Nee, daar ben ik het niet mee eens. Jij weet niet wat voor programmeer-code daar achter zit. Deze pakt de energieprijs vanaf het startjaar, plus daarna pakt het de energieprijs van het jaar daarop, plus etc. en daar het gemiddelde er van. Daarna wordt uitgerekend, wat de TVT is en hoeveel dagen het nog duurt, voordat het terug verdiend kan zijn. Vandaar ook dat je onderin die TVT ook verteld wordt over een grens tussen twee bepaalde dagen.
Mijn mening is dan ook, dat mijn berekening wel degelijk nut heeft en dat mensen op die manier een goede inschatting kunnen maken van hun eigen TVT, wanneer ze PV-installaties zouden gaan aanschaffen. Ze hebben dan een feit in handen, waarmee ze iets kunnen. Waarmee ze verder na kunnen gaan denken of ze nu wel of geen PV-installaties willen gaan gebruiken.
Om discussies als deze grotendeels te voorkomen heb ik juist ook bewust gekozen voor het woord "gemiddeld" in de berekeningen. Daarmee wordt het meer een schatting, een prognose, een indicatie of welk ander woord je daarvoor kan zetten.
Met de tekst
"De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt, dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 24 Januari 2021" wil ik gewoon aangeven, waar uiteindelijk ongeveer de terugverdientijd is behaald. Dan zien ze het jaartal 2021 staan en dan gaat men toch alleen maar in aantal jaren terug rekenen (2021-2011 = 10 jaar).
De laatste tijd heb ik mensen gesproken, die graag (nog steeds) een TVT zien van 2 ot 3 jaar met heel veel zonne-panelen. Dat zit er niet in natuurlijk en met zo iets is dat dan ook aan te tonen. Mijn advies is dan nog wel, dat ze het beter toch kunnen aanschaffen. Als ze het geld er voor hebben. Want op de lange termijn verdient dat zich echt terug en ga je zelfs extra geld genereren voor de studie van de kinderen. Dat laatste gebruik ik dan ook als één van de voorbeelden.
Wel leuk trouwens dat je alles zo bijhoudt op je site!

Dank je wel. Ik doe het graag voor mezelf en voor iedereen met als doelen :
- Voor mezelf snel inzichtelijk te krijgen, wat de resultaten zijn.
- Voor iedereen, zodat men een beter zicht krijgt over het gebruik van zonne-panelen, wat het o.a. kost en wat het oplevert.
- en dan nog specifiek voor de mensen die al serieus nadenken over het aanschaffen van PV-installaties. Maar net dat ene kleine beetje informatie missen, voordat ze daadwerkelijk overgaan tot het aanschaffen van PV-installaties.
- Als laatste doel : zo groot mogelijk publiek proberen te bereiken.
Dit was het wel hoor.
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 30-10-2011 10:34
]