Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3QbS5IhUm5whmsewOQXxoJbj/full.jpg

Over dit topic
Dit topic is bedoeld voor discussies omtrent de OCZ Revodrive productserie; zowel eigenaren als niet-eigenaren mogen in dit topic reageren.

Wat is een OCZ Revodrive?
OCZ Revodrive is een PCI-express product bestaande uit een legacy FakeRAID controller van Silicon Image ofwel een Marvell SAS controller met daaraan gekoppeld 2 tot 4 keer een Sandforce SSD. Door Windows-only drivers ofwel de firmware bij Marvell SAS, wordt een opslagvolume gepresenteerd dat als één groot volume beschilbaar is. Het gebruik van RAID0 zorgt voor hogere snelheden dan de SSDs afzonderlijk.

Welke productseries zijn er?
OCZ Revodrive 1 en 2 bestaan uit een Silicon Image FakeRAID controller die door middel van Windows-only drivers de RAID functionaliteit toevoegt. Dit betekent dat je onder Windows één opslagvolume te zien krijgt, terwijl onder Linux/BSD de SSDs die achter deze controller zitten je individueel kunt aanspreken. Dit kan enkel omdat het FakeRAID betreft - waarmee gedoeld wordt op het feit dat de RAID functionaliteit enkel via Windows-only drivers wordt verzorgd. Onder andere operating systems werkt het als een normale SATA controller en dan krijg je dus ook de individuele SSDs te zien die op de Silicon Image controller zijn aangesloten.

OCZ Revodrive 3 bestaat uit een iets deftigere Marvell SAS controller. Dat is dus geen FakeRAID meer.

De Revodrives hebben hoge specificaties; zijn ze ook veel sneller dan normale SATA SSDs?
Doorgaans niet. Belangrijk om te weten is dat Revodrive gebruik maakt van Sandforce SSDs die compressie en deduplicatie toepassen. Dit betekent dat per SATA kanaal een snelheid van 250 (SATA/300) tot 500 (SATA/600) kan worden geclaimed, ook al doen de SSDs op deze kanalen slechts 60MB/s per stuk. De opgegeven specificaties zijn dus 'zero-write specs' die je enkel haalt met kunstmatige benchmarkutilities zoals ATTO. Met betere benchmarkutilities zoals AS SSD krijg je de 'echte' snelheden te zien en die zijn veel lager. Met name de kleinere Revodrives zoals de 120GB versie doen het zeer belabberd en zijn veel trager dan normale SATA SSDs. De 480GB+ versies doen het wel beter dan een enkele SATA SSD, maar zijn ook veel duurder.

Doorgaans kun je hogere snelheden behalen als je losse SATA SSDs in RAID0 plaatst; qua prijs mogelijk zelfs goedkoper en qua specs kom je dan boven een enkele Revodrive uit.

RAID0 is dat niet onveilig?
De Revodrive zelf maakt ook gebruik van RAID0. Bovendien doen SSDs afzonderlijk dit al op meerdere niveaus; zonder het principe van RAID0 - interleaving - zouden SSDs nooit zo snel kunnen zijn. RAID0 zelf is niet wat het onveilig maakt; maar kwetsbare lagen zoals RAID drivers kunnen het uiteindelijke opslagapparaat wel onbetrouwbaar maken. Dit is dan ook gebeurd met Revodrive 1 en 2 die met lage kwaliteit Silicon Image RAID-drivers talloze problemen kan veroorzaken, met name bootproblemen.

Is de Revodrive nu een echte PCI-express SSD?
Nee; het is een legacy-product bestaande uit legacy RAID controller met daaraan een SATA controller met daaraan twee of vier SATA SSDs. Door alle extra lagen wordt extra latency toegevoegd wat drukt op de daadwerkelijke snelheid. Een native PCI-express SSD heeft deze nadelen niet. Zogenaamde NVMe SSDs zijn dus superieur aan dit soort legacy-producten.

Is TRIM nu wel of niet mogelijk op Revodrive?
Hier bestaat veel onduidelijkheid over; waarvan een deel bewust is gecreëerd door OCZ toen ze bij de introductie van de Revodrive 3 spraken over hun eigen 'controller' wat enkel gemodificeerde firmware inhield. De melding over TRIM-ondersteuning is na enige tijd uit de producttekst verwijderd.

