Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.827 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

SunshineCompany schreef op maandag 19 september 2011 @ 09:25:
[...]

Beste Jesse,
[...]

Vriendelijke groet,
Luuk
Het lijkt mij beter klant/leverancier correspondentie niet hier te voeren. Bovendien zou het jullie sieren om de klant direct zelf te informeren over een vertraging in de offerte samenstelling vanwege nieuwe prijzen/producten. Als het toch langer duurt dan verwacht, geef je dat ook door. Eventueel kun je er voor kiezen de end of life producten wel in de offerte te zetten en later de nieuwe.

Dat heet klantenservice en geloof me, de klant is dan onder de indruk van jullie professionalisme :)

[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 19-09-2011 10:08 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op maandag 19 september 2011 @ 09:55:
[...]

Inderdaad; en dan weet je ook waarom dat zo goedkoop 'kan', zie Cafe Del Mar in "Duurzame Energie deel 18"

Goedkoop is duurkoop, en dan doel ik niet op de kwaliteit, maar wel dat iemand op deze planeet er de rekening voor betaald. Erg lastig, ik weet zelf ook niet goed wat ik er mee aan moet.
O ja? Wat heb jij op je dak liggen dan?
Wat nu een prijs is waarbij je denkt dat er wel ergens externe kosten zijn is morgen gewoon de standaard prijs, net zoals dat ging tussen gisteren en vandaag. Zeker bij een product als dit.

Dat Jinko z'n bedrijfshuishouding niet op orde heeft staat daar los van.
Ik vat dat meer op als een kat in het nauw. Roofbouw op de toekomst past alleen in een plaatje waarbij er geen morgen is.
Edit: Het staat nog niet eens vast dat Jinko het ook daadwerkelijk de oorzaak is overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:27:
[...]

O ja? Wat heb jij op je dak liggen dan?
Wat nu een prijs is waarbij je denkt dat er wel ergens externe kosten zijn is morgen gewoon de standaard prijs, net zoals dat ging tussen gisteren en vandaag. Zeker bij een product als dit.
Suntech, waarvan ik ook geen idee heb hoe 'zuiver' dit is. Het is jammer dat PV zo zwaar onder de TVT-jacht lijdt, terwijl het juist een duurzaam product zou moeten zijn. Niet alleen voor ons, die ervan profiteren, maar ook degene die ze in elkaar zetten. Ik let er bij mijn kleding bijv. wel op; alleen is het daarvan nu al makkelijker te controleren dmv keurmerken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Het vervangen van de filters heb ik nu voor het eerst sinds februari gedaan.
Je wilt ze echt niet uitspoelen zo vies als ze zijn.
De ingaande filters moet je om de 50.000 kuub vervangen. Dat zit tussen de 18 en 24 maanden.
De uitgaande filters moet je om de 2 tot 2.5 jaar vervangen.
Je hebt ook minder stof etc. in je huis.
Ik ben er nog steeds blij mee en ben zeer benieuwd hoe het apparaat zich deze winter gaat gedragen.
styno schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:40:
Zo'n Climarad is interessant voor mij (begin jaren 80 hoekwoning) omdat er alleen een ventilatie rooster in de keuken achterin de woning zit en verder een klapraam aan de voorkant van de woning welke zelden open gaat in de winter. Sturing op CO2 en luchtvochtigheid zonder kouval lijken me een goede aanvulling.

Maar wat ik nog niet heb kunnen vinden is de levensduur van de filters. Er zitten vziw twee filters in die ruwweg elk jaar vervangen moeten worden. Kunnen deze filters gewassen worden of zijn ze voor eenmalig gebruik? Een setje nieuwe filters lijkt zo'n 30 a 40 euro te kosten, wat een groot deel van de besparing op stookkosten weer teniet doet...

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb de jaarafrekening van E-on ontvangen.
Door alle verhalen op dit forum heb ik ongeveer om de 2 maanden mijn meterstanden telefonisch doorgegeven.
Wat blijkt nu?

Ik krijg 450 euro terug, maar..... mijn teruglever standen worden niet vermeld in de jaarafrekening!
Tijd om verhaal te halen!
to be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Wordt het niet verrekend met de beginstand die je door hebt gegeven? Zo werkt Electrabel namelijk wel.

Voorbeeld:
Beginstand: 1200
Teruggeleverd: 200

Beginstand nieuw: 1400.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

.. om het de burger makkelijk te maken.

Slecht beleid van de overheid. Hierdoor snapt de gemiddelde burger er geen snars van.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mike70 schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:53:
Het vervangen van de filters heb ik nu voor het eerst sinds februari gedaan.
Je wilt ze echt niet uitspoelen zo vies als ze zijn.
De ingaande filters moet je om de 50.000 kuub vervangen. Dat zit tussen de 18 en 24 maanden.
De uitgaande filters moet je om de 2 tot 2.5 jaar vervangen.
Je hebt ook minder stof etc. in je huis.
Ik ben er nog steeds blij mee en ben zeer benieuwd hoe het apparaat zich deze winter gaat gedragen.
Kun je nog wat meer erover zeggen? Op welke stand staat hij en hoe veel lawaai maakt hij dan (komt het boven het omgevingsgeluid uit), merk je de extra luchtstroom in de omgeving van de radiator ook en waar zijn filters te krijgen? Bedankt!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
The Wizard schreef op maandag 19 september 2011 @ 12:55:
Wordt het niet verrekend met de beginstand die je door hebt gegeven? Zo werkt Electrabel namelijk wel.

Voorbeeld:
Beginstand: 1200
Teruggeleverd: 200

Beginstand nieuw: 1400.
nee helaas niet.
Daarnaast zijn ze opeens al mijn handmatig 2 maandelijks doorgebelde standen kwijt ?
Ik weet zeker dat ze op enig moment in hun systeem mijn meterstanden hebben gehad omdat ik dat heb nagevraagd (controle op eerder gemelde meterstanden).

Ik heb met iemand gesproken en die vertelde mij dat bij hun niet bekend was dat ik teruglever. Ik zei dat dit absoluut onmogelijk is omdat ik het zelf meerdere malen heb doorgegeven (heb data genoemd).
Ja maar zei ze, we hebben de melding niet van de netbeheerder gehad.
Ik heb om namen gevraag en geeist dat ze mij terugbellen nadat ze met de netbeheerder hebben gesproken.
Ben blij dat ik bij Greenchoice zit sinds vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 26-09 12:47
Goed nieuws vanuit België: de prijs van elektriciteit zal waarschijnlijk dalen. Niet omdat bepaalde activiteiten uitbesteed worden naar ontwikkelingslanden, maar omdat politici minder commisies zullen mogen vangen.
(bron)

Recent (2011) is de energieprijs in Vlaanderen met 30 tot 50% gestegen.
Reden1: De subsidies voor zonnepanelen waren te hoog en waren zo populair, dat de netbeheerders (die de subsidies uitbetalen) de beheersprijs fors hebben moeten optrekken om nog uit de kosten te raken.
Reden2: Er wordt in België te weinig geeïnvesteerd in elektriciteitsproductie. Dat maakt dat we veel elektriciteit importeren, voornamelijk vanuit Duitsland en Frankrijk. Elektriciteit vanuit Frankrijk passeert langs de provincie West-Vlaanderen waar het bestaande hoogspanningsnet totaal niet toereikend is voor zo'n massale import. Om dat op te vangen, zijn er investeringen in hoogspanningslijnen, waardoor de hoogspanningsvergoeding dit jaar ook gestegen is.
Reden3: De prijs van de elektriciteit zelf is ook gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zie 3 redenen voor stijging.. maar wat zijn de redenen voor daling? Klinkt meer als een goedkope publiciteitsstunt. Makkelijk scoren natuurlijk, roepen dat politici minder bonussen krijgen, en dat de burger dit weer terugkrijgt.

Stijging is juist goed voor de PV markt.. en voor duurzaamheid. Pas als mensen 't in de portemonnee voelen gaan ze nadenken, tenminste, 't gros dan.

Weet iemand wat 't vastrecht is voor een gas-aansluiting? Net iemand aan de lijn (12.000 kWh / jaar) met een warmtepomp, en gebruikt alleen gas om op te koken. Lijkt me rendabel om even van kookplaat te wisselen..?

[ Voor 22% gewijzigd door SunshineCompany op 19-09-2011 14:49 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Zijn daar eigenlijk cijfers over bekend wat een gemiddelde gas koker verbruikt per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ Sunshine Company
Ik ben het eens met de stelling dat hoge prijzen leiden tot bewustere omgang met.
In dit geval is het goed, vind ik :), om volgende redenen:
- mensen nodeloos geld uit de zakken kloppen, vind ik niet per sé "duurzaam". Als ik meer geld overhoud, kan ik meer investeringen doen. In 2011 zal ik ongeveer €550 betalen voor mijn elektriciteit, in 2012 zal ik ongeveer €750 betalen voor mijn elektriciteit (aangenomen dat het verbruik hetzelfde is). Dat is €200 minder om te investeren. Een boterham minder zal ik er niet van eten, maar leuk is anders :).
- als grondstoffen schaarser worden, dan moet dat in de prijs zitten. Maar als je belastingen wil heffen, noem dat dan belastingen en niet "billijke vergoeding" of "dividend".
- het geeft aan dat elektriciteisprijs niet enkel gestegen is door de zonnepanelen (die perceptie leeft bijzonder hard, en wordt nauwelijks bijgesteld door de pers).

@ Crazyanz
Hangt af van het type "koker" en type "kok". Er zijn mensen die een pot met bodem 22 op een gasbek voor potten >24 zetten. Daar wil je het verbruik niet van weten :).

Nog meer goed nieuws uit Vlaanderen:
Vlaamse regering isoleert elk jaar 3.000 huurwoningen gratis
Vanaf 2012 gaat de Vlaamse regering jaarlijks 3.000 huurwoningen gratis isoleren. Dat zegt minister van Wonen Freya Van den Bossche (SP.A) in De Zondag. De bestaande premies volstaan niet voor huurders in de lagere inkomensgroep.
Volgens Van den Bossche ligt de fout bij de huisbaas. 'Hij isoleert niet omdat hij er geen voordeel mee doet, en zelf kunnen de huurders de investering niet aan. Net die mensen die zich geen isolatie kunnen veroorloven, blijven te hoge energiefacturen betalen.'

Doel van het jaarlijks gratis isoleren van 3.000 huurwoningen is alle woningen tegen 2020 energiezuinig te maken.
(bron)

Het goede uit die bericht is vooral
Doel (...) is alle woningen tegen 2020 energiezuinig te maken.
Wat betekent dat de belastingaftrek voor energiebesparende maatregelen nog niet meteen afgevoerd zal worden. In België kan je voor heel wat energiebesparende maatregelen een belastingaftrek van 40% genieten. Voorwaarde is wel dat de werken door een aannemer worden uitgevoerd (werkgelegenheid, weet je wel). Er waren signalen dat met de budgetair moeilijke situatie er misschien gesnoeid zou worden in dit gamma van belastingaftrekken. Als de doelstelling is om tegen 2020 zuinigere huizen te hebben, zal die maatregelen vermoedelijk niet op de schop gaan.
Wij huren nu nog, kopen is nog niet voor morgen, dus ik hoop dat de maatregel nog wat langer in voege blijft :).

