Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Da's gewoon een Refusol 17K met een Siemens kastje d'r omheen...Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:01:
[...]
Ja heel erg!!
Overigens wat dacht je van de Sinvert PVM17?
Photon quote
Die Krone für das bislang beste Ergebnis in einem PHOTON-Wechselrichtertest geht damit kurioserweise an ein Unternehmen, das diesen Inverter gar nicht selbst entwickelt hat.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mijn dak werd ook snoeiheet, maar de panelen zorgden voor schaduw. Mijn omvormers doen het prima buiten.Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:32:
[...]
Achter die schans zit een verdieping van de buren. Op ons dak wordt het snoeiheet en die muur waar de schans voor staat ook. Dat lijkt me dus helaas echt geen goede plek.
[...]
Op het Zonstraalforum wordt het tegenovergestelde beweerd. Vermogenverlies aan DC-zijde is door de hoge spanning kleiner dan aan de AC-zijde, zeggen ze daar.
A'dam PVOutput
Hou dan je vergelijk zuiver want met deze cijfers kan werkelijk niemand wat.Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:45:
Het gaat om de vergelijking tussen AC-DC en niet om wat er nu de omvormer in en uit gaat...
Voordeel van de DC kant is dat er meestal > 2,5mm2 gebruikt wordt (dus lagere weerstand) en tevens is die kabel niet 'massief' dus bij een zelfde dikte sowieso al een lagere weerstand.
Er zijn maar 2 dingen die bepalen wat het beste is: de stroom i.c.m. de weerstand van de kabel. AC of DC maakt niet uit. En de stroom tikt nog het hardst aan: P = I2 x R
Verwijderd
Derating van vele omvormers is bij 50 graden omvormer temperatuur. Je hangt dat ding wel in de schaduw van de panelen natuurlijk. Een SMA heeft een werkbereik tot 60 graden, best heel veel in de schaduw.Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:32:
[...]
Achter die schans zit een verdieping van de buren. Op ons dak wordt het snoeiheet en die muur waar de schans voor staat ook. Dat lijkt me dus helaas echt geen goede plek.
[...]
Op het Zonstraalforum wordt het tegenovergestelde beweerd. Vermogenverlies aan DC-zijde is door de hoge spanning kleiner dan aan de AC-zijde, zeggen ze daar.
Precies, alleen het prijskaartje is opeens heel anders. Daar gaat het ook om, of juist daaromzonnigtype schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:52:
[...]
Da's gewoon een Refusol 17K met een Siemens kastje d'r omheen...
Nee. P = I2 x R.NielsTn schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:50:
feitelijk dan: U x I x cos phi....
U(Volt) komt er niet in voor. Of de stroom nu in fase is met de spanning of niet doet voor het vermogensverlies in de kabel geheel niet terzake.
8A bij 10V geeft net zoveel vermogensverlies in dezelfde kabel als 8A bij 200V
Mocht je dan toch de formule ' U x I x cos phi....' willen hanteren, besef dan dat 'U' de spanningsval over de kabel is en de cos phi van een kabel 1 is.
[ Voor 17% gewijzigd door AllesKan op 30-10-2011 22:11 ]
Verwijderd
Maar bij jou is de achterkant open en daar staat bij mij een muur die heel erg warm wordt.ericplan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:54:
Mijn dak werd ook snoeiheet, maar de panelen zorgden voor schaduw. Mijn omvormers doen het prima buiten.
@Neanderthaler: ik wil ook 3000+ neerleggen, maar door nogal wat schaduw van een dakkapel vraag ik me af of het slim is om dat met 1 omvormer/string te doen. Bovendien zie ook niet veel lagere prijzen van 40ct voor een merk (SMA) tot 30 ct voor een niet merk (MDZ-Merk Samil Power Vermogen 3 KW)Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:50:
[...]
Mijn situatie is weer anders. De kosten van een WP als je een Steca gebruikt zijn inderdaad snel 0,50 euro. Met grote omvormers kom je snel lager uit, maar dan moet dat maar net kunnen in jouw situatie.
Binnenkort hoop ik naar de 3000Wp+ te gaan en het kostenvoordeel komt voor een groot deel uit die hoek.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
die was erg goed in photon, en fors goedkoper
nielstn heeft er eentje
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 22:07 ]
U = I * RAllesKan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:59:
[...]
Nee. P = I2 x R.
U(Volt) komt er niet in voor. Of de stroom nu in fase is met de spanning of niet doet voor het vermogensverlies in de kabel geheel niet terzake.
8A bij 10V geeft net zoveel vermogensverlies in dezelfde kabel als 8A bij 200V
P = U * I
U
------------
I * R
P
------------
U * I
Heb overigens altijd geleerd dat waardes er niet toe doen, als je de formules maar goed toepast en de uitkomst klopt.
De aanduiding AC-DC doet er in dit geval wel toe. Had je het begrepen als er stond:
10m - 2,5mm2 = 0,55% verlies (8,53A * 214V = 1825,42W / 10000 * 55) = 10,04W
10m - 2,5mm2 = 0,78% verlies (7,93661A * 230V =1825,42W / 10000 * 78) = 14,24W
Daarbij is dit natuurlijk allemaal puur ter indicatie. heb zelf enkele AMP/TYCO netconnect cursussen gedaan en daarbij staat en valt ALLES in een elektrisch installatie rondom het aanzetten van connectoren. Daarbij zorgen connectoren (bijna) altijd voor verstoringen in de doorvoer en voor extra weerstand. Het gaat wederom om de zwakste schakel.... (maar daar is net ook al wat over gezegd).
Je kabels kunnen nog zo dik zijn, lage ohmse weerstand hebben en kort zijn, maar 1 slechte connector kan alles teniet doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 30-10-2011 22:12 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Dat was de SG4KTL 4,0 kilowatt (DC-Nennleistung) omvormer. Photon Wirkungsgrad (MPP aanpassingsrendement maal omzettingsrendement) van 95,6%. Nieuwe waardering (herziene formulering per januari 2011) met label "gut", plaats numero 23. Getest in Photon Profi 2010-11, abstract in november nummer 2010 (toen nog als "sehr gut" voor de waardering herziening).Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:06:
check eens het merk sungrow voor die 3000+,
die was erg goed in photon, en fors goedkoper
nielstn heeft er eentje
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Zie mijn laatste edit op hetgeen je quote:Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:10:
U = I * R
P = U * I
U
------------
I * R
P
------------
U * I
Heb overigens altijd geleerd dat waardes er niet toe doen, als je de formules maar goed toepast en de uitkomst klopt.
Mocht je dan toch de formule ' U x I x cos phi....' willen hanteren, besef dan dat 'U' de spanningsval over de kabel is en de cos phi van een kabel 1 is.
Inderdaad, de formules moet je juist toepassen, anders krijg je dit soort uitspraken.
Doe eerst eens uitleggen waar de cijfers 55 en 78 vandaan komen?De aanduiding AC-DC doet er in dit geval wel toe. Had je het begrepen als er stond:
10m - 2,5mm2 = 0,55% verlies (8,53A * 214V = 1825,42W / 10000 * 55) = 10,04W
10m - 2,5mm2 = 0,78% verlies (7,93661A * 230V =1825,42W / 10000 * 78) = 14,24W
Dan hebben ze dus geen lage ohmse weerstand meer. Toch?Je kabels kunnen nog zo dik zijn, lage ohmse weerstand hebben en kort zijn, maar 1 slechte connector kan alles teniet doen.
[ Voor 31% gewijzigd door AllesKan op 30-10-2011 22:16 ]
AllesKan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:13:
[...]
Zie mijn laatste edit op hetgeen je quote:
Inderdaad, de formules moet je juist toepassen, anders krijg je dit soort uitspraken.
[...]
Doe eerst eens uitleggen waar de cijfers 55 en 78 vandaan komen?
[...]
Dan hebben ze dus geen lage ohmse weerstand meer. Toch?
De vraag was;Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:10:
Daarbij is dit natuurlijk allemaal puur ter indicatie.
Wat is beter; een kortere DC of AC kabel?
Daar is nu een indicatief antwoord op.
Als je het allemaal zeker en precies wilt weten dan moet je ter plaatsen ALLE kabel van punt A<->B doormeten. Daar valt hier nu geen antwoord op te geven, daarbij zijn er ook meerdere wegen die naar Rome leiden (ook al is dat in de exacte wetenschap niet altijd zo).
de deling door 10.000 en vermenigvuldiging met XX, vertegenwoordig het verliespercentage.Doe eerst eens uitleggen waar de cijfers 55 en 78 vandaan komen?
