't ging me eigenlijk echt om de flickr pagina, dan had ik m bij mijn faves kunnen zetten...
Ook dat geregeld...WhiskyPhreak schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:56:
't ging me eigenlijk echt om de flickr pagina, dan had ik m bij mijn faves kunnen zetten...
Verwijderd
@ zxcvb, de eerste doet mij niet zoveel. De lucht is mooi en de contouren van de windmolen en het boompje links daarvan zijn goed gelukt. De overige boompjes lopen helaas over op de voorgrond.
2de; zit zeker potentieel in deze plaat. Hij staat erg scheef. Als je hem gaat kantelen kom je niet goed uit met de berg links. Je kan hem daarom beter rechts uitrekken met PS. Voor de rest vind ik het linker stuk na die hoge berg alleen maar afleiden van het onderwerp en een stuk rechts van de zee kan er ook wel af. De nadruk komt dan veel meer te liggen op de huisjes beneden, de kust op de achtergrond en de diagonale groene lijn (van de helling).
@ Cashmoney, sorry maar deze is veel te donker. Ook de compo lijkt mij niet bijster interessant.
@ Johannes, ik vind hem wat saai. Ik mis vooral een onderwerp, ik weet niet waar ik naar moet kijken.
@ WhiskeyPhreak, hij is inderdaad wat donker, vooral bij de bomen rechts waardoor je detail mist. De toning en de dreigende lucht icm de rustige compo op de voorgrond vind ik zeker geslaagd.
2de; zit zeker potentieel in deze plaat. Hij staat erg scheef. Als je hem gaat kantelen kom je niet goed uit met de berg links. Je kan hem daarom beter rechts uitrekken met PS. Voor de rest vind ik het linker stuk na die hoge berg alleen maar afleiden van het onderwerp en een stuk rechts van de zee kan er ook wel af. De nadruk komt dan veel meer te liggen op de huisjes beneden, de kust op de achtergrond en de diagonale groene lijn (van de helling).
@ Cashmoney, sorry maar deze is veel te donker. Ook de compo lijkt mij niet bijster interessant.
@ Johannes, ik vind hem wat saai. Ik mis vooral een onderwerp, ik weet niet waar ik naar moet kijken.
@ WhiskeyPhreak, hij is inderdaad wat donker, vooral bij de bomen rechts waardoor je detail mist. De toning en de dreigende lucht icm de rustige compo op de voorgrond vind ik zeker geslaagd.
@WhiskyPhreak: Wel lekker donker en dreigend. Helaas ziet de lucht er niet heel dreigend uit.
@Jo-Hannes: Je plaatje is stuk.
@CashMoney: Dat vind ik dan weer te donker.
@zxcvb: De eerste vind ik erg fraai (een terechte Hotshot
), goede compositie en mooi licht. De tweede is ook best mooi, als je de horizon even recht zet 
Even dit topic een trap geven. Het was de laatste tijd ook geen ideaal weer voor landschappen.
Na een tijdje herfst voelde het vandaag weer even aan als zomer. Normaal ga ik vanuit Wageningen naar het oosten de Veluwe op, dit keer ben ik westelijk gegaan naar de Utrechtse heuvelrug. De Grebbeberg, aan de kant van Achterberg.
@Jo-Hannes: Je plaatje is stuk.
@CashMoney: Dat vind ik dan weer te donker.
@zxcvb: De eerste vind ik erg fraai (een terechte Hotshot
Even dit topic een trap geven. Het was de laatste tijd ook geen ideaal weer voor landschappen.
Na een tijdje herfst voelde het vandaag weer even aan als zomer. Normaal ga ik vanuit Wageningen naar het oosten de Veluwe op, dit keer ben ik westelijk gegaan naar de Utrechtse heuvelrug. De Grebbeberg, aan de kant van Achterberg.

ik vind de verdeling niet zo lekker van deze plaat. Ik zou iets meer voorgrond weghalen, maar ik begrijp dat je dat niet doet vanwege het graan in de voorgrond...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@poweup: ik vind deze niet zo fijn kijken, de foto oogt nogal 'plat'
@whiskeyphreak: niet echt mijn smaak qua kleurbewerking, en de vignetting vind ik ook nogal overheersen...
@cashmoney: aparte kleuren, wel jammer van de vignetting...
@zxcvb: de eerste vind ik een fijne plaat. Mooie kleuren en fijne silhouetten. enige minpuntje vind ik dat sommige bomen 'dichtlopen' in de ondergrond.
@apojapo: In de eerste foto vind ik die klimmer wel tof. jammer dat je de kleuren eruit gesloopt hebt. TWeede vind ik wat minder, die oogt wat plat. Derde is ook weer tof, alleen die vlakke voorgrond vind ik overbodig.
@shiverzz: Toffe plaat, al mogen de wolken iets lichter.
@whiskeyphreak: niet echt mijn smaak qua kleurbewerking, en de vignetting vind ik ook nogal overheersen...
@cashmoney: aparte kleuren, wel jammer van de vignetting...
@zxcvb: de eerste vind ik een fijne plaat. Mooie kleuren en fijne silhouetten. enige minpuntje vind ik dat sommige bomen 'dichtlopen' in de ondergrond.
@apojapo: In de eerste foto vind ik die klimmer wel tof. jammer dat je de kleuren eruit gesloopt hebt. TWeede vind ik wat minder, die oogt wat plat. Derde is ook weer tof, alleen die vlakke voorgrond vind ik overbodig.
@shiverzz: Toffe plaat, al mogen de wolken iets lichter.
@powerup: Ben het helaas eens met Marcel
@whiskeyphreak: mooi, maar naar mijn mening te donker
@cashmoney: Ook iets te donker, maar wel mooi! Leuk dat riet op de voorgrond
@zxcvb: Nummer 1 is zeer mooi! Lekker simpel en mooie silhouetten. Nummer 2 iets minder maar zeker ook niet slecht

@whiskeyphreak: mooi, maar naar mijn mening te donker
@cashmoney: Ook iets te donker, maar wel mooi! Leuk dat riet op de voorgrond
@zxcvb: Nummer 1 is zeer mooi! Lekker simpel en mooie silhouetten. Nummer 2 iets minder maar zeker ook niet slecht

@Shiverzz
De compositie is prima maar het blauw in de lucht inderdaad iets te donker.
@Deathchant
Heerlijke compositie en knap met tegenlicht. De zon ziet er alleen niet zo fraai uit zo. Volgende keer misschien je diafragma lekker ver knijpen zodat je een mooie ster van de zon maakt.
@apojapo1
Heel erg mooie platen!! Alleen die eerste in lelijke grijstinten snap ik niet zo, die zou ik liever in kleur zien.
@zxcvb
Die eerste is wel heel erg gaaf hoor...top!! De tweede daar in tegen iets minder en heel erg scheef....zonde.
@CashMoney
Prachtige situatie maar wel erg donker. Ik mis detail in de voorgrond en daardoor ga je je zoeken over het beeld, er is geen rustpunt.
@WhiskyPhreak
Over het algemeen vind ik hem iets te donker. De dreiging die je weet over te brengen met dit beeld vind ik wel erg gaaf. Vaak zie je zo'n situatie wel maar het overbrengen op een foto is een heel ander verhaal.
@PowerUp
De verdeling en compositie had inderdaad iets beter gekund, de situatie is namelijk wel prachtig. Probeer de volgende keer eens een diagonaal in je foto aan de brengen door op een andere plek te gaan staan. In dit geval het groen laten beginnen in de linker onder hoek waar door het graan een mooie driehoek gaat vormen. Je zal zien dat je daar door een gave vlakverdeling krijgt en meer spanning in je foto.
@M.E.Amrani
Normaal vind ik de toning in jouw foto's wel mooi maar hier sla je iets te ver door denk ik. De wolken zijn erg donker en de vignetting afschuwelijk, vignetting vind ik sowieso al lelijk. Sorry maar niet mijn ding dit keer.
Wat eerste platen van mijn vakantie in Zwitserland, er volgen er vast vanzelf meer
Doorklikken naar de 1024 versies is de moeite waard.

The Eiger by Peter Gol, on Flickr

View from the Sidelhorn by Peter Gol, on Flickr
De compositie is prima maar het blauw in de lucht inderdaad iets te donker.
@Deathchant
Heerlijke compositie en knap met tegenlicht. De zon ziet er alleen niet zo fraai uit zo. Volgende keer misschien je diafragma lekker ver knijpen zodat je een mooie ster van de zon maakt.
@apojapo1
Heel erg mooie platen!! Alleen die eerste in lelijke grijstinten snap ik niet zo, die zou ik liever in kleur zien.
@zxcvb
Die eerste is wel heel erg gaaf hoor...top!! De tweede daar in tegen iets minder en heel erg scheef....zonde.
@CashMoney
Prachtige situatie maar wel erg donker. Ik mis detail in de voorgrond en daardoor ga je je zoeken over het beeld, er is geen rustpunt.
@WhiskyPhreak
Over het algemeen vind ik hem iets te donker. De dreiging die je weet over te brengen met dit beeld vind ik wel erg gaaf. Vaak zie je zo'n situatie wel maar het overbrengen op een foto is een heel ander verhaal.
@PowerUp
De verdeling en compositie had inderdaad iets beter gekund, de situatie is namelijk wel prachtig. Probeer de volgende keer eens een diagonaal in je foto aan de brengen door op een andere plek te gaan staan. In dit geval het groen laten beginnen in de linker onder hoek waar door het graan een mooie driehoek gaat vormen. Je zal zien dat je daar door een gave vlakverdeling krijgt en meer spanning in je foto.
@M.E.Amrani
Normaal vind ik de toning in jouw foto's wel mooi maar hier sla je iets te ver door denk ik. De wolken zijn erg donker en de vignetting afschuwelijk, vignetting vind ik sowieso al lelijk. Sorry maar niet mijn ding dit keer.
Wat eerste platen van mijn vakantie in Zwitserland, er volgen er vast vanzelf meer

The Eiger by Peter Gol, on Flickr

View from the Sidelhorn by Peter Gol, on Flickr
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Over welke foto heb je het?Amstel76 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:52:
@Deathchant
Over jouw foto's. Ik vind ze echt schitterend, allebei. Showcasewaardig als je het mij vraagt!
[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 10-08-2011 22:41 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ja ik zie het nu, je had hem als voorbeeld gepost en daar heb ik overheen gelezen.Deathchant schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:39:
[...]
Over welke foto heb je het?Kep niks gepost hoor
Edit: ah ik zie het al. Die van mij was slechts een voorbeeld bedoeld op iemand anders
![]()
Over jouw foto's. Ik vind ze echt schitterend, allebei. Showcasewaardig als je het mij vraagt!
Met bovenstaande twee foto's ben ik zelf ook erg blij, wellicht dat ze hier nog aan de muur komen. Ze komen in ieder geval samen met de andere foto's in een mooi boek terecht
Showcase of testcase maakt mij niet zoveel uit, het is maar een label wat je eraan hangt. Het gaat er uiteindelijk om of ik tevreden ben met mijn foto's, in eerste instantie zijn ze toch echt voor mezelf gemaakt. Het is leuk dat ze gezien worden door anderen en dat gaat ook prima in een verzameltopic. Soms heb ik het idee dat ze beter bekeken worden in een niet te druk verzameltopic dan in een eigen topic. Commentaar krijgen is ook wel leuk en daar je eigen interpretatie aan te geven. Maar het meeste leer ik toch nog van het commentaar geven op foto's van anderen. Het helpt je om je eigen foto's beter te beoordelen en kritischer te zijn in je selecties.

