Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Open deur.. :D En dit had ik ook gezegd als ik zelf geen PV zou leveren. En het moet kunnen, kritisch zijn. Beetje humor op z'n tijd.

@ Solar Garant; is Sunearth eigenlijk een bankable paneel?

[ Voor 36% gewijzigd door SunshineCompany op 17-07-2011 19:40 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is de definitie van een bankable paneel eigenlijk?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
SunshineCompany schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:30:
[...]

@ Solar Garant; is Sunearth eigenlijk een bankable paneel?
Ook in de zogenaamde bankables zijn er "maandagochtend" exemplaren te vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:48:
[...]

Dat banken een lening verstrekken voor 20 jaar om terug te betalen. Geld met name voor Duitsland. Doen ze alleen maar als er (bewezen) vertrouwen in het product is. Maar dat is een goede graadmeter mbt kwaliteit en betrouwbaarheid.
Garantie bieden is nog iets anders als garantie ook waar kunnen maken.
Het is heel erg de trend om productgarantie uit te breiden naar 10 jaar. Maar waar kan ik die claimen als de producent niet meer bestaat?

[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 17-07-2011 20:46 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:50:
Op marktplaats staat nu een climarad met een vraagprijs van €650, als ik eerdere posts in dit topic mag geloven is dat een redelijk goede deal, toch?
Ik ben meteen gaan kijken, omdat dat inderdaad een goede deal lijkt te zijn en ik een Climarad ook altijd interessant heb gevonden. Ik zou namelijk graag gecontroleerde ventilatie willen in mijn huis (bouwjaar 1963), maar omdat mijn huis al stevig verbouwd is ga ik geen centrale ventilatie (met WTW) meer aanleggen. Zo'n Climarad is dan een goede decentrale ventilatie optie. Ik zag trouwens nog een tweede advertentie: <klik hier> Je raadt nooit wat ze erbij schrijven:
"Climarad zo goed als nieuw , nooit gedraaid. We hebben hem er gelijk uitgehaald uit ons nieuwbouwhuis i.v.m vloerverwarming !"
Beetje bizar, omdat je met de verwijdering van de Climarad ook de broodnodige ventilatie van je nieuwbouw huis om zeep helpt. En dan later klagen dat je zo'n hoofdpijn hebt in je potdicht geisoleerde nieuwbouw huis... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://davebuemi.com/2010...-manufacturing-standards/

duidelijk weer een auto verkoper verhaal,
mijn andere 2 duitse bankable A brand poly alfasolar hebben vocht achter het glas,
de eerste 2 al na een jaar, deze 2 na 4 jaar.
maar ze geven niet thuis.(totaal niet meer, kastje naar de muur)
lekker bankable dus, oftewel, wat weet die man van de bank er nou van..
allemaal mistigheid, en belangrijk doenerij, vertrouwen op een uitspraak,
die niet nagekomen word in mijn geval.
als dat is wat de bank wil financieren, prima, ik pin wel een paar nieuwe.
mijn bankable A merkjes gaan de vuilcontainer in, en poly blijft erg achter hier qua opbrengst die hoef ik niet meer, zo heb ik weer wat ruimte vrij voor frisse mono chinezen.
die doen het tenminste, ook buiten de folder.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solar Garant schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:44:
[...]
met het feit dat er 2 spelfouten waren in de product butons.
maar met fries heeft het gelukkig niets te maken.
Mag ik vragen wat u bedoelt met "butons".

Is dat wel Fries? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt er op dat de term 'bankable' in dit geval verward wordt met 'goed'. Althans, andersom, dat panelen die nog niet bankable zijn, simpelweg omdat ze nog niet lang genoeg op de markt geweest zijn om zich te bewijzen als 'slecht' bestempeld worden.

Dat lijkt mij niet reëel. Ik krijg naar aanleiding van mijn website regelmatig mails met vragen van mensen over zonnestroompanelen, en een redelijk vaak gestelde vraag is "hoe het nou zit met de kwaliteit van die Chinese panelen en omvormers".

Mijn antwoord is altijd hetzelfde, en naar mijn mening eerlijk. Ik vertel ze dat Chinese panelen nog niet dusdanig lang op de markt zijn dat ze zich bewezen kunnen hebben, en dat degene die die nu kopen feitelijk gaan ondervinden hoe goed ze zijn. Of je dat over hebt voor een lagere prijs ligt aan de instelling van de koper; sommige mensen voelen zich daar prima bij, anderen niet. Daarbij voeg ik altijd bij dat langetermijngaranties altijd potentieel problematisch zijn, zoals hierboven terecht aangegeven is het maar de vraag a) of het bedrijf over 10 jaar nog bestaat en b) hoe e.e.a. wordt opgelost. Als over 10 jaar één paneel van een installatie defect raakt, hoe gaat een bedrijf dan één paneel vervangen? Dat kan ik je nu al vertellen: niet. En daar zit je dan met een installatie waarvan een paneel mist.

Maar goed, mijn punt is dat de term bankable die sinds een tijdje hier op het forum de ronde doet naar mijn mening niet zonder meer gelijk gesteld kan worden aan een soort kwaliteitskeurmerk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 20:06
Dre schreef op zondag 17 juli 2011 @ 16:25:
[...]

Misschien voor jou en zonneschijn een goed idee om te testen of de gridfit uitgaat door een te hoge spanning of dat het een andere oorzaak kan zijn (netimpedantie?). Als ik de specificaties lees zou de gridfit bij 241,49 Volt (echte Volts!) nog normaal moeten functioneren.
Ik heb op het display van een andere omvormer (Stecagrid 2000) 241 V gezien, als dit klopt dan zit ik erg dicht tegen die 241,5 V aan. Hoe meet ik trouwens de netimpedantie?

Ik zie in de meterkast onder de meter 3 aan/uit schakelaars zitten, dus ik verwacht 3 fases te hebben (volgens mij heb ik dat ook wel eens op een rekening gezien). Ik zal eens bekijken hoe de groepen verdeeld zijn over de fases. Als ik geluk heb dan zit er bij de omvormers nog een groep op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt 3 fase, want dit is je meter :
http://kajb.home.xs4all.nl/zon/index.html
en daar zie ik duidelijk dat het 3x230/400 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou een wereldwijd garantiefonds niks kunnen zijn voor pv-panelen?
De fabrikanten zouden dan een klein deel moeten afdragen aan het fonds.
Het fonds zou ook toezicht kunnen houden welke bedrijven toegelaten worden en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:53:
Zou een wereldwijd garantiefonds niks kunnen zijn voor pv-panelen?
De fabrikanten zouden dan een klein deel moeten afdragen aan het fonds.
Het fonds zou ook toezicht kunnen houden welke bedrijven toegelaten worden en welke niet.
Fabrikanten zullen uit concurrentie overwegingen nooit meedoen aan een dergelijk fonds.
De bijdragen zijn ook niet controleerbaar.

Een hele duidelijke nee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MajoorFataal schreef op zondag 17 juli 2011 @ 20:54:
Beetje bizar, omdat je met de verwijdering van de Climarad ook de broodnodige ventilatie van je nieuwbouw huis om zeep helpt. En dan later klagen dat je zo'n hoofdpijn hebt in je potdicht geisoleerde nieuwbouw huis... :-(
Ja dat viel me ook al op, waarom laat je eerst een huis met radiatoren en een climarad(waarschijnlijk zat die climarad er überhaupt enkel in om de EPC-waarde omlaag te halen) om vervolgens vloerverwarming aan te leggen, doe het dan gelijk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:04:
[...]
Ja dat viel me ook al op, waarom laat je eerst een huis met radiatoren en een climarad(waarschijnlijk zat die climarad er überhaupt enkel in om de EPC-waarde omlaag te halen) om vervolgens vloerverwarming aan te leggen, doe het dan gelijk.
Bewijst maar eens dat de EPC-waarde waaraan nieuwbouw tegenwoordig moet voldoen nergens op slaat. Veel te ver doorgeslagen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Laatst online: 29-09 20:06
En nu ik toch hier ben, weet iemand waarom de website van Floris Wouterlood al een tijdje offline (404) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

zonneschijn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:34:
[...]

Ik heb op het display van een andere omvormer (Stecagrid 2000) 241 V gezien, als dit klopt dan zit ik erg dicht tegen die 241,5 V aan. Hoe meet ik trouwens de netimpedantie?