Alle drie de Revodrives ondersteunen TRIM, maar alle drie niet op Windows operating systems. Enkel onder Linux/BSD is het mogelijk om TRIM-ondersteuning te verkrijgen. Op Linux/BSD kun je met Revodrive 1 en 2 standaard TRIM krijgen omdat dit een FakeRAID-controller betreft die als een normale AHCI SATA controller functioneert wanneer je het onder een non-Windows OS gebruikt. Onder Windows worden de Silicon Image FakeRAID-drivers gebruikt; en die ondersteunen geen TRIM. Revodrive 3 werkt iets anders; de hardware kan TRIM ondersteunen; maar Windows ondersteunt geen TRIM op SCSI/SAS controllers. Onder Linux/BSD is het mogelijk om UNMAP als equivalent van TRIM te gebruiken.

Is dit een goed product om te kopen?
Dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Feit is wel dat de specificaties flink zijn opgeklopt door het gebruik van compressie en deduplicatie; in de praktijk is de snelheid veel lager. In veel gevallen komt die op het niveau van normale SATA SSDs en dan is de prijs die je betaalt voor dit product ook zeer hoog. Daarnaast zijn er veel gevallen van compatibiliteitsproblemen en corruptie met dit product. Dat kunnen redenen zijn om voor een 'normale' SATA SSD te kiezen.

Wil je een échte PCI-express SSD, is het raadzaam om te wachten op de native PCIe SSD producten onder de noemer NVM express (NVMe). Deze producten komen 2014/2015 op de markt en bieden talrijke voordelen die dit product niet kan bieden, omdat het geen native PCI-express SSD product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier kun je het verschil goed zien tussen een benchmark met incompressible data (links) en zero-write (rechts):

Revodrive 3 X2 240GB

Afbeeldingslocatie: http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2012/04/ocz-revodrive-3-x2-crystal-disk-mark.jpg

Sandforce SSDs zijn de enige die gebruik maken van compressie en deduplicatie; alle andere SSD controllers maken gebruik van pure performance zonder dergelijke trucs. In plaats van bijna 1000MB/s sequential write, is het dus net iets meer dan 300MB/s - een groot verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Revodrive 350 480gb ondersteund wel degelijk trim in windows vind het ook jammer dat je de Revodrive 350 niet beschrijft in je opening post :)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-static.zdnet.com/i/r/story/70/00/028822/ocz-revodrive-350-solid-state-drive-ssd-workstation-enterprise-620x455.jpg?hash=MGtlZwH2Am&upscale=1

Afbeeldingslocatie: http://1-ps.googleusercontent.com/h/www.thessdreview.com/wp-content/uploads/2014/04/626x271xOCZ-RevoDrive-350-PCIe-SSD-Crystal-DiskMark-Paired.png.pagespeed.ic.f-d4xrP2_I.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/808/bench/Transfer_02.png

Afbeeldingslocatie: http://www.nexthardware.com/repository/recensioni/928/immagini/OCZ-RevoDrive-350-AS-SSD-Score.png

Afbeeldingslocatie: http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2014/06/as-ssd-ocz-revodrive-350-480gb-ssd-custom-pc-review.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Revodrive 350 ken ik niet; ik weet niet wat voor hardware dat is. Dus logisch dat ik het ook niet behandel dan in de openingspost. Maar de openingspost kan natuurlijk nog worden uitgebreid. Dat de Revodrive 350 beter/sneller is dan zijn voorgangers, lijkt me ook logisch.

Toch wil ik waarschuwen dat je de 480GB versie benchmarkt; dat is inderdaad de versie die de meeste voordeel zal halen uit de 4 (?) controllers in RAID0, en zich dus duidelijk zal kunnen onderscheiden van SATA SSDs. Dat zal veel minder het geval zijn voor de 240GB en 120GB versies; in elk geval als je de incompressible writes met elkaar vergelijkt.