Gelmersee by Peter Gol, on Flickr

The Mönch by Peter Gol, on Flickr
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Wow, prachtige plaatjes Amstel76. Ik zou het toch wel mooi vinden als je er een showcase topic van zou kunnen maken 
Hoe de top van die berg omringt is door wolken..... prachtig gewoon. Heb je nog meer foto's van dat moment?
Hoe de top van die berg omringt is door wolken..... prachtig gewoon. Heb je nog meer foto's van dat moment?
[ Voor 31% gewijzigd door Nordlys op 11-08-2011 13:14 ]
@ Powerup, Vind m wat diepte missen.
@M.E.Amrani, Vind de toning te overdreven, vooral bij de tweede zit er een grote witte vlek met ernaast een grijsblauw iets, wat er verder op staat valt een beetje weg in die tegenstelling.
@Amstel76, wat zijn die foto's helder/scherp zeg. Vind de eerste de beste, rustgevend en tegelijk dynamisch. De tweede met de twee valleien is een beetje gek, je moet de hele tijd kiezen of je links kijkt of rechts kijkt, weet niet hoe dat beter zou kunnen maar ik vind het nu een beetje twee foto's in een. Die van de Gelmersee heeft echt rete-mooie kleuren maar de berg links en de berg rechts vormen een soort van V waardoor je blik de hele tijd naar het midden geleidt wordt. Ik denk dat een helft beter zou werken, dus dat je meer van bijv links naar rechts geleid wordt en niet weer terug. Die laatste was denk ik erg mooi geweest met een kleinere dof, de wisselschakelaar (dat is het toch) scherp en de achtergrond vaag maar nog net scherp genoeg om te laten zien dat het een diepe valei is met daarboven wolken..
Twee van mij die erg veel op elkaar lijken maar ik krijg maar niet beslist welke ik beter vindt, schiet erop aub.

P1100483.jpg by ed-oorklep, on Flickr

P1100474.jpg by ed-oorklep, on Flickr
@M.E.Amrani, Vind de toning te overdreven, vooral bij de tweede zit er een grote witte vlek met ernaast een grijsblauw iets, wat er verder op staat valt een beetje weg in die tegenstelling.
@Amstel76, wat zijn die foto's helder/scherp zeg. Vind de eerste de beste, rustgevend en tegelijk dynamisch. De tweede met de twee valleien is een beetje gek, je moet de hele tijd kiezen of je links kijkt of rechts kijkt, weet niet hoe dat beter zou kunnen maar ik vind het nu een beetje twee foto's in een. Die van de Gelmersee heeft echt rete-mooie kleuren maar de berg links en de berg rechts vormen een soort van V waardoor je blik de hele tijd naar het midden geleidt wordt. Ik denk dat een helft beter zou werken, dus dat je meer van bijv links naar rechts geleid wordt en niet weer terug. Die laatste was denk ik erg mooi geweest met een kleinere dof, de wisselschakelaar (dat is het toch) scherp en de achtergrond vaag maar nog net scherp genoeg om te laten zien dat het een diepe valei is met daarboven wolken..
Twee van mij die erg veel op elkaar lijken maar ik krijg maar niet beslist welke ik beter vindt, schiet erop aub.

P1100483.jpg by ed-oorklep, on Flickr

P1100474.jpg by ed-oorklep, on Flickr
@m.e.amrani: Qua compositie kijkt de eerste wel fijn, vooral met die grote wolk. De kleuren en vignetting vind ik wat minder geslaagd. De tweede vind ik nogal leeg ogen.
@amstel76: zonder meer allemaal mooie foto's, maar wel met de volgende opmerkingen:
#2 - De schaduwen van de wolken overheersen nogal.
#3 - Jammer dat de reflectie niet wat opvallender is!
#4 - Mooi vergezicht, maar dat bordje vind ik van nul komma nul toegevoegde waarde om eerlijk te zijn.
@oorklep:
mooie zwarte silhoeutten, lekker simpel. De lucht is met die wolkjes ook wel nice op zich, maar de kleuren vind ik niet geweldig. Denk dat je iets later (of vroeger, weet niet of het zonsop- of ondergang was) iets mooiere kleuren had gekregen.
@amstel76: zonder meer allemaal mooie foto's, maar wel met de volgende opmerkingen:
#4 - Mooi vergezicht, maar dat bordje vind ik van nul komma nul toegevoegde waarde om eerlijk te zijn.
@oorklep:
mooie zwarte silhoeutten, lekker simpel. De lucht is met die wolkjes ook wel nice op zich, maar de kleuren vind ik niet geweldig. Denk dat je iets later (of vroeger, weet niet of het zonsop- of ondergang was) iets mooiere kleuren had gekregen.
Helemaal mee eens, ging alleen niet.Bij de horizon zat een dik wolkenpak en de zon ging daar bijna achter zittenmarceltuit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 07:04:
@m.e.amrani: Qua compositie kijkt de eerste wel fijn, vooral met die grote wolk. De kleuren en vignetting vind ik wat minder geslaagd. De tweede vind ik nogal leeg ogen.
@oorklep:
@ed-oorklep
Die twee valleien zijn gletsjers vandaar dat het zo bijzonder is om ze in 1 oog opslag en dus 1 foto te hebben. Achter me was zelfs nog een gletsjer, dus dat zijn er 3 vanaf 1 bergtop. Het kost je een hele zware klim maar de beloning is enorm
Bij de Gelmersee is de achtergrond het mooiste deel in de foto dus ik wil ook dat je daar naar kijkt. Ik heb heb hem ook met een voorgrond maar dan komt het niet zo krachtig over omdat je afgeleid wordt.
Over jouw foto's: Ik snap dat je niet kan kiezen. Ik had graag de ondergrond en compositie van foto 1 gezien (met het boompje iets meer naar rechts) en dan met de lucht van foto 2. Misschien kan je ze nog wat warmer maken en de kleuren laten knallen, mag best bij een zonsondergang.
@marceltuit
Bij 2 vind ik de schaduwen van de wolken juist erg gaaf, het maakt de foto vind ik. Zonder dat zou hij heel wat saaier zijn. Sterker nog ter plekke twijfelde ik er ook aan en heb dus meerdere belichtingen geschoten. Ik zou er dus een HDR van kunnen maken maar ik ben op 1 foto blijven hangen juist omdat ik dit veel mooier vind
Speciaal voor jvdgeest en marceltuit

Die twee valleien zijn gletsjers vandaar dat het zo bijzonder is om ze in 1 oog opslag en dus 1 foto te hebben. Achter me was zelfs nog een gletsjer, dus dat zijn er 3 vanaf 1 bergtop. Het kost je een hele zware klim maar de beloning is enorm
Over jouw foto's: Ik snap dat je niet kan kiezen. Ik had graag de ondergrond en compositie van foto 1 gezien (met het boompje iets meer naar rechts) en dan met de lucht van foto 2. Misschien kan je ze nog wat warmer maken en de kleuren laten knallen, mag best bij een zonsondergang.
@marceltuit
Bij 2 vind ik de schaduwen van de wolken juist erg gaaf, het maakt de foto vind ik. Zonder dat zou hij heel wat saaier zijn. Sterker nog ter plekke twijfelde ik er ook aan en heb dus meerdere belichtingen geschoten. Ik zou er dus een HDR van kunnen maken maar ik ben op 1 foto blijven hangen juist omdat ik dit veel mooier vind
Speciaal voor jvdgeest en marceltuit

Oke ik ben benieuwd naar de kritiek ..

