Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Beste medetweakers,

Allereerst even een belangrijke opmerking namelijk dit topic is alleen bedoeld voor gebruikerservaringen uit te wissellen met mensen die in het bezit zijn van de Revodrive, dus wanneer je geen Revodrive bezit dan gelieve NIET te posten in dit topic.

Het is mij opgevallen dat er op Tweakers weinig topics te vinden zijn over de "nieuwe" ontwikkeling van betaalbare PCI-e SSD's en dan in dit specifieke geval de Revodrive van OCZ omdat ik zelf hiervan in het bezit ben. Het was mij al eerder bekend dat er SSD's waren die in via PCI-e werken echter gezien de prijzen was dit mij toch een beetje veel te hoog gegrepen, echter OCZ is er in geslaagd een naar mijn mening enigszins betaalbare kaart te produceren.

Nu heb ik in het aantal beperkte topics die er op Tweakers zijn alleen maar problemen gelezen en leek het mij toch wel zinnig een apart topic te openen waarin mensen hun ervaringen kunnen delen. Inmiddels heb ik ook op andere fora waaronder het forum van OCZ zelf een aantal negatieve topics gelezen echter daarentegen ook weer heel positieve reviews kunnen lezen. Daarvoor leek het mij ook zinnig om hier op Tweakers een topic te starten zodat mensen eventuele tips kunnen aanreiken aan mensen die van plan zijn ook een Revodrive te gaan uit proberen.

Om even terug te komen op mijn systeem zal ik in het kort opsommen welke configuratie ik heb waarin de Revodrive geplaatst is en voor zover ik tot nu toe kan zien werkt de Revodrive bij mij uitstekend en ben ik geen onoverkomelijke problemen tegen gekomen. Het enigste punt van oplettendheid is dat bij de installatie van b.v. Windows 7 er een aparte driver tijdens de installatie geinstalleerd moet worden om de Revodrive herkenbaar te maken aan Windows om deze als bootdevice te kunnen configureren.

Mijn werkwijze van het installeren van de Revodrive was als volgt namelijk eerst heb ik de Revodrive in PCI-e slot 3 geplaatst en alle harddisks tijdelijk even los gekoppeld en vervolgens het systeem opgestart en de dvddrive in het bios als 1ste bootdevice ingesteld. Let hierbij op dat je in eerste instantie de Revodrive niet ziet staan bij de mogelijke bootdevices maar dit is verder normaal, waarna ik vervolgens de installatiedvd van Windows 7 opgestart heb.

Vantevoren had ik de Revodrive drivers gedownload van de OCZ site en in mijn geval dan de 64bits drivers en vervolgens tijdens de installatie van Windows7 aangegeven dat er aparte drivers voor de bootdrive geladen moeten worden en die vanaf een usbstick heb ingeladen. Daarna verschijnt de Revodrive als device en kan je Windows 7 erop installeren hetgeen bij mij verder foutloos ging, en na herstart van het systeem stond de Revodrive ook in het bios bij bootdevices.

Tot slot vond ik wel in apparaatbeheer een Silicon Image's Pseudo Processor Device met een uitroepteken staan waarna ik handmatig de driver vanuit het mapje met OCZ drivers heb geinstalleerd en deze zich vervolgens richting systeemapparaten verplaatste en dan werkend. Nog dan een opmerking erbij namelijk bij de 1ste opstart moet je altijd het bios van de Revodrive zien verschijnen en 2 raidschijven van 55 GB zien staan zodat je weet dat de Revodrive present is en werkt.

Mijn systeem :

Intel Core i7 930 cpu
Corsair H70 cpu waterkoeling
Asus P6X58D Premium moederboard
Corsair Dominator 1600 Mhz DDR3 geheugen
Creative Soundblaster X-Fi ExtremeMusic ( pci )
Corsair HX-750 voeding
Western Digital Caviar Black 1 TB harddisks ( x 2 op s-atapoort 1 en 2 )
OCZ Revodrive 120 GB ( als bootdisk )

Tevens heb ik een lijst samengesteld van moederboarden die getest zijn in combinatie met de Revodrive door forumleden van het OCZ forum en de Revodrive werkende hebben.

Compatibele moederboarden.

* ASUS *

Asus Pk5-E Wifi/AP - bios 1305 - Using a x16 slot (running x4)
Asus P5Q Pro (2102 bios)
Asus P5Q PRO Turbo - BIOS v0602
Asus P5E3 Premium - bios 0803
Asus Rampage Formula x48 775 motherboard
Asus Sabertooth 1366 - BIOS: AMI 6.6.0.1 - All Slots
Asus P6T (version 1) - BIOS 1701
Asus P6T DELUXE - 2101 BIOS, drive in x4 slot, no issues.
ASUS P6T SE - ? Bios
Asus P6T Deluxe V2 - 1003 BIOS x 4 slot
Asus P6X58D premium (with bios v1002)
Asus P6X58D-E xtreme with bios 0303
ASUS Rampage III Extreme X58 - Bios 1005 - PCIe16x, on PCIe4x works very slow
Asus P7P55D-E Premium - 1205 BIOS, drive in second PCIe slot, no issues.
Asus P7P55D PRO - bios 1807 - second and third pci-e slot no issues
Asus P7P55D EVO - BIOS 0501 -Slot 3 x4 PCIe
Asus Rampage III Formula BIOS 0402
Asus Striker Extreme 1 , Nforce 680I SLI, most recent BIOS version PCIex 16 Slot
Asus P5Q Pro (2102 bios)
Asus P7P55D-E Premium - 1205 BIOS, drive in second PCIe slot, no issues.
Asus P6T DELUXE - 2101 BIOS, drive in x4 slot, no issues
Asus P7P55D PRO - bios 1807
ASUS Striker Extreme 1 , Nforce 680I SLI, most recent BIOS
Asus Rampage III Formula
ASUS M4A89GTD PRO/USB3 BIOS: 1606 Placed in the x4 slot
ASUS P7P55D EVO (only tested third slot though, witch is a 4xPCIe with a 16xPCIe connector) BIOS 0501
Asus Rampage Formula x48 775 2e pci-e slot
Asus P6X58D-E xtreme with bios 0303

* ECS *

ECS P55 AK BLACK

* EVGA *

EVGA X58 FTW3
EVGA X58 SLI with latest bios (74?) .. using 3rd full pcix slot
EVGA X58 Classified E760 - BIOS 74
EVGA 680i
EVGA X58 E758 SLI and Revo work flawlessly only with EVGA newest BIOS Version 77

* GIGABYTE *

Gigabyte GA-890FXA-UD5 BIOS F4
Gibabyte EP45-UD3P (BIOS F10)
Gigabyte GA-X48-DS5 (BIOS F8C)
Gigabyte GA-P55M-UD2 Rev 1.0 - BIOS F11
Gigabyte GA- X58A-UD5 version 1 on F6 bios
Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H - BIOS of F6g "beta" - installed in the X16 slot without any issues
Gigabyte X48-DS5 (F8C)
Gigabyte GA-890FXA-UD5 BIOS F4
Gigabyte GA-X58A-UD3R Rev2.0 Bios FB running no problems..installed bottom slot WD74GB as back up drive
Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H works but only with the latest BIOS of F6g which is "beta"
Gigabyte EP45-UD3P (BIOS F10)

* MSI *

MSI 890FXA-GD70 (176 bios)
MSI Big Bang XPower board (BIOS 1.47 beta)
MSI 890-FXA Only works in PCI SLOT 1 with combination of 2 graphics cards

* XFX *

XFX 790i (P09 Bios)

Vergelijkingstabellen Vertex 2 , Revodrive , Revodrive X2.

Vertex 2 (50-240GB)
Max Read285MB/s
Max Write275MB/s
Sustained Write250MB/s
Random Write 4KB (Aligned)50,000 IOPS
Power4pc prijs€111 voor 60GB

Revodrive (120-480GB)
Max Read540MB/s
Max Write480MB/s
Sustained Write400MB/s
Random Write 4KB (Aligned)75,000 IOPS
Power4pc prijs€277 voor 120GB

Revodrive X2 (240-960GB)
Max Read740MB/s
Max Write720MB/s
Sustained Write600MB/s
Random Write 4KB (Aligned)120,000 IOPS
Laagste prijs 240 Gb € 552

Roel1966 wijzigde deze reactie 06-01-2011 21:41 (27%)

• GrandPuba
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18-10 11:51
Ben erg benieuwd naar de benchmarks die je haalt met crystal disk mark en andere tools, zou denk ik goed zijn om te zien hoe die zijn t.o.v. "normale" ssd's

Denk zeker dat PCI-e ontwikkelingen voor ssd's nogal wat extra snelheid kunnen toevoegen aan systemen.
En hoe dit zal performen t.o.v. sata 600 ssd's zoals die van crucial.

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen

• Roel1966
  • Niet online
Ik zal zo snel mogenlijk benchmarks gaan neerzetten maar ik moet eerst nog mijn 2de systeem klaar hebben waarin ik een Intel X-25 M 80 GB heb zitten en dan een leuke vergelijking kan plaatsen. Overigens heb ik wel al eens gekeken via HD-Tune pro maar dat was maar een snelle test en met nog niet alles geinstalleerd in Windows 7. Een goede test doe ik liever wanneer alles geinstalleerd is en er wat meer op de drive staat om dan ook een realistischer beeld te krijgen dan dat je hebt bij een kaal geinstalleerd systeem.

Wat de Crucial drives betreft heb ik ook zitten twijfelen echter viel mij iets vreemds op namelijk de leessnelheid is dan wel 355 MB/s echter de schrijfsnelheid begint bij de kleinste en tevens goedkoopste van 64 GB bij 75 Mb/s. Je moet dan al meteen een grotere SSD pakken wil je meer schrijfsnelheid wat dan ook weer een hoger prijskaartje betekent, plus dat je natuurlijk of een s-ata 6GB controller onboard moet hebben en anders nog extra een s-ata 6Gb controller apart erbij moet aanschaffen en evenzogoed een pce-e slot kwijt bent.

Aandachtspunt bij een losse s-ata 6GB controller is ook nog eens dat je erop moet letten dat je een pci-e x4 controller hebt want een s-ata x1 controller is weer beperkt in snelheid omdat ie maar 1 lane gebruikt. Punt is namelijk dat de doorvoer van 1 lane maximaal 250 MB/s is en in dat geval bv een Cucial beperkt blijft tot die 250MB/s.

Roel1966 wijzigde deze reactie 09-11-2010 23:48 (47%)

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Heb je de eerste variant (2xSSD) of de X2 variant (4xSSD)

Wat ik voornamelijk interessant zou vinden is een test tov een raid opstelling van vertex2's

Vertex 2 (50-240GB)
Max Read285MB/s
Max Write275MB/s
Sustained Write250MB/s
Random Write 4KB (Aligned)50,000 IOPS
Power4pc prijs€111 voor 60GB

Revodrive (120-480GB)
Max Read540MB/s
Max Write480MB/s
Sustained Write400MB/s
Random Write 4KB (Aligned)75,000 IOPS
Power4pc prijs€277 voor 120GB

Revodrive X2 (240-960GB)
Max Read740MB/s
Max Write720MB/s
Sustained Write600MB/s
Random Write 4KB (Aligned)120,000 IOPS
geen prijs gevonden

Ik heb telkens de snelste exemplaren genomen (capaciteiten met hoogste max snelheden) en je ziet dat het telkens minder als een verdubbeling is. Maar meer als de dubbele prijs voor de revodrive dan lijkt me dat een vertex 2 in raid interessanter is. Voor de rest zie ik ook geen voordelen van de revodrive tov. losse vertex 2 ssd's. Ik gok dat zelfs op een onboard raid controller de vertexen sneller zijn, enkel de IOps twijfel ik, daarom dat ik graag een vergelijkende test zou willen zien.

Ik heb de prijzen van power4pc gebruikt omdat ik die pcboer het meeste gebruik (zijn dus wel Belgische prijzen) en het de enige winkel was die ik zo snel kon vinden waar de vertex 2 en de revodrive kwa prijs te vergelijken zijn. De revodrive X2 kon ik zo snel geen prijs van vinden maar ik gok dat die prijs/GB overeenkomt of duurder is is als de oude revodrive (zwaardere raid controller?) In de pricewatch vond ik geen revodrive.

(PS; je mag de bovenstaande tabellen gebruiken voor in de TS)

kluyze wijzigde deze reactie 08-11-2010 21:37 (4%)

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

• Roel1966
  • Niet online
quote:
kluyze schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:34:
Heb je de eerste variant (2xSSD) of de X2 variant (4xSSD)

(PS; je mag de bovenstaande tabellen gebruiken voor in de TS)
Ik heb de 1ste variant dus niet de X2 omdat de prijzen daarvan eigenlijk onevenredig duur zijn ten opzichte van de 1ste variant waar ik zelf dan 279 euro voor de 120 Gb versie betaald heb. Dit vond ik in vergelijk met bv 2 x Vertex 2 ssd's toch wel een redelijke prijs plus dan het voordeel dat je geen brackets meer hoeft te installeren. Een ander bijkomend voordeel is ook nog eens dat je meer s-atapoorten vrij hebt voor eventueel naderhand nog harddisks erbij te kunnen plaatsen.

Dank je voor de tabellen en zoals je ziet heb ik ze er meteen bij gezet.

• Bartjuh
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Roel1966 schreef op maandag 08 november 2010 @ 19:40:
Het is mij opgevallen dat er op Tweakers weinig topics te vinden zijn over de "nieuwe" ontwikkeling van betaalbare PCI-e SSD's en dan in dit specifieke geval de Revodrive van OCZ omdat ik zelf hiervan in het bezit ben.
Ik denk dat het vooral komt door het gebrek aan TRIM... veel mensen zien het als een product dat "nog niet af is", en wachten op een PCI-e SSD met TRIM tot ze echt zoiets zouden overwegen.

Bartjuh wijzigde deze reactie 08-11-2010 21:54 (47%)

• kluyze
  • Niet online
Het is natuurlijk zo dat bij de revodrive een raidcontroller bij zit. Dus als je goed zou tellen zou je er nog een raid controller bij de vertexen moeten tellen. Dus met de prijzen die ik in mijn vorige post aan haalde zou je voor €55 nog een raid kaartje kunnen kopen bij 2 vertexen om te vergelijken met de eerste revodrive. En voor €55 heb je niet zo een geweldige kwaliteit van raid controller.

Van de andere kant indien je wat meer budget hebt om een 'degelijke' raid controller aan te schaffen zit je bij de vertexen natuurlijk met een stuk sneller systeem.

