Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:39:
[...]

Kun je ook een bron aangeven van deze verplichting? In mijn nieuwbouwhuis (2009) hangen ook van die kWh-slurpende ondingen, maar 'gelukkig' zijn het er maar 3: op elke verdieping eentje (hal / overloop).

Dat klopt met wat PcDealer hier citeert.

Volgens jouw norm zou ik er ook nog een handvol moeten bijhangen. (Heb er trouwens wel eentje extra opgehangen (op batterijen en niet gekoppeld) vlak bij de CV installatie).
De officiele norm is afhankelijk van het aantal meter van de vluchtweg. Als dit boven de 15 meter is moeten er meer rookmelders worden geinstalleerd zogezegd. Onder de 15 meter klopt het wat PC dealer vermeld.
Ze hoeven officieel niet gekoppeld te zijn overigens, maar wel op het lichtnet en met back-up.
Een batterij variant sluit daar niet op aan en is dus niet conform de norm.
Vraag hierbij is wel of er bij het opstellen van de norm (pre 2003 ofzo) al rekening is gehouden met betrouwbare batterij oplossingen.

Edit: e.e.a. is opgenomen in het bouwbesluit Art. 2.146 lid 6 en 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Hoe vast is vastrecht?

Als ik kijk bij GC dan zie ik verschillende vastrechttarieven per maand bij verschillende looptijd-contracten.
loopt van 1,99 per maand (bij contract 1 jaar vast) tot 3,57 p.m. bij 3-jaarscontract!
Dan scheelt die 0,5 cent/kWh in tarief natuurlijk niets uiteindelijk.

Maar is vastrecht niet een vast bedrag dus?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PV prijzen

Wat er zoals gebeurd op het prijsfront: Digitimes

Een gevecht om marktaandeel, hard vallende prijzen en er wordt ook gevreesd voor de kleinere fabrikanten in China zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 07:35:
@zonnepanelen

Ik ben toch zo zwanger van mijn panelen! dat ik zin krijg in augurken....
...een week of 3.....een eeuwigheid...tiktaktiktak...
Je bent uitvoerig gewaarschuwd hier dat het extreem besmettelijk is, dus eigen schuld dikke bult. _/-\o_

Een goed bevalling gewenst in ieder geval. Niet te hard [laten] persen s.v.p., kan het kindje ondanks alle certificering vast niet zo goed tegen. En moeder de vrouw al helemaal niet...
O ja moet nog Greenchoice en de netbeheerder informeren? .... Beide?
Greenchoice zou ik zeker doen als je prijs stelt op een lager voorschot bedrag (kun je ook zelf op je account doen), meterstanden altijd sowieso aan hen doorgeven en schriftelijk aftikken (e-mail, zelf bewaren).

Netbeheerders zijn rare jongens. Er is weliswaar een Netcode waarin het voornemen (...) tot invoeding als vermeldenswaardig (verplicht) staat, maar een Netcode is een Netcode (en geen wetsartikel), en netbeheerders hebben nooit het plebs geïnformeerd over dat boekwerk (versie numero xxx).

Als je met een Ferrarisje meldt bij Liander "kunnen ze er niks mee". Als Stedin er achter komt dat je invoedt, gaan ze dreigen dat "de meter vervangen moet worden" (voor een viertelwerk geval, en dat natuurlijk op jouw kosten). De NMa, die als zogenaamd leidend principe heeft dat gelijkwaardige afnemers (laten we nu zeggen: "prosumenten") gelijkwaardig behandeld moeten worden blijft slapen.

Ik zou zeggen, als het ooit tot ellende gaat komen voor het van niets wetende slachtoffer: een rechtsgang (eventueel mede betaald door Holland Solar, ZPV, ODE, Consumentenbond, Urgenda, etc.) lijkt me dan op zijn plaats om eindelijk eens juridische piketpalen te gaan neerzetten.

Je mag je van mij gerust aanmelden, maar met een Ferrarisje in de kast zou ik me gewoon stil houden. Met een digitale meter die niet kan terugdraaien noch overschot invoeding kan tellen ben je de pisang en zul je helaas naar een betaalde metervervanging toe moeten als je tenminste nog wat geld voor je overschotten wilt beuren (ik neem aan dat dit in jouw geval een vereiste zal zijn om de teeveetee spreadsheet te laten werken zoals 't ie is bedoeld...). Ook in dat geval zou een rechtsgang meer dan welkom zijn, vanwege dat "ongelijkwaardige behandeling" principe. De pest is dat tot nu toe nog geen een slachtoffer bij mijn weten zo'n weg is gegaan, en gewoon heeft gedokt. Het is natuurlijk niet veel geld (ruim honderd Euro, maar ook weer niet gereguleerd, dus verschil tussen netbeheerders), maar het principe is zo fout als het maar kan zijn.
Wat er zoals gebeurd op het prijsfront: Digitimes
Zoals al voorspeld: shake-out. Die staat nu echt op het punt van uitbreken. Tweede jaarhelft gaat een bloedbad worden, met zeer ongewisse gevolgen. Er ligt nogal wat aan peperdure hardware in hele grote magazijnen te wachten op "afzet". Als dat volume er "door" is, gaan er gekke dingen gebeuren. Hoe gek? We gaan het zien. En dan maar hopen dat er met de modules die je ooit bij een leverancier hebt gekocht van een merk zijn waarvan de producent over een paar jaar nog bestaat, of waarvan de nieuwe eigenaar een klantgerichte houding blijkt te hebben als er problemen zijn...

@Spek

Tuttut ;)

Was trouwens zaterdag in de bossen bij Geldrop. Gezellig met m'n partner boompjes zagen met de CFO van Greenchoice (langjarig project om monoculture - particulier naaldbomen bos - kwalitatief te verbeteren, met klanten en met call-center medewerkers, lachen is dat). Zie ik mezelf nog niet doen met de CFO van RWE (of het moet als bijfik de Amer Kolen Centrale in gaan, misschien is de wil er dan wel...)

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 13-09-2011 11:21 . Reden: shake-out ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:14:
Je bent uitvoerig gewaarschuwd hier dat het extreem besmettelijk is, dus eigen schuld dikke bult. _/-\o_
Heb dat wel eens gehoord en voorbij zien vliegen....(heb ik nog een plekje? voor een paneeltje)
Greenchoice zou ik zeker doen als je prijs stelt op een lager voorschot bedrag (kun je ook zelf op je account doen), meterstanden altijd sowieso aan hen doorgeven en schriftelijk aftikken.
Aha
Netbeheerders zijn rare jongens. usw....
Ik heb een keurig 4-telwerken digitale meter. Dus een nog nieuwere meter kunnen ze aan mij niet kwijt.
Zal het dan wel ter kennisname aan ze melden.
(ik neem aan dat dit in jouw geval een vereiste zal zijn om de teeveetee spreadsheet te laten werken zoals 't ie is bedoeld...)
Ik zal na plaatsing de begroting en de realisatie meedogenloos met elkaar confronteren.
Volgens mij is de TVT best ok. Op het platte dak ga ik zelf plaatsen (mijn zwager gaat me helpen) en de spullen komen in de richting van de 2,01 euro / Wp (ex biggenrug)
Zoals al voorspeld: shake-out. Die staat nu echt op het punt van uitbreken. Tweede jaarhelft gaat een bloedbad worden, met zeer ongewisse gevolgen. Er ligt nogal wat aan peperdure hardware in hele grote magazijnen te wachten op "afzet". Als dat volume er "door" is, gaan er gekke dingen gebeuren. Hoe gek? We gaan het zien. En dan maar hopen dat er met de modules die je ooit bij een leverancier hebt gekocht van een merk zijn waarvan de producent over een paar jaar nog bestaat, of waarvan de nieuwe eigenaar een klantgerichte houding blijkt te hebben als er problemen zijn...
Alles kan failliet, ook grote jongens, wat met een bank kan, kan ook met een PV producent.
Ik geloof wat dat betreft wel in goed spul, maar niet in (ingewikkelde) garantie.
Je weet het nooit natuurlijk.
Edit:
Lagere prijzen -> meer volume Solarbuzz

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:36:

Ik heb een keurig 4-telwerken digitale meter. Dus een nog nieuwere meter kunnen ze aan mij niet kwijt.
Sterker nog: dat is "meer dan verstandig". Want i.t.t. met een Ferraris, waar de saldering volautomatisch en momentaan verloopt, moet er dan "administratief worden gesaldeerd". En dan moeten EN de netbeheerder, EN de leverancier de correcte (!) meterstanden hebben om het werk goed doen, en geen gekke interpretaties gaan doordrukken. Daar ligt zeker bij tijdelijk optredende negatieve meterstanden op het "hoog" telwerk een risico. Mocht dat gaan optreden, probeer er op aan te sturen dat het negatieve overschot op het "hoog" telwerk wordt door gesaldeerd op evt. overschotten op het "laag" telwerk verbruik. Aangezien hierover niets in Wet is geregeld, is dit basis voor volstrekte willekeur.

Helaas is het vaak zo dat je een aparte nota voor "levering" zult krijgen, en een aparte nota voor "de saldering". Heel vaak komt die laatste nota veel later dan de "gewone" nota, wat natuurlijk niet kan. Oppassen voor rentederving. Zelfs al is het maar weinig: het is niet "zoals het naar de geest van de Wet zou moeten" (of zoiets).
Alles kan failliet, ook grote jongens, wat met een bank kan, kan ook met een PV producent.
Ik geloof wat dat betreft wel in goed spul, maar niet in (ingewikkelde) garantie.
Je weet het nooit natuurlijk.
Yup. Niets is van eeuwige waarde. Zelfs zonnepanelen (garanties) niet.
Lagere prijzen -> meer volume Solarbuzz
Vooral non-residentieel: de grote jongens incl. utilities gaan gewoon de hele goedkope module zooi opkopen om aan hun Renewable Portfolio Standard verplichtingen te kunnen voldoen en een leuk groen jasje te kunnen aantrekken. Ben benieuwd of de grote (utility) jongens daar nog zo voortvarend te werk zullen gaan als de shake-out eenmaal over is en de magazijnen niet meer vol liggen...