[ Voor 42% gewijzigd door Cafe Del Mar op 19-09-2011 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:44:

Weet iemand wat 't vastrecht is voor een gas-aansluiting? Net iemand aan de lijn (12.000 kWh / jaar) met een warmtepomp, en gebruikt alleen gas om op te koken. Lijkt me rendabel om even van kookplaat te wisselen..?
Ik heb de exacte informatie voor 2011 voor Liander gebied in tariefgebied C.

Aan vastrecht ben je in 2011 bij Liander 191,60 inclusief BTW kwijt. Dus nog zonder 1m3 gas te hebben verstookt. ( uitgaande van 500m3 of meer verbruik overigens! ).
Crazyanz schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:53:
Zijn daar eigenlijk cijfers over bekend wat een gemiddelde gas koker verbruikt per jaar?
Ja hoor :), wij verbruiken gemiddeld per maand 1 tot 2m3 gas voor koken. Met als opmerking dat we de aardappels in de magnetron klaarmaken ( glazen schaal, 1cm water erin, voor 3 personen ca 12 minuten et voila, gekookte aardappels ).

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 19-09-2011 15:01 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Thanks!

Dus stel dat je voor koken (en nu roep ik maar wat) 100m3 kwijt bent (50 cent / m2), dan betaal je 50 EUR voor gas, en 200 EUR vastrecht. Niet echt in verhouding. Iemand een idee wat een jaar koken aan m3 kost? Ik zie overigens mijn rol als 'adviseur zonnestroom' steeds meer verschuiven in de richting van 'energie-besparings-adviseur'. Lang leve dit topic. Verplicht dagelijks leesvoer.

[ Voor 28% gewijzigd door SunshineCompany op 19-09-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
netwerk kosten van enexis b.v.
electra.
http://www.enexis.nl/site...rbruik%202011-V1.2%20.pdf

gas
http://www.enexis.nl/site...nverbruik%202011-V1.1.pdf

normaal
20,24 + 98,33 + 15,26 = 133.83 euro vast recht
als je meer als 500 m3 aan gas gebruikt.

als je onder de 500 m3 aan gas komt krijg je ongeveer 40 euro korting

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je gebruikt dus < 50m3 aan gas / jaar om te koken. Niet heel veel dus. Echt goedkoop, eigenlijk.

Een pak melk kost een euro.. daar kun je een maand voor koken op je gasstelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het kan nooit echt veel gas zijn wat je gebruikt voor het koken.
ik gebruik ongeveer 600 m3 per jaar.
voor koken douchen en verwarmen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier verbruik ik ook alleen gas voor het koken.
Afgelopen 24 weken 16m3 gas verbruikt, dus 0,67m3/week voor het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

styno schreef op maandag 19 september 2011 @ 13:19:
[...]
Kun je nog wat meer erover zeggen? Op welke stand staat hij en hoe veel lawaai maakt hij dan (komt het boven het omgevingsgeluid uit), merk je de extra luchtstroom in de omgeving van de radiator ook en waar zijn filters te krijgen? Bedankt!
Stand kun je zelf bepalen. Ik laat hem lopen op 900ppm Co2. De meest gevoelige stand. Hij is adaptief en regelt dus zelf de snelheid. Hoe langer de waarde boven de 900ppm blijft, des te harder gaat hij lopen.
Vaak loopt hij één minuutje of twee op de laagste stand. Na een aantal dagen ben je eraan gewend. Alleen als je hem op maximaal zet, dan is hij goed te horen. Maar dat doen we alleen als er één jarig is. Dan is er toch al veel lawaai. TV kijken gaat prima, maar dat komt misschien omdat hij 8 meter verder hangt.
De luchtstroom is nauwelijks voelbaar omdat hij over de hele bovenkant afblaast. Ik heb het type Sensa en deze heeft geen radiator omdat we vloerverwarming hebben. Filters kun je bij Climarad kopen. Ik heb ze ook wel eens op marktplaats gezien maar de prijzen verschillen dermate weinig dat ik de fabrikant het geld gun.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
Langskomen mag ook. Glanerbrug ligt tenslotte ook (nog net) in Neederland. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik betaal dat vastrecht ook met teruglevering, en het gas ook, vandaar dat het ministerie (ez/financien) zo spastisch ging doen, vreemd genoeg gestimuleerd door lokale subsidie.(=complete dwaling)
nieuw doel : eruit met die mongolen gasaansluiting, het is werkelijk een aanfluiting geworden.
dat had met een campinggaz flesje gekund, hier trouwens ook,
zou de slimme meter een halfjaarlijkse afsluiting ondersteunen ? vast niet...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2011 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

flitspaal.nl schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:59:
Aan vastrecht ben je in 2011 bij Liander 191,60 inclusief BTW kwijt. Dus nog zonder 1m3 gas te hebben verstookt.
Gelukkig zit je niet aangesloten op de stadsverwarming :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

migjes schreef op maandag 19 september 2011 @ 09:08:
@Kiswum
je kunt zeggen wat je wil over die ketel.
maar ik vind hem nog niet eens zo slecht.
het is net geen hr ketel maar echt ver zit i er niet van af.
als je die vervangt hang je waarschijnlijk een cw4 installatie neer.
en dan denk ik niet dat je daar gas mee zult besparen misschien zelfs meer zult verbruiken.

als het goed is kun je in 30 minuten 270-300 liter water tappen voor het bad.
dat moet dan wel een heel groot bad zijn?

ik ga er wel van uit dat de kamer termostaat 1 van het modulerend type is?
ook heb ik geen idee of je de ketel al eens afgesteld hebt?
De ketel afstellen? Nou we hebben de verwarming tijdens de verbouwing eraf gehad in de woonkamer dus alles is in nieuwe staat gebracht. Water is bijgevuld volgens de richtlijnen en de ontluchting gaat automatisch.
In het begin ging het koud (en warm water) wisselend door de kraan heen. Het kan zijn doordat er op dat moment ook cv water werd verwarmt.

Helaas heb ik geen officieel erkende installateur onderhoud kunnen laten uitvoeren op de ketel en als er iemand zich eraan wilt wagen zijn de kosten 150 euro voor een simpele beurt. Via via heeft iemand hem 2 jaar geleden schoongemaakt voor 40 euro ofzo. Uit onderzoek blijkt 30-60 euro een normale prijs te zijn voor een beurt bij de bekendere merken.

Als ik de ketel vervang zal ik er waarschijnlijk een CW5 of CW6 voor in de plaats komen. Als ik doe, dan probeer ik altijd een goede middenweg te kiezen :) of zo'n ketel meer gas zou verbruiken vermoed ik eerlijk gezegd niet, maar je weet het pas als je alle werkelijke waardes hebt.
Volgens de handleiding van de huidige ketel, zou er op dit moment 11 liter per minuut op 40 graden verwarmt kunnen worden, maar dat is als deze in nieuwstaat is.
De gebruikte thermostaat is overigens een Honeywell Chronotherm Vision, echt een ideaal aparaat. Volgens mij is dat geen modulerende, ik weet eerlijk gezegd niet eens wat hierin het verschil is.

@ Pcdealer, laat maar weten als de ketel gevuld moet worden, we hebben hier nog wel een en ander aan aansluit materiaal

[ Voor 0% gewijzigd door Kiswum op 19-09-2011 21:52 . Reden: quote hersteld ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@flippo765
4 gaten is voldoende voor zoon oppervlakte.
ik neem aan dat ze open zijn en niet vol met spinnenwebben etc.. zitten?
lopen de stoep tegels in de tuin en voor goed af(dus niet naar het huis toe.)?
wat voor bodem heb je eigenlijk in jouw gebied. klei/zand/veen etc..?
het ziet er mij naar uit dat het vocht probleem condens vocht is.
als je dan gaat isoleren word dat probleem alleen maar groter.
maar ik kan niet alles zien op de fotos dus ik kan er goed naast zitten.
Alle ventilatiegaten zijn open, tuin heeft 8cm afschot (voor en achter).
We leven hier op kleigrond (behoorlijk lastig doordringbaar voor water)
Het water onder de vloer stoort me niet en heb ook geen betonrot maar wel last van naaktslakken en wanneer ik ga isoleren heb ik idd het idee dat het erger gaat worden (vandaar de vragen op dit forum).

Vandaag een nieuwe (modulerende) thermostaat binnen gekregen.
De honeywell chronotherm modulation icm met de Vaillant VHR-C ketel aangesloten op de open-therm aansluiting.
Na 4x resetten nog steeds de melding 'Geen communicatie' ik het ding alweer ingepakt en een DOA melding gemaakt.
Kwam er na 3 uur en diverse fora's doorlezen achter dat je in het servicemenu van de installateur de waarde D20 moet wijzigen van 01 in 00. Om daarin te komen moet je bij D10 de code 16 invullen.
De gebruikte thermostaat is overigens een Honeywell Chronotherm Vision, echt een ideaal aparaat. Volgens mij is dat geen modulerende, ik weet eerlijk gezegd niet eens wat hierin het verschil is.
Beide thermostaten zijn verkrijgbaar:
http://www.kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeywell/Producten.aspx
Bij een modulerende thermostaat staat "modulation" onderop

[ Voor 11% gewijzigd door flippo765 op 19-09-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Nieuws van de overheid.
Een onderzoek naar "Effecten van het kabinetsbeleid voor milieu en klimaat"

http://www.rijksoverheid....aat/lp-i-m-0000001134.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb even gekeken en het is inderdaad geen modulerende, ik heb de huidige gekocht doordat deze uitwisselbaarderd is dan een modulerende. Maar het effect van een modulerende thermostaat weet ik niet, maar daar zal wel een wiki voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:08:
[...]

Het lijkt mij beter klant/leverancier correspondentie niet hier te voeren. Bovendien zou het jullie sieren om de klant direct zelf te informeren over een vertraging in de offerte samenstelling vanwege nieuwe prijzen/producten. Als het toch langer duurt dan verwacht, geef je dat ook door. Eventueel kun je er voor kiezen de end of life producten wel in de offerte te zetten en later de nieuwe.

Dat heet klantenservice en geloof me, de klant is dan onder de indruk van jullie professionalisme :)
Om te voorkomen dat er verdere onduidelijkheid kan ontstaan: iemand die lopende offerte-aanvragen heeft (op eigen initiatief) vraagt zich op het forum af waarom de responses lang duren. Een bedrijfs(support)account waar een van die offertes is aangevraagd beantwoordt die concrete vraag en zonder verdere commerciële uitingen.