Ook als een bestaande onboard controller (ik heb bv een intel ICH10) kan concurreren met de raid controller van de revodrive kan je voor een prikje natuurlijk ook een goedkoop (non-) raid kaartje halen om andere devices als mass storage hdd's of een dvd/br brander aan te hangen om zo je 2 of meer bezette sata poorten te compenseren.

Daarom dat ik graag een vergelijking van de revodrive zie tov losse vertexen in raid. En dan voornamelijk in IOps prestaties. (Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat jij nu vertexen gaat moeten aanschaffen :p)

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Bartjuh schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:53:
Ik denk dat het vooral komt door het gebrek aan TRIM... veel mensen zien het als een product dat "nog niet af is", en wachten op een PCI-e SSD met TRIM tot ze echt zoiets zouden overwegen.
Voor zover bekend is OCZ wel ermee bezig om ook TRIM ondersteuning te ontwikkelen voor de Revodrives maar daarbij genomen is er nog geen enkele raidcontroller met ondersteuning voor TRIM dus in die zin staat TRIM er in feite een beetje buiten.
quote:
kluyze schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:56:
Het is natuurlijk zo dat bij de revodrive een raidcontroller bij zit. Dus als je goed zou tellen zou je er nog een raid controller bij de vertexen moeten tellen. Dus met de prijzen die ik in mijn vorige post aan haalde zou je voor €55 nog een raid kaartje kunnen kopen bij 2 vertexen om te vergelijken met de eerste revodrive. En voor €55 heb je niet zo een geweldige kwaliteit van raid controller.

Van de andere kant indien je wat meer budget hebt om een 'degelijke' raid controller aan te schaffen zit je bij de vertexen natuurlijk met een stuk sneller systeem.

Ook als een bestaande onboard controller (ik heb bv een intel ICH10) kan concurreren met de raid controller van de revodrive kan je voor een prikje natuurlijk ook een goedkoop (non-) raid kaartje halen om andere devices als mass storage hdd's of een dvd/br brander aan te hangen om zo je 2 of meer bezette sata poorten te compenseren.

Daarom dat ik graag een vergelijking van de revodrive zie tov losse vertexen in raid. En dan voornamelijk in IOps prestaties. (Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat jij nu vertexen gaat moeten aanschaffen :p)
Ik denk dat de Revodrive en 2 losse Vertexen in feite een beetje gelijk staan en het beiden zijn voors en tegens heeft waarbij je met een losse extra controller wel evenzogoed weer met een gebruikt pci of pci-e slot zit. Dan denk ik zelf dat het dan handiger is toch voor een Revodrive te kiezen zodat je niet ook nog eens extra bekabeling door de kast heen hebt lopen vanaf de drives naar die losse controller.

Ehm, nou ik vond die 279 euro ook alweer meer als genoeg dus voorlopig zit het er niet in om nog eens 2 Vertexen erbij te gaan zetten om uit te proberen :*)

• apronk
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 31-07 10:20
quote:
Roel1966 schreef op maandag 08 november 2010 @ 19:40:
Tot slot vond ik wel in apparaatbeheer een Silicon Image's Pseudo Processor Device met een uitroepteken staan waarna ik handmatig de driver vanuit het mapje met OCZ drivers heb geinstalleerd en deze zich vervolgens richting systeemapparaten verplaatste en dan werkend. Nog dan een opmerking erbij namelijk bij de 1ste opstart moet je altijd het bios van de Revodrive zien verschijnen en 2 raidschijven van 55 Mb zien staan zodat je weet dat de Revodrive present is en werkt.
Ik neem aan dat je GB bedoelt, en niet Mb :)

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1585092.png[/img]

• PaulX
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 23:09

PaulX

Beyond your imagination...

Wat mij vooral interesseert is de verhouding tussen:
  • 4 Vertex 2 SSD's van 60GB in RAID0 op de ICH10R ten opzichte van
  • 1 RevoDrive x2 240GB in een PCI-e x4 slot
In theorie hebben 4 van die losse 60GB SSD's meer potentie dan 1 zo'n 240GB revodrive, toch?
Het is maar net op welke RAID controller je het aansluit lijkt mij.
Uiteraard is zo'n RevoDrive wel wat handiger en veel compacter maar ik vind 'uiteindelijke performance' een stuk belangrijker.

En is 't overigens zo dat de maximale ICH10R bandbreedte/doorvoersnelheid in de eerste situatie beperkt is tot zo'n 660MB/sec? :?

PaulX wijzigde deze reactie 09-11-2010 12:45 (11%)

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Roel1966
  • Niet online
quote:
apronk schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:40:
Ik neem aan dat je GB bedoelt, en niet Mb :)
Thxx voor de oplettendheid en het moet inderdaad Gb zijn :)
quote:
PaulX schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:39:
Wat mij vooral interesseert is de verhouding tussen:
  • 4 Vertex 2 SSD's van 60GB in RAID0 op de ICH10R ten opzichte van
  • 1 RevoDrive x2 240GB in een PCI-e x4 slot
In theorie hebben 4 van die losse 60GB SSD's meer potentie dan 1 zo'n 240GB revodrive, toch?
Het is maar net op welke RAID controller je het aansluit lijkt mij.
Uiteraard is zo'n RevoDrive wel wat handiger en veel compacter maar ik vind 'uiteindelijke performance' een stuk belangrijker.

En is 't overigens zo dat de maximale ICH10R bandbreedte/doorvoersnelheid in de eerste situatie beperkt is tot zo'n 660MB/sec? :?
De bandbreedte is inderdaad beperkt tot ongebeer 660 Mb/s bij een Intel ICH10R controller dus in die zin heeft de Revodrive weer een voorsprong, althans wanneer je dan van de Revodrive X2 uit gaat die daar niet van afhankelijk is door zijn eigen Silicon raidcontroller.

Zondermeer is het een feit dat bv 4 losse SSD's sneller zullen zijn maar zoals je zelf al schreef loop je dan tegen de bottleneck van de Intel controller aan, en in vergelijk dan met de "gewone" Revodrive is het prijskaartje dan weer een stuk hoger.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

quote:
Roel1966 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:11:

Thxx voor de oplettendheid en het moet inderdaad Gb zijn :)
GB dus, niet Gb.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Thxx, 3 x is scheepsrecht, maar nu staat ie goed :)

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-10 22:11
Ik zit al enige tijd te twijfelen of ik een SSD koop. De Revodrive leek mijn een pracht stukje techniek. ik zat alleen de Revodrive x2 specs met de prijzen van de Revodive te vergelijken :P. Na het zien van de verschillen werd het ineens een stukje minder interessant. Voorlopig gebruik ik mijn pc thuis niet erg veel. alleen in het weekend. Ik draai nu nog op een gewone HDD. Vanaf februari zal ik thuis weer veel meer doen (ook door de weeks). Vandaar dat ik ook afweeg om te wachten met deze aankoop tot februari. wanneer waarschijnlijk de intel SSD op 22nm op de markt komen. De verwachting hiervan is dat dan de prijzen flink dalen maar de snelheid niet omhoog gaat.

Persoonlijk denk ik zelf dat de snelheid niet omhoog gaat omdat de SATA aansluitingen en de RAID controllers die het gemiddelde motherboard nu heeft de snelheden niet aankan. Daarom is het idee van de Revodrive zo ontzettend goed. Pci-e heeft nog altijd veel meer bandbreedte dan een SATA aansluiting.

Zelf heb ik een Gigabyte GA-EX58-UD5 motherboard en dus niet de mogelijkheid tot SATA-600 aansluitingen. Ik hoop er in dit topic nog wat meer ervaringen worden geplaatst over de Revodrive. het feit dat ik geen extra kabels in mijn kast hoef neer te leggen vind ik wel wat waard. Jammer genoeg is er geen TRIM functionaliteit in RAID. Daarom zou ik graag een benchmark zien van een schijf die al langere tijd in gebruik is.

Always look on the bright side of life.

• Roel1966
  • Niet online
quote:
clifdon schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:29:
Zelf heb ik een Gigabyte GA-EX58-UD5 motherboard en dus niet de mogelijkheid tot SATA-600 aansluitingen. Ik hoop er in dit topic nog wat meer ervaringen worden geplaatst over de Revodrive. het feit dat ik geen extra kabels in mijn kast hoef neer te leggen vind ik wel wat waard. Jammer genoeg is er geen TRIM functionaliteit in RAID. Daarom zou ik graag een benchmark zien van een schijf die al langere tijd in gebruik is.
Vandaar dat ik ook nog ermee wacht om een benchmark van mijn eigen Revodrive neer te zetten, ook wel omdat er al genoeg benchmarks in reviews gezet zijn waarbij het vaak kale systemen zijn waarop men test. Evenzogoed blijkt ook wel uit de praktijk dat het ontbreken van TRIM niet echt desastreuze snelheidsbeperkingen met zich mee brengt, deels ook wel natuurlijk omdat de Revodrive op zich al een behoorlijke snelheid heeft.

• kluyze
  • Niet online
quote:
clifdon schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:29:
Persoonlijk denk ik zelf dat de snelheid niet omhoog gaat omdat de SATA aansluitingen en de RAID controllers die het gemiddelde motherboard nu heeft de snelheden niet aankan. Daarom is het idee van de Revodrive zo ontzettend goed. Pci-e heeft nog altijd veel meer bandbreedte dan een SATA aansluiting.
Het boeit ook niet of de snelheid omhoog gaat. 250MBps is snel zat genoeg. Belangrijker zijn de IO prestaties die hoger kunnen. En daar is een SATA controller nog niet de beperkende factor lijkt me zo.

kluyze wijzigde deze reactie 13-11-2010 16:42 (6%)

• Clifdon
  • Laatst online: 13-10 22:11
IOPS is geen vorm van snelheid ?:$ maar je hebt gelijk voor IOPS is de Sata-300 interface nog geen beperking.

Always look on the bright side of life.

• Refragmental
  • Laatst online: 27-11-2014
Ik heb de OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 160GB besteld.
In combinatie met het Asus M4A89TD PRO/USB3 moederbord.

Dit moederbord staat nog niet in de lijst maar is nagenoeg gelijk aan de ASUS M4A89GTD PRO/USB3.
De laatste heeft geintegreerde graphics.

Ik zal mijn ervaring in dit topic zetten zodra de spullen er zijn.

• ZuupermaN
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 29-12-2013
Ik heb ook een OCZ revodrive x2 PCI-Express SSD 100GB besteld, in combinatie met de moederboord Asus p5k Vanille. Ik heb de drivers op de USB gezet, en ben windows gaan installeren op de ocz drive. Na de installatie wou de computer niet opstarten omdat: The boot selection failed because a required device is not accessible. Heeft iemand dit probleem ook gehad? Ik had van te voren gewoon de drivers geinstalleerd dus hier snap ik even helemaal niks van.

• Roel1966
  • Niet online
quote:
ZuupermaN schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:05:
Ik heb ook een OCZ revodrive x2 PCI-Express SSD 100GB besteld, in combinatie met de moederboord Asus p5k Vanille. Ik heb de drivers op de USB gezet, en ben windows gaan installeren op de ocz drive. Na de installatie wou de computer niet opstarten omdat: The boot selection failed because a required device is not accessible. Heeft iemand dit probleem ook gehad? Ik had van te voren gewoon de drivers geinstalleerd dus hier snap ik even helemaal niks van.
Ik heb dit probleem zelf niet gehad met de Revodrive maar wat misschien kan is dat in het bios de usb-stick als 1ste bootdevice staat. Op je usb-stick staan alleen die drivers en verder geen OS dus het zou goed kunnen dat je daardoor die melding krijgt.

Waar je even op moet letten is of je in elk geval het opstartscherm ziet van de Revodrive en wanneer dat niet het geval is dan kan het zijn dat de Revodrive zelf defect is. Maar ik ga er wel vanuit dat het een kwestie is dat je in je bios de bootvolgorde moet aanpassen.

• ZuupermaN
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 29-12-2013
De bootvolgorde stond gewoon goed, cdrom als 1, en de opstartscherm van de revodrive komt altijd na de moederbord scherm. Dus ik vrees dat de kaart defect is. Dus dat word een RMA bij Azerty :(

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
quote:
Roel1966 schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:22:
[...]
Voor zover bekend is OCZ wel ermee bezig om ook TRIM ondersteuning te ontwikkelen voor de Revodrives maar daarbij genomen is er nog geen enkele raidcontroller met ondersteuning voor TRIM dus in die zin staat TRIM er in feite een beetje buiten.
OCZ kan helemaal geen TRIM ontwikkelen voor Revodrive. Silicon Image is de enige die dat kan; en die heeft vast geen zin om weer iemand in te huren die door de gare rommelcode moet spitten. Silicon Image fakeRAID drivers zijn zeer lage kwaliteit drivers.

Dat is ook gelijk de reden waarom dit product zo RUK werkt onder Windows. De opgegeven snelheid zijn gebakken lucht omdat je die alleen haalt als je nulletjes of andere onzin-data schrijft. Schrijf je ECHTE data dan zit je aan 2x 80MB/s = 160MB/s write als alles goed gaat. Doordat er geen TRIM is en ook niet genoeg spare space, zal je performance snel achteruit gaan.

Dat gezegd; TRIM werkt allang op de Revodrive; alleen niet onder Windows; en wellicht dat dat er ook nooit van zal komen. Revodrive is een leuke SATA controller met twee tot vier geïntegreerde SSDs; maar onder Windows is het een FakeRAID controller met shittyRAID drivers. Kut performance dus, na een tijdje. Bijna elke windows-gebruiker is ontevreden over de performance van de Revodrive.

NIET kopen dus; zeker niet nu de derde generatie SSDs op stapel staan en prijzen nog 25% gaan zakken en er bovendien betere controllers komen: Micron C400, Intel G3, Sandforce SF2000 en dan hebben we nog een Indilinx Jetstream, maar dat is samen met JMicron en Samsung/Toshiba gewoon rommel dat zichzelf probeert te verkopen door extreem hoge sequentiële getallen neer te zetten, maar brakke real-time performance.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• PaulX

PaulX

Nou nou CiPHER, daar zeg je nogal wat, laat OCZ dat maar niet lezen, haha.
Exit Revodrive Afzeikmodus! :P

Wat zou jij aan kunnen raden als iemand niet langer wil wachten op Gen3 SSD's?
4 losse Vertex2 SSD's van 60GB in RAID0? Maar op welke controller voor optimaal resultaat???
Ja een Areca 1880 is wonderlijk, maar iets te duur voor de beoogde doeleinden.
Is de Highpoint RocketRAID 640 een geschikte kandidaat?
De RR640 heeft tweemaal een 88SE9128 chip aan boord.
Volgens Marvell zelf is de 9128 een: 'PCIe x1 to 2 SATA 6 Gb/s ports RAID controller'
Maar hoe en waarom de RR640 dan zelf volgens Highpoint een PCI-e x4 v2.0 kaart is, is mij een raadsel.

