Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
@Bonbridge: de 1e vind ik geslaagd! Betere compositie dan de 2e (het pad leid me beter in de foto). De nabewerking valt me op - leidt daardoor af van de foto - en dat vind ik nooit goed.
@ehtweak: sommige ogen vrij krap, ik zou bijv. de wolken meer de ruimte geven. View9 vind ik de beste.
@ universal creations: mooie composities. nr. 2 en 3 komen iets overbelicht op mij over, maar dat kan ook smaak zijn.
Soortgelijke opnames heb ik de afgelopen maanden ook geprobeerd. Ik heb geprobeerd in de bossen een onderwerp te vinden en op een of andere manier naar voren te laten komen (moeilijk want er is zoveel van alles).

De tweede is qua licht ook prima, maar qua compositie doet hij me niet zo veel (iets te druk). Dat vind ik ook van de laatste twee: door alle losse takken die eigenlijk alle kanten op gaan en het ontbreken van duidelijke vlakken in de foto, wordt hij al snel rommelig. De derde zou wel mooi zijn geweest met iets warmer licht, nu wordt de lichte boom in het midden iets te weinig benadrukt.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ja als het nu eens een keer helder is snap ik inderdaad dat je er erg blij mee bent. Het uitzicht is ook fenomenaalehtweak schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:35:
@testende fotografeur: bedankt voor de toelichting.
Ik heb deze locatie de afgelopen 20 jaar een paar keer bezocht. Maar je treft zelden zo'n helder en vrij zicht op de toppen en gletscher. M.a.w. ik was blij nu eens een keertje een scherpe view te hebben.
Hard licht? Idd, maar in werkelijkheid nog 'erger'. Zonder goede donkere zonnebril doet 't pijn aan je ogen.![]()
Heb er ook al eens gelopen met heftig onweer en sneeuwbuien (midden in de zomer). En dan wil je maar één ding; zo snel mogelijk weer beneden zijn. Wat dan best wel lastig is op een spekglad pad wat verandert in een waterval naar beneden toe...
Deze zomer nog; een dode en zwaar gewonde door directe blikseminslag op het pad. En ook iemand die uitgegleden was, in de beek gevallen en anderhalve kilometer verderop pas weer gevonden werd. Helaas RIP. 'Simpele' wandelingtjes in dit soort gebieden bestaan niet, je moet echt wel beseffen waar je mee bezig bent.![]()
Onderstaand het hutje wat bovengenoemde onfortuinlijken getracht hebben te bereiken om te schuilen voor de bliksem; tevergeefs.![]()
Dit is een schuilhutje van de schaapsherders langs die route:
[afbeelding]Schaeferhuette1 by Erik Haak, on Flickr
(en ja, deze foto is aardig bewerkt om het harde, fletse licht er wat uit te halen)
Onweer en lopen in de bergen is inderdaad niet tof

Ja ik geloof het gelijk dat je dit soort wandelingen niet moet onderschatten.
Foto van hutje is mooi bewerkt, nice!
Hij is genomen in het Weerterbos, maandag vlak voor zonsondergang.tobiasvs schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:27:
Die eerste is mooi! Fijn, zacht licht. Wil binnenkort ook een soortgelijke foto gaan maken (evt. voor aan de muur), waar heb je 'm genomen?
Dankje voor het commentaar!
Verwijderd
Bonbridge (08-09), de bovenste helft spreekt mij wel aan, de onderste helft breekt het voor mij weer af. Vind het niet mooi aangesneden aan de onderkant, afgezien van de onderwerpen die daar te zien zijn.
Evano (09-09), Mooi licht en erg lekkere kleurtjes! Vind de beperkte hoeveelheid heide wel prima, de plaatsing ervan vind ik wat minder. Misschien een klein stapje naar links zou het heide struikje in het midden wat meer rechts zetten en mooi gras links, wat ik denk ik beter vind.
Bonbridge (15-09), grappig, twee bijna dezelfde foto's die toch heel anders zijn. Beide hebben ze wel wat.
ehtwaek (16-09), vind het licht op de foto's te hard en vlak. De tweede heeft een leuke vlakverdeling, zou hier alleen iets meer lucht en iets minder rots onderin denk ik beter vinden.
PPaul (17-09), Mooi zacht licht en fijne kleuren in je eerste twee foto's. De eerste heeft een mooie vlak verdeling onder-midden-boven. De derde foto zie ik niet, de 4e lijkt wat op de eerste, alleen zonder het mooie warme licht bovenin (vind hem daarom minder dan 1)
@ehtweak: Mooie compositie zo. Ook erg mooi hoe je de hout structuur duidelijk ziet opgelicht door de zon aan de rechter zijde.
@Bonbridge: Vind die tweede foto prettiger dan de eerste wegkijken wat betreft nabewerking maar wel, zoals Gonadan aangeeft, een beetje tegen het paarse aan.
Eentje van mij zelf. Afgelopen zondag om 4 uur de wekker gezet. Met enige twijfel opgestaan, een kop koffie weggetikt om vervolgens 1,5 uur in de auto te zitten en zo even voor zonsopkomst aan te komen bij de Posbank/Veluwezoom. Wat een uitzicht daar. Absoluut de vroege ochtend waard.
Ontzettend veel foto's genomen. Vond onderstaande er wel uitspringen. Vooral door de kleuren en het gelaagde landschap. Nabewerking zal vast niet ieders smaak zijn, 100% realisme was niet perse het gene waar ik voor ging

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
Verwijderd
Ook maar weer eens een plaatje van mij. Ik was al eens eerder bij de Zeelandbrug geweest, maar nu ik tijdens vakantie zo dichtbij was mocht een nieuw bezoek natuurlijk niet uitblijven. 's ochtends gefotografeerd, iets na zonsopkomst. Met een 10-stops ND filter voor de lens kon ik een belichting van 2 minuten halen. Er was niet heel veel wind, maar in die 2 minuten belichting zat er toch nog wat beweging in de lucht.

.

