleuren.

Mijn eerste post hier in dit topic :) Gisterenochtend was er een mooi laagje mist tijdens de zonsopkomst in de Maria Peel. Geprobeerd het rustige gevoel wat er heerste zo goed mogelijk vast te leggen.

SFA_2073 by Stefan Faust, on Flickr

Website || Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 05:07
@StefanF1983 Fraaie plaat, inderdaad heel prettige, rustige sfeer. De weerschijn van het zonlicht in de groene bladeren en het gras dragen mooi bij aan de sfeer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
Nice @StefanF1983, mooi hoe je ondanks tegenlicht toch kleur in de voorgrond hebt. Zo te zien (en lezen) fotograferen wij in hetzelfde vaarwater ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MattiB
De natuur is weer lekker tot leven gekomen en ook hier is zo te zien weer wat meer activiteit :)
Zelf weinig aan fotografie toegekomen deze winter door verhuizing en geboorte van mn dochter maar het begint weer te kriebelen.

@StefanF1983 Mooie sfeer en gave omgeving, leuke doorkijk richting de zon en het licht. De kadering werkt door de begroeiing werkt hier goed.
De foto is voor mij wel erg vlak, de schaduwen zijn flink opgerekt zo ook de hooglichten, hierdoor iets te weinig contrast en kleur voor mijn smaak.

@LA-384 Leuk zo de scherptediepte weten vast te leggen, ligt mooi op de goede plek. Kijkt lekker weg zo. Vind em wel iets teveel aan de gelige/warme kant.

Hier is het lente maar het doet meer aan als herfst, veel mistige dagen. Maar dat vind ik helemaal niet zo erg :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMH
StefanF1983 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:51:
@LA-384 Mooie rustige plaat met mooie kleuren.

Mijn eerste post hier in dit topic :) Gisterenochtend was er een mooi laagje mist tijdens de zonsopkomst in de Maria Peel. Geprobeerd het rustige gevoel wat er heerste zo goed mogelijk vast te leggen.

[Afbeelding]SFA_2073 by Stefan Faust, on Flickr
Ik vind de plaat juist iets onheilspellends hebben door het sterke contrast tussen licht en donker aan de onderkant van de foto. :) Voor de rest best een mooie foto, misschien dat iets meer inzoomen mooi was geweest om de oever aan de overkant met de nevel en reflectie wat prominenter in beeld te krijgen, maar dan lever je wel wat in in de voorgrond.
MattiB schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:18:
Hier is het lente maar het doet meer aan als herfst, veel mistige dagen. Maar dat vind ik helemaal niet zo erg :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
* NMH scrollt naar het einde van het topic
* NMH denkt, dat zijn MattiB foto's
* NMH scrollt iets terug en checkt, inderdaad. :)
Beide foto's zijn zoals gebruikelijk prachtig; die eerste lijkt wel een schilderij. Het enigste wat ik bij die eerste anders zou doen is iets minder lege ruimte aan de bovenkant. Bijkomend voordeel als je daar wat afknipt is dat je de horizon mooi in het midden krijgt, wat in dit geval een mooie bonus zou zijn.

• MattiB
@NMH Bedankt :) en idd heb je wel gelijk in wat betreft de witte ruimte bij de eerste.

• StefanF1983
LA-384 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:25:
Nice @StefanF1983, mooi hoe je ondanks tegenlicht toch kleur in de voorgrond hebt. Zo te zien (en lezen) fotograferen wij in hetzelfde vaarwater ;).
Dankjewel!
Zie inderdaad dat je ook regelmatig in de (maria)peel te vinden bent. Misschien komen we elkaar daar dan wel een keertje tegen ;)

Zal de commentaren van iedereen meenemen, bedankt :)

Website || Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MattiB Van deze '20190511 Velskola-2' straalt de stilte af! Gewoon ontspannend. :)
En bij deze '20190511 Velskola' kun je mijmerend in het niets kijken. Ook heerlijk. :)

Maar idd, een lente/zomer gevoel krijg ik er niet bij... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
@MattiB
* mist ✓
* weerspiegeling ✓
* MattiB ✓

:+ mooie omgeving woon je toch.

