[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:26

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Mooie sfeer. Alleen die toevallige voorbijganger had wel groter op de foto gemogen. Als hij/zij iets boven de horizon uitgestoken had, was het mooier geweest.

@MattiB Allebei heerlijk. Lekker die mist en ook mooi vast gelegd. Die tweede kan zo op de verpakking van medicijnen-doosjes :)

@matth111 Vind hem niet zo goed uitpakken. Onderwerp is vanuit deze hoek niet zo mooi en tweede bootje erachter is wat storend. Het water, de heuvels en de lucht vind ik dan wel weer mooi. Dus met een iets beter onderwerp zou die absoluut een prima plaat geweest zijn.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
@LA-384 In potentie een mooie foto, maar ik mis scherpte in de voorgrond. Het lijkt wel dat je hebt scherp gesteld op de achtergrond en dat kijkt net wat minder lekker weg (IMHO). Ook heb ik de indruk dat je de highlights helemaal naar beneden hebt gehaald, waardoor de zon een erg harde rand heeft. De kleuren vind ik wel erg mooi.

@MattiB Ik vind ze eigenlijk allebei geweldig. Op basis van deze twee foto's denk ik dat je blij mag zijn dat de zon niet meer kracht had. De reflecties op die eerste foto zijn perfect. Zonder de eenden straalt de foto nog meer rust uit, maar ze storen mij niet. Die tweede foto kan zo op de cover voor een creepy game of film.

@matth111 Ik vind de foto nogal druk. Dat komt vooral door die boot de boeien, steiger en de boot aan de rechterkant. Zo'n steiger kan best wat toevoegen aan je foto, maar daarvoor is die hier niet nadrukkelijk genoeg aanwezig en wat te donker. Ik kan me voorstellen dat het een mooi plaatje lijkt als je er staat, maar het komt hier niet helemaal over vind ik.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:52
@Deathchant: Technisch mooi uitgevoerd, maar ik vind hem wel erg 'in your face'...

@LA-384: Ik vind de tweede met die heiige bomen erg mooi. De eerste doet me niet zo veel, al is de remake een stuk beter (maar daarop vind ik die vliegtuigstreep nog wel een beetje afbreuk doen).

@MattiB: De eerste is prachtig, wat een rustig sfeertje. Alleen jammer dat de bomen in de reflectie niet even 'lang' zijn als de echte bomen. Als je voor symmetrie gaat (spiegeling) dan zou ik dat ook volledig doen. En er zit een lichte groenzweem over de foto? Of heb je dat bewust gedaan? Zonder de zweem vind ik 'm nog mooier eerlijk gezegd. Je tweede foto doet me niet zo veel. Weinig interessants op te zien behalve die laagjes, maar die zijn in artistieke zin niet erg vernieuwend. En de toning is wel èrg koeltjes hier, hoewel het er in het echt misschien wel zo uit zag...

@matth111: Ik sluit me aan bij de eerdere commentaren. De bootjes zijn nogal ongelukkig afgekapt en ik vraag me eigenlijk ook af waarom je de lucht zo veel ruimte geeft. Die is zo donker dat er weinig interessants aan is. Je hebt wel een lekker sfeertje te pakken overigens vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/967/41111736905_9992a80a19_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
@Evano Ik vind de foto qua kleur, belichting en reflecties helemaal top, maar de compositie kijkt voor mij niet helemaal lekker weg. Dat komt met name door de meerdere onderwerpen, waardoor de foto wat onrustig oogt. De lijnen lopen ook allemaal een andere kant op, waardoor je niet ergens naartoe getrokken wordt. Ik denk dat ik de foto mooier had gevonden als je iets meer parallel aan de steiger had gefotografeerd, waardoor het gras wat minder zichtbaar was.

Maar ik snap het dilemma. Het licht valt overal mooi op, waardoor je het graag allemaal wilt vastleggen. Maar less-is-more gaat vaak op bij dit soort foto's.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MattiB De 1ste Misty April Morning vind ik prettig en rustgevend om naar te kijken.
Beetje zo'n dreamy foto.
Voor net nog wat meer 'compleetheid' zou het wat mooier zijn geweest als die bomengroep (linkerzijde) zowel bovengronds alsmede de spiegeling in het water er helemaal op zouden staan.
M.a.w. een paar opnames van boven naar beneden en nog wat naar rechts toe (b.v. 4 x 4 en dat dan samengesteld) wat meer beeldmateriaal.
En die (bad)eendjes? Gewoon lekker laten waar ze zijn. :Y

@Evano Jouw Spotlight is prima. Ik sluit me wel aan bij de andere commentaren, de 'rommelige' grasoever aan de linkerzijde doet afbreuk aan het algehele, strakkere, lijnenspel.
Ik zou ff die strook eerst gemaaid hebben. ;)
Puntjes op de i: de driehoek van plankier, steiger en oever zouden gezamenlijk naar de lichtbron, in casu het zonnetje, moeten wijzen. Maar ja, dan moet alles wel meewerken. :)
Misschien een beperktere DOF, zodat de oever linksvoor, en het begin van plankier niet helemaal in focus zijn, maar dat het focus punt zich richt naar lichtbron.

Hier eentje die ik na een aantal jaar weer eens tegenkwam en opnieuw (ietwat aangepast) plaats:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8492/8363641575_5c9b048597_c.jpg
Hike19 by Erik Haak, on Flickr
En nee, het rood is niet gefotosoept; da's echt zo. 8)
Alpenglühen
Dit was het uitzicht vanuit ons hotel, na een lange dag hiken vanuit Oostenrijk naar Italië.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
@ehtweak Het avondlicht op een berg is altijd erg mooi, maar deze foto ziet er erg onnatuurlijk uit (ondanks dat je het niet het geshopt). Door de rode gloed op de berg ervoor lijkt het net of je met de brush wat bent uitgeschoten. Hetzelfde heb ik met de top van de berg die weer net niet rood is (zal wellicht door een wolk komen).

Onderstaande foto afgelopen week geschoten in IJsland. We reden naar onze overnachtingslocatie, maar vlak daarvoor stond dit oude verweerde huis:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1747/28520637718_548b804a93_c.jpg

Het verweerde effect geeft de plaat een beetje een HDR-look, maar het is gewoon een enkele belichting en er is op de kleurtemperatuur na niets aan gedaan. De combinatie van de fletse achtergrond, het contrastrijke huis en de geel/groene voorgrond met schapen die lijken op te gaan in het gras vond ik erg fraai. Het hekje links op de foto stoort mij enigszins, dus die zou ik misschien nog weg kunnen shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Barrycade

Through the...

Dat fletse is voor mij nou niet zo aantrekkelijk.

Ik mis wat contrast juist in de bergen en de wolken/lucht.
Ik denk dat je zonder polarisatie hebt geschoten?

De schapen vielen me pas later op omdat ze bijna dezelfde kleur en structuur als het "gras" hebben.
Ik vind een breedbeeld verhouding zonder schapen prettiger kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BugBoy schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:48:
@ehtweak Het avondlicht op een berg is altijd erg mooi, maar deze foto ziet er erg onnatuurlijk uit (ondanks dat je het niet het geshopt). Door de rode gloed op de berg ervoor lijkt het net of je met de brush wat bent uitgeschoten. Hetzelfde heb ik met de top van de berg die weer net niet rood is (zal wellicht door een wolk komen).
Onnatuurlijk? :? Het is een specifiek natuurlijk verschijnsel:
Alpenglühen

Juist die bijzondere rode gloed maakt het 'speciaal'. En ja, soms zit er een schaduwplek; so what? :)
Anders is het maar een gewoon berglandschapje... (en als je goed kijkt, ook hier weer schaduwplekken rond de toppen)
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/384/18609212052_8bca00df04_c.jpg
Langtaufers2012Pano12 by Erik Haak, on Flickr

Dit is trouwens de live webcam van die locatie:
https://www.langtaufererhof.it/de/webcam/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
ehtweak schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:54:
Onnatuurlijk? :? Het is een specifiek natuurlijk verschijnsel:
Alpenglühen
Ik schrijf niet dat het onnatuurlijk is, maar dat het er voor mij niet natuurlijk uitziet en ik eerst dacht aan slecht fotoshop werk. Ik heb getracht dit verder te onderbouwen waarom ik dat vind. Ik besef dat het een natuurfenomeen is, maar ik vind dat het op deze foto gewoon niet heel erg fraai uitpakt. Maar het staat je natuurlijk helemaal vrij om het daarmee hardgrondig oneens te zijn. :)
Barrycade schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:31:
Dat fletse is voor mij nou niet zo aantrekkelijk. Ik mis wat contrast juist in de bergen en de wolken/lucht. Ik denk dat je zonder polarisatie hebt geschoten?