De benchmarks die je laat zien van de Revodrive 350 480GB zijn wel erg indrukwekkend. Toch wil ik ook hier waarschuwen dat heel hoge doorvoersnelheid (MB/s) maar beperkt nut heeft. Bij realistisch gebruik zal je processor bottleneck worden zodra er iets met die gegevens moet worden gedaan; zoals videobewerking of het inladen van gamedata. Bij kopiëeracties zal het wel voordeel bieden, maar alleen als je bronschijf ook zo snel is. Kortom, als je twee Revodrives hebt en data van de één naar de ander kopiëert, dan heb je zeker profijt van de hogere snelheden. Maar wanneer doe je dat?

De belangrijkste performancespec is tevens het laagste getal: de blocking random read performance. Die is doorgaans op 20 tot 30MB/s gecapped en is volledig afhankelijk van latency. Vandaar ook dat deze niet beter wordt bij het gebruik van RAID0/interleaving. NVMe - min of meer de opvolger van Serial ATA - zal de latency wel kunnen verbeteren. Daardoor kan de belangrijkste performance spec ook verbeteren en heb je naast hoge doorvoersnelheid ook superlage latency.

Met het steeds sneller worden van opslagmedia verschuift ook de bottleneck naar de rest van het systeem. Nu al heb je een gigantische bottleneck bij single threaded CPU performance; waarbij één CPU core maximaal belast wordt en de rest allemaal uit zijn neus staat te vreten. Bij een enkele SSD is dat al het geval; de grote HDD random seek bottleneck is compleet weggenomen met SSDs die tussen de 100 en 1000 keer sneller zijn met blocking random I/O. Dat is de reden waarom een SSD zo snel aanvoelt, en tevens de reden dat SSDs onderling nauwelijks te onderscheiden zijn qua subjectieve gebruikservaring.

Kortom, hoge cijfers in benchmarks betekent nog niet dat je netto ook iets hebt aan die performance. Een zeer druk belaste server met veel cores en software die de load over meerdere CPU cores kan verdelen, zal zeker de potentie van een extreem snelle SSD kunnen benutten. Maar voor consumenten is het totale overkill. Het is vooral het fijne gevoel wat mensen eraan overhouden om hoge cijfers te zien en te patsen met hoge benchmarks. Daar is verder niets mis mee; je kunt ook heel blij worden van subjectieve gevoelens ipv objectieve meetresultaten in realistische condities. Maar veelal zie je dat consumenten hun aankoop rechtvaardigen door te wijzen naar objectieve meetgegevens, terwijl zeer waarschijnlijk de subjectieve argumenten de doorslag hebben gegeven om over te gaan tot aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat mijn Core I7 4930k 6 core snel een bottel nek zal vormen .

Ik merk vooral met de installatie van windows en drivers en spellen en programma's veel verschil ik was altijd 2 vertex 4 in raid gewend die zitten nu op de enige 2 sata 600 poorten die mijn mobo heeft ben daarom ook blij dat mijn C schijf nu PCIe is omdat het geen extra sata poorten kost .

Nog een voordeel ten opzichte van de oude situatie is dat ik nu wel TRIM heb en dat niet had met de vertex setup .

Ik weet zeker dat dit binnen nu en 1 jaar door zal breken en goedkoper gaat worden sata 600 zit aan zijn dak

IK kijk niet echt naar de benchmark resultaten ik kijk meer naar de verschillen in resultaten met de vertex 4 setup en deze setup en die verschillen zijn groot .

Mijn praktijk ervaring is dat er zeker merkbaar verschil is tussen 2 vertex 4 in raid en de revo 350 .