Overigens was het licht op mijn foto op dat moment echt zo. Ik had de witbalans van m'n camera wel ingesteld op (bewolkt), maar op dit moment deed dat niet heel veel meer.

[Voor 48% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2019 23:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dylandejonge
  • Laatst online: 02-06-2020

dylandejonge

Online Marketing Stratego

Eentje uit mijn archieven die ik 2 jaar geleden gedoneerd heb op unsplash:

Patch of Farmland by Dylan de Jonge op Unsplash.

Whatever the problem - Be part of the solution

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StefanF1983
@dylandejonge Mooi licht in de foto maar weet niet zo goed waar ik naar moet kijken. Mis een beetje het onderwerp in de foto.

Foto van vanmorgen in de maria peel tijdens de mistige zonsopkomst
SFA_2518-2 by Stefan Faust, on Flickr

[Voor 5% gewijzigd door StefanF1983 op 29-05-2019 21:17]

Website || Instagram

• dylandejonge
  • Laatst online: 02-06-2020

dylandejonge

Online Marketing Stratego

@StefanF1983 haha ja daar kan ik me iets bij voorstellen! Het is een traktor spoor door een weiland van jonge gewassen.

Gaaf dat mist trouwens, net een natuurbron!

Whatever the problem - Be part of the solution

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Niks mis met die mist inderdaad. Super mooi vastgelegd. Nr. 2 is mijn favoriet vanwege het riet en in de verte helemaal niets.

@dylandejonge Mooi licht maar verder doet het onderwerp het niet zo voor me. Denk dat een ander standpunt een mooier resultaat opgeleverd zou hebben.

@StefanF1983 Mooie foto. Heerlijke sfeer met die mist zo. Ik zou alleen wel even die paaltjes in de voorgrond wegclonen. Vooral die links in het hoekje leidt erg af (maar de rest ook hoor) en dat is zonde van deze plaat.

• StefanF1983
@sys64738 Bedankt voor de feedback. Had ook al een versie waar ik de paaltjes had weggecloned maar zonder is achteraf inderdaad rustiger. Heb de post gewijzigd naar de versie zonder paaltjes

Website || Instagram

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

StefanF1983 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:19:
@sys64738 Bedankt voor de feedback. Had ook al een versie waar ik de paaltjes had weggecloned maar zonder is achteraf inderdaad rustiger. Heb de post gewijzigd naar de versie zonder paaltjes
Ja echt heel veel beter! Nice.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 24-06 04:24
@StefanF1983 Ik weet niet hoe de versie met paaltjes er uit zag, dus geen idee of het wel of niet beter was :P. Verder wel een mooie foto. Ik hou zelf van iets meer kleur, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik vond het wel weer tijd om een foto te plaatsen, onlangs ben ik met familie naar Normandië geweest. We hebben veel gedaan in korte tijd dus weinig tijd gehad om even 'serieus' bezig te gaan met het maken van een foto. Ondanks dat is dit wel de best gelukte foto van de vakantie.

Zelf vind ik het een redelijke foto, compositie had misschien iets spannender gekund. Ik wou eigenlijk de zon precies in de hoek hebben, maar dan miste ik een goede voorgrond die er nu wel is. Verder vind ik de foto helaas behoorlijk 'heiig', ik weet niet zo goed hoe ik dit had kunnen voorkomen. De glinstering komt door de vochtdruppels die op de lens kwamen. Daar kan ik weinig aan doen maar ik vind het zelf wel wat hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Gjeest op 10-06-2019 21:07]

• Royz
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

Royz

Kleurenblind!!

