Lexus CT200H

Pagina: 1 ... 4 ... 33 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

PWM schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 09:03:
De verwachting is dat hij iets onzuiniger is dan de Prius. De meest betrouwbare bron van verbruik is www.werkelijkverbruik.nl, die gevoed word door de tankcard van een paar honderdduizend leaserijders.

De Prius komt hierop uit:

[afbeelding]

Je moet dus goed je best doen voor de 1 op 20.
Dit noem ik helemaal geen betrouwbare bron van informatie, omdat het alleen leaserijders met tankpas betreft. Die letten volgens mij over het algemeen toch niet zo op de kleintjes als het op verbruik aankomt, in vergelijking met een privé rijder.

Ik hoef maar naar het verbruikcijfer van de Prius III te kijken: 5.9l /100 km. Ik rij privé een Prius III Dynamic sinds november 2009, en het verbruik ligt nu na 28000 km op 4,9/100km. Veel snelweg (ongeveer 75% van de kilometers).

[ Voor 13% gewijzigd door EXX op 11-03-2011 09:51 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 09:44:
Tsunami in Japan. Die Lexussen gaan dus niet meer gebouwd kunnen worden voorlopig. Een grote chaos; check dit: http://nos.nl/artikel/224...are-aardbeving-japan.html
De plek waar de Lexus fabrieken staan hebben hier 0 last van, de eventuele tsunami's kunnen onmogelijk in de buurt komen, en de medewerkers wonen niet in dat gebied. Ik zie niet in wat het 1 met het ander te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
PWM schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 09:50:
[...]

De plek waar de Lexus fabrieken staan hebben hier 0 last van, de eventuele tsunami's kunnen onmogelijk in de buurt komen, en de medewerkers wonen niet in dat gebied. Ik zie niet in wat het 1 met het ander te maken heeft.
Njah, precies, de hele oostkust is weg, inclusief havens en infra, de olierafenage staat in de fik en er is met de buitengebieden geen vorm van communicatie mogelijk omdat er geen infra meer is. Ik zie inderdaad ook niet hoe dit de dagelijkse gang van zaken zal beïnvloeden.

Het bedrijf van m'n vriendin is gevestigd door heel Japan en het enige wat die nu doen is hun personeel tellen, omdat onduidelijk is hoeveel er nog zijn. Dat bedrijf is ook stilgelegd.

Laat me duidelijk zijn; het boeit me niet dat m'n auto'tje misschien wat later komt, maar dat ie later gaat komen staat vast. Vind nu vooral klote voor de mensen die er wonen.

Nog niet overtuigd? Check: http://english.aljazeera.net/

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Staat helemaal niet vast dat je auto later komt, Japan is nog steeds een erg groot land, als de fabriek in een deel staat waar ze er 0,0 last van hebbenw aarom zouden ze dan vertraging oplopen.

laten we eerst maar eens afwachten ipv voorbarige conclusies trekken.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:05:
[...]

Njah, precies, de hele oostkust is weg, inclusief havens en infra, de olierafenage staat in de fik en er is met de buitengebieden geen vorm van communicatie mogelijk omdat er geen infra meer is. Ik zie inderdaad ook niet hoe dit de dagelijkse gang van zaken zal beïnvloeden.
De Lexus fabriek die de CT200h maakt staat bij Nagasaki, het meest westelijke puntje van Japan. Het schiereiland is sowieso self-supporting, en de belangrijkste toeleveranciers zitten daar ook. Dat is 1600 kilometer van de plek af waar de meeste ellende nu is. Dat is alsof je zegt dat Audi productie problemen krijgt, omdat er een ramp in Portugal is.

Misschien volgt er een klein dipje, maar veel zal het gewoon niet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 11-03-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Nu ligt de Lexus fabriek in Kyushu ongeveer 1100 km bij Tokyo vandaan en Ingolstadt 2200km bij Porto vandaan, maar je punt is helder. De tijd zal het leren, er is momenteel nucleair alarm omdat een van de 10 kerncentrales in de fik staat, hoop dat ze dat kunnen stoppen. Onagawa kerncentrale is zo'n 1500km verwijderd van de Lexus fabriek ;)

Nix aan de hand, alles draait weer...

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2011 16:09 . Reden: Link naar nieuwsitem. ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
EXX schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 09:48:
[...]
Dit noem ik helemaal geen betrouwbare bron van informatie, omdat het alleen leaserijders met tankpas betreft. [...]
Volgens mij daardoor alleen maar meer relevant voor de CT200h. Ook allemaal leaserijders met tankpas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Voor de CT200h wellicht wel, voor de Prius/Auris een stuk minder.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Vandaag maar eens langsgereden bij de dealer en moest gelijk de vraag stellen waar ik mijn krat bier moet laten. Wat een onwijs krappe bedoening achtering. Ook ben ik niet echt te spreken over de rest. Tuurlijk, heel erg luxe en mooi maar ik werd claustrofobisch op de bestuurdersstoel, net even te knus.

Mooie auto om te zien maar gaat 'm niet worden hier.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ballebek schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:03:
Vandaag maar eens langsgereden bij de dealer en moest gelijk de vraag stellen waar ik mijn krat bier moet laten.
't is geen Skoda maar een Lexus. Ga champagne drinken i.p.v. bier en je problemen verdwijnen vanzelf :D

Serieus, ik denk dat het om verwachtingen gaat. Zoek je een ruime eco-auto, dan blijven vooral de stationcars van Skoda en Seat over, of misschien de Prius. Een flinke klasse hoger heb je bij Lexus de uber-eco-auto RX450h (nog steeds ongelooflijk dat ze een SUV in de 20% categorie hebben gekregen). De CT is een luxe, compacte eco-auto. Moet je geen ruime auto van verwachten.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 15-03-2011 07:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik ga vrijdagmiddag een Auris Hybrid Executive rijden en daarna de CT200h om eens te vergelijken.
Misschien moet ik maar gewoon overgaan op wijn drinken en stoppen met duiken dan is de Lexus ruim genoeg! :+

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:37

ricardo246

Life's what you make it!

Ballebek schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:30:
Ik ga vrijdagmiddag een Auris Hybrid Executive rijden en daarna de CT200h om eens te vergelijken.
Misschien moet ik maar gewoon overgaan op wijn drinken en stoppen met duiken dan is de Lexus ruim genoeg! :+
offtopic:
Mensen die een Lexus hebben laten hun boodschappen toch gewoon thuis bezorgen
Red carpet treatment moet je natuurlijk gewoon doorvoeren in je hele leven.....( :+ )

Maar serieus: FWD, 4 cilinders en een lawaaiige CVT? Dat zoiets Lexus mag heten....
Het ziet er van binnen en buiten wel beter uit dan een Prius, en het stuurt/rijd ook een klap beter, maar die CVT is een echte killer voor mij. Ik spaar nog even door voor de IS250.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 22:20

knakworst

Get more sats!

Ik vind het toch wel Lexus waardig. Je betaalt er overigens ook voor. En binnenin is de auto erg stil, als je je althans kan beheersen en de schitterende Mark Levinson niet te hard aanzet als je de Luxury Edition hebt.

Ik heb een review geplaatst op autoweek:
http://www.autoweek.nl/au...T-200h-Hybrid-Luxury-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
knakworst schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:37:
Ik vind het toch wel Lexus waardig.
Of je iets "waardig" acht, zal voornamelijk afhangen van je perceptie van het merk.

Voor mij staat het merk Lexus voor:

+ topkwaliteit
+ luxe
+ snel
+ exclusief (ik verwacht altijd minder Lexi tegen te komen dan andere merken, ook andere premium merken)
- niet origineel (modellen leunen sterk op modellen die eerder door MB of BMW zijn geintroduceerd)

De CT heeft door de instapprijs en de fiscale maatgerelen meteen z'n eerste conflict met mijn merkperceptie te pakken: hij mist de exclusiviteit die ik bij het merk Lexus verwacht.

Een tweede conflict met mijn merkperceptie zit in het motorvermogen of gebrek daaraan. Ik verwacht van een Lexus dat het een behoorlijk snelle auto is. Zo heb je in een IS meteen een V6 met >200pk, waar BMW en MB bijvoorbeeld ook een 318i en een C180 verkopen. Een auto die nog geen 200 km/h haalt en meer dan 10s nodig heeft om de eerste 100 km/h te bereiken, ervaar ik niet direct als een snelle auto.

Het enige wat ik objectief kan concluderen is dat Lexus met de CT200h een andere weg inslaat, die op enkele punten niet overeenkomt met mijn verwachtingen. Is dat een domme zet? Niet zolang het alleen maar mijn verwachtingen betreft. Wel als iedereen er zo over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

t_captain schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:24:
[...]

Of je iets "waardig" acht, zal voornamelijk afhangen van je perceptie van het merk.

Voor mij staat het merk Lexus voor:

+ topkwaliteit
+ luxe
+ snel
+ exclusief (ik verwacht altijd minder Lexi tegen te komen dan andere merken, ook andere premium merken)
- niet origineel (modellen leunen sterk op modellen die eerder door MB of BMW zijn geintroduceerd)

De CT heeft door de instapprijs en de fiscale maatgerelen meteen z'n eerste conflict met mijn merkperceptie te pakken: hij mist de exclusiviteit die ik bij het merk Lexus verwacht.

