Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
Ik heb een vraag over mijn stoppenkast:
hij is uit 1976
9 groepen met echte stoppen, met 1 aardlek en een hoofdschakelaar.
is dit nu verouderd en moet je eigenlijk over naar automaten of valt dat wel mee?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:33:
hij is uit 1976
is dit nu verouderd en moet je eigenlijk over naar automaten of valt dat wel mee?
Dit is verouderd, maar kan nog best. Hangt een beetje van de situatie af. Bij mijn schoonmoeder zitten twee stoppen en geen aardlek. Daar kan zij, als 90-jarige alleenstaande, prima mee overweg.

Als je van plan bent om uit te breiden is het verstandig om direct aan de huidige normen te gaan voldoen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

BarryH schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:33:
hij is uit 1976
Alles achter een (of meer) aardlek vind ik wel een must voor een woonhuis. Met de porseleinen stoppen zelf is niets mis.
De nieuwe meterkast bij ons op kantoor is uitgevoerd met aardlek voor alle groepen, maar wel met porseleinen stoppen. De stoppen zitten nu wel in een vierkante klik-behuizing, in plaats van die schroef dingen, en er zit een indicatie lampje in dat aangeeft dat er een stop stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 11:23

The Wizard

Moderator Mobile
Oudere huizen hebben vaak alleen maar randaarde in de keuken, in de badkamer en voor de wasmachine. De andere groepen kun je dus domweg niet op de aardlek gooien omdat ze toch geen aarde hebben :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 20:04
Op de zolderverdieping heb ik een klein dakraampje van 42x49 cm. Dit is simpel dun kunststof, waar 's winters heel wat kou doorheen komt. Daar wil ik graag wat aan doen. Ondanks wat googlen kwam ik geen eenvoudige oplossingen tegen. Heeft iemand ervaring hiermee, of ideeën hoe dit te isoleren?

Een foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.opiniepeilers.nl/publicimages/dakraampje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Hark_k schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:40:
Op de zolderverdieping heb ik een klein dakraampje van 42x49 cm. Dit is simpel dun kunststof, waar 's winters heel wat kou doorheen komt. Daar wil ik graag wat aan doen. Ondanks wat googlen kwam ik geen eenvoudige oplossingen tegen. Heeft iemand ervaring hiermee, of ideeën hoe dit te isoleren?

Een foto:
[afbeelding]
Moet het raam 's winters open kunnen? Dan wordt het lastig, dan zou ik een Velux met dubbel glas laten zetten. Anders kan je een voorzet raam op je houten randjes schroeven zodat er een extra stuk glas voor zit. Of zelfs een stuk dubbelglas. Ik zie dat je ook een extra rand in de binnenkant hebt, waar je dubbelgras tegenaan zou kunnen (laten) zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Gé Brander op 02-10-2011 20:49 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

The Wizard schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:38:
Oudere huizen hebben vaak alleen maar randaarde in de keuken, in de badkamer en voor de wasmachine. De andere groepen kun je dus domweg niet op de aardlek gooien omdat ze toch geen aarde hebben :P
Een aardlek werkt juist wel zonder randaarde. Er zijn niet veel apparaten meer die nog een stekker met randaarde hebben, en van de apparaten die nog wel zo'n stekker hebben zit die draad vaak nergens aan vast omdat het hele apparaat van kunststof is....
Toen veel apparaten nog van blik waren was de randaarde heel mooi, omdat dan de buitenkant van het apparaat nooit onder stroom kon komen te staan. (nadat er > 16A via de aard-draad werd afgevoerd).
Een moderne aardlek werkt al vanaf enkele tientallen mili-Ampères, waarbij de stroom lekt door de persoon die iets verkeerd doet, en dan door de grond, dus zonder dat er een aard-draad nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:47:
[...]

Moet het raam 's winters open kunnen? Dan wordt het lastig, dan zou ik een Velux met dubbel glas laten zetten. Anders kan je een voorzet raam op je houten randjes schroeven zodat er een extra stuk glas voor zit. Of zelfs een stuk dubbelglas. Ik zie dat je ook een extra rand in de binnenkant hebt, waar je dubbelgras tegenaan zou kunnen (laten) zetten.
Als de was hangt te drogen is het wel fijn als deze even een kleine stukje open kan i.v.m. de luchtvochtigheid (hij kan volledig open als op de foto en op een kier). Er naast zit echter ook een groot tuimelraam, dus het is geen vereiste.

Ik denk dat een stukje enkelglas niet zo heel veel helpt. Dus dat zal dan dubbelglas worden, wat op maat gemaakt zal moeten worden. Ik zoek echter meer een standaardoplossing, de halve straat heeft die raampjes en daar moet dus wat beters voor te krijgen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hark_k schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:30:
[...]

Als de was hangt te drogen is het wel fijn als deze even een kleine stukje open kan i.v.m. de luchtvochtigheid (hij kan volledig open als op de foto en op een kier). Er naast zit echter ook een groot tuimelraam, dus het is geen vereiste.

Ik denk dat een stukje enkelglas niet zo heel veel helpt. Dus dat zal dan dubbelglas worden, wat op maat gemaakt zal moeten worden. Ik zoek echter meer een standaardoplossing, de halve straat heeft die raampjes en daar moet dus wat beters voor te krijgen zijn :)
Een standaard oplossing voor dat soort raampjes wordt lastig. Bij jouw heeft het afgetimmerde deze maten, bij de buren net weer even groter of helemaal niet. Dus daar is niet zoveel standaard aan helaas.

Ik zou een stuk dubbelglas op maat laten maken met een ontluchtingsrooster er in wat je makkelijk dicht kan zetten. En dan je raampje op een klein kiertje laten staan. Het ontluchten kan je open en dicht zetten via het rooster...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:35:
[...]

Een standaard oplossing voor dat soort raampjes wordt lastig. Bij jouw heeft het afgetimmerde deze maten, bij de buren net weer even groter of helemaal niet. Dus daar is niet zoveel standaard aan helaas.

Ik zou een stuk dubbelglas op maat laten maken met een ontluchtingsrooster er in wat je makkelijk dicht kan zetten. En dan je raampje op een klein kiertje laten staan. Het ontluchten kan je open en dicht zetten via het rooster...
Op zich geen slecht idee, maar is er niet iets van een stuk isolatiemateriaal wat ik er tussen kan klemmen? Veel licht komt er al niet door heen, zeker niet in de winter (raam light ook op het noorden). Een stuk glaswol lijkt me echter niet gezond om open en bloot op de zolder te hebben. Zijn daar andere opties? Misschien noppenfolie met aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hark_k schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:54:
[...]

Op zich geen slecht idee, maar is er niet iets van een stuk isolatiemateriaal wat ik er tussen kan klemmen? Veel licht komt er al niet door heen, zeker niet in de winter (raam light ook op het noorden). Een stuk glaswol lijkt me echter niet gezond om open en bloot op de zolder te hebben. Zijn daar andere opties? Misschien noppenfolie met aluminium?
Natuurlijk, maar als je het volstopt daarmee dan kan het raampje ook niet meer open. Kies dan voor een ontluchtingsrooster met een stuk hout en isolatiemateriaal. Dat is goedkoper dan glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:15:
Er viel me gisteren trouwens nog wat op met mijn nieuwe set die op de 2e steca komt. Ik heb de omvormer al vastgeklikt aan de al bestaande omvormer alleen zitten er nog geen panelen op de nieuwe omvormer dus.