1% van 1825,42W = 18,2542 watt.
0,55% van 1825,42W = 10,04 watt
Einde oefening voor vandaag

[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 30-10-2011 22:23 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Heb 2 vlakken te bedienen. Vandaar een omvormer met 2 trackers, die power-one 3.0outd-s.BarryH schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:04:
[...]
@Neanderthaler: ik wil ook 3000+ neerleggen, maar door nogal wat schaduw van een dakkapel vraag ik me af of het slim is om dat met 1 omvormer/string te doen. Bovendien zie ook niet veel lagere prijzen van 40ct voor een merk (SMA) tot 30 ct voor een niet merk (MDZ-Merk Samil Power Vermogen 3 KW)
Voordeel is dat die ook goedkoper is dan de rest. Deed het bij Photon prima en het is een merk met een track-record. Samil-power ken ik niet, kost da' ? Aha 1188 euro, , zit maar 1 tracker in. Dat gaat niet lukken bij mij.
Mijn antwoord was dat dat per situatie verschillend is. En dat blijft zo.Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:19:
De vraag was;
Wat is beter; een kortere DC of AC kabel?
Mja. En waaruit vloeit XX voort? Toevallig uit de kabelweerstand?de deling door 10.000 en vermenigvuldiging met XX, vertegenwoordig het verliespercentage.
Geef dan morgen maar een seintje als je weet waarom je 0,55% intypt in plaats van 0,33% of 3,58%, of 12,9%, of 0.1%1% van 1825,42W = 18,2542 watt.
0,55% van 1825,42W = 10,04 watt
Einde oefening voor vandaag
NB: Speciaal voor de mensen die denken dat voor een kabel geldt dat P = U x I:
U is in dit geval de spanningsval over de kabel (dus niet de string-spanning!), die kun je uitrekenen door te stellen dat Ukabel = Ikabel x Rkabel.
Oftewel:
Pkabel = (Ukabel) x Ikabel wordt dan
Pkabel = (Ikabel x Rkabel) x Ikabel, en daaruit volgt dus dat
Pkabel = I2kabel x Rkabel
2 factoren zijn dus slechts van belang: Ikabel en Rkabel waarbij I de belangrijkste is: een verdubbeling daarvan zorgt voor een verviervoudiging van het in de kabel opgewekte vermogen, en dat is verlies.
[ Voor 57% gewijzigd door AllesKan op 30-10-2011 22:51 ]
ik moet me ff inhouden, ivm de 20 graden hh. zijn de opbrengsten nu ff minder.zonnigtype schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:12:
[...]
Dat was de SG4KTL 4,0 kilowatt (DC-Nennleistung) omvormer. Photon Wirkungsgrad (MPP aanpassingsrendement maal omzettingsrendement) van 95,6%. Nieuwe waardering (herziene formulering per januari 2011) met label "gut", plaats numero 23. Getest in Photon Profi 2010-11, abstract in november nummer 2010 (toen nog als "sehr gut" voor de waardering herziening).
maar komend zonne-oogstseizoen zou ik zeggen hou m'n SG3ktl (met de juiste firmware er op) maar scherp in het oog
in september (2-9) om precies te zijn zat ie nog steeds duimen te draaien met 12x260wp op 2 strings (en max 39 graden warm/koel met 1710wp er op en de zomermaanden)
[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 30-10-2011 22:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De belangrijkste factor is de hogere stroom.
Als je kijkt naar de MPP spanning van de panelen .. dan kan je eenvoudig zien.
Panelen MPP spanning HOGER dan 230V dan heeft de AC kabel de meeste stroom.
Panelen MPP spanning LAGER dan 230V dan heeft de DC kabel de meeste stroom.
( hoe groter het verschil des te meer de kabel een verschil uitmaakt).
Dingen waar je rekening mee moet houden .
1-De prijs van de kabel(DC of AC).
2-Lengte AC kabel van omvormer naar 230V net..bij hogere vermogens !!!).
Nu kan de prijs van DC of AC kabel behoorlijk verschillen.
( als je 230V naar buiten moet brengen ben je meer geld kwijt aan speciale kabel ,dan kabel voor binnen ..175 euro uitgeven voor iets minder verlies is niet zo efficiënt)
Nu mocht je 230V kabel “lang”zijn (>10 meter) dan kan je omvormer tegen een te hoge spanning aanlopen(253V) en daar door uitschakelen.
Dus advies is er alleen per situatie.
(En niet AC of DC zijde moet het korts zijn).
Het viel me wel mee. Per 3 panelen gemiddeld 1 vogelpoepje, en verder onder aan de panelen een beetje stof/vuil ophoping, en langs de alleronderste rand wat algen groei. De paneeltjes zijn nu weer helemaal schoon. Vorig jaar op 29 november lag alles al weer onder de sneeuw trouwens. Dat komt al weer aardig dichtbij...
Lees hem ook net op Fok.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 07:41:
Twijfel haalbaarheid kerncentrale bij Delta.
RTL nieuws
Wat mij wel zorgen baart is het stukje over de lage energieprijs....
Delta heeft voor de investering partners nodig. Die blijven volgens topman Boerma weg omdat de energieprijs laag staat en dat mogelijk in de toekomst ook blijft.
[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 31-10-2011 09:11 ]
Heel erg duaal; want als er nog een centrale bijkomt heb je nóg meer overschot en een nog lagere prijs. Helemaal als 'wij' steeds minder afnemen omdat we zuiniger leven en zelf in onze energievoorziening gaan voorzien.Freemann schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:10:
[...]
[...]
Die muur komt toch ook in de schaduw van de schans? Of heb je binnen een goede ruimte, waar warmte geen probleem is? Want als de omvormer te warm wordt gaat de opbrengst omlaag, dat kunnen meerdere personen op het forum bevestigen. Bovendien is het buiten veel eenvoudiger om een luchtstroom te creëren. Binnen moet je al gauw met ventilatoren gaan werken.Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:03:
[...]
Maar bij jou is de achterkant open en daar staat bij mij een muur die heel erg warm wordt.
Wat betreft bereikbaarheid is er geen enkele reden om de omvormer binnen te willen hebben, na plaatsing heb je er geen omkijken naar.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Wat mij zorgen baart, is dat Delta nog steeds door wilt gaan met een tweede kerncentrale. Zelf heb ik geen zin in een tweede Japan-ramp, want daar woon ik te dichtbij voor. Als het gebeurt, dan heb ik ook niks meer aan mijn zonne-panelen. Los van mijn specifieke probleem treft het veel meer andere mensen en industrien (werkgelegenheid).Freemann schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:10:
[...]
Lees hem ook net op Fok.
[...]
De beveiliging van opslag van kernafval zal ook wel prima geregeld zijn. Maar ik heb toch liever, hoe minder hoe beter. Want als er niks is, dan dan een mogelijke terrorist er ook niet aan komen. Het geldt ook voor een kerncentrale. Als die ontploft, dan kan ik het hier ook wel vergeten.
Ik zie liever, dat er iets komt als zonne-energie-parken, wind-energie-parken, getijde-centrales enzovoorts. Iets anders dan kolencentrales, centrales die mogelijk te veel CO2 uitstoten, kerncentrales zou ik graag willen zien. Daar is natuurlijk ook investering voor nodig en die willen ze natuurlijk ook terugverdienen. Daardoor zal de energieprijs ook omhoog gaan.
Dus om nu voor alleen om eigen gewin te denken, dat de energieprijs zorgen baart, is wat kortzichtig. Dan lijk je net Delta, vind ik. Ik denk liever verder dan dat. Zoals men dat men dat noemt "think out of the box" en ik denk richting de toekomst.
Groeten van EnergiebewustZL uit de provincie Zeeland.
Tja, daarom vraag ik mij als mens af of het nog wel verstandig is om je voort te planten.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:34:
[...]
Dus om nu voor alleen om eigen gewin te denken, dat de energieprijs zorgen baart, is wat kortzichtig. Dan lijk je net Delta, vind ik. Ik denk liever verder dan dat. Zoals men dat men dat noemt "think out of the box" en ik denk richting de toekomst.
Dat is pas "think out of the box"
De wereld gaat aan zijn eigen hebzucht,energie vraag,voedsel productie, hygiëne, etc. ten onder.
hygiëne;
De "grote" mensen, welke (in de beschaafde wereld) al eeuwen aan de top van de voedselketen staat, zal op termijn ten onder gaan aan een van de kleinste organisme op deze wereld.
