Wok schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:57:
Nope: BMW heeft er bijvoorbeeld al bij de introductie van hun Efficient Dynamics technieken voor gezorgd dat de airco gewoon blijft werken als het start-/stopsysteem de motor heeft afgezet.
Blijven die dieselfans nou vliegen afvangen? Knap hoor van BMW.
Applausje. Ook zij maken vooruitgang. Veel start/stop-systemen (bijvoorbeeld die van de Honda Hybrides) werken echter niet meer als de airco aan staat, of worden uitgezet omdat de bestuurder het vervelend vindt als de motor afslaat voor het stoplicht, of omdat ze simpelweg pas werken als de versnelling in de vrij staat met de koppeling los. In vergelijking met Toyota's HSD-systeem is het gewoon maar een klein stapje in de goede richting. Maar nogmaals, hulde voor BMW dat ze ontdekt hebben dat je een aircopomp ook electrisch kan aansturen.
Niet waar. Diesel heeft andere eigenschappen dan benzine, waardoor het onder constante deellast gemiddeld genomen beter verbrandt dan benzine bij een
gemiddelde benzinemotor. De benzinemotor van een THSD-auto verbrandt de benzine bijna net zo efficient als een dieselmotor, waardoor alleen nog de lagere energie-dichtheid van benzine een rol speelt.
Om een Auris 2.0 Diesel van 1380 kilo 100 te laten rijden, heb je volgens mij precies evenveel energie nodig als om een Auris 1.8 Hybride van 1380 kilo 100 te laten rijden. Toch? En bij 120 zal dat verbruik van beide evenredig toenemen. Er is geen wondermiddel in diesel waardoor die op hogere snelheden minder verbruikt dan op lagere snelheden, dus volgens mij kan ik de "buiten de bebouwde kom"-cijfers met elkaar vergelijken als het gaat om langere stukken op dezelfde constante snelheid.
Kijk ik naar de "buiten de bebouwde kom"-cijfers van beide auto's, dan doet de diesel 4.5 l/100km (1 op 22.7) en de hybride 3.8 l/100km (1 op 26.3). De diesel verbruikt dus 18% meer, terwijl die juist op basis van z'n energieinhoud alleen al 12% minder
liters zou moeten verbruiken. Zelfs de 200 kilo lichtere 1.4 diesel haalt dat niet met 3.9 l/100km. En dat terwijl deze auto's allemaal vrijwel dezelfde rolweerstand en luchtweerstand hebben, dus ongeveer evenveel energie nodig hebben voor deze (of een willekeurige andere) prestatie. Ik waag dus te betwijfelen dat de huidige generatie dieselmotoren per definitie zuiniger is dan deze geoptimaliseerde benzinemotor. Diesel is wel zuiniger dan een traditionele benzinemotor, dat staat buiten kijf.
Het zou ook best kunnen dat je een variant op een dieselmotor kan maken die weer een orde-grootte efficienter draait dan de huidige generatie, maar zover zijn we nog lang niet. Er wordt enkel wat geschaafd en gefinetuned in het motormanagement om met de hakken over de sloot wat normen te halen. Voorlopig heeft Toyota alweer een jaar of 14 een uiterst efficient benzinemotortje
op de markt als energiebron voor z'n HSD-systeem.
Haha! True. Maar als die stoet dag in dag uit langs mijn slaapkamerraam trekt, heb ik toch liever weer een mijn rijtje dan dat gebrul en geknetter. Dat is even leuk, maar niet lang.
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:53:
Onder de streep leidt de afwijking tussen de meetmethode en de werkelijkheid er dus toe dat je niet perse de zuinigste of schoonste auto's het meest bevoordeelt. Ook al is de meetmethode voor alle auto's hetzelfde.
Onder de streep blijkt dat de zuinigste en schoonste auto's van ons wagenpark allemaal voorzien zijn van een of andere variant van het THSD-concept. Dus ik durf wel te stellen dat de bevoordeling van deze auto's in ieder geval wel terecht is.
[
Voor 13% gewijzigd door
TwOkkie op 29-03-2011 14:28
]