Bij het eraan solderen van de stekkers aan de buitenkant viel me op dat ik een stroomschok kreeg toen ik 1 van beide terminals aanraakte samen met een aluminium dakhaak. Bij het nameten stond er tussen de + en de - richting de omvormer 0V maar tussen de + en een alu dakhaak 132V, overigens ook tussen de - en een dakhaak.

Ik heb meteen de eerste omvormer afgeschakeld en de beide terminals richting de werkende set afgesloten om veilig verder te werken. Iemand enig idee waar die spanning vandaan komt? 132V is geen MPP spanning. Die is 35V bij deze panelen (x3 op de omvormer )
In de gebruiksaanwijzing van de steca staat bij "galvanische scheiding" geen.
Er is dus een verbinding met de 230 V netspanning en het DC gedeelte. Pas dus op!

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53
Hark_k schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:40:

Een foto:
[afbeelding]
Wij hadden een soortgelijk raampje. Vervangen door een nieuw en groter Velux raam. Betere isolatie, meer comfort en heel belangrijk; veel meer licht op de overloop aangezien het raam boven de open trap zit. :*)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
Voor de Plugwise-gebruikers: er is een nieuwe versie van de Source, 2.20beta 20111001.0. Op te halen met de automatische update. Er zijn wat foutjes in verholpen die o.a. ik ze aangegeven heb. Ze zijn echt enorm responsive daar.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
@JeroenH, had je ook als verzoek ingediend dat je niet per minuut (of 5 minuten) maar alleen per uur de gegevens ziet? Volgens mij is dit een grote wens van veel plugwise gebruikers.

[ Voor 3% gewijzigd door The Wizard op 03-10-2011 09:52 . Reden: "klacht" verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hark_k schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:54:
[...]
Op zich geen slecht idee, maar is er niet iets van een stuk isolatiemateriaal wat ik er tussen kan klemmen?
Dat lijkt mij inderdaad de simpelste oplossing. Een flink stuk piepschuim kun je prima zelf uitsnijden en er tussen klemmen. Wil je het raampje open doen, dan trek je het stuk piepschuim er gewoon weer tussenuit. Desnoods plak je er een soort van handvat aan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Hark_k
voor zoon dakraam heeft velux gewoon standaard oplossingen die passen.
als je wil kan dat ook met 3 dubbel glas.
kost wel flink extra.
maar ik merk in je vragen dat je het lastig vind om het zelf te doen.
dan kun je het best ook laten doen. die kosten zijn niet al te groot.

als je dan toch bezig bent kun je ook nog kijken naar grotere ramen.
als er genoeg licht op zolder valt dan word die ruimte niet gezien als berg ruimte maar als gebruiks-ruimte.
dat betekend dat je je huis kunt verkopen voor een betere prijs.
de waarde van je huis stijgt dan.
(probeer dit natuurlijk zo lang mogelijk voor de gemeente geheim te houden.
dan scheelt het je in ozb belasting)

probeer eens het ontwerp programma van velux.
(ik vind de prijs berekening wel wat optimistisch maar geeft wel een indicatie)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Gasschuif schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 18:36:
Ik heb plannen om de oude garage deuren te gaan vernieuwen. Ze zijn flinterdun en veel luchtlekkage. Er is nu een loopdeur en een kanteldeur.
Ik weet dat mijn ouders hun garagedeur vorig jaar vervangen hebben door twee openslaande deuren.

De garagedeuren komen van dit bedrijf:
http://www.abtechniekgara...J6vj4r7y6sCFYJI3godqDNH1g

En ze hebben dit type gekozen.
http://www.abtechniekgara...tie/openslaandedeuren.pdf

De ervaringen waren/zijn zowel met het bedrijf als met de deur positief. De deur die er nu inzit is een stuk beter geisoleerd en ook de tocht is flink afgenomen. Overigens hebben twee buren na mijn ouders ook besloten om hun garagedeur te vervangen door hetzelfde type van hetzelfde bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
The Wizard schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 08:43:
@JeroenH, had je ook als "klacht" ingediend dat je niet per minuut (of 5 minuten) maar alleen per uur de gegevens ziet? Volgens mij is dit een grote wens van veel plugwise gebruikers.
Ik heb dat inderdaad een tijd terug als wens (klacht klinkt zo negatief ;)) aangegeven. Het antwoord was dat een hogere logfrequentie in de toekomst vrijwel zeker mogelijk zal worden, maar dat dit mogelijk een betaalde functie zal worden.

Tussen de regels door lees ik dat ze nog niet zeker weten wat ze daarmee willen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Daarom stond er ook "klacht", speciaal voor jou zal ik het aanpassen ;)

Ok, ik zal ze ook eens een mailtje sturen, des te meer verzoeken/wensen binnen komen, des te hoger deze op de lijst komt te staan. Tenminste, daar ga ik vanuit :P.

[ Voor 26% gewijzigd door The Wizard op 03-10-2011 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
The Wizard schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 09:45:
Daarom stond er ook "klacht", speciaal voor jou zal ik het aanpassen ;)

Ok, ik zal ze ook eens een mailtje sturen, des te meer verzoeken/wensen binnen komen, des te hoger deze op de lijst komt te staan. Tenminste, daar ga ik vanuit :P.
Helemaal waar, zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 00:44
The Wizard schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:38:
Aardlekschakelaar heeft niks met randaarde te maken. (Aarde zit niet eesn aangesloten op de aardlekschakelaar)
Een aardlekschakelaar schakelt uit op een stroomverschil (30mA) tussen fase en nul, dit werkt dus ook zonder aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je hebt helemaal gelijk, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een 4 groepen aardlekautomaat zonder hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9fXYBJuidmATCyfIbyWbIMwU/full.jpg

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 00:44
Zie ik dat goed zijn dat aardlekautomaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

leonbong schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:20:
Zie ik dat goed zijn dat aardlekautomaten?
Juust.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is er al iets bekend over hoe die opslag op de energierekening er uit gaat zien?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
Geweldig die standaardreacties ook bij dat artikel. Wat mij betreft mogen ze straks als ze klaar zijn met onderzoek naar gasboringen naast mijn woonplaats dat lelijke bouwwerk slopen en er windmolens neerzetten. Stroomkabels lopen er al, daar kunnen ze zo bij aan. Sporen in het weiland hebben ze geen last van, ze hebben al een hectare geasfalteerd.
Liever een tiental palen met wieken eraan dan zo'n lelijk boorplatform met 24/7 verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Sinds vandaag bij ons ook een terugdraaiende meter.
2450 Wp schoon aan de haak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Speksteenkachel schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:36:
Ziet er mooi uit! Van harte.