Een tweede conflict met mijn merkperceptie zit in het motorvermogen of gebrek daaraan. Ik verwacht van een Lexus dat het een behoorlijk snelle auto is. Zo heb je in een IS meteen een V6 met >200pk, waar BMW en MB bijvoorbeeld ook een 318i en een C180 verkopen. Een auto die nog geen 200 km/h haalt en meer dan 10s nodig heeft om de eerste 100 km/h te bereiken, ervaar ik niet direct als een snelle auto.

Het enige wat ik objectief kan concluderen is dat Lexus met de CT200h een andere weg inslaat, die op enkele punten niet overeenkomt met mijn verwachtingen. Is dat een domme zet? Niet zolang het alleen maar mijn verwachtingen betreft. Wel als iedereen er zo over denkt.
Eens met hierboven.
Tevens is er ook nog de IS200 (met 155PK) en 6-in-lijn waar ik nu mijn dagelijkse dingetjes mee doe (ik weet het, nu niet meer te verkrijgen, maar een heerlijke auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik begrijp jullie punt. Over topkwaliteit en luxe zijn we het eens. Je krijt bij de CT red carpet treatment, de auto is luxe, etc. Over de prijs, gezien de grootte is het toch niet een koopje...

Snelheid weet ik niet. Ik den dat de gemiddelde lexusrijder 40+ is. Die willen comfort boven snelheid. Overigens asocieer ik BMW ook met kwaliteit en snelheid, maar verkopen 116i en 316i veel beter dan de M serie. Zorgt dat voor kannibalisme, omdat de M rijder niet geassocieerd wil worden met alle bescheiden collega's op de weg? Ik denk het niet. Net zo min als de RX450h eigenaar zich zal storen aan de CT's op de weg.

Wel denk ik dat het verstandig is als lejxus de ct uitbrengt met een krachtiger motor. Ik denk dat die in de toekomst nog wel komt. Maar voor nu was het natuurlijk wel zo praktsch om de hybrid powertrain van de prius te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Volgens mij vergeten we allemaal een belangrijk punt, Lexus moet :) Volgens regelgeving mag je als merk gemiddeld een X vervuiling per km hebben. Die regels zijn volgens mij nog pending, maar komen zeker.

Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor BMW om met een schone lijn te komen. Er zijn uitzonderingsregels voor partijen als Ferrari, maar Lexus valt daar zeker niet onder. De CT200h drukt mooi het gemiddelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

De CVT maakt geen geluid hoor. Dat doet de motor. :+

En dat lawaaiige is ook zwaar overdreven. Tuurlijk, als je volgas geeft, gaat de motor op het maximale toerental draaien. Dat doet een normale auto ook als je 100% vermogen wil hebben, je zal dan immers flink terugschakelen en maximaal in de versnellingen doortrekken. Wil je geen 100% vermogen, dan zul je bij een handbak eerder opschakelen. Bij een CVT betekent dat dat je gewoon wat minder gas zal moeten geven. Je hebt namelijk niet meer die versnellingspook waarmee je het beschikbare vermogen kan begrenzen, dus zul je dat moeten doen door bijvoorbeeld maar half-gas of driekwart-gas te geven.

Bij een handbak, zeker bij een diesel, raak je al gauw gewend aan veel gas geven bij lage toerentallen. Daardoor is een CVT altijd even wennen. Je moet even een mentale knop omzetten en beseffen dat er geen rechtstreekse koppeling meer is tussen gereden snelheid en motortoerental. Denk aan een boot of een vliegtuig waarmee je met de gashendel ook direct het vermogen en daarmee het toerental regelt.

Autojournalisten vinden het altijd prachtig om hier over te zeiken. Jammer dat ze de voordelen nooit noemen. Het zeer soepele optrekken, altijd het volle vermogen direct beschikbaar, lekker lage toerentallen bij kruissnelheden, allemaal voordelen die wat mij betreft wel opwegen tegen dat "gegil" als je eens een keertje volgas geeft. Het is echt een kwestie van even doorhebben hoe je auto reageert.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Ik beroep mij in mijn CVT verhaal niet op journalisten.
Ik heb inmiddels ruim 2 ton in diverse Prius'en (een na en de laatste editie) en die CVT maakt dat de motor erg nerveus overkomt. Dat gaat echt heen en weer (zeker bij snelheden rond de 120 ~ 140).
Mijn collega's (n=10) delen diezelfde mening. Voor mij een reden om de Prius te laten staan in ons wagenpark, ik vind het verschrikkelijk...

Na een lange proefrit in de CT200H: Alles is degelijk en van de Lexus kwaliteit, Ik vindt het zelfs een van de mooiste Lexus'en (de LFA buiten beschouwing gelaten), Hosanna alom dus.
Maar de CVT /motor combinatie -O-. Ik denk dat veel huidige Lexus eigenaren deze zullen laten staan (en zo schrijf ik deze post ook). Die zijn gewend aan flink wat beters: een stille auto met veel vermogen en een automaat die dat fatsoenlijk, en zonder veel herrie kan overbrengen.
En ja een V8, V6 draaien veel minder toeren op kruissnelheid met een fatsoenlijke automaat erin.

Goed voor Lexus dat ze meedoen met het groene imago (deden ze trouwens al), maar ik zie de CT200H toch als een smet op het Lexus imago.

Is de CT200H dan geen succesvolle auto? Jawel, het trekt een enorm nieuw (lease) publiek aan. Verkopen gaan immens goed, en Nederland zal "overspoeld" worden door de CT200H. En ook dat vind ik jammer. Weg exclusiviteit (of gebrek aan sales ;) ), en dat doet afbreuk aan het imago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:31

FreakNL

Well do ya punk?

Eens met het CVT verhaal. Was ik ook al niet zo blij mee tijdens een proefrit met de Auris en ik erger me er altijd dood als ik met een maat meerij (Prius)...

En dat heb ik niet uit een boekje zoals Autoweek of uit een review op internet. In 1e instantie wist ik namelijk niet eens wat het was, maar zat ik altijd (als ik bij die maat in de auto zat) te denken van "Wat maakt die motor eigenlijk een teringherrie :? "... Pas later (toen ik zelf de Auris gereden had en me er iets in verdiept had) wist ik waar het eigenlijk vandaan kwam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het CVT verhaal heeft volgens mij meer te maken met gewenning. Andere auto's maken ook kabaal, alleen niet zo "binair". Andere auto's blijven kabaal maken op 120, maar dat hoor je niet meer omdat je eraan gewend raakt, het is continu. De Prius wil nog wel een schakelen tussen heel stil (veelal elektromotor) en meer geluid (veelal benzinemotor), afhankelijk van SOC en/of vermogensvraag (heuvel op/wind etc).

Verder ervaar ik hem juist als lekker stil en rustig, een openbaring qua comfort in vergelijking met andere auto's in zijn klasse, zeker als reisauto vind ik hem geweldig en ik kom meer uitgerust aan in vergelijking met andere auto's. Maar ik kan wel inzien dat iemand die op de snelweg continu rond de 140 zit het nerveus vind overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 11-09 12:27
Ook dat valt mee. Het enige punt is dat je herrie niet meer aan je rechtervoet is gekoppeld. Als je 140 rijdt maakt een prius (of in mijn geval een civic) niet meer herrie dan welke andere benzinemotor dan ook. Ding maakt gewoon normaal toeren. Ga je berg op, dan gaat het ding loeien omdat hij probeert op snelheid te blijven. Vind ik persoonlijk minder erg dan dat je van 120 terugzakt naar de 80 oid.
Zodra je gewend bent aan het feit dat het ding niet perse herrie maakt als jij het gas intrapt dan is het geen enkel punt meer. Op bv 80 km per uur zit mijn civic op max 1500 toeren. Lekker stil hoor!

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Korvaag schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 20:58:
Ook dat valt mee. Het enige punt is dat je herrie niet meer aan je rechtervoet is gekoppeld. Als je 140 rijdt maakt een prius (of in mijn geval een civic) niet meer herrie dan welke andere benzinemotor dan ook. Ding maakt gewoon normaal toeren. Ga je berg op, dan gaat het ding loeien omdat hij probeert op snelheid te blijven. Vind ik persoonlijk minder erg dan dat je van 120 terugzakt naar de 80 oid.
Zodra je gewend bent aan het feit dat het ding niet perse herrie maakt als jij het gas intrapt dan is het geen enkel punt meer. Op bv 80 km per uur zit mijn civic op max 1500 toeren. Lekker stil hoor!
Ik stel voor dat je eens in de IS250 gaat zitten (alle Lexus modellen daarboven zijn nog beter. vooral de LS...). Een Civic is geen vergelijk met alle andere Lexus modellen. Wel een goed vergelijk met de Auris, Prius en de CT200H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ricardo246 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 18:31:
[...]

Is de CT200H dan geen succesvolle auto? Jawel, het trekt een enorm nieuw (lease) publiek aan. Verkopen gaan immens goed, en Nederland zal "overspoeld" worden door de CT200H. En ook dat vind ik jammer. Weg exclusiviteit (of gebrek aan sales ;) ), en dat doet afbreuk aan het imago.
Inderdaad. Als er een ding belangrijk is voor een premium-merk is het om de modellenrange, maar vooral ook het koperspubliek zorgvuldig te beheren.

Aan de ene kant heb je nieuwe generaties klanten nodig. Richt je volledig op je bestaande klanten, dan zullen je verkopen met de jaren langzaam teruglopen tot er niets meer van je bedrijf over is. Denk aan het merk Daimler, die bleven dezelfde auto's leveren waar hun bestaande klanten bij zweerden. Net zolang tot de laatste van deze mensen in het bejaardenhuis was gaan wonen.

