Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

flippo765 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:55:
[...]

Door de warmte-pasta zal de pomp nog eerder bijschakelen en dus eerder warmte geven.
Extra comfort dus!

Is het wat om behalve de CV leidingen ook de Vloerverwarmingsleidingen te isoleren?
Ik heb dit nog nergens gezien maar ook dit lijkt me besparing opleveren.
Die paar stukjes leidingisolatie zijn de kosten niet.
De schakelaar reageert inderdaad snel, de temperatuur van de leiding liep snel op, en de pomp begon meteen te lopen toen mijn digitale meter door de 35 graden ging.

Extra isoleren zou kunnen, maar het grote stalen verdeelblok heeft dan meer zin dan de kunststof vloerverwarmingspijpen. Alles na de thermostaat kraan heeft al een veel lagere temperatuur, dus ik denk dat het effect minimaal is.

@Speksteenkachel:
Elektrisch tuingereedschap (grasmaaier) loopt qua weer/seizoen ook mooi in de pas met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:51:
[...]

Hoeveel Co2 uitstoot gaat dat generen?! Weegt dat wel op tegen die paar kWh's? En belangrijker; Wat is de TVT daarvan? Die zaag werkt toch wel op handkracht hoop ik?

:P
Alleen dat van mijn eigen gehijg. Dat weegt zeker op tegen de meeropbrengst want alle panelen staan geschakeld als twee strings en schaduw hakt er behoorlijk in.
De terugverdientijd is nul want alles op menskracht en de toppen gaan zo weer terug de natuur in (natuurlijk bos). ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toch niet ten koste van het personeel?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:54

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
September afgesloten met een mooi gevoel. Zonneboiler zit vol, PV heeft het gebracht tot 251 kWh of 83,67 kWh/kWp, bijna gelijk aan de normopbrengst uit PVGIS voor september.
Overigens de grootste bezuiniging op energiegebruik sinds tijden doorgevoerd, oudste zoon is op kamers gegaan. Nog te vroeg om te zeggen wat het precies oplevert, maar het scheelt flink.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Raven schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:35:
[...]
Toch niet ten koste van het personeel?
De ontslagen werknemers worden vervolgens ingehuurd door het PV installatiebedrijf. Netto niets aan de hand dus.

Bovendien bespaart het op de lange termijn geld, en daarmee de kans groter is dat de rest zijn baan kan behouden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet het niet hoor, maar jullie maken er nu zelf een meter drama van.
ik heb het 8 topics lang uitgelegd en voorgedaan.
verwacht niet dat je bij een energieboer iemand aan de lijn krijgt die oog heeft voor je belangen,
je moet ze meteen aanpakken, anders heb je al verloren.

tip : vanaf het moment dat je pv neemt, neem je ook een vast kontrakt,
de voorwaarden print je uit, en bij een conflict geef je dat ook aan.
niemand mag stiekum contract regels veranderen in nederland.

ik zit nu in mijn laatste jaar salderen voor marktprijs, tot 5000 kWh onder 0.
vanaf nu is het gewoon -1000kWh marktprijs en daarna 9 cent bij greenchoice.
(ongeacht meter)
gewoon heel simpel, en het ministerie van financien is de oorzaak, niet greenchoice.
haal die naam ook even weg, die arme man heeft het al zo druk bij greenchoice.

verder kun je natuurlijk gewoon ieder half jaar afrekenen, de gemiddelde callcenter medwewerker checkt niks,
want die is nogal braindead, en de rekening word digitaal gemaakt dan.
ik doe dat dit jaar, ik heb nu hun centjes, en die komen ze maar halen.
it systemen bij energiebedrijven zijn nog slechter dan de overheid.
/edit
mijn geile 2003 3 fase ferraris staat nu 4693 kWh lager dan die van vorig jaar,
en dat is dus al gesaldeert, mijn verbruik is er al af, want zo werkt dat met een ferraris.
ik heb al 2x 1000kWh laten uitbetalen tegen hoge marktprijs (want vast kontrakt & gepost hier = fact)
de rest ga ik nog wel even voor de verwarming gebruiken.
en dat wegfikken is niet gek, want degene die dat zegt, met eerst naar al die drogerslangen uit het raam kijken in nederland.(op kolenstroom)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

vandaag schijnt de netbeheerder gebeld te hebben hier, dat het stroomverbruik te laag is geweest tov de voorgaande jaren. Ik was helaas niet thuis, ik ben benieuwd wat ze willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Die arme man heeft het zo druk bij Greenchoice..... Dit zal dan wel komen omdat de antwoorden altijd anders zijn.
Als ze het gewoon in Jip en Janneke taal op de site zetten dan is het voor iedereen duidelijk, nu kan je het op zoveel manieren lezen dat je er niet wijs uit gaat worden. alsof het extra wazig gelaten wordt.

Iets vastleggen is heel leuk maar bij elke mail die ik heb gehad waar 1 van die 7 antwoorden in stonden stond bij dat dit een beleid is en ten alle tijden veranderd kan worden.

p.s. de naam zal ik even weg halen had dit niet gezien met in plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je loopt ver voor **, dus verwacht geen antwoord van iemand die leeft in het stoomtijdperk

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 20:22 . Reden: ** voor nederlandse begrippen dan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 16:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sander817 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 20:11:
vandaag schijnt de netbeheerder gebeld te hebben hier, dat het stroomverbruik te laag is geweest tov de voorgaande jaren. Ik was helaas niet thuis, ik ben benieuwd wat ze willen
Even heel intelligent naar je stroommeter kijken vrees ik:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2qozo.jpg

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:07:
Is Zonne energie rendabel?

Recentelijk heb ik besloten door alle aandacht die aan duurzame energie gegeven wordt mijn garagedak te gaan voorzien van zonnepanelen. Ik zie echter door het bos de bomen niet meer.... .Ik zou door 9m2 te voorzien van panelen ca. 1400 kwh kunnen opwekken en binnen 10 jaar de investering van 4000 euro terugverdienen. Weet iemand of dit correct is, zijn er andere ervaringen?
9m2 ?? is dat een garage? Het lijkt meer op een schuurtje. Een garage in standaard maten is iets van 16,5 m2 bruto.

1400 kWh, 4000 euro en 10 jaar tvt passen in ieder geval niet bij elkaar.
Zonne energie is wel rendabel, maar 4000 euro is veel teveel voor 1400kWh.
Verder zit er in rentabiliteit een flink verschil tussen de kleinste en de iets grotere installaties.
Vanaf 3 kWp zit je dan vaak een stuk beter, klein kan wel maar dan moet je wel heel goed opletten.

Ik zit zelf in de buurt van de 2 euro / Wp met een 2080 Wp installatie en daarmee is de tvt dan daadwerkelijk 10 a 11 jaar. Volgende week worden mijn cijfers wat de kosten aangaat definitief, want dan wordt er geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
ericplan schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:41:
September afgesloten met een mooi gevoel. Zonneboiler zit vol, PV heeft het gebracht tot 251 kWh of 83,67 kWh/kWp, bijna gelijk aan de normopbrengst uit PVGIS voor september.
Overigens de grootste bezuiniging op energiegebruik sinds tijden doorgevoerd, oudste zoon is op kamers gegaan. Nog te vroeg om te zeggen wat het precies oplevert, maar het scheelt flink.
PV alhier 100kWh/kWp over september!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

88,6 kWh/kWp hier, met sterk dalende oost en west opbrengsten, maar een hoog jaargemiddelde, waar ik erg blij van word

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 21:19 . Reden: en de gasmeter staat nog steeds stil ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
ericplan schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:41:
Hier 90.42kwh/kwp voor de Sanyo's en een totaal van 366kwh
Had ik in augustus toch meer met 410kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

81,85 kwh/kwp in sneek friesland

[ Voor 15% gewijzigd door thalantis op 30-09-2011 21:30 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

88,54 kWh/kWp in Meijel Limburg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hier 100,00 kWh / kWp, Twente.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier 91,15 kWh / kWp, Putten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
97,57 kWh/kWp in Winterswijk 14.8% meer dan verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
Afgelopen maand 90,09 kWh/kWp. Vorig jaar in september was dat 82,88 dus dit jaar was een stuk beter. De panelen liggen ZO op 45 graden schuin dak in Dongen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
lol,

Ik kom niet verder dan 36kWh/kWp. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mijn panelen al een week niet op het dak liggen ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier in het zonnige Limburg (Schinnen):

93,8 kWh/kWp! Lang leve de Indian Summers!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de douche wtw (technea stortpijp v3) doet zijn ding goed, (geplaatst 02-2011)
ondanks een slechte zomer en een baby erbij is op mindergas.nl nu een stand van -18,7%
op het jaartotaal van 2010 tov 2011.

de effecten die het gaat hebben op de cv, moeten nog blijken.
de wtw bediend ook de cv-ww zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
Hier in Hilversum een opbrengst van 'slechts' 53 kWh/kWp. Met WZW/ONO-ligging niet zo gek. Wederom een maand met negatief verbruik en dat is leuk.

