ik heb het niet over het schrikbarende extra verbruik, maar wel over de "misleidende" indruk dat je een enorme besparing hebt,
zomers heb ik bijvoorbeeld ook veeeel minder lampuren dan swinters, wanneer de kachel brand. op kantoren e.d. zal dit wel anders zijn neem ik aan, daar is (vaak) al het licht altijd aan tijdens openingsuren.
zoals in de tekst van de link ook stond, dat de verlichting de laatste stap kon zijn bij besparingsplannen, en een vergelijk met de warmwaterkraan werd aangehaald. warm water kost wel 500 keer meer dan een gewone gloeilamp aan energie.
overigens snap ik dan niet dat een vaatwasser 50 x 60 Watt gloeilampen gebruikt en een wasrogeropeens 20x 100 watt gloeilampen! ( en die laatste dan met een uitroepteken. dat is immers 2000, waar 50x60=3000!!!
om het even in perspectief te zetten, ik zei ook al, spaarlampen, is beter dan niks doen, maar om nu te zeggen dat de "strijd" eerlijk gestreden wordt, en dat het comfort/kwaliteit nu zo goed is als wordt verteld.. daar ben ik het nou zo 1,2,3 niet mee eens.
vroegah.. toen spaarlampen nog nieuw en zo waren wel eens setjes gekocht bij de gamma, die vielen enorm tegen
die liggen nu weer in de kast tot ik ze kan gebruiken op plekken waar er een spaarlamp stuk gaat. die zullen er nog wel even blijven liggen, of nooit gebruikt worden.. dat is ook verspilling, en niet echt een "goeie"start voor spaarlampenverkopers. kapitaalvernietiging, en milieuvervuiling.. helaas heb ik dus al meer spaarlampen dan dat ik zou willen gebruiken, dus ik zie zo 1, 2, 3 niet gebeuren dat ik daarmee nog een duurzame ontwikkeling ga hebben hier thuis.
[edit] voor jou en mij, en andere kritische mensen zullen er best dingen in staan die al lang bekend zijn, en zo, maar jan met de pet die ook drie van die dingen koopt omdat de lamp in de wc stuk is, en kom laten we eens gek doen, we doen een duurzame geldbesparende lamp, en je bent een miskoop eerste indruk rijker. dat doet het hele spaarlampengebeuren denk ik ook geen goed.
jij en ik houden daar rekening mee, en wij hebben natuurlijk al lang berekend dat de besparing met spaarlampen vanwege bijvoorbeeld verwarming toch wat lager uit gaan vallen, ( echt waar? hadden we dat al eens gedaan?) en zijn tot de conclusie gekomen dat er een hoop "commercie" gemoeid is met de verkoop van spaarlampen, maar de anwb leden, zoals eric ze omschreef, die doen dat niet, en schrijven die dingen 1 een paar maand allemaal af, en kopen een halogeenlamp .. of trappen in de volgende reclame over led-lampen van de aldi. die mensen zijn niet kritisch, maar wel onverbiddelijk. niet goed, weg ermee..
[
Voor 23% gewijzigd door
engelbertus op 15-08-2011 23:27
]