IMG_4045 by robbindekruyf, on Flickr

IMG_4045 by robbindekruyf, on Flickr
[ Voor 11% gewijzigd door robbinonline op 13-08-2011 21:31 ]
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Wij ook naar jouw kritiek op andere foto's...robbinonline schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:18:
Oke ik ben benieuwd naar de kritiek ..
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Kritiek moet altijd gegrond zijn.. aangezien ik nog maar net kom kijken qua fotografie kan ik moeilijk aanmerkingen hebben op iemand anders zijn foto'sUniversal Creations schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:08:
[...]
Wij ook naar jouw kritiek op andere foto's...
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Dus omdat je geen pro bent, kun je geen mening over schoonheid hebben? 95% (of iets in die richting) van de fotografen hier is geen pro en toch kunnen ze aangeven wat ze mooi en niet mooi vinden aan een bepaalde foto. Jij hebt toch ook een mening over je eigen foto, want waarom plaats je nou net die ene foto en niet 1 van die 100 anderen?robbinonline schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:55:
[...]
Kritiek moet altijd gegrond zijn.. aangezien ik nog maar net kom kijken qua fotografie kan ik moeilijk aanmerkingen hebben op iemand anders zijn foto's
Ha, vet topic dit, één van de weinige topics waar voornamelijk mensen lijken te komen die weten hoe ze het moeten doen 
robbinonline: Super, mooie lucht en toch nog wat detail op de voorgrond. Inslaande golven, kleurrijk bovenin en ik zie zelfs nog een persoon ook (toch?
), voegt toch altijd wat toe.
Amstel76: Cool, prachtig uitzicht natuurlijk, maar het doet ook een beetje aan als een schilderij. Ook leuk dat je door de wolken nog net de top van de berg ziet.
ed-oorklep: Voor mij de wat mindere foto's van de laatste pagina van dit topic (beetje kalig naar mijn idee), maar alsnog leuke foto's! Mooie kleuren in de lucht, coole wolken en goede silhouettes.
robbinonline: Super, mooie lucht en toch nog wat detail op de voorgrond. Inslaande golven, kleurrijk bovenin en ik zie zelfs nog een persoon ook (toch?
Amstel76: Cool, prachtig uitzicht natuurlijk, maar het doet ook een beetje aan als een schilderij. Ook leuk dat je door de wolken nog net de top van de berg ziet.
ed-oorklep: Voor mij de wat mindere foto's van de laatste pagina van dit topic (beetje kalig naar mijn idee), maar alsnog leuke foto's! Mooie kleuren in de lucht, coole wolken en goede silhouettes.
The devil is in the details.
@ed-oorklep: dat is zonde inderdaad, dat heeft bij mij ook al menig zonsondergang-fototripje verpest 
@amstel: vette plaat weer, mooi die bergtop die precies tussen de wolken doorkomt. Als ik iets moet gaan bedenken om als kritiek op te geven, dan zou het hooguit zijn dat ik geprobeerd zou hebben om die takjes links wat weg te photoshoppen (dan bedoel ik vooral die kleintjes, wat meer bovenin)
@robbinonline: ook als niet pro kan je prima aangeven of je een foto mooi vindt en waarom wel/niet
jouw foto: mooie kleuren. de vlakken geven ook een mooie dieptewerking. Enige minpunt vind ik de witte uitgebeten vlek van de zon.
Nu twee vakantiekiekjes van mijn hand

The colony by Marcel Tuit, on Flickr

Cima road - Mohave national preserve by Marcel Tuit, on Flickr

Death valley: Badwater basin by Marcel Tuit, on Flickr
@amstel: vette plaat weer, mooi die bergtop die precies tussen de wolken doorkomt. Als ik iets moet gaan bedenken om als kritiek op te geven, dan zou het hooguit zijn dat ik geprobeerd zou hebben om die takjes links wat weg te photoshoppen (dan bedoel ik vooral die kleintjes, wat meer bovenin)
@robbinonline: ook als niet pro kan je prima aangeven of je een foto mooi vindt en waarom wel/niet
jouw foto: mooie kleuren. de vlakken geven ook een mooie dieptewerking. Enige minpunt vind ik de witte uitgebeten vlek van de zon.
Nu twee vakantiekiekjes van mijn hand

The colony by Marcel Tuit, on Flickr

Cima road - Mohave national preserve by Marcel Tuit, on Flickr

Death valley: Badwater basin by Marcel Tuit, on Flickr
@ Marceltuit
Ik vind ze vet. Vooral de 1e en 3e. De tweede is wel grappig. Maar doet me te weinig met de compositie. Van mij had er meer omgeving aanwezig mogen zijn. Je kijkt niet zo diep weg.
Ik ben zelf eigenlijk nooit zo met landschapsfotografie bezig geweest. Totdat ik naar Nicaragua, Guatamala en Mexico ging afgelopen zomer. Hier een aantal shots. Er komen er veel meer. Dit is slechts een klein deel. Al ben ik er vrij tevreden over.
1.

2.

3.

4.
Ik vind ze vet. Vooral de 1e en 3e. De tweede is wel grappig. Maar doet me te weinig met de compositie. Van mij had er meer omgeving aanwezig mogen zijn. Je kijkt niet zo diep weg.
Ik ben zelf eigenlijk nooit zo met landschapsfotografie bezig geweest. Totdat ik naar Nicaragua, Guatamala en Mexico ging afgelopen zomer. Hier een aantal shots. Er komen er veel meer. Dit is slechts een klein deel. Al ben ik er vrij tevreden over.
1.

2.

3.

4.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
De kwaliteit is hier behoorlijk hoog de laatste tijd! Ik vind je derde foto echt geweldig Bonbridge. 
Je eerste foto bevat mooie lagen in de landschap, maar vind ik iets te donker. Bij je twee foto stoort me de "mist" in het midden een beetje. In de vierde foto vind ik het zwarte vlak links iets te veel ruimte innemen en is de lucht niet heel spectaculair. Wel prima foto's, maar niet zo mooi als nummer drie naar mijn mening.
Je eerste foto bevat mooie lagen in de landschap, maar vind ik iets te donker. Bij je twee foto stoort me de "mist" in het midden een beetje. In de vierde foto vind ik het zwarte vlak links iets te veel ruimte innemen en is de lucht niet heel spectaculair. Wel prima foto's, maar niet zo mooi als nummer drie naar mijn mening.
Nette serie Bonbridge!
#1 - Mooie laagjes zitten er in de plaat, wel vind ik hem qua kleuren/belichting niet zo prettig kijken.
#2 - Volgens mij een mooi vergezicht, maar dit vlek/wolk/mist in het midden stoort mij een beetje.
#3 - gave plaat, mooie lucht! wel beetje aparte kleuren.
#4 - Mooie kleuren op zich, maar er zit voor mij iets te veel zwart in de plaat.
#1 - Mooie laagjes zitten er in de plaat, wel vind ik hem qua kleuren/belichting niet zo prettig kijken.
#2 - Volgens mij een mooi vergezicht, maar dit vlek/wolk/mist in het midden stoort mij een beetje.
#3 - gave plaat, mooie lucht! wel beetje aparte kleuren.
#4 - Mooie kleuren op zich, maar er zit voor mij iets te veel zwart in de plaat.
@Marceltuit
#1 Leuke foto, maar persoonlijk doet het mij weinig(niet duidelijk waarom)
#2 Mijn favoriet v/d drie, alhoewel ik de gele streep wel erg geel vind maar dat is echt persoonlijk
#3 Ook een fijne foto, maar toch minder meezuigend als nummer 2.
Wat doe je aan nabewerking, veel saturatie?? Kleuren zijn naar mijn mening naar het randje wat nog kan geschoven.
@Bonbridge
#1 Lekkere laagjes, maar qua kleur niet zo
#2 De beste in mijn ogen, met name juist die mist, vraag me af wat het is/laat je denken, leuke foto ook qua kleuren
#3 Mooie foto met mooie lucht, kijkt makkelijk
#4 Het donkere had inderdaad misschien wat lichter gemogen, of een silhouet erop, nu is het teveel zwart/donker
Goed deze foto heb ik gemaakt afgelopen vakantie in de Vogezen.

Groot: http://farm7.static.flick...46706453_4f6003e412_b.jpg
#1 Leuke foto, maar persoonlijk doet het mij weinig(niet duidelijk waarom)
#2 Mijn favoriet v/d drie, alhoewel ik de gele streep wel erg geel vind maar dat is echt persoonlijk
#3 Ook een fijne foto, maar toch minder meezuigend als nummer 2.
Wat doe je aan nabewerking, veel saturatie?? Kleuren zijn naar mijn mening naar het randje wat nog kan geschoven.
@Bonbridge
#1 Lekkere laagjes, maar qua kleur niet zo
#2 De beste in mijn ogen, met name juist die mist, vraag me af wat het is/laat je denken, leuke foto ook qua kleuren
#3 Mooie foto met mooie lucht, kijkt makkelijk
#4 Het donkere had inderdaad misschien wat lichter gemogen, of een silhouet erop, nu is het teveel zwart/donker
Goed deze foto heb ik gemaakt afgelopen vakantie in de Vogezen.

Groot: http://farm7.static.flick...46706453_4f6003e412_b.jpg
tnx klaas. ik heb idd aardig wat verzadiging toegevoegd. ik houd wel van mooie kleurtjes 
Jou foto is best relaxed, lekker eenvoudig. Wel vind ik die schaduw rond de paal jammer, en ook had ik hem denk ik nog sterker gevonden als je standpunt wat lager was geweest (of als de paal wat verder boven de horizon had uitgekomen)
Jou foto is best relaxed, lekker eenvoudig. Wel vind ik die schaduw rond de paal jammer, en ook had ik hem denk ik nog sterker gevonden als je standpunt wat lager was geweest (of als de paal wat verder boven de horizon had uitgekomen)
Ik vind die van jou ook wel strak Klaas. Lekker eenvoudig, fijne kleuren ook. Die schaduw stoort me helemaal niet eigenlijk. Gewoon een lekkere plaat. Ook wel geschikt als wallpaper zo.
1.

2.

3.
1.

2.

3.

cool! alleen die laatste vind ik echt te donker.
@Marceltuit, bedankt. Dat van die kleurtjes is duidelijk te merken, is ook gaaf en jou foto's lenen zich er gelukkig voor.
@Bonbridge, wat een fijne serie, nummer 1 is zo een wallpaper. Jij neigt, net als ik(denk ik), vaker naar wat donkerder foto's dan het lichte(zoals Marceltuit). Vind het overigens niet erg, die laatste is denk ik wel net over het randje de voorgrond. Maar schitterend hoor.
@Bonbridge, wat een fijne serie, nummer 1 is zo een wallpaper. Jij neigt, net als ik(denk ik), vaker naar wat donkerder foto's dan het lichte(zoals Marceltuit). Vind het overigens niet erg, die laatste is denk ik wel net over het randje de voorgrond. Maar schitterend hoor.
Foto 1 is echt prachtig Bonbridge! Niet alleen de kleuren maar de hele sfeer en compositie van de foto is top.
@bonbridge: mooie platen weer, waarbij de eerste er qua licht en sfeer bovenuitspringt. De tweede vind ik de minste vna de drie, Ik mis een dieptewerking, en ook die schaduwen vind ik niet zo fijn kijken.
@Bonbridge: Zeer netjes, ook ik vind foto 1 er dik uitspringen, na dit zo te zien te hebben durf ik amper mijn foto nog te posten
Respect.
Nieuw in landschap fotografie, eigenlijk altijd bezig gehouden met wild voornamelijk vogels, en af en toe keer wat nacht foto's. Maar landschappen zijn ook prachtig en wil me daarin dus ook meer gaan verdiepen.