De vijfde steca 500 is binnen. Nu de rest nog. Ik ben op zoek naar een opstelling met twee panelen, samen ongeveer 500-600 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Speksteenkachel schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 18:35:
[...]
Is er bij Greenchoice ook ergens een directe link waar ik kan aanvinken dat ik zonnepanelen heb?
Maandag as komen ze bij ons op dak.
Info uit een mail van hun.
U heeft aangegeven energie terug te leveren. Om uw teruglevering te kunnen vergoeden ontvangen wij graag de volgende gegevens van u:
- kopie van het aankoopbewijs van uw zonnepanelen
- metertype van uw hoofdmeter (analoog of digitaal)
- datum van de plaatsing
- meterstanden stroom en gas op de datum van plaatsing

Indien u een digitale meter heeft (laten plaatsen), dan dient u de aparte terugleverregistratie aan te melden bij uw netbeheerder.
U kunt uw gegevens naar ons mailen via vragen@greenchoice.nl of opsturen naar:
Greenchoice
Pieter de Hoochweg 108
3024 BH Rotterdam
(Vergeet in beide gevallen niet uw klantnummer te vermelden)

Meer informatie over het terugleveren van energie vindt u op www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken/energie-terugleveren.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:36:
Van harte gefeliciteerd!!

Kan je nog net een dagje (laatste?) mooi weer meepikken. :*)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
JeroenH schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 09:30:
[...]

Ik heb dat inderdaad een tijd terug als wens (klacht klinkt zo negatief ;)) aangegeven. Het antwoord was dat een hogere logfrequentie in de toekomst vrijwel zeker mogelijk zal worden, maar dat dit mogelijk een betaalde functie zal worden.

Tussen de regels door lees ik dat ze nog niet zeker weten wat ze daarmee willen.
Betaalde diensten voor iets wat al best duur is :(
Tijd voor een open source alternatief zoals plubweb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Hellevuur, dank voor de info.
Ik zit nu aan de Sunny Beam gekluisterd :)

[ Voor 42% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-10-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 14:15:
@Hellevuur, dank voor de info.
Ik zit nu aan de Sunny Beam gekluisterd :)
...en dat is erg verslavend.

Vergeet niet om, zeg eens elke maand, een backup te maken van de map met opbrengstgegevens in de SB.
Als je een SMA omvormer hebt, dan houdt deze ook een hele tijd de historische daggegevens vast, maar niet eindeloos.

Ik ben hierdoor, bij een storing van de SB, ruim 1 maand aan opbrengstgegevens kwijtgeraakt. Dat is erg vervelend.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Net nog even gevraagd bij Centraal Beheer of de PV panelen onder de opstalverzekering vallen en dat blijkt zo te zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Laatst online: 24-09 14:31
Check, same here, maar dan bij Fortis ASR verzekering. Pas boven 10.000 euro zou het verhaal anders worden, maar das (nog) niet het geval :D

Interessant verhaal trouwens over die dakisolatie met piepschuimbollen. Ik ben van plan in de nabije toekomst mijn dak ook te gaan isoleren, maar dan van binnenuit. Volgens mij kan ik dan het beste rockwool tussen de dakbalken plaatsen en afwerken met afgestucte platen. Heeft er iemand nog tips? Wel of niet dampremmende versie (met zo'n aluminiumfolie-laag) gebruiken van de rockwool? Iets anders?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Ook bij de Woongarant verzekering van de Hypotheker vallen de zonnepanelen onder de dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:56:
Betaalde diensten voor iets wat al best duur is :(
Tijd voor een open source alternatief zoals plubweb
Leuk initiatief, dat plugweb. Maar je hebt er nog steeds plugwise hardware voor nodig, en dat heeft nu eenmaal een bepaalde prijs. Ook is het voor mij belangrijk dat het systeem gewoon werkt, en met dit soort amateurprojecten (amateur hier niet denigrerend bedoeld maar gewoon als in 'wordt er niet voor betaald') moet je dat altijd maar afwachten, zeker als het in een vroeg stadium is.

En hoe 'duur' is plugwise nou werkelijk? Ik zou geen enkel ander meetsysteem weten wat aan mijn meetwensen voldoet: vijf meetpunten, niet in elkaars fysieke nabijheid, op een gebruikersvriendelijke manier betrouwbaar en nauwkeurig uitlezen met een zeer laag eigenverbruik.

Een Home Start set (twee pluggen) plus een Home Start Extension (drie pluggen) kosten samen normaal € 210, nu dus met vijftien procent korting € 179. Veel geld? Jazeker, ik moet daar wel even voor werken. Maar nogmaals, voor € 35 per meetpunt weet ik geen ander systeem met een vergelijkbaar gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Jeroen, is Plugwise ook geschikt om 'even', als ik bij een klant aankom, in te pluggen? Kun je DIRECT inzichtelijk hebben hoe en wat? Of moet er geinstalleerd worden, en gebruik gemaakt worden van een lokaal WiFi netwerk?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De plugwise is niet "even" .... Het maakt weliswaar geen gebruik van WIFI, maar daar is alles mee gezegd.

Installeren moet op een notebook of computer ( Geen IMAC of Linux ) met USB ... je stopt de USB stick erin en draait de software op de PC. Daarna moet je alle Pluggen gaan zoeken en benoemen en configureren.

Geschatte installatie tijd c.a. 20 minuten totaal denk ik ( upgrades daargelaten , want als er nieuwe software uit is en je hebt een oude pakketje bemachtigd wat al even op de plank lag bij plugwise, dan mag je er nog 20 minuten bij optellen ).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Maar als je alles al op een PC hebt draaien..? En je zet dus de koelkast, de vriezer en de TV op een plug?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 minuut ofzo ... dan is het een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mijn ervaring kan je wel de realtime verbruikswaarde snel opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Laatst online: 28-08 22:59
SunshineCompany schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:42:
Jeroen, is Plugwise ook geschikt om 'even', als ik bij een klant aankom, in te pluggen? Kun je DIRECT inzichtelijk hebben hoe en wat? Of moet er geinstalleerd worden, en gebruik gemaakt worden van een lokaal WiFi netwerk?
Met een open source driver heb je weer nieuwe mogelijkheden. Als bedrijf zijnde zou je via een eigen driver en een linkje naar je eigen website (wel secure natuurlijk) de werking van verschillende systemen kunnen monitoren. Uitval ala blauwe hoek zie je eerder dan de klant. Mits gewenst natuurlijk, je blijft eigendom van je eigen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:42:
Yes, dat is mogelijk, en dat gebruik ik ook wel eens. Ik heb een tweede plugwise set die ik aan mensen in mijn omgeving uitleen. Na het installeren van de pluggen zie je direct meetwaarden verschijnen.
tw_eek schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:50:
Met een open source driver heb je weer nieuwe mogelijkheden. Als bedrijf zijnde zou je via een eigen driver en een linkje naar je eigen website (wel secure natuurlijk) de werking van verschillende systemen kunnen monitoren. Uitval ala blauwe hoek zie je eerder dan de klant. Mits gewenst natuurlijk, je blijft eigendom van je eigen data.
Dat kan ook met de Source, die heeft een ingebouwde webserver die naar eigen believen aan te passen is. Zie het werk van eric-pvt, maar er is veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vanaf 13.00 vanmiddag 4,2kWh opgewekt bij wisselende bewolking.
Het begin is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie het werk van eric-pvt, maar er is veel meer mogelijk.
http://van.wijk.net:444

elke windrichting is ook een aparte fase
elke bezoeker kan precies zien of selecties maken, ook oa door op een plug te klikken (=selecteren)
het systeem is alleen actief bij daglicht, bij sluipverbruik schakelt plugwise af. "by schedule"

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 Oktober en mijn boiler staat in stagnatie. Het moet niet gekker worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hmmm. Ik denk het wel. In elk geval proberen ze de nimby-impasse te doorbreken. Van al die gemeentebesturen die natuurlijk allemaal vinden dat hún stukje Nederland zó bijzonder is dat het daarom moet blijven zoals het er in de 18e eeuw uitzag (behalve natuurlijk die nieuwe brug, want het zou wel verrekte handig zijn als ik 's-ochtends wat sneller op mijn werk was... O ja, en doet er die meubelboulevard ook gelijk maar bij).