Prima dus, en niets anders dan topics zoals die over Chello en medewerkers die daar reageren op eventuele vragen. Dit is precies waar een bedrijfsaccount voor bedoeld is: vragen beantwoorden in pull-modus ipv push-modus proberen klanten te werven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zet de slash voor de laatste quote tag even goed :p
@ Pcdealer, laat maar weten als de ketel gevuld moet worden, we hebben hier nog wel een en ander aan aansluit materiaal
Hoeft niet, heb ontluchtsleutels en in de overloop is alles al aangesloten: waterslang naar de waterinvoer, ander kraantje omdraaien en vullen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
migjes schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:06:
netwerk kosten van enexis b.v.
electra.
http://www.enexis.nl/site...rbruik%202011-V1.2%20.pdf

gas
http://www.enexis.nl/site...nverbruik%202011-V1.1.pdf

normaal
20,24 + 98,33 + 15,26 = 133.83 euro vast recht
als je meer als 500 m3 aan gas gebruikt.

als je onder de 500 m3 aan gas komt krijg je ongeveer 40 euro korting
bedankt voor de tip, ik kijk net ff de afrekening na,

2008/2009 gas 1709m3 totale netwerkkosten op factuur 273,92
2009/2010 gas 276 m3 totale netwerkkosten op factuur 262,94

hier had ik dus zeker 40 verschil tussen moeten hebben?

2010-2011 verwacht ik deze mnd gas is dan ongeveer 220m3

waar moet ik hierover informeren bij Enexis? kan ik met terugwerkende kracht nog geld krijgen dan?
of is dit sinds 2011 pas, en in 2009/2010 nvt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

PcDealer schreef op maandag 19 september 2011 @ 21:45:
Hoeft niet, heb ontuchtsleutels ............
Moet niet gekker worden hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
lol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die Duitsers zijn heel wat van plan zeg.
http://www.nuzakelijk.nl/...-energie-omwenteling.html

Dat is nog eens andere koek als een naar schaliegas zoekende Nederlandse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@master30
ja als jij bij enexis zit rekend die het bedrag af met jouw energie leverancier.
hoe die club het weer door berekend aan jouw, dat is een ander verhaal.
ook effe opletten dat enexis het jaar anders rekend als je leverancier.

essent zegt dat ze dat door bereken aan jouw.
heb ik geen bevestiging van. verder kwamen de helpdesk boy's niet.
hij had er best moeite voor gedaan had ik zelfs het idee.

oxxio heb ik het ook gevraagd maar het enige wat ik teweten kwam was dat ze het niet wisten.

zover ik begrijp is die regel er sins 2007.
als ik het goed begrijp. (enexis kosten 2011)
betalen we dus 22,31 inc btw voor de meterhuur (type g6 bijna iedereen).
21,42 inc btw voor transport.
19,86 inc btw om de meter eens in de zoveel tijd te laten controleren.
en dan nog de variable 42,92 voor minder als 500 m3 en 85,85 voor meer als 500 m3.
dat geeft 106.51 of 149.44

maar uit eindelijk snap ik die KWhtjes en m3s van mijn rekening maar al te goed alleen die rest die er opstaat doet mij het gevoel geven van een bos waar ik geen boom meer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33

Nox

Noxiuz

Dat is nihil tot in verhouding met je verwarming bijvoorbeeld.

Mijn pa is zelf installateur en vroegah op de camping namen we zo'n halve gasfles mee: daar kan je wel een maand op koken zij mijn pa dan.

Totdat we er ook flink op gingen barbecueën en nog geen halfvolle fles mee hadden :9

Maar dat is echt vrij weinig.
Kiswum schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:43:
Ik heb even gekeken en het is inderdaad geen modulerende, ik heb de huidige gekocht doordat deze uitwisselbaarderd is dan een modulerende. Maar het effect van een modulerende thermostaat weet ik niet, maar daar zal wel een wiki voor zijn.
Modulerend is dat je ketel niet 100% of 0,001% stookt. Kan ook continu 20% zijn en dat is aangenamer en zuiniger.

[ Voor 30% gewijzigd door Nox op 20-09-2011 00:19 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Die zijn er...

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_NGC.htm
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_YNGC.htm

Dat is dus UITSLUITEND kookgas. (rest hier, dus ruimteverwarming plus tapwater: stadswarmte)

We koken "gewoon", hebben een elektrische oven (die vooral voor op zonnestroom gebakken appeltaarten wordt gebruikt), en het is al jaren 31 kuub/jaar hier (na calorische correctie).

Voor alle vastrechten (en var. kosten) voor 2e helft 2011 volledig uitgesplitste vastrechtkosten (kookgas, elektra), en globale stadswarmte opbouw (vreselijke nachtmerrie, dus niet verder uitgesplitst) bij ons:

http://www.polderpv.nl/ni...2011_tarieven_PPV_2011-II

Let op bij kookgas vastrecht: geldt tm. 500 m3/jaar, erboven gelden hogere capaciteitstarieven.

Vastrechten wisselen meestal een keer per jaar. Ook daar zijn - uiteraard - weer variaties op. Bijvoorbeeld als de juristen van de netbeheerders en die van de NMa de hersens weer eens in elkaar slaan omdat ze het niet eens zijn. Gevolg is dan soms dat door alle "wettelijk voorgeschreven procedures" en daar aan gekoppelde termijnen er niet op tijd door NMa (voor 1 januari van het kalenderjaar) tarieven "vastgesteld" kunnen worden en tot het tijdstip dat het wel gebeurt, "het oude tarief" geldt. Is bij mijn weten een keer voorgekomen. Kan best vaker voor gaan komen, maar ga standaard maar van het kalenderjaar uit "1 jaartje vastrecht tarief rust".
maar uit eindelijk snap ik die KWhtjes en m3s van mijn rekening maar al te goed alleen die rest die er opstaat doet mij het gevoel geven van een bos waar ik geen boom meer zie.
Word je vanzelf als je er serieus mee aan de slag gaat. Heeft me ook paar jaar gekost, ik kan al enkele jaren de hele nota narekenen (en vervolgens soms mailtjes naar de CFO van de bekende leverancier om e.e.a. recht te laten trekken als er fouten mijn richting op zijn gemaakt, 2x voorgekomen). Kost wel bergen tijd, je moet elke scheet controleren en dubbelchecken. De elektronische "nota" van "de bekende leverancier" is nog steeds, laten we het netjes zeggen, een zwijnenstal (totaal onnavolgbaar als je niet beter weet, en stikt van verkeerde post indelingen en namen voor deelposten).

Een vergissing is in een wip gemaakt. Ik heb hier wel eens twee dagen met het schuim op de bek rondgelopen omdat er niets van een termijn bedrag leek te kloppen na verwoede rekenpartijen voor de stadswarmte nota. De elektronische pen had ik reeds in het gif gedoopt om "een stevige doch keurige brief" te gaan opstellen. Pas na die twee dagen viel dat ene woordje op de afrekening op. De temeiers hadden i.p.v. een termijnbedrag per maand (standaard, al jaren zo...) opeens, zonder me te informeren, het (nieuwe) termijnbedrag op "eens per 2 maanden" gezet....

Het zal je hobby maar wezen...

[ Voor 73% gewijzigd door zonnigtype op 20-09-2011 00:49 . Reden: energieafrekeningcontrolefetisjisme ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Had al typofix gedaan :p
zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:24:
[...]

[fouten e-leverancier]

Het zal je hobby maar wezen...
Ik heb onlangs ook iets aan de hand gehad met een wijziging in het voorschotbedrag na opgeven meterstanden op hun website, vervolgens jaarrekening krijgen, zien dat er twee maanden niet is gefactureerd, voorschot naar boven is aangepast (terwijl wij al sinds het begin elk jaar minder gebruiken), er twee bedragen zijn teruggestort omdat het voorschot op 0 is gezet en dus geen facturatie plaatsvond. Twee klachten, 1 telefoontje van mijn kant, 3 van hun kant en een gepeperde e-mail met cc naar de betreffende afdelingsleider, EUR 125,00 aan aanmaningskosten later en toch de rekening betaald, heb ik die EUR 125,00 weer terug.

De niet gefactureerde voorschotten waren op de jaarafrekening natuurlijk er bij gekomen, maar het duurde even voor iemand het snapte. Tja, tot die tijd betaal ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
@konehead
het probleem met de boekjes is dat die informatie van de fabrikant komt.
die heeft er voordeel bij om af en toe de zaken iets rooskleuriger voor te stellen.
werkelijkheid wil wel eens afwijken.
doet dat apparaat ook stroom maken als je onder de douche/bad gaat?
Eens, ik moet even opzoek naar de efficiencygraad van de ketel. Ik had ergens gelezen 95% => komt wel uit de boekjes. Moet ik nog even over nadenken,suggesties zijn welkom.
De ketel maakt alleen stroom bij de verwamingsfunctie, niet bij douchen. Ik denk dat dit ook een goede keuze is omdat douchen/bad de kort is => niet efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:48:
Hier verbruik ik ook alleen gas voor het koken.
Dat is 35 kuub per jaar. Dat sluit aardig aan op die 37 kuub die ik eens gelezen had op een site over apparatuur. 1 op 1 vertaald naar elektrisch zou dat 325 kWh zijn, echter de verliezen op elektrisch koken zijn wel geringer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:10:
de bron van de HRe werd 16% duurder juli jongstleden.
de bron is fossiel, en de samenstelling gaat veranderen van L naar H midden in je TVT
de zon stuurt geen rekening, hoewel met dit kabinet... je weet maar nooit.

een bergermeer bewoner ziet HRe`s graag snel op de schroothoop. ( ik dus )
De spread tussen E en G loopt idd op, echter wie goed inkoopt heeft minder last van de 16% stijging. De eerder aangegeven 30 euro per maand beparing is inclusief de juli correctie.

Het is voor mijn woning niet financieel haalbaar om gas volledig uit te bannen en ik zie dit punt meer als een transitie issue. Als ik geen gebruik zou maken van de HRe ketel dan zou ik ook geen E opwekken. Dus gegeven deze situatie is een HRe ketel een prima oplossing.

