Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.814 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik al gedaan, en de ochtend dat het juridisch word is alleen ineens geregeld,
netbeheerders houden niet zo van aandacht, of beschrijvingen van hun gedrag.
Mede DPC-er?
oud record houder op jaarbasis seti@home voor nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ meterstanden

Allereerst heb ik nog nooit een meteropnemer gezien hier in 6 jaar, maar ok.

Ik krijg een kaartje in de bus van Stedin.
Ga naar https://stedinmeetbedrijf...Stedin/php/meterstand.php
Dan krijg ik een keurige volgende pagina met 4 in te vullen standen

1 laag tarief afname
2 hoog tarief afname
3 laag tarief teruglevering
4 hoog tarief teruglevering

Vul alles in en het wordt altijd EXACT conform opgave doorgegeven aan de leverancier en gefactureerd.
Kan ook nooit een negatieve stand krijgen op deze manier, maar ok.

Ik wil in ieder geval melden dat er hier (veel afrekeningen met PV heb ik niet gehad) in alle voorgaande afrekeningen en alle meldingen tot op heden nog helemaal NIETS fout is gegaan.

SUPERSOEPEL , geen vuiltje aan de lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het lijkt er op dat er alleen problemen ontstaan bij mensen met een draaischijfmeter en een negatief verbruik.
Ik heb hier nog geen "gedoe" gelezen met een digitale meter met apart teruglever telwerk.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eerst ben je blij met je terugdraaimeter en dan blijkt ineens dat je eigenlijk een digitale meter (met opbrengstregistratie) nodig blijkt te hebben. :(

Eerst ben je blij dat je het zodanig voor elkaar hebt dat je zelfs teveel aan kWh's hebt geproduceerd in een kalenderjaar dan blijkt ineens dat je daarmee vies op de koffie kan komen. :(

Die elektrische straalkachel dan toch nog maar niet naar de kringloop brengen... ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat denken jullie? Is het verstandig om ook een abonnement voor de centrale afzuiginstallatie te nemen en dan de eerste keer ook de gehele installatie te laten inregelen + schoonmaken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:11
Wat bied het abonnement?
Inregelen is wel goed ivm zuigkracht lijkt me, net als schoonmaken.
Rest ligt aan je gezins samenstelling denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Pietje NL schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:50:
Wat bied het abonnement?
Inregelen is wel goed ivm zuigkracht lijkt me, net als schoonmaken.
Rest ligt aan je gezins samenstelling denk ik.
Even uit m'n hoofd, eerste keer 150 euro betalen, dan wordt de gehele installatie schoongemaakt en ingeregeld. Daarna jaar 1: Schoonmaken van de ventilator, jaar2: Schoonmaken van de ventilator + alle buizen, jaar 3: Schoonmaken van de ventilator.. etc.

Kosten: 150 euro eenmalig daarna 4,50 per maand.

En ik moet eerlijk zijn, in die 10 jaar dat wij hier wonen is alleen het laatste stuk leiding schoongemaakt, de rest kan ik mij niet herinneren wanneer die leidingen ooit schoongemaakt zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:14:
[...]

Even uit m'n hoofd, eerste keer 150 euro betalen, dan wordt de gehele installatie schoongemaakt en ingeregeld. Daarna jaar 1: Schoonmaken van de ventilator, jaar2: Schoonmaken van de ventilator + alle buizen, jaar 3: Schoonmaken van de ventilator.. etc.

Kosten: 150 euro eenmalig daarna 4,50 per maand.

En ik moet eerlijk zijn, in die 10 jaar dat wij hier wonen is alleen het laatste stuk leiding schoongemaakt, de rest kan ik mij niet herinneren wanneer die leidingen ooit schoongemaakt zijn.
Ik doe het meestal zelf, ventilator schoonmaken is bij de ithobox nauwelijks werk. Stofzuiger en zachte borstel zijn goed genoeg. In de kanalen gaat eens in de zoveel tijd de stofzuigerslag, waar ik dan de laatste bocht vanaf haal. Dat is van m'n klusstofzuiger, die een langere slang heeft (5m?) Ook dat is een klusje van niets. Inregelen van ventielen is iets lastiger, maar ook niet schokkend en eenmalig. Voordeel van zelfdoen is dat het in je eigen tijd kan, bij een abonnement moet je thuis zijn op een bepaald moment.
Hoe vies de leidingen zijn hangt van de installatie en de omgeving af en hoe vaak de ventilator in z'n hoge stand staat en of er gerookt wordt in huis. Vergelijk het maar met een PC die 24/7 aan staat. Die wordt ook stoffig en bij roken in de buurt smerig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:31:
[...]

Ik doe het meestal zelf, ventilator schoonmaken is bij de ithobox nauwelijks werk. Stofzuiger en zachte borstel zijn goed genoeg. In de kanalen gaat eens in de zoveel tijd de stofzuigerslag, waar ik dan de laatste bocht vanaf haal. Dat is van m'n klusstofzuiger, die een langere slang heeft (5m?) Ook dat is een klusje van niets. Inregelen van ventielen is iets lastiger, maar ook niet schokkend en eenmalig. Voordeel van zelfdoen is dat het in je eigen tijd kan, bij een abonnement moet je thuis zijn op een bepaald moment.
Hoe vies de leidingen zijn hangt van de installatie en de omgeving af en hoe vaak de ventilator in z'n hoge stand staat en of er gerookt wordt in huis. Vergelijk het maar met een PC die 24/7 aan staat. Die wordt ook stoffig en bij roken in de buurt smerig.
Onze leidingen zijn behoorlijk lang, een deel daarvan heb ik wel schoon kunnen maken, een deel kom ik echt niet bij. Onze keuken zit ook op de centrale afzuiging, dat maakt hem mogelijk smeriger.

Wij roken gelukkig beide trouwens niet :)

Nog wat anders, met de Enymate heb ik de basislast van ons huishouden in kaart gebracht. Wij gebruiken tussen de 100 en 120W continu. Dus zo'n 1050kWh op jaarbasis minimaal. 20W komt door onze 2 modems + telefoonlader, 25W komt door m'n server thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:36:
[...]

Onze leidingen zijn behoorlijk lang, een deel daarvan heb ik wel schoon kunnen maken, een deel kom ik echt niet bij. Onze keuken zit ook op de centrale afzuiging, dat maakt hem mogelijk smeriger.

Wij roken gelukkig beide trouwens niet :)
Mijn ervaring is dat alleen het eerste deel (ca 1,5m) na een ventiel wat viezer wordt. Ik kan met een spiegeltje in de kanalen kijken en de rest valt meestal wel mee en zit ook niet erg vast, je zuigt het zo weg.

btw, ik zag van de week bij het grootvuil twee radiatoren waar duidelijk achteraf, maar wel netjes, een extra aansluiting op gelast was. Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn voor je radiatorvraag .

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SUPERSOEPEL , geen vuiltje aan de lucht
hopelijk gebeurt maar niet wat bij "grimson" (post van mei 2011) gebeurde
ineens metertje dood, standjes weg.
een ferraris kan een volle blikseminslag hebben, dan is ie stuk, maar de stand staat er nog wel op.

zou je netbeheerder dan toch bijvoorbeeld een sde achtige 850kWh/kWp salderen ?
vraag het eens voor de lol, je hebt tenslotte je vermogen aangemeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
ericplan schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:31:
[...]

Knap als je je luchtventielen en ventilatiebox kan inregelen.
Ik heb het eenmalig laten doen, hier het verslag nog voor geïnteresseerden.
Het is wel 'iets' meer dan maar lukraak een standje instellen, zeker als je de meter ziet voor het debiet aan lucht wat verplaatst wordt.

afhankelijk van je leefstijl (wel/niet roken , omvang gezin etc), zou ik het om de vier-vijf jaar de kanalen reinigen. Luchtventielen en ventilatie-openingen zou ik zeker jaarlijks even met vochtige doek schoon maken.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 29-10-2011 17:48 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30
Ik kijk nu aan het einde van de middag zo af en toe even wat de installatie nog opwekt hier. Begint nu licht te schemeren en hij kwakkelt nog tussen 1-5 watt. Wanneer stopt de productie eigenlijk? Als de opbrengt niet meer opweegt tegen verbruik van de converter?