Ook lijkt het besef er te zijn dat we een Europese norm moeten halen in 2020 en dat die nieuwe kerncentrale in Borsele er natuurlijk nooit komt. Ze zeggen dat ze dat ding willen om de achterban tevreden te houden, maar in werkelijkheid weten ze allang uit welke hoek de wind waait. Ze krijgen hem nooit gefinancierd zonder 100% garant te staan. En mocht die centrale er wonder-boven-wonder toch komen, dan gaat hij pas ver ná 2020 aan het net en kunnen we ons in 2020 verheugen op sancties van de EU. Want dit kabinet windt er geen doekjes om: het moet uit zijn met het gesjoemel. Als Griekenland zich niet aan de regels houdt, schande! Met wat voor verhaal ga je dan komen als je in 2020 de 14% niet haalt?

Dat ze wind-op-zee voorlopig even in de ijskast zetten vind ik dom. Nederland met zijn sterke offshore-reputatie zou in deze sector, waarin nog veel onontgonnen terrein is, een aardig potje kunnen meespelen. We hebben ons erfgoed al verkwanseld in de afgelopen jaren. We gaan waarschijnlijk voor de tweede keer dezelfde fout maken en onze ontluikende duurzameënergieïndustrie niet steunen met een solide thuismarkt waarmee ze zich een plekje in de wereld kunnen veroveren.

edit:
Nou haal ik hier zelf ook wat dingen door elkaar. Die 14% is een doelstelling voor het aandeel duurzame energie, waarvoor kernenrgie natuurlijk nooit in aanmerking kan komen. Dat zou wel kunnen als het om klimaatdoelstellingen gaat, dan is het wel mogelijk om een afweging voor kernenergie of windenergie te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anne vdr Bom op 03-10-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een kabinet zonder strategie is een vrees voor je eigen toekomst.
59 tactische projectjes is een regering onwaardig,
het is mij ook onwaardig, ik eis meer.
waar is de visie en de strategie ?
als dat voorheen ook zo ging zat ik nu onder water !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nimby's begrijp ik volkomen, ik wil die lelijke kolossale suizende reflecterende knipperende subsidievretende ondingen ook niet in de buurt. Wie wel? Op zee ermee, maar liever kernenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 19:45:
De nimby's begrijp ik volkomen, ik wil die lelijke kolossale suizende reflecterende knipperende subsidievretende ondingen ook niet in de buurt. Wie wel? Op zee ermee, maar liever kernenergie.
Dus je hebt liever een kerncentrale in je achtertuin?

Of is het lekker sociaal: die centrale heb IK geen zicht op. Wat een ander ziet heb IK geen last van?
:'(

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
lelijke kolossale suizende reflecterende knipperende subsidievretende
Dat zijn een boel bijvoeglijke naamwoorden. Knap hoor! d:)b
Wie wel?
Nou, ik. Zet maar aan de Noordrand van Hilversum zodat ik vanuit mijn dakraam kan zien waar mijn duurzame, schone en goedkope stroom vandaan komt als onze zonnestroompanelen het even wat minder doen.
Op zee ermee,
Inderdaad, laten we ze óók op zee plaatsen. Goed idee!
maar liever kernenergie.
Welja, nog meer subsidiebranders erbij. Liever niet. Laten het lichtend pad van o.a. Duitsland en Zwitserland volgen en kernenergie uitfaseren. We hebben dat nare spul helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enkele reis zwemvakantie fukushima beach ? anyone ?......

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maar volgens de tegenstanders staan die dingen vaker stil dan dat ze draaien, dus knipperen, suizen en reflekteren doen ze niet.

Nee, dan dat boorplatform dat ze nu aan het bouwen zijn hier net buiten het dorp: verkeershinder, 24/7 grote schijnwerpers, een hectare weiland geasfalteerd, een groot lelijk ding midden in het landschap en als over een jaar blijkt dat er voldoende gas in de bodem zit zal dat eruit moeten komen ook, met alle bodemdalingen erbij.
Maar ja, we moeten toch gas gebruiken, we kunnen niet zonder, daar moeten we nou eenmaal zo'n lelijk boorplatform voor over hebben.
Overigens grappig, in alle rapporten wordt gesproken over tijdelijke verstoring. Ze zetten er alleen niet bij dat de verstoring permanent is. Dichtbij mijn vorige woonplaats is destijds ook een proefboring gedaan, zijn ze ook meerdere maanden mee bezig geweest, en nu 15 jaar later is het een grote verlaten plaat asfalt met hekken eromheen. Dat weiland is gewoon weg, komt nooit weer grasland voor terug en die weidevogels zoeken maar een ander plek om te broeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij deze een paar foto's.
Dat rechter zwarte pijpje dat je bij de buren ziet heb ik verplaatst naar de zij-muur :)
Panelen zijn van het type Sharp NU 245

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2cii6ad.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2jf0ol4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/281bw9s.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-10-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Speksteenkachel schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:22:
Dat rechter zwarte pijpje dat je bij de buren ziet heb ik verplaatst naar de zij-muur :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi hoor, gefeliciteerd. Door wie geplaatst en wat voor panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Info aangevuld in bovenstaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
aard01 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:09:
Ik heb net van Energy-Guard uit Breda een offerte gekregen waarbij ik 20 ct per kWh als ''productiepremie'' krijg. Weet iemand uit welk potje en wie dit betaalt? Ik heb in dit forum iets gelezen over CO2 certificaten?? Ze doen er zelf erg geheimzinnig over.

Is er iemand al met deze club in zee gegaan?
Zoals je kunt lezen op mijn blog ken ik inderdaad iemand die met hen in zee is gegaan. Ik hoop meer reacties uit den lande te krijgen. Ik begrijp de constructie nog steeds niet, maar zie de voordelen zwart op wit duidelijk op papier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 19:04:
Dat ze wind-op-zee voorlopig even in de ijskast zetten vind ik dom. Nederland met zijn sterke offshore-reputatie zou in deze sector, waarin nog veel onontgonnen terrein is, een aardig potje kunnen meespelen. We hebben ons erfgoed al verkwanseld in de afgelopen jaren. We gaan waarschijnlijk voor de tweede keer dezelfde fout maken en onze ontluikende duurzameënergieïndustrie niet steunen met een solide thuismarkt waarmee ze zich een plekje in de wereld kunnen veroveren.
Wind op zee kost anders zelfs meer dan PV tegenwoordig kost.
Het is, naar mijn mening, onverdedigbaar om een dergelijke uitgave te rechtvaardigen.