De schapen vielen me pas later op omdat ze bijna dezelfde kleur en structuur als het "gras" hebben.
Ik vind een breedbeeld verhouding zonder schapen prettiger kijken.
Als de bergen en wolken meer contrast hadden gehad, dan was het huis veel minder naar de voorgrond gekomen (IMHO). Hierdoor wordt de foto daarmee wat rommeliger, omdat je teveel onderwerpen krijgt in de foto.

Die schapen hoeven ook niet op te vallen, want dat leidt alleen maar af van het hoofdonderwerp. Ik probeer meestal juist maar één onderwerp in de foto te hebben om wat meer rust te creëren. Ik heb de foto ook nog zonder schapen en het huis wat groter (zelfde punt, maar meer tele), maar ik vind loze ruimte vaak wel mooi in een foto.

[ Voor 46% gewijzigd door BugBoy op 28-05-2018 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 22:20
Grappig om te zien hoe het oordeel over de foto van ehtweak wordt beïnvloed door de vraag of je het natuurverschijnsel Alpenglühen herkent.
Herken je het dan vind je het een gave foto, herken je het niet dan vind je het er maar onnatuurlijk uitzien.

flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:18
@BugBoy Ik vind de compositie mooi zo, ik vind de foto wel iets te flets. Begrijp wat je met de foto wilt bereiken, maar iets meer contrast zou de foto wat mij betreft goed doen.

@ehtweak Erg surrealistisch die gloed zo, wel gaaf! Vind de donkere hoek rechts wat te prominent.

Van mijn kant eindelijk wat zomersere platen :)

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1751/42488843722_a160e02342_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1738/42364475932_40a5a49df0_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@BugBoy Mooie compositie en super onderwerp maar ik vind de lucht wat minder interessant. Met beter licht zou dit echt een topplaat geweest zijn... Dat hekje stoort mij totaal niet. Past er prima bij. En is ook in 3 minuten weg te clonen als je een keer wil kijken of ie echt beter wordt zonder...

@ehtweak Deze is neit echt aan mij besteed. De compositie vind ik wat rommelig. Halve huis links kijkt niet lekker en dat stroompje komt precies in het midden het frame in. Zou mooier/rustiger geweest zijn als die uit de rechter onderhoek het beeld in gekomen zou zijn. Ook voelt de lucht onnatuurlijk aan. Te donker en teveel contrast.

@MattiB Doe mij die eerste maar! Die tweede is ook mooi maar ik vind de omgevallen boom eerder storen dan iets toevoegen. Maar die eerste plaat. Lekker hoor. Heerlijke symmetrie, mooie reflecties en leidende lijnen. En nog een bootje als bonus onderwerp. Prima plaat. Uitprinten en ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Grappig dat je dit opmerkt.
Het 'Endstation' was slechts een aanvulling op de eerdere foto van het 'Alpenglühen'.
Puur om te laten zien hoe het er overdag, midden in de zomer, uitziet.
Het gaat hier vooral om de naam 'Endstation'. De weg houdt hier op, vanaf Bar Endstation kun je alleen nog te voet verder... :)

En ja, ik kan er ook niks aan doen, maar op die hoogte, in die tijd van het jaar, is de lucht gewoon zo akelig blauw. Het contrast is zo enorm, het valt me eigenlijk nog mee dat mijn camera het fatsoenlijk vastlegt. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@MattiB lekkere platen weer! Mooi licht bij beide foto's, en dat bootje breekt fijn de symmetrische compositie. Steigertje lijkt net niet helemaal symmetrisch vastgelegd, maar goed, lijkt me dat dat goed verklaard kan worden doordat 't steigertje met de hand is aangelegd en gewoon van zichzelf een beetje scheef is.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:59

Deathchant

Don't intend. Do!

@MattiB 1 is echt super!! Niks meer aan doen. Die 2e...ja het licht is wel mooi, maar ik hou zelf niet zo van dat extreem zachte.Lijkt alsof je dat zo erin gemaakt hebt ipv dat het de werkelijkheid is.

@ehtweak Mooie foto! Jammer dat de boomlijn onderaan een beetje lijkt weggecropt en het huisje niet helemaal erop staat. Mooie kleuren en contrast!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Bedankt allemaal voor de positieve feedback :)

Tijd voor wat nieuws:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1725/27931124527_c16a13090c_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1724/28975939888_139a2ba6d3_c.jpg[

[ Voor 30% gewijzigd door MattiB op 17-06-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@MattiB Ze zijn beiden wat mat, alsof je contrast+shadows -30 gedaan hebt ofzo. Ik ben meer fan van de wat natuurlijkere looks en ietsje meer contrast.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
@Deathchant Heb de 2e aangepast, kon me wel er in vinden dat die iets te dof was. De eerste ben ik wel tevreden mee. Een nachtje slapen doet soms wonderen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Recht tegen de zon in, is meestal niet zo'n goed idee. :N
Flare, spiegeling van je lenselementen in het objectief, hard tegenlicht, donkere schaduwen en meer van die ellende. :Y

En toch kan het wel. 8)
85.000.000.000 liter water stevig vastgehouden. Sinds 1955 in bedrijf.
Wikipedia: Kraftwerk Kaprun – Wikipedia

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/919/41526694570_f9c96b6b0a_c.jpg
KaprunStauseen38 by Erik Haak, on Flickr
'Klockerin', 'Bärenkopf', 'Hohe Riffl', 'Hocheiser' @ 'Mooserboden Stausee' reservoir as seen from 'Höhenburg'. Kaprun, Salzburg, Austria.

Was nog ff aan het twijfelen of ik zon + lensspiegeling (rechts van het midden, bovenaan de foto) nog weg zou halen, maar ik heb 't doelbewust erin gelaten.
En als je goed kijkt, zie je in het water, ietsje schuin onderaan (in het midden), ook een lichte streep van de lensreflecties.

Oh ja, maar dat is neem ik aan wel duidelijk, ;) het is een samengestelde opname.
Onderdeel van dit album: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157648402502726

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 11-07-2018 14:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Die eerste is super. Kijkt heerlijk weg. Twee prima aandachtstrekkers en mooie reflecties. Die tweede heeft potentie maar vind ik wat te druk.

@ehtweak Mooie pano plaat hoor. Prima onderwerp en mooie uitvoering. Zou alleen die flare even wegpoetsen want die voegt niet zo veel toe vind ik.

Zelf net terug van Bretagne. Prima plek om als fotograaf rond te hangen maar ik had wel twee smurfen op sleeptouw en dat maakt zaken wel weer iets lastiger. Toch prima platen kunnen schieten en ben nog druk aan het uitzoeken. Maar dit is eentje die ik wel goed gelukt vond. De kliffen bij Plougrescant bezocht en die zijn erg mooi. Het huis tussen de rotsen daar is ook leuk maar de kliffen waren wat mij betreft toch de echte bezienswaardigheid. En als de hei dan ook al in bloei staat, helpt dat ook nog een handje.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1798/42145327660_cfa1151f81_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

MattiB schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:57:
Bedankt allemaal voor de positieve feedback :)

Tijd voor wat nieuws:

[afbeelding]

[afbeelding][
De eerste is nice. Ik zie mezelf al wel vakantie vieren in dat huis. Bij de tweede lijkt de bewerking me wat gek, geen idee of het aan mijn monitor ligt maar er zijn delen helder op een onnatuurlijke manier, zoals stukken van de stijger.
Kijkt lekker, maar de rotsen op de horizon staan best wel centraal. Wat zou er gebeuren als die iets naar rechts op zouden schuiven zodat links wat meer water in beeld komt?

Ik was al een tijdje op zoek naar een zonsondergang/-opgang die ik op wat groter formaat boven het bed in de slaapkamer kan hangen, dus vanmorgen vroeg opgestaan en even naar de rivier gereden voor een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rm1l07QBkfinlTnQcnxVs4TX/full.jpg

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@AtleX Leuke plaat. Niet echt landschap imho maar dat mag de pret niet drukken. Vind wel dat de balans erg naar links ligt. Alles gebeurt links en rechts is beetje ondergeschoven kindje. Donkerder en halm uit focus.

Ik begrijp goed wat je over mijn plaat zegt. Rotsen rechts bovenin, hei links onderin en wat meer zee zou wellicht mooier geweest zijn. Maar hoe hard ik ook aan mijn zoomring draaide, wijder dan 12mm ging ie niet :P . Dit was het best wat ik op die plek kon doen. Maar ik heb nog bredere platen en als alles uitgezocht is, zal ik daar vast nog wel iets van posten hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:13:
Rotsen rechts bovenin, hei links onderin en wat meer zee zou wellicht mooier geweest zijn. Maar hoe hard ik ook aan mijn zoomring draaide, wijder dan 12mm ging ie niet :P . Dit was het best wat ik op die plek kon doen.
Wellicht een tip voor een volgende keer:
Als je meer in beeld wilt, maar niet kunt/wilt zoomen; kun je natuurlijk ook gewoon >1 opname maken en die later aan elkaar stitchen! Heb je bovendien meer keuze(vrijheid) qua uitsnede. :)
bijkomend voordeel: geen WA objectief vervormingen...