Overigens zit ik ondanks de slechte zomer slechts 25 kWh 'onder de curve', een paar extra goed zonnige dagen in de komende maanden zouden dat makkelijk goed moeten kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/09/solar_september_2011.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

September 2011 in Aduard (Groningen):
85,01 kWh/kWp voor mijn panelen op de garage (vorig jaar 77,21 kWh/kWp)
91,44 kWh/kWp voor mijn panelen op het dak (had ik vorig jaar nog niet)
88,27 kWh/kWp voor het totaal

Edit:
De luchtfoto's op Bing maps zijn recenter dan die op Google maps. Hier zijn mijn panelen op m'n garage te zien en de twee bomen die zorgen voor schaduw :/
Luchtfoto Aduard

[ Voor 44% gewijzigd door antonboonstra op 01-10-2011 10:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

migjes schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:04:
@Anne vdr Bom
het verhaal wat jij verteld lijkt er op het verhaal van tonzon.
Zal wel, ik heb dat verhaal niet gelezen.
ik ben het er helaas niet mee eens.
ik heb nog nooit gehoord van koude straling.
Ik ook niet. Daarom heb ik het daar ook niet over gehad. Waar haal je dat vandaan?
of als je het er toch over hebt dan is het hooguit het ontbreken van warmte straling.
Ik bedoelde dus dat de vloer WARMTE straalt naar beneden, naar de kruipruimte.
en warme lucht in een grote plastik zak? die is er toch zo uit.
Waar moet die naartoe? De warmte moet naar beneden. Waar gaat warme lucht naartoe? Naar boven. Zolang je maar geen circulatie krijgt. Daar zorgen die kussens voor. Die maken allemaal compartimenten waarin moeilijk een stroming ontstaat.
de beste isolatie ontstaat door een overgang van 1 stof naar een andere stof.
met nog het beste der lucht tussen. (dat is dan weer een extra overgang)
warmte verplaats zich moeilijk van 1 stof naar een andere stof.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar heb je dat gelezen?

Vziw zijn er 3 soorten van warmteverplaatsing: geleiding, straling en convectie.
De geleiding van lucht is van nature zeer laag
De straling wordt teruggekaatst door de glanzende folie
De convectie wordt tegengegaan doordat de kussens stilstaande lucht creëren

Eigenlijk zijn alle isolatiemiddelen gebaseerd op het creëren van stilstaande lucht (of een edelgas, dat gaat nog net iets beter dan een stikstof/zuurstofmengsel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

wat was die link ook alweer om je opbrengst te vergelijken met die van de knmi volgens mij

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

http://siderea.nl/zonne-e...igemnd/lob_vorigemnd.html

[ Voor 34% gewijzigd door antonboonstra op 01-10-2011 10:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

hmm dan vind ik mijn 82% wat laag, mijn opstelling is op zuidoosten gericht, klopt dit wel?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

thalantis schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:00:
hmm dan vind ik mijn 82% wat laag, mijn opstelling is op zuidoosten gericht, klopt dit wel?
Wat bedoel je met 82% :? Op de site van Siderea staan de genormeerde opbrengsten (kWh/kWp). Als er het getal 82 staat, dan betekent dit dat een PV systeem van 2 kWp (2000 Wpiek) (2x82=) 164 kWh heeft opgewekt in die betreffende maand. Daarnaast staan op die site nog geen opbrengsten van september 2011...

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 01-10-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JeroenH schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 09:45:
Hier in Hilversum een opbrengst van 'slechts' 53 kWh/kWp. Met WZW/ONO-ligging niet zo gek.
Dan valt mijn 73,24 kWh/kWp me nog mee. Ook op een WZW dak in Groningen stad.

Ik ben redelijk tevreden, al beginnen 2 bomen van de gemeente met de steeds lager staande zon hinderlijk in de weg te staan... :'(

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Laatst online: 22-09 21:08
Hier in Nijmegen 89,4 kWh/kWp (vorig jaar 80,8 kWh/kWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Laat ik net de hond uit, zijn ze 100m verderop in de straat een PV installatie aan het plaatsen.
Een forumlid uit Enschede toevallig??

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
Klaver 4 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:19:
Dan valt mijn 73,24 kWh/kWp me nog mee. Ook op een WZW dak in Groningen stad.

Ik ben redelijk tevreden, al beginnen 2 bomen van de gemeente met de steeds lager staande zon hinderlijk in de weg te staan... :'(
Bomen zijn ook in mijn geval (mede) de oorzaak van de lage opbrengst. Maar zolang het nog meer oplevert dan ik verbruik, prima...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Huis van piepschuim: epc 0.3 fantastisch concept. Het lijkt ook een stuk makkelijker om het koudebrugvrij en kierdicht te maken, in tegenstelling tot traditionele bouw waar je toch erg afhankelijk blijft van de nauwkeurigheid van de bouwvakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SpiceWorm schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:31:
Huis van piepschuim: epc 0.3 fantastisch concept. Het lijkt ook een stuk makkelijker om het koudebrugvrij en kierdicht te maken, in tegenstelling tot traditionele bouw waar je toch erg afhankelijk blijft van de nauwkeurigheid van de bouwvakker.

[video]
Volgens mij is deze bouwmanier ook nog de helft goedkoper dan de traditionele aanpak.
Geweldig concept!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 11:23

The Wizard

Moderator Mobile
Voor het milieu hoef je het niet te doen, aangezien piepschuim/EPS uit aardolie geproduceerd wordt... :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

antonboonstra schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:03:
[...]

Wat bedoel je met 82% :? Op de site van Siderea staan de genormeerde opbrengsten (kWh/kWp). Als er het getal 82 staat, dan betekent dit dat een PV systeem van 2 kWp (2000 Wpiek) (2x82=) 164 kWh heeft opgewekt in die betreffende maand. Daarnaast staan op die site nog geen opbrengsten van september 2011...
ik bedoelde dus 82 kWh/kWp

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Hier in Glanerbrug ondanks de schaduwwerking van de afgelopen weken toch nog 73.08 kWh/kWp. Net iets boven mijn gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Maar beter dan juli en augusus die ver onder het gemiddelde lagen. Dankzij het goede voorjaar en onddanks dat mijn soladin vervangen moest worden, zit ik tot nu toe op 107% boven het gemiddelde. Daar word ik dan wel blij van :*)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:31:

[video]
Geweldig; die draagkracht geloof ik ook wel als je ziet hoe vast een simpele sateprikker al komt te zitten.

Zou dit trouwens goed vallen in de bouwwereld? Ik neem immers aan dat dit een stuk sneller en goedkoper te bouwen is, en de huizenmarkt staat natuurlijk al zo onder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Ik ben dan benieuwd hoe lang zo'n huis kan blijven staan? Zonlicht (uv) heeft een slechte invloed op aardolie producten. Niet meteen maar wel over een langere tijd.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waar haal je die info vandaan?

Ik vind namelijk dit:
EPS is ongevoelig voor vocht, rotvrij, schimmelbestendig en bestand tegen UV-straling.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Laatst online: 23:51

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Derby schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:33:
Ik ben dan benieuwd hoe lang zo'n huis kan blijven staan? Zonlicht (uv) heeft een slechte invloed op aardolie producten. Niet meteen maar wel over een langere tijd.
Muizen en andere knaagdieren schijnen er ook dolenthousiast over te zijn. >:)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Klaver 4 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 14:07:
[...]

Muizen en andere knaagdieren schijnen er ook dolenthousiast over te zijn. >:)
Absoluut. Dat was ook de reden om de spouw niet te laten vullen met piepschuimkorrels, maar met glaswol vlokken. Dat vinden de muisjes een stuk minder lekker (en muizen hebben we genoeg hier midden tussen de weien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, alle panelen op het oosten liggen er weer op. Enige nadeel, het ligt iets minder mooi dan de vorige keer. Het is verrekte lastig om in je 1tje de dakrails er strak in te krijgen. Het lijkt dan compleet vlak maar in de praktijk zit er wat verloop in. Ik heb nu tussen de 1 en 2cm verloop op sommige plekken. Jammer maar helaas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Vandaag blijft de opbrengst duidelijk achter in vergelijking met de voorgaande dagen. Het is hier echt helemaal windsstil, dus loopt de paneeltemperatuur lekker op.