Ik kan dit iedereen aanraden het enige is nu nog de prijs maar dat zal niet lang meer duren denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat voor een taken voor je met je PC uit dat je het verschil tussen een raid vertex4 en een revo 'voelt'? Een consument heeft hier toch nog niet veel aan? Ook een gamer niet lijkt mij. Ik heb een vector 256mb en die voelt niet veel sneller aan dan mijn vertex 180 (meten is wat anders natuurlijk) en mn hele systeem voelt gewoon zeer vlot aan. Fastboot functie aan op mn mobo en binnen 12 sec sta ik op mn bureaublad.. laad met multiplayergames (bf4) vaak als een van de eerste in (zal ook wel met mn 2400Mhz c9 reepjes te maken hebben), dus wanneer gaat zo'n (relatief dure) oplossing als een revodrive zin hebben. kan je dat verhelderen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 04:19:
Denk niet dat mijn Core I7 4930k 6 core snel een bottel nek zal vormen .
Ik denk dat je je daarin vergist. 6 cores met hyperthreading betekent 12 threads. Dat betekent dat je CPU al een 100% bottleneck kan vormen bij een CPU-belasting van 8,3 procent. Moderne processors hebben wel de beschikking over turbo core; om zo single threaded workloads te boosten, maar dat is maar een bescheiden boost. Een enkele SSD kan met gemak een 10GHz processor bottlenecken, dus dat jouw processor geen bottleneck zou vormen kan denk ik al snel richting het rijk der fabelen gewezen worden.

Vooral voor desktopapplicaties is dit een probleem; aangezien deze maar zeer beperkt gebruik kunnen maken van meerdere cores. Zo is de storage-backend van Windows ook single threaded. Maar met name het wat doen met de gegevens die van je SSD komen gaat het vaak mis. Met name serverapplicaties kunnen goed gebruik maken van parallellisatie en dus van meerdere CPU cores. Bij desktop applicaties is er veelal sprake van blocking I/O en processen met één thread die het grootste werk doet. Daarbij zal je CPU dus dé bottleneck zijn. Je SSD zal het in elk geval niet snel zijn; want die heeft een performance die in de buurt komt van RAM geheugenperformance. En iets moet de bottleneck zijn; als je het één sneller maakt betekent dit dat de bottleneck zich verlegt naar de overige gebieden als CPU en RAM performance.
Ik merk vooral met de installatie van windows en drivers en spellen en programma's veel verschil ik was altijd 2 vertex 4 in raid gewend
Was dat ook op de snelle machine die je nu hebt?
Nog een voordeel ten opzichte van de oude situatie is dat ik nu wel TRIM heb en dat niet had met de vertex setup.
Hoezo had je geen TRIM bij je RAID0 setup met twee Vertexen? Want Intel onboard RAID heeft gewoon TRIM bij recente drivers; evenals AMD. Dus dat mag het probleem niet wezen. Het is juist dat OCZ bij de Revodrive 350 de drivers heeft herschreven om TRIM-ondersteuning te bieden, zo heb ik kunnen lezen met wat googlen. Dat lijkt mij plausibel, want in jouw screenshot zie je duidelijk dat er ocz-drivers gebruikt worden. Dat kun je linksboven zien in de AS SSD benchmark.
IK kijk niet echt naar de benchmark resultaten ik kijk meer naar de verschillen in resultaten met de vertex 4 setup en deze setup en die verschillen zijn groot .
Maar dat blijft een subjectief gevoel. Ik moet hierbij denken aan de test met Coca Cola- en Persi-liefhebbers die bij een blindentest gemiddeld kozen voor de concurrent en niet voor hun eigen merk. Dit noemen we het Placebo-effect en dit is zeer sterk. Je hebt iets van 25 tot 40 procent performanceverschil nodig om dit Placebo-effect te overwinnen. Denk ook aan de nep-pil die wonderen kan verrichten. De menselijke psyche zit interessant in elkaar. ;)
Mijn praktijk ervaring is dat er zeker merkbaar verschil is tussen 2 vertex 4 in raid en de revo 350 .
Mijn objectieve ervaring en theoretisch inzicht zegt mij dat het verschil tussen de twee helemaal niet zo groot zou zijn en veel meer zal afhangen van de software. Een verse installatie zal sowieso veel sneller aanvoelen dat heeft verder niets me I/O performance te maken. SSDs zijn al zo snel dat de SSD zelden bottleneck is. Enkel met synthetische benchmarks die de SSD bestoken met I/O requests zo snel als de SSD aankan, terwijl de CPU verder niets te doen krijgt, kun je grote verschillen meten tussen twee opstellingen. Maar zodra je praktijktests gaat doen in eerlijke condities, zullen die verschillen zeer klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er werkelijk geen verschil is en of de revo drive is zelfs trager dan een gewone ssd warom is die dan in Gods naam gemaakt en op de markt gebracht ?