[ Voor 24% gewijzigd door haakjesluiten op 29-10-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Crazyanz schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:58:
Ik kijk nu aan het einde van de middag zo af en toe even wat de installatie nog opwekt hier. Begint nu licht te schemeren en hij kwakkelt nog tussen 1-5 watt. Wanneer stopt de productie eigenlijk? Als de opbrengt niet meer opweegt tegen verbruik van de converter?
als de PV-string onder de opstartspanning van de omvormer daalt wellicht, dan is het feestje voor die dag over ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:43:
[...]

Knap als je je luchtventielen en ventilatiebox kan inregelen.
Ik heb het eenmalig laten doen, hier het verslag nog voor geïnteresseerden.
Het is wel 'iets' meer dan maar lukraak een standje instellen, zeker als je de meter ziet voor het debiet aan lucht wat verplaatst wordt.

afhankelijk van je leefstijl (wel/niet roken , omvang gezin etc), zou ik het om de vier-vijf jaar de kanalen reinigen. Luchtventielen en ventilatie-openingen zou ik zeker jaarlijks even met vochtige doek schoon maken.
Ben het wel met je eens. Maar de normen uit het bouwbesluit zijn ook niet zaligmakend. Ventielen maak ik regelmatig schoon, één a twee keer per jaar. Box en kanalen elke drie a vier jaar. Inregelen is in een woonhuissetting m.i. niet zo interessant, omdat het erg afhangt van hoe je het huis gebruikt. Welke deuren in huis heb je altijd open. Heb je een afzuigkap met eigen afvoer. Omdat je in een woonhuis geen geregelde kleppen hebt hangt alles toch van elkaar af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:16:
[...]

Ben het wel met je eens. Maar de normen uit het bouwbesluit zijn ook niet zaligmakend. Ventielen maak ik regelmatig schoon, één a twee keer per jaar. Box en kanalen elke drie a vier jaar. Inregelen is in een woonhuissetting m.i. niet zo interessant, omdat het erg afhangt van hoe je het huis gebruikt. Welke deuren in huis heb je altijd open. Heb je een afzuigkap met eigen afvoer. Omdat je in een woonhuis geen geregelde kleppen hebt hangt alles toch van elkaar af.
Helaas worden die normen veelal bij lange na niet gehaald vanaf oplevering woning.. met gevolg zieke bewoners....
Mijn systeem had oorspronkelijk slechts 150m3 per uur capaciteit, waar ca 300m3 volgens de norm beschreven was.
Nu zit ik tegen de 300m3 aan, na afstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:22:
[...]

Helaas worden die normen veelal bij lange na niet gehaald vanaf oplevering woning.. met gevolg zieke bewoners....
Mijn systeem had oorspronkelijk slechts 150m3 per uur capaciteit, waar ca 300m3 volgens de norm beschreven was.
Nu zit ik tegen de 300m3 aan, na afstellen :)
Maar het is de vraag of jij als alleenstaande wel 300 m3 nodig hebt, of dat het veel te veel is. En een gezin met drie kinderen heeft misschien wel meer nodig. Staar je niet blind op de normen uit het bouwbesluit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Nog best handig dat plugwise ik had eigenlijk alleen zoon setjes aangeschaft om makkelijk de productie van de zonnepanelen bij te houden maar ik heb de andere aangesloten op mijn pc. Blijkt dat ie 9 watt verbruikt als alles uit staat. Toch maar eens consequenter zijn met uitzetten van de schakelaar op de stekkerdoos. Daar in tegen verbruikt mijn computer trouwens veel minder als die aan staat als ik verwacht had (rond de 180-200watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

Crazyanz schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:56:
Daar in tegen verbruikt mijn computer trouwens veel minder als die aan staat als ik verwacht had (rond de 180-200watt).
Is dat wat ie verbruikt of wat je had verwacht dat ie zou verbruiken?
Mijn pc verbruikt 90 a 100 Watt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
internet4me schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:19:
@verkeerde meteropname door netbeheerder.
Als consument betaal je (verplicht) voor een dienst als deze dienst niet goed wordt uitgevoerd zou je eigenlijk je geld terug moeten vragen. Heeft iemand dat al met succes gedaan cq geprobeerd?

Ben zeer benieuwd of dit kan cq lukt. Dit lijkt mij de manier om de netbeheerders op te voeden.
Aardige gedachte! Kost waarschijnlijk (te) veel moeite, maar als ik kijk hoe de meteropname bij mij gebeurt dan word ik er niet vrolijk van. Ik heb me bij de installatie van de zonnepanelen een nieuwe meter laten installeren en moet dus 4 standen opnemen en doorgeven. Dat kan ik uitstekend zelf doen bij Greenchoice op de website via de twee accounts die ik heb. Ook dit jaar was het doorgeven een fluitje van een cent. De gebruikte stroom is al netjes verwerkt, de teruglevernota moet nog worden gemaakt. (Ik ben benieuwd, vorig jaar moest ik daar zelf voor bellen.) Maar goed dat wilde ik helemaal niet vertellen. Ik heb de standen dit jaar dus maar aan Greenchoice doorgegeven vóórdat de meteropnemer zou komen.Want die heeft de afgelopen jaren tweemaal fouten gemaakt bij het opnemen, die ik dan zelf weer kon corrigeren! De grootste fout was een 2 doorgeven als een 5. Kreeg ik een naheffing van honderden euro's . Ik heb dit jaar geprobeerd de standen ook aan Enexis door te geven in plaats van te gaan wachten tot er iemand langs komt. Dat ging vroeger ook altijd. Meteropnemer belde aan, niemand thuis natuurlijk, deed een kaartje in de bus en ik gaf op het internet de standen door. Ideaal, ging altijd goed. Maar nee nu moet mijn produktiemeter voor de SDE worden opgenomen door Enexis. Blijkbaar word ik niet vertrouwd terwijl mijn installatie natuurlijk nooit minder dan 880 kWh/MW gaat produceren. (met instemming van de subsidiegever heb ik ondertussen 2Kwp op het dak liggen dus onder 880 komt het echt nooit)
De kosten van de meteropnemer worden natuurlijk ergens in de keten betaald. Als er dan ook nog eens fouten worden gemaakt dan krijg ik inderdaad de neiging de kosten te gaan terugvragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:46:
Wat denken jullie? Is het verstandig om ook een abonnement voor de centrale afzuiginstallatie te nemen en dan de eerste keer ook de gehele installatie te laten inregelen + schoonmaken?
Bij een type C ventilatie zie ik de noodzaak tot schoonmaken heel anders dan bij een type D ventilatie.
Bij een type D zou ik het absoluut WEL doen en bij een type C maakt het toch niet zoveel uit. Natuurlijk moet het in de basis wel een keer goed ingeregeld zijn.

Wat is het gevaar van een beetje stof in een buis met een relatief grote doorgang met een constante luchtstroom continu gericht naar buiten? Wie maakt me wijs?

Bij een type D heb je aflever kanalen en dan is wat er in die buis zit veel relevanter. Sta zoals gezegd open voor andere inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Philips en Osram hebben een led lamp in hun programma die een 60 watt gloeilamp kan vervangen.
beide zijn 12 watt, ik heb ze alle twee in huis waarvan ik de Philips de betere vind, deze geeft zelfs meer licht dan de 60 watt gloeilamp bij een mooie lichttemperatuur.
beide zijn prima te dimmen met een dimmer 2-100 watt in mijn geval een Niko dimmer.
enig nadeel is de prijs deze ligt rond de €60,- maar dat zal wel snel minder worden.
JAN-B schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:12:
[...]
OK, maar 25 Watt geeft niet echt veel licht; zijn er al led lampen vergelijkbaar met 40/60 Watt gloeilamp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
MieJuul schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:05:
[...]