Wel een beetje aan de bruine kant (?). En voor mij hoeft zo'n enorm kader om zo'n klein plaatje niet.
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 21-09-2015 22:51 ]
@markleeman, ik vind je kader ook afbreuk doen aan de foto. Wellicht als ie heel groot aan de muur is dat het mooi is, maar voor hier op t web niet zo. Alhoewel dit een zeer vaak voorbijkomend onderwerp is vind ik de uitvoering best goed. Mooi rustig. Idd, hij is wat mij betreft ook ietsje te bruin.
[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 22-09-2015 16:03 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Zymotic: Mooie kleuren, is wel ok. Ik vind alleen het middendeel er 'gek' uitzien door de mist daar. Dit deel lijkt niet te kloppen met de voorgrond en de lucht.

2048-reso
T lijkt alsof de horizon scheef staat, maar is het niet
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Je kunt trouwens evengoed recht trekken toch? Als het optisch maar recht lijkt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Deatchant: mooi hoor zo uitkijkend op helemaal niets behalve een regenboog. geen verkeerde locatie om even tot rust te komen. Zie linksboven en in iets mindere mate rechtsboven alleen wat donkere hoeken, dacht eerst dat zit in de lucht maar het lijkt ook in het water door te lopen.
@markleeman: Mooie plaat van de Zeelandbrug! Zie hem vaak langskomen maar blijf het toch een schitterend gezicht zien.
Wat betreft de paarse heide. Ik merkte wel duidelijk dat de beste periode voorbij was. Waren maar weinig plekken zoals deze. Om een idee te geven onderstaande is die zelfde dag gemaakt. In de verte zie je de paarse heuvels van de vorige foto.

woei flickr sharpening gaat los
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
@Deathchant: Gave plaat op juiste moment met die regenboog. Voorgrond is ook best interessant en gaaf die langere sluitertijd.
Schuine horizon heb ik geen last van.
Van mij ook eentje van de Posbank met zonsopgang, ergens in Augustus:

Helaas geen mist.
Verwijderd
@Deathchant, mooi die lage regenboog! Wel jammer van het vlakke licht, maar dat is natuurlijk logisch gezien de regenboog....
@Zymotic, bedankt voor je uitleg. Toch kijkt het verschil in helderheid tussen voorgrond en het landschap verderop ook in je laatste foto wat vreemd. Wellicht zit het hem in het laatste geval ook in de hoeveelheid voorgrond, het is een vrij groot licht vlak, waardoor het heel uit balans voelt tov het landschap verderop in de mist. Vind de kleurtjes en lucht wel erg mooi!
@Marcel, Prachtige heide, lekker diep paars en je hebt er ook mooi licht op! De lucht vind ik onnatuurlijk ogen tov de rest van de foto, ik denk dat je hier bent doorgeschoten met bewerking. De overgang naar de bomen is ook niet (witte randen) en rond de zon lijkt de lucht donkerder dan elders.
Nog een andere van mij van de Zeelandbrug dan:

Zym0tic, wauw wat een gave dieptewerking heeft die tweede van je! Hij is inhoudelijk/compositorisch alleen wel heel gepolariseerd: de bovenste 50% bestaat bijna geheel uit blauw en de onderste 50% bijna geheel heide. Dat had wel iets gevarieerder gemogen. Trek je dat niet al te zwaar aan hoor, want het alsnog een fijne plaat.
Marcel, eens met Mark dat de lucht een beetje raar er uit komt, vast door de nabewerking. Verder mooi hoor.
Prachtig Mark, ik vind overigens dat jouw luchten er altijd erg mooi 3D-achtig uit zien. Wel heel jammer van de zware vignettering rechts. Vreemd ook dat het links minder duidelijk zichtbaar is. Oh, en beetje rare streep (die witte) aan de horizon?
@ZyM0tic: Zoals je al zelf aangaf: iets te paars en oranje wat mij betreft, maar wel een goede compositie!
@DC: Ik zou voor optisch recht gaan in plaats van waterpas recht. Waterpasrecht lijkt soms nog steeds scheef. Mooi die regenboog daar, zonder was het maar een saaie plaat.
@ZyM0tic 2: Fijne kleurtjes en die atmosferische diepte werkt mooi mee. Ook de lucht kleurt mooi mee! Mooie foto!
@markleeman2: Vind je eerste beter, vind de tweede wat grauwig en donker overkomen. Misschien 2/3 + 1 Ev optrekken? blijft natuurlijk mooi onderwerp.
Marceltuit: Vind het iets te doorgeschoten qua paars. Compositie is wel goed en klein storend streepje boven de zon.
Nog eentje van mij. Vooral ook om ehtweak wat concurrentie te geven

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Die twee meertjes (Rifflkar) steken fraai af. En in die verte (zeker op de originele resolutie) is de Gepatschferner te herkennen, met de morene die richting de Fernergarten/Gepatschstausee loopt.
Alleen je kleuren/scherpte; daar klopt iets niet
Wellicht de lichtval (bewolkt) die dag?
Of je nabewerking c.q. kleurcorrectie?
Enkele tientallen kilometers verderop in Süd-Tirol, dit beeld van de Ortler:

en de Königspitze:

@markleeman: ziet er prima uit. Misschien iets wat te donker in de randen (vignetting). Ik zou graag een grotere versie zien zonder witte randen.
@mr pingu: Mooie foto. Iets meer contrast zou hem misschien nog net meer laten "poppen".
@ehtweak: Ik kan alleen de eerste foto zien, de tweede doet het niet. Bij je foto heb ik het idee dat ik meer zou willen zien. Heb je ook een foto die meer uitgezoomd is? De lucht ziet er ook een beetje apart uit. Heb je een gradient gebruikt om de lucht blauw te maken? Bovenin is de lucht veel donkerder dan onderin.
Ik ben vorige week naar Landal Greenparks in Eiffel Duitsland geweest en heb daar een landschapje vastgelegd.