Ik zie in de meterkast onder de meter 3 aan/uit schakelaars zitten, dus ik verwacht 3 fases te hebben (volgens mij heb ik dat ook wel eens op een rekening gezien). Ik zal eens bekijken hoe de groepen verdeeld zijn over de fases. Als ik geluk heb dan zit er bij de omvormers nog een groep op een andere fase.
Ik vermoed dat de netspanning dan inderdaad te hoog wordt en dat de gridfit uitschakelt. Een andere fasen gebruiken of de huidige groep overzetten naar in andere fase (in de meterkast) verlaagt misschien de netspanning. Het beste kan je even met een True RMS multimeter de 3 netspanningen meten en de laagste gebruiken voor je PV (vind het energiebedrijf ook leuk :))

Netimpedantie kan je meten met een luxe/ dure installatietester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is en blijft ongelooflijk moeilijk een stickertje 'goed' op een paneel te plakken. Helaas. Groot wil nog wel eens helpen. Bankable wil nog wel eens helpen. Lokaal wil nog wel eens helpen. Geluk ook. Ik moet zeggen; vooral groot trekt me wel. Die kunnen niet het risico nemen slechte spullen te maken, en zullen ook (als ze nog bestaan, maar die kans is bij 'groot' volgens mij ook wel groter dan bij 'klein') naar mijn idee een maandagochtendserie die wel kapot gaat sneller willen oplossen om hun goede naam hoog te houden.

Verder kan door 'groot' een relatief goed product gemaakt voor een goede prijs worden doordat er meer massa wordt gecreëerd.

Goed, dit is natuurlijk meer onderbuikgevoel dan wetenschap.. dus, schiet maar raak. Jullie mening?

PS: Dit wil natuurlijk niet zeggen dat klein NIET goed is. Spyker maakt vast hele goede auto's.. net als BMW en Toyota en Honda. Kans dat BMW nog bestaat over 20 jaar is net wat groter, lijkt me.

Aan de andere kant, laten we eerlijk zijn; de kans dat een paneel kapot gaat is erg klein. Met wat voor merken heb jij problemen Eric? En hoever loopt je opbrengst terug?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonneschijn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:07:
En nu ik toch hier ben, weet iemand waarom de website van Floris Wouterlood al een tijdje offline (404) is?
Jep, die's aan het stoeien met Joomla en zijn nieuwe website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

photowatt (pw1250) en alfasolar (105p),
rotzooi is het.(erg dure duitse en franse rotzooi)
de alfasolars hebben nog nooit meer dan 430kWh/kWp gehaald,
de photowatts 521,3kWh/kWp

ernaast liggen wat gss gloria solars, die deden 1000,56 kWh/kWp in 2010 (op sma trafo)
de kingsuns doen fluitend inmiddels 1108kWh/kWp, van juli tot juli (op sma tl)
mijn tip : klap je dak vol met chineesjes, en neem een retedure TL omvormer erbij
de tl omvormer heeft zo`n groot mpp bereik dat 2 panelen uit de string mogen worden verwijdert

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Leuk te horen. Misschien moet ik ook maar setje Kingsun's erbij nemen. ;) 1108kWh/kWp..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en toch nog 0,79% minder dan karel prior uit den helder (iets verderop)
(big ps : dat is dus juli-10 tot juli-11 met record zonuren)
knmi :
Ook de zon scheen met landelijk gemiddeld dit voorjaar 713 uur tegen 517 uur normaal meer dan ooit. Het record stond op naam van de lente van 2007 met 662 uur zon die hiermee naar de tweede plaats verhuist. Het zonnigst was het noordelijk kustgebied ..........

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonneschijn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:07:
Site is vernieuwd, klik hier maar eens.

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Hoi Allemaal.

Al eerder had ik een stukje geplaatst zie Tweakers.net pagina 225.

18 juni had ik ze binnen, binnenkort ga ik ze op het dak monteren, die eerst nog geschilderd moet worden. Gezien mijn beperkte vrije tijd, en een verzwikte enkel en het slechte weer duurt dit veel langer van gepland.

Met mijn enkel gaat het nu de goede kant op als het even mooi weer is moet ik het dak nogmaals rollen.

Heb inmiddels ook een nieuwe laadregelaar binnen en aangesloten jammer genoeg geen geld voor een Morningstart Tris-tar MPPT 60.

Ik heb maar een Steca Tarom 245 gekocht 2e hands voor €99,- capaciteit 45 ampère 1300 watt. Deze regelaar heeft veel meer mogelijkheden dan mijn oude BP 3000 GM regelaar. Zo kan de laadspanning worden ingesteld, en nog veel meer, bovendien kan via de RS232 de dataloge worden uitgelezen naar een computer met software van Steca zelf.

Mooie van deze regelaar is dat deze de ampère-uren telt en per dag, per week, per maand, totaal weer geeft wat er geladen en verbruikt is. Zo dat ik een overzicht krijg van wat er word geladen en wat er word verbruikt.

Als het weer aankomende week meewerkt gaan zondag de panelen het dak op. Ik plaats een update zodra de panelen op het dak liggen met een foto er bij als dat mogelijk is op dit forum?

[ Voor 7% gewijzigd door LEX63 op 17-07-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LEX63 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:10:
met een foto er bij al dat mogelijk is?
Absoluut. Zorg dat je foto ergens op het internet terechtkomt, bv. bij je eigen provider. Die zal dan een link hebben als http://www.providername.nl/~gebruikersnaam/plaatje.jpg. Je kunt dan de foto plaatsen als:

code:
1
[img]http://www.providername.nl/~gebruikersnaam/plaatje.jpg[/img]

Je kunt ook een gratis dienst gebruiken als bv. photobucket.

Voorbeeld:

Ik heb een plaatje op mijn website met het volgende adres:
http://www.solarwebsite.n.../11/LEDlamp_spaarlamp.jpg

(de forum-software kort het af, maar hou je muispijltje er maar boven)

Met deze code wordt het een plaatje op het forum:

code:
1
[img=532,800]http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/11/LEDlamp_spaarlamp.jpg[/img]

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/11/LEDlamp_spaarlamp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Erasmo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:04:
[...]
Iedereen weet dat zo`n Climarad prima geschikt is voor renovatie en woningverbetering, voor nieuwbouw zijn er veel betere alternatieven. Zal wel zo`n adviseur zijn die enkel naar EPC puntjes zit te kijken in plaats van wooncomfort, energierekening etc... En maar gek vinden dat die woningen niet worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:17:
[...]

Mag ik vragen wat u bedoelt met "butons".

Is dat wel Fries? ;)
Nee is ook geen fries, dit is niet meer uit de woorden kunnen komen door dat ik even verslagen was door mijn eigen text foutje, wat ik weken over het hoofd heb gezien. Het viel tenslotte ook niet op je moet wel erg goed opletten.
Gelukkig zijn er nog mensen die dat doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:18:
photowatt (pw1250) en alfasolar (105p),
rotzooi is het.(erg dure duitse en franse rotzooi)
de alfasolars hebben nog nooit meer dan 430kWh/kWp gehaald,
de photowatts 521,3kWh/kWp
Nounou, niet meteen de "rotzooi" modus in, misschien heb je gewoon pech gehad. Ik geloof niet zo in die absolute oordelen op basis van een praktijk ervaring met specifieke soorten zonnepanelen.

Pas als er hele kuddes Alfasolar en Photowatt klanten in het geweer gaan komen, denk ik daar anders over. Ja, Photowatt heeft problemen gehad, na "interventie" van die strakke en zeer strenge dame van Photon is het bedrijf "tot inzicht gekomen" dat de service wel wat beter kon, en lijkt er e.e.a. te zijn verbeterd bij de gesignaleerde probleemgevallen. "Rotzooi" vind ik vooralsnog een veel te sterke kwalificatie. Als dat het geval zou zijn, zou Photowatt nu al diep in de problemen zitten. Heb ik nog niet van gehoord.

Van Alfasolar heb ik wel een hoop poeha over te verwachten opbrengsten gehoord (en heb kritische vragen gesteld aan een van de verkoop managers), maar vooralsnog ook geen rampverhalen. Wel: niet echt "spectaculaire opbrengsten". Dus of het mooie spul met speciaal prismatisch glas "rotzooi" is zal ik zeker niet als een generiek statement willen onderschrijven. Algemene uitspraken over "mono is beter dan multi" of vice-versa zal ik ook niet onderschrijven, zie mijn vorige post. Er zijn teveel variabelen, bij alle module types, die het eindresultaat beïnvloeden.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
JeroenH schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:17:
[...]