Met dank aan het knmi, kun je je opbrengst over september een beetje relateren aan het aantal zonuren in jouw regio. Ik zat overigens op 82,92 kWh/kWp.
StationZonurenGemiddelde%
Valkenburg167147114
De Kooy159148107
Schiphol157139113
Berkhout157--
Terschelling155--
De Bilt159138115
Stavoren162--
Lelystad159143111
Leeuwarden155143109
Deelen156134116
Hoogeveen161146110
Eelde157137114
Hupsel161148108
Nieuw Beerta163149109
Twenthe165137120
Vlissingen170153111
Westdorpe170--
Wilhelminadorp169151112
Rotterdam161138117
Cabauw172--
Gilze-Rijen168142119
Herwijnen169149113
Eindhoven170142120
Volkel167--
Arcen160146110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
The Wizard schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:02:
Voor het milieu hoef je het niet te doen, aangezien piepschuim/EPS uit aardolie geproduceerd wordt... :)
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een houtskelebouw i.c.m. strobalen isolatie en afwerking met leem....goede isolatie, natuurlijk bouwmaterialen en een goed binnenklimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar denk je waar cement/beton en steen van wordt gemaakt ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:19:
[...]

Waar denk je waar cement/beton en steen van wordt gemaakt ? ;)
Daarom: houtskeletbouw, strobalen en leem....ecologisch en, mits op een goede manier gebouwd en met het juiste onderhoud, ook erg duurzaam (lees: lange levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

rube schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 16:56:
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een houtskelebouw i.c.m. strobalen isolatie en afwerking met leem....goede isolatie, natuurlijk bouwmaterialen en een goed binnenklimaat
Maar ja, wie levert het hout dan? The New Forests Company? Er zit aan alles een voor en tegen, en 'natuurlijk' is bij mij niet synoniem voor 'beter'.

Ik denk bijv. dat de totale milieubelasting van synthetische stoffen lager is dan natuurlijke stoffen als katoen, wol of leer. Hard kan ik het niet maken, maar vooral katoen heeft enorme hoeveelheden pesticiden en water nodig. Maar er is natuurlijk ook bio-katoen, hennep of bamboe.

Hoe dan ook, 'natuurproduct' wordt bij mij niet automatisch geassocieerd met 'milieuvriendelijk'. Je moet met zoveel aspecten rekening houden, dat het bijkans onmogelijk is het ene als beter te bestempelen dan het andere. Je moet ook totaal verschillende aspecten vergelijken. Wat is slechter voor de planeet: 1 ton CO2 of 5 kg bestrijdingsmiddelen? Wie het weet mag het zeggen. Ik ben vaak geneigd iets van kunststof te kiezen boven een natuurproduct, met name vanwege de verwoestende gevolgen voor onze planeet van geïndustrialiseerde landbouw waar eigenlijk alle 'natuurproducten' gemaakt worden. Daarmee kom je gelijk op de vraag of je het het nog wel natuurproducten mag noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Alles uit de grond is een natuurproduct: kolen, gas, aardolie en Uranium. Een lege, nietszeggende kreet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:34:
Ik heb gisteren een "poor man's" elektriciteitgebruiklogger gebouwd, door een microcontroller en lichtsensor te hangen voor het lampje van onze elektriciteitsmeter te hangen. Als dit lampje 500x geknipperd heeft is er 1 kWh gebruikt. Ik heb wat code geschreven om het aantal knippers per minuut te loggen, en vervolgens maakt gnuplot daar een grafiek van, die ik weer op een webpagina kan zien:
[afbeelding]
Als het iemand interesseert wil ik m'n werk nog wat verder beschrijven / delen.
Freemann schreef op donderdag 29 september 2011 @ 09:51:
[...]

ik ben zeer geinteresseerd in je bouwpakket (zowel hardware- als softwarematig)!
Heb je een componenten (prijs)lijst?
Iemand enig idee hoe ik in contact kan komen met Wintermute. ?

[ Voor 50% gewijzigd door Freemann op 01-10-2011 18:46 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of er een alternatief voor de Wattcher bestaat die niet zo prijzig is? Mag DIY kit zijn en hoeft niet per se draadloos.

Kwam al wel wat schakelingen tegen die de pulsjes tellen van LED's** op/in/van de meter in de meterkast, maar ik heb hier zo'n draaischijfmeter en daar heb ik nog niks voor kunnen vinden, mja niks, http://www.blackanddecker.com/power-tools/EM100B.aspx maar die past niet :P

** http://www.elektor.nl/art...ergy-monitor.227842.lynkx en http://offog.org/code/electricity.html

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 01-10-2011 20:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:45:
[...]
Maar ja, wie levert het hout dan? Er zit aan alles een voor en tegen, en 'natuurlijk' is bij mij niet synoniem voor 'beter'.

Ik denk bijv. dat de totale milieubelasting van synthetische stoffen lager is dan natuurlijke stoffen als katoen, wol of leer. Hard kan ik het niet maken, maar vooral katoen heeft enorme hoeveelheden pesticiden en water nodig. Maar er is natuurlijk ook bio-katoen, hennep of bamboe.

Hoe dan ook, 'natuurproduct' wordt bij mij niet automatisch geassocieerd met 'milieuvriendelijk'. Je moet met zoveel aspecten rekening houden, dat het bijkans onmogelijk is het ene als beter te bestempelen dan het andere. Je moet ook totaal verschillende aspecten vergelijken.
etc.
Schinnen-groen schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 18:22:
Alles uit de grond is een natuurproduct: kolen, gas, aardolie en Uranium. Een lege, nietszeggende kreet dus.
Ja, alles komt (in)direct van de aarde en anders wel uit de ruimte en is dus "natuurlijk", maar dat is niet natuurlijk volgens mijn definitie, ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoelde....

En tuurlijk, alles KAN verkeerd geproduceerd worden en heeft een bepaalde impact. Maar ik zal proberen aan te geven waarom ik denk dat op de manier die ik aangaf je milieuvriendelijk, of althans met een zeer beerkte impact strobalen huizen kunt bouwen.

Hout kan op een duurzaame wijze verbouwd worden en heeft een relatieve korte CO2 cyclus t.o.v. de fossiele brandstoffen zoals kolen, gas, aardolie en dus kunststoffen. Overigens kunnen strobalen huizen ook zonder een houtskeletbouw gebouwd worden, maar vanwege de regelgeving in Nederland is dit vrijwel niet te realiseren (alleen in Den Haag is een tijdelijk paviljoen op deze manier gebouwd). De milieubelasting van goed verbouwd hout als constructiemateriaal lijkt mij altijd nog vele malen lager als het gebruik van bakstenen, staal of beton.
Door slim te construeren kun je overigen zelfs het hout gebruik nog verder minimaliseren door b.v. I-balken te gebruiken.

Stro is een bijproduct van graan met een korte cyclus (jaarlijks). In veel landen wordt stro gebruikt voor kortdurende doeleinden (stalbedekking) of zelfs verbrand. Strobalen kunnen eigenlijk atlijd binnen een straal van 50 km wel gevonden worden en hoeven dus niet ver getransporteerd te worden.
De isolatiewaarde van een strobaal is voldoende om te kunnen voldoen aan de passiefhuis-eis.
Het toepassen van stro voor isolatie van een huis geeft dus een zeer, zeer lage milieubelasting in vergelijking met andere isolatiematerialen en zorgt er tevens voor dat niet veel energie voor koelen/verwarmen benodigs is. Als het huis na b.v. 30, 60 of 100 jaar weer word afgebroken, kan de stro op de composthoop (en ja, daar komt ook CO2 bij vrij, maar het is niet "extra" t.o.v. de natuurlijk krinkloop die wij als mensen wel verstoren door b.v. veel olie te gebruiken in zo'n korte tijd als we nu doen).

Leem kan gewoon op diverse plaatsen in Nederland met de hand gegraven worden. Als je geluk hebt kun je het zelfs rondom je huis vinden, anders moet je iets verder zoeken maar het hoeft niet van heel ver te komen. Het hoeft verder ook niet bewerkt te worden en kan nadat het zijn functie heeft gehad, gewoon teruggeven worden aan de natuur.

Okay, shoot :P Welke bouwmaterialen zouden beter zijn en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@rube.
Het was niet zozeer een opmerking dat de voorgestelde bouwwijze niet deugt. In tegendeel, als ik de mogelijkheden had gehad, dan was dit mijn huis geworden.

Het ging meer over het kapotgekauwde begrip "natuurproduct". Ik word altijd redelijk onpasselijk over de manier waarop dit, in beginsel als milieuvriendelijk bedoelde, begrip wordt verkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 20:59:
@rube.
Het was niet zozeer een opmerking dat de voorgestelde bouwwijze niet deugt. In tegendeel, als ik de mogelijkheden had gehad, dan was dit mijn huis geworden.