@ehtweak. Mooie foto's! Ik ben zelf nog nooit in de alpen geweest en ik vraag me af of je daar nou echt altijd zo'n kraakheldere diepe blauwe lucht hebt door de hoogte ofzo? Ik ben zelf veel in Schotland te vinden en daar heb ik dat dus nooit. Ik heb dan wel een circ pol filter, maar ik krijg de luchten nooit zoals dit. Zal dan wel te maken hebben met de aanwezige haze die in Schotland wel vaak heeft.
Alhoewel je naar mijn idee ietwat bent doorgeschoten in het donker-maken van het blauw in de eerste foto, vind ik deze wel aangenamer om naar te kijken; het is ietsje wijdser en iets meer lucht en andere soorten grond om het maar zo te zeggen. Bij de 2e is het zo scherp, dat de enorme reliëfverschillen wel erg inyourface zijn zeg maar

@Sjaak: rustgevende foto met een mooie dynamiek: mooie verlichte stukken land afgewisseld met schaduwen. I like
Verwijderd
@Pingu, vind het een mooi uitzichtje met prima diepte. Het onderste deel vind ik net wat te groot, ik denk mn door het vrij grote stuk sneeuw aan de linker kant tegen de onderrand. denk dat de foto fijner kijkt als je hier een smal reepje onder vanaf haalt.
@ehtweak, mooie bergstrukturen, maar erg hard licht. Ik vind dat laatste niet mooi.
@sj44k13, prachtige scène, compositie kijkt lekker weg. Maar hard licht, vind ik niet mooi.
Het is idd, zeker midden op de dag zo, dat bij helder zicht, je deze extreme contrasten waarneemt. Zoals ik al eens eerder riep; zonder een goede (UV bescherming/polariserende) zonnebril op, doet het pijn aan je ogen.
Idd zou het 's-ochtends vroeg of 's-avonds wat zachtere lichtsituaties opleveren. Helaas is dat uit praktische overwegingen, gezien de locaties, vaak moeilijk realiseerbaar.
De lucht heb ik zelf niet tijdens de PP donker(der) gemaakt, dat komt echt door de werking van het CPL filter. En omdat het samengestelde opnames zijn, krijg je soms een wat oneven blauwverloop en dat heb ik zo goed als mogelijk 'uitgesmeerd' over het hele (samengestelde)beeld.
Heb ook wel eens opnames gemaakt zonder het CPL voor het objectief, maar dan mis je later (thuis) toch echt wat. Dan is het beeld veel flauwer/fletser dan je je kunt herinneren.
En ja, als je zelf op dit soort locaties geweest bent, bij dit soort lichtcondities, dan zul je zien dat het echt zulke 'confronterende' keiharde contrasten zijn.
BTW: de originelen zijn zeer hoge resolutieopnames en als je daar doorheen scrolt, dan zijn de contrasten op 100% ineens een stuk 'normaler'.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 28-09-2015 08:54 ]
@Sj44k: Mooi landschapje met prachtige reflecties. Vind alleen het licht niet zo mooi, niet echt mijn smaak maar verder top. Sowieso mooie omgeving daar
@erikhaak: die eerste is gaaf, de tweede vind ik wat minder. Voglens mij wel een gevalletje iets te ver de polarisatie doorgedraaid
@Pingu: Schitterend uitzicht. De meertjes steken inderdaad mooi af. Wellicht wel iets te veel lucht naar mijn smaak.
@Markleeman: Mooie dramatische bewerking en toffe lucht. Goed werk!
@Sj44k13: Leuk hoe zo'n park toch nog mooi kan zijn. Maar ben je dronken, hij lijkt wat scheef?
Eigen poging:

[ Voor 43% gewijzigd door Gonadan op 08-10-2015 13:02 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wel lijken de kleuren van de linker reflecterende wolk wat groenig, maar kan goed aan mijn ongecalibreerde scherm hier liggen...
Thanks, wat groothoek al niet kan doen voor dat malle recreatieplasje voor de deur.marceltuit schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:55:
@Gonadan: Hele mooie reflecties. Nice! Sowieso wel een mooi landschap
Er zit een zeker kleur in dat klopt, je wil er ook niet graag zwemmen denk ik.Wel lijken de kleuren van de linker reflecterende wolk wat groenig, maar kan goed aan mijn ongecalibreerde scherm hier liggen...
Zou ik thuis even moeten kijken en anders zien hoe dat komt, ik heb amper aan slidertjes trekken gedaan (in mijn ogen).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
UWA is ideaal voor dit soort lokale plasjes, dan lijken ze nog wat qua formaatThanks, wat groothoek al niet kan doen voor dat malle recreatieplasje voor de deur.
Precies, dit was een subplasje van zo'n 100 meter. De eigenlijk plas is ook maar dik een kilometer lang ofzo.marceltuit schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 06:58:
UWA is ideaal voor dit soort lokale plasjes, dan lijken ze nog wat qua formaat
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@ehtweak: Ik herken de problemen met de giga-contrasten heel erg, dat is altijd lastig in de bergen. Helemaal als je veel sneeuw én rots in beeld hebt. Wellicht werken de foto’s door dat sterke contrast wel beter in zwart-wit? Ik vond overigens je OrtlerPano1 (op Flickr) een stuk indrukwekkender dan de foto’s hier. Misschien jammer dat daar niet zoveel wolken in de lucht zitten, maar de foto komt als panorama wmb een stuk beter uit de verf.
@Sj44k13: Ben het met DC eens: de luchten kunnen wat meer verzadiging van het blauw gebruiken. Aangezien het water zo mooi rustig is zou ik persoonlijk ook alle vlekjes uit het water clonen. In ieder geval de meest opvallende (die vlekjes in het blauw van de lucht).
@Gonadan: Mooie reflecties inderdaad. Weinig op aan te merken verder. Zou er zelf nog eens een keer bij zonsopkomst- of ondergang naar toe gaan en ook proberen de voorgrond iets lichter te krijgen (nu aan de donkere kant).
---
Een tijdje terug onderstaande foto gemaakt in Meijendel, het duingebied nabij Den Haag. Foto is samengesteld uit 5 beelden. Drie foto's voor het algemene beeld en 2 voor de details: de lichten in de skyline van Scheveningen en de zon, zodat die nog een beetje op een ‘bolletje’ lijkt.
Note to self: Extra warm aankleden als je na de zonsondergang gaat wachten tot de lichten in de gebouwen aan gaan.