M.a.w. de getalletjes op je objectief behoeven geen excuus te zijn om iets niet in beeld te brengen! Zeker met stationaire landschappen is dit een non-issue. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak I know. Heb ook genoeg pano sequences geschoten daar dus dat had hier ook gekund inderdaad. Maar dat kwam op dat moment niet bij me op en dacht ook dat ik er wel genoeg op had staan. Maar meer was hier wel beter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:41

NMH

Moderator General Chat
Erg mooie platen zoals gebruikelijk. :) Vooral de tweede is erg mooi met de pasteltinten (zowel in de lucht als in de bomen, de haarscherpe steiger en het gladde water. Ook netjes dat je nergens dichtgelopen schaduwen hebt, wat makkelijk gaat met zo'n vurige lucht. Exposure stack? :) Enige dat ik misschien anders zou doen is een klein stapje naar links zodat de zon precies in het verlengde zou liggen van de rechterrand van de steiger, om zo een nog sterkere leading line te krijgen.
Mooie foto, ik geloof niet dat ik ooit zo'n dubbele dam heb gezien. Wat een beetje jammer is is dat er een stukje van de bergtop links mist. Dat komt waarschijnlijk omdat je de camera niet verder om hoog kon richten omdat je dan de zon vol in de lens had, maar toch jammer. Verder is het contrast vrij hard, maar dat is vrij onvermijdelijk als je midden op de dag in volle zon fotografeert, zeker op hoogte in de bergen. De "look and feel" van de foto (harde contrasten, strakblauwe lucht) deed me een beetje denken aan een artikel dat ik een tijdje terug op Wikipedia las: Day for night.
Op zich een nette plaat en goed belicht, maar ik mis een beetje de "wow factor". Je andere foto van de kliffen heeft dat al veel meer wat mij betreft, aangezien je daar de zee en de rotsen ziet en hoe de kliffen langs de kust liggen.
offtopic:
C64 bezitter? :)
Ik hou wel van dit soort silhouet-tegen-zonsopgang (of ondergang) platen, maar ik vind de uitvoering hier net wat minder. Een deel van de halmen is onscherp (ze allemaal scherp krijgen was waarschijnlijk lastig omdat ze relatief dicht voor je lens staan waar je minder DoF hebt dan verder naar achteren) en de oever aan de overkant van de rivier is zo onscherp dat het er bijna uit ziet alsof hij in photoshop met een zwarte brush is ingeschilderd ;). Ik denk dat hij beter was gelukt als je de focus op de oever aan de overkant had gelegd, maar dan had je waarschijnlijk problemen gehad om de halmen op de voorgrond scherp te krijgen. Misschien dat het gelukt was als je iets meer afstand had genomen.

Dan nog eentje van mezelf:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1891/29371546177_b1b639756e_c.jpgSunrise over Sion by Niels Hageman, on Flickr
Vorig jaar geschoten in Zwitserland, maar nu pas er eens voor gaan zitten om hem af te maken in Photoshop. Alle feedback is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 21:32
@NMH Erg mooie foto. De donkere voorgrond werkt goed en er zit lekker veel detail in. Kan prima aan de muur. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NMH Dank je voor je reactie.
Ik kan je verzekeren, het was zeer zeker geen 'Day for night'.
Maar idd, de zoninval was net op het randje van de opnames. En dankzij de DR van de D800E was/is het eigenlijk geen probleem, zo'n tegenlicht opname.

Leuke framing bij "Sunrise over Sion"; links en rechts die donkere gedeeeltes. Het dorpje, rechts op de (donkere) helling had wat mij betreft iets meer opgehaald mogen worden uit de schaduwen.

ps: het is toch een pano, geen landschap? Of is het een landschapspano?
Whatever, maar volgens indelingen alhier dienen we onderscheid in de categorie te maken tussen een landschap en panorama's, terwijl het vaak landschapspanorama's zijn. ;)
Snap jij het nog? Ik niet meer... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
ehtweak schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:32:
@NMH Dank je voor je reactie.
Ik kan je verzekeren, het was zeer zeker geen 'Day for night'.
Ha sorry, ik had wellicht wat duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde dat de foto door zijn hoge contrast en heldere lucht wel geschikt was om "om te katten" in een nachtfoto met de technieken die op die wiki-pagina staan, that's all. :)
Leuke framing bij "Sunrise over Sion"; links en rechts die donkere gedeeeltes. Het dorpje, rechts op de (donkere) helling had wat mij betreft iets meer opgehaald mogen worden uit de schaduwen.
Thanks voor de feedback! Ik heb behoorlijk lang getwijfeld wat ik met die twee "voorgrondbergen" aan moest. Ze waren al vrij donker op de oorspronkelijke foto aangezien ze diep in de schaduw liggen en aangezien de zonnige bergen op de achtergrond het onderwerp van de foto vormen heb ik er voor gekozen om ze nog wat donkerder te maken zodat het (bijna) silhouetten werden. Daarbij bleef het dorpje rechts echter zichtbaar omdat de gebouwen daar zo licht zijn. Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik die gebouwen wat op moest halen of, als andere uitereste, juist de hele berg zwart moest schilderen omdat het dorp zo "net niet" was. Uiteindelijk kreeg ik met het eerste niet echt een bevredigend resultaat en vond ik het tweede een beetje te bruut waardoor het uiteindelijk zo is gebleven. Maar ideaal is het niet inderdaad.
ps: het is toch een pano, geen landschap? Of is het een landschapspano?
Whatever, maar volgens indelingen alhier dienen we onderscheid in de categorie te maken tussen een landschap en panorama's, terwijl het vaak landschapspanorama's zijn. ;)
Snap jij het nog? Ik niet meer... :+
Ik had niet eens gezien dat er een apart pano-topic was. :) Niet echt een praktische indeling IMHO als je verzameltopics hebt voor bepaalde onderwerpen en bepaalde technieken aangezien je dan foto's hebt die in beide topics passen. Ik zat trouwens wel te twijfelen tussen topics, maar dan tussen het landschapstopic en het zonsop/ondergang topic. Uiteindelijk vond ik het primair een landschap waar "toevallig" de opgaande zon op scheen, dus heb ik hem hier gepost. Maar goed, het is inderdaad een pano, dus hij had ook in het andere topic gekund. Nouja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MattiB
@NMH Mooie plaat, mooie details en lekkere diepte werken door de donkerdere delen.

@sys64738 Prima foto, fijn om naar te kijken. Ik vind hem misschien wat aan de krappe kant, maar ik weet niet wat er omheen staat.

De pano van dezelfde plek is al veel gaver :)

Vorig weekend weer op een van mn favoriete plekken geweest. Het mist seizoen is geopend.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1900/29413015237_5403e66f00_z.jpgSummers End

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1846/44351697092_34cabd08a8_z.jpgAutumn is coming

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1879/44300481722_5fab9114e9_z.jpgEnd of Summer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
@MattiB heel nice! Vooral de laatste vind ik een hele fijne sfeer hebben. Waar is dit? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
Thx @Hahn ! Deze foto's zijn genomen in het Finse Nuuksio nationale park, voor mij op minder dan een half uurtje rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Bekend stekje inderdaad. Al vaker op foto's van je voorbij zien komen. Niet verkeerd, zoiets op half uurtje rijden van je huis...

Zijn ook weer mooie platen. Heerlijke rust straalt er van af. Die laatst is ook mijn favoriet. Mooie scene zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
@MattiB Prachtige sfeerfoto's weer. Ik wordt wel een beetje jaloers hoor, dat je zulke mooie landschappen binnen handbereik hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@MattiB Die laatste is gaaf! Even een mindfuck, zo in het klein leek 't alsof de planten naast de steiger in ;n reflectie zitten, zag pas later dat het echt planten zijn.
De eerste foto heeft wat veel lege ruimte bovenin het frame, de tweede is mooi voor de mistsfeer maar mist (haha) een duidelijk onderwerp.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:39
@MattiB Ik vind de eerste heel mooi met de vage zon die de mist belicht, en de boom als tegengewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MattiB 'End of Summer'; vooral het RVS trapje aan het einde van de steiger geeft een subtiele kwinkslag aan zo'n natuurfoto. Gewoon, een zwembad in een natuurlijke omgeving. 8) :)

Ben net terug van een Österreich Urlaub.
ehtweak in "Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2"
Blijf het machtig & indrukwekkend vinden, die stenen kolossen:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1966/43163550170_504e7b9aa7_c.jpg
PWiechenthalerHuette18 by Erik Haak, on Flickr

Meer van die locatie, in dit album: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157648955601700

Mooie Plaatjes   

• MattiB
@ehtweak Opzich aardige plaat al mis je een beetje het gevoel van schaal en hij is redelijk recht toe recht aan.