Het ging meer over het kapotgekauwde begrip "natuurproduct". Ik word altijd redelijk onpasselijk over de manier waarop dit, in beginsel als milieuvriendelijk bedoelde, begrip wordt verkracht.
aha, nu begrijp ik wat je bedoelde. Ja, inderdaad veel misbruik van het woord "natuurlijk".

Ik ben inmiddels in een aantal strobalenhuizen geweest en heb flink wat boeken en websites verslonden. Ook van andere alternatieve bouwmethoden overigens. Tot nu toe spreekt de strobalenbouw mij het meeste aan en hoop dan ook in de toekomst hiermee aan de slag te kunnen. Maar ik ben altijd nieuwsgierig naar andere ervaringen en/of meningen om te kijken of het nog beter kan. En "beter" is ook in deze een relatief begrip maar betekent voor mij iig een zo laag mogelijk integrale milieubelasting (bouw-gebruik-afbraak), een gezond leefklimaat en niet of nauwlijks hoeven in te leveren op comfort t.o.v. de reguliere bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:29
@raven: the owl. mooi metertje, plaats je op de elektriciteitskabel voor (of na de meter).
raakt alleen van blindstroom in de war.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Het is (volgens het filmpje, niet zelf nagekeken) een afvalproduct van de aardolie-industrie, dus dat valt ook wel mee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe zit het met brandgevaar?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Zal wel meevallen, anders had hij nooit toestemming gekregen dat huis te bouwen en bewonen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Ik ben bijna uit de beslissing over het vervangen van de pomp in mijn CV ketel (Remeha 30c) door een Grundfos Alpha 2. Ik heb gezien dat dat qua aansluiting en ruimte zou passen. De ketel schakelt nu de pomp aan bij warmtevraag en weer uit na 15 minuten nadraaitijd (instelbaar).

Wat denken jullie, zou het erg schadelijk zijn voor de elektronica in de Alpha2 pomp als die steeds aan en uit gezet zal worden?

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Win-win. Je wekt geothermische elektriciteit op en krijgt de lithium voor de batterijen van je elektrische auto er 'gratis' bij.

rube schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 20:50:
En tuurlijk, alles KAN verkeerd geproduceerd worden en heeft een bepaalde impact.

Maar ik zal proberen aan te geven waarom ik denk dat op de manier die ik aangaf je milieuvriendelijk, of althans met een zeer beerkte impact strobalen huizen kunt bouwen.

Hout kan op een duurzaame wijze verbouwd worden en heeft een relatieve korte CO2 cyclus t.o.v. de fossiele brandstoffen zoals kolen, gas, aardolie en dus kunststoffen. Overigens kunnen strobalen huizen ook zonder een houtskeletbouw gebouwd worden, maar vanwege de regelgeving in Nederland is dit vrijwel niet te realiseren (alleen in Den Haag is een tijdelijk paviljoen op deze manier gebouwd). De milieubelasting van goed verbouwd hout als constructiemateriaal lijkt mij altijd nog vele malen lager als het gebruik van bakstenen, staal of beton.

Door slim te construeren kun je overigen zelfs het hout gebruik nog verder minimaliseren door b.v. I-balken te gebruiken.

Stro is een bijproduct van graan met een korte cyclus (jaarlijks). In veel landen wordt stro gebruikt voor kortdurende doeleinden (stalbedekking) of zelfs verbrand. Strobalen kunnen eigenlijk atlijd binnen een straal van 50 km wel gevonden worden en hoeven dus niet ver getransporteerd te worden.
De isolatiewaarde van een strobaal is voldoende om te kunnen voldoen aan de passiefhuis-eis.
Het toepassen van stro voor isolatie van een huis geeft dus een zeer, zeer lage milieubelasting in vergelijking met andere isolatiematerialen en zorgt er tevens voor dat niet veel energie voor koelen/verwarmen benodigs is. Als het huis na b.v. 30, 60 of 100 jaar weer word afgebroken, kan de stro op de composthoop (en ja, daar komt ook CO2 bij vrij, maar het is niet "extra" t.o.v. de natuurlijk krinkloop die wij als mensen wel verstoren door b.v. veel olie te gebruiken in zo'n korte tijd als we nu doen).

Leem kan gewoon op diverse plaatsen in Nederland met de hand gegraven worden. Als je geluk hebt kun je het zelfs rondom je huis vinden, anders moet je iets verder zoeken maar het hoeft niet van heel ver te komen. Het hoeft verder ook niet bewerkt te worden en kan nadat het zijn functie heeft gehad, gewoon teruggeven worden aan de natuur.

Okay, shoot :P Welke bouwmaterialen zouden beter zijn en waarom?
Stro is een restproduct uit de landbouw, zeg maar 'afval'. Perfect. Leem, prima. Hout, daar ben ik over de jaren steeds minder een fan van geworden. Je zegt het zelf al 'kan op een duurzaame wijze verbouwd worden'. Ik zie de laatste tijd tv-reclames van een of ander Indonesisch bedrijf waarin vele vierkante kilometers aan monocultuur van het een of andere (genetisch gemodificeerde?) snelgroeiende ras wordt aangeprezen. Is dat niet de praktijk van hout als grondstof anno 2011? Ik vind het moeilijk dat duurzaam te vinden, want er moest wel veel natuur wijken voor die plantages. Want dat is m.i. de moderne praktijk van hout: het is gewoon een industrieel product.

Maar mijn reactie was niet specifiek daarop gericht, meer in het algemeen bedoeld. Dat mensen tegenwoordig een sterke voorkeur hebben voor 'natuurlijke' producten (wat dat dan ook precies mag zijn, zoals Schinnen-groen al aangaf). Wat ook vooral een emotionele keuze is. Je moet natuurlijk per geval bekijken of het werkelijk beter is. En dan (zoals in het geval van The New Forests Company) ook te maken krijgt met mensenrechten. Hoe moet je dat afwegen tegen milieu-aspecten?

Er is een reden waarom de bouwwereld van biologische materialen is overgestapt op beton, steen en staal. Het is in het algemeen veel minder gevoelig voor aantasting door allerlei schimmels een beestjes. En minder brandgevaarlijk. Als je een huis van hout, stro en leem bouwt moet je oppassen dat je het goed doet. Vochtproblemen met alle ellende van dien liggen altijd op de loer. Als ik hier een paar posts terug lees dat zelfs het goed aansluiten van een paar simpele cv-leidingen problematisch is voor bouwend Nederland, kunnen ze dan zulke huizen bouwen die een eeuw of langer meegaan? Is er iets wat we nu anders doen zodat we zonder problemen terug kunnen naar de bouwwijze van vroeger? Denk je dat huizen van hout, stro en leem net zo goed kunnen zijn als moderne huizen, of moeten we, terwille van het milieu, de nadelen maar op de koop toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Sja, we moeten denk ik sowieso maar niet isoleren, niet electrisch gaan rijden of zonnepanelen maken. De wereld zal er vast niet beter van worden want al die producten maken zoveel kapot... Ik snap trouwens dat het niet genegeerd moet worden in je overweging, maar 5.000 m3 gas per jaar is om en nabij 5000 liter aardolie. Daar kun je flink wat EPS voor maken, het lijkt mij stug als het inzetten van EPS voor de isolatie van je woning energietechnisch niet heel dik uit kan.

Het concept piepschuimhuis wordt nog beter: deze architect (Carsten Schlitt) gebruikt het om zijn aangekochte huis te renoveren naar laagenergiewoning standaard. Aan de buitenkant wordt EPS aangebracht, zo koud op het steen. Dit biedt perspectieven voor na-isolatie van het NL huizenpark!

[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 02-10-2011 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Thyzz schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 14:18:
[...]

Heeft er iemand ervaring met het draaien van de plugwise software via VirtualBox (Oracle) of Parralels? Ik vind het nu met die prijs verlaging en aanbieding mooi om te beginnen alleen heb ik nergens Windows machines draaien, alleen maar Apple Mac.
Bij mij draait Plugwise al bijna twee jaar onder Parallels. Loopt prima. Beetje jammer van de resources van de iMac om Windows altijd te laten draaien (wordt de Mac zo langzaam van) dus ik hoop nog steeds op een Apple versie. Maar qua software loopt het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 11:23

The Wizard

Moderator Mobile
SpiceWorm schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:34:
[...]