Je moet dus nieuwe klanten aanspreken en binnenhalen. Maar deze klanten moeten bij voorkeur niet van het type "prijsbewuste leaserijder" zijn. Het is namelijk van levensbelang om klanten te binden. Het begint met iemand die "iets warms voelt" bij je automerk. Die nieuwe klant kan bij je merk binnenkomen via de tweedehandsmarkt, of als leaserijder van je instapmodel. Zaak is om de klant daarna naar nieuwere en duurdere modellen te promoveren.

Veel posts op dit CT200h topic hebben betrekking op de kofferruimte etc. Het lijkt alsof veel van de geinteresseerden vooral op zoek zijn naar een praktische auto voor niet teveel geld (14%). Lexus zal een stevige kluif hebben om deze groep vast te houden en te promoveren naar een GS of RX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Laatst online: 11:26
Ik ben juist ook ingestapt vanwege het premium merk, maar juist dat valt mij erg tegen. Eigenlijk weer het standaard verhaal. Klant heeft getekend, bedankt, verder niet meer naar omkijken. Reclame campagne etc is mooi opgezet, maar door de slechte backoffice bij mij volkomen mislukt. Heb een First Edition besteld maar tot op heden nog niks gehoord over de aflevering... Daar bestel je dan een FE voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Ik ben het eens met mijn boven buurman. Er zullen voor Lexus veel nieuwe klanten komen die de CT200H Leasen / kopen. Het zal voor Lexus enorm moeilijk worden om die klanten in hun verdere groei te kunnen bedienen. Veel van het huidige segment is bijna onbetaalbaar om te kopen of om te rijden (ik heb het niet over onderhoud, meer over het verbruik).
bassio schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:28:
Ik ben juist ook ingestapt vanwege het premium merk, maar juist dat valt mij erg tegen. Eigenlijk weer het standaard verhaal. Klant heeft getekend, bedankt, verder niet meer naar omkijken. Reclame campagne etc is mooi opgezet, maar door de slechte backoffice bij mij volkomen mislukt. Heb een First Edition besteld maar tot op heden nog niks gehoord over de aflevering... Daar bestel je dan een FE voor....
Als je nu geen CT200H had besteld maar een LS, dan was het vast en zeker anders gegaan.....(want op de LS maken ze wel flinke winst)....
En wat was hun reactie toen je belde? juist........... (wat ik bedoel is, heb je wel gebeld?)

[ Voor 43% gewijzigd door ricardo246 op 16-03-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Tuurlijk heb ik gebeld. Sowieso na iedere marketingactie die niet aankwam, maar ook voor de levertijd. Kreeg een wazig verhaal dat mijn auto niet op de boot stond, dat er een andere boot kwam en dat hij misschien deze week bij de dealer aankwam. Dan moest er nog van alles gedaan worden en dan zou er nog wel een weekje overheen gaan. Er zou ruim voor aflevering contact opgenomen worden, dus aangezien ik nog niks gehoord heb ga ik er van uit dat de aflevering nog wel even op zich laat wachten. En dat terwijl veel niet FE bestellers er al in rond rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je auto nu niet op een boot staat ergens op volle zee tussen Japan en hier, dan kun je even wachten. Er varen momenteel weinig boten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ricardo246 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:34:
[...]

Ik ben het eens met mijn boven buurman. Er zullen voor Lexus veel nieuwe klanten komen die de CT200H Leasen / kopen. Het zal voor Lexus enorm moeilijk worden om die klanten in hun verdere groei te kunnen bedienen. Veel van het huidige segment is bijna onbetaalbaar om te kopen of om te rijden (ik heb het niet over onderhoud, meer over het verbruik).

[...]
Boven de CT komt de IS. Dat is een behoorlijke stap qua leaseprijs.

Ik heb even bij DirectLease gekeken. Bij 48 maanden en 35.000 km/jaar kost een IS250 zonder opties 1200 euro in de lease. Luxury line pakket en metallic lak erbij en je zit aan 1380.

Ik zal even rekenen met een leasebudget van 900 euro en 52% marginaal tarief IB (lijken me de juiste waarden voor de mensen die dergelijke auto's leasen, dat zijn geen junior consultants ga ik vanuit). Netto kosten 550,- per maand voor de basis IS250. 700,- voor de luxury line.

Een basis-CT kun je al rijden bij zonder eigen bijdrage als je een leasebudget hebt van 700 euro. Kost je netto 175,- per maand bij 52% IB (of 140,- bij 42%, voor de CT misschien is iets meer representatief). Zit dus een fors gat tussen deze modellen. Lexus zou zichzelf enorm helpen door een IS in de 20% categorie te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 14:14
Er is een Hybrid IS freund. Hij wordt alleen niet geleverd in NL (en heet HS).

Afbeeldingslocatie: http://www.cargurus.com/blog/wp-content/uploads/2009/02/lexus-250h.jpg

Lexus HS 250h

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die kost in de US tenminste $35,000.- Ter vergelijk, een Corvette kost vanaf 48000. Misschien zou de HS250h iets te duur worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik heb in eerste instantie een proefrit gemaakt met de CT200h, en daarna mede naar aanleiding van de verhalen hier en verhouding prijs/uitrusting ook een ritje gemaakt met de Auris HSD. Na de proefrit met de Auris twijfelde ik een beetje over de stoelen en de wegligging.
Aangezien de Auris niet zo 'hot' is kon ik deze ook een dagje meekrijgen om woon<->werk te proberen. Helaas was de conclusie aan het eind van de dag dat de Auris het niet gaat worden. Helaas omdat je een heel compleet uitgeruste Auris (executive uitvoering) rijdt voor minder geld dan de basis versie van de CT200h. Daarnaast heeft de Auris een veel kortere levertijd (en momenteel nog die gratis IPad, maar dat heeft uiteraard niet meegespeeld bij de keuze).

Grootste probleem bij mij waren de stoelen. Hoe ik die ook instelde, ik stapte met name aan het eind van de dag uit met behoorlijke last van de onderrug. Ik ben 1.85m, dus niks bijzonders. Er is geen optie voor andere/meer verstelbare stoelen. De Auris reageert ook nogal op korte hobbels, stuurt allesbehalve direct en je hoort behoorlijk wat rijwind en motorgeluid. Dit zijn allemaal zaken die de Lexus naar mijn mening een stuk beter voor elkaar heeft.
Erg zonde want de Auris had mijn voorkeur omdat qua uitrusting het echt een leuk ding is (17 inch, touch screen met o.a. navigatie, spraakbesturing, achteruitrijd camera enz enz.) en nog ruimer van binnen ook, met name voor achterpassagiers. En dat tegen een gunstigere prijs.

Omdat ik jaarlijks behoorlijk wat kilometers maak (+/- 60000) gaat het rijdcomfort van de Lexus voor mij boven de overigens prima functionerende uitrusting van de Auris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:49

-tom-562

Oliesjeik

Die Bruine schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 09:46:
Er is een Hybrid IS freund. Hij wordt alleen niet geleverd in NL (en heet HS).

[afbeelding]

Lexus HS 250h
Dit is ondershuids volgens mij een Toyota Camry Hybrid, die zijn via de grijze import wel te krijgen in Nederland (staan er ook een aantal op marktplaats, wel prijzig alleen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Ik las vorige week nog dat Lexus in 2013 met een IS hybrid wil komen. Lijkt me een erg slimme zet, zeker als de regelingen mochten livjen wat ze nu zijn, een hoop ct rijders die dan aan een nieuwe auto toe zijn hebben een opvolgend model ervoor klaarstaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassio schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 23:57:
En dat terwijl veel niet FE bestellers er al in rond rijden....
weet niet hoeveel precies, net gebeld dat ik mijn CT volgende week donderdag kan ophalen, inderdaad een niet FE versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
-tom-562 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 12:00:
[...]

Dit is ondershuids volgens mij een Toyota Camry Hybrid, die zijn via de grijze import wel te krijgen in Nederland (staan er ook een aantal op marktplaats, wel prijzig alleen)
Je hebt gelijk. Hier de actuele Camry (die al een aantal jaren niet meer in NL wordt geleverd). Wikipedia: Toyota Camry (XV40)

Lijkt precies op de Lexus HS.

Dit is een compleet andere auto dan de Lexus IS. Zo is de Camry voorwielaangedreven met een dwarsgeplaatste viercilinder en de IS achterwielaangedreven met een langsgeplaatste L6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ben benieuwd hoe een IS het zou doen als hybride. Ik heb de IS220d destijds laten staan om de kofferbak (die is er nauwelijks). Als hybride wordt het helemaal lachten.

Reed wel erg fijn die IS, ook meer tailhappy dan een 3-serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
t_captain schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:00:
[...]
Hier de actuele Camry
...
Lijkt precies op de Lexus HS.
Veel landen hebben ook een Toyota plakker op een Lexus (zoals een Toyota Harrier die we hier kennen als de RX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

Freek-Hendrik schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 11:41:
Grootste probleem bij mij waren de stoelen. Hoe ik die ook instelde, ik stapte met name aan het eind van de dag uit met behoorlijke last van de onderrug.
Grappig hoe dit per persoon verschilt. Ik rij een Auris, kom uit een BMW 1, en heb een rit van een paar uur door NL gedaan, en ik kwam ontspannder uit de Auris dan dat ik ooit uit de BMW ben gekomen. Totaal geen probleem met de stoelen. 1.80m, wel wat zwaar dus misschien dat ik daarom beter in de stoel bleef ;)
De Auris reageert ook nogal op korte hobbels, stuurt allesbehalve direct en je hoort behoorlijk wat rijwind en motorgeluid. Dit zijn allemaal zaken die de Lexus naar mijn mening een stuk beter voor elkaar heeft
Klopt, daar heeft Toyota nog wel wat werk te verrichten, hoewel ook hierbij geldt wat je referentiepunt is. Ik vind m op zich wel vrij strak sturen, maar rijwind en motorgeluid bij gasgeven is idd vrij luid. Maar goed het prijsverschil van 10000+ voor een gelijke uitrusting moet ook ergens vandaan komen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Crazy D schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 07:51:
[...]