Erg fijne plaat. Fijne kleuren, water reflecteert op een mooie manier. Mooi compleet plaatje. Gelijk maar even follow op Flickr, ziet er goed uit.
Gonadan: Gezien het wolkendek moeten er momenten zijn geweest met volop zon op het landschap. Nu is de foto wat vlak.
Sj44k13: Erg hard contrast, oogt daardoor niet zo lekker.
ehtweak: Beide foto's ogen mat en missen daardoor diepte.
Mr Pingu: Ik zou graag willen weten wat er onderaan de foto plaatsvindt. Hij oogt zo willekeurig afgesneden onderaan.
markleeman: Superstrak. Heel mooi gebruik van de voorgrond.
Dolomieten:
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
@Mercarra: Wauw. Hotshot very much! Wat een prachtige foto. Heb je toevallig nog een grotere versie die we kunnen bewonderen? Mag natuurlijk met watermerk maar ik ben erg benieuwd wat dan de ervaring is. Prachtig hoe de berg links pas later opvalt en dat dan je blik getrokken word naar de wolken en je probeert te ontdekken wat 'echt' is en wat niet. De wolken die op de achtergrond zweven lijken dan namelijk ook net bergen te zijn. Dit zou zo een begin shot kunnen zijn van een mooie animatiefilm.
Verwijderd
@barthoekstra: fraai ook, de stevige bewerking vind ik in dit geval heel functioneel. Mooi ook, nog net die kleurtje linksonder.
@Mercarra: sfeervol, met die lichtjes rechts onder, zodra je die ziet is het beeld pas helemaal compleet.
Gisteren in de ochtend was het nogal mistig, later brak de zon door en dan krijg je in de bossen hier en daar zulke lichtbanen. Deze foto is genomen in de buurt van Lage Vuursche, met m'n ouwe trouwe Fuji X10 die nog vaak meegaat op wandelingen.

@Walker78: ook zo heerlijk sfeervol.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Daarnaast wordt het zeer gewaardeerd als je ook wat commentaar op een aantal voorgangers geeft.
@Mercarra: Awesome! Prachtplaat. Kleuren zijn precies goed.
@barthoekstra: gave processing met mooie kleuren. Goede plaat. Er lijkt wel een witte halo op de horizon te liggen.
Van mij ook lichtstralen van zondagochtend, alleen niet zoveel als mijn voorganger:

@Mercarra: Gaaf met die bergen en de mist, maar de kleuren vind ik wat te sprookjesachtig.
@Walker78: Dat vind ik toch zo prachtig hè met die lichtstralen, waarom lukt mij dat nu nooit.
Naar aanleiding van feedback geprobeerd mijn foto meer na te bewerken, ondanks dat ik daar nog niet echt bedreven in ben. Afschieten is geoorloofd.
Zie hier de oude foto:
Gonadan in "[Verzamel] Landschappen deel 2"
En hier de nieuwe poging:

IMG_0590.jpg by Peter van Bokhorst, on Flickr
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 58% gewijzigd door Walker78 op 10-10-2015 15:08 ]
@marceltuit: Mooie warme kleuren. Fraai herfstplaatje, het is nu echt een mooie periode om in het bos te zijn.
@mtenbos: Ik zou een stuk van de voorgrond afhalen. Daar is weinig te zien, op de achtergrond en in de lucht is veel moois te zien
Vandaag met het fraaie weer het bos in geweest. Het schiet al aardig op met het kleuren van de blaadjes. Het takje voor de brug stoort mij een beetje, maar kon er niet omheen zonder hem te slopen.

Mooie plaat. Je kijkt letterlijk diep de foto in, mooie compositie. Spiegeling in het water komt er goed uit.
@ PowerUp
Mooie bos plaat.Tak voor bij de brug stoort mij niet zo eerlijk gezegd, snap echter wel je opmerking.
-----
Probeersel verwijderd. Op naar een nieuwe poging :-)
[ Voor 43% gewijzigd door Sleehond op 11-10-2015 22:04 ]

The devil is in the details.
Ik begrijp je opmerking zeker, was ook echt een probeelsel, vind het zelf interessant maar wellicht inderdaad TE neppig geworden.
Tsja, proberen is goed en door te proberen kun je tot een verrassend resultaat komen. Ik wil je ook zeker niet ontmoedigen maar ik zou wel willen sturen naar het niveau (of intentie van het niveau) wat hoger te houden hier. Foto's plaatsen waar je zelf tevreden over bent en eventueel bereid bent wat opbouwende kritiek over te ontvangen.Sleehond schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:42:
@ Gonadan
Mooie plaat. Je kijkt letterlijk diep de foto in, mooie compositie. Spiegeling in het water komt er goed uit.
@ PowerUp
Mooie bos plaat.Tak voor bij de brug stoort mij niet zo eerlijk gezegd, snap echter wel je opmerking.
-----
Hierbij een probeersel van mij zelf. Vandaag even lekker gewandeld bij de Soestduinen. Ik had even zin in een wat apartere foto. Deze "schilderij" foto is het resultaat. Vind hem zelf wel leuk geslaagd opsich.
[afbeelding]Soestduinen by Leon van Laarhoven, on Flickr
Overduidelijke HDR foto's met halo's tot en met worden over het algemeen hier op Tweakers afgeschoten
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik fuse nog steeds, maar dan wel realistisch.
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
@barthoekstra: mooie foto, mooi licht, mooie lucht. Misschien net iets TE veel lucht in verhouding. Het is nu kaarsrecht 50/50. De lucht is verder wel mooi dus eigenlijk niet heel storend
@mercarra: ik vind hem mooi. Mooie dromerige sfeer, goeie toning, mooie zachte kleuren en de mistige sfeer is erg lekker. Ik zou die paars tinten alleen compleet weghalen en blauw tinten. Oogt wat onnatuurlijk wat HMJ al zegt, maar makkelijk te verhelpen.
@walker78: Mooi. Mag wat meer contrast en wat dromeriger.
@mtenbos: aardige panorama, kleuren zijn goed onder controle. Er gebeurt verder echter weinig interessants. De voorgrond vind ik ook niet echt spannend.
@marceltuit. Leuke compositie en prima kleuren. De boom in het midden springt er bij mij alleen wat te opvallend uit. Die lijkt hier op 1 of andere manier wat te licht, maar denk dat dit meer met het licht te maken heeft dan met jou processing.
@gonadan: mooie spiegel. Linkerkant mag er van mij afgecropt worden. Ik vind dat zand daar afleiden.
@powerup: mooi bos shot met mooi licht. Moest even 2x kijken en je opmerking lezen voordat ik zag dat dit op de voorgrond was. Die plant leek wel op de brug te staan. Inderdaad wat storend
@sleehond: Tja, dit ziet er wat mij betreft heel 'amateuristisch' uit. Ik ben er zelf geen fan van. Ben je nog niet zo lang bezig met fotografie? Dat is geen belediging, maar ik zie dit soort dingen nou eenmaal regelmatig bij mensen in een 'beginstadium'
Deze foto is van afgelopen trip. Ik ben afgelopen maand naar IJsland en USA geweest, dus veel foto's gemaakt. Binnenkort eens de tijd voor nemen om allemaal door te gaan

