Niels9001 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:52:
[...]
Hoe meer je ontwikkelt hoe sneller het gaat. Maar denk vooral dat 'officieele' apps beter in elkaar gezet worden (van te voren alles willen plannen om eventueel later nog features toe te voegen). Daarnaast zal het testen allemaal iets uitgebreidder zijn (bij een 3rd party app kijk je nog wel over een bug heen). Maar dan nog, ik zou liever zien dat bedrijven meer het BETA model omarmen zoals Microsoft met Facebook doet. Zeg dat het een BETA is, en voeg in hoog tempo langzaam features toe.
Er spelen hier een aantal dingen mee. Allereerst heeft Rudy een heel goed basisframework voor z'n apps neergezet, als oplettende gebruiker zie je ook wel hoe erg bijvoorbeeld 6sec en 6tag op elkaar lijken. Ook 6snap heeft nog veel dingen overgenomen.
Het grote verschil is dat er bij organisaties veel meer belangen en verantwoordelijkheden spelen dan bij een onafhankelijk ontwikkelaar. Ik heb een team van 6 ontwikkelaars die vrijwel niets anders doen dan Windows 8/Windows Phone en met dat team hebben we al genoeg officiele apps gebouwd. Als wij precies weten wat er gebouwd moet worden en hoe dat er uit moet komen te zien kunnen we behoorlijk snel een app in elkaar zetten, op dezelfde manier die Rudy toepast.
Als je echter naar de realiteit kijkt speelt er van alles mee dat vertraagd:
- Design (klanten zijn vaak iOS/Android gewend en moeten wennen aan de stijl van hun merk op Windows. Daar gaan wel een paar iteraties overheen. Ook als iets gebouwd is kan het zijn dat je daarna nog details aan het aanpassen bent)
- Businessmodel (grote partijen verdienen meestal op een manier geld aan hun apps, direct of indirect, en dat speelt ook een rol bij de te ontwikkelen Windows app. Als features veel lekkerder werken voor een gebruiker, maar ze het businessmodel dwarszitten, dan gaan ze niet in een officiele app geimplementeerd worden)
- Security (Van een officiele app verwacht je dat alles goed geregeld is, als er iets mis gaat heeft het bedrijf een probleem. Als een onafhankelijk dev iets fout doet is die schade relatief veel minder groot)
- Verantwoordelijkheid (Bij een groot merk zit een bepaalde verwachting en verantwoordelijkheid. Als een onafhankelijke dev een app uitbrengt is iedereen in eerste instantie positief, want hij heeft gedaan waar iedereen al zo lang op wacht, er kan weinig fout zijn. Voor een bedrijf dat een officiele app uitbrengt is het precies omgekeerd. Brengen ze een app uit die bijv. minder features heeft dan de iOS of Android tegenhanger, dan heb je de eerste negatieve reviews al binnen)
- Organisatie (Binnen een grote organisatie zitten veel mensen die allemaal verantwoordelijkheid hebben, die zullen controleren of ze het design oke vinden, of de app stabiel genoeg werkt, etc. etc. Voor hun is een knopje of labeltje dat verkeerd staat niet acceptabel, ook als het maar 1/1000 keer voorkomt)
Zo kan ik nog even doorgaan, je snapt het probleem. Ik wil overigens niet goedpraten dat organisaties relatief traag zijn, het liefst doe ik projecten ook veel sneller. Feit blijft dat een onafhankelijke ontwikkelaar op zijn zolderkamertje niet vergelijkbaar is met een groot bedrijf dat een project doet