Gjeest schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:59:
@StefanF1983 Ik weet niet hoe de versie met paaltjes er uit zag, dus geen idee of het wel of niet beter was :P. Verder wel een mooie foto. Ik hou zelf van iets meer kleur, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik vond het wel weer tijd om een foto te plaatsen, onlangs ben ik met familie naar Normandië geweest. We hebben veel gedaan in korte tijd dus weinig tijd gehad om even 'serieus' bezig te gaan met het maken van een foto. Ondanks dat is dit wel de best gelukte foto van de vakantie.

[Afbeelding]

Zelf vind ik het een redelijke foto, compositie had misschien iets spannender gekund. Ik wou eigenlijk de zon precies in de hoek hebben, maar dan miste ik een goede voorgrond die er nu wel is. Verder vind ik de foto helaas behoorlijk 'heiig', ik weet niet zo goed hoe ik dit had kunnen voorkomen. De glinstering komt door de vochtdruppels die op de lens kwamen. Daar kan ik weinig aan doen maar ik vind het zelf wel wat hebben.
Hazy omstandigheden kun je niet voorkomen. Wel kun je in post-processing het contrast terugbrengen, bijvoorbeeld door dehaze. Overigens kan (betere) gear er wel voor zorgen dat je ondanks de omstandigheden toch nog een redelijk contrast in je foto krijgt.

Ik heb ook een keer die bolletjes gehad, ik had toen een polarisatie filter gestacked met een ND filter. Heb jij ook zoiets gedaan toevallig?

[Voor 4% gewijzigd door Royz op 11-06-2019 10:24]

Fotografie Vlogs & Drone videos

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gjeest Eh? Ik zag gisteravond wel een foto, maar nu niet meer? (roze vlak, geen toegang?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gjeest
@Royz Ik heb helemaal geen filter gebruikt, een polarisatiefilter werkt ook slecht op 16mm vanwege de vignetting en het kleurverschil wat je in de lucht krijgt. Een ND-filter was hier overigens wel handig geweest, dan hoefde ik het diafragma niet zo af te knijpen

@ehtweak Vreemd dat je de foto niet kan zien, aan de reactie van Royz te zien kan hij hem wel zien. Hij is hier ook te bekijken:

https://flic.kr/p/2gc1yjH

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gjeest Als ik de rechtstreekse link:
https://tweakers.net/ext/f/fDz1XrN2m1zS3KrOKL4qKYeR/full.jpg
aanklik, krijg ik deze foutmelding:
Unauthorized

Deze foto staat in een map die beveiligd is met een wachtwoord; ga naar de fotoalbum-map om het wachtwoord in te voeren.
Apache Server at tweakers.net Port 80

Request ID: Twk-eun-static3_157.0.8_6843_5cff723ac60e72.54711889

De flickr link werkt wel (waarom gebruik je die dan niet in het bericht?).

Mooie Plaatjes   

• Gjeest
@ehtweak Ah, nu zie ik het. verkeerde mapje :P Volgens mij kan je hem nu zien? Met de Flickr link zag ik gister zelf de foto niet dus ik had hem daarna via het fotoalbum geüpload.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-01 23:26
Royz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:22:
Ik heb ook een keer die bolletjes gehad, ik had toen een polarisatie filter gestacked met een ND filter. Heb jij ook zoiets gedaan toevallig?
Die bolletjes zijn er door het stof of de druppels op de lens.

• Royz
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

Royz

Kleurenblind!!

moozzuzz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:23:
[...]

Die bolletjes zijn er door het stof of de druppels op de lens.
Ja, ik had hetzelfde toen ik eerst een polarisatie filter had en daarbovenop een ND filter. Toen ik dit omdraaide was het weg, dus weet niet of dit komt door de volgorde of door stof op het filter wat daarna niet meer te zien was.