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• CiPHER
Ik kan je echt afraden om duur hardware RAID te kopen; dat is nu misschien wel een doodlopende weg. Allereerst heb je geen TRIM op zo'n controller, en heeft het voor SSDs weinig nut, kan het minder goed schalen dan onboard/software RAID en heb je er op lange termijn als je ooit eens ZFS wilt draaien ook niks aan, dan wil je een échte controller oftewel HBA; zonder RAID.

Als je nú iets leuks wilt kopen, kijk dan naar OCZ agility 2 of vertex 2 of iets met Sandforce controller; niet de nieuwe SF2000 maar de oudere is ook best goed en nu vrij goedkoop. Veel modellen zijn 64GB of 60GB; maar het beste kun je de 50GB modellen kopen die hebben heel veel reserve ruimte wat hun prestaties op lange termijn beter garandeert dan de 60/64GB modellen. Idem voor de 100/120/128GB modellen. Zelf zou ik een kleine Intel X25-V 40GB kopen en daar alleen mn OS op draaien, maar als je toch nu veel wilt kopen dan zou een tweetal Vertex 2 van 50GB in RAID0 op je onboard RAID controller het beste zijn. Intel RAID controllers zijn het beste. Niet omdat er ook maar íets beter is aan de hardware, maar omdat zij goede drivers hebben. Intel MatrixRAID drivers zijn de beste driver RAID die je onder Windows kunt krijgen. Helaas nog geen TRIM support voor SSDs onder RAID0; dat is echt een gemiste kans voor Intel voor extra omzet door mensen meerdere SSDs te laten kopen voor extra snelheid. Zelfde als SLI voor videokaarten; zou een goudmijntje kunnen zijn onder SSDs omdat je daar veel makkelijker meerdere kunt gebruiken.

Maarja, als ik heel eerlijk ben: het is zonde! We zijn nu twee maanden verwijderd van een prijsdaling van 25% en nog een maandje extra en de nieuwe SSDs komen eraan, wat ook weer de prijzen van bestaande tweede-generatie SSDs onder druk zet. Die nieuwe SSDs zijn gewoon beter. Langere levensduur, veilige writes dankzij supercapacitor, lagere prijs-per-gigabyte, minder performance-degradatie en vooral hogere schrijfsnelheden. Dus wachten loont nu zeker! Anders koop je nu gewoon een enkele SSD van 100/120GB en pas later iets tofs zoals 4 Intel G3 in RAID0; dat wordt pas echt leuk natuurlijk.

Oh en nog over die Revodrive; onder Linux of BSD is dit echt een leuk product; je hoeft dan niet de Silicon Image Windows-RAID drivers te gebruiken je ziet gewoon 2 of 4 losse SSDs die aan een SATA controller hangen. Dan kun je OS software RAID gebruiken en veel hogere performance krijgen dan met die silicon image drivers. Ook krijg je dan je TRIM functionaliteit terug, ook in RAID0! Dat is een veel betere deal, en rechtvaardigt de prijs van de Revodrive ook beter. Maar voor Windows users; ajb laat dit ding liggen je gaat na verloop van tijd de aftakelende performance NIET leuk vinden! Dáár heb je niet je dure centjes voor uitgegeven, toch? Gaat je niet blij maken! Dat is inderdaad jammer voor OCZ, maar dan hadden ze Silicon Image maar moeten pushen om betere RAID0 drivers mét TRIM ondersteuning.

• Roel1966
  • Niet online
Nu ja ik draai nu al ongeveer 3 weken met de Revodrive in Windows7 x64 maar ik kan echt geen degradatie merken en wat betreft de snelheid CiPHER schrijft is totale nonsense. De theorie wat hij schrijft klopt sowieso al niet want er zitten als het ware 2 x Vertex 2's op het board met een snelheid van 285 MB/s lezen en 275 MB/s lezen.

Die Silicon raidcontroller zorgt dan voor het raid-0 gebeuren waardoor je echt wel bijna de dubbele snelheid haalt dus ik snap echt niet waar die nonsense vandaan komt, en ik dit sowieso in de praktijk hier zelf met eigen ogen zie. Daarbij zijn er inmiddels nieuwe drivers voor Windows7 en tot nu toe kan ik echt niet zeggen dat er iets brak aan is en gewoon normaal zijn werk doet, waarbij het wel degelijk zo is dat men bezig is voor TRIM ondersteuning.

Maar goed het topic is ook niet bedoeld dat mensen hier afbouwende kritiek gaan schrijven maar ervaringen die zij zelf in de praktijk opgedaan hebben en in het bezit zijn van een Revodrive, dus niet zomaar allerlei loze kreten gaan schrijven.

• CiPHER
Ik kan het je niet aanbevelen, maar je kunt het zelf testen door achter elkaar AS SSD of CrystalDiskMark te draaien; na een dagje heb je dan duidelijk meetbare degradatie en waarschijnlijk al veel eerder.

Je échte snelheden zie je ook niet met ATTO; dus daarmee kun je de degradatie al helemaal niet mee meten. Als je het verhaal hierboven goed had geleden had je geweten dat deze snelheden alleen door compressie bereikt worden, omdat ATTO gewoon dom nulletjes schrijft. CrystalDiskMark en AS SSD laten zich niet foppen en geven je de échte snelheid zonder gebruik van compressie. De extra snelheid die je in de praktijk dan als bonus hebt is leuk, maar moet je niet automatisch op rekenen.

Performance-degradatie 'merken' is al helemaal moeilijk, zelfs een trage SSD is nog steeds supersnel relatief aan een HDD wat betreft random I/O. Desalniettemin kan ik niet zeggen dat dit apparaat het geld waard is. Door zelf losse Vertex 2 te kopen ben je beter uit omdat je dan je betere onboard chipset RAID drivers kunt gebruiken.

Het is niet mijn bedoeling mensen met dit product af te kraken; maar wel om potentiële kopers te behoeden voor 'verborgen eigenschappen' van dit product. Daar is een topic ook voor; om je te behoeden voor mogelijke miskopen. Prima als je er andere argumenten tegenover zet, en zelf aangeeft dat je wél tevreden bent totzover. Maar ik ben benieuwd of die positieve insteek zal blijven nadat je de twee genoemde programma's hebt gedraaid en over een aantal maanden weer draait en je performance met een lijn naar beneden ziet gaan. Dat is gewoon jammer want het blijft wel een duur product; daarom ben ik misschien ook zo kritisch.

• PaulX

PaulX

goede argumenten en duidelijke taal, CiPHER!
I like it ;)

• Roel1966
  • Niet online
quote:
CiPHER schreef op donderdag 18 november 2010 @ 20:30:
Ik kan het je niet aanbevelen, maar je kunt het zelf testen door achter elkaar AS SSD of CrystalDiskMark te draaien; na een dagje heb je dan duidelijk meetbare degradatie en waarschijnlijk al veel eerder.

Je échte snelheden zie je ook niet met ATTO; dus daarmee kun je de degradatie al helemaal niet mee meten. Als je het verhaal hierboven goed had geleden had je geweten dat deze snelheden alleen door compressie bereikt worden, omdat ATTO gewoon dom nulletjes schrijft. CrystalDiskMark en AS SSD laten zich niet foppen en geven je de échte snelheid zonder gebruik van compressie. De extra snelheid die je in de praktijk dan als bonus hebt is leuk, maar moet je niet automatisch op rekenen.

Performance-degradatie 'merken' is al helemaal moeilijk, zelfs een trage SSD is nog steeds supersnel relatief aan een HDD wat betreft random I/O. Desalniettemin kan ik niet zeggen dat dit apparaat het geld waard is. Door zelf losse Vertex 2 te kopen ben je beter uit omdat je dan je betere onboard chipset RAID drivers kunt gebruiken.

Het is niet mijn bedoeling mensen met dit product af te kraken; maar wel om potentiële kopers te behoeden voor 'verborgen eigenschappen' van dit product. Daar is een topic ook voor; om je te behoeden voor mogelijke miskopen. Prima als je er andere argumenten tegenover zet, en zelf aangeeft dat je wél tevreden bent totzover. Maar ik ben benieuwd of die positieve insteek zal blijven nadat je de twee genoemde programma's hebt gedraaid en over een aantal maanden weer draait en je performance met een lijn naar beneden ziet gaan. Dat is gewoon jammer want het blijft wel een duur product; daarom ben ik misschien ook zo kritisch.
Als eerste ben ik geen beginnende gebruiker die zich beperkt tot 1 benchmarktest hetgeen geen zoden aan de dijk zet en het altijd verstandig is om meerdere benchmarks naast mekaar te zetten. Vandaar dat ik ook diverse benchmarktests gedaan heb en eerst in het begin met een "kale" Revodrive. Vervolgens daarna diverse benchmarks gedaan nadat ik al mijn gebruikelijke software geinstalleerd heb en uiteindelijk laatst nog eens getest heb.

Dan wat betreft de onboard Raid wil ik niet veel zeggen maar de Intel Matrix drivers zijn al een heel stuk ouder dan de raiddrivers die er bij de Revodrive gebruikt worden, waarmee ik niet wil zeggen dat deze beter/slechter werken. Daarbij is het ook nog eens ervan afhankelijk welk chipset je op je moederboard hebt zitten en dit echt niet per definitie altijd beter zou zijn dan een Silicon raidcontroller. Je kan dus niet zomaar stellen dat een Revodrive per definitie slechter is dan bv 2 Vertexen in raid-0 op de onboard raidcontroller, integendeel zelfs.

Verder nog wat degradatie betreft geld dit evenzogoed wanneer je een aantal Vertexen in raid zet waarvoor ook geen TRIM ondersteunig bestaat, maar je bv de Revodrive vanuit het Silicon raidbios opnieuw kan formatteren wanneer de degradatie te ver gevorderd zou zijn. Dus in die zin geld degradatie voor beiden waarbij ik ook nog een andere opmerking wil plaatsen wat betreft praktijk en ssd in raid.

Voorheen heb ik 2 Intel X25-M 80 Gb G2 in raid 0 gehad op een Asus X58D Premium board echter vond ik de prestaties minder, althans het systeem vond ik niet echt soepel draaien ondanks dat alle drivers geinstalleerd waren. Nu met de Revodrive loopt het systeem wel hardstikke stabiel waarbij ik dan wel de kanttekening wil plaatsen dat de Revodrive niet met alle moederboarden compatibel is hetgeen natuurlijk ook weer invloed kan hebben op benchmarks e.d.

Dan als laatste wat betreft de prijs heb ik specifiek voor de Revodrive 120 GB gekozen omdat deze wel enigszins concurrerend ligt ten opzichte van bv 2 Vertex2 ssd's, met voor mij als voordeel dat ik verder geen extra bekabeling door de pc had lopen. Ook dat vind ik zelf dan weer een voordeel zeker gezien airflow en eventueel met de mogelijkheid meerdere s-ata poorten vrij te hebben voor eventueel naderhand nog harddisks bij te kunnen plaatsen.

Maar enfin vanuit mijn ervaring kan ik alleen maar positieve dingen schrijven wat de Revodrive betreft of laat ik beter zeggen dat ik geen negatieve ervaring met de Revodrive heb althans niet in vergelijking met andere ssd's.

• manzonderdas
  • Laatst online: 20:59
Wat mij vooral opvalt over de revodrive is dat als je hier op tweakers zegt dat je vier hdd's in RAID 0 draait, iedereen je voor gek verklaart. Daarentegen is het blijkbaar aangewezen om 4 SSD's in RAID 0 te draaien zonder enige vorm van redundancy...

Mijn voornaamste commentaar op OCZ is dan ook dat ze geen RAID 5, met cache gebruiken voor de revodrive. Ok, de kosten zouden spectaculair veel hoger worden (+25% voor SSD's, + de controller en cache), maar als ze voldoende controllers en geheugen kopen zouden ze de kost van de laatste kunnen drukken.

Akkoord, dan heb je nog altijd geen TRIM. Misschien is dan voor dat gedeelte een softwarematige oplossing als diskeeper een oplossing?

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Dit is gewoon echt voor rauwe snelheid bedoeld. Mirroring over SSD lijkt me een dure zaak.

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Refragmental
Ik kom denk ik mijn Revodrive x2 aan het retourneren.

Hij lijkt niet te werken in combinatie met de Asus M4A89TD PRO/USB3.

Bij de installatie op het punt waar je je Win-key moet invoeren blijft ie vaak hangen.
Soms komt hij wel verder en dan is de windows 7 (64bits) install afgerond.
Alleen krijg ik om de haverklap 0x000000F4 foutmeldingen.

• drijfhout
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 26-09 19:21
Dit vond ik zelf wel een interessante review :
http://www.pcper.com/arti...id=913&type=expert&pid=10

___
TRIM:

RevoDrive does not support TRIM as the on-board SiImage RAID controller is incapable of passing those commands onto the SandForce controllers. The big advantage of SandForce controlled flash is its excellent handling of fragmentation. Without TRIM at play, these chips can still maintain full write speeds after the most challenging write patterns have taken place.
____

Dit stukje tekst gaf mij dan wel weer een beetje hoop ondanks het ontbreken van de trim, maar toch wacht ik liever nog even tot er op tweakers wat meer info over verschijnt :P

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Refragmental schreef op zondag 12 december 2010 @ 02:10:
Ik kom denk ik mijn Revodrive x2 aan het retourneren.

Hij lijkt niet te werken in combinatie met de Asus M4A89TD PRO/USB3.

Bij de installatie op het punt waar je je Win-key moet invoeren blijft ie vaak hangen.
Soms komt hij wel verder en dan is de windows 7 (64bits) install afgerond.
Alleen krijg ik om de haverklap 0x000000F4 foutmeldingen.
Ik ga er vanuit dat je in de startpost gezien hebt dat de Revodrive in het x4 slot getest is en daarop normaal gesproken moet werken. En verder niet vergeten de drivers van de OCZ site te downloaden ( 32 of 64 bits afhankelijk van je OS ) en deze via de F6 toets eerst installeren bij de installatie van Win7.

http://www.ocztechnology....voDrive_and_RevoDrive_X2/

Roel1966 wijzigde deze reactie 12-12-2010 18:02 (4%)

• Refragmental
quote:
Roel1966 schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:01:
[...]