Is dat wat ie verbruikt of wat je had verwacht dat ie zou verbruiken?
Mijn pc verbruikt 90 a 100 Watt
Dat is wat ie daadwerkelijk verbruikt. Het gaat hier om een game pc met overclockte quadcore en een hongerige videokaart. Overigens stijgt het verbruik naar de 400 als ik hem volledig belast en is het laagste wat ik meet 160watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@JAN-B: van pharox zijn er al een tijd 6W led lampen die een opbrengst van een 60W gloeilamp claimt te hebben. ik heb er 2 die goed bevallen (vandaag bij AH 1 bijgekocht voor eur 9,74 :) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
leuke site geintroduceerd:energiemanageronline.nl

om je verbruik te monitoren in gas, elektra en water.
je kan een doelstelling zetten en je verbruik per periode wordt daar tegen afgezet.

als het een beetje klopt, dan ga ik mn doelverbruik van 1200m3 gas op jaarbasis inderdaad halen. ben benieuwd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:32:
[...]

Maar het is de vraag of jij als alleenstaande wel 300 m3 nodig hebt, of dat het veel te veel is. En een gezin met drie kinderen heeft misschien wel meer nodig. Staar je niet blind op de normen uit het bouwbesluit.
klopt inderdaad!
Ik probeer nu (zeg sinds deze maand) ipv stand 2 (ca 150 m3/u) stand 1 (ca 75 m3/u) te ventileren, tenzij ik douche/gedouched heb of een flinke voorraad was heb drogen (dan gaat ie toch naar stand 3 voor minimaal een uur).

Zojuist eens naar de clima-rad gekeken. Ziet er interessant uit: ik kan mijn CV-kring er op zetten, en met CO2-gestuurde ventilatie de woonkamer + keuken netjes ventileren.
Wel zie ik zo dat ik dan de huidige dauerluft openingen moet blokkeren evenals de aanwezige afzuigpunten.
Heeft iemand er ervaringen mee, of op zijn/haar blog eens beschreven?
Lijkt me zeer interessant, maar goed...zelf installeren daar durf ik nog niet aan te beginnen..... iets van schoenmaker blijf bij je leest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Speksteenkachel schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 17:45:
[...]

Ik werk bij een dochter van de NEM (inmiddels overgenomen door Siemens) maar ik weet niet welke reclame je bedoeld :?
Heb je ook een link?
Kan niet zo snel een link vinden maar zag een reclame op Discovery in het reclame blok van een technische documantaire. Het was in de trend van "wij zoeken knappe koppen" En vervolgens lieten mensen zien die via een spiegel waren omgevormd tot dubbele kin, mega flaporen, pinokkio neus enz enz. Was een grappige/goede afwisseling van de witter dan wit reclame.

Maar opstarten van deze site geeft een indruk http://www.werkenbijnem.nl/ (eenmalig door een cookie denk ik)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die Duits kunnen verstaan de volgende filmpjes:

Die Sendung mit der Maus - Solar deel 1
Die Sendung mit der Maus - Solar deel 2
Die Sendung mit der Maus - Solar deel 3

Kinderuitleg over de werking van zonnepanelen. Het is een zeer goede uitleg, neem even de moeite om het eerste deel door te kijken. Dan blijf je wel hangen denk ik.

:+ Het blijft leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Leerzame filmpjes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik moet dat toch eens kijken denk ik. :P

Vandaag dag 5 van de 10 op de beurs. Particuliere beurs. Continue gehoord: 'Ja, maar in Duitsland..'. Antwoord; Volgend jaar is het in Nederland ZONDER subsidie interessanter dan in Duitsland MET subsidie. Gelooft men niet. Mensen beweren soms dat ik lieg als ik zeg dat je het in 10-11 jaar terug verdient. ZONDER subsidie. Dat het UIT KAN, zonder subsidie. Dat je je verbruik op NUL kunt zetten, voor de komende lange tijd. Men is bang, kennisloos en durft niet. Pff.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:46:
Geen abbo nemen. Eens in de 8 jaar reinigen van kanalen en opnieuw inregelen is voldoende. Ventielen kun je zelf schoonmaken, de ventilatiebox ook.

Wat als gezegd is, bij een systeem D (balansventilatie) zou ik er meer aandacht aan schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:16:

Vandaag dag 5 van de 10 op de beurs. Particuliere beurs. Continue gehoord: 'Ja, maar in Duitsland..'. Antwoord; Volgend jaar is het in Nederland ZONDER subsidie interessanter dan in Duitsland MET subsidie. Gelooft men niet. Mensen beweren soms dat ik lieg als ik zeg dat je het in 10-11 jaar terug verdient. ZONDER subsidie. Dat het UIT KAN, zonder subsidie. Dat je je verbruik op NUL kunt zetten, voor de komende lange tijd. Men is bang, kennisloos en durft niet. Pff.
Je kan jouw bezoekers de volgende link laten zien : Terugverdientijd EnergiebewustZL zonder enige vorm van subsidie

Succes verder op de beurs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:57:
Voor mensen die Duits kunnen verstaan de volgende filmpjes:
Kinderuitleg over de werking van zonnepanelen. Het is een zeer goede uitleg, neem even de moeite om het eerste deel door te kijken. Dan blijf je wel hangen denk ik.

:+ Het blijft leuk.
Ha... Vond het vroeger al leuke en leerzame uitzendingen. Deze is ook zeer duidelijk. Als je Duits kunt tenminste.
Al bladerend kom je ook volgend filmpje tegen.
Is ook Duits en gaat over sneeuw van je panelen verwijderen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen beweren soms dat ik lieg
probeer het eens over een andere boeg, probeer geen missionaris te zijn, maar een helpende hand,

"je bent je geld anders ook kwijt - aan uiteindelijk niets overhouden"
"neem inzicht tot je dat het zeker niet daalt - maar met mijn produkt zeker niet stijgt"

probeer die inner circle te bereiken van angst waar hun kolenboer jarenlang voor heeft gezorgd.
"de kolenboer ontzorgt" maar je bloed wel dood aan hun infuus
"oogst van je dak"

leg dit boek op tafel : http://www.hermannscheer....&task=view&id=33&Itemid=7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze die link zien snappen ze het helemaal niet meer...
In je berekening ga je uit van de aanname dat de installatie gemiddeld 10,58 kWh per dag levert??? Knap hoor als je dat op jaarbasis haalt met 2880 kWp (toch?), op jaarbasis 3862 kWh. Zou een mooi NL megarecord zijn. Ik snap wel dat je het gemiddelde tot nu toe berekent, maar je kunt daar toch geen TVT aanhangen...
Verder vergeet je voor het gemak ook dat die ruim 8000 geïnvesteerde euro's, als je ze niet had besteed aan zonnepanelen, ook geld hadden opgebracht (spaarrente, niet veel, maar toch een beetje). Aan de andere kant ga je uit van gelijkblijvende elektriciteitsprijs en niet van een belachelijke stijging (zoals MDZ enzo), dus dat is wel weer positief.

Kortom: TVT berekeningen gaan sowieso al uit van allerlei aannames die in de toekomst zich nog maar moeten gaan bewijzen. Maar jouw berekening heeft op deze manier m.i. niet zoveel nut.

Wel leuk trouwens dat je alles zo bijhoudt op je site! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tvt doe je natuurlijk achteraf, want nederland kan het gewoon niet, daarom kom ik maar weer eens met een uber-arrogant statement :

februari 2011 plaatste ik een douche wtw op mijn manier,
de wtw stroomt direkt terug in de boiler, en dus niet zoals de professional het zou aanraden of andere "normeringen" en de cv stroomt ook door de boiler.
van februari tot oktober is het top seizoen voor de zonneboiler, de rest moet nog blijken.
http://van.wijk.net/pvt/dwtw.jpg

saillant : in juli kwam er een baby bij met grote warmtevraag (kruikjes cv badjes etc)
meten is weten, en pas daarna ga je op feiten de tvt bezien.
ik stel een douche wtw dus nu al op uiterlijk 3 jaar, eerder 2 jaar bij meer personen,
misschien wel 1 jaar met een baby in huis.
do the math, je was het geld toch al kwijt anders.
afvalwarmte in je cv aangevuld met zon : reeeeete efficient.
1 juli 2011 gas +16%
1 januari 2012 + ? %
herwonnen warmte gaat ook weer de wasmachine in.(hot&cold electrolux)
wtw technea v3 300 eurie.(65% recuperatie)

/edit
de spaarrekening gebruik ik alleen nog maar om te zien hoe ernstig dat geld daar staat te schimmelen,
tov een duurzame maandbudget beschermende investering.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 07:51 . Reden: geen bank kan dit budget beschermende rendement bieden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:16:

Als gevolg van mijn installatie spreek ik ook veel mensen natuurlijk. Heb het er graag over. Dan merk je wat voor "ons" basale kennis mensen ontbreekt. Dat gaat dan vaak over:
1) als de zon niet schijnt kan ik dan nog wel koffie zetten
2) moet ik mijn teveel geproduceerde stroom opslaan
3) hoe werkt salderen (als je dat noemt)

Je hebt volgens mij het volgende nodig:
1) een simpele berekening
2) met herkenbare uitgangspunten
3) verifieerbare bronnen

Pas een verdieping als mensen bovenstaande begrijpen.