Mag ik vragen waarom al je platen altijd op klaarlichte dag geschoten zijn? Zonsopgang of ondergang is toch meestal wat spannender. Met name omdat je zo vaak in die regio bent.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MattiB schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:36:
@ehtweak Opzich aardige plaat al mis je een beetje het gevoel van schaal en hij is redelijk recht toe recht aan.
Gevoel van schaal? Die pukkel is 2347m hoog. :)
Maar die begroeiïng met Pinus Mugo (Bergden) geeft toch aardig aan hoe groot(s) alles is?

@Hahn , @MattiB Bekijk 'm eens op hoge resolutie: https://c2.staticflickr.c...63550170_94d69c8020_o.jpg.
Dan zie je de details (inclusief Gipfelkreuz), paadjes, e.d; dat geeft imho een beter idee van grootte.
MattiB schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:36:
Mag ik vragen waarom al je platen altijd op klaarlichte dag geschoten zijn? Zonsopgang of ondergang is toch meestal wat spannender. Met name omdat je zo vaak in die regio bent.
Ja hoor, dat mag je best vragen.
Noem het luiheid, noem het de praktische realiteit. Maar vaak zijn dit soort locaties 3 uur omhoog, 3 uur omlaag (of zoiets). En ik slaap 's-avonds het liefst in een goed bed van ons hotel. De slaapzaal van een berghut is niet aan mij besteed; dat kost me m'n rug. :|
M.a.w. in het donker vertrekken is niet mijn ding. In het donker naar beneden vind ik niet veilig genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2018 12:10 ]

Mooie Plaatjes   

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
ehtweak schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:00:
[...]

Gevoel van schaal? Die pukkel is 2347m hoog. :)
Maar die begroeiïng met Pinus Mugo (Bergden) geeft toch aardig aan hoe groot(s) alles is?
Of 'ie nou 2347m of 8000m hoog was geweest, voor mij komt de schaal ook niet echt over op deze foto. De begroeiing zegt mij verder ook niks, op de lichtere boom (veel dichterbij) na kan ik niet zeggen of dit bomen van 2 meter of 10 meter hoog zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 21:20
@ehtweak: prachtige omgeving, en ik heb niet zo'n moeite met het volle licht, gezien dat harde contrast ook wel weer wat gaafs heeft :) Ik ben het er wel mee eens dat ik niet écht een idee van schaal krijg. Het had bij wijze van spreken ook een flinke rotswand met struiken ervoor kunnen zijn, in plaats van een berg met bomen.

Uiteraard mag er ook op mijn 'werk' geschoten worden. Ik ben altijd enorm jaloers op mooie landschapsfoto's, maar heb er nog nooit een gemaakt waar ik blij mee was. Gisteren voor het eerst iets dat ik durf te laten zien. Ik vind het nog niet fantastisch, maar het is wel eens iets waar ik met een glimlach naar kan kijken, en dat heb ik zelden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8tfClMEndnghoXmT9pDOGrcT/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 30-09-2018 22:33 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:18
@NMH Prachtig licht en een heel mooi panorama, knap dat je dit zo lang kan laten liggen, ik wil bij thuiskomst altijd de foto's checken.
@MattiB Wederom fijne platen en voor mij ook die derde die eruit springt, je wordt echt het landschap ingetrokken en lekker mistig. Beetje fris al om te zwemmen denk ik.
@ehtweak pfff, dat moet inderdaad een warme klim geweest zijn, mooie pukkel hoor! Voor de volgende keer iets van een meetlat meenemen die je dan in het landschap kan plaatsen? ;)
@Wormaap komt al in de buurt inderdaad, de zon is alleen net wat te uitgebeten, volgende keer net iets eerder, met een kleiner diafragma, of proberen de zon achter een schuur of boom te krijgen? Ook misschien de weg niet zo recht in het midden, maar ergens naar toe leidend vanuit een hoek. Ik heb daar zelf ook geen opleiding voor hoor, composities, maar deze is wel erg recht in het midden zo.

Ik had deze keer de Minolta MD 200 2.8 mee op vakantie, altijd leuk als zo'n oudje nog best mooie plaatjes kan opleveren. Dit was op een wandelingetje in de Picos de Europa (omhoog met de kabelbaan en terug gelopen):
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1979/45025072401_cba2600183_c.jpgMountain sheep by e2015clips, on Flickr

12 Augustus 2026 weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Laatst online: 22:40

Karel V

Een simpele ziel

Mooi contrast tussen lichte voorgrond en donkere achtergrond. Geeft je foto een flinke boost. Kijkt erg prettig weg alleen vraag ik me af of de foto mooier wordt als je hem aanzienlijk cropped. Je onderwerp is nu erg ver af. Dan ben je ook van de lichte strepen op de linkerkant van je foto af die het contrast tussen licht en donker nu wat breken.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
@Wormaap

Je compositie is over nagedacht en is niet vekeerd. Ik had zelf eventueel wat minder lucht op de foto gezet.
Daarnaast zoals andere al aangeven ben je eigenlijk net te vroeg of te laat. Lijkt me een zonsondergang?
Hierdoor is de zon nog te vel en zorgt dat voor een grote overbelichte vlek.

Zo'n foto werkt bijna het beste wanneer de zon net onder is gegaan.
Verder is de foto over het hele vlak overbelicht en te flets. Probeer eens wat met contrasten te werken. Dit heeft weer voornamelijk te maken met het tijdstip.

Iets betere timing dus, zoek bijvoorbeeld op wanneer en waar de zon ondergaat. (Handige link: http://app.photoephemeris.com)

@E-clips Geslaagde plaat , de contrasterende kleuren tussen de voor en achtergrond werken goed. Je onderwerp staat wel erg in het midden. Wat meer ruimte in de kijkrichting van de dieren zou misschien mooier zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-clips
@Karel V en @MattiB bedankt voor jullie reacties

Zou dit een betere crop zijn voor een lekkere compositie?

Schaapjes Crop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Zo is ie idd beter d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
ehtweak schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:00:
Ja hoor, dat mag je best vragen.
Noem het luiheid, noem het de praktische realiteit.
[...]
Dat ken ik :). Golden hour is het mooist voor landschapsfotografie, maar dat is vaak moeilijk in te passen in een vakantie, zeker als er ook anderen mee zijn.
Mooi Hollands landschap en lucht; echt een sfeerfoto. De plaat is mooi symetrisch met een kaarsrechte weg precies in het midden (netjes!). De zon is een wat grote overbelichte vlek geworden, maar dat vind ik eigenlijk niet eens storend in de foto. Enige dat me opvalt is dat de weg volgens mij wat lichter is dat hij zou moeten zijn met deze stand van de zon; is dit een HDR foto?

Dat niet tevreden zijn over je eigen foto's en jaloers zijn op andermans foto's is overigens een bekend gevoel :)
Inderdaad een mooi contrast tussen de "groene" en de "blauwe" berg, maar ik mis een beetje een voorgrond onderwerp. Een mooie grote boom dicht bij de camera aan de linker of rechterkant van de compositie had denk ik een stuk meer dieptewerking gegeven. Maar goed, die moet natuurlijk wel voorhanden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@E-clips Of je plaatst de schaapjes helemaal in de hoek, om de grote leegte van de achtergrond te benadrukken.
Zoiets: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ANMdS8qVM83s8UMotjJMvM46/full.jpg

...toch knap, dat photoshop zomaar nieuwe schaapjes creëert...

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 01-10-2018 21:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Mee eens, sterk punt ook Matti over de kijkrichting van de dieren! (y)

Uiteindelijk zou ik ergens tussen de huidige uitsnede en die van ehtweak gaan zitten.

@NMH Vind je deze foto nu te vlak, zeg maar 2D? Persoonlijk vind ik dat in deze foto prettig wegkijken.
Ik ben het met je eens dat drie vlakken, voorgrond/midden/achtergrond, meer dieptewerking geeft en over het algemeen beter werkt. Of lijnenspel op de voorgrond dat je richting het onderwerp trekt. Alleen een boom dicht bij de camera lijkt me hier best lastig met je dof en focus af te stemmen. In dit geval vind ik het cleane van deze foto juist zo sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Nee, deze doet het niet echt voor mooi. Hele mooie berg maar er zit geen referentie (iets van mensen of ander spul waarvan je weet hoe groot het is) en daardoor gaat het gevoel van schaal beetje verloren. Ook is die boom in het midden niet zo lekker.

@Wormaap Goed begin. Compositie werkt op zich wel maar je had hem uurtje eerder of later (was het zonsondergang?) moet schieten. Nu staat de zon nog iets te hoog. Als ie net achter de horizon had gezeten, zou de lucht mooi opkleuren en wordt het meteen een veel interessantere foto. Licht is alles.

