Even over de energie uit de kruip ruimte ..Om een “NORMAAL” huis te kunnen verwarmen.
Warmte even uit de kruip ruimte er uit halen met een warmte pompje …..(zoals hier boven in de topics verhaald werd..)
Dan rijst bij mij de vraag .. welke kaboutertjes stoppen die warmte er dan weer in
Ik heb al eens een keer wat uitgerekend en kwam tot de volgende “conclusie”.
… je moet toch wel een week zonder “redenlijke zonnen schijn” kunnen bufferen.
…20.000 liter nodig welke van 80 to 30 graden afgekoeld word om het gehele huis te verwarmen
voor een (1)weekje (vloer verwarming temp).(dec & jan.. daar buiten steeds langer)
Nu kan je met een warmte pomp het laatste stukje er ook nog uit halen (word dan 1,5 week).
Dan nu het probleem ..hoe komt die warmte er in ..
..Grond water als energie bron geeft lage COP en slijtage aan warmte wisselaars ,onderhoud.
Neen.
..Buiten lucht.. slecht COP in de winter als je hem nodig heb .
( je zou ( temp <12 graden) … met een earth tube .. de buiten lucht wat kunnen opwarmen).
Neen.
Gaat dus niet zo maar ..ik heb al gezien dat je meer dan 20 m2 aan zonnecollector nodig heb om je buffer enigszins te kunnen vullen( bij “bewolkt weer” .. de meeste dagen in de winter )( 1week ).
Nu is hier het aardige van deze m2 dat ze niet zo zeer perfect op het zuiden hoeven te staan ( dus geen “dure”zonnepaneel ruimte in beslag leggen)
Op het westen of oosten is net zo goed.
...Zelfs tegen de gevel .
...Doorstoom vacuüm buizen als hek werk.
...Doorstoom vacuüm buizen onder de dak goot .
...Warme lucht collectors.
...Dak op het noorden welke niet zo schuin afloopt.
etc .
Maar ja .. 20.000 liter a> 80 graden …betekend wel stalen wand.. veel isolatie..etc
Word dus duur.
Maar als ik nu eens zeg : De temperatuur schommelt in de 20.000 liter tussen de 15 en de 45 graden
Installatie met warmte pomp om vloer verwarming temperatuur te creëren uit het buffer vat.
..Dan heb ik relatief weinig isolatie nodig ( dus ook weinig verlies).
..Kan goedkope waterzak nemen(of slimmer een aantal waterzakken).
..Kan soms zelf met simpele warme lucht collector energie toevoeren(zelf bouw lekker goedkoop).
..In gekke bui kan ik de wat warmere lucht achter de zonnepanelen(PV) gebruiken om de 20.000 liter bij te vullen.
..Collectors mogen net als boven staand overal gemonteerd worden(hek werk..etc)
…Ik had zelfs idee om stenen zuid gevel te voorzien van een extra glazen voorzet laag waar achter zwarte luxaflex zaten ..en zo een zeer groot oppervlakte maakte om voldoende warme lucht te produceren.
Maar ga dit verhaal maar eens uitrekenen .. 20.000 liter 15 a 45 graden., iets van > 20m2 collector( of 8 x 2500 liter).
..installatie materiaal.
..elektra verbruik om een relatief lage temperatuur van de collector in de buffer te stoppen.
..kan je ook de warmte van de motoren die je gebruikt opslaan in de buffer.
Een warmte pomp is leuk ..maar de COP zakt zo snel wanneer je de warmte echt nodig heb.. dan ben je met gas goedkoper uit.( tenzij die lage temperatuur weet te voorkomen).
Dus probeer eens uit te rekenen wat je nodig heb aan installatie.. electra verbruikt .. etc
En 20.000 liter ..minder of meer ??...staal??..plastic waterzak ??
Ik heb het wel over een normaal verbruik van 1000-1400m3.
<mode fun>
en niet over 400m3..die kan beter bruine bonen gaan eten en dan dat gas opvangen.
.. dan wel veel visite uitnodigen(80Watt per man aan hitte).
.. en die bruine bonen te eten geven (gegaard op zonne energie) en dan dat gas op vangen .
</mode fun>