Absoluut. Zorg dat je foto ergens op het internet terechtkomt, bv. bij je eigen provider. Die zal dan een link hebben als http://www.providername.nl/~gebruikersnaam/plaatje.jpg. Je kunt dan de foto plaatsen als:

code:
1
[img]http://www.providername.nl/~gebruikersnaam/plaatje.jpg[/img]

Je kunt ook een gratis dienst gebruiken als bv. photobucket.

Voorbeeld:

Ik heb een plaatje op mijn website met het volgende adres:
http://www.solarwebsite.n.../11/LEDlamp_spaarlamp.jpg

(de forum-software kort het af, maar hou je muispijltje er maar boven)

Met deze code wordt het een plaatje op het forum:

code:
1
[img=532,800]http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/11/LEDlamp_spaarlamp.jpg[/img]

[afbeelding]
Kan ik skydrive van windowslive ook gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
lex dat zou kunnen werken, zie http://explore.live.com/w...ydrive-share-photos-using
succes.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:17:
[...]
Je kunt ook een gratis dienst gebruiken als bv. photobucket
Bij Tinypic hoef je jezelf niet te registreren, daar kun je gelijk uploaden :)
FicoF schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:19:
[...]

Iedereen weet dat zo`n Climarad prima geschikt is voor renovatie en woningverbetering, voor nieuwbouw zijn er veel betere alternatieven. Zal wel zo`n adviseur zijn die enkel naar EPC puntjes zit te kijken in plaats van wooncomfort, energierekening etc... En maar gek vinden dat die woningen niet worden verkocht.
Ach ik vind het niet zo erg, komen er weer mooi goedkope climarads op de markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 16:10
Solar Garant schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:57:
Beste lezers.

Er is vandaag aardig gesproken over lage pv prijzen.

Wat ik hier even aan wil toevoegen is dat Suneart geen b merk is.

Sunearth geeft 10jaar garantie op 90% werking en 25jaar garantie op 80% werking.
Dit is wat de meeste fabrikanten wel doen.
echter Sunearth geeft 10jaar product garantie, en dan doen vele andere niet.

Dus we praten absoluut over een kwalitatief paneel.
:)
Trina solar geeft ook deze garanties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Morgen (straks) komt glambalk weer bij me langs, om ditmaal 6 x suntech stp190 op mijn schuur met gloednieuwe asbestvrije golfplaten te installeren.
Deze panelen worden ondersteund door 2x steca 500.
Naast de 3075Wp komt er dus 1140Wp bij, waardoor ik op 4215Wp uitkom.
De schuur staat deels in de schaduw van mijn huis in de vroege ochtend.
Zie ook mijn posts hier en hier.
De omvormers zullen op plugwise worden aangesloten en als losse deelsystemen in sonnenertrag worden bijgehouden.

Ik heb een meetinrichting met (digitale) teruglever registratie dus dat mag het probleem niet zijn.
Ik heb daarnaast netjes de netbeheerder (Endinet) en de energieleverancier (E.On) vorig jaar op de hoogte gebracht van mijn zonnepanelen.

Vandaag heb ik een record behaald met de panelen op het dak, namelijk een piek van 3,04 kW op een 3075Wp installatie, dit is 98,8%.

Voor de geintereseerden... SDE vrij, maar wel met behulp van een meer met minder brabant subsidie die ik niet heb gekregen maar wel recht op had (en dat recht heb ik gehaald).

Oh en wat men zegt van dat virus m.b.t. zonnepanelen... Dat klopt!

Wat ik de vorige keer niet kon, kan ik nu wel, namelijk een heerlijke op zonnestroom gebakken appeltaart voorschotelen.
Zonnigtype heeft er een trend van gemaakt :-)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6148/5947812301_fbb91951c2_z.jpg
Dank je wel Zon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
HellevUUr schreef op maandag 18 juli 2011 @ 01:32:

Voor de geintereseerden... SDE vrij, maar wel met behulp van een meer met minder brabant subsidie die ik niet heb gekregen maar wel recht op had (en dat recht heb ik gehaald).
Respect! "Gehaald" betekent dat je alsnog die subsidie hebt gekregen?
Oh en wat men zegt van dat virus m.b.t. zonnepanelen... Dat klopt!
Klinkt bekend...
Wat ik de vorige keer niet kon, kan ik nu wel, namelijk een heerlijke op zonnestroom gebakken appeltaart voorschotelen.
Ja, maar zo'n mooie zoals jij hebt gemaakt zat nog niet in m'n portfolio!
Hmmmm. Waarom heb ik in al die jaren dat Eneco voorganger Remu dat project heeft gerealiseerd (er staat een boek van op mijn bureau, realisatie 1998-2000) nog NOOIT ook maar een inwoner van die wijk trots horen vertellen over "zijn" dan wel "haar" zonnepanelen?????? Nergens op internet hoor of zie je een inwoner van die wijk (1 MWp project) over hun panelen avonturen vertellen, nooit hoor je iets over de fysieke productie. Van geen een van die vele honderden woningen. Er is wel een studie van behoorlijk wat problematisch werkende deelsystemen daar... Waar bij mijn weten Eneco nog geen structurele oplossing voor heeft aangeboden.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:22:
Leuk te horen. Misschien moet ik ook maar setje Kingsun's erbij nemen. ;) 1108kWh/kWp..!
Kom maar langs, we hebben nog op voorraad liggen.
Prima panelen. Kijk gerust even op www.zonnestroomopbrengst.eu naar Kingsun systemen van anderen.

[quote]HellevUUr schreef op maandag 18 juli 2011 @ 01:32:
Morgen (straks) komt glambalk weer bij me langs, om ditmaal 6 x suntech stp190 op mijn schuur met gloednieuwe asbestvrije golfplaten te installeren.

Grappig, Glambalk komt in Eindhoven leveren en ik in Amsterdam.
Vandaag een set van 80 panelen mogen leveren in Wijdenes met alles erop en eraan.
Deze keer met een SMA Tripower 15.000

[ Voor 8% gewijzigd door SolarKing op 18-07-2011 02:28 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:27:
Ik vertel ze dat Chinese panelen nog niet dusdanig lang op de markt zijn dat ze zich bewezen kunnen hebben, en dat degene die die nu kopen feitelijk gaan ondervinden hoe goed ze zijn.
Geldt dit niet ook voor het gros van de panelen die uit Duitsland komen (maar in China in elkaar gezet zijn)?

Je wordt niet zomaar de grootste producent en leverancier van de wereld. Volgens mij doet het erdan niet toe waar de fabriek staat.

Wat wel belangrijk is in deze is de zekerheid dat ook garantie wordt geboden op het moment dat garantie wordt geclaimed. Honkietonkie panelen van een van de ruim 700 asemblage fabrieken in China die vervolgens maar door één of enkele leveranciers hier worden geleverd (of onder eigen naam zodat de fabriek nooit meer te achterhalen is of in ieder geval niet meer aanspreekbaar) kan die zekerheid nooit geven. Een maandagochtend productielijn die slecht is of door de controle is geslipt en het fabriekje wordt opgedoekt. Daar sta je dan met je 100 jaar garantie.

Grootte van het bedrijf en de manier waarop de garantie is geregeld (verzekerd en in een aparte onderneming ondergebracht) geeft dan wel wat meer zekerheid.
Met de huidige prijsontwikkeling denk ik dat garantie een belangrijke rol gaat spelen. Daarom zie je opeens alle A en B merken de garantie termijnen oprekken naar 10 of 12 jaar.
SunshineCompany schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:22:
Ga je dan ook naar NH verhuizen? Anders haal je die opbrengst nog niet!
HellevUUr schreef op maandag 18 juli 2011 @ 01:32:
Deze panelen worden ondersteund door 2x steca 500.
Heb je het dekzeil al klaar liggen?
Het water loopt me uit de mond?

[ Voor 96% gewijzigd door ZonneStroom op 18-07-2011 07:23 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op zondag 17 juli 2011 @ 20:54:
[...]
Ook gezien de hele verdere discussie over het verwijderen van de Climarad.

Die persoon in kwestie legt vloerverwarming aan (LTV), gewoonweg een goede zet.
Daar past die Climarad (incl. radiator) niet bij. Hoe die persoon die Climarad in kwestie vervangt is niet toegelicht. Aangenomen wordt hier dat er niets in de plaats komt. Dat is toch nergens op gebaseerd?

