MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
@Buzz-Fuzz: mooie kleuren, maar ik vind de foto aan de onderkant wat vreemd afgesneden, alsof ik naar de bovenste helft van een afbeelding kijk.
@MazeWing: prettig rustieke platen, vooral de eerste naar mijn smaak, mooi, dat licht dat zo van links komt.
Hier wat foto's van onze laatste fietsvakantie in Duitsland:

@MazeWing , nette platen. vooral die tweede vind ik erg mooi
@Walker78, vooral je tweede plaat vind ik erg netjes. Leuk met die lagen in het landschap
Laatst nog eens bij de Zaanse Schans wezen kijken. Heb er een zwart wit plaat van gemaakt. Ik ga nog wel even het struikje wegshoppen heb ik net besloten

[ Voor 16% gewijzigd door Mavi86 op 25-07-2016 12:43 ]
www.mariovisser.com
Gave platen komen weer langs!
@Mavi86, klassiek plaatje. De lange exposure werkt hier lekker, mooi zacht.
@Walker78, de tweede foto is het beste, alleen kan deze (en andere ook) wel wat punch gebruiken. Ogen iets flets. De foto met de fietser heefts iets dat je er naar blijft kijken. Krijg het gevoel dat de fietser onderweg is naar de horizon en nog zoveel moet klimmen.
@Mazewing, Weinig op aan te merken. Prachtige sfeervolle foto's, qua licht en kleur is de eerste toch mijn favoriet
@Walker78 Vind alleen tweede interessant genoeg dankzij de fietser. Door tele is er ook veel compressie wat hier wel goed werkt. Overige foto's is eigenlijk niet zoveel te zien.
Hierbij ook foto van mijn kant, vorige jaar vakantie in Noorwegen. Genomen in fruitgaard waar wij in huisje zaten.

verder een prima plaatje!
www.mariovisser.com
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Gaaf! Inderdaad bekende plek, maar de zwart wit bewerking bevalt mij wel. Struikje rechtsonderin mag inderdaad weg, maar wat mij betreft heb je de hotshot nominatie al verdiend!
Ik ben het eens met Deatchant. De lichtval rechts komt wat onnatuurlijk over.alfa75qv schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:24:
Hierbij ook foto van mijn kant, vorige jaar vakantie in Noorwegen. Genomen in fruitgaard waar wij in huisje zaten.
[afbeelding]Fruitgaard by ToonS VisioN, on Flickr
De compositie vind ik wel prettig. Persoonlijk had ik gewacht tot de zon wat verder achter de bomen zat. Denk dat het plaatje dan net even beter was.
Lekker steigerplaatje. Ik zou zelf, indien de locatie het toeliet, de steiger in deze vanwege diagonaal op 1/3 links zetten ipv midden.
@Mazewing:
Tweede foto vind ik beter, zachter om naar te kijken. Gelaagd landschap.
@Walker78:
Eerste indruk: gewone vakantieplaatjes. Speciaal licht mist. Ik verwacht ze terug te zien in een wandelboekje als begeleiding over een leuke wandelroute over wat je tegenkomt.
@Mavi86:
Bekende locatie, goede techniek. Doordat de locatie al vaker is langsgekomen, moet hij het hebben van de techniek en zuiverheid. Die is top! ((-grashoekje))
@alva75qv:
Eens met Mavi: iets meer terugstappen/uitzoomen.
Of, juist verder inzoomen. Want het mooie licht en langschap zit ingekaderd tussen de bosjes en het mooie meer/horizon.
Hierbij weer eens een bijdrage van mij. Is al een oudje, 2010. Maar heb toentertijd geen tijd gehad en moeite gedaan om de heel serie netjes door Lightroom te halen. Gelukkig is er sindsdien een verbeterde processingflow in LR (2012). In de serie zitten nog wel wat leuke landschappen.
"Blue van at the ocean" is een foto aan de zuid-ooskust van Ijsland. Gemaakt met de aloude Canon 30D.

*kleine thumb is tweakers standaard blijkbaar.

Het enige wat nog beter zou kunnen is terugkomen op een dag met mooiere bewolking.
weet het niet meer
Dank, had ik niet in de hand. Maar is niet uitgesloten, was zelfs nog 1 van de betere wolkenluchten van de afgelopen weken.Vishari Beduk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 09:25:
@RobbieHifi: Heel mooi.
Het enige wat nog beter zou kunnen is terugkomen op een dag met mooiere bewolking.
Erg mooie foto, lijkt wel of de steiger een is met het water!RobbieHifi schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 10:44:
Jammer dat je onderste deel rechts geen water bevat, zou net lekkerder kijken.
[afbeelding]View at the lake by Rob Blank, on Flickr
Afgelopen week in Oostenrijk een "lucky moment" gehad: DOUBLE RAINBOW FTW
[]https://c7.staticflickr.com/9/8771/28062797734_b5ba34f011_k.jpg[]Double Rainbow over the Dolomites (Austria) by Thomas Bartelds, on Flickr
edit: plaatje te groot en na verzoek geen actie tot verkleinen geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 08-08-2016 09:16 ]
www.instagram.com/thomas.bartelds
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
@RobbieHifi: Mooie plaat, heb wel sterk het gevoel dat ik deze exacte foto eerder gezien heb. Als de wind in de kijkrichting was, had een nog langere sluitertijd denk ik nog mooier geweest, met ook vervaagde wolken.
@TQAirstrike: Mooie foto, goed moment, maar die lucht is wel een tikkeltje overdone qua saturatie van het blauw.
Knippen kan inderdaad nog. Had ik al eens geprobeerd, maar dan vervalt hij in een saaie foto van de kust. Nadruk op het zandweggetje en de auto valt weg dan. thanks robbie ook, inderdaad aansnijden op water zou beter zijn. Echter, foto zelf kon niet breder ivm 'rommel' rechts aan de horizon.
@RobbieHifi
Plaat werkt toch altijd weer goed daar bij Marken. Technisch mooi. Omdat ik hem eigenlijk al zo vaak heb zien langskomen met deze steiger en ijsbrekers krijgt hij van mij minder punten voor originaliteit/moment.
@TQAirstrike, nice moment! En dan moet je net geluk hebben je UWA mee te nemen. Achtergrond kun je vaak niet kiezen als je een dergelijk moment tegenkomt tijdens wandelen, heb je ook nog veel geluk mee.
Nog een uit dezelfde serie van IJsland:

@TQairstrike: een tip: als je zo'n dubbele regenboog hebt en je krijgt em niet helemaal erop, maak dan een panorama ervan. Indien je dit niet kunt/wilt, zou ik adviseren om altijd de binnenste regenboog volledig erop de krijgen. De buitenste regenboog kan je oog/hersenen zelf invullen.
Ik ben het ermee eens dat het blauw qua verzadiging iets te hard is ingezet, waardoor de lucht en de regenboog onnatuurlijk ogen. Ik zeg er wel altijd bij dat het een kwestie van smaak is. Als jij het mooi vindt, dan is dát het belangrijkste
2e tip: de regenbogen staan scheef. Dus ik zou de horizon rechttrekken (naar links).
3e tip: de regenboog is hier duidelijk het onderwerp, maar als je deze wegdenkt, dan is het standpunt vrij hoog, als in: weinig voorgrond waardoor diepte ontbreekt (naar mijn idee dan). Dus als je dan een panorama zou maken, dan zou ik ook ietsje meer voorgrond erbij pakken.
Maar goed, ik weet als geen ander dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, vaak verandert het licht snel, zeker in zo'n berglandschappen omdat wolken nou eenmaal snel afwisselen.
Probeer ook iets minder hard met de clarity te zijn. Ja, het kan net dat beetje toevoegen om er goed uit te springen, maar het kan soms ook de randen van objecten net wat te contrastrijk (=zwart) maken.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Het was een gedachte, maar om het echt te zien moet je het inderdaad gewoon proberen om te kijken of het werkt. Soms pakt het toch weer net anders uit dan ik in gedachten had, en dat zal hier dan ook wel zo zijnGet!em schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:26:
thanks Henkie
Knippen kan inderdaad nog. Had ik al eens geprobeerd, maar dan vervalt hij in een saaie foto van de kust. Nadruk op het zandweggetje en de auto valt weg dan. thanks robbie ook, inderdaad aansnijden op water zou beter zijn. Echter, foto zelf kon niet breder ivm 'rommel' rechts aan de horizon.
De weg trekt het meest de aandacht voor mij, die kronkelt mooi door het landschap, maar die zit wel helemaal rechts in de foto. Misschien was het wat mooier geweest om vanaf de andere kant van de weg en dan wat meer landinwaarts, wat minder zee op de foto en dat de weg wat centraler in de foto staat.Nog een uit dezelfde serie van IJsland:
[afbeelding]
En je kan niks aan het weer doen, maar de bewolking maakt het wel een wat grauwe en vrij contrastloze foto.
Witbalans is slecht te verbeteren. Reden: Foto is gemaakt vanuit de auto met alle gevolgen van dien door de zonwerende ramen.
Ik had graag uit de auto gestapt, maar tijdsfactor (moesten nog een kampeerplek zoeken) en gevaarlijk : vanwege de onoverzichtelijke bochten en heuvels konden we niet parkeren en uitstappen. Zoals je een beetje kunt zien is er een diepe greppel rechts en links het water of een vangrail. Caravan achter de auto hielp ook niet echt om het anders te doen. Meer leermoment voor mezelf: niet vanuit auto fotograferen en dan maar een heel eind teruglopen als het echt mooi was.
hierbij zelfde euvel, beter kunnen corrigeren door zon:

[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 02-08-2016 15:03 ]
Verwijderd
Get!em schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:56:
Witbalans is slecht te verbeteren. Reden: Foto is gemaakt vanuit de auto met alle gevolgen van dien door de zonwerende ramen.
PS Image -> Auto Tone + Auto Color geeft direct dit resultaat. Is daarmee de witbalans niet sterk verbeterd?
[ Voor 40% gewijzigd door Get!em op 02-08-2016 16:26 ]
Wel een leuke compositie met die boom rechts en de strobalen.
Verwijderd
www.mariovisser.com
De foto heeft een sterke compositie. Je hebt duidelijk moeite gedaan voor de foto. Eerlijk gezegd vind ik dit soort foto's meer passen in een showcase dan in een testcase topic.
En inderdaad een stuk beter dan die laatste 2 foto's in het 'showcase' topic.
Dus bijna eens met Karel, alleen vind ik dat de kleuren niet verder aangezet moeten worden.
weet het niet meer
Hij kijkt erg lekker. Mooi en strakNeutraleTeun schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:44:
Tuintje:
Leuke foto! Inderdaad alleen beetje jammer van het zwarte rechts, maar ach!
Mavi86:
Mooi!
Vignette is persoonlijk, mij stoort het niet. Het roze etc zou je inderdaad wat dramatischer kunnen/mogen maken.
Een iets meer zomers beeld van mij, gemaakt in Sirmione:
[afbeelding]Untitled by Reno, on Flickr
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik vond het wel een leuke overgang hebben van geel, groen naar blauw.
Iets blauw erover heen gegooid en wat in de -verzadiging gegaan:

Zo dan:

@onder
de 3e is echt een mooie plaat

[ Voor 24% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-08-2016 21:46 ]
laat ik nog maar eens wat foto's posten
1: North Uist

2048-reso
2: Luskentyre

2048-reso
3: Trotternish ridge met de Cuillins op de achtergrond (5 sec exposure

2048-reso
@Deathchant, fijne naturel platen. ik hou er wel van. Die 3e spring er echt uit zeg. super!

www.mariovisser.com
Voor mijn gevoel had de foto andersom gemoeten (kerk in de voorgrond, boom erachter).
The devil is in the details.
Ik ben het er mee eens dat de aandacht nu wel erg op de boom in de voorgrond ligt, je kunt ook duidelijk zien dat je die aardig bewerkt hebt. Je zou de boom iets minder kunnen uitlichten en dit juist wat meer bij de kerk kunnen doen. Ik ben benieuwd hoe het er dan uitziet.
Had gekundAdmiralSnipe schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:51:
Of de titel had moeten zijn "(Old) tree in front of Old church Oosterbeek".
The devil is in the details.
De derde edit vind ik er het best uitzien. een mooi zomers plaatje inderdaad met een uitzicht waar ik van hou.
Ik moet zelf ook maar eens met een bewerkingsprogramma aan de gang gaan als ik zie wat voor kleuren je kan aanpassen allemaal..
@ Deathchant:
Mooi plaatjes.
Bij foto 2 vind ik het zelf jammer dat er nog een paar voetsporen staan in het zand..
of het had een langer spoor moeten zijn of helemaal niet zeg maar.. maar snap dat dat lastig is;)
verder een strakke plaat.
Foto 3 kan ik van genieten! zulke ver gezichten
@ Mavi:
Zeker een mooie plaat. ik ben zelf alleen meer van foto's zoals ze er in het echt uitzagen en kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit er echt zo uitzag toen je dat foto nam..heb je er veel aan bewerkt?
(ik heb mooiere foto's van je gezien
ik zou zelf denk ik de bomen aan de rechter zijde iets hebben weggehaald, of minder op de foto hebben gezet.
Ik kijk hier altijd veel rond (ik vind landschapfoto's mooi) en mijn foto's kunnen ook zeker niet tippen aan de foto's die hier voorbij komen maar ik wil wel een bijdrage doen zodat ik misschien wat kan leren
deze zomer naar Thailand geweest en daar wel wat landschappen kunnen maken:
let wel ik heb niks bewerkt aan de foto's omdat ik geen programma ervoor heb.

Ik heb wel in RAW geschoten..

In progress: VW kever
@Mavi86: Een mooie foto die zo past op de voorkant van een brochure. Dat is deze keer iets positiefs
@ToyotaMR2: De eerste versie is wat geel idd, goed opgelost met de tweede maar die heeft weer een klein beetje paars in vergelijking met de 3e. Maar als ik dan de 2e en 3e met elkaar vergelijk spreekt de 2e me het meeste aan. Iets meer 'diepte' lijkt er in deze foto te zitten.
@Deathchant: 1. Qua compositie een beetje rommelig voor mijn gevoel. Links te weinig ruimte voor de land tong, rechts te weinig ruimte voor de stenen. Het huisje teveel in het midden geplaatst. Ik heb hem even door photoshop gehaald om aan te geven wat ik bedoel en dan is hij voor mijn gevoel fijner om naar te kijken.

2. Is een interessante aanpak om de horizon zo hoog te zetten. Dat zou ik zelf niet zo snel doen maar werkt in dit geval wel goed. Ik had enkel doordat er allemaal lijnen in het landschap zitten die centraal gezet. Dus de middelste lijn van het water ook in het midden van de foto en vervolgens de natte lijn links in evenwicht met de golf rechts en de duinen links met het eiland rechts. Zo komt iedere kijklijn vervolgens uit bij het onderwerp. Die wellicht wat groter had mogen zijn.
3. Mooi! Prachtige kleuren en compositie. Prachtig hoe de persoon ons als kijker introduceert aan het landschap.
@Mavi86: De 16:9 verhouding vind ik hier net wat verkeerd gekozen eigenlijk. Ik krijg een wat beklemmend gevoel, wat wellicht je bedoeling is ook met de wat donkere bewerking en de algehele setting. Toch zou ik graag wat meer lucht erbij willen zien.
@Wickedm3n: Jammer dat je geen programma hebt gebruikt om de foto's te bewerken, zeker als je in raw geschoten hebt valt er veel meer uit deze bestanden te halen. Ik zie wel dat je camera niet op een plat profiel staat met betrekking tot de raw preview want er zit nog steeds wel wat saturatie in maar mocht je de komende vakanties nog steeds geen programma hebben dan kan ik het misschien juist wel aanraden om in jpg te schieten, dan past de camera al wat meer bewerking toe waardoor een foto wat meer popt. In RAW heb je meer vrijheid maar dat betekend ook dat een RAW file vaak wat minder uitgesproken is. Een google picasa is gratis en al in staat je RAW files te bewerken. Dan kun je ook gelijk de horizon rechtzetten op de tweede foto. Foto 3 spreekt me het meeste aan maar de lucht is daar net wat uitgebeten waardoor hij een beetje vervelend is om naar te kijken. Daar is zeker in de nabewerking een prachtige foto van te maken. Ik ben even zo vrij geweest om hem door lightroom en photoshop te halen. Ik had natuurlijk niet de RAW file om mee te werken dus vooral in de hooglichten rondom de berg zie je kwaliteitsverlies en kleurbanding. Maar ik heb er in Photoshop ook een stukje aan toegevoegd. Dat geeft wat meer ruimte aan de berg.