Vorige week las ik in de krant dat de wereld in het jaar 2100 zo'n 10 miljard inwoners telt.
Vandaag las ik in de krant dat de wereld 7 miljard inwoners telt.
het jaar 2100 ga ik niet meer meemaken, maar mijn kinderen mogelijk wel.
Ook ik zie geen toekomst in KernEnergie, maar ik zie ook geen toekomst in Wind,Getijde,Wave energy, "zeewater warmtepomp" (grote warmtepomp installaties in zee die werken op de temperatuurs verschillen in de waterlagen op honderden meters diepte) etc.
Dat zijn allemaal energie soorten die ook niet onuitputtelijk zijn. Deze energie moet ook ergens vandaan komen. Voorbeeld; Als je teveel windmolens bij elkaar plant, dan neemt de wind in zo'n gebied zodanig af dat effecten heeft op het lokale ecosysteem aldaar. Gevolg kan warmte,geluids overlast zijn of dat bepaalde dier soorten uit een gebied vertrekken met alle gevolgen van dien.
Dit geld ook voor getijden/wave energie. Complete ecosystemen zijn door bepaalde hoeveelheden getijden/wave energie ontstaan. Door daar grote hoeveelheden energie uit te onttrekken, verstoor je het ecosysteem aldaar. Een extreem voorbeeld zijn onze eigen deltawerken, die een meer en mindere mate grote ecologisch impact hebben (gehad).
Zee-waterwarmtepomp installaties zullen op termijn de temperaturen in de waterlagen laten veranderen, met alle gevolgen voor het zeeleven.
De verschillende ecosystemen kunnen een ver van jouw bed show zijn, maar deze technieken kunnen wel een grote impact hebben op iemand anders zijn leven/leefomgeving.
Ieder mens op zijn manier, in meer/mindere mate, egoïstisch.
Een oplossing kan zijn om minder mensen op deze aardkloot te zetten. Daarbij moeten de mensen die nu op deze aardkloot staan, efficiënter met de aardbronnen omgaan. Maar ga dat in het jaar 2100 maar is aan de 750 miljoen Nigerianen wijsmaken... of 1,55 miljard india-tjes.
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 31-10-2011 11:20 ]
Verwijderd
Kijk, jouw reactie vind ik zeer tof !
Daar komen weer argumenten naar voren, waar ik in eerste instantie niet gedacht zou hebben. Jij hebt dat vertaald naar 'ver van je bed show'. Heel goed.
Met jouw reactie wordt er gelukkig ook nog gedacht aan andere factoren. Dat is ook een mooi idee van "out of the box".
Ik kan op dit moment alleen jouw reactie maar waarderen. Want op de stellingen, die jij aanbrengt, heb ik gewoon weg nog geen antwoord op.
Bij mijn en jouw reactie komt het volgende wel in mijn hoofd naar voren :
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn de nadelen?
- Wat weegt vervolgens het zwaarst?
Hoe dan ook : jouw reactie is zeker iets om ook over te blijven nadenken.
Mijn dank daarvoor.
Verwijderd
De beste productie zal je pas in de zonnige, zomermaanden halen.Crazyanz schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:14:
Zo eerste zonnige dag sinds de panelen hier op het dak liggen. Is het rieeel dat ze vandaag in de buurt van hun maximum vermogen komen of staat de zon daarvoor te laag?
Eind mei dit jaar waren mij zonne-panelen geplaatst.
De maand Juni was de beste maand en daarna werd het een natte, niet zo zonnige zomer, zoals je dat zelf ook wel hebt meegemaakt.
De maand juni 2011:
Jaaroverzicht 2011 :
Dus bij jou zal hetzelfde wel zo zijn. Als je kijkt op websites van diverse andere GOTers, dan zal je hetzelfde beeld tegenkomen.
Veel plezier met je zonne-panelen vandaag. Laat aan het einde van de dag eens weten hoeveel kWh hebt opgehaald. Altijd leuk om dat te lezen.
Niet reëel. Tenzij je ze vertikaal hebt staan (maar dan nog).Crazyanz schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:14:
Zo eerste zonnige dag sinds de panelen hier op het dak liggen. Is het rieeel dat ze vandaag in de buurt van hun maximum vermogen komen of staat de zon daarvoor te laag?
Ander onderwerp. Wie kent de ins en outs van het (netwerk-marketing) bedrijf Euphony? Die is gekoppeld aan een bij velen alhier bekend energie leverancier, en ik heb daar "verontrustende" verhalen over gehoord van iemand die een bijeenkomst heeft bezocht. Ik wil graag meer ervaringsgegevens voordat ik een positie wens in te nemen. Van website word ik niet erg veel wijzer. Anyone?
Eerst zeil op de vloer en toen met behanglijm een strook plakband op de muur net onder de vloer geplakt.
Toen kon het knippen en ophangen van de folie beginnen. Ik had het graag gedaan met iemand met enige ervaring maar dat viel ruimschoots buiten m'n budget. Dus ben ik het met een kennis gaan doen.
Eerst de strook folie met de korte kant aan de muur vastgezet dmv foliepluggen.
Daarna om de 1meter35 een EPS plug gezet en zo hebben we ons richting de andere muur 5meter40 verderop gewerkt. Dat was een drame. De stoken sloten niet goed op elkaar aan en kwamen raar scheef en dus te kort uit. Er kwam op veel zijdelingse spanning op te staan waardoor de EPS pluggen losraakten.
Alles losgetrokken en opnieuw begonnen. Dit keer eersst mooi strak alle hoeken vastgezet en pas daarna de EPS pluggen gezet. Dat ging echt perfect. Mooi strak en de boel bijft mooi hangen.
Voor de EPS pluggen heb ik geen folie versterkers maar ducttape gebruikt.
Bij het ophangen lig je regelmatig half in de folie wat opvallend warm is.
Na 2 dagen relaxed werken is het bijna allemaal klaar.
Ik had gehoopt met twee dagen klaar te zijn maar dat viel toch nog tegen.
Zou ik het opnieuw moeten doen dan zou het veel sneller gaan met de ervaring die we nu hebben.
Een klein stuk met veel buizen en kabels onder de meterkast en het toilet in de hal heb ik gelaten voor wat het was. Het viel me wel op dat het EPS hier en daar geplaatst was met kieren van soms wel 1 cm.
Ik zal nog een kort dagje moeten werken om nog 2 stroken op de hangen en wat gekke gaten op te vullen waar niet makkelijk een lange strook paste en eventuele beschadigingen aan het bodemfolie repareren. In de kruipruimte is het trouwens al snel vrij warm en ik heb het meeste werk op m'n sokken gedaan
Dan beschadig je niet zo snel iets en met de bodemfolie is het relatief prettig en schoon werken.
De gaten voor ventilatie heb ik opengelaten door wat EPS tussen de muur en de folie te klemmen.
Foto's volgen nog als dat lukt. Het is een soort mega spiegel wat rare effecten geeft op foto's
Tja, alles in het leven heeft voor en nadelen.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:20:
@Freeman :
Kijk, jouw reactie vind ik zeer tof !
Daar komen weer argumenten naar voren, waar ik in eerste instantie niet gedacht zou hebben. Jij hebt dat vertaald naar 'ver van je bed show'. Heel goed.
Met jouw reactie wordt er gelukkig ook nog gedacht aan andere factoren. Dat is ook een mooi idee van "out of the box".
Ik kan op dit moment alleen jouw reactie maar waarderen. Want op de stellingen, die jij aanbrengt, heb ik gewoon weg nog geen antwoord op.
Bij mijn en jouw reactie komt het volgende wel in mijn hoofd naar voren :
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn de nadelen?
Hoe dan ook : jouw reactie is zeker iets om ook over te blijven nadenken.
Mijn dank daarvoor.
Heeft het voor jou een voordeel, dan voor iemand anders(die je niet kent) vast weer een nadeel.
Ik wil zelf energie opwekken, want dat heeft voor mij voordelen.
Daar staat tegen over dat andere mensen daar nadeel aan ervaren (productie, leefomgeving, ecosystemen, etc).
Denk dat de wereld een goed voorbeeld kan nemen aan China met het 1 kindbeleid.
De wereld groeit in 90 jaar met 30% en China krimpt van 1,338,100 (telling 2010) naar 944,380 inwoners.
"De grootste aanwas komt uit de zogenaamde 'hoge-vruchtbaarheidslanden', vooral in Afrika. Maar ook in landen in Azië, Oceanië en Zuid-Amerika zou de vruchtbaarheid van de inwoners toenemen."
Denk dat voorkomen moet worden dat landen in droge/onvruchtbare gebieden, zo snel groeien.