Ik besef mij dat je als Bergermeer bewoner anders aankijkt tegen gas, wij zijn niet afhankelijk van Bergermeer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Kiswum
de ketel kan nu ook nog makkelijk 11 liter per minuut op 40 graden leveren.
leeftijd van de ketel heeft geen invloed op de hoeveelheid warm water.
als je die 11 liter per minuut wil halen moet je de doorstroom begrenzer er uit halen.
dat kan ik je niet aanraden wegens gezondheids redenen.

geen modulerende thermostaat terwijl je ketel het wel kan?
dat is niet handig/of een beetje duur.
modulerend houd in principe in dat je ketel op 4 standen kan draaien.
waarbij je eigenlijk wil dat i zo veel mogelijk in stand 1 draait. (minste gas verbruik)

ik zelf heb de agpo ferroli megadens 3 122.
ook een oude huurhuis ketel (cw3).
in het begin wou ik die ook graag vervangen.
maar nu ik de ketel beter ken heb ik eigenlijk zoiets van het kan eigenlijk niet veel beter als zoon ketel.
ik heb hem nu aardig in gesteld en haal nu 9,6 liter per minuut op 40 graden.
dat is dus bijna een cw4 ketel.
ik heb het vermogen van de ketel nu terug geschroefd van 22Kw naar 14 Kw en ik merkte het vrij snel in het gas verbruik. hij is nu zuiniger als een nieuwe ketel of net zo zuinig.

als je wil kunnen we de stappen wel eens doornemen om dat met die ketel ook te doen,
maar dan heb ik wel wat meer info nodig.
meestal worden die ketels opgehangen met een instelling op max terwijl dat niet nodig is.
huis grote / bouwjaar of isolatie niveau / gezin samen stelling / preciese ketel type / gas verbruik / etc...

@zonnigtype
het is mijn hobby in ieder geval niet.

@master30
je moet in ieder geval eens aan kloppen bij de club aan wie je het betaalt.
en daar eens uitleg over vragen. (meestal is dat niet enexis zelf maar de energie boer.)
het is terug vraagbaar vanaf 2007 maar verwacht geen wonderen.
het kan ook zijn dat je het nog niet ziet op deze rekening maar de volgende wel.
laat ze in ieder geval vriendelijk weten dat jij het wel weet en dat geld eigenlijk verwacht.
is toch zoon 42 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als je een slimme meter laat installeren, heb je ook nieuwe elektrotoestellen nodig:
http://www.vito.be/NR/rdo...VITO_VISION_08.pdf#page=9

Wie nu nog durft beweren dat de consument er een voordeel bij heeft, is echt hardleers en moedwillig blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:45:
Als je een slimme meter laat installeren, heb je ook nieuwe elektrotoestellen nodig:
http://www.vito.be/NR/rdo...VITO_VISION_08.pdf#page=9

Wie nu nog durft beweren dat de consument er een voordeel bij heeft, is echt hardleers en moedwillig blind.
Een slimme meter en een smartgrid zijn volgens mij niet helemaal hetzelfde.
Verder heb ik uit andere experimenten begrepen dat er voorschakel materiaal kan worden toegepast tbv smartgrids.

Lijkt me een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Je hebt de 3 nodig.
Slimme netwerken, een marketingterm voor meer decentraal georganiseerde netwerken. De stroom kan van overal komen (PV, WKK, ...) en niet meer puur hiërarchisch (1 central stuurt een hele regio aan).
Slimme meters om meer communicatie mogelijk te maken tussen consument en netwerk en energiebedrijf.
Slimme toestellen om met die bizarre tariferingen en snel wijzigende tarifering een weg te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Laatst online: 12-12-2021
master30 schreef op maandag 19 september 2011 @ 22:57:
[...]

bedankt voor de tip, ik kijk net ff de afrekening na,

2008/2009 gas 1709m3 totale netwerkkosten op factuur 273,92
2009/2010 gas 276 m3 totale netwerkkosten op factuur 262,94

hier had ik dus zeker 40 verschil tussen moeten hebben?

2010-2011 verwacht ik deze mnd gas is dan ongeveer 220m3

waar moet ik hierover informeren bij Enexis? kan ik met terugwerkende kracht nog geld krijgen dan?
of is dit sinds 2011 pas, en in 2009/2010 nvt
Je bent in 2009 door de 500m3 grens gegaan. Je kunt dus het teveel betaalde vastrecht terug vragen. Dit kan met terugwerkende kracht. Dit kun je terugvragen bij je energieleverancier. Ik ging ook in 2009 onder de 500 m3 grens, uiteindelijk kreeg ik ongeveer 100 euro terug (Endinet netbeheerder, Greenchoice leverancier). Download de exacte tarieven van de betreffende jaren op de site van Enexis en leg deze naast je betaalde facturen.

Energieleveranciers krijgen een melding van de netbeheerder wanneer je onder de 500m3 grens komt op jaarbasis (ze weten het exacte tijdstip, zal dus op basis van lopende jaargemiddelden gebeuren). Maar blijkbaar zijn ze laks met het doorberekenen naar de klant van dit voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:52
Gisteren het eerste setje panelen geplaatst door Zonnestroom.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/25qexqc.jpg

3x Suntech 190Wp op een Steca 500.

Vandaag is er nog eenzelfde setje geplaatst op het schuurdak, helaas nog geen foto's van...

[ Voor 4% gewijzigd door NielsOo op 20-09-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bah,

Een mogelijk groot probleem. Een aantal balkjes die ik onder de vloer heb weggehaald zaten vol met witte vlokken. Ik heb dit nagevraagd bij een bedrijf en het blijkt begin van of de kelderzwam of de huiszwam te zijn. Er wordt nu sterk geadviseerd om de gehele kruipruimte te ontsmetten met bestrijdingsmiddel.

BAH BAH BAH.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ach dat is voor jouw niet zo heel erg.
eerst al het hout uit je kruipruimte verwijderen en dan effe af wachten of je er echt last van gaat krijgen.
je hebt verder toch geen hout in je kruipruimte dus de schade valt erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:17:
ach dat is voor jouw niet zo heel erg.
eerst al het hout uit je kruipruimte verwijderen en dan effe af wachten of je er echt last van gaat krijgen.
je hebt verder toch geen hout in je kruipruimte dus de schade valt erg mee.
Al het hout is al uit de kruipruimte gehaald. Alleen loop ik nu met een stevige knoop in mijn maag rond. Als het wel doorbreekt op wat voor manier dan ook naar boven dan zijn de rapen goed gaar. Enige optie om mijn gevoel kwijt te raken is ruim 1100 euro te investeren in het laten ontsmetten van de kruipruimte. En daar zit ik nu niet echt op te wachten.

Probleem is, doe ik niets en breekt het toch door dan had ik beter 1100 euro kunnen investeren in het ontsmetten van de kruipruimte. Ontsmet ik de kruipruimte nu dan zal ik nooit weten of ik ooit last had gekregen als ik niets had gedaan. En mogelijk dus 1100 euro voor niets uitgegeven.

Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik zou me er helemaal niet druk over maken.
waarschijnlijk zat die schimmel er al jaren.
je hebt alleen met het isoleren der extra voedsel naar toe gebracht (hout).
nu het voedsel weg is zal die schimmel der nog jaren zitten zonder dat je er last van hebt.
de rest van het huis is een stuk droger als je kruipruimte dus der uit komen doet i toch niet.
check wel effe de bodem van je meter kast. dat kan wel een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsOo schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 11:12:
Gisteren het eerste setje panelen geplaatst door Zonnestroom.
[afbeelding]
3x Suntech 190Wp op een Steca 500.

Vandaag is er nog eenzelfde setje geplaatst op het schuurdak, helaas nog geen foto's van...
Gefeliciteerd, ziet er goed uit. En weer 1140 Wp voor duurzame energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:43:
ik zou me er helemaal niet druk over maken.
waarschijnlijk zat die schimmel er al jaren.
je hebt alleen met het isoleren der extra voedsel naar toe gebracht (hout).
nu het voedsel weg is zal die schimmel der nog jaren zitten zonder dat je er last van hebt.
de rest van het huis is een stuk droger als je kruipruimte dus der uit komen doet i toch niet.
check wel effe de bodem van je meter kast. dat kan wel een probleem zijn.
Het nadeel van huiszwam is dat hij een gemeen aanvalsmiddel heeft, hij transporteert namelijk z'n eigen water naar goed hout om het zo te laten rotten. Ik heb nu dus wel zijn primaire voedsel afgepakt de vraag is alleen in hoeverre het al vertakt zit in mijn kruipruimte en mogelijk al een weg naar boven heeft gevonden. Ik denk dat die kans klein is aangezien het hout nauwelijks aangetast is.

Maar toch hou ik er een ontzettend naar gevoel aan over op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 15:43
En een inspectie van een specialist? Die eventueel kan vaststellen wat het stadium is waarin de zwam zich bevindt?

Misschien kost je dat 100 euro, maar scheelt je weer 1100 euro. En zo heb je ook niet het gevoel dat je geld voor niks uitgeeft.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
YaaD schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:23:
En een inspectie van een specialist? Die eventueel kan vaststellen wat het stadium is waarin de zwam zich bevindt?

Misschien kost je dat 100 euro, maar scheelt je weer 1100 euro. En zo heb je ook niet het gevoel dat je geld voor niks uitgeeft.
Ik heb inmiddels een expert gesproken, die is er stellig in. Zodra er schimmel / zwam is geconstateerd dan is het eigenlijk altijd nodig om de ruimte te ontsmetten om eventuele nog zittende sporen de nek om te draaien. Doe je het niet dan sluimert het voort en kan het ineens doorbreken.

Ikzelf zit er niet zo mee, wat mij betreft laat ik mijn hele kruipruimte ontsmetten voor de zekerheid. ik heb alleen mijn buren over de streep getrokken om ook te isoleren. Als het daar ook zit dan komt mogelijk de goede relatie in het geding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Heel naar probleem inderdaad. Maar het lijkt me dat eerlijkheid en openheid van zaken de enige goede weg zijn, zeker als de buurman ook nog stokjes heeft staan onder de isolatie (grote kans dat die dan ook hetzelfde probleem heeft).

Je kunt natuurlijk ook net doen alsof je neus bloed mocht je buurman er ooit achter komen zodra de bloemen op zijn kozijnen staan: "Neeeee, mèèn je dat nou? Heb jij last van zwam? Wat gek, bij mij is niks aan de hand..." Maar als hij er dan achter komt dat jij ooit hebt laten spuiten en niks tegen hem gezegd hebt... daar zou ik nou boos om worden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:52:
[...]

Ik heb inmiddels een expert gesproken, die is er stellig in. Zodra er schimmel / zwam is geconstateerd dan is het eigenlijk altijd nodig om de ruimte te ontsmetten om eventuele nog zittende sporen de nek om te draaien. Doe je het niet dan sluimert het voort en kan het ineens doorbreken.

Ikzelf zit er niet zo mee, wat mij betreft laat ik mijn hele kruipruimte ontsmetten voor de zekerheid. ik heb alleen mijn buren over de streep getrokken om ook te isoleren. Als het daar ook zit dan komt mogelijk de goede relatie in het geding.
Samen ontsmetten is vast goedkoper .. en gezelliger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 26-09 10:38
[...]
Hoe bedoel je dat precies? Als ze door het isoleren er achter komen dat ze last hebben van zwam, dan is dat toch juist mooi? Wees blij dat je erachter bent gekomen, nu is het nog te bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
had die specialist ook door dat je een geïsoleerde betonvloer hebt.
daar kan die schimmel niet van eten.
en van vocht alleen overleeft i niet.
de grond zit eigenlijk altijd vol met schimmels. je ziet ze alleen niet.

de huiszwam in mijn oude huis heb ik altijd bestreden door gewoon met licht verdunt chloor in de kelder te spuiten.
(wel de adem in houden zolang je bezig bent. ik zie je graag terug op het forum. pas op! pas op! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, weer een lekkere appeltaart klaar. Zeg maar: gebakken op "gesaldeerd zonnestroom overschot", beetje fantasie af en toe gebruiken moet kunnen. Wel van (witkuif indachtig) "eigen appels eerst", van de boom op 10 meter afstand van de achterdeur. Kan niets tegenop...