Hij kan zelfs een andere Climarad unit zonder radiator kopen en installeren.
Of andere oplossingen met een decentrale WTW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-10 08:19
@HellevUUr
zou je wat foto's willen publiceren als je dat schuurtje gedaan hebt.
dat gaat waar schijnlek het volgende project van mij worden.
kan ik vast afkijken bij jouw.

grt

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Kwam een leuke afbeelding tegen over de verdeling van de SDE subsidie voor PV panelen. Vooral het oosten doet het erg goed.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/330cl7d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 14:09
Setjes die in Flevoland zijn aangmeld zullen wel klein zijn want ik zie ze nooit ergens... Daarnaast zou Flevoland ook wel eens werk mogen maken van een lokale subsidie voor particulieren... Genoeg van grote windmolens te vinden in de polder, maar subsidie vanuit de lokale overheid voor en pv ho maar... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:47:
Kwam een leuke afbeelding tegen over de verdeling van de SDE subsidie voor PV panelen. Vooral het oosten doet het erg goed.

(plaatje)
Volgens de afbeelding gaat het om de aanvragen dus niet de uiteindelijke verdeling.
Die aanvragers daar zat ik ook bij... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:05:
[...]
Volgens de afbeelding gaat het om de aanvragen dus niet de uiteindelijke verdeling.
Die aanvragers daar zat ik ook bij... :'(
Dan zou het wellicht ook leuk zijn om te zien wie er wat gekregen heeft
Is de ene gemeente slimmer met aanvragen of sneller of zijn er belangen etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4Reload schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:09:
[...]

M.b.t. slimmer of sneller: is niet van toepassing aangezien het één grote loterij is.
M.b.t. belangen: die zijn er, van de Staat der Nederlanden, nl. een zo klein mogelijke subsidiepot zo snel mogelijk opmaken en dan roepen dat het een groot succes is. Edit: En het jaar erop zeggen dat het toch niet gewerkt heeft zoals beoogd was, zodat de hele regeling de kliko in kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
4Reload schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:09:
[...]

Staat ook boven het plaatje hè, aantal ingediende aanvragen. :P
4Reload schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:59:
Setjes die in Flevoland zijn aangmeld zullen wel klein zijn want ik zie ze nooit ergens... Daarnaast zou Flevoland ook wel eens werk mogen maken van een lokale subsidie voor particulieren... Genoeg van grote windmolens te vinden in de polder, maar subsidie vanuit de lokale overheid voor en pv ho maar... :X
Hierbij plaatje met vermogens.
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2r4mv6h.jpg

Is wel interessant info voor PV panelen verkopers, waar is de markt het grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
FicoF schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:26:
[...]

Staat ook boven het plaatje hè, aantal ingediende aanvragen. :P

[...]

Hierbij plaatje met vermogens.
[afbeelding]

Is wel interessant info voor PV panelen verkopers, waar is de markt het grootst.
Dan zullen het wel de 'boeren' in de polder zijn die de stallen van pv voorzien,
en daarnaast zie je grote vermogens in het oosten van het land... Sunshine Comp. heeft een goed werkgebied,.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

:*)

Was meer geluk dan wijsheid overigens. Alleen ben ik van de 2011 SDE generatie. Niet echt nuttig dus.

[ Voor 40% gewijzigd door SunshineCompany op 18-07-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
flitspaal.nl schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:30:
Een van onze Pharox ledlampen die we via de postcodeloterij hebben gekregen heeft het begeven. De lamp gaat nog wel aan ( kort ) maar daarna meteen uit.

Maar aangezien we geen bonnetje hebben ben ik benieuwd of we een nieuwe lamp gaan krijgen.
Ledlampen leven bij mij korter dan gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook lekker wordt de subsidie op zonneboilers ingetrokken per 17 feb 2011!!
http://www.agentschapnl.n...e-voor-bestaande-woningen

Wie wordt daar nou vrolijk van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 15:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

(jarig!)
Vorig jaar ben ik een jaren 30 woning betrokken en ben nu hard bezig met verbeteren van het rendement van de woning. Dakisolatie was reeds gedaan alsmede dubbel glas en bij verbouwingen zijn hr++ glas gebruikt (dakkapellen en uitbouw). Recentelijk is de spouwmuur geisoleerd en ben nu naar vloerisolatie aan het kijken.

Daarnaast wil ik ook graag PV op mijn dak. Nu is de ruimte die ik heb beperkt. Mijn voorkant van het huis staat op ZuidZuidWest en heeft voor een groot gedeelte schaduw van een lindeboom in de straat. Hier heb ik in de nok plaats voor 3 panelen. Mijn zijdak is een driehoekig stuk dak op WestZuidWest met breedte 7 meter en hoogte 4.70 meter. Dit stuk dak is vrijwel het hele jaar schaduwvrij. Het is moeilijk rekenen hoe hier het efficientst panelen op te plaatsen, maar ik heb berekend dat hier hopelijk 7 panelen op passen (onderste rij 5 en 2 erboven). Als paneelmaat heb ik 1 meter bij 1,6 meter genomen aangezien deze maat veel voorkomt.

Meer ruimte is er niet en dus wil ik graag zo groot mogelijke hoeveelheid Wp plaatsen in deze 10 panelen. Hebben mensen tips naar welke merken ik het best kan kijken voor goede rendement panelen? Ik ken de Sunpower panelen, maar het vinden van prijzen is lastig en ik begrijp dat deze erg duur zijn ook als je het aan de prijs per Wp relateert. Ik wil natuurlijk niet tegen elke prijs het maximale aantal Wp behalen er moet een balans zijn tussen prijs per Wp en de totale capaciteit Wp.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:47:
Daarnaast wil ik ook graag PV op mijn dak.
Cool! Ik kan het je aanraden, het is echt heel leuk.

Ik raad je aan in de Solar Top 50 te kijken en een paar leveranciers aan te schrijven. ik heb dat destijds ook gedaan en de prijsverschillen waren aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[b][message=36420709,noline] Ik wil natuurlijk niet tegen elke prijs het maximale aantal Wp behalen er moet een balans zijn tussen prijs per Wp en de totale capaciteit Wp.
Als ik het zo inschat win je meer door te puzzelen met verschillende maten panelen, dan door een paneel te pakken met een hoger rendement. Zo kreeg ik pas met Yingli 235 Wp (1x1,65) 'slechts' 2585 Wp op een dak, met Suntech 210 (1x1,50) kreeg ik 3150 Wp op een dak.

Google Sketchup is een eenvoudig 3D en vooral 2D tekenprogramma. Dak inmeten, intekenen en puzzelen maar.

[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 18-07-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over Google Sketchup heb ik in een grijs verleden nog eens een artikeltje geschreven. Hopelijk heb je er wat aan.

PS: Ik ben uitgenodigd om morgen te komen kijken bij de windtunneltest van de 21Connect (de zonneracewagen van het Solar Team Twente)! Hoe cool is dat?!? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@JeroenH, STOER! DOEN!

Ik heb trouwens mijn rente ontvangen van de Windvogel voor afgelopen jaar :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:49:
<KNIP>
PS: Ik ben uitgenodigd om morgen te komen kijken bij de windtunneltest van de 21Connect (de zonneracewagen van het Solar Team Twente)! Hoe cool is dat?!? 8)7
Dat kan aan de Cool Wall in de regio Sub Zero
Pas op Petrol heads :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 07:51:
[...]

Ook gezien de hele verdere discussie over het verwijderen van de Climarad.

Die persoon in kwestie legt vloerverwarming aan (LTV), gewoonweg een goede zet.
Daar past die Climarad (incl. radiator) niet bij. Hoe die persoon die Climarad in kwestie vervangt is niet toegelicht. Aangenomen wordt hier dat er niets in de plaats komt. Dat is toch nergens op gebaseerd?

Hij kan zelfs een andere Climarad unit zonder radiator kopen en installeren.
Of andere oplossingen met een decentrale WTW unit.
Je hebt helemaal gelijk. Het was slechts een aanname van mij die misschien door mij te makkelijk is gemaakt. Enigszins voortgekomen uit verhalen uit de media over problemen die veel nederlanders hebben met ventilatie in hun nieuwbouwhuis. In een aantal gevallen hebben mensen deze klachten zelf veroorzaakt door hun balans ventilatie systeem in een te lage stand of zelfs helemaal uit te zetten, vanwege bijv. de geluidsoverlast die deze geeft. Die geluidsoverlast is dan weer veroorzaakt doordat in huis te nauwe luchtkanalen zijn gebruikt of door andere constructiefouten die zijn gemaakt tijdens de aanleg. Meer daarover wordt uitgelegd op een site als deze: <klik hier> of deze: <klik hier>

Ik heb daarom de verkopende partij maar gewoon gebeld en even doorgevraagd over hoe hij nu de ventilatie wilde verzorgen nu de Climarad wordt verkocht. Het kwam er op neer dat hij van de 2 gaten die in de gevel waren gemaakt voor de Climarad hij er één had dichtgemaakt en in de andere een plastic ventilatie rooster had geplaatst. De huiskamer ventilatie vond dan nu via die manier plaats. Hij dacht er nog over om in de nabije toekomst in een aantal ramen in zijn woonkamer ventilatieroosters te laten monteren. Mochten er in de toekomst hoofdpijn klachten ontstaan dan kon hij altijd nog verder kijken naar een andere lucht toevoer/ventilatie oplossing. In zijn huis wordt verder wel via een centraal systeem lucht op meerdere plekken afgezogen.

