Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt het over Raid backup setup, bedoel je daar RAID1 mee? Want dat is verre van een backup natuurlijk.
Verder zou ik een 2100 nemen ipv een 2100T, die T heb je toch niks aan en beperkt je enkel in mogelijkheden. Je kan ook naar een G620 kijken, scheelt wat geld. Moederbord hangt af van de onderdelen die er op moeten zitten, wil je bijvoorbeeld e-sata of USB 3.0?
Kast kan je het beste zelf kiezen, afhankelijk van het moederbord en uitbreidingsmogelijkheden. Voeding kan je een BeQuiet 300w nemen, zijn prima voedingen, zuinig en goedkoop.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Tsurany schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:43:
Je hebt het over Raid backup setup, bedoel je daar RAID1 mee? Want dat is verre van een backup natuurlijk.
Verder zou ik een 2100 nemen ipv een 2100T, die T heb je toch niks aan en beperkt je enkel in mogelijkheden. Je kan ook naar een G620 kijken, scheelt wat geld. Moederbord hangt af van de onderdelen die er op moeten zitten, wil je bijvoorbeeld e-sata of USB 3.0?
Kast kan je het beste zelf kiezen, afhankelijk van het moederbord en uitbreidingsmogelijkheden. Voeding kan je een BeQuiet 300w nemen, zijn prima voedingen, zuinig en goedkoop.
Als eerste bedankt voor de snelle reply,

Ik bedoel inderdaad RAID 1 wat dacht ik Mirror was? Waarom is dit geen backup? Ik wil bijvoorbeeld dat als 1 schijf kapot gaat dat ik nog steeds al mijn foto's heb op mijn andere schijf.
Ik had voor de T versie gekeken omdat die op 35w draait. Maar ik begrijp dat dat niet de betere oplossing is.
E-sata of USB 3 is geen must. Bij mij gaat het niet erom hoe snel ik dingen ergens op kan zetten.
300 W klinkt goed :) en C&Q ook! Ben er alleen nog niet over uit of het een ATX kast wordt of een M-ITX, Ik neem aan dat het uitschakelen van alles softwarematig is?
Is die mogelijkheid er dat mijn server op 5-10W draait als ik hem niet gebruik(overdag) en dat die gewoon draait als ik een filmpje aan het kijken ben zonder dat ik hem aan of uit moet zetten?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RAID1 is een mirror inderdaad, een mirror beschermt je tegen het defect raken van de hardeschijf. Echter de grootste kans op dataverlies is niet het uitvallen van een hardeschijf. Dat kan datacorruptie zijn, zelf per ongeluk verwijderen, virussen... allemaal zaken die gewoon op beide schijven tegelijk uitgevoerd worden waardoor je alsnog alles kwijt bent. Een backup doe je op een systeem dat los zit van het systeem waar je data op staat.
Stel dat de bliksem inslaat en je hardeschijven ontploffen, dan ben je ook al je foto's kwijt.

Die T versie draait niet op 35w maar heeft een TDP van 35w. Dat betekent dat hij maximaal 35w zal verbruiken. De normale versie zal maximaal 65w verbruiken. Echter, wanneer beide processoren even zwaar belast worden zal het verbruik gewoon hetzelfde zijn. Als ze beiden niks doen is het verschil in stroomverbruik minimaal. Daarnaast is een G620 een betere optie als je geld wilt besparen.

Qua moederborden kan pricewatch: Intel Desktop Board DH61WWB3 een optie zijn, is een micro-ATX moederbord. Voor mini-ITX kan je gaan voor pricewatch: MSI H61I-E35 (B3).

Uitschakelen is softwarematig ja, je kan je PC in standby laten gaan en dan wake on lan gebruiken om hem op te laten starten, of dat ideaal zal werken betwijfel ik. Meesten hier laten hem gewoon aan staan, op jaarbasis valt het bedrag aan stroomkosten behoorlijk mee. Op 5-10 watt gaat krap worden, dat ga je met zo'n systeem niet halen. Op 10 watt uitkomen met een i3 vereist echt heel wat uitzoekwerk naar de juiste onderdelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Tsurany schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:05:
RAID1 is een mirror inderdaad, een mirror beschermt je tegen het defect raken van de hardeschijf. Echter de grootste kans op dataverlies is niet het uitvallen van een hardeschijf. Dat kan datacorruptie zijn, zelf per ongeluk verwijderen, virussen... allemaal zaken die gewoon op beide schijven tegelijk uitgevoerd worden waardoor je alsnog alles kwijt bent. Een backup doe je op een systeem dat los zit van het systeem waar je data op staat.
Stel dat de bliksem inslaat en je hardeschijven ontploffen, dan ben je ook al je foto's kwijt.

Die T versie draait niet op 35w maar heeft een TDP van 35w. Dat betekent dat hij maximaal 35w zal verbruiken. De normale versie zal maximaal 65w verbruiken. Echter, wanneer beide processoren even zwaar belast worden zal het verbruik gewoon hetzelfde zijn. Als ze beiden niks doen is het verschil in stroomverbruik minimaal. Daarnaast is een G620 een betere optie als je geld wilt besparen.

Qua moederborden kan pricewatch: Intel Desktop Board DH61WWB3 een optie zijn, is een micro-ATX moederbord. Voor mini-ITX kan je gaan voor pricewatch: MSI H61I-E35 (B3).

Uitschakelen is softwarematig ja, je kan je PC in standby laten gaan en dan wake on lan gebruiken om hem op te laten starten, of dat ideaal zal werken betwijfel ik. Meesten hier laten hem gewoon aan staan, op jaarbasis valt het bedrag aan stroomkosten behoorlijk mee. Op 5-10 watt gaat krap worden, dat ga je met zo'n systeem niet halen. Op 10 watt uitkomen met een i3 vereist echt heel wat uitzoekwerk naar de juiste onderdelen.
Hoe kan ik het dan backuppen zonder data verlies in jouw mening? Want als bliksem inslaat in mijn huis ontploffen alle pcs thuis :P. Ik werk zelf niet op de harde schijven en ze zijn puur voor opslag(losse schijf voor besturingssysteem+programma's).

Over de proc:
Lijkt me een strak plan. Scheelt inderdaad veel in de prijs!
Ook bedankt voor het Mobo advies, er lijkt alles in te zitten.
1 of 2 geheugenstrips? 1 is minder stroom? Of is dit nutteloos?

Over het stroomverbruik. Ik ga inderdaad niet klooien met WoL. Ook had ik een 0 teveel bij mijn kosten berekening van verbruik staat waardoor ik op 250euro per jaar uitkwam om de server aan te laten staan.
Ik zie nu dat ik ongeveer een euro of 35-40 moet tellen als die rond de 50-55 W draait het hele jaar.

Wat zou dit systeempje trekken idle mode?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 55,-€ 55,-
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 47,50€ 95,-
1Samsung Spinpoint F1 HD161GJ, 160GB€ 26,23€ 26,23
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,35€ 10,35
1MSI H61I-E35 (B3)€ 58,70€ 58,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,23

En kloppen de onderdelen wat erin zitten?

Groetjes!

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Backuppen zou ik naar een externe hardeschijf doen die enkel aangekoppeld wordt bij een backup. Liefst twee die je afwisselt. Ideale backup zou zijn naar een andere locatie (familie bijvoorbeeld) maar die mogelijkheden moet je maar net hebben.
Geheugenstrips gebruiken zo enorm weinig stroom. Kijk wat het goedkoopst is qua aanschaf.
Ik denk dat je met dat systeem idle rond de 20 a 25 watt gaat zitten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
De onderdelen kloppen, moederbord ondersteund die processor, Kingston geheugen wordt vrijwel altijd probleemloos geaccepteerd en ik zie verder nergens een probleem. Je mist enkel nog een kast, maar dat is puur smaak en wat je er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:18
Ik wil binnen kort mijn eerste thuisserver gaan samenstellen (tevens eerste zelfbouw project). Die ga ik gebruiken voor de volgende dingen:
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
    0 - 600 euro
  • Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver?
    • Webserver
    • File server
    • Mail server
    • mogelijk af en toe video streamen
  • Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naa je nieuwe bak? Welke?
    Heb al besloten welke kast het wordt http://tweakers.net/pricewatch/273382/lian-li-pc-v354b.html en zou graag raid 5 willen draaien (linux)
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
    Zuinig moederbord en voeding 4 of meer (zuinige (WD green ofzo)) HDD
  • Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
    Zo zuinig mogelijk (voor de energie rekening), RAID5 vanwege ervaring met uitvallende hardware (ja ik maak ook back-up(s) op externe HDD) en het liefst een Atom D525 tenzij blijkt dat echt niet nodig is
Als iemand me vooral een goed moederbord en voeding (eventueel RAID kaart) kan toewijzen ben ik al erg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je perse een RAID kaart of is software RAID ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
Software RAID is ook een optie, ik wil linux gaan draaien dus uit eindelijk maakt het niet zo heel veel uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Gebruik dan gewoon mdadm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
dan zal ik dat ook gebruiken, echter hebben de meeste moederborden niet zoveel sata poorten dus moet er mogelijk rekening worden gehouden met een extra sata controller. (wellicht een RAID kaart)

Maar heb hier niet zoveel ervaring mee dus tips zijn altijd welkom

[ Voor 15% gewijzigd door ytterx op 09-09-2011 19:18 ]

Verwijderd

Hier waren we begonnen
Verwijderd in "Server samengesteld voor data (geen streaming oid)"
en tot daar waren we gekomen.
Edmin in "Server samengesteld voor data (geen streaming oid)"

YaaD in "Server samengesteld voor data (geen streaming oid)"
Va die Asus pricewatch: Asus E35MI-I DELUXE heb ik een review gelezen.
Erg veel opties, eigenlijk teveel, ga je naar zijn broertje, die is juist weer kaal.

Die 8 TB hebben we echt nodig, er worden idd veel foto's gemaakt en bewerkt, zie via http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/26267/topics

We lezen dit weekend weer verder o.a. in de diverse reviews.

Edit: originele tabel erbij gezet
onderdeelaantalprijs p/stotaal
pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB462.60250.40
pricewatch: Jetway NF99FL-5251165.60165.60
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/2G213.4026.80
pricewatch: Chieftec iArena GPA-400S8135.3035.30
muis/toetsenbord kabeltje15+7+2.605+7+2.60
Totaal 492.70

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 19:52 . Reden: Het was "we" ipv "ik"... + typo ]

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31
Voor mijn stage mag ik als stage-vergoeding voor een bepaald bedrag iets bij azerty bestellen, nou wou ik al een hele tijd een nas/thuis server hebben en kan ik dit dan dus mooi kopen van mijn stage-vergoeding.

Ik lees dit en de andere server topics nu al een aantal maanden en heb op basis van wat daar wordt verteld een server samengesteld.

Ik wil de server gebruiken voor een aantal verschillende dingen:
  • Sickbeard/Couchpatato/Headphones/Sabnzbd
  • Development Webservertje
  • Backups van de laptops/pc's thuis
  • Algemene Data Opslag
  • Virtuele Machines op draaien ( geen vereisten, meer voor hobbyen )
Nu heb ik dit systeem samengesteld, wat lijkt op de meeste andere systemen die voorbij komen in de server topics.

#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 341,94
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 79,85€ 79,85
1Intel Core i3 2100€ 92,-€ 92,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,-€ 38,-
1Asus P8H67-I€ 85,60€ 85,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,89

Ik denk zelf dat dit een heel mooi systeempje is, ik weet dat het geheugen overkill is maar voor Virtuele machines is het wel handig en kan het altijd in mijn gewone pc stoppen als het echt overdreven is.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of dingen die beter kunnen, er is nog wel enigszins rek in het bedrag als dat nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je met virtuele machines wilt werken hangt het aantal GB's dat je nodig hebt natuurlijk sterk af van het aantal machines dat je wilt draaien en wat hun taken zijn. Gezien de prijs van geheugen is 8GB zeker geen slechte keuze.
Alleen vergeet niet dat je een Mini ITX moederbord hebt waar maar 2 geheugenreepjes in kunnen. Uitbreiden wordt lastig. Bovendien kan er Micro ATX in je kast, waarom dan een Mini ITX moederbord? Beperkt je erg in de uitbreidingsmogelijkheden.