@E-clips Doe mij die 2e crop maar. Heerlijk. Deze kan prima centraal zo met die knik erin. En die achtergrond is super. Moest twee keer kijken voor ik zag wat het was. Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-clips
Thanks voor de tips allemaal (en de extra schaapjes), ik hou t op de tweede crop. Weer wat geleerd d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 21:20
@E-clips @MattiB @NMH @sys64738 thanks voor het commentaar :) Het was inderdaad vlak voor zonsondergang, en het is inderdaad een HDR. Voordeel daarvan is dat ik in ieder geval een deel van het commentaar meteen kan uitproberen. Zelf vond ik het uitgebeten stuk rond de zon in dit geval niet zo erg (maar ik ben daarin sowieso wat makkelijker dan hier op t.net gangbaar is, dus ik ben de vreemde vogel daar :+), maar ik wilde het toch even proberen met een wat andere versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cQdDlJmNY1lq1TcwDMoRtdtb/full.jpg

Wat minder 'washed out' over het algemeen. Van de ene kant krijgt de lucht zo wat meer kleur, maar aan de andere kant is het 'Fields of Gold'-effect ook wel duidelijk minder. Wat vinden jullie?

Qua compositie vond ik het sowieso allemaal niet zo spannend, daar in de polder. Ik heb ook geprobeerd de weg vanuit de hoek de foto in te laten lopen en de rechterrand ervan parallel aan de rand van het frame te zetten, maar dat was ook niet zo briljant.

Sowieso ga ik volgende keer wat langer blijven, want ná zonsondergang wil ik ook proberen. In dit geval waren de schoonouders met het eten aan het wachten, dus kon ik niet te lang blijven hangen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 02-10-2018 11:09 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Karel V schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:13:
@NMH Vind je deze foto nu te vlak, zeg maar 2D? Persoonlijk vind ik dat in deze foto prettig wegkijken.
Ik ben het met je eens dat drie vlakken, voorgrond/midden/achtergrond, meer dieptewerking geeft en over het algemeen beter werkt. Of lijnenspel op de voorgrond dat je richting het onderwerp trekt. Alleen een boom dicht bij de camera lijkt me hier best lastig met je dof en focus af te stemmen. In dit geval vind ik het cleane van deze foto juist zo sterk.
Dat mag, de foto is ook beslist niet lelijk of zo. :) Dat voorgrond ding was gewoon iets wat in mij op kwam. Semi-random observation nu ik nog eens naar de foto kijk: die achtergrond heeft wel wat weg van de wolkenbanden van een gasreus. Beetje een kruising van Jupiter en Neptunus. :)
Persoonlijk vind ik de oorspronkelijke versie mooier. Deze heeft weliswaar meer contrast, maar het gaat ten koste van de wat dromerige sfeer van de eerste foto en je hebt nu een grijze halo rond de zon. En zoals ik al zei, de overbelichte zon op de eerste foto was niet eens storend. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MattiB
Vorig weekend een ochtendje rond een moeras gehangen, daar was het al goed koud met -5

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1906/45036722041_11b1c08704_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1940/45058444611_9bc1f3dca7_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1976/45058420481_d9a29afbb4_c.jpg

Foto 1 is vanaf een uitkijktoren, daar was ik eigenlijk net iets te lang waardoor eenmaal beneden de mist snel wegtrok, Ik vind de zon op de laatste foto net iets te fel. Met nummer ben ik zelf wel blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Wauw! Who cares dat je te lang in die uitkijktoren zat. Met dit resultaat mag je niet klagen. Wat een mooie plaat. Die tweede is ook super en die derde is gewoon prima maar iets minder dan die andere tqwee.

Heb je nog ruimte aan je muur? Want 1 en 2 kunnen er zo op hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
@sys64738 Thanks! Klopt ook wel, ik was ook zeker op zoek naar een type foto als nummer 1. Volgende keer nog met iets minder mist zodat de zonnestralen beter doorkomen. Zo blijft er altijd wat om naar uit te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 23:28
MattiB schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:42:
Vorig weekend een ochtendje rond een moeras gehangen, daar was het al goed koud met -5

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Foto 1 is vanaf een uitkijktoren, daar was ik eigenlijk net iets te lang waardoor eenmaal beneden de mist snel wegtrok, Ik vind de zon op de laatste foto net iets te fel. Met nummer ben ik zelf wel blij :)
Foto één is lekker :9~ ! Bij foto 2 is de tint een beetje onnatuurlijk oranje, daar zou ik nog even naar kijken eigenlijk. Foto 3 zou het denk ik beter doen zonder boom links, en met het knuppelbruggetje wat minder in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MattiB Foto 'Endless Views' vind ik de meest relaxing 8) van het drietal.
En 'Torronsuo' oogt mij idd te oranje/rozig achtig.

Additionele opmerking: als ik die bekijk in een browser zonder kleurprofiel correctie is 'ie zelfs aan de roodbruine kant. Bekeken in een volledige kleurgecalibreerde browser dan is 'ie meer braunkoolbruin. ;)
Vind ik zelf sowieso een probleem bij roodtinten i.h.a. daar zie je heel snel een afwijking/overdrijving in.

Hier was de mist al ver opgetrokken:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1946/30185184307_568dd17543_c.jpg
BadFusch25 by Erik Haak, on Flickr
De laatste wolkenflarden trekken door de bossen omhoog.
Link naar het origineel

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Poeh, pijn aan mijn ogen ;) Ik zou het contrast omlaag schroeven, de blacks wat hoger, shadows wat hoger en de clarity in de lucht een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd; dat deed het ook irl. :Y
bekijk 'm eens op groot formaat; dan komt het al heel anders over...

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 08-10-2018 23:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
De donkere partijen zijn ook mij wat te donker en de lucht ziet er niet helemaal jofel uit. Ik denk dat je iets te enthousiast aan de schuifjes getrokken hebt. Ook is de witbalans niet helemaal uniform lijkt het: rechts een beetje een cyaan/groene zweem en links een beetje magenta. 't Is heel subtiel hoor, misschien verbeeld ik me dingen.

Qua compositie doet hij het ook niet voor mij. Mijn blik wordt heel erg getrokken naar het door de zon belichte stuk helling in het midden, en dan zit er een heel stuk niet bijzonder interessante lucht boven en onder/rechts/links van die donkere stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Isdatzo Ik weet niet of je wel eens op dit soort locaties, bij deze condities, bent geweest, maar de lucht in de Alpen, vlak na een regenbui, ziet er echt zo uit.
En nee, ik trek niet aan schuifjes... ;) Is dat een LR 'ding' of zo? (ik gebruik geen LR)

Maar, toegegeven, bekeken op het postzegelformaat alhier, of nog erger, op een miniatuurschermpie van een slimfeun, oogt het heel erg hard qua contrasten. :|
Zodra je 'm op vol formaat bekijkt, zie je ineens de denneappels in de naaldbomen op die donkere voorgrond hangen. :)
En wat betreft WB; ik schiet in RAW. En bij de stitching/pp van dit landschap zijn de RAWs omgezet met een fixed WB van 'Direct Sunlight'. Vergeet ook niet dat, door de breedte van de totale serie van opnames, de tinten lichtjes veranderen irl, doordat je kijkhoek t.o.v. de zon, verandert.
(ik zie trouwens een egale luchtpartij qua tinting)

Nogmaals, het blijft lastig, zelfs met een DSLR met een prima DR, om dit soort omgevingen vast te leggen. Zelfs mijn eigen ogen hebben moeite om zich aan te passen.
Is dat erg? Vind ik niet. Juist daarom probeer ik het in digitale vorm te reproduceren en voor anderen aanschouwbaar te maken.

Als voorbeeld van waar het echt een probleem wordt. En dan bedoel ik die koperen ploert die alles overstraalt, in combinatie met de luchtgesteldheid, dit:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1905/30011940367_375a6981d4_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1949/44032983875_f415481249_n.jpg
Dan sta je zelf in de schaduw, en kun je al nauwelijks naar het dal kijken, zo fel is het licht, zo enorm intensief zijn de kleuren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:27
@MattiB heerlijke sfeervolle platen!
@ehtweak ik volg het eerdere commentaar. De contrasten zijn net wat te hoog. Inderdaad wel mooi hoe die wolkenflarden door de bossen omhoog trekken :)

Even geleden in de vroege ochtend op de Ginkelse Heide.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1968/45196237341_d6c075814a_c.jpgMisty morning by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
ehtweak schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:47:
@Isdatzo Ik weet niet of je wel eens op dit soort locaties, bij deze condities, bent geweest, maar de lucht in de Alpen, vlak na een regenbui, ziet er echt zo uit.
En nee, ik trek niet aan schuifjes... ;) Is dat een LR 'ding' of zo? (ik gebruik geen LR)

Maar, toegegeven, bekeken op het postzegelformaat alhier, of nog erger, op een miniatuurschermpie van een slimfeun, oogt het heel erg hard qua contrasten. :|
Zodra je 'm op vol formaat bekijkt, zie je ineens de denneappels in de naaldbomen op die donkere voorgrond hangen. :)
Ja hoor, ik kom geregeld in de Alpen onder eigenlijk vrijwel alle weersomstandigheden. Ik zal eens kijken of ik later wat plaatjes op kan duikelen. En ja, ik begrijp dat goede belichting af en toe lastig kan zijn.

