Mr. Jinx schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:23:
Vraagje over de verschillende trein apps.
Ik heb er redelijk wat geprobeerd, het is best moeilijk om te kiezen want ze zien er over het algemeen zeer goed uit.
Echter de functionaliteit die ik zoek is dat je een vast traject kunt pinnen als tile, en dan alleen de storingen van dat traject ontvangt als pushbericht, of als melding in de tile. Liefst alleen tussen bepaalde tijden.
Dus je maakt een traject aan "utrecht - amsterdam", deze pin je in het startscherm.
Dan wil je graag op de hoogte blijven van storingen op dat traject, tussen een bepaalde tijd omdat je elke dag rond die tijd de trein neemt. Bijvoorbeeld tussen 07:00 en 09:00 (of specifiek een bepaalde tijd, zoals in de originele NS app).
Wat ik ook nog niet ben tegengekomen is dat wanneer je een traject als tile bewaard, daar telkens de eerst volgende vertrektijd + perron op verschijnt. Al dan niet met vertraging. Of zou dit teveel van de batterij vragen?
Klopt. Trein bijv. biedt alleen de mogelijkheid om een traject vast te pinnen (maar dit is dan meer een shortcut om snel de gegevens op te halen).
Technisch is natuurlijk alles mogelijk, maar het wordt dan een redelijk complex verhaal. Je moet dan namelijk een request gaan uit sturen voor elke tile die is vastgepind (dat kost data, en tijd, en geheugen gebruik..).
Daarnaast zit je nog met een ander OS issue. De Agent kan alleen elke 30 minuten geupdate worden. Voor hele exacte dingen (zoals trein tijden!) gaat het dan vaak mis.
Vertraging wordt snel opgelopen. Als je Agent de hele tijd die vertraging mist krijg je een systeem wat niet goed werkt - wat dan weer resulteert dat gebruikers slechte reviews geven etc..
Een andere mogelijkheid zou zijn met Push notifications, maar dan moet je als developer weer een eigen server op zetten. Iets dat geld kost, en dat ding moet wel blijven draaien dus ook support.
Het is een leuke uitdaging dat zeker

. Als ik wat meer tijd heb kan ik er eens over nadenken of er wellicht workarounds zijn.