Je zou nog naar de G620 kunnen kijken om op de processor te besparen. Voor alle taken behalve virtuele machines heb je geen i3 2100 nodig. Voor virtuele machines is het afhankelijk van de taken die ze uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 341,94
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 79,85€ 79,85
1Intel Core i3 2100€ 92,-€ 92,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,-€ 38,-
1Asus P8H61-M EVO (rev. 3.0)€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,29

Over het moederbord heb je gelijk, ik had eerst een mini-itx kast, waardoor ik dat moederbord had gekozen, nadat ik de kast had veranderd in deze heb ik niet meer aan het moederbord gedacht, Ik heb nu een vergelijkbaar moederbord gepakt met plek voor 4 bankjes.

Ik heb ook zitten denken aan de G620 ( en G840 ) maar omdat ik het budget toch heb en het idle weinig verschil zal maken heb ik voor de I3 gekozen, ook heeft de I3 leuke funties zoals Intel® Quick Sync, wat voor de toekoms mischien nog wel vanpas kan komen.

Vm's zullen voornamelijk voor hobby zijn maar die 8GB zal daarvoor wel te pas komen, waarschijnlijk dan 3 machines met 2GB, maar die zullen dan niet zovaak aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben de suggesties bekeken en eea aanpast.
Het Asus moederbord en de voeding zijn de grootste veranderingen (uiteraard zijn dat wel kern zaken...)
En nu kan er gewoon DDR3 geheugen in (prijsverschil was maar klein).

Bedankt zover! Allerlaatste suggesties blijven welkom, anders gaat de bestelling de komende dagen de deur uit...

Eisen samengevat waren:
  • 6 SATA intern heeft voorkeur
  • minimaal 8TB (*)
  • redelijk zuinig
  • redelijk stil
  • on-board CPU
  • on-board video
  • uiteraard LAN
  • FW wens (met PCI poorten later optie voor kaartje)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 99,-€ 99,-
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 227,96
1Samsung SH-S222AB/BEBE Zwart€ 16,-€ 16,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,-€ 19,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
Ziet er goed uit, vergeet alleen niet een molex > sata kabeltje bij te doen want de bequiet heeft maar 3 sata power connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rorando schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:18:
Ziet er goed uit, vergeet alleen niet een molex > sata kabeltje bij te doen want de bequiet heeft maar 3 sata power connectors
Dank je.
Pdf is 3e hit

En daar zie je een tekening met een all-in-one kabel met nog een extra SATA (in tekst van tabel 1x op plaatje zelfs 2x een SATA).
Maar verder idd heb je een verloopstukje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Als ik ook even om jullie input mag vragen :)

Ik ben al sinds langere tijd een NAS/Homeserver aan het overwegen. Voorkeur voor de laatste omdat ik het leuk vind deze te bouwen en te configureren (al moet ik toegeven dat ik 0,0 ervaring heb met Windows Homeserver en andere varianten...). Ik weet dat een NAS ook onderstaande taken aankan, maar de configureerbaarheid en uitbreidbaarheid spreken me aan.
Ik zal even de vragen uit de OP beantwoorden.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het liefst zo weinig mogelijk natuurlijk. Ik weet echter niet echt aan welke specificaties de componenten moeten voldoen... Ik denk dat dit voor een euro of 300-400 wel te realiseren is?

Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver?

Hier wordt het leuk :P Ik heb de eisen verdeeld in zeer belangrijk en in in mindere mate belangrijk. Wederom, het ligt een beetje aan uiteindelijke kosten om te kijken wat ik er uiteindelijk mee wel en niet kan.

Zeer belangrijk:
Downloaden en opslag van Usenet
1:1 kopie van Nas welke al aanwezig is in netwerk, met zeer belangrijke data
Periodieke back-up van bestanden op eigen pc (foto's, belangrijke documenten)
Streaming naar 2 Mede8ers in hetzelfde netwerk
Soort van cloud-opslag functionaliteit zodat ik aan dezelfde documenten kan werken van of mn vaste pc of van mn laptop. Netwerkschijf die dus benaderbaar is vanaf externe locaties dmv internet.

In mindere mate belangrijk:
Back-up van eigen pc, OS-schijf (lijkt me makkelijk na een mislukte windows-update of SSD die ermee stopt.) Eigen pc draait W7 Prof.

Server via internet bereiken om zo bijv. bij mijn vriendin een film te kijken die dus gedownload en opgeslagen is op de server.

Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak? Welke?

Zijn wat resten over van oude pc's, oa een AMD 6400+ en bijbehorend moederbord en geheugen. Tevens diverse 2,5inch schijfjes die kunnen fungeren als Boot/download/uitpak-schijf.
Echter is compleet nieuwe hardware (zuinig!) ook een optie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Laten we het voor de duidelijkheid maar uitgaan van een compleet nieuw systeem... Dan komen we uit op:
Processor
Moederbord
Werkgeheugen
Voeding
Schijven
OS
Fan voor koeling

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?

Geen voorkeuren mbt hardware-fabrikanten. Laten we in eerste instantie uitgaan van een stil systeem aangezien hij waarschijnlijk op mijn slaapkamer komt. Andere plaatsen in huis zijn ook zeker mogelijk, maar moet ik nog overwegen ivm netwerkkabels, temperaturen en luchtvochtigheid.
Wel heb ik nagedacht over mogelijke schijfconfiguratie:
1 x 2,5" voor OS (al in bezit).
1 x 1TB voor 1:1 kopie NAS (in principe in bezit, draait in huidige pc als opslag schijf maar opslag is straks dus overbodig).
1 x 2TB voor media opslag (niet aanwezig) Moet dus later uitgebreid kunnen worden.
1 of 2 TB schijven, 2 stuks voor eigen back-ups (Raid 1?) + belangrijke documenten die vanaf internet toegankelijk zijn.

Graag ontvang ik jullie feedback over bovenstaande wensen en schijf-configuraties. Wellicht een laatste puntje is dat het niet echt haast heeft, dus eventuele aankomende geschikte hardware is op te wachten.

Bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
Ik heb even mijn systeem als basis gepakt, Ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt, dus heb ik de G620 gepakt. het moederbord heeft raid ondersteuning zodat je 2 schijven in raid 1 kan zetten ( is trouwens geen backup ).

4GB lijkt mij genoeg voor de taken die jij er mee wilt doen.

os kan ik niks over zeggen dat ligt aan wat jij het fijns vind, zowel linux als windows kunnen wat jij wilt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 54,70€ 54,70
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 170,97
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 84,85€ 84,85
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,50€ 19,50
1Intel Desktop Board DH61BEB3€ 68,25€ 68,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,12

Verwijderd

Lian Li PC-A04 (Zwart) € 84,85 is dat niet wat een dure case voor een nas?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RAID kan praktisch altijd nog vanuit het OS aangestuurd worden, zeker mirroring, dat doet Windows ook zelf.
Die Lian Li is prijzig ja, maar ook een mooie compacte case. Als je daar waarde aan hecht is het zeker een goede keuze. Nog genoeg ruimte voor hardeschijven in die case.

Setup van Rorando is een mooie basis thuisserver die voor enorm veel diverse taken ingezet kan worden.

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Rorando schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 17:18:
Ik heb even mijn systeem als basis gepakt, Ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt, dus heb ik de G620 gepakt. het moederbord heeft raid ondersteuning zodat je 2 schijven in raid 1 kan zetten ( is trouwens geen backup ).

4GB lijkt mij genoeg voor de taken die jij er mee wilt doen.

os kan ik niks over zeggen dat ligt aan wat jij het fijns vind, zowel linux als windows kunnen wat jij wilt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 54,70€ 54,70
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 170,97
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 84,85€ 84,85
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,50€ 19,50
1Intel Desktop Board DH61BEB3€ 68,25€ 68,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,12
Ok, dit is al inderdaad een mooie basis! Fijn om te zien dat zowat alle hardware geschikt is voor mijn eisen, dat houdt het budget lekker laag (zelfs met de dure, mooie case die jij hebt).

Wat voor besturingssysteem draai jij?

Bedankt!

Sjoerd

• Rorando
Ik heb mijn systeem nog niet maar ik ga denk ik gewoon windows 7 draaien, gewoon omdat ik windows toch net wat fijner vind dan linux, maar anders zou het ubuntu worden ( waarschijnlijk met gui ).

maar met de eisen die jij had kan je sowieso wel ieder os kiezen

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Ok. Heb een deel van het WHS topic doorgenomen en lees daar voornamelijk positieve ervaringen. Daarbij is de aanschafprijs van €50,- natuurlijk ook erg redelijk!

Nu nog een case...

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
WhySoSerious schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:35:
Ok. Heb een deel van het WHS topic doorgenomen en lees daar voornamelijk positieve ervaringen. Daarbij is de aanschafprijs van €50,- natuurlijk ook erg redelijk!

Nu nog een case...
Denk niet te ligt over een case! Zit nu zelf naar vervanging te kijken en 1x goedkoop naar wat duurder is uiteindelijk duurder dan gewoon in 1x kiezen wat je wilt. Denk vooral aan waar je hem wilt plaatsen (geluid, stof) en wat er in moet en of deze mogelijk uit te breiden moet zijn. Daarnaast kan voldoende cooling belangrijk zijn als je veel hdd's gebruikt of hem ook gebruikt voor on the fly recoden.

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Cyleo schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:54:
[...]

Denk niet te ligt over een case! Zit nu zelf naar vervanging te kijken en 1x goedkoop naar wat duurder is uiteindelijk duurder dan gewoon in 1x kiezen wat je wilt. Denk vooral aan waar je hem wilt plaatsen (geluid, stof) en wat er in moet en of deze mogelijk uit te breiden moet zijn. Daarnaast kan voldoende cooling belangrijk zijn als je veel hdd's gebruikt of hem ook gebruikt voor on the fly recoden.
Ok, als ik dan bij mezelf na ga wat belangrijk is in mijn geval kom ik uit op het volgende lijstje:

3,5 inch bays: Stuk of 6 tot 8 ivm toekomstige uitbreiding
Fans: 1 of 2 stille aan de voorkant
Stoffilters: Grote pro als die erin zitten
uiterlijk: in mindere mate belangrijk. Het is niet dat ie in de woonkamer komt te staan ofzo
Grootte: Ook niet zo belangrijk atm, hoeft dus geen mini-case te zijn.

Ben gisteren al tegen twee modelletjes aangelopen die aan deze eisen voldoen. Een van 40 euro en een van 60 meen ik.

• Rorando
Dan is die kast die ik heb perfect en voldoet aan alle eisen kunnen 7 Hardisks in en zelfs meer als je de 2 5,25" bays gebruikt, heeft 2 fans met stof filter voor en het is een hele degelijke kast

pricewatch: Lian Li PC-A04 (Zwart)

[ Voor 22% gewijzigd door Rorando op 15-09-2011 08:46 ]

• ytterx
ytterx schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:24:
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
    0 - 600 euro
  • Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver?
    • Webserver
    • File server
    • Mail server
    • mogelijk af en toe video streamen
  • Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naa je nieuwe bak? Welke?
    Heb al besloten welke kast het wordt http://tweakers.net/pricewatch/273382/lian-li-pc-v354b.html en zou graag raid 5 willen draaien (linux)
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
    Zuinig moederbord en voeding 4 of meer (zuinige (WD green ofzo)) HDD
  • Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
    Zo zuinig mogelijk (voor de energie rekening), RAID5 vanwege ervaring met uitvallende hardware (ja ik maak ook back-up(s) op externe HDD) en het liefst een Atom D525 tenzij blijkt dat echt niet nodig is
ik heb er nu dit van gebakken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 99,-€ 99,-
4Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 61,99€ 247,96
1Lian Li PC-V354B€ 130,41€ 130,41
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,25€ 35,25
1Kingston HyperX KTT1066D3/2G€ 13,57€ 13,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,19

• Rorando
Wat is de reden voor het snelle geheugen ?, voor zo ver ik weet zal je dat niet gaan merken

• ytterx
Niet echt een reden voor, maar sneller geheugen ga je echt wel merken hoor. (miss niet bij dit systeem maar wel bij andere systemen)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sneller geheugen ga je bij dit systeem niet merken. Alleen dat geheugen is toch al het traagste DDR3 geheugen wat er te krijgen is?