En als de benchmarks niks voorstellen waarom hebben we ze dan ?

Ik geloof niet in dat placebo effect in deze zaak

Jij wil met dit topic hellemaal geen resultaten en ervaringen horen jij wilt ze alleen maar de grond in boren je bent erg negatief was dat het doel van je topic ?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

millman schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 04:54:
Wat voor een taken voor je met je PC uit dat je het verschil tussen een raid vertex4 en een revo 'voelt'? Een consument heeft hier toch nog niet veel aan? Ook een gamer niet lijkt mij. Ik heb een vector 256mb en die voelt niet veel sneller aan dan mijn vertex 180 (meten is wat anders natuurlijk) en mn hele systeem voelt gewoon zeer vlot aan. Fastboot functie aan op mn mobo en binnen 12 sec sta ik op mn bureaublad.. laad met multiplayergames (bf4) vaak als een van de eerste in (zal ook wel met mn 2400Mhz c9 reepjes te maken hebben), dus wanneer gaat zo'n (relatief dure) oplossing als een revodrive zin hebben. kan je dat verhelderen?
Ga maar eens een illegale game van 50 gb unzippen dan merk je wel het verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

When Intel finally announced TRIM support for systems using RAID 0, 1, 5 and 10 setups, users with multiple SSDs and Intel motherboards couldn’t have been happier. Before this, TRIM was available for SSDs but only when single drives were used outside of a RAID environment.

The Rapid Storage Technology (RST) 11.2 driver update was rolled out to the public but the initial positive response was somewhat tempered when enthusiasts realized their X79 systems weren’t supported.

Wat ik al zei geen trim voor mij !!!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even als moderator: zou je alsjeblieft meerdere berichten in dezelfde post willen plaatsen? Het achter elkaar posten van meerdere berichten is normaliter not-done; zeker in jouw geval had het prima in één post gekund. Alvast dank!
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 05:19:
Als er werkelijk geen verschil is en of de revo drive is zelfs trager dan een gewone ssd warom is die dan in Gods naam gemaakt en op de markt gebracht ?
Producten worden niet op de markt gebracht omdat het objectief gezien nut heeft; maar omdat het verkoopt. Daarom is Sandforce ook zo populair geweest; omdat het verkopen van opgeblazen specificaties (aka 'leugens') zeer effectief is. De onwetende consument weet niet beter en als die moet kiezen tussen een Intel X25-M die technisch superieur is maar slechts 75MB/s write snelheid heeft, versus een - zeker in die tijd - inferieure Sandforce die een zero-write spec van 250MB/s (SATA/300) heeft, dan is de keuze snel gemaakt.

Het verleden heeft al veel vaker uitgewezen dat een technisch superieur product niet betekent dat het commercieel ook een succes wordt. Dat hangt veel meer af van marketing.
En als de benchmarks niks voorstellen waarom hebben we ze dan ?
Om objectief de potentie van de SSD vast te stellen. Een 20 centimeter lange penis hoeft ook niet automatisch voor meer seksueel genot te zorgen dan een jongeheer van 14 centimeter. Meer is niet altijd beter. Juist andersom: de latency is het belangrijkst, en daarvoor geldt hoe lager/kleiner hoe beter. ;)
Ik geloof niet in dat placebo effect in deze zaak
Is dat inderdaad een 'geloof' of iets wat met objectieve argumenten kan worden gestaafd? Er bestaat namelijk iets als de 'enthusiast consumer' en dat is precies waar dit product op wordt gericht. Daarbij wordt vooral ingespeeld op de subjectieve gevoelens wat uiteindelijk de koop zal beslechten, terwijl de enthusiast consumer vooral zal zeggen dat dit door objectieve meetresultaten komt. De waarheid is denk ik dat de objectieve meetresultaten niet objectief een koop rechtvaardigen, maar vooral bedoeld zijn om in te spelen op subjectieve gevoelens die voor de aanschaf van belang zijn. Psychologie is natuurlijk enorm belangrijk bij marketing; dat mag toch geen geheim wezen.
Jij wil met dit topic helemaal geen resultaten en ervaringen horen jij wilt ze alleen maar de grond in boren je bent erg negatief was dat het doel van je topic ?
Naar mijn eigen inzicht ben ik niet negatief; wel objectief. Dat betekent ook dat ik een hard oordeel kan vellen als ik van mening ben dat een product niet deugt. Ik krijg er niet voor betaald om die mening te hebben. Ik weet ook iets teveel van de materie - zo denk ik - om er subjectieve gevoelens bij te krijgen. Als je weet hoe iets werkt dan kijk je er anders tegenaan dan een consument die wel een aantal dingen weet maar nog niet tot de kern is doorgedrongen; daarbij zullen subjectieve zaken nog een grotere rol spelen. Als je tot de botte waarheid van dingen komt dan is opeens alle spanning eraf. En dan prik je ook gemakkelijk door allerlei marketing heen. De hele Sandforce zeepbel is wat mij betreft een grote farce en komt neer op misleiding van de consument. Dit soort PCIe producten zijn bedoeld om maximaal profijt te halen uit de Sandforce controller en zijn zero-write specs; daarom wordt er ook geadverteerd met de zero-write specs en niet de 'echte specs'.