Dan nu een paar eigen landschap foto's van de vakantie.

Ik begrijp je punt. Ik zocht een voorgrond element in mijn foto. Achteraf bleek dat meer het onderwerp te zijn gewordenHahn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:57:
Zeker gezien de titel ('Old church Oosterbeek') vind ik de compositie van de foto een beetje apart eigenlijkDe boom krijgt alle aandacht, terwijl er een mooie kerk ergens in de verte staat.
Voor mijn gevoel had de foto andersom gemoeten (kerk in de voorgrond, boom erachter).
www.mariovisser.com
Ik heb hem inderdaad flink bewerkt. Was een experiment om eens een wat duistere foto te maken. Onlangs zag ik een soortgelijke bewerking op Flickr langskomen namelijkwickedm3n schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:42:
@ Mavi:
Zeker een mooie plaat. ik ben zelf alleen meer van foto's zoals ze er in het echt uitzagen en kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit er echt zo uitzag toen je dat foto nam..heb je er veel aan bewerkt?
(ik heb mooiere foto's van je gezien)
ik zou zelf denk ik de bomen aan de rechter zijde iets hebben weggehaald, of minder op de foto hebben gezet.
@wickedm3n, die derde vind ik heel veel potentie hebben. Jammer van de uitgebeten lucht en dat je hem nog niet kunt nabewerken.
@walletje-w, nummer 2 en 4 vind ik erg nice. Heerlijke sfeer bij die laatste!
[ Voor 13% gewijzigd door Mavi86 op 14-08-2016 21:58 ]
www.mariovisser.com
Bedankt voor de tips en de moeite van het bewerken voor zover mogelijkwalletje-w schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:23:
@Wickedm3n: Jammer dat je geen programma hebt gebruikt om de foto's te bewerken, zeker als je in raw geschoten hebt valt er veel meer uit deze bestanden te halen. Ik zie wel dat je camera niet op een plat profiel staat met betrekking tot de raw preview want er zit nog steeds wel wat saturatie in maar mocht je de komende vakanties nog steeds geen programma hebben dan kan ik het misschien juist wel aanraden om in jpg te schieten, dan past de camera al wat meer bewerking toe waardoor een foto wat meer popt. In RAW heb je meer vrijheid maar dat betekend ook dat een RAW file vaak wat minder uitgesproken is. Een google picasa is gratis en al in staat je RAW files te bewerken. Dan kun je ook gelijk de horizon rechtzetten op de tweede foto. Foto 3 spreekt me het meeste aan maar de lucht is daar net wat uitgebeten waardoor hij een beetje vervelend is om naar te kijken. Daar is zeker in de nabewerking een prachtige foto van te maken. Ik ben even zo vrij geweest om hem door lightroom en photoshop te halen. Ik had natuurlijk niet de RAW file om mee te werken dus vooral in de hooglichten rondom de berg zie je kwaliteitsverlies en kleurbanding. Maar ik heb er in Photoshop ook een stukje aan toegevoegd. Dat geeft wat meer ruimte aan de berg.
[afbeelding]
meer lucht boven de berg is zeker beter voor de foto
ik ga me er dan toch maar eens meer in verdiepen voor de toekomst.
foto1 & 4 van je reeks vind ik erg gaaf!
bij foto 1 zit links onderin wel iets wel wits wat ik storend vind.
foto 2 heeft een erg witte lucht(wat mijn foto ook had) wat z'n foto als deze toch minder mooi maakt naar mijn mening.(mijn foto heb je ook mooier gemaakt door de blauwe lucht)
in foto 3 mag de lucht wel wat blauwer aangezet worden denk ik..
Ok het is wel een duistere foto geworden dus experiment geslaagd lijkt meMavi86 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:51:
[...]
Ik heb hem inderdaad flink bewerkt. Was een experiment om eens een wat duistere foto te maken. Onlangs zag ik een soortgelijke bewerking op Flickr langskomen namelijk
@wickedm3n, die derde vind ik heel veel potentie hebben. Jammer van de uitgebeten lucht en dat je hem nog niet kunt nabewerken.
leuk dat je zoiets probeert.
ja de bewerkte versie van Walletje-W ziet er al een stuk beter uit.
ik moet ermee aan de slag
In progress: VW kever
Voor mijn gevoel nietwalletje-w schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:23:
@Deathchant: 1. Qua compositie een beetje rommelig voor mijn gevoel. Links te weinig ruimte voor de land tong, rechts te weinig ruimte voor de stenen. Het huisje teveel in het midden geplaatst. Ik heb hem even door photoshop gehaald om aan te geven wat ik bedoel en dan is hij voor mijn gevoel fijner om naar te kijken.
[afbeelding]
@Wickedm3n, leuke foto's eigenlijk enige wat ik wil aanraden is om toch met nabewerking aan de slag te gaan. Zo haal je er nog veel meer uit
Van mij 2 redelijk verschillende foto's van dezelfde locatie, benieuwd welke het meeste in de smaak valt.