Stroom kost circa 21 cent per kWh. Een installatie gaat voor circa 1900 euro/kWp
900kWh x 0,21 cent = 189 euro. 1900/189 = 10,05 jaar TVT (ja zonder rente e.d....bla bla)
Bij een berekening met rente ga je wel uit van de levensduur van de installatie, namelijk 25 jaar tenminste (aansluiting bij vermogensgarantie). Daar heb je een financiele rekenmachine voor nodig of de annuiteit functie in excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het lijkt er nu eindelijk op dat de Enymate nu ook het gasverbruik exact meet. Ik heb de contrastinstelling verhoogd. Sinds gisteren is er op de meter 2,1m3 verbruikt en dat is ook exact wat de Enymate aan geeft. EINDELIJK! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sunshinecompany

printjes zoals deze werken ook wel lekker :
https://sites.google.com/site/stopstaatssteunaankolen/
dat schept een beeld dat je een ondernemer bent zoals zij,
agro sector heeft het niet zo op de overheid, met die vieze regeltjes,
en deze kennen ze vast nog niet.
het tilt ook de tvt discussie naar een hoger niveau, namelijk naar het "what the f*ck is this ?"
de vrouw ernaast begint dan een rol van belang te spelen, en mogelijk bellen ze later terug.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 07:28:
[...]

Kortom: TVT berekeningen gaan sowieso al uit van allerlei aannames die in de toekomst zich nog maar moeten gaan bewijzen. Maar jouw berekening heeft op deze manier m.i. niet zoveel nut.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Jij weet niet wat voor programmeer-code daar achter zit. Deze pakt de energieprijs vanaf het startjaar, plus daarna pakt het de energieprijs van het jaar daarop, plus etc. en daar het gemiddelde er van. Daarna wordt uitgerekend, wat de TVT is en hoeveel dagen het nog duurt, voordat het terug verdiend kan zijn. Vandaar ook dat je onderin die TVT ook verteld wordt over een grens tussen twee bepaalde dagen.

Mijn mening is dan ook, dat mijn berekening wel degelijk nut heeft en dat mensen op die manier een goede inschatting kunnen maken van hun eigen TVT, wanneer ze PV-installaties zouden gaan aanschaffen. Ze hebben dan een feit in handen, waarmee ze iets kunnen. Waarmee ze verder na kunnen gaan denken of ze nu wel of geen PV-installaties willen gaan gebruiken.

Om discussies als deze grotendeels te voorkomen heb ik juist ook bewust gekozen voor het woord "gemiddeld" in de berekeningen. Daarmee wordt het meer een schatting, een prognose, een indicatie of welk ander woord je daarvoor kan zetten.

Met de tekst "De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt, dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 24 Januari 2021" wil ik gewoon aangeven, waar uiteindelijk ongeveer de terugverdientijd is behaald. Dan zien ze het jaartal 2021 staan en dan gaat men toch alleen maar in aantal jaren terug rekenen (2021-2011 = 10 jaar).

De laatste tijd heb ik mensen gesproken, die graag (nog steeds) een TVT zien van 2 ot 3 jaar met heel veel zonne-panelen. Dat zit er niet in natuurlijk en met zo iets is dat dan ook aan te tonen. Mijn advies is dan nog wel, dat ze het beter toch kunnen aanschaffen. Als ze het geld er voor hebben. Want op de lange termijn verdient dat zich echt terug en ga je zelfs extra geld genereren voor de studie van de kinderen. Dat laatste gebruik ik dan ook als één van de voorbeelden.
Wel leuk trouwens dat je alles zo bijhoudt op je site! 8)
Dank je wel. Ik doe het graag voor mezelf en voor iedereen met als doelen :
- Voor mezelf snel inzichtelijk te krijgen, wat de resultaten zijn.
- Voor iedereen, zodat men een beter zicht krijgt over het gebruik van zonne-panelen, wat het o.a. kost en wat het oplevert.
- en dan nog specifiek voor de mensen die al serieus nadenken over het aanschaffen van PV-installaties. Maar net dat ene kleine beetje informatie missen, voordat ze daadwerkelijk overgaan tot het aanschaffen van PV-installaties.
- Als laatste doel : zo groot mogelijk publiek proberen te bereiken.

Dit was het wel hoor. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

BarryH schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:38:
leuke site geintroduceerd:energiemanageronline.nl

om je verbruik te monitoren in gas, elektra en water.
je kan een doelstelling zetten en je verbruik per periode wordt daar tegen afgezet.

als het een beetje klopt, dan ga ik mn doelverbruik van 1200m3 gas op jaarbasis inderdaad halen. ben benieuwd.
Als deze site ook rekening zou houden met graaddagen zoals mindergas.nl, dan zou het top zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ c70070540: Als je meterstanden gaat invullen dan zie je dat ze ook met graaddagen werken (in de inleiding staat ook dat ze rgekening houden met de gem. temperatuur per dag ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist/nu op TV: my first home...(RTL4)

mensen willen verhuizen: doucheruimte is te koud (lees: open raampje, enkel glas, schimmel op de wanden, ergo ranzig tot en met: muizen lopen daar ECHT over de tafel heen...).
Liefst voor de winter, want de stookkosten zijn enorm.
Nu gaan ze kijken naar een andere woning. Misschien raken ze hun 'tochtige' woning nog schappelijke prijs kwijt, maar.... is het niet praktischer om maatregelen (isolatie/ventilatie) te treffen (nieuwe kozijnen, HR++ glas, ventilatie optimaliseren etc.)

Gevalletje : het nieuwe armoede.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 30-10-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 23-09 14:54
Als ik het goed heb gehoord zaten ze daar anti kraak. I.d.d. lekker goedkoop wonen dat anti kraak op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heeft iemand enig idee waar de Electrolux Hot and Cold ( code: EWH147310W ) nog te koop is? We willen graag een nieuwe wasmachine aangezien onze huidige behoorlijk minder aan het worden is. Ik kan alleen de Electrolux nergens vinden op internet waar die te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb die van mij gewoon bij de Expert besteld á €400.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
xs2tom schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:04:
Als ik het goed heb gehoord zaten ze daar anti kraak. I.d.d. lekker goedkoop wonen dat anti kraak op deze manier.
even op uitzending gemist van RTL4 gekeken, is inderdaad een anti-kraak oplossing.
Dat had ik bij het zappen nipt gemist :)

ATM: heerlijke felle zon om de qsolar weer op te laden, en de PV op het schuinere dak (SM1200, hh ca 60 graden) gaat ook goed hard vergeleken met de vlakkere hh op schuur/garage :) )

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 30-10-2011 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Ik vul mijn standen altijd in in ECO home deze is ook gratis beschikbaar atm door 1 mailtje te sturen waar je een linkje in krijgt.

Ik gebruik hem 2x 1 voor mijn nuts standen en 1 voor mijn eigen verbruik kwh meter en dan vul ik bij gas mijn BPM in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:46:
[...]

even op uitzending gemist van RTL4 gekeken, is inderdaad een anti-kraak oplossing.
Dat had ik bij het zappen nipt gemist :)

ATM: heerlijke felle zon om de qsolar weer op te laden, en de PV op het schuinere dak (SM1200, hh ca 60 graden) gaat ook goed hard vergeleken met de vlakkere hh op schuur/garage :) )
Ehhhh...rond 10.30 uur de TV al aan? Is dat niet een beetje dweilen met de kraan open?
:+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:39:
Heeft iemand enig idee waar de Electrolux Hot and Cold ( code: EWH147310W ) nog te koop is? We willen graag een nieuwe wasmachine aangezien onze huidige behoorlijk minder aan het worden is. Ik kan alleen de Electrolux nergens vinden op internet waar die te koop is.
Als het merk niet uitmaakt, maar wel de warmwateraansluiting: kieskeurig selectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Met terugwerkende kracht salderen!