Sja, we moeten denk ik sowieso maar niet isoleren, niet electrisch gaan rijden of zonnepanelen maken. De wereld zal er vast niet beter van worden want al die producten maken zoveel kapot... Ik snap trouwens dat het niet genegeerd moet worden in je overweging, maar 5.000 m3 gas per jaar is om en nabij 5000 liter aardolie. Daar kun je flink wat EPS voor maken, het lijkt mij stug als het inzetten van EPS voor de isolatie van je woning energietechnisch niet heel dik uit kan.
Het was ook een luchtige opmerking, vandaar de smiley :). Je kunt domweg geen huis bouwen zonder het milieu (zwaar) te belasten. Je kunt een mooie constructie met hout/stro/leem bedenken, maar het electra netwerk en veel andere leidingen zijn toch weer van koper, wat toch weer gewonnen moet worden.

Je kunt je best blijven doen, we blijven (de komende decennia) in ieder geval nog veel natuurlijke bronnen nodig hebben om te (over)leven. Het kan ook niet anders, zo gaat het al sinds mensenheugenis. Het gaat om de balans.

Ja, EPS is een goed gebruik van aardolie, dat is asfalt ook. En op langere termijn een veel betere investering.

Het blijven interessante discussies om te kijken wat het minst milieubelastend is om een huis te bouwen.

Hout (mits van de juiste plek), stro en leem zijn een goed voorbeeld. Een rieten dak erop en je hebt een karkas van relatief weinig milieubelastende materialen. (even afgezien van heien/fundering waar je in de meeste gevallen toch stenen/beton voor nodig hebt).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
[b]Anne vdr Bom schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:11
.....Er is een reden waarom de bouwwereld van biologische materialen is overgestapt op beton, steen en staal. Het is in het algemeen veel minder gevoelig voor aantasting door allerlei schimmels een beestjes.
De materialen zelf zijn wellicht minder gevoelig voor schimmels en beestjes, maar of dit nu het binnenklimaat (en dus onszelf) ten goede komt waag ik te betwijfelen. Ik zie een huis als een soort 2de huid dat ons beschermt tegen weersinvloeden en ons comfort geeft. Een niet ademde / regulerende huid (zoals beton) lijkt daarbij op een soort regenjas die we heel de dag aan hebben.

De voornaamste reden waarom de "bouwwereld" is overgestapt is volgens mij meer omdat het makelijker is massaal dezelfde huizen te kunnen bouwen en hun winst kunnen maximaliseren.

Bij een goed ontworpen, gebouwd en onderhouden huis zullen schimmels en beestjes geen probleem zijn.
..En minder brandgevaarlijk.
De strobaal is door de compactheid zelfdovend en afgewerkt met leem is heeft het zelfs zeer goede brandwerende eigenschappen. Er zijn diverse rapporten beschikbaar waaruit blijkt dat een strobalenhuis niet brandgevaarlijk is en ruimschoots voldoet aan de gestelde eisen. Een strobaal is niet te vergelijken met los hooi....
Als je een huis van hout, stro en leem bouwt moet je oppassen dat je het goed doet. Vochtproblemen met alle ellende van dien liggen altijd op de loer.
Inderdaad, een huis moet je altijd goed bouwen. Zelfs de "traditionele" huizen, what's in a name, traditionel huizen worden slechts 50-100 jaar op die manier gebouwd, worden naar mijn mening bar slecht gebouwd. Een architect maakt een mooi (subjectief) vormpje en dat word dan op een zo goedkoop mogelijke manier door heel Nederland neergezet dat net kan voldoen aan de EPC eisen. Er word niet gekeken naar positie van het huis, de zon instraling 's winters, dakoverstek tbv zonwering zomers etc.
Nu met passief huizen begint daar iets verandering in te komen, maar dat is zeer marginaal.
Dus wat is goed, wat is slecht? De materialen van "traditionele" huizen zijn minder gevoelig, maar vrijwel alle vochtproblemen bij een strobalenhuis kunnen voorkomen worden door goed te ontwerpen en normaal onderhoud te plegen. Het probleem hierbij is vaak dat architecten en bouwbedrijven niet (meer) bekend zijn met deze bouwmethoden en daardoor vaak niet in staat zijn om op deze manier (goed) te ontwerpen en te bouwen.
Er begint echter verandering in te komen, vooral in Duitsland en Belgie. Waarschijnlijk is dat ook omdat daar veel meer en zelf gebouwd word.
.....kunnen ze dan zulke huizen bouwen die een eeuw of langer meegaan?
Ja, dat kan. De eerste strobalen huizen zijn in Noord Amerika begin 1900 gebouwd en daarvan staan er nog steeds een aantal. Het aantal vakwerkhuizen (met een toch wel vergelijkbare bouwmethode) in Duitsland dat al langer als 100 jaar staat is aanzienlijk.
Wel is onderhoud noodzakelijk....er zijn veel gebouwen van baksteen en beton die de 100 jaar niet halen!
.....Is er iets wat we nu anders doen zodat we zonder problemen terug kunnen naar de bouwwijze van vroeger? Denk je dat huizen van hout, stro en leem net zo goed kunnen zijn als moderne huizen, of moeten we, terwille van het milieu, de nadelen maar op de koop toenemen?
Ja, na het bezoeken van diverse stro balen huizen, lezen van vele boeken en websites ben ik inderdaad van mening dat houtskeletbouw huizen met strobalen isolatie en leem afwerking minstens net zo goed kunnen zijn als "moderne" huizen.
Deze huizen kunnen op verschillende manieren vormgegeven worden, ook strak en modern en voorzien van alle moderne comfort zodat mensen het verschil niet eens merken (of het moet aan het hogere comfort zijn ;) )

Het is ook niet mijn bedoeling om terug te gaan naar de plaggenhutten van 1850. Maar moderne inzichten combineren met goede "oude" bouwmaterialen zullen volgens mij in betere huizen resulteren als 95% van de huizen die nu gebouwd worden.

Een nadeel van strobalen en leem is dat het erg arbeidsintensief is en daarom dus duur om te laten doen. Dit kan echter ook een voordeel worden, mensen kunnen relatief makkelijk zelf gaan bouwen en de materialen zijn een stuk goedkoper als bij "traditionele" bouw. Mensen zijn op die manier goedkoper uit, meer betrokken bij hun huis en kunnen zelf beter onderhoud verrichten.
The Wizard schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 09:05:
[...]
Het was ook een luchtige opmerking, vandaar de smiley :). Je kunt domweg geen huis bouwen zonder het milieu (zwaar) te belasten. Je kunt een mooie constructie met hout/stro/leem bedenken, maar het electra netwerk en veel andere leidingen zijn toch weer van koper, wat toch weer gewonnen moet worden.
Ja, daar zouden "ze" ook nog wat aan moeten doen :P
Hout (mits van de juiste plek), stro en leem zijn een goed voorbeeld. Een rieten dak erop en je hebt een karkas van relatief weinig milieubelastende materialen. (even afgezien van heien/fundering waar je in de meeste gevallen toch stenen/beton voor nodig hebt).
Ja, ook daarvoor heb ik nog geen goed alternatief gevonden. Een voordeel is dat een dergelijk huis vaak met een lichtere fundering (en dus minder materialen) toe kan als "traditioneel" huis, maar het blijft nodig

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 02-10-2011 09:59 . Reden: quotes van en reactie op The wizard toegevoed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mcaklein schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 21:52:
Ik ben bijna uit de beslissing over het vervangen van de pomp in mijn CV ketel (Remeha 30c) door een Grundfos Alpha 2. Ik heb gezien dat dat qua aansluiting en ruimte zou passen. De ketel schakelt nu de pomp aan bij warmtevraag en weer uit na 15 minuten nadraaitijd (instelbaar).

Wat denken jullie, zou het erg schadelijk zijn voor de elektronica in de Alpha2 pomp als die steeds aan en uit gezet zal worden?
Ik heb goede ervaringen met de techneuten van Remeha.
Als je eenmaal door de klantenservice heen bent en de juiste persoon aan de telefoon krijgt zijn ze zeer behulpzaam en ze hebben best veel kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik wil een onderhoudswas gaan draaien op 95 graden met een vaatwassertablet. Moet die in de trommel of in het poederbakje? Ik heb trouwens ook een 70graden eco stand. Ik gok dat de machine het water langer verwarmt op een lagere temperatuur dan 95 graden. Wie weet het antwoord?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er viel me gisteren trouwens nog wat op met mijn nieuwe set die op de 2e steca komt. Ik heb de omvormer al vastgeklikt aan de al bestaande omvormer alleen zitten er nog geen panelen op de nieuwe omvormer dus.

Bij het eraan solderen van de stekkers aan de buitenkant viel me op dat ik een stroomschok kreeg toen ik 1 van beide terminals aanraakte samen met een aluminium dakhaak. Bij het nameten stond er tussen de + en de - richting de omvormer 0V maar tussen de + en een alu dakhaak 132V, overigens ook tussen de - en een dakhaak.