Opmerkingen dus heel welkom!
Nieuw in landschap fotografie, eigenlijk altijd bezig gehouden met wild voornamelijk vogels, en af en toe keer wat nacht foto's. Maar landschappen zijn ook prachtig en wil me daarin dus ook meer gaan verdiepen.

Opmerkingen dus heel welkom!
heb je nou zelf een blauwe graduated filter toegevoegd? iets zegt me van wel, om de uitgebeten lucht te compenseren. daarnaast lijkt het groen van de boom een beetje blauwig te worden. naar mijn idee ook iets TE verzadigde kleuren.
@zxcnb: Het blauw is (in opera iig) wel erg verzadigd. Het vignet ben ik ook niet heel kapot van in deze foto, het legt niet echt een nadruk ergens op.
@bonbridge: alle drie heerlijke platen. Vulkaanlandschappen (toch?) doen het sowieso wel goed bij mij, moet dat toch ook eens opzoeken met een vakantie...
Afgelopen zondagochtend op tijd opgestaan om rond zonsopgang op de hei te zijn.

Untitled by Wave / Particle / Pixel, on Flickr
@bonbridge: alle drie heerlijke platen. Vulkaanlandschappen (toch?) doen het sowieso wel goed bij mij, moet dat toch ook eens opzoeken met een vakantie...
Afgelopen zondagochtend op tijd opgestaan om rond zonsopgang op de hei te zijn.

Untitled by Wave / Particle / Pixel, on Flickr
die boom had je beter eruit gelaten. Je hebt een heerlijke lijn in je foto door de mist en de laagjes. Die boom is nu te afwijkend en leid daardoor af (terwijli hij niet echt interessant is naar mijn mening).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
@Practics: Kleuren zien er inderdaad een beetje gek uit. Ik denk dat als je de foto vlak voor zonsondergang maakt, dat hij dan gelijk een stuk interessanter is (met goud/warm licht). maar goed, dat is mijn smaak 
@zxcvb: De vignettering is idd zonde. Ook vind ik het jammer dat je toch best van de masten afstaat, nu vallen ze niet zo goed op en mis ik toch wel dieptewerking...
@whiskeyphreak: hele toffe plaat, al had ik misschien persoonlijk iets meer van het weggetje erop gezet. De boom vind ik trouwens perfect, zo voor de zon. Hij zorgt voor wat hoogte in het toch wel platte landschap.

Atmospherical by Marcel Tuit, on Flickr
Vond hem zelf wel geslaagd, zo in de portretstand. Wel jammer ik geen lager standpunt aan kon nemen.
@zxcvb: De vignettering is idd zonde. Ook vind ik het jammer dat je toch best van de masten afstaat, nu vallen ze niet zo goed op en mis ik toch wel dieptewerking...
@whiskeyphreak: hele toffe plaat, al had ik misschien persoonlijk iets meer van het weggetje erop gezet. De boom vind ik trouwens perfect, zo voor de zon. Hij zorgt voor wat hoogte in het toch wel platte landschap.

Atmospherical by Marcel Tuit, on Flickr
Vond hem zelf wel geslaagd, zo in de portretstand. Wel jammer ik geen lager standpunt aan kon nemen.
@klaasvd79: de donkere vlekken rond het kruis vind ik onnodig afleiden. Als je een iets lager standpunt had genomen was dat denk ik minder geweest. Maar goed, dan hou je waarschijnlijk ook minder koren over om als voorgrond te fungeren.
@bonbridge: De eerste is heerlijk. de andere twee vind ik minder. De tweede doet me weinig en de derde is erg donker.
@zxcvb: veel verzadiging. De voorgrond rommelig. Als je twee stappen in het (koren)veld zet zijn de halmen gelijker en wordt de voorgrond een stuk rustiger.
@whiskyFreak: de boom wel of niet... Ik neig naar een versie zonder boom. De kleuren zijn wel erg lekker en die boom vind ik te veel afleiden.
@marceltuit: de onderste één-derde zou er wat mij betreft vanaf kunnen. Dat donkere deel vind ik afbreuk doen aan het bovenste deel.
@bonbridge: De eerste is heerlijk. de andere twee vind ik minder. De tweede doet me weinig en de derde is erg donker.
@zxcvb: veel verzadiging. De voorgrond rommelig. Als je twee stappen in het (koren)veld zet zijn de halmen gelijker en wordt de voorgrond een stuk rustiger.
@whiskyFreak: de boom wel of niet... Ik neig naar een versie zonder boom. De kleuren zijn wel erg lekker en die boom vind ik te veel afleiden.
@marceltuit: de onderste één-derde zou er wat mij betreft vanaf kunnen. Dat donkere deel vind ik afbreuk doen aan het bovenste deel.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
@marcel: eensch met blatiebla. Ik zou hier meer gekozen hebben voor een landscape compo, omdat je dan meer de nadruk krijgt op die mist. Verder wel een mooie plaat.
@WhiskyPhreak. Ik ben meestal wel onder de indruk van je platen, ook deze. Ik vind de boom niet storen met het lijnenspel. Wat ik eerder storend vind is de paarse zweem over het weggetje. Op de een of andere manier associeer ik deze kleur paars in de bloemen eerder met frisheid dan met zachte warmte als je snapt wat ik bedoel. Het kan hier OF fris zijn of zwoel warm
@WhiskyPhreak. Ik ben meestal wel onder de indruk van je platen, ook deze. Ik vind de boom niet storen met het lijnenspel. Wat ik eerder storend vind is de paarse zweem over het weggetje. Op de een of andere manier associeer ik deze kleur paars in de bloemen eerder met frisheid dan met zachte warmte als je snapt wat ik bedoel. Het kan hier OF fris zijn of zwoel warm
Verwijderd
Wat een platen zeg! Vooral die van Bonbridge en Amstel vind ik geweldig. Zal zelf hier de komende tijd ook nog wat plaatsen.
Thanks mannen! Ik vind het leuk om commentaar en in dit geval positieve reacties te horen.
Mocht iemand ze als wallpaper willen downloaden, ik heb die eerste van de vorige post en nog twee andere van mij op interfacelift gezet. Ze moeten eerst nog door de stem ronde komen. Dus mocht iemand zin hebben om te stemmen? Graag!
Sorry voor deze "reclame."
@ Whiskeyphreak, Mooie foto hoor, al zou ook ik het pad er meer op hebben gezet, zodat je die lijn wat kan volgen met je ogen.
@ Marcel, Ik vind hem wel mooi eigenlijk. De compositie vind ik best aardig. Leuk ook die mist. Ik ben alleen zelf niet zo heel erg van de Nederlandse landschappen. Mij wat te saai vaak.
Mocht iemand ze als wallpaper willen downloaden, ik heb die eerste van de vorige post en nog twee andere van mij op interfacelift gezet. Ze moeten eerst nog door de stem ronde komen. Dus mocht iemand zin hebben om te stemmen? Graag!
@ Whiskeyphreak, Mooie foto hoor, al zou ook ik het pad er meer op hebben gezet, zodat je die lijn wat kan volgen met je ogen.
@ Marcel, Ik vind hem wel mooi eigenlijk. De compositie vind ik best aardig. Leuk ook die mist. Ik ben alleen zelf niet zo heel erg van de Nederlandse landschappen. Mij wat te saai vaak.
Verwijderd
Bonbridge: Ik neem aan dat je die prachtige platen met die Tokina 11-16 hebt geschoten?Bonbridge schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:30:
Thanks mannen! Ik vind het leuk om commentaar en in dit geval positieve reacties te horen.
Na lang meelezen in de diverse fotografie topics eindelijk een keer zelf eens wat bijdragen. Ben net een klein jaar bezig met fotografie, dit is mijn eerste serieuze poging wat landschappen betreft.
Commentaar:
@zxcvb: Mooie compositie, maar zoals al eerder is gezegd vind ik ook het blauw te verzadigd en de vignetting storend.
@WhiskyPhreak: Erg mooie foto, geeft een mooie mysterieuze sfeer neer. Erg mooi kleurverloop in de lucht. Heb alleen wel het idee dat de hei wel erg paars is.
@marceltuit: Erg mooie plaat sfeer plaat. Wel vind ik het contrast van het gras in de voorgrond die heel scherp en duidelijk is met de rest van de foto te groot, het lijkt daar niet echt te passen.
Hier dan 2 van mijn foto's, geschoten in de Blauwe Kamer bij Rhenen.
1.

IMG_3119 by ftubbing, on Flickr
2.

IMG_3129 by ftubbing, on Flickr
Zelf vind ik het lastig om de juiste verhouding in belichting van de lucht en het landschap te vinden.
Commentaar:
@zxcvb: Mooie compositie, maar zoals al eerder is gezegd vind ik ook het blauw te verzadigd en de vignetting storend.
@WhiskyPhreak: Erg mooie foto, geeft een mooie mysterieuze sfeer neer. Erg mooi kleurverloop in de lucht. Heb alleen wel het idee dat de hei wel erg paars is.
@marceltuit: Erg mooie plaat sfeer plaat. Wel vind ik het contrast van het gras in de voorgrond die heel scherp en duidelijk is met de rest van de foto te groot, het lijkt daar niet echt te passen.
Hier dan 2 van mijn foto's, geschoten in de Blauwe Kamer bij Rhenen.
1.

IMG_3119 by ftubbing, on Flickr
2.