Onlangs heb ik hier een bericht gepost over het structureel blijven onder van de magische grens van maar 500 m3 aardgas verbruik op jaarbasis in mijn huishouden. Hierdoor kom ik als afnemer in een lager capaciteitstarief. Na navraag bij Endinet (netbeheerder) en Greenchoice (energieleverancier) en wat gepuzzel met mijn oude facturen bleek dat ik sinds 29-11-2009 onder de magische grens van 500 m3 op jaarbasis gedoken was. Het voordeel van het lagere tarief werd blijkbaar niet automatisch doorgevoerd. Met excuses van Greenchoice heb ik nu het teveel betaalde vastrecht terugontvangen. Maar nu komt het mooie: hoe is dat in de praktijk verwerkt....

Op verzoek van Greenchoice gaf ik mijn meterstand van dit moment aan. Dat baarde mij zorgen aangezien ik in november van het afgelopen jaar al mijn standen had doorgegeven. In januari plaatste ik mijn panelen. Nu ik aan het einde van de zomer afgerekend zou worden zou mijn ferrarismeter een stuk lager staan als in november. Kortom, veel meer teruggeleverd dan verbruikt over de periode tussen november en augustus. Ik was dus benieuwd of het "overschot" tegen de volle prijs van 22 cent verrekend zou gaan worden (het "Greenchoice beleid" om tot -1000 te salderen).

Maar wat wekt nu mijn volle verbazing? De rekening is niet opgesteld over de periode november 2010 tot en met augustus 2011, maar over de bijna volle 2 jaar van november 2009 tot en met augustus 2011 (de periode waarover teveel capaciteitstarief is betaald). Uiteraard is hiermee rekening gehouden met mijn 2010 betaling en voorschotten. Hiermee komt de eindafrekening niet negatief uit aangezien ik in 2009 en 2010 geen zonnestroomproducent was. Hiermee heeft Greenchoice dus met terugwerkende kracht gesaldeerd. Met andere woorden: het zonnestroom "overschot" uit dit jaar is verrekend met verbruik uit eerdere jaren. Zeer interessante materie voor zonnestroomstarters. Is het mogelijk om met terugwerkende kracht je huidige overschot te salderen over het verbruik uit de jaren dat je nog geen zonnepanelen had?

Blijkbaar heeft een energieleverancier de ruimte om dit te doen. Net als het de ruimte heeft om onbeperkt te salderen. Of ze dit soort tegemoetkomingen aan zonaanbidders kunnen volhouden is een tweede.

Hulde aan Greenchoice en aan mijn ferrarismeter die dit (wellicht onbewust) mogelijk maakten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:15:
[...]

Ehhhh...rond 10.30 uur de TV al aan? Is dat niet een beetje dweilen met de kraan open?
:+
neuh, ik was al klaar met dweilen en de kraan stond dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:57:
[...]

neuh, ik was al klaar met dweilen en de kraan stond dicht :+
Fun!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

nihiles schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:50:
Met terugwerkende kracht salderen!

Hiermee heeft Greenchoice dus met terugwerkende kracht gesaldeerd. Met andere woorden: het zonnestroom "overschot" uit dit jaar is verrekend met verbruik uit eerdere jaren. Zeer interessante materie voor zonnestroomstarters. Is het mogelijk om met terugwerkende kracht je huidige overschot te salderen over het verbruik uit de jaren dat je nog geen zonnepanelen had?

Blijkbaar heeft een energieleverancier de ruimte om dit te doen. Net als het de ruimte heeft om onbeperkt te salderen. Of ze dit soort tegemoetkomingen aan zonaanbidders kunnen volhouden is een tweede.

Hulde aan Greenchoice en aan mijn ferrarismeter die dit (wellicht onbewust) mogelijk maakten!
Maar misschien ligt het ook anders. Er moet een nieuwe berekening gemaakt worden over de periode waarop de afwijking betrekking heeft. Zodoende heb je de mazzel dat in die periode ook nog een andere afwijking plaats heeft gevonden: je eigen opwekking.
Ik zie dit dus als een prettige bijkomstigheid en geen kadootje van GC.

maar goed, dat is mijn inschatting. Maakt allemaal niet uit voor jou :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Erasmo schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:45:
Ik heb die van mij gewoon bij de Expert besteld á €400.
ik heb net gekeken op de Expert site en daar staat niets van Electrolux op? Ik zal maandag wel ff bellen.

Trouwens mijn tele2 decoder verbruikt in online stand 11.7W en in de standby stand 10.7. Dat kreng heeft dus 10.7W nodig om een stom ledje aan de voorkant te laten branden. #fail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@flitspaal.nl: nou, dat is dan een makkelijke kandidaat voor achter een master-slave stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/smadesign14panelen1319982479.png

Gaat dit werken en wat vinden jullie van dit "ontwerp"?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flitspaal.nl schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:52:
[...]

ik heb net gekeken op de Expert site en daar staat niets van Electrolux op? Ik zal maandag wel ff bellen.

Trouwens mijn tele2 decoder verbruikt in online stand 11.7W en in de standby stand 10.7. Dat kreng heeft dus 10.7W nodig om een stom ledje aan de voorkant te laten branden. #fail
Ben gewoon langsgegaan, twee dagen later kwamen ze hem aansluiten in de bijkeuken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Salderen in de toekomst:

Begin dit jaar is bij mij een digitale kWh meter geplaatst na een zeer uitgebreide mailwisseling met diverse telefoontjes en vele andere zaken die ik al eerder heb gepost.(Eneco/Stedin)
Na de eindafrekening en de meterwisseling van draaischijf naar digitaal (enkele weken tijdsverschil) resteert een negatief saldo van -211 kWh. De meneer van Eneco heeft mij gegarandeerd dat de beginstand van de nieuwe meter op de factuur niet nul is , maar 211 kWh.

Op deze manier worden zo de in 2011 opgewekte kWh in 2012 betaald, als dan weer de jaarafrekening komt.
Nu maar hopen dat Eneco deze afspraak nakomt, en ik ben benieuwd hoe ze de verdeling maken over de twee lever tellers. De twee teruglever tellers staan nu samen op een dikke 1050 kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 30-10-2011 16:09 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:36
@gasschuif.
Dat klinkt niet als een afrekening. Iets waar je wel recht op hebt.
Vergeet je rente en het "prijsverschil" niet, als je pas een jaar later verrekend word.
Het komt in ieder geval niet helemaal zuiver over.

[ Voor 16% gewijzigd door internet4me op 30-10-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit doet greenchoice standaard met een ferraris, en absoluut niet met een digi meter.
ik heb het ook gedaan, maar nooit duidelijk gepost,(2008/2009)
omdat het onbegrip vaak tot bizarre reacties aanleiding geeft hier.
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg
het houd echter wel op als je meterstand lager komt te liggen dan de periode dat je klant bij ze bent.
terugsalderen naar de klantbeginstand dus.

na deze afrekening in de tijd dat olie zo duur was, heb ik een vast kontrakt genomen,
31,5 cent per kWh, 3 jaar vast, en gewoon weer gesaldeert tegen marktprijs en diep onder 0 weer.
dat is gewoon betaald, en het betaalde de gasrekening ook volledig,
capaciteits tarief volledig, vastrecht, de hele rimram, en ga zo maar door.
alles was negatief, ik kreeg alleen maar geld toe.
dit kontrakt is toen maar snel door hun eenzijdig ontbonden,(!)
met een extreem lage gasprijs nu, als tegenbod tot 2013.
er valt veel te scoren als je de energieboer doorhebt, en de wet kent.

power to the people !

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 16:53 . Reden: helaas is 56 cent per m3 gelijkwaardig aan affakelen van zonnestroom nu 9x8=56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Op deze sombere doch droge dag hebben we het nieuwe schip van Greenpeace bekeken.

Geheel in de stijl van Greenpeace een groene boot. Heel veel zeil door de A-stijl masten met daartussen grote rolfokachtige zeilconstructies.

Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/PA302721.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:57:
[afbeelding]
Gaat dit werken en wat vinden jullie van dit "ontwerp"?
Ik vind dat je een prachtig dak hebt, schijnbaar vrij groot en zonder enige schaduw problemen.
Je bent een echte geluksvogel. *O*

De beperkte compatibiliteit hangt samen met de over (over)dimensionering ad 88%.
Wat is de reden dat je daarvoor kiest? Heeft het met de uitrichting te maken of zoiets?

Overweeg ook:
Sunways NT 3700, Diehl Platinum 3800TL, Power one PVI 3.6 OUTD - S, Steca Grid 3000, Fronius IG TL 3.6

En vergeet de prijs niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:39:
Heeft iemand enig idee waar de Electrolux Hot and Cold ( code: EWH147310W ) nog te koop is?
Hier is hij te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 17:25:
[...]

Ik vind dat je een prachtig dak hebt, schijnbaar vrij groot en zonder enige schaduw problemen.
Je bent een echte geluksvogel. *O*

De beperkte compatibiliteit hangt samen met de over (over)dimensionering ad 88%.
Wat is de reden dat je daarvoor kiest? Heeft het met de uitrichting te maken of zoiets?

Overweeg ook:
Sunways NT 3700, Diehl Platinum 3800TL, Power one PVI 3.6 OUTD - S, Steca Grid 3000, Fronius IG TL 3.6

En vergeet de prijs niet ;)
Dank voor je reactie d:)b -O-
Dit is mijn dak (nou ja, ik mag er onder leven van ASR Fortis).
Zeker geen geluksvogel qua zon/schaduw.

Nu ff serieus, wederom ben ik hier om iets te leren en mogelijk in de toekomst ook iets toe te voegen.

Wat houdt die (over)dimensionering ad 88% in?
En juist omdat ik schaduw heb, heb ik voor een omvormer met 2 MPP's gekozen. Het rechter deel wat (sneller) last heeft van schaduw, kan ik dan apart zetten en daardoor het rendement van het hele systeem verhogen (hoop ik).

Natuurlijk zijn er alternatieven, maar ik vroeg mij af of dit werkt.
Jij komt met de (over)dimensionering, heb geen idee wat daarvan het probleem/resultaat is en mogelijk moet ik dus wat anders zoeken/bedenken of .... :)

Wat je opmerkingen over de kosten betreft;
Waar doel je op?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 17:25:
De beperkte compatibiliteit hangt samen met de over (over)dimensionering ad 88%
Het valt me op dat hier in dit topic de term overdimensionering vaak precies andersom wordt gebruikt dan op het Zonstraalforum. Daar wordt in dit geval over onderdimensionering gesproken. Er wordt uitgegaan van de omvormer die dus wat licht is t.o.v. de panelen en de omvormer wordt daar dan dus ondergedimensioneerd genoemd. Een onderdimensionering van 90% wordt daar in veel gevallen aangeraden omdat de omvormer dan over het hele jaar genomen vaker in zijn topgebied presteert dan als je overdimensioneert als je uitgaat van de weersomstandigheden in Belgie. Ik weet niet waar de term correct wordt gebruikt, daar of hier, maar met een percentage onder de 100% klinkt het mij logischer in de oren dat het dan ondergedimensioneerd is i.p.v. overgedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:39:
[...]

dit doet greenchoice standaard met een ferraris, en absoluut niet met een digi meter.
ik heb het ook gedaan, maar nooit duidelijk gepost,(2008/2009)
omdat het onbegrip vaak tot bizarre reacties aanleiding geeft hier.
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg
het houd echter wel op als je meterstand lager komt te liggen dan de periode dat je klant bij ze bent.
terugsalderen naar de klantbeginstand dus.
@ Eric-PVT: Interessant! Was dit een "reguliere" afrekening? Mijn ervaring is dat er normaal gesproken jaarlijks een afrekening wordt opgemaakt. Ik ben sinds 2008 afnemer bij greenchoice, betekent dit dat bij een "overschot" aan zonnestroom over het aankomend jaar ik deze kWh-tjes mag wegstrepen op het nog resterende verbruik uit 2008 en 2009? Met andere woorden: wordt de verbruiksperiode op de factuur jaarlijks verlengd naar een eerdere meterstand (0-stand) om maar volledig te kunnen salderen?

Indien dit "terugsalderen naar de klantbeginstand" gangbare praktijk is bij Greenchoice dan doe ik een petje af voor hun creatief omgaan met artikel 31c van de elektriciteitswet. Weer een reden om niet jaarlijks van energiemaatschappij te wisselen...

Er staat inderdaad helemaal geen tijdsaanduiding in het salderingsartikel uit de elektriciteitswet!!!! Ik was er altijd van uitgegaan dat de "gedooggrenzen" 5000 kWh en eigen verbruik op jaarbasis waren. Ook artikel 31c ondersteund de praktijk van het "achteruitsalderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ga denk ik ooit nog wel eens bij een klant (in goed overleg) bijv. 25000-30000 Wp op een 17000 omvormer zetten. Gewoon, omdat het kan, en je je hoofdzekeringen niet hoeft te verzwaren EN je geen 2e omvormer hoeft te kopen. Hoofdzekeringen verzwaren kost zo 300-400 EUR / jaar, 2e omvormer kost ook zo 3000 EUR. Kortom; die 30 dagen dat de omvormer flink aftopt kosten je minder dan een 2e omvormer + zwaardere hoofdzekeringen :)

Kortom; stel je pakt een TP17000 dan heb je normaal:

19000Wp x 1000kWh/kWp = 19000 kWh / jaar

Maar nu kun je veeeeeeeel meer opwekken:
25000Wp x 900 kWh / kWp = 22500 kWh / jaar

Veel meer dan 100kWh/kWp kun je niet mislopen..

Wat is eigenlijk het best presterende PV systeem van Nederland in kWh/kWp?

[ Voor 27% gewijzigd door SunshineCompany op 30-10-2011 18:56 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 17:52:
[...]
Dank voor je reactie d:)b -O-
Dit is mijn dak (nou ja, ik mag er onder leven van ASR Fortis).
Zeker geen geluksvogel qua zon/schaduw.

Nu ff serieus, wederom ben ik hier om iets te leren en mogelijk in de toekomst ook iets toe te voegen.

Wat houdt die (over)dimensionering ad 88% in?
En juist omdat ik schaduw heb, heb ik voor een omvormer met 2 MPP's gekozen. Het rechter deel wat (sneller) last heeft van schaduw, kan ik dan apart zetten en daardoor het rendement van het hele systeem verhogen (hoop ik).

Natuurlijk zijn er alternatieven, maar ik vroeg mij af of dit werkt.
Jij komt met de (over)dimensionering, heb geen idee wat daarvan het probleem/resultaat is en mogelijk moet ik dus wat anders zoeken/bedenken of .... :)

Wat je opmerkingen over de kosten betreft;
Waar doel je op?
De SMA3000tl-21 is zeer kort op de markt, inderdaad die heeft 2 trackers. De -20 variant niet. Zelfs bij SMA staat de -20 variant nog op de website. Sorry dat had ik even niet paraat. De opmerking schaduwloos had ook daar betrekking op.
Met betrekking tot de dimensionering: Je max opgegeven vermogen voor de omvormer is 3200W. Je sluit 3640Wp aan. 3200/3640 -> 88%. Dat is iets meer dan de planningstolerantie die SMA hanteert van + tot - 10%. Dit kan onder zeer goede omstandigheden resulteren in een (beperkt) verlies.

De andere omvormers met 2 of meer trackers zijn dan: de Power one 3.6 (iemand op het forum heeft er daar 2 van). De effecta en de AEG.