Dinnetje zal wel blij zijn als ze thuis komt. Troost i.v.m. zeer onverwachte dood van partner goede vriendin: doodgereden (hit-and-run geval, veroorzaker spoorloos). Het leven is zo afgelopen, zo blijkt maar weer. Ook duurzaam leven kan zo zijn afgelopen.

For more serious business: wat Holland Solar nalaat te doen, doet ING dan maar. Leuk rapportje: hoe maken we NL duurzaam.

http://www.ing.nl/Images/...d_tot_2020_tcm7-93708.pdf

Zitten wel een hoop rare woorden en zeer foute termen in (bij de stukken over PeeVau), maar verder lijkt het er goed uit te zien (heb alleen maar ff gebrowsd, het is redelijk verteerbaar en niet al te lang, gelukkig). Ben benieuwd hoeveel van dit soort rapporten er nog geschreven moeten worden voordat het licht "aan" gaat in de Residentie.

Ik zal er in ieder geval een appelpunt op nemen... :9

Noot: ING Equipment Lease heeft aardig wat zonnestroom vermogen in beheer en opgekocht in Vlaanderen - 11,3 MWac - maar dat staat er natuurlijk niet bij. Daar harken ze aardig wat geld mee naar binnen, voor groencertificaten ter waarde van 35-45 eurocent/kWh ... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:51:
Dinnetje zal wel blij zijn als ze thuis komt. Troost i.v.m. zeer onverwachte dood van partner goede vriendin: doodgereden (hit-and-run geval, veroorzaker spoorloos). Het leven is zo afgelopen, zo blijkt maar weer. Ook duurzaam leven kan zo zijn afgelopen.

Sterkte gewenst!
For more serious business: wat Holland Solar nalaat te doen, doet ING dan maar. Leuk rapportje: hoe maken we NL duurzaam.

Wat had Holland Solar volgens jou precies moeten doen en heb je daarover ook contact met ze gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
FicoF schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:58:

Wat had Holland Solar volgens jou precies moeten doen en heb je daarover ook contact met ze gehad?
Ik heb regelmatig leden van de branche organisatie gesproken (diverse gelegenheden) dat ze gezamenlijk de handen uit de mouwen moeten steken. Aanvals-strategie en zich niet laten kleineren door de fossielo's bij EL&I. Goede argumenten en cijfers op papier zetten, en lobbymacht uitzetten. Betaalde profi's inzetten om Den Haag tot andere gedachten te dwingen. Maar veel leden van HS hebben het erg druk in het buitenland met realisatie van het ene na het andere project. Eigen markt is blijkbaar niet interessant.

ING heeft in ieder geval het voorwerk gedaan, zo lijkt het. Doorwrocht stuk met cijfermateriaal en grafieken. Veel meer dan (alleen) PV, maar de rest moet HS dan maar doen. PV krijgt zeker (terecht) veel aandacht bij ING. Ook vooral eindelijk de bijl in het salderings-gelazer op onze markt, en snoeiharde wetgeving daarover eisen die geen enkele ruimte meer voor enige vorm van "interpretatie" laat. Het is nog steeds selectief gepruts, en dat moet eens afgelopen wezen.

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitten wel een hoop rare woorden en zeer foute termen in (bij de stukken over PeeVau), maar verder lijkt het er goed uit te zien (heb alleen maar ff gebrowsd, het is redelijk verteerbaar en niet al te lang, gelukkig). Ben benieuwd hoeveel van dit soort rapporten er nog geschreven moeten worden voordat het licht "aan" gaat in de Residentie.
Ik vind dat het rapport achter loopt ten aanzien van de kostprijs van PV. Werkelijk veel te hoge kWh kosten, men noemt maar liefst 43ct/kWh !!.
Daardoor en gezien de aard van de Nederlander kan het opeens hard gaan als "H&I" erachter komen dat een paneeltje op het dak door de ideale ''net-metering'' veel voordeel oplevert.

Edit: volgens mij is er echt geen aanvullende stimulering meer nodig. Net metering in stand houden is voldoende. We hebben geen Residentie licht meer nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
nihiles schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:19:
[...]

Je bent in 2009 door de 500m3 grens gegaan. Je kunt dus het teveel betaalde vastrecht terug vragen. Dit kan met terugwerkende kracht. Dit kun je terugvragen bij je energieleverancier. ..... Download de exacte tarieven van de betreffende jaren op de site van Enexis en leg deze naast je betaalde facturen.
Ik ga hier mee aan de slag, alles eens goed uitzoeken en dan eens bellen,
Iemand een linkje waar ik de voorgaande jaren kan terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
http://www.enexis.nl/site...arieven_consument_mkb.jsp

het gaat eigenlijk over de Capaciteitsafhankelijk tarief zo als hun het noemen.

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 20-09-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
migjes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:39:
http://www.enexis.nl/site...arieven_consument_mkb.jsp

het gaat eigenlijk over de Capaciteitsafhankelijk tarief zo als hun het noemen.
Hier heb ik alleen 2011 gevonden, ik zoek 2009 en 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
die zocht ik ook maar kan ze niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:27:
[...]

Ik vind dat het rapport achter loopt ten aanzien van de kostprijs van PV. Werkelijk veel te hoge kWh kosten, men noemt maar liefst 43ct/kWh !!.
Daardoor en gezien de aard van de Nederlander kan het opeens hard gaan als "H&I" erachter komen dat een paneeltje op het dak door de ideale ''net-metering'' veel voordeel oplevert.
Klopt, had ik al gezien. Overall impressie is en blijft "goed werk". Met - gezien de enorme kostprijs reductie bij PV niet verbazingwekkend - een uiteraard achterhaalde 43 cent/kWh. Ze zetten er wel bij dat dat het niveau voor 2008 geweest zou zijn, zie tabel rechtsboven op p. 24. Wat weer in tegenspraak lijkt te zijn met de "professionele mening" van de economen bij ECN Beleidsstudies, die voor SDE 2008 een absurde kostprijs van 56,4 eurocent/kWh als basisbedrag hebben neergezet (zie SDE tabel). Maar wellicht hebben ze met een veel logischer langere levensduur gerekend, i.p.v. de slechts 15 jaar SDE subsidie termijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
master30 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:43:
[...]

Hier heb ik alleen 2011 gevonden, ik zoek 2009 en 2010
Gewoon even mailen met neutraal "vriendelijk verzoek" om de tariefbladen voor die jaren op te vragen. Moet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
flitspaal.nl schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:28:
[...]

Al het hout is al uit de kruipruimte gehaald. Alleen loop ik nu met een stevige knoop in mijn maag rond. Als het wel doorbreekt op wat voor manier dan ook naar boven dan zijn de rapen goed gaar. Enige optie om mijn gevoel kwijt te raken is ruim 1100 euro te investeren in het laten ontsmetten van de kruipruimte. En daar zit ik nu niet echt op te wachten.

Probleem is, doe ik niets en breekt het toch door dan had ik beter 1100 euro kunnen investeren in het ontsmetten van de kruipruimte. Ontsmet ik de kruipruimte nu dan zal ik nooit weten of ik ooit last had gekregen als ik niets had gedaan. En mogelijk dus 1100 euro voor niets uitgegeven.

Bah.
Dekt je opstal verzekering dit euvel? (kleine kans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:51:
[...]
Klopt, had ik al gezien. Overall impressie is en blijft "goed werk". Met - gezien de enorme kostprijs reductie bij PV niet verbazingwekkend - een uiteraard achterhaalde 43 cent/kWh. Ze zetten er wel bij dat dat het niveau voor 2008 geweest zou zijn, zie tabel rechtsboven op p. 24. Wat weer in tegenspraak lijkt te zijn met de "professionele mening" van de economen bij ECN Beleidsstudies, die voor SDE 2008 een absurde kostprijs van 56,4 eurocent/kWh als basisbedrag hebben neergezet (zie SDE tabel). Maar wellicht hebben ze met een veel logischer langere levensduur gerekend, i.p.v. de slechts 15 jaar SDE subsidie termijn... ;)
Had het gezien, ook die 2008, het punt is natuurlijk dat de ''free fall'' van de prijzen tussen 2008 en nu een aanzienlijk effect hebben op de huidige marktmogelijkheden en de verdere ontwikkeling in NL.
De projectie lijkt gebaseerd op een doortrekking van de 2008 cijfers in combinatie met de leercurve.
Juist dat is volstrekt onvoldoende.

Verder vind ik de prijsniveau's van wind op zee in het rapport aan de lage kant gezien de tenders die er zijn geweest. Die dingen die naar Bard zijn gegaan.

Wel leuk rapport verder, daar niet van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:53:
[...]

Gewoon even mailen met neutraal "vriendelijk verzoek" om de tariefbladen voor die jaren op te vragen. Moet lukken...
Net met ze gebeld, de dame verwees mij op de site netjes tot ik weer bij hetzelfde uitkwam, pdf van 2011.
Ik zei nog 2009 en 2010, zo plat praat ik hier toch niet in Twente!

ff uitgelegd nogmaals en toen zei ze dat het om enkele euro's ging, en ik essent daarvoor moest bellen.
Nu kan ik wel bellen maar ik heb toch liever ff zwart op wit de tarieven voor die jaren zodat ik de jaarrekeningen erbij kan leggen.

En enkele euro's??? het gaat toch om zeker 50% van het capaciteits afhankelijk tarief, elk jaar 40 euro teveel betalen zeker, pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
master30 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:06:
[...]

Net met ze gebeld, de dame verwees mij op de site netjes tot ik weer bij hetzelfde uitkwam, pdf van 2011.
Ik zei nog 2009 en 2010, zo plat praat ik hier toch niet in Twente!

ff uitgelegd nogmaals en toen zei ze dat het om enkele euro's ging, en ik essent daarvoor moest bellen.
Nu kan ik wel bellen maar ik heb toch liever ff zwart op wit de tarieven voor die jaren zodat ik de jaarrekeningen erbij kan leggen.

En enkele euro's??? het gaat toch om zeker 50% van het capaciteits afhankelijk tarief, elk jaar 40 euro teveel betalen zeker, pfff
Stelletje eikels zijn het soms (sorry: vaak) bij die netboys. Als ze dwars blijven liggen en je geen harde tarieflijst sturen (en daarin volharden, geef ze een termijn voor reactie) direct contact opnemen met ConsuWijzer. Netjongen moeten zich netjes gedragen want het zijn monopolisten. Die lijst moeten ze gewoon naar je toe sturen, basta. Heb je gewoon "recht" op dunkt me.

