Sinds december 2010 heb ik een HRe ketel (Remeha eVita HRe-ketel), oftewel een Micro WKK. Ik kan gebruik maken van deze micro-wkk omdat ik mee heb gedaan met een pilot.
Ik woon in een tussenwoning eind jaren 60 (origineel een mooie doortocht woning), met dakisolatie en het huis is volledig voorzien van HR++ glas. Helaas geen vloerisolatie. Door de installatie van de micro-wkk ben ik mijn energiegebruik meer in de gaten gaan houden. Voor dit jaar is het doel om nog lager (door opwek of minder verbruik) uit te komen (in vergelijking met vorig jaar).
Ik post deze informatie omdat ik vaak met jullie mee lees

en ik vond het wel eens tijd worden om wat terug te doen voor dit topic (info over mijn ervaringen en/of vragen over het nut van een Micro-WKK)
Hoe werk de ketel het (in het kort)?
Bij het gebruik van de warmtefunctie (kachel) draait door de opgewekte warmte een stirlingmotor motor welke stroom opwekt (verdere details > zie google).
Ervaringen ketel:
verwarmingsfunctie &warmwaterfunctie
Zowel de verwarmingsfunctie als warmwaterfunctie (CW4) werken bijzonder goed, snelheid en temperatuur wat je mag verwachten van een moderne CV ketel. De verwarmingsfunctie werkt iets anders dan bij een "normale" CV, het stookprogramma is zo ingesteld dat het huis op het gewenste tijdstip warm is, alleen het opwarmen duurt veel langer (de stirlingmotor draait dan mee).
Geluidsproductie:
De ketel maak ook meer geluid ter vergelijking met mijn vorige CV ketel (Nefit Smartline). Het is een kwestie van wennen, na een maand "hoor" je hem niet meer.
Cijfers
Financieel: Na installatie is mijn energierekening 30 euro per maand lager.
Ik heb er voor gekozen om mijn verbruik te salderen, mijn meter kan dit aan. Als het goed is wek ik per stookseizoen ongeveer 2500 KWh op, dat valt binnen de salderingseisen.
2009-2010 (met "oude" ketel)
Elektra: 2.589
Gas: 1.854
(aantal ongewogen graaddagen 3077)
2010-2011 (met Remeha eVita HRe-ketel)
Elektra: 2.090
Gas: 1.747
Opgewekt 1264 KWh
(aantal ongewogen graaddagen 2959)
Ondanks de lagere graaddagen ben ik zeer tevreden over het gasverbruik (tegen over vorig jaar), de fabrikant claimt een hoger gasverbruik.
To-do:
Ketel:
Beter stook-programma instellen (stookprogramma kan efficiënter)
Warmwaterfunctie koppelen en behoefte
Overig:
Elektrische vloerverwarming badkamer beter instellen (afgelopen winter zijn er behoorlijk wat KWh's in deze vloer gegaan, ten onrechte

)
Overige energieslurpers in huis opsporen
Vragen/opmerkingen > Shoot
[
Voor 199% gewijzigd door
konehead op 18-09-2011 18:16
]