Dat je die ook kunt behalen met twee SSDs in RAID0 voor een derde van de prijs is natuurlijk niet in het belang van OCZ om te vermelden. Objectief gezien is er weinig reden voor aanschaf van dit product. Qua prijs/kwaliteit-verhouding in elk geval niet. Ook qua betrouwbaarheid is het gemis van capacitors een zware wissel. Om die reden heeft OCZ ook weinig succes gehad in het aan de man brengen van hun PCIe producten buiten de consumer-markt, iets wat het wel geprobeerd heeft. Maar de zakelijke klanten zijn minder gauw te strikken; die luisteren eerder naar experts die hen de koude waarheid vertellen en kopen uiteindelijk een Intel of FusionIO-oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij zegt dus dat het OCZ zijn strategie is om zoveel mogelijk gebakken lucht aan de man te brengen ?

En verder op in je verhaal zeg je dat ze amper wat verkopen alleen aan een hier en daar enthousiaste dom oor .

Dus dan blijkt uit jou verhaal dat die strategie nutteloos is :) Een hele slechte strategie Dus.

Misschien heeft OCZ wel last van jou Placebo-effect lol Ze denken dat ze miljarden omzetten maar doen dat eigenlijk niet lol |:(

Ik geloof er niks van :z

Waarom zijn al de reviews die ik lees en bekijk op YouTube dan dol enthousiast over dit product ? zitten die allemaal in het strategie complot van OCZ lol ;w

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 08:51:
Jij zegt dus dat het OCZ zijn strategie is om zoveel mogelijk gebakken lucht aan de man te brengen ?
Ze zijn er anders wel vrij goed in gebleken. Wat betreft SSD's zijn Sandforce en OCZ nog net geen synoniem.
Waarom zijn al de reviews die ik lees en bekijk op YouTube dan dol enthousiast over dit product ? zitten die allemaal in het strategie complot van OCZ lol ;w
Je moet de de Revodrive een beetje zien als een Intel Extreme Edition: Mooi product, goede prestaties, maar de prijs ligt te hoog om een goede prijs/prestatie-verhouding te hebben. Het verschil is dan wel een beetje dat dual-socket-systemen op de consumentenmarkt praktisch niet aanwezig zijn, terwijl RAID een zeer betaalbare en toegankelijke oplossing is om de prestaties van SSD's en HDD's te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Revodrive 350 - 480GB totaal - 690 euro in de PW. Benchmarks uit post hierboven:

Afbeeldingslocatie: http://1-ps.googleusercontent.com/h/www.thessdreview.com/wp-content/uploads/2014/04/626x271xOCZ-RevoDrive-350-PCIe-SSD-Crystal-DiskMark-Paired.png.pagespeed.ic.f-d4xrP2_I.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2014/06/as-ssd-ocz-revodrive-350-480gb-ssd-custom-pc-review.jpg

Mijn LSI 9300-8i + 6x 840 pro 128 GB - 720GB totaal (heb zelf beetje extra overprovisioning)- 790 euro. Benchmarks:

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-05-11%20-%20004%20-%20CDM%20-%206%20x%20840%20pro.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-05-11%20-%20005%20-%20ASSSD%20-%206%20x%20840%20pro.PNG

Imho is een Revodrive zonde van je geld, te duur, niet flexibel en heeft sandforce controllers met geen goeie trackrecord. Check ook het verschil in acc. time... Zelf samenstellen is verruit de beste optie. En dan zijn de 840 pro's niet eens meer de nieuwste..