@Neanderthaler:
Had het gezien, ook die 2008, het punt is natuurlijk dat de ''free fall'' van de prijzen tussen 2008 en nu een aanzienlijk effect hebben op de huidige marktmogelijkheden en de verdere ontwikkeling in NL.
De projectie lijkt gebaseerd op een doortrekking van de 2008 cijfers in combinatie met de leercurve.
Juist dat is volstrekt onvoldoende.
Mee eensch. Die "curve" kromt zich zo'n beetje waar je bij staat. Daar kunnen zelfs banken blijkbaar niet mee rekenen (al moeten die inmiddels toch wel wat gewend zijn, volatiliteit, enzo...).

Misschien moeten wij maar eens een rapportje gaan schrijven? (jij hebt vast een mooi verdienmodelletje ergens in een spreadsheet...). >:)
Edit: volgens mij is er echt geen aanvullende stimulering meer nodig. Net metering in stand houden is voldoende. We hebben geen Residentie licht meer nodig.
Klopt ook. En dat is de crux: daar wordt alweer "ernstig over gefilosofeerd" in bepaalde kringen die de saldering haten als hun schoonmoeder (overdrachtelijk gesproken). Ergo: als de kans er is, gaat de beuk er in... Sorry, meer kan ik niet vertellen... :N

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 20-09-2011 17:19 . Reden: alles klopt of toch niet? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@master30
gewoon essent bellen.
ik denk dat je mischien 2x 42 euro terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:13:
Klopt ook. En dat is de crux: daar wordt alweer "ernstig over gefilosofeerd" in bepaalde kringen die de saldering haten als hun schoonmoeder (overdrachtelijk gesproken). Ergo: als de kans er is, gaat de beuk er in... Sorry, meer kan ik niet vertellen... :N
Wellicht staat het salderen in bepaalde kringen ter discussie, dat kan. Echter ik zie het afschaffen niet zo snel gebeuren. Het maakt deel uit van een stelsel wat er al is. En op de schaal waarin het in de wet is beschreven zal dat niet snel problematisch zijn.

De uitzonderingen daarop zijn de huidige ferraris meters. Het moment dat er op een behoorlijke schaal misbruik gemaakt gaat worden van deze meters zullen de E-bedrijven pushen voor een verbod hierop.
Daarin zullen ze tzt succesvol zijn omdat een ferraris niet de mogelijkheid geeft vast te stellen in welke omvang saldering plaatsvindt.

De ferraris sneuvelt, maar ook dat duurt nog wel tenminste wel 4 jaar.
En daar heeft de normaal gebruiker die wat saldeert bijna geen last van.
Opwek - eigenverbruik = saldering. En daarbij is de grens nu 5000kWh. Machtig hoog!

edit: In sommige kringen? Wat willen Henk & Ingrid nou echt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:30:

De uitzonderingen daarop zijn de huidige ferraris meters. Het moment dat er op een behoorlijke schaal misbruik gemaakt gaat worden van deze meters zullen de E-bedrijven pushen voor een verbod hierop.
Daarin zullen ze tzt succesvol zijn omdat een ferraris niet de mogelijkheid geeft vast te stellen in welke omvang saldering plaatsvindt.
Oeioeioei. Ik moet op gaan passen. Ik maak al 11 jaar lang, trouwens op instigatie van mijn oude energie "leverancier", waar ik de zonnepanelen bij heb gekocht - blijkbaar "misbruik" van mijn onverwoestbare Siemens enkeltarief Ferrarisje...

Net als nog vele duizenden instappers die nooit over "misbruik" zijn geïnformeerd, al die jaren lang...

Zou Siemens geweten hebben dat ze ooit uit de [directe] kerncentrale business zouden gaan stappen toen ze die onverwoestbare Ferrarisjes maakten, in de prehistorie? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Schimmelprobleem

Ik zou me er niet al teveel zorgen om maken.
Schimmel groeit alleen als er voeding is zoals reeds eerder aangehaald, de luchtvochtigheid hoog is en er weinig luchtbeweging is.
De voeding heb je weggehaald, resteren de andere 2 nog.
Grote kans dat er teweinig geventileerd wordt in de kruipruimte.
Waarschijnlijk zal door de isolatie ook de temperatuur lager zijn in de kruipruimte.

Ontsmetten is een tijdelijke oplossing.
Met ontsmetten maak je iets steriel waardoor het nog makkelijker vatbaar is voor dingen (schimmels, bacterien) die je niet wilt.
Ontsmetten is ook nooit 100%, je doet tenslotte alleen oppervlakkig.
Het beste is gewoon zorgen dat de voorwaarden voor groei van een schimmel er niet zijn.
Denk aan het bos, wanneer groeien daar de paddestoelen.
Het liefst in de herst, met rustig vochtig weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
styno schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:45:
Heel naar probleem inderdaad. Maar het lijkt me dat eerlijkheid en openheid van zaken de enige goede weg zijn, zeker als de buurman ook nog stokjes heeft staan onder de isolatie (grote kans dat die dan ook hetzelfde probleem heeft).

Je kunt natuurlijk ook net doen alsof je neus bloed mocht je buurman er ooit achter komen zodra de bloemen op zijn kozijnen staan: "Neeeee, mèèn je dat nou? Heb jij last van zwam? Wat gek, bij mij is niks aan de hand..." Maar als hij er dan achter komt dat jij ooit hebt laten spuiten en niks tegen hem gezegd hebt... daar zou ik nou boos om worden.
De buurman weet al dat hij moet gaan kijken, gaat hij als het goed is aankomend weekend doen. Ik bedoel meer als er bijkomende kosten komen van het ontsmetten wanneer dat zou moeten. Ik kan het financieel nu wel hebben. Ik kan niet in hun portemonee kijken.

Verzwijgen doe ik het sowieso niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:55:
@Schimmelprobleem

Ik zou me er niet al teveel zorgen om maken.
Schimmel groeit alleen als er voeding is zoals reeds eerder aangehaald, de luchtvochtigheid hoog is en er weinig luchtbeweging is.
De voeding heb je weggehaald, resteren de andere 2 nog.
Grote kans dat er teweinig geventileerd wordt in de kruipruimte.
Waarschijnlijk zal door de isolatie ook de temperatuur lager zijn in de kruipruimte.

Ontsmetten is een tijdelijke oplossing.
Met ontsmetten maak je iets steriel waardoor het nog makkelijker vatbaar is voor dingen (schimmels, bacterien) die je niet wilt.
Ontsmetten is ook nooit 100%, je doet tenslotte alleen oppervlakkig.
Het beste is gewoon zorgen dat de voorwaarden voor groei van een schimmel er niet zijn.
Denk aan het bos, wanneer groeien daar de paddestoelen.
Het liefst in de herst, met rustig vochtig weer.
Luchten gebeurd met 4 ventilatieroosters. Ik voel in de meterkast gewoon de trek die door de kruipruimte gaat. Ventilatie is er dus. Ik denk zelf dat het gekomen is door de heftige regenval van de afgelopen maanden. Hierdoor is het nu vochtig in de kruipruimte. De hoeveelheid schimmel valt nog wel mee op de balkjes in mijn ogen en de balkjes zelf hebben hun harde structuur nog. Dus veel hout is nog niet weggevreten.

Het ontsmetten is meer zodat ik voor mijn gevoel er alles aan gedaan heb dat het weg is. Gesteld het komt over 2 jaar ineens wel door de kozijnen naar buiten dan doe ik echt wel 8)7 8)7 omdat ik er nu geen geld aan wilde uitgeven.

Ontsmet ik het nu wel en komt het over 2 jaar alsnog dan heb ik garantie van het bedrijf. Alleen mijn vrouw is er absoluut NIET blij mee..
HellevUUr schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:57:
[...]

Dekt je opstal verzekering dit euvel? (kleine kans)
Goeie, ga ik meteen vragen aan mijn tussenpersoon.. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door mkleinman op 20-09-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het binnen in je huis dan ook vochtig?
Schimmel slaat geen stukken over.
Waar de juiste condities voor een schimmel niet zijn, zal de schimmel ook niet komen.
Je hebt geen houten balklaag/vloer, waardoor het probleem geisoleerd (haha, dubbelzinnig) is in de kruipruimte.
Naar mijn mening is ontsmetten echt niet nodig, weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:42:
[...]

Oeioeioei. Ik moet op gaan passen. Ik maak al 11 jaar lang, trouwens op instigatie van mijn oude energie "leverancier", waar ik de zonnepanelen bij heb gekocht - blijkbaar "misbruik" van mijn onverwoestbare Siemens enkeltarief Ferrarisje...

Net als nog vele duizenden instappers die nooit over "misbruik" zijn geïnformeerd, al die jaren lang...

Zou Siemens geweten hebben dat ze ooit uit de [directe] kerncentrale business zouden gaan stappen toen ze die onverwoestbare Ferrarisjes maakten, in de prehistorie? :>
Jij niet. Het gaat dan om de mensen die zich middels een ferraris meer salderen dan de wettelijke grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
migjes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:30:
@master30
gewoon essent bellen.
ik denk dat je mischien 2x 42 euro terug krijgt.
opnieuw google gebruikt net en kijk eens

2010 http://www.enexis.nl/site...eit%20en%20Gas%202010.pdf

< 500 = 32,9862 en daarboven 65,9862 (ex btw) toch 33 euro ex (incl 39,27)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Zojuist Greenchoice gebeld om mijn voorschot bedrag te verlagen van 76 naar 48 (minimaal bedrag van 5 euro voor stroom per maand).
Voorheen zat ik op 110 bij Eon.
Volgens Greenchoice was het niet verstandig om mijn voorschot zo laag te zetten omdat ik in eerste instantie een jaarrekening zal krijgen waarvoor ik moet bijbetalen.
Dit omdat later pas een rekening zal komen voor de teruggeleverde energie. Dit is toch geen salderen?
Ik wil gewoon 1 nota met verbruik minus opwekking = bedrag.
En ik ga al helemaal niet mijn hele 2% rente mislopen door het geld wat ik uiteindelijk niet hoef te betalen op hun rekening te zetten.
Als ze mij nou alvast voorschotten geven voor mijn stroom...
Is dit niet ergens in de wet vastgelegd?