De grote producenten zien het projectwezen als interessante mogelijkheid om grote volumes van hun modules te kunnen afzetten. Vrijwel alle grote cellenboeren zijn inmiddels vertikaal geïntegreerd en hebben de grote projecten als dumpplaats voor hun overproductie. Alleen nog ff de financiën zien te regelen.

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 13-09-2011 11:58 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

WouterB

3680 Wp

Nou, ik heb ook de knoop doorgehakt. Begin oktober krijg ik (als alles goed gaat) 10 x 260 Wp Yingli panda's op mijn dak op een SMA SB 2500HF (die heeft optitrack en ik heb een aantal grote bomen rondom mijn huis staan, dus ik verwacht wel wat schaduwproblemen in de ochtend).

Ik kies voor nu, omdat ik nog een MMM-subsidie heb kunnen krijgen en als ik ze nu plaats tellen ze daar nog voor mee.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
@koelkast verhaal.
Zie mijn post van oktober 2010 voor inzichten.
Een follow up verhaal volgt volgende maand.

Op 4 september is het een jaar geleden dat ik een volledige dag zonnestroom geproduceert heb op onze 3075Wp zonnestroom installatie (15x suntech stp205 op een SMA SB3000).
Na een jaar geeft plugwise aan dat er in totaal 3011,86 kWh is opgewekt en dat is genormeerd 979,47 kWh/kWp.
Dit is een besparing (Eon variabel tarief) van 695,58 euro.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6179/6143607490_aa6cdb10a1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6178/6143734144_28f043e927.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door HellevUUr op 13-09-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 07:51:
De stekker van de wekkerradio uittrekken is voor mij een brug te ver, maar verder staat op bijna elk toestel een kaku.
Een kaku.... leuke afkorting. Ik moet dan altijd aan Michio Kaku denken als ik dat hier lees :+

Geeft dat geen sluipverbruik zo'n kaku ding?
Ik heb zelf de TV / HDD recorder enz op een schakeldoos met "harde" schakelaar....

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:52:
Vooral non-residentieel: de grote jongens incl. utilities gaan gewoon de hele goedkope module zooi opkopen om aan hun Renewable Portfolio Standard verplichtingen te kunnen voldoen
Desondanks.. 24GW in de pipeline is indrukwekkend. Weet jij wat de tijdlijn daarbij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

WouterB schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:00:
Nou, ik heb ook de knoop doorgehakt. Begin oktober krijg ik (als alles goed gaat) 10 x 260 Wp Yingli panda's op mijn dak op een SMA SB 2500HF (die heeft optitrack en ik heb een aantal grote bomen rondom mijn huis staan, dus ik verwacht wel wat schaduwproblemen in de ochtend).

Ik kies voor nu, omdat ik nog een MMM-subsidie heb kunnen krijgen en als ik ze nu plaats tellen ze daar nog voor mee.
Mooie apparaten, en de handleiding is heel leuk vertaald:

Bluetooth®: draatloos, molekeloos
De nieuwe Sunny Boy is met de beproefde draadloze technologie
Bluetooth uitgerust. Deze garandeert bijvoorbeeld
een draadloze installatie-communicatie via Sunny Beam. En
met Sunny Explorer hebt u op uw voor Bluetooth ontvankelijke
PC het perfecte overzicht over de installatiegegevens.

Ik heb geen idee wat ze met 'molekeloos' bedoelen eerlijk gezegd _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

WouterB

3680 Wp

Mars Warrior schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:32:
[...]

Mooie apparaten, en de handleiding is heel leuk vertaald:

Bluetooth®: draatloos, molekeloos

Ik heb geen idee wat ze met 'molekeloos' bedoelen eerlijk gezegd _/-\o_
Zonder moleks ;) (zal wel stekkerloos zijn)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 10:54
WouterB schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:35:
[...]
Zonder moleks ;) (zal wel stekkerloos zijn)
Of een nieuwe nog onbekende uitvinding van SMA, want google geeft maar 1 resultaat....precies bij SMA :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:26:
[...]

Het is dit type, niet zo groot en de besturing werkt hydraulisch. ik heb hem zelf geinstalleerd, appeltje eitje
De maten zijn 21*46 en 49 cm hoog.

http://www.aquacell-water...PP7iaS-l6sCFdQNfAodiH30tQ
Waar heb je hem geïnstalleerd? Ik kan hem niet kwijt in de meterkast jammer genoeg, hij zou dan precies voor de gasmeter komen te staan en die is dan niet meer af te lezen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:57:
[...]

Desondanks.. 24GW in de pipeline is indrukwekkend. Weet jij wat de tijdlijn daarbij is?
Geen flauw benul. Dit zijn "historische" volumes, waar nog geen enkele precedent voor is. Ook vergunningsverlening in U.S.A. is langdurig, milieubeweging maakt regelmatig (al dan niet terecht) reuring over bedreigde diersoorten (ja, ook daar). En de weerzin tegen de grote energiebedrijven die "de grote volumes" moeten trekken (61% van plannen is in California, wat alles te maken heeft met de 33% renewable portfolio standard verplichting voor de e-bedrijven) is groot. Maar er zal vast wel een hoop van overblijven en tot realisatie leiden. Hoe veel? Joost mag het weten, ik ben geen Photon Consulting analist (en zelfs die zitten d'r wel eens naast).

Een giegje hier, een giegje daar, PG&E is straks van zessen klaar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik vind het niet erg trouwens, dat overschot.. *)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh my god...
kom net thuis, en weer 3 huizen volgelegd....
op 1 huis tel ik 8 op de garage, en 10 op oost en 16 op west....ik denk minstens 200Wp per paneel.

//"was dat niet de buur die ik slechts eenmaal had gesproken hierover met een dikke erfenis ?"//
die heeft dus een "tijdje" in mijn plugwise zitten turen, en de knoop doorgehakt met een beetje zonnesteek 2011 erbij.

pics follow if wanted.
vanuit elk raam van mijn woning is mijn uitzicht fors verbetert ;) pv alley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:40:
oh my god...
kom net thuis, en weer 3 huizen volgelegd....
op 1 huis tel ik 8 op de garage, en 10 op oost en 16 op west....ik denk minstens 200Wp per paneel.

//"was dat niet de buur die ik slechts eenmaal had gesproken hierover met een dikke erfenis ?"//
die heeft dus een "tijdje" in mijn plugwise zitten turen, en de knoop doorgehakt met een beetje zonnesteek 2011 erbij.

pics follow if wanted.
vanuit elk raam van mijn woning is mijn uitzicht fors verbetert ;) pv alley
Ik denk dat ik hier een van de leukere fietsroutes kan uitzetten. Zaterdag kwam ik er zeker 30 tegen.
Het kleine stukje van onze wijk, ik denk 200 huizen staan er al 5.
Einde maand nog 1 extra....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 07:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:07:
[...]

Waar heb je hem geïnstalleerd? Ik kan hem niet kwijt in de meterkast jammer genoeg, hij zou dan precies voor de gasmeter komen te staan en die is dan niet meer af te lezen.
De bypass set is onder de gasmeter (in die kast zit ook de watermeter en de nieuwe digitale E meter) en de ontharder staat in de kast ernaast.
Een foto verteld meer als duizend woorden :9
Beide bovenkappen zijn snel afneembaar, en een gasmeter is ook met een periscoop uit te lezen :+

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/1765/dsc04084i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/7193/dsc04082wp.jpg

Note: Boven het telwerk van de gasmeter is een kleine verzegelbare ruimte waar een reedcontact o.i.d. kan worden geplaatst. Deze gasmeterhangt er nog niet zo lang.
Dit contact kan natuurlijk aan de nieuwe op afstand uitleesbare E meter worden gekoppeld , zodat je elke maand kan betalen.
Gelukkig is het nog niet zover, want mijn meter is wel digitaal maar niet uitleesbaar op afstand ;)
De techniek staat niet stil wil ik maar zeggen en de Gas en E boys denken met U mee.

[ Voor 37% gewijzigd door Gasschuif op 13-09-2011 20:35 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 19:42:
[...]

De bypass set is onder de gasmeter (in die kast zit ook de watermeter en de nieuwe digitale E meter) en de ontharder staat in de kast ernaast.
Beide bovenkappen zijn snel afneembaar, en een gasmeter is ook met een periscoop uit te lezen :+

[afbeelding]

[afbeelding]

Note: Boven het telwerk van de gasmeter is een kleine verzegelbare ruimte waar een reedcontact o.i.d. kan worden geplaatst. Deze gasmeterhangt er nog niet zo lang.
Dit contact kan natuurlijk aan de nieuwe op afstand uitleesbare E meter worden gekoppeld , zodat je elke maand kan betalen.
Gelukkig is het nog niet zover, want mijn meter is wel digitaal maar niet uitleesbaar op afstand ;)
De techniek staat niet stil wil ik maar zeggen en de Gas en E boys denken met U mee.
Zou de afstand ook 1.5 meter mogen zijn. Trapkast aan de andere kant van de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 20:39:
[...]