Ik heb meteen de eerste omvormer afgeschakeld en de beide terminals richting de werkende set afgesloten om veilig verder te werken. Iemand enig idee waar die spanning vandaan komt? 132V is geen MPP spanning. Die is 35V bij deze panelen (x3 op de omvormer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PcDealer schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:12:
Ik wil een onderhoudswas gaan draaien op 95 graden met een vaatwassertablet. Moet die in de trommel of in het poederbakje? Ik heb trouwens ook een 70graden eco stand. Ik gok dat de machine het water langer verwarmt op een lagere temperatuur dan 95 graden. Wie weet het antwoord?
Als je in een lege trommel wast kan je dat ding gewoon in de trommel mikken. De reden waarom je wasbollen of bakjes gebruikt is zodat het wasmiddel niet rechtstreeks op je kleren komt en vervolgens erin trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:18:
[...]

Als je in een lege trommel wast kan je dat ding gewoon in de trommel mikken. De reden waarom je wasbollen of bakjes gebruikt is zodat het wasmiddel niet rechtstreeks op je kleren komt en vervolgens erin trekt.
Jou zocht ik al op irc :)

Kan trouwens wel meteen wc-/douchematten er bij doen. Wel zo veel duurzamer :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BarryH schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 21:14:
@raven: the owl. mooi metertje, plaats je op de elektriciteitskabel voor (of na de meter).
raakt alleen van blindstroom in de war.
"Locate your electricity meter and clip the sensor to the live incoming mains cable, between the meter and fusebox. The sensor does not make an electrical connection and will not damage or break the cable."

Dat past ook niet volgens mij :P
http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-10-02_11-18-48.jpg

edit: what the... 2 maanden terug beweerde de Essent verbuiksmanager dat we ~€400 terug zouden krijgen, vorige maand €370 en nu (2 weken sinds die €370) nog geen €300. :?
Enigste verschil in die periode is de tv, die wat we nu hebben verbruikt tussen de 2 en 3 keer zoveel als de vorige als die aanstaat, standbyverbruik niet meetbaar, maw <1w. Maar dat dat zoveel scheelt lijkt me sterk :?

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 02-10-2011 12:24 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 16:59
Dacht ik toch echt twee weken geleden dat ik mijn WKK kon aanzetten, is het buiten +20 graden >:)

Ik heb een andere vraag: Ik wil een onderzoek doen naar historische energieprijzen (levering aan de consument). We weet een plek/website waar ik de energieprijzen vanaf 2008 kan downloaden (bij voorkeur zoveel mogelijk Energie leveranciers). Ik heb gemerkt dat de leveranciers maar beperkt tot niet de informatie verschaffen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Niets duurzaams aan deze vraag, maar hoe overleeft de kruipruimte met eps van een modern huis een brand in de woning?
Er zit een dikke laag beton tussen. Is dat voldoende om brand niet naar beneden over te aten slaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 26-09 08:55
sjeemig... net even naar de paneeltjes wezen kijken, er ligt een dikke laag stof op, volgens mij mis ik zo 20% vermogen. Het wordt tijd voor een regenbui!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Raven schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:21:
[...]

"Locate your electricity meter and clip the sensor to the live incoming mains cable, between the meter and fusebox. The sensor does not make an electrical connection and will not damage or break the cable."

Dat past ook niet volgens mij :P
http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-10-02_11-18-48.jpg

edit: what the... 2 maanden terug beweerde de Essent verbuiksmanager dat we ~€400 terug zouden krijgen, vorige maand €370 en nu (2 weken sinds die €370) nog geen €300. :?
Enigste verschil in die periode is de tv, die wat we nu hebben verbruikt tussen de 2 en 3 keer zoveel als de vorige als die aanstaat, standbyverbruik niet meetbaar, maw <1w. Maar dat dat zoveel scheelt lijkt me sterk :?
Heb jij geen hoofdschakelaar?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren was ik bij een vriend in Arnhem die een woning uit de jaren 30 heeft die in de oorlog schade heeft opgelopen. Toen hij informeerde naar spouwmuurisolatie werd hem verteld dat dat niet kon, omdat er puin in de spouw zit en hij dan last van vochtdoorslag zou krijgen als hij die spouw ging isoleren. Is dit een bekend verhaal en is daar geen oplossing voor?

Woodski schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:55:
Niets duurzaams aan deze vraag, maar hoe overleeft de kruipruimte met eps van een modern huis een brand in de woning?
Er zit een dikke laag beton tussen. Is dat voldoende om brand niet naar beneden over te aten slaan ?
Ik neem aan dat er ergens in die dikke laag beton een houten kruipluik zit en dat de brand daardoor dus naar beneden over kan slaan.

JeroenH schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:38:
...Ook bijzonder om te zien dat het relatief vochtig is bij ons in huis. Sinds 17 juli logt de Sense temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, en de laatste is gemiddeld 74% - met uitschieters naar wel 80%. Iemand een idee of dat erg is? Ik lijk er verder geen last van te hebben, maar ik dacht dat 50-60% normaal was.
Voor mensen met een huisstofmijtallergie is het belangrijk dat de luchtvochtigheidsgraad onder de 50% blijft. Ik heb slechte ervaringen met een digitale hygrometer en heb daarom een haarhygrometer.

Het concept piepschuimhuis wordt nog beter: deze architect (Carsten Schlitt) gebruikt het om zijn aangekochte huis te renoveren naar laagenergiewoning standaard. Aan de buitenkant wordt EPS aangebracht, zo koud op het steen. Dit biedt perspectieven voor na-isolatie van het NL huizenpark!
In Duitsland wordt buitengevelisolatie al veelvuldig toegepast. Wij willen dit ook gaan aanbrengen, maar helaas wil 1 persoon in ons rijtje niet meedoen. Door recentelijke ontwikkelingen bij de gemeente wordt de kans echter steeds groter dat we het toch individueel mogen doen (en dan doet minimaal 1 buurman ook mee). Nog even duimen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:31:
[...]

Heb jij geen hoofdschakelaar?
Jawel, de meest rechtse van die 4 knoppen.

[ Voor 64% gewijzigd door Raven op 02-10-2011 12:32 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Raven schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:31:
[...]

Jawel, de meest rechtse van die 4 knoppen.
Ah, die zag ik voor aadlekschakelaar aan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 25-09 16:28
c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:43:
[...]

Ah, die zag ik voor aadlekschakelaar aan.
Dat is het ook... Onder een bepaald aantal eindgroepen is een hoofdschakelaar ook niet verplicht. Hoeveel? Geen idee, daar weet iemand anders vast wel een antwoord op. Met mijn 16 groepen moest het wel (en wilde ik het ook).

[ Voor 36% gewijzigd door kockie op 02-10-2011 12:50 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dat is niet hetzelfde als een hoofdschakelaar... Waarvan ik dacht dat die verplicht zou zijn in elke meterkast.

[ Voor 15% gewijzigd door Gé Brander op 02-10-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 25-09 16:28
c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:50:
[...]

Dat is niet hetzelfde als een hoofdschakelaar...
Dat zeg ik.... aardlek, of beter gezegd differentiaalschakelaar != hoofdschakelaar

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:S
Wat is het verschil dan? Ik dacht ook dat de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar hetzelfde waren :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Raven schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:52:
Wat is het verschil dan? Ik dacht ook dat de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar hetzelfde waren :P
Met een hoofdschakelaar zet je je volledige groepenkast zonder spanning/stroom. Maar het zou dus inderdaad zo kunnen zijn dat het met drie automaten niet verplicht is. Geen idee.

Je hebt wel weinig automaten/groepen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 19:33
De eerste vraag die bij mij opkomt als ik kijk naar het filmpje "Huis van piepschuim" .
Is het niet heel erg simpel om in te breken in zo huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
daar kom je echt niet zo snel doorheen.
buiten kant is 2 cm cement-stuc dan 10 cm eps en dan gips-stuc.
je moet met een flinke houweel tekeer gaan om er door te komen.
een baksteen door de ruit is simpeler.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:52:
Als ik het mij goed herinner: een aardlekschakelaar kijkt of er evenveel stroom in je huis loopt als er uitloopt. Als jij je vinger in het stopcontact steekt, en stroom door jou naar de aarde loopt, zou de aardlekschakelaar uit moeten gaan (en mag jij hem dankbaar zijn).
Freemann schreef op donderdag 29 september 2011 @ 09:51:
ik ben zeer geinteresseerd in je bouwpakket (zowel hardware- als softwarematig)!
Heb je een componenten (prijs)lijst?
Ik gebruikte een XMega XPlained bord met een microcontroller, kostte $30. Daar zat toevallig een lichtsensor op. Het kan veel eenvoudiger, maar het was iets dat ik had liggen. Verder een klein printje met IC en wat condensatoren dat de spanningen die de microcontroller gebruikt omzet naar spanningen die de seriële port van mijn server begrijpt, zodat ze met elkaar kunnen praten. Maar eigenlijk zou ik me wat schuldig voelen als jij gaat investeren om hetzelfde na te bouwen: mijn opstelling is een hack, een totaal niet robuuste touwtjes en plakbandconstructie voor de aardigheid, die ieder moment in de soep kan lopen. Bijvoorbeeld: de gevoeligheid van de knippersensor heb ik zo geprutst dat hij voor mijn meterkastlampje werkt, geen idee of ie het voor andere doet. Wees gewaarschuwd.