Grappig hoe dit per persoon verschilt. Ik rij een Auris, kom uit een BMW 1, en heb een rit van een paar uur door NL gedaan, en ik kwam ontspannder uit de Auris dan dat ik ooit uit de BMW ben gekomen. Totaal geen probleem met de stoelen. 1.80m, wel wat zwaar dus misschien dat ik daarom beter in de stoel bleef ;)
Ik heb zelf 14 maanden / 60.000 km in een 1-serie gereden. Vond het een heerlijke auto qua rijgedrag en ook qua rust op de snelweg, maar de stoelen waren inderdaad niet geweldig. Hetzelfde geldt voor de 3, de optie "sportstoelen" is een must. Met die optie heb je overigens wel een echte topper. Weet niet of ze ook in de 1 leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik tuf nog wel eens rond in een volgehangen X5 en vind het een geweldige auto op de stoelen na. Dan zijn de stoelen in de 6 jaar oude Z3 van mijn vriendin een stuk beter te doen.

Ik ga vanmiddag de Auris HSD en de CT200h rijden. Vriendin heeft gisteren een rode business plus besteld met nog wat spulletjes erbij want die was helemaal verliefd op die auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

Wok

Dakloos...

Krijg nou wat :o Directlease heeft de tarieven voor de CT sterk verlaagd...

Waar een Luxury Line (o.b.v. 4 jaar en 140.000km) eerst over de €900 ex. brandstof, ex. BTW ging (inclusief metallic lak en schuifdak), krijg ik nu een bedrag van €778 voorgeschoteld. Als dit begin volgend jaar nog zo is, dan staat alleen een proefrit een bestelling nog in de weg :9

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wok schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 01:16:

Waar een Luxury Line (o.b.v. 4 jaar en 140.000km) eerst over de €900 ex. brandstof, ex. BTW ging (inclusief metallic lak en schuifdak), krijg ik nu een bedrag van €778 voorgeschoteld. Als dit begin volgend jaar nog zo is, dan staat alleen een proefrit een bestelling nog in de weg :9
Leek me een onwaarschijnlijk grote verlaging dus ik heb ook even gekeken.

Ik kom zonder opties nog gewoon op 925,- incl brandstof voor de Luxury line. (wel vervangend vervoer en eigen risico omlaag naar 300 want dat komt meer overeen met de meeste leaseregelingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

t_captain schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 08:30:
[...]

Leek me een onwaarschijnlijk grote verlaging dus ik heb ook even gekeken.

Ik kom zonder opties nog gewoon op 925,- incl. brandstof voor de Luxury line. (wel vervangend vervoer en eigen risico omlaag naar 300 want dat komt meer overeen met de meeste leaseregelingen)
Lieve schat, lees mijn post nog eens goed:
Wok schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 01:16:

Waar een Luxury Line (o.b.v. 4 jaar en 140.000km) eerst over de €900 ex. brandstof, ex. BTW ging(inclusief metallic lak en schuifdak), krijg ik nu een bedrag van €778 voorgeschoteld. Als dit begin volgend jaar nog zo is, dan staat alleen een proefrit een bestelling nog in de weg :9
:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Op de lexus site wordt vermeld dat ze geen vertragingen verwachten en dat er ook voldoende onderdelen voor reparaties zijn, lijkt er dus op dat iedereen zijn auto gewoon op tijd krijgt.

Nog 5 & 1/2 week en dan mag ik hem ophalen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik mag mijn auto zaterdag ophalen. Had uiteraard nog niks gehoord van Lexus dus zelf maar weer gebeld. Ik wilde hem eigenlijk nog een week later ophalen omdat een collega (die hem op exact hetzelfde moment besteld had) hem pas een week later op kan halen. Dit mocht echter niet van de dealer, ik moest hem zaterdag op halen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het met de nummering zit van de First Edition. Bij de introductie werd gezegd dat je een uniek genummerd exemplaar krijgt. Kan een van de andere FE rijders aangeven hoe dit zit? Is het een kenmerk wat vast zit aan de auto of krijg je gewoon een blaadje: "Gefeliciteerd, u bent #99" ?

Overigens vind ik het nog steeds raar dat er al heel veel niet FE-ers rondrijden in de CT, terwijl nog niet alle FE's uitgeleverd zijn. Wat is er dan nog zo bijzonder aan een FE, los van het feit dat het 1 grote marketing stunt is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik wil weleens wat echte foto's zien ipv al die promo foto's van Toyota dus pics!!!!1 als je hem hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkidShot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
bassio schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:42:
Overigens vind ik het nog steeds raar dat er al heel veel niet FE-ers rondrijden in de CT, terwijl nog niet alle FE's uitgeleverd zijn. Wat is er dan nog zo bijzonder aan een FE, los van het feit dat het 1 grote marketing stunt is...?
Dat was toch direct al bekend? Bij mij is bij bestelling aangegeven dat er 240 auto's voor Nederland in de eerste batch zaten. Om daar bij te zitten moest je ofwel een FE bestellen of voor een normale versie met zwarte- of ivory bekleding gaan.
Als je dat deed, dan zou je hem in maart krijgen. Koos je toch voor bruine of rode bekleding, dan zou het minstens eind april worden is mij verteld.

Het zou overigens wel zo leuk zijn geweest om de FE's ook echt FE's te houden en deze direct na de dealer auto's uit te leveren...

Zelf heb ik voor een zwarte business line met navigatie en ivory interieur gekozen. Deze wordt vrijdag afgeleverd. :)

 15" MBP i7 (mid 2010) HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Beetje donker nu om foto's te maken. En die wagen heeft nu een zand/stof coating. Ik heb btw nr97/100. Dat staat op een metalen plaatje wat weer op je dash is gemonteerd. De FE was inderdaad een marketingstunt maar dan wel met een paar mooie "gratis" opties.

BTW ik ben wel benieuwd naar jullie tellerafwijking. Ik haal met die 17" vanaf 100km/h ongeveer 8km/h afwijking. Dat vind ik eerlijk gezegd best veel. Meting uitgevoerd met Copilot, dus geen dure nav. Maar dan nog, volgens mij zijn ze wat betreft snelheid redelijk accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik heb 3 "echte" foto's hier staan (Luxury edition)
http://www.autoweek.nl/au...T-200h-Hybrid-Luxury-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
[b][message=35735145,noline]. Ik heb btw nr97/100. Dat staat op een metalen plaatje wat weer op je dash is gemonteerd. De FE was inderdaad een marketingstunt maar dan wel met een paar mooie "gratis" opties.
Mijn collega heeft nummer 98, ik 99. Maar dat zegt dus niks over de volgorde van uitlevering. Wij moeten hem in Amsterdam ophalen en iets zegt mij dat die er meer dan 10 af te leveren hebben. Dus die zal het wel drukker hebben dan een andere dealer. Toch vind ik persoonlijk dat ze dan alsnog eerst alle FE's uit hadden moeten leveren... Zaterdag weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die Bruine schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 19:25:
Beetje donker nu om foto's te maken. En die wagen heeft nu een zand/stof coating. Ik heb btw nr97/100. Dat staat op een metalen plaatje wat weer op je dash is gemonteerd. [...]
Zijn er wereldwijd maar 100 First Editions?

Wel leuk dat ze er een plaatje op zetten. Persoonlijk vind ik de drempel aan de bestuurderskant de mooiste plek, maar smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Nee, dit was echt een actie van Lexus NL. Ieder land heeft zijn eigen acties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

bassio schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:02:
[...]

Mijn collega heeft nummer 98, ik 99. Maar dat zegt dus niks over de volgorde van uitlevering. Wij moeten hem in Amsterdam ophalen en iets zegt mij dat die er meer dan 10 af te leveren hebben. Dus die zal het wel drukker hebben dan een andere dealer. Toch vind ik persoonlijk dat ze dan alsnog eerst alle FE's uit hadden moeten leveren... Zaterdag weten we meer.
Waarom, er zullen ook genoeg kopers zijn die bijvoorbeeld eerder een luxury line hebben besteld dan dat de first Editions uitverkocht waren, dan is het toch wel zo eerlijk om gewoon het "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" principe te hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@r!k schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:11:
[...]

Waarom, er zullen ook genoeg kopers zijn die bijvoorbeeld eerder een luxury line hebben besteld dan dat de first Editions uitverkocht waren, dan is het toch wel zo eerlijk om gewoon het "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" principe te hanteren?
tja denk dat het woord "First" opwekt dat je eerder bent :) ik heb geen FE, maar ik ga nu mijn laptop afsluiten en mijn Lexus ophalen, kijken hoe vaak ik op de koppeling wil trappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:13:
[...]

tja denk dat het woord "First" opwekt dat je eerder bent :) ik heb geen FE, maar ik ga nu mijn laptop afsluiten en mijn Lexus ophalen, kijken hoe vaak ik op de koppeling wil trappen ;)
Als ie niet meteen pakt, gewoon hard doortrappen he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

@r!k schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:52:
[...]