Nederland had in 1910 zo'n 5.899.000 inworners en is in 100 jaar bijna ver drievoudig.
Nigeria heeft nu 158.000.000 inwoners en zal dus in 100 jaar meer dan ver vijfvoudige.
Oeganda gaat van 40.000.000 naar 314.200.000 bijna 8 x zoveel.
Dat gaat voor dat land grote problemen opleveren. Wij hebben uiterst vruchtbare grond en zij zullen daar voor een groot deel afhankelijk zijn van (energie duur) geïmporteerd voedsel.
Zo zijn er natuurlijk tal van andere problemen in de wereld en staat ook het volgende in het bericht:
"Een kleine variatie in de vruchtbaarheidscijfers kan leiden tot grote verschillen. Een kleine geboortetoename zou kunnen leiden tot 15,8 miljard mensen in 2100, een kleine daling van de geboortecijfers tot 6,2 miljard tegen het einde van de eeuw."
Het stukje over de kleine geboortedaling is zeer interessant. Door een (relatief) kleine ingreep kan er blijkbaar al voor zorgen worden dat de wereld bevolking over 100 jaar zo'n 10% kleiner is.
Laat toch ook zien dat wij altijd in ons eigen straatje denken (is niet erg en negatief bedoeld).Bij mijn en jouw reactie komt het volgende wel in mijn hoofd naar voren :
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn de nadelen?
Wij zijn, als mens, altijd opzoek naar "wat zijn voor mij de voor/na- delen". Wij als mens willen er vooral beter van worden.
Aan de andere kant hoor je mensen heel vaak zeggen;
"live your life to the max" want je leeft maar 1x.
Dus ja, wat is wijsheid. Denk dat het per individu afhankelijk is en iedereen zijn eigen keuzes maakt.
In je eentje richt je weinig aan, in het collectief kun je meer aanrichten.
[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 31-10-2011 11:54 ]
Ga ik doen al heeft plugwise wat kuren vandaag hij laat wel de huidige productie zien (+/- 1,6kw) maar niet het overzicht wat er vandaag geproduceerd isVerwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:23:
[...]
De beste productie zal je pas in de zonnige, zomermaanden halen.
De maand Juni was de beste maand en daarna werd het een natte, niet zo zonnige zomer, zoals je dat zelf ook wel hebt meegemaakt.
De maand juni 2011:
[afbeelding]
Jaaroverzicht 2011 :
[afbeelding]
Dus bij jou zal hetzelfde wel zo zijn. Als je kijkt op websites van diverse andere GOTers, dan zal je hetzelfde beeld tegenkomen.
Veel plezier met je zonne-panelen vandaag. Laat aan het einde van de dag eens weten hoeveel kWh hebt opgehaald. Altijd leuk om dat te lezen.
Verwijderd
Zelf kijk ik altijd 's avonds op SunnyBoy SMA 3000 om te kijken, wat er aan zonne-energie is opgewekt. Plugwise e.d. gebruik ik niet. Dat vind ik persoonlijk niet interessant genoeg. Ik heb bij de gamma eens een energieverbruiksmeter gekocht om een tijdje bij bijvoorbeeld een vaatwasser in de gaten te houden. Nu ligt die meter terug in de doos om later nog eens te kunnen gebruiken.Crazyanz schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:43:
[...]
Ga ik doen al heeft plugwise wat kuren vandaag hij laat wel de huidige productie zien (+/- 1,6kw) maar niet het overzicht wat er vandaag geproduceerd is
Het bleek dat PV kabels en een aarddraad rond de antennes niet echt gunstig is
Diezelfde aarddraad liep ook strak langs een plugwise stekker die vaak een slechte verbinding had.
Dat zal nu ook opgelost zijn denk ik
Voorlopig werkt het beter dat ooit.
@En.bewustZL: jouw TVT berekening komt op mij zeer vreemd over; volgens mij hoort het ZO:
3360 Wp, dus ga eens uit van een jaaropbrengst van 3000 Kw x 0,22 cent = 660; deel je op 8.250; kom je op 12,5 jaar
Verwijderd
Dat komt doordat hij met een gemiddelde tot nu toe rekent, en daarbij in zijn eerste (incomplete) jaar zit. Dus inderdaad (wat ik eerder al meldde) krijg je dan een 'leuke' uitkomst. Had hij ze nou in het najaar neergelegd dan zou deze berekening komende winter met deze berekening naar een tvt van een jaartje of 20, 30 gaan...JAN-B schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:30:
[...]
@En.bewustZL: jouw TVT berekening komt op mij zeer vreemd over; volgens mij hoort het ZO:
3360 Wp, dus ga eens uit van een jaaropbrengst van 3000 Kw x 0,22 cent = 660; deel je op 8.250; kom je op 12,5 jaar; en niet jouw 9jaar/8maanden/15dagen
BlueCorner Spijkenisse zit nu met max. AC output op 1.941 Watt op een geoptimaliseerde SolarWorld installatie van 2,7 kWp (DC/STC), met een nagelneue test omvormer. Verhouding hoogste AC output van die omvormer t.o.v. het nominale DC generator vermogen is dus (vandaag, 12h41) ongeveer factor 0,72. Mogelijk dat er nog een ultrakorte reflectie aan komt, maar het zegt allemaal niet zoveel. Kijk vooral naar de brede top, die zit rond de 1,9 kW AC. NB: dak staat ZZO gericht, hoogste piekmoment daar dus voor middaguur gemiddeld genomen te verwachten, is anders bij zuid, ZW e.a. oriëntaties. Gecombineerd met de weerscondities uiteraard, en hellingsgraad dak, etc.Crazyanz schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:14:
http://www.pv-solar24.info/
Zou dit ook bij de gritfitt 250 omvormers kunnen. Is er iemand van jullie die daar misschien wel eens mee geexperimenteerd heeft.
dus parallel aansluiten op elkaar met de laagspannings kabels.
Wat een mooie afsluiter van de maand oktober zeg. strak blauw
Wat zou er mis zijn, hetzelfde wat bij al dit soort bedrijven speelt.zonnigtype schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:25:
Ander onderwerp. Wie kent de ins en outs van het (netwerk-marketing) bedrijf Euphony? Die is gekoppeld aan een bij velen alhier bekend energie leverancier, en ik heb daar "verontrustende" verhalen over gehoord van iemand die een bijeenkomst heeft bezocht. Ik wil graag meer ervaringsgegevens voordat ik een positie wens in te nemen. Van website word ik niet erg veel wijzer. Anyone?
Binnen harken, binnen harken....... oh u wilde ook service, tja daar hebben we geen geld meer voor.
Verkopen ala "Priority telecom" in vroege tijden totdat de OPTA ingreep.
Dat bedoel je waarschijnlijk.....
Ik trap er niet in in dat soort bedrijven die alleen maar op een hele kleine marge werken (een marge van een marge dan wel hier, want GC werkt ook op een marge want zij zijn zelf ook niet producent).
Klinkt een beetje als de kilo knallers bij de supermarkt, daar hoef je ook niet de service/kwaliteit te verwachten die je bij de "echte" slager krijgt, zoals het top hifi setje van "Ik ben toch niet gek" niet valt te vergelijken met de dealer die een Quad verkoopt....
Het zal straks wel weer een Tros Radar item worden als ik er zo naar kijk.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Dat klinkt als een marketinguitdaging. Wat ideeën:SunshineCompany schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:16:
Ik moet dat toch eens kijken denk ik.![]()
Vandaag dag 5 van de 10 op de beurs. Particuliere beurs. Continue gehoord: 'Ja, maar in Duitsland..'. Antwoord; Volgend jaar is het in Nederland ZONDER subsidie interessanter dan in Duitsland MET subsidie. Gelooft men niet. Mensen beweren soms dat ik lieg als ik zeg dat je het in 10-11 jaar terug verdient. ZONDER subsidie. Dat het UIT KAN, zonder subsidie. Dat je je verbruik op NUL kunt zetten, voor de komende lange tijd. Men is bang, kennisloos en durft niet. Pff.
- verschillende posters met mensen erop die vertellen dat ze het zonder subsidie doen, o.a. voor hun portemonnee, het milieu, het gevoel onafhankelijk te zijn, je steentje bij te dragen, etc. Zo krijgt het een gezicht en een goede marketeer kan mensen het gevoel geven dat ze dom zijn als ze het niet doen (terecht in dit geval ook
Oftewel: je klanten laten vertellen dat ze het willen en waarom. Automatisch willen potentiële kopers het ook.