Verder bekijk ik dit topic op een prima (en gekalibreerde) monitor en heb ik voordat ik mijn commentaar gaf ook de grotere versie op Flickr bekeken. Wat de schuifjes betreft: ik dacht dat het duidelijk was wat ik bedoelde. Of ze in Lightroom zitten? Vast wel, maar ik gebruik Lightroom alleen als fotobeheer-software. Ze zitten in elk geval in Photoshop: levels, hue/staturation, etc etc. Die opmerking maakte ik omdat ik het idee heb dat je de lucht qua belichting een heel stuk naar beneden getrokken hebt en het contrast in de schaduwrijke delen verhoogd hebt.

De donkere partijen zijn gewoon heel prominent aanwezig (kijk ook naar het histogram bv), en voor mij persoonlijk werkt zo'n beeld niet dan. Verder even goede vrienden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Isdatzo Dank voor de toelichting!

Enne, die sliders gebruik ik niet. ;)
Isdatzo schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:57:
[...]

Die opmerking maakte ik omdat ik het idee heb dat je de lucht qua belichting een heel stuk naar beneden getrokken hebt en het contrast in de schaduwrijke delen verhoogd hebt.

De donkere partijen zijn gewoon heel prominent aanwezig (kijk ook naar het histogram bv), en voor mij persoonlijk werkt zo'n beeld niet dan. Verder even goede vrienden natuurlijk.
Maar die donkere partijen zijn ook heel prominent; op de bronbestanden zelfs nog 'erger'.
Ik heb zelfs de donkerste gedeeltes nog wat opgehaald, kun je nagaan.
En die lucht? Ja, die is zelfs nog helderder dan hier getoond.

Maar blijkbaar (en dat vind ik iedere keer weer frappant), moet het beeld aan een soort 'ideaalplaatje' voldoen. Noem het eigengereid, maar het is zoals het is. Voor mij geen 500px sausjes. :+

Probeer juist de beelden zo te tonen, zoals ze daar ter plekke overkomen naar de (toe)schouwer/fotograaf. En ja, afhankelijk van jaargetijde/tijdstip is dat soms 'heftig' qua contrasten.
Is dat erg dan? >:)

Desalniettemin; ik laat me niet ontmoedigen hoor. Ik blijf dit soort beelden plaatsen; u zijt gewaarschuwd! :)
En ik blijf inhoudelijke reacties op prijs stellen. :Y (ook al zijn ze niet wat ik verwachtte)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
Maar de camera legt de beelden ook niet vast zoals ze in het echt zijn. Als je de foto wilt laten lijken zoals het in het echt was, moet je heel vaak juist wél die sliders gebruiken...

(Onze oogjes doen zelf ook aan een soort van HDR, om het dynamisch bereik te vergroten, heb ik begrepen)

Hoe bewerk jij de foto's dan?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
ehtweak schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:20:
@Isdatzo Dank voor de toelichting!

Enne, die sliders gebruik ik niet. ;)

[...]

Maar die donkere partijen zijn ook heel prominent; op de bronbestanden zelfs nog 'erger'.
Ik heb zelfs de donkerste gedeeltes nog wat opgehaald, kun je nagaan.
En die lucht? Ja, die is zelfs nog helderder dan hier getoond.

Maar blijkbaar (en dat vind ik iedere keer weer frappant), moet het beeld aan een soort 'ideaalplaatje' voldoen. Noem het eigengereid, maar het is zoals het is. Voor mij geen 500px sausjes. :+

Probeer juist de beelden zo te tonen, zoals ze daar ter plekke overkomen naar de (toe)schouwer/fotograaf. En ja, afhankelijk van jaargetijde/tijdstip is dat soms 'heftig' qua contrasten.
Is dat erg dan? >:)

Desalniettemin; ik laat me niet ontmoedigen hoor. Ik blijf dit soort beelden plaatsen; u zijt gewaarschuwd! :)
En ik blijf inhoudelijke reacties op prijs stellen. :Y (ook al zijn ze niet wat ik verwachtte)
Goed dat je het zo sportief oppakt, het was ook helemaal niet vervelend bedoeld en het is fijn dat je het ook niet zo ziet. En inderdaad, blijf vooral je eigen stijl ontwikkelen. Ik ben nu stiekem wel een beetje benieuwd naar de RAW-bestanden. Hoe het ook zij: plaatjes uit de Alpen kan ik altijd waarderen.

Ik zal er binnenkort ook wat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:29
Fraai @Mavi86! Ik had misschien de lucht iets meer laten spreken nog (iets meer contrast misschien?)

-------------
Vanochtend op weg naar werk zag ik ineens een hele gave lucht. Door deze lucht, in combinatie met de mist over het veld, moest ik even stoppen om een foto te maken :)

Ik had helaas geen statief bij, dus ik moest het uit de hand doen. Het is een panorama bestaande uit 5 shots.
Toch blij dat ik gestopt ben om de foto te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WLyIeXNuyw2Scy2dOa8PFLIP/full.jpg
Ochtendlicht - 9 oktober 2018 - Asch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26

Tripl3 D

Brother in Arms

@PdeBie nice! Kan zo een landschap uit Lost in Space (2018) zijn.

Nee, zonder gekheid, mooi die kleuren, daar heb ik altijd wel een zwak voor in landschapsfotografie en paars zie je niet zo snel (buiten heide). Weinig detail, maar dat hoeft hier juist niet.
Ik ben zelf een simpele amateur en dit is mijn eerste bericht hier, dus ik vind het lastig wat voor technische dingen ik over een foto kan zeggen, maar in zijn eenvoud en kleuren spreekt deze me zeker aan.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:26
Mavi86 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:43:
@MattiB heerlijke sfeervolle platen!
@ehtweak ik volg het eerdere commentaar. De contrasten zijn net wat te hoog. Inderdaad wel mooi hoe die wolkenflarden door de bossen omhoog trekken :)

Even geleden in de vroege ochtend op de Ginkelse Heide.

[Afbeelding]Misty morning by Mario Visser, on Flickr
prima plaat, had de boom echter wel iets meer naar rechts willen zien staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
@PdeBie bedankt! de lucht was zo heftig dat ik zelfs de kleuren wat heb teruggedraaid in nabewerking haha. uit je reactie begrijp ik dat het toch wel wat meer had gekund :)

lekkere paarse kleurtjes in jou foto!

@rudyman85 dank! het is inderdaad een afwijkende compositie zo. ik hou ervan :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja van mij mogen kleuren wel knallen, maar dat zie je ook wel terug in mijn foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
@PdeBie Lucht heb je er mooi opgezet, bijzonder om te zien zo! Jammer dat je geen statief bij je had, is nu toch meer een snapshot (wel een mooie). Tevens lijkt de horizon wat scheef te staan.

@Mavi86 Tsja... Erg mooi. Mooie kleuren, lekker sfeertje. Topplaat!

@MattiB Ook niets op aan te merken, zelfde commentaar als bovenstaande! Super dat je dit in je achtertuin hebt liggen.

Zelf even de tijd genomen om onderstaande 2 te bewerken. Zelf (best) tevreden over. De eerste staat ook al in het solo topic, maar heb hem even verder nabewerkt en wil hem toch nog een keer delen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1851/30489871248_8df0ac2c5e_b.jpgZaanse Schans by Stefan Koelman, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1937/45203659642_786788e4ba_b.jpgSunset at the Zaanse Schans by Stefan Koelman, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Koelman, ik vind ze allebei een beetje aan de groenige kant. Is dat de bedoeling? Ik zou ff de magenta-cyaan slider wat meer naar magenta doen. +10 voor de eerste en +15 voor de 2e als ik het zo kan inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:34:
Koelman, ik vind ze allebei een beetje aan de groenige kant. Is dat de bedoeling? Ik zou ff de magenta-cyaan slider wat meer naar magenta doen. +10 voor de eerste en +15 voor de 2e als ik het zo kan inschatten.
Grappig ik vind dat juist wel mooi.
Ik vind ze enkel een tikkeltje onder belicht.
Ze mogen wat meer "pop" hebben.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Koelman87 Tja, de kleuren. Blijft altijd een discussiepuntje. :)
Was/is het over-the-top? Was het ter plekke echt zo, of was het in jouw herinnering zo?
Gewoon zo laten!