Gepassioneerd Landschapsfotograaf
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Mijn foto maar even van mn Flickr afgehaald. Nog even de kritieken gelezen, dit moet inderdaad niet mijn maatstaaf zijn. Ben zeker nog beginnend zoals gevraagd. Op naar een nieuwe poging :-)
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Bedoel je rechts of zie ik zand over het hoofd?adros schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:56:
@gonadan: mooie spiegel. Linkerkant mag er van mij afgecropt worden. Ik vind dat zand daar afleiden.
Mooie plaat zeg, zeker die kleuren. Ik vind hem op sommige punten wel wat aan de donkere kant, maar dat kan ook aan mijn werkmonitor liggen.Deze foto is van afgelopen trip. Ik ben afgelopen maand naar IJsland en USA geweest, dus veel foto's gemaakt. Binnenkort eens de tijd voor nemen om allemaal door te gaan
[afbeelding]The 3 Brothers, Monument Valley by Albert Dros, on Flickr
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ThanksGonadan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:51:
[...]
Bedoel je rechts of zie ik zand over het hoofd?
[...]
Mooie plaat zeg, zeker die kleuren. Ik vind hem op sommige punten wel wat aan de donkere kant, maar dat kan ook aan mijn werkmonitor liggen.

Hmm, iets croppen zou hem wel kunnen helpen, mede omdat je dan een stuk lelijke wolk onderin kunt lozen. Anderzijds heb ik in dit geval bewust het strand erbij gepakt dus laat hem nu even voor wat het is.adros schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:02:
ThanksZou goed kunnen! Ik bedoel natuurlijk rechts, was nog niet helemaal bij de les
Leermomentje voor volgende keer om beter te kijken naar lichtval en storende zaken in beeld. Ik heb ten tijde van deze foto te veel alleen op het onderwerp zelf gelet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook eens een plaatje van mij.... de zonspiegeling in de lens (rechts) is bewust zo gemaakt. Net als de groene blaadjes. Was bedoeld om het contrast zomer herfst aan te geven.

Foto aangepast, iets minder flare en contrast iets strakker gezet. Ietsje donker aan de rechterkant, maar het bevalt mij eigenlijk wel.
[ Voor 41% gewijzigd door Gene op 13-10-2015 19:17 ]
PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE
@Gene Het contrast is juist weg door de flare (woordgrapje, sorry :-)) Je had volgens mij beter ook de zon achter een boom kunnen laten vallen, zoals bijvoorbeeld Marceltuit en Powerup. Jouw plaat doet bijna pijn aan mijn ogen en je idee van compositie komt zo ook niet naar voren. Maar, vooral doorgaan!
12 Augustus 2026 weer proberen
Ik zou dan nog eens proberen of je de oranje HUE slider ietsje meer naar het gele schuift en dan de saturation van het oranje iets omhoog gooit.
Nog een landschapje van mij van afgelopen zondagavond:

2048-reso
@Gene: ik sluit me aan bij de voorgangers wat betreft contrastloos. Ook mis ik een beetje een compo. Voor mij is het nu gewoon een boom met rode blaadjes...
@adros:
Klopt, die boom stond in het zonlicht@marceltuit. Leuke compositie en prima kleuren. De boom in het midden springt er bij mij alleen wat te opvallend uit. Die lijkt hier op 1 of andere manier wat te licht, maar denk dat dit meer met het licht te maken heeft dan met jou processing.
Jou plaat is echt super. schitterende kleuren en uitzicht. Wij zijn hier ook geweest vorig jaar, en ik vond monument vally toch wat tegenvallen. Was een beetje 'zuid-westen-moe'
@powerup: Fijne plaat met fijn licht. Dat takje had je niet moeten zeggen dan was hij mij niet zo opgevallen
Van mij eentje uit mijn zomervakantie, de Plitvice-meren:

Het was nog best lastig om hier te fotograferen, het was namelijk gigantisch druk en het bruggetje waar ik op stond wiebelde elke keer als er iemand ging lopen. Timing was dus best essentieel
Leuk gedaan. Had je een filter nodig of kon je hem met knijpen al tot die 1" rekken?marceltuit schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 06:59:
[afbeelding]The boardwalk @ Plitvice lakes by Marcel Tuit, on Flickr
Het was nog best lastig om hier te fotograferen, het was namelijk gigantisch druk en het bruggetje waar ik op stond wiebelde elke keer als er iemand ging lopen. Timing was dus best essentieel
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik was daar nog afgelopen september, en kan me levendig voorstellen dat Marcel een behoorlijke tijd heeft moeten staan wachten tot het zo leeg was. Heb het zelf ook een paar keer geprobeerd, maar af en toe ook maar gewoon opgegeven. En in september was het al een stuk minder druk dan juli en augustus