Zou de afstand ook 1.5 meter mogen zijn. Trapkast aan de andere kant van de gang.
In principe is de afstand geen probleem, de slangensets zijn standaard 0,5 m/1,0m/1,2m.(uit mijn hoofd)
De rest zul je dus met koper moeten doen. De bypass set is er in 15 en 22 mm.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:36:
Dat dacht ik ook. Hier is vorig jaar een nieuwe meter geinstalleerd. Die schakelt tussen zijn vier tellers. Maar volgens de Stedin-mevrouw is die niet geschikt voor teruglevering (dat staat niet aan of geactiveerd ofzo) en is vervanging (a iets van 95 euro) absoluut nodig. Dus tsja, wat doe je dan... Je wordt gewoon vern**kt waar je bij staat.

Ik ga wel even kijken of, na installatie van de zonnepanelen, de oude meter teruglevering registreert. Dan kan ik alsnog proberen die installatie weer te cancellen en hoeven ze alleen de BPM te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 20:57:
[...]

Dat dacht ik ook. Hier is vorig jaar een nieuwe meter geinstalleerd. Die schakelt tussen zijn vier tellers. Maar volgens de Stedin-mevrouw is die niet geschikt voor teruglevering (dat staat niet aan of geactiveerd ofzo) en is vervanging (a iets van 95 euro) absoluut nodig.
Dat lijkt mij heel sterk, zeer vaak is er een optische interface aanwezig, en met de goede apperatuur is softwarematig vrijgeven een fluitje van een cent. Wat voor soort (merk en type) meter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Gasschuif schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:09:
Dat lijkt mij heel sterk, zeer vaak is er een optische interface aanwezig, en met de goede apperatuur is softwarematig vrijgeven een fluitje van een cent. Wat voor soort (merk en type) meter heb je?
Om precies te zijn: ISKRA, MT171-D2A52-V12G12-K0.

Ik vermoed dat ze inderdaad bedoelde dat het geactiveerd moet worden, maar dat ze niet te beroerd zijn me daar bijna 100 euro voor te rekenen. Ik houd het in ieder geval in de gaten, en als ze geen nieuwe meter installeren maar alleen de instellingen van dit ding wijzigen, dan lijkt 100 euro me toch geen redelijk bedrag. Maar waar moet je zoiets aankaarten, behalve bij hun klantenservice (die me de vorige keer geen adres kon geven voor een klachtenbrief)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Wat een gezeur om die nieuwe meters, wel een nieuwe meter maar geen geactiveerd teruglevertelwerk.

Lijkt een beetje op een nieuwe auto zonder motor kopen.

'Gaat een ketting om zijn ferraris heen leggen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:57:
Zo gemakkelijk duik je niet onder die 2500kWh.
Tenzij je misschien niet kookt, bakt of met computers speelt.
Een droogkas kan je al helemaal vergeten :).

Als ik het elektriciteitsverbruik voor onze elektrische boiler even weglaat, halen wij (2 persoonshuishouden) net 2400kWh per jaar. We doen dan ook echt moeite om minder te verbruiken: spaarlampen, kaku, zuinige toestellen, ....), maar als we in het weekend brood, taart of een ovenschotel maken, staat de oven wel een hele tijd op. Als ik in het weekend een hele menu in elkaar steek voor mijn liefste, dan staan er ook vaak meerdere vuren tegelijk op.
Als je niets speciaals doet, ga je volgens mij niet makkelijk onder de 2,5Mwh?
Nou we zitten hier met 2 personen en hond al 3 jaar op 2500kWh per jaar.
Laptop stond elke dag aan
1 tarief (geen dubbele meter)
Nas, laptop staat altijd aan
Wasmachine draait 3x per week (edit wasdroger minimaal 1x per week)
We koken op gas
en waarschijnlijk nog veel meer standaard dingen.

We doen hier niet veel bijzonders voor.
We denken aan de verlichting, licht staat aan in de kamer waar we zijn.
Opladers van mobieltjes en laptops worden eruit gehaald als deze niets opladen.

Het gaat hier om een 1 gezinswoning uit de jaren 60 met 3 verdiepingen en 4 slaapkamers + zolder.

We kunnen nog goed bezuinigen op electra, maar 2500 is voor ons redelijk standaard geworden.

edit: Het enige waar ik op heb gelet bij onze redelijk nieuwe apparatuur is de zuinigheid in Kwh en niet alleen maar of er een A+ of AAA+ staat.

@ Hellevuur, wat is het verbruik bij jou sinds vorig jaar, dus sinds het vervangen van koelkasten en montage panelen?
p.s. nee de panelen komen nog even niet op het dak, maar hebben er wel een mooi plekje op het oog aan beide kanten van het dak (tuin- en straatzicht)

edit. kom er net achter dat we niet op 2500, maar rond de 3100 zitten :( oops

[ Voor 15% gewijzigd door Kiswum op 19-09-2011 21:57 . Reden: energie edit ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is het in Nederland toegestaan om de groepenzekering van 16 Ampère terug te brengen naar 10 Ampère om op die manier 6A+2,25A=8,25 Ampère terug te leveren op een niet separate groep? De PV-inverter is uiteraard afgezekerd op 8,25 Ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Over lager zekeren:
Het is hier eerder aan bod geweest. Wat mij betreft klopt het en is het helemaal veilig. Maar... deze oplossing valt buiten de (NL) regels, en mag dus niet. ("mag" heeft in dit geval vooral met verzekeringen te maken.)
Kan je echt geen groep vrij maken? misschien is het een oplossing om een leiding buiten langs te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:25:
[...]

Ik vermoed dat ze inderdaad bedoelde dat het geactiveerd moet worden, maar dat ze niet te beroerd zijn me daar bijna 100 euro voor te rekenen. Ik houd het in ieder geval in de gaten, en als ze geen nieuwe meter installeren maar alleen de instellingen van dit ding wijzigen, dan lijkt 100 euro me toch geen redelijk bedrag. Maar waar moet je zoiets aankaarten, behalve bij hun klantenservice (die me de vorige keer geen adres kon geven voor een klachtenbrief)?
Op onderstaande linkjes vind je wat meer info.

http://kleinverbruik.sted...leidingen_digitale_meters

Op onderstaande link vind je jou meter en de specs kun je downloaden.

http://www.iskraemeco.si/emecoweb/eng/products/mt171.html

Zoals je ziet heeft deze meter twee "flowdirections" en is ie dus geschikt voor terugleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 14-09-2011 00:18 ]

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
'Sporten doe je best binnen'
Goossens baseerde zijn uitspraak op eigen bevindingen. 'Ik woon al 20 jaar in Aartselaar, nabij de A12, en heb hier jarenlang gejogd en gefietst', vertelt hij. Zonder veel erg. Tot de sportarts 3 jaar geleden plots fysieke klachten kreeg.

'Ik ontwikkelde neurogene klachten. Dat wil zeggen dat ik pijn had, gevoelsstoornissen, doordat mijn zenuwstelsel was aangetast. Ik kon niet meer sporten. En terwijl ik zelf dagelijks sportletsels behandel, had ik geen idee wat me overkwam.'

Daarom liet Goossens zich op aanraden van een andere arts testen op de aanwezigheid van zware metalen in zijn bloed. De resultaten waren ontstellend. 'Er bleken zes à zeven zware metalen in extreem hoge waarden in mijn lichaam voor te komen', zegt Goossens. 'Het kwam neer op ongeveer 70 keer te veel lood, 75 keer te veel kwik en 30 keer te veel cadmium.'

Volgens Goossens het directe gevolg van luchtvervuiling door het drukke verkeer in combinatie met zijn sportgedrag. 'Want normaal is sporten gezond voor je, maar in deze omgeving is het gewoon slecht', zegt hij. 'Als je sport, nemen je longblaasjes het fijn stof razendsnel op. Je zal daardoor niet morgen doodvallen, maar door de jaren stapelt zich dat wel op in je lichaam.'

Onderzoekers van het Centrum voor Milieukunde aan de Universiteit Hasselt en de eenheid longtoxicologie van de KU Leuven publiceerden eerder dit jaar een artikel in het toonaangevende blad The Lancet, waarin stond dat luchtverontreiniging een even belangrijke trigger is bij een hartinfarct als andere, erkende, factoren zoals fysieke inspanning, hoge bloeddruk, drugs- of alcohol.
bron

Maar ook goed nieuws uit België:
Goed nieuws is ook nieuws en kan ook vooraan in deze krant komen. De energiebezuinigingen waartoe de laatste jaren vooral de Vlaamse huishoudens werden aangespoord en verplicht, hebben veel meer energie bespaard dan Europa ons oplegde. Die besparing komt neer op de helft van de productie van het kernpark in Doel.

Dat gebeurde met vrij stil, politiek vrij ondankbaar maar desondanks volgehouden beleid; 40 procent ervan werd gerealiseerd door beleid gericht op de huishoudens: de verplichte energiecertificaten voor nieuwbouwwoningen (13 procent), en de steun voor dakisolatie (17 procent) en energiezuinige ketels in bestaande woningen (9 procent).

Die maatregelen werden en worden wel eens betwist, maar de Vlaamse regering heeft ze volgehouden. Dat was geen spectaculair beleid, daar was niet veel politieke munt uit te slaan, maar dat was wel goed beleid.

Volhouden zonder veel te toeteren kan dus ook goed beleid zijn. Liever dat soort goed bestuur mét resultaten, dan spektakelbestuur zonder resultaten.