• ytterx
Volgens mij moet er ook wel een reepje 800 zijn, maar 1066 is ook het max wat de geheugen controller aan kan volgens de specs

• Rorando
sorry ik dacht dat het 1600 was, had denk ik iets te snel gekeken

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Een module van officieel 1333 MHz gaat ook prima werken en is ook nog eens goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wenslijst: server-2
De server is besteld in tweevoud, zal midden volgende week wel binnenkomen. Server-1 op de ene lokatie, server-2 (backup) op de andere locatie, nadat eerst alles geïnstalleerd is (Linux distro) en de data overgezet zijn. Vervolgens 's nachts syncen wanneer nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-08 07:54
Beste Tweakers,

Ben ik even blij dat er ook voor deze materie een geschikt topic bestaat op Tweakers!

Ik ben al lang aan het zoeken naar een nieuwe file/download server.

Waar het voor mag dienen:
- Ubuntu server os
- samba file server
- sabnzbd download server (i.c.m. CouchPotato + Sickbeard)

Max. 15TB (5x3TB) aan opslag

Ik zou graag jullie gepeperde mening hebben over volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 63,-€ 63,-
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 159,98€ 159,98
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
1Asus P8H67-I€ 87,56€ 87,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,33

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

tripkip schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:57:
Beste Tweakers,

Ben ik even blij dat er ook voor deze materie een geschikt topic bestaat op Tweakers!

Ik ben al lang aan het zoeken naar een nieuwe file/download server.

Waar het voor mag dienen:
- Ubuntu server os
- samba file server
- sabnzbd download server (i.c.m. CouchPotato + Sickbeard)

Max. 15TB (5x3TB) aan opslag

Ik zou graag jullie gepeperde mening hebben over volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 63,-€ 63,-
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 159,98€ 159,98
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
1Asus P8H67-I€ 87,56€ 87,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,33
Als ik kijk naar wat er mij werd aangeraden op de vorige pagina (waarvoor nogmaals dank) zou een h61 bordje ook moeten voldoen, scheelt je 20 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-08 07:54
Dat heeft "slechts" 4 SATA poorten. Die Asus P8H67-I (non deluxe) heeft er 6.

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap dat het voordeel van 1 harddisk met veel capiciteit een laag energie gebruik is, maar veel data op 1 schijf is natuurlijk wel risicovol.
Daarnaast is de kans op tegelijk read en write ook groter.

Waarom kiest men liever voor 2T of 3T schijven als het gaat om data opslag. Je slaat toch meestal vooral belangrijke bestanden op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:34

TWKterry

Master Mariner

Voor mijn thuisserver (media streaming, mailserver, webserver, domotica) wil ik enkele vm's draaien onder win7pro. Heb zelf het onderstaande bedacht aan de hand van dit topic en 'zuinige server' topic. Ik ga er op de esata poort een harddisk-case met 4 disks aanhangen dus verder is er niets aan HD's nodig, daarom ook de keuze voor dit MB met esata.
Oh ja, het moet ook nog een beetje zuinig zijn in verbruik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q07A€ 46,30€ 46,30
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 121,50€ 121,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 161,49€ 161,49
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 34,-€ 34,-
1Asus P8H67-M EVO€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,04

Zou de voeding voldoende zijn voor dit systeem? Op- en/of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:59:
Ik snap dat het voordeel van 1 harddisk met veel capiciteit een laag energie gebruik is, maar veel data op 1 schijf is natuurlijk wel risicovol.
Daarnaast is de kans op tegelijk read en write ook groter.

Waarom kiest men liever voor 2T of 3T schijven als het gaat om data opslag. Je slaat toch meestal vooral belangrijke bestanden op?
Hoe je het ook doet... aan een echte backup (tapestreamer, hard disk backup) ontkom je niet.... dus zeker in veel gevallen is een setup met die 2TB schijven een goede keuze. In RAID kan ie eventueel nog hersteld worden bij vervanging en anders kwestie van backup vanaf de andere terugzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie jullie allemaal leuke builds maken maar ik mis iets.
Namelijk dat er geen goedkope bootdrives zijn.
Is een USB stick niet geschikt? Of zou deze te snel door de write-cycles heengaan?

Ik wil mijn OS niet op een opslagschijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Ik gebruik zelf een Corsair USB stick voor mijn NAS OS (unRAID)

[ Voor 7% gewijzigd door Jwlb op 24-10-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:49
Ik ben van plan mijn Acer easystore 340 te vervangen door een nieuwe thuisserver die draait op WHS 2011. De Acer krijgt kuren en met een serverrestore is het er niet veel beter op geworden dus weer eens een leuke server in elkaar knutselen. Ik heb natuurlijk de kast van de homeserver maar die wil ik heel laten tot mijn nieuwe server draait, kan ik de data mooi overzetten. Ik heb ook nog een grote Chieftec kast staan met veel bays voor harde schijven, dat kan natuurlijk ook. Daar zit ook al een voeding in maar of die nog van deze tijd is?

Tot 750 euro.

- Centrale opslag
- Backup
- Streamen van video en muziek
- Downloaden (torrent en nieuwsgroepen)
- Centrale e-mail opslag (als dat kan)
- ???

Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak? Welke?
De kast zou mee kunnen, maar de grote van de easystore staat me ook wel aan.
Er zitten 4 schijven in de H340 maar die komen pas vrij na de overdracht...

Goede vraag? Ik zit zelf op het veel gelezen I3 spoor al weet ik niet precies waarom.
Moet WHS op een aparte boot schijf en moet dat een 2,5 inch zijn?

Het moet stabiel draaien en niet zoals nu de nodige kuren hebben.

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm net op tijd de 2 servers met in totaal 6x 2TB gekocht....
nieuws: Prijzen harde schijven bereiken hoogste punt in maanden
Had ons bijna de kosten van een volledige server extra gekost.... :(
Dus mooi net op tijd... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:12
Beste allemaal,

Omdat ik geen recente builds zie hier die lijken op wat ik wil, zou ik bij deze graag feedback/hulp krijgen bij het samenstellen van een systeem voor mij. Het wordt een beetje een lange post, dus ik gebruik kopjes zodat jullie zelf kunnen bepalen wat relevant is en wat niet.

Wat ik heb en wat daar mis mee is
Ik heb momenteel een Conceptronic CH3MNAS gemod met fun_plug. Zo kan hij met de Transmission en Automatic daemons automatisch torrents binnenhalen van series die ik volg, en kan ik op afstand torrents aanzetten die relatief energiezuinig 24/7 gedownload worden voor me, en klaar zijn om te gebruiken als ik thuiskom. Dat werkt heel leuk, maar er zitten gewoon wat grofheden aan waar ik graag vanaf wil:
  • Het ding is vooral traag. Begrijpelijk, het apparaat is er niet voor gemaakt.
  • Hij downloadt niet erg secuur; óf een RSS feed geeft meerdere uitgaven van één episode, of de RSS feed ondersteunt mijn series niet of wordt überhaupt niet ondersteund door Automatic.
  • Soms downloadt hij gewoon niet, terwijl dat wel zou moeten. Ik ben in totaal alweer uren verder met software updates en het aanpassen van reguliere expressies, wat echt direct conflicteert met de functionaliteit van een no-brainer.
Waar heb ik aan zitten denken
Tijd voor iets geavanceerders dus. Ik zat al te kijken naar duurdere NASsen, maar ik weet al van mezelf dat ik het ding dan waarschijnlijk over een half jaar alweer te traag vind of dat er te weinig storage in kan. Ook blijf je beperkt tot alle xpkg libraries die uitgegeven worden, terwijl Windows Home Server enorm veel support heeft. Verder blijf ik huiverig voor de download software van de NASjes, en lees ik tegelijkertijd enorm veel positieve dingen over Sickbeard/Couchpotato icm torrent/usenet clients.

Het TS formulier
Van ondergeschikt belang. Het hoeft niet high-end, maar wel stabiel en stil. Dus exclusief storage gok ik op zo'n 400 euro?

Ik wil een no-brainer:
  • Het belangrijkste: één versie van elke nieuwe episode van series die ik volg, met move/rename functionaliteit en eventueel encoden voor mijn telefoon (no-brain)
  • Film wanted-list.
  • Webserver: ik wil op afstand webdevelopment kunnen uitvoeren op het ding en niet meer klooien met portable XAMPP (als ik zo'n USB stick kwijtraak ben ik dagenlang werk kwijt; ik backup alleen automatisch, niet uit mezelf).
  • (veel) Storage, in RAID5.
Ergo: Windows Home Server met daarop een Sickbeard/Couchpotato/uTorrent en Apache/MySQL. De ervaring met Unix die ik heb vond ik heel leuk en uitdagend, maar ik wil het gewoon makkelijk houden voor mezelf als er eens wat ingesteld moet worden, en niet een avond lang moeten Googlen door obscure fora voor een oplossing.

Ik dacht sowieso aan een i3 ivm het encoden en het wat zwaardere karakter van WHS t.o.v. een Unix OS.
Ook heb ik gekozen voor 8GB werkgeheugen omdat ik weet dat ik anders over een jaar een nieuw kitje wil gaan kopen. Die 20 euro extra kosten t.o.v. 4GB vind ik onbelangrijk.
Verder wil ik zoveel mogelijk storage. In een Lian Li Q25b passen 7 3,5" schijven, dus dat zouden 7 2TB Samsung Ecogreen kunnen worden. Een extra 2,5" Momentus XT van Seagate zou een snelle bootdisk voor WHS en zijn applicaties kunnen worden.
Een voeding heb ik nog niet uitgezocht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 129,-€ 129,-
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 140,-€ 140,-
1Lian Li PC-Q25B€ 109,99€ 109,99
1Intel Core i3 2105 Boxed€ 104,90€ 104,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,25€ 38,25
1Asus P8H67-I€ 84,51€ 84,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,65

Mijn vragen aan jullie
  1. Hoeveel vermogen moet de voeding gaan leveren denken jullie? En aan wat voor merken moet ik denken? Ik heb goede ervaringen met Antec en Seasonic, en over Bequiet lees ik in dit topic veel goeds.
  2. Hoe ga ik het voor elkaar krijgen om 8 harde schijven in dit systeem te proppen, waarvan 7 stuks in RAID5? Het enige Mini ITX/DTX moederbord met RAID5-ondersteuning, goede reviews en een 1155 socket dat ik kan vinden, is dit Asus moederbord. Het heeft echter maar 6 SATA poorten, maar een moederbord met meer poorten kan ik niet vinden. Is dit op te lossen met een PCIe kaartje, of vervalt dan de functionaliteit van één RAID5 volume?
  3. Is dit de juiste i3 om te kiezen? Ik zie redelijk wat uitvoeringen, maar ik vraag me af of ik het allemaal wel nodig heb. Ik zag ook dat er een energie-zuinige lijn is, maar die gaat waarschijnlijk langer doen over intensieve taken (ergo: netto langer meer energie versus een niet-energiezuinige CPU die veel verstookt over weinig tijd).
Sorry, heel verhaal, maar wellicht heeft iemand anders er ook iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
V_Lichtenberg schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:55:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 129,-€ 129,-
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 140,-€ 140,-
1Lian Li PC-Q25B€ 109,99€ 109,99
1Intel Core i3 2105 Boxed€ 104,90€ 104,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,25€ 38,25
1Asus P8H67-I€ 84,51€ 84,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,65

Sorry, heel verhaal, maar wellicht heeft iemand anders er ook iets aan :)
Naar aanleiding van mijn post (2 berichten hiervoor) heb ik vorige week een zelfde soort server in elkaar geknutseld. Het is een I3 2120 Boxed geworden. De discussie om voor een energie zuiniger exemplaar te kijken die dan weer langer bezig is heb ik naast me neer gelegd.
Ook als het om het moederbord gaat heb ik zeker niet de energiezuinigste gekocht, een Gigabyte GA-Z68X-UD3H, wat wel een ATX is maar voor mijn grote kast geen enkel probleem. Net als jouw heb ik wegens de lage kosten van geheugen gekozen voor 8 GB ram, ik geloof zelfs het zelfde setje. (WHS gebruikt er nu 3 van ongeveer).