Natuurlijk ook de door jou genoemde SMA 3000TL-21, omdat die nog vrij zeldzaam zijn denk ik dat je qua prijs veel hoger uitkomt. Ik verwacht niet dat hij over de volle breedte in de distributiekanalen zit waardoor hij duurder wordt aangeboden. Dit is natuurlijk maar een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 18:49:
Ik ga denk ik ooit nog wel eens bij een klant (in goed overleg) bijv. 25000-30000 Wp op een 17000 omvormer zetten. Gewoon, omdat het kan, en je je hoofdzekeringen niet hoeft te verzwaren EN je geen 2e omvormer hoeft te kopen. Hoofdzekeringen verzwaren kost zo 300-400 EUR / jaar, 2e omvormer kost ook zo 3000 EUR. Kortom; die 30 dagen dat de omvormer flink aftopt kosten je minder dan een 2e omvormer + zwaardere hoofdzekeringen :)

Kortom; stel je pakt een TP17000 dan heb je normaal:

19000Wp x 1000kWh/kWp = 19000 kWh / jaar

Maar nu kun je veeeeeeeel meer opwekken:
25000Wp x 900 kWh / kWp = 22500 kWh / jaar

Veel meer dan 100kWh/kWp kun je niet mislopen..
Kun je dit niet inschatten aan de hand van je eigen installatie en logging? Zeg maar de verhouding die je wilt installeren vs hoe vaak dat in de praktijk voor komt aan de hand van je eigen installatie?

Je kun toch ook wat minder PV erop leggen? Of is dat al ZO goedkoop dat het niet uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Neanderthaler; zoek je nog werk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
SunshineCompany schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 18:49:
Kortom; die 30 dagen dat de omvormer flink aftopt kosten je minder dan een 2e omvormer + zwaardere hoofdzekeringen :)
Als die omvormer daar geen bezwaar (als in: defect raakt o.i.d) tegen heeft, lijkt me er niets op tegen.

Ik heb al eens zitten filosoferen om een accupakket als tussenschakel te gebruiken. Niet om autonoom te worden, maar meer om ervoor te zorgen dat je niet in de piekuren 2kW terug het net in pompt, maar liever 20 a 24uur lang 500W. Maar eerlijkshalve: verder dan filosoferen ben ik nog niet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja heel erg!!

Overigens wat dacht je van de Sinvert PVM17?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 18:07:
[...]
Het valt me op dat hier in dit topic de term overdimensionering vaak precies andersom wordt gebruikt dan op het Zonstraalforum. Daar wordt in dit geval over onderdimensionering gesproken. Er wordt uitgegaan van de omvormer die dus wat licht is t.o.v. de panelen en de omvormer wordt daar dan dus ondergedimensioneerd genoemd. Een onderdimensionering van 90% wordt daar in veel gevallen aangeraden omdat de omvormer dan over het hele jaar genomen vaker in zijn topgebied presteert dan als je overdimensioneert als je uitgaat van de weersomstandigheden in Belgie. Ik weet niet waar de term correct wordt gebruikt, daar of hier, maar met een percentage onder de 100% klinkt het mij logischer in de oren dat het dan ondergedimensioneerd is i.p.v. overgedimensioneerd.
Onderdimensionering zou (volgens jou) dus betekenen dat er, gezien vanuit de omvormer, teveel kWp aan de omvormer hangt?

Nu had ik ook begrepen dat het geen probleem is om (in nederland) 10% teveel kWp aan een omvormer te hangen. In nederland komen we zo ie zo al niet aan het Theoretisch maximum van de panelen en ik blijf voor wat betreft het nederlands maximum, ook op een max. van 80-85% hangen (wat in de praktijk waarschijnlijk al nooit gehaald zal worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik moet nog ongeveer 100 offertes nabellen, en nog ongeveer 100 leads nabellen. Je kan het goed uitleggen ;)
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 18:57:
[...]

Kun je dit niet inschatten aan de hand van je eigen installatie en logging? Zeg maar de verhouding die je wilt installeren vs hoe vaak dat in de praktijk voor komt aan de hand van je eigen installatie?

Je kun toch ook wat minder PV erop leggen? Of is dat al ZO goedkoop dat het niet uitmaakt?
Jawel. Ik kan het precies gaan narekenen hoeveel het kost, alleen ik heb er de tijd niet voor.

Minder PV leggen? Waarom zou je? ;) Je wilt toch juist ook in de 0,11 cent staffel op gaan wekken als bedrijf?

Dit is trouwens het best presterende systeem van Nederland op Sonnenertrag:
http://www.sonnenertrag.e...elprior-2/9205/12834.html

Mijn systeem staat #7 van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:02:
[...]

Onderdimensionering zou (volgens jou) dus betekenen dat er, gezien vanuit de omvormer, teveel kWp aan de omvormer hangt?

Nu had ik ook begrepen dat het geen probleem is om (in nederland) 10% teveel kWp aan een omvormer te hangen. In nederland komen we zo ie zo al niet aan het Theoretisch maximum van de panelen en ik blijf voor wat betreft het nederlands maximum, ook op een max. van 80-85% hangen (wat in de praktijk waarschijnlijk al nooit gehaald zal worden).
Dat is hoe SMA het noemt. Wel logisch ook, de omvormer is te klein -> onderdimensionering.
je kunt ook denken teveel panelen -> overdimensionering panelen ...ofzo.
Uiteindelijk is de omvormer te klein.
10% is geen probleem, 12% ook niet erg ofzo. Als het echter niet hoeft, waarom zou je dat dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@neanderthaler: kosten omvormer per WP zijn wel serieus (ca. 0,4-0,5 eur/wp vs. 1-2 eur/wp). dus ik zit ook te peinzen:
vrij dak op WNW met regelmatig schaduw.

4x180WP dan maar op een steca 500 zetten en deze set dan 4-5 keer nemen.

inderdaad op zonnige dagen 10% minder opbrengst/WP, maar per geinvesteerde euro wel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wordt daar in veel gevallen aangeraden omdat de omvormer dan over het hele jaar genomen vaker in zijn topgebied presteert dan als je overdimensioneert als je uitgaat van de weersomstandigheden
wou ik nog aan toevoegen (als nl-top10 lid van sonnenertrag)
zoek altijd de nominale mpp spanning op van de omvormer of iets er boven,
reken de noct goed door, op de mpp voor de scorende maanden, en houd de dc kabels kort en diameter goed, en zo min mogelijk plugjes gebruiken.
ik gebruik liever een hoog voltage, dan forse stroom.
(liever 1x10 dan 2x5)

ik dimensioneer dus altijd 125% met de omvormer, en dat leverde dit jaar erg veel op,
zelfs de korte hoge pieken zijn soms een klapper waar je swinters een uur van kan stofzuigen bij >4kWp.
bij kingsuns is de noct-mpp het best bij 45-48c, en die krengen lijken bijna wel immuun voor tempratuur schommelingen.

* noct : http://pvcdrom.pveducation.org/MODULE/NOCT.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:06:
[...]

Dat is hoe SMA het noemt. Wel logisch ook, de omvormer is te klein -> onderdimensionering.
je kunt ook denken teveel panelen -> overdimensionering panelen ...ofzo.
Uiteindelijk is de omvormer te klein.
10% is geen probleem, 12% ook niet erg ofzo. Als het echter niet hoeft, waarom zou je dat dan doen?
Wat zijn mijn andere opties? Een sterkere omvormer met 2 MPP's, 2 kleine omvormers of minder Wp op het dak leggen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:27:
wou ik nog aan toevoegen (als nl-top10 lid van sonnenertrag)
zoek altijd de nominale mpp spanning op van de omvormer of iets er boven,
reken de noct goed door, op de mpp voor de scorende maanden, en houd de dc kabels kort en diameter goed, en zo min mogelijk plugjes gebruiken.
ik gebruik liever een hoog voltage, dan forse stroom.
(liever 1x10 dan 2x5)

ik dimensioneer dus altijd 125% met de omvormer, en dat leverde dit jaar erg veel op,
zelfs de korte hoge pieken zijn soms een klapper waar je swinters een uur van kan stofzuigen bij >4kWp.
bij kingsuns is de noct-mpp het best bij 45-48c, en die krengen lijken bijna wel immuun voor tempratuur schommelingen.

* noct :http://pvcdrom.pveducation.org/MODULE/NOCT.htm
@Eric-pvt: Wat vind jij een goede diameter? En is de beste plek voor de omvormer naast de meterkast i.v.m. korte DC-kabels (als dat ook een van de koelste plekken in huis is tenminste)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Eric-pvt: wat bedoel jij met 125%? WP panelen = 125% x capaciteit omvormer of omgekeerd?
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:27:
[...]