Ik ga er vanuit dat je in de startpost gezien hebt dat de Revodrive in het x4 slot getest is en daarop normaal gesproken moet werken. En verder niet vergeten de drivers van de OCZ site te downloaden ( 32 of 64 bits afhankelijk van je OS ) en deze via de F6 toets eerst installeren bij de installatie van Win7.

http://www.ocztechnology....voDrive_and_RevoDrive_X2/
Het is me uiteindelijk gelukt met wat tweaks in het BIOS en een paar instellingen in windows.
Ik zal hier mijn stappenplan opschrijven voor eventuele toekomstige gebruikers die tegen dezelfde problemen oplopen.

CPU: AMD Phenom X4 910e
Mobo: Asus M4A89TD PRO/USB3
Mem: Corsair 8GB
Vid: Sapphire Radeon HD 6870
SSD: OCZ Revodrive X2 160GB

Ik heb eerst een bootable USB gemaakt met Win7 daarop en de Revodrive 64bit drivers (ik heb tijdens de gehele installatie geen gebruik gemaakt van mij DVD drive omdat deze defect is)

Videokaart in de eerste PCIe x16 slot
SSD in de PCIe x4 slot

Geen andere hardware op de SATA en IDE controllers (ergo, geen DVD spelers, geen HDD's)

------------------------------------------

Bios Instellingen:
Main - Storage Config
- Sata Port 1-4 - AHCI
- Sata Port 5,6 - IDE

AI Tweaker
- DRAM Freq 1600mhz (waarschijnlijk niet relevant, maar mijn default stond lager dan wat m'n MEM aan kan)

Onboard Devices
- Audio - Enabled
- Post state LED's - Enabled
- Onboard LAN - Enabled (Suboptions Disabled)
Alle andere opties op disabled

Power
- Suspend Mode - S3
- Repost Video on S3 Resume - No
- ACPI 2.0 - Enabled
- ACPI APIC - Enabled

Bootorder
-1st Boot from Revodrive
-2nd Boot from removable device
-3rd disabled

------------------------------------------

Dat zijn de BIOS instellingen waarmee ik begonnen ben.
Systeem uitgezet, bootable USB ingestoken. Systeem weer aangezet.
Tijdens boot op F8 gedrukt om zo te booten vanaf USB.

Windows Installatie begint.
Op een gegeven moment krijg je een scherm waarop je je schijf moet kiezen, deze lijst is momenteel leeg.
Klik op "Load drivers" en zoek voor de revodrive 64bit drivers op de USB stick.
Zodra de drivers geladen zijn zou je de revodrive moeten kunnen selecteren.
Ga verder met de installatie tot aan de eerste reboot.
Vlak na de reboot, tijdens het eerste BIOS splash screen moet je de USB drive er uit halen.

Ga verder met de windows installatie.
Op een gegeven moment kom je op het stuk waar je je gebruikersnaam en windowskey moet invoeren.
PAS OP! Op dit stuk KAN de installatie soms vasthangen (ik had het geluk dat het in één keer goed ging)
Als de installatie vastloopt, reboot, je komt meteen terug op het stuk waar je je gebruikersnaam en winkey moet invoeren. Blijven proberen tot je op je windows desktop bent.

Zodra ik op je windows desktop bent moet je de volgende stappen uitvoeren:
Ga naar de Control Panel > Power Options en zet daar je profile naar "High Performance"
Zoek naar de optie "PCI Express - Link State Power Management" en zet deze op Off (zou al op off moeten staat)
Zoek ook naar de optie waarbij je HDD naar hibernate zou moeten gaan en zet deze op "Never"

Zet vervolgens je Virtueel geheugen (page file) op static. System > Advanced System Settings > Advanced (tab) > Performance > Advanced (tab)
Klik op Change, zet het vinkje uit bij "Automatically manage paging file size for all drives"
Selecteer "Custom Size" (zet deze op 2048 of hoger met intervallen van 128) Niet meer dan 8GB zou goed moeten zijn.
Klik op "Set" en klik op OK.
Reboot.

Na deze reboot:
Disable system restore.
Disable hibernation
Reboot

Install Chipset drivers, reboot
Install Vga drivers, reboot
Install LAN drivers, reboot
Install Windows updates, reboot
Install Anti virus, reboot (om 1 of andere reden wilde anti-virus niet installeren VOORDAT ik windows update had gedaan) Beste is natuurlijk om anti-virus software zo snel mogelijk te installen.

Wanneer dit allemaal gedaan is ga naar "System" en draai de "Windows Experience Index", deze beoordeelt je systeem en zet nog een aantal instellingen goed met betrekking tot je revodrive (zoals defragmentatie)
Leuke om te weten... de Revodrive X2 krijgt een 7,9, hoogste score mogelijk!

Als laatste stap... activeer je windowskey!

Als je deze stappen allemaal volgt dan zou je geen problemen moeten ondervinden met de combinatie M4A89TD en Revodrive X2 160GB.
Ik ben in ieder geval geen enkel probleem tegengekomen tijdens installatie en daarna.

Succes!

Edit:
Ik zie net dat Defragmentatie nog op "On" stond.
Zet deze zo snel mogelijk op "Off". Dit omdat defrag negatieve effecten heeft op de levensduur van SSD's en geen enkele performance winst oplevert.

• Refragmental

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Refragmental schreef op maandag 13 december 2010 @ 13:43:
Het is me uiteindelijk gelukt met wat tweaks in het BIOS en een paar instellingen in windows.
Ik zal hier mijn stappenplan opschrijven voor eventuele toekomstige gebruikers die tegen dezelfde problemen oplopen.
Uiteraard hardstikke bedankt voor je uitgebreide stappenplan en dit weer heel handig is voor andere gebruikers of aankomende gebruikers van de Revodrive.

Bij mijzelf verliep het dan ietwat eenvoudiger maar dat kan puur aan het platform liggen omdat ik zelf met Intel werk en misschien iets compatibeler is.

• Refragmental
quote:
Roel1966 schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:29:
[...]

Uiteraard hardstikke bedankt voor je uitgebreide stappenplan en dit weer heel handig is voor andere gebruikers of aankomende gebruikers van de Revodrive.

Bij mijzelf verliep het dan ietwat eenvoudiger maar dat kan puur aan het platform liggen omdat ik zelf met Intel werk en misschien iets compatibeler is.
Inderdaad, de Asus Intel borden lijken beter overweg te kunnen met de Revodrive X2 dan de Asus AMD borden.
Zo'n uitgebreide stappenplan leek me wel handige voor anderen, aangezien het mij veel pijn en leed heeft gekost om het systeem aan de praat te krijgen. Elk beetje hulp, elke aanwijzing in de goede richting is dan meegenomen ;)

• senslight
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:09
ik heb gisteren mij revodrive 100gb binnen gekregen en geinstalleerd op een evga x58 sli MB.

na het plaatsen van de kaart liep de bios niet meer door dus ik heb hem er weer utigehaald.

vervolgens even de juiste fora doorgelezen en de bios geupdate en de driver op een usb stick gezet voor de installatie op de revodrive.

nu ging de installatie daarna super en binnen 12min was windows7 64bit geinstalleerd. daarna de drive als eerste boot opgegeven in de bios. en opstarten maar.......... NOT hij starten niet op zonder de windows7 cd in de ROM? ik weer andere topics bezocht met dit zelfde probleem en uiteraard vond ik mede slachtoffers.

ik kon alles weer opnieuw instaleren met alle oplag mediums afgekoppeld op de revo na en de ROM. alles daarna weer herhaald en nu werkt het als een SPEEEEEEEEERRRRR....

maar goed de bios is langerbezig met opstarten dan de windows zelf.

ik ben niet echt een nerd die alle specs uitzoekt ik ben meer van het moet snel al heb ik het niet nodig :+

dus voor mij is dit DE pc aankoop van de laatste 3 jaar dat echt een verbetering was tegenover mijn 4 raptors in raid0

zeker een aanrader!!!!

• Reptillian77
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Ik word gek van het wachten.
Ik wil de Asus Sabertooth P67 in combinatie met de OCZ RevoDrive X2 X2 PCI-Express SSD 100GB.
Wanneer is in godsnaam de release?

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Reptillian77 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:09:
Ik word gek van het wachten.
Ik wil de Asus Sabertooth P67 in combinatie met de OCZ RevoDrive X2 X2 PCI-Express SSD 100GB.
Wanneer is in godsnaam de release?
Of je er iets aan hebt en in hoeverre het betrouwbaar is zag ik op onderstaande link dat rond 23 januari het board leverbaar zou zijn. Verder kon ik ook niet echt veel vinden wanneer de officiele releasedate is en zal het denkelijk wel ergens in januari te verwachten zijn.

http://www.centralpoint.n...ampaign=ciaoshoppingclick

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:22
Iemand al gelukt om een Revodrive 120gb op een Asus P6T SE te installeren?

• CiPHER
quote:
drijfhout schreef op zondag 12 december 2010 @ 03:20:
Dit vond ik zelf wel een interessante review :
TRIM:

RevoDrive does not support TRIM as the on-board SiImage RAID controller is incapable of passing those commands onto the SandForce controllers.
Dat is dus absoluut onjuist; de hardware is zeker in staat TRIM door te geven! OCZ zelf heeft ook een utility om de RevoDrive te secure erasen en dat draait onder Linux.

De hardware is dus prima in staat tot TRIM, en Revodrive onder Linux/BSD betekent dat je 2 of 4 SSDs ziet en je gewoon TRIM hebt.

Net als alle andere controllers onder Windows, is het probleem dat Windows geen ATA TRIM command naar een SCSI controller kan sturen. Onder windows zijn alle RAID controllers in het systeem verwerkt als SCSI controllers, en heb je specifieke drivers nodig om het werkend te krijgen. Het probleem hier is dat ATA TRIM geen SCSI commando is, en dus ook niet eenvoudig te integreren is in Windows.

Dit hele gebeuren is dus een beperking van Windows, niet zozeer van de Revodrive.
quote:
manzonderdas schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:47:
Wat mij vooral opvalt over de revodrive is dat als je hier op tweakers zegt dat je vier hdd's in RAID 0 draait, iedereen je voor gek verklaart. Daarentegen is het blijkbaar aangewezen om 4 SSD's in RAID 0 te draaien zonder enige vorm van redundancy...
Ja, maar tweakers moeten nog even wennen aan het feit dat een simpele Intel X25-M SSD eigenlijk tien SSDs in RAID0 zijn; daar komt de snelheidswinst van een SSD boven simpel USB stick vandaan.

Het is dus onzin om RAID0 te mijden; dan zou je geen enkele SSD mogen kopen. Bovendien, alles wat op je OS disk staat hoort onbelangrijk te zijn, wat je op elk moment kan verliezen. Als je dan toch de gegevens wilt backuppen, is een SSD makkelijk gebackupt op een HDD, gezien de grote verschillen in opslagcapaciteit tussen de twee.
quote:
Mijn voornaamste commentaar op OCZ is dan ook dat ze geen RAID 5, met cache gebruiken voor de revodrive. Ok, de kosten zouden spectaculair veel hoger worden (+25% voor SSD's, + de controller en cache), maar als ze voldoende controllers en geheugen kopen zouden ze de kost van de laatste kunnen drukken.
Als je kwaliteit wilt ga je niet bij Silicon Image aankloppen; kijk dan eens naar FusionIO.
quote:
Roel1966 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:17:
Dan wat betreft de onboard Raid wil ik niet veel zeggen maar de Intel Matrix drivers zijn al een heel stuk ouder dan de raiddrivers die er bij de Revodrive gebruikt worden, waarmee ik niet wil zeggen dat deze beter/slechter werken. Daarbij is het ook nog eens ervan afhankelijk welk chipset je op je moederboard hebt zitten en dit echt niet per definitie altijd beter zou zijn dan een Silicon raidcontroller.
Alleen JMicron heeft nóg slechtere RAID drivers, Silicon Image en JMicron zijn de baggeraars onder RAID drivers; 14 jarig Taiwaneesje die ze een driver laten schrijven en daar vertrouw jij je gegevens op.
quote:
Verder nog wat degradatie betreft geld dit evenzogoed wanneer je een aantal Vertexen in raid zet waarvoor ook geen TRIM ondersteunig bestaat, maar je bv de Revodrive vanuit het Silicon raidbios opnieuw kan formatteren wanneer de degradatie te ver gevorderd zou zijn.
Je kunt de Revodrive niet formatteren/resetten in de Silicon Image fakeRAID BIOS setup, wel onder Linux en BSD, die immers TRIM over RAID ondersteunen.
quote:
Voorheen heb ik 2 Intel X25-M 80 Gb G2 in raid 0 gehad op een Asus X58D Premium board echter vond ik de prestaties minder, althans het systeem vond ik niet echt soepel draaien ondanks dat alle drivers geinstalleerd waren.
Dan zal dat hoogstwaarschijnlijk met wat anders dan de I/O performance te maken hebben gehad. Een enkele Intel SSD is al sneller dan een Revodrive qua random I/O.
quote:
Maar enfin vanuit mijn ervaring kan ik alleen maar positieve dingen schrijven wat de Revodrive betreft of laat ik beter zeggen dat ik geen negatieve ervaring met de Revodrive heb althans niet in vergelijking met andere ssd's.
Fijn om te horen dat er nog iemand plezier aan dit product kan beleven. Maar misschien spreken we elkaar over een half jaar weer? :)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wow, ik kom dit topic net pas tegen maar dit is echt een stukje technologie waar ik naar zoek. Zat eraan te denken om 2 SSD's in RAID0 te zetten op SATA600 maar jullie ervaringen tot zover doen mij zeker even besluiten om verder rond te kijken naar reviews en benchmarks.

Overbodige vraag waarschijnlijk: iemand al een Revo op een H67/P67 "draaiend" gehad?

Xbox Live: OctagonQontrol

• Roel1966
  • Niet online
quote:
CiPHER schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:21:
Je kunt de Revodrive niet formatteren/resetten in de Silicon Image fakeRAID BIOS setup, wel onder Linux en BSD, die immers TRIM over RAID ondersteunen.
Zeker te weten dat het wel kan hoor althans in het bios wat ik zie kan je zelfs je RAID arrays verwijderen e.d., dus ik weet niet waar je dit vandaan hebt ?

Overigens ik merk uit alles van je schrijven dat je gewoon niet pro Revodrive bent en alles negatief benaderd, hetzelfde als de eeuwige strijd tussen AMD en Intel gebruikers. Kritiek is verder niet erg maar dit topic heb ik niet gestart om een Revodrive af te kraken maar juist mensen tips aan de hand te doen en ervaringen uit te wissellen.