Nog wel interessant: op zijn -nog nooit gebruikte- Climarad had hij inmiddels een bod gekregen van 375 euro, terwijl de nieuwwaarde door hem op 1800 euro werd geschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zijn er windturbines die bruikbaar zijn in een bewoond gebied, betaalbaar zijn en voldoende opbrengst hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:38:
Zijn er windturbines die bruikbaar zijn in een bewoond gebied, betaalbaar zijn en voldoende opbrengst hebben?
Als je maar lang genoeg naar buiten kijkt ga je die vraag vanzelf stellen. _/-\o_

Ooit een keer een site tegengekomen met verticale turbines, maar de kleinste is nog te groot voor bewoond gebied denk ik. Let ook vooral op geluid.
http://www.lucaswindenergy.nl/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

http://www.lucaswindenerg...%20Leaflet%20UGE%201K.pdf

Leuk ding, TVT van 8 jaar. 1500kWh / jaar. Uitgaande van 0,25 EUR / kWh mag deze inclusief installatie dus niet meer dan 8 x (1500 * 0,25) = 3000 EUR kosten. Eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:33:
[...]
Ik heb daarom de verkopende partij maar gewoon gebeld en even doorgevraagd over hoe hij nu de ventilatie wilde verzorgen nu de Climarad wordt verkocht. Het kwam er op neer dat hij van de 2 gaten die in de gevel waren gemaakt voor de Climarad hij er één had dichtgemaakt en in de andere een plastic ventilatie rooster had geplaatst. De huiskamer ventilatie vond dan nu via die manier plaats. Hij dacht er nog over om in de nabije toekomst in een aantal ramen in zijn woonkamer ventilatieroosters te laten monteren. Mochten er in de toekomst hoofdpijn klachten ontstaan dan kon hij altijd nog verder kijken naar een andere lucht toevoer/ventilatie oplossing. In zijn huis wordt verder wel via een centraal systeem lucht op meerdere plekken afgezogen.
Meestal is de gok wel goed dus. (was er al bang voor)
Maar dit verhaal is wel goed gefundeerd.

Ik zou zelf niet snel kiezen voor LTV met roosters in verband met de tochtverschijnselen die dat kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:51:

Leuk ding, TVT van 8 jaar. 1500kWh / jaar. Uitgaande van 0,25 EUR / kWh mag deze inclusief installatie dus niet meer dan 8 x (1500 * 0,25) = 3000 EUR kosten. Eens bellen.
Energieboer Delta heeft volgens mij een proefopstelling met die dingen en ze halen niet wat ze zeggen...

Update:

Hier zijn testen.. http://provincie.zeeland....rbines/de_turbines?lng=nl

[ Voor 11% gewijzigd door 4Reload op 18-07-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine windturbines werken niet - althans niet zo goed en kosteneffectief als zonnestroompanelen. Zeker als je in een slecht windgebied woont (zoals in het oosten van NL ;) ) en in in bebouwd gebied wat turbulentie veroorzaakt.

Weet je wanneer apparaten zoals dit veel opleveren? Midden in een weiland, op een stok van 20m. Maar ja, dan kun je beter een echt grote windturbine (3MW, hoppa) neerzetten, die heeft een veel lagere kostprijs dan dit speelgoed - en zelfs veel lager dan zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

(jarig!)
SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:20:
[...]

Als ik het zo inschat win je meer door te puzzelen met verschillende maten panelen, dan door een paneel te pakken met een hoger rendement. Zo kreeg ik pas met Yingli 235 Wp (1x1,65) 'slechts' 2585 Wp op een dak, met Suntech 210 (1x1,50) kreeg ik 3150 Wp op een dak.

Google Sketchup is een eenvoudig 3D en vooral 2D tekenprogramma. Dak inmeten, intekenen en puzzelen maar.
Daar zit wat in. Alleen moet ik dan een overzicht krijgen van welke maten en Wp varianten er zijn en daarmee gaan spelen, dat is het lastige gedeelte. Ik ga eens proberen. Heeft iemand overzicht van verschillende paneelmaten?

Sketchup heb ik al wat ervaring mee, daar heb ik mijn verbouwingen mee uitgetekend om een idee van ruimtes te krijgen. Ik begrijp dat je daarmee ook schaduwsimulaties kunt maken, daar wil ik ook mee spelen om goed zicht te krijgen van de schaduwwerking. Enige lastige is de lindebomen in de straat, hoogte en vorm van die dingen in sketchup krijgen lijkt me nogal ondoenlijk. Plus die dingen zullen ook nog groeien in de loop der tijd. Lastig.
JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:49:
Over Google Sketchup heb ik in een grijs verleden nog eens een artikeltje geschreven. Hopelijk heb je er wat aan.
Heee, dit gaat precies over die schaduwsimulatie. Dat zal ik eens doorlezen. Dank. En ik zie dat er ook een boom wordt gebruikt, dus misschien zijn er mogelijkheden voor die lindebomen.

[ Voor 17% gewijzigd door MrScratch op 18-07-2011 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Dre schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:27:
Heren!

Klopt het dat een micro-WKK 1.000 VA (≈ 4,3 Ampère) mag terugleveren op een niet-separate groep en een PV-set 2,25 Ampère (≈ 518 VA). Vanwaar dit onderscheidt? Verplaatst de micro-WKK andere elektronen dan een PV-set?
Geen idee ben niet zo bekend met micro-WKK maar op zich wel intressant om uit te zoeken lijkt mij...

Update:

Komt net het volgende stukje tekst tegen 8)7
Aanpassing van de NEN normering
Met de normalisatiecommissie NEN 1010 is overeenstemming bereikt over het aansluiten van HRe®-toestellen met een maximum elektrisch vermogen van 1 kW. Is het vermogen meer dan 1 kW dan dient gebruik te worden gemaakt van een aparte groep. De huidige HRe®-ketels leveren een vermogen van circa 1 kW en mogen dus op ieder stopcontact aangesloten worden.

[ Voor 34% gewijzigd door 4Reload op 18-07-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:07:
Heee, dit gaat precies over die schaduwsimulatie. Dat zal ik eens doorlezen. Dank. En ik zie dat er ook een boom wordt gebruikt, dus misschien zijn er mogelijkheden voor die lindebomen.
Hopelijk heb je er wat aan. Die bomen kun je in Sketchup uit de database halen waar echt van alles in zit. Van bomen tot vliegdekschepen en alles er tussenin. Ik heb er al een tijdje niet meer mee gewerkt, maar als je iets wil weten, mail maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[...]

Daar zit wat in. Alleen moet ik dan een overzicht krijgen van welke maten en Wp varianten er zijn en daarmee gaan spelen, dat is het lastige gedeelte. Ik ga eens proberen. Heeft iemand overzicht van verschillende paneelmaten?

[...]

Schaduwberekeningen zijn vooral nuttig als er schaduw in de zomer is. Schaduw in de winter kost je bijzonder weinig rendement.

Qua maten, hier in dit topic zitten al 3 verschillende;
Solarking levert voornamelijk Kingsun panelen van 158 x 81 (190Wp)
Glambalk levert voornamelijk Suntech panelen van 150 x 99 (210Wp) (toch Guus?)
Ik lever voornamelijk Yingli van 165 x 99 (235Wp).

Heb je al 6 mogelijkheden. En dan nog combi's van (helft portrait, helft landscape, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Is er eigenlijk bekend waarom een HRe ketel 1kW op een stopcontact mag zetten terwijl dit bij ee PV maar ongeveer de helft is?