Dat geld moet ook ergens vandaan komen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Had ik jullie al eerder ingelicht over mij zoektocht op het internet en de "nieuwe ontwikkelingen"
Hier het berichtje

Krijg ik vandaag een berichtje in de box:

Geachte geïnteresseerde,

U ontvangt deze email omdat u in het verleden met ons contact heeft gehad dan wel hebt aangegeven geïnteresseerd te zijn in SunCycle. SunCycle is inmiddels in de fase gekomen waarin het product rijp wordt gemaakt voor introductie op de markt. Vanaf nu willen wij u graag via digitale nieuwsbrieven op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen en plannen.

Enfin die gene die meer willen weten kunnen zich (ook) aanmelden via de website (zakelijk en privé).

Komt mooi op tijd, want eindelijk een bouwer gevonden voor de dak renovatie en er blijft waarschijnlijk nog wat geld over, nou maar hopen dat de prijs niet de hoofdprijs is voor zo'n paneel (omgerekend WP prijs).
Want als we alles om willen zetten in electra (op termijn een warmtepomp en elektrisch koken), dan hebben we dakvlak te weinig met de huidige rendementen van de panelen

EDIT
Ben ik net de site (opnieuw) aan het doorlezen, wordt het een soort PVT product (tja dat geconcentreerde moet ook gekoeld worden), weer een voordeeltje voor de warmtevoorziening.

[ Voor 8% gewijzigd door ollie1965 op 03-10-2011 21:23 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Zijn er nog meer mensen die morgen naar de Energievakbeurs gaan?
Ik weet dat speksteenkachel er is en ik ga zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:00:
Het is, naar mijn mening, onverdedigbaar om een dergelijke uitgave te rechtvaardigen.

Dat geld moet ook ergens vandaan komen. :|
Ik ben het zowel wel als niet met je eens. Ja, voor het meters maken zou ik juist nu inzetten op wind op land en decentrale PV, dat is absoluut goedkoper per kWh dan wind op zee. Maar bij wind op land zit het probleem niet in geld of subsidies. Het probleem zit hem in vergunningen. De overheid kan door het aanvragen van een vergunning van een windturbine makkelijker te maken veel meer bereiken dan door er geld in te pompen. Een van de beste zogenaamde "Green Deals" had kunnen zijn "Het stroomlijnen van de vergunningsaanvraag voor windturbines en windparken". Maar helaas, die Green Deals lijken vooral bedoeld om de Nederlandse boeren te subsidiëren - wat ook niet gek is met de agrariër-partij CDA aan de knoppen.

Aan de andere kant zou het in mijn ogen oliedom zijn om de offshore windsector te laten bungelen. Ja, wind op zee is nu duurder, maar als je niet bouwt en ervaring opdoet zal het ook altijd duur blijven en prijs je je op een gegeven moment uit de (groeiende markt). Het zou van een lange termijnvisie blijk geven als we toch gestaag windparken op zee blijven bouwen en er op letten de opgedane ervaring goed te verspreiden in de offshoresector. Het geld wat we daar nu in investeren verdient zich later dubbel en dwars terug.

Het is dus niet zo simpel als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:00:
Dat ga je niet redden. Belwind I (waar geld van mij in zit) vangt 10,7 cent subsidie per kWh, bovenop de stroomprijs van 5 cent. En daarmee kunnen ze een mooi rendement geven. De kostprijs is dus lager dan 15,7 cent per kWh. Zover is PV hier in den lande nog niet. Maar het zit er wel aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Suncycle, ik heb er weleens over gelezen in een Philipskrantje en er staan een aantal panelen opgesteld op de High Tech Campus in Eindhoven en ik denk wel dat er toekomst in zit. Ik zal mezelf ook even aanmelden voor de nieuwsbrief, ik wil er wel meer van weten.

De leden van de raad van Commisarissen ziet er goed uit!

[ Voor 10% gewijzigd door Kiswum op 03-10-2011 22:20 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:22:
Panelen zijn van het type Sharp NU 245
Gefeliciteerd Spekkie ;)
Let the sun shine.
Enne...Helmerhoek?... Zie ik dat goed?

Wat voor omvormer gebruik je?

[ Voor 3% gewijzigd door Mike70 op 03-10-2011 23:05 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

PV wordt wel goedkoper.. maar vergeet niet dat je altijd nog bekabeling (koper!), montagemateriaal (alu!) en relatief dure omvormers nodig blijft hebben. En montage wordt ook niet goedkoper. Kortom; je zult wel onder de 2,00 EUR inc. BTW gaan voor een middelgroot A-merk systeem (compleet gemonteed, inclusief meterkast), maar heel veel verder daaronder zul je niet gaan. Want ik zie panelen de komende jaren nog geen 0,40 EUR / Wp worden..

Een systeem ex. panelen zit al ruim > 1,00 EUR / Wp inc. BTW. Kortom, er zit aan PV (en goedkoper worden) gewoon een dikke grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verschil is dat je PV zo vergunningsvrij op je dak kunt gooien, terwijl je een windmolen never de nooit niet in je achtertuin kunt plaatsen. Dat is waarom PV massaal toegepast wordt: iedereen kan en mag het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 06:37
@TheSunshineCompany:
Is dat wel zo? Oké, koper en alu, maar er vinden steeds meer verbeteringen plaats om het installeren gemakkelijker te maken:
- Meer Wp per paneel
- Systemen met minder balast
- Systemen ala click-fit
- Integratie, bijvoorbeeld een DC-last scheider en bliksem beveiliging geïntegreerd in de omvormer, waardoor deze niet apart gemonteerd hoeft te worden.
- Omvormers die hogere spanningen aan kunnen, waardoor er meer panelen per string gaan en er dus minder bekabelt hoeft te worden.
- Grotere cellen, dus minder spanning voor hetzelfde vermogen, waardoor er meer panelen per string gaan en dus weer minder bekabeling is

Daarnaast worden omvormers ook goedkoper. Door de concurrentie en druk vanuit de markt simpelweg. Die concurrentie i.c.m. ervaring zal er ook voor zorgen dat installeren goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
JeroenH schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:31:
En hoe 'duur' is plugwise nou werkelijk? Ik zou geen enkel ander meetsysteem weten wat aan mijn meetwensen voldoet: vijf meetpunten, niet in elkaars fysieke nabijheid, op een gebruikersvriendelijke manier betrouwbaar en nauwkeurig uitlezen met een zeer laag eigenverbruik.
Je kan toch gewoon op elk toestel een digitale meter plaatsen? Dan zie je ook hoeveel er vebruikt wordt. Wil je het momentane verbruik, zal je even moeten gaan kijken.
Digitale meter kost €8-9? Plugwise kost €50 per stuk (tenzij je ze per pallet koopt).
Bij een digitale meter heb je maar af te lezen, bij Plugwise moet je een half uur wachten eer de data binnenloopt.
Plugwise is wel gedetailleerder, maar is dat detail relevant? Maakt het uit dat je weet om hoelaat de koelkast op en af springt? Is het niet relevanter om te weten dat uw koelkast zoveel kWh per dag/week verbruikt en dat het verbruik al dan niet constant is over een volledig jaar.
Van mij mogen ze die meteen bij mij in de achtertuin komen installeren (ik ben Belg, dus "jullie" kabinet zal heus geen molen komen installeren). Ik begrijp het nimby-syndroom totaal niet. Hoe dom kan je zijn om wél de lusten (groene energie), maar niet de lasten te willen. De laatste keer dat ik een dergelijk verhaaltje hoorde, was toen mijn ma een sprookje voorlas. Wil je groene energie, wel dan moet je de ongein er ook bij nemen.
Het enige waar wél rekening mee gehouden moet worden is misselijkheid enzo. Als je in de schaduw van zo'n molen woont, kan je misselijk worden van de zon die enkele keren per seconde zichtbaar en verstopt is.

