De materialen zelf zijn wellicht minder gevoelig voor schimmels en beestjes, maar of dit nu het binnenklimaat (en dus onszelf) ten goede komt waag ik te betwijfelen. Ik zie een huis als een soort 2de huid dat ons beschermt tegen weersinvloeden en ons comfort geeft. Een niet ademde / regulerende huid (zoals beton) lijkt daarbij op een soort regenjas die we heel de dag aan hebben.
De voornaamste reden waarom de "bouwwereld" is overgestapt is volgens mij meer omdat het makelijker is massaal dezelfde huizen te kunnen bouwen en hun winst kunnen maximaliseren.
Bij een goed ontworpen, gebouwd en onderhouden huis zullen schimmels en beestjes geen probleem zijn.
..En minder brandgevaarlijk.
De strobaal is door de compactheid zelfdovend en afgewerkt met leem is heeft het zelfs zeer goede brandwerende eigenschappen. Er zijn diverse rapporten beschikbaar waaruit blijkt dat een strobalenhuis niet brandgevaarlijk is en ruimschoots voldoet aan de gestelde eisen. Een strobaal is niet te vergelijken met los hooi....
Als je een huis van hout, stro en leem bouwt moet je oppassen dat je het goed doet. Vochtproblemen met alle ellende van dien liggen altijd op de loer.
Inderdaad, een huis moet je altijd goed bouwen. Zelfs de "traditionele" huizen, what's in a name, traditionel huizen worden slechts 50-100 jaar op die manier gebouwd, worden naar mijn mening bar slecht gebouwd. Een architect maakt een mooi (subjectief) vormpje en dat word dan op een zo goedkoop mogelijke manier door heel Nederland neergezet dat
net kan voldoen aan de EPC eisen. Er word niet gekeken naar positie van het huis, de zon instraling 's winters, dakoverstek tbv zonwering zomers etc.
Nu met passief huizen begint daar iets verandering in te komen, maar dat is zeer marginaal.
Dus wat is goed, wat is slecht? De
materialen van "traditionele" huizen zijn minder gevoelig, maar vrijwel alle vochtproblemen bij een strobalenhuis kunnen voorkomen worden door goed te ontwerpen en normaal onderhoud te plegen. Het probleem hierbij is vaak dat architecten en bouwbedrijven niet (meer) bekend zijn met deze bouwmethoden en daardoor vaak niet in staat zijn om op deze manier (goed) te ontwerpen en te bouwen.
Er begint echter verandering in te komen, vooral in Duitsland en Belgie. Waarschijnlijk is dat ook omdat daar veel meer en zelf gebouwd word.
.....kunnen ze dan zulke huizen bouwen die een eeuw of langer meegaan?
Ja, dat kan. De eerste strobalen huizen zijn in Noord Amerika begin 1900 gebouwd en daarvan staan er nog steeds een aantal. Het aantal vakwerkhuizen (met een toch wel vergelijkbare bouwmethode) in Duitsland dat al langer als 100 jaar staat is aanzienlijk.
Wel is onderhoud noodzakelijk....er zijn veel gebouwen van baksteen en beton die de 100 jaar niet halen!
.....Is er iets wat we nu anders doen zodat we zonder problemen terug kunnen naar de bouwwijze van vroeger? Denk je dat huizen van hout, stro en leem net zo goed kunnen zijn als moderne huizen, of moeten we, terwille van het milieu, de nadelen maar op de koop toenemen?
Ja, na het bezoeken van diverse stro balen huizen, lezen van vele boeken en websites ben ik inderdaad van mening dat houtskeletbouw huizen met strobalen isolatie en leem afwerking
minstens net zo goed kunnen zijn als "moderne" huizen.
Deze huizen kunnen op verschillende manieren vormgegeven worden, ook strak en modern en voorzien van alle moderne comfort zodat mensen het verschil niet eens merken (of het moet aan het hogere comfort zijn

)
Het is ook niet mijn bedoeling om terug te gaan naar de plaggenhutten van 1850. Maar moderne inzichten combineren met goede "oude" bouwmaterialen zullen volgens mij in betere huizen resulteren als 95% van de huizen die nu gebouwd worden.
Een nadeel van strobalen en leem is dat het erg arbeidsintensief is en daarom dus duur om te laten doen. Dit kan echter ook een voordeel worden, mensen kunnen relatief makkelijk zelf gaan bouwen en de materialen zijn een stuk goedkoper als bij "traditionele" bouw. Mensen zijn op die manier goedkoper uit, meer betrokken bij hun huis en kunnen zelf beter onderhoud verrichten.
The Wizard schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 09:05:
[...]
Het was ook een luchtige opmerking, vandaar de smiley

. Je kunt domweg geen huis bouwen zonder het milieu (zwaar) te belasten. Je kunt een mooie constructie met hout/stro/leem bedenken, maar het electra netwerk en veel andere leidingen zijn toch weer van koper, wat toch weer gewonnen moet worden.
Ja, daar zouden "ze" ook nog wat aan moeten doen

Hout (mits van de juiste plek), stro en leem zijn een goed voorbeeld. Een rieten dak erop en je hebt een karkas van relatief weinig milieubelastende materialen. (even afgezien van heien/fundering waar je in de meeste gevallen toch stenen/beton voor nodig hebt).
Ja, ook daarvoor heb ik nog geen goed alternatief gevonden. Een voordeel is dat een dergelijk huis vaak met een lichtere fundering (en dus minder materialen) toe kan als "traditioneel" huis, maar het blijft nodig
[
Voor 9% gewijzigd door
rube op 02-10-2011 09:59
. Reden: quotes van en reactie op The wizard toegevoed ]