Bij PV werd altijd gezegt dat je niet teveel stroom achter een zekering mag zetten, bij HRe is dit precies hetzelfde dus lijkt het mij dat de lobbie van de "Ketel boeren" beter is dan de (kleine) PV handelaren?
Aanpassing van de NEN normering
Met de normalisatiecommissie NEN 1010 is overeenstemming bereikt over het aansluiten van HRe®-toestellen met een maximum elektrisch vermogen van 1 kW. Is het vermogen meer dan 1 kW dan dient gebruik te worden gemaakt van een aparte groep. De huidige HRe®-ketels leveren een vermogen van circa 1 kW en mogen dus op ieder stopcontact aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flitspaal.nl schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:08:
Ik heb trouwens mijn rente ontvangen van de Windvogel voor afgelopen jaar :)
Hoeveel % was het als ik vragen mag?

Heb wat rondgekeken op die site en het blijft een mooi initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Erasmo schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:39:
[...]

Heb wat rondgekeken op die site en het blijft een mooi initiatief.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoeveel de rente is geweest het afgelopen jaar. Het zal wel 5% 6% of 7% zijn geweest.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:47:
Dit zijn zes pluggen op elkaar gestapeld:

(de eerste (de bovenste in de stapel) meet uiteraard niets)
@Jeroen: Wat betekent "freezer" :? staat toch niet voor vriezer, zou betekenen dat je 2 vriezers in huis hebt ;)
en waarom - irritant - alles in het Engels? dishwasser / washing machine :? we wonen toch in Nederland enz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:12

WouterB

3680 Wp

flitspaal.nl schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:47:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoeveel de rente is geweest het afgelopen jaar. Het zal wel 5% 6% of 7% zijn geweest.
Uit het jaarverslag van de ALV van 18 juni van de windvogel:
Resultaten
Minder wind is minder winst: dat hebben we in 2010 gemerkt. Een miljoen kiloWatturen minder, dat scheelt nogal wat. De molenexploitatie kwam daardoor ruim een ton euro lager uit. Dankzij het feit dat we niet aan alle uitgaven zijn toegekomen, die in de indicatieve begroting voor 2010 waren voorzien, resulteerde dit in een jaarwinst - vóór ledenrente - die ruim vijftig duizend euro lager was dan in 2009, (en dat was al niet zo'n best windjaar). Desondanks kunnen wij over 2010 een alleszins redelijke rentevergoeding van 5% aan de ledenvergadering voorstellen.

Ik neem aan dat de ALV daar mee akkoord is gegaan.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:19:
[...]

Hopelijk heb je er wat aan. Die bomen kun je in Sketchup uit de database halen waar echt van alles in zit. Van bomen tot vliegdekschepen en alles er tussenin. Ik heb er al een tijdje niet meer mee gewerkt, maar als je iets wil weten, mail maar....
oh handig, kan ik eindelijk kijken wat voor impact dat vliegdekschip voor mijn huis nu heeft op mijn zonnepanelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:39:
Het afgelopen jaar was dat 5%. Elke jaar wordt daarover gestemd door de eigenaren van de windturbines - de leden dus - op de ALV.
JAN-B schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:49:
@Jeroen: Wat betekent "freezer" :? staat toch niet voor vriezer, zou betekenen dat je 2 vriezers in huis hebt ;)
en waarom - irritant - alles in het Engels? dishwasser / washing machine :? we wonen toch in Nederland enz.....
Freezer betekent inderdaad vriezer. Dit is niet de plugwise set die in onze woning draait, dit is een extra set die ik heb om bij anderen metingen te doen. De pluggen hebben nog de namen van de laatste plaatsing. Mijn ouders hebben inderdaad twee vriezers. Maar ik heb ze nu kunnen laten zien wat dat ze kost.

En waarom in het Engels... ja we wonen in Nederland, maar de wereld van duurzaamheid wordt steeds internationaler. Zoals je wellicht weet schrijf ik mijn website in zowel het Engels als het Nederlands omdat steeds meer mensen uit het buitenland komen. Dit percentage groeit ook, dus ik overweeg om op een gegeven moment uitsluitend in het Engels te gaan schrijven. Het scheelt me de helft van het werk, terwijl ik er meer mensen mee bereik.

Daarom doe ik steeds meer in het Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

4Reload schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:34:
Is er eigenlijk bekend waarom een HRe ketel 1kW op een stopcontact mag zetten terwijl dit bij ee PV maar ongeveer de helft is?

Bij PV werd altijd gezegt dat je niet teveel stroom achter een zekering mag zetten, bij HRe is dit precies hetzelfde dus lijkt het mij dat de lobbie van de "Ketel boeren" beter is dan de (kleine) PV handelaren?
[...]
Ik heb de officiële NEN1010 norm er even bij gepakt, hier staat het volgende:
NPR 5310 Blad 57 – november 2010
Bij een bestaande installatie is de aanbevolen oplossing het aanleggen van een afzonderlijke eindgroep voor de micro wkk. In de praktijk zal dit veelal op bezwaren stuiten. Om de micro-wkk toch te kunnen aansluiten maakt men dan gebruik van een bestaande eindgroep.
Voor het aansluiten van een driefasenmicro-wkk zal ook in bestaande installaties een afzonderlijke eindgroep nodig zijn.

Bij het aansluiten van een micro-wkk in een bestaande installatie zal het in het algemeen gaan om het vervangen van een traditionele cv-ketel door een micro-wkk. Bij bestaande installaties is het niet gebruikelijk dat de cv-ketel is aangesloten op een afzonderlijke eindgroep. In het algemeen is de cv-ketel aangesloten op een algemene eindgroep, waarop ook wandcontactdozen voor algemeen gebruik, verlichtingstoestellen of andere vaste toestellen of een combinatie daarvan, zijn aangesloten. Er wordt vanuit gegaan dat beschermende vereffening is aangebracht.

Voor micro-wkk’s die een elektrisch vermogen van ten hoogste 1 000 VA (1 kVA) kunnen leveren, geldt dat deze in het algemeen op een bestaande eindgroep kunnen worden aangesloten. Bij een nominale spanning van 230 V (fase nul), is de maximaal te leveren stroom door de micro-wkk 4,3 A (50 Hz-wisselstroom).
De bestaande eindgroep waarop de micro-wkk is aangesloten, behoort te worden gemerkt met het opschrift “micro wkk”.
Voor nieuwe installaties moet een micro WKK altijd op een aparte groep aangesloten worden. Bij een aparte groep mogen dan wel andere opwekkers op dezelfde groep worden aangesloten.

In hoofdstuk 712 - Fotovoltaïsche (PV) voedingssystemen van de NEN 1010 kom ik geen verwijzing tegen van de genoemde 500W. Eerlijk gezegd weet ik niet waar deze grens precies vandaan komt en of dit überhaupt een officiële grens is. Het lijkt mij logischer dat de grens voor HRe ketels en PV panelen hetzelfde zou moeten zijn.

Edit:
Ook deze maand valt de opbrengst tegen. Juli heeft (net als juni) een veel lagere opbrengst dan 2010. Waar is de zon!?!?
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/mn3ts.png

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 18-07-2011 16:49 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
FicoF schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:47:

[afbeelding]
In het oosten nemen ze regelmatig een kijkje over de grens denk ik.

@ eric: zijn het de kingsun panelen die onder een hoek van 20 graden liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het kaartje van FicoF zijn enkele gemeenten wit gekleurd met de vermelding: NVT (niet van toepassing zal wel)
Laat nu net mijn gemeente (Horst aan de Maas) er zo een zijn.
Weet iemand wat dat inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flitspaal.nl schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:47:
[...]

JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:02:
[...]
Het afgelopen jaar was dat 5%. Elke jaar wordt daarover gestemd door de eigenaren van de windturbines - de leden dus - op de ALV.
Interessant. Meer dan op de spaarrekening en je geld wordt 100% goed besteed.

Heb ze vanmiddag een mailtje gestuurd hoe het eigenlijk zit met hun investeringen in PV, ik kreeg snel al een uitgebreide mail terug waarin oa. verwezen werd naar deze editie van de Windvaan.

Als m'n volgende loonstrookje weer op de mat ploft meld ik me zeker aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

"Opbrengst bij gemiddeld 4,5 m/s: 1.500 kWh per jaar" Het enige wat hier staat is dat bij een gemiddelde windsnelheid van 4,5m/s er 1500 kWh opbrengst verwacht wordt, er staat niet dat het in Nederland gemiddeld 4,5 m/s waait. Ook hoe het gemiddelde van 4,5 m/s opgebouwd is staat er niet bij. De tekst is zeer misleidend. Als de windmolen alleen tot doel heeft het terugleveren van energie aan het lichtnet is dat pas bij zeer grote vermogens (>1MW) interessant.
antonboonstra schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:28:
[...]