[ Voor 3% gewijzigd door MattiB op 17-08-2016 20:42 ]
Voor mij is dat de tweede, deze is veel rustiger om naar te kijken door de long exposure. Ook vind ik het bij de eerste storend dat de tak tegen de achtergrond niet los is, zoals bij de tweede wel het geval is.MattiB schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:44:
@Mavi86, vind hem qua sfeer en bewerking goed gelukt. Zoals andere al aangaven is de boom misschien iets te heving aangepakt. De compositie werkt voor mij wel aardig, maar snap wel dat mensen misschien liever meer van die kerk hadden willen zien![]()
@Wickedm3n, leuke foto's eigenlijk enige wat ik wil aanraden is om toch met nabewerking aan de slag te gaan. Zo haal je er nog veel meer uit![]()
Van mij 2 redelijk verschillende foto's van dezelfde locatie, benieuwd welke het meeste in de smaak valt.
[afbeelding]Nuuksio Sunset by MattiB, on Flickr
[afbeelding]Nuuksio Sunset II by MattiB, on Flickr
Storende bij de 2e is die groene boog in het water en wellicht de wazige tak.
Die tweede ziet er wel interessant uit. Maar er klopts iets niet, waarschijnlijk veel te sterke jpeg compressie.MattiB schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:44:
Die licht blauwe streep ziet er erg onnatuurlijk uit. Volgens mij kan je de bewerking beter opnieuw doen want dit is zonde.
weet het niet meer
www.mariovisser.com
Wat aanpassingen gedaan aan de tweede
[ Voor 15% gewijzigd door MattiB op 17-08-2016 20:44 ]
www.mariovisser.com
Thanks!Deathchant schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:57:
Met een klein kritiekpuntje dat je bovenaan wat meer ruimte mocht laten voor de tak. Is krap nu, maar verder erg tof hoor. Lekkere kleurtjes, goeie sfeer. Ik zou gerust showcase zeggen!
Ben het wel eens dat wat meer ruimte bovenin misschien beter was geweest. Probeerde hier ook de reflectie van de boom er compleet op te krijgen. Een stap achteruit was niet mogelijk omdat ik op een rots in het water stond
Gewoon thuis aan de muur hangen
@WalletjeW: nummers 2 en vooral 4 vind ik erg geslaagd. Die laatste is echt prachtig qua opbouw/laagjes door de mist
@Wickedmen: Ik zou toch een of andere fotobewerkignstool downloaden, de platen hebben volop potentie. DIt is gewoon zonde
@Mavi86: Deze vind ik wat minder, die boom is niet zo interessant om eerlijk te zijn. Lucht is wel nice!
@Deathchant: Schotland! Gaaf, vooral die laatste is tof met die wolken en het idee van schaal door de dame. 2 vind ik wat minder door de voetstappen...
@Toyota: gaaf landschap, mooie kleuren
@Mavi86: Toffe plaat. Mooie reflecties en kleuren. Ook compo is goed met die oever die naar het kasteel loopt.
@Tuintje: Ik vind hem niet zo heel fijn kijken door het contrast. Compo is wel ok voor mij
Van mij ook eentje uit de oude doos, uit de lower antelope canyon in de VS:

Best lastig fotograferen trouwens in zo'n canyon zonder statief en 50 man achter je die door willen
[ Voor 4% gewijzigd door Polariteit op 19-08-2016 18:53 ]
www.mariovisser.com
@MattiB: Ik vind de tweede het mooist! Mooie kleuren!
@marceltuit: Technisch een goede foto maar het doet me niet zoveel verder. Ik denk doordat soortgelijke foto's gewoon teveel te zien zijn.
Hier nog wat foto's van mij uit IJsland. Ik heb de hele vakantie geschoten met de Panasonic GX7 + 14-140mm
1. Schiereiland snaefellsnes

2. Schiereiland snaefellsnes

3. Skaftafell

4. Skaftafell

Daarom om alvast erin te komen eentje van vorig jaar. Was toen eigenlijk net begonnen om 'serieus' foto's te maken

@MattiB, sfeervol! mooi hoe het laatste beetje zonlicht de boomtoppen belicht.

www.mariovisser.com
Op mijn foto waren het trouwens de eerste zonnestralen vd dag
Verwijderd

Mavi86: vignetting? Ik zie het niet.
MattiB: de linkerboom geeft diepte aan de foto, maar ik had daar liever een bootje oid gezien.
leendertv: die 3e springt eruit op de voet gevolgd door de 2e, top. De andere twee vallen een beetje in het niet als ze geflankeerd worden door zulke foto's.
marceltuit: mooi spel van lijnen en kleuren, ik zie de druk van 50 man achter je er niet aan af.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2016 11:35 . Reden: Kleur van de tweede was wel erg warm ]
Plaatje van mij