Over de foto zelf: Goede compositie, leuk dat je het zonder mensen erop hebt kunnen krijgen. Sluitertijd had van mij iets langer gemogen (is persoonlijke voorkeur). Het hout op de voorgrond lijkt me wat kleurrijker / rossiger dan ik me kan herinneren, maar is gelukkig niet overdadig zoals op sommige van je foto's.
Is je lens trouwens wat gedecenterd? Linksboven ziet er onscherp uit, terwijl het in de rest van de foto op diezelfde afstanden wel gewoon scherp is.
Nee gewoon geknepen en pola gebruiken. Het was al redelijk donkerGonadan schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 08:20:
[...]
Leuk gedaan. Had je een filter nodig of kon je hem met knijpen al tot die 1" rekken?
Nee heb in LR met een gradientfilter de bovenkant iets onscherper gemaakt om de aandacht wat meer op de voorgrond te leggenhenkie196 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 08:47:
Ik gok dat je met knijpen al een behoorlijk eind kon komen, maar een pola zou misschien nog wat extra assistentie hebben kunnen geven. Je zit daar redelijk in de schaduw en het lijkt ook niet bijzonder zonnig te zijn geweest op het moment van de foto.
Ik was daar nog afgelopen september, en kan me levendig voorstellen dat Marcel een behoorlijke tijd heeft moeten staan wachten tot het zo leeg was. Heb het zelf ook een paar keer geprobeerd, maar af en toe ook maar gewoon opgegeven. En in september was het al een stuk minder druk dan juli en augustus
Over de foto zelf: Goede compositie, leuk dat je het zonder mensen erop hebt kunnen krijgen. Sluitertijd had van mij iets langer gemogen (is persoonlijke voorkeur). Het hout op de voorgrond lijkt me wat kleurrijker / rossiger dan ik me kan herinneren, maar is gelukkig niet overdadig zoals op sommige van je foto's.
Is je lens trouwens wat gedecenterd? Linksboven ziet er onscherp uit, terwijl het in de rest van de foto op diezelfde afstanden wel gewoon scherp is.
En het hout heb ik bewust wat warmer gemaakt; dat bleke gebeuren in het echt/origineel houd ik niet van
Kan me iets voorstellen bij de kleurtjes, maar hou persoonlijk meer van de realistische kleurtjes. Pola geeft bij mij vaak al genoeg contrast / verzadiging (soms ook te veel). Zou nog eens na moeten kijken op mijn foto's, maar dacht dat het water wat blauwer was toen ik er was. Maar misschien zit ik nu te denken aan hoe het water op andere plekken was, en was het op die plek inderdaad gewoon zo.
De lucht was ook zoals ie was. Ik kan hier ook niet meer van maken, anders gaat t grijs uitzien. Heb je em ook groot gezien?marceltuit schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 06:59:
@Deathchant: de 'voorgrond' is wel ok. Genoeg te zien en prachtig licht. De lucht echter, dat vind ik persoonlijk niks... te wit
Wat jour foto betreft: mooie foto, en ik vind ook de rechte lijn van de trappen i.c.m. met de gebogen lijn van de brug erg goed uitpakken.
Je zei al dat de brug wiebelde, maar ik denk dat het nóg beter had uitgepakt als je t misschien met een ND filter had gedaan op een rustiger moment. Had je iets meer vloeiend gehad, want voor deze foto was een polarisatiefilter niet echt nodig.
EDIT: je moest natuurlijk minder licht hebben dus heb je de pol filter gebruikt. Sorry, niet gerealiseerd

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 16-10-2015 16:52 ]
Het is dat het erbij staat, maar omdat het heldere water hier wat minder naar voren komt had ik het er zelf niet direct van gemaakt. Aantal jaren terug alweer dat ik daar was.marceltuit schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 06:59:
@Deathchant: de 'voorgrond' is wel ok. Genoeg te zien en prachtig licht. De lucht echter, dat vind ik persoonlijk niks... te wit
@Gene: ik sluit me aan bij de voorgangers wat betreft contrastloos. Ook mis ik een beetje een compo. Voor mij is het nu gewoon een boom met rode blaadjes...
@adros:
[...]
Klopt, die boom stond in het zonlicht
Jou plaat is echt super. schitterende kleuren en uitzicht. Wij zijn hier ook geweest vorig jaar, en ik vond monument vally toch wat tegenvallen. Was een beetje 'zuid-westen-moe'
@powerup: Fijne plaat met fijn licht. Dat takje had je niet moeten zeggen dan was hij mij niet zo opgevallen
[afbeelding]The boardwalk @ Plitvice lakes by Marcel Tuit, on Flickr
Wel een mooie foto, je zou zo helemaal niet zeggen dat het zo druk was, en qua "kijkrichting" super gedaan, zo mis ik ook de lucht niet in de landschapsfoto.
Klopt, de pola had ik bewust zover mogelijk doorgedraaid om sluitertijd ook te beïnvloeden. Het effect van de pola zelf was door de lichtomstandigheden minimaal.Deathchant schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:50:
[...]
De lucht was ook zoals ie was. Ik kan hier ook niet meer van maken, anders gaat t grijs uitzien. Heb je em ook groot gezien?
Wat jour foto betreft: mooie foto, en ik vind ook de rechte lijn van de trappen i.c.m. met de gebogen lijn van de brug erg goed uitpakken.
Je zei al dat de brug wiebelde, maar ik denk dat het nóg beter had uitgepakt als je t misschien met een ND filter had gedaan op een rustiger moment. Had je iets meer vloeiend gehad, want voor deze foto was een polarisatiefilter niet echt nodig.
EDIT: je moest natuurlijk minder licht hebben dus heb je de pol filter gebruikt. Sorry, niet gerealiseerd![]()
Nee, heb jou foto niet gezien op groot formaat want de link is kapot
Dank je!jbdeiman schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:53:
[...]
Het is dat het erbij staat, maar omdat het heldere water hier wat minder naar voren komt had ik het er zelf niet direct van gemaakt. Aantal jaren terug alweer dat ik daar was.
Wel een mooie foto, je zou zo helemaal niet zeggen dat het zo druk was, en qua "kijkrichting" super gedaan, zo mis ik ook de lucht niet in de landschapsfoto.
Oopsmarceltuit schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 09:35:
[...]
Klopt, de pola had ik bewust zover mogelijk doorgedraaid om sluitertijd ook te beïnvloeden. Het effect van de pola zelf was door de lichtomstandigheden minimaal.
Nee, heb jou foto niet gezien op groot formaat want de link is kapot
@Deathchant: Dat vind ik echt een mooie foto en kleurentint, alleen de lucht vind ik wat minder.
@marceltuit: Gave foto met die langere sluitertijd. Je hebt dus geluk gehad dat er niemand door het beeld heen kwam lopen.
@Gene: Qua idee vind ik het een aardige foto, maar de zon is wel erg fel in beeld.
Deze panorama heeft niet speciaal een onderwerp (ja, een wolk) is van een jaar terug en heb ik nogmaals bewerkt. Deze wordt nog netter gemaakt en laat ik dan afdrukken om te zien hoe de kleuren ogen. De lucht vind ik nog te rommelig (hopelijk krijg ik dat een beetje op orde) en het riet haal ik denk ik weg. De zon ziet er apart uit, maar zo is het origineel.. Ik ben dus tevreden over de setting en kleuren, maar niet over de afwerking. Sommige foto's zijn lastig..