Wordt pas echt vervelend als je dat op de rem wil gaan doen daar waar je de koppeling wilt indrukken :)

Komende van een Audi 1.8 TFSI DSG kan ik mij overigens nooit herinneren de koppeling ingedrukt te hebben, dus ik denk dat je er aan één tel wel aan gewend hebt.

edit: in een handbak (als je op vakantie een auto huurt) moet je wel uitkijken dat je niet alleen op de rem trapt bij het starten, dat is me wel een keertje overkomen. Maar ja, het is toch maar een rental >:)

[ Voor 19% gewijzigd door knakworst op 24-03-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
@r!k schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:11:
[...]
Daar heb je op zich wel een punt. Je kon natuurlijk ook een niet FE bestellen tijdens de launch. Alleen hebben ze de FE zo in de markt gezet (en met de communicatie eromheen) dat je dan echt 1 van de eerste 100 was die de Lexus mocht rijden. Maar goed, het wachten is voorbij, morgen wordt de Seat vervangen door de Lexus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zag vanmorgen op de ring Den Bosch weer een CT rijden in een bruin metallic kleur die een beetje doet denken aan de kleur die BMW heeft geintroduceerd op de X1. Zag er best mooi uit. Alleen van schuin achter is zit er een beetje veel Seat (Leon/Altea) in de vormgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@r!k schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:52:
[...]

lol, heb hem niet gelijk hard doorgetrapt, wel gekeken hoe die hard reed maar ach ;) gister al wel 1x de fout gemaakt dat ik wilde koppelen bij het wegrijden met als resultaat een boze blik van mijn vriendin ;) Ben blij met de kleur, dacht dat rood misschien te fel zou zijn maar is het zeker niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:25
Vanmiddag voor de grap ook een proefrit gemaakt met de CT200h (Business Line Pro met 17" velgen) ondanks dat mijn Auris HSD Executive al besteld is. En daarna ook direct weer een proefrit in de Auris HSD (Executive met 17" velgen) zodat ik een goede vergelijking kon maken. Ik wilde gewoon eens weten hoe de CT200h rijdt t.o.v. de Auris HSD.
Ik vind het onderstel van de CT200h behoorlijk hard (ondanks dat er al bijna 5000 km op de teller stond), nog harder dan die van de Seat Leon die ik nu rijd en veel harder dan die van de Auris HSD. Het motorgeluid van de CT200h is iets zachter dan bij de Auris HSD. En ook de rijwind hoor je iets minder (scheelt echter niet veel), maar bij de Auris HSD hoor je het bandengeluid weer minder (bijna niet zelfs) dan bij de CT200h. De CT200h stuurt en remt ook wat zwaarder.
Ik ben in ieder geval blij dat ik voor de Auris HSD gekozen heb, maar ik kan mij voorstellen dat iemand voor de CT200h kiest vanwege de andere rijeigenschappen. Het is maar net naar welke eigenschappen je voorkeur uit gaat en aan welke eigenschappen je je stoort.

[ Voor 10% gewijzigd door Sonicfreak op 27-03-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
ik zit ook te twijfelen om deze in de lease te gaan uitzoeken
Maar ik vraag me af of het verbruik van 3,8 L / 100km toch ook wel echt reeel is.
ben benieuwd of de eigenaren hier mij een gemiddeld verbruik kunnen geven ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op zondag 27 maart 2011 @ 16:02:
Maar ik vraag me af of het verbruik van 3,8 L / 100km toch ook wel echt reeel is.
De fabrieksopgave is nooit reeël. Dat ligt niet aan Lexus, maar aan het testschema wat niet het verbruik onder normale omstandigheden test. Zeker bij hybrides geeft dat rooskluerige resultaten ;)

De leaserijders hebben tot nu toe gemiddeld 5.9L/100 gereden (bron), wat overeenkomt met het gemiddelde verbruik van de Prius (5.7l/100) en Auris (5.8l/100). Het zijn gemiddeldes, dus zuiniger of onzuiniger heb je zelf in de hand, maar dan weet je waar je aan kan denken :)

geeft meteen aan hoe krom het systeem is. De 20% 115pk Peugeot 508 heeft in de praktijk een hoger verbruik dan de 25% 163pk automaat versie

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 27-03-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Let even op: de verbruikcijfer die te vinden zijn op www.werkelijkverbruik.nl zijn alleen representatief voor lease rijders met tankpas. Het is niet representatief voor het gemiddelde verbruik van een bepaald autotype, met lease en prive rijders, met of zonder tankpas, tesamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Pimmetje651 schreef op zondag 27 maart 2011 @ 16:02:
De eerste 1500 km zijn met normaal rijden in 1 op 18/19 afgelegd. Ongeveer hetzelfde als de Auris Hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Hoe bevalt de carkit met Bluetooth telefoons. Er schijnen nogal eens problemen te zijn de geintegreerde carkits en bepaalde telefoons.

Ik ben heel benieuwd of mijn desire goed zal werken met de carkit. Met mijn huidige nokia carkit hoort iedereen een echo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
knakworst schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:05:
[...]

De eerste 1500 km zijn met normaal rijden in 1 op 18/19 afgelegd. Ongeveer hetzelfde als de Auris Hybrid.
En dat zijn jouw verbruikscijfers? Ik haal met moeite 1:17, dan doe ik dus echt mijn best zonder door elke andere weggebruiker gehaat te worden. Wanneer ik normaal rij, voor mijn doen, dan haal ik 1:15,5. Ik sta dagelijks 15-45 minuten in de file, maar dan nog. Ik woon 1,5km van de snelweg af en werk 2km van de snelweg af. End-to-end cruisecontrol buiten de file om haal ik met moeite 1:16,7 (40km 100 + 25km 120). In de stad trek ik echt heel rustig op, op het randje van irritatie en ik rij altijd in Eco Mode. Dus dat jij dan 1 op 18/19 haalt vind ik vrij knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
EXX schreef op zondag 27 maart 2011 @ 17:55:
Let even op: de verbruikcijfer die te vinden zijn op www.werkelijkverbruik.nl zijn alleen representatief voor lease rijders met tankpas. Het is niet representatief voor het gemiddelde verbruik van een bepaald autotype, met lease en prive rijders, met of zonder tankpas, tesamen.
Enig idee wat je procentueel als afwijking moet incalculeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik gok zo 10% zuiniger tov de leaserijder met tankpas, maar dat is ook maar een slag in de lucht. Ik heb jammer genoeg geen website met harde cijfers kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Die Bruine schreef op zondag 27 maart 2011 @ 22:16:
[...]

Dus dat jij dan 1 op 18/19 haalt vind ik vrij knap.
Ik rijd van Den Haag naar Amsterdam, over de N44, A44, A4, A9. Hoe meer ik 120 kan rijden op A44/A4, hoe ongunstiger. Juist in de stad / provinciale wegen kun je met gemak tussen de 1:20 / 1:25 halen. Veel stoplichten etc. hinderen de verbruikscijfers totaal niet. Op de snelweg 120 rijd ik ook 1:16. Dan heeft de auto eerder nadeel van de zwaarte van elektromoter en accupakket.

Overigens als ik naar Rotterdam moet, en ik dus maximaal 100 kan rijden, lukt het om over de 1:20 te komen.

PS: Let er ook op dat in de auto-stand van de ventilatie, de AIRCO aan staat. Die zet ik meestal uit, dat vreet in deze tijd van het jaar ook alleen maar brandstof.

[ Voor 11% gewijzigd door knakworst op 28-03-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

EXX schreef op maandag 28 maart 2011 @ 09:20:
Ik gok zo 10% zuiniger tov de leaserijder met tankpas, maar dat is ook maar een slag in de lucht. Ik heb jammer genoeg geen website met harde cijfers kunnen vinden.
Op www.spritmonitor.de kun je wat meer realistische verbruiken vinden, al zullen er niet heel veel hybrides tussen staan gok ik.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Die vind ik helemaal niet realistischer, aangezien mensen dat zelf mogen invullen. Je ziet het meteen aan de resultaten. Voor de Prius komt 1 op 33 wel voor, maar ook stapels mensen die blijkbaar 1 op 10 invullen. De tankcard site word direct gevoed vanaf het tankstation, dat lijkt me realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

PWM schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:36:
Die vind ik helemaal niet realistischer, aangezien mensen dat zelf mogen invullen. Je ziet het meteen aan de resultaten. Voor de Prius komt 1 op 33 wel voor, maar ook stapels mensen die blijkbaar 1 op 10 invullen. De tankcard site word direct gevoed vanaf het tankstation, dat lijkt me realistischer.
De meetmethode van de tankcard site is niets mis mee en is idd beter dan het handmatig invullen op een website. Het enige "probleem" is dat de gebruikers van de tankpas geen doorsnee automobilisten zijn, maar de gegevens wel vaker gepresenteerd worden als zijnde representatief voor het hele wagenpark.

Overigens, hoe werkt dat met de tankpas? Je tank een bepaald aantal liters en rekent dat af, maar hoe registreer je de bijbehorende kilometers?

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 28-03-2011 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
EXX schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:45:
[...]

