Wat een mooie dooddoener. Bedankt voor het advies, maar ik vermaak me persoonlijk vrij goed op het AH en ik was van plan dat te blijven doen. Maar goed, eigenlijk wist ik al wel dat de 'jaloezie' kaart uitgespeeld ging worden, dus ik zal er verder niet heel erg over zeuren.
Het systeem zit zo in elkaar dat niet iedereen rijk kan worden. Logisch ook, er zit een bepaalde (doch groeiende) hoeveelheid gold in de game. Als dat, bij wijze van, 100.000 gold zou zijn, en jij hebt er 95.000 van, dan kan ik niet óók 95.000 gold hebben. De meeste servers hebben een beperkt aantal mensen die de AH het beste bespelen, zij hebben bij elkaar waarschijnlijk een relatief fors deel groot deel van het 'beschikbare' gold op de server. Hoe groter dat relatieve deel is, hoe moeilijker het is voor anderen, met name nieuwelingen, het 'goed' te doen en eenzelfde niveau van ingame welvaart te vergaren. Het is dus zeker niet altijd dat er iemand iets 'fout' doet als ze niet meerdere toons aan de goldcap hebben zitten.
Jouw stelling slaat in dit geval dus nergens op, niemand wordt benadeeld door een handelswijze, iedereen kan hetzelfde doen of op een andere manier terugpakken.
Bizar. Dus als ik jou irl oplicht en je 100.000 euro afhandig maak, dan ben jij niet benadeeld omdat jij dit zelf ook kan doen of omdat jij mij 'op een andere manier' kan terugpakken? Er zijn ook dingen als ethiek en moraal, normen en waarden waar men naar handelt. Iemand die daar grof van afwijkt met zijn handelswijze (omdat hij of zij bijvoorbeeld een hele andere dan de geldende moraal heeft) benadeelt wel degelijk iemand met zijn handelswijze.
Ik haal hier overigens even bewust RL bij, om m'n punt duidelijk te maken. Ik zei al eerder, ik neem het zelf persoonlijk niet zo serieus, maar hou wel van een stukje discussie
.
Zoals ik al probeerde duidelijk te maken: m.i. is het een moreel vraagstuk, en draait het niet zozeer om het specifieke AH voorbeeld. En natuurlijk is er een verschil tussen wat een ieder irl moreel acceptabel vindt en wat dezelfde persoon ingame vindt kunnen. Het is en blijft een game, waarbij anderen benadelen (doden

) een groot deel van het spel is. Waar ik benieuwd naar ben is wat men moreel acceptabel vindt binnen de game zelf, afgezien van eerder genoemde moord en doodslag. Je handelt met andere spelers, andere mensen binnen WoW. Gaat men daar heel erg anders mee om dan met mensen irl? En waarom dan, wat maakt het dat jij je (bijvoorbeeld
!!!) als een grote zak hooi wilt gedragen tegenover andere mensen in een game, terwijl je irl poeslief bent?
De stelling ongeldig verklaren omdat jij het op een (heel ander en veel meer) specifiek punt niet met mij mee eens bent is overigens op z'n zachtst gezegd vreemd. Je kunt óók verder kijken dan alleen het AH voorbeeld, en gewoon jezelf afvragen tot in hoeverre jij het van jezelf acceptabel vindt om anderen met jouw speelwijze (of handelwijze, wat je wil) te benadelen. Hypothetisch gezien dus, wat kan en wat kan niet?