...
Riet zou ik inderdaad weghalen. En jammer dat de silhouetten in het midden zo laag zijn. Zou ik iets hoger doen.
Wel een originele plaat maar niet erg natuurlijk, als dat je doel is dan goed gelukt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@deathchant: dat ziet eruit als best een leuk dorpje, met wat mooie herst bomen. Jammer dat het licht wat saai is. Ook de lucht is jammer.
@marceltuit: prima shot, lijnen gaan goed de foto door zo
@luxicon: ik zie het nut van de voorgrond niet echt. Die leidt hier wat af. Wolken zijn wel 'apart'
IJsland paar weken terug. Geen standaard toeristenspot. Aardig moeilijk shot door ze felle zon zo.

Het is zo'n fabeltastisch landschap, vrijwel alle foto's die ik er van zie, zijn gewoon indrukwekkend, bijzonder, verbazingwekkend, prachtige kleurtjes, etc, etc. Het is gewoon niet eerlijk... t.o.v. al die andere plekken waar je kunt fotograferen...
ben gewoon jaloers; kan het ticket naar IJsland niet betalen...
Ok, een ander stukje bijzonder landschap, iets dichter bij huis:

een opvallend stuk gletschermorene wat afsteekt tegen z'n omgeving.
Klik op het origineel om van lnr of van rnl te scrollen.
Onderdeel van dit album: https://www.flickr.com/ph...albums/72157653151778790#
Schitterend landschap. Mooi licht en erg tof met die bloemen. Al twijfel ik wel een heel klein beetje of die bergen niet iets te zwart zijn.adros schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:17:
@gene : herfstkleuren goed vastgelegd maar aan de compositie kan nog wel het 1 en ander gebeuren. Ook heb je geprobeerd de highlights terug te drukken waardoor je uitgebeten zon nu juist wat grijs wordt. Daar schiet je dus niet heel veel mee op![]()
@deathchant: dat ziet eruit als best een leuk dorpje, met wat mooie herst bomen. Jammer dat het licht wat saai is. Ook de lucht is jammer.
@marceltuit: prima shot, lijnen gaan goed de foto door zo
@luxicon: ik zie het nut van de voorgrond niet echt. Die leidt hier wat af. Wolken zijn wel 'apart'
IJsland paar weken terug. Geen standaard toeristenspot. Aardig moeilijk shot door ze felle zon zo.
[afbeelding]The Badlands by Albert Dros, on Flickr
Apart, ziet er een beetje onwerkelijk uit. Hoe is het daar? Heb je achter dat bruine stuk weer een afgrond, of loopt het gewoon over in het grijze steen en gras enzo?ehtweak schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:23:
Ik vind dat IJsland foto's verboden moesten worden...![]()
Het is zo'n fabeltastisch landschap, vrijwel alle foto's die ik er van zie, zijn gewoon indrukwekkend, bijzonder, verbazingwekkend, prachtige kleurtjes, etc, etc. Het is gewoon niet eerlijk... t.o.v. al die andere plekken waar je kunt fotograferen...
ben gewoon jaloers; kan het ticket naar IJsland niet betalen...![]()
Ok, een ander stukje bijzonder landschap, iets dichter bij huis:
[afbeelding]GlacialLandscape01 by Erik Haak, on Flickr
een opvallend stuk gletschermorene wat afsteekt tegen z'n omgeving.
Klik op het origineel om van lnr of van rnl te scrollen.
Onderdeel van dit album: https://www.flickr.com/ph...albums/72157653151778790#
Van mij ook een reiskiekje:

Idd, heel bizar. Het is eigenlijk gewoon een dijk van puin. Neergelegd door de teruggetrokken gletscher. Het is echt een richel, ruim 500 meter (!) lang, enige tientallen meters hoog.marceltuit schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:14:
[...]
Apart, ziet er een beetje onwerkelijk uit. Hoe is het daar? Heb je achter dat bruine stuk weer een afgrond, of loopt het gewoon over in het grijze steen en gras enzo?
Om een idee te geven hoe het er van af een andere hoek uitziet:

Deze is ook wel grappig; zie de twee schapen (!) bovenop de richel staan:

dat geeft een aardig idee van de grootte van het geheel.
Cool, wel gaaf! Wel bizar groot eigenlijk; gezien de schaapjesehtweak schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:20:
[...]
Idd, heel bizar. Het is eigenlijk gewoon een dijk van puin. Neergelegd door de teruggetrokken gletscher. Het is echt een richel, ruim 500 meter (!) lang, enige tientallen meters hoog.
Om een idee te geven hoe het er van af een andere hoek uitziet:
[afbeelding]GlacialLandscape30 by Erik Haak, on Flickr
Deze is ook wel grappig; zie de twee schapen (!) bovenop de richel staan:
[afbeelding]GlacialLandscape31 by Erik Haak, on Flickr
dat geeft een aardig idee van de grootte van het geheel.
PLease, verklaar u nader...cedras schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:42:
@marcel - Ik zie op 2/3 een stapel stenen. Die had je wel even mogen weghalen wat mij betreft.
cedras schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:42:
@marcel - Ik zie op 2/3 een stapel stenen. Die had je wel even mogen weghalen wat mij betreft.
Ik moest gelijk aan deze post uit het herfst topic denken:
Maar je had die stenen inderdaad wel even de afgrond in kunnen duwen..DivWhis schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:13:
Prettig Sluw. Onderwerp komt mooi los van de achtergrond, maar de achtergrond is nog duidelijk genoeg om de context te geven. Enige wat me een beetje stoort zijn de gestapelde stenen rechtsboven (trekt me een beetje uit de natuur) en dat lichte blaadje wat in het midden op de grond ligt.
[ Voor 4% gewijzigd door AdmiralSnipe op 25-10-2015 16:00 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
@Marceltuit ook een prachtig kleuren gebruik!
Verwijderd
ehtweak: ik mis voor mijn gevoel teveel verticale informatie. Bioscoopbeeld is zeg 1:2.35 en dit is nog meer dan twee keer zo breed, heb je een toepassing in gedachten waarbij bijvoorbeeld meer bovenkant afbreuk doet aan het geheel dat je nu in beeld brengt?
adros: volgens mij maakt het bij jou niet uit waar je staat, je trekt er altijd dit soort schitterende luchten uit.
Luxicon: de wolkenpartij is prachtig, maar ik zou het benedenstuk weglaten/shoppen.
marceltuit #2: zo uit mijn hoofd vond ik dit shot vanuit een andere hoek spannender (die meer van bovenaf die je eerder hebt neergezet?), maar verder weinig op de foto aan te merken.

Dank voor je reactie, maar ik snap 'm niet helemaal...(?)Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 00:40:
ehtweak: ik mis voor mijn gevoel teveel verticale informatie. Bioscoopbeeld is zeg 1:2.35 en dit is nog meer dan twee keer zo breed, heb je een toepassing in gedachten waarbij bijvoorbeeld meer bovenkant afbreuk doet aan het geheel dat je nu in beeld brengt?
De enige toepassing, of liever gezegd, het doel, is dat ik deze bijzonder 'dijk' aka gletschermorene in beeld wilde brengen. Enige honderden meters lang (m.a.w. een panorama shoot van 17 opnames in portrait mode met een 135mm objectief) en de berg erboven en/of eronder zouden dit enorme object alleen maar nietig(er) laten lijken.
Specifieke, starre beeldverhoudingen let ik niet zo op.
Dat is eigenlijk ook precies wat hij bedoelt. Het panorama heeft een relatief grote breedte ten opzichte van de hoogte. Dus vroeg hij zich af of er boven het onderwerp niet wat meer te laten zien was om de foto wat ruimer te laten ogen.ehtweak schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:32:
Dank voor je reactie, maar ik snap 'm niet helemaal...(?)
De enige toepassing, of liever gezegd, het doel, is dat ik deze bijzonder 'dijk' aka gletschermorene in beeld wilde brengen. Enige honderden meters lang (m.a.w. een panorama shoot van 17 opnames in portrait mode met een 135mm objectief) en de berg erboven en/of eronder zouden dit enorme object alleen maar nietig(er) laten lijken.
Specifieke, starre beeldverhoudingen let ik niet zo op.Het gaat me vooral om wat er in beeld gebracht moet worden. En in dit geval kun je juist prima door de details scrollen van lnr of rnl.
Als je dat echter doet krijg je inderdaad wat jij bedoelt, dat het onderwerp misschien wel kracht gaat verliezen. Een kwestie van smaak wellicht. Persoonlijk zou ik hem eerder nog verder croppen dan ruimer fotograferen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd

De eeuwige jachtvelden by Peter van Bokhorst, on Flickr
[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 29-10-2015 09:45 . Reden: ploatje gefixt ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Verwijderd
Wel de eerst die ik maak dus commantaar is altijd welkom

http://i64.tinypic.com/25iupp5.jpg
Fotos kan je altijd kijken via flickr
Meerderen fotos komen er aan heb helaas alleen een telefoon

De afstand van deze waterfall
Ik vinde persoonlijk een mooi foto maar ook me eerst foto die ik op deze manier
Deze foto is gemaak in de dierentuin in ouwehans
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2015 22:06 ]
Wat vind je er zelf goed aan?
- foto is scheef. Zet em even recht in Lightroom
- foto is nergens scherp
- foto is niet interessant: er staat een struik in de weg en de dikke tak rechts naast het watervalletje stoort. Compositie is krap en er is geen ruimte voor context
- het water is paars
Verwijderd
Heb helaas nog geen lightroonDeathchant schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:11:
Ik heb het volgende commentaar:
- foto is scheef. Zet em even recht in Lightroom
- foto is nergens scherp
- foto is niet interessant: er staat een struik in de weg en de dikke tak rechts naast het watervalletje stoort. Compositie is krap en er is geen ruimte voor context
- het water is paars
Water paars ?? Ik zie hier geen paars en ook op mijn laptop met de nikon foto bewerking is het ook niet paars ?
@refused, Prima plaatje. Al had wat zachter licht er wat beter bij gepast.
@Gonadan, Ik sluit me wel aan bij het commentaar van refused. Toch vind ik het wel een fijn plaatje en heb je de belichting wel top in orde!
[ Voor 27% gewijzigd door Mavi86 op 31-10-2015 13:37 ]
www.mariovisser.com
Vinden jullie deze dan beter?

Grasland met herfstkleuren by Peter van Bokhorst, on Flickr
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook hier mag je reageren op je voorganger