Voor mij is een windmolen een blijk van toekomstgerichtheid. "Hier draait de toekomst" :)

Overigens staat er een kleine windmolen enkele huizen verder in de straat bij ons. Die is geïnstalleerd jaren voor er sprake was van subsidies, regelgeving, ... De schaduw komt in de herfst (laaghangende zon) net tot in onze voortuin. Niet storend.

Als trouwens blijkt (en daar heeft het alle schijn van) dat windmolens op zee zoveel duurder zijn, begin dan maar eerst het binnenland vol te planten. Er zijn locaties genoeg: bijna alle autosnelwegen zijn omzoomd met weide, daar heeft niemand last van zon aan/uit effect door de wieken.
In België bv: E17 Gent-Antwerpen, E19 Antwerpen-Nederland, E314 Antwerpen-Nederland, E34 Antwerpen-Nederland, A12 Brussel-Antwerpen zijn er ook stukjes, E40 Brussel-Oostende, ... om maar te zeggen dat het ook dichter bij de "bewoonde wereld" kan. Langs de E314 staan er al een paar te blinken. Prachtig als je daar aan te rijden bent.
In Nederland (en nu begeef ik me op glad ijs, omdat ik niet elke dag in Nederland rondtoer) denk ik aan A27 vanop de A1 tot in Almere, heel de A6, stukken A7 langs de andere kant van het meer, ... Mogelijkheden zat.

[ Voor 21% gewijzigd door Cafe Del Mar op 04-10-2011 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 07:59:

In Nederland (en nu begeef ik me op glad ijs, omdat ik niet elke dag in Nederland rondtoer) denk ik aan A27 vanop de A1 tot in Almere, heel de A6, stukken A7 langs de andere kant van het meer, ... Mogelijkheden zat.
A27 vanaf de A1 t/m A6. *CHECK*. Daar staan, wanneer je de polder binnenkomt, een heleboel molens.
A6, kleine *CHECK*, vanaf Almere t/m de Ketelbrug staat het barstensvol met molens langs de A6, een ontzettend mooi gezicht om langs te rijden.
A7, weet ik zo niet :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als ik over de A27/A6 rij, is het meestal als toerist :). Ik moet eerlijk toegeven dat ik me niet herinner dat er molens stonden. Ik herinner me wel het prachtige uitzicht op weides en watervlaktes.
Oostvaardersplassen staat nog op het "to-do" lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:34:
[...]
Dat ga je niet redden. Belwind I (waar geld van mij in zit) vangt 10,7 cent subsidie per kWh, bovenop de stroomprijs van 5 cent. En daarmee kunnen ze een mooi rendement geven. De kostprijs is dus lager dan 15,7 cent per kWh. Zover is PV hier in den lande nog niet. Maar het zit er wel aan te komen.
Het punt is dat de tender in NL die Bard heeft gewonnen er wel wat anders uitziet, 19 cent garantieprijs.
PV zit daar al een stuk onder. Een zuivere kWh prijs van PV is al gezonken onder de 15 cent/kWh (incl installatie, rente, afschrijving, vervanging omvormer, degradatie enz)

Als de Belgen een garantieprijs van 15,7 cent hanteren zitten ze dus ook hoger dan waar PV nu op zit.
Laat staan over een jaar of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

_JGC_ schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:45:
Verschil is dat je PV zo vergunningsvrij op je dak kunt gooien, terwijl je een windmolen never de nooit niet in je achtertuin kunt plaatsen.
PV vergunningsvrij????
Ik moet anders wel een omgevingsvergunning aanvragen om mjin al bestaande set te mogen uitbreiden.
Of is dat alleen in Enschede zo? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Mike70 op 04-10-2011 08:22 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:30:
PV wordt wel goedkoper.. maar vergeet niet dat je altijd nog bekabeling (koper!), montagemateriaal (alu!) en relatief dure omvormers nodig blijft hebben. En montage wordt ook niet goedkoper. Kortom; je zult wel onder de 2,00 EUR inc. BTW gaan voor een middelgroot A-merk systeem (compleet gemonteed, inclusief meterkast), maar heel veel verder daaronder zul je niet gaan. Want ik zie panelen de komende jaren nog geen 0,40 EUR / Wp worden..

Een systeem ex. panelen zit al ruim > 1,00 EUR / Wp inc. BTW. Kortom, er zit aan PV (en goedkoper worden) gewoon een dikke grens.
Het is moeilijk om voor te stellen, maar de prijzen zullen gewoon doordalen.
Wat Pcmadman aangeeft klopt en dit sluit deels ook aan op het onderzoek van de firma Wacker.
Zij voorspellen een prijs van 8 cent per kWh voor veld - PV in het jaar 2016.

Het belangrijkste argument daarvoor is (inderdaad cf de opmerking van pcmadman) dat de modules nog belangrijk hogere vermogens zullen krijgen bij gelijke afmetingen. Dat verlaagt ook de kosten voor het bevestigingssysteem en de montagekosten per Wp.
En wat denk je dat er met de omvormerprijzen gebeurd als de productie naar China gaat? Hoe ging dat met de modules ook alweer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:24:
Zij voorspellen een prijs van 8 cent per kWh voor veld - PV in het jaar 2016.
De gemiddelde prijs voor een kWh (dag-nacht gewogen gemiddelde) voor ons contract was 16,6c€. Wij hadden een scherpe prijs bedongen via een groepsaankoop, de gemiddelde kWh prijs in België voor 2011 zal rond de 20c€ liggen...
Als de geleverde stroom duurder en duurder wordt en de omgerekende prijs van PV-stroom goedkoper en goedkoper wordt, dan zit de markt nog wel een tijdje te groeien (op het saldeerprobleem van "slimme meters" na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mike70 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:03:
Enne...Helmerhoek?... Zie ik dat goed?

Wat voor omvormer gebruik je?
Inderdaad Helmerhoek, toevalligerwijs heeft iemand anders bij mij in de straat afgelopen weekend ook panelen geplaatst.
De omvormer is een SMA 2500HF 30.
Mike70 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:21:
PV vergunningsvrij????
Ik moet anders wel een omgevingsvergunning aanvragen om mjin al bestaande set te mogen uitbreiden.
Bij mij weten is het ook vergunningsvrij mits de installatie niet uitsteekt over de dakranden.
Ik heb verder ook niet geinformeerd bij de gemeente, heb jij andere ervaringen?

[ Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-10-2011 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:28:
[...]