- wat cijfers van je bedrijf, hoeveel installaties je verkoopt aan particulieren zonder subsidie, en dat duidelijk en aantrekkelijk communiceren.
Oftewel: laat de feiten van je bedrijf spreken, zoveel honderden (duizenden) mensen zijn niet gek! Of, misschien is daar aan te komen: de feiten van de markt, hoeveel mensen kopen PV zonder subsidie?
Zon? Ik zit hier nog steeds in een zwaar bewolkt Groningen met nog geen 100 W uit een 1125 Wp installatieCrazyanz schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:14:
Zo eerste zonnige dag sinds de panelen hier op het dak liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 31-10-2011 13:37 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dank alvast voor je insteek. Nog meer mensen met mening/ervaringen?ollie1965 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:29:
[...]
Wat zou er mis zijn, hetzelfde wat bij al dit soort bedrijven speelt.
Binnen harken, binnen harken....... oh u wilde ook service, tja daar hebben we geen geld meer voor.
Verkopen ala "Priority telecom" in vroege tijden totdat de OPTA ingreep.
Dat bedoel je waarschijnlijk.....
Ik trap er niet in in dat soort bedrijven die alleen maar op een hele kleine marge werken (een marge van een marge dan wel hier, want GC werkt ook op een marge want zij zijn zelf ook niet producent).
Klinkt een beetje als de kilo knallers bij de supermarkt, daar hoef je ook niet de service/kwaliteit te verwachten die je bij de "echte" slager krijgt, zoals het top hifi setje van "Ik ben toch niet gek" niet valt te vergelijken met de dealer die een Quad verkoopt....
Het zal straks wel weer een Tros Radar item worden als ik er zo naar kijk.
Het is overigens wel een NV in België, dus er zitten wel centjes. Geen link in een forum van een consumenten organisatie in België?zonnigtype schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:39:
[...]
Dank alvast voor je insteek. Nog meer mensen met mening/ervaringen?
Aha Google
Enfin, als dit ook het model wordt voor Nederland, dan krijgen we binnenkort ook van die leuke dingen hier.
Gelukkig heb ik een sticker "aan de deur kopen wordt hier niet gedaan en we zijn atheïst"
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hier is het een stralende dag met nu al weer 14.3 kWh. Oktober is bijna net zo mooi geweest als septemberantonboonstra schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:36:
[...]
Zon? Ik zit hier nog steeds in een zwaar bewolkt Groningen met nog geen 100 W uit een 1125 Wp installatie
Niet zo plagen, Anton moeten we te vriend houden...silvester6 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:14:
[...]
Hier is het een stralende dag met nu al weer 14.3 kWh. Oktober is bijna net zo mooi geweest als september
Inmiddels bericht dat Blauwe Hoek over oktober record is. Maar dat gaan we hier niet halen...
... want zonnigtype heeft het ultra record jaar 2003 nog meegemaakt ...
... maar een leuke oktobermaand is het all-in-all beslist geworden ...
Hoezee!
Ben momenteel aan het afstuderen (Elektrotechniek) en ben heel erg benieuwd naar de resultaten van zonnepanelen en andere duurzame opwekkers die jullie thuis hebben staan. Jouw grafiek is precies wat ik een beetje zoek maar dan van het gehele jaar 2009 en 2010 en als het kan 2011 (tot nu toe) met wat info over je installatie.
Het zou mij enorm helpen
Bedankt!
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:23:
[...]
De beste productie zal je pas in de zonnige, zomermaanden halen.
De maand juni 2011:
[afbeelding]
Jaaroverzicht 2011 :
[afbeelding]
Het gaat om een energiepaal welke het hele jaar door 10Wh per uur moet leveren, ongeacht de weersomstandigheden. Hiervoor is er gekozen voor een zonnepaneel in combinatie met een windmolen. Momenteel staat er dan ook als testopstelling op het dak een Kyocera 70W paneel en een Air Breeze windmolen.

Het kyocera paneel laadt door middel van een MPPT development bordje van NXP(de *edit: inmiddels zelfstandige* semiconductor afdeling van Philips) een accu op. De Air Breeze zit rechtstreeks aan een accu verbonden. Uiteraard wordt alles 24/7 gemeten, en dit heb ik in een grafiekje gezet. Best interessant om te zien vind ik zelf

Mooi om te zien hoe de zon en wind elkaar aflossen

Dit is het resultaat van de totale opgewekte energie minus het verbruik van 240Wh per dag. De maximale accucapaciteit is 910Wh, en er wordt begonnen met een lege accu. Zoals te zien gaat de accu rap vol en blijft deze ook vrijwel de hele tijd vol
De windmolen in actie:
[YouTube: http://youtu.be/fz4LffulPeg]
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 31-10-2011 16:00 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Als het gaat om PV-installaties kan deze link je veel informatie verschaffen. Veel tweakers hebben hun installatie daar aangemeld en je kunt allerlei mooie grafiekjes vinden plus info over de installaties.fujidepro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:14:
Beste energiebewust (en/of anderen),
Ben momenteel aan het afstuderen (Elektrotechniek) en ben heel erg benieuwd naar de resultaten van zonnepanelen en andere duurzame opwekkers die jullie thuis hebben staan. Jouw grafiek is precies wat ik een beetje zoek maar dan van het gehele jaar 2009 en 2010 en als het kan 2011 (tot nu toe) met wat info over je installatie.
Het zou mij enorm helpenMijn onderzoek gaat ook over het duurzaam opwekken van elektriciteit bij particuliere bestaande woningen.
Bedankt!
[...]
Dikke nais.wesleytjuh schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:24:
Momenteel loop ik stage waarbij ik als project met het ontwerp van een energiepaal bezig ben. Inmiddels ben ik alweer een maand aan het meten en het leek me wel leuk deze gegevens met jullie te delen.
Het gaat om een energiepaal welke het hele jaar door 10W per uur moet leveren, ongeacht de weersomstandigheden.
NXP (de inmiddels zelfstandige spinoff semiconductor afdeling van Philips).Het kyocera paneel laadt door middel van een MPPT development bordje van NXP(de semiconductor afdeling van Philips) een accu op. De Air Breeze zit rechtstreeks aan een accu verbonden. Uiteraard wordt alles 24/7 gemeten, en dit heb ik in een grafiekje gezet. Best interessant om te zien vind ik zelf
Wat voor verbruik?[afbeelding]
Dit is het resultaat van de totale opgewekte energie minus het verbruik van 240W per dag.
[ Voor 86% gewijzigd door PcDealer op 31-10-2011 15:37 ]
De energiepaal heeft als eis dat deze 24 uur per dag, 365 dagen per jaar 10Wh per uur kan leveren. Om dit te simuleren heb ik dus elke dag een verbruik van 240Wh toegevoegd aan de grafiek, en tot nu toe is 240W geen enkel probleemPcDealer schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:35:
[...]
Dikke nais.
[...]
NXP (de inmiddels zelfstandige spinoff semiconductor afdeling van Philips).
[...]
Wat voor verbruik?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Als je wilt kan je de gegevens van 2011 zo van mijn site af halen.fujidepro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:14:
Het zou mij enorm helpenMijn onderzoek gaat ook over het duurzaam opwekken van elektriciteit bij particuliere bestaande woningen.
Bedankt!
[...]
Als je een excel export wil kan ik die voor je maken geef me dan even je email via een DM
Ik zou je eenheden eens goed nalopen, 10W per uur is geen bestaande eenheid, evenals je Watt per dag zoals je die nu in de grafieken hebt staan.wesleytjuh schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:41:
[...]
De energiepaal heeft als eis dat deze 24 uur per dag, 365 dagen per jaar 10W per uur kan leveren. Om dit te simuleren heb ik dus elke dag een vebruik van 240W toegevoegd aan de grafiek, en tot nu toe is 240W geen enkel probleem.
http://www.pv-solar24.info/fujidepro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:14:
Bedankt!
[...]
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_JO.htm
... and lots of others met reeds "behoorlijk wat zelfopwek zonnestroom historie" ...
http://www.polderpv.nl/links.htm#productiegegevens
http://www.zonnestroomopb...on/Nederland-NL_2011.html
(laatste link kun je ook andere jaren selecteren, doorklikken via de regio etc. naar de installaties)
Verwijderd
Dat ben ik met je eens. Als ik om me heen kijk, dan lijk ik best wel een uitzondering te zijn op mijn leefomgeving. Voor mij is het toch een hobby+ geworden en ik merk, dat niet iedereen zo snel denkt aan PV-installaties en zonne-boilers.Freemann schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:37:
[...]