Als voeding heb ik de bekende en goedkope Be Quiet, L7 van 300W. Meer dan mijn moederbord en de harde schijven moet er niet voorzien worden van stroom. Achteraf had ik beter een iets zwaardere genomen want nu heb ik zeer weinig SATA aansluitingen (3 om precies te zijn, ik heb 2 Molex naar SATA kabels besteld).

De WHS installatie draait als een zonnetje en is erg stabiel. Ik heb gisteren dan ook maar een legale key van WHS 2011 (kost bijna niks) aangeschaft. Denk dat hij vandaag in de bus zit.

Ik ben niet zo bezig met 'groen', de bedoeling is wel dat de server 's nachts uitgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Laatst online: 15-09 19:12
pvanmegen schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:32:
[...]

Naar aanleiding van mijn post (2 berichten hiervoor) heb ik vorige week een zelfde soort server in elkaar geknutseld.
[...]
Klopt, heb ik gelezen. Goed om nu ook te weten wat je gebruikt hebt, en met name wat WHS zo over het algemeen in de praktijk aan werkgeheugen gebruikt. Geen slecht idee om 8GB te nemen dus.

Ik weet verder niet of je de rest van je verhaal op mij richt of op de rest; ik kan mezelf namelijk verder niet verplaatsen daarin; mijn case keuze (en in ieder geval voorkeur) ondersteunt geen ATX mobo, en wellicht wijken mijn finished-downloads afhandelingen nog wat af van de jouwe. Verder is natuurlijk mijn grootste struikelblok het feit dat ik het liefst 7 2TB schijven in gebruik neem, en me afvraag of dat überhaupt mogelijk is. Je geeft in je eerdere post wel aan veel harde schijven te kunnen behuizen, maar hoeveel heb je er uiteindelijk in gebruik? En heb je hier één volume van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
V_Lichtenberg schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:20:
[...]

Klopt, heb ik gelezen. Goed om nu ook te weten wat je gebruikt hebt, en met name wat WHS zo over het algemeen in de praktijk aan werkgeheugen gebruikt. Geen slecht idee om 8GB te nemen dus.

Ik weet verder niet of je de rest van je verhaal op mij richt of op de rest; ik kan mezelf namelijk verder niet verplaatsen daarin; mijn case keuze (en in ieder geval voorkeur) ondersteunt geen ATX mobo, en wellicht wijken mijn finished-downloads afhandelingen nog wat af van de jouwe. Verder is natuurlijk mijn grootste struikelblok het feit dat ik het liefst 7 2TB schijven in gebruik neem, en me afvraag of dat überhaupt mogelijk is. Je geeft in je eerdere post wel aan veel harde schijven te kunnen behuizen, maar hoeveel heb je er uiteindelijk in gebruik? En heb je hier één volume van gemaakt?
Was een algemeen verhaal;

Ik heb een WHS1 (Easystore) en daar zitten nu 4 schijven in, de nieuwe herbergt nu 2 gespiegelde 2 TB schijven in die zijn met het overpompen van WHS 1 naar 2 voor ruim de helft gevuld. Ik haalde overigens 70 Mb per sec. (goed geschreven zo?) en dat vond ik redelijk snel gaan. Het is de bedoeling om de 2 1,5 TB Samsungs onder te brengen in de nieuwe server en het daarbij te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik ben ook bezig om een thuisservertje te bouwen, omdat deze bij mij in de woonkamer moet komen te staan (geen berging/meterkast oid met electriciteit) is een eerste eis dat hij absoluut stil is en niet al te groot. Daarom mijn keuze voor een fanless mobo. Verder heb ik voorlopig wel genoeg aan een 2 TB schijf, en tegen de tijd dat die vol is kan er of een 4 TB schijf in, of heb ik wel ruimte voor iets groters.

rond de 300 tot 400 euro
downloaden, fileserver/mediaserver, sabnzbd, couchpotato en sickbeard,
Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naa je nieuwe bak? Welke?
niet aanwezig.
zie onderstaand
hij moet klein en stil zijn, en bij voorkeur zuinig. Daarnaast wil ik een linuxsysteem erop installeren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 92,-€ 92,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 124,90€ 124,90
1LC-Power LC-1320mi€ 39,37€ 39,37
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 15,-€ 15,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De huidige voeding (zowel adapter als DC bord) in de LC-power behuizing schijnt vrij bagger te zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwehrens
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik wil een zuinige linux thuisserver gaan inrichten en ben daarvoor op naar een goedkope oplossing. In principe draait hij 24*7 en ik wil er de volgende dingen mee doen. Download server met sabnzbd, tv kijken (+ PVR) via 2 of drie dvbc kaarten en tvheadend (dus 3 * PCI is wenselijk), file server voor het streamen van media en het tv signaal, en data opslag. Kortom geen fancy spullen. Waarschijnlijk heb ik aan een Atom voldoende, maar de pci sloten zijn dan de bottleneck. Wie heeft een goed alternatief. Hij moet met name in Idle zuinig zijn. Want dat zal de toestand zijn waar hij het meest inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1985
  • Laatst online: 21:27
-The_Mask- schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:26:
De huidige voeding (zowel adapter als DC bord) in de LC-power behuizing schijnt vrij bagger te zijn.
In welk opzicht precies? Het wordt niet echt een high-end systeem, hoe snel ga ik er last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwehrens schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:45:
Ik wil een zuinige linux thuisserver gaan inrichten en ben daarvoor op naar een goedkope oplossing. In principe draait hij 24*7 en ik wil er de volgende dingen mee doen. Download server met sabnzbd, tv kijken (+ PVR) via 2 of drie dvbc kaarten en tvheadend (dus 3 * PCI is wenselijk), file server voor het streamen van media en het tv signaal, en data opslag. Kortom geen fancy spullen. Waarschijnlijk heb ik aan een Atom voldoende, maar de pci sloten zijn dan de bottleneck. Wie heeft een goed alternatief. Hij moet met name in Idle zuinig zijn. Want dat zal de toestand zijn waar hij het meest inzit.
Vul bij http://tweakers.net/pricewatch/ gewoon jouw eisen in. Naast de Atom heb je ook nog keuze uit dat AMD 350 cpu model zoals op pricewatch: Asus E35M1-I
Ik vraag me wel af of die bordjes altijd wel 3x PCI's hebben, maar daar kom je dan mooi achter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_dolf
  • Laatst online: 20-10-2015
Ik denk aan het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Xigmatek Elysium€ 155,-€ 155,-
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 109,99€ 109,99
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 75,90€ 75,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,05€ 21,05
1Asrock Z68 Pro3€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,84

Ik wil mn server upgraden. Schijven koop ik niet, daar is het klimaat te slecht voor. Zou vooral als Fileserver, backup, web en DB-server zijn, mogelijk in de toekomst multimedia. er moet ook een PCI-X in het mobo passen voor de raidkaart maar dat lijkt me geen probleem. De server mag wel wat pit hebben zodat hij ook nog eens iets extra kan doen, en dat ie lang mee kan gaan. Lijkt me zuinig te zijn met deze voeding en de IGP.

Iemand opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
den_dolf schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:22:
Ik denk aan het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Xigmatek Elysium€ 155,-€ 155,-
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 75,90€ 75,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,05€ 21,05
1Asrock Z68 Pro3€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,84

Ik wil mn server upgraden. Schijven koop ik niet, daar is het klimaat te slecht voor. Zou vooral als Fileserver, backup, web en DB-server zijn, mogelijk in de toekomst multimedia. er moet ook een PCI-X in het mobo passen voor de raidkaart maar dat lijkt me geen probleem. De server mag wel wat pit hebben zodat hij ook nog eens iets extra kan doen, en dat ie lang mee kan gaan. Lijkt me zuinig te zijn met deze voeding en de IGP.

Iemand opmerkingen?
Vanwaar de gigantische voeding? En Asrock zijn ook niet de zuinigste moederborden. Volgens mij zijn MSI en Gigabyte dan betere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_dolf
  • Laatst online: 20-10-2015
de voeding: omdat er wel wat schijven gevoed dienen te worden. ook gekocht 'op de groei' en deze heeft een deftig aantal SATA aansluitingen. Ik ken geen 500W voeding die er 8 heeft...

Als ik men mobo eisen bekijk: Moet PCI-X aankunnen, VGA of DVI EN HDMI hebben, en USB 3.0 dan zie ik weinig in die prijsklasse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Laatst online: 18-09 19:41
Beste tweakers,
Mijn oude server draait op dit moment al 2 jaar
- Pentium 4 2.8GHz HT
- 2GB DDR
- 1tb samsung spinpoint
- 250gb seageate backup
- IBM S50 desktop
- Windows server 2003

Aangezien mijn vader graag een mediaspeler wou kopen was mijn idee gewoon een nieuwe server te bouwen die als server kan dienen en media player

Wat moeten de functionaliteiten worden:
- Ubuntu server OS
- Webserver
- Samba
- Backup
- Http file server
- FTP(S)
- Eventghost
- Teamspeak server

- XBMC
- 1080P afspelen
- Bluray afspelen voor in de toekomst

- Energie zuinig

Mijn lijstje op dit moment
Afbeeldingslocatie: http://img593.imageshack.us/img593/1765/servert.th.png

Wat heb ik al:
- Zalman ZM400A voeding (400W)
- 1tb hardeschijf
- 250gb hardeschijf backup

Wat zijn mijn vragen:
- Zal dit systeem idle zuinig zijn (20W ?) mits 1 hd uitgeschakeld
- Zal dit systeem Full HD en bluray aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Inleiding:
Ik ben nu al een tijdje aan het rondkijken naar een Home/Storage server die kan voldoen aan mijn eisen (DIY is geen probleem).
Ik vind een NAS te beperkend en zoek nogal veel opslagruimte (ik zal dan ook in ieder geval moeten wachten totdat de 4TB drives widely available zijn).

• Ik zoek een server die zeer zuinig is en rond de 45-55 Watt verbruik uit zal komen (idle liefst nog een stukje lager).
• De server zou door het lage verbruik 24/7 aan kunnen staan, maar het liefst zou ik willen weten of er Wake-on-LAN functionaliteiten zijn, die mijn server uit slaapstand halen op het moment dat ik deze ergens in het netwerk aanspreek.
• De server zal waarschijnlijk Windows 7 Ultimate of Windows Server 2008 R2 gaan draaien
• De server zal ook veel gebruikt gaan worden voor Newsbin / QuickPAR etc.
• De server zal media gaan streamen voor mijn eigen PC en mijn Mediacenter (XMBC 1080p).
• De server opslag zal redundant en betrouwbaar moeten zijn ivm het gecentraliseerd bewaren van _alle_ Data die ik heb.

Ik heb al her en der rondgekeken naar ontiechelijk veel mogelijkheden en oplossingen. Ik heb daardoor wel wat hardware in gedachten maar weet eigenlijk niet waar ik sommige van deze hardware in Nederland/Duitsland zal kunnen kopen:
pricewatch: Jetway NF98-QM57-LF (of een ander/beter socket 988/1288 bord).
• Intel Core i5-560UM of Core i7-680UM. Een Intel ULV Mobile processor. 18 W TDP en toch leuke performance.
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB (Voor de snelheid, ook van de resume's).
• 2 x 4GB DDR3 RAM (niet echt spannend... meerdere A-merken voldoen).
• 4 x 3,5" 4TB HDD (Wil graag een RAID10 opstelling)
• Case: Ik had zoiets in gedachten: Klik.
Voeding: Ik zoek een zeer stille, goede voeding met zeer hoog rendement (400W is nog net te grof ws).

Budget:
Ik stel nogal hoge eisen, maar mijn budget zal dan ook naar gelang zijn. Ik hoop, dat na de price-drop van de HDD's, met een budget van rond de 1.200 EUR. toch wel te kunnen bouwen wat ik zoek.

Hmm, ik heb wel een sterke voorkeur voor A-merk onderdelen. Simpelweg vanwege de goede ervaringen en goede service van de meeste fabrikanten.
Buiten dat wil ik dus graag wel een Windows OS gaan gebruiken op de server in verband met de gebruikte software en mijn eigen windows-ervaring.

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen. Any effort is greatly appreciated. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Da_maniaC op 25-12-2011 22:35 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofnima
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 15:57
Wat wil ik er mee:

Ik ben bezig met een klein thuis servertje. Hij moet WHS of Server 2008 R2 samen met een backup tool en subsonic (muziek streaming) kunnen draaien. Het is ook belangrijk dat dit systeem zo weinig als mogelijk geluid maakt aangezien ik het 24/7 wil laten draaien.

