Ik wil niet te lang offtopic gaan, maar toch ff toelichten.
Ligt ook aan de lens en het soort licht. De Zeissjes die ik heb produceren geen echte diep contrasten, maar stikken van het microcontrast. Als je ook het histogram bekijkt, zie je dat het aan de linkerkant de vertikale lijn niet raakt. Het toevoegen van blacks zorgt ervoor dat het donkere deel van het histogram wat verschuift naar die linker as. Wat contrast dan doet is het lichte deel en donkere deel meer uit elkaar trekken/verspreiden over de horizontale as.
Omdat de Zeiss foto's produceert met veel microcontrast en goeie kleurbalans, zorgt het toevoegen van blacks in mijn situaties vaak voor een natuurlijker resultaat dan wanneer ik het contrast op +20 zet. Ik ben niet zo van de theorie eerlijk gezegd en ik kan niet goed theoretisch onderbouwen waarom dit zo is, maar ik zie gewoon een natuurlijker resultaat aan de foto's. Met "natuurlijk" bedoel ik dan dat het belichtingsverschil tussen licht en donker precies goed is met de op dat moment geldende lichtomstandigheden. De ene keer bereik ik dit met contrast omhoog te gooien, de andere keer met blacks omlaag en daarbij (of niet) de shadows wat omhoog.
Bij de 10-22 bijvoorbeeld, die komt echt al met een berg diep contrast en daar moet ik vaak het contrast op -15 ofzo doen

Ik kan ook de shadows wat opkrikken met +15, maar omdat dan gelijk die donkere delen wat minder natuurlijk ogen, doe ik dan vaak de blacks nog een beetje naar onder....
Dus het is afhankelijk van de lenzen die ik gebruik, en afhankelijk van het soort licht.
Een 10-22-foto kun je niet met een 17-55 nabootsen, en ik kan dit alleen maar aan de praktijk zien, maar de theorie erachter...dat gaat al wat verder de lens-materie in. Kleuren en contrasten zijn gewoon dieper bij de 10-22. Zo kan ik een Zeiss-foto wél op het niveau van de 10-22 krijgen én ook op het niveau van de 17-55, als we het hebben over diepte van kleuren en contrasten. Scherpte en lenskarakter laat ik even buiten beschouwing. Dus qua pure nabewerking vind ik dat ik meer met de foto kan als ik de Zeissjes gebruik t.o.v. andere lenzen.