IMG_3129 by ftubbing, on Flickr
Zelf vind ik het lastig om de juiste verhouding in belichting van de lucht en het landschap te vinden.
Ik wil ook graag een poging doen
Ben nu een jaar in het bezit van een EOS 1000D, maar heb deze vakantie eindelijk wat tijd om mij er een beetje in te verdiepen. Zie hier het resultaat van vanavond. Foto is onbewerkt:

Typical Dutch by lexemmens, on Flickr
Commentaar op mijzelf:
Op zich vind ik de setting wel mooi, alleen de weg op de achtergrond vind ik persoonlijk storend. Met al die lantaarnpalen en dergelijke.
Ook lukt het mij maar niet om de volledig scherp te krijgen, zoals bijvoorbeeld Marceltuit laat zien hierboven. Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar of de voorgrond, of de achtergrond is scherp, maar nooit alles en daar baal ik soms best wel van. Tips? Statief misschien? Die had ik op dit moment niet bij de hand. Of stel ik misschien gewoon te hoge eisen gezien mijn camera?
Commentaar op anderen:
@Marceltuit: Gave foto's! Vooral #2 heeft lekker veel diepte door de felle strepen op de weg. Ook het contrast op de andere foto's is vet.
@Bonbridge: Foto's 1 en 2 doen mij niet zoveel, foto 3: heerlijk om zo een regebui vast te leggen.
@WhiskeyFreak: Heide in volle glorie. Die boom lekker laten staan. zorgt voor een beetje afleiding in de foto. Mooie setting!

Typical Dutch by lexemmens, on Flickr
Commentaar op mijzelf:
Op zich vind ik de setting wel mooi, alleen de weg op de achtergrond vind ik persoonlijk storend. Met al die lantaarnpalen en dergelijke.
Ook lukt het mij maar niet om de volledig scherp te krijgen, zoals bijvoorbeeld Marceltuit laat zien hierboven. Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar of de voorgrond, of de achtergrond is scherp, maar nooit alles en daar baal ik soms best wel van. Tips? Statief misschien? Die had ik op dit moment niet bij de hand. Of stel ik misschien gewoon te hoge eisen gezien mijn camera?
Commentaar op anderen:
@Marceltuit: Gave foto's! Vooral #2 heeft lekker veel diepte door de felle strepen op de weg. Ook het contrast op de andere foto's is vet.
@Bonbridge: Foto's 1 en 2 doen mij niet zoveel, foto 3: heerlijk om zo een regebui vast te leggen.
@WhiskeyFreak: Heide in volle glorie. Die boom lekker laten staan. zorgt voor een beetje afleiding in de foto. Mooie setting!
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Dank voor de reacties op mijn plaat. Ik heb deze opzet eigenlijk bewust gekozen, en vond de donkere voorgrond dus eigenlijk wel mooi.
@pinquin87: een kijkt wel prettige door de reflecties, al zijn de kleuren wel wat flets. deze foto kan wel wat meer contrast gebruiken imo. De tweede vind ik qua compositie niet zo sterk eigenlijk.
@lex2:
Wat ook heel veel helpt: scherpstellen op een onderwerp/een ding in het landschap waar je de aandacht op wilt vestigen. als je dit goed gekozen hebt, is het bijna automatisch wat minder storend als een ander deel van het landschap wat minder scherp is. Je zult dus zelf een focuspunt moeten selecteren, dit kan jou camera ook volgens mij.
Wat betreft een statief: hier heb je vooral wat aan als je wat langere sluitertijden gaat gebruiken. 1/60 op 18mm is doorgaans nog prima uit de hand te doen.
Wat betreft je foto: ik mis iets van een aandachtstrekker, de voorgrond is niet al te spannend. De curve in het water is leuk, maar verder is er niet zo veel interessants te zien. Ook is het licht wat aan de harde kant.
Weg stoort mij persoonlijk niet trouwens.
@pinquin87: een kijkt wel prettige door de reflecties, al zijn de kleuren wel wat flets. deze foto kan wel wat meer contrast gebruiken imo. De tweede vind ik qua compositie niet zo sterk eigenlijk.
@lex2:
Voor landschappen gebruikt men vaker een wat hoger diafragma. Dit geeft vaak als resultaat dat het landschap wat meer van voor naar achteren scherp is. ter vergelijking: jou foto is op F9 genomen, en die van mij op F11.Ook lukt het mij maar niet om de volledig scherp te krijgen, zoals bijvoorbeeld Marceltuit laat zien hierboven. Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar of de voorgrond, of de achtergrond is scherp, maar nooit alles en daar baal ik soms best wel van. Tips? Statief misschien? Die had ik op dit moment niet bij de hand. Of stel ik misschien gewoon te hoge eisen gezien mijn camera?
Wat ook heel veel helpt: scherpstellen op een onderwerp/een ding in het landschap waar je de aandacht op wilt vestigen. als je dit goed gekozen hebt, is het bijna automatisch wat minder storend als een ander deel van het landschap wat minder scherp is. Je zult dus zelf een focuspunt moeten selecteren, dit kan jou camera ook volgens mij.
Wat betreft een statief: hier heb je vooral wat aan als je wat langere sluitertijden gaat gebruiken. 1/60 op 18mm is doorgaans nog prima uit de hand te doen.
Wat betreft je foto: ik mis iets van een aandachtstrekker, de voorgrond is niet al te spannend. De curve in het water is leuk, maar verder is er niet zo veel interessants te zien. Ook is het licht wat aan de harde kant.
Weg stoort mij persoonlijk niet trouwens.
@Marceltuit: Dat hoger diafragma heb ik ook gelezen. Maar als ik deze foto op F/11 had genomen was de sluitertijd beneden de 1/60 gezakt (ISO 200), dus had een statief imo wel handig kunnen zijn. Neem ik mee voor de volgende keer.
Voor wat betreft focus: ik kan op 7 beeldpunten scherpstellen. Misschien was een boom in het landschap dan wel zo handig geweest...
Het licht zou kunnen, de zon ging onder en er was verder geen vuiltje aan de lucht. Ik zal binnenkort een nieuwe poging wagen.
Bedankt voor de tips tot zover!
Voor wat betreft focus: ik kan op 7 beeldpunten scherpstellen. Misschien was een boom in het landschap dan wel zo handig geweest...
Het licht zou kunnen, de zon ging onder en er was verder geen vuiltje aan de lucht. Ik zal binnenkort een nieuwe poging wagen.
Bedankt voor de tips tot zover!
@ Lex2
Probeer je eens in te lezen in wat artikelen over scherpte-diepte, of Depth Of Field.
Er zijn handige gratis apps die je op je telefoon kunt gebruiken om in het veld de juiste instellingen (diafragma en focuspunt) te bepalen aan de hand van je situatie.
Probeer je eens in te lezen in wat artikelen over scherpte-diepte, of Depth Of Field.
Er zijn handige gratis apps die je op je telefoon kunt gebruiken om in het veld de juiste instellingen (diafragma en focuspunt) te bepalen aan de hand van je situatie.
Verwijderd
@ Bonbridge, zoals gezegd mooie platen! De eerste heeft een hele aparte sfeer met die ondergaande zon en die wolken. Het detail in het gras op de voorgrond is goed gedaan. Wel zie ik weinig detail in de wolken en de voorgrond daarachter. De tweede vind ik iets minder. Het hutje zorgt wel voor dieptewerking maar verdwijnt in de achtergrond. Ondanks dat blijf ik het een interessante foto vinden. De derde vind ik de sterkste. Prachtig die laagjes op de voorgrond en dan die groene bergen op de voorgrond. Wel had ik de hele plaat wat lichter gemaakt
@ Practics, niet slecht maar het kan beter. Bij zo'n plaat moet de achtergrond niet hinderlijk zijn voor je onderwerp. Nu lopen de bladeren van je boom over op die van de bomen erachter (waarbij met name de rechterkant stoort) Ook zou ik een lager standpunt kiezen en de boom wat minder centraal plaatsen. Tot slot zie ik dat de bladeren die zon vangen geel zijn en die in de schaduw zitten groen.
@ zxcvb, de voorgrond vind ik mooi met die laagstaande zon maar nu nog een interessanter onderwerp op de achtergrond.
@WhiskyPhreak, lekkere plaat. Mooi ook met die ochtendnevel waardoor je die laagjes beter ziet. Voorgrond ook goed belicht met mooie kleuren. Ik kijk wel een beetje met het weggetje mee die dus uit beeld verdwijnt. Ook ben ik wel benieuwd hoe die zou zijn zonder boom en met zon.
@ Marcel, heerlijk die dikke laag mist. Lekker rustige compo ook. Door de zon is de voorgrond wel iets aan de donkere kant terwijl je daar wel naar kijkt nu je daar zoveel ruimte hebt.
@ Pinquin, bij de eerste vind ik het jammer dat je die boom er links op hebt staan want voor de rest is het een mooie plaat met die lucht en weerspiegeling. De boompjes rechts er ook af croppen. De 2de had ik in landschap genomen.
@ lex2, mooi licht en leuk die kronkel van die sloot geeft een aardige compo. Wel had je volgens mij het weggetje er op kunnen of nog een klein stukje croppen zodat je niet ziet dat het een weggetje is. Ook is de achtergrond niet scherp en had ik liever wat detail in die wolken gezien.
Hier nog 2 uit Noorwegen die ik wel haardig vind

High mountain lake - Romsdal by ApoJapo1, on Flickr

Romdsdal by ApoJapo1, on Flickr
@ Practics, niet slecht maar het kan beter. Bij zo'n plaat moet de achtergrond niet hinderlijk zijn voor je onderwerp. Nu lopen de bladeren van je boom over op die van de bomen erachter (waarbij met name de rechterkant stoort) Ook zou ik een lager standpunt kiezen en de boom wat minder centraal plaatsen. Tot slot zie ik dat de bladeren die zon vangen geel zijn en die in de schaduw zitten groen.
@ zxcvb, de voorgrond vind ik mooi met die laagstaande zon maar nu nog een interessanter onderwerp op de achtergrond.
@WhiskyPhreak, lekkere plaat. Mooi ook met die ochtendnevel waardoor je die laagjes beter ziet. Voorgrond ook goed belicht met mooie kleuren. Ik kijk wel een beetje met het weggetje mee die dus uit beeld verdwijnt. Ook ben ik wel benieuwd hoe die zou zijn zonder boom en met zon.
@ Marcel, heerlijk die dikke laag mist. Lekker rustige compo ook. Door de zon is de voorgrond wel iets aan de donkere kant terwijl je daar wel naar kijkt nu je daar zoveel ruimte hebt.
@ Pinquin, bij de eerste vind ik het jammer dat je die boom er links op hebt staan want voor de rest is het een mooie plaat met die lucht en weerspiegeling. De boompjes rechts er ook af croppen. De 2de had ik in landschap genomen.
@ lex2, mooi licht en leuk die kronkel van die sloot geeft een aardige compo. Wel had je volgens mij het weggetje er op kunnen of nog een klein stukje croppen zodat je niet ziet dat het een weggetje is. Ook is de achtergrond niet scherp en had ik liever wat detail in die wolken gezien.
Hier nog 2 uit Noorwegen die ik wel haardig vind

High mountain lake - Romsdal by ApoJapo1, on Flickr

Romdsdal by ApoJapo1, on Flickr
ontzettend vette platen apojapo. vooral de 2e vind ik gaaf, je krijg daarin duidelijk een idee hoe hoog die bergen zijn. cool!
Nog eentje van mij, uit de VS:

Sonora pass highway by Marcel Tuit, on Flickr
Nog eentje van mij, uit de VS:

Sonora pass highway by Marcel Tuit, on Flickr
[ Voor 57% gewijzigd door Polariteit op 07-09-2011 13:52 ]
Verwijderd
@marceltuit: Mooie foto. Wel erg veel contrast.
@apojapo1: Gaaf landschap. Bij de eerste is het mooi hoe de bergen in het water weerspiegelen.