Overigens, hoe werkt dat met de tankpas? Je tank een bepaald aantal liters en rekent dat af, maar hoe registreer je de bijbehorende kilometers?
Leaserijders moeten die invullen wanneer ze afrekenen.. pas erdoor, kilometers invullen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkidShot
@r!k schreef op zondag 27 maart 2011 @ 21:52:
Hoe bevalt de carkit met Bluetooth telefoons. Er schijnen nogal eens problemen te zijn de geintegreerde carkits en bepaalde telefoons.

Ik ben heel benieuwd of mijn desire goed zal werken met de carkit. Met mijn huidige nokia carkit hoort iedereen een echo.
Mijn Samsung Jet werkt perfect met de carkit. Klinkt goed en adresboek werd ook zonder problemen overgehaald. Op lexus fora lees ik wel eens dat met name het overhalen van adressen wel eens wat lastig voor elkaar te krijgen is met sommige toestellen.

Ik heb overigens mijn CT200h vrijdag opgehaald en haal 1:14 - 1:15 bij voornamelijk snelweg gebruik. Daarbij trap ik wel behoorlijk door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

EXX schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:45:
[...]

De meetmethode van de tankcard site is niets mis mee en is idd beter dan het handmatig invullen op een website. Het enige "probleem" is dat de gebruikers van de tankpas geen doorsnee automobilisten zijn, maar de gegevens wel vaker gepresenteerd worden als zijnde representatief voor het hele wagenpark.

Omdat ik prive met een tankpas rijd (en dus zelf moet betalen) vul ik het vrij nauwkeurig in. Dit was met mijn Auris Hybrid:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/425447.html

Ik heb die nu ingeruild voor de Ct200H. Totnutoe haal ik vergelijkbare waarden. Ik zal binnenkort eens gaan starten met het invoeren, alleen kun je nog niet de Ct200H selecteren op spritmonitor. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

SkidShot schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:56:

Ik heb overigens mijn CT200h vrijdag opgehaald en haal 1:14 - 1:15 bij voornamelijk snelweg gebruik. Daarbij trap ik wel behoorlijk door. ;)
waarom koop je dan zo'n auto, dat snap ik dan echt niet... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op maandag 28 maart 2011 @ 16:28:
[...]

bijtelllingggggggg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

brilsmurfffje schreef op maandag 28 maart 2011 @ 16:28:
Omdat ie lekker comfortabel rijdt en er ook nog eens goed uit ziet?

Daarbij kun je ook prima doortrappen met zo'n CVT hoor. Altijd direct het volle vermogen beschikbaar, geen schakelmomenten en een flinke batterij voor een extra duwtje in de rug.

En dat geheel voor een aantrekkelijk prijsje. Prachtig toch?

Ken jij overigens benzine-auto's die bij deze vermogens en flink doortrappen uberhaupt in de buurt van 1 op 15 komen? Meestal zit je in deze klasse toch eerder aan 1 op 9 a 11 te denken. Dan is 1 op 14 a 15 toch een behoorlijke winst.

[ Voor 19% gewijzigd door TwOkkie op 28-03-2011 17:39 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
SkidShot schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:56:
[...]

Moeten we nou met z'n allen een auto subsidieren d.m.t. BPM-vrijstelling, verlaging bijtelling en vrijstelling houderschapsbelasting, omdat die 1:15 rijdt en 160 g/km CO2 uitstoot?

Voor mij mogen ze die differentiatie tussen 14/20/25% wel weer afschaffen. Bij hybrides en start-stop systemen (en vooral de combinatie van de twee) zit er zo'n gat tussen de testcyclus en en het praktijkverbruik, dat het normverbruik eigenlijk niet veel betekenis meer heeft. Zo mogelijk is het verschil bij leaserijders nog wat groter, dus de betekenis van het officiele verbruik nog wat minder :)

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 28-03-2011 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

t_captain schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:50:
[...]

Moeten we nou met z'n allen een auto subsidieren d.m.t. BPM-vrijstelling, verlaging bijtelling en vrijstelling houderschapsbelasting, omdat die 1:15 rijdt en 160 g/km CO2 uitstoot?
Mwa, een conventionele auto zou nog veel meer uitstoten bij dit rijgedrag, dus de milieuwinst is er wel.
Voor mij mogen ze die differentiatie tussen 14/20/25% wel weer afschaffen. Bij hybrides en start-stop systemen (en vooral de combinatie van de twee) zit er zo'n gat tussen de testcyclus en en het praktijkverbruik, dat het normverbruik eigenlijk niet veel betekenis meer heeft.
Dat is meer een kwestie van de testcyclus verbeteren zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkidShot
Als ik flink zou doortrappen in een doorsnee auto zou het verbruik en de uitstoot een stuk hoger zijn geweest.
Soms lijkt het wel dat als je een hybrid koopt iedereen van je verwacht dat je 80 op de snelweg rijd, een baard hebt en geitenwollensokken draagt. Maar dat kan ook anders... In de VS had Lexus niet voor niets de campagne "A darker side of green". 8)

Ik heb de auto inderdaad mede gekozen voor de bijtelling. Premium auto in het C segment met 14%? Dat was echt een no-brainer voor mij. Overigens had hij nog steeds hoog op mijn lijstje gestaan als de huidige regeling niet zou bestaan. Het is gewoon echt een geweldige wagen.

Net trouwens nog een ritje Den Haag - Almere gemaakt in eco mode, waarbij ik 1:20,4 heb gereden volgens de boordcomputer. De hele weg consequent 10km/h te hard gereden en een staartje file meegepikt bij Amsterdam.
Blijkbaar is het toch niet zo moeilijk om zuinig te rijden met deze auto. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

t_captain schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:50:
Ja. En waarom? Omdat deze man per liter 35 cent méér aan accijns (en btw daarover) betaalt dan z'n stinkende roetwalmende lawaaierige medeweggebruikers met hun futloze (maar oh zoveel koppel onderin) diesels. Hij kiest er zelf voor om z'n brandstof te verspillen en betaalt daar fors voor.

Mag dat nog een beetje terugkomen via een BPM/MRB korting en een bijtellingvoordeeltje? Zie dat laatste als een aanmoediging om de auto van de zaak ook Privé te gebruiken in plaats van er een tweedehands hok naast te parkeren om zo de bijtelling te omzeilen.

Stelling: Die 14%-regeling levert meer parkeerruimte in de straat op.

Kan iemand overigens de rationale verklaren achter het volledig kwijtschelden van MRB en BPM op "schone" diesels? Zelfs de diesel-toeslag, die tegenover de lage accijns hoort te staan, komt te vervallen. Absoluut gezien heeft een schone diesel dus nog veel meer voordeel dan een schone benzine-auto. Daarnaast zou er in de BPM nog een voordeel te behalen zijn van 1500 euro als de diesel aan de Euro-6 norm voldoet, maar ja, als die BPM 0 is, dan is er dus geen prikkel meer om de NOx, fijnstof en roetuitstoot een beetje omlaag te krijgen. De volle bonus is al puur op CO2 binnengehaald.

Maar goed, er zijn nog geen diesels op de markt die al aan de Euro6 norm voldoen, terwijl de Prius en z'n afstammelingen de meters amper uit laten slaan. Er is echt veel meer winst geboekt dan alleen die liters en die CO2-uitstoot.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
SkidShot schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:21:
Als ik flink zou doortrappen in een doorsnee auto zou het verbruik en de uitstoot een stuk hoger zijn geweest.
Soms lijkt het wel dat als je een hybrid koopt iedereen van je verwacht dat je 80 op de snelweg rijd, een baard hebt en geitenwollensokken draagt. Maar dat kan ook anders... In de VS had Lexus niet voor niets de campagne "A darker side of green". 8)
Die baard en die geitenwollen sokken hoeven echt niet. En 80 mag natuurlijk gewoon 120 zijn. Maar "flink doortrappen" is niet direct de gedragsnorm waarvoor die eco-premies lijken bedoeld.

Een ander rijdt in een doodgewone Focus of 1-serie oof A3 ook 160 g/km en betaalt belasting over 20% of 25%. Dat lijkt me een oneerlijke situatie. Je belast twee mensen met een gedrag dat tot dezelfde vervuiling leidt met twee verschillende tarieven.

Wat betreft de VS: ik weet niet wat voor belastingkortingen ze daar hebben. Wel weet ik dat een hybride Lexus daar tot een veel grotere brandstofbesparing leidt t.o.v. het spul wat ze daar vaak rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:33
t_captain, als je leest wat Twokkie schrijft is het best te begrijpen dat hybrides op die manier worden gestimuleerd. Waar CO2 helemaal de hype is, is fijnstof een stuk schadelijker voor de longen en zorgt diesel voor nog meer andere schadelijke stoffen waar je bij benzine geen last van hebt, of in flink mindere mate. Met de huidige regeling zie je dat die kleine diesel wagentjes erg populair worden, zo populair dat mensen die kleine afstande rijden ook op diesel overstappen omdat dit voor hen voordeliger is dan benzine. Dat diesel juist op kleine afstanden niet ideaal is en relatief nog veel meer rotzooi uitstoot wegens onvolledige verbranding wordt in de regeling helemaal niet meegenomen. Dát zijn zaken die zeer zeker wel vóór hybride spreken en waarbij de huidige regeling op z'n zachtst gezegd nogal kort door de bocht is door enkel op CO2 te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
TwOkkie schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 02:48:
[...]
Maar goed, er zijn nog geen diesels op de markt die al aan de Euro6 norm voldoen, terwijl de Prius en z'n afstammelingen de meters amper uit laten slaan. Er is echt veel meer winst geboekt dan alleen die liters en die CO2-uitstoot.
Psst...
Eerste auto die voldoet aan EU6 norm.
De BMW 330d met BMW BluePerformance.