Dus ja, wat is wijsheid. Denk dat het per individu afhankelijk is en iedereen zijn eigen keuzes maakt.
In je eentje richt je weinig aan, in het collectief kun je meer aanrichten.
In mijn eentje kan ik zeker weinig aanrichten. maar ik denk ik wel : verander de wereld, begin bij je zelf.
Collectief kunnen we meer aanrichten en daarom zoek ik ook een zo breed mogelijke bekendheid voor o.a. PV-installaties en zonne-boilers. Door mensen over te laten praten en laten nadenken, dan komt er collectief langzaam een verandering op gang. De resultaten zullen nog lang op zich laten wachten. Hoewel ik al twee gezinnen zover heb gekregen om zonne-panelen aan te schaffen. Nu de rest nog van mijn dorp.
Verwijderd
Dank je wel bizonder voor de hulpVerwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:41:
[...]
Dat komt doordat hij met een gemiddelde tot nu toe rekent, en daarbij in zijn eerste (incomplete) jaar zit. Dus inderdaad (wat ik eerder al meldde) krijg je dan een 'leuke' uitkomst. Had hij ze nou in het najaar neergelegd dan zou deze berekening komende winter met deze berekening naar een tvt van een jaartje of 20, 30 gaan...
Klopt. Mijn TVT-berekening strookt niet helemaal, met men zou verwachten. Zoals Bizonder het uitlegt, reken ik vanaf de datum, dat de panelen geplaatst zijn. Daardoor heb ik een incompleet jaar en lijkt de TVT kort.
Als je nu kijkt bij mijn TVT en je kijkt dan een paar dagen later nog eens, dan zie je dat de TVT met grote sprongen omhoog gaat. Eerst stond de grens op November 2020. Dat is na een aantal dagen al Februari 2021 geworden.
Wanneer ik een heel jaar rond ben, dan pas kan je meer waarde gaan hechten aan mijn TVT. Omdat ik dan een compleet jaar heb gehad. Dus een aantal mensen zal nog "even geduld"
Verwijderd
het is misschien een late reactie. Maar hier in Zeeland was er 's ochtends een prima zonnetje tot nu toe. Nu gaat die bijna onder. Anders kan je altijd nog kijken op mijn live-feed.antonboonstra schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:36:
[...]
Zon? Ik zit hier nog steeds in een zwaar bewolkt Groningen met nog geen 100 W uit een 1125 Wp installatie
Niet dat je daar meteen vrolijker van wordt natuurlijk.
Verwijderd
Hallo fujidepro,fujidepro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:14:
Bedankt!
[...]
De zonne-panelen zijn sinds 26 mei 2011 op mijn huis geplaatst. Eerder informatie over energiewinning heb ik dus ook niet voor je beschikbaar.
Alle informatie die heb ik gebruikt en nuttig vind, kan je terug vinden op mijn website. Als je nog iets mist, dan hoor/lees ik dat graag.
Succes met jouw afstuderen!
EDIT : Zoals je gelukkig kan zien, zijn er meer mensen die je willen helpen. Succes verder!:)
ps. Er zit al een hele middag iemand naar mijn live-feed/webcams te kijken. Ben jij dat?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 16:29 ]
Mocht je data zoeken, mijn gehele gelogde installatie staat online op http://morpheus.flitspaal.nl/graphsfujidepro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:14:
Bedankt!
[...]
6 deelinstallaties waarvan er nog 5 aktief zijn. Installatie op oost/zuid/west met schaduw op elke installatie, en dus ook goed waar te nemen in de grafieken.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Gaat om 2860WP bestaande uit 11 260 yingli panelen

[ Voor 14% gewijzigd door haakjesluiten op 31-10-2011 17:57 ]
29-8-2010 t/m 1-11-2010: 196m3 gas, 412KWh stroom
18-8-2011 t/m 31-10-2011: 151m3 gas, 360KWh stroom
Langere meetperiode, minder verbruik. Verschillen tov vorig jaar zijn denk ik te verklaren in een andere CV ketel, minder sluipverbruik (meterkast leeggetrokken en 24/7 PC uit) en betere isolatie.
Kan nog veel lager, het laatste stuk isolatie zit er nog maar net een week in bijvoorbeeld, maar het gaat de goede kant op.
De Qsolar staat alleen nog op CV-verwarmingondersteuning ingeschakeld, maar het warme tapwater betrek ik nog steeds gasloos dagelijks uit het buffervat
en voor de liefhebber(s): de 3120Wp set deed deze maand genormeerd 53,22 kWh/kWp (let wel: hellingshoek 20 graden, dus nu even 'in het nadeel' qua opbrengsten... but wait until the sun sets again high in the sky
de overige sets (1140 en 570 Wp) heb ik wel aangesloten maar nog niet gemeten.
[ Voor 46% gewijzigd door NielsTn op 31-10-2011 19:31 ]
Zullen we met z'n allen gaan solliciteren bij EL&I?_JGC_ schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 18:47:
Verhagen zelf maalt daar niet om, dat hoeft ie pas te doen als het kabinet eenmaal is gevallen. Hij moet nu straks eerst een CO2 heffing erdoor krijgen zodat een extra kerncentrale aantrekkelijker wordt. Misschien dan ook meteen maar de teruggaaf energiebelasting afschaffen voor mensen die PV op hun dak hebben, is dat ook weer uit de weg. Als er geen markt is voor kernenergie, dan maken ze die wel.
Creativiteit ten top, en zeeeeeeer "innovatief" bedacht...
Verwijderd
feitelijke meetdienst is meten, en registreren.Allereerst wil ik u hartelijk danken voor uw bericht waarin u aangeeft dat een medewerker van Liander bij u thuis is langs geweest om de meterstanden bij u op te nemen.
Hierbij kan ik u meedelen dat de meterstanden van 27 oktober 2011 als tussentijdse standen in uw dossier verwerkt staan, maar dat wij deze niet zullen gaan gebruiken om een nota op te stellen. Ik zal uw dossier de komende tijd in de gaten houden om te bekijken of deze overeenkomen met de standen die Liander aan ons door zal geven. Ik zal u hieromtrent informeren, wanneer wij bericht ontvangen van Liander.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
de rest is casino en soooo fck crisis bonus.
toch jammer dat je anno 2011 met een post meetdienst alles zelf moet doen.
ik sluit het jaar graag af per kalenderjaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 19:07 . Reden: liander blijft gewoon doorliegen als geen ander ]
Oktober gooit de handdoek voor dit jaar in de ring met 103,6kwh. Dat komt hier dus uit op 68,16kwh/kwp
Is dit gemiddeld? is het er iets boven? is het er zwaar onder?
Ben benieuwd.....
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Toch maar in maart de boel op het dak zetten van het huis ipv de schuur, staat dan toch een stijger ivm opnieuw voegen van de voorgevel.
Ik kom in oktober met 1110 Wp op 77,72 kWh. Dat is dan 70,02 kWh/kWp. Ik ben benieuwd naar de andere standen.Lardman schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:11:
Het is weer standentijd, dus ik zal het spits afbijten met onze eerste volledig operationele maand:
Oktober gooit de handdoek voor dit jaar in de ring met 103,6kwh. Dat komt hier dus uit op 68,16kwh/kwp
Is dit gemiddeld? is het er iets boven? is het er zwaar onder?
Ben benieuwd.....
Goed man!
256 graden en 40 graden helling
[ Voor 39% gewijzigd door zonnefreak op 31-10-2011 19:47 ]
Is de veiligheid tov de rendementswinst niet veel belangrijker?X21r schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:36:
Heren wat doen jullie toch moeilijk ..DC of AC kort…
Dus advies is er alleen per situatie.
(En niet AC of DC zijde moet het korts zijn).
De omvormer za automatisch afschakelen bij spanningsuitval/spanningsuitschakeling.
Wanneer je (tijdens zonuren) aan een installatie bezig bent zal de DC-zijde gevoed blijven (tenzij je de panelen loskoppelt maar dit kan een installateur/brandweer niet weten) en heb je dus altijd spanningsvoerende delen, ook bij een volledig afgeschakelde meterkast.
Mijn idee/advies blijft dus ongeacht de spanning, altijd de DC-zijde het kortst.
Helemaal mee eens.flippo765 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:49:
Is de veiligheid tov de rendementswinst niet veel belangrijker?
Mijn idee/advies blijft dus ongeacht de spanning, altijd de DC-zijde het kortst.