Ik ben van plan een webpagina te maken met wat foto's, de hardware en code. Alleen heb ik de pech nogal ziek te zijn, morgen krijg ik een behandeling waar ik waarschijnlijk een week ziek van ben, dus het duurt nog even. Je kunt me evt. mailen op a.ppelflap apestaart xs4all.nl.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Sinds 22 juli panelen op het dak liggen, en het geeft wel heel grote verschillen qua zonnige dagen of regen dagen. Maar over het algemeen tevreden. Nu nog even de gemeente zover krijgen dat de bomen die nu aan het eind van de dag de zon wegnemen op mijn setje zo snel mogelijk korter te snoeien, dat doen ze elke zoveel jaar en dat is nu wel nodig :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/420UqUOjMesUDVsEjb4KwS9Q/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cvb7GdppIi5twMTyVY9bBLKh/medium.png

[ Voor 13% gewijzigd door Gé Brander op 02-10-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Als goed alternatief voor de wattson is denk ik sparqel de opvolger van enymate. Als het goed is wordt die deze maand uitgebracht. Zodra ik hem heb ontvangen zal ik er ook een review op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[video]
Zag je dat metselwerk? Is dit een oud huis uit die 'goeie ouwe tijd' toen er nog echte vakmensen bestonden?

Overigens heb ik het buitenlangs isoleren van een huis met schuim en daarover een stuclaag al 30 jaar geleden gezien. Ik vraag me trouwens af waarom ze piepschuim gebruiken en geen drukvaster materiaal zoals xps.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
De materialen zelf zijn wellicht minder gevoelig voor schimmels en beestjes, maar of dit nu het binnenklimaat (en dus onszelf) ten goede komt waag ik te betwijfelen. Ik zie een huis als een soort 2de huid dat ons beschermt tegen weersinvloeden en ons comfort geeft. Een niet ademde / regulerende huid (zoals beton) lijkt daarbij op een soort regenjas die we heel de dag aan hebben.
Hier moet je me even helpen. 'Binnenklimaat', 'ademen', 'tweede huid' zeggen mij niet zoveel zonder exact aan te geven wat er nu beter is aan het binnenklimaat van een strobalenhuis. Lagere vochtigheid? Hogere vochtigheid? Minder CO2? Meer zuurstof? Andere gassen? Wat is precies het verschil met een betonnen huis? Is het meetbaar, of is het subjectief?
De voornaamste reden waarom de "bouwwereld" is overgestapt is volgens mij meer omdat het makelijker is massaal dezelfde huizen te kunnen bouwen en hun winst kunnen maximaliseren.
De winst wordt toch wel gemaximaliseerd, dus als een huis duurder is om te bouwen wordt dat gewoon aan de klant doorberekend. De vraag is of de huizenkoper dat kan en wil betalen.
De strobaal is door de compactheid zelfdovend en afgewerkt met leem is heeft het zelfs zeer goede brandwerende eigenschappen. Er zijn diverse rapporten beschikbaar waaruit blijkt dat een strobalenhuis niet brandgevaarlijk is en ruimschoots voldoet aan de gestelde eisen. Een strobaal is niet te vergelijken met los hooi....
Duidelijk.
Inderdaad, een huis moet je altijd goed bouwen. Zelfs de "traditionele" huizen, what's in a name, traditionel huizen worden slechts 50-100 jaar op die manier gebouwd, worden naar mijn mening bar slecht gebouwd. Een architect maakt een mooi (subjectief) vormpje en dat word dan op een zo goedkoop mogelijke manier door heel Nederland neergezet dat net kan voldoen aan de EPC eisen. Er word niet gekeken naar positie van het huis, de zon instraling 's winters, dakoverstek tbv zonwering zomers etc.
Nu met passief huizen begint daar iets verandering in te komen, maar dat is zeer marginaal.
Dus wat is goed, wat is slecht? De materialen van "traditionele" huizen zijn minder gevoelig, maar vrijwel alle vochtproblemen bij een strobalenhuis kunnen voorkomen worden door goed te ontwerpen en normaal onderhoud te plegen.
Sommige van de problemen die je noemt hebben weinig met materiaalkeuze te maken en kun je dus ook verkeerd doen bij een strobalenhuis. Ik ben bang dat als de bouwwereld massaal overstapt op hout/stro/leem, dat veel van de problemen die je noemt ook weer de kop opsteken. Er zal daarvoor een fundamentele verandering in onze samenleving moeten plaatsvinden. Dus de bouwers moeten oog krijgen voor details, de burgers moeten kritisch worden en de overheid moet de juiste voorwaarden scheppen. Dat zie ik wel gebeuren, maar het gaat heeeel langzaam.
Wel is onderhoud noodzakelijk
Een 'traditioneel' huis met kunststof kozijnen en tespa boeidelen etc, is zo goed als geheel onderhoudsvrij. De enige dingen die ik kan bedenken zijn de cv-ketel en balansventilatie die een jaarlijkse schoonmaakbeurt nodig hebben. Wat is er voor extra onderhoud/inspectie nodig aan een stobalenhuis?
....er zijn veel gebouwen van baksteen en beton die de 100 jaar niet halen!
Maar dat is meestal niet omdat ze het einde van de technische levensduur bereikt hebben. Ze zijn gewoon 'niet meer van deze tijd'.
Het is ook niet mijn bedoeling om terug te gaan naar de plaggenhutten van 1850. Maar moderne inzichten combineren met goede "oude" bouwmaterialen zullen volgens mij in betere huizen resulteren als 95% van de huizen die nu gebouwd worden.
Waarbij een belangrijke factor is dat op dit moment elk strobalenhuis een individueel project is dat heel bewust door de opdrachtgever en bouwer wordt neergezet. Dat biedt veel meer aandacht voor details. En die opdrachtgever heeft over het algemeen een veel ruimer budget tot zijn beschikking dan de gemiddelde Nederlander. Zodra strobalenhuizen in groten getale gebouwd gaan worden, zul je dezelfde problemen weer terug zien komen.
Een nadeel van strobalen en leem is dat het erg arbeidsintensief is en daarom dus duur om te laten doen. Dit kan echter ook een voordeel worden, mensen kunnen relatief makkelijk zelf gaan bouwen en de materialen zijn een stuk goedkoper als bij "traditionele" bouw. Mensen zijn op die manier goedkoper uit, meer betrokken bij hun huis en kunnen zelf beter onderhoud verrichten.
Maar dan moeten ze wel goed weten wat ze doen, want een fout is snel gemaakt. Je zegt dat bouwbedrijven al niet meer de kennis hebben om zulke huizen te bouwen, hoeveel teminder dan de gewone burger! Is dat geen 'recipe for disaster', mensen zonder gedegen achtergrond zelf hun huis laten bouwen met materialen waarbij het juist zo belangrijk is om goed te weten wat je doet?

Dat het milieuvriendelijker is, dat geloof ik absoluut. Dat alleen al is een zwaarwegende reden om een dergelijke bouwwijze te prefereren. En mijn angst voor beestjes en brand en andere gevaren zal overdreven zijn. Of het betere huizen oplevert kan ik niet zeggen. Ik vind het moeilijk de individuele projecten van strobalenhuizen te vergelijken met een doorsnee Vinex-huisje.

En dan zit ik met nog een vraag: hoe hoog kun je bouwen? Is het realistisch om een flatgebouw op die manier te bouwen. Of een kantoortoren van 15 verdiepingen? Zijn daar andere milieuvriendelijke oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

Met een hoofdschakelaar zet je je volledige groepenkast zonder spanning/stroom. Maar het zou dus inderdaad zo kunnen zijn dat het met drie automaten niet verplicht is. Geen idee.

Je hebt wel weinig automaten/groepen dan.
De aardlekschakelaar doet dat toch ook?