Wat heb ik nog:

Aangezien de HDD prijzen op dit moment toch iets te hoog zijn, zal ik een 400GB Western Digital schijf gebruiken die ik nog heb liggen. Zodra de prijzen weer op normaal niveau zijn zal ik naar 2x2TB of iets dergelijks upgraden.

Wat heb ik me bedacht:

Ik zat te denken aan een E350 bordje en ben via een aantal forum posts en reviews bij dit MSI bordje beland. Lijkt me redelijk zuinig te zijn en heeft volgens mijn genoeg power. Ook zitten er voldoende Sata-600 en USB 3.0 ports op. Verder wil ik graag de standard 2x2gb geheugen er bij prikken. Comments or concerns?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IA-E45€ 79,90€ 79,90
1Kingston KHX1333C9D3B1K2/4G€ 20,99€ 20,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,89

Met wat heb ik nog hulp nodig:

Ik ben nog op zoek naar een kast en voeding. Ik ben zelf niet zo heel erg goed met de inschatting qua voeding dus zou ik een aanbeveling zeer op prijs stellen. De kast zou minstens 2 HDD’s moeten houden en hoeft niet te hip uit te zien.

Budget:

Ik zou de combinatie motherboard, RAM, kast en voeding graag tussen de €150 tot €200 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Da_maniaC schreef op zondag 25 december 2011 @ 13:26:
• Ik zoek een server die zeer zuinig is en rond de 45-55 Watt verbruik uit zal komen (idle liefst nog een stukje lager).
Ik zou dan niet per se kijken naar erg dure laptop-onderdelen. Met een Sandy Bridge-opstelling (G620, i3 2100) kan je al resultaten boeken dit binnen jouw opgegeven verbruik van 45-55 Watt liggen (de helft eigenlijk al, indien idle).

Qua moederborden kan je het dan het beste kijken naar een Intel of MSI; H67-chipset gezien je eisenpakket.
kingofnima schreef op maandag 26 december 2011 @ 11:32:
Het is ook belangrijk dat dit systeem zo weinig als mogelijk geluid maakt aangezien ik het 24/7 wil laten draaien.
Ik heb dat genoemde MSI moederbord zelf ook nog even gehad en hij maakt toch wel redelijk wat geluid door die kleine ventilator. Dit is wel allemaal te reguleren, maar een goede ventilatie in de behuizing is dan wel een vereiste. Of je moet natuurlijk zelf creatief bezig gaan.

Dat MSI-bord is inderdaad wel een zuinige, in elk geval t.o.v. een vergelijkbare Asrock (al scheelt dat niet heel veel). Ook is hij nu best goedkoop met z'n 80 euro; voorheen kostte dat moederbord nog boven de 100.

AMD Brazos ondersteunt trouwens geen dual-channel, dus je kan in dit geval ook voor één module van 4GB gaan.

In de PriceWatch vind je enkele modellen van InWin die aan je eisen voldoen. Probleem is eigenlijk dat je bij die, en eigenlijk elke andere combi-pakketten, geen goede inzage hebt in welke voedingen er precies gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
@ Da_maniaC
Lian Li v354 vind ik ook een mooie case. Het enige nadeel met die 354 is dat er geen stof filter in zit. Reken maar op redelijk wat rotzooi in je case als je hem 24 uur per dag draait. Ik denk dat de Lian Li Q25 of Fractal Define Mini ook goed opties zijn als je redelijk wat schijven kwijt wil. Een bezwaar van die Q25 is wel dat je weer een mini ITX board nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Bolletje92 schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:12:
[...]

Ik zou dan niet per se kijken naar erg dure laptop-onderdelen. Met een Sandy Bridge-opstelling (G620, i3 2100) kan je al resultaten boeken dit binnen jouw opgegeven verbruik van 45-55 Watt liggen (de helft eigenlijk al, indien idle).

Qua moederborden kan je het dan het beste kijken naar een Intel of MSI; H67-chipset gezien je eisenpakket.
Dat was wel één van de vragen die ik had. Met reguliere onderdelen wordt het geintje wel een stuk goedkoper inderdaad. :)
Heb nu denk ik wel wat ik wil (nog zonder de storage zelf) en de prijs is niet verkeerd voor het type onderdelen, dunkt mij:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IvgxLuStRn1tc81IpOQNj78r/full.jpg

Eventuele verbetervoorstellen hoor ik graag. :)
Wellicht kan ik op deze manier ook nog wat winst halen, door de proc. te undervolten.
iBurger schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:29:
@ Da_maniaC
Lian Li v354 vind ik ook een mooie case. Het enige nadeel met die 354 is dat er geen stof filter in zit. Reken maar op redelijk wat rotzooi in je case als je hem 24 uur per dag draait. Ik denk dat de Lian Li Q25 of Fractal Define Mini ook goed opties zijn als je redelijk wat schijven kwijt wil. Een nadeel van die Q25 is wel dat je een mini ITX board nodig hebt.
Dank voor info... wellicht kan ik zelf nog stoffilters en dempingsmateriaal inbouwen om stof en geluid tegen te gaan. :)

[Edit]
Oeh, die Fractal Define mini voldoet ook prima zo te zien. Scheelt wel even ~50 EUR. op de case. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CkHxNafmCdBuBzbvpnUnWtC0/full.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Da_maniaC op 26-12-2011 14:49 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Hierboven staat een prima build denk ik. Ik ga toevallig binnenkort ook een Core i3 2100 aanschaffen en heb daardoor ook wat research gedaan.

Mijn "tips" waar je mogelijk iets aan hebt:
1. Intel en msi boards zijn erg energie efficient.
2. Intel boards hebben de beste onboard nics.
3. Corsair builder cx430 voor de price/performance ratio.
4. SSDs zijn onbetrouwbaar! Maar ik ga er ook een halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandforce SSD's zijn onbetrouwbaar. Vandaag nog over gesproken: Verwijderd in "[BBG aanschaf] SSD"

Een intel, samsung, crucial, of bepaalde kingston drive is betrouwbaarder dan welke hdd dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

iBurger schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:00:
1. Intel en msi boards zijn erg energie efficient.
Hmm, dat is wel een goeie. Ik zou zo 1, 2, 3 niet durven zeggen of de Gigabyte uit mijn lijstje meer verbruik heeft (de reviews die ik online vind, zeggen daar niks over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofnima
Bolletje92 schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:12:

[...]

Ik heb dat genoemde MSI moederbord zelf ook nog even gehad en hij maakt toch wel redelijk wat geluid door die kleine ventilator. Dit is wel allemaal te reguleren, maar een goede ventilatie in de behuizing is dan wel een vereiste. Of je moet natuurlijk zelf creatief bezig gaan.

Dat MSI-bord is inderdaad wel een zuinige, in elk geval t.o.v. een vergelijkbare Asrock (al scheelt dat niet heel veel). Ook is hij nu best goedkoop met z'n 80 euro; voorheen kostte dat moederbord nog boven de 100.

AMD Brazos ondersteunt trouwens geen dual-channel, dus je kan in dit geval ook voor één module van 4GB gaan.

In de PriceWatch vind je enkele modellen van InWin die aan je eisen voldoen. Probleem is eigenlijk dat je bij die, en eigenlijk elke andere combi-pakketten, geen goede inzage hebt in welke voedingen er precies gebruikt worden.
Ok bedankt dus dan zitten we meer richting het volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 95,80€ 95,80
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 14,01€ 14,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 109,81

Dus een Fanless mobo, ook 110E. Of zijn er betere keuzes?
Zou dus nog tussen de 40 en 90 Euro voor een kast en voeding over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Da_maniaC schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:29:
[...]

Dat was wel één van de vragen die ik had. Met reguliere onderdelen wordt het geintje wel een stuk goedkoper inderdaad. :)
Je kan nog veel besparen of wat anders kiezen:
  • MSI H67
  • Gewoon werkgeheugen en geen Dominator
  • Goedkopere voeding met ventilator*
* enige ventilatie moet je wel behouden en grote kans dat de ventilatoren van de behuizing meer lawaai maken

Een Huntkey 300G is bijvoorbeeld mooi, maar is nu wat minder goed verkrijgbaar.

Maar mijn vraag is nog vooral: waar zet je de server neer? Je hebt nu veel onderdelen gekozen waarbij het lijkt alsof je naar helemaal geluidsloos wil. Dat kan, maar het kost veel meer (zie je bijv. bij de voeding goed).
Als je het systeem in een ruimte plaatst die het geluid goed isoleert en je toch headless draait kan je nog heel wat euro's besparen.
iBurger schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:00:
3. Corsair builder cx430 voor de price/performance ratio.
Is een goede voeding, heb er al meerdere systemen mee gebouwd, maar heel stil en zuinig is die niet.

Punt 1, 2 en 4 verschillen per product.
kingofnima schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:00:
[...]

Ok bedankt dus dan zitten we meer richting het volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 14,01€ 14,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 109,81

Dus een Fanless mobo, ook 110E. Of zijn er betere keuzes?
Zou dus nog tussen de 40 en 90 Euro voor een kast en voeding over hebben.
Bedenk wel dat je voor dit geld al een mooie SB-opstelling hebt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 46,90€ 46,90
1MSI H61I-E35 (B3)€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 99,90

Volgens mij zijn die standaardkoelers nog best stil. Ook kan je hier nog besparen omdat er een mini-ITX-moederbord gekozen is die over het algemeen wat duurder zijn.

Maar ik zou niet die passief gekoelde Asus nemen. Ik zou dan óf de MSI E-350 nemen (aangezien die een stuk goedkoper is) óf overstappen op een SB-opstelling aangezien laatstgenoemde veel meer kracht en uitbreidingsmogelijkheden biedt terwijl hij even zuinig al dan niet zuiniger is.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 26-12-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Bolletje92 schreef op maandag 26 december 2011 @ 20:34:
[...]

Je kan nog veel besparen of wat anders kiezen:
  • MSI H67
  • Gewoon werkgeheugen en geen Dominator
  • Goedkopere voeding met ventilator*
* enige ventilatie moet je wel behouden en grote kans dat de ventilatoren van de behuizing meer lawaai maken

Een Huntkey 300G is bijvoorbeeld mooi, maar is nu wat minder goed verkrijgbaar.

Maar mijn vraag is nog vooral: waar zet je de server neer? Je hebt nu veel onderdelen gekozen waarbij het lijkt alsof je naar helemaal geluidsloos wil. Dat kan, maar het kost veel meer (zie je bijv. bij de voeding goed).
Als je het systeem in een ruimte plaatst die het geluid goed isoleert en je toch headless draait kan je nog heel wat euro's besparen.
De PC hoeft niet persé doodstil te zijn, maar ik had sowieso aanvankelijk een ander budget in gedachten dus vind ik het niet erg om wat extra euro's uit te geven aan stillere of A-merk componenten.
Vanwege die reden zal ik waarschijnlijk ook de casefans vervangen voor Noctua's.
Daarbij, is het nu eenmaal een hobby van me. En als ik dan eenmaal een nieuwe build neerzet wil ik het wel gelijk goed doen.
De tip voor het geheugen neem ik nog even mee. Al is het de laatste jaren eigenlijk al zo dat de modules zoals bijv. de Dominator serie 10-15 EUR. duurder zijn dan regulier geheugen, echter heb je dan wel meteen leuke heatsinks erop zitten en lifetime warranty. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
@bolletje92
Het idiote is dat ik altijd voedingen aan het vervangen ben in mijn server. Ik heb m'n eerste Chieftec voeding opblazen, daarna een OEM dingetje van m'n locale supplier en nu zit er een BeQuiet 300w in. :P Een redelijke voeding is wel belangrijk voor je server omdat ie zoveel uren maakt.