Als er aan de AC zijde iets gebeurd gaat bovendien je aardlek er uit, zou ik aan de DC zijde maar niet op gokken.
[ Voor 63% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-10-2011 22:37 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Zag in het topic wat mensen langskomen die excel gebruiken om hun elektriciteit en gas verbruik in vast te leggen.
Heeft iemand hier nog een mooie sheet beschikbaar (en als ik eisen mag stellen) graag met graaddagen?
[ Voor 25% gewijzigd door Freemann op 31-10-2011 20:02 ]
oktober: 214,90 kWh
70,0 kWh/kWp
Stand ZZW en hoek van 45graden.
Vandaag met GC gebeld: met ferrarismeter wordt het teveel aan teruggeleverde kWh's niet "vergoed".
Ik mag de jaarrekening uitstellen tot een moment dat de "nulstand" het meest wordt benaderd. Dank u, dank u, dank u.......

[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-10-2011 20:05 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
langdurig en slechts 2 a 4 graden bij-verwarmen, dat ging prima.
de collector en cv pomp waren pv gevoed.
oktober is een knaller, ik eindig met 3 personen op 24m3
er kwam 248kWh uit de panelen, hopeloos veel te veel nog steeds.
51,6 kWh/kWp vanwege werkzaamheden aan de installatie erg laag
het word wel vergoed als je je netbeheerder zo gek krijgt dat ie je niet op 0 meld en stelt.Vandaag met GC gebeld: met ferrarismeter wordt het teveel aan teruggeleverde kWh's niet "vergoed".
dan geld de regel -1000kWh voor marktprijs en daarboven 9 cent per kWh (-1001kWh en verder)
greenchoice KAN het ook helemaal niet zeggen, omdat de wet een redelijke terugleververgoeding eist.
greenchoice KAN het wel zeggen als je netbeheerder je op 0 stelt
ze volgen dan de echte dief -> je netbeheerder.
er is geen juridische basis voor het 0 verklaren van een ferraris.
het is in nederland verboden om stroom te stelen.
greenchoice dient zich te realiseren dat je in april stroom opwekte onder die regels,
ze zullen dus in die maand de regels moeten volgen destijds op hun eigen site.
ze hebben wel het recht de regels te veranderen, maar dat deden ze pas in oktober.
het houd juridisch geen stand, mijn gesprekken met greenchoice zijn inmiddels in het achterlijke stadium beland, ze hebben geen poot om op te staan, maar blijven het maar herhalen.
als ze bij mij lekker volhouden, kunnen ze hem krijgen ook,
dat zal niet best worden voor hun imago.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 20:16 ]
555 Wp ZZO 36°: 54,90 kWh/kWp (met schaduw)
570 Wp ZZO 35°: 69,98 kWh/kWp (zonder schaduw)
Iets meer dan vorig jaar, toen ik 53,01 kWh/kWp in oktober haalde met de 555 Wp installatie.

Gasverbruik was met 37,4 m3 zo'n 17% lager dan 2009/2010. Qua elektriciteit was het bruto verbruik 123 kWh, de opbrengst 70 kWh, dus netto 52 kWh verbruikt.
[ Voor 53% gewijzigd door antonboonstra op 01-11-2011 13:15 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
[ Voor 37% gewijzigd door thalantis op 31-10-2011 20:20 ]
Gemiddeld kom ik uit op 28kWh/kWp
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Opbrengst : 212 kWh
Genormeerde opbrengt : 63,10 kWh/kWp
Stand WZW met een hoek van 35 graden.
14x 240Wp zonne-panelen
Plaats : s-Heer Arendskerke
Schatting gas verbruik : 44,537 m3
Daarbij moet vermeld worden, dat deze maand nog gebruik maakt van een geschat gebruik de eerste paar weken van oktober en er is nog geen zonne-boiler of zo iets dergelijks aangesloten. Dat staat wel in de planning.
Zo iets kan volgens mij aan een paar factoren liggen :56,1kWh/kWp zuidoosten in sneek valt me wat tegen als ik de rest zie
- Aantal zonne-panelen
- Hellingshoek van de zonne-panelen
- ligging/stand van de zonne-panelen.
Bij sommige opgegeven standen zou ik ook wel willen wensen om nog meer panelen te hebben in dezelfde windrichting. Maar die aantal m2 heb ik niet op mijn dak
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 20:32 ]
Verwijderd
Ja jeetje.... ik heb de eerste fijne 17 dagen gemist van oktober....Speksteenkachel schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:54:
In Enschede 73,62 kWh/kWp, zuid dakhoek 36 graden, daarbij opgemerkt dat ik de eerste 2 zonnige dagen van oktober gemist heb omdat ik m'n installatie toen nog niet had.
54,12 kWh in totaal op 14 dagen. Dus 26,02 kWh/kWp.. maar wel in 14 dagen.
Het stelt me wel gerust dat ik niet bijzonder achter blijf qua productie, iets verlies had ik wel verwacht met 15 graden hh.
Een en ander gemeten in de meterkast...na klar!
en ontbreken van een landelijk geijkte meter.. sommigen hebben deze wel, andere vertrouwen op iets anders...Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:29:
oktober:
Opbrengst : 212 kWh
Genormeerde opbrengt : 63,10 kWh/kWp
Stand WZW met een hoek van 35 graden.
14x 240Wp zonne-panelen
Plaats : s-Heer Arendskerke
Schatting gas verbruik : 44,537 m3
Daarbij moet vermeld worden, dat deze maand nog gebruik maakt van een geschat gebruik de eerste paar weken van oktober en er is nog geen zonne-boiler of zo iets dergelijks aangesloten. Dat staat wel in de planning.
[...]
Zo iets kan volgens mij aan een paar factoren liggen :
- Aantal zonne-panelen
- Hellingshoek van de zonne-panelen
- ligging/stand van de zonne-panelen.
Bij sommige opgegeven standen zou ik ook wel willen wensen om nog meer panelen te hebben in dezelfde windrichting. Maar die aantal m2 heb ik niet op mijn dak
Verwijderd
Dat kun je niet uitleggen....dat is een kwestie van gevoel......(Hans T)NielsTn schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:37:
[...]
en ontbreken van een landelijk geijkte meter.. sommigen hebben deze wel, andere vertrouwen op iets anders...
Ik mag mijn BPM toch wel vertrouwen?? Zijn er eigenlijk normen die beschrijven hoeveel zo'n meter mag afwijken?NielsTn schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:37:
[...]
en ontbreken van een landelijk geijkte meter.. sommigen hebben deze wel, andere vertrouwen op iets anders...
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Die wel natuurlijk. Die normen zijn er ook wel.mightym schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:04:
[...]
Ik mag mijn BPM toch wel vertrouwen?? Zijn er eigenlijk normen die beschrijven hoeveel zo'n meter mag afwijken?
Er zijn echter volgens mij mensen die uit hun omvormer de opbrengst meten.
Bij mij geeft de omvormer ook bijna 8% meer aan dan de din-rail meter (opgegeven nauwkeurigheid 0,1% afwijking)
De BPM van de SDE lijkt me zeer zeker betrouwbaar.mightym schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:04:
[...]
Ik mag mijn BPM toch wel vertrouwen?? Zijn er eigenlijk normen die beschrijven hoeveel zo'n meter mag afwijken?
maar een kWh-meter met 1% nauwkeurigheid of een van 5-10% nauwkeurigheid (zie displays van div. omvormers) tja, dan kom je toch op andere kwh/kwp cijfers uit.
Dus eigenlijk zeggen de prestaties weinig als je niet weet hoe eea bemeten is in Nederland.
Daarom heb ik zelf mijn lijstje van goed vergelijkbare PV-bezitters paraat waar ik mee kan vergelijken.
Plat dak 4 hoog, 30 graden inclinatie t.o.v. horizon, licht van zuid afwijkende oriëntaties of pal zuid, 4 van 6 ACN5000E modules mogelijk klein deel van de tijd deels beschaduwd bij zonsopgang en zonsondergang.
Alles parallel geschakeld behalve Kyocera onderling in serie. 25 meter DC bekabeling, elk paneel (of Kyocera's) met aparte OK4 omvormer met vooroorlogs rendement in huis. Lokatie 7 km. van zonrijke Zuid-Hollandse kust.
alle 14 modules (1,336 kWp): 85,7 kWh - 64,2 kWh/kWp
4x ACN2000E (93 Wp) SSE: 23,3 kWh - 62,7 kWh/kWp
6x ACN5000E (108 Wp) SSE: 40,8 kWh - 63,0 kWh/kWp
alle tien SSE modules: 64,1 kWh - 63,0 kWh/kWp
2x ACN5000E (108 Wp) pal zuid: 14,5 kWh - 67,2 kWh/kWp
2x Kyocera 50 Wp SSW in serie: 7,1 kWh - 70,8 kWh/kWp
Klein voorbehoud: wisseling sep./okt. kon niet worden gemeten want toen waren we in Neer'lands Bourgondië.