Vergeet ook niet dat je op z97 en x99 borden binnenkort 10 sata 600 poorten hebt en dan de ssd's native aan de intel controller kan hangen. Ik verwacht met 6 840 pro's nog beter scores dan dit terwijl je dan de kosten van de LSI niet meer hebt..

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 31-08-2014 11:54 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcm360 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:22:
[...]
Ze zijn er anders wel vrij goed in gebleken. Wat betreft SSD's zijn Sandforce en OCZ nog net geen synoniem.
[...]

Je moet de de Revodrive een beetje zien als een Intel Extreme Edition: Mooi product, goede prestaties, maar de prijs ligt te hoog om een goede prijs/prestatie-verhouding te hebben. Het verschil is dan wel een beetje dat dual-socket-systemen op de consumentenmarkt praktisch niet aanwezig zijn, terwijl RAID een zeer betaalbare en toegankelijke oplossing is om de prestaties van SSD's en HDD's te verbeteren.
Mee eens .
Maar de prijs zal in de toekomst zakken en PCIe SSD zullen dan populairder worden denk ik .
Maar inderdaad het is nu nog een hoop geld voor een mooi product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:44:
Revodrive 350 - 480GB totaal - 690 euro in de PW. Benchmarks uit post hierboven:

[afbeelding]
[afbeelding]

Mijn LSI 9300-8i + 6x 840 pro 128 GB - 720GB totaal (heb zelf beetje extra overprovisioning)- 790 euro. Benchmarks:

[afbeelding]
[afbeelding]

Imho is een Revodrive zonde van je geld, te duur, niet flexibel en heeft sandforce controllers met geen goeie trackrecord. Check ook het verschil in acc. time...
Ik zie 6x 840 pro schijven lol ik heb maar 2 sata 600 aansluitingen .
Heb je dan een raid controller kaartje gekocht ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:47:
[...]

Mee eens .
Maar de prijs zal in de toekomst zakken en PCIe SSD zullen dan populairder worden denk ik .
Maar inderdaad het is nu nog een hoop geld voor een mooi product.
PCI-e SSD's zullen inderdaad populairder gaan worden, omdat er nu fatsoenlijk voor de consument erop toegespitst gaat worden op het PCI-e platform.
Native PCI-e SSD controllers en het vooruit zicht op NVMe brengen eindelijk veranderingen

Nu zijn PCI-e SSD's zoals de Revodrive een overbodig complexe vermenging van RAID controller en SSD controllers. Alles draait op het AHCI protocol draait, dit zorgt ervoor dat interleaving methodes zoals RAID-0 weinig tot geen voordeel bieden voor de meeste standaard workloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:53:
[...]

Ik zie 6x 840 pro schijven lol ik heb maar 2 sata 600 aansluitingen .
Heb je dan een raid controller kaartje gekocht ofzo ?
Idd een controller kaart (lsi), maar dat is die revodrive eigenlijk ook. Maar daarom zei ik ook, tegenwoordig kun je met al die sata 600 poorten op nieuwe moederborden beter SSD's direct aan de intel controller hangen voor meer performance en minder kosten. (ik had zelf ook maar 2 sata 600 poorten maar wel behoefte aan veel sequentiele snelheid vandaar)

Maar als de samsung xp941 een indicatie is dan steek je binnenkort gewoon 1 of 2 van die m2 ssd's op een kaartje in een pci-e slot voor veel performance.

Maar het punt was dat een Revodrive overpriced is voor wat je krijgt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 31-08-2014 14:45 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:56:
[...]