Sunset Ginkelse heide by Mario Visser, on Flickr
www.mariovisser.com
@Mavi86: de manier waarop jij heide fotografeert doet me bijna vergeten dat ik om onverklaarbare redenen een hekel heb aan heidevelden
Het wordt weer herfst:

@Mavi86: leuke plaat, alhoewel ik een beetje een gevoel van loze ruimte krijg bovenin. Misschien sterker door het bovenste stuk eraf te croppen?
@Walker78: Fijne plaat, lekkere kleur (fris geel). Wel een beetje overbelicht in de mist en de lucht. Jammer ook van net dat stukje schittering op dat bord.
@Aikon: Op zich wel een aardige setting en lucht met een verdwijnpunt, maar een beetje leeg. Ik zie vooral (grotendeels) horizontale lijnen, niet echt iets dat het oog de foto in trekt.
@Aikon, Fantastische scenery natuurlijk maar vind de foto niet heel spannend. Zoals hierboven al aangegeven oogt ie wat leeg. EEn echt onderwerp of iets wat echt aandacht trekt ontbreekt. Had misschien meer richting het water gegaan bijvoorbeeld.
Ben nu een paar keer op pad geweest met mn nieuwe 'oude' set (D700 + Samyang 14mm 2.8). Moet zeggen dat de foto's van de D700 qua kleuren en contrast erg mooi zijn. Al moet ik bekennen dat vooral met wat dieper bewerken je toch het dynamisch bereik mist van de bestanden van de D7200,
Nu de zonsopgang weer rond een normale tijd is van mijn kant een herfstige zonsopgang. Hij is misschien iets heftig, vooral de lucht, maar ik vond hem wel gaaf zo.

@Walker: Sfeervol plaatje. Heb alleen wel het gevoel dat ie scheef is op een of andere manier en misschien had je die bocht van de weg iets meer kunnen gebruiken als leading line.
@Aikon: Eens met mijn bovengangers.
@MattiB: Was het echt zo rood, het oogt een beetje vreemd die kleuren naar mijn idee en vind de wolkjes in de lucht wat te contrastrijk en iets te donker..Vind ze in het water er mooier uitkomen.Qua compositie en sfeer vind ik het een mooie plaat. De zon op de wolken, het water, de damp verder op het meer, de rust maken het samen heel fijn, maar de bewerking qua rodige kleur kan me bij deze niet helemaal bekoren.
Eentje van mij, is een keer geen groothoek

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
@mr pingu, ik heb het idee dat je met een exposure brush over de bergen heen bent moeten gaan, bovenaan de toppen links en ook rechts lijkt het alsof het donkerder is en dat je niet te dicht bij de rand van de berg wilde komen vanwege een mogelijke halo.
Other than that is het jammer dat de grootte/wijdsheid niet zo goed zichtbaar is door de 60-40 verhouding van lucht en berg.
Kleuren zijn wel mooi en de manier hoe de zon invalt ook. Ik weet niet hoeveel nabewerkingsruimte je nog hebt, maar probeer eens met de whites te spelen in lightroom. Vaak geeft dat een effect alsof de zon harder schijnt. Vaak krijg je hier net dat tikje dynamiek tussen de lichte en donkere delen hierdoor.
Kan ik me wel in vinden hoor, ik zal eens kijken naar het contrast om te zien wat je bedoeltDeathchant schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:45:
MattiB: het ziet er voor mijn idee net ietsje té tonemappig uit als je snapt wat ik bedoel.
@MattiB: Ik vind je lucht juist wel gaaf zo! En die weer spiegeling in het water is ook fantastisch!
Op vakantie behoorlijk wat foto's aan het maken en zo ben ik afgelopen week bij Lago Di Braies geweest voor de zonsopgang. MAGISCHE plek!! Zou er wel voor de blue/golden hour heen gaan anders is het veel te druk met toeristen.

Best wel blij met het resultaat
www.instagram.com/thomas.bartelds
@Mr Pingu, ik vind de toning lekker. Mooi ook hoe de zon de berg verlicht.
@TQAirstrike, wat een gave plek! Ik vind persoonlijk dat de reling op de voorgrond wat afbreuk doet. Er gebeurt nu teveel op de voorgrond en het blokkeert mn zicht.
Plaatje van mij. Al zullen een aantal van jullie deze boom al vaker voorbij hebben zien komen.

Purple haze by Mario Visser, on Flickr
www.mariovisser.com
@TQairstrike, ook een bekende locatie. Ik weet niet echt wat ik van de compositie met het hekwerk moet vinden. Aan de ene kant trekt het misschien teveel aandacht maar aan de andere kant geeft het diepte aan de foto.
Hier is het herfst, favoriete tijd van het jaar misschien wel maar erg druk op het moment dus ben bang dat de kleuren straks weer verdwenen zijn

(want ik zie geen GEO metatags in je foto)
Ik kan wel vinden dat 'luukki' een recreatiegebied in de buurt van Helsinki zou zijn. Is dat correct?
Trouwens, je D700 opname is gewoon prima. Ondanks de leeftijd van de D700 (heb 'm zelf jarenlang tot tevredenheid gebruikt) doet 'ie het nog prima.
Wel een tikkie te verzadigd, je beeld. Zo vind ik die geschilde boomstam, net achter de boot, net wat te roze. Dan nog liever het groen ietsiepietsie opgehaald.
Valt me trouwens op dat ik vrijwel geen vervorming zie aan de randen
Een stukje polder landschap, nog net voor de herfst alhier toeslaat:

Waterloopbos42 by Erik Haak, on Flickr
Let op; bij de originele opname was de lucht helemaal wit uitgebeten. Dus de lucht bovenaan de foto is een stukje getransplanteerd materiaal vanuit de spiegeling aan de onderzijde...
[ Voor 1% gewijzigd door ehtweak op 01-10-2016 11:58 . Reden: url plaatje nieuwe versie ]
Zuid Finland iddehtweak schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:30:
@MattiB: En met 'hier is het herfst' bedoel je?
Ik kan wel vinden dat 'luukki' een recreatiegebied in de buurt van Helsinki zou zijn. Is dat correct?
Trouwens, je D700 opname is gewoon prima. Ondanks de leeftijd van de D700 (heb 'm zelf jarenlang tot tevredenheid gebruikt) doet 'ie het nog prima.
Wel een tikkie te verzadigd, je beeld. Zo vind ik die geschilde boomstam, net achter de boot, net wat te roze. Dan nog liever het groen ietsiepietsie opgehaald.![]()
Valt me trouwens op dat ik vrijwel geen vervorming zie aan de randenondanks het gebruik van een 14mm objectief (volgens de EXIF).
Toch grappig dat de vervoming niet opvalt ondanks dat het idd geschoten is met de Samyang 14mm F2.8. Een lens die juist bekend staat om zijn extreme vervorming. Ik heb hier ook geen lens correctie toegepast, zo zie je dat in werkelijkheid het soms reuze meevalt.
Mooie simpele foto, het ingevulde stuk voegt niet heel veel toe zo en de kleur oogt wat raar. Vooral tov het water en het licht op het groen.ehtweak schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:30:
[afbeelding]
Let op; bij de originele opname was de lucht helemaal wit uitgebeten. Dus de lucht bovenaan de foto is een stukje getransplanteerd materiaal vanuit de spiegeling aan de onderzijde...
Daarnaast had ik misschien geprobeerd om het hekwerk weg te klonen.
Het hek is nu vrijwel geheel weggemoffeld en ik vond ook nog wat toeschouwers achter het riet; die zijn inmiddels ook in de digitale Jiskefet verdwenen...
De kleur van de gekloonde lucht zou nu ook wat beter moeten overkomen. (?)
En daar ben je de mist mee in gegaan, want meestal is een reflectie in het water donkerder dan de lucht zelf. Vandaar dat het er bij jou een beetje vreemd uit ziet. Compositorisch twijfel ik een beetje. Aan de ene kant neig ik te zeggen: mooie foto, maar aan de andere kant vind ik dat je de nadruk vrij sterk op de onderste helft hebt gelegd, terwijl de bovenste helft eigenlijk het interessantere deel van de foto is.ehtweak schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:30:
Idd, die lucht ben ik nog steeds niet content mee. Maar het uitgebeten deel vond ik helemaal niks.
Nieuwe poging; aangepaste helderheid en saturatie in dat stukje lucht.
origineel is aangepast, url geüpdatet.
[toevoeging]
Aangezien het al dan niet natuurlijk ogen van de getransplanteerde luchtpartij nogal kleurprofiel gevoelig is. Schrok ik er van hoe anders de diverse browsers de bewuste kleurschakeringen weergeven (juist in dit geval). Met IE vind ik het zelf nogal onnatuurlijk ogen, maar met FF (met attached sRGB kleurprofiel en monitor toegespitst), ziet het er imho wel goed uit. Vrijwel gelijk aan m'n PS ColorProof view.
[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 01-10-2016 12:28 ]
Mooie reflecties ehtweak, nice man!ehtweak schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:30:
@MattiB: En met 'hier is het herfst' bedoel je?
Wel een tikkie te verzadigd, je beeld. Zo vind ik die geschilde boomstam, net achter de boot, net wat te roze. Dan nog liever het groen ietsiepietsie opgehaald.![]()
Valt me trouwens op dat ik vrijwel geen vervorming zie aan de randenondanks het gebruik van een 14mm objectief (volgens de EXIF).
[afbeelding]
Oef gave plaat. Mooie compo, mooi licht en gave tones.MattiB schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:58:
@Mavi86, Mooi! Wel een foto die je veel voorbij ziet komen. Goed uitgevoerd en geplanned zo met die zon door de boom.
@TQairstrike, ook een bekende locatie. Ik weet niet echt wat ik van de compositie met het hekwerk moet vinden. Aan de ene kant trekt het misschien teveel aandacht maar aan de andere kant geeft het diepte aan de foto.
Hier is het herfst, favoriete tijd van het jaar misschien wel maar erg druk op het moment dus ben bang dat de kleuren straks weer verdwenen zijn
[afbeelding]Luukki II by MattiB, on Flickr
Gave kleuren en mooi sterretje MaVi!Mavi86 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:10:
@MattiB, gave plaat! ik vind hem niet te heftig. voorgrond vind ik erg nice.
@Mr Pingu, ik vind de toning lekker. Mooi ook hoe de zon de berg verlicht.
@TQAirstrike, wat een gave plek! Ik vind persoonlijk dat de reling op de voorgrond wat afbreuk doet. Er gebeurt nu teveel op de voorgrond en het blokkeert mn zicht.
Plaatje van mij. Al zullen een aantal van jullie deze boom al vaker voorbij hebben zien komen.
[afbeelding]
Purple haze by Mario Visser, on Flickr
Heel gaaf landschap. Mooi. Vind alleen de vierkante crop niet werken...TQAirstrike schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:42:
@Mr Pingu: Toffe foto maar ik vind hem wel wat geel..
@MattiB: Ik vind je lucht juist wel gaaf zo! En die weer spiegeling in het water is ook fantastisch!
Op vakantie behoorlijk wat foto's aan het maken en zo ben ik afgelopen week bij Lago Di Braies geweest voor de zonsopgang. MAGISCHE plek!! Zou er wel voor de blue/golden hour heen gaan anders is het veel te druk met toeristen.
[afbeelding]Lago di Braies, Italy by Thomas Bartelds, on Flickr
Best wel blij met het resultaat
Mooi landschap, gave bergen. Doen bijna schilderijachtig aanMr Pingu schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:47:
@Mavi, mooi foto maar van mij mogen de kleurtjes van net iets feller. Kwestie van smaak denk ik. Centrale compositie vind ik goed werken door het oranje achter de boom.
@Walker: Sfeervol plaatje. Heb alleen wel het gevoel dat ie scheef is op een of andere manier en misschien had je die bocht van de weg iets meer kunnen gebruiken als leading line.
@Aikon: Eens met mijn bovengangers.
@MattiB: Was het echt zo rood, het oogt een beetje vreemd die kleuren naar mijn idee en vind de wolkjes in de lucht wat te contrastrijk en iets te donker..Vind ze in het water er mooier uitkomen.Qua compositie en sfeer vind ik het een mooie plaat. De zon op de wolken, het water, de damp verder op het meer, de rust maken het samen heel fijn, maar de bewerking qua rodige kleur kan me bij deze niet helemaal bekoren.
Eentje van mij, is een keer geen groothoek
[afbeelding]The last sunshine today by Karsten, on Flickr
Hele mooie foto, fijne tones weer. Standpunt vind ik wel iets te hoogMattiB schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:36:
@Mavi86, Lekkere Hollandse heide plaat zo, de compositie is redelijk standaard maar werkt prima. De versie met het pad in het midden vond ik mooier,
@Aikon, Fantastische scenery natuurlijk maar vind de foto niet heel spannend. Zoals hierboven al aangegeven oogt ie wat leeg. EEn echt onderwerp of iets wat echt aandacht trekt ontbreekt. Had misschien meer richting het water gegaan bijvoorbeeld.
Ben nu een paar keer op pad geweest met mn nieuwe 'oude' set (D700 + Samyang 14mm 2.8). Moet zeggen dat de foto's van de D700 qua kleuren en contrast erg mooi zijn. Al moet ik bekennen dat vooral met wat dieper bewerken je toch het dynamisch bereik mist van de bestanden van de D7200,
Nu de zonsopgang weer rond een normale tijd is van mijn kant een herfstige zonsopgang. Hij is misschien iets heftig, vooral de lucht, maar ik vond hem wel gaaf zo.
[afbeelding]Luukki by MattiB, on Flickr
Wel fijn sfeertje trouwens met die mist
@ehtweak, hollandse plaat met mooie reflectie. Zeker aardig
Ik kom nog even het heide seizoen afsluiten met mijn laatste foto die ik heb gemaakt op de posbank