Met een partikelfilter en uitlaatgasrecirculatie voldoen de dieselmotoren van de BMW 3 Serie Sedan aan de eisen van de EU5 norm. In 2014 treedt emissienorm EU6 ter verdere terugdringing van stikstof oxide (NOx) in werking. De BMW 330d Sedan met BMW BluePerformance voldoet nu al aan deze hoge eisen. Een speciale verzamelkatalysator scheidt de NOx, zonder dat de rijder daar ook maar iets van merkt: in water en stikstof zoals die ook in de buitenlucht voorkomen.
En... ook
BlueTDI-motor

Als het om schone en zuinige motoren gaat, heeft Volkswagen een naam hoog te houden. Met de nieuwe 2.0 BlueTDI-motor voor de Passat, legt Volkswagen de lat nog hoger. Deze krachtbron behoort tot de allerschoonste dieselmotoren ter wereld en voldoet nu al aan de Euro6-emissienorm die per september 2014 van kracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Cid Highwind schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:40:
t_captain, als je leest wat Twokkie schrijft is het best te begrijpen dat hybrides op die manier worden gestimuleerd. Waar CO2 helemaal de hype is, is fijnstof een stuk schadelijker voor de longen en zorgt diesel voor nog meer andere schadelijke stoffen waar je bij benzine geen last van hebt, of in flink mindere mate. Met de huidige regeling zie je dat die kleine diesel wagentjes erg populair worden, zo populair dat mensen die kleine afstande rijden ook op diesel overstappen omdat dit voor hen voordeliger is dan benzine.
Voor de luchtkwaliteit in de stad wil je gewoon plug-in electrische auto's. Dan ben je terug bij de oorspronkelijke doelstelling van zero emission vehicle :)

Wat betreft de fiscale regelingen, ik ben er een voorstander van om het concept van cataloguswaarde te verlaten als grondslag voor de bijtelling.
Sinds een jaar of 5 zit bijtelling in de loonbelasting (dus de werkgever houdt het bedrag alvast in). Dat maakt het administratief best goed mogelijk om gewoon belasting te heffen over datgene waar het om gaat: inkomen. Je neemt gewoon de werkgeversbijdrage aan de leaseauto, vermenigvuldigt deze met een factor tussen 0 en 1 afhankelijk van het aandeel privegebruik (voor deze factor zul je wat forfaittaire regels moeten opstellen, anders verplaatst het gesjoemel hier naartoe). Dan heb je de inkomens-component van de leasebijdrage. Zuinige auto's worden nog steeds gesubsidieerd (vrijstelling MRB werkt door in de leaseprijs en ook de brandstofaccijns natuurlijk) en je hebt een mooi lineair systeem waarin het privegebruik van een auto wordt belast naar de echte marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik ben blij met de Lexus, en zelfs al had deze geen 14% bijtelling dan zou ik er nog in rijden. Net zoals ik al in een Prius reed vorodat deze 14% was. Die vlieger gaat niet voor iedereen op. Die tests worden altijd op dezelfde manier uitgevoerd (metingen). Dus het voordeel is er wel degelijk. Echt een onzin argument. Volgas in mijn privé 1.8 16v KR of volgas met de Prius in Lexus kleding, trust me de Lexus wint hands down op uitstoot.

Maar back on topic, ik zie mij nog wel lang van de 220 genieten hoor. Jammer dat de vaatwasser dit weekend overleed anders had ik al wel die dakkoffer gekocht. Die moet maar even wachten. Dat wordt licht pakken deze vakantie :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik sta gecorrigeerd. Er zijn al twee (vrij dure) diesels leverbaar die aan de Euro6-norm voldoen.
Waarschijnlijk stoten ze nog steeds veel meer uit dan een THSD, dus mijn argument staat nog overeind hoop ik, want ik kan maar weinig cijfers vinden. Ik heb ergens eens gelezen dat de uitstoot van een Prius 3 op de Euro6-criteria hooguit 10% van de maximum uitstoot is, maar kan dat niet meer terugvinden.
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 07:47:
Maar "flink doortrappen" is niet direct de gedragsnorm waarvoor die eco-premies lijken bedoeld.
Klopt helemaal. Die premies zijn voor de auto's, niet voor de chauffeurs. Anders zou iemand die bewust met z'n oude Golf Diesel omgaat en daarmee beter dan de gemiddelde oude Golf Diesel rijdt, ook een korting moeten krijgen. Maar de overheid wil de aanschaf van oude Golf Diesels niet stimuleren, dus krijgt die de korting niet. Alleen mensen die dit niet begrijpen, beginnen over oneerlijk.

Het gaat om het totale plaatje. De overheid wil dat schone auto's beter verkocht worden, dus krijgen die een financiele prikkel in de hoop dat er ook meer gemaakt worden. De overheid wil bijvoorbeeld ook het eigenhuizenbezit stimuleren, dus krijgen mensen een prikkel om meer geld te kunnen lenen. Hoor je mij mopperen dat ik aan jouw te dure koophuis meebetaal?
Wat betreft de VS: ik weet niet wat voor belastingkortingen ze daar hebben.
Er zijn wat premie-acties geweest, vooral in steden waar ze veel last hebben van smog. Daarnaast werden er voordeeltjes gegeven als vergunning om in je eentje over de carpoolstroken te rijden, maar al deze regelingen zijn inmiddels alweer gestopt onder druk van de jaloerse hummer-lobby of zo. Toch is de Prius daar onverminderd populair. En diesel wordt in de VS niet gesubsidieerd, dus is een gallon diesel daar iets duurder dan een gallon benzine.
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:35:
Voor de luchtkwaliteit in de stad wil je gewoon plug-in electrische auto's.
Dat zou het mooiste zijn. Maar als ik op een terrasje in de binnenstad zit, zie ik van de auto's die nu op de markt zijn, toch liever een rij van Prii, Auri en Lexi voor de stoplichten aanschuiven, dan een rij nagelende diesels. Ook al hebben die laatsten een start-stop systeem, zodra er ook maar weer iets bewogen wordt of zelfs als de airco aan staat, moet die toch weer gestart worden. Een THSD start alleen als er meer dan 30pk, of gedurende langere tijd meer dan 10pk gevraagd wordt, en doet dat zo soepel dat je nieteens zou willen dat je een "disable"-knopje had. Dat scheelt echt enorm in verkeersopstoppingen. Zonder deze hybridetechniek is daar op geen enkele manier in de buurt te komen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het beste zou een diesel zijn met hybride techniek, een diesel is op de snelweg veel zuiniger dan een benzine motor. Voor in de stad heb je zoveel mogelijk de electromotor en draait de diesel motor als een generator (constant toerental)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De benzinemotor in een Toyota hybride draait op de Atkinson cycle. Deze is zuiniger/efficienter dan de Otto cycle, die in conventionele benzinemotoren wordt gebruikt. Dat maakt het verschil met de diesel al wat kleiner. Verder is een dieselmotor een stukje zwaarder vanwege de veel hogere compressie van de zelfontbrander. Dat extra gewicht gaat weer ten koste van de efficientie. Hoe een diesel het continu aan en uitzetten verdraagt, heb ik geen idee van.

De veruit belangrijkste reden dat de Toyota hybrides op benzine rijden is natuurlijk het feit dat de belangrijkste/grootste markt de VS is. Daar is diesel voor personenauto's vrijwel non-existant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
En daarbij trekken de Amerikanen de wat "luiere" moter wat meer. In Europa zijn we inmiddels al helemaal gewend aan (imho heerlijke) kleinere motoren met een turbo die het beste van beide werelden hebben.

In rijd 99,8% van de mensen in een ongeblazen en veelal luiere moter.

EDIT: Niet dat de Toyota een domme luie moter heeft, maar de algemene tendens is wel een verschuiving richting de geblazen motoren.

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 29-03-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die Bruine schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:39:
Die vlieger gaat niet voor iedereen op. Die tests worden altijd op dezelfde manier uitgevoerd (metingen). Dus het voordeel is er wel degelijk. Echt een onzin argument.
De testcyclus blijkt voornamelijk een stadscyclus te zijn (stilstand, accelleratie, korte periode op snelheid, afremmen en weer de volgende periode van stilstand). Snelwegsnelheden 100/120 km/h komen er nauwelijks in voor. Bovendien zijn de tijdsduur van de stilstanden vastgelegd en niet stochastisch.

De eigenschappen van deze testcyclus wijken dus flink af van de dagelijkse praktijk op de weg. Met name de volgende twee punten:

1. snelweg (zowel 100 of 120km/h constant bij rustig verkeer als 80...120 km/h wisselende snelheid op een drukkere snelweg) word enorm ondergewogen t.o.v. de praktijk.
Gevolg van deze onderweging van snelweg is dat lichte auto's in de testcyclus meer voordeel van hun gewicht hebben dan in de praktijk. Ook hebben hybrides en auto's met brake energy regeneration meer voordeel in de testcyclus dan in de praktijk. Aan de andere kant hebben auto's met een gunstige luchtweerstand veel minder voordeel in de testcyclus dan in de praktijk.

2. de stop-tijden zijn voorspelbaar, terwijl je in de praktijk nooit weet hoe lang je voor een stoplicht zult staan. De ene keer kun je alweer optrekken net voordat je stilstaat, de andere keer sta je 30 seconden stil. Gevolg van deze afwijking is dat het start-stop systeem een aanzienlijk betere besparing in de testcyclus oplevert dan in de praktijk.