* noct : http://pvcdrom.pveducation.org/MODULE/NOCT.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

ericplan schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:27:
... Inmiddels hangt hier nu al weer enige weken de feestverlichting (Nieuwendijk, Amsterdam) te branden. Wat een verspilling, wat een onzin. Wanneer wordt dit verboden? ...
Er hing hier een licht snoer met 29 x 15W = 435W, dat sinds vorige winter in totaal nog maar 18.2W gebruikt. Door een schakelklok ook maar een paar uur in de ochtend/avond aan. Dan is het best gezellig om een flink deel van de winter te laten branden.
De 1W LED lampjes blijken dus veel minder dan 1W te gebruiken :-) Het mooiste is nog dat ze niet meer stuk gaan bij een beetje wind. Vroeger moest je 1 of 2 lampjes per week vervangen, en na de zomer opslag werkten veel lampjes ook niet meer. De led-peertjes zijn speciaal voor buiten en geven mooi warm licht. Het prijsverschil met gloeilampen viel erg mee, zelfs zonder de stroom mee te rekenen haal ik al een leuke tvt door de betere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@ericplan: ook hier doe ik niet mee met dat Bauer-esque verlichtingsfeest wat uit de klauwen loopt.
Gewoon sfeervol donker, met een helder lichtje van de deurbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt: Wat vind jij een goede diameter? En is de beste plek voor de omvormer naast de meterkast i.v.m. korte DC-kabels (als dat ook een van de koelste plekken in huis is tenminste)?
de beste plek is de plek met de kortst mogelijke dc kabels naar de pv, en ook zo kort mogelijke AC bekabeling
naar de meterkast, uit 1 stuk naar de automaat en het liefst 2.5mm2 per 3kWp vermogen.
@Eric-pvt: wat bedoel jij met 125%
dat de omvormer 25% krachtiger is dan de pv.
zeker aan de kust en zeker ook in de zomermaanden wil je geen omvormer van 45c of warmer,
want dan gaan ze deraten.(vermogensbeperking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:33:
[...]
In jullie geval zou ik kijken of je de omvormer buiten (onder de schans) kan plaatsen. Daar heb jij geen last van de warmte die het ding produceert en ook geen last van het gezoem of getik. Vrijwel alle SMA omvormers kunnen buiten. Bovendien zijn die krengen zwaar en kunnen ze direct een beetje als ballast dienen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, die 2100tl kan buiten !
dat geeft een extreem korte dc kabel en goede koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:36:
de beste plek is de plek met de kortst mogelijke dc kabels naar de pv, en ook zo kort mogelijke AC bekabeling
naar de meterkast, uit 1 stuk naar de automaat en het liefst 2.5mm2 per 3kWp vermogen.
Ik had het precies verkeerd geschreven. Ik bedoelde de kortste AC-bekabeling, omdat ik begrepen had dat je daar meer verliezen op hebt dan aan de DC-kant. Dus beter naast de meterkast dan vlakbij de PV of is jouw ervaring precies andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

DC kabel zo kort mogelijk is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:40:
ja, die 2100tl kan buiten !
dat geeft een extreem korte dc kabel en goede koeling
We zijn het helemaal eens :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:02:
Ach ja Sharp panelen he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:35
SunshineCompany schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:02:
[...]

Mijn systeem staat #7 van Nederland.
Dank je, maar is iets te veel eer. Als 'Volcane' zijn stats weer gaat bijwerken over oktober, racet 'ie me voorbij. Ik werk het wekelijks bij, en Volcane volgens mij maandelijks. Dus dinsdag ziet het er dan weer anders uit...
Niettemin klaag ik niet hoor ;-)

Enne... mijn systeem is onder/overgedimensioneerd: 1880 Wp op een 2100TL. En dat werkt uitstekend. Ik meen dat bij het aftoppen van het vermogen de slijtage van de varistoren( of is het varistors) in de omvormer navenant hard gaat waardoor je eerder aan vervanging toe bent. Met mijn systeem zie ik bij felle opklaringen toch regelmatig waardes > 2000W, en met een SB1700 (wat mij ook geadviseerd is) ga je dan behoorlijk over de grens. Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en die volcane dat ben ik, en ik ga het vet afleggen met mijn vlakke hellingshoek nu
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/2011ertrag.jpg
ik heb in mei derating gehad, dus ik ga nu mijn 2100TL vervangen door een 2500TL (tenesol)
hopelijk trompetter ik dan je soladin tuba eens voorbij....
leuke grafieken,
beide bemeten met plugwise,
beide noord holland noord
beide 2100TL
jij 35 graden ? hoek
ik 20 graden hoek
hier nog een link naar de sma "floored & flat out" in die mooie meimaand :
http://van.wijk.net/pvt/mppp.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:38:
In jullie geval zou ik kijken of je de omvormer buiten (onder de schans) kan plaatsen. Daar heb jij geen last van de warmte die het ding produceert en ook geen last van het gezoem of getik. Vrijwel alle SMA omvormers kunnen buiten. Bovendien zijn die krengen zwaar en kunnen ze direct een beetje als ballast dienen.
Achter die schans zit een verdieping van de buren. Op ons dak wordt het snoeiheet en die muur waar de schans voor staat ook. Dat lijkt me dus helaas echt geen goede plek.
Op het Zonstraalforum wordt het tegenovergestelde beweerd. Vermogenverlies aan DC-zijde is door de hoge spanning kleiner dan aan de AC-zijde, zeggen ze daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:32:
[...]
Achter die schans zit een verdieping van de buren. Op ons dak wordt het snoeiheet en die muur waar de schans voor staat ook. Dat lijkt me dus helaas echt geen goede plek.
[...]
Op het Zonstraalforum wordt het tegenovergestelde beweerd. Vermogenverlies aan DC-zijde is door de hoge spanning kleiner dan aan de AC-zijde, zeggen ze daar.
DC_zijde = gelijkspanning/stroom,
dus de ohmse weerstand van de kabel vreet het vermogen op:
P= I^2 x Rkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:32:
Daar hebben ze deels gelijk in. Dat geldt inderdaad als de DC spanning hoger is dan de AC spanning, en de weerstand van de DC-kabel gelijk zou zijn aan die van de AC kabels.

Oftewel, dat verschilt per situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:38:
DC_zijde = gelijkspanning/stroom,
dus de ohmse weerstand van de kabel vreet het vermogen op:
P= I^2 x Rkabel
Dat geldt ook voor de AC zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

volgens SMA-designer:
AC 10m - 2,5mm2 = 0,78% verlies (13,04A * 230V = 2999,2W / 10000 * 78) = 23,39376W
DC 10m - 2,5mm2 = 0,55% verlies (8,53A * 214V = 1825,42W / 10000 * 55) = 10,03981W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Freemann schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:42:
volgens SMA-designer:
AC 10m - 2,5mm2 = 0,78% verlies (13,04A * 230V = 2999,2W / 10000 * 78) = 23,39376W
DC 10m - 2,5mm2 = 0,55% verlies (8,53A * 214V = 1825,42W / 10000 * 55) = 10,03981W
Hieruit lees ik af dat bij een DC input van 1825,24W er 2999,2W AC uitkomt :?

Ik zou er patent op aanvragen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

AllesKan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:44:
[...]

Hieruit lees ik af dat bij een DC input van 1825,24W er 2999,2W AC uitkomt :?

Ik zou er patent op aanvragen... :D
2 MPP's :X *O*

Het gaat om de vergelijking tussen AC-DC en niet om wat er nu de omvormer in en uit gaat...

[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 30-10-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:22:
@neanderthaler: kosten omvormer per WP zijn wel serieus (ca. 0,4-0,5 eur/wp vs. 1-2 eur/wp). dus ik zit ook te peinzen:
vrij dak op WNW met regelmatig schaduw.

4x180WP dan maar op een steca 500 zetten en deze set dan 4-5 keer nemen.

inderdaad op zonnige dagen 10% minder opbrengst/WP, maar per geinvesteerde euro wel meer...
Mijn situatie is weer anders. De kosten van een WP als je een Steca gebruikt zijn inderdaad snel 0,50 euro. Met grote omvormers kom je snel lager uit, maar dan moet dat maar net kunnen in jouw situatie.
Binnenkort hoop ik naar de 3000Wp+ te gaan en het kostenvoordeel komt voor een groot deel uit die hoek.
Pagina: 1 ... 162 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.