Dat beleid moet nog verder gaan. Met het genuanceerd doven van de nachtverlichting op snelwegen. Met het minimumaandeel hernieuwbare energie dat vanaf 2015 verplicht is voor nieuwbouwwoningen. De hervorming van de premies die minister Freya Van den Bossche doorvoert richting vloer- en muurisolatie, is ook goed. Er zijn sterkere stimuli nodig voor warmtepompen.

Maar er is nog meer. Als het slim is, kan Vlaanderen die energiezuinigheid ontwikkelen tot een volwaardige bron van werkgelegenheid en welvaart. Nog te weinig bedrijven richten zich op die sector en ze zijn dan nog niet innovatief genoeg. Onderwijs moet als de bliksem meer jongeren opleiden in richtingen die op energiezuinigheid gericht zijn. Leuk werk verzekerd!

Er zijn wel twee lessen te leren uit dit dossier.

De maatregelen zelf kunnen vaak ook zuiniger. Kijk naar de zonne-energie. Die aanmoedigen is noodzakelijk, maar dat moet vanuit één hand gebeuren. We hadden drie overheidsniveaus die dit tegelijk deden: veel gemeenten, de Vlaamse overheid en de federale. Met oversubsidiëring tot gevolg. De meeste gemeenten zijn gestopt, de Vlaamse overheid heeft haar premies aarzelend bijgestuurd, en de federale draagt fiscale aftrekken hopelijk snel over naar de deelstaten.

De tweede les is nog scherper. Energiebesparing maakt een energieproductie- en distributiebeleid niet overbodig. Daarvoor is het federale niveau bevoegd en dat is een heuse ramp. Non-beleid. België produceert veel minder energie dan het nodig heeft, moet dus almaar meer energie invoeren, maar heeft zelfs geen hoogspanningsleidingen aangelegd. Goed dat de Vlaamse gezinnen bespaarden, anders was het licht al uitgevallen.
bron
en ook
bron

[ Voor 45% gewijzigd door Cafe Del Mar op 14-09-2011 08:21 ]

Verwijderd

Zijn er ook ervaringsdeskundigen ??

Ik heb een 2005 huis. Op de begane grond heb ik 100% vloerverwarming.
Het ventilatietype is centrale afzuiging met raamroosters (niet drukgeregeld).

Dit geeft bij lage buitentemperatuur comfortverlies door tochtverschijnselen en natuurlijk
ventilatieverliezen. Brink was bezig met het ''ademende raam'' daar zat ik op te wachten eigenlijk.
De ontwikkeling is onlangs stilgelegd, ik weet nog niet waarom. Dus vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met hun andere systeem het Brink advance.
Dat is een kast die op de muur komt, 50cm breed 120cm hoog en 18 cm diep, voor decentrale WTW ventilatie op basis van vochtigheid en CO2 concentratie. Het rendement van de WTW is circa 90%.

Ik verbruik circa 16GJ voor verwarming en verwacht dat ik daarvan eerder meer dan minder dan 60% daarvan op de begane vloer ''verstook''. Dus tenminste 10GJ. Circa 50% daarvan is ter compensatie van ventilatieverliezen. -> 5 GJ
5GJ x tarief euro 24,02 = 120,10 euro ..... bijna gelijk aan de kosten van rente en afschrijving (20 jr) die namelijk euro 121,97 bedragen.

Dus zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kast of met de besparing via een climarad (vergelijkbaar systeem maar dan met radiator erin verwerkt)
Thanks _/-\o_

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

asvogel schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:25:
[...]

die meter heb ik ook, die van mij kon gelijk terugleveren, wel doorgegeven aan mijn netbeheerder.
als het pijltje naar links staat ben je aan het terugleveren en naar rechts haal je van het net

Jsunnyreports

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 22:07:
[...]

Het gaat hier om een 1 gezinswoning uit de jaren 60 met 3 verdiepingen en 4 slaapkamers + zolder.
Maar die is helemaal gestript en up to date gebracht met isolatie en dubbele beglazing en een nieuwe keuken?

LinkedIn WoT Cash Converter

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Gasschuif schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:52:
[...]

Op onderstaande linkjes vind je wat meer info.

http://kleinverbruik.sted...leidingen_digitale_meters

Op onderstaande link vind je jou meter en de specs kun je downloaden.

http://www.iskraemeco.si/emecoweb/eng/products/mt171.html

Zoals je ziet heeft deze meter twee "flowdirections" en is ie dus geschikt voor terugleveren.
Sterker nog, ik heb exact de zelfde meter in Liander gebied en kreeg ook dezelfde opmerking.
Omdat op dat moment mijn PV al geplaatst was kon ik zien dat de teruglevering al meteen geregistreerd werdt.
Geen enkele aanpassing nodig dus.

Een maand later viel mijn meter in een steekproef en kwam er een monteur met kennis van zaken langs. Volgens deze man was de opmerking over metervervanging een standaard antwoord vanuit het callcenter en was het vrijwel nooit nodig om echt te vervangen.

jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

• asvogel
energiebewust schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:39:
Sterker nog, ik heb exact de zelfde meter in Liander gebied en kreeg ook dezelfde opmerking.
Omdat op dat moment mijn PV al geplaatst was kon ik zien dat de teruglevering al meteen geregistreerd werdt.
Geen enkele aanpassing nodig dus.
Een maand later viel mijn meter in een steekproef en kwam er een monteur met kennis van zaken langs. Volgens deze man was de opmerking over metervervanging een standaard antwoord vanuit het callcenter en was het vrijwel nooit nodig om echt te vervangen.
Juist, daar heb ik wat aan. Ga ik toch Stedin maar weer bellen om te installatie van de teruglevermeter te cancellen. Ik verwacht toch geen heel hoge opbrengst in de eerste maanden (installatie van de panelen is eind september). Mocht vervanging toch nodig zijn, dan mis ik maar een paar weken salderen.

• mkleinman
  • Laatst online: 10:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 19:42:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Thanks,

Ik kan die waterontharder niet in de meterkast kwijt jammer genoeg. Ze komen begin oktober langs, eens vragen wat voor mogelijkheden er nog meer zijn voor plaatsing.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
NoNoAD schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:41:
@ die gene waar de Spaarlampen vaak/snel kapot gaan.

Meet even de Spanning die uit jouw stopcontact komt dit kan een factor zijn.

Ik heb ooit zelf bij een bedrijf een stopcontact gemeten en daar bleek maar 208 volt op te staan( de mede collega's klaagde over extreem warme Accu laders) omdat de accu laders op 220-230 werken moest deze de 12V compenseren en dus moest deze veel harder werken om de accu's vol te krijgen, met gevolg dat deze bijna weg smolten.
Nu weet ik niet meer de pressiese werking van spaarlampen maar kan me wel voorstellen als er Te grote verschillen zijn in voltage dat spaar lampen mogelijk minder lang leven/werken.

Rookmelders = Besparen op veiligheid vind ik nou het stomste wat iemand kan doen, hoeveel kost jouw leven nou vergeleken met dat beetje energie dat verbruikt word?
Je kan altijd nog de Rookmelder fabrikant en vraag of de energie dat deze rookmelder gebruikt niet omlaag kan? ander model / type?
Ongeveer een jaar geleden plaatste ik zelf nieuwe netgekoppelde melders omdat ik toen niet wist wat het verbruik van deze dingen was. Toen ik zag dat dat zoveel was heb ik de fabrikant (Hager) gebeld en om advies gevraagd. Zij gaven aan dat type TG501 (netgevoed) omgewisseld kan worden met type TG500 en dat dat alleen de bruine draad losgekoppeld moet worden. Je kan ook een combinatie maken van TG 501 en TG 500 melders. Het verbruik van de melders is zo hoog omdat er een weerstand gebruikt wordt om de netspanning te verlagen naar 9 volt. gewoon een kaheltje dus. Overigens gebruikte de Hager melders 8 watt netto dus was de keuze om de melders te vervangen snel gemaakt ;) .

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:14:
Zijn er ook ervaringsdeskundigen ??

Ik heb een 2005 huis. Op de begane grond heb ik 100% vloerverwarming.
Het ventilatietype is centrale afzuiging met raamroosters (niet drukgeregeld).

Dit geeft bij lage buitentemperatuur comfortverlies door tochtverschijnselen en natuurlijk
ventilatieverliezen. Brink was bezig met het ''ademende raam'' daar zat ik op te wachten eigenlijk.
De ontwikkeling is onlangs stilgelegd, ik weet nog niet waarom. Dus vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met hun andere systeem het Brink advance.
Dat is een kast die op de muur komt, 50cm breed 120cm hoog en 18 cm diep, voor decentrale WTW ventilatie op basis van vochtigheid en CO2 concentratie. Het rendement van de WTW is circa 90%.

Ik verbruik circa 16GJ voor verwarming en verwacht dat ik daarvan eerder meer dan minder dan 60% daarvan op de begane vloer ''verstook''. Dus tenminste 10GJ. Circa 50% daarvan is ter compensatie van ventilatieverliezen. -> 5 GJ
5GJ x tarief euro 24,02 = 120,10 euro ..... bijna gelijk aan de kosten van rente en afschrijving (20 jr) die namelijk euro 121,97 bedragen.

Dus zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kast of met de besparing via een climarad (vergelijkbaar systeem maar dan met radiator erin verwerkt)
Thanks _/-\o_
Daar ben ik ook erg in geïnteresseerd! (Was net weer even op Marktplaats aan het kijken of er nog een climaradje op stond, nee dus). En wat is het verschil tussen de Brink Advance en de Climarad Sensa?