• mushia
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 08:59

mushia

In a World of LCD

Ik moet ook nog overgehaald worden.
Ik ben de laatste tijd aan het oriënteren op het gebied van SSD, ter vervanging van mij Raptors RAID0.

Nu vind ik de OCZ Revo een interessant iets, maar ik zie nog niet echt de meerwaarde ten opzichte van 2x Vertex 64 in RAID 0.
Daarnaast vind het nog bijzonder jammer dat de ondersteuning voor TRIM op RAID controllers zo verschrikkelijk langzaam gaat.

Ik denk dat ik nog maar even wacht totdat de eerste SSD's verschijnen die op 25nm zijn gebakken en met SATA-600 aansluiting. (Tot nu toe heeft alleen de crucial c300 een SATA-600, maar daar lees ik veel problemen over icm Marvell SATA controllers).

Hopelijk komt intel snel met die 22nm zodat de rest mag volgen en de prijzen ook nog wat mogen zakken.
Oja, en de SF2000 controller heb ik ook niet gezien op consumenten SSD's........

duurt lang..... :(

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• CiPHER
quote:
Roel1966 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:20:
Zeker te weten dat het wel kan hoor althans in het bios wat ik zie kan je zelfs je RAID arrays verwijderen e.d.,
Dat is de Silicon Image RAID BIOS, dat is wat anders dan formatteren in de zin van een Secure Erase uitvoeren om zo de performance te herstellen naar fabriekscondities. OCZ heeft hiervoor instructies die van Linux gebruikmaken, om zo de Windows-only Silicon Image drivers te omzeilen en direct de 2 of 4 losse SSDs op die Revodrive aan te spreken, dan werkt TRIM/Secure-Erase dus wel en zo kan de performance van dit product weer worden hersteld.
quote:
Overigens ik merk uit alles van je schrijven dat je gewoon niet pro Revodrive bent en alles negatief benaderd, hetzelfde als de eeuwige strijd tussen AMD en Intel gebruikers. Kritiek is verder niet erg maar dit topic heb ik niet gestart om een Revodrive af te kraken maar juist mensen tips aan de hand te doen en ervaringen uit te wissellen.
Ik begrijp dat je het zo kunt opvatten; maar het is niet zo dat ik iets tegen OCZ of RevoDrive heb, wel met producten die misleidende specificaties hebben en belangrijke beperkingen die je keuze om zo'n product te kopen kunnen beïnvloeden.

Aangezien er niemand anders is die waarschuwt voor het feit dat de geadverteerde snelheden alleen bereikt kunnen worden met het schrijven van nulletjes of andere eenvoudig te comprimeren data, alswel voor het feit dat het gebrek van TRIM uiteindelijk de performance langzaam zal terugschroeven, soms naar een bedroevend laag niveau, mag ik die inzichten niet delen met jullie? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is niet zo dat hier een eeuwige flamewar wordt uitgevochten die nergens meer over gaat. Het gaat hier om aantoonbare minpunten van het product.

En zo negatief ben ik niet over de Revodrive; als je Linux of BSD gebruikt kan het een fantastisch product zijn, met als enig bezwaar dat het - net als andere huidige SSDs - nog geen supercapacitor heeft en dus geen bescherming heeft tegen corruptie door stroomuitval.

Misschien dat OCZ in de toekomst een LSI controller gebruikt en 8 SSDs op 6Gbps met elkaar verbindt, dan heb je met 2GB+ wel een aardig product in handen. :)

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Windows-gebruikers beter een snelle enkele SSD zonder RAID kunnen kopen, dan deze RevoDrive. Meerdere SSDs op Intel onboard RAID zou ook veel beter werken dan met de Silicon Image RAID drivers; dat is het grote probleem met dit product. Mijn advies is om te wachten op de nieuwe 3e generatie SSDs: Micron C400, Sandforce SF1500/2000, Intel G4 en misschien zelfs Indilinx Jetstream. Micron C400 is pas aangekondigd, en vormt een uitstekend alternatief voor dit product qua performance.

• Roel1966
  • Niet online
quote:
CiPHER schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:01:
[...]

Dat is de Silicon Image RAID BIOS, dat is wat anders dan formatteren in de zin van een Secure Erase uitvoeren om zo de performance te herstellen naar fabriekscondities. OCZ heeft hiervoor instructies die van Linux gebruikmaken, om zo de Windows-only Silicon Image drivers te omzeilen en direct de 2 of 4 losse SSDs op die Revodrive aan te spreken, dan werkt TRIM/Secure-Erase dus wel en zo kan de performance van dit product weer worden hersteld.

[...]

Ik begrijp dat je het zo kunt opvatten; maar het is niet zo dat ik iets tegen OCZ of RevoDrive heb, wel met producten die misleidende specificaties hebben en belangrijke beperkingen die je keuze om zo'n product te kopen kunnen beïnvloeden.

Aangezien er niemand anders is die waarschuwt voor het feit dat de geadverteerde snelheden alleen bereikt kunnen worden met het schrijven van nulletjes of andere eenvoudig te comprimeren data, alswel voor het feit dat het gebrek van TRIM uiteindelijk de performance langzaam zal terugschroeven, soms naar een bedroevend laag niveau, mag ik die inzichten niet delen met jullie? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is niet zo dat hier een eeuwige flamewar wordt uitgevochten die nergens meer over gaat. Het gaat hier om aantoonbare minpunten van het product.

En zo negatief ben ik niet over de Revodrive; als je Linux of BSD gebruikt kan het een fantastisch product zijn, met als enig bezwaar dat het - net als andere huidige SSDs - nog geen supercapacitor heeft en dus geen bescherming heeft tegen corruptie door stroomuitval.

Misschien dat OCZ in de toekomst een LSI controller gebruikt en 8 SSDs op 6Gbps met elkaar verbindt, dan heb je met 2GB+ wel een aardig product in handen. :)

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Windows-gebruikers beter een snelle enkele SSD zonder RAID kunnen kopen, dan deze RevoDrive. Meerdere SSDs op Intel onboard RAID zou ook veel beter werken dan met de Silicon Image RAID drivers; dat is het grote probleem met dit product. Mijn advies is om te wachten op de nieuwe 3e generatie SSDs: Micron C400, Sandforce SF1500/2000, Intel G4 en misschien zelfs Indilinx Jetstream. Micron C400 is pas aangekondigd, en vormt een uitstekend alternatief voor dit product qua performance.
Ik vraag mij eigenlijk af of je wel eens in de praktijk met een Revodrive gewerkt hebt of dat je dit puur uit theorie hebt en uit wat men schrijft in diverse fora. Zelf heb ik nu de Revodrive namelijk meer als 2 maanden in het bezit en neem van mij aan dat ie veel gebruikt word, maar ik nog nagenoeg niets daadwerkelijk kan merken van snelheidsverlies.

Vergeet niet dat de snelste SSD zonder Raid nog steeds bij lange na niet de snelheid haalt van een Revodrive hetzij door de beperking van de s-atacontroller, echter zelfs de Crucials die gebruik maken van s-ata 6GB halen de snelheid simpelweg niet. Maar om de discussie af te ronden wil ik het topic puur houden voor ervaringen die mensen in de praktijk hebben ervaren, of eventuele problemen die men opgelost heeft en die hier aan anderen willen mee delen.

• Reptillian77
Ik weet genoeg. Op Google gezocht en de Revodrive heeft geen trim support wat dus wel degelijk invloed heeft op de prestatie na verloop van tijd.
quote:
Unlike the OCZ Z-Drive, the RevoDrive has no idle time garbage collection support. There’s obviously no TRIM support given that the drive runs in an internal RAID, however OCZ is apparently working on a TRIM tool for both the Revo and Z-Drives. There’s absolutely no word on when we might see such a thing, so at this point you’d much have to treat the RevoDrive as not support any sort of TRIM. The only hope you have for keeping performance high is the usual garbage collection that happens whenever you write to the drive.
Beter dus om Vertex 2 te nemen onder Windows. Hierin is wel trim support vanaf firmware versie 1.41 wat Windows 7 regelt.

Bijna zo een Revodrive X2 gekocht. Pfffffff.
Bedankt voor de tip CiPHER!

Misschien dat de tool Forcetrim nog uitkomst bied.
http://www.ocztechnologyf...ce-TRIM-your-entire-drive
Hij schijnt maximaal 20% verlies te kunnen oplopen. Na de SSD weer leeg te halen(zeroblocks) en je backup terug te zetten of opnieuw installeren heb je weer de 100%. Valt eigenlijk mee dus.

Reptillian77 wijzigde deze reactie 06-01-2011 21:21 (16%)
Reden: Update

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Reptillian77 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:35:
Ik weet genoeg. Op Google gezocht en de Revodrive heeft geen trim support wat dus wel degelijk invloed heeft op de prestatie na verloop van tijd.

Beter dus om Vertex 2 te nemen onder Windows. Hierin is wel trim support vanaf firmware versie 1.41 wat Windows 7 regelt.

Bijna zo een Revodrive X2 gekocht. Pfffffff.
Bedankt voor de tip CiPHER!

Misschien dat de tool Forcetrim nog uitkomst bied.
http://www.ocztechnologyf...ce-TRIM-your-entire-drive
Hij schijnt maximaal 20% verlies te kunnen oplopen. Na de SSD weer leeg te halen(zeroblocks) en je backup terug te zetten of opnieuw installeren heb je weer de 100%. Valt eigenlijk mee dus.
Wil ik een kanttekening bij plaatsen namelijk elke SSD die je in RAID zet ondersteund geen TRIM, dus of het nu een Vertex 2 is, een Intel X25M etc. Dus het is geen tekortkoming van de Revodrive en daarentegen heb je wel een stuk hogere snelheid in vergelijk met 1 Vertex 2 ssd, tenzij je die weer in RAID zet maar dan mis je evenzogoed weer TRIM support.

Daarbij gebruik ik nu al ongeveer 2,5 maanden de Revodrive en dan heel intensief waarbij ik geen noemenswaardig snelheidsverlies kan merken in het dagelijkse gebruik. Juist net doordat de Revodrive standaard een hogere snelheid heeft zal je in de praktijk ook het verlies niet echt gaan merken. Het is dus niet zo dat zoals CiPHER oppert dat je opeens na verloop van tijd bij wijze van spreken dezelfde snelheid als een harddisk zou hebben.

Maar ook nu wil ik er toch weer op wijzen dat dit topic niet bedoeld is voor bovenstaande opmerking en mijn bedoeling is om gebruikerservaringen hier bijelkaar te brengen, dus nogmaals wanneer je NIET in het bezit bent van een Revodrive dan gelieve ook niet te reageren in dit topic en hiermee wil ik een hele discussie beeindigen.

• hellbringer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:47

hellbringer

Weeeeeeee!

Hier het verschil tussen 3 x OCZ Vertex 2 60GB RAID0 en 1 x Revodrive 120GB
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34960143

Ervaring met Revodrive: drama om werkend te krijgen, zie ook rest van dat topic, maar blijf nog steeds het vermoeden hebben dat het een defect model betrof, echter leverancier (Azerty) meld dat deze in hun testsysteem prima werkt.

• Roel1966
  • Niet online
quote:
hellbringer schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 06:35:
Hier het verschil tussen 3 x OCZ Vertex 2 60GB RAID0 en 1 x Revodrive 120GB
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34960143

Ervaring met Revodrive: drama om werkend te krijgen, zie ook rest van dat topic, maar blijf nog steeds het vermoeden hebben dat het een defect model betrof, echter leverancier (Azerty) meld dat deze in hun testsysteem prima werkt.
Het is bekend bij OCZ en ook bij de leveranciers dat er inderdaad een foute batch op de markt terrecht gekomen was in het begin, en er waren ook nog webshops die die foute batch toch bleven verkopen ondanks de waarschuwing van OCZ.

Wat ook nog een punt is is dat je vaker ziet dat er meer problemen zijn met AMD chipsets en door de bot genomen de Revodrive met de Intel chipsets veel minder moeite heeft. Althans met mijn Asus board met X58 chipset wat het echt kinderspel en werk ik tot op heden nog steeds probleemloos met de Revodrive.

• kipjr
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 08:09
Zoals eerder werd gezegd is Trim onder Windows voor de Revodrive niet mogelijk. Maar als je nu een dualboot met linux en windows maakt en de Revodrive dan trimt in linux, heeft dit dan ook voordelen voor windows? ja toch?

• Embargo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-01-2011
Ik heb zelf ook een revodrive geïnstalleerd (twee weken geleden) Tijdens de win7 64 bit installatie even alles van op voorhand (andere schijven) ontkoppelen, dan vraagt ie waar ie de win moet installeren want er zijn geen devices gevonden... dan met behulp van USB stick RAIDdriver erbij halen. Dan detecteert win de revokaart en installeren maar.
Mijn mobo Asus P7p55dLE was in eerste instantie geen probleem. Alles draaide zoals verwacht. Zelfs oudere BIOS leek geen probleem. (installeren zelf verliep snel) Nadien, terwijl ik mijn basisprogramma's (Nero, Jdownloader, winamp, etc.) aan het installeren was, ondervond ik steeds meer moeilijkheden. CPU liep serieus warm, zonder zware taken? Haperen ... Bij opstart een rare dll.rom foutmelding ... waar ik op internet nergens iets van vond? Maar al bij al draaide het systeem nog. Hij startte snel op en programma's openen ging als een trein. Niet veel later kreeg ik freezes tijdens het spelen van een spel. (LFD2) En toen mijn vrouw s'anderdaags de computer wilde opstarten kregen we de melding dat er geen geldige opstartschijf aanwezig was. Hij zag maar drive raid 0 : 55GB de andere was weggevallen (defect?) Niets meer aan te doen. Ik heb de Revodrive binnengebracht en snel een nieuwe ontvangen. Vandaag helemaal opnieuw begonnen... pfff . eerst BIOS-update, was volgens de winkelmensen nodig. Alle stappen gevolgd van A tot Z. Ik ben halverwege met installeren van mijn dagelijkse programma's/drivers voor alles en nog wat... en de instabiliteit begint weer... CPU temperatuur loopt soms op, foutmeldingen grafische kaart ... sata problemen ... Ik heb er eigenlijk niet veel zin meer in. Zo te zien op het forum van OCZ zijn er nog wel wat mensen die deze problemen ondervinden, voorlopig geen duidelijke oorzaak en oplossing. In Mechelen was mijn revo de tweede, van de 80 verkochte, met deze 'crash'.
Heb van alles de laatste drivers gaan halen. Ik ben tevreden over dit product als het mijn PC ook stabiel kan houden, voorlopig is dit niet zo. We zoeken en proberen verder.