Heide by T van der Velden, on Flickr
@apojapo1: Gaaf landschap. Bij de eerste is het mooi hoe de bergen in het water weerspiegelen.

Heide by T van der Velden, on Flickr
@Guapper, marceltuit, mezelf: Heb er wat mee gedaan. Poging 2 staat in Solo testcasefoto's, en is geen landschap, maar wel scherper 
@Sargonaut: Ah heide. Levert altijd mooie resultaten op.
@Marceltuit: Dat hoge contrast geeft wel een heel gaaf resultaat.
@ApoJapo: Kwam me al enigszins bekend voor! Ben daar afgelopen Juni ook nog geweest! Reflecties zijn idd goed gelukt!
@Sargonaut: Ah heide. Levert altijd mooie resultaten op.
@Marceltuit: Dat hoge contrast geeft wel een heel gaaf resultaat.
@ApoJapo: Kwam me al enigszins bekend voor! Ben daar afgelopen Juni ook nog geweest! Reflecties zijn idd goed gelukt!
Thanks, mooi he is dat met veel contrast@marceltuit: Mooie foto. Wel erg veel contrast.
Jou plaat is best relaxed om te zien, qua sfeer en kleur. wel jammer dat hij nogal plat oogt (geen diepte)
@lex2: tnx!
@ Sargonaut: Lekker heide landschap al lijkt er toch iets te missen op de een of andere manier...
Hierbij 2 van mij, geschoten op de Azoren tijdens de vakantie.

Sao Miguel highway view by DonCorleoneNL, on Flickr

Ocean view from Faial lighthouse 2 by DonCorleoneNL, on Flickr
Hierbij 2 van mij, geschoten op de Azoren tijdens de vakantie.

Sao Miguel highway view by DonCorleoneNL, on Flickr

Ocean view from Faial lighthouse 2 by DonCorleoneNL, on Flickr
[ Voor 25% gewijzigd door Donnie op 08-09-2011 20:23 ]
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
De eerste vind ik best een mooie plaat, al zou ik persoonlijk de weg ietsanders gepositioneerd hebben. De tweede vind ik niet zo geslaagd, de voorgrond vind ik te druk/rommelig en oninteressant.
Verwijderd
@ Sargonaut: Prachtige foto, ik vind de positionering van de twee bomen erg mooi en ook de kleuren passen mooi bij de foto. Ik probeerde laatst ook heidefoto's te maken maar ik kon het er niet echt interessant op krijgen. Heb je veel met de kleuren gedaan?
Verwijderd
@Iedereen: Bedankt 
@Ponem: Heb met de nabewerking iets meer belichting en contrast toegevoegd, verder komen de kleuren redelijk in de buurt van hoe het op dat moment was.
@Donnie: Nette foto's. Van de bovenste vind ik het jammer dat aan de rechterkant maar een klein stukje van de verte zichtbaar is. Bij de onderste zijn al die verschillende structuren in het landschap wel mooi om te zien.
@Ponem: Heb met de nabewerking iets meer belichting en contrast toegevoegd, verder komen de kleuren redelijk in de buurt van hoe het op dat moment was.
@Donnie: Nette foto's. Van de bovenste vind ik het jammer dat aan de rechterkant maar een klein stukje van de verte zichtbaar is. Bij de onderste zijn al die verschillende structuren in het landschap wel mooi om te zien.
Je moet inderdaad wel weten bij mijn 2e plaat dat dit land is ontstaan door de vulkaanuitbarsting, dit wilde ik graag laten zien met deze plaat. De lighthouse keeper heeft de volledige uitbarsting meegemaakt en zag letterlijk hoe er vanuit zee een eiland begon te ontstaan...
@ all, bedankt voor jullie tips/aanmerkingen, ik had de 24-70 erop zitten dus kon helaas niet meer van de verte laten zien op plaat 1
Deze is vwb verte beter gelukt dan toch?

Azores viewpoint by DonCorleoneNL, on Flickr
@ all, bedankt voor jullie tips/aanmerkingen, ik had de 24-70 erop zitten dus kon helaas niet meer van de verte laten zien op plaat 1
Deze is vwb verte beter gelukt dan toch?

Azores viewpoint by DonCorleoneNL, on Flickr
[ Voor 47% gewijzigd door Donnie op 09-09-2011 09:57 ]
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Ik geloof je gelijk als je de vulkaanuitbarstingen etc wilt laten zien. Komt iig op mij niet goed over.
Je laatste foto is een hele gave plaat. mooi!
Je laatste foto is een hele gave plaat. mooi!
Verwijderd
Mooie foto. Bij deze is het uitzicht een stuk beter inderdaad. Hoewel het uitzicht van de andere foto misschien interessanter was geweest, is deze ook niet verkeerd. Goede compositie, jammer dat de maan niet een stuk lager stond. Ik twijfel of ik 'em weg zou clonen, want het is wel leuk dat 'ie er op staat. En de zeespiegel loopt iets scheef of bol, kan het niet goed zien. Dus de foto kan eventueel nog wel wat bijgedraaid worden of lenscorrectie gebruiken.
Lekkere platen Donnie, die ocean view is erg fijn, ik houd wel van die donkere vulkaan structuren.
Apojapo1: lekkere spiegeling!
Afgelopen zaterdagnacht fietste ik naar huis en kwam langs dit heitje:

Woodhenge by Wave / Particle / Pixel, on Flickr
Apojapo1: lekkere spiegeling!
Afgelopen zaterdagnacht fietste ik naar huis en kwam langs dit heitje:

Woodhenge by Wave / Particle / Pixel, on Flickr
Mooie sfeervolle plaat van de enige echte "Woodhenge".
erg interessante plaat. alleen het witte stuk lucht vind ik iets te; jammer! zit daar preceis bewoonde wereld ofzo?
Het was (zo goed als) volle maan, en die stond aan die kant, ook te zien aan de schaduwen. Op flickr staan nog twee foto's waarin de maan zelf ook te zien is.
@BonBridge: Mooie kleuren.
@WhiskyPhreak: Coole sfeer!
@Donnie: 2e foto geslaagd, maar voorgrond iets wat donker en druk.
Hier een van mij:

Tafelbergheide, Blaricum by marco paint, on Flickr
Het was een verrassende mistige ochtend.
@WhiskyPhreak: Coole sfeer!
@Donnie: 2e foto geslaagd, maar voorgrond iets wat donker en druk.
Hier een van mij:

Tafelbergheide, Blaricum by marco paint, on Flickr
Het was een verrassende mistige ochtend.
Verwijderd
@ Marcel, ik vind deze wat minder dan we van jou gewend zijn. Door de sneeuw zijn vooral de bomen wat donker links waardoor die wat rommelig is. De kronkel in de weg is wel mooi maar jammer genoeg gaat de weg al snel een bocht om waardoor die niet voor heel veel diepte zorgt.
@ Sargonaut, lekker sfeertje. De 50/50 verdeling van land/lucht vind ik wat minder en de compo zou nog wat beter kunnen. Twee bomen elk in een hoek vind ik wat saai.
@ Donnie, de eerste ziet eruit als een mooi landschap maar de berg op de voorgrond zit in de weg. Helemaal nu je kan zien dat die rechts afloopt wil je een uitzicht zien. De tweede heeft een mooie lucht met aardig toning en compo v.w.b. de vuurtoren. De stenen op de voorgrond maken hem wat saai en onrustig. Ook de rivier in de hoek zorgt ervoor dat je steeds van de ene hoek naar de andere hoek moet kijken.
@ Donnie, mooie plaat. Alleen jammer van die ene struik links. Voor de rest lekkere rustige compo, mooi licht en veel diepte.
@ Whiskey, mooie plaat met een heerlijk sfeertje. Misschien die bomen/planken nog iets dichter bij? Ik zou hem liever willen zien zonder een stukje van die rechterkant. Één boom lijkt me daar genoeg.
@ quicksilvernet, mooi. Goede compo, mooi licht en kleuren. Takje links in de hoek zou ik wegpoetsen/croppen. Of een iets lager standpunten zodat die heideplanten zorgen voor een interessante voorgrond.
2 uit Noorwegen
Zelfkritiek: De eerste heeft 2 plukjes gras op de voorgrond wat niet veel toevoegt. Een crop vind ik echter niet goed uitpakken omdat je dan te weinig water hebt. Ik had iets dichter bij het meer moeten staan. Ook de berg rechts is wat krap. De tweede vind ik wat donker.