Waar ik wel wat aan zou doen, is de (niet uitgevoerde?) objectiefvervorming van je groothoekglas.
Valt vooral op bij de boerderij en de molens aan de linkerzijde; die vallen langzaam om... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Het is ook niet erg he, ieder heeft zijn eigen smaak, en dát is ook iemands referentiekader waaruit hij/zij commentaar geeft. Ik persoonlijk vind het te groen, maar een ander vindt het heel mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Ik vind de foto's van @Koelman87 ook te groen en de highlights lijken mij heel veer omlaag te zijn getrokken. De foto's ogen heel grauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
@Bovenstaanden: Lastig hoor... Is inderdaad vooral persoonlijk, ik vond ze juist mooi zo. In ieder geval bedankt voor de feedback!

Heb ze beiden aan de hand van jullie feedback wel iets bewerkt en vervangen. Samen met mijn vriendin geprobeerd het groene er iets uit te krijgen, hoewel we ze beiden niet 'te groen' vonden. Kan mogelijk ook nog aan de monitor liggen. Dat ze héél grauw ogen, kan ik me niet echt vinden, maar ook hier geldt, smaken verschillen!

Nog even wat achtergrond, het zijn beiden HDR's, gemaakt van 3 foto's met EV -1, 0 en +1. Samengevoegd en bewerkt in Lightroom. Is uiteraard stevig bewerkt, maar daar houd ik persoonlijk wel van. Ben erg fan van het portfolio en de stijl van Albert Dros, ook zijn foto's zijn dik aangezet (althans, dat denk ik...). Nu zit ik (nog) gigantisch ver van zijn niveau qua fotografie en nabewerking, maar probeer ook in mijn foto's die stijl te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Koelman87 De foto's van Albert Dros zijn qua kleuren vast en zeker aangedikt maar vergis je ook niet in zijn composities. Die zijn heel sterk!

Zelf ook nog maar weer even een foto plaatsen. Deze week in de ochtend op weg naar werk hoopte ik weer op een soortgelijke lucht als de vorige foto, maar die was er helaas niet meer (door de hogere temperaturen vermoed ik).

Wel kreeg ik iets anders fraais voorgeschoteld en heb daarom deze panorama gemaakt (dit keer wel met statief :+ )

klik voor groter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xrN91mmsIy4BTZXhwXUznUAD/full.jpg

Buren - oktober 2018 - Fujifilm X-T2 23mm f/2

De foto is op het stitchen na niet door de bewerkingsmolen gehaald. Alle foto's zijn JPG's met het Astia kleuren profiel van mijn Fujifilm X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
@PdeBie Het moment is mooi met die kleurovergang. De silhouetten zijn lekker scherp. Ik vind het wel jammer van die wolken, daar heb je uiteraard geen invloed op, maar het lijkt me de moeite waard om nog eens terug te gaan wanneer het volledig helder is.
AtleX schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:46:
Ik was al een tijdje op zoek naar een zonsondergang/-opgang die ik op wat groter formaat boven het bed in de slaapkamer kan hangen, dus vanmorgen vroeg opgestaan en even naar de rivier gereden voor een plaatje:

[Afbeelding]
Mooie plaat! Ik zou ook iets dergelijks willen schieten, want zoals je zelf al zegt, deze is mooi voor een slaapkamer. Met welke camera en lens is dit geschoten?

Zelf ben ik vandaag eens niet met ochtendgloren op pad gegaan, maar midden op de dag. Je krijgt er meteen heel andere foto's door. Gaandeweg liep ik tegen deze situatie aan, aanvankelijk werd ik getrokken door de compositie (dit is een typisch plaatje wat mijn woonplaats kenmerkt). Ik vond het zo leuk, dat ik de foto direct naar m'n mobiel heb gezet en ter plaatse in lightroom voor android heb bewerkt. Meestal kies ik eerst de "auto" aanpassingen en werk van daaruit verder, maar deze keer werd ik daar zo enorm door verbluft, dat ik de instellingen in lightroom op de pc heb toegepast op de RAW en vervolgens deze kleurrijke plaat eruit kwam rollen. Ik vind het wel wat weghebben van HDR.
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1963/31712037658_04f760d328_z.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 28-10-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Mooi panorma, @PdeBie, ik hou wel van dit soort silhouetten. :) Persoonlijk had ik denk ik voor een wat krappere uitsnede gekozen door een stuk lucht aan de bovenkant weg te laten; voor mijn gevoel "verdrinken" de silhouetten nu wat door de redelijk grote lege ruimte er boven. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. :)
Nette herfstplaat @LA-384, niets op aan te merken. Ik snap wat je bedoelt met de HDR look; bij dit soort foto's met een lucht en schaduwen onder de bomen heb je al gauw of dichtgelopen schaduwen of een uitgebeten lucht, maar daar is hier geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@Koelman87 Heb de commentaren gelezen en inderdaad, kleur (om de rest niet te vergeten) blijft altijd een wat lastig punt. Maar met dat erbij vind ik vooral de eerste foto erg mooi, met die weerkaatsing in de gevel van het huis links, heel sfeervol. In beide foto's mis ik links wat ruimte, in de tweede valt me dat iets meer op dan in de eerste.

@PdeBie bij die foto hoor ik bijna het eerste nieuwsbericht van de dag op radio 1, lekker ochtendsfeertje, had ook midden in de winter kunnen zijn, komt wat koud over.

@LA-384 frisse herfstkleurtjes en ja, midden op de dag knallen die herfstkleuren er vaak zo fel uit dat het al HDR lijkt als de Jpeg zó uit je camera komt. De linkerkant komt op mij wat afgekapt over, met die boomstam die het plaatje als het ware dichtgooit, mijn oog wil graag wat verder naar links kijken.

Gisteren reed ik over dit fietspad van Achterberg naar de Opheusdense pont, de bomen, de heuvels in de verte en het licht kwamen op dat moment een beetje on-Nederlands op me over:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1933/30662340287_f8bcb1106b_c.jpgcycle path with a view of the 'Utrechtse Heuvelrug' by Henk48, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Walker78 ik had niet de juiste lens bij om meer de breedte in te schieten, het idee is dat de boom de foto een beetje kadert, maar ik had em er misschien helemaal op moeten zetten. Links van de boom is iig niets interessants te zien, dus daar mis je niets aan ;)

Jouw foto kan ik niet zien. "this photo is no longer available"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Sorry, er moet met mijn foto iets mis gegaan zijn, hopelijk is het nu OK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De nieuwe landschapsfotografie tutorial van Elia Locardi is uit voor de liefhebbers.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Walker78
Nu zie ik em wel idd. Ik vind het een zeer leuke locatie. De foto is best geslaagd, maar heeft denk ik wel nog meer potentie. Ik vind em op dit moment eigenlijk wat aan de donkere kant. De schaduwzijde van de bomen, die donkere wolk erboven en de donkere reflecties in het water lijken de kleurenpracht en detail wat weg te nemen. Persoonlijk zou ik de grote bomen ook iets verder naar links willen plaatsen, zodat het oog meer naar de rechterkant van de foto gedwongen wordt (waar de huisjes en koeien te zien zijn), op dit moment blijf ik hangen bij de bomen, die naar mijn idee wat minder interessant zijn.

Dit is een beetje een idee van hoe ik zelf denk dat de foto beter tot zijn recht komt. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eTVN4Wk3xQr5vts7I6aLKnFm/medium.jpg
Ik heb nu ook het idee dat de diagonale lijn die de boomtoppen vormen, bij deze uitsnede beter tot uiting komt en je daardoor meer naar de koeien/boerderijen leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Unidentified schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:08:
De nieuwe landschapsfotografie tutorial van Elia Locardi is uit voor de liefhebbers.