Mensen met nuttige info, laat maar horen, ben niet zo'n tech PC-man eigenlijk. :)

Mijn PC : proc.: intel i7 860 - mobo : Asus P7P55D LE - graka : Asus EAH 5770 - RAM Patriot dual channel 4GB - koeling : Sythe Mugen + 2 extra fans - case : antec 183 - OCZ revodrive - WD caviar green 1,5 Tb
DVD writer -

• Reptillian77
quote:
Embargo schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 22:52:
Ik heb zelf ook een revodrive geïnstalleerd (twee weken geleden) Tijdens de win7 64 bit installatie even alles van op voorhand (andere schijven) ontkoppelen, dan vraagt ie waar ie de win moet installeren want er zijn geen devices gevonden... dan met behulp van USB stick RAIDdriver erbij halen. Dan detecteert win de revokaart en installeren maar.
Mijn mobo Asus P7p55dLE was in eerste instantie geen probleem. Alles draaide zoals verwacht. Zelfs oudere BIOS leek geen probleem. (installeren zelf verliep snel) Nadien, terwijl ik mijn basisprogramma's (Nero, Jdownloader, winamp, etc.) aan het installeren was, ondervond ik steeds meer moeilijkheden. CPU liep serieus warm, zonder zware taken? Haperen ... Bij opstart een rare dll.rom foutmelding ... waar ik op internet nergens iets van vond? Maar al bij al draaide het systeem nog. Hij startte snel op en programma's openen ging als een trein. Niet veel later kreeg ik freezes tijdens het spelen van een spel. (LFD2) En toen mijn vrouw s'anderdaags de computer wilde opstarten kregen we de melding dat er geen geldige opstartschijf aanwezig was. Hij zag maar drive raid 0 : 55GB de andere was weggevallen (defect?) Niets meer aan te doen. Ik heb de Revodrive binnengebracht en snel een nieuwe ontvangen. Vandaag helemaal opnieuw begonnen... pfff . eerst BIOS-update, was volgens de winkelmensen nodig. Alle stappen gevolgd van A tot Z. Ik ben halverwege met installeren van mijn dagelijkse programma's/drivers voor alles en nog wat... en de instabiliteit begint weer... CPU temperatuur loopt soms op, foutmeldingen grafische kaart ... sata problemen ... Ik heb er eigenlijk niet veel zin meer in. Zo te zien op het forum van OCZ zijn er nog wel wat mensen die deze problemen ondervinden, voorlopig geen duidelijke oorzaak en oplossing. In Mechelen was mijn revo de tweede, van de 80 verkochte, met deze 'crash'.
Heb van alles de laatste drivers gaan halen. Ik ben tevreden over dit product als het mijn PC ook stabiel kan houden, voorlopig is dit niet zo. We zoeken en proberen verder.

Mensen met nuttige info, laat maar horen, ben niet zo'n tech PC-man eigenlijk. :)

Mijn PC : proc.: intel i7 860 - mobo : Asus P7P55D LE - graka : Asus EAH 5770 - RAM Patriot dual channel 4GB - koeling : Sythe Mugen + 2 extra fans - case : antec 183 - OCZ revodrive - WD caviar green 1,5 Tb
DVD writer -
Misschien ondersteund je moederbord hem niet goed. Je bord komt uit 2009.
Bios update al gedaan van je moederbord?
Ik heb gezocht op ondersteunende moederborden in jouw categorie voor de Revodrive:
  • P7P55D-E Premium - 1205 BIOS, drive in second PCIe slot, no issues.
  • P7P55D-E Deluxe with bios version 1404
  • P7P55D PRO - bios 1807 - second and third pci-e slot no issues
  • P7P55D EVO - BIOS 0501 -Slot 3 x4 PCIe
  • ASUS P7H57D-V EVO using BIOS version 1606
Ik zie jouw bord er dus niet tussen staan als ondersteunend.
http://www.asus.com/Search.aspx?SearchKey=P7P55D
De LE versie.

Hier nog een goede link met vrijwel hetzelfde probleem
http://www.ocztechnologyf...d-revodrive-120gb-win7x64
Hier lag het aan het geheugen.

Ik kan zelf nog geen conclusie geven. Ik heb de Revodrive x2 besteld maar deze krijg ik pas binnen als de Sabertooth P67 ook binnen is bij Informatique.

Reptillian77 wijzigde deze reactie 18-01-2011 21:35 (5%)

• Reptillian77
quote:
kipjr schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:21:
Zoals eerder werd gezegd is Trim onder Windows voor de Revodrive niet mogelijk. Maar als je nu een dualboot met linux en windows maakt en de Revodrive dan trimt in linux, heeft dit dan ook voordelen voor windows? ja toch?
Laat je niet gek maken over dat trim verhaal onder Windows.
Ze hebben allang tooltjes ervoor zoals Wiper.exe.

Voor de Vertex zelf zit het al ingebakken in de nieuwste firmware.
Tenzij je ze in Raid gaat draaien.
Dan heb je dus de tool nodig.
http://www.ocztechnologyf...et_up_Windows_on_a_VERTEX

Alles voor je uitgelegd.
For use within windows 7 there is absolutely no maintenance needed apart from allowing the machine to idle at the login screen for a few hours each week, this allows the garbage collection time to recover the drive and free up space TRIM has not been able to deal with. For all other windows based OS with no TRIM support...The simple answer is an application called Wiper.exe. The latest version available to use is 0525 and is linked here for download

Reptillian77 wijzigde deze reactie 19-01-2011 10:28 (24%)

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Embargo schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 22:52:

DVD writer -
Allereerst is het belangrijk om even te weten in welk pci-e slot je de Revodrive in eerste instantie gebruikt hebt want soms kan dit ook nog wel eens uitmaken zoals je in de startpost ziet bij compatibele moederboarden en de slots die men gebruikt heeft. Je zou bijvoorbeeld al eens bij wijze van proef kunnen proberen de Revodrive eens op het 1ste pci-e slot te plaatsen en dan de videokaart op je 2de pci-e slot, en dan eens proberen of je nog die foutmeldingen krijgt.

Een ander punt wat ik lees in je post is dat de temperatuur opeens omhoog loopt van je cpu en eerlijk gezegd denk ik dat dit los staat van de Revodrive, dit omdat ik dat zelf hier bij mijn eigen pc eigenlijk nooit meegemaakt heb. Eigenlijk zelfs integendeel dat het cpugebruik bij mij nagenoeg nihiel is met de Revodrive dus ik denk dat dit meer iets is van misschien een cpukoeler die niet helemaal goed op de cpu zit, of dat er misschien teveel koelpasta aangebracht is.

In verschillende postst heb ik vaker wel het P7P55D board zien langskomen waarbij problemen waren en dan zonder een Revodrive dus je zou ook al eens kunnen proberen wat het board doet wanneer je er alleen even een harddisk op aansluit en daar dan Windows7 op installeerd. Je moet gewoon even gaan uitsluiten dat het aan de Revodrive ligt of aan het board zelf omdat de problemen telkens weer terugkeren ondanks dat je een nieuwe Revodrive gekregen hebt.

Overigens neem ik aan dat je wel de laatste nieuwe drivers van de OCZsite zelf gedownload hebt en dan nog gelet hebt op het volgende wat ik in mijn startpost geschreven heb namelijk : " Tot slot vond ik wel in apparaatbeheer een Silicon Image's Pseudo Processor Device met een uitroepteken staan waarna ik handmatig de driver vanuit het mapje met OCZ drivers heb geinstalleerd en deze zich vervolgens richting systeemapparaten verplaatste en dan werkend. ".

Dan nog even een opmerking wat TRIM support betreft is het ook nog eens zo ondanks dat een andere poster het tegensprak en dit volgens hem absoluut niet kon, dat je vanuit het BIOS van de Revodrive de Revodrive opnieuw kan formatteren. Je kan zelfs de 2 RAID partities verwijderen en daarna weer nieuwe RAID partities aanmaken en op dat moment heb je weer een volledig frisse Revodrive, hetgeen door OCZ zelf aangeraden word om dit bv eens in het half jaar te doen.

Evenzogoed is het zo dat die degradatie echt bijna te verwaarlozen valt zoals ik al eerder schreef aangezien ik nu al bijna 4 a 5 maanden werk met de Revodrive en de pc nog steeds snelheden van dik boven de 400 Mbps haalt met zowel lezen als schrijven.En verder ben ik het helemaal eens met Reptillian77 en mensen zich wat gek laten maken door dat hele TRIM verhaal en allerlei spookverhalen van Revodrives die zelfs onder de snelheid van een harddisk zouden gaan degraderen.

Roel1966 wijzigde deze reactie 19-01-2011 16:50 (3%)

• Embargo
  • Laatst online: 21-01-2011
Bedankt voor de reacties tot nog toe!
Ik heb wel degelijk de laatste drivers. De laatste BIOS staat er ook op.
Het installeren liep van een leien dakje.
Mijn mobo had deze 'problemen' niet VOOR de Revodrive?
De temperatuur zou inderdaad wel van de (slechtgeplaatste) koeling kunnen komen, volledig mee eens.
Ik heb mijn RAM geheugen al uitvoerig getest, geen problemen gevonden.

De Revodrive zit in slot 1 en de graka in slot 2 (Zo wordt het ook aangeraden)
update : slots gewisseld : geen merkbaar verschil ... so far
Hier enkele foutmeldingen : (screenshots) Waar te beginnen?

http://i45.photobucket.co...ambozo_bucket/screen2.png

http://i45.photobucket.co...ambozo_bucket/screen1.png

Kan ik nog iets in de BIOS aanpassen?
Hartelijk dank!

Embargo wijzigde deze reactie 19-01-2011 21:40 (54%)

• Dizzy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 05-10 18:11

Dizzy

Where am I?

Crap, er zijn echt teveel varianten op de asus p7p55d-e
Ik heb dus zelf de p7p55d-e (zonder premium, deluxe, pro of evo)
iemand enig idee of die het ondersteunt?

verder heb ik de handleiding doorgenomen en op de website gekeken, maar weet eigeniljk niet waar ik concreet op moet zoeken voor de revodrive support. Boot from pci-e wordt niet echt genomed als optie wat ik gezien heb.

Iemand die weet of de asus p7p55d-e ondersteunt wordt?

Steam Profile Core I7 7700K / 32 GB / GTX 1080 / Rift S / XPS 15 9550

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Embargo schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:59:
Bedankt voor de reacties tot nog toe!
Ik heb wel degelijk de laatste drivers. De laatste BIOS staat er ook op.
Het installeren liep van een leien dakje.
Mijn mobo had deze 'problemen' niet VOOR de Revodrive?
De temperatuur zou inderdaad wel van de (slechtgeplaatste) koeling kunnen komen, volledig mee eens.
Ik heb mijn RAM geheugen al uitvoerig getest, geen problemen gevonden.

De Revodrive zit in slot 1 en de graka in slot 2 (Zo wordt het ook aangeraden)
update : slots gewisseld : geen merkbaar verschil ... so far
Hier enkele foutmeldingen : (screenshots) Waar te beginnen?

http://i45.photobucket.co...ambozo_bucket/screen2.png

http://i45.photobucket.co...ambozo_bucket/screen1.png

Kan ik nog iets in de BIOS aanpassen?
Hartelijk dank!
Mij valt al meteen iets op namelijk je hebt de s-ata controller in het bios nog op IDE staan en die zou ik als eerste eens op AHCI gaan zetten. Wel moet je dan even Windows7 tweaken omdat hij nu op IDE mode geinstalleerd is en voor AHCI is er een tweak nodig in het register. Hieronder staat een link waarin staat hoe je dat kan veranderen in je register echt dit doen als het bios nog in ide mode staat.

http://lecciones.batiburr...hci-sata-en-windows-7.htm

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Dizzy schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:17:
Crap, er zijn echt teveel varianten op de asus p7p55d-e
Ik heb dus zelf de p7p55d-e (zonder premium, deluxe, pro of evo)
iemand enig idee of die het ondersteunt?

verder heb ik de handleiding doorgenomen en op de website gekeken, maar weet eigeniljk niet waar ik concreet op moet zoeken voor de revodrive support. Boot from pci-e wordt niet echt genomed als optie wat ik gezien heb.

Iemand die weet of de asus p7p55d-e ondersteunt wordt?
Normaal gesproken zou het op jou board ook moeten werken aangezien die extra termen vaak ook iets zegt over uitbreidingen van het board maar het chipset blijft het P55 chipset. Wel moet je dan erop letten dat je eventuele extra controllers zoals S-ATA 6 Gb controllers uitschakeld want soms kan dat conflicten opleveren.

Dit is overigens ook nog een tip voor Embargo om eens te kijken of je geen extra S-ATA controllers zoals ik al hierboven schreef hebt ingeschakeld want dat is wel bekend dat die in combinatie met de Revodrive problemen KUNNEN veroorzaken maar dit niet altijd zo is.

• Reptillian77
Ik wil even melden dat de Revodrive X2 perfect werkt op de Sabertooth P67.
Eerste PCI-Express slot zit de videokaart in en de tweede de Revodrive.

• DMT
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-09 12:19

DMT

quote:
CiPHER schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:01:
[...]

Dat is de Silicon Image RAID BIOS, dat is wat anders dan formatteren in de zin van een Secure Erase uitvoeren om zo de performance te herstellen naar fabriekscondities. OCZ heeft hiervoor instructies die van Linux gebruikmaken, om zo de Windows-only Silicon Ima.......
CiPHER, thanx voor je duidelijke uitleg en verhelderende reacties in je posts in dit topic!

• dreku88000
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:17
quote:
Roel1966 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:30:
[...]

...

Maar ook nu wil ik er toch weer op wijzen dat dit topic niet bedoeld is voor bovenstaande opmerking en mijn bedoeling is om gebruikerservaringen hier bijelkaar te brengen, dus nogmaals wanneer je NIET in het bezit bent van een Revodrive dan gelieve ook niet te reageren in dit topic en hiermee wil ik een hele discussie beeindigen.
Ik zie je meerdere malen bovenstaande opmerking noemen richting Cipher ea, maar als je dit topic enkel voor mensen houdt die zelf een Revodrive hebben, wordt het dan misschien geen tijd om eens (een) benchmark(s) te plaatsen? Want als iemand een post schrijft op basis van reviews en info van internet kom je weer met bovengenoemde opmerking aan... :X Ik zou voorstellen dat de mensen die een Revodrive hebben, dan ook de moeite nemen om een uitgebreide review op GoT te plaatsen. Tot nu toe zie ik slechts 2 beknopte reviews, zonder onderbouwing, en die komen niet van jou. Van jou zie ik niets van info over je drive op Tweakers, behalve de gevoels-prestaties die in dit topic staan..