Heeft er iemand (regio Noord) misschien zo'n ding in gebruik en mag ik daar dan eens komen kijken? Even een idee erbij krijgen hoe dat nou echt werkt, klinkt en eruitziet. :)

• asvogel
asvogel schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:42:
Juist, daar heb ik wat aan. Ga ik toch Stedin maar weer bellen om te installatie van de teruglevermeter te cancellen. Ik verwacht toch geen heel hoge opbrengst in de eerste maanden (installatie van de panelen is eind september). Mocht vervanging toch nodig zijn, dan mis ik maar een paar weken salderen.
Net Stedin weer aan de lijn. Deze mevrouw wist me te vertellen dat mijn meter geschikt is voor teruglevering en ook al 'geactiveerd' is. Volgens haar zijn er, wat betreft de teruglevermeter, dus geen handelingen meer nodig maar moet het allemaal goed gaan. Ze gaat de afspraak weer aanpassen in het plaatsen van alleen een BPM. Het vertrouwen aan mijn kant neemt niet echt toe, maar we zien wel hoe het gaat lopen. Over een paar weken weten we meer...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:15:
Daar ben ik ook erg in geïnteresseerd! (Was net weer even op Marktplaats aan het kijken of er nog een climaradje op stond, nee dus). En wat is het verschil tussen de Brink Advance en de Climarad Sensa?

Heeft er iemand (regio Noord) misschien zo'n ding in gebruik en mag ik daar dan eens komen kijken? Even een idee erbij krijgen hoe dat nou echt werkt, klinkt en eruitziet. :)
Maten wijken iets af, de climarad is wat breder. Prijs van de Brink die ik heb gezien is 1270 euro. Prijzen van de Climarad Sensa heb ik niet gevonden. Voor de rest zie ik geen verschillen. Ben ook benieuwd naar het geluid, maar ze zouden beide erg stil moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 11:01 ]

Verwijderd

Adviesprijs Sensa volgens climarad prijslijst: 1559,25 ex BTW. En daar komt dan volgens mij nog de muurdoorvoer bij (2 x ca. 100 euro).

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:33:
Adviesprijs Sensa volgens climarad prijslijst: 1559,25 ex BTW. En daar komt dan volgens mij nog de muurdoorvoer bij (2 x ca. 100 euro).
Ik heb sinds Maart j.l. een Climarad. Bevindingen kun je lezen op mijn site.
Voor de altijd achterdochtige personen op dit forum.... Ik heb in geen enkele wijze belang in de firma Climarad.

www.mijnzon.info

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:34:
[...]

Maar die is helemaal gestript en up to date gebracht met isolatie en dubbele beglazing en een nieuwe keuken?
Ja, klopt, maar dat is bij veel oude huurwoningen in Brabant.
Via MMM kwam ik erachter dat we sinds 2008 een label hebben. Namelijk Label C, dit had ik eigenlijk niet verwacht. We hebben welliswaar isolatie in de muren, dak en kruipruimte, maar er valt nog winst te halen bij een nieuwe ketel, isolatie om de verwarmingsbuizen en energiezuiniger leven :).

Als we inderdaad C hebben en we dingen aanpassen aan de woning dan wordt het ook weer interessanter voor subsidies.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goed nieuws!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:33:
Die 1270 voor de Brink was ook ex BTW, of daar nog extra bijkomt voor montagemateriaal weet ik niet.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SMA is echt verleden tijd. :O Wij gebruiken tegenwoordig omvormers van het merk 'Robocop!'. 8)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-WlCojTb6Ikc/TnCTAbF1U_I/AAAAAAAALoA/ZShNQ4LzNDs/s800/P1080640%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-1BtWoxEZMXw/TnCTADhYp-I/AAAAAAAALn8/OQdTdh8dohw/s800/P1080637%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-3P4NtjlCe30/TnCTzbvH8XI/AAAAAAAALoE/2g6li2JL3m8/s800/P1080638%252520%252528Large%252529.JPG

56x Yingli 235Wp op SMA TP12000. Live-monitoring volgt. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Roamor
  • Niet online
Cool. Ventilatie is trouwens geen probleem dan? Ik heb er zelf al continue een (solarpowered) fan op staan namelijk.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, hij waait mooi door, en hangt alleen 's ochtends in de zon, indirect. Toen ik aankwam (11:00) stond hij vrolijk op 11.000 Watt, de fan sprong niet eens aan. Was dan ook mooi koel buiten, 14,5 graden. Systeem heeft 15 graden afwijking van het zuiden, 30 graden dakhelling. 110 meter 10mm2 YVMKas kabel. Ben benieuwd.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
11.000 Watt, dat kan ik niet eens aan met mijn (1-fase) hoofdzekering van 40 A :P.

Is die behuizing tegen het stelen of ter bescherming?

[ Voor 31% gewijzigd door The Wizard op 14-09-2011 13:59 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

The Wizard schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:58:
11.000 Watt, dat kan ik niet eens aan met mijn (1-fase) hoofdzekering van 40 A :P.

Is die behuizing tegen het stelen of ter bescherming?
Tegen directe weersomstandigheden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kan het zijn dat die "bekisting " is gemaakt na een zware avond stappen in een slecht verlichte werkplaats?
Straalt nu niet bepaalt een bepaalde degelijkheid uit.

En als de installatie zo'n 25 jaar mee moet gaan, geldt dat dan voor deze ombouw toch ook?

[ Voor 22% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-09-2011 14:34 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schinnen-groen schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:24:
Kan het zijn dat die "bekisting " is gemaakt na een zware avond stappen in een slecht verlichte werkplaats?

En als de installatie zo'n 25 jaar mee moet gaan, geldt dat dan voor deze ombouw toch ook?
Moet je de boer even bellen. Je denkt toch niet dat ik zelf zoiets in elkaar sleutel?

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Voor de liefhebbers: Gemeente Bussum geeft ook weer subsidie:

http://www.bussum.nl/file...e%20energie%20%202011.pdf

Helaas mijn dak al vol met 2 panelen en zonneboiler ( zou nog paar panelen op platzak kunnen plaatsen, maar dat durf ik niet aan ivm verzakking).

Misschien ga ik nog kijken of ze mijn muur kunnen isoleren ( hoekwoning van rond 1920 en met nieuwe muur geplaatst door vorige bewoners).

[ Voor 8% gewijzigd door buldogwtf op 14-09-2011 14:55 ]

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:24:

Valt toch wel mee. Ziet er uit als een bestaande kast die voor dit doel word hergebruikt.
Lijkt me erg duurzaam zo'n tweede leven :*)

Verder lijkt het materiaal RVS, dat houd het nog wel even vol.
De kast is dan misschien wat krom, gedeukt en vuil, maar voor de functie die hij heeft nog uitermate bruikbaar.
Het kijkt misschien niet zo netjes, maar voor de meeste boeren is dat niet de eerste zorg. En dat lijkt me terecht, functionaliteit boven uiterlijk.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:51:
[...]

Moet je de boer even bellen. Je denkt toch niet dat ik zelf zoiets in elkaar sleutel?
Nee, eigenlijk niet.
Maar waarom niet een gaatje geboord en de omvormer binnen gehangen?
Zomaar een idee..

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schinnen-groen schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:58:
[...]

Nee, eigenlijk niet.
Maar waarom niet een gaatje geboord en de omvormer binnen gehangen?
Zomaar een idee..
:F Je schat me wel erg dom in. Denk je nu echt dat ik dat zelf niet verzonnen heb? Wat denk je wat er in die stal staat..? En wat denk je dat die uitstoten? En waar denk je dat die omvormer absoluut niet tegen kan?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:59:
[...]

:F Je schat me wel erg dom in. Denk je nu echt dat ik dat zelf niet verzonnen heb? Wat denk je wat er in die stal staat..? En wat denk je dat die uitstoten? En waar denk je dat die omvormer absoluut niet tegen kan?
Auw, auw, auw!! Niet zo slaan!
Ik snap het. Nu weer lief doen hé.

Verwijderd

buldogwtf schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:53:
Voor de liefhebbers: Gemeente Bussum geeft ook weer subsidie:

http://www.bussum.nl/file...e%20energie%20%202011.pdf

Helaas mijn dak al vol met 2 panelen en zonneboiler ( zou nog paar panelen op platzak kunnen plaatsen, maar dat durf ik niet aan ivm verzakking).
PV, het is bijna gratis (met die subsidie van 2,50 euro/Wp) daar in Bussum. Kun je toch niet wat plaatsen met flatfix light ofzo? (13 graden versie zonder ballast)

Wilt u 25 jaar gratis energie? Nouja gratis wel hoor... 8)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schinnen-groen schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:03:
[...]

Auw, auw, auw!! Niet zo slaan!
Ik snap het. Nu weer lief doen hé.
Goedzo :) :D

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:59:
[...]
Wat denk je wat er in die stal staat..? En wat denk je dat die uitstoten? En waar denk je dat die omvormer absoluut niet tegen kan?
Hehe.. IEC 62716 voor de panelen die OP een stal moeten.... laat staan een omvormer die binnen zou moeten hangen. Daar is geen certificering voor.

• buldogwtf
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:04:
[...]

PV, het is bijna gratis (met die subsidie van 2,50 euro/Wp) daar in Bussum. Kun je toch niet wat plaatsen met flatfix light ofzo? (13 graden versie zonder ballast)

Wilt u 25 jaar gratis energie? Nouja gratis wel hoor... 8)
Dat gaan we eens even googelen.......... thanks voor de tip!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[...]