[...]

Voor nieuwe installaties moet een micro WKK altijd op een aparte groep aangesloten worden. Bij een aparte groep mogen dan wel andere opwekkers op dezelfde groep worden aangesloten.

In hoofdstuk 712 - Fotovoltaïsche (PV) voedingssystemen van de NEN 1010 kom ik geen verwijzing tegen van de genoemde 500W. Eerlijk gezegd weet ik niet waar deze grens precies vandaan komt en of dit überhaupt een officiële grens is. Het lijkt mij logischer dat de grens voor HRe ketels en PV panelen hetzelfde zou moeten zijn.
Gelukkig zitten er leveranciers en installateurs van zonnepanelen op dit forum, die hebben hier vast ervaring mee. De vraag aan de leveranciers van PV is: Hoeveel stroom mag je maximaal op een niet separate groep terugleveren met PV? We gaan hierbij uit van een normale situatie 16 A zekering en 2,5mm^2 bedrading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Hoi

Wat een grafkelderweer. Kan niets doen, hoop wel dat het snel beter weer word. De opbrengst zal nu wel nihil wezen met zulke donkere hemel/

Ik heb onderdelen besteld voor de RS232 verbinding tussen de computer en mijn steca Tharom 245 laadregelaar. Dan kan ik het hele proces uitlezen.

Onbegrijpelijk dat er in deze tijden nog subsidie word gegeven op zon en wind energie? Wel mooi dat het gebeurd natuurlijk. Zal eerdaags ook wel afgelopen zijn met dit kabinet aan het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
[...]
[...]
Uit mijn post van 28 mei 2010.
Atersa AT230P (1,645x0,990)

ET Solar P654210 (1,449x0,992)

Kyocera KC-125 (1,425x0,652)
Kyocera KD-135 (1,500x0,668)
Kyocera KD-180 (1,341x0,990)
Kyocera KD-210 (1,500x0,990)

Metdezon MDZ-280 (1,956x0,992)

Moser Baer MBPV 200 t/m 230 (1,661x0,991)

Sanyo HIP215 (1,580x0,798)
Sanyo HIP230 (1,610x0,861)
Sanyo HIT-240HDE4 (1,610x0,861)

Sharp NU235 (1,652x0,994)
Sharp NU180 / 185 (1,318x0,994)

Solarfabrik sf200-3a-240 (1,667x0,998)
Solarfabrik sf130/4-135 (1,491x0,669)

Solsonica S610-235 (1,663x0,998)

Sunpower SPR-315 (1,559x1,046)
Sunpower SPR-220 / 225 / 230 (1,559x0,798)

Suntech STP 175 / 180 / 185 (1,580x0,808)
Suntech STP 200 / 205 (1,482x0,992)
Suntech STP 220 (1,665x0,991)
Suntech STP 275 (1,956x0,992)

Total Energy TE2000p (1,507x0,994)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LEX63 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:46:
Zal eerdaags ook wel afgelopen zijn met dit kabinet aan het stuur?
Met de vorm waarin de huidige subsidies gegoten zijn is dat feitelijk al afgelopen - al jaren. Op zich heb ik daar niet zoveel problemen mee, maar wel met het feit dat de fossiele industrie nog steeds enorme bedragen aan subsidie opstrijkt. Nederland aardgasland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
zonnigtype schreef op maandag 18 juli 2011 @ 01:58:
[...]
Respect! "Gehaald" betekent dat je alsnog die subsidie hebt gekregen?
De subsidie heb ik niet meer gekregen omdat mijn huis "opeens" geregistreerd stond als woning van een woningbouw vereniging, terwijl ik expliciet en in 2-voud had aangegeven dat ik geen labelopnemer langs de deur wilde omdat ik het gevoel had dat ik daar de dupe van zou worden omdat zo'n uitzondering vaak over het hoofd wordt gezien.
(Uitzondering is dat een huis reeds een label heeft).
De labelopnemer kwam langs en toen heb ik het nogmaals uitgelegd. Hij zou het nogmaals doorgeven.
Je raad het al, het ging alsnog fout waardoor ik administratief niet een MMM reservering gemaakt kon worden omdat woningbouw verenigingen daarvoor uitgesloten waren.
En dit allemaal doordat een onbevoegde, zeer makkelijk mijn label heeft kunnen aanpassen.
Ik heb mijn misgelopen subsidie verhaald op de partij die de fout gemaakt heeft.
Rechtsbijstand was niet nodig maar stond wel in de startblokken.
Laat dit overigens een waarschuwing zijn voor de mensen die een ex-huurwoning hebben gekocht en al een label hebben.
Mijn A+ label werd zomaar en zonder toestemming gewijzigd in een C label.
[...]
Ja, maar zo'n mooie zoals jij hebt gemaakt zat nog niet in m'n portfolio!
Volgens glambalk zag 'ie er niet alleen mooi uit maar smaakte hij des te beter :9
[...]
Hmmmm. Waarom heb ik in al die jaren dat Eneco voorganger Remu dat project heeft gerealiseerd (er staat een boek van op mijn bureau, realisatie 1998-2000) nog NOOIT ook maar een inwoner van die wijk trots horen vertellen over "zijn" dan wel "haar" zonnepanelen?????? Nergens op internet hoor of zie je een inwoner van die wijk (1 MWp project) over hun panelen avonturen vertellen, nooit hoor je iets over de fysieke productie. Van geen een van die vele honderden woningen. Er is wel een studie van behoorlijk wat problematisch werkende deelsystemen daar... Waar bij mijn weten Eneco nog geen structurele oplossing voor heeft aangeboden.
En zo lopen steeds meer mensen in een valstrik.
Denk je dat je energiebewust bezig bent, wordt je net zo hard door dezelfde partij een oor aangenaait.
Dat geldt ook voor dat Greenchoice project (dat is dan weer niet een oor aannaaien maar je bent wel een dief van je eigen portemonnee), maar goed de mensen willen gewoon niet zelf rekenen anders was iedereen wel tot dezelfde conclusies als de meesten op dit forum gekomen.
migjes schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:21:
@HellevUUr
zou je wat foto's willen publiceren als je dat schuurtje gedaan hebt.
dat gaat waar schijnlek het volgende project van mij worden.
kan ik vast afkijken bij jouw.
Uitgebreide reportage komt eraan :-)
glambalk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 06:42:
[...]
Heb je het dekzeil al klaar liggen?
Ik had eventueel 2x 16m2 klaar liggen, maar gelukkig heeft het niet al te hard geregend.
[...]
Het water loopt me uit de mond?
Die op zonnestroom gebakken appeltaart heeft je goed gesmaakt. Met nog een toefje (op zonnestroom gekoelde) slagroom erbij was het helemaal om te smullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:26:
Op het kaartje van FicoF zijn enkele gemeenten wit gekleurd met de vermelding: NVT (niet van toepassing zal wel)
Laat nu net mijn gemeente (Horst aan de Maas) er zo een zijn.
Weet iemand wat dat inhoudt?
Waarschijnlijk 0 aanvragen.

Heb de link even opgezocht waarmee ik dat kaartje heb gemaakt. Hier kun je het aantal aanvragen exact per gemeente zien. Heb de zonneboilers ook even toegevoegd, zie je goed dat PV een stuk populairder is dan thermisch. Totaal 17.747 vs iets meer dan 3000.

Gave site trouwens, is ook veel op te vinden over gemiddeld energieverbruik, energiekosten, labeling, isolatie etc... http://senternovem.databank.nl/

Bij die labels staat trouwens een getal. 1.3 of 2.3 enzo. Iemand een idee wat dit inhoudt? Welke formule ligt hieraan ten grondslag?

Je kunt op die site overigens ook meteen linken naar die presentatie. Even klikken rechtsboven het kaartje op -opslaan in presentatie-. Kaartje gemiddeld label: http://senternovem.databa...77-4da1-9716-6370dcf7f474

[ Voor 18% gewijzigd door FicoF op 18-07-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 18:24

grimson

domeingrommer

antonboonstra schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:28:

In deze Soladin FAQ wordt, naar mijn idee, de grens benoemd in ampère in plaats van Watt
http://images.mastervolt.nl/files/FAQ_Soladin_600_NL.pdf
De Soladin 600 is begrenst op de wettelijk vastgestelde 2,25 ampère AC.
2,25 A x 230V = 517,5 W max? :o
Googlen op 2,25A en zonnepanelen levert dan ook weer de nodige hits op ... alleen, wat is bron hiervan.