Fotografie Vlogs & Drone videos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Gjeest schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:18:
@Royz Ik heb helemaal geen filter gebruikt, een polarisatiefilter werkt ook slecht op 16mm vanwege de vignetting en het kleurverschil wat je in de lucht krijgt. Een ND-filter was hier overigens wel handig geweest, dan hoefde ik het diafragma niet zo af te knijpen
Dat afknijpen van diafragma zorgt er ook voor dat de druppels/bolletjes beter zichtbaar worden.

(tevens een goede manier om te kijken of je nog stof op je sensor hebt: witte muur fotograferen met f/22 ) >:)

• LA-384
@Gjeest Ik kan me voorstellen dat deze foto voor jou veel meer doet dan voor mij. Jij koppelt er herinneringen aan, ik niet.

Ik vind de foto persoonlijk daarom een beetje meh. Er is geen echt onderwerp, qua compositie gebeurt er ook niet echt wat, de kleuren neigen meer naar het blauwe uur (wat ik zelf minder mooi vind bij een zonsondergang) en de beweging in de wolken en zee is net niet sterk genoeg, waardoor het juist wat onrustig overkomt.

Dit ligt echter niet zozeer aan jou. De locatie leent zich gewoon minder voor een dergelijke foto. Je moet dan de artistieke kant op en naar mijn idee was de enige manier het gebruik van een ND filter. De sluitertijd icm groter diafragma zou dan tot een mooie, rustige foto geleid hebben met melkachtige zee en lucht. Zou je de warme kleuren meer willen benadrukken, dan werkt het vaak goed om de witbalans op bewolkt of schaduw te zetten. Eventueel als aanvulling nog 2/3 - 1 stop onderbelichten (evt hdr).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StefanF1983
@Gjeest Ik snap het idee achter de foto met de zichtlijn en de sfeer. Helaas komt hij wat onrustig over door de druppels.

Gisteren in de peel de volgende foto gemaakt even na de zonsopkomst, vond het licht gisteren ochtend erg zacht wat ik geprobeerd heb in de foto terug te laten komen.
SFA_4165-3 by Stefan Faust, on Flickr

Website || Instagram

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wat een stilte hier. Jammer want er gaat toch weinig boven een mooie landschapsfoto.

@StefanF1983 Mooie plaat hoor. Heerlijk die rust die de mist creëert. En die (dode?) bomen op de voorgrond geven dat extra beetje afwisseling. Nice.

Zelf weinig tijd gehad voor landschappen. Maar gister weer tijd en dus in de auto gestapt naar 1 van mijn favoriete stranden van NL: Petten. Hoewel de palen al vaak geschoten zijn (ook door mezelf), blijft het een sport om er telkens een mooiere versie te maken. Redelijk gelukt dit keer want het weer zat enorm mee. Heerlijke zonsondergang.

[Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 24-07-2019 11:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gewoon, omdat het kan. Omdat het heel heet gaat worden. 8)
Omdat dit koelende watergordijn wat virtuele afkoeling brengt:

Triefen10 by Erik Haak, on Flickr

Meer hier: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157699388681342

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koelman87
Kijk, weer een beetje leven in de brouwerij in dit draadje!

In mei/juni een gave roadtrip door Europa gedaan en o.a. Duitsland, Tsjechië, Slovenië en Italië aangedaan. Met de auto dus de volledige uitrusting mee en véél foto's gemaakt. Ben echter onwijs laks in uitkiezen en nabewerken... Onderstaand het eerste resultaat, zonsondergang vanaf een uitzichtpunt in Saksisch Zwitserland. Superinteressant en fotogeniek gebied!

In de (nabije) toekomst hopelijk wat meer foto's van deze trip.

Sunset from Gamrig viewpoint by Stefan Koelman, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Koelman87 Ja. Dat zijn fraaie plekjes in Duitsland! d:)b

BTW: 'rare' woordspeling trouwens dat "Sächsische Schweiz" 't Is niet eens in de buurt van Zwitserland.
Het zou eerder het 'Zwitserse Saksen' moeten heten. :+

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True