Als je een aantal auto's test in de testcyclus en de praktijk, is het mogelijk dat de ranking er behoorlijk anders komt uit te zien. Zo zal een kleine, hoge auto met een laag gewicht maar ongunstige luchtweerstand en een start-stop systeem beter uit de testcyclus komen. Een auto die wat zwaarder is maar een veel betere luchtweerstand heeft, zal er slechter uit komen.

Onder de streep leidt de afwijking tussen de meetmethode en de werkelijkheid er dus toe dat je niet perse de zuinigste of schoonste auto's het meest bevoordeelt. Ook al is de meetmethode voor alle auto's hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TwOkkie schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:04:
[...]

Dat zou het mooiste zijn. Maar als ik op een terrasje in de binnenstad zit, zie ik van de auto's die nu op de markt zijn, toch liever een rij van Prii, Auri en Lexi voor de stoplichten aanschuiven, dan een rij nagelende diesels.
Uit gezondheidsoogpunt heb je gelijk. Toch zie ik het liefst een lange stoet exotische sportwagens passeren vanaf het terrasje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

[...]

Dat zou het mooiste zijn. Maar als ik op een terrasje in de binnenstad zit, zie ik van de auto's die nu op de markt zijn, toch liever een rij van Prii, Auri en Lexi voor de stoplichten aanschuiven, dan een rij nagelende diesels. Ook al hebben die laatsten een start-stop systeem, zodra er ook maar weer iets bewogen wordt of zelfs als de airco aan staat, moet die toch weer gestart worden. Een THSD start alleen als er meer dan 30pk, of gedurende langere tijd meer dan 10pk gevraagd wordt, en doet dat zo soepel dat je nieteens zou willen dat je een "disable"-knopje had. Dat scheelt echt enorm in verkeersopstoppingen. Zonder deze hybridetechniek is daar op geen enkele manier in de buurt te komen.
Nope: BMW heeft er bijvoorbeeld al bij de introductie van hun Efficient Dynamics technieken voor gezorgd dat de airco gewoon blijft werken als het start-/stopsysteem de motor heeft afgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wok schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:57:
Nope: BMW heeft er bijvoorbeeld al bij de introductie van hun Efficient Dynamics technieken voor gezorgd dat de airco gewoon blijft werken als het start-/stopsysteem de motor heeft afgezet.
Blijven die dieselfans nou vliegen afvangen? Knap hoor van BMW. Applausje. Ook zij maken vooruitgang. Veel start/stop-systemen (bijvoorbeeld die van de Honda Hybrides) werken echter niet meer als de airco aan staat, of worden uitgezet omdat de bestuurder het vervelend vindt als de motor afslaat voor het stoplicht, of omdat ze simpelweg pas werken als de versnelling in de vrij staat met de koppeling los. In vergelijking met Toyota's HSD-systeem is het gewoon maar een klein stapje in de goede richting. Maar nogmaals, hulde voor BMW dat ze ontdekt hebben dat je een aircopomp ook electrisch kan aansturen.
brilsmurfffje schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:20:
een diesel is op de snelweg veel zuiniger dan een benzine motor
Niet waar. Diesel heeft andere eigenschappen dan benzine, waardoor het onder constante deellast gemiddeld genomen beter verbrandt dan benzine bij een gemiddelde benzinemotor. De benzinemotor van een THSD-auto verbrandt de benzine bijna net zo efficient als een dieselmotor, waardoor alleen nog de lagere energie-dichtheid van benzine een rol speelt.

Om een Auris 2.0 Diesel van 1380 kilo 100 te laten rijden, heb je volgens mij precies evenveel energie nodig als om een Auris 1.8 Hybride van 1380 kilo 100 te laten rijden. Toch? En bij 120 zal dat verbruik van beide evenredig toenemen. Er is geen wondermiddel in diesel waardoor die op hogere snelheden minder verbruikt dan op lagere snelheden, dus volgens mij kan ik de "buiten de bebouwde kom"-cijfers met elkaar vergelijken als het gaat om langere stukken op dezelfde constante snelheid.

Kijk ik naar de "buiten de bebouwde kom"-cijfers van beide auto's, dan doet de diesel 4.5 l/100km (1 op 22.7) en de hybride 3.8 l/100km (1 op 26.3). De diesel verbruikt dus 18% meer, terwijl die juist op basis van z'n energieinhoud alleen al 12% minder liters zou moeten verbruiken. Zelfs de 200 kilo lichtere 1.4 diesel haalt dat niet met 3.9 l/100km. En dat terwijl deze auto's allemaal vrijwel dezelfde rolweerstand en luchtweerstand hebben, dus ongeveer evenveel energie nodig hebben voor deze (of een willekeurige andere) prestatie. Ik waag dus te betwijfelen dat de huidige generatie dieselmotoren per definitie zuiniger is dan deze geoptimaliseerde benzinemotor. Diesel is wel zuiniger dan een traditionele benzinemotor, dat staat buiten kijf.

Het zou ook best kunnen dat je een variant op een dieselmotor kan maken die weer een orde-grootte efficienter draait dan de huidige generatie, maar zover zijn we nog lang niet. Er wordt enkel wat geschaafd en gefinetuned in het motormanagement om met de hakken over de sloot wat normen te halen. Voorlopig heeft Toyota alweer een jaar of 14 een uiterst efficient benzinemotortje op de markt als energiebron voor z'n HSD-systeem.
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:57:
Uit gezondheidsoogpunt heb je gelijk. Toch zie ik het liefst een lange stoet exotische sportwagens passeren vanaf het terrasje ;)
Haha! True. Maar als die stoet dag in dag uit langs mijn slaapkamerraam trekt, heb ik toch liever weer een mijn rijtje dan dat gebrul en geknetter. Dat is even leuk, maar niet lang.
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:53:

Onder de streep leidt de afwijking tussen de meetmethode en de werkelijkheid er dus toe dat je niet perse de zuinigste of schoonste auto's het meest bevoordeelt. Ook al is de meetmethode voor alle auto's hetzelfde.
Onder de streep blijkt dat de zuinigste en schoonste auto's van ons wagenpark allemaal voorzien zijn van een of andere variant van het THSD-concept. Dus ik durf wel te stellen dat de bevoordeling van deze auto's in ieder geval wel terecht is.

[ Voor 13% gewijzigd door TwOkkie op 29-03-2011 14:28 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TwOkkie schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:16:
[...]

Onder de streep blijkt dat de zuinigste en schoonste auto's van ons wagenpark allemaal voorzien zijn van een of andere variant van het THSD-concept. Dus ik durf wel te stellen dat de bevoordeling van deze auto's in ieder geval wel terecht is.
Daar heb je wel gelijk in. Maar in het algemeen zit er wel een lek in het systeem. Om het een beetje overdreven te stellen: de auto's die het meest gunstig worden aangeslagen zijn lichte stadsauto's met een start-stop, die het vooral in de stad erg goed doen qua verbruik. Vaak valt het verbruik op de snelweg vies tegen. (ter illustratie: de Clio van mijn vrouw met officiele uitstoot 140 g/km verbruikt op de snelweg met 120 km/h op de cruise control slechts 10% minder dan mijn BMW met officiele uitstoot 210 g/km).
Wat gebeurt door de bijtellingstarieven: de deze zuinige stadsauto's worden erg populair in de lease. Even later zie je ze allemaal op de snelweg rondrijden met 130 op de cruise control en een praktijkverbruik van 1:13 ;) Daarom ben ik van mening dat de meetmethode moet worden aangepast in de richting van het gemiddelde gebruik van auto's op ons wegennet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Toch kan ik de trend naar kleiner, lichter en zuiniger niet echt erg vinden. Al is het maar om die andere trend van groter, hoger, zwaarder, dikker, vetter een beetje te compenseren. Ook die doen het niet zo best op de snelweg met al hun luchtweerstand. En laten we wel wezen: er is meer verkeer dan alleen op de snelweg en ook daar rijdt het niet altijd even goed door.

En wat is nou uiteindelijk het probleem: je bespaart een hoop aan de ene kant en nog een beetje aan de andere kant en daarom is het niet goed?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 11-09 12:27
TwOkkie schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:16:
[...]

Maar nogmaals, hulde voor BMW dat ze ontdekt hebben dat je een aircopomp ook electrisch kan aansturen.

[...]
De Honda Civic hybrid heeft ook een electrische airco. De Insight weer niet (raar). Die gaat voor een stoplicht idd soms weer draaien. Mijn Civic blijft uit tot het laatste drupje accu (en ja, dat heb ik in de file al wel ns gehad. Het hele accupack leeg aan de airco :+ ).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

[...]

Ik sta gecorrigeerd. Er zijn al twee (vrij dure) diesels leverbaar die aan de Euro6-norm voldoen.
Waarschijnlijk stoten ze nog steeds veel meer uit dan een THSD, dus mijn argument staat nog overeind hoop ik, want ik kan maar weinig cijfers vinden. Ik heb ergens eens gelezen dat de uitstoot van een Prius 3 op de Euro6-criteria hooguit 10% van de maximum uitstoot is, maar kan dat niet meer terugvinden.
Klopt.

De normen staan hier:
Wikipedia: Europese emissiestandaard

Euro VI voor Diesel is 80 mg/km NOX. De Ct200h stoot 6.6 mg/km uit.
http://www.lexus.nl/range...tails/technical-data.aspx
Pagina: 1 ... 4 ... 33 Laatste