Idd een controller kaart (lsi), maar dat is die revodrive eigenlijk ook. Maar daarom zei ik ook, tegenwoordig kun je met al die sata 600 poorten op nieuwe moederborden beter SSD's direct aan de intel controller hangen voor meer performance en minder kosten. (ik had zelf ook maar 2 sata 600 poorten maar wel behoefte aan veel sequentiele snelheid vandaar)

Maar als de samsung xp941 een indicatie is dan steek je binnenkort gewoon 1 of 2 van die m2 ssd's op een kaartje in een pci-e slot voor veel performance.

Maar het punt was dat een Revodrive overpriced is voor wat je krijgt. :)
Ik had een meevallertje van 1200 euro _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kun je natuurlijk ook anders besteden.

4x MX100 512GB = 700 euro voor 2TB opslag
Met een controller erbij voor 70 euro = 770 euro voor supersnelle 2TB SSD.

8-poorts controller voor 120 euro en 6x MX100 kom je dan uit op 1170 euro en dan heb je dus 3TB supersnelle opslag.

Qua snelheid zou je dan tegen de 6*500 = 3GB/s sequential I/O kunnen zitten. Zeg 2GB/s in de praktijk omdat Windows niet zulke goede queueing heeft. Dat is flink sneller dan de realistische specificaties van de Revodrive; pure performance zonder zero-write leugens. Dan vind ik dat je veel meer waar voor je geld krijgt. Nog steeds totale overkill, maar wel veel value voor wat je uitgeeft.

Zelf lijkt het me leuk om volgend jaar een aantal 1TB SSDs te kopen zodra de prijs nog iets gezakt is, en daar mijn hardeschijven mee te vervangen. Dan heb ik superzuinige supersnelle opslag en 100% geluidloos. Al moet ik zeggen dat WD Green ook erg stil is, maar het blijft een hardeschijf natuurlijk met snel bewegende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel van een Revodrive, of iets vergelijkbaars, is dat het één kaart is. Dat werkt handiger dan dat je 4 of 8 losse SSD's in je computer moet steken.

Maar in de praktijk is een losse RAID controller inderdaad sneller en goedkoper. Ik heb zelf een workstation met 8x 256GB Samsung 840 Pro's, waarbij ik met gemak > 2 GiB/s schrijfsnelheid haal. Maar dat had dan wel het nadeel dat het lastig was om een standaard workstation behuizing te vinden waar dat in past. Hoewel Dell bij ons standaard is, heb ik nu een HP Z820, omdat ik anders niet een 4x 2,5"in 5,25" bay kon laten plaatsen door de dealer. (plus nog een extra SSD voor de systeem schijf...)

De cpu kracht is uiteraard totaal niet interessant voor de snelheid van de SSD. Dat zijn gewoon onafhankelijk zaken. Het hangt af van wat je doet waar de bottleneck zit. Als ik mijn camera's laat streamen naar mijn SSD array, dan staat de cpu uit z'n neus te vreten, terwijl ik tot 1,6GiB/s er doorheen jaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anandtech:
The RevoDrive is a totally different case. The performance is only better in some corner cases where the drive is fed with high queue depth or large transfer data, and in most typical scenarios it is outperformed by SATA 6Gbps SSDs. In the end, the RevoDrive 350 is nothing more than a pre-built 4-drive RAID array, so it is only faster in cases where RAID in general is a benefit (e.g. heavily parallel IO workloads).

Not only is the RevoDrive relatively slow, it is also super expensive. For the price of the 240GB RevoDrive 350, you could get four 128GB 850 Pros with twice the total capacity and higher performance since the 850 Pro is faster than any single SandForce drive. The same goes for higher capacity RevoDrives too -- it is simply way more affordable to buy a bunch of SATA SSDs and build your own RAID array. Even if you do not know how to create a RAID array, I am sure you can find someone to do it for $50, in which case you would still save money and get a faster RAID array with better drives.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:37
Uit: Anandtech: PCIe SSD Faceoff: Samsung Xp941 & OCZ RevoDrive 350 Tested

[ Voor 25% gewijzigd door analogworm op 06-09-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nog steeds erg tevreden .

Hoop eigenlijk nog op wat gebruikers ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:01
Ik denk dat de meeste hier een normale SSD hebben (ik tenminste wel in alle pc's en laptop's in huis) :)
Pagina: 1