Rondane by ApoJapo1, on Flickr

''On the move'' - Jotunheimen by ApoJapo1, on Flickr
@ Sargonaut, lekker sfeertje. De 50/50 verdeling van land/lucht vind ik wat minder en de compo zou nog wat beter kunnen. Twee bomen elk in een hoek vind ik wat saai.
@ Donnie, de eerste ziet eruit als een mooi landschap maar de berg op de voorgrond zit in de weg. Helemaal nu je kan zien dat die rechts afloopt wil je een uitzicht zien. De tweede heeft een mooie lucht met aardig toning en compo v.w.b. de vuurtoren. De stenen op de voorgrond maken hem wat saai en onrustig. Ook de rivier in de hoek zorgt ervoor dat je steeds van de ene hoek naar de andere hoek moet kijken.
@ Donnie, mooie plaat. Alleen jammer van die ene struik links. Voor de rest lekkere rustige compo, mooi licht en veel diepte.
@ Whiskey, mooie plaat met een heerlijk sfeertje. Misschien die bomen/planken nog iets dichter bij? Ik zou hem liever willen zien zonder een stukje van die rechterkant. Één boom lijkt me daar genoeg.
@ quicksilvernet, mooi. Goede compo, mooi licht en kleuren. Takje links in de hoek zou ik wegpoetsen/croppen. Of een iets lager standpunten zodat die heideplanten zorgen voor een interessante voorgrond.
2 uit Noorwegen
Zelfkritiek: De eerste heeft 2 plukjes gras op de voorgrond wat niet veel toevoegt. Een crop vind ik echter niet goed uitpakken omdat je dan te weinig water hebt. Ik had iets dichter bij het meer moeten staan. Ook de berg rechts is wat krap. De tweede vind ik wat donker.

Rondane by ApoJapo1, on Flickr

''On the move'' - Jotunheimen by ApoJapo1, on Flickr
Beste apojapo1,
zou je alsjeblieft willen stoppen met het plaatsen van deze Noorwegen-foto's? Ik word namelijk helemaal jaloers op de schitterende landschappen en de manier waarop jij deze hebt vastgelegd.
Bij voorbaat dank,
Universal Creations
zou je alsjeblieft willen stoppen met het plaatsen van deze Noorwegen-foto's? Ik word namelijk helemaal jaloers op de schitterende landschappen en de manier waarop jij deze hebt vastgelegd.
Bij voorbaat dank,
Universal Creations
@Whiskyphreak: Erg mooi vast gelegd. Weinig op aan te merken.
@apojapo1 : Inderdaad gadverdamme, wat zijn die platen van jouw vies mooi
Erg knap gedaan! Daar kan ik nog veel van leren.
@quicksilvernet: Mooie kleuren van de heide. De lucht vind ik persoonlijk wel overheersend.
Ik weet niet precies of ik mijn plaat hier kan plaatsen, maar dit leek mij het meest logische topic. Ben op dit moment op vakantie in Curacao en vond deze wel aardig gelukt:

IMG_2753 by ElroyTerpstra, on Flickr
@apojapo1 : Inderdaad gadverdamme, wat zijn die platen van jouw vies mooi
Erg knap gedaan! Daar kan ik nog veel van leren.
@quicksilvernet: Mooie kleuren van de heide. De lucht vind ik persoonlijk wel overheersend.
Ik weet niet precies of ik mijn plaat hier kan plaatsen, maar dit leek mij het meest logische topic. Ben op dit moment op vakantie in Curacao en vond deze wel aardig gelukt:

IMG_2753 by ElroyTerpstra, on Flickr
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je mist groothoek. De oceaan staat er net niet op, evenals het strand. Wat mij betreft is hij helaas niet zo geslaagd.
Hier staat tekst
eens met sjaakafhaak. vooral het gemist van een lijn van het strand vind ik jammer, die had de foto wat meer diepte gegeven. nu oogt hij nogal plat...
Een andere uitsnede zou ook al helpen. (16:9 of 16:10)
Bedankt voor het commentaar allemaal. De reden dat ik het strand er niet op heb gedaan, is dat er nogal wat mensen lagen. Dat vind ik persoonlijk dan erg storend. Vandaar dat ik de foto zo heb genomen.
Ik zal eens gaan kijken of ik tijdens deze vakantie een strand kan vinden waar weinig tot geen mensen zijn
Ik zal eens gaan kijken of ik tijdens deze vakantie een strand kan vinden waar weinig tot geen mensen zijn
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Marceltuit: Mooie pas, goede compositie, je wit lijkt overbelicht te zijn.
@sargonaut: Fijne kleuren, mist is altijd leuk, mis een beetje wijdsheid.
@donnie: #1 Heerlijke kleuren, ik had de lucht nog iets aangezet. Mooie structuur in het groen ook. #2: Nee. er gebeurt teveel en op teveel plaatsen, stenen, ribvier, bergen, het leid af.
#3, azores viewpoint. Dit soort dingen doet mij niet beel, ja, technisch heel netjes maar qua compositie is het teveel een vakantiekiekje.
@whiskyphreak: Je logo stoort. Aardiog idee maar ik weet het niet met die wolk bij de boom.
@squicksilvernet: Takje links op de horizon stoort. Leuk, heb nog niet veel bloeiende heide en mist gezien.
@apojapo: Eens met je zelfkritiek, niet veel aan toe te voegen. Echter.. ik zou van allebei best een grote print met trots aan m'n muur hangen.
@possible: Hmm, mooi groen, tikkie krap links. Toch best prettig.
Ik loop momenteel echt vreselijk achter met nabewerken maar heb de foto's van afgelopen weekend toch voorrang geven.

Stunning Loch Muick by j_wijnands, on Flickr
@sargonaut: Fijne kleuren, mist is altijd leuk, mis een beetje wijdsheid.
@donnie: #1 Heerlijke kleuren, ik had de lucht nog iets aangezet. Mooie structuur in het groen ook. #2: Nee. er gebeurt teveel en op teveel plaatsen, stenen, ribvier, bergen, het leid af.
#3, azores viewpoint. Dit soort dingen doet mij niet beel, ja, technisch heel netjes maar qua compositie is het teveel een vakantiekiekje.
@whiskyphreak: Je logo stoort. Aardiog idee maar ik weet het niet met die wolk bij de boom.
@squicksilvernet: Takje links op de horizon stoort. Leuk, heb nog niet veel bloeiende heide en mist gezien.
@apojapo: Eens met je zelfkritiek, niet veel aan toe te voegen. Echter.. ik zou van allebei best een grote print met trots aan m'n muur hangen.
@possible: Hmm, mooi groen, tikkie krap links. Toch best prettig.
Ik loop momenteel echt vreselijk achter met nabewerken maar heb de foto's van afgelopen weekend toch voorrang geven.

Stunning Loch Muick by j_wijnands, on Flickr
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Wat een prachtig huis en omgeving, het licht is ook erg mooi. Maar ik zou het huis een stuk minder in de hoek plaatsen.
[ Voor 14% gewijzigd door Scirocco op 24-09-2011 23:21 ]
@WhiskyPhreak, heerlijke mysterieuze plaat, goede compositie en lekker rustig om naar te kijken.
@quicksilvernet, ook een mooie rustige plaat met mooie kleuren.
@apojapo1, mooi contrast en leuke compositie, vooral de eerste foto kijkt lekker weg over het water.
@Possible, mooie kleuren, maar qua compositie minder. Rechts een hoge berg en links niks. Er mist iets.
@Wijnands, contrast is mooi en de diepte in de foto ook. Het huis rechts stoort mij een beetje. Je ziet er te weinig van op deze afstand en leid daardoor af.
Hier een shot vanuit een luchtballon, uitkijkend over de A18. Het contrast met opzet opgedikt om de foto wat spannender effect te geven.

The road back home by Theo R., on Flickr
@quicksilvernet, ook een mooie rustige plaat met mooie kleuren.
@apojapo1, mooi contrast en leuke compositie, vooral de eerste foto kijkt lekker weg over het water.
@Possible, mooie kleuren, maar qua compositie minder. Rechts een hoge berg en links niks. Er mist iets.
@Wijnands, contrast is mooi en de diepte in de foto ook. Het huis rechts stoort mij een beetje. Je ziet er te weinig van op deze afstand en leid daardoor af.
Hier een shot vanuit een luchtballon, uitkijkend over de A18. Het contrast met opzet opgedikt om de foto wat spannender effect te geven.

The road back home by Theo R., on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door LinkinTED op 30-09-2011 19:38 ]
Hele mooi plaat inderdaad, al had het standpunt wat lager gemogen zodat je meer over de weg kijkt richting het licht.
mooi ja! Lijkt wel hdrrig
Dank voor de reacties!
@Deathchant, zoals ik aangaf is het contrast opgedikt, daardoor neigt hij inderdaad naar HDR.
@Deathchant, zoals ik aangaf is het contrast opgedikt, daardoor neigt hij inderdaad naar HDR.
Speciale foto LinkinTED, mooi!
Ik had in de zomervakantie een soortgelijke foto gemaakt in Limburg. Niet vanuit een luchtballon maar gewoon van een uitkijktoren.
(en met soortgelijk bedoel ik een landschap van boven met wolken + zonnestralen)

Zonnestralen over Limburg by Leendert Visser, on Flickr
Ik had in de zomervakantie een soortgelijke foto gemaakt in Limburg. Niet vanuit een luchtballon maar gewoon van een uitkijktoren.
(en met soortgelijk bedoel ik een landschap van boven met wolken + zonnestralen)