Ik heb ook even gecontroleerd of zij op de hoogte waren dat ik een stroomproducent ben.
Volgens hun hadden ze geen expliciete melding gehad van de netbeheerder maar konden ze het wel opmaken uit de informatie en konden ze tevens zien dat mijn meter op 2 sept 2010 omgewisseld is voor een met terugleverteller (had daarvoor een digitale domme meter die niet terug kon leveren).
Ze gaan er in ieder geval zelf bij de netbeheerder achteraan en houden mij op de hoogte.
Ik heb niets meer van Endinet of Eon vernomen, zal ze morgen zelf maar weer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:41:
Zojuist Greenchoice gebeld om mijn voorschot bedrag te verlagen van 76 naar 48 (minimaal bedrag van 5 euro voor stroom per maand).
Voorheen zat ik op 110 bij Eon.
Volgens Greenchoice was het niet verstandig om mijn voorschot zo laag te zetten omdat ik in eerste instantie een jaarrekening zal krijgen waarvoor ik moet bijbetalen.
Dit omdat later pas een rekening zal komen voor de teruggeleverde energie. Dit is toch geen salderen?
Inderdaad, dat is niet "salderen zoals het in de geest van de Wet lijkt te zijn bedoeld". (ik probeer mezelf hier in dezelfde soort taal te wringen waar ambtenaren patent op hebben)
Ik wil gewoon 1 nota met verbruik minus opwekking = bedrag.
Dat kan Greenchoice (en vele andere leveranciers) niet. Er worden gescheiden nota's opgemaakt, en daar kan helaas "nogal" wat tijd tussen zitten. Voer voor een rechtszaak, al gaat het meestal om marginale rentedervingen. Het principe is fout. En het verloopt bovendien structureel verschillend van de "volautomatische saldering" bij mensen met een Ferraris in huis. Dat is zeker grond voor een rechtszaak. Een bodemprocedure, voor wie het wil beginnen, vanwege "ongelijkwaardige behandeling van in principe gelijkwaardige afnemers".
En ik ga al helemaal niet mijn hele 2% rente mislopen door het geld wat ik uiteindelijk niet hoef te betalen op hun rekening te zetten.
Als ze mij nou alvast voorschotten geven voor mijn stroom...
Is dit niet ergens in de wet vastgelegd?
Neen. Saldering is van meet af aan een ramp, want uitermate vaag in Wet staand, en niets geregeld hoe er in alle verschillende situaties dan wel gehandeld moet worden. En dus doen de leveranciers maar wat.
Ik heb ook even gecontroleerd of zij op de hoogte waren dat ik een stroomproducent ben.
Volgens hun hadden ze geen expliciete melding gehad van de netbeheerder
Daar ga je dan met die bezopen "meldingsplicht" zoals in de Netcode staat. Waarvoor dient die hele zwijnenstal dan eigenlijk? Netbeheer doet er geen moer mee, want die incasseert geen enkele variabele kostenpost meer (allemaal vastrecht geworden). En hij "verzuimt" blijkbaar wel door te geven naar de leverancier. Leve de liberalisering, leve de bureaucratie.

Advies: altijd je leverancier zelfstandig schriftelijk op de hoogte brengen, en proberen met meterstanden de netbeheerder te bypassen. Je zou er doodziek van kunnen worden, van dat gelantefanter bij sommige netbeheerders. Schijnt een "publieke [nuts] functie" te hebben zo'n bedrijf. Tja.

Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

migjes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:35:
@Kiswum
de ketel kan nu ook nog makkelijk 11 liter per minuut op 40 graden leveren.
leeftijd van de ketel heeft geen invloed op de hoeveelheid warm water.
als je die 11 liter per minuut wil halen moet je de doorstroom begrenzer er uit halen.
dat kan ik je niet aanraden wegens gezondheids redenen.

geen modulerende thermostaat terwijl je ketel het wel kan?
dat is niet handig/of een beetje duur.
modulerend houd in principe in dat je ketel op 4 standen kan draaien.
waarbij je eigenlijk wil dat i zo veel mogelijk in stand 1 draait. (minste gas verbruik)

ik zelf heb de agpo ferroli megadens 3 122.
ook een oude huurhuis ketel (cw3).
in het begin wou ik die ook graag vervangen.
maar nu ik de ketel beter ken heb ik eigenlijk zoiets van het kan eigenlijk niet veel beter als zoon ketel.
ik heb hem nu aardig in gesteld en haal nu 9,6 liter per minuut op 40 graden.
dat is dus bijna een cw4 ketel.
ik heb het vermogen van de ketel nu terug geschroefd van 22Kw naar 14 Kw en ik merkte het vrij snel in het gas verbruik. hij is nu zuiniger als een nieuwe ketel of net zo zuinig.

als je wil kunnen we de stappen wel eens doornemen om dat met die ketel ook te doen,
maar dan heb ik wel wat meer info nodig.
meestal worden die ketels opgehangen met een instelling op max terwijl dat niet nodig is.
huis grote / bouwjaar of isolatie niveau / gezin samen stelling / preciese ketel type / gas verbruik / etc...
Bedankt voor de info en voor het aanbod. Ik zal je deze week een PM sturen met alle info die ik heb over de ketel. Ik denk namelijk dat dit te specifiek zal zijn voor dit topic.

De hoofdreden dat ik 2 jaar geleden niet voor de modulerende variant heb gekozen is volgens mij doordat niet elke ketel de modulerende variant aan kan. Ik stond toen namelijk ook op het punt om een andere ketel te kopen. Wie weet kan ik bij de volgende ketel meer op de details letten en wellicht zit er sowieso wel een thermostaat bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:44
NoxiuZ schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:16:
Modulerend is dat je ketel niet 100% of 0,001% stookt. Kan ook continu 20% zijn en dat is aangenamer en zuiniger.
De meeste ketels kunnen terugmoduleren tot 20% van hun maximumvermogen. Een enkel merk gaat tot 16%, maar dat is het dan wel. Helaas.
Mijn ketel is nogal overbemeten (35 kW in een rijtjeshuis, foutje van de installateur), en dat heeft ook een hoog minimumvermogen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Ik zou een tweede expert inschakelen. Misschien kijkt die ene naar de eigen portemonnee, i.p.v. die van de klant.
JW te R schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:38:
[...]

Mijn ketel is nogal overbemeten (35 kW in een rijtjeshuis, foutje van de installateur), en dat heeft ook een hoog minimumvermogen tot gevolg.
Is een betonvloer met buizen er onder geen optie dan? 's Morgens/'s middag stoken om de zaak op te warmen, en er de hele avond/nacht profijt van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:44
Er wordt aan een oplossing gewerkt. Zonnewarmte + buffervat + houtkachel, met de CV-ketel als reserve.
En overal vloerverwarming natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:05:
[...]

Ik heb regelmatig leden van de branche organisatie gesproken (diverse gelegenheden) dat ze gezamenlijk de handen uit de mouwen moeten steken. Aanvals-strategie en zich niet laten kleineren door de fossielo's bij EL&I. Goede argumenten en cijfers op papier zetten, en lobbymacht uitzetten. Betaalde profi's inzetten om Den Haag tot andere gedachten te dwingen. Maar veel leden van HS hebben het erg druk in het buitenland met realisatie van het ene na het andere project. Eigen markt is blijkbaar niet interessant.
Probleem bij HS is dat het een heel divers clubje is met allerlei belangen. Je vind daar bedrijfjes die 'echt' duurzaam opereren maar ook de grote CV-fabrikanten. Veel van die leden interesseert het geen ene biet hoeveel duurzame energie opgewekt wordt in NL, maar als de overheid de subsidie stopzet, moet HS ineens in actie komen. Ik heb vaak het idee dat HS zelf wel wil, maar de leden niet enthousiast te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jammer dat veel informatie allang gedateerd is: bronnen uit 2006...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De container met oa. m'n 10 Sharp panelen is aangekomen in de Rotterdamse haven.
Nu maar eens gaan zien wanneer ze geplaatst gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

.. was het het wachten waard? Sjonge jonge.. wat een tijd zeg. Sorry, maar vind het echt slecht. Wel verkopen, niet kunnen leveren. Heb je wel lagere prijzen gekregen? Of moest je wel de oude prijs betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 13:16
Sinds enige tijd heb ik een nieuwe CV ketel (Atag A203C). Het standby stroomverbruik ligt rond de 4W, maar als de ketel brand dan loopt het verbruik op tot boven de 90W!

Ik vermoed dat het grootste verbruik zit in de circulatiepomp en zou graag deze pomp willen vervangen door een energiezuinig type (Grundfos Alpha2, Wilo oid).

Ik heb contact gezocht met Atag, maar zij willen je niet verder helpen. De ketel is gemaakt met een bepaald type pomp en daarmee basta!

heeft iemand ervaring met het gebruik van een ander type pomp? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Atag een foutmelding geeft als de druk te hoog wordt oid (omdat de pomp niet snel genoeg de circulatie op gang brengt).

ter info de ketel staat op de begane grond en de te verwarmen woning heeft 2 verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Nu zit ik eens in mijn laatste jaarafrekening te kijken,
02-09-2009 t/m 01-09-2010

Waarom staat er voor het hele jaar dezelfde tarieven?
De prijzen van gas en stroom wijzigen toch 2x per jr?

omdat mijn rekening in 2 jaardelen valt, zou dan niet de vaste kosten en de energieheffing ook in 2 delen moeten worden weergegeven?

Na goed lezen zie ik dat er bovenaan staat "de vermeldde prijzen zijn gemiddelde prijzen"

[ Voor 12% gewijzigd door master30 op 20-09-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:44:
[...]

Ik zou een tweede expert inschakelen. Misschien kijkt die ene naar de eigen portemonnee, i.p.v. die van de klant.
Ik heb nu twee experts gesproken, beide adviseren om de hele kruipruimte sowieso vol te gooien met isochips of iets vergelijkbaars. Een zegt dat ik me geen zorgen hoeft te maken de andere zegt dat ik de gehele ruimte moet ontsmetten.

Twee verschillende verhalen dus.

Het probleem, als het huiszwam is, dat huiszwam z'n eigen vocht meeneemt en dus overal kan komen in huis ook al is het in eerste instantie daar droog. Dat is de pest met huiszwam.

Zie ook: http://www.anticimex.nl/default.asp?objectid=3528
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:07:
Is het binnen in je huis dan ook vochtig?
Schimmel slaat geen stukken over.
Waar de juiste condities voor een schimmel niet zijn, zal de schimmel ook niet komen.
Je hebt geen houten balklaag/vloer, waardoor het probleem geisoleerd (haha, dubbelzinnig) is in de kruipruimte.
Naar mijn mening is ontsmetten echt niet nodig, weggegooid geld.
Ik heb nergens vochtproblemen in huis, al het beton is gewoon droog. Toen we het huis kochten hebben we het helemaal gestript van binnen. Nergens zijn we kringen of andere ex-vochtproblemen tegengekomen.