Wat ik ook mis bij jou (als we het over benchmarks hebben) is dat je in het begin met een nieuwe drive geen benchmark hebt gedaan, omdat dat zogezegd geen eerlijke bench zou zijn met een (bijna) lege drive. Vervolgens heb je de drive nu enkele maanden in gebruik en zie ik hier nog steeds geen benchmark oid. Wèl zeg je dat je nagenoeg geen prestatie verlies/ niets van degradatie van de drive merkt. Waar baseer je dat dan op? Fingerspitzengefül? Benches heb je niet gedraaid, dus...

Ik hoop dat je mijn punt begrijpt, je wilt een topic speciaal door gebruikers van de Revodrive, maar er staat geen enkele bench in die je zelf hebt uitgevoerd. Ook staan er geen echte gebruikerservaringen te lezen, behalve problemen tijdens installatie van Windows en gevoelsprestaties. De mensen die dit topic dus doorlezen als ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar nuttige info omtrent aanschaf van een dergelijke drive, moeten het dus nog steeds doen met info die ze elders op internet vinden. :F

Lenovo Yoga 13

• Roel1966
  • Niet online
Ik begrijp zeker je punt echter heb ik dit topic niet zozeer opgezet om te laten zien hoe goed de Revodrive zou presteren want ik denk dat dit ondertussen wel duidelijk is dat de Revodrive goed presteerd. Mijn opzet was en is dus veel meer mensen te helpen die met compatibiliteitsproblemen zitten en hun Revodrive niet werkt.

Het is inderdaad misschien een goed idee om een goede review te schrijven echter vind ik zelf dat hiervoor tijd moet worden uitgetrokken en dat schoot er de laatste tijd een beetje bij in. Maar de hoofdzaak van dit topic is in elk geval puur bedoeld voor mensen die al in het bezit zijn van de Revodrive en niet direct bedoeld voor aanschaf ervan.

• Bibosjakie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-10 17:09
Ik overweeg om een OCZ revodrive 120 GB aan te schaffen. Ik wil echter graag vooraf weten of die zal werken op mijn moederbord.
Het betreft een Asrock 870 extreme 3 moederbord.

Kunnen jullie mij van advies voorzien. Alvast bedankt.

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Bibosjakie schreef op zondag 20 februari 2011 @ 11:14:
Ik overweeg om een OCZ revodrive 120 GB aan te schaffen. Ik wil echter graag vooraf weten of die zal werken op mijn moederbord.
Het betreft een Asrock 870 extreme 3 moederbord.

Kunnen jullie mij van advies voorzien. Alvast bedankt.
Ik heb het eens nagezocht maar nog geen ervaringen gevonden op het OCZ forum met dit specifieke board, maar wel dat er hier en daar problemen zijn met AMD chipsets. Op de Intel boarden werkt de Revodrive veelal wel maar er is dus geen garantie dat het op jou board zal werken en je het helaas zal moeten gaan uitproberen. Zou wel leuk zijn als je dan je ervaringen hier wilt schrijven zodat andere tweakers ook meteen weten of het werkt, en eventuele tips die je opgedaan hebt bij het installeren.

• Triss
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-03-2018
Dus bij deze wil ik effe men ervaring meedelen :)
Handig voor andere die deze problemen ook ondervinden.
Ik heb me dus ook een revo drive aangeschaft.
De gewone REVO 120Gb.

Ik had hier nog geen pcix slot voor. Dus heb me ook een nieuw mobo etc aangeschaft.
Lomp dat ik was, heb ik niet naar de lijst gekeken met compatible moederborden voor de revo.
Men mobo is eentje voor amd cpu's.
Asus M4A88TD-V EVO/USB3 met 8Gb ram, en een Phenom 2 955 (quadcore).
Met windows 7 64x.

Zoals te verwachten, kreeg ik veel vervelende bluescreens bij het installeren.
En was windows nagenoeg niet te installeren. Na wat zoek werk, heb ik voor mezelf de enigste methode gevonden, om hem aan de praat te krijgen.
Nu is hij heel stabiel, geen enkel probleem meer.

Heb het volgende moeten doen.
- Bios upgrade naar de laatste nieuwe versie.
- Alle energie besparende functies uitgeschakeld voor de pxi-express poorten.
- Alle harde schijven los gekoppeld, en in bios de sata op IDE gezet.
- windows kon nu geinstalleerd worden via de dvdrom drive.
- Kreeg terug bluescreens wanneer je de tijdzone moet goed zetten.
- De wizzard wat sneller doorlopen, en je kunt in windows.
- in windows onmiddelijk het energiebeheer schema op hoge prestaties gezet. (zodat de energiebesparende functies van de pci-x sloten uitstaan in windows).
- de reghack uitgevoerd om terug op AHCI te zetten.
- reboot, en in bios sata terug op AHCI zetten.
- alle drivers geinstalleerd, weer bluescreen op de usb3.0 driver
- na reboot, usb 3.0 wel goed geinstalleerd.
- pagefile op statisch gezet, system recovery uitgezet.
- SP1 voor windows 7 geinstalleerd.

En nu is hij heel stabiel, geen problemen meer voor gehad.

Het is een hel om het te installeren. Maar eens het draait. Is het zeer snel.
Met hddspeed, snelheden tot 500MB/sec. Dit vind ik heel netjes ;)

Mijn enigste zorg is nu, wat gebeurt er na een bepaalde periode? Gaat hij heel traag werken?
Misschien het beste een image van de harde schijf nemen?

Wat ik ook merkte tijdens mijn hel om het te installeren.
Er was al 50GB op geinstalleerd. Ik draai de setup van win7 opnieuw, verwijderd de partities en installeer alles opnieuw. Bij het copieren van de bestanden komt hij een deftige error geven. Ben effe kwijt de welke. Maar je krijgt ongeveer dezelfde wanneer je harddisk bijna stuk is.
Nadien terug reboot, de revo uit de raid gehaald, een full format gedaan via het raid programma van de revo.
Terug een install gedaan, toen copierde hij perfect.

Support engineer

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Ik zou dit apparaat zelf nu sowieso niet meer aanschaffen gezien het feit dat er gewoon S-ata600 SSD's uitkomen. Lijkt mij een stuk makkelijker werken dan dit apparaat.

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Roel1966
  • Niet online
quote:
Catch22 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:22:
Ik zou dit apparaat zelf nu sowieso niet meer aanschaffen gezien het feit dat er gewoon S-ata600 SSD's uitkomen. Lijkt mij een stuk makkelijker werken dan dit apparaat.
Tot nu toe zijn er buiten de Crucial SSD's nog geen SSD's die de volle snelheid leveren van de s-ata 6 GB dus het loont zich toch nog wel degelijk voor een Revodrive aan te schaffen. Probleem is ook nog dat niet alle s-ata 6 GB controllers optimaal werken en er ook bekende problemen met de Crucial SSD's zijn in combinatie hiermee.

@Triss, wat betreft de degradatie op langere termijn kan ik je al geruststellen dat dit heel minimaal is en het in het normale gebruik zelfs eigenlijk nauwelijks merkbaar is. Zelf werk ik nu al ongeveer 4 maanden met de Revodrive 120 GB waarbij ik dagelijks wel tussen de 8 a 10 uur gebruik maak van de pc. Ook heb ik verder nog geen herinstall gedaan van Win7 en dus verder niet opnieuw geformatteerd, en desondanks werkt ie eigenlijk nagenoeg gelijk als in het begin.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-10 10:49

XanderDrake

Genetics is the key

Ik heb meerdere "endurance" reviews gelezen over de Z-drive en de Revodrive, en geen van alle melden reducties in snelheden en performance na maanden van gebruik. Hoe dit kan zonder TRIM is niet geheel duidelijk, controller level garbage collection misschien?
In ieder geval, iedereen die dit leest kan er iig van uit gaan dat je niet zomaar genaaid wordt mbt lees en schrijf snelheden. Dat in tegenstelling tot wat sommige in dit topic beweren. Soms is de praktijk anders dan de theorie.

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• CiPHER
Als je zulke 'endurance' tests doet door nulletjes te schrijven, veroorzaak je geen degradatie op Sandforce controllers. Je moet dus wel echte data gebruiken. Veel reviews stinken daarin, omdat ze nog oude versies van IOmeter gebruiken. Zo ook reputabele sites zoals StorageReview.

• Roel1966
  • Niet online
Zoals hierboven al beschreven hebben inderdaad de Sandforce controllers minder last van degradatie in tegenstelling dan tot bv de Intel SSD's waarbij dit in de praktijk ook reuze mee viel vanuit mijn bevindingen. Ook wat betreft de Revodrive kan ik mensen geruststellen dat je in de praktijk er nagenoeg niets van merkt van enige degradatie.

De problemen die vooral in het begin met de Revodrive zijn ontstaan en waarvan genoeg meldingen gemaakt zijn kwam hoofdzakelijk doordat er een slechte batch op de markt is gekomen. Wanneer je zoals ik dan een Revodrive van de goede batches hebt dan zal je zeker niet tegen allerlei vage problemen aan lopen.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-10 10:49

XanderDrake

Genetics is the key

Ik neem aan dat de snelle introductie van de Revodrive X2 te maken hebben met de installatie problemen van de eerste Revodrive. Die is ook weer een heel stuk sneller en heeft meer IOps.

Ik denk dat ik persoonlijk geen problemen zou hebben met een Revodrive, naast de complexe installatie procedures tenminste. Als primairy bootschijf en games installatie schijf, zal er niet heel veel data per keer worden geschreven worden. Om de 1 a 2 jaar zal ik de drive toch sowieso formatteren voor de snelheid van het OS (Win 7), dus dan begin je weer blanco.

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Roel1966
  • Niet online
quote:
XanderDrake schreef op zondag 20 maart 2011 @ 19:15:
Ik neem aan dat de snelle introductie van de Revodrive X2 te maken hebben met de installatie problemen van de eerste Revodrive. Die is ook weer een heel stuk sneller en heeft meer IOps.

Ik denk dat ik persoonlijk geen problemen zou hebben met een Revodrive, naast de complexe installatie procedures tenminste. Als primairy bootschijf en games installatie schijf, zal er niet heel veel data per keer worden geschreven worden. Om de 1 a 2 jaar zal ik de drive toch sowieso formatteren voor de snelheid van het OS (Win 7), dus dan begin je weer blanco.
De latere generatie Revodrives hadden die problemen bijna niet meer maar wat wel opvallend is/was dat vooral de moederboarden met AMD chipsets moeite hadden met de Revodrive. Veelal werkte het wel op de moederboarden met een Intel chipset zoals dan ook in mijn geval op mijn X58 moederboard.

Op zich is de installatieprocedure niet zo heel ingewikkeld en meer een kwestie van een aantal weetjes, waarna je eigenlijk met een paar simpele extra handelingen de Revodrive geinstalleerd hebt. Er zijn wel heel complexe handleidingen in omloop geweest maar dit was vaak voor boarden die niet helemaal compatibel waren.

Wanneer ik bekijk bij bv mijn moederboard ( Asus P6X58 Premium ) was het een kwestie van hooguit een paar minuten extra werk om de Revodrive bootable te maken, waarna eigenlijk de rest van de installatie normaal verliep zoals bij een gewone SSD.

• killer2
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-10 15:35
krijg deze week hopelijk mijn Revodrive X2 960gb en zal hem als boot disk installeren en eens kijken hoe die installatie gaat....wordt vervolgd..:)

• Roel1966
  • Niet online
quote:
killer2 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:44:
krijg deze week hopelijk mijn Revodrive X2 960gb en zal hem als boot disk installeren en eens kijken hoe die installatie gaat....wordt vervolgd..:)
Ik ben inderdaad benieuwd hoe de installatie verloopt maar wanneer je een Intel chipset op je moederboard hebt en het een recent board is dan verwacht ik niet al te veel moeilijkheden. Wel al een tip vooraf namelijk zorg dat je bios up to date is en bv Marvell S-ATA 6 GB controllers raad ik aan om die uit te schakelen. Het wil namelijk nog wel eens dat die extra controllers problemen kunnen veroorzaken maar dit is niet per definitie zo.

Roel1966 wijzigde deze reactie 22-03-2011 16:45 (3%)

• Rick-Jan
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18:58

Rick-Jan

always connected

Hier mijn review van de revodrive 50gb!

pricewatch: OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 50GB

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

quote:
Roel1966 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 16:44:
[...]

Ik ben inderdaad benieuwd hoe de installatie verloopt maar wanneer je een Intel chipset op je moederboard hebt en het een recent board is dan verwacht ik niet al te veel moeilijkheden. Wel al een tip vooraf namelijk zorg dat je bios up to date is en bv Marvell S-ATA 6 GB controllers raad ik aan om die uit te schakelen. Het wil namelijk nog wel eens dat die extra controllers problemen kunnen veroorzaken maar dit is niet per definitie zo.
Bios is heel nieuw en logisch dat als ik killer2100 heb steken dat onboard lan disabled is in bios,

en met revodriveX2 de onboard raid (marvel) disable

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Heeft iemand dit ding geprobeerd met NexentaStor/FreeBSD/OpenSolaris in combinatie met ZFS als slog/l2arc? Ik ben namelijk bijzonder benieuwd of dit ondersteunt is, zover ik het begrijp uit Cipher z'n posts is dat zolang er support is voor die sil controller in je OS dat het zou moeten werken.

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

??????

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• CiPHER
@analog_

Dit product is uitstekend geschikt voor de L2ARC functie van ZFS. Silicon Image wordt ook uitstekend ondersteund onder BSD; weet niet helemaal zeker hoe dat zit onder Solaris platform. Voordeel van Silicon Image onder BSD is dat het een normale AHCI controller is; zonder FakeRAID dus.

De voordelen zijn dat deze controller TRIM ondersteunt (ja, ook met 4 controllers in RAID0). ZFS zelf ondersteunt geen TRIM, wat overigens ook nauwelijks nut heeft door copy-on-write architectuur. Maar je kunt wel regelmatig de performance resetten met een eenvoudig commando (newfs -E /dev/stripe/SIL).