www.mariovisser.com
Mavi, doe jezelf een plezier, ga naar Xpozer.com en laat em je afdrukken op 60x90
[ Voor 49% gewijzigd door Deathchant op 03-10-2016 21:20 ]
@Herrick, Dat ga ik eens even proberen. bedankt voor de tip
Tjaaa daar zou je inderdaad best eens gelijk in hebben. F8 was wel genoeg geweest. Ik weet eigenlijk niet precies meer wat mijn beweegreden was om f16 te kiezenDeathchant schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:18:
Waarom f/16 eigenlijk? Zeker met een 17-50 is dat toch echt niet nodig...zeker niet op 44mm. Scherpstellen op de voorste rij heide, f/8 en gaan met die banaan...
Mavi, doe jezelf een plezier, ga naar Xpozer.com en laat em je afdrukken op 60x90
www.mariovisser.com
Ik weet dat het niet de goede topic is om dit hier te bespreken, maar waarom zou je hier F8 kiezen en wat zou het voordeel kunnen zijn t.o.v. F16?Deathchant schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:18:
Waarom f/16 eigenlijk? Zeker met een 17-50 is dat toch echt niet nodig...zeker niet op 44mm. Scherpstellen op de voorste rij heide, f/8 en gaan met die banaan...
www.mariovisser.com
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Met de hogere resoluties op de gelijkblijvende grootte van de sensor loopt de DLA (diffraction limited aperture) al vrij vlot terug met de huidige nieuwere camera's (onder de F/7 bij de huidige 80D)
Even een comparison van F/8 en F/16 op de (oude) Canon 50D bij de Tamron 17-50 levert je het volgende resultaat (bij de recentere camera's met hogere resolutie zit je dus nog meer in de diffractielimiet. Bij Fullframe is dit uiteraard weer anders ivm grotere pixelsize op sensor.):
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=6
Edit Hmm.. UC, thanks, ik moet eerder op verzenden drukken tijdens mijn lunch...
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 04-10-2016 12:22 ]
Ook hier mag je reageren op je voorganger