Inderdaad, een voor woon+achterkamer (is nu 1 grote kamer, zat paar bewoners terug een wand tussen), een voor kelder/keuken/wc/schuur en een voor slaapkamers/badkamer/zolder.
Dat gaf af en toe nog wel eens problemen, maar nu we er op letten niet zoveel tegelijk aan te zetten in de keuken niet meer.
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 13:19:
[...]

Als ik het mij goed herinner: een aardlekschakelaar kijkt of er evenveel stroom in je huis loopt als er uitloopt. Als jij je vinger in het stopcontact steekt, en stroom door jou naar de aarde loopt, zou de aardlekschakelaar uit moeten gaan (en mag jij hem dankbaar zijn).
En de hoofdschakelaar is puur en alleen een schakelaar om het huis zonder stroom te zetten? Dat kan de aardlekschakelaar namelijk ook.
silvester6 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 14:14:
Als goed alternatief voor de wattson is denk ik sparqel de opvolger van enymate. Als het goed is wordt die deze maand uitgebracht. Zodra ik hem heb ontvangen zal ik er ook een review op geven.
Wordt die net zo duur is als de Enymate? Is namelijk meer dan de Wattcher.
edit: dacht dat Wattson verkeerd geschreven was, blijkt dus iets anders dan de wattcher te zijn. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 02-10-2011 15:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik meen dat het idee was dat je je huis met maximaal twee handelingen spanningsvrij moet kunnen maken. Met twee sets groepen ieder achter een aardlekschakelaar zit je dus goed. Maar komt daar nog een losse groep of een extra aardlekschakelaar bij, dan red je het niet meer en moet je een hoofdschakelaar aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Raven schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 14:48:
[...]

De aardlekschakelaar doet dat toch ook?
Inderdaad. Dat doet hij.Hieronder mijn meterkast indeling. Per vier automaten heb ik één aardlekschakelaar. Voor de teruglevering van mijn PV installatie nog een extra automaat met aardlekschakelaar. Als ik nu mijn hoofdschakelaar omzet, is ook echt alles uit. Maar zie reactie hierboven. In geval van nood, heb ik aan één handeling genoeg in plaats van drie.
Meterkast
Inderdaad, een voor woon+achterkamer (is nu 1 grote kamer, zat paar bewoners terug een wand tussen), een voor kelder/keuken/wc/schuur en een voor slaapkamers/badkamer/zolder.
Dat gaf af en toe nog wel eens problemen, maar nu we er op letten niet zoveel tegelijk aan te zetten in de keuken niet meer.

[...]

En de hoofdschakelaar is puur en alleen een schakelaar om het huis zonder stroom te zetten? Dat kan de aardlekschakelaar namelijk ook.
In jouw geval met je drie automaten wel ja. Maar dan moeten ze ook wel via de aardlekschakelaar aangesloten zijn. Heb je dat al eens gecontroleerd?
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okay.

Uhm, het huis heeft wel eens helemaal zonder stroom gezeten nadat de aardlek inschakelde, dus dan lijkt mij dat het wel goed aangesloten is + de hele zaak is een paar jaar geleden nog helemaal nagekeken, waarbij de stroom er even af moest wat met de aardlek werd gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 02-10-2011 15:09 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 15:05:
Okay.

Uhm, het huis heeft wel eens helemaal zonder stroom gezeten nadat de aardlek inschakelde, dus dan lijkt mij dat het wel goed aangesloten is + de hele zaak is een paar jaar geleden nog helemaal nagekeken, waarbij de stroom er even af moest wat met de aardlek werd gedaan.
In dat geval fungeert de aardlekschakelaar bij jou dus ook als hoofdschakelaar, niet helemaal netjes, maar het scheelt een schakelaar en slijtende onderdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Woodski schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:55:
Je hebt kans dat het EPS (net als bij het piepschuimen huis) brandvertragend is behandeld. Dan wil het niet branden en dooft het per direct nadat je het in de vlammen hebt gehouden. Je kan dat als experiment natuurlijk proberen, maar neem het stuk eps wel mee naar buiten ;)
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:31:
Gisteren was ik bij een vriend in Arnhem die een woning uit de jaren 30 heeft die in de oorlog schade heeft opgelopen. Toen hij informeerde naar spouwmuurisolatie werd hem verteld dat dat niet kon, omdat er puin in de spouw zit en hij dan last van vochtdoorslag zou krijgen als hij die spouw ging isoleren. Is dit een bekend verhaal en is daar geen oplossing voor?
Ja, dat klinkt mij bekend in de oren. Door het puin is de isolatie onderbroken en heeft dus een 'bovenkant' waarlangs het vocht getransporteerd kan worden naar het binnenblad. Wellicht kan er aan de buitenkant geïsoleerd worden zoals je zelf van plan bent? Of heeft dat geen zin als de spouw zelf niet geïsoleerd is? Wel kan je natuurlijk beide doen: en de spouw isoleren en EPS aan de buitenkant, al zal dat geen goedkope oplossing zijn, maar wel verreweg de best isolerende. Het EPS aan de buitenkant in combinatie met een afwerklaag voorkomt dat je buitenblad nat wordt. Wellicht een rare oplossing; maar kun je het bestaande buitenblad niet afwerken met een waterdichte laag, zodat het niet uitmaakt dat er puin in de spouw zit?
In Duitsland wordt buitengevelisolatie al veelvuldig toegepast. Wij willen dit ook gaan aanbrengen, maar helaas wil 1 persoon in ons rijtje niet meedoen. Door recentelijke ontwikkelingen bij de gemeente wordt de kans echter steeds groter dat we het toch individueel mogen doen (en dan doet minimaal 1 buurman ook mee). Nog even duimen dus.
Leuk! Wil je ons op de hoogte houden? Vind het erg interessant :)
Anne vdr Bom schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 14:15:
Zag je dat metselwerk? Is dit een oud huis uit die 'goeie ouwe tijd' toen er nog echte vakmensen bestonden?

Overigens heb ik het buitenlangs isoleren van een huis met schuim en daarover een stuclaag al 30 jaar geleden gezien. Ik vraag me trouwens af waarom ze piepschuim gebruiken en geen drukvaster materiaal zoals xps.
Ja dat metselwerk is om te huilen. Wellicht veroorzaakt door een verzakking of verschuiving van het een of ander, in combinatie met specie uit de crisisjaren.

Als de techniek al 30 jaar bestaat, waarom is dit dan niet dé oplossing om het NL huizenbestand te renoveren naar passiefhuis / lageenergiewoning standaard? Hoe we een nieuwbouwhuis passief moeten maken is wel bekend, maar een bestaande woning renoveren is des te moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Daarbij mag in een woning niet alles achter 1 aardlek zitten volgens de nen1010. het aantal groepen moet verdeeld zijn over minimaal 2 aardlek schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik heb plannen om de oude garage deuren te gaan vernieuwen. Ze zijn flinterdun en veel luchtlekkage. Er is nu een loopdeur en een kanteldeur.
Totaal 3,20m bij 2,10m. Ik wil goede isolatie en geen tocht, en twee openslaande garage deuren. De loopdeur komt dan te vervallen door een vast paneel.
Ervaringsdeskundigen hier aanwezig? Graag tips. Ik heb al een aantal offertes ontvangen.
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/2421/dsc04086g.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 02-10-2011 18:39 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gasschuif schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 18:36:
Ik heb plannen om de oude garage deuren te gaan vernieuwen. Ze zijn flinterdun en veel luchtlekkage. Er is nu een loopdeur en een kanteldeur.
Totaal 3,20m bij 2,10m. Ik wil goede isolatie en geen tocht, en twee openslaande garage deuren. De loopdeur komt dan te vervallen door een vast paneel.
Ervaringsdeskundigen hier aanwezig? Graag tips. Ik heb al een aantal offertes ontvangen.
[afbeelding]
Zijn de openslaande deuren een must? Zoniet kun je overwegen om deze deuren te isoleren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Erasmo schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:01:
[...]

Zijn de openslaande deuren een must? Zoniet kun je overwegen om deze deuren te isoleren.
De openslaande deuren zijn inderdaad een must, daar de fietsen niet goed door de loopdeur gaan. De deuren zijn beide al voorzien van 3 cm polystyreen aangebracht aan de binnenzijde. Er komt echter veel tocht door de kanteldeur. Hij is uit 1972, en heeft zijn tijd uitgediend.

Iets anders: Vanmorgen Plugwise2.20 (20111001.0) opgehaald uit de plugwise server, draait goed, sens en circles komen goed binnen. Sense grafiek stopt nu zonder lijn naar de X -as. Echter als de muispijl op de sense grafiek staat kloppen de waardes (temp/RV) niet. Ben ik de enigste?

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 02-10-2011 19:50 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 138 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.