Nou we zitten hier met 2 personen en hond al 3 jaar op 2500kWh per jaar.
...
Bij ons ook strak 2100 kWh/jaar (uiteraard zonder aftrek productie zonnepanelen)
Die 2100 kWh komt tot stand dankzij 4 personen, vrijwel elke dag iemand thuis, electrisch koken, maar wel zonneboiler. Gaat zonder problemen.
Doel is uiteraard onder de 2000 kWh. Dat gaat in de toekomst wel lukken, tenzij die warmtepomp en/of electrisch vervoer er komt.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@buldogwtf
2,50 per Wpiek???????
begrijp ik het goed??
als je dus een steca 500 pakt met 4x 190 Wp panelen dat je dan 1900 euro subsidie krijgt!!!!
dat is dan ook net onder de 2000 euro max.

zoon set kost toch niet meer als 1500 euro.
dan krijg je geld toe. is wel erg leuk voor de tvt.
(dat mag de gemeente hier ook wel doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Denk dat ik maar een proces ga aanspannen. Ik eis gelijke behandeling. Al die gemeentes die met eurootjes strooien alsof het niets is, en mijn gemeente doet helemaal niets...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik snap ook niet die lokale verschillen. Mijn gemeente doet er ook helemaal niks aan, ze vinden het ook geen noodzaak omdat Zeewolde al genoeg groene energie levert (stadsverwarming via biogas en veel windmolens).

Leuk en aardig, maar daar hebben de meeste bewoners niks aan.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:47:
Denk dat ik maar een proces ga aanspannen. Ik eis gelijke behandeling. Al die gemeentes die met eurootjes strooien alsof het niets is, en mijn gemeente doet helemaal niets...
Gemeenten die mondiale klimaatpolitiek bedrijven :F
Als heel de EU z'n Kyotodoelen zou halen, zou dat 0,02 graden schelen in 2050 las ik ooit. Voor Nederland is het effect nog veel kleiner, en de invloed van Bussum is al helemaal niets...
Erg jammer, dat politiek op deze manier hiermee omgaat.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 07:51:
koelkast 1: 114kWh (productfiche)
koelkast 2: 110kWh (productfiche)
diepvriezer: 300kWh (productfiche)
koken: 360kWh (1kWh per dag gemiddeld is niet overdreven)
strijken: 50kWh (2kWh elke 2-3 weken)
was: 200kWh (productfiche)

Alleen al op basis van het opgegeven verbruik kom ik al op 700kWh, doe ik koken en strijken erbij kom ik al bijna op 1300kWh.

@ JAN-B
Hoe jij met 400-500kWh per jaar toekomt (zonder uw boiler)?!
@Cafe Del Mar: gefeliciteerd vandaag *O*

zoals ik al eerder zei: ben niet alle dagen thuis; als ik 15 jaar terug ga- geen relatie, dus altijd thuis - zat ik op 1500kWh min de boiler = 600kWh /jaar. heb 1 koelkast in huis die 200kWh/jaar verbruikt en wassen kom ik op 30/35 kWh/jaar.
jij zegt dat je 2 koelkasten + 1 vriezer hebt; dat merk je natuurlijk in je jaarverbruik (waarom eigenlijk 2 koelkasten :? )
koken doe ik op gas en strijken doe ik niet aan :9
voor de rest de gebruikelijke dingen: waterkoker, frituur, licht, tv-radio, PC enz...........

• buldogwtf
migjes schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:19:
@buldogwtf
2,50 per Wpiek???????
begrijp ik het goed??
als je dus een steca 500 pakt met 4x 190 Wp panelen dat je dan 1900 euro subsidie krijgt!!!!
dat is dan ook net onder de 2000 euro max.

zoon set kost toch niet meer als 1500 euro.
dan krijg je geld toe. is wel erg leuk voor de tvt.
(dat mag de gemeente hier ook wel doen.)
Yep, je leest het goed. Heb het in 2010 ook gedaan, toen kreeg ik voor 560 Wp €1400,- ( koste me toen dus maar € 200,- ).
Daarna dus maar nieuwe cv gekocht met zonneboiler ( met 600,- subsidie overheid ).

Nu zou ik dus wel weer willen, maar moet eerst na laten kijken of mijn houten platdak de ballast aan kan.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-i5on3UZ5FbM/TnDaUlHkBMI/AAAAAAAALoQ/nkEjshU2CMI/s800/P1080633%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-TauLVFIInB8/TnDaaJTubQI/AAAAAAAALoU/ERr-oNO7QEI/s800/P1080648%252520%252528Large%252529.JPG

• zonnigtype
The Wizard schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:03:
Ik snap ook niet die lokale verschillen. Mijn gemeente doet er ook helemaal niks aan, ze vinden het ook geen noodzaak omdat Zeewolde al genoeg groene energie levert (stadsverwarming via biogas en veel windmolens).

Die hebben al "genoeg" aan het uitzicht op de 300 kWp bij Maatschap Boon in Zeewolde waarschijnlijk...

http://www.polderpv.nl/Maatschap_Boon.htm

Ik zie ze eerder nog in zee gaan met HVC die nog wat meer aandeelhouders voor het Bard project off-shore zoekt nu de turbine fabrikant zelf d'r uit moest stappen... Kun je ook een aandeeltje opeisen. Wel ver van het bed...

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:14:
Ik heb geen ervaring, en als het je puur om het comfort begonnen is, oke. Maar als het om energiebesparing gaat, reken nog eens goed uit of het de moeite wel waard is. Ik geloof dat de ventilator redelijk wat verbruikt en dan zou het netto wel eens weinig op kunnen leveren.

RemcoDelft schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:16:
[...]

Gemeenten die mondiale klimaatpolitiek bedrijven :F
Als heel de EU z'n Kyotodoelen zou halen, zou dat 0,02 graden schelen in 2050 las ik ooit. Voor Nederland is het effect nog veel kleiner, en de invloed van Bussum is al helemaal niets...
Erg jammer, dat politiek op deze manier hiermee omgaat.
Heb jij ooit bedacht dat 1000 x 1 = 1 x 1000? :)

Alle grote besparingen zijn een som van vele kleintjes. Het is dus helemaal niet onzinnig dat een gemeente klimaatdoelstellingen heeft. Als nl alle gemeenten van Nederland dat doen, dan is de som daarvan niet te verwaarlozen.

Nog zo een paar:
"Ik geef nooit aan het Rode Kruis, want die paar euro van mij maken geen zak uit"
"Vliegen is niet slecht voor het milieu, want als ik thuisblijf vliegt dat vliegtuig toch wel"

Wat wel waar is: met een absurde 2,50 per Wp is je geld snel op en haal je gegarandeerd je doelstellingen niet. De onkunde bij sommige gemeenten is zo onthutsend groot.

"Ik heb ergens gelezen", dan vrees ik voor de betrouwbaarheid van de bron. Er worden mbt klimaatverandering zoveel leugens verspreid, halve waarheden verkondigd en dingen uit z'n verband gerukt.

Wat was de context precies? t.o.v. welk alternatief scenario? Constant energieverbruik? BAU? Een linkje zou wel helpen Vergeet ook niet dat Kyoto nog maar het begin was en een relatief kleine reductie van de CO2-uitstoot voorschreef. En dat de wereld groter is dan de EU. Kortom, die 0,02 wordt door pseudo-skeptici graag gebruikt om actie tegen klimaatverandering belachelijk te maken, maar als je op die manier alles 'wegrationaliseert', verandert er nooit wat.

Verwijderd

dan is de som daarvan niet te verwaarlozen.
de som van alle publieke euries die dan doorvloeien naar achterlijke onnodige metering zaken ook niet.
mooi verdienmodelletje !

"niet geschikt of geijkt voor teruglevering" = default
energiebedrijven zijn groter en machtiger dan onze overheid,
herman scheer waarschuwde er al vroeg voor.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:12:
Wat wel waar is: met een absurde 2,50 per Wp is je geld snel op en haal je gegarandeerd je doelstellingen niet. De onkunde bij sommige gemeenten is zo onthutsend groot.
Ja, helemaal mee eens, 2,5/Wpeak is echt te debiel voor woorden.

Er is helemaal niet veel subsidie nodig, alleen een klein duwtje in de rug voor twijfelaars. Ze kunnen wellicht beter een soort promotiefoldertje + kleine subsidie van 20-30 cent/Wpeak doen. Volgens mij is dat 10x effectiever.

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:46:
[...]

de som van alle publieke euries die dan doorvloeien naar achterlijke onnodige metering zaken ook niet.
mooi verdienmodelletje !

"niet geschikt of geijkt voor teruglevering" = default
energiebedrijven zijn groter en machtiger dan onze overheid,
herman scheer waarschuwde er al vroeg voor.
... maar die (r)overheid roomt wel het meeste van elke kilowattuur af. Als 't ie maar wordt verkocht, en dondert niet of 't ie kolengrijs, kernsplijtpaars, biogevergistend-bruin, windblauw, afvalverbrandend-grijs, zonnestroomgeel, of whatever is. Als er maar een leverancier "tussen" zit, en als 't ie maar wordt verkocht. Bij mij momenteel een dikke 68% van elke verkochte kWh >>>>> De Staat. Als ik "hem" maar "afneem".