De gemiddelde prijs voor een kWh (dag-nacht gewogen gemiddelde) voor ons contract was 16,6c€. Wij hadden een scherpe prijs bedongen via een groepsaankoop, de gemiddelde kWh prijs in België voor 2011 zal rond de 20c€ liggen...
Als de geleverde stroom duurder en duurder wordt en de omgerekende prijs van PV-stroom goedkoper en goedkoper wordt, dan zit de markt nog wel een tijdje te groeien (op het saldeerprobleem van "slimme meters" na).
De consumentenprijs voor stroom en de kostprijs zijn natuurlijk wel verschillende dingen.
De normale consumentenprijs ligt in NL een stukje hoger dan in B, de kostprijs van een windmolen is echter gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
De elektriciteitsprijs in België bestaat uit meerdere componenten
• de energieprijs: vrij te kiezen door de energieleverancier, hier speelt concurrentie, marktvraag, ...
• de nettarieven: tarieven voor het gebruik van het net en voor de geleverde diensten. Het bedrag varieert van netbeheerder tot netbeheerder (transmissiekost, vervoerkost, distributiekost).
• de heffingen: eufimisme voor belastingen

Aangezien de elektriciteitsmarkt globaal is, moet het verschil in prijs tussen BE en NL te vinden zijn in hogere nettarieven en/of hogere belastingen?

Een m³ gas kostte in 2011 €0,58
Een kWh daluur elektriciteit kostte in 2011 €0,15
Een KwH piekuur elektriciteit kostte in 2011 €0,20
Een liter stookolie (mazout) kostte in 2011 €0,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plugwise vraagje:

Kan ik een (extra) Circle+ ook aanmelden en gebruiken in een bestaand Plugwise netwerk? Of gaat hij dan ruzie maken met de reeds aanwezige Circle+?

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:31:
[...]

Leuk initiatief, dat plugweb. Maar je hebt er nog steeds plugwise hardware voor nodig, en dat heeft nu eenmaal een bepaalde prijs. Ook is het voor mij belangrijk dat het systeem gewoon werkt, en met dit soort amateurprojecten (amateur hier niet denigrerend bedoeld maar gewoon als in 'wordt er niet voor betaald') moet je dat altijd maar afwachten, zeker als het in een vroeg stadium is.

Een Home Start set (twee pluggen) plus een Home Start Extension (drie pluggen) kosten samen normaal € 210, nu dus met vijftien procent korting € 179. Veel geld? Jazeker, ik moet daar wel even voor werken. Maar nogmaals, voor € 35 per meetpunt weet ik geen ander systeem met een vergelijkbaar gebruiksgemak.
Yep het is een mooi systeem.
Ik heb er inmiddels 8 en een stealth (9 dus)
Daarvan zijn er 2 "over" voor algemeen gebruik. Geweldig om even snel als schakelklok in te zetten zonder gepruts op zo'n rottige klok. (kerstverlichting)
De webserver werkt goed en zo kan ik nog even doorgaan.

Toch jammer dat je je prive gegevens vrij moet geven voor updates.
Hoe mooi zou het zijn om dit echt vrij te geven zodat er alternatieve software komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Woodski schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:08:
(...) zonder gepruts op zo'n rottige klok. (kerstverlichting)
Ach. Met een digitale klok kan je veel instellen. Tot op de minuut en voor een 7 dagen week.
Als je de instelling vaak wil veranderen, is het niet zo handig.

Ik vind de prijs van PlugWise te hoog, voor de toepassing die ik in gedachten heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@iPiX1999
dak isolatie met rockwool.
is een optie. maar er zijn er nog veel meer.
van goedkoop en meer klus werk.
tot duur en snel gedaan.

damp remmende laag.
ja die is nodig. alleen als er al iets is van isolatie op je dak aanwezig is kan het zijn dat er al een damp werende laag aanwezig is.
gebruik nooit 2 damp werende lagen!
daar kan vocht tussen vast komen te zitten met schimmel problemen van dien.

geef eens wat meer info over het dak.
ben je bang voor een klusje.
of ligt de klushamer verwarmt klaar om te gebruiken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mooie opstelling zo op je dak Speksteenkachel.
Ik mis wat history misschien maar als dat mooi zuid ligt zal het vast topopbrengsten geven.

En heb je al huilende buren aan de deur gehad ?
Mike70 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:21:
[...]

PV vergunningsvrij????
Als het binnen je daklijn past mag het zonder meer.
Maar als het uitsteekt (plat dak?) kan je het gokken maar even langs de gemeente is wel aan te raden.
Anders kom je in de problemen als iemand gaat mopperen. Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:34:
Bij mij weten is het ook vergunningsvrij mits de installatie niet uitsteekt over de dakranden.
Ik heb verder ook niet geinformeerd bij de gemeente, heb jij andere ervaringen?
Ik heb vorig jaar een dakkapel op de achterzijde van het huis laten zetten.
Heb begin dit jaar gevraagd of ik hiervoor een omgevingsvergunning nodig zou hebben. Tevens ook gevraagd of ik een omgevingsvergunning nodig heb voor de uitbreiding van mijn panelen.
Antwoord was: voor een dakkapel heb je geen omgevingsvergunning nodig maar voor zonnepanelen dus wél. 8)7
Ach ja, hoe kunnen we burgerinitiatieven zo veel mogelijk frustreren. Misschien toch gevoed door belanghebbenden?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:04:
Plugwise vraagje:

Kan ik een (extra) Circle+ ook aanmelden en gebruiken in een bestaand Plugwise netwerk? Of gaat hij dan ruzie maken met de reeds aanwezige Circle+?

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Nee, helaas niet. Ik heb het ook geprobeerd (had een extra Home start setje), ook de losse modules kunnen niet opgenomen worden in het bestaande netwerk. Blijkbaar zitten die al gekoppeld aan het USB stickje.
Mike70 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:31:
[...]

Heb begin dit jaar gevraagd of ik hiervoor een omgevingsvergunning nodig zou hebben. Tevens ook gevraagd of ik een omgevingsvergunning nodig heb voor de uitbreiding van mijn panelen.
Antwoord was: voor een dakkapel heb je geen omgevingsvergunning nodig maar voor zonnepanelen dus wél. 8)7
Ach ja, hoe kunnen we burgerinitiatieven zo veel mogelijk frustreren. Misschien toch gevoed door belanghebbenden?
Ik denk dat de verantwoordelijk ambtenaar de boel omgedraaid heeft :). Volgens mij is een dakkapel vergunningsplichtig en zonnepanelen zijn dit zeker niet! Uitzonderingen daargelaten (monumentenzorg)...

Ik woon in Zeewolde, 1 v/d provincies met de meeste windmolens. Ik vind het persoonlijk erg mooi staan in het landschap, NL is ook "groot" geworden met molens, de eerste polders zijn ontpolderd mbv windmolens.

[ Voor 35% gewijzigd door The Wizard op 04-10-2011 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mike70 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:31:
[...]

Het is maar net welke ambtenaar je spreekt. Let wel dat je voor elke vergunningsaanvraag leges in het laatje brengt, en als er een ambtenaar zit die niks moet hebben van PV dan heb je uiteraard een vergunning nodig en ga je die uiteraard ook niet krijgen.
Zo hebben mijn ouders destijds een uitbouw gemaakt op de woonkamer. De muren moesten van hout, want dat vond die ambtenaar mooier. Hij verpakte het in dat het beter in het beschermde dorpsgezicht paste, maar dat klopte van geen kant want in de hele straat was er behalve een incidenteel hokje geen huis wat hout had op de wanden. Aangevochten en vervolgens gewoon een vergunning voor stenen uitbouw gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

_JGC_ schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:41:
[...]