[YouTube: Photographing the World 4: Advanced Landscape Photography Tutorial]
Ik heb (tot nu toe) deel 1 en 2. Deze tutorials zijn redelijk prijzig, maar wel aanraders wat mij betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
LA-384 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:56:
@PdeBie Het moment is mooi met die kleurovergang. De silhouetten zijn lekker scherp. Ik vind het wel jammer van die wolken, daar heb je uiteraard geen invloed op, maar het lijkt me de moeite waard om nog eens terug te gaan wanneer het volledig helder is.
Ga ik zeker ook nog een keer doen. Moet even kijken hoe ik dat ga doen qua planning van het naar werk rijden en de verschoven klok i.v.m. wintertijd. :)
NMH schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

Mooi panorma, @PdeBie, ik hou wel van dit soort silhouetten. :) Persoonlijk had ik denk ik voor een wat krappere uitsnede gekozen door een stuk lucht aan de bovenkant weg te laten; voor mijn gevoel "verdrinken" de silhouetten nu wat door de redelijk grote lege ruimte er boven. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. :)
Ik snap wat je bedoeld, maar als ik hem in de hoogte afsnijd vind ik de 'boog' van het licht minder mooi omdat je dan hele donkere hoeken krijgt t.o.v. de rest van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Vorige week in Normandië geweest. Mooie dramatische luchten en prachtig strand. Ik hou van wijdsheid en verlatenheid (is dat een woord :P ?), dus dat probeer ik in foto's te vangen :)

Foto bij eb van het dorpje waar we sliepen in het avondlicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5FCzj6fGKUc9WLvleKMsMWBR/medium.jpg

Same same
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ovz1K3XdAPMDaQwTRTbi93gL/medium.jpg

Vissers in de verte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zAG8mHIU0nK1oM36BWxl1k2i/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:46

bobcom

Dedicated dabbler

Mooie luchten, @Jag, ik vraag me af of #1 en #2 met een tikje schaduwen oprekken nog sprekender worden -Enne.. verlatenheid is een woord, wijdsheid niet. Zoals GOT het zegt: Weids betekent 'groots, ruim'. Wijds komt alleen maar voor in zinnen als 'Ik hou niet van strakke kleding; ik heb liever iets wijds aan'

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmm verlatenheid stralen je foto's wat mij betreft niet zo uit. Dramatische luchten wel ;) Ik vind je foto's erg ruizig en daardoor bewegingsonscherpte zichtbaar. Bij de 2e is de horizon scheef. Ik zou volgende keer proberen om toch iets van een statiefje mee te nemen, dan kun je namelijk je iso laag houden en langer belichten wat ook weer de ruis, beweging en belichting ten goede komt, want de foto's zijn ook vrij donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkCantPark
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12-2023

MarkCantPark

Stay awhile and listen...

@Jag Vet! Moet een mooie locatie zijn? Zulk soort luchten geeft een foto zoveel meer smaak. Specifiek voor gekozen om de horizon steeds rond het midden te laten staan?

Tja herfst... een poging gedaan om met minimaal licht toch een boeiende compositie te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1901/45664107661_f2f14c661b_c.jpgAutumn colors by Mark de Bruin - www.markdebruin.net, on Flickr

MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Deathchant schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:20:
Hmm verlatenheid stralen je foto's wat mij betreft niet zo uit. Dramatische luchten wel ;) Ik vind je foto's erg ruizig en daardoor bewegingsonscherpte zichtbaar. Bij de 2e is de horizon scheef. Ik zou volgende keer proberen om toch iets van een statiefje mee te nemen, dan kun je namelijk je iso laag houden en langer belichten wat ook weer de ruis, beweging en belichting ten goede komt, want de foto's zijn ook vrij donker.
Ja idd, best ruizig. Ze zijn gemaakt tijdens wandeling van 25km, had geen statief bij me. Misschien wel een goede om aan te schaffen.
MarkCantPark schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:17:
@Jag Vet! Moet een mooie locatie zijn? Zulk soort luchten geeft een foto zoveel meer smaak. Specifiek voor gekozen om de horizon steeds rond het midden te laten staan?

Tja herfst... een poging gedaan om met minimaal licht toch een boeiende compositie te krijgen

[Afbeelding]Autumn colors by Mark de Bruin - www.markdebruin.net, on Flickr
Thx. Het is de kust van Normandië, idd opvallend mooi. Zeker met de laagstaande zon van de herfst, best mooi weer en de honderden meters diepe stranden bij eb een prettige plek om te fotograferen. Ik heb de horizon in het midden gehouden (met de uitsnede) omdat ik zowel voorgrond als lucht als onderwerp niet genoeg vond om groter te zijn.

Mooie foto trouwens :). Is het een hdr opname? Mooi belicht wel iig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MattiB
@Jag Een statief is even sjouwen, vooral met 25km in de benen. Foto 2 heeft veel potentie maar de onscherpte is erg jammer.

@MarkCantPark Ik vind het idee goed maar vind dat je foto iets te donker is en teveel contrast. Een scene als dit vraagt wat mij betreft meer om een zachte toning. Daarnaast vind ik de boomstronk op de voorgrond teveel de aandacht weg trekken van het midden.

Less = More :)
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1974/30728643567_9998e4901e_c.jpgCatch of the Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Jag Welke camera en lens heb je gebruikt? Persoonlijk vind ik dergelijke foto's waar de lucht an sich het onderwerp is, beter tot hun recht komen als panorama. Bij een zeer gevarieerd wolkendek zou ik dan kiezen voor groothoek, maar als het juist vrij eentonig is, voor tele en dan zorgen dat je de zon lekker groot in beeld hebt. Ik denk dat wanneer je foto 1 en 2 zou kunnen stitchen, dat het een interessantere plaat oplevert.

@MarkCantPark Hoe ben je hier te werk gegaan? Ik zou denken dat je iets van een reflectie scherm hebt gebruikt om met tegenlicht toch wat kleur in de bomen te krijgen. Ik vind het verder wel een bijzondere foto, maar tegelijkertijd spreekt het me ook minder aan. Ik kan de vinger er niet goed op leggen hoe dat komt.

@MattiB Mooie sfeerfoto. De bomenrij werkt bijna als een perfecte diagonaal richting de vissers (lijkt net niet uit te komen, maar dat is niet storend). Ik zie wel dat de waterkant niet perfect horizontaal verloopt, bij het ontbreken van een duidelijke horizon, denk ik dat je dat als vervangende horizon mag zien. Ik kan echter niet inschatten of bij het rechttrekken daarvan, de vissersboot storend scheef gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 01-11-2018 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
Unidentified schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:08:

[YouTube: Photographing the World 4: Advanced Landscape Photography Tutorial]
ik zag het voorbij komen. De vorige 3 delen vond ik echt geweldig! Jammer dat het allemaal zo duur is.

@MattiB Heel erg mooi en sfeervol!
@MarkCantPark hmm ik vind hem wat te donker en contrastrijk. effect past niet helemaal bij de titel "Autumn colors" compositie heb je wel goed gevonden.
@Jag Het is mij iets te donker allemaal. De foto van de vissers heeft wel potentie, misschien wat minder voorgrond.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1927/45496936812_5573f241e0_c.jpgFields of gold by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Cool effect, dit is een typische foto waarbij je de foto automatisch van rechts naar links bekijkt. De zonnestralen zijn heel sterk hier. Ik twijfel oprecht of dit naturel is of dat je de stralen enorm hebt aangedikt. Het voelt fake maar als het echt is, mijn complimenten. Kleuren zijn prima, prachtig licht en fijne leadlines, qua wolken en pad, die beiden naar links lopen. De twee bomen geven je foto een rustpunt. Een mooie foto al voelt het voor mij aan als over de top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Mavi86 Even wachten maar weer tot een mooie sales aanbieding, Black Friday en andere feestdagen komen er snel aan.

@Karel V Ik zie wel F22 staan op de link naar Flickr, dus denk dat het wel echt is, maar misschien inderdaad wat aangedikt, vooral de breedte van de stralen lijkt wat meer dan ik gewend ben van dit soort shots.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Karel V schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:39:
Cool effect, dit is een typische foto waarbij je de foto automatisch van rechts naar links bekijkt. De zonnestralen zijn heel sterk hier. Ik twijfel oprecht of dit naturel is of dat je de stralen enorm hebt aangedikt. Het voelt fake maar als het echt is, mijn complimenten. Kleuren zijn prima, prachtig licht en fijne leadlines, qua wolken en pad, die beiden naar links lopen. De twee bomen geven je foto een rustpunt. Een mooie foto al voelt het voor mij aan als over de top.
De zonnestralen is meer een kwestie van een klein diafragma? En daarnaast wat maakt het eigenlijk uit of het naturel is of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Fraaie foto @MarkCantPark. Het lijkt bijna alsof het geen zon is maar een energiebol die daar boven de open plek in het bos zweeft. Had zo een screencap uit een TV serie kunnen zijn waar een of ander magisch ritueel in het bos uitgevoerd wordt. :) Enigste wat ik net iets minder vind is dat de boomstam langs de onderrand van de foto wel erg donker is.
@MattiB, als ik door de topics heen scroll kan ik zo langzamerhand jouw foto's herkennen zonder naar de usernames te kijken. :) Heerlijke plaat weer; een en al sfeer.
@Mavi86, toppertje! Prachtige lucht, mooi warm licht op de heide en de twee bomen als centraal element. Het enige wat ik jammer vind is dat het pad de ogen bij de zonsondergang vandaan leidt doordat het naar links loopt. Maar goed, even het pad verleggen voor de foto gaat ook weer wat ver. ;)
Pagina: 1 ... 36 ... 45 Laatste

Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorganger :) Dat houdt het topic waardevol voor iedereen. Denk daarbij aan het verkleinen van je foto's!