[ Voor 6% gewijzigd door grimson op 18-07-2011 19:22 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ eric: zijn het de kingsun panelen die onder een hoek van 20 graden liggen?
ja, 18 graden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:16:
[...]

Waarschijnlijk 0 aanvragen.
Zou wel kunnen, hoewel er wel een paar grote installaties zijn bijgekomen vorig jaar.
De gemeente doet niet mee met de LES-subsidie wegens bezuinigingen.
Ze doen 0,0 voor duurzame energie voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

De WT6500 is bij mij te koop.
SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:24:
[...]

Schaduwberekeningen zijn vooral nuttig als er schaduw in de zomer is. Schaduw in de winter kost je bijzonder weinig rendement.

Qua maten, hier in dit topic zitten al 3 verschillende;
Solarking levert voornamelijk Kingsun panelen van 158 x 81 (190Wp)
Glambalk levert voornamelijk Suntech panelen van 150 x 99 (210Wp) (toch Guus?)
Ik lever voornamelijk Yingli van 165 x 99 (235Wp).

Heb je al 6 mogelijkheden. En dan nog combi's van (helft portrait, helft landscape, etc).
Ik lever alle panelen maar wel van (grote) merknamen ivm garantie. Klanten verdienen het beste en dan kan je niet met één merk of type aankomen. Een erg mooi en betaalbaar paneel vind ik de Sanyo HIT N235SE10.

@HelleVuur
De appeltaart was heerlijk.

[ Voor 58% gewijzigd door ZonneStroom op 18-07-2011 20:24 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6011/5950790159_d8fb21106e_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6142/5951348372_2c12379795_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6015/5950791793_90a3377299_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6148/5950792935_ea7ec54bee_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6028/5950793327_2578e7b8d6_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6130/5950793795_f003668bfa_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6136/5951352934_abcd72cc60_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6008/5951351996_86cf72ff18_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6147/5950796625_34f8574eb4_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6126/5951355718_ed3995d45d_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6018/5951354846_0b20405f8d_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6018/5951357106_e3568c4bb6_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6135/5951356696_3d8d8b5e1a_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6129/5950800643_c600411bb4_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6013/5951359130_a6a0e43644_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6021/5951360266_3d853fd946_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6137/5950803407_e4428b6607_m.jpg

De overgebleven ruimte is bedoeld voor een toekomstige (al dan niet voorzien van subsidie) uitbreiding.
Ik ga nog een aantal binnenbanden om die rvs latten wikkelen om het wat netter af te werken.

Omvormerbord was klaar om door glambalk voorzien te worden van de steca's.
Ik zal als de sodemieter die lamp (ja er zit een lamp op aangesloten) uit dat derde stopcontact verwijderen en afzegelen.

[ Voor 6% gewijzigd door HellevUUr op 18-07-2011 20:25 . Reden: 2 kolommen gemaakt voor de fotos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

'Spaanse zonnetoren werkt 24 uur per dag"
Leuk om te lezen dat de vloeibaar zout oplossing nu in de praktijk wordt gebracht :)

http://www.nuzakelijk.nl/...werkt-24-uur-per-dag.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Beetje doorwerken Guus.. :D

Ik heb ook nog wat foto's bedenk ik me net. 28x Kyocera op 2x SB3000 HF-30. 1x SDE, 1x niet.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-9jDLGHteAB4/TiSAsoZfb_I/AAAAAAAAK8E/gRQ9O6pjfN8/s800/P1070662%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-U48nJyZOIs8/TiSAvlPsbmI/AAAAAAAAK8I/Bv6pvWft5KY/s640/P1070503%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-umScb4KGTYM/TiSA58A3CcI/AAAAAAAAK8g/W1K_ZzCGolc/s640/P1070504%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-PHeCte3zPJE/TiSAzF6Ux_I/AAAAAAAAK8U/dIbTPP78f7M/s640/P1070673%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Ngtox8IZJXc/TiSAyGnZFBI/AAAAAAAAK8Q/ceYpl3eqkPQ/s640/P1070668%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-aLPBtRhyA4k/TiSAzx96_0I/AAAAAAAAK8Y/aMUjHTOkibU/s512/P1070669%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-GsMa8v7P35I/TiSA4MnhsRI/AAAAAAAAK8c/MZeTcLwC4eg/s640/P1070676%252520%252528Large%252529.JPG

[ Voor 95% gewijzigd door SunshineCompany op 18-07-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik moest die heerlijke appeltaart ook nog proeven!!

Overigens afgelopen vrijdag in één dag 36 panelen op een 45o pannedak gelegd waarvan 24 met clickfit. Totaal 48 panelen. De eerste 12 hadden we één dag over gedaan met bevestigingsmateriaal geleverd door WWZ voor 24 panelen en de overige, zoals reeds gezegd met clickfit, ook in één dag.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 09:26
Bij mij in de wijk is een woning die twee maal een Donqi, ik zie ze eigenlijk altijd draaien.

Daarnaast op het kantoor van V&D in Adam zuidoost staan ze ook naast IKEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

(jarig!)
HellevUUr schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:51:
[...]

Uit mijn post van 28 mei 2010.

[Grote lijst met panelen]
Kijk dat is super. Daar ga ik eens mee rekenen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Guus; Oftewel, het montagemateriaal van WWZ is niet je-van-het?
MrScratch schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:11:
[...]

Kijk dat is super. Daar ga ik eens mee rekenen. Thanks.
Hou je er ook rekening mee dat ze wel leverbaar moeten zijn? Het is nogal duur om speciaal 7 panelen van een merk ergens vandaag te halen, da's niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Meridiaan schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:54:
[...]

Ook in de zogenaamde bankables zijn er "maandagochtend" exemplaren te vinden. 8)7
Zijn die er ook al?

[ Voor 19% gewijzigd door Solar Garant op 18-07-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

leonbong schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:11:
[...]

Bij mij in de wijk is een woning die twee maal een Donqi, ik zie ze eigenlijk altijd draaien.

Daarnaast op het kantoor van V&D in Adam zuidoost staan ze ook naast IKEA
Langs de A4 bij Roelofarendsveen staan er drie..................al weken stil. Op Parnasia (Bloemendaal) zijn er 2 van de 3 verwijderd; als er een congres was moesten de windmolens worden uitgezet omdat er te veel resonantie door het gebouw ging en men niet met elkaar kon praten. De WT6500 van Windtronics is nagenoeg trillingvrij omdat de "dynamo" in de wingtips zit. Bovendien is de weerstand erg klein.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.besseling.nl/pict/wm1.jpg
als je hem niet in het rode gebied & hoog zet zal het tegenvallen.
toeval ? het rode gebied is gelijk aan het beste pv gebied.
en hier de zonuren kaart :
http://www.knmi.nl/klimat...en/blz68_zonduur_jaar.jpg

...langs de n9 alkmaar den helder, barst het van de lantaarnpalen... ik vraag me wel eens af.....

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:09:
toeval ? het rode gebied is gelijk aan het beste pv gebied.
Ik denk wel eens: ik ga op Vlieland wonen. Maar ja... dan zit je weer verlaten van alles en iedereen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ik zit te overwegen om extra zonnepanelen aan te schaffen.
Maar nu mijn probleem ik heb op dit moment één PV-groep maar geen loze leidingen meer.
Dus ik dacht kan ik het onderstaande doen.
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/91928_Omvormer_1.jpg

Nu heb ik de vraag op klusidee gesteld en die zeggen dat ik van het huidige enkele stopcontact gewoon een dubbele mag maken.
Zie topic op klusidee

Maar ik dacht dat niet mocht wat is nu correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

leonbong schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:34:
ik zit te overwegen om extra zonnepanelen aan te schaffen.
Maar nu mijn probleem ik heb op dit moment één PV-groep maar geen loze leidingen meer.
Dus ik dacht kan ik het onderstaande doen.
[afbeelding]

Nu heb ik de vraag op klusidee gesteld en die zeggen dat ik van het huidige enkele stopcontact gewoon een dubbele mag maken.
Zie topic op klusidee

Maar ik dacht dat niet mocht wat is nu correct?
Ik zie inderdaad het probleem ook niet zolang je maar niet meer als 16A continue (en dat doe je niet met PV) gaat invoeden. Gewoon de oude situatie handhaven en een dubbele WCD plaatsen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:29:
[...]

Ik denk wel eens: ik ga op Vlieland wonen. Maar ja... dan zit je weer verlaten van alles en iedereen....
Is wel autovrij dat weer wel :)

Pagina: 1 ... 100 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.