Ik ga morgen nog wel eens bellen met een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huiszwam is een bruinrotter en groeit op hout!!
Oke het groeit verder op kalkhoudend metselwerk, maar de basis blijft hout want het heeft cellulose nodig.
Geen hout=geen huiszwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:18:
.. was het het wachten waard? Sjonge jonge.. wat een tijd zeg. Sorry, maar vind het echt slecht. Wel verkopen, niet kunnen leveren. Heb je wel lagere prijzen gekregen? Of moest je wel de oude prijs betalen?
Ik heb zelf aangegeven wel te willen wachten na de excuusbrief van Sharp.
De 235Wp versie is wel gelijk aangeboden maar zoals gezegd die paar weken wachten voor mij was geen probleem.
Voor m'n dagelijks werk kom ik ook wel zulke situaties tegen als ik bijvoorbeeld plc materiaal bij Siemens bestel.
Prijzen liggen dan ook vast ten tijde van de bestelling (produktie wordt in gang gezet) en worden niet ineens goedkoper als ze daadwerkelijk geleverd worden.
Dus bij PV panelen verwacht ik helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
master30 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:33:
Nu zit ik eens in mijn laatste jaarafrekening te kijken,
02-09-2009 t/m 01-09-2010

Waarom staat er voor het hele jaar dezelfde tarieven?
De prijzen van gas en stroom wijzigen toch 2x per jr?
Ja, maar met die tarieven wordt (tegenwoordig) een uitgebreide spreadsheet berekening bij je e-bedrijf gedaan (doen ze nog wat voor het "vastrecht levering"... >:) ), en uit die berekening volgt vervolgens een "daggemiddelde waarde" over de factuurperiode waarover je nota geldig is (lees: tussen de oude en nieuwe meterstand). Voor vastrecht kan het iets verschillen, want daarvoor wordt (bij mijn weten) de "factuurperiode" genomen als basis.

NB: factuurperiode (of: "boekingsperiode") kan verschillen van de periode tussen de meterstanden. Kwam ik ook op een gegeven moment achter na weer wat gezwoeg en gezweet en niet kloppende cijfertjes...

Je kunt het dus zelf wel uitrekenen, als je de tarieven weet die hebben gegolden in de jaarfactuur periode (kan best soms over zelfs drie deelperiodes gaan, in ieder geval een hele halfjaar periode, en delen van twee daar omheen liggende halfjaar periodes). Is een hele rekenklus. Foutjes zijn zo gemaakt, je moet op alles letten (inclusief BTW, exclusief, moet je de eerste dag wel meenemen en de laatste niet, niet vergeten dat je bij schrikkeljaren door 366 moet delen i.p.v. door 365, dat soort gedoe), maar uiteindelijk "zou het moeten lukken". Als je de daggemiddelde waarde goed kunt berekenen, zit je snor (kan ergens achter de komma door afrondingen e.d. licht afwijken).
omdat mijn rekening in 2 jaardelen valt, zou dan niet de vaste kosten en de energieheffing ook in 2 delen moeten worden weergegeven?
Dat was "vroegah" bij mij nog wel het geval, toen het goeie ouwe bedrijf alhier nog simpel EWR heette. Ik heb zelfs een nota met VIJF verschillende kWh tarieven in de notaperiode 1996/1997 (periode iets langer dan een jaar). Dat waren nog eens tijden! Dat lijken ze dus niet meer te doen, en omdat er een "standaard contract" aan komt wat leesbaar en begrijpelijk moet zijn (voor Henk en Ingrid???), waag ik te betwijfelen dat ze dat soort uitsplitsingen gaan maken. Want het moet natuurlijk niet te doorzichtig gaan worden...

Sorry, verkeerd begrepen. Vastrecht wordt "per kalenderjaar" berekend: nettarieven per maand maal twaalf delen door aantal dagen in het betreffende jaar geeft daggemiddelde waarde. Zo ook de teruggavepost berekenen (dat is een vast bedrag per kalenderjaar, delen door aantal dagen in dat jaar voor de daggemiddelde waarde). Elk tarief per jaar zo behandelen, daggemiddelde waarde maal aantal dagen die voor het vastrecht/teruggavepost zouden moeten gelden, voor de minimaal twee jaar die over je factuurperiode (normaal) zouden gelden zo doen. Dan is het te berekenen. Kom je op een totaal bedrag "vastrecht" (dan wel teruggavepost). De energieboer deelt dat bedrag dan vervolgens door het aantal dagen van de periode vanaf de vorige factuurdatum ("vastrecht periode", kan afwijken van meterstand tussenperiode). Het resultaat is de daggemiddelde waarde die je op je "jaarnota" ziet. Resultaat zal dus (licht) afwijken bij mensen die in dezelfde situatie zitten, maar die andere factuurperiodes hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 20-09-2011 22:32 . Reden: nog meer factuurfetisjisme ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
zonnigtype schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:22:
[...]

Ja, maar met die tarieven wordt (tegenwoordig) een uitgebreide spreadsheet berekening bij je e-bedrijf gedaan (doen ze nog wat voor het "vastrecht levering"... >:) ), en uit die berekening volgt vervolgens een "daggemiddelde waarde" over de factuurperiode waarover je nota geldig is (lees: tussen de oude en nieuwe meterstand). Voor vastrecht kan het iets verschillen, want daarvoor wordt (bij mijn weten) de "factuurperiode" genomen als basis.

NB: factuurperiode (of: "boekingsperiode") kan verschillen van de periode tussen de meterstanden. Kwam ik ook op een gegeven moment achter na weer wat gezwoeg en gezweet en niet kloppende cijfertjes...

Je kunt het dus zelf wel uitrekenen, als je de tarieven weet die hebben gegolden in de jaarfactuur periode (kan best soms over zelfs drie deelperiodes gaan, in ieder geval een hele halfjaar periode, en delen van twee daar omheen liggende halfjaar periodes). Is een hele rekenklus. Foutjes zijn zo gemaakt, je moet op alles letten (inclusief BTW, exclusief, moet je de eerste dag wel meenemen en de laatste niet, niet vergeten dat je bij schrikkeljaren door 366 moet delen i.p.v. door 365, dat soort gedoe), maar uiteindelijk "zou het moeten lukken". Als je de daggemiddelde waarde goed kunt berekenen, zit je snor (kan ergens achter de komma door afrondingen e.d. licht afwijken).

[...]

Dat was "vroegah" bij mij nog wel het geval, toen het goeie ouwe bedrijf alhier nog simpel EWR heette. Ik heb zelfs een nota met VIJF verschillende kWh tarieven in de notaperiode 1996/1997 (periode iets langer dan een jaar). Dat waren nog eens tijden! Dat lijken ze dus niet meer te doen, en omdat er een "standaard contract" aan komt wat leesbaar en begrijpelijk moet zijn (voor Henk en Ingrid???), waag ik te betwijfelen dat ze dat soort uitsplitsingen gaan maken. Want het moet natuurlijk niet te doorzichtig gaan worden...

Sorry, verkeerd begrepen. Vastrecht wordt "per kalenderjaar" berekend: nettarieven per maand maal twaalf delen door aantal dagen in het betreffende jaar geeft daggemiddelde waarde. Zo ook de teruggavepost berekenen (dat is een vast bedrag per kalenderjaar, delen door aantal dagen in dat jaar voor de daggemiddelde waarde). Elk tarief per jaar zo behandelen, daggemiddelde waarde maal aantal dagen die voor het vastrecht/teruggavepost zouden moeten gelden, voor de minimaal twee jaar die over je factuurperiode (normaal) zouden gelden zo doen. Dan is het te berekenen. Kom je op een totaal bedrag "vastrecht" (dan wel teruggavepost). De energieboer deelt dat bedrag dan vervolgens door het aantal dagen van de periode vanaf de vorige factuurdatum ("vastrecht periode", kan afwijken van meterstand tussenperiode). Het resultaat is de daggemiddelde waarde die je op je "jaarnota" ziet. Resultaat zal dus (licht) afwijken bij mensen die in dezelfde situatie zitten, maar die andere factuurperiodes hebben.
wat een hobbie of niet, morgen eerst eens bellen ik had van de vorige periode naar een ander capaciteits- tarief gemoeten, ik zat onder de 500m3 gas,
ongeveer 40 euro gaat het dan om, dat is toch weer een kleine 180kwh, of 70 kuub gas
dankzij dit forum kom je daar achter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
master30 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:38:
[...]

wat een hobbie of niet, morgen eerst eens bellen ik had van de vorige periode naar een ander capaciteits- tarief gemoeten, ik zat onder de 500m3 gas,
ongeveer 40 euro gaat het dan om, dat is toch weer een kleine 180kwh, of 70 kuub gas
dankzij dit forum kom je daar achter 8)
Wil je m'n duurzame bank rekeningnummer voor een donatie?

(grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@master30
ik vind ook dat zonnigtype wel mag meedelen in de winst met zoon uitleg.

@flitspaal.nl
niks aan het handje. gewoon verkopers die iets willen verkopen.
je ziet wel vaker schimmel in een kruip ruimte.

@hellevuur
net nagevraagd aan vriendin. (die werkt bij een niet nader te noemen verzekerings-maatschappij in tilburg)
schimmel is een langzame schade en is niet verzekerd.

@Kiswum
mag ook gewoon op het forum hoor.
als ik dan domme dingen zeg kunnen anderen mij nog corrigeren.

@eric_v
ik effe zo snel niet verder als dat je voor die atag ketel pomp 15-50 S4741900
vervangings pompen zij er genoeg te vinden maar geen enkele leveranties geeft de specificaties.
ik denk dat die pomp maar 50 watt gebruikt op vol vermogen en de andere 50 watt worden gebruikt voor de ventilator.
meer onderzoek is nodig maar dat een andere keer.
(ik zie trouwens in de sparepart list dat het een grundfos pomp is. er zit ook iets vaan een controller mechaniek aan. goeie kans dat je de snelheid van de pomp lager kunt zetten)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 20-09-2011 23:46 ]

• zonnigtype
In Duitsland is in 2010 11,68 Terawattuur zonnestroom op het net ingevoed, 5,11 TWh meer dan het jaar daarvoor.

Dat is een groei van 78 procent. En: op jaarbasis betekent het de maximale stroom opwek van bijna 3 Borssele kernsplijters.

Ik zeg: "een mooie prestatie". Op naar meer! _/-\o_

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 13:16
@migjes: 50w voor een ventilator lijkt me wel een beetje veel voor het verplaatsen van een beetje lucht. Ik zal morgen de kap van de ketel er eens afhalen en kijken of er iets valt in te stellen aan de pomp snelheid en wat het exacte type van de pomp is.

Ook gevonden dat het een UP 15-50 pomp zou moeten zijn. een Grundfos UPSO 15-50 heeft een verbruik van <60W

http://net.grundfos.com/doc/webnet/bs-oem/pdf2008/UPM.pdf

Ik weet eigenlijk wat het verschil is tussen een UP 15-50; UPS 15-50 en UPSO 15-50. Voor de UPS 15-50 heb ik wel een Alpha2 replacement gevonden:

http://cbs.grundfos.com/e...ment_Guide_A5_0610_lr.pdf

Vervanging van de ventilator lijkt me geen optie ...
Pagina: 1 ... 133 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.