Met die CX430 heb je single rail power supply voor weinig geld. Het argument is dat een single-rail voeding betrouwbaarder is dat een multi-rail. Niet mijn idee trouwens maar het komt van Nextron
in deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 11:22
Ik heb een tijdje geleden een NAS samen gesteld waar FreeNAS 8 op komt te draaien met ZFS. Dit heb ik helaas met kopen uitgesteld inverband met de HDD prijzen.
Nu vroeg ik me af of dit nog steets een goede setup is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 4,58€ 4,58
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 114,90€ 229,80
1Scythe Gekkou Silent (Zwart)€ 48,43€ 48,43
1Mini-box PCI Bracket€ 3,35€ 3,35
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,50€ 72,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 35,99€ 35,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,45

~ReTechNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ReTechNL schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:31:
Ik heb een tijdje geleden een NAS samen gesteld waar FreeNAS 8 op komt te draaien met ZFS. Dit heb ik helaas met kopen uitgesteld inverband met de HDD prijzen.
Nu vroeg ik me af of dit nog steets een goede setup is.

*knip*

~ReTechNL
Dat is een heel leuk setje, en freenas 8.0 draait daar leuk op. Ik heb ongeveer een zelfde setup (zie hieronder) alleen heb ik het vage probleem dat mijn nas de eerste keer hangt tijdens de boot, een keer uit en weer aan, en dan is het goed. Wat het probleem is, geen idee... Ik moet er nog een keer een scherm aanhangen om precies te kijken wat het probleem is, maar de nas staat eigenlijk alleen aan als ik bestanden van mijn PC wil backuppen. (tot nu toe 2 keer aan gehad sinds de plaatsing in de meterkast, 2 weken geleden) Qua transfer speeds haal ik ongeveer 57MB/sec zowel up als down, dus dat is rap zat. Met mijn vorige nas haalde ik 90-95MB/sec, maar een E8400 is een beetje zwaar overkill voor een nas, en een atx behuizing pastte niet in de meterkast. :+ Ik was er iets eerder bij met het aanschaffen van harde schijven, dus daar heb ik echt mazzel mee gehad. In jouw geval zou ik zeker nog even wachten tot de prijzen wat meer zakken, want de huidige prijzen zijn gewoon absurd hoog.

#ProductPrijsSubtotaal
5Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 133,89€ 669,45
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 114,90€ 114,90
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 157,50€ 157,50
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 18,17€ 36,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,99

(zelf nog een 4GB USB stick toevoegen, 2GB is vanaf Freenas 8.0.1 minimaal!)

Het gekke is dat freenas slechts 7,2GB geheugen herkent, en niet de volle 8GB. Maargoed, het draait en ik wou er ook niet teveel werk van hebben. ;) Of dit genoeg zal zijn zal nog moeten blijken, gezien ik nu Raid-Z2 draai (7,8TB effectief) en nog maar 2,3TB volgeschreven heb. Op dit moment gebruikt het systeem ongeveer 6,6GB aan geheugen, waarbij de 12GB gereserveerd op de schijven voor swapruimte niet aangesproken wordt. Mocht dit toch gebeuren, dan vrees ik dat de performance toch behoorlijk achteruit zal lopen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RXLVxmZzGoAiJMymaKrnE7OL/full.jpg

De keuze voor de Fractal Design Array R2 was zeer simpel. Er moesten 6 harde schijven in passen, en dan zijn er niet veel mini-itx behuizingen meer om te kiezen. Een andere optie zou de pricewatch: Lian Li PC-Q08B kunnen zijn, maar dan zul je nog zelf een voeding moeten plaatsen, en heb je een 5,25" bay over die niet gebruikt gaat worden. Volgens de reviews was het ook mogelijk dat de HDD kooi wat ging trillen, dat plus dat je zelf nog een laag wattage ATX voeding aan moet passen voor 6x SATA voedingstekkers gaf toch de doorslag om voor de Fractal Design case te gaan. De voeding die standaard bij deze kast geleverd wordt heeft 7x SATA aansluitingen, 6 voor HDD's en er is nog plek voor een 2,5" HDD of SSD onder de HDD kooi.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4BqyXFGYL9HdnhRP4wcsnI2w/full.jpg

De kast heeft een zee van ruimte, wat het inbouwen makkelijk maakt. Ik heb er toch voor gekozen om een extra koeler boven de heatsink van het moederboardje te plaatsen, omdat deze toch wel warm kunnen worden zonder afdoende flow. Misschien valt het allemaal wel wat mee, maar er zit een header op het moederboard, en qua geluid maakt het ook niet zoveel uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gWFLmCPdJOSEDOJpds2yAkjw/full.jpg

De standaard fan heb ik vervangen voor een Noctua 140mm fan. Op zich is de standaard fan ook goed, maar het is een low-rpm model die ook nog eens geknepen wordt door het moederbord, met de Q-fan instelling op turbo was het me toch niet genoeg flow. Er moeten immers ook 6 harde schijven gekoeld worden. ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RoIVCXJa9WWaqXxwTWq5gB5M/full.jpg

Closeup van de APU koeling. De fan zit op een beugeltje wat met dubbelzijdig tape aan de behuizing zit geplakt, ongeveer 1,5-2cm van het koelblok af. Het koelertje is een Recom 50mm fan die ik eigenlijk als spare fan zou bewaren voor mn P67 Sabertooth mobo, maar dit was tijdens het bouwen van de NAS het enigste kleine koelertje wat ik voorhanden had. Qua geluid zit het wel goed, het zijn geen gillers en met de Q-fan mogelijkheid van het moederboard hoeft deze natuurlijk niet volgas te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4ZAWKuiN7u1902fTOh78UH7G/full.jpg

Met de deksel erop. Hier nog niet de hdd kooi geinstalleerd, maar het ging puur even om het totaalplaatje.

Voor het geld zijn die AMD Brazos ITX bordjes erg leuk! De E35M1-I is 1 van de weinige met 6 SATA poorten, maar qua aansluitingen laat ie dingen zoals USB3.0 te wensen over. Andere boardjes hebben Wifi, HDMI, toslink, etc, maar voor een homebuild nas zijn dat soort zaken minder belangrijk.

Een tip die ik ieder mee wil geven die van plan is om zo'n systeempje inelkaar te zetten: het is niet geschikt voor in de woonkamer als je stilte op prijs stelt. :+ Met 6 HDD's erin ben ik toch wel blij dat ie in de meterkast staat, en niet onder het buro.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofnima
Bolletje92 schreef op maandag 26 december 2011 @ 20:34:

[...]

Bedenk wel dat je voor dit geld al een mooie SB-opstelling hebt:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 99,90

Volgens mij zijn die standaardkoelers nog best stil. Ook kan je hier nog besparen omdat er een mini-ITX-moederbord gekozen is die over het algemeen wat duurder zijn.

Maar ik zou niet die passief gekoelde Asus nemen. Ik zou dan óf de MSI E-350 nemen (aangezien die een stuk goedkoper is) óf overstappen op een SB-opstelling aangezien laatstgenoemde veel meer kracht en uitbreidingsmogelijkheden biedt terwijl hij even zuinig al dan niet zuiniger is.
Goed punt. Dus eigenlijk zou ik ook wel meer deze kant op kunnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 31,50€ 31,50
1GeIL Black Dragon GB34GB1066C7DC€ 21,99€ 21,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,24

Wellicht nog een fan of twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 11:22
FiXeL schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 02:09:
[...]

Dat is een heel leuk setje, en freenas 8.0 draait daar leuk op. Ik heb ongeveer een zelfde setup (zie hieronder) alleen heb ik het vage probleem dat mijn nas de eerste keer hangt tijdens de boot, een keer uit en weer aan, en dan is het goed. Wat het probleem is, geen idee... Ik moet er nog een keer een scherm aanhangen om precies te kijken wat het probleem is, maar de nas staat eigenlijk alleen aan als ik bestanden van mijn PC wil backuppen. (tot nu toe 2 keer aan gehad sinds de plaatsing in de meterkast, 2 weken geleden) Qua transfer speeds haal ik ongeveer 57MB/sec zowel up als down, dus dat is rap zat. Met mijn vorige nas haalde ik 90-95MB/sec, maar een E8400 is een beetje zwaar overkill voor een nas, en een atx behuizing pastte niet in de meterkast. :+ Ik was er iets eerder bij met het aanschaffen van harde schijven, dus daar heb ik echt mazzel mee gehad. In jouw geval zou ik zeker nog even wachten tot de prijzen wat meer zakken, want de huidige prijzen zijn gewoon absurd hoog.

#ProductPrijsSubtotaal
5Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 133,89€ 669,45
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 114,90€ 114,90
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 157,50€ 157,50
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 18,17€ 36,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,99

(zelf nog een 4GB USB stick toevoegen, 2GB is vanaf Freenas 8.0.1 minimaal!)

*knip*

Voor het geld zijn die AMD Brazos ITX bordjes erg leuk! De E35M1-I is 1 van de weinige met 6 SATA poorten, maar qua aansluitingen laat ie dingen zoals USB3.0 te wensen over. Andere boardjes hebben Wifi, HDMI, toslink, etc, maar voor een homebuild nas zijn dat soort zaken minder belangrijk.

Een tip die ik ieder mee wil geven die van plan is om zo'n systeempje inelkaar te zetten: het is niet geschikt voor in de woonkamer als je stilte op prijs stelt. :+ Met 6 HDD's erin ben ik toch wel blij dat ie in de meterkast staat, en niet onder het buro.
Nu zat ik nog te tweifelen tussen die Fractal Design Array R2 en die Scyth Gekkou.
Het punt is dat die Fractal Design al een 300W voeding in gebouwd heeft en ik vroeg me af of dat veel scheelt kwa stroom verbruik met z'n pico PSU 150W.
Vooral vanwege het feit dat als er meer HDD's bij geprikt worden wat dat gaat doen met de stroom en geluids productie.

~ReTechNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:03
Waarom schommelt de prijs van de HP Proliant Microserver N40L zoveel ?

Ene dag is hij te koop voor 210 en de volgende dag over de 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Da_maniaC schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:12:
[...]
De PC hoeft niet persé doodstil te zijn, maar ik had sowieso aanvankelijk een ander budget in gedachten dus vind ik het niet erg om wat extra euro's uit te geven aan stillere of A-merk componenten.
Kijk, de Seasonic X-400FL is alles behalve een slechte koop. Feit blijft wel dat hij redelijk aan de prijs is. Het verschil tussen geen airflow en een klein beetje is heel erg groot. Daar gaat ook heel wat werk inzitten om dat goed voor elkaar te krijgen.

Een Huntkey 300G doet het dan niet slecht.
While the HuntKey 300W is audible at high loads, the 1200RPM fan isn't loud. In a typical PC with a closed case, this PSU will be quieter than most CPU, GPU, and chipset fans. If you're after absolute silence, Seasonic's X-400FL will be the better choice, but most users will be quite happy with the low noise from the Jumper 300G. At 10% load (i.e. for a low power HTPC), the fan rotates at less than 650RPM and reaches the limits of our noise monitoring equipment.
Maar er zijn nog wel enkele andere voedingen die ook dit segment bedienen. SuperFlower heeft bijvoorbeeld nog enkele mooie voedingen in zijn assortiment, alleen zijn die in Europa slecht leverbaar.

Ik hoop eigenlijk nog op een mooi en goedkoop alternatief voor de BeQuiet L7 300W. Maakt me niet zo zeer uit van welke fabrikant, maar het verschil tussen die BeQuiet L7 300W en de Huntkey 300G is nog best groot.
Vanwege die reden zal ik waarschijnlijk ook de casefans vervangen voor Noctua's.
Noctua ventilatoren hoeven niet per se beter te zijn. Ik zou kijken naar een mooie fancontroller, dan worden die Lian-Li ventilatoren ook al een stuk stiller fan. Ik heb zelf ook enkele Lian-Li ventilatoren draaien op ongeveer 650 RPM en dan zijn ze echt stil.
Daarbij, is het nu eenmaal een hobby van me. En als ik dan eenmaal een nieuwe build neerzet wil ik het wel gelijk goed doen.
Kan uiteraard, maar ik denk dat je het ook niet erg vind om enkele honderden euro's te besparen. ;)

En als het een hobby is zou je ook kunnen zeggen dat je het niet erg vind om over nog een tijdje een upgrade te doen; dat het knutselen al een leuk tijdverdrijf opzich is (dat heb ik bij vele builds). Voordeel is wel aan een degelijk behuizing en andere componenten dat je die zo mee kan nemen naar een volgende build.