Zonnestralen over Limburg by Leendert Visser, on Flickr
Verwijderd
@gimpy en linkinTED: Wauw beide foto's erg mooi. Wat een heerlijke sfeer platen. Die van linkinTED vind ik totaal niet erg dat het contrast wat hoger is. Die plaat vraagt er gewoon om. En die van gimpy kijkt gewoon ontzettend lekker weg. Mooi scherp ook.
gimpy, waar is dit? Ik woon in Zuid Limburg maar dit komt me niet zo 1,2,3 bekend voor.
Wel een zeer mooie foto, al moet ik wel zeggen dat ik wat groen zie in de lucht bij de zonnestralen.....
Wel een zeer mooie foto, al moet ik wel zeggen dat ik wat groen zie in de lucht bij de zonnestralen.....
Dit is bij Vaals, vanaf de nieuwe Wilhelmina toren.Deathchant schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:11:
gimpy, waar is dit? Ik woon in Zuid Limburg maar dit komt me niet zo 1,2,3 bekend voor.
Dat groen weet ik ook niet waas dat vandaan komt. Het zit al in de originele JPG's uit de camera (Olympus e520).
lol, ik woon misschien 7 km van vaals af en ik herken het niet :x me = naab
mooie kleuren Huig. Al vind ik de rechterkant te donker.
@LinkinTED: Prachtige foto.
@Huig: ik vind het blauw wel erg overheersend + het verloop van licht naar donker vind ik aan de storende kant.
@apojapo1: Ik ben het helemaal met Universal Creations eens. Zoveel moois; het zou verboden moeten worden
@Huig: ik vind het blauw wel erg overheersend + het verloop van licht naar donker vind ik aan de storende kant.
@apojapo1: Ik ben het helemaal met Universal Creations eens. Zoveel moois; het zou verboden moeten worden
Zeer fraaie landschappen weer hierboven. LinkTed: goede mazzel met het weer in je luchtballon! Ik had vorige maand ook een ballonvaart, alleen met heldere hemel. Dit betekende dat je op een paar honderd meter hoogte de inversie tegen kwam en je in de mist zit en dus geen mooie landschaps foto's kunt maken. Alles tegen de zon in werd netjes zwart/wit, te groot contrast
Jouw foto is echt prima!
Ook nog iets wat ik op het internet tegenkwam en de landschapsfotografen hier niet wil onthouden: een zeer fraaie timelapse van landschappen in de USA: http://vimeo.com/29950141 HD en full-screen afspelen..!
Jouw foto is echt prima!
Ook nog iets wat ik op het internet tegenkwam en de landschapsfotografen hier niet wil onthouden: een zeer fraaie timelapse van landschappen in de USA: http://vimeo.com/29950141 HD en full-screen afspelen..!
Klopt. 's Ochtends was het helder en ik dus blij. De vlucht was al 2x uitgesteld vanwege het weer. Toen betrok het 's middags helemaal en eerst was nog maar de vraag of we de lucht in mochten. De was een flinke storing onderweg die ze niet voorzien hadden, dus even een klein half uurtje gewacht.
Uiteindelijk ging het wel door, en met de bewolking icm de zon was echt prachtig.
Uiteindelijk ging het wel door, en met de bewolking icm de zon was echt prachtig.
Ik twijfel of dat deze misschien niet beter in het zwart-wit topic hoort....

[ Voor 19% gewijzigd door BlaTieBla op 03-05-2012 10:44 ]
Strakke compo. Z/W vind ik wat minder, maar dat is persoonlijk...
Dank je. Ik hang ook al weer een tijdje in mijn zwart-wit fase
en dat bevalt me erg goed. Maar goed, ik heb ook nog wel redelijk wat kleur van die locatie (Groot Heidestein in Zeist) in de archieven. Vooral 's ochtends een mooie locatie om wat rond te lopen met een camera.
potjandorie, dat is inderdaad een fraaie locatie. Die onthoud ik:)
Vind t wel een mooie foto juist, in zwar-wit zo. Veel zwart-wit foto's vind ik snel zo droefgeestig, maar hier past dat wel met die wolken, het eenzame bankje onder de boom en de redelijk open ruimte verder.
Hoe zou de foto eruit zien als je de meest rechtse boom niet had meegenomen? Dan had de grote boom waarschijnlijk te dicht op de rand gestaan zeker?
Vind t wel een mooie foto juist, in zwar-wit zo. Veel zwart-wit foto's vind ik snel zo droefgeestig, maar hier past dat wel met die wolken, het eenzame bankje onder de boom en de redelijk open ruimte verder.
Hoe zou de foto eruit zien als je de meest rechtse boom niet had meegenomen? Dan had de grote boom waarschijnlijk te dicht op de rand gestaan zeker?
[ Voor 21% gewijzigd door douPel op 12-10-2011 15:31 ]
Idd. Ik heb nog wel wat variaties op het thema en die vind ik minder dan deze variant.douPel schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:30:
[...]
Van de twee 'luchtfoto's' vind ik die van LinkingTED wat meer geslaagd, vooral omdat je ziet waar het licht valt. gimpy: ik heb het idee dat de grond wat donker is bij jou.
Huig: het eerste wat mij opviel was het wel erg harde blauw. Verder wel een mooie foto, die het ook goed zou doen met een ND-filter.
Dat laatste heb ik dan ook gedaan in Italië, afgelopen vakantie. Hier ben ik er wel achter gekomen dat een ND110 wat té sterk is. Deze foto in de zon genomen, en dan is het net te doen (218s, f/16, ISO 100). De belichting hier kon niet langer omdat hij vanaf een loopbrug is genomen met vrij veel beweging als er iemand over liep. Ik had beter het statief uit de auto kunnen halen, achteraf, want het water staat nog niet echt stil.

Lago dei Caprioli by Maarten van Heek, on Flickr
Deze foto had ik willen nemen met ND-filter maar aan de tijd (4s @ ISO 50) te zien is dat niet gebeurd. Tien stops zou teveel van het goede zijn.

Stream 2 by Maarten van Heek, on Flickr
En dan nog een foto die ik al langer heb liggen, zojuist opnieuw bewerkt maar als het goed is nog niet eerder laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie van het perspectief vinden.

Enterveenweg by Maarten van Heek, on Flickr
Huig: het eerste wat mij opviel was het wel erg harde blauw. Verder wel een mooie foto, die het ook goed zou doen met een ND-filter.
Dat laatste heb ik dan ook gedaan in Italië, afgelopen vakantie. Hier ben ik er wel achter gekomen dat een ND110 wat té sterk is. Deze foto in de zon genomen, en dan is het net te doen (218s, f/16, ISO 100). De belichting hier kon niet langer omdat hij vanaf een loopbrug is genomen met vrij veel beweging als er iemand over liep. Ik had beter het statief uit de auto kunnen halen, achteraf, want het water staat nog niet echt stil.

Lago dei Caprioli by Maarten van Heek, on Flickr
Deze foto had ik willen nemen met ND-filter maar aan de tijd (4s @ ISO 50) te zien is dat niet gebeurd. Tien stops zou teveel van het goede zijn.

Stream 2 by Maarten van Heek, on Flickr
En dan nog een foto die ik al langer heb liggen, zojuist opnieuw bewerkt maar als het goed is nog niet eerder laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie van het perspectief vinden.

Enterveenweg by Maarten van Heek, on Flickr
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
de blaauwn, ik vind de bovenste en onderste te overbelicht (of ligt dat nou aan mijn monitor???).
Ook vind ik van die 2 de kleuren echt lelijk. Het groen lijkt wel geel, probeer eens de HUE van het groen wat meer naar groen te schuiven en iets meer contrast in je platen toe te voegen.
De middelste eigenlijk ook. Leuk dat effect met het water, maar het licht vind ik niet zo goed. Ik zou wat meer "warmte" verwachten, ik vind em zo koud overkomen. Wat zo'n plaat vaak mooi maakt, is de verschillende kleurschakeringen; groen van het mos en de blaadjes, bruin/rood van de stenen, gelig bruin van de takken e.d. dat zie ik hier niet echt terugkomen.
Ook vind ik van die 2 de kleuren echt lelijk. Het groen lijkt wel geel, probeer eens de HUE van het groen wat meer naar groen te schuiven en iets meer contrast in je platen toe te voegen.
De middelste eigenlijk ook. Leuk dat effect met het water, maar het licht vind ik niet zo goed. Ik zou wat meer "warmte" verwachten, ik vind em zo koud overkomen. Wat zo'n plaat vaak mooi maakt, is de verschillende kleurschakeringen; groen van het mos en de blaadjes, bruin/rood van de stenen, gelig bruin van de takken e.d. dat zie ik hier niet echt terugkomen.
@BlatieBla: Mooie locatie idd!
@Deblaauwn:
#1 - Mooie compo, en long exposure in de lucht is wel gaaf. Wel vind ik het licht te hard en fel.
#2 - Ook een gave compo, maar door het felle licht vind ik hem 'sfeerloos'
#3 - Minste van de 3. Minst spannende compo, en delucht is eigenlijk gewoon saai
@Deblaauwn:
#1 - Mooie compo, en long exposure in de lucht is wel gaaf. Wel vind ik het licht te hard en fel.
#2 - Ook een gave compo, maar door het felle licht vind ik hem 'sfeerloos'
#3 - Minste van de 3. Minst spannende compo, en delucht is eigenlijk gewoon saai
@deblaauwn:
#1: met de wolken wel een geslaagde long exposure. linksboven is wel aardig wat CA te zien
#2: een beetje rommelige foto vind ik. De lange sluitertijd werkt altijd wel goed met zo'n beekje
#3: inderdaad de saaiste van de 3, en misschien een beetje aan de lichte kant.
@BlaTieBla: de kleine versie lijkt nogal onscherp, maar de grotere versies hebben dat niet. Ik vind het Z/W hier wel mooi uitkomen, mooie dreigende lucht erbij.
@Huig: Mooi landschap, maar een beetje teveel blauw naar mijn smaak. Misschien de witbalans wat warmer zetten?
@gimpy: Jammer dat de zon alleen in de verte door de wolken komt en niet in de voorgrond. De stralen zijn wel mooi.
Van mijn kant ook een landweggetje met bomen, maar dan in zwart-wit.
#1: met de wolken wel een geslaagde long exposure. linksboven is wel aardig wat CA te zien
#2: een beetje rommelige foto vind ik. De lange sluitertijd werkt altijd wel goed met zo'n beekje
#3: inderdaad de saaiste van de 3, en misschien een beetje aan de lichte kant.
@BlaTieBla: de kleine versie lijkt nogal onscherp, maar de grotere versies hebben dat niet. Ik vind het Z/W hier wel mooi uitkomen, mooie dreigende lucht erbij.
@Huig: Mooi landschap, maar een beetje teveel blauw naar mijn smaak. Misschien de witbalans wat warmer zetten?
@gimpy: Jammer dat de zon alleen in de verte door de wolken komt en niet in de voorgrond. De stralen zijn wel mooi.
Van mijn kant ook een landweggetje met bomen, maar dan in zwart-wit.

Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorganger
Dat houdt het topic waardevol voor iedereen. Denk daarbij aan het verkleinen van je foto's!
Ook hier mag je reageren op je voorganger