Het is maar net welke ambtenaar je spreekt. Let wel dat je voor elke vergunningsaanvraag leges in het laatje brengt, en als er een ambtenaar zit die niks moet hebben van PV dan heb je uiteraard een vergunning nodig en ga je die uiteraard ook niet krijgen.
Zo hebben mijn ouders destijds een uitbouw gemaakt op de woonkamer. De muren moesten van hout, want dat vond die ambtenaar mooier. Hij verpakte het in dat het beter in het beschermde dorpsgezicht paste, maar dat klopte van geen kant want in de hele straat was er behalve een incidenteel hokje geen huis wat hout had op de wanden. Aangevochten en vervolgens gewoon een vergunning voor stenen uitbouw gekregen...
Even tussen ons... Ik ga het ook echt niet verder aankaarten bij de gemeente.
Ga tzt gewoon uitbreiden en me beroepen op het feit dat ik voor de ommezwaai er al panelen zonder vergunning op had liggen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Laatst online: 24-09 21:37
Ik heb een vochtprobleem in de kelder en nu blijkt dat een luchtontvochtiger de enige oplossing is om mijn luchtvochtigheid naar beneden te krijgen (hij is nu > 85 !). Kelder is relatief klein, 4x2x2m = 16m2

Nu heb ik internet afgezocht maar al die apparaten vreten stroom, een kleintje verbruikt al 6 kWh per dag ! Nu zal het vochtprobleem voornamelijk in de zomer zijn en kan dat apparaat in de winter en zo uit. Maar weet iemand een andere energiezuinige oplossing? Alvast bedankt

extra info: er is geen vocht,damp, druppels op de muren plafond of vloer. Ik heb een wit/groene schimmel op de houten planken van de stelling en al het eten dat verpakt is in karton in opgezwollen, pak hagelslag was al ontploft door de schimmel in het pak :9 Als je ook voelt aan de muren voel je geen vocht. Verder staat er alleen een kleine driepvries (A++ label). De luchtvochtigheid was gisteren 85% ! en heb een raampje open gezet de afgelopen 5 dagen maar dat maakt niet uit (ook gelezen op wikipedia dat dat het probleem niet zal oplossen). De kelder heeft een open toegang, gat van 60x60 cm met de kruipruimte, deze is goed geisoleerd (met oa piepschuim op de onderkant van de betonnen zwevende vloer) en er is ventilator naar buit toe aan de achterkant van het huis. Vreemde is dat de kruipruimte een normale luchtvochtigheid heeft (± 52% luchtvochtigheid). Tot halverwege juli heb ik dit probleem nooit gehad. Strange...

Vochtprobleem is sinds de nazomer bedenk ik me zo nu. Sinds we meerdere dagen achter elkaar 25+ temperaturen hebben gehad. In die periode was het raampje altijd dicht.

[ Voor 54% gewijzigd door Petje72 op 04-10-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:50:
Ik heb een vochtprobleem in de kelder en nu blijkt dat een luchtontvochtiger de enige oplossing is om mijn luchtvochtigheid naar beneden te krijgen (hij is nu > 85 !). Kelder is relatief klein, 4x2x2m = 16m2

Nu heb ik internet afgezocht maar al die apparaten vreten stroom, een kleintje verbruikt al 6 kW per dag ! Nu zal het vochtprobleem voornamelijk in de zomer zijn en kan dat apparaat in de winter en zo uit. Maar weet iemand een andere energiezuinige oplossing? Alvast bedankt
het is handiger om de kraan dicht te draaien dan te dweilen!
waar komt dat vocht vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Woodski schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:30:
Mooie opstelling zo op je dak Speksteenkachel.
Ik mis wat history misschien maar als dat mooi zuid ligt zal het vast topopbrengsten geven.

En heb je al huilende buren aan de deur gehad ?
Nee gelukkig geen huilende buren, ze zijn wel enthousiast eigenlijk dus wie weet komt er nog wat bij in onze straat.
Panelen liggen pal zuid, laat de zon maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(...) die apparaten vreten stroom, een kleintje verbruikt al 6 kW per dag !
kW: vermogen van een toestel, momentaan verbruik van een toestel
kWh: vebrruik van een toestel over een bepaalde periode
ik gok dat je 6kWh per dag bedoelt.

Dat is echt veel :). Met 6kWh per dag doen wij ons hele huishouden (lange termijn gemiddelde, elektrische boiler niet meegerekend)

Misschien heb je gewoon een natte kelder en moet je ermee leren leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:02:
Aangezien de elektriciteitsmarkt globaal is, moet het verschil in prijs tussen BE en NL te vinden zijn in hogere nettarieven en/of hogere belastingen?
Wij hebben inderdaad hogere belastingen. De all-in prijs van elektra is op enkeltarief zo 21 a 22 cent.

Hoe hoger de prijs des te mooier, wordt het nog eens de moeite te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik internet afgezocht maar al die apparaten vreten stroom, een kleintje verbruikt al 6 kW per dag ! Nu zal het vochtprobleem voornamelijk in de zomer zijn en kan dat apparaat in de winter en zo uit. Maar weet iemand een andere energiezuinige oplossing? Alvast bedankt
Extra ventilatie openingen en desnoods een gelijkstroom ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Neanderthaler71
Heb jij de panelen al, het is inmiddels oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:58:

nee.
meeste vochtige kelder problemen komen van verkeert gebruik van een huis.
en soms structurele problemen.

bijvoorbeeld een ventilatie te kort in de huiskamer en keuken.
dan kan het vocht condenseren in de kelder.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 04-10-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:58:
[...]

kW: vermogen van een toestel, momentaan verbruik van een toestel
kWh: vebrruik van een toestel over een bepaalde periode
ik gok dat je 6kWh per dag bedoelt.

Dat is echt veel :). Met 6kWh per dag doen wij ons hele huishouden (lange termijn gemiddelde, elektrische boiler niet meegerekend)

Ik bedoel inderdaad 6kWh,typ-o = aangepast. rest van mijn huis is overigens ook heel energiezuinig: overal Led lampen, aan/uit schakelaars tegen standby-verbruik, A+++ apparatuur en zonnepanelen (1350Wp). Kelder is niet (klets)nat maar heb schimmel, bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
migjes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:05:
[...]

nee.
meeste vochtige kelder problemen komen van verkeert gebruik van een huis.
en soms structurele problemen.

bijvoorbeeld een ventilatie te kort in de huiskamer en keuken.
dan kan het vocht condenseren in de kelder.
Ventilatie in woonkamer en keuken zijn volgens mij goed. We hebben dauerluftung boven de schuifpui achter en bij raam voorkant. In de laatste weken hebben we wel vaak bij het warme weer de schuifpui open gehad (sinds ik een rolhor heb geplaatst tegen de beesten die binnen vliegen/lopen), dat is enige verschil met de tijd voor het probleem.
Pagina: 1 ... 139 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.