Ieder zo z'n ding.
De tip voor het geheugen neem ik nog even mee. Al is het de laatste jaren eigenlijk al zo dat de modules zoals bijv. de Dominator serie 10-15 EUR. duurder zijn dan regulier geheugen, echter heb je dan wel meteen leuke heatsinks erop zitten en lifetime warranty. :)
Heatsinks die in jouw geval niet heel veel zin hebben. Daarnaast heeft het ValureRAM van Kingston ook lifetime warranty (al zitten er bij al die claims nog wel enkele haken en ogen aan).

Die 56 euro (wat op dat plaatje staat) kan nog wel heel wat minder. Mooi Corsair budget-spul heb je al voor onder de 30 euro.
iBurger schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:32:
@bolletje92
Het idiote is dat ik altijd voedingen aan het vervangen ben in mijn server. Ik heb m'n eerste Chieftec voeding opblazen, daarna een OEM dingetje van m'n locale supplier en nu zit er een BeQuiet 300w in. :P Een redelijke voeding is wel belangrijk voor je server omdat ie zoveel uren maakt.
Onregelmatige belasting is een grotere ergernis voor de componenten.
Met die CX430 heb je single rail power supply voor weinig geld. Het argument is dat een single-rail voeding betrouwbaarder is dat een multi-rail. Niet mijn idee trouwens maar het komt van Nextron
in deze post.
In die post zie ik dat argument niet voorbij komen; enkel dat die CX430 V2 het heeft, misschien wel met een onderliggende gedachte.

Maar daar kan je nog niet direct een oordeel aan hangen. Je kan niet per definitie zeggen dat een voeding met een enkele lijn beter/betrouwbaarder is. Het gaat voornamelijk om de componenten die gebruikt zijn (waarbij het nog de vraag is hoe het intern verdeeld is). Ik heb zelf bijv. nog enkele HX520's in gebruik (S12 design) en die acht ik toch nog hoger dan een CX430.

Ook de Huntkey 300G zou volgens die beredenering niet betrouwbaar zijn.

Het is van belang om daar per voeding goed naar te kijken. Het reviewen van zo'n product is dan ook erg moeilijk en er zijn maar enkele websites die het redelijk tot goed doen.
Simpel een multimeter er aanhangen is niets waard. Dan kan je ook wel zeggen van: 'ja, we gooien hem weg en die het meest stuitert is de winnaar'.

Je mag me echter ook proberen te overtuigen waarom een enkele lijn voor de 12V veel betrouwbaarder is.
kingofnima schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:12:
[...]

Goed punt. Dus eigenlijk zou ik ook wel meer deze kant op kunnen:
[tabel]
Wellicht nog een fan of twee?
Zoiets is inderdaad prima. Let wel op dat je nu een mini-ITX-moederbord in een micro-ATX-behuizing plaatst. Dat kan in principe prima, maar je zou dus ook kunnen kiezen voor een micro-ATX-moederbord (is nog iets goedkoper zelfs). Deze heeft meer uitbreidingsmogelijkheden, met o.a. een PCI-e 16x-slot.

Voor de rest prima. Meerdere ventilatoren zijn niet eens nodig; de FD Core 1000 wordt al geleverd met één ventilator wat voldoende moet zijn.
nytrm schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:47:

Kan zijn dat winkels hun verkoopprijs koppelen aan de inkoopprijs van het apparaat en dan een opslag te doen. Tegenwoordig gaat dat al veelal automatisch waardoor de leverancier alles zo door kan geven aan de winkel.

Indien meerdere winkels dus gebruik maken van dezelfde leverancier en deze leverancier een 'verkeerde' (kan ook gewoon de juiste zijn) prijs doorgeeft dan heeft dat effect op alle winkels.

Daarnaast is die HP Microserver nog niet heel interessant; zoals je ziet in dit topic kan je voor evenveel, al dan niet minder, geld een mooie opstelling bouwen met G620. Dat heeft een stuk meer potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

nytrm schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:47:

Ik denk dat het simpelweg een kwestie van beschikbaarheid is?
(Even achterwege latend dat niet altijd alle prijzen correct zijn... sommige producten worden in de Pricewatch bewust en onbewust geplaatst met een verkeerde of een veel goedkopere prijs).

----

Ik zat net trouwens nog even te denken aan mijn toekomstige storage server.
Hoe verstandig is het om een SSD te gebruiken als medium om veel op te downloaden?
Als ik veel reviews/topics moet geloven is de wear zelfs beter dan die van een mechanische drive bij de huidige generatie SSD's?
In dat geval zou ik net een iets grotere SSD drive kunnen pakken en dan kan daarop worden gedownload wanneer de server aan blijft staan (en raakt de 4 x 4 TB array idle zodat deze uitgeschakeld wordt).
Hierdoor zou het idle verbruik een stuk gunstiger moeten worden.
Goed idee, of? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 09:28
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is maar ik ga binnenkort een linux server bouwen voor een vriend van mij. Nu heb ik het volgende bij elkaar gevonden. Nu is mijn grootste vraag gaat dit passen m.b.t. de stock koeler van intel in ondergenoemde kast en gaat de ingebouwde voeding het trekken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 112,90€ 112,90
1Western Digital Scorpio Blue WD1600BEVT, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 41,33€ 41,33
1LC-Power LC-1320mi€ 39,37€ 39,37
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,90€ 16,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,40

[ Voor 0% gewijzigd door TomF op 27-12-2011 20:46 . Reden: Kleine typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Op dit moment deze spullen bij Azerty besteld als nieuwe thuis server. Zit alleen nog met 1 ding in mijn maag.
De snelheid van het moederbord is 1333mhz en die van geheugen 1600mhz. gaat dit problemen geven?

Heb nu vengeance geheugen van corsair besteld omdat deze ook hoog in tweakers stond. Is het verstandiger om het zo te laten of de XMS te nemen. Weet de grote verschillen tussen die 2 niet zo goed

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-SG02B SUGO€ 55,80€ 55,80
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,95€ 33,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,50€ 39,50
1MSI H67MA-E45 (B3)€ 96,89€ 96,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,13

EDIT:
Ik lees op meerdere forums wel dat vengeance is geoptimaliseerd voor sandy bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Tichelmanm schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:47:
EDIT:
Ik lees op meerdere forums wel dat vengeance is geoptimaliseerd voor sandy bridge
Ik geloof dat het label 'Sandy bridge optimised' niet meer betekend dan dat het geheugen geen moeite heeft om op zijn rated speeds te draaien op 1,5 v.
Er zijn meerdere reviews geweest die aan toonde dat de real-world performance echt minder dan 1 % verschilt tussen de gebruikte gangbare DDR3 modules.
Anandtech Sandy Bridge DDR3 Review schreef:
The results weren't very stimulating, were they? Just as expected, gaming with faster memory just doesn't make any notable difference
Bron: Klik

Al komt uit deze review wel naar voren dat DDR3 1333 het beste plaats kan maken voor DDR3 1600 (wat price/performance in verhouding tot alle geteste modules het meest gunstig is).

[ Voor 33% gewijzigd door Da_maniaC op 27-12-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ReTechNL schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:14:
[...]

Nu zat ik nog te tweifelen tussen die Fractal Design Array R2 en die Scyth Gekkou.
Het punt is dat die Fractal Design al een 300W voeding in gebouwd heeft en ik vroeg me af of dat veel scheelt kwa stroom verbruik met z'n pico PSU 150W.
Vooral vanwege het feit dat als er meer HDD's bij geprikt worden wat dat gaat doen met de stroom en geluids productie.

~ReTechNL
een pico PSU 150W gaat erg krap worden als je er 6 harde schijven aan wilt aansluiten, ik heb die optie ook overwogen, maar werd me afgeraden omdat 6 schijven die opspinnen best wat stroom vragen. Als je niet vies bent van een beetje solderen, dan is een Huntkey Jumper 300W voeding ook een solide keuze, weet zo niet wat er in die Scyth Gekkou gaat, maar als ie een normaal formaat ATX voeding lust, dan is die huntkey een aanrader. Huntkey voeding + lian li kast was 2 tientjes goedkoper, maar ik heb uiteindelijk toch de Fractal Design Array R2 genomen omdat me dit geen gezeik opleverde met het aanpassen van een voeding.

Het wattage geeft niet aan wat het gemiddelde verbruik is, maar het maximale wat de voeding kan leveren. Een 1000W voeding in een NAS is natuurlijk overkill, maar een 300W voeding zal nooit op zijn max. beladen worden in een nas. Maar een beetje extra capaciteit tijdens het opspinnen van meerdere HDD's kan nooit kwaad.

helaas heb ik niet de middelen om het verbruik te meten, maar als je 18W voor het moederbord rekend, en 6x5W voor de harde schijven, dan kom je nooit niet aan de 300W. Maar dat wil je ook niet. Belangrijk is wel dat de voeding onder lage belasting ook zuinig is, en daarvoor moet je naar de 80+ bronze/gold/platinum certificering kijken. Maar er moet ook voldoende capaciteit zijn om de piekspanning van 6 opspinnende HDD's op te vangen.

Overigens verbruikt mijn NAS nu 0.0 watt. Omdat ie uit staat. :) Mijn PC doet al het download werk, afspeel werk, en al het overige werk. De NAS is in mijn situatie er slechts als backup media, en verder helemaal niks. Wat ik wil kijken hou ik op de pc, en wat ik later wil zien, of niet kwijt kan op de pc, upload ik naar de NAS om later te kijken. Daarna sluit ik em af en verbreek ik de fysieke verbinding (stroom + lan) om eventuele calamiteiten te voorkomen. Downloaden met de NAS vind ik zelf een beetje onzin als de pc toch aanstaat. En download snelheden zijn tegenwoordig dusdanig hoog dat je content sneller kan downloaden dan je het uberhaubt kan kijken/beluisteren/beleven. Dus daar hoeft iig mijn NAS niet 24/7 voor aan te staan.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Bolletje92 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 19:51:
[...]

Kijk, de Seasonic X-400FL is alles behalve een slechte koop. Feit blijft wel dat hij redelijk aan de prijs is. Het verschil tussen geen airflow en een klein beetje is heel erg groot. Daar gaat ook heel wat werk inzitten om dat goed voor elkaar te krijgen.

Een Huntkey 300G doet het dan niet slecht.

[...]

Maar er zijn nog wel enkele andere voedingen die ook dit segment bedienen. SuperFlower heeft bijvoorbeeld nog enkele mooie voedingen in zijn assortiment, alleen zijn die in Europa slecht leverbaar.

Ik hoop eigenlijk nog op een mooi en goedkoop alternatief voor de BeQuiet L7 300W. Maakt me niet zo zeer uit van welke fabrikant, maar het verschil tussen die BeQuiet L7 300W en de Huntkey 300G is nog best groot.

[...]

Noctua ventilatoren hoeven niet per se beter te zijn. Ik zou kijken naar een mooie fancontroller, dan worden die Lian-Li ventilatoren ook al een stuk stiller fan. Ik heb zelf ook enkele Lian-Li ventilatoren draaien op ongeveer 650 RPM en dan zijn ze echt stil.

[...]

Kan uiteraard, maar ik denk dat je het ook niet erg vind om enkele honderden euro's te besparen. ;)

En als het een hobby is zou je ook kunnen zeggen dat je het niet erg vind om over nog een tijdje een upgrade te doen; dat het knutselen al een leuk tijdverdrijf opzich is (dat heb ik bij vele builds). Voordeel is wel aan een degelijk behuizing en andere componenten dat je die zo mee kan nemen naar een volgende build.

Ieder zo z'n ding.

[...]

Heatsinks die in jouw geval niet heel veel zin hebben. Daarnaast heeft het ValureRAM van Kingston ook lifetime warranty (al zitten er bij al die claims nog wel enkele haken en ogen aan).

Die 56 euro (wat op dat plaatje staat) kan nog wel heel wat minder. Mooi Corsair budget-spul heb je al voor onder de 30 euro.
Ik zie nu pas, dat je heel mijn post in stukjes had gehakt. In ieder geval bedankt voor de informatie. :)
(Meestal skim ik overal doorheen, totdat ik mijn naam tegen kom... maar die was uit deze quotes hehe).

Het geheugen heb ik inmiddels al een setje van 48 EUR. kunnen vinden wat ook prima is (of ik dan 30 of 48 EUR. kwijt ben maakt me niet echt uit).

De Seasonic voedingen zijn inderdaad aardig aan de prijs....hier zal ik inderdaad ook nog over nadenken. Al is het wel zo dat Seasonic echt supervoedingen heeft en goeie service (service, die mensen maar amper hoeven te gebruiken). Ik heb in mijn Main PC een X-850 in mijn ogen de Mother-of-all-PSU's. :P

Overigens heb ik inderdaad de Noctua ventilatoren heel even links laten liggen en wat losse Zalman fan controllertjes in het verlanglijstje (overzicht) gezet. Dat is inderdaad weer wat prijsgunstiger.

Ik zit nu uiteindelijk nog met 3 kleine vraagjes:
• Zou het rendabel zijn om een iets grotere SSD te pakken en deze te gebruiken als downloadschijf? Hierdoor kan de gehele array met disks uitgeschakeld worden wanneer de PC enkel staat de downloaden of idlen etc. (de wear leveling op de huidige generatie SSD's laat dit volgens mij makkelijk toe).
Het verbruik daalt door dit geintje aanzienlijk en maakt het heel interessant, denk ik.

• Ik twijfel nog tussen de volgende 2 moederborden: MSI H67MA-ED55 & Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3.
Qua features zijn ze eigenlijk gelijkwaardig...echter is de MSI zo'n 50 EUR. duurder. Dit is het mij eigenlijk niet waard, tenzij dat blijkt dat de MSI weer flink wat wattjes bespaard in verhouding. Ik kan geen groot verschil ontdekken? (ook is het moeilijk om van beide borden een review te vinden waar netjes de Power Consumption in staat).

• Ik had eigenlijk mijn ogen gevestigd op de volgende passieve CPU koeler: SilverStone SST-NT01-E. Echter is deze fors aan de prijs voor een stukje koper. Ik ben echter wel heel erg gecharmeerd van het model aangezien ik de koeler precies aan de bovenkant van de case uit kan laten komen (waar een outtake hole zit). Ik kan hier eigenlijk weinig alternatieven voor vinden die hetzelfde bieden.

[ Voor 23% gewijzigd door Da_maniaC op 28-12-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Da_maniaC schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:45:
[...]

• Ik twijfel nog tussen de volgende 2 moederborden: MSI H67MA-ED55 & Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3.
Qua features zijn ze eigenlijk gelijkwaardig...echter is de MSI zo'n 50 EUR. duurder. Dit is het mij eigenlijk niet waard, tenzij dat blijkt dat de MSI weer flink wat wattjes bespaard in verhouding. Ik kan geen groot verschil ontdekken? (ook is het moeilijk om van beide borden een review te vinden waar netjes de Power Consumption in staat).
Waarom neem je de MSI H67MA-E45 niet ?
http://www.msi.com/product/mb/H67MA-E45.html

Dit is de link van ed55
http://eu.msi.com/product/mb/H67MA-ED55--B3-.html#/?div=Basic

http://tweakers.net/pricewatch/279658/msi-h67ma-e45-%28b3%29.html

Kwa functies aardig hetzelfde alleen de prijs is ong 100

Of heb ik het nou helemaal verkeerd

[ Voor 6% gewijzigd door TheGrillmeister op 28-12-2011 23:41 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Enige verschil wat ik zo zie, zit hem in de beschikbare PCI-e poorten (ze ondersteunen beide RAID volgens MSI... itt de Pricewatch). Dank voor de tip. :)

[ Voor 73% gewijzigd door Da_maniaC op 29-12-2011 00:13 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lian Li Q07 doet ook 6 hd's + 2.5" + 3.5" met mitx en is nog net wat kleiner. Ontwerp lijkt er wel sterk op.

[ Voor 3% gewijzigd door analog_ op 29-12-2011 00:16 ]

• TheGrillmeister
Da_maniaC schreef op donderdag 29 december 2011 @ 00:09:
Enige verschil wat ik zo zie, zit hem in de beschikbare PCI-e poorten (ze ondersteunen beide RAID volgens MSI... itt de Pricewatch). Dank voor de tip. :)
Dit mobo staat bij mij nu in bestelling icm
I3 2125
2x 4gb kingston valueram

Lijkt mij prima keuze

Edit:
Bij de 55 staat geen concept bij military class maar neem aan dat hetzelfde bedoeld wordt bv anders is geformuleerd

[ Voor 14% gewijzigd door TheGrillmeister op 29-12-2011 00:23 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Waarom een 2125 ipv een 2100 als ik vragen mag? :)

• TheGrillmeister
Ivm videokaart bij 2125 is het de hd3000 bij 2100 de hd2000.

Ik wil hem graag als htpc/server gebruiken en dan is het wel makkelijk dat je grafische gedeelte wat hoger ligt. Scoort 25% beter in benchmarks

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom niet voor een HP ProLiant ML110 G6 gaan? In de aanbieding bij Misco.....

Als ik de prijzen hier zo voorbij zie komen is dit veel bang for buck denk ik.... heb hem zelf ook tot volle tevredenheid 8)

Extra geheugen is ook niet duur.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Da_maniaC

Da_maniaC

Pfoe.... hoeveel argumenten wil je hebben? :)

• Strengere garantiebepalingen dan een DIY Build.
• Shadowed BIOS (Minder vrijheid, denk met name aan underclocking).
• Heeft ie wel 6, 3,5" bays?
• Geen PCI- x16 slot (als ik me goed herinner, enkel PCI-e x4).
• We zijn hobbyisten en zitten hier op Tweakers.net
• Non-standard formfactor koeling die niet altijd naar wens in te richten is (denk aan juist passief willen koelen, of fans willen installeren naar wens).

--

Maar, stel dat iemand hier meer geheugen en bijv. 4 x 3TB drives in wil plaatsen en die persoon is hier helemaal content mee dan is het wel veel bang for the buck idd.

[ Voor 18% gewijzigd door Da_maniaC op 29-12-2011 12:05 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja, dat zijn zaken die me totaal niet interesseren :)
Da_maniaC schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:03:
• We zijn hobbyisten en zitten hier op Tweakers.net
Euh ik wil graag Vmware ESXi certified hardware gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik geen tweaker ben, maar gewoon op een ander niveau met zaken bezig.

[ Voor 83% gewijzigd door Gunner op 29-12-2011 12:06 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Gunner schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:04:
Ja, dat zijn zaken die me totaal niet interesseren :)
Daarmee geef je eigenlijk aan dat ie wel erg specifiek voor jou wensen geschikt is en dat je eigenlijk niet goed hebt gelet op de discussie in dit topic? :)
Met een brede(re) beargumentering zou het wellicht nog een klein beetje beter passen....
Gunner schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:04:
Euh ik wil graag Vmware ESXi certified hardware gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik geen tweaker ben, maar gewoon op een ander niveau met zaken bezig.
Daar is volgens mij een ander topic voor in dit subforum. Ah! Zuinige ESXi Server

Oh, en een DIY Build is wel gewoon ESXi certified te gebruiken, maar dat is een andere discussie an sich. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Da_maniaC op 29-12-2011 12:10 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is een specifiek stukje hardware, maar het geeft in mijn optiek een goede prijs- kwaliteitverhouding. En nergens staat dat het zelfbouw moet zijn. En wellicht leest iemand die er net naar op zoek is. Just trying to be friendly....

• Da_maniaC

Da_maniaC

Gunner schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:08:
Het is een specifiek stukje hardware, maar het geeft in mijn optiek een goede prijs- kwaliteitverhouding. En nergens staat dat het zelfbouw moet zijn. En wellicht leest iemand die er net naar op zoek is. Just trying to be friendly....
Vandaar dat ik ook zeg, dat iemand met iets minder strenge eisen hier zeker wel goede bang-for-the-buck mee in huis haalt. Maar een iets bredere beargumentering voor de aanschaf en gebruik van je thuisserver is in dit topic best op zijn plaats. ;)
Tichelmanm schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:11:
Ivm videokaart bij 2125 is het de hd3000 bij 2100 de hd2000.

Ik wil hem graag als htpc/server gebruiken en dan is het wel makkelijk dat je grafische gedeelte wat hoger ligt. Scoort 25% beter in benchmarks
Ga je hem ook underclocken, of ? :)
Ik ben straks eigenlijk wel benieuwd naar je idle en load verbuik als je servertje af is. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Da_maniaC op 29-12-2011 15:17 ]

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:03
Heb even rond gekeken op het forum maar kom er niet helemaal zelf uit.

Ik ben opzoek naar een kleine, zuinige home server waarop ik voor school wat kan experimenteren.
budget is ongeveer 200 euro, wil graag gebruik maken van Linux.

had zelf in gedachten om Intel Pentium G620 te nemen maar verder nog niet bekend met server hardware.

zou iemand mij willen helpen wat leuke server onderdelen samen te stellen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens hoe ver je zelf komt? G620 met moederbord en geheugen en je bent al aardig ver :)

• Da_maniaC

Da_maniaC

Hmmm, ik ben er zelf bijna uit eigenlijk :)

Ik zit alleen nog in mijn maag over de SSD. Wil eigenlijk toch een 256GB modelletje ofzo...zodat ik deze straks kan gebruiken als temp downloaddrive (zodat de RAID array uit wordt geschakeld 's nachts en bij geen gebruik).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/miE2d70JIppchvxkwgHJJSJY/full.jpg

Komen dus alleen nog 4 x 4 TB drives in zodra deze beschikbaar zijn. :)

• iBurger
Damn.. ik wist niet dat die Seasonic x400 zo'n mooie voeding was. :P

Prachtige setup. Persoonlijk zou ik alleen direct een Intel DQ67OWB3 nemen als dit je budget is. Het grote voordeel dat je dan altijd nog eens ESXi erop kan knallen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

iBurger schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:30:
Damn.. ik wist niet dat die Seasonic x400 zo'n mooie voeding was. :P

Prachtige setup. Persoonlijk zou ik alleen direct een Intel DQ67OWB3 nemen als dit je budget is. Het grote voordeel dat je dan altijd nog eens ESXi erop kan knallen later.
Ja, Seasonic voedingen zijn over het algemeen wel wat duurder maar echt degelijke voedingen (en daar bezuinig ik niet graag op...zeker niet gezien de dingen die ik op mijn vorige werk allemaal voorbij heb zien komen naar aanleiding van slechte voedingen :P).

Goede tip trouwens voor dat Intel bord. Ik zou dan zelf eigenlijk wel voor een DH67BL of DH67GD willen gaan (Heeft oa. USB 3.0, wat wel een zeer aantrekkelijke feature is voor bijv. externe backups).
Het enige wat me erg tegenzit aan deze borden is het feit dat er 5 SATA poorten zijn itt 6 bij alle andere concurrenten (erg vreemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik wil een thuisserver gaan bouwen :) Die puur voor storage en streamen moet dienen.
Verder wil ik ook dat het enigzins zuinig moet zijn en het liefst WOL moet ondersteunen die uit de slaapmodus kan halen. Wellicht stel ik zelfs de server in die 'snachts uitgaat.

Ik heb recentlijk een 12-poorts Areca 1231ML raidcontroller gekocht via ebay. Deze gaat erook in en zal ik waarschijnlijk voor raid6 gaan. Afhankelijk van de hd prijsontwikkelingen en de netto opslag van een raid6 config, zal ik waarschijnlijk beginnen met 6-7 schijven van 2tb.
Ik heb nu 4x WD20EARS die ik tegen die tijd wel op V&A zal zetten, want naar verschillende verhalen gelezen te hebben werken deze niet goed onder raidmodus.

Anyway, hier is het lijstje die ik heb samengesteld ex storage (evt een kleine ssd als opstart):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 50,90€ 50,90
1Fractal Design Define XL Titanium Grey USB 3.0€ 121,-€ 121,-
1FSP Aurum 600€ 80,-€ 80,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,95€ 34,95
1Intel Desktop Board DH61BEB3€ 73,86€ 73,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,71

Ik had nog naar een Atom bordje gekeken, maar weet niet hoeveel dat scheelt met bovenstaande config qua verbruik. Deze bijv heeft een pci-e poort waar mijn areca erop kan:
pricewatch: Zotac NM10-F-E
Maar eh,, ik heb nog nooit van Zotac gehoord, weet dus ook niet hoe het met de betrouwbaarheid is.

Wat vinden jullie van mijn lijstje?
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.