Ik ben voor opbrengst zonnige 30e september uitgegaan van 99% van de opbrengst van de net zo zonnige 29e september op basis van Blauwe Hoek's productie metingen. Behoorlijk betrouwbare afschatting dunkt me.
624 Wp Shell panelen op een Soladin 600 500: 74.57 Wh/Wp
1880 Wp Sharp panelen op een SB2100TL: 80,65 Wh/Wp
gemeten met PlugWise, de ingebouwde metering van de SB is een notoire positivist en niet betrouwbaar.
Jopie2, wat zijn jouw waardes daar aan de andere kant van het dorp en nog dichter bij zee?
Verwijderd
boilertje naar 58c maar liefst
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 21:48 ]
Verwijderd
79,5 kWh/kWp gemeten met plugwise.
ZZO met hoek van 45 graden incl schaduw van eikenboom in de ochtend.
probeer www.mindergas.nl : even configureren en hij rekent en vergelijkt met graaddagen.Freemann schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:01:
...
Heeft iemand hier nog een mooie sheet beschikbaar (en als ik eisen mag stellen) graag met graaddagen?
en anders zoeken op http://www.kwa.nl/content/graaddagen-en-koeldagen
succes!
510 Wp Met Soladin 600, dakhelling: 36° gericht op het zuiden. 61.41 kWh/kWp.
100 Wp met OK4 36° gevelopstelling gericht op het zuiden en nu last van schaduw.
Omvormer 1: 42.33 kWh/kWp.
Omvormer 2: 41.58 kWh/kWp.
Omvormer 3: 38.86 kWh/kWp.
Totaal: 53.82 kWh/kWp in de maand oktober.
Dit is 7% minder dan het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar.
Vooral de OK4 kregen het moeilijk omdat de bomen in onze straat nu echt aan het groeien zijn.
www.mijnzon.info
Dank!NielsTn schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:59:
[...]
probeer www.mindergas.nl : even configureren en hij rekent en vergelijkt met graaddagen.
en anders zoeken op http://www.kwa.nl/content/graaddagen-en-koeldagen
succes!
Een student vraagt om gegevens en iedereen biedt alles aan wat los en vast zit.
Ik vraag om een excelsheet en krijg ....
Baal er al genoeg van dat alles weg is

Ga zelf wel weer wat in elkaar knutselen....
Daarnet even met jSunnyReports op mijn laptop zitten knutselen.
Webserver, ftpserver en de JRE geinstalleerd, csv bestand SolarLog opgezocht,vervolgens de boel geconfigureerd en hij loopt lokaal als een trein! Mijn complimenten voor de makers!!
[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 31-10-2011 22:18 ]
Is IBC Polysol 230 LS een 'eigen merk' OEMmetje?
[ Voor 47% gewijzigd door SunshineCompany op 31-10-2011 22:20 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Vorig jaar 62,93 kWh/kWp
Vreemd veiligheid….flippo765 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:49:
[...]
Is de veiligheid tov de rendementswinst niet veel belangrijker?
De omvormer za automatisch afschakelen bij spanningsuitval/spanningsuitschakeling.
Wanneer je (tijdens zonuren) aan een installatie bezig bent zal de DC-zijde gevoed blijven (tenzij je de panelen loskoppelt maar dit kan een installateur/brandweer niet weten) en heb je dus altijd spanningsvoerende delen, ook bij een volledig afgeschakelde meterkast.
De + of de – van je zonnepanelen kan je gewoon aanraken …. Een ader beet pakken .. noem maar op bij uitgeschakelde omvormer en als de zon brand (schijnt) op je panelen.
Dus wat is dan gevaarlijk ?
Er is geen referentie aan aardpotentiaal .. dus ongevaarlijk (…. Speciale uitzonderingen daar gelaten)
Als er iets gebeurt .. dan zou AC veiliger zijn dan DC…?? Of omgekeerd ??
Vreemd eens alles op een rijtje zetten.
In beide circuit geld voor een slecht overgangweerstand in verbinding …
AC geeft brand en geen uitschakeling van het toegevoerde vermogen !!!! (het net heeft een zeer lage impedantie)dus brand blijft doorgaan.(tot 253V bij de omvormer..dan restart..).
DC geeft brand maar toegevoerd vermogen word steeds minder (eigen interne weerstand van zonnepanelen is vrij hoog)
In beide circuits geld voor een sluiting.
AC word uiteindelijk door de zekering uitgeschakeld.( nadat er +20 Ampère heeft gelopen!!)
DC Vermogen bij sluiting is tot bijna 0 Watt gereduceerd alleen de maximale stroom loopt er nog ,MAAR de spanning is dan gereduceerd tot 1 a 2volt….zeer laag vermogen dus.
In beide circuits geld voor mogelijk sluiting.
AC ..gaatje boren in de muur ??
DC ..??(het enigste wat je voor elkaar kan krijgen is sluiting naar aarde.. dan stopt de omvormer en daarna eventueel de aardlek.
In beide circuits geld voor de brandweer.
AC moeten ze handmatig uit zetten (Ze moeten bij de groepen kast.en gas kraan ..is niet altijd de tijd voor cq mogelijk ).
DC met de bijl een “ferme “ tikje geven op het glas … en circuit is onderbroken.
Zelfs bij aangeschakelde omvormer kan de brandweer het systeem zo uitzetten .. tikje met de bijl op het glas.. veiligheid gaat voor.(eenmalig vlamboogje en klaar is kees).
Dus kan je dan zeggen welke het veiligst is …… en daarom een langere of korte kabel moet hebben ??? NEEN
Aan alle twee zitten nadelen .. geen een van de twee is veiliger of minder veilig dan de ander.
Voor de brandweer of een installateur maakt de lengte van de kabel niets uit….
(..of ze stuikelen er over
Daarnaast zou ik wel willen vermelden “als veiligheid” (sommige zeker) omvormer binnen zetten.
Regen water kunnen ze tegen …. Brand weer water is meeeeeestal ietsje meer.
En water ….kan…. ongewenst gedrag in de omvormer teweeg brengen (tot zelfs 230V AC op de panelen zetten).
--
In het DC gedeelte stekkers uit elkaar trekken terwijl de installatie draai is een slecht idee.. behoorlijke vlam bogen kan je dan krijgen.
Dus voor het DC circuit is een last afscheider wel een must.
Maar voor de brandweer niet zo nuttig.
--
En de brandweer ziet de zonnepanelen wel liggen, dus ze zien het eventuele risico.
En voor zo ver ik begrijp van de brandweer is dat ze eigenlijk niet zo makkelijk bij het dak er onder kunnen komen om te blussen (in sommige gevallen…onder de panelen dus)..
Dus ze moeten toch……s…t…u…k……...ai wat zeg ik nu.
Eigenlijk ….zou je net als een NEON schakelaar aan de buiten gevel…. een zonnepaneel schakelaar moeten neer zetten aan de buiten gevel die SLUITING maakt.( en zo de boel onschadelijk maakt)
Even ter info ..
Panelen waar je GEEN stroom afneemt worden warmer dan panelen waar je WEL stroom afneemt.
Panelen waar je MAXIMALE stroom afneemt worden even warm als panelen waar je GEEN stroom afneemt.
Hier op Noord-Beveland zonder de stand nog van zondag en maandag inmiddels 76,68 kWh/kWp.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:49:
In Meijel is oktober afgesloten met
79,5 kWh/kWp gemeten met plugwise.
ZZO met hoek van 45 graden incl schaduw van eikenboom in de ochtend.
'k Was niet thuis, maar morgen zal ik de rest bijwerken. Schatting totaal oktober: +/-80,00 kWh/kWp,
ZZO, 45 graden hellingshoek
Bijna toppertje?

Uitgebreide toelichting (en tweede grafiek) op m'n webstek.
2003 blijft ook voor oktober absolute top runner hier ...
... maar die hebben de meesten hier helaas niet meegemaakt ...
... had wel leuk geweest om te kijken of Karelprior's gepimpte Soladinneke het dan op had kunnen nemen tegen Blauwe Hoek's heftig mooie nieuwe Steca omvormertje...
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.