marceltuit schreef op zondag 26 juli 2015 @ 09:06:
[...]
Dat wat jij schrijft is ook een beetje de reden dat ik heel erg twijfel over de overstap. Ja, je hebt meer dynamisch bereik; maar in hoeverre ik daar met landschap vanaf statief voordeel ga hebben? Ik vraag me voorlopig nog te veel af of het het waard is om het ook echt te doen

Ik wil niet al teveel offtopic gaan, maar toch even reageren.
Het is in ieder geval flink wennen, vooral het DoF stukje vind ik wennen, maar ook de zichtbaardere vignetting en onscherpte aan de randen, wat bij APS-C toch vaak minder is, moet je nu gewoon iets meer aandacht aan besteden. Je bent helemaal ingespeeld op je oude camera, weet precies wat ie doet, hoe ie reageert en je kunt al van te voren "raden" wat de camera doet. Dat ben ik nu helemaal kwijt met de overstap. Ik moet echt opnieuw kijken hoe de camera te werk gaat. Het ontspanknopje heeft geen klik meer waar de 40D (en ook jouw 7D) dat wel heeft, maar daar ben je wel zo aan gewend. De lichtmetering doet de 6D héél anders. Op de 40D had ik altijd de evaluative metering, omdat bij een landschap ik graag lichtmeting over het hele frame wil en ik kwam altijd wel op een goeie sluitertijd uit. Nu bij de 6D is veel onderbelicht bij deze metering. Ik heb me er niet in verdiept, maar de 6D doet íéts anders
Ik had
dit plaatje al gevonden waarin uitgelegd wordt dat de evaluative metering dus het hele frame pakt, dan een gemiddelde neemt, met een flinke "bias" op het geselecteerde AF-punt. Die "bias" mocht wat mij betreft wat minder zijn.
Dus met deze onderbelichting moet ik vaak overbelichten, en dat werkt met auto-ISO ook heel anders in de A-stand, afhankelijk van wat je min. shutterspeed is in die auto-ISO mode. Dus mijn 6D staat standaard op +1/3e.
Niet dat het wat boeit, want ik schiet in RAW, maar ook de witbalans is anders. Hij maakt de foto's vaak net wat geliger dan dat het daadwerkelijk is. Dus ik zet de WB altijd fixed op 4800K, dan hoef ik t minst te corrigeren in LR; want 4800K geeft tot nu toe het meest de werkelijkheid weer. Het schermpje op de 6D is qua kleurechtheid volgens mij ook niet goed gecalibreerd. Ook hier is het veel geliger en contrastrijker/dieper dan op de monitor.
Verder moet ik erg wennen aan dat de bovenste knopjes (ISO AF-drive witbalans e.d.) maar 1 functie hebben, en niet 2, zoals bij de 40D. Ook de AF-point selection kan ik niet op het bovenste schermpje zien, dus ik moet mijn oog altijd op de zoeker houden en dan ook nog eens met beide scrollwieltjes/joystick bedienen, i.p.v. met het bovenste wieltje alle focuspunten kunnen afdekken. Erg vervelend moet ik zeggen, maar goed. De extra 1300 euro voor een 5D3 was het me gewoon niet waard.
Het klinkt als een hoop negatief gezeik

maar dat is het niet.
Ik krijg er een hoop voor terug: je zegt wel "je hebt wel DR meer, maar in hoeverre heb je voordeel"....Dat voordeel is er absoluut, dat kan ik je zeggen. De foto's zijn echt een STUK netter/cleaner en je kunt veel meer oprekken totdat je ruis of detailverlies hebt. Echt geweldig

Auto-ISO op 100-6400 zetten en ik hoef me geen zorgen meer te maken dat ik per ongeluk de iso op 800 heb staan omdat ik vergeten ben het terug te zetten, wetende dat een iso6400 foto ongeveer gelijk staat als een ISO1250-foto van mijn 40D. Ook het ruispatroon van de 6D is een stuk fijner dan de 40D. Meer spikkelig i.p.v. strepig wat veel beter te verdragen is.
Ik vind het moeilijk om uit te drukken in woorden, maar de foto's van de 6D ogen in het eerste blik op het scherm gewoon veel gedetailleerder zonder dat ik naar 100% zoom. Lijntjes in bomen ver op de achtergrond zijn gewoon goed, zodat bijna elke boom onderscheidbaar is zeg maar.
En gelukkig zijn de kleuren en contrast van de 16-35 wel op het niveau van de 10-22 te krijgen door nabewerking; iets wat ik van de 17-55 niet kan zeggen. Blauwe luchten met de 17-55 neigen contrastloos en meer naar de lichtblauwere/groenere kant, dan naar diep kobalt blauw zoals de 10-22. En dát krijg ik niet gecorrigeerd in LR. Zal wel door het microcontrast komen denk ik.
Ik ga er nog steeds vanuit dat het gewoon een kwestie van wennen is; zowel aan de body als aan de DoF-effecten. De "gebreken" van de 16-35 t.o.v. de 10-22 vang ik wel op door een presetje van contrast +20, blue luminance -10, vibrance +10 te maken

Gewoon de oude body loslaten en volledig concentreren op de 6D onder de knie krijgen.
Ik ga begin september weer naar Schotland, dus ik ben érg benieuwd wat de 6D me daar gaat brengen.