Overigens zien ik nu waar Zeewolde het geld aan gaat wegsmijten. De slimme netten zijn in, en ze willen wel een lekker experimentje daar:

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1439

@The Wizard: ze zoeken nog 4.000 willige huishoudens om te participeren... ;)

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 14-09-2011 19:56 . Reden: iets duidelijker hoop ik ]

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Punkrocker schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:31:
[...]
Een kaku.... leuke afkorting. Ik moet dan altijd aan Michio Kaku denken als ik dat hier lees :+
Geeft dat geen sluipverbruik zo'n kaku ding?
Ik heb zelf de TV / HDD recorder enz op een schakeldoos met "harde" schakelaar....
Omdat ik ook ineens beelden kreeg van meer verbruik aan Klik-aan Klik-uit dan ze besparen heb ik maar even 6 van die dingen parallel op een stekkerdoos gezet (geen dimmervarianten)
4W met z'n zessen, zowel in- als uitgeschakeld. Piek van 6 W tijdens alles schakelen..
(gemeten met een Cresta BCE1106)

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

• MalleEppie71
  • Laatst online: 10:33
The Wizard schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:03:

Zeker hebben de bewoners daar wel wat aan, heb je enig idee wat een bouwvergunning voor een windmolen de gemeente oplevert? Makkelijk tienduizenden euro's aan leges.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
zonnigtype schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:54:
[...]

Overigens zien ik nu waar Zeewolde het geld aan gaat wegsmijten. De slimme netten zijn in, en ze willen wel een lekker experimentje daar:

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1439

@The Wizard: ze zoeken nog 4.000 willige huishoudens om te participeren... ;)
Daar doe ik niet aan mee, ik wil toch wel zelf beslissen wanneer ik een apparaat in- of uitschakel. :).
MalleEppie71 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:28:
[...]

Zeker hebben de bewoners daar wel wat aan, heb je enig idee wat een bouwvergunning voor een windmolen de gemeente oplevert? Makkelijk tienduizenden euro's aan leges.
Het gaat mij niet op de kas van de gemeente te spekken, maar om bewoners en dus kleinschaliger projecten te stimuleren. Blijkbaar is het net in Flevoland al flink berekend op extra instroom door oa de windmolens. Dit blijft volgens mij toch in het lokale 10.000 Volt netwerk.

[ Voor 36% gewijzigd door The Wizard op 14-09-2011 20:31 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Een paar dagen geleden heb ik een Sense toegevoegd in mijn plugwise systeem. Deze meet temperatuur en RV.
In de software kun je hem koppelen aan een circle en na het invullen van het "trigger venster" kun je er mee schakelen. Op temp. of RV waardes. Ik ga hem gebruiken de komende winter om mijn honeywell modulerende ruimte tempetatuur regelaar te optimaliseren om een zo laag mogelijk gasverbruik te realiseren. De laatste source versie is nu 2.20 beta. Onder de gemeten momentele waardes staat de gemiddelde waarde. Er zijn meerdere zaken instelbaar in de software van de sense. Jammer is het (imho) dat de y-as niet instelbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/565/plugwisetemprvgrafiek.png

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 14-09-2011 22:52 ]

Verwijderd

Ik heb geen ervaring, en als het je puur om het comfort begonnen is, oke. Maar als het om energiebesparing gaat, reken nog eens goed uit of het de moeite wel waard is. Ik geloof dat de ventilator redelijk wat verbruikt en dan zou het netto wel eens weinig op kunnen leveren.
Wat is er mis aan de berekening die ik gaf? Je wordt er niet rijk van maar ook niet slechter van.

Er zitten gelijkstroom motoren in dus het verbruik is laag (afhankelijk van te overwinnen druk en volumestroom).
Aan de hand van de grafieken met de volumestroom en opgenomen vermogen kan ik op basis van het noodzakelijke volume uitgaan van een 20W gemiddeld continu -> 175 kWh jaarlijks
Besparing 5GJ (1390 kWh) / 175 kWh -> COP van bijna 8.
Die 175kWh is aan de bovenkant. .... nog meer redenen om hierna meer PV bij te plaatsen.. :P

In het kader van Royale subsidies. Wat dacht je van de thuishaven van ons Greetjen... Venlo
Venlo subsidie PV is 2,50 Euro/Wp de provincie gooit daar nog eens 30% van de kosten bovenop pak-em-beet 0,75 euro. Zou daar nog MMM subsidie bijkunnen? Heb niet gekeken naar de voorwaarden.
:z

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 22:59 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

20.000 hectare aan zonne-energie erbij?
Die Duitse boefjes toch. :o
http://www.nuzakelijk.nl/...an-griekenland-kopen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:47:
dat met die gemeente subsidie.. staat er ergens dat je inwoner van d egemeente moet zijn om aanspraak te kunnen maken, of dat de panelen in de gemeente moeten worden aangeschaft of geplaatst? t lijkt vanzelfsprekend maar dat hoeft niet zo te zijn. je kunt altijd een aanvraag indienen en dan in protest gaan als je aanvraag wordt afgewezen :p

• engelbertus
Gasschuif schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:47:
Een paar dagen geleden heb ik een Sense toegevoegd in mijn plugwise systeem. Deze meet temperatuur en RV.
In de software kun je hem koppelen aan een circle en na het invullen van het "trigger venster" kun je er mee schakelen. Op temp. of RV waardes. Ik ga hem gebruiken de komende winter om mijn honeywell modulerende ruimte tempetatuur regelaar te optimaliseren om een zo laag mogelijk gasverbruik te realiseren. De laatste source versie is nu 2.20 beta. Onder de gemeten momentele waardes staat de gemiddelde waarde. Er zijn meerdere zaken instelbaar in de software van de sense. Jammer is het (imho) dat de y-as niet instelbaar is.

[afbeelding]
hoe ben je van plan je thermostaat daarmee te optimaliseren?.. interesante grafiekjes iig, ik kan het niet goed zien, maar is de grafiek van 2dagen, en dan met een vrij hoge meetresolutie? ( als je het vergelijkt met de resolutie van verbruik, dat per uur 1 waarde noteert)

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 15-09-2011 00:27 ]

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:07:
[...]

je kunt ook met een leiding eerst nog onder je vloer door. heb eens gevraagd wat die ontharder zou kosten. voor 1900 euro zou die dan ook geinstalleerd worden. was toen een äctie" volgens mij zit er best nog veel marge op.

omdat hij bij mij ook niet in de meterkast past, zou die bij mij onder de trap komen te staan, met dus leiding onder de vloer langs.

het gong ton niet door vanwege andere prioriteiten, en de kosten
hoeveel zout heb je nu eigenlijk nodg, en wat kost dat dan "per jaar" of per liter?
ik denkd at het ine en 1 persoonshuishouden zelfs nog vrij lang duurt voordat een besparing op zeep oid iets op gaat leveren, dus er moet voor mij dan wel een significant ander voordeel zijn. kalkaanslag heb ik alleen in de gootsteen.. maar dat is niet zo'n ramp.

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:56:
[...]

ik denkd at het ine en 1 persoonshuishouden zelfs nog vrij lang duurt voordat een besparing op zeep oid iets op gaat leveren, dus er moet voor mij dan wel een significant ander voordeel zijn. kalkaanslag heb ik alleen in de gootsteen.. maar dat is niet zo'n ramp.
Die besparing op zeep wordt imho ook nogal optimistisch voorgesteld. Paar jaar terug heb ik het eens laten voorrekenen (ontharder + plaatsen voor ruim 2000 euro). De bedragen die ik jaarlijks zou besparen op wasmiddel, afwasmiddel, etc. waren hoger dan ik in totaal aan die dingen uitgeef.
Wij draaien de vaatwasser nu ook al altijd op een half blokje. Wordt prima schoon. Zelfde met de was: daar hoeft niet zoveel in als op de fles / het pak staat.

Mijn persoonlijke conclusie was: besparing op zeep = helemaal niet zoveel. Voor de rest: het biedt wel wat extra comfort (lekkere thee, het zou fijner aanvoelen (douchen) en natuurlijk minder kalkaanslag; maar daar betaal je dan wel een hoop voor). En dan hebben we nog het gezondheidsverhaal waarvan mij de conclusie niet helemaal duidelijk is (het is i.i.g. niet consistent wat je in verschillende bronnen erover vindt m.b.t. minimaal benodigd kalkgehalte in drinkwater en/of een teveel aan natrium-ionen): er wordt dan ook wel eens geadviseerd om de ontharder niet op het gehele watercircuit aan te sluiten, maar bijvoorbeeld alleen op het warmwater en het waswater.

All-in-all, ik hoef zo'n ding niet, zeker niet zolang ze nog zo duur zijn.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
"Ik heb ergens gelezen", dan vrees ik voor de betrouwbaarheid van de bron. Er worden mbt klimaatverandering zoveel leugens verspreid, halve waarheden verkondigd en dingen uit z'n verband gerukt.
Ergens tijdens m'n studie Milieuwetenschap, telt dat?
Wat was de context precies? t.o.v. welk alternatief scenario? Constant energieverbruik? BAU? Een linkje zou wel helpen Vergeet ook niet dat Kyoto nog maar het begin was en een relatief kleine reductie van de CO2-uitstoot voorschreef. En dat de wereld groter is dan de EU. Kortom, die 0,02 wordt door pseudo-skeptici graag gebruikt om actie tegen klimaatverandering belachelijk te maken, maar als je op die manier alles 'wegrationaliseert', verandert er nooit wat.
Vergeet ook niet dat alleen al China z'n uitstoot 6 keer sneller vergroot dan heel "Kyoto" het beperkt...

Vergeet ook niet dat als iedereen een klein beetje doet, we in het geheel ook nog steeds een klein beetje doen! Het hele milieubeleid is zo gericht op "procentjes" i.p.v. grote effecten.