Onder Linux en BSD wordt deze controller als een AHCI controller gezien met 4 poorten, op elke poort zit een Sandforce SSD. Bijna gelijk aan 4 kleine SSDs aansluiten op je onboard SATA dus. Heel anders is het wanneer je Windows gebruikt - dan zit je vast aan de slechte kwaliteit FakeRAID drivers van Silicon Image, zoals te zien is met AS SSD die de driver weergeeft die gebruikt wordt voor de RAID0-volume.

Onder BSD kun je de vier SSDs los gebruiken, of als RAID0; wat je wilt. Je kunt er alle combinaties maken en het gedraagt zich exact hetzelfde als vier losse SSDs; dat is technisch ook wat het product is hardwarematig, de Windows-drivers verhullen dit voor de gebruiker maar onder Linux/BSD zie je wat de hardware daadwerkelijk is.

Nadeel is wel dat het een PCI-X controller is die naar PCI-express wordt omgezet met PLX bridgechip, dat is in principe niet erg chique wat de latencies ietwat kan doen laten toenemen. Ook is deze SSD niet veilig voor gebruik van SLOG functie. Voor dat laatste heb je een SSD met supercapacitor nodig, zoals Intel 320/510 series. De SSDs in mirror draaien is geen garantie dat corruptie niet op meerdere SSDs plaatsvindt. Als L2ARC is dit product echter wel zeer geschikt en het gebruik van L2ARC is altijd veilig - ook als de SSD corruptie vertoont.

Persoonlijk denk ik dat je evengoed meerdere kleinere SSDs kunt gebruiken, maar voordeel is dat je met dit product geen SATA poorten hoeft op te offeren. Doordat het product een boot ROM heeft, kun je wel problemen krijgen als je meerdere controllers hebt op je moederbord die zich in de option ROM nestelen - die maar een beperkte grootte heeft en bij teveel controllers kun je dan niet booten. Dit geldt niet voor normale onboard controllers die in non-RAID modus draaien.

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

OCZ vermeld toch bij hun product informatie dat revodriveX2 geen trim ondersteund ?

• CiPHER
Onder Windows ja, omdat je dan de Silicon Image FakeRAID drivers gebruikt. Onder Linux en BSD is het gewoon een AHCI controller en ondersteunt hij ook TRIM.

OCZ heeft ook een methode om de performance te resetten (secure erase) wat je in Linux uitvoert. Dus ook al is de algemene gedachte dat TRIM op RAID niet werkt, geldt dit enkel voor Windows platforms. Windows beschouwt RAID namelijk als een SCSI volume, en SCSI kent (nog?) geen compatible TRIM commando wat werkt voor SSDs.

Dus pas onder Linux/BSD wordt de Revodrive een stoer product, als ze nou SF2000 controllers (500MB/s+) zouden gebruiken en een LSI controller, dan zit je aan max 8 * 500MB/s = 4GB/s random read! :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iket-1987
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 04-06-2011
Ik heb ook een OCZ RevoDrive erin gezet, alleen bij mij krijg ik wanneer ik kies voor de installatie van W7 64bit geen station te zien na laden van stuurprogramma. Ik heb toch echt de juiste driver gekozen.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

steek eens in ander slot op mobo indien mogelijk, en kijk na je bios settings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iket-1987
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 04-06-2011
Als ik kies voor de 32 bit windows installatie en vervolgens de 32 bit driver laadt bij 'stuurprogramma laden' wordt hij wel zichtbaar en kan ik windows als 32 bit probleemloos installeren. Het probleem blijft de driver voor de 64 bit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

ooowwww, das raar

vapo_chiller wijzigde deze reactie 04-05-2011 22:25 (50%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptillian77
Ik ben juist blij dat ik van mijn Revodrive X2 af ben!
Het is een grote teleurstelling naar mijn persoonlijke ervaring en zoals ik ook bij veel gebruikers gelezen heb in het OCZ forum.

Ik heb de Revodrive X2 gehad op mijn Sabertooth P67 en daarna op mijn Maximus 4 Extreme moederbord. Op allebei de moederborden had ik heel vaak na een koude boot een CHKDSK error en 1 keer in de week was dit zo erg dat ik verplicht een back-up moest terugzetten omdat de partitie teveel was beschadigd. Zonder back-up geen Windows dus. Na vele discussies in forums van Asus blijkt dit te komen doordat de moederborden te snel de stroom van de PCI lanes eraf halen en dus de Revodrive te snel wordt afgesloten zonder dat Windows zich netjes heeft kunnen afsluiten. Het gaat om secondenwerk maar toch.

Buiten dat was de write ook zeer laag op allebei de moederborden wat ook terug te vinden is van andere gebruikers in het OCZ forum. Read was wel snel in de 16x sloten.

Revodrive X2 teruggebracht en met bijbetaling omgeruild voor twee OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120GB.
Ik heb ze niet in raid-0 staan omdat ze al snel genoeg zijn als enkel. Praktijk bevestigd dit.
Wat een verademing zeg. Geen CHKDSK fouten meer en de write is twee keer zo sneller als ik met de Revodrive X2 had.

Zoek maar op Google http://www.google.nl/sear...=UTF-8&q=chkdsk+revodrive
Je kan beter naar mijn mening een Vertex 3 MAX IOPS nemen in plaats van de Revodrive x2 en je hebt nog TRIM support in Windows 7 ook. Als je de Revodrive X2 makkelijk wilt verslaan moet je twee Vertex 3 MAX IOPS in raid-0 zetten.
http://www.ocztechnologyf...x-IOPS-on-Eurocom-Neptune
Bekijk de resultaten maar.

Single http://homeservershow.com...ps-first-impressions.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

maar je kunt de raid onboard van de RevodriveX2 ook zelf configureren hoe de raid moet werken.

raid0 raid1 jbod, blocksize.

daarmee kun je beste performance of beste config voor jezelf uitzoeken.

Ivm te snel stroom van mobo af voor revodriveX2 afgesloten is, is eenvoudig op te lossen.
Condensators op je 12v lijnen zetten (tssnstukje).

als ik mijn pc afsluit, en staat volledig uit, blijven alle led's en pompen nog even branden/draaien door de opslag in al die condensators, dus denk dat ik wel minder probleem zal hebben kwa dat stroom geval ;)

zullen zien he?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptillian77
quote:
vapo_chiller schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 08:38:
maar je kunt de raid onboard van de RevodriveX2 ook zelf configureren hoe de raid moet werken.

raid0 raid1 jbod, blocksize.

daarmee kun je beste performance of beste config voor jezelf uitzoeken.

Ivm te snel stroom van mobo af voor revodriveX2 afgesloten is, is eenvoudig op te lossen.
Condensators op je 12v lijnen zetten (tssnstukje).

als ik mijn pc afsluit, en staat volledig uit, blijven alle led's en pompen nog even branden/draaien door de opslag in al die condensators, dus denk dat ik wel minder probleem zal hebben kwa dat stroom geval ;)

zullen zien he?
Ja, het is mogelijk maar er is nog een nadeel van de Revodrive X2.
Als je een enkele videokaart gebruikt draait deze op 16x.
Na het inprikken van de Revodrive in een van de 16x sloten zal de videokaart op 8x gaan draaien.
Voor gamers niet echt de bedoeling. Met de Maximus 4 Extreme was hier een trucje voor om de Revodrive X2 in het bovenste 16x slot te steken en de videokaart in het tweede slot.
De videokaart draait dan op de NF200 chipset 16x maar dit schijnt ook weer niet optimaal te zijn vanwege de "added latency".

Het lijkt er gewoon op dat de techniek nog in de kinderschoenen staat.

Hier nog een bericht van 2010 over het afsluit probleem met de Revodrive en nog steeds niet opgelost door de fabrikanten.
The major issue with this drive is there is a problem shutting the computer down with it. If you completely shut down your computer the data is very likely to go corrupt. From what I have read up on it, you can only restart your computer and have to leave your computer on 24/7 without any power saving options in order to avoid corrupting the drive. OCZ and mobo manufacturers are apparently working together to come up with BIOS updates for the mobos or firmware/driver updates for the Revodrive to fix this issue.

Reptillian77 wijzigde deze reactie 06-05-2011 08:59 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icn
  • Laatst online: 21:30
Net wat reptillian77 zegt,vindt de revo drive ook wel tegenvallen,heb afgelopen woensdag de revo drive x2 240GB versie opgehaald bij my com,deze geinstaleerd en meteen getest in benchmarks vooral de write snelheden vallen me tegen in crystal disk mark en as ssd benchmark liggen de writes tussen de 250/290MB,s de leesnelheid ligt ook onder de maat deze blijven rond de 650 MB,s hangen in de atto benchmark kloppen de specificaties wel,maar overall lijkt het systeem trager te reageren tegenover de postville,s die hier in raid 0 draaiden,dus de revo gaat terug en draai dan wel met de postville totdat er iets beters uitkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

ivm je PciE lanes 16x en 8x, zal ik snel genoeg gaan merken mits ik deze op de Sr-2 ga steken met 7 PciE sloten (4x 16x en 3x 8x)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptillian77
quote:
vapo_chiller schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:43:
ivm je PciE lanes 16x en 8x, zal ik snel genoeg gaan merken mits ik deze op de Sr-2 ga steken met 7 PciE sloten (4x 16x en 3x 8x)
Ben benieuwd wat jouw ervaring zal worden na een week gebruik van de Revodrive X2.
Ik zit in je inventaris te kijken en op je website dus het testen zal absoluut gaan plaatsvinden :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

Wat ik nu zelf al gemerkt heb is dat De timing van opstarten van mijn mobo 80ms is, terwijl andere mobo's 100ms hebben van detectie van devices in de mobo sloten, waarbij ik dus mijn Killer2100 in slot 1 (16x) heb moeten steken en vga steekt in slot 3 (16x).

Als ik killer2100 onder vga steek, word hij niet snel genoeg in IRQ geplaatst in bios,
en kan dus bios van killer2100 niet opstarten en werkt dan ook niet in windows.

Daarom dit al boven vga moeten steken, en heb een vermoeden dat revodriveX2 ook boven vga zal moeten komen.
niet dat dat een probleem is met mijn aantal PciE sloten.

Maar ga het zeker uitvoerig uitproberen en testen inderdaad ivm de sloten en boot issue.

Bedoeling bij mij is dat er twee vga's (SLI) , revodriveX2 en killer2100 in moeten komen, en alles moet werken zoals het moet ;) en zou ik nog 1 PciE slot vrij moeten hebben (vga's duo slots)

vapo_chiller wijzigde deze reactie 06-05-2011 11:05 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptillian77
quote:
vapo_chiller schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:03:
Wat ik nu zelf al gemerkt heb is dat De timing van opstarten van mijn mobo 80ms is, terwijl andere mobo's 100ms hebben van detectie van devices in de mobo sloten, waarbij ik dus mijn Killer2100 in slot 1 (16x) heb moeten steken en vga steekt in slot 3 (16x).

Als ik killer2100 onder vga steek, word hij niet snel genoeg in IRQ geplaatst in bios,
en kan dus bios van killer2100 niet opstarten en werkt dan ook niet in windows.

Daarom dit al boven vga moeten steken, en heb een vermoeden dat revodriveX2 ook boven vga zal moeten komen.
niet dat dat een probleem is met mijn aantal PciE sloten.

Maar ga het zeker uitvoerig uitproberen en testen inderdaad ivm de sloten en boot issue.

Bedoeling bij mij is dat er twee vga's (SLI) , revodriveX2 en killer2100 in moeten komen, en alles moet werken zoals het moet ;) en zou ik nog 1 PciE slot vrij moeten hebben (vga's duo slots)
Ik heb al wat lopen spitten voor je:
EVGA Clasified SR-2 on revo 240 will NOT work smoot, infact its extraordinary slow
http://www.ocztechnologyf...e-motherboard-list/page28

Hou me a.u.b. op de hoogte wat jouw bevindingen dus zijn met de Revodrive X2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

oei, eens lezen wat ze daar zeggen.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptillian77
quote:
vapo_chiller schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:16:
oei, eens lezen wat ze daar zeggen.....
Lees deze ook even. Schijnbaar mag je de Revodrive X2 niet in een overgeklokt systeem draaien. In dit geval jouw moederbord.
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=982499&mpage=1

Deze vind ik ook net YouTube: Client Build 3: OCZ RevoDrive X2 960GB Problems with EVGA SR-2
Ok guys, it has been weeks since I did the overview of the workstation build for my client in Texas. And yes, as you can tell, I haven't completed the build. It turns out that the RevoDrive X2 is really bleeding edge technology that obviously has some flaws. I cannot recommend it to anyone unless they are an enthusiast that enjoys messing with the problems that come with that type of 'new' tech.

I was able to get the RevoDrive X2 to be the boot drive with the EVGA SR-2 motherboard with a lot of work, and just when I thought that I had beaten it, it through me a loop and now I have to RMA the device. Please watch the video and let me know what you think.

Reptillian77 wijzigde deze reactie 06-05-2011 11:25 (66%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

hij vraagt of er iemand is die RevodriveX2 in Oc setup heeft draaien, normaal mag dat gene verschil geven met ssd stock of Oc, zolang je maar van de PciE slot Mhz clock afblijft en op 100Mhz laat staan.

denk eerder dat ze bedoelen wanneer je het PciE slot gaan overclocken dat je problemen kunt krijgen met revo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptillian77
Wanneer ga je beginnen met de Revodrive X2?
Dan hou ik deze topic in de gaten.

Schijnbaar werkt het alleen in de allereerste pcie slot.
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=808359&mpage=1
Ik ben vooral benieuwd naar de chkdsk error.

I got my Revodrive X2 100 GB to work in SR2, I had a lot of trouble with it in the start and was about to send it back.
I had GFX card in the first pcie and the card in the 2 next pcie and that didn't work, i got it to boot at it, when I disbaled the integrated raid on the sr2 and then installed win7, but it would fail in the last boot of the installed and I then decided to try it in a Asus Rampage II motherboard and in that it worked great and would finish the install of win7 and all was great.
I then plugged it into the sr2 in the first pcie and it went straight into win7 and installed all the new devices for the motherboard and booted and have worked great since then, running now for 4 days, I will later try and move it back to pcie 2 or 3.
Im running, sr2, Xeon 5620 overclokked to 3.6 Ghz 200 Mhz fsb.
regards
Jonathan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icn
  • Laatst online: 21:30
Hierzo met de rampage 3 geen problemen ook met overclock geen, in de as ssd benchmark verschillen de score,s ook heel erg met de revo van 400 tot1100 points heb de retour afdeling van my com al een bericht gestuurd.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True