• Cafe Del Mar
JAN-B schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:35:
@Cafe Del Mar: gefeliciteerd vandaag *O*
Ik wist niet dat dat in mijn profiel stond. En had nog minder verwacht dat iemand mijn profiel zou bekijken :).
JAN-B schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:35:
jij zegt dat je 2 koelkasten + 1 vriezer hebt; dat merk je natuurlijk in je jaarverbruik (waarom eigenlijk 2 koelkasten :? )
Het is een huurwoning, de keuken was volledig uitgerust, oa met een ingebouwde koelkast. Aangezien wij van in ons vorige huurhuis al een forse koelkast (1m80) hadden, gebruiken we er nu 2. De spullen die we aan de eettafel nodig hebben (mayonaise, beleg, ...) zitten in de keuken-koelkast. De spullen om mee te koken (prei, tomaten, kolen, ...) zitten in de grote koelkast. Kortom, een luxeprobleem :)

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 15 september 2011 @ 07:55:
Ergens tijdens m'n studie Milieuwetenschap, telt dat?

Vergeet ook niet dat alleen al China z'n uitstoot 6 keer sneller vergroot dan heel "Kyoto" het beperkt...

Vergeet ook niet dat als iedereen een klein beetje doet, we in het geheel ook nog steeds een klein beetje doen! Het hele milieubeleid is zo gericht op "procentjes" i.p.v. grote effecten.
Volgens mij zitten we op internet. Studie geldt hier niet, kennis wel.
Ik vertrouw niet op voorhand wat iemand op internet kwakt, ookal is die nog zo professor.

Ik zou wel willen weten wat je me kan aanraden als consument. Kan je me iets vertellen waar ik wat mee kan?

Dat China zijn uitstoot snel vergroot lijkt me logisch, west europa heeft die fase al gehad. Anderen ontzeggen wat wij hier hebben is moreel niet verdedigbaar. Is dat een reden te stoppen met een milieu inspanning?
Moet ik niets doen omdat mijn buurman of de buurman van mijn buurman een...eh elektrische terrasverwarmer koopt. Of in een groter plaatje, omdat ik zie dat de meeste mensen milieuvervuilender worden.

• Cafe Del Mar
Die "procentjes" kunnen anders wel degelijk een effect hebben. Door allerlei kleine belijdsmaatregelen heeft België toch wel wat energie weten te besparen.
De energiebesparing bedroeg liefst 10.818 gigawattuur, ongeveer de helft van de jaarlijkse stroomproductie van het kerncentralepark van Doel.
Grote effecten is sowieso gevaarlijk. Het kan de maatschappij ontwrichten door een plotse herverdeling van macht en/of middelen. Dat is niet gewenst.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lijkt mij een goed initiatief! Griekenland heeft ongeveer de hoogste potentiële PV opbrengst (kWh/kWp) van Europa. Ook het verspreiden van PV panelen over Europa en dit net koppelen zorgt voor een constantere zonnestroom opbrengst. Op het gebied van zon/bewolking, maar ook qua tijdzone. Als in Duitsland de zon onder gaat, schijnt de zon in Griekenland nog een uur (?) door.

Edit: het is net andersom. Als in Griekenland de zon onder gaat, schijnt de zon in Duitsland nog een uur langer.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 15-09-2011 10:33 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• aartw99
  • Laatst online: 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

antonboonstra schreef op donderdag 15 september 2011 @ 10:29:

Edit: het is net andersom. Als in Griekenland de zon onder gaat, schijnt de zon in Duitsland nog een uur langer.
Hangt van het seizoen af.
In de zomer schijnt de zon nog in Duitsland en is in Griekenland al onder.
In de winter andersom.
Ook al ligt Griekenland 1 tijdzone naar het Oosten.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

• leonbong
  • Laatst online: 10:05
laat maar

[ Voor 100% gewijzigd door leonbong op 15-09-2011 10:51 ]

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Gasschuif schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:47:
Heb daar ook al naar zitten kijken. Lijkt me interessant. Zou die sense ook buiten te plaatsen zijn? Ik denk aan een schakeling die een lucht - lucht warmtepomp aanzet wanneer de luchttemperatuur buiten >=10 graden is en binnen <=18 graden.
Vraag 2 is dus of je een apparaat van 2 sense sensoren af kan laten hangen?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• antonboonstra

antonboonstra

windfreak schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:22:
[...]
Heb daar ook al naar zitten kijken. Lijkt me interessant. Zou die sense ook buiten te plaatsen zijn? Ik denk aan een schakeling die een lucht - lucht warmtepomp aanzet wanneer de luchttemperatuur buiten >=10 graden is en binnen <=18 graden.
Vraag 2 is dus of je een apparaat van 2 sense sensoren af kan laten hangen?
Gebruik dan twee goedkope schakelende thermostaten (binnen en buiten), zet deze in serie en laat dit de vrijgave voor je warmtepomp zijn.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Gasschuif

Gasschuif

engelbertus schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:23:
[...]

hoe ben je van plan je thermostaat daarmee te optimaliseren?.. interesante grafiekjes iig, ik kan het niet goed zien, maar is de grafiek van 2dagen, en dan met een vrij hoge meetresolutie? ( als je het vergelijkt met de resolutie van verbruik, dat per uur 1 waarde noteert)
Je kunt software matig 3 ruimte regelingen instellen in de honeywell
0=De gewone ruimtetemp regeling
1=weersafhankelijk met ruimtetemp compensatie (staat ie nu op)
2=weersafhankelijk zonder ruimtetemp compensarie

Ook is de stooklijn is instelbaar Dit is de invloed van de b.l. temp op het WW setpoint naar de ketel
Genoeg om eens mee te gaan testen. Ook wil ik de afkoelsnelheid meteen in de nachtsituatie bij vorst buiten. dit zegt iets over de isolatie van het huis. Het is niet super goed geisoleerd, maar door de tijd steeds beter geworden door oa HR++ glas en waar mogelijk dikkere isolatie.

Onderstaand de software instellingen van de sens, je kunt de scanfrequentie instellen op 5/15/30/60 min.
Temp meet in display met 0,1 C resolutie, bij wandelen over de grafiek slecht 1,0 C resolutie, echter de lijn loopt wel glijdend door, dit is met als bij de kWh blokken, de afeeswaarde als je op het balkje staat heeft minder resolutie als de hoogte van de balk, deze is hoger of lager. (al enige updates geleden is de decimaal achter het vermogen als getal vervallen, de grafiek werkt nog wel zo.)

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/2273/plugwisesensinstelling.png

[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 15-09-2011 15:50 ]

• zonnigtype
Daar zijn vaak dictators voor nodig, voor "die grote effecten".

Of bevolkingen die (veel te lang) onder het juk van die dictators hebben geleefd: Tunesië, Egypte, Libië, Egypte, en ga zo maar door.

... zouden we wellicht wat van kunnen leren, we leven immers al (ook al snappen veel mensen dat nog niet zo goed) geruime tijd onder het verpletterende juk van de kongsie e-bedrijven/Staat/VNO-NCW

Ik ga gewoon door met mijn promilles werk. Dat kan niemand van me afnemen. Mijn promilles zitten aan de "plus" zijde (richting duurzaamheid). Van vele anderen zitten de promilles (of wellicht zelfs wel procenten) onder de nullijn, de verkeerde kant op. Kan ik weinig aan veranderen, helaas.

• antonboonstra

antonboonstra

Google verbruikt 260 MW continu (= 2.277.600.000 kWh per jaar!)
http://www.nytimes.com/20...html?_r=2&ref=global-home
Best veel, maar volgens mij doet Google best veel aan energiebesparing en heb ik ook niet een keer gelezen dat ze flink wat zonnepanelen op hun kantoor hebben?

• zonnigtype
antonboonstra schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:08:
Google verbruikt 260 MW continu (= 2.277.600.000 kWh per jaar!)
http://www.nytimes.com/20...html?_r=2&ref=global-home
Best veel, maar volgens mij doet Google best veel aan energiebesparing en heb ik ook niet een keer gelezen dat ze flink wat zonnepanelen op hun kantoor hebben?
1,6 MWp (mogelijk inmiddels meer).

http://solarpowerauthority.com/googleplex-solar/

Kan makkelijk 1,6 GWh/jaar halen. Als je die hoeveelheid verbruik goed hebt ingevoerd zou dat 7 promille zijn.

Nog ff doorwerken dus (er zingen veel wilde plannen rond).

Edit. Sh*t. Weer 0,3 Wh aan een googeltje gespendeerd. Straf! :o

Gelukkig alweer 4.403 Wh geproduceerd vandaag, dus da's een aardige factor 14676,66667 zoveel.

Ik mag nog ff door googelen van mezelf... 8)

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 15-09-2011 16:22 . Reden: gegooggeld ]

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
[...]
@ Hellevuur, wat is het verbruik bij jou sinds vorig jaar, dus sinds het vervangen van koelkasten en montage panelen?
p.s. nee de panelen komen nog even niet op het dak, maar hebben er wel een mooi plekje op het oog aan beide kanten van het dak (tuin- en straatzicht)
2007-2008 5113 kWh
2008-2009 4919 kWh
2009-2010 4550 kWh
2010-2011 2321 kWh, Energie opwekking 3063 kWh (minus) Energie teruglevering 2309 kWh = 754 kWh intern gesaldeerd.
Totaal verbruikt 1 sept 2010 - 1 sept 2011 = 3075 kWh (2321+754).
Netto verbruik is 12 kWh ! (inmiddels op -40 kWh).
Eindafrekening/jaarrekening en uitgebreide analyse volgen nog.
Vanaf maandag bij Greenchoice!
2 persoons huishouden, Whirlpool (met verwarming), A+ wasmachine, B droger, A+ vaatwasser, A+ Koel/vries combi, nas.
Aanpassingen in levensstijl/apparatuur heb ik in vorige posts besproken.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:44
Leuk idee voor